nyhetstest

Danska Jabra har skrivit in sina bästa trådlösa högtalare och hörlurar på julens önskelista. Med denna lista som inspiration önskar Jabra en god ljudjul i alla lägen – hemma, på resa, på joggingturen, i släden eller i skorstenen.

Pressmeddelande:

JABRA SOLEMATE
Med Jabra Solemate finns det inga gränser för var man kan lyssna på favoritmusiken. Denna smarta, multifunktionella Bluetooth®-högtalare bjuder på musikupplevelser i alla lägen. Liten, robust och så lätt att ta med sig att till och med tomten får plats med den på väg ner i skorstenen. Och den finns både i rött, blått, gult, svart, vitt och grått.

JABRA SOLEMATE MINI
Den nya mindre Jabra Solemate Mini i fickstorlek ger ett fantastiskt ljud med bra bas. Den har inte bara bra ljud. Den går också att ansluta trådlöst via Bluetooth eller NFC. Alternativet är en sladd som ligger inkapslad i bottenplattan. Den skyddande gummiytan gör att högtalaren står stadigt och tål både snö och ruskväder. Den finns i rött, svart, blått och i gult.

JABRA REVO WIRELESS
Jabra Revo Wireless är framtagna för att ge hög komfort vid daglig användning.
Revo Wireless är byggda på en stabil aluminiumram med stålskenor och mjuk bygel som ger skön flexibilitet. Revo Wireless har en perfekt balans mellan design, användarvänlighet och den höga ljudkvalitet som kräsna lyssnare förväntar sig. Finns i svart, vitt eller grått.

JABRA SPORT WIRELESS +
Nya Jabra Sport Wireless+ har inga irriterande sladdar som är i vägen då man tränar. Den har sju olika öronproppar att välja mellan för bästa passform. Nackkabeln är så skön att den inte känns. Till detta kommer ett utmärkt, trådlöst ljud. Musik eller ringsignal – allt går fram. Detta paket innehåller all underhållning man kan behöva – till och med inbyggd FM-radio. På köpet får man tre månaders gratis träning på Endomondo Premium.

Ca priser inkl moms:

Jabra Solemate 1300 kr
Jabra Solemate mini 900 kr
Jabra Revo Wireless 2300 kr
Jabra Sport Wireless + 900 kr för Android och 1100 kr för Iphone-versionen

Jet-Tern Marine, som är den kinesiska partnern till Guido de Groot Design i Nederländerna, startade utvecklingsarbetet av denna Selene 78 Ocean Explorer för flera månader sedan. Slutresultatet ska bli den ultimata långfärdsbåten.

Den nya Selene 78 byggs för en kund i Nordamerika och ska levereras under sommaren 2015. Yachten har en utmärkt räckvidd och en snygg design, något som gör henne lämplig för långa upptäcktsresor i olika farvatten världen över.

Den första Selene 78 Ocean Explorer, som är av typen trawler yacht, har en totallängd på nästan 24 m och en bredd på 6,50 m. Hennes innervolym är betydligt större än i många andra jämförbara yachter tack vare en djup och rundformad botten och hennes kryssarstäv.

Båten ska, enligt varvet, ha mycket hög sjövärdighet och relativt sett låg bränsleförbrukning. Den stora innervolymen ger även goda boutrymmen med en rymling salong, pentry och matsal samt förarplats modell kommandobrygga.

Båten har goda utrymmen även på däck och flybridge, där det förutom solutrymmen och förarplats finns en stor matplats. Yachterna från Selene är ”semi-custom” byggda, vilket innebär att köparna har stor möjlighet att påverka den slutliga båten.

Samtidigt med 78-fotaren bygger Selene Yachts även en Selene 92 Ocean Explorer.

Info: WWW.SELENE-YACHTS.EU

Tekniska fakta
LOA: 78-7″ (23,96m)
LWL: 70′-11″ (21,61m)
BEAM: 21′-6¼” (6,56m)
DRAFT: 6′-4″ full 50% approx. (1,90m)
DISPLACEMENT: approx 238,032lbs (108tonnes) full load
WATER CAPACITY: 700 gallon (2.700l)
FUEL CAPACITY: approx 5,000 gallon (19.000l)
BLACK WATER CAPACITY: 250 gallon (950l)
GRAY WATER CAPACITY: 250 gallon (950l)
ENGINES: Twin 405hp Cummins QSM-11
GEAR BOX: Twin Disc #5114DC, 3.43:1 reduction
GENERATOR: 33KW Onan model #MDKBU e-QD
HYDRAULICS: 40 HP bow and stern thrusters, TRAC stabilizers, Maxwell
hydraulic windlass and hydraulic bilge pump 180GPM
TOP SPEED: approx. 12.5 knots
CRUISING SPEED: approx. 9.5 knots
RANGE: approx. 4000nm at cruising speed (8000nm at 7 knots)

Norska Windy Boats har världspremiär på en helt ny 39-fotare på båtmässan i Düsseldorf i januari. Windy 39 Camira är en arvtagare till ett par andra, äldre modeller från den välkända norska båttillverkaren.

Enligt norska Båtmagasinet ka två tidigare modeller – 36 Khamsin och 43 Grand Bora – fasas ut från Windys program efter cirka tio år på marknaden. Den nya båten blir en öppen weekendcruiser, något som visat sig vara ett gångbart koncept i till exempel Flippers nya båtar.

Den nya 39:an är helt tydligt inspirerad av Windy 31 Zonda. Skrovet är helt nyutvecklat med en djup v-botten.

– Även om det har varit en lång process att ta fram den här modellen har vi en väldigt stor framtidstro. Den respons som vi har fått från våra återförsäljare är väldigt bra, säger Knut Heiberg-Andersen, vd för Windy.

Båten ska byggas i Västervik, där Windy har en stor del av sin produktion.

Motoriseringen blir Volvo Penta D6 370 eller D6 400. Toppfart cirka 45 knop.

