nyhetstest

En Maxus 22 med skeppare Szymon Kuczynski startar ensamseglingen jorden runt hösten 2014 från Kanarieöarna. Den planerade rutten är att korsa Atlanten till Karibien, vidare till Panama, genom Torres sund, vidare mot Godahoppsudden, åter Atlanten och tillbaka till Kanarieöarna 2016.

Ensamseglare Szymon “Ozi” Kuczynski är seglingsinstruktör, skeppare att hyra och cykelkurir som gillar långdistans. Han har tidigare seglat två gånger över Atlanten med en 5-meters båt (första gången ensam, andra med en partner) och har ca 25000 nautiska mil i bagaget innan det kommande äventyret med Maxus 22.

Maxus 22 är en ny modell från Northman lanserad 2013 och är ritad av Jacek Daszkiewicz. Båten som just nu förbereds kommer att utrustas med dubbla roder, förstärkt rigg, nödutgång via akterspegeln, navigationsbord samt ytterligare säkerhetsutrustning som till exempel EPIRB, AIS, GPS, räddningsflotte och VHF.

Mer information kommer uppdateras löpande på www.dynamicyachts.se

Mätningar visar att högfluorerade ämnen, så kallade PFAS, fortsätter att läcka ut från svenska flygplatser. Med dagens minskningstakt kommer det att ta 60-70 år innan halterna i miljön är nere på normala nivåer igen, visar studien från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Den fjärde årsrapporten för forskningsprojektet RE-PATH som nu släpps visar att högfluorerade ämnen fortsätter att läcka ut från brandövningsstationerna vid flygplatserna Arlanda, Stockholm och Landvetter i Göteborg. Forskarna uppskattar att det i genomsnitt rinner ut cirka 2 kilo PFOS årligen från Arlanda som så småningom kan nå Mälaren.

PFOS ingick tidigare i brandskum men är numera förbjudet. Det är mycket svårnedbrytbart i naturen och anrikas i näringskedjan.

Forskarna uppskattar att minst 38 kilo PFOS använts genom tiderna på brandövningsplatsen vid Arlanda. Den största kvarvarande mängden PFOS ligger lagrad i marken men det finns även kvar i grundvattnet. Forskarna har med en modell visat att spridningen kommer att fortgå och att det kommer att ta 60-70 år innan halterna i den närliggande miljön vid förorenade områden är nere på bakgrundsnivåer om inga saneringsåtgärder görs.

– Den PFOS som läcker ut i naturen är den som har använts historiskt. Dagens diskussioner handlar mycket om huruvida det är möjligt att rena marken. Även om det kommer att ta lång tid innan halterna i miljön är låga igen så är det också viktigt att påpeka att mängderna som tillförs Mälaren från Arlanda är i samma storleksordning som det uppskattade tillflödet från atmosfären, säger Karin Norström, forskare på IVL.

Vad gäller situationen kring Arlanda visar studien att vatten och fisk ifrån Halmsjön uppvisar mycket förhöjda halter av PFOS, cirka 50 gånger högre än i opåverkade sjöar. Dock rinner vattnet från brandövningsplatsen västerut och högst halter av PFOS finns därför i Kättstabäcken. Detta vattendrag bildar tillsammans med Halmsjöbäcken Märstaån, vid Broby. Från sjöns utlopp via Märstaån sker en viss utspädning men de halter som uppmätts vid mynningen i Mälaren är också förhöjda jämfört med bakgrundskoncentrationer uppmätta längre söderut i Mälaren.

I Landvetterområdet är Lilla Issjön den sjö som är mest påverkad av PFOS. Först när vattnet når Västra Ingsjön späds halterna ut men även där är halterna av PFOS i abborre förhöjda.

Här är en riktigt uppskattad julklapp till alla pappor som behöver klippa gräset mellan båtturerna. Hondas Mean Mower tar hem priset “Thing of the Year” Hondas eldsprutande åkgräsklippare “Mean Mower” tog nyligen hem en mycket speciell utmärkelse när man vann tidningen BBC TopGear Magazines nyinrättade pris “Thing of the Year” (Årets pryl) för 2013.

I denna månads nummer hyllar Piers Ward från BBC TopGear de “modiga männen och kvinnorna på Honda” för att de skapat detta monster med en motorvolym på hela 1000cc. Han förklarar vidare att eftersom Honda antog utmaningen* och det är en livsbejakande upplevelse att köra den, så är den en värdig vinnare av BBC TopGear Magazines pris.

0-100 km/h på bara fyra sekunder
Den 109 hk starka Mean Mower har byggts av Hondas BTCC-partner Team Dynamics på uppdrag av Honda Storbritannien. Förutom den blixtrande topphastigheten har den en utväxling som gör att den accelererar från 0-100 km/h på bara fyra sekunder. Vikten är så låg som 140 kg och vridmomentet är 96 Nm. Mean Mower kan även stoltsera med effekt/viktförhållande på 532 bhp/ton.

Motor från Hondas motorcykel Firestorm

I projektet byggde Team Dynamics om Hondas åkgräsklippare HF2620 från grunden genom att byta ut chassiet mot ett specialtillverkat, nytt chassi, på vilket man monterade 1000cc-motorn från Hondas motorcykel VTR Firestorm och ett skräddarsytt upphängningssystem. Hjulen hämtade man från en ATV. Mean Mower har en specialtillverkad sexväxlad växellåda med växlingspaddlar, nydesignad sportstol och avgassystem av typen Scorpion.

160 km/h men kan klippa ändå
Man har gjort allt för att bibehålla så mycket av den ursprungliga gräsklipparen som möjligt. Klippkåpan har specialtillverkats i fiberglas för att minska vikten, medan bränsletanken, den effektiva oljekylaren samt en sekundär vattenkylare har placerats där gräsuppsamlaren normalt är placerad. Mean Mower kan faktiskt användas för gräsklippning upp till 24 km/h tack vare de båda elmotorerna på klippkåpan, som roterar den 3 mm tjocka stålklippvajern med hela 4 000 v/min.

En entusiastisk Piers Ward på BBC TopGear Magazine säger: “Logiskt sett är Mean Mower en märklig produkt – för ingen behöver egentligen en åkgräsklippare med en toppfart på 160 km/h och som accelererar från 0 till 100 km/h på fyra sekunder. Men ibland vill man helt enkelt kunna klippa gräsmattan där hemma lite snabbare …”

Mean Mower har figurerat bl a när Honda Yuasas BTCC-förare (British Touring Car Championship) Gordon “Flash” Shedden tävlade på gräsklipparen mot sin teamkollega Matt Neal, som körde en BTCC Civic.

Ellie Ostinelli, PR, marknadsförings- och kommunikationschef på Honda i Storbritannien tillägger: “Mean Mower förverkligar något som miljoner människor har fantiserat om och visar på ett fantastiskt sätt Hondas innovativa anda och förmåga att skapa tekniska produkter som är något utöver det vanliga.”

Se Mean Mower-filmen här:

http://www.youtube.com/watch?v=oH_Qb4fdHfg

*Top Gear Magazine utmanade Honda (Storbritannien) att bygga världens snabbaste gräsklippare, under förutsättning att den fortfarande skulle kunna klippa gräs.

Källa: Honda.

Agapi växer och ger Stockholm ytterligare ett Agapi Center samtidigt som företaget introducerar tio nya båtplatser med fullservicekoncept mitt i Stockholm.

Båtplatser är hårdvara i Stockholm. I vår erbjuder Agapi Service Center, i samarbete med Hammarby Marin, 10 unika båtplatser på Långholmen där Agapiiägare kan njuta av ett modernt båtliv med:

– Båtplats i sjön under hela den isfria perioden av året.
– Vinterplats med flera valbara servicenivåer.
– Försäkring via Svedea.
– Motorservice enligt garantischema eller övriga önskemål.
– Trailer- respektive bil eller cykelparkering.
– Till det kan man addera tjänster som tvätt, städ, polering etc.

– Det här är ytterligare ett led i att förnya och förenkla båtlivet. Nu i samband med att vi nu lanserar vår nya Agapi 950 och Agapi 750 modell 2014 så släpper vi en helt ny möjlighet för alla Agapiägare, säger Peder Asplund, vd och grundare av Agapi.

Agapis vision om ett enklare båtliv är att vem som helst ska kunna äga en prestandabåt av hög kvalitet och enkelt få tillgång till precis all service, när de själva behöver. Allt till mycket attraktiva prisnivåer. Utvecklingsarbetet pågår hela tiden.

– Våren kommer bli extra hektisk under 2014. Därför öppnade vi redan under hösten vårt andra Agapi Center, Agapi Sales Center med Ros Marin på Pampas Marina i Stockholm. Här kan man alltid provköra Agapi så länge det är isfritt. Drop in och stick ut på vattnet i världens vackraste stad och utmana vår Agapi, säger Peder Asplund.

Sedan våren 2013 kan man köpa sin Agapi i form av 100%, 50% eller 33%ig del av en båt. Det som tidigare var mer komplicerat är nu mycket enkelt tack vare en service som erbjuder fullständig frihet och trygghet för alla andelsägare.

Efter Stockholm är det Malmö och Göteborg som står på tur att öppna Agapi Centers där erbjudandet med hel eller del av båt och båtplats med serviceerbjudanden når ut till fler ställen runt om i Sverige. Samtal förs även om platser utanför Sverige, allt för att ge Agapiägare möjligheter som inga andra båtägare har.

– De här platserna mitt i stan kommer snabbt ta slut. Någon frågade mig om man som Agapiägare kunde köpa bara båtplatsen om man redan hade en Agapi. Båtplats som julklapp? Det var en kul idé tycker jag, så ja visst går det.

Info: www.agapiboating.com

Den amerikanska superyachtbyggaren Palmer Johnson har valt Lantic Entertainment Systems för att installera ett gigantiskt ljud- och bildsystem för en 52 m superyacht som för tillfället byggs vid varvets anläggning i Wisconsin, USA. Här kan man verkligen tala om en flytande nöjesmaskin.

När båten sjösätts till våren 2014 blir det den andra yachten i den så kallade 170 Sportyacht series. Systemet från Lantic är definitivt i den högre skolan. Den 52 m långa yachten får bland annat 18 från varandra helt oberoende underhållningszoner, var och en byggd kring ett Lantic Modular Entertainment Centre som fungerar som kontroll för all hårdvara som används (skärmar, högtalare, Blu-ray spelare etc.) tillsammans med en rad olika kontroller i kabinerna. Allt är sammankopplat med en 15 terabyte media server, satellitmottagare och Ethernet switchar. Bland utbudet märks CCTV, position och kartplotter ”on demand”, telefon, alarm plus all ljud och ljudleverans som kan behövs i yachten.

Systemet är byggt med så få komponenter som möjligt för att korta ner installationstiden. Normalt kan en installation av AV-system ta hundratals timmar i en liknande båt, men tack vare Lantics teknik med samma standard för olika produkter blir installationen mer ”plug-and-play” plus programmering enligt båtägarens önskemål.

Info: www.lantic-systems.com

Tekniska fakta om båten
Längd: 52.4 m
Bredd: 9.5 m
Vikt: 495 ton
Motorer: MTU 16V 4000 M93L
Passagerare: 12
Besättning: 8
Material: Aluminium i skrov och överbyggnad
Skrovtyp: Semi-Displacement Deep V
Class & Register: Lloyds +100A1 SSC Yacht Mono HSC G6 LMC, MCA LY2 per Cayman Island Registry
Info: http://www.palmerjohnson.com/#!170-sy/c22lt

Inga pekpinnar – utan nya och enkla tips på vad man kan bidra med för att få en renare Östersjön. Det kommer besökarna på Allt för sjön att få många av när Skandinaviens största båtmässa öppnar den 1 mars 2014 på Stockholmsmässan.

Alla vet vi att Östersjön mår dåligt. Hotfulla rapporter finns det gott om, och många människor känner en vanmakt inför Östersjöns problem. Det känns alltför stort och många har ingen aning om hur de kan vara med och påverka.

– Vi tänker inte lyfta fram några dystra rapporter. Vi vill visa på de konkreta saker som var och en kan göra för att dra sitt strå till stacken. Att fixa sin bit av Östersjön – inte hela, säger Anders Mannesten, marknadschef på Briggen Tre kronor och Initiativet Hållbara Hav.

I den cirka 700 kvadratmeter stora montern ”Så kan du rädda Östersjön” på Allt för sjön samlas cirka 30 utställare. De ger sina konkreta tips om hur alla vi som älskar båtlivet kan bidra till att få både Östersjön och oss själva att må lite bättre. Målet med utställningen är att påverka beteendet, såväl hos den enskilda individen som hos branschen i sin helhet, så att vi lämnar efter oss en friskare Östersjön än den vi tog emot.

Under de tio dagarna som Allt för sjön pågår hålls även intressanta föreläsningar och seminarier. Varje dag kommer att ha ett speciellt tema, och på helgerna uppträder kända artister som på sitt vis vill bidra till en friskare Östersjön.

– Det här är den största miljöutställningen vi gjort och Östersjöfrågan är så viktig att vi beslutat bidra med en krona per fullbetalande besökare till Initiativet Hållbara Hav. Med ombord på utställningen har vi fått med miljöorganisationer, föreningar, myndigheter som till exempel Stockholms Universitet, Tillväxtverket, Läkemedelsverket, Havs- och Vattenmyndigheten. Vid rodret är det Initiativet Hållbara hav och Allt för sjön som tillsammans sätter ut kursen, säger Thomas Sandberg på Stockholmsmässan som är projektchef för Allt för sjön.

Fakta om Allt för Sjön:

Allt för sjön är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga evenemang inomhus som hålls på Stockholmsmässan. Allt för sjön besöks av cirka 100 000 människor varje år. Nästa mässa går 1-9 mars 2014 (28 februari öppet för fackfolk).

Fakta om Initiativet Hållbara Hav

Initiativet Hållbara Hav har ett tvärvetenskapligt synsätt och vill, ur ett brett perspektiv, belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet pekar på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa.

I hård konkurrens med andra sökande har TV-sportpresentatören Tom Bushell säkrat den första platsen till ett av de tuffaste mediejobben i världen – ombordreporter i Volvo Ocean Race 2014-15. I januari sjösatte tävlingen en kampanj i sociala medier där de sökte talangfulla personer inom media som ville ta plats som reportrar ombord på varje båt i startfältet.

Trots att uppgiften fick rubriken ”det bästa och tuffaste jobbet i mediebranschen” översvämmades tävlingens högkvarter i Alicante, Spanien med över 2000 ansökningar från hela världen.

Rick Deppe, som leder projektet för ombordreportrarna (OBR), har nu valt bland de sökande och skapat en lista på alternativ till de lag som hