nyhetstest

Trafikverket Färjerederiet har tecknat avtal med finska Finferries om köp av ett fartyg som ska användas för trafik på Holmöleden. Fartyget är på varv i Lysekil för genomgång och kommer att trafikera leden från och med sommaren 2014.

Fartyget har tidigare gått i reguljär trafik bland annat i Åbo skärgård. Det tar 160 passagerare i två passagerarsalonger och 8 personbilar på bildäck. Det är 33 meter långt och knappt 7 meter brett och är därmed större än färjan Helena Elisabeth som i dag trafikerar Holmöleden. Det är certifierat för sjötrafik i D-område (dvs sjöfart utanför skärgårsområdet) och är även isförstärkt i enlighet med reglerna för isklass 1A. I och med inköpet kan Färjerederiet presentera en lösning för behoven av en förbättrad sjöförbindelse, som diskuterats i många år.

I samband med övertagandet byter fartyget namn från Jurmo II till Capella.

– Det nya fartyget mångdubblar den möjliga lasten av personbilar och uppdelningen på två passagerarutrymmen innebär att vi också kan erbjuda en avdelning för allergiker. Vi är mycket glada över att få överta ett fartyg som är klippt och skuret för behoven på Holmöleden, säger Färjerederiets chef Anders Werner.

– Det nordiska sjöfartssamarbetet stärks när vi kan överföra fartyg i trafik där de passar bäst, även över gränserna säger Mats Rosin, vd för Finferries.
Utöver översynen av fartyget på Fridhems varv i Lysekil, ser Färjerederiet även över färjelägena i Norrfjärden och på Holmön för att anpassa till det större fartyg som ska tas i bruk.

Holmöleden är den längsta led som trafikeras av Färjerederiet. Holmön ligger utanför Umeå, mellan svenska fastlandet och Finland. Färden från färjeläget i Norrfjärden till Holmön tar drygt en halvtimme och går över öppet hav. Det är sedan tidigare beslutat att färjan till Holmön ska förbli ett statligt ansvar.

Jeanneau satsar på en riktig nyhetsflod med nya båtar på den 45:e upplagan av Düsseldorf Boat Show, som öppnar 11:e januari. Inte mindre än sex helt nya modeller och flera stycken modeller med omfattande uppfräschningar visas upp.

Både Beneteau, som äger Jeanneau, och Jeanneau satsar sedan ett par år rejält på att hela tiden utveckla nya modeller. Några av nyheterna – både motor- och segelbåtar – visar vi här intill, men det bästa sättet för att få veta mer är att gå in på företagets hemsida eller åka till Düsseldorf, som i år bjuder på en mer fullmatad upplaga än på länge.
Här är Jeanneaus nyheter:
Nya motorbåtar: Cap Camarat, Merry Fisher, Leader, NC och Velasco.
Nya segelbåtar: Sun Odyssey, Sun Odyssey DS, Sun Fast och Jeanneau Yachts.
Totalt visar Jeanneau i år 17 segel- och motorbåtsmodeller på mässan i sina montrar i hallarna 4 och 16.

Nyheterna i korthet:
SUN ODYSSEY 349
NEW INTERIOR LOOK FOR SUN ODYSSEY 41DS & SUN ODYSSEY 44DS
COMING SOON: JEANNEAU 64
SUN ODYSSEY 41DS och SUN ODYSSEY 44DS
LEADER 40
VELASCO 43
MERRY FISHER 695 MARLIN
CAP CAMARAT 5.5 CC
CAP CAMARAT 4.7 CC

JEANNEAU AT THE DUSSELDORF BOAT SHOW
Jeanneau Sailboats – Hall 16 – Stand 16 B 02
Sun Odyssey 349 – new
Sun Odyssey 379
Sun Odyssey 409
Sun Odyssey 469
Sun Odyssey 509
Sun Odyssey 41DS
Sun Odyssey 44DS
Jeanneau Powerboats – Pavillon 4 – Stand 4 C 38
Cap Camarat 4.7 CC – new
Cap Camarat 5.5 CC série 2 – new
Merry Fisher 755
Merry Fisher 855
Merry Fisher 695 Marlin – new
Leader 40 – new
NC 14
NC 11
NC 9
VELASCO 43 – new

Info: www.jeanneau.com

Det 70-årsfirande svenska varvet Hallberg-Rassy har världspremiär för nya Hallberg-Rassy 48 Mk II på båtmässan i Düsseldorf, som hålls 18–26 januari.

Hallberg-Rassy 48 Mk II är ny för 2014. Hon ger mer naturligt ljus, mer komfort och mer elegans.

Nya Hallberg-Rassy 48 Mk II är en uppföljning av Hallberg-Rassy 64 och 55. Jämfört med föregångaren, Hallberg-Rassy 48, är den nya modellen förbättrad på 15 punkter, med fokus på naturligt ljus, komfort och elegans.

Bland annat innebär det större salongsfönster, fyra skrovfönster, inredning accentuerad med vitlackade träpaneler, elegantare vindruta, smäckrare ventilatorer, uppgraderade batterier, större TV på hela 40 tum, med mera.

Info: www.hallberg-rassy.com
Info: www.facebook.com/hallbergrassy

Nord West och Lyse Plast, som tillverkade all plast till Nord West-båtarna, har sålts. Köpare är entreprenören Roger von Haugwitz, 42 år, som köpte Storebro Boats av Nimbus nuvarande ägare, R12.

Ett år efter konkursen i Nord West & Najad AB är därmed de största delarna av företaget sålt till nya ägare. Lidköpings Båtsnickeri, som bland annat tillverkar SwedeStar segelbåtar, köpte Najad hösten 2013.

Försäljningen av Nord West har dock dragit ut på tiden. Enligt vad Båtliv erfar har det funnits flera tänkbara köpare.

– Om det ska gå att bygga Nord West-båtar i Sverige i framtiden så är nog detta den enda lösningen. Jag har vänt och vridit på detta och företaget har även varit på väg utomlands, men det har inte gått att räkna hem en sådan lösning, säger Runo Gillholm, en av ägarna till konkursboet Nord West & Najad AB.

Roger von Haugwitz är en driven entreprenör med en stor passion för båtar. Han ser stora möjligheter att få igång produktionen av Nord West i sin fabrik i Storebro. I fabriken tillverkas idag båtar under varumärkena Storebro och Paragon, men fabriken producerar även inredningar till Nimbus Boats och en del annat.

– Det här ska inte sammanfogas med Storebro Boats. Det ingick bland annat två färdigplastade båtar i köpet som vi kommer att bygga färdiga i Storebro, säger Roger von Haugwitz.

I konkursboet för Nord West & Najad AB fanns även båtfabriken på Vindön. Den ingår inte i köpet utan en trolig utveckling är att en del används för förvaring och service av båtar medan hela eller delar av fabriken rivs för att ge plats åt fastigheter.

Det blir dock inget deltagande av Nord West på vårens båtmässor i Göteborg och Stockholm.

I samband med affären tar även Storebro Boats AB över plastfabriken, Lyse Plast, i Lysekil och får på så sätt en unik kontroll över stora delar av produktionsprocessen för samtliga varumärken.

Det helägda dotterbolaget Storebro Tapetseri AB kommer framöver att leverera textilier till Nord West-modellerna.

Gillholms Marina AB kommer att vara säljansvariga för Nord West Yacht i framtiden.

www.storebro.se

Lars-Åke Redéen

Kommentarer

J 14:02:05 2014-01-14

Troligtvis en mycket bra lösning.

Under sju år har det så kallade ”Skarpsillsprojektet” undersökt hur bestånden av rovfisk som torsk, abborre och gädda i Östersjön kan bevaras samt vilka effekter detta skulle ha på resten av ekosystemet.

Nyligen lämnade Havs- och vattenmyndigheten, HaV, in slutrapporten till regeringen.

– Tack vare projektet har vi fått ny och viktig kunskap om relationerna mellan rovfiskar, bytesfiskar och andra delar av ekosystemet. Resultaten kan utgöra grunden för en ekosystembaserad förvaltning av fiskbestånden, vilket är nödvändigt om vi ska kunna nå de svenska miljömålen och målen inom EU:s gemensamma fiskeripolitik, säger Ingemar Berglund, avdelningschef på HaV.

2007 gav regeringen dåvarande Fiskeriverket i uppdrag att utreda om en minskning av skarpsill i Östersjön kunde vara en lämplig metod för att återfå rovfisken i Östersjöns utsjö- och kustområden. Bakgrunden var att bestånden av torsk, gädda och abborre minskat kraftigt samtidigt som bestånden av skarpsill ökat. Det fanns tecken på att torsken förlorat sin naturliga roll som rovfisk i ekosystemet, eftersom torsken i normala fall borde kunna hålla skarpsillsbestånden nere.

När skarpsillen ökade så minskade även mängden djurplankton som också är föda åt yngel av torsk, abborre och gädda. Mindre mängder djurplankton leder i sin tur till en ökning av växtplankton och trådalger, förändringar som traditionellt bara setts som symptom på övergödning.

Efter en ettårig pilotfas startades projektet PLAN FISH (Planktivore management – linking food web dynamics to fisheries in the Baltic Sea), också kallat ”Skarpsillsprojektet”. 2011 tog Havs- och vattenmyndigheten över regeringsuppdraget och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, fick ansvar för genomförande av projektet.

– Ett av syftena med uppdraget var att se om en lokal reducering av skarpsillsbeståndet hade någon effekt på mängden djurplankton och om detta i förlängningen kunde underlätta en ökning av rovfisk, säger Ingemar Berglund, chef för avdelningen för fiskförvaltning på HaV.

Projektet omfattar bland annat ett storskaligt fältexperiment i norra Kalmarsund. Syftet var att studera vilken effekt förändringar i mängden planktonätande fisk kunde ha på övriga ekosystemet. Under åren 2009 till 2010 genomfördes ett försök att minska mängden skarpsill i ett begränsat område i Kalmarsund.

– Resultatet visar att det är möjligt att med fiske på planktonätande fisk påverka både planktonätande fisk och djur- och växtplankton. Reduktion av skarpsill kan vara en metod för att stärka torskbeståndet men endast i områden där det är gott om skarpsill, inte i områden där tillgången är låg eller där stor torsk visar tydliga tecken på svält, säger Ingemar Berglund.

Projektet visar också att kustnära rovfiskar som abborre och gädda påverkas negativt av ökande mängder spigg. Avsaknad av rovfisk kan ge effekter nedåt i näringskedjan, med en ökad mängd trådalger som resultat.

Resultaten från projektet har tidigare bland annat publicerats i två delrapporter till regeringen, 24 vetenskapliga artiklar, ett tiotal populärvetenskapliga artiklar, resulterat i en doktorsavhandling och en masteruppsats. De har också presenterats på ett stort antal internationella möten och konferenser.

En viktig del av projektet har varit att ta fram nya födovävsmodeller som ger bättre förståelse för hur olika arter påverkar varandra under olika stadier i livet. Resultaten har också bidragit till vetenskapliga underlag för fiskförvaltningen i Östersjön inom ramen för Internationella havsforskningsrådet, ICES, Helsingforskommissionens (Helcom) och EU:s arbete.

– Vi vet idag mer om ekosystemet i Östersjön än något annat hav. Havs- och vattenmyndigheten kommer att använda projektets resultat och rekommendationer i sitt fortsatta förvaltningsarbete av Östersjön, säger Ingemar Berglund.

Baserat på resultaten har ”Skarpsillsprojektet” formulerat ett antal råd till fiskeri- och miljöförvaltning i Östersjön. Den åtgärd som anses allra viktigast för att torsken i Östersjön ska kunna återhämta sig är att begränsningar i torskfisket behålls.

– Fisken påverkar miljön och avsaknad av rovfisk kan orsaka symptom på övergödning. Vi föreslår därför att samarbetet mellan fiskeri- och miljöförvaltningen bör därför utvecklas, säger Magnus Appelberg, prefekt på SLU och en av koordinatorna för ”Skarpsillsprojektet”.

– Förvaltningen av fiskbestånden, både i öppna havet och längs kusten, måste ske med hänsyn till fiskbeståndens utbredning och vandringar – en så kallad rumslig förvaltning. De sammantaget bästa åtgärderna för att stärka rovfiskbestånden vid kusten är habitatskydd, fredningsområden samt fångstbegränsningar.

Totalt har ”Skarpsillsprojektet” kostat cirka 75 miljoner kronor och finansierats via Havsmiljöanslaget. I projektet har förutom SLU-medarbetare även forskare från bland annat universiteten i Umeå, Lund och Amsterdams universitet medverkat. Projektet har också haft en referensgrupp bestående av representanter från yrkesfisket, sportfisket, myndigheter, naturskyddande organisationer och Kalmarsundskommissionen.

Källa: HaV.

Enligt Svenska Livräddningssällskapets, SLS, sammanställning har 129 personer omkommit i drunkningsolyckor under 2013. Det är 32 fler än under 2012 då 97 personer omkom. 2013 föregicks av fyra år i rad med färre än 100 personer omkomna genom drunkning.

Svenska Livräddningssällskapet har en nollvision när det gäller antalet omkomna genom drunkning. Under de två föregående åren, 2011 och 2012, har antalet drunknade varit under 100 personer, 95 respektive 97 personer. Antalet barn och ungdomar under 19 år var 2013, 7. 2012 var antalet också 7 och 2011, 9 personer.

Drunkningsolyckor i samband med bad har nära nog fördubblats från 20 personer 2012 till 39 personer 2013. Det kan till del förklaras av soligt och varmt sommarväder. Av de som omkommer i drunkningsolyckor är nio av tio män och åldern är hög.

Av de 129 personer som omkom under 2013 var 91 personer över 50 år och av dessa var 31 personer över 70 år.

Regeringen har beslutat att ge landets länsstyrelser i uppdrag att uppdatera bevarandeplanerna för landets Natura 2000-områden. Dessutom vill regeringen att länsstyrelserna upprättar planer för de områden som ännu inte har några.

Många bevarandeplaner har inte reviderats sedan de skrevs samtidigt som arbetet med områdena har fortgått. Stora inventeringar i skyddade områden har också gett ny information som behöver arbetas in. Flera planer behöver dessutom ses över i de delar som rör prioriteringar av åtgärder för att uppnå eller upprätthålla gynnsam bevarandestatus för de arter och naturtyper som området är skyddat för.

– Bevarandeplanerna är mycket viktiga dokument där målen för arbetet med naturvärdena i områdena fastställs. De ger också vägledning om en planerad åtgärd påverkar de värden som finns i området och klargör hur förvaltningsåtgärder är reglerade. Dessutom måste Länsstyrelserna ta sitt ansvar för att upprätta bevarandeplaner för de områden som ännu inte har några, säger miljöminister Lena Ek.

Regeringen ger samtidigt länsstyrelserna i uppdrag att ta fram bevarandeplaner för de Natura 2000 områden som idag saknar en plan samt att föreslå nya områden och kompletteringar av redan föreslagna områden för att täcka brister i Natura 2000-nätverket. Uppdragets del om uppdatering av bevarandeplanerna ska redovisas i december 2016.

Vad är Natura 2000?
Natura 2000 är namnet på det nätverk av värdefulla naturområden som sedan 1993 byggs upp inom EU. Stora och små geografiska områden med naturvärden i form av arter och naturtyper avgränsas av alla medlemsstater i ett gemensamt syfte; att bidra till bevarandet av biologisk mångfald inom EU.

Bestämmelserna kring Natura 2000 återfinns i två EU direktiv; Fågeldirektivet (2009/147/EG) och Art- och habitatdirektivet (92/43/EEG). Det senare handlar om bevarande av hotade naturtyper och vissa grupper av växt och djurarter. Direktiven är ett av EU:s viktigaste bidrag till arbetet med att bevara biologisk mångfald.
Natura 2000 i Sverige

Sveriges 4072 Natura 2000-områden (3976 enligt Art- och habitatdirektivet och 544 enligt Fågeldirektivet) är mycket värdefulla och innehåller stora delar av våra mest skyddsvärda miljöer, från norr till söder. Nätverket uppgår i dag till ca 3,9 miljoner hektar land och vattenområden.

Många av områdena har ett formellt skydd i form av t ex naturreservat men det finns också exempel på jordbruksområden där avtal med en brukare reglerar skötseln av området.

Dehler Yachts lanserar under Boot 2014 i Düsseldorf, som startar på lördag, detaljerad information om familjens nya flaggskepp Dehler 46, var första båten skall finnas seglingsklar under början av sommaren 2014. Dehler 46 har en total längd av 14,40m, med en vattenlinjelängd på 12,90m och en största bredd på 4,35m. Båten kommer som standard med en 2,25m djup T-köl, som option finns en 2,70m djup Racing T-köl samt en grund L-köl på 1,85m.

Pressmeddelande:

Båten har ett dubbelrattsystem för styrning med enkelt djupt roder. Mycket av design och erfarenheten från framgångsrika Dehler 38:an har använts vid framtagningen av nya Dehler 46, för att skapa den ultimata Performance Cruisern. På samma sätt som övriga Dehler båtar så kan båten konfigureras som en ren Performance Cruiser eller helt anpassas för kappsegling.

En mängd olika möjligheter och val kommer att erbjudas köparen att konfigurera sin ideal båt. Båten kommer som standard med en genomgående tvåspridarrigg som står på det mycket kraftiga bottenbalksystemet som är kolfiberförstärkt. Båten är en ren fockbåt som alla moderna prestandabåtar med ett stort storsegel och fock.

Längst i fören kommer att finnas ett stort förvaringsutrymme som man kan nå genom en vattentät flushmonterad portlight på däck.

Som option finns plotter poddar framför rattarna. Den ergonomiska sittbrunnsdesignen från Dehler 38 går igen i Dehler 46. Till båten finns även som option en badplattform i aktern som stängd stänger akterspegeln, här finns även som tillbehör en extra bänk som också kan användas som landgång.

Interiören imponerar med upp till tre generösa kabiner och två bekväma toaletter. Båten genomstrålar modern design och nytänkande från Dehler 38, bl.a. återkommer den runda designstilen i interiören på skåp och bord som skapar trevnadskänsla ombord. I salongen finns en stor U-formad soffa med ett stort pentry i L-form och ett navigationsbord. Dehler 38ans patenterade toa/bad lösning “Erlebnis!Raum!Bad” används i toaletterna på båten, med andra ord en dörr som antingen kan stängas mot salongen eller mellan toa och handfat. Med lösningen får man separata duschrum i båda toaletterna. Kabinerna är utrustade med stora generösa sovytor och stor möjligheter till förvaring. En unik lösning är den stora dubbelsängen i förkabinen som är 1,6m bred och som nås fritt från var sin sida.

Dehler skapar en ny trend med nya Dehler 46 som åter höjer ribban på stil och detaljerade lösningar för en Performance Cruiser, i linje med Dehler Yachts 50 åriga traditioner för succé.

Den första Dehler 46 kommer att finnas seglingsklar under juli 2014.
Baspris för båten för beställning innan 2014-06-30 274 000 EUR inkl. svensk moms, därefter gäller priset 287 000 EUR inkl. svensk moms. Priset gäller fritt varv Greifswald, Tyskland. Sjösättning, riggning och överlämning tillkommer.

Data Dehler 46:
Total längd: 14.40 m
Skrovlängd: 13.95 m
Vattenlinjelängd: 12.90 m
Bredd: 4.35 m
Standard köldjup: 2.25 m
Competition köl (option): 2.70 m
Grund köl (option): 1.85 m
Deplacement.: 10,700 kg
Kölvikt approx.: 3,500 kg
Motor (standard): Volvo D2-55 med 39kW/53 hp
Vattentank: ca. 450 l
Dieseltank: ca. 220 l
Design: judel/vrolijk & co
Info: www.dehler.com

Engelska Fairline Boats visade en spännande ny konceptbåt på Londons båtmässa, som stängde på söndagen. Den nya modellen – Fairline Esprit ska visa på den kommande utvecklingen med allt mer lyxiga motorbåtar. Återanvänd teak och smarta LED-paneler är ett par av nyheterna.

Esprit stod i centrum för Fairlines ”Concept Cinema” under 2014 London Boat Show och företagets helt nya utställningsmonter. Denna konceptmodell ska, enligt Fairline, visa på framtidens mer miljövänliga motorbåtar utan att kompromissa med Fairlines traditionellt höga standard.

Fairline Esprit sammanför miljövänliga material med konstruktion och design. Särskild epoxy med en ny storts härdare och en annan typ av fibrer än vad som tidigare har använts är en del av förklaringarna. Återanvänd teak används i Esprits däck och båten har även inbyggda solpaneler i en vikbar T-top som används för att täcka båtens sittdynor när den inte används.

Båten har även en ergonomiskt optimerad interiör och har en ”Multifunctional Steering Position” med paddlar, som finns i en del moderna bilar, samt en integrerad kontrollpanel med LED. Detta gör att kartplotter, radar och systeminformation kan visas på ett optimalt sätt.

Motoralternativen för Fairline Esprit består av en 400 hk dieselmotor, vilket ger en toppfart på 30 knop med dieseldrift. Dieseln är även kopplad till en elektrisk motor, som gör det möjligt att köra tyst och fint i 5 knop med eldrift.

– Vi använde designprocessen för att utforska vad en miljövänligt uthållig framtid kan betyda för Fairline. Storleken på båten, de material som används och tillverkningsprocessen utsattes alla för ordentliga tester, säger Andy Pope, designchef vid Fairline Boats.

– Vi är förvånade över de positiva reaktionerna på vad som startade som ett äventyr inom konceptdesign. Fairline Esprit verkar ha fångat en fantasifull och futuristisk look med sin kontrollpanel och övriga nyheter.
Concept Cinema är specialgjort för Fairline Esprit och detta gav en ny dimension till Fairlines monter på Londons båtmässa.

Fairline tillverkar motoryachter från 38 till 78 fot i två serier – Squadron och Targa. Företaget grundades 1967.

Honda Marine startar ett samarbete med Lysmarine i Lysekil som är svensk agentur för den engelska båttillverkaren Ribeye Ltd båtar. Ribeye tillverkar högkvalitativa ribbåtar för riktigt tuffa förhållanden.

Ribeye startade sin tillverkning av ribbåtar 1998 med sikte på båtracing. Detta innebär att båtarna är byggda för att klara riktigt tuffa förhållanden, skrov och konstruktion överträffar många andra ribbåtstillverkare som idag finns på marknaden. Ribeye har under åren förfinats och är numera genomdesignade och lyxigt utrustade familjebåtar. Ribeyebåtarna premiärvisas på Båtmässan i Göteborg 1-9 februari 2014.

Lysmarine AB har sedan starten 2007 valt att arbeta enbart med kvalitet. Personalen är välutbildad och har många år i branschen. Lysmarine är ett marint fullserviceföretag som erbjuder provkörning, försäljning, service och vinterförvaring.

Det är främst utombordsmotorer från 60 hk och uppåt som kommer att monteras på båtarna.

Mikael Comrin, försäljningsansvarig på Honda Power Equipment Sverige säger:
“Vi har haft ett långt samarbete med Lysmarine och vet hur viktig kvalitet är för dem. Det är därför riktigt kul att de fått agenturen för denna högkvalitativa ribbåt. Då vi också prioriterar kvalitet ser vi mycket positivt på detta samarbete.”

Honda är världens största motortillverkare. Företagets breda utbud av utombordsmotorer spänner från bärbara BF2,3 till den största modellen BF250 med VTEC och variabelt insugssystem.

Info: www.lysmarine.se

Lördagen 8 februari startar en av Europas största båtmässor i Helsingfors. I år kan du resa till mässan tillsammans med Båtlivs Bengt Anderhagen och få ett speciellt välkomnande till denna intressanta båtutställning.

Helsingfors båtmässa är inte bara en av de största i norra Europa. Den är dessutom extra intressant för svenska båtköpare eftersom finsk båtindustri står för en mycket stor andel av de båtar som säljs i Sverige.

Både motor- och segelbåtar i alla storleksklasser är väldigt väl representerade i Helsingfors. Bland de finska tillverkare som märks extra väl märks Bella, Flipper, Aquador, Buster, Yamarin, Targa, Minor, Nordstar, Nauticat och många fler.

Info: http://www.messukeskus.com/Sites1/Vene/Sivut/default.aspx

Frölunda Indians och Båtmässan inleder ett samarbete för att ge västkustborna möjligheten att beskåda fantastiska saker på både flytande och fryst vatten under samma dag. – Istället för att konkurrera med varandra avseende publik så ser vi nu bland annat till att alla med hockeybiljett kan gå in för halva priset på Båtmässan under aktuell matchdag, säger Jacob Ryder, bitr. mässansvarig på Båtmässan.

– Vi spelar tre hemmamatcher under Båtmässan. Under dessa tre dagar kommer det att vara folkfester i området kring Svenska Mässan och Scandinavium med någonstans mellan 15 000-20 000 människor i rörelse inom bara några hundra meter, säger Martin Lindegaard, säljchef på Frölunda Indians.

Båtmässan slår snart upp dörrarna och välkomnar till en mässa full med båtar, tillbehör och allt annat som rör livet vid, i och på vattnet. Båtmässan 2014 kommer att präglas av ovanligt många premiärer av nya modeller samt en helt ny hall enbart för upplevelser.

Frölunda Indians som för närvarande ligger på en imponerande 2:a plats i SHL kommer i inledningen av februari spela tre mycket viktiga hemmamatcher inför OS-uppehållet. Söndagen 2/2 gästar Växjö, tisdagen 4/2 Luleå och lördagen den 8/2 Färjestad Scandinavium.

Båtmässan 2014 arrangeras 1-9 februari. Årligen besöks mässan av ca 65 000 personer med ett intresse för båt- och vattenliv.

Info: www.batmassan.se

På den stora båtmässan i Düsseldorf, som startar 18 januari, blir det en lång rad världspremiärer. Bland annat kommer den helt nya Greenline 48 Hybrid att ha få världspremiär.

Det är det slovenska företaget Seaway som står bakom Greenline, som har fått stor uppmärksamhet för sina hybridbåtar. Båtliv har bland annat provkört Greenline 33, en båt som redan fått flera svenska ägare.

Seaway har lagt fem års utvecklingsarbete på Greenline 48 Hybrid, som blir flaggskeppet i företagets hybridserie. Hon kompletterar de båda mindre modeller Greenline 33 och 40.

I den nya 48-fotaren finns flera intressanta nyheter. Bland annat:
Ny interiördesign.
Ny generations hybridsystem.
Komfortabel flybridge.
Två gästkabiner.
Hydraulisk badplattform.
Greenline 48 Hybrid förses med både solpaneler kopplade till lithiumbatterier samt batterier kopplade till två stycken elektriska motorer på 14 kW vardera och en 10 kW generator, som gör det möjligt att köra antingen bara för el eller med elektrisk-diesel hybriddrift.

All utrustning i pentryt, salongen och övriga båten drivs med 230V.

Info: www.bavariasverige.se

Pursuits nya sportiga och rymliga mittkonsolmodell ST 310 Sport lägger för första gången till i svenska vatten i början på 2014. Generalagenten Vått får hem 2014 års modell av Pursuit ST 310 Sport lagom till båtmässan Allt för sjön och kommer att visa upp henne på mässan den 1–9 mars.

– Nya Pursuit Sport ST 310 är extremt rymlig, kraftfull och bekväm. Den passar alla som vill ha en kraftfull daycruiser för sport, umgänge och äventyr eller som behöver en rejäl båt för transporter, både inom- och utomskärs. Båten rymmer lätt 15 vuxna och den har gott om stuvnings- och praktiska förvaringsutrymmen för sport- och annan utrustning som till exempel dyktuber, vattenskidor, fiskeredskap med mera. Den har till och med en så kallad livewell för levande bete. Och med ett stabilt aquadynamiskt optimerat skrov är den mycket lättmanövrerad och med dubbla 300 hästars utombordare levererar den upp till 48 knop med stabil gång, säger Göran Andersson på Vått.

Pursuit lanserade den nya modellserien ST Series för ett par år sedan. Modellserien är en vidareutveckling av Pursuits mycket uppskattade Center Console-båtar. ST Sport erbjuder mer komfort, utrymme och utrustning.

Det är en stor båt med gott om förvaringsutrymmen och fiffiga lösningar som gör den till en praktisk och spännande båt för sjösporter och dagsutflykter. Pursuit Sport ST 310 mäter 9,5 meter i längd och 2,93 meter i bredd och är både robust och bekväm.

I förens så kallade wrap-around lounge, kan minst sex vuxna sitta under färden och med en enkel manöver kan hela fören omvandlas till en mycket bekväm och gigantisk solbädd. Tre får plats i cockpit/styrkonsolen och i aktern finns sittplats för ytterligare sex personer. Ombord finns också en rymlig toalett med en ståhöjd på 1,75 m.

Pursuit Sport ST 310 kostar från 2 480 000 kr med dubbla Yamaha 300 hk utombordsmotorer.

Tekniska data
Längd: 9,50 m
Bredd: 2,9 m
Djupgående: 0,86 m
Vikt: 4 032 kg (med 2×250 eller 2×300 motorer)
Bränsletank: 984 liter
Vattentank: 76 liter
Hålltank: 76 liter
Motorstyrka max: 600 hk/447,4 kW
Bottenvinkel: 24°
Info: www.vatt.se

Forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet har undersökt olika källors betydelse för belastningen av koppar till Mälaren och Saltsjön i Stockholm. Resultaten visar att koppar från byggnader och dagvatten i väldigt liten utsträckning når dessa vattenmiljöer.

– Stockholms bidrag av koppar i form av dagvatten och avloppsvatten är mycket små i jämförelse med den naturliga belastningen av koppar från Mälarens avrinningsområde. Exempelvis är läckaget från koppartaken i Stockholms stad så litet att taken inte kan sägas utgöra någon betydande källa överhuvudtaget, säger Anders Jönsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Han har på uppdrag av branschorganisationen SCDA i två forskningsprojekt undersökt olika källors betydelse för belastningen av koppar till Stockholms vattenmiljö. I det första projektet undersöktes ytvatten och bottensediment i Mälaren och Saltsjön. I det andra projektet, som genomfördes tillsammans med korrosionsforskare på KTH, studerades transporten av koppar till dagvatten från ett avrinningsområde där en bilparkering och en byggnad med koppartak finns.

– Omräknat till Stockholms kommun i helhet så utgör koppartaken en mindre källa av koppar till dagvatten än biltrafiken. Men återigen så är det viktigt att lyfta fram att dessa källor är mycket mindre än bakgrundsbelastningen från Mälarens avrinningsområde, säger Anders Jönsson.

Studien visar också att den koppar som finns i bottensedimenten inte heller är biotillgänglig, det vill säga den förekommer inte i sådana former att den lätt kan tas upp av djur och växter, vilket också en viktig aspekt att ha med vid en bedömning över hur miljöfarligt ämnet är.

– De här resultaten är viktiga att ha med sig när myndigheterna tar fram styrdokument för byggnadsmaterial och infrastruktur. Utan rätt underlag så kan tillämpningen av styrdokument som exempelvis ”Kemikalieplan för Stockholm”, lätt bli en ”svarta listan” för material och det får konsekvenser vad gäller kostnader för byggindustrin och fastighetsägare, men även samhället i stort.
Risken är att man i onödan byter ut koppar mot material med sämre beständighet och med mindre kända miljöeffekter, menar Anders Jönsson.

Kommentarer

Sneseglaren 17:29:54 2014-01-08

Man har heller ej kunnat visa någon egentlig negativ påverkan om koppar används i bottenfärg. Sverige är enda landet man har haft förbud för ett vanligt grundämne men tillåtit en massa annat konstigt jox som tennföreningar, irgarol etc ..

Sverige var ett av de första länderna i Europa på att införa pant på burkar. När pantsystemet lanserades år 1984 återvanns 63 procent av alla burkar. Idag, 30 år senare återvinns 92 procent. Det gör oss till ett av de bästa länderna i världen. På 30 år har svenska folket samlat in 23 miljarder burkar som återvunnits till nya burkar. Det är en energibesparing på 4,6 miljarder kWh – för den energin kan hela Sveriges befolkning duscha 115 gånger var. Sjöräddningssällskapet är en av de organisationer som får bidrag tack vare pantsystemet.

Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta och antalet pantade burkar och petflaskor ökar för varje år. Enligt Pantamera finns det flera orsaker till den ökade återvinningen.

– Dels handlar det naturligtvis om att vi har blivit mer miljömedvetna. En annan viktig orsak är att vi har gjort det lättare för konsumenter att återvinna sina tomma burkar och petflaskor. När konsumtionsmönstret förändras gäller det att hänga med. Idag konsumeras allt mer dryck utomhus, vilket gör att det måste finnas fler ställen än butikernas pantstationer att lämna sin pant på, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

Under de senaste åren har Pantamera inlett många samarbeten för att öka antalet pantställen runt om i landet. Bland annat samarbetar man med kommuner, turistanläggningar, arenor, bensinstationer, idrottsföreningar, festivaler för att nämna några.

­– Bara under 2013 har vi inlett ett 20-tal nya samarbeten som gjort att vi fått ytterligare omkring 2000 platser runt om i landet där man kan lämna sin pant. Vi jobbar hela tiden för att öka återvinningen ytterligare och göra det så enkelt som möjligt för människor att gå från ord till handling, säger Katarina Lundell.

Nytt pantrekord – igen
I år är det 30 år sedan panten på aluminiumburkar infördes och 20 år sedan panten på petflaskor infördes. Sedan införandet har återvinningen ökat konstant både för burkar och petflaskor.

– Vi är ännu inte klara med statistiken för 2013, men allt pekar på att vi sätter nytt pantrekord i år igen. Förra året återvanns 958 miljoner burkar och mycket talar för att vi spränger miljardvallen i år, säger Katarina Lundell.

Tillsammans blir vi hållbara
De senaste åren har Pantamera arbetat för att öka tillgängligheten till pantsystemet för konsumenterna. Idag finns det fler än 10 000 ställen där man kan lämna sin pant, av dessa är drygt tretusen butiker med pantautomater.

– Vi är ständigt på jakt efter nya samarbeten för att underlätta för alla att panta sina burkar och flaskor. Varje burk och flaska som pantas gör skillnad och det är tillsammans som vi skapar världens bästa pantsystem och bidrar till ett hållbart samhälle, säger Katarina Lundell.

Genom att återvinna aluminium istället för att nytillverka minskar man koldioxidutsläppen med 10 ton per ton återvunnen aluminium. När det gäller återvinning av PET-material ligger samma siffra på cirka 2 ton koldioxid per ton återvunnen plast.

Pantstatistik

Burken:
· 1984, när pantsystemet infördes återvanns 63 procent av alla burkar.
· Från 1984 till 2014 har vi återvunnit drygt 23 miljarder burkar.
· Siffrorna för 2013 är än så länge preliminära men återvinningen beräknas hamna på 92 procent. De exakta sifforna beräknas vara klara under februari.
· Genom att återvinna en burk istället för att framställa den från nytt material görs en energibesparing på 0,2 kWh*.

Petflaskan:
· 1994, när pant på petflaskor infördes, återvanns 51 procent av alla petflaskor.
· Från 1994 till 2014 har vi återvunnit drygt 5,7 miljarder petflaskor.
· Siffrorna för 2013 är än så länge preliminära men återvinningen beräknas hamna på 84 procent. De exakta siffrorna beräknas vara klara under februari.
· Genom att återvinna en petflaska istället för att framställa den från nytt material görs en energibesparing på 0,13 kWh* (för en liten petflaska) och 0,24 kWh** (för en stor petflaska).

Förutom cyanobakterier visar nya forskningsrön att även kiselalger producerar nervgiftet BMAA. Forskare vid Stockholms universitet och Karolinska Sjukhuset fortsätter nu att studera sambandet mellan BMAA och den muskelnedbrytande sjukdomen ALS.

Hittills har forskarna trott att nervgiftet β-N-metyl-alanin (BMAA ) enbart produceras av cyanobakterier. Forskare vid Stockholms universitet (Institutionen för ekologi, miljö och botanik samt Institutionen för analytisk kemi) visar nu i en artikel i den vetenskapliga tidskriften PLOS-ONE att även diatoméer, så kallade kiselalger, har förmågan att producera BMAA.

– Vi har tidigare spekulerat i huruvida andra organismer utöver cyanobakterier har förmågan att producera BMAA, och har nu lyckats påvisa att utöver cyanobakterier så kan även diatoméer producera detta neurotoxin, säger Ulla Rasmussen, docent vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik, Stockholms universitet, och initiativtagare till studien.

I Östersjön blommar cyanobakterier under sommarmånaderna. Detta tilldrar sig allmänhetens ögon då blomningarna syns runt badstränder och i skärgårdar. Diatoméerna blommar under våren och på hösten, och får därför inte lika stor uppmärksamhet – detta eftersom vi människor inte är ute i skärgården i samma utsträckning under denna årstid som under sommarperioden.

Forskare har tidigare påvisat förekomsten av BMAA i både på land och i vatten såsom på ögruppen Guam i Stilla havet, i Floridas kustområden samt i Östersjöns brackvattenssystem.

I tidigare studier som utförts i Östersjön av samma forskargrupp vid Stockholms universitet samt av amerikanska forskare i en studie från Florida fanns stora likheter i sättet som neurotoxinet ackumulerades upp i näringskedjan – det vill säga från primära producenter (till exempel cyanobakterier och diatoméer) upp till mollusker, krabbor samt större fiskar.

BMAA tros vara inblandat i den muskelnedbrytande sjukdomen amyotrofisk lateralskleros (ALS). Hitintills har forskningen kunnat visa förekomsten av BMAA i material från avlidna patienter i en studie från Florida. Forskarteamet vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik gör nu en studie tillsammans med doktor Lars-Olov Ronnevi vid Karolinska Sjukhuset där cerobrospinal vätska (CSF) samt blod från patient- och kontrollprover analyseras för förekomst av BMAA. Denna studie beräknas vara klar våren 2014.

Artikel i PLOS-ONE ”Diatoms: A Novel Source for the Neurotoxin BMAA in Aquatic Environments”: www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0084578

B&G presenterar det innovativa nya H5000 instrument och autopilot systemet. Det är den mest kraftfulla tävlingsbeprövade teknologin och avancerade informationsprocessorn som är tillgänglig på marknaden idag.

Pressmeddelande:

För snabb analysering integrerar det nya H5000 systemet exklusiva seglingsfunktioner och nödvändig instrumentutrustning med sensorer och seglingsinformation. I mitten av detta kraftfulla system sitter en processor som har kapacitet att beräkna information upp till 50 gånger snabbare än sin största konkurrent.

H5000:s sofistikerade processor har tre olika mjukvaror: Hydra, Hercules and Performance. Dess flexibilitet gör att ägare till både fritidsbåtar och tävlingsbåtar kan välja det system som passar deras behov bäst och kan uppgradera dessa enligt sina unika önskemål. H5000:s processor stöder H5000 Piloten, en dedikerad autopilot som designats för att klara precisionen hos prestandasegelbåtar.

För att befintliga användare av B&G lätt ska kunna byta till H5000 kan processorn ta emot information från befintliga H3000 sensorer så som vind, fart och lutning. Designad för att ta fram mycket exakt, lättförståelig information interagerar H5000:s system med befintliga B&G produkter så som Zeus plotter serie. Vare sig du är en hängiven fritidsseglare eller professionell kappseglare får du den mest kostnadseffektiva och flexibla instrumentutrustningen som finns tillgänglig på marknaden idag.

Det strömlinjeformade, kompakta systemet passar bra i ett etablerat NMEA 2000 nätverk men kan även vara hjärtat i ett nytt nätverk av instrument. H5000:s system består av:

H5000 Grafisk display: Denna högupplösta, fullfärgs grafiska display har ett mycket intuitivt användargränssnitt som möjliggör för nya sätt att visualisera seglingsinformation i digital eller grafisk form. H5000:s grafiska display ger tillgång till exklusiva seglingsfunktioner som den unika startinformationen och SailSteer (startsidan). Användaren får tydlig och tillförlitlig information levererad av H5000’s grafiska display på den stora 5 tumsskärmen med bondat glas.

H5000:s Racedisplay: En digital, bakgrundsbelyst, lättvikts LCD skärm som drar extremt lite ström och gör att användaren enkelt kan ta del av den tydliga informationen. Racedisplayen är designad att passa kappseglaren som snabbt behöver exakta siffror.
H5000:s Autopilot: B&G:s toppnoterade autopilot har förfinats och förbättrats tack vare fortsatt utvecklingsarbete med världsledande kappseglare och fritidsseglare.

H5000:s autopilot har seglingshängivna algoritmer vilket gör att den mycket exakt kan tillgodose båtens och besättningens behov.

H5000:s Styrenhet för autopiloten: Autopilotens kompakta display och styrenhet är vattenskyddad enligt standard IPX7 vilket ger användare obehindrat åtkomst till H5000:s autopilot-funktioner. Webbaserad installation: Koppla ihop din dator eller surfplatta med processorns Ethernet och du får tillgång till de mest detaljerade delarna av ditt H5000 system.

En mycket användarvänlig webbportal ger dig möjligheten att kalibrera utrustning, konfigurera displayer och välja mellan en mängd olika funktioner. Du får även tillgång till produktbeskrivningar, säkerhetskopior och systemdiagnostik genom detta kraftfulla verktyg. H5000:s Moduler: Välj mellan en mängd olika precisionssensorer och moduler såsom 3D Motion som ger trim och krängningsvinklar tillsammans med båtens acceleration i tre axlar. Detta ger H5000 användaren tillgång till B&G:s unika rörelsekompensering ”Wave Technology”. En högupplöst barometrisk trycksensor med integrerad luft temperaturmätare och en nätverks-larm modul finns även tillgängliga. B&G har ett mycket brett sortiment med prestationsmoduler att välja mellan, detta ger användaren nära på obegränsade valmöjligheter att skräddarsy sitt system.

Leif Ottosson, VD på B&G säger:
– B&G:s hängivelse till seglare har aldrig var större. H5000 är frukten av de mest hängivna seglarna och ingenjörerna i marinelektronik branschen. Vi tog det mest hyllade systemet som fanns tillgängligt och gjorde det ännu bättre, säkrade vår position i toppen och bevisade att B&G är ett unikt varumärke med unik standard.

– Det här är början på vägen av nya spännande produkter som lanseras av B&G under de kommande månaderna. Vi arbetar alltid mycket hårt med att tillgodose seglarnas behov, det är deras behov och förväntningar som är vår måttstock.

Som en förbättring av H3000, är H5000 en utbyggnad av marknadens bästa seglingsverktyg och autopilotsystem som gör det ännu bättre. B&G har lagt ner otaliga timmar på forskning och utveckling för att finslipa och förbättra ett system som har satt ribban för seglare överallt och samarbetar med navigatorer för att vinna Volvo Ocean Race, America’s Cup och Vendee Globe.

H5000:s Instrument system kommer att finnas tillgängliga från och med i vår. Priserna för grundutförandet beräknas börja på 47 500 kr.

Info: www.bandg.se

SCA presenterar nu ytterligare två seglare till sitt team inför Volvo Ocean Race 2014-2015. Sally Barkow, USA, och Justine Mettraux, Schweiz, är de senaste tillskotten i teamets kvinnliga besättning. Båda seglarna har en imponerande meritlista och erfarenhet från internationell kappsegling på högsta världsnivå.

Sedan tidigare består Team SCA:s besättning av Carolijn Brouwer från Nedeländerna, de tre brittiskorna Sam Davies, Abby Ehler, och Annie Lush, samt Liz Wardley och Stacey Jackson, Sophie Ciszek från Australien.
Hundratals kvinnliga seglare från hela världen har ansökt om en plats ombord på den svenska SCA-båten. Cirka 35 av dessa har genomgått månadslånga träningar och tester på teamets bas på Lanzarote. Det har handlat om allt från hårda fysiska och mentala tester till ren kappsegling med teamets tävlingsbåt.

– Det är inte helt enkelt att hitta kandidater med rätt blandning av fysisk styrka, seglingskompetens och rätt personlighet, säger en av coacher, Joca Signorini, som själv har erfarenhet från tre Volvo Ocean Race-tävlingar.

– Det är viktigt att vi tar den tid vi behöver för att hitta de bästa seglarna. Hittills är jag mycket imponerad över vad jag sett och hur vi lyckats forma grunden till vårt team.

Amerikanska Sally Barkow har under de senaste tio åren satsat på olympiska kampanjer och 2008 tävlade hon för USA i OS Beijing i matchracing, där hon slutade sjua. 33-åriga Barkow är en mycket skicklig match racing-seglare och har tränat med Team SCA under de senaste månaderna.

– Det här är verkligen ett spännande projekt. Jag tror vi i Team SCA har stora möjligheter att tävla på lika villkor mot de andra besättningarna. Det är bara nio månader kvar till start och vi är oerhört motiverade att träna stenhårt, säger Sally Barkow.

Justine Mettraux ansluter till teamet direkt efter sin andraplats i Mini Transat vilket är det bästa resultatet av en kvinna i den tävlingen. Mini Transat är en solohavskappsegling över Atlanten i små båtar som är max 6,5 meter långa. 27-åriga Justine seglade ombord på Team SCA-båten i Fastnet Race 2013.

– Jag är oerhört glad över att SCA ger mig den här chansen och jag har längtat efter att återvända till Lanzarote och komma igång med träningen, säger Justine Mettraux.

Team SCA är tillbaka i träning på Lanzarote efter jul- och nyårshelgerna. Teamet kommer fortsätta sina två-båtstester som hittills varit mycket framgångsrika.

Ett antal längre havskappseglingar är planerade under det första halvåret. Efter sommaren flyttar teamet sin bas från Lanzarote till Alicante. Starten av Volvo Ocean Race går i början av oktober.

Foto: Rick Tomlinson.

Fyren Gävle insegling nr 4, i vardagstal kallad Fyran, har återuppstått. Bergknallen där fyren tidigare stod är bortsprängd för att skapa möjlighet att ta in större fartyg till Gävles hamn – men fyrkuren från Fyran togs till vara. Nu har kuren fått ett nytt liv på ett av de nya fyrfundamenten i Holmuddsrännan. Samtidigt går muddringsarbetet som på räls.

Muddringen och förbättringsarbetet av farleden in till Gävle hamn pågår med full styrka. Enbart under december togs 1,5 miljon kubikmeter muddermassor upp. Eftersom vintern varit mild och isen ännu inte lagt sig ligger arbetet före tidplanen.

– Om det inte blir någon is alls i år behöver vi ungefär ytterligare två månader på oss för att slutföra muddringsarbetena, säger Eric Kevan, Sjöfartsverkets projektledare för Gävleprojektet. Arbetet beräknas under alla omständigheter vara klart innan sommaren 2014.

En av åtgärderna tidigare i höstas var att räta ut och bredda farleden söder om Ängesvik. Men mitt i linjen för den nya inseglingen stod fyren Gävle insegling nr 4 på en kobbe. I september monterades fyren ner och därefter sprängdes kobben.

Men fyrkuren från Fyran togs till vara. Söder om Holmudden har en ny fyr byggts för att markera den smalaste passagen i farleden. Den nya fyren består av ett betongfundament om cirka 180 ton, och på detta fundament har Fyrans fyrkur monterats.

– Vid de tidiga samråden om Gävleprojektet var det flera av de närboende som uttryckte önskemål om att Fyran skulle bevaras. Vi har gjort så gott vi kunnat för att tillgodose de önskemålen, säger Eric Kevan.

Det kan vara lätt att tro att fyrarna har spelat ut sin roll som nautiska hjälpmedel, med tanke på den tekniska utvecklingen inom navigation de senaste 30 åren. Idag kan alla handelsfartyg med hjälp av elektroniska hjälpmedel fastställa inte bara sin egen position på några meter när, utan även omkring varande fartygs positioner, destinationer och kurser. Lätt att tro att ett system som bygger på optisk kontakt därmed spelat ut sin roll.

Men så är inte fallet. Fyrarna spelar inte samma roll för sjöfarten som tidigare, men de allra flesta fyller fortfarande en funktion som nautiskt stöd på så sätt att de fungerar som referenspunkter för besättningen ombord för att uppfatta fartygets läge, som bekräftelse på att man ligger rätt i farleden.

Det finns ungefär 2 200 fyrar i Sverige, från de största kustfyrarna till de minsta lysprickarna. Med jämna mellanrum behovsprövas varenda en utifrån nautiska bedömningar.

– Det är det nautiska behovet som styr om en fyr behövs eller ej. Orsakerna till varför en fyr bedöms ha tjänat ut är ofta att det skett förändringar i området, till exempel att nya sjömärken har tillkommit eller att farledsdragningen ändrats som i fallet med den nya farleden in till Gävle, säger Jon Granstedt, chef för affärsområdet Bygg & Teknik på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket äger och driver omkring hälften av alla fyrar i Sverige. Underhållet är på sina ställen mycket kostsamt – och det betalas indirekt av handelssjöfarten genom avgifter till Sjöfartsverket. Här uppstår motsatsförhållandet att sjöfartsnäringen bekostar underhållet även av de fyrar som inte längre har någon avgörande nautisk betydelse.

Detta motsatsförhållande uppmärksammades i socialdepartementets utredning om statligt ägande av kulturfastigheter som presenterades den 6 september i år. I utredningen föreslås bland annat att ägandet av ett antal byggnadsminnesmärkta fyrar förs över till Statens Fastighetsverk. Ett annat förslag i utredningen är att vissa fyrar, ur ett kulturhistoriskt perspektiv, inte behöver ägas av staten på lång sikt. I det sammanhanget nämns Bönans fyr i Gävle.

– Bönans fyr står mitt inne på Sjöfartsverkets lotsstation som är i drift. Frågan om ägandet måste även hanteras utifrån de förutsättningarna, säger Jon Granstedt.

Fakta om Gävleprojektet
• I oktober 2012 påbörjades muddringen och den nya utmärkningen av inseglingen in till Gävle hamn. Syftet är att skapa en djupare, bredare och säkrare farled.
• När projektet är slutfört kommer Gävle att kunna ta emot fartyg som är 245 meter långa, 42 meter breda och 12,2 meter djupgående.
• Totalt är det cirka 4,2 miljoner kubikmeter lera och morän som ska schaktas bort.
• Projektet leds av Sjöfartsverket och beräknas kosta cirka 270 Mkr. Det finansieras av Trafikverket och Gävle kommun. Det är det första farledsprojektet som delfinansieras via statsanslag. Tidigare har statliga investeringar i sjöfartens infrastruktur finansierats av handelssjöfarten via Sjöfartsverkets farledsavgifter.

Bilden:
Fyren Gävle insegling nr 4, i vardagstal kallad Fyran, har återuppstått. Bergknallen där fyren tidigare stod är bortsprängd för att skapa möjlighet att ta in större fartyg till Gävles hamn – men fyrkuren från Fyran togs till vara. Nu har kuren fått ett nytt liv på ett av de nya fyrfundamenten i Holmuddsrännan.

Rupert Marine AB:s produktionsbolag har begärts i konkurs. Det skedde efter flera försök till att rekonstruera bolaget, som är välkänt för sina högkvalitets RIB-båtar och som levererade en 80 fots yacht i slutet av 2013.

– Vi har försökt på alla sätt att undvika konkurs, men till slut blev det oundvikligt, säger Thomas Rönnberg, grundare av Rupert Marine AB.

Rättigheter, varumärke med mera ägs av ett annat bolag. Thomas Rönnbergs målsättning är att återuppta produktionen så snart som möjligt.

Maretron introducerar en serie med helt nya system med N2KView för båtar. “Möjligheterna med Maretrons N2KView är närmast oändliga. På många större båtar har N2KView ersatt traditionella visning. I stället för att ha ett antal olika typer av instrument får kunden en modern design och kan övervaka motorer, landström, batterier, nivåvakter, elförbrukare, tankar mm på en eller flera skärmar. Dessutom kan man övervaka båten på distans. Nu när totalpriset för en toppmodern kontroll- och övervakningsstation minskar, kommer ännu fler kunder att välja Maretron”, säger Christer Ullskog, försäljningschef på Marinplus AB.

TSM800C och TSM1330C
TSM800C och TSM1330C är två nya övervakningsskärmar integrerade med N2KView. Som namnet antyder är de i 8″ och 13.3″ storlek med pekfunktion, dimbara 0-100% och av högsta kvalitet i glasbridge-utförande.

I de nya skärmarna ingår en full licens N2KView för att övervaka och styra i princip allt på båten och från valfritt ställe (om nätet är anslutet till internet). Visningen kan skräddarsys fullständigt efter båtens givare och sensorer.

Skärmarna har dubbla isolerade NMEA 2000-ingångar vilket innebär att de kan anslutas direkt till ett eller flera NMEA 2000-nätverk på båten. Exempelvis kan man ha ha ett NMEA 2000-nät som bara innehåller motordata och styrfunktioner samt ett NMEA 2000-nät som hanterar alla övriga funktioner i båten. Data från bägge nätverken kan visas och styras samtidigt på en TSM800C eller TSM1330C.

Pris för TSM800C: 37 490 kr inkl en full licens N2KView.

Pris för TSM1330C: 46 890 kr inkl en full licens N2KView.

MBB200C – Black Box
MBB200C är en black box integrerad med kontroll- och övervakningsprogrammet N2KView för att övervaka och styra i princip allt på båten och från valfritt ställe (om nätet är anslutet till internet). Visningen kan skräddarsys fullständigt efter båtens givare och sensorer.

MBB200C ansluts till valfri skärm, tangentbord, joystick, mus eller trackball och kan även hantera en pekskärm. MBB200C har dubbla isolerade NMEA 2000-ingångar för att kunna anslutas samtidigt till två separata nätverk.

Pris för MBB200C: 27 990 kr

Ny licensmodell för N2KView
Kontroll- och övervakningsprogrammet N2KView har tidigare bestått av flera moduler (N2KView Base, Alerts, Cotrol, Video, Fuel och Add) som styrts av ett hårdvarulås. Från och med 1 januari 2014 blir det bara en licens som dessutom är mjukvarustyrd.

Samtidigt sänks kostnaden för en full licens från ca 30 000 kr till 9 900 kr.

Info: www.marinplus.se

I år lanserar Humminbird 600 serien, som kommer att finnas i sju olika modeller. Allt från ett rent ekolod till en enhet fullt utrustad med Sonar Imaging tekniken. Samtliga modeller har en 5” display med marknadens bästa skärmupplösning, 640*480 pixlar. Dessutom har de HD-skärmar som ger en kristallklar bild och som klarar av det starkaste solljuset.

Humminbird tänker alltid på enkelheten för användaren. Med deras medföljande legendariska snabbfäste slipper du lösa kablar hängandes. Du sätter i enheten eller lossar den på bara en sekund, fullt ansluten. Likaså deras tre programmerbara snabbknappar ger dig möjlighet att spara dina favoritvyer.

Samtliga modeller i 600-serien levereras kompletta med ekolodsgivare. Det traditionella 2D lodet ger dig noggrannhet och separerar ekon som står så nära som 6,25cm ifrån varandra. XD-modellerna har en fantastisk djupprestanda som tar användaren ända ner mot 914 meter med standardgivaren.

På kombimodellerna har du en 10Hz inbyggd GPS antenn som ger en noggrann positionsangivelse ner till 2,5 meter. Du kan ta skärmdumpar, spela in ekolodsdata för att kunna skapa egna sjökort i Humminbird AutoChart eller Navionics Gold.

• 698cxi HD SI – 2D/DI/SI/Kartplotter. Pris 9 895 kr.
• 688cxi HD DI – 2D/DI/Kartplotter. Pris 6 495 kr.
• 688cxi HD XD – 2D(Extreme Depth)/Kartplotter. Pris 6 795 kr.
• 688cxi HD – 2D/Kartplotter. Pris 5 595 kr.
• 678cx HD DI 2D/DI. Pris 4 695 kr.
• 678cx HD XD – 2D(Extreme Depth). Pris 5 395 kr.
• 678cx HD 2D. Pris 4 295 kr.
Info www.comstedt.se

Londons båtmässa är varje år den första internationella båtmässan och den är redan i full gång. Med Båtlivs guide över alla de internationella båtmässorna hittar du lätt en mässa som passar dig och dina reseplaner.

Bilden ovan är från Londons båtmässa den 2014.

Datumen för alla båtmässor finns i filerna här intill.

Det arrangeras även en del mindre båtmässor i Sverige:
Sundsvalls Båtmässa 3-4 maj 2014
Info: www.batmassan.nu

Mer information om båtmässor:
http://marinedirectory.ibinews.com/ibi_boatshow_calendar/search_boatshows.jsp?dateval=20070101000000

Bokningstjänsten Dockspot har belönats med TRIP Award på Turistgalan. Dockspot belönades som ”Årets innovation”, vilket är en kategori inom TRIP Award. Bakom utmärkelsen står Rese- och Turistnäringen i Sverige.

Syftet med utmärkelsen är att lyfta fram en person eller företag som skapat, utvecklat eller stått bakom, en innovation som har realiserats och kommersialiserats.

Utmärkelsen lyfter fram idéer som nått en framgångsrik, praktisk tillämpning och som har skapat nya värden.
Juryns motivering till årets innovation – Dockspot:

”Företaget har i en traditionell miljö, tagit nya grepp och dragit nytta av erfarenheter och kunskap från andra branscher. Det har resulterat i en framgångsrik affärsmodell med den moderna kunden i fokus som söker hög service och trygghet. Att konceptet dessutom är skalbart och internationellt gångbart har gjort Dockspot till årets Innovation!”

Info: www.dockspot.com

Bildtext:
Fredrik Barthold driver företaget Dockspot i Smögens hamn.