Info: www.windy.no

Utsläppen av koldioxid försämrar inte bara luften utan gör också haven surare och det påverkar många marina arter. Havsförsurningen orsakar en försenad tillväxt för sjöborre, en art som är viktig för balansen i det marina ekosystemet, visar ny forskning vid Göteborgs universitet.

Sjöborren är ett ryggradslöst djur som spelar en central ekologisk roll i steniga marina ekosystem, bland annat i nordöstra Atlanten. Sjöborren lever i vattnet i den kalltempererade zonen på norra halvklotet. De vuxna djuren kan reglera överflöd av brunalger, som fungerar som reservoarer för artrikedom.

– När sjöborrarna finns i hög koncentration kan de förstöra hela kelpskogar och skapa ett område som mest liknar marina öknar, men de är viktiga för balansen i ekosystemen, säger Narimane Dorey vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Unga djur påverkas starkt av havsförsurningen
Nya studier visar att unga sjöborrar påverkas mycket av havsförsurningen.

– Havsförsurningen orsakar en försenad tillväxt för den unga sjöborren och ger den en ökad ämnesomsättning, vilket kan vara negativt och påverka överlevnaden för framtida bestånd av sjöborrar, säger Narimane Dorey.

Enligt klimatmodellerna minskar pH-värdet i haven, som för närvarande ligger på cirka pH 8, med 0,3 – 0,4 enheter mot slutet av 2000-talet. Detta kommer att innebära en fördubbling av vätejonskoncentrationen i haven.

– En sådan havsförsurning kommer att få en betydande inverkan på de marina ekosystemen, säger Narimane Dorey.

Avhandlingens namn: Trans-life Cycle Impacts of Ocean Acidification on the Green Sea Urchin Strongylocentrotus droebachiensis

Handledare: Sam Dupont och Susan Phil Baden
Länk till avhandlingen:https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/32887Avhandlingens namn:?

Porträttbild: Jean-Marc Dorey, övriga bilder av Narimane Dorey.

Danska X-Yachts har presenterat en ny stor modell – X6 – som ska sjösättas sommaren 2015. Varvet är välkänt för sina välseglande båtar. I den här modellen har de mixat fördelarna från både performance och cruising i en båt.

Vi har inte fått så mycket information om X6 än, men klart står att båten bland annat utrustas med dubbla roder och en targabåge. Till konstruktionen kommer den att påminna om X-Yachts senaste båtar i Xp-serien.

Den första modellen blir på 60 fot (18 m).

Kommentarer

Lobuz 21:32:51 2013-11-12

Dansk design Polsk skräpbygge.
Tyvärr X-yacht är ingen kvalitetsbygge längre.
Det kunde man se på de tillverkarana som byggde i Polen.
Nimbus tex har tagit tillbaka tillverkning av visa plastdetaljer
från Polen för att inte tappa på kvalitet.

Australiensiska Riviera har varit framgångsrika de senaste åren och presenterat en rad intressanta modeller. De använder ofta svenska dieselmotorer från Volvo Penta, men i den senaste modellen – 515 SUV Collection – sitter ett par Cummins QSC Zeus 600 med pod drives.

Den nya SUV-modellen är än så länge på planeringsstadiet, men Riviera har byggt upp hela inredningen i ett utställningsrum. Lanseringen av den färdiga båten sker i maj 2014.

En av anledningarna till att företaget kan visa en stor modell av inredningen är att Riviera har använt sig av Unigraphics 3D mjukvara. I kombination med hantverkare som kan bygga modeller i full skala underlättar detta utvecklingsarbetet enormt. Programmet gör att Rivieras team med designers får hög precision i hela konstruktionen.

Många europeiska varv jobbar idag på samma sätt. Efter att båten har ”gjorts klar” i datorn går den vidare till en fräs, som med mycket hög precision skär ut en form att bygga de slutliga båtarna efter.

Trots att detta är en helt ny modell syns arvet från Rivieras klassiska modeller tydligt. 515 SUV kombinerar high performance med blue water cruising och sportfiske. Båten har till exempel ingen flybridge utan en mer sportig kupé.

– Förarplatsen är upphöjd för att ge god sikt och där finns även tillräckligt med plats för två 16-tumsskärmar och förarplatsen sitter mitt i centrumlinjen, säger Rivieras vd, Wes Moxey.

Den nya modellen har två öppningsbara glasfönster från Webasto i taket, vilket ger massor av ljus och luft in i båten. Salongen har en L-formad design med bland annat höj- och sänkbart matbord. Framför en sittgrupp har båten TV- och ljudsystem (Fusion). Pentryt är U-format.

Standardmotorerna är den nya generationens bränsleeffektiva Cummins QSC Zeus 600 pod drives, som ger en toppfart på 29–30 knop och en marschfart kring 22–24 knop. Räckvidden anges till cirka 390 Nm med tio procent bränslereserv.

Andra motoralternativ omfattar Volvo Penta IPS 800s – 441kW (2 x 600 hk) eller IPS 950s – 533kW (2 x 725 hk).

Info: www.rivieraaustralia.com

Bilderna:
1. Riviera has announced details of the new 515 SUV
2. The striking new 515 SUV offers enhanced side deck access with grab rail and optional extended bow rail
3. The 515 SUV accommodation plan showing master stateroom and ensuite aft
4. The 515 SUV’s accommodation plan showing the master stateroom and ensuite forward
5. The 515 SUV’s elevated helm area provides excellent visibility and enough apace for three 16 inch display screens
6. The Riviera 515 SUV’s enormous cockpit is perfect for deep sea fishing or alfresco entertaining
7. Riviera’s new 515 SUV features a spacious master stateroom which can be located forward or aft
8. The 515 SUV has an impressive engine room to house the twin Cummins QSC Zeus 600 pod drives

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 5 personer omkom genom drunkning under oktober i år jämfört med 7 personer under oktober 2012.

Totalt har 114 personer omkommit i år genom drunkning vilket är 26 fler än under samma period förra året då totalt 88 personer omkom.

Oktober 2013 (2012)
Fritidsbåt 3 (2)
Övriga 2 (5)
Totalt 5 (7)

TemaImport firar lanseringen av Sunbeam System med att leverera till KTH Solar Boat. Totalt 14 stycken 18 W högeffektiva Sunbeam System. Panelerna skall användas på den 2x1m yta som får fyllas med solpaneler enligt de tävlingsregler som gäller för tävlingen som hålls i Japan i augusti 2014.

KTH solar boat kommer inte bara att vara utrustad med högpresterande solpaneler. Den kommer dessutom att använda bärplan och vara autonomt styrd.

I valet av solpaneler är det ett kompromisslöst krav att de ska ge så mycket energi som möjligt från en begränsad yta. Det är också viktigt med en låg vikt, som i alla tävlingssammanhang.

Tävlingen hålls på en 20 km lång bana på sjön Biwa i Japan

Info: http://kthsolarboat.se

Över hälften av deltagarna i den nya årskullen i Volvosteget – Volvokoncernens ettåriga yrkesprogram inom industriproduktion – är tjejer. 400 arbetslösa ungdomar i åldern 18-22 år får möjligheten till en betald utbildning när Volvosteget startar för andra året i rad.

”Det är oerhört glädjande att så många tjejer vill delta i Volvosteget, speciellt med tanke på vår ambition att öka andelen kvinnor i produktion”, säger Volvos vd och koncernchef Olof Persson.

Den andra omgången av utbildningen startade den 4 november på tretton fabriker och anläggningar i Sverige. Över hälften av deltagarna, eller 52 procent, är tjejer.
Volvosteget varvar teoretisk utbildning med praktik och innebär en visstidsanställning under ett år med avtalsenlig lön för deltagarna. Syftet med Volvosteget är att ge unga en utbildning som gör att de får rätt kompetens och erfarenhet för att kunna ta jobb inom produktion, antingen inom eller utanför Volvokoncernen.

Efter avslutad utbildning får deltagarna ett certifikat som visar på deras kvalifikationer. Volvosteget är ingen garanti för jobb inom Volvokoncernen, men utbildningen ger en stabil grund för ett framtida yrkesliv inom industrin.

Den första kullen Volvostegsdeltagare tog examen den 25 oktober. Av dessa har hittills ett 50-tal blivit erbjudna anställning av AB Volvo medan ca 25 har fått arbete i koncernen genom bemanningsföretag.

“Volvosteget är en långsiktig investering för Volvokoncernen för att säkra tillgången på kompetens på sikt, väcka ungdomars intresse för jobb inom industrin och samtidigt göra något åt ungdomsarbetslösheten”, säger Olof Persson. “Vi hoppas på att se många av våra Volvostegsdeltagare inom industrin i framtiden, och att flera blivit anställda inom koncernen redan nu är naturligtvis extra roligt”.

Volvosteget startade hösten 2012 och är ett treårigt projekt som kommer att ge totalt 1 200 ungdomar chansen till en betald utbildning under ett år. Sammantaget handlar det om en satsning på 450 miljoner kronor för Volvokoncernen.

Info: www.volvosteget.se

Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Vadstena-Motala har blivit av med sitt svävargarage. Nu närmar sig vintern med stormsteg och det är bråttom att hitta en ny plats för svävaren.

– Har vi inget uppvärmt garage riskerar inställelsetiden för svävarutryckningar att förlängas, och därmed har vi försämrade möjligheter att hjälpa nödställda, säger Leif Andersson, frivillig sjöräddare och svävaransvarig vid RS Vadstena-Motala.

Sjöräddningssällskapet i Vadstena-Motala fick sin svävare inför vintern 2007. Den har sedan dess utfört många livräddande insatser och patrullerar såväl Vättern som omkringliggande sjöar vintertid.

Svävaren transporteras på trailer och sjösätts där den bäst behövs. De första åren fick svävaren stå gratis i en privatpersons garage, för att sedan få en plats av kommunen i Motalas gamla brandstation. Men då kommunen sålde lokalen hamnade svävaren utan tak över huvudet.

Den står nu temporärt vid en båtuppläggningsplats. Men där kan den inte stå kvar särskilt länge, då platsen nu fylls av vinterupptana båtar. Dessutom trivs svävaren bäst inomhus. När is och snö hamnar i svävarens ”kjolar” fryser de, och för att fungera optimalt behöver de få chans att tina upp mellan uppdragen.

– Det är en ren säkerhetsaspekt att kunna ha svävaren inomhus. Nu vädjar vi till kommunen, företag och privatpersoner om hjälp att hitta en plats. Garaget behöver ligga i Motala och gärna nära en sjösättningsplats, så att vår besättning kan rycka ut inom 15 minuter när larmet går. Det är också bra om garaget är 11 meter långt så att både bil och trailer får plats. säger Leif Andersson.

Info: www.ssrs.se

Volvo Ocean Race veteranen Richard Mason knyts till Team SCA för att förstärka deras Shore Management. Mason har seglat i de fyra senaste Volvo Ocean Racen, senast som vaktkapten på Team Sanya i 2011/12 Race, men det här blir hans första landbaserade roll i tävlingen.

– Det här är en spännande och utmanade roll för mig i Volvo Ocean Race. SCA gör något riktigt bra och det känns bra att vara en del av det. Det finns redan en stark struktur på plats och jag ser fram emot att utveckla detta ytterligare, så att vi kan vara väl förberedda både på sjön och i land, säger Richard Mason.

Den 39-årige seglaren startar sitt arbete genast vid teamets bas på Lanzarote. Team SCA fick nyligen leverans av sin Volvo Ocean 65 och teamet, som sponsras av SCA, fortsätter sitt träningsprogram och testar för närvarande fyra kandidater för att ansluta till den sju seglare starka gruppen.

– Det känns bra att välkomna Richard till the teamet. Flera av oss har arbetat med honom tidigare och vi ser fram emot att göra en gemensam insats. SCA har tagit på sig en enorm utmaning att ställa upp med en mindre erfaren och kvinnlig besättning. VI fokuserar alla på att försäkra oss om att gruppen är högt motiverad och har ordentlig erfarenhet av sådana här race. Med Richard ombord har vi totalt erfarenhet av ett 30-tal Volvo Ocean Race, något som vi hoppas kunna dra fördel av, säger Richard Brisius, Managing Director för Team SCA.

Mason är australiensare från födseln, men är uppfostrad i Nya Zeeland och bor nu i Sverige (Uppsala) med sin svenska fru och två barn.

Foto: Rick Tomlinson.

Nu satsar Göteborgs universitet på ett nytt forskningsfartyg som ger ökade möjligheter för både utbildning och forskning.

– Forskning som tidigare inte varit möjlig kan nu bli verklighet. Inte minst FN:s senaste klimatrapport framhöll att det behövs mer forskning om havet för att bättre förstå klimatförändringarna, säger rektor Pam Fredman.

År 2050 kommer 60 procent av jordens då 9 miljarder människor att bo i kustnära områden som riskerar att drabbas av översvämningar genom klimatuppvärmningen.

– Vi behöver mer forskning för att vara förberedda inför framtiden och för att hållbart kunna utnyttja havets resurser och bedriva en miljövänlig turism i kustområdena, säger Elisabet Ahlberg, dekanus vid Naturvetenskapliga fakulteten.

Nytt fartyg ger ökade möjligheter till forskning och undervisning
Genom det nya fartyget får universitetet ett avancerat laboratorium till havs med modern utrustning. Fartyget öppnar för möjligheter att studera storskaliga processer, som till exempel hur klimatförändringarna påverkar havsströmmar och pH-värde, som i sin tur inverkar på livet i havet.

– Det är viktigt att studenterna redan i utbildningen får möjlighet att följa och förstå de här storskaliga förloppen. Våra studenter kommer att bli framtidens experter inom marin miljö och deras arbetsmöjligheter breddas, både nationellt och internationellt, genom en förbättrad utbildning, säger Elisabet Ahlberg.

Större men drar mindre bränsle
Det nya fartyget blir 45 meter långt och kommer att väga runt 800 ton. Fartyget har en besättning på fem personer och rymmer ett tjugotal forskare och studenter. Trots att det nya fartyget är större än det gamla forskningsfartyget Skagerak drar det 40 procent mindre bränsle.

– Skagerak, som nu efter 40 år pensioneras, är varken arbetsmiljömässigt ändamålsenligt eller optimalt för att bedriva forskning och utbildning, säger Michael Klages, föreståndare för Sven Lovén centrum för marina vetenskaper.

Miljökrav i fokus
Planeringsarbetet har genomsyrats av miljötänkande.

– Vi har inte enbart ställt de miljökrav som är lagstadgade idag utan också försökt vara framsynta och titta på internationell lagstiftning som kommer inom en snar framtid, säger Elisabet Ahlberg.

Som ett av de första universiteten i världen miljöcertifierades Göteborgs universitet år 2006. Fartyget kommer att ingå i Göteborgs universitets miljöcertifiering ISO14001. Även varvet Shiprepair Yard S.A i Polen är miljöcertifierat.

Forskningsfartyget kostar drygt 100 Mkr och beräknas vara färdigbyggt i mars 2015.

Vårdslös körning med vattenskotrar resulterar årligen i många olyckstillbud – och siffran ökar. – Vattenskotern har kommit för att stanna, och med den ökade hastigheten sker också allt fler olyckor. Den trenden måste vi vända. Vi har därför tagit fram en vattenskoterkurs som vi håller på tre platser i landet, säger Karl Nordström, vd för Sjöklar Kustakademi.

En vattenskoter har en större motorkapacitet än en motorcykel. Trots detta krävs varken utbildning, förarbevis eller åldersgräns för att få köra.

– Det finns tyvärr ett bristande regelverk på sjön. Och vi tror att många vuxna vill att deras barn och ungdomar går en kurs innan de lånar familjens skoter, och att även en del vuxna förare vill utöka sina kunskaper för att köra säkrare och ha roligare på sjön. Vi tror och hoppas att detta kan leda till ökad sjösäkerhet för alla, säger Karl Nordström.

Sjöklar har över 45 års erfarenhet av utbildningar för yrkesskeppare och fritidsbåtsägare och blev 2004 ett av de första utbildningsföretagen att godkännas av Transportstyrelsen för utbildning i högfartsnavigering (Handhavande Snabba Fartyg).

– Vattenskoterutbildningen innefattar både teori och praktik på sjön. Kursen inkluderar bland annat sjövett, sjömanskap, väjningsregler och sjövägsregler. Deltagarna lär sig också körteknik, motorkoll, hur man tar vågor på bästa sätt och hur man visar hänsyn.

Kursen är en heldagsutbildning och hålls i Stockholm, Göteborg och Västervik.

Info: www.sjöklar.se/fritid/kurs/vattenskoterkurs

Kommentarer

Sneseglaren 18:23:19 2013-11-11

Vilket struntprat och ren desinformation för att sälja in en kurs! Vattenskotrar omfattas av samma regeleverk som vilken båt som helt. Olyckorna ökar INTE. Det var inte en enda olycka 2011 samt 2012. Det var en allvarlig påkörning i Mälaren och en dödsolycka där en förare körde upp på land (var ej berusad). Det är en stor ökning av vattenskotrar och det går inte att dra tendendiösa slutsatser att det är en "olyckstrend". Fakta är att majoriteten allvarliga och fatala olyckor sker med kajaker, ekor och segelbåtar – inte snabbgående motorbåtar. Skall vi ha kurser för båtar skall de tas fram av relevanta och förankrade aktörer.

De konfliktåtgärder som drabbade skärgårdstrafiken i förra veckan är nu avblåsta efter att arbetsgivarorganisationen Almega och fackförbundet Seko idag kommit överens kring skärgårdsavtalet. Waxholmsbolagets trafik beräknas vara igång som vanligt från och med tisdag 12/11.

Waxholmsbolagets trafik med Djurgårdsfärjan, samt trafiken i mellersta och södra skärgården, ställdes in i förra veckan då konfliktåtgärder bröt ut. Det var Almegas och Sekos förhandlingar kring skärgårdsavtalet som hade gått i stå. Under måndagen 11/11 sa parterna ja till medlarnas bud och därmed är konfliktåtgärderna avblåsta.

Trafiken med Djurgårdsfärjan var igång igen redan vid 17-tiden måndag kväll. Skärgårdstrafiken beräknas vara igång från och med tisdag morgon.

För mer information rörande trafiken, se waxholmsbolaget.se

SkandinaviskBluewater.no är en ny hemsida som vänder sig till alla seglingsintresserade i Norge, Sverige och Danmark. Hemsidan är uppbyggd som en nättidning med en redaktionell del och en användardel.

Sajten innehåller material om drömmar, förberedelser, bra och dåliga upplevelser, praktiska erfarenheter, kommunikation med mera. Dessutom finns det ett diskussionsforum.

SkandinaviskBluewater.no ägs av företaget Mayday Consulting och drivs av Lotte och Dag Rørslett, båda med lång erfarenhet av båtjournalistik och långturssegling.

Info: http://www.skandinaviskbluewater.no/artikkel/single-handed-men-aldrig-alene/

Bilden:
Personerna bakom SkandinaviskBluewater: Dag Rørslett och Lotte Zielke Rørslett. Foto: Stian Rørslett.

Ariboats i Saltsjöbaden är ny svensk importör av Frauscher motorbåtar, som är en serie av klassiska daycruisers från Österrike. Båtarna är mycket populära i Tyskland, Schweiz, Italien och Rivieran sedan länge och säljs idag i över 20 länder. Frauscher är en legend i Europa – i likhet med Porsche.

Båtarna är miljöanpassade för att kunna användas i områden med höga miljökrav. Kännetecknande är egen design, komfortabel cockpit, solmadrass, badbrygga, dvs allt som behövs för en lyckad weekend.

Frauscher har enkel och kraftig konstruktion, fina sjöegenskaper och tidlös design som borgar för ett bra andrahandsvärde. Frauscher finns som DC och WR med inombordare med axeldrift eller drev, elmotor eller hybrid. Miljövänlig inombordare för hög fart, elmotor för cruising i låg fart är en fin kombination i dagens livliga trafik med många fartbegränsningar.

På bilden syns en Frauscher 750 St Tropez.

Info: www.ariboats.se

Yamaha Motor Scandinavia väljer Svedea som ny partner för alla sina märkesförsäkringar på den svenska marknaden. Försäkringarna kan tecknas från årsskiftet vid köp av en ny eller begagnad båtmotor, båt, vattenskoter, motorcykel, ATV och snöskoter hos Yamahas återförsäljare.

Yamaha Motor Scandinavia, som är Nordens största distributör av båtmotorer, båtar, vattenskotrar, motorcyklar, ATV och snöskotrar har ingått ett långsiktigt samarbetsavtal med Svedea gällande märkesförsäkringar för samtliga produktkategorier. Försäkringarna kan tecknas från årsskiftet i samband med köp av en ny eller begagnad Yamaha-produkt hos Yamahas auktoriserade återförsäljare.

– Vi är fantastiskt stolta över att Yamaha väljer Svedea som försäkringspartner, säger Pär Pettersson, VD på Svedea. Våra försäkringar passar Yamahas produkter som hand i handske och det kommer definitivt att bli enklare för återförsäljarna när de nu får en leverantör för alla försäkringar.

– Vi har länge försökt rensa i floran av märkesförsäkringar och det känns bra att vi kan samla alla försäkringar hos samma bolag. Vi har haft bra diskussioner med Svedea och ser fram emot ett gott samarbete, säger Jan-Åke Johansson, VD för Yamaha Motor Scandinavia. Svedea har en mycket kompetent och motiverad organisation som passar väl in i Yamahas sätt att arbeta. Vårt nästa mål är att hitta liknande partners i Danmark och Norge, fortsätter Jan-Åke.

Svedea har med sina försäkringar för båt, mc, ATV och snöskoter på kort tid skaffat sig en stark ställning bland återförsäljare och generalagenter. Samarbetet med Yamaha Motor Scandinavia befäster Svedeas position ytterligare.

– Att vara en del av de branscher till vilka vi erbjuder försäkring är viktigt för oss, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea. En nära dialog med de som har störst kunskap inom området hjälper oss att fånga in trender och behov på marknaden. Det är en av anledningarna till att vi är övertygade om att detta samarbete kommer att bli en framgång.

Bilden:
Fr. v. Jan-Åke Johansson, Yamaha, och Jonas Roberts, Svedea.

Den 5-6 november var det kick-off för vintersjöfartsprojektet WINMOS i Helsingfors. WINMOS är ett projekt som syftar till att säkerställa en effektiv vintersjöfart i EU:s nordligaste farleder genom att säkerställa isbrytande resurser på medellång och lång sikt och genom att utveckla vintersjöfarten i sin helhet i Östersjön.

Fungerande sjötransporter året runt är av största betydelse för handeln inom EU. 15 % av världens sjötransporter, eller mer än 750 miljoner ton, utförs i Östersjön. Omkring 2 000 fartyg färdas i området kontinuerligt. Under en normal vinter görs cirka 10 000 anlöp till hamnar där havsis kan orsaka stora problem.

Situationen i världen förändras ständigt. Ett ökande antal fartyg och ökande storlek på dessa, stigande bränslepriser samt krav på åtgärder för att förbättra miljöprestanda, till exempel SECA-direktivet om svavelhalten i bränslen och ”Energy Efficiency Design Index” där maximal motoreffekt är reglerat, kommer alla att ha en betydande inverkan på vintersjöfarten.

WINMOS består av sju olika delprojekt i linje med konceptet sjömotorvägar* (Motorways of the Sea – MoS). WINMOS kommer att utveckla en ny teknik som syftar till att förbättra miljöprestandan på befintliga motorer. Detta beräknas avsevärt minska utsläppen och bränsleförbrukningen. Önskad information om isbrytningens servicelogistik kommer att göras tillgängliga för intressenter inom sjöfarten. En ny isbrytare kommer att byggas inom projektet. Simulatorträningsanläggningar och utbildningar inom vintersjöfarten för befäl kommer att utarbetas. Projektet kommer att slutföras i slutet av år 2015.

Projektets totala budget är 138 miljoner euro och bidraget från EU:s Ten-T-budget för Motorvägar till havs (MoS) är 29,6 miljoner euro.

* Konceptet sjömotorvägar (MoS) är den maritima delen av det transeuropeiska nätet som har inriktningen att koncentrera sig på varuflödet på havsbaserade logistiska rutter. MoS kan även omfatta projekt som har andra positiva effekter som vintersjöfart och isbrytning.

Fakta WINMOS
WINMOS är ett svenskt, finskt, estniskt projekt som medfinansieras av Europeiska kommissionen.

WINMOS består av sju delprojekt:
* Utredning av nästa generations isbrytare och det framtida behovet av isbrytningsresurser.
* Livstidsförlängning av ett antal äldre isbrytare.
* Utveckling av bränsleinsprutningsteknik (Common Rail) för att minska bränsleförbrukning och emissioner.
* Vidareutveckling av ledningssystem för vintersjöfart och isbrytning.
* Utveckling av en simulatorutbildning för sjöbefäl.
* Nybyggnation av en finsk isbrytare.

Projektets totala budget är 138 miljarder euro.
Projektet kommer att slutföras i slutet av år 2015.

Källa och foto: Sjöfartsverket.

Engelska Princess Yachts International har engelsk premiär för sin nya V48 Open Sports Yacht på den kommande London Boat Show, som äger rum 4–12 januari 2014 på ExCel i London.

48-fotaren ska visas upp tillsammans med ett tiotal andra båtar från den Plymouth-baserade båtbyggarens expanderande serie av båtar. På mässan visas även den nya Princess 88 Motor Yacht och Princess 43, som båda visas på Londonmässan för första gången. Där visas även Princess 56, 64, 72 Motor Yacht och 82 Motor Yacht flybridgemodeller samt Princess V39, V52 och V57 sports yachts.

Dessutom kommer Princess att avslöja planerna på sin kommande S Class. Den nya modellen S72 blir den första från Princess som baseras på det nya konceptet Sportsbridge. Båten får premiär 2014.

Här är en pressrelease om Princess många nyheter

November 2013 – Princess Yachts International is set to showcase its new V48 Open sports boat for the first time in the UK at the forthcoming London Boat Show, taking place from 4-12 January 2014 at ExCel, London.

It will be presented amongst a show stopping collection of ten motor yachts from the Plymouthbased boat builder’s expanding range, which includes the new 88 Motor Yacht and Princess 43, which are also both appearing at London for the first time, and the Princess 56, 64, 72 Motor Yacht and 82 Motor Yacht flybridge models and the Princess V39, V52 and V57 sports yachts.

The Princess V48 Open has attracted critical acclaim since its recent international launch. The latest model in the V Class sports range, it is a highly capable craft delivering performance, efficiency and exceptional handling, both at sea and at close quarters. The resin infused hull is designed to quicken the transition to plane, improving efficiency whilst delivering outstanding performance and handling thanks to its Volvo IPS engines and drive system. She also benefits from an incredibly spacious open cockpit to offer the ultimate open boating experience.

The teak-laid cockpit, with its generous seating, creates the perfect space to enjoy life on deck and is shaded by the canopy and electrically operated sliding sun roof which provides versatility to enjoy the complete open boating experience. It incorporates a wetbar and, further aft, a large integrated sunbed is positioned above the tender garage, which can accommodate a 3.25m jetrib. There is a further ‘J’ shaped seat forward, adjacent to the twin helm seats providing companion seating when underway.

Below decks, the V48 Open provides accommodation for up to 6 guests with two large en-suite cabins including a full beam owner’s stateroom amidships and a forward guest cabin, which can be specified with an optional ‘scissor berth’ system to create a double or twin beds as required. The generous saloon seating can be converted to provide additional sleeping space for occasional guests.

Following their recent international debut, the new Princess 88 Motor Yacht and the Princess 43 are also set to wow the crowds at London.

The 88 is powerful, agile and gracefully elegant. She has been designed for long range cruising and her deep-V hull utilises the very latest resin infusion technology, making her performance and sea keeping both impeccable and efficient. The Princess designers have once again excelled in creating exterior and interior spaces that are generous in size, exceptionally well finished and incredibly flexible whether entertaining or relaxing.

The Princess 43, also launched in 2013, marks a new era for Princess. An iconic flybridge yacht, she exudes style and benefits from the latest technology and contemporary design. Building on the success of the Princess 42, one of the brand’s most celebrated yachts ever to be produced, she offers flexible accommodation for up to six guests and the ultimate in performance, efficiency, comfort and elegance as well as impeccable seakeeping and handling.

As well as this, Princess will also be revealing further information about its eagerly anticipated S Class. The new S72 will be the first Princess based around an exciting new Sportsbridge concept and will be the first S Class yacht to be unveiled to the public in 2014.

Princess Yachts International has already confirmed its presence at the 2015 London Boat Show in a demonstration of its commitment to the internationally renowned event.

For further information about the models being displayed at the London Boat Show please visit princessyachts.com or visit stand number E250 during the event, from 4-12 January 2014.

Temaimport.se heter en ny importör av båttillbehör som öppnar idag. Grundarna säger att de har verkat i båtbranschen under flera år och nu tar steget fullt ut och lanserar TemaImport.

Susanne är utbildad förpackningsdesigner med erfarenhet inom logistik och produktion. Viktor är Civilingenjör inom elektroteknik med delmängd i Naval Architecture. Båda är aktiva i båtlivet med många timmar i motorbåt och ofta mer än tusen sjömil med segelbåt varje säsong.

De ska representera och vårda varumärken med kvalitetsprodukter. Gärna teknik i framkant som underlättar allas båtliv.

Info: http://temaimport.se

Substansen medetomidin, som finns i båtfärger, har inte någon direkt påverkan på alg och bakteriesamhällen förrän vid väldigt höga koncentrationer, visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Påväxt av havstulpaner, musslor, alger och andra marina organismer på båtskrov har länge varit ett problem för båtägare. Påväxten kan minska manövrerbarheten hos fartyg och fritidsbåtar men framför allt kan den öka bränsleförbrukningen med så mycket som 40 procent för ett fartyg.

Biocider används för att hindra påväxt
Den vanligaste metoden för att undvika eller minska påväxt är att använda båtbottenfärger som innehållande biocider. Biociderna läcker långsamt ut från färgen och förgiftar de organismer som försöker växa på skrovet.

Den vanligaste biociden i båtbottenfärger idag är kopparoxid men kopparn riskerar att lagras i miljön och skapa framtida problem.

– Min forskningsavhandling har ingått i ett större projekt, Marine Paint, där målet har varit att utveckla en ny effektiv båtbottenfärg med bättre miljöprofil än de färger som finns på marknaden idag, säger Cecilia Ohlauson vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Biociden som Marine Paint fokuserade på, medetomidin, valdes för att den mycket effektivt hindrar påväxt av havstulpaner.

Hindrar larver att fästa
Havstulpaner sprids genom larver som söker lämpliga ytor att fästa på. När de hittar en sådan yta limmar de sig fast och utvecklas till vuxna havstulpaner. Medetomidin stör larvens sökande genom att den blir hyperaktiv när den kommer i kontakt med biociden och simmar iväg istället för att limma sig fast.

– Denna mekanism skiljer sig markant från övriga biocider i båtbottenfärgen som har en mer generell giftverkan, säger Cecilia Ohlauson.

I sin forskning har hon fokuserat på hur medetomidin påverkar alg- och bakteriesamhällen i havet. Resultaten visar att medetomidin inte har någon direkt påverkan på alg och bakteriesamhällen förrän vid väldigt höga koncentrationer jämfört med beräknade halter i miljön.

– Användning av medetomidin i båtbottenfärg bör därför inte utgöra någon risk för alg-och bakteriesamhällen, säger Cecilia Ohlauson.

Foto:
Akvariebild, fotograf Per Johansson.
Porträttbild av Cecilia Ohlauson, fotograf Nina Carlén.

Mercurys nya joystickstyrning för utombordsmotorer ger förare av båtar med utombordsmotorer möjlighet att enkelt och säkert manövrera i trånga utrymmen. Styrningen passar nya motorer av Verado 250 eller 300 hk vid två, tre eller fyra motorer på akterspegeln.

Systemet innehåller även ”Skyhook” virituell ankring, instrumentet VesselView samt ett integrerat autopilotsystem.

Den smarta joystickdesignen gör det enkelt för föraren att flytta båten i vilken riktning som så önskas. Sidled, diagonalt eller cirkulerar runt sin egen axel, för joysticken i önskat läge och båten följer dina önskemål.
Inget annat styrsystem för utombordsmotorer erbjuder så avancerade lösningar som Mercurys joystickstyrning.

Dessutom levereras systemet med Skyhook och VesselView instrument som ger en mängd motorinformation samt en integrerad autopilot.

För att få båten att ligga still på samma position använder Skyhook en GPS för att få båtens position och får motorerna att arbeta så att båtens position och riktning blir den samma oavsett vågor eller vind. Det gör det enkelt att till exempel vänta på slussning eller annan orsak till att man vill ligga still på samma ställe.

Med “Auto Heading” och inlagda Waypoints gör du din resa till destinationen både enkel och effektiv. Den inbyggda digitala kompassen i Auto Heading ser till att den utlagda rutten följs men tillåter även små justeringar.
Genom en enkel beröra av joysticken justerar du kursen en grad, större justeringar görs enklast genom att använda kontrollpanelen.

Behöver du stanna flera gånger under resans gång är det inga problem. Lägg in dina waypoints och du har en enkel och säker resa framför dig.

Föraren kommer att uppskatta den nydesignade VesselView-displayen och får tillgång till all information på ett och samma ställe. Båda modellerna 4 & 7 tum kan visa mer är 30 olika motorparametrar, så som bränslenivå, räckvidd, oljetemperatur/oljetryck, batterispänning, ekolod, laddning med mera

På den senaste Båtmässan i Göteborg inleddes en satsning för att lyfta allt som har med segling att göra. Satsningen kallades ”Båtmässan älskar segling” och 2014 slår man ytterligare ett slag för att visa seglingens alla fördelar. Bland annat genom att bygga ett jolletorg.

– Jolletorget ska visa att jollen är en båttyp för alla – inte bara unga. Jollen har många fördelar, olika generationer kan ha ett gemensamt intresse och segla ihop, båten är billig och går att transportera på trailer, säger Båtmässans kapten Bengt Wallin och fortsätter tipsa om ytterligare höjdare.

– Den som vill lyssna på härliga seglingshistorier får inte missa arrangemanget ”Förverkliga dina drömmar”. Från scen berättar både kända och okända om spännande seglingsupplevelser, bland annat kommer äventyraren Ola Skinnarmo och ensamseglaren Sven Yrvind.

Båtmässan arrangeras 1-9 februari 2014.

För mer information se www.batmassan.se

Bilden:
Äventyraren Ola Skinnarmo kommer till Båtmässan för att berätta om sitt senaste seglingsäventyr.
Foto: skinnarmo.com

KGK har tecknat avtal med Hansen Racing, Sveriges största och äldsta importör av reservdelar till USA-bilar, vans och båtmotorer. Samarbetet innebär att KGK nu har branschens bredaste sortiment med bildelar till amerikanska, europeiska och asiatiska bilar.

Avtalet mellan KGK och Hansen Racing omfattar cirka 65 000 reservdelar och tillbehör för amerikanska fordon. Bildelarna finns tillgängliga på KGK:s e-handelsplats Autokatalogen och kunderna hittar rätt del genom att söka på ett fordons registreringsnummer.

Utöver tillgången till amerikanska bildelar kommer även KGK:s marina kunder, genom Hansen Racings försorg, få ett större utbud av reservdelar till inom- och utombordsmotorer.

– Vi har alltid eftersträvat att kunna erbjuda ett komplett sortiment. Det finns över 170 000 amerikansktillverkade bilar i Sverige och det blir nu betydligt lättare för våra kunder att få tag på delar till dem, säger Lars Frank, vice divisionschef på KGK:s handelsdivision.

Hansen Racing är liksom KGK ett familjeföretag som funnits i branschen i flera generationer. Företagets mångåriga kunskaper och erfarenheter rörande amerikanska bilar har gjort deras utbud branschledande.

– I KGK får vi en stark samarbetspartner som delar samma värderingar runt långsiktighet som vi. Genom den här uppgörelsen kommer vårt sortiment att finnas tillgängligt för en ännu större marknad, säger Hansen Racings vd William Hansen.

– I och med överenskommelsen med Hansen Racing har vi ett unikt utbud. Ingen annan i Sverige täcker de amerikanska, europeiska och asiatiska bilarna som KGK gör, säger Lars Frank.

BRP fick, för första gången i eventets historia, glädjas åt att överlägset dominera IJSBA World Finals-uppvisningen då förarna av vattenskotermodellen Sea-Doo RXP-X tog 24 av 25 möjliga Pro class-platser och 81% av pallplatserna i klasserna för moderna vattenskotrar.

IJSBA World Finals är det största specifika vattenskotereventet i Nordamerika där de bästa racingförarna från hela världen samlas i Lake Havasu City, Arizona, för att tävla om världsmästerskapstitlarna. I år var allt från depån, startlinjerna till racingbanorna fyllda med Sea-Doo RXP-X-modeller. Jarod Moore från Sydafrika ledde Sea-Doo X-TEAMs laddning och vann sitt första Pro Open World Championship på sin RXP-X-modell och James Bushell adderade ytterligare två World Championships till sin meritlista genom att vinna både Pro Stock och Pro GP-klasserna på sin RXP-X-vattenskoter.

Vattenskotermodellen Sea-Doo RXP-X har visat sig kunna erbjuda branschens bästa prestanda med överlägsen hantering, förarergonomi och effekt. Det exklusiva RXP-X T3-skrovet möjliggör att föraren kan köra rakt genom vågorna och luta sig in i kurvorna för skarpare och snabbare svängar.

Det innovativa Ergolock-systemet gör att föraren blir ett med vattenskotern tack vare ett smalt, formsytt säte och vinklade fotstöd som gör att förarens kropp kommer i bättre kontakt med vattenskotern vilket minimerar utmattning. T3-skrovets dynamiska kraft, i kombination med Ergolock-systemet, tillåter föraren att släppa loss mer av den tillgänliga kraften i ROTAX H.O. 4-TEC-motorn för att upprätthålla maximal hastighet runt om hela banan.

BRP gratulerar följande Sea-Doo X-TEAM-förare till deras 2013 IJSBA World Finals-prestationer och deras pallplatser med Sea-Doo-vattenskotrar.

PRO OPEN
1. Jared Moore Sydafrika RXP-X TM Trucking/Rockstar/Sea-Doo Centre
2. Jean Baptiste Botti Frankrike RXP-X Quakisense/Easy Rider
3. Masaharu Takenoshita Ungern RXP-X Marine Mechanic/Shoe

PRO STOCK
1. James Bushell England RXP-X 158 Performance/Sea-Doo Centre
2. Yousef Alabdulrazzaq Kuwait RXP-X Zain Telecom/Hitch Motorsports
3. Mohammed Al Baz Kuwait RXP-X Zain/Pro Rider

PRO GP
1. James Bushell England RXP-X 158 Performance/Sea-Doo Centre
2. Jared Moore Sydafrika RXP-X TM Trucking/Rockstar/Sea-Doo Centre
3. Aero Aswar Indonesia RXP-X BNI/Jettribe/Spy/Sea-Doo Centre

PRO WOMEN
1. Shante Bukes Sydafrika RXP-X LPS/Carl Becham
2. Kylie Ellmers Nya Zeeland RXP-X Sea-Doo Centre/LK Engineering/Jettrim
3. Supalak Ninnopparai Thailand RXP-X Mahidol/Oakley

PRO LIMITED
1. Chaowalit Kuajaroon Thailand RXP-X Knauf Insulation/ Flamingo Racing
2. Eric Francis USA Övrigt
3. Cody Hawkins USA RXP-X Riva Racing/Jettrim

EXPERT OPEN
1. Kasza Gyorgy Ungern RXP-X Jetpower.hu/Szervernet.hu
2. Veerapong Maneechom Thailand RXP-X Flamingo Racing/Knauf Insulation
3. Khaled Burbabee Kuwait Övrigt

EXPERT LIMITED
1. Oumoeut Saly Thailand RXP-X Flamingo Racing/Knauf Insulation
2. Mohammed Burbayea Kuwait RXP-X Zain/Pro Rider
3. Chalempoj Viriyahphan Thailand RXP-X Flamingo Racing

AMATEUR STOCK
1. Mohammed Al Baz Kuwait RXP-X Zain/Pro Rider
2. Khaled Burabee Kuwait Övrigt
3. Nopphadon Supmuensean Thailand RXP-X JetPilot/Nakom

Besök facebook.com/seadoo för att se bilder från 2013 IJSBA World Finals.

Kommentarer

Lars Olsson 16:00:22 2013-11-06

Fy f-n va ointressant! Vuxna män som leker omkring på vattenskoter, skitar ner och väsnas. Så helt enastående meningslöst.

Olof Malmlöf 14:59:54 2013-11-07

Är personligen heller inte intresserad men i princip ingen större skillnad mot kappseglingar. Detta sker på en bana så ljudet är begränsat och vilken motor som sitter i vilken segelbåt somhelst "skitar" ner betydligt mer än dessa 4 star Californa certifierade motorer. Din inlägg "väsnas" av intolerans!