nyhetstest

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, beställde för ett år sedan en oberoende utvärdering av projekt som finansierats med havs- och vattenmiljöanslaget. – Vi har hanterat en stor mängd ansökningar och lämnat ett stort antal bidrag till viktiga miljöprojekt. Utvärderingen bekräftar den bild vi själva har, att hanteringen blivit mer omfattande än vad vi räknade med och att vi inte klarat av att ta oss an uppgiften tillräckligt systematiskt, säger generaldirektör Björn Risinger.

Utvärderingen har gjorts av Havsmiljöinstitutet och gäller projektverksamheten för åren 2007-2012. De projekt som utvärderats omfattar totalt 547,3 miljoner kronor.

– Havs- och vattenmiljöanslaget är ett viktigt medel i arbetet med att nå miljömålen. Vi vill vara säkra på att vi använder anslagspengarna på rätt sätt och där de gör mest nytta för havs- och vattenmiljön. Vi ville därför ha en oberoende analys av hur projektverksamheten fungerat och få förslag till hur vi kan förbättra den, säger Björn Risinger.

Sedan 1 juli 2011 ansvarar Havs- och vattenmyndigheten, HaV, för havs- och vattenmiljöanslaget som är en av regeringens insatser för att förbättra, bevara och skydda våra hav, sjöar och vattendrag. Pengarna ska exempelvis användas till kalkning, restaurering av vattenmiljöer och lokala vattenvårdsprojekt. Storleken på anslaget har varierat över åren.

Havsmiljöinstitutet har i sin utvärdering utgått från de slutrapporter som lämnats in för projekt under åren 2007-2012. Enligt rapporten har utredarna kunnat bedöma 165 av totalt 361 slutrapporter. I pengar motsvarar de bedömda projekten 133,5 av totalt 547,3 miljoner kronor.

– Det är givetvis en stor brist att vi inte kunnat leverera underlag och slutrapporter för fler bidragsfinansierade projekt, säger Björn Risinger.

Rapporten visar att det finns många väl genomförda projekt under åren 2007-2012 vars resultat är kända och väl använda inom havs- och vattenförvaltningen. Anslaget har också använts på ett sätt som är förenligt med regleringsbrev och förordningar.

Men, utredarna pekar på att det i flera fall saknas dokumentation om vilka prioriteringar HaV gjort vid bedömningar och beslut. Utvärderingen visar också att miljöeffekter sällan är uppmätta, ofta beroende på att effekterna inte kan klarläggas förrän flera år efter att projekten avslutats.

I HaV:s uppdrag till Havsmiljöinstitutet ingick även att utvärdera hanteringen av Lokala vattenvårdsprojekt, LOVA, under perioden 2009 – 2012. LOVA-satsningen ingår sedan 2009 i Havs- och vattenmiljöanslaget. Enligt rapporten har totalt 315,6 miljoner kronor betalats ut till 702 olika LOVA-projekt. Utredarna har haft tillgång till knappt hälften av de slutrapporterade projekten.

– När det gäller LOVA-projekt redovisas slutrapporter ofta i pappersform till respektive länsstyrelse men utredarna har bara haft tillgång till de som redovisats digitalt. Vi bedömer att i stort sett alla LOVA-projekt slutrapporterats och att länsstyrelsernas hantering av dessa projekt fungerar bra. Det finns flera projekt som gett stora miljöeffekter, säger Björn Risinger.

Enligt Havsmiljöinstitutets rapport har vissa av de projekt som ingått i utvärderingen inte nått de mål som satts upp, en del projekt har försenats eller inte kunnat genomföras enligt plan då mycket av åtgärdsarbetet bygger på frivillighet. Det kan också bero på juridiska hinder, underskattning av tidsåtgång och att man testat nya metoder som inte fungerat fullt ut.

– Med hjälp av rapporten har vi nu beslutat om en handlingsplan. En viktig del i planen blir att stärka uppföljningen av projekt som finansieras med havs- och vattenmiljöanslaget, inte minst för att bättre ta tillvara den kunskap och erfarenhet som byggs upp genom olika projekt. Vi ska också förbättra våra rutiner och samla in dokumentation som saknas. Beslut om bidragsmedel ska ske på ett tydligt och transparent sätt, säger Björn Risinger.

HaV gjorde inte någon utlysning av bidragsmedel för 2013 utan pengarna har främst gått till länsstyrelserna som prioriterat olika åtgärder för bättre havs- och vattenmiljö i respektive län. För 2014 kommer denna satsning att utökas.

FOTNOT. Havsmiljöinstitutet är ett nationellt center med uppdrag av den svenska regeringen att ge en bred bild av den aktuella miljösituationen i svenska havsområden. I Havsmiljöinstitutet samverkar fyra lärosäten: Umeå universitet, Stockholms universitet, Linnéuniversitetet och Göteborgs universitet.

FAKTA/Havs- och vattenmiljöanslaget
•Havs- och vattenmiljöanslaget (Anslaget 1:12 Åtgärder för havs- och vattenmiljö) är en av regeringens insatser för att förbättra, bevara och skydda våra hav, sjöar och vattendrag. Pengarna ska exempelvis användas till kalkning, fiskevårdsåtgärder, vattenförvaltning, restaurering av vattenmiljöer, åtgärdsprogram för hotade arter, återställning av vandringsvägar för fisk, informations- och utbildningsprojekt, minskad övergödning och projekt för att minska sjöfartens miljöpåverkan. Sedan 1 juli 2011 ansvarar Havs- och vattenmyndigheten, HaV, för havs- och vattenmiljöanslaget.
•Det årliga regleringsbrevet från regeringen innehåller ändamålet för anslaget och ett antal villkor som mer i detalj reglerar vad anslaget får användas till. Inom ramen för ändamålet och villkoren beslutar HaV om hur anslaget ska fördelas till bidrag respektive uppdrag. En stor del av medlen går vidare i bidragsform till länsstyrelsernas åtgärdsarbete.
•Havs- och vattenmiljöanslagets storlek. I år, 2013, ligger havs- och vattenmiljöanslaget på totalt 503 miljoner kronor, 2012 var det 738 miljoner kronor och andra halvåret 2011 låg det på 283,5 miljoner kronor. Tidigare ansvarade Naturvårdsverket för anslaget som då kallades havsmiljöanslaget. Första halvåret 2011 låg havsmiljöanslaget på totalt 295,2 miljoner kronor, 2010 låg det på 370 miljoner, 2009 på 285 miljoner och 2008 på 100 miljoner kronor, 2007 låg det på 38,5 miljoner kronor.

•LOVA-medlen ska gå till lokala vattenvårdsprojekt som minskar mängden fosfor och kväve i Östersjön och Västerhavet samt till att minska fritidsbåtsektorns miljöpåverkan. HaV har det övergripande ansvaret och betalar ut LOVA-medel till länsstyrelserna som tar emot ansökningar, beslutar om LOVA-bidrag och sköter utbetalningarna. Användningen av LOVA-bidrag styrs av styrs av en förordning (2009:381)

Källa: HaV.

Med sitt rengöringsmedel för dieselpartikelfilter har Liqui Moly utvecklat en äkta innovation. Strax efter sin marknadslansering i USA har produkten utsetts till ”2013 Best New Product for Import Cars”.

– Priset är eftermarknadens motsvarighet till filmindustrins Oscar och vi är mycket stolta över utmärkelsen. Den visar att nya tekniker skapar nya affärsmöjligheter, säger Liqui Molys amerikanske marknadsföringschef, David Pollack.

Världens största årliga eftermarknadsmässa
Det var under Automotive Aftermarket Products Expo i Las Vegas, världens största årliga eftermarknadsmässa för fordon, som Liqui Moly tog hem det prestigefyllda priset Årets innovation, ”2013 Best New Product for Import Cars”. Utmärkelsen delas ut varje år av Auto International Association (AIA) som hör till det statliga eftermarknadsförbundet Automotive Aftermarket Industry Association i USA och representerar området för importfordon.

Varför vann Liqui Moly?
Moderna dieselbilar har ett dieselpartikelfilter som fångar upp sot. Filtret löser avgasproblem men kan i sin tur orsaka andra problem. Om fordonet körs korta sträckor och om bränslet inte håller bästa dieselkvalitet kan filtret täppas till. Motorns prestanda sjunker tills den slutar fungera helt.

Liqui Molys rengöringsmedel för dieselpartikelfilter är ett förmånligt och effektivt alternativ till dyra filterbyten. Filtret behöver inte demonteras för att rengöras och hela processen tar endast 30-60 minuter. Fordonets prestanda ökar märkbart efter rengöringen.

– Förare sparar en massa pengar och verkstäder får en attraktiv tilläggstjänst. Kitet utgör dessutom ett perfekt verktyg för kundlojalitet, säger David Pollack.
I Sverige distribueras Liqui Moly av KG Knutsson AB och kan köpas hos bland annat Autoexperten.

Bildtext:
Fr v till h: David Pollack (Liqui Moly), Thomas Beer (vice ordförande AIA), Chris Luessen (Liqui Moly).

För att bli en mer heltäckande leverantör av riggutrustning lanserar Seldén en serie av hydraulcylindrar för akterstagssträckare samt kickstänger.

– Många av våra kunder tar fram båtar större än 45 fot eller båtar av kappseglingskaraktär, så dessa nya produkter blir ett bra komplement till vårt befintliga sortiment, säger Seldéns marknadschef Mats-Uno Fredrikson.

Cylindrarna har två hastigheter och växlar automatiskt från hög- till lågväxel. Detta innebär att akterstaget eller kickstången sträcks upp snabbt till en början och när trycket har byggts upp så att det blir tungt att föra pumphandtaget fram och tillbaka, växlar sträckaren ner till lågväxel. Vid vilket tryck nedväxlingen ska ske kan ställas in individuellt. Att på ett bekvämt sätt kunna trimma storseglet uppskattas av alla seglare och att göra det snabbt är helt avgörande för kappseglaren.

Pumpstationerna
Pumpstationerna har inte bara två hastigheter utan är även dubbelverkande vilket innebär att man pumpar olja i handtagets båda rörelseriktningar. Detta kallar Seldén för “Dual-Action” och det gör uppsträckning ännu mer effektiv. En pumpstation monteras på ett lämpligt ställe i sittbrunnen och kan hantera upp till fyra funktioner. Pris: från 20 000 kr.

Kickstängerna
Seldéns kickstång ”Rodkicker” har varit en marknadsledare i flera decennier och där den största Rodkickern inte räcker till tar de nya hydrauliska kickarna över. Målgruppen är båtar i storleksordningen 45–65 fot. Pris från 18 500 kr.

Akterstagssträckarna
Akterstagssträckarna finns tillgängliga i två storlekar. En för max ø10 mm akterstag och en större för max 14 mm diameter. Akterstagssträckarna kan kopplas till en pumpstation men finns även med pump integrerad i själva sträckaren. Pris från 9 900 kr.

Hydraulcylindrarna premiärvisades på METS i Amsterdam och finns nu tillgängliga till försäljning.

Info: www.seldenmast.com

Tillverkning och skrotning har många gånger en större inverkan på motorbåtars totala miljöbelastning än vad bränsleförbrukningen har. Det visar ett ekodesign-projekt som IVL Svenska Miljöinstitutet genomfört tillsammans med företag i båtbranschen. Resultaten från projektet har nu sammanställts i en guide som ska hjälpa båtköpare att göra miljösmartare val.

– De flesta båtanvändare kör sina båtar väldigt få timmar per år. Det gör att det är viktigare vilket material båten är gjord av än att den sparar bränsle vid drift, säger Sara Alongi Skenhall, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Initiativet till projektet togs av båtdesignerna Ocke och Ted Mannerfelt som i många år velat göra en båttyp som skulle vara miljömässigt klok och dessutom prisvärd. För att utforska detta tog de kontakt med Johan Strandberg på IVL Svenska Miljöinstitutet. I projektgruppen ingick också uppfinnaren Rikard Wildare som bidragit med inspiration och kunskap om el- och hybriddrift.

– Utgångspunkten var en båt med en radikalt mycket lägre energiåtgång. Men vi kom ganska snart fram till att det inte räcker med att göra en båt bränsleeffektiv. Ska man göra en miljömässigt bra båt måste man se till hela livscykeln, säger Johan Strandberg på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Projektet blev därför ett ekodesign-projekt där båtens totala miljöbelastning, från tillverkning till skrotning, beräknades med hjälp av livscykel-metodik. Beräkningarna visar att tillverkning och skrotning har stor inverkan på den totala miljöbelastningen, även om det är antaget att båtarna har en lång livslängd. Det beror på att en normal båtanvändare kör sin båt väldigt få timmar per år.

– En annan viktig slutsats är att det inte finns en båt som alltid är den miljömässigt bästa, utan att det beror på hur du använder båten. Guiden är framförallt tänkt som ett hjälpmedel för båtköpare att välja rätt båt, säger Sara Alongi Skenhall.

– Resultatet blir en guidning även för oss som designar båtar. De båtidéer som kommit fram ur projektet blir det som driver oss vidare i arbetet nu, säger Ocke Mannerfelt.

Guiden visar bland annat att:
• Om du kör många och korta sträckor och med mycket last så kan en båt med ett icke-planande, så kallat deplacementsskrov, och elmotor vara ett bra alternativ.
• Om du kör långa sträckor men inte så ofta passar en båt med planande skrov och en effektiv förbränningsmotor med miljöbränsle bäst.
• Om du är ute efter en dagtursbåt där du blandar korta och långa sträckor, med relativt många gångtimmar per år, kan en båt med hybriddrivlina vara ett bra alternativ.
• Om du är ute efter en liten öppen båt för kortare körsträckor så är återvunnen aluminium alternativt trä i skrovet bäst. Till den en bränslesnål förbränningsmotor som körs på miljöbränsle.

Ladda ner guiden här: http://www.ivl.se/download/18.372c2b801403903d2758b71/1385113142284/K%C3%B6pguide+f%C3%B6r+motorb%C3%A5tar.pdf

Bildtext:
Fr. v. Ted och Ocke Mannerfelt samt Johan Strandberg.

Sportfiskarna har nyligen tilldelats Vattenakademiens hederspris 2013 för fiskevårdsarbetet inom rovfiskprojektet. I samband med det årliga evenemanget Vattenpuben i Stockholm uppmärksammar Vattenakademien viktiga insatser för vattenmiljön. 2013 var det alltså Sportfiskarna som tilldelades hederspriset.

– Naturligtvis jätteroligt att få den här typen av uppskattning. Det sporrar oss att fortsätta arbetet för livet under ytan, kommenterar Joel Norlin som är koordinator för Rovfiskprojektet.

Sportfiskarnas rovfiskprojekt startades för några år sedan och har blivit ett av Sveriges viktigaste fiske- och naturvårdsprojekt.
– Vi har lyckats åstadkomma mycket, men siktar på ännu mer. De sista åren har vi planerat och förberett väldigt många insatser. Det finns alltså goda förutsättningar att skruva upp tempot i åtgärdsarbetet de kommande åren, menar Joel Norlin.

Motivering till Vattenakademiens hederspris:
”Pristagarna har genom stora arbetsinsatser med hängivenhet och intresse skapat nya och spännande förutsättningar för artbevarande och bättre förutsättningar för biologisk mångfald i den akvatiska miljön. Akademien ser fram mot att följa resultatet av arbetet som utöver värdet för den biologiska mångfalden även har betydande sociala och kulturella dimensioner.”

Info: www.sportfiskarna.se/rovfisk

Transportstyrelsen har uppdaterat sin lista över bristfälliga produkter för fritidsbåtsbranschen som kan beläggas med försäljningsförbud. Om produkten har mycket allvarliga brister kan Transportstyrelsen besluta att den ska återtas från marknaden eller konsumenten.

Listan är senast uppdaterad med Evinrude ICON, ett Elektroniskt reglagesystem.

Hela listan hittar du via länken nedan.

Info: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/CE-markning/Bristfalliga-produkter/

Kommentarer

Evirude Sverige 08:22:11 2013-11-28

Hej,

Rättelse gällande Evinrude ICON reglage. Det är en safety bulletin på en mycket begränsad upplaga av en specifik variant av ICON reglage. Samtliga sålda reglage som kan vara felaktiga kontrolleras och byts ut om dom är behäftade med fel. Samtliga reglage i Sverige är snart kontrollerade och inget av dessa är felaktiga.

Nya regalge som säljs innefattas inte av bulletinen och är inte på något sät behäftade med brister eller risker.

För mer frågor gällande ICON reglage vänligen kontakta distributören av Evinrude i Sverige:

www.frydenbo-marine.com

Bästa Hälsningar

Evinrude Sverige

Inför 2014 presenterar Nimbus Boats två nyheter – en stor och en liten båt. På båtmässan Allt för sjön i Älvsjö i mars premiärvisas nya Nimbus 405 Coupé, en uppföljning på företagets framgångsrika coupé-serie. Dessutom visas Nimbus 21 Nova. Totalt erbjuder därmed Nimbus Detta innebär att vi kan erbjuda 15 modeller av Nimbus och Paragon till 2014. Nimbus har en stor efterfrågan på en ”mindre” båt med samma kvalité som företagets övriga båtmodeller.

Pressmeddelande:
Modernt formspråk och design med smart funktionalitet. Nya 405 Coupé är största modellen i Nimbus populära och prisbelönta Coupéserie med “sidewalk”.

Med “sidewalk” däckslayout maximeras gångutrymmet på båtens styrbordssida vilket gör det extra enkelt att kliva av och på båten samt vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är extra generöst.

Nya Nimbus 405 Coupé blir den största båtmodellen i Nimbus Coupéserie som också består av 335 Coupé och 365 Coupé. 405 Coupé bygger på samma koncept som prisbelönade 365 Coupé som utsågs till European Power Boat of the year 2012.

Båten har många likheter med sin lillasyster, men den bjuder också på flera nyheter. Bland annat D-stolpe i ny design med integrerad ventilation, helglasad akterdörr, elektriskt höj-, och sänkbart bord på akterdäck, “svärmorslucka” på akterspegel, ny design på galler till motorrumsventilation med aktivt utblås, pentry i ny design med keramisk gasolhäll och mörk bänkskiva i Corian med mera.

Liksom övriga modeller har 405 Coupé fått ett modernt formspråk, limmade rutor med stor välvd framruta, öppningsbar flushmonterad skjutdörr på styrbordsidan och stort öppningsbart glastak. Den flushmonterade sidodörren ger maximal gångbredd och stor dörröppning samtidigt som dörren blir en integrerad del i designen. Sidodörren ger även möjlighet att styra båten eller lägga till ståendes på utsidan.

De polyuretanlimmade rutorna i överbyggnaden ger, förutom ett modernt utseende, ovanligt hög stabilitet och en mycket tyst salong. Förarplatsen har vidareutvecklats och instrumentbrädan kan bestyckas med två stycken 12 tums plotter sida vid sida. Båten bjuder på ett stort akterdäck som ligger i samma nivå som badbryggan och salongen.

Salongen har stora plana ytor och upplevs som ljus, rymlig och modern men mysig tack vare kombinationen av material på dynor och kuddar. Det gedigna träarbetet i salong och cockpit ger en härlig känsla av hantverk och kvalitet.

Interiören bjuder båten på härlig kvalitet och känsla vad gäller utrymmen och material. Bland annat är skotten tygbeklädda med ljust material som ökar känslan av rymd men som också dämpar ljud. Tre kabiner fördelat på förkabin, med separat ingång till toalett och dusch, samt två sidokabiner med gemensam toalett

Sammantaget är 405 Coupé en modern, solid och funktionellt båt som med mindre miljöpåverkan passar perfekt för ett okomplicerat och njutbart liv till sjöss.
Båten tillverkas i Sverige av Nimbus eget båtbyggeri i Mariestad. Båten lanseras under 2013. Nimbus Coupéserie är marknadens i särklass mest sålda modellserie med över 3 000 producerade båtar genom åren och därigenom en av världens populäraste långfärdsbåtar.

Tekniska fakta
Nimbus 405 Coupé
Längd: 13,24m
Bredd: 3,95 m
Skrovbredd: 3,85 m
Vikt: 8 800 kg
Max personer: 12
CE-kategori: B
Antal bäddar: 6
Bränsletank: 2×500 liter
Färskvattentank: 400 liter
Varmvattentank: 75 liter
Hålltank: 160 liter
Startbatteri: 1x12V 80Ah
Servicebatterier: 7x12V 80Ah
Motoralternativ: Volvo Penta 2xD4-300 221kW (600 hk), Volvo Penta 2xD6-370 272 kW (740 hk)
Info: www.nimbus.se

På mötet ”Economics of Oceans” i Washington den 3-4 december träffas amerikanska och svenska beslutsfattare för att ta upp nya tekniklösningar och miljön i haven. Arrangörer är Havs- och vattenmyndigheten, HaV tillsammans med miljödepartementet och svenska ambassaden i USA.

– Intresset är stort i både Sverige och USA för att samarbeta inom marin teknik, havsplanering och övergödningsfrågor, säger Catarina Hedar på HaV.

Hon är utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV och koordinator för mötet i Washington.

Ett av målen för mötet är att utbyta erfarenheter inom bland annat nyskapande innovationer, biologisk mångfald och hållbar tillväxt till havs.

– Mötet ska skapa en arena där amerikanska och svenska beslutsfattare gemensamt kan diskutera havsmiljöns ekosystem och ekonomiska möjligheter, säger Catarina Hedar.

Beröringspunkterna mellan länderna är flera. Öster om Washington ligger exempelvis Chesapeake Bay, ett innanhav med liknande miljöproblem som Östersjön.

– Genom att diskutera våra innanhav hoppas vi kunna öka kunskapen, bland annat i arbetet med övergödning. Här finns många möjligheter till utbyte av erfarenheter, säger Catarina Hedar.

Två dagar med kända talare

Mötet äger rum på svenska ambassaden, House of Sweden. De två mötesdagarna är fyllda med programpunkter kring två teman: värdering av ekosystemens tjänster och regional havsekonomi. Intresset för dagarna har varit stort. Bland deltagarna återfinns svenska och amerikanska forskare, beslutsfattare, företrädare för näringsliv och icke-statliga organisationer.

En av de inbjudna amerikanska talarna är Kerri-Ann Jones, chef vid enheten för havs-, miljö- och vetenskapsfrågor vid USA:s utrikesdepartement. Medverkar gör även ekonomen Jeffrey Sachs, som bland annat skrivit den uppmärksammade boken ”The End of Poverty” och arbetar som rådgivare åt FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon.

Från svensk sida deltar bland andra Sveriges nye USA-ambassadör Björn Lyrvall, Lisa Emelia Svensson, svensk havs- och vattenambassadör och Anna Jöborn, chef på Havs- och vattenmyndighetens kunskapsavdelning.

Info: https://www.havochvatten.se/om-oss/vi-pa-hav/kalendarium/2013/externt-kalendarium/2013-10-29-the-economics-of-oceans.html

Källa: HaV.

”Solnedgången är vackrast där du står” är en lättsam roman om ”sjöbjörnen” Alfreds seglats från Stockholm till Helsingfors via Åland. Det är samtidigt en annorlunda hamnguide med personliga reflektioner kring fritidshamnarna i vår vackra skärgård. Boken innehåller stämningsfulla bilder som låter läsaren drömma sig tillbaka till sommar och sol trots det vintermörker som råder. Den perfekta julklappen för seglaren som redan har allt likaväl som för nybörjaren.

I ”Solnedgången är vackrast där du står” följer vi den något åldrade sjöbjörnen Alfred på hans resa med en välhållen Folkbåt, i Östersjöns allra vackraste skärgård. Samtidigt som vi får ta del av hans strapatser i stiltje likaväl som storm och åska får vi lära oss hans avvikande definitioner av seglingstermer och sjövägsregler.

– Slänggipp: Manöver med segelbåt som används för att bli av med svärmor

lfreds hamnrekommendationer är självklart relevanta, men fokuserar sig inte på angöringsalternativ eller antal platser. Istället ger Alfred sina högst personliga rekommendationer på de bästa hamnarna och vad som gör dem bra, eller i vissa fall, mindre bra. Antalet platser är ju ändå irrelevant eftersom alla vet att hamnarna är fulla under högsäsong.

I boken får vi också en historisk tillbakablick till tiderna före första världskriget, förbudstiden och den roll Alfreds förfader hade i avgörande historiska händelser en kall vinter för snart 100 år sedan.

”Solnedgången är vackrast där du står” innehåller stämningsfyllda fotografier från skärgården. Boken säljs av Nautiska Magasinet samt nätbokhandlar.

Garmin presenterar nu en spännande programuppdatering för GPSMAP 527, 721 och echoMAP-serien med kombinerade plotter och ekolodsenheter. Med denna uppdatering blir nya funktioner tillgängliga samt nätverk.

– Vi är glada över att kunna erbjuda så många nya möjligheter till både nya och befintliga ägare av våra produkter, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Den här programuppdateringen gynnar alla som är ute på sjön och innehåller funktioner som möjliggör en bättre, mer integrerad upplevelse på vattnet. Sportfiskaren kan utnyttja nätverket och
delningsmöjligheten medans seglaren kan fastställa mer avgörande seglingsdata när de behöver den som mest.

Garmin har lagt till en rad nya funktioner till flera olika GPSMAP-enheter. Framför allt kommer du nu kunna dela kartor mellan olika enheter samt användardata som waypoints, rutter och spår. Men även andra funktioner kommer kunna delas såsom radar, DownVü och SideVü sonar via GCV™ 10.

Du som seglar kommer få flera nya seglingsfunktioner till din GPSMAP-enhet. Enheten kan konfigureras specifikt efter dina önskemål så att du t.ex. enkelt kommer åt funktioner som laylines, heading och course lines. Det kommer även tillkomma en helt ny windrose som visar sann/skenbar vind samtidigt, och nya datafält för segling. Tillsammans med den nya gWind™ givaren, kommer du ha den mest avgörande seglingsdatan till hands.

Via programuppdateringen kommer echoMAP 50 och 70-serien även stödja 50 kHz givare, för utöka funktionaliteten vid sportfiske. echoMAP serien kommer kunna läsa BlueChart ® g2 Vision® vilket ger dig Automatisk ruttnavigering och många fler funktioner.

Den nya mjukvaran till GPSMAP 527, 721 och echoMAP-serien beräknas vara tillgänglig i december 2013 och till GPSMAP 800- och 1000-serien och i mars 2014 till 8000-serien.

Info: www.garmin.com/marine2014

Garmin presenterar nu flera nya tillbehör som både ökar säkerheten och nöjet ombord på din båt. Två nya radarantenner, tre vindgivare och ett fullt integrerat ljudsystem.

GMR™18 xHD och 24 xHD

Garmins nya 4kW xHD radarradomer har en helt ny design och lika hög prestanda som i våra öppna vingar. Med enkla menyer, lättanvända funktioner och smarta, helautomatiska justeringar kan du njuta av fantastisk radarprestanda och ha total kontroll över situationen.

Nya automatiska funktionerna Dynamic Auto Gain och Dynamic Sea Filter anpassar sig efter omgivningen för att ge optimal prestanda under alla väderförhållanden. Dual Range funktionen visar en bild med närområdet och en bild på ett längre avstånd. Tillsammans med utökad färgpresentation och en räckvidd på upp till 48 nautiska mil får du en tydligare bild av hinder och väder som finns runt omkring dig.

Meteor™ 300 Audio System
Spela musik ombord med Garmins nya Meteor 300. Med systemet kan du trådlöst streama radio och musik från andra källor via Bluetooth® samtidigt som du rör dig fritt på båten. Du kan även styra hela musikupplevelsen från en kompatibel sjökortsplotter.För ytterligare funktionalitet och för att kunna styra media från andra platser på båten kan du lägga till en extra fjärrkontroll med kabel. Meteor-fjärrkontrollen visar även NMEA 2000-data, till exempel vindriktning, djup, SOG, vattentemperatur och mycket mer. Du kan också koppla till en dockningsstation som laddar och skyddar din mobila enhet mot väder och vind samtidigt som den är ansluten till Meteor 300.

Till en början kommer Garmin Meteor 300 vara kompatibel med GPSMAP527, 721, 6000-, och 7000-serien.

gWind™-serien
gWind-serien består av gWind, en trådbunden vindgivare, gWind Wireless, en trådlös givare med enkel installation utan kabeldragning i masten och gWind Race, en vertikal vindgivare som gör att turbulens som skapas runt masttoppen elimineras. Med en enkel plug-and-play-installation, får du tillsammans med nya gWind-serien mer exakta vinddata än någonsin tidigare .

Vindgivaren har en trebladig propeller för mer exakt TWS i svag vind medan twin-fin designen med sina två fenor ger en stabilare TWA avläsning. Den trebladiga propellern, till skillnad från en vindgivare med skovlar, är alltid mer effektiv. I kombination med optisk avläsning ger den här givaren överlägsen noggrannhet vid låga vindhastigheter och ger precision och avläsning.

Det medföljande GND 10™ Black Box interfacet integrerar Garmin och Nexus produkterna. Alla data i Nexus nätverket konverteras till NMEA 2000 och ger därmed full kompatibilitet och två-vägs kommunikation mellan Nexus instrumentserie och Garmin kartplottrar.

Nya GMR 18 xHD and 24 xHD beräknas vara tillgänglig i december 2013 och Garmin Meteor och gWind i mars 2014.

Info: www.garmin.com/marine2014

Med de här glasögonen lindras alla former av sjösjuka. Detta enligt det franska företag som tillverkar dem. Förutom att man ser lite märklig ut med de här glasögonen ger de definitivt en marin känsla.

Glasögonen är väldigt speciellt utformade, vilket framgår av bilden. De har inte bara glas framåt utan även ett par glas på sidorna. Dessutom är en del av bågarna fyllda med en vätska, något som sägs lindra sjösjuka i kombination med de linser som används.

De här glasögonen finns i flera olika varianter för barn och vuxna. Pris cirka 55 Euro.

Info: http://www.boardingring.com/boutique/index.php?action=home&lang=EN

Princess V48 Open, som hade sin premiär på båtmässorna i Cannes och Southampton, har nu nominerats till European Powerboat of the Year Award 2014. Princess har dessutom lagt ut en helt ny film på båten, som kan streamas från företagets hemsida.

Här kan du se den nya filmen: http://www.princessyachts.com/video/v48-open-launch

Princess V48 Open är en fullmatad sports cruiser på drygt 50 fot. Motoriseringen består av två stycken Volvo Penta IPS 600 och priset är cirka 5,5 Mkr.

Toppfarten för Princess V48 är 34 knop, vilket räcker mer än väl för de flestas behov. Med Princess väl beprövade och karaktäristiska och djupa V-skrov ger det goda sjöegenskaper.

Den här båtens skrov är dessutom specialdesignat för Volvo Penta IPS. Skrovet byggs med vakuuminjektion och är därmed både lätt och starkt. V48 kommer därför snabbt upp i planing och sedan köras på ett ekonomiskt sätt.

Byggmetoderna följer den senaste tekniken med till exempel flushmonterade och limmade rutor. IPS-lösningen ger extra utrymme ombord jämfört med traditionell axeldrift och både i aktern och i fören finns väl tilltagna kabiner.

Designen av sittbrunnen följer övriga V-modeller från Princess med U-soffa och stora sociala utrymmen. Båten är ljus och luftig tack vare öppningsbart tak.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 15,49 m
Bredd: 4,11 m
Djupgående: 1,14 m
Vikt: 17 700 kg
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 364 liter
Motorer: 2xVolvo IPS 600 (2×435 hk)
Fart: 32–34 knop
Info: www.batcenter.se, www.inamarin.se

Den första december upptäcker många svenskar att hemmets livräddare tagit semester i tysthet. När nordiska brandvarnardagen inträffar byts därför många uttjänta batterier mot nya. Glöm då inte att återvinna de gamla. Svenskarna är duktiga på att återvinna batterier men kan bli ännu bättre. Framförallt glömmer många bort att batterier döljer sig i produkter som brandvarnare, leksaker och mobiltelefoner.

Det ligger ofta bortglömda batteridrivna prylar i byrålådor och förråd. Där gör de förvisso ingen skada men de gör heller ingen nytta. Det vill Batteriåtervinningen göra något åt.

– Idag kan vi återvinna omkring 90 % av de flesta batterityper. Det är en stor miljövinst. Därför vill vi att alla ska lämna sina batterier och batteridrivna prylar till återvinning så snart de slutat fungera, säger Micaela Westerberg, kommunikationsansvarig på Batteriåtervinningen.

De två vanligaste batterityperna i svenska brandvarnare är dels alkaliska batterier som bör bytas varje år, och dels litiumvarianter som bör pensioneras efter fem år i tjänst. Båda dessa batterityper kan lämnas in på någon av landets 10 000 återvinningsplatser. Där påbörjar de sin resa mot att förvandlas till allt från cykeldelar och trafikskyltar till just nya batterier.

Kort om batterier
• Omkring 64 % av de batterier som säljs i Sverige återvinns.
• Det mesta av det som inte återvinns ligger på hög hemma i byrålådorna.
• Där ligger till exempel 15 miljoner gamla mobiltelefoner.
• På Batteriåtervinningen.se kan du snabbt hitta din närmaste återvinningsplats.
• Om du inte får ut batteriet ur en pryl kan du lämna hela prylen i små-elsbehållaren.
• Kom ihåg – lämna ditt batteri till återvinning så snart det är slut.

Mer information finns på www.batteriåtervinningen.se

Den 10-11 december hålls World Yacht Racing Forum i Göteborg för andra året i rad. Konferensen samlar kappseglingsbranschen och är ett gyllene tillfälle till att få en inblick i framtiden för Volvo Ocean Race, America’s Cup och mycket mer.

World Yacht Racing Forum anordnas för sjätte gången och har sedan starten blivit en välbesökt och mycket uppskattad mötesplats för professionella kappseglare, tävlingsarrangörer, sponsorer och seglingsmedia.

Nu återvänder forumet till Göteborg och Clarion Hotel Post efter förra årets succé. På programmet finns en lång rad aktuella diskussionsämnen och intressanta talare; Volvo Ocean Race VD:n Knut Frostad, Ian Percy från Artemis Racing, François Gabart som vann Vendée Globe 2013 samt Volvo Ocean Race-skepparen Ken Read är bara några exempel.

Efter den gastkramande finalen i America’s Cup och inför en kommande starten av Volvo Ocean Race 2013-14 är det många som spekulerar om framtiden för professionell kappsegling. Båda tävlingarna kommer att tas upp under forumet som också fokuserar på frågor som rör arrangörer av mindre tävlingar och tar upp det senaste inom båtdesign.

Ett axplock ur programpunkterna:

• Att lära från andra sporter – hur breddar seglingssporten sin dragningskraft?
• Vad söker sponsorer när de ger sig in sportvärlden?
• Hur kan tävlingsklasser bäst balansera kommersiella intressen med designutveckling?
• Hur kan seglingssporten satsa på hållbarhet och samtidigt vara kommersiellt gångbart?
• Vad behöver ett framgångsrikt seglingsevenemang leverera?
• Vilka är lärdomarna från det 34:e America’s Cup och hur ska nästa upplaga se ut?
• Hur ser kappsegling på elitnivå ut 2035?
Som besökare av World Yacht Racing forum ökade chanser att träffas och knyta kontakter, dels genom organiserade nätverksövningar och under mingel under och efter forumet. Du har fortfarande chansen att bli en del av konferensen och beska World Yacht Racing Forum genom att köpa en biljett.

Läs hela programmet här: www.worldyachtracingforum.com

Boka biljett här: http://brandspot.evitbe.com/start/profile.asp?action=createnew&code=U64NQZ
World Yacht Racing Forum / Design & Technology Symposium

Var: Clarion Hotel Post i Göteborg
När: 10-11 december 2013
I priset ingår:
2-dagars seminarium, lunch ingår
Deltagande vid kvällsevenemang, nätverksträffar

Pris: 5300 SEK ex moms.

Dubbelfyrarna på Nidingen, Sveriges äldsta fyrplats, blir tillfälligt av med sina lanterniner. I slutet av veckan kommer de båda lanterninerna att lyftas av med en helikopter och placeras på en pråm för vidare transport till Göteborg.

Lanterninerna, som suttit på plats på fyrarna sedan 1846, är i behov av en omfattande restaurering och ska försiktigt demonteras i minsta detalj. Våren 2014 räknar Statens fastighetsverk (SFV), Nidingens förvaltare, att lanterninerna åter ska pryda sin plats.

Nidingen är Sveriges äldsta fyrplats, belägen i ett område på västkusten som i alla tider ansetts utgöra en fara för sjöfarten på grund av sina mer eller mindre osynliga rev.

Redan på 1600-talet byggdes här den första dubbla fyranordningen som under årens lopp byggts ut och förbättrats med modern teknik. Fyrarna har hittills underhållits löpande på plats, senast 1992-1993, då en omfattande renovering gjordes. Nu bedömer Statens fastighetsverk att lanterninerna är så påverkade av väder och vind att de är i behov av en större restaurering.

– Att flytta två så stora och tunga lanterniner är förstås en utmaning. Helikoptern kommer att lyfta dem till en pråm som vi ankrat intill ön, för vidare transport till en verkstad i Göteborg. Väl på plats ska vi försiktigt demontera dem i minsta detalj för att sedan bygga upp dem igen, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Allt dåligt material på lanterninerna ska lagas, till viss del även bytas ut. När stålrestaureringen är klar ska lanterninerna målas i samma gråa kulör som de har idag.

Om allt går som planerat räknar Statens fastighetsverk med att Nidingens fyrplats ska återfå lanterninerna, och därmed sitt rätta utseende, våren 2014.

Kortfakta fyrarna
De nuvarande dubbelfyrarna är uppförda 1834. Fyrarna består av huggen gråsten hämtad från Varbergs fästnings raserade murar. 1846 byggdes fyren om till sitt nuvarande utseende, det var också då dagens lanterniner kom på plats.

Fyrarna fick sedan lysa till 1946 då de ersattes av en ny 24 meter hög fyr, placerad intill de gamla. Nidingens vackra dubbelfyrar är statliga byggnadsminnen sedan 1935.

Båtliv, som är Svenska Båtunionens medlemstidning, utökas med ännu fler sidor om segling. Det blir verklighet när Svenska Seglarförbundets (SSF) sidor Svensk Segelsport publiceras i Båtliv från och med nummer 1–2014.

– Svenska Seglarförbundet har länge haft en egen sektion i tidningen Segling. Som de flesta säkert känner till, läggs tidningen ner och vi vill tacka för ett fruktsamt samarbete under många år, säger Lena Engström, SSF:s ordförande.

– Sedan tidningen startade 1979 har Segling varit en viktig kanal för alla oss som älskar segling och båtliv och en pålitlig källa till information och värdefulla tips.

För tidningen Båtliv är detta också en möjlighet att ytterligare bredda det båtliv som tidningen beskriver.

– Genom att öppna tidningen för sidor med information om svensk segling på ett mer etablerat sätt kan vi ge Båtlivs stora läsekrets aktuell information om vad som händer i Seglarsverige, säger Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör.

I och med detta ser SSF på nya kanaler för att nå ut till Seglarsverige. Eftersom många klubbar inom SBU även är anslutna till SSF, är tidningen Båtliv ett bra alternativ för att nå ut till samma personer som tidigare.

– Vi startar med en testperiod om tre utgåvor för att sedan utvärdera hur vi går vidare. Båtlivs redaktion har länge planerat att ändra layout på tidningen och det kommer att sammanfalla med den utgåva som SSF ingår i för första gången, säger Lena Engström.

Båtliv har en TS-kontrollerad upplaga på 143 000 exemplar sex gånger per år. Tidningen distribueras hem till alla medlemmar i SBU:s båtklubbar.

Kommentarer

Solen 23:09:09 2013-11-26

Snipor och kappsegling i skön förening. Måste ju vara en mindre smart plats att synas på för SSF. Men grattis Båtliv för intäkten. Varför väljer SSF inte Searchmagasin?

Jolla 01:26:09 2013-11-27

Mycket bra fråga! Jag trodde faktiskt att Search var den nya kanalen…

Kvarkenseglare 10:07:48 2013-11-27

SSF och SBU finns i samma vatten och huvuddelen av medlemmarna i samma klubbar. Seglingen får här ett utmärkt tillfälle att sprida kunskap om sporten till fler egna medlemmar och till många SBU:are. Segling är en bred sport för alla och inte en smal sport för ett fåtal.

Kvarkenseglare 10:11:39 2013-11-27

Glömde påpeka att Båtliv också finns i PDF-format och då kan Svensk Segelsport läsas av alla intresserade.

Nisse 14:23:23 2013-12-05

Det måste väl helt och hållet vara en fråga om antal läsare. Skulle anta att Search inte når en femtedel så många som Båtliv. Någon som har fakta i den frågan?

Electro-Mobile Scandinavia AB har utvecklat ett elektriskt motoralternativ för segelbåtar. Äldre båtar med konventionella förbränningsmotorer av bensin eller dieseltyp har i många fall tjänat ut och behöver ersättas.

Kostnaderna för ett byte är relativt stora och kan i vissa fall överstiga båtens hela värde. Det här med motorbyte har man i Knivsta företaget Electro-Mobile tagit på allvar och har nu ett komplett kit konstruerat och klart för leverans till våren.

Motorer i segelbåtar är idag en vanlig företeelse för att enkelt och smidigt ta sig in och ut ur hamn samt att i nödfall gå en längre sträcka i de fall vinden har mojnat och man behöver ta sig hem. Företaget Electro.Mobile i Knivsta har under flera år arbetat med utformningen av ett kit, enkelt att montera och till en betydligt lägre kostnad än montage av en ny dieselmotor.

Förutom kostnaderna får man egenskaper som Tystare, Renare och Effektivare än dieselalternativet. Omfattande tester i sjön utanför Gräddö i Norrtälje skärgård har utförts med mycket positiva resultat säger Åke Gustafson som är tekniskt ansvarig.

Intresset har varit så stort sedan första visningen på båtmässan våren 2013 att man idag har bildat ett nytt bolag eSail AB som ska stå för marknadsföring och försäljning under ledning av Lars Magnusson. Fem personer är engagerade i test och utveckling av produkten som med all säkerhet kommer att finnas till försäljning kommande säsong våren 2014. Prisbilden är ännu inte fastställd men beräknas ligga betydligt under dieselalternativet.

Info: www.electro-mobile.se

Nu är det klart att Halmstad blir starthamn för en av världens största internationella havskappseglingar. År 2017 kommer The Tall Ships Races till Halmstad igen.

Under sommaren 2017 kommer Halmstads hamn vara fylld med skolfartyg och marina fartyg i alla dess former. Efter succén när Halmstad var värdhamn och slutdestination under The Tall Ships Races (TSR) år 2011 har STI i dag gett klartecken för Halmstad som starthamn.

Tävlingen var ett av de största evenemangen Halmstad någonsin har haft – och den här gången förväntas det om möjligt bli ännu större. – Jag är glad och stolt å Halmstads vägnar över att vi än en gång får möjligheten att vara värdhamn och denna gång även starthamn, säger kommunchef Fredrik Geijer.

– Arrangemanget hade många positiva effekter senast inte minst inom tillgänglighetsfrågorna, turistnäringen och handeln, men även Halland lyftes fram som geografisk plats. Vi hade en härlig feststämning under flera dagar i vår stad. Efter starten i Halmstad kommer fartygen segla till Kotka och därefter Turku i Finland med Klaipeda i Litauen som målhamn och slutdestination.

Prestigefylld publikmagnet The Tall Ships Races är ett arrangemang med fokus på ungdomars utveckling – en kombination av tävling men framför allt vänskaplig samsegling. Fartygen ligger i varje hamn cirka fyra dagar med fyra till fem städer som värdhamnar.

Evenemanget är prestigefyllt och mycket publikdragande med lokala organisationer i cirka 25 länder. Varje år deltar cirka 3000 ungdomar ombord på över 100 fartyg från ett 20-tal olika länder. Minst 50 procent av besättningarna är mellan 15 och 25 år.

TSR planeras fyra år i förväg och besöker olika hav och platser främst runt om i Europa, från Östersjön till Medelhavet. År 2011 var cirka 200 personer i besättningarna ungdomar från Halmstad, flera med stipendier.

Cirka 400 000 personer besökte evenemanget i Halmstad och den turistekonomiska omsättningen beräknades till cirka 190 miljoner kronor. Värdskapet innebär för Halmstads kommun en nettokostnad på cirka 15 miljoner kronor. Under 2014 kommer datumen för tävlingen att beslutas.

I morgon, tisdag, inleds VM-finalen i matchracing, Monsoon Cup, i Kuala Terengganu i Malaysia. För eWork Sailing Team med Björn Hansen, Gustav Tempelman, Phillip Kai Guhle, Sebastian Wedel och Mathias Bredin hägrar ett VM-guld.

KSSS-besättningen ligger på tredjeplats inför avslutningen men med ”striking distance” på guldet och ”neck-to-neck” med tvåan, fjolårets världsmästare, Ian Williams.

– Det känns väldigt inspirerande att åka till Malaysia med en bra chans på guldet. Vi behöver dock ha två team mellan oss och nuvarande ledaren Taylor Canfield, från Jungfruöarna, för att passera och ta guldet. Samtidigt måste vi vara före Williams och Adam Minoprio från Nya Zeeland så det är ett riktigt getingbo, säger Björn och fortsätter:

– Vi känner oss dock starka och har erfarenhet från förra årets avslutning när vi hade en liknande situation. Skillnaden nu är att det är flera team inblandade i medaljstriden.

Monsoon Cup startar alltså i morgon 26 november och avslutas på lördag. Tävlingen kan följas LIVE på www.wmrt.com

– Vi hoppas våra svenska supportrar följer oss och hejar på oss. Det är kul att stödet är så stort som det är. Det är många som hör av sig och vill önska lycka till, avslutar Björn.

Foto: Brian Carlin/Alpari World Match Racing Tour.

Stena Sailing Team har jagat framgångar i världscupen i match racing touren 2013 och millimetrarna hittills inte varit på deras sida. Men även om medaljhoppet är borta finns det mycket kvar att slåss för och när säsongsfinalen startar i Malaysia nästa vecka kommer de ge allt för att visa vad de går för.

Målet för Stena Sailing Team var inför säsongen att vinna en medalj i Alpari World Match Racing Tour. Efter en stark inledning i Tyskland har de varit nära att nå gå långt i världscupen men inte lyckats nå ända fram i deltävlingarna i Korea, Chicago, Bermuda och på hemmaplan i Stena Match Cup Sweden. Inför säsongsfinalen Monsoon Cup ligger de på åttonde plats i tabellen och avståndet upp till toppen är för stort för att kunna utmana i medaljstriden.

– Inför finalseglingarna har vi arbetat med att få ihop de viktiga delarna i vår segling så att vi kan hålla ihop helheten och vinna på att vara starka i de avgörande detaljerna. Vi vill undvika straff, vara träffsäkra i vägvalet, se till att vi har bra fart i båten och se till att kommunikationen är tydlig så att vi vinner fler dueller.

Höjdpunkten hittills var såklart tävlingen i Marstrand för det är alltid kul att tävla inför människor vi känner, våra familjer och sponsorer samtidigt som vi gjorde bra ifrån oss och var väldigt nära att nå semifinal, säger lagets trimmare Oscar Angervall.

Nu är Stena Sailing Team på väg till Kuala Terrenganu i Malaysia för att segla säsongens sista deltävling – Monsoon Cup som börjar på måndag och laget har fortfarande mycket att kämpa för. En stark avslutning är inte bara ett styrkebesked inför nästa års säsong.

– Det är viktigt för oss att visa var vi står och få ett bra avstamp inför nästa år. Vi har inte gett upp och vi vill visa oss själva och alla andra att vi kan nå toppresultat. Det känns som att vi haft en hel ”stolpe ut” tidigare i år men om vi seglar så bra som vi vet att vi kan göra så kan vi gå hela vägen, säger Oscar Angervall.

2011 seglade Johnie Berntsson och laget final i Monsoon Cup men det är inte det enda som talar för dem. Enligt Oscar trivs laget i båtarna som används i tävlingen och som är lik DS37:orna som de laddat upp med att träna med i Långedrag de senaste veckorna. På måndag blir det ett sista träningspass i Malaysia på tävlingsbanan innan regattan startar.

– Vi trivs med att segla i Malaysia även om det kan vara varmt och regnigt och ganska svårt när det kommer till vägval. Starterna är väldigt avgörande och kommer man tvåa ut ur starten kan det vara svårt att ta igen. Vi är laddade och kommer att segla för att nå så långt vi kan utan att ha någon press på oss, säger Oscar och tillägger att Stena Sailing Team är väldigt laddade inför att ge sig in i Monsoon Cup.

– Vi är väldigt tacksamma för stödet vi fått från sponsorer, vänner och våra familjer under säsongen och vi gör alltid vårt yttersta för att ge tillbaka till dem på olika sätt, men det hade varit fantastiskt kul att komma hem med en bonus i form av en seger i bagaget.

Monsoon Cup 25 – 30 november
Måndag – onsdag: Round Robin från klockan 03:00 (svensk tid)
Torsdag: Kvartsfinaler och semifinaler från klockan 03:00 (svensk tid)
Fredag: Final från klockan 03:00 (svensk tid)

Följ Monsoon Cup via webb-TV
http://new.livestream.com/WorldMRT

Följ Monsoon Cup via Twitter
https://twitter.com/wmrt_liverace

Fisk som har förmåga att leva i flera havsmiljöer klarar bättre av klimatförändringen jämfört med de fiskar som bara rör sig en miljö. Det visar studier av forskare från Göteborgs universitet som publicerats i vetenskapliga tidskrifterna Polar Biology och Plos one.

I Arktis syns klimatförändringens konsekvenser mycket tydligare än i andra delar av världen. Vattentemperaturen i det arktiska havet har till exempel ökat flera grader under de senaste åren och därför har flera fiskarter redan ändrat sitt geografiska utbredningsområde.

Närbesläktade fiskar påverkas olika
Sommaren 2009 åkte 16 forskare från Göteborgs universitet på expedition till Grönland för att studera klimatförändringens inverkan på fiskarter i Arktis. Resultat visar att de pågående klimatförändringarna påverkar närbesläktade fiskar olika.

– Klimatförändringen kommer troligtvis att få stor inverkan på den framtida artsammansättningen i den arktiska fiskfaunan, säger forskaren och biologen Albin Gräns vid Göteborgs universitet.

I forskningsstudierna ingick Arktisk grentaggig simpa som bara finns i Arktis, Arktisk simpa som även har en något mer sydlig utbredning, samt Rötsimpa som finns både i Arktis och längst Europas västkust och Nordamerikas östkust.

Vissa arter mindre konkurrenskraftiga
Forskarna mätte fiskarnas ämnesomsättning vid olika temperaturer. Ett av målen med försöken var att se om arktiska arter är sämre anpassade till höga temperaturer och därmed har svårare att konkurrera med andra simpor. Försöken utfördes under den historiskt varma arktiska sommaren 2009.

Resultaten visade att de två arterna med mer sydlig utbredning var bättre anpassade vid den aktuella sommartemperaturen än den mer nordligt förekommande Arktisk grentaggig simpa.

– Den senare hade minskad konkurrenskraft under den varma rekordsommaren 2009 och kan alltså redan vara negativt påverkad av de pågående klimatförändringarna.
Klimatförändringen rubbar balansen
Idag befarar många forskare att den ökande havstemperaturen kan slå hårt mot vissa arter.

– På sikt kan det leda till att vissa mer specialiserade arter kommer att minska i antal eller rent av helt slås ut. Det är en utveckling som på sikt skulle reducera den biologiska mångfalden i Arktis.

Länk till artiklar: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0062859
http://link.springer.com/article/10.1007/s00300-013-1301-0

Foto: Fredrik Jutfelt.

Svenska Gecea presenterade sin nya generation trimplanscylindrar på METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam den här veckan. De heter XP2 och innehåller flera goda nyheter.

Bland annat är plastdetaljerna på nya elhydrauliska Gecea XP2 tillverkade i ett nytt plastmaterial, som har en högre täthet än tidigare. Ytan är mycket bättre och står emot både slitage och annan påverkan.

Denna trimplanscylinder monteras via ett 28 mm hål. Alla kopplingar sitter på båtens insida. Båtar upp till 40–50 fot kan köras på en enda cylinder per trimplansplåt eftersom den nya cylindern är 40 procent starkare än konkurrenternas motsvarande produkter.

Info: www.gecea.com

Svenska Delta 88 står för något helt nytt i yachtvärlden. Lång och smal som en klassisk Petterssonbåt, men modern och stilfull som en riktig yacht ska vara. Båtliv har kört denna lyxiga privatyacht där varje detalj är noga genomtänkt.

Efter tio år på marknaden och fler än 350 sålda motorbåtar på 26–54 fot var Delta Powerboats redo för en riktig storsatsning. Företaget, som har sitt huvudkontor i Stockholm, tillverkar sina båtar vid Luksusjaht (ägare Lennart Alpstål). Där byggs också flera av Arcona Yachts båtar och tidigare även ett par modeller till finska Nautor´s Swan.

Delta har jobbat hårt för att ta fram moderna och bränsleeffektiva båtar. De byggs därför i moderna material och metoder – kolfiber med vakuuminjicering – som ger en lätt och väldigt stark konstruktion.

Detta gäller i högsta grad även för Delta 88, som har ritats av designern Lars Modin i Vaxholm. Han hade redan designat yachten när den första köparen bestämde sig för att satsa på detta annorlunda båtprojekt. Båten började byggas våren 2011, när den ekonomiska krisen var som mest påtaglig. Då var det en mer strömlinjeformad yacht med delvis annan överbyggnad, men med samma skrov som den färdiga båten.

– Delta 88 var helt färdigritad när kunden beställde den. Han gillar matlagning och ville ha en pentryspis med fem värmezoner, men i övrigt stämmer det mesta med grundritningarna, säger Lars Modin.

Gyro stabiliserar
Delta 88 vänder sig till kunder som kan köpa vad de vill på den internationella yachtmarknaden. Ändå valde de en båt i skandinavisk stil.

– De två första kunderna har fokuserat på chansen att äga något unikt och annorlunda. Som blickar framåt men ändå med traditioner, med ett modernt och tidlöst snitt. I kombination med riktigt bra ljudsystem och underhållning, Seakeeper gyrostabilisator och den moderna konstruktionen så får de det, säger Kalle Wessel, försäljningschef och delägare för Delta Powerboats.

– Ska man vara krass så är det nästa ingen som gör det vi gör. Det har vi märkt med Delta 54. Det finns en liten klick människor som uppskattar det vi gör och det räcker för oss. Vi riktar oss inte till en massmarknad.

Lätt att hantera
Båtliv har provkört Delta 88 på Askrikefjärden utanför Lidingö. Vi slogs direkt av hur lätthanterad denna enorma fritidsbåt faktiskt är. Tre stycken Volvo Penta IPS dieselmotorer på 900 hk vardera i kombination med joystick gör manövreringen tämligen enkel. Tack vare IPS klarar sig Delta 88 utan bogpropeller.

Efter en stunds inlärning hade den rätta känslan infunnit sig och vi fick en viss kontroll över 88-fotaren. Yachten går väldigt mjukt och lugnt i sjön. Från kommandobryggan – det är verkligen en riktig brygga – har kapten bra översikt över den 25,88×6,20 m stora Delta 88. Med motorerna placerade ganska långt akterut är det tyst och behagligt i alla utrymmen.

Så länge Delta 88 går under 20 knop känns det nästan som om man glider fram. Känslan av hög fart infinner sig inte nämnvärt utan det kan mest beskrivas som en högklassig glidarupplevelse. När vi kommer över 25 knop och närmar oss toppfarten på 37 knop – accelerationen är bra hela vägen – är det fortfarande relativt tyst ombord. Allt sker med värdighet och under kontroll.

Låg bränsleförbrukning
Tack vare all kolfiber och IPS-maskinerna är bränsleförbrukningen relativt sett mycket låg.

– Vid 30 knop drar hon 330 liter per timme. Det är unikt för en så här stor båt och ger en lång räckvidd, säger Kalle Wessel.

Det känns verkligen i hela båten att Delta har tänkt igenom allt med en oerhört stark grundkonstruktion i vakuuminjicerad kolfiber. Samma material har även använts bland annat under durkarna för att förstärka båtens vridstyvhet. Tack vare byggtekniken är båten cirka 30 ton lättare än motsvarande byggd i glasfiber med traditionell tillverkning, vilket är en enorm fördel för bränsleekonomin, miljön och båtens räckvidd.

– Målet har varit att behålla kärnvärdena från varumärket Delta och bygga den vackraste och mest bränsleeffektiva yachten på marknaden, vilket gör att folket ombord kan njuta av sin båt. Vi är tacksamma för möjligheten att få bygga den här båten för en av våra kunder som har utvecklats sitt båtägande tillsammans med oss under flera år, säger Kalle Wessel.

Skandinaviskt arv
Stilen ombord är inte så ultramodern som den kan bli i vissa italienska yachter som vi också har varit ombord i. De kan bli så extremt eleganta att de blir helt opersonliga eller så flashigt lyxiga att man inte vågar röra sig ombord.

Delta har i sin 88-fotare i stället valt att framhäva arvet från skandinaviskt båtbyggeri med en hel del teak och rostfritt. Det är ett smart val som gör Deltan unik, men skenet bedrar. I både skott och dörrar är det lättviktsmaterial under vacker faner, men det hela är utfört med en teknik och finish i absolut toppklass.

Båten har mycket fina utrymmen både för besättningen på upp till fyra personer (hytter vid motorrummet). Längst upp finns en flybridge av största modellen och även övriga däcksutrymmen är mycket väl tilltagna. I aktern finns en stor badbrygga, som blir ännu längre när den hydrauliskt utskjutbara plattformen fälls upp. Som vanligt på yachter har Delta 88 ett garage, anpassar för en William´s Jet Rib.

Boutrymmena lämnar inget övrigt att önska. Ägarhytten ligger tvärs mitt i båten, framför den finns en gästkabin på respektive sida och längst fram i fören en VIP-kabin. Alla med egna badrum. Eftersom detta är en yacht har ägarkabinen dessutom en walk-in-closet…

Längst i aktern huserar de tre Volvo Penta-motorerna i ett vitmålat motorrum. Här finns även bland annat två generatorer, luftkonditionering och en Seakeeper gyrostabilisator som effektivt dämpar båtens rullningar i sjön.

Smakar det, så kostar det och priset för Delta 88 är nästan 50 Mkr plus moms. Då får köparen en unik, skandinavisk yacht som absolut har det där extra. Att konceptet fungerar är redan bevisat. Den första båten infriar alla förväntningar och nummer två är redan såld och under byggnation för leverans 2014.
Text & foto: Lars-Åke Redéen Foto: Delta Powerboats

Garmin presenterar nu DownVü och SideVü – ekolodsteknik som ger en extremt tydlig bild över föremål, struktur och fisk som befinner sig under och vid sidan av båten.

– För sportfiskare av alla slag, är det viktigt att ha en tydlig bild av vad som finns direkt under och vid sidorna av båten. Med DownVü och SideVü får du värdefull information som kan användas tillsammans med många av Garmins marina produkter, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

DownVü
Garmin DownVü är ett högfrekvent ekolod som skannar av området under båten och ger en fotoliknande presentation av föremål, struktur och fisk som båten passerar över.

Nya echo™ dv och echoMAP™ dv serien
Ekoloden i nya echo dv-serien stödjer DownVü. Oavsett om du väljer en 4-tums gråskalig echo-enhet eller en med färgskärm får du samma tydliga precision av DownVü på ditt ekolod med en DownVü-givare. Nya echo-serien är även kompatibel med 50kHz givare, som ytterligare utökar funktionaliteten vid fiske i saltvatten. Även echoMAP 50dv och 70dv kan visa DownVü ekolodsteknik.

GPSMAP® 527xs och 721xs
Du som redan har köpt en ny GPSMAP 527xs eller GPSMAP 721xs, kommer kunna uppdatera den gratis på Garmins hemsida så att den blir kompatibel med DownVü. Tillsammans med en DownVü givare (adapter krävs för vissa enheter), får du all DownVü-teknik i din sjökortsplotter.

Nya GPSMAP 800- och 1000-serien
Nya GPSMAP 800- och 1000-serien är förberedda för DownVü scanning med CHIRP ekolodsteknik och stödjer SideVü och DownVü med CHIRP ekolodsteknik tillsammans med GCV™ 10 black box ekolod.

SideVü
Precis som DownVü är SideVü ett högfrekvent ekolod som ger dig en tydlig bild av fisk och struktur som finns vid sidan av båten. Denna verklighetstrogna bild av vad som finns under vattenytan hjälper till att identifiera de mest idealiska platserna och strukturer för fiske. Med brusreducering för en extremt skarp högupplöst bild, är det enkelt att se var det bästa fiskestället är.

GCV 10
Samma CHIRP-teknk som finns i GSD™ 26 blackbox finns också i GCV 10. GCV 10 blackbox, tillsammans med SideVü och DownVü givare, adderar SideVü och DownVü med CHIRP ekolodsteknik till kompatibla enheter (Garmin echoMAP 70, GPSMAP 721/721xs, GPSMAP 800- och 1000-serien). CHIRP sveper genom ett spektra av frekvenser och ger en otroligt detaljrik bild av världen under vattnet. DownVü funktionen presenterar det som finns under båten och SideVü det som passerar vid sidorna om båten.

Kombinerat med plotterns traditionella HD-ID™ ekolod får du allt det bästa samlat i en enda enhet och fantastiska möjligheter för avancerat fiske i både söt- och saltvatten. GCV 10 har tre nätverksportar för avancerad nätverksdelning mellan flera enheter.

Nya echo DownVü serien beräknas vara tillgänglig i december 2013 och nya echoMAP DownVü serien samt GCV 10 black box i mars 2014.

Info: www.garmin.com/marine2014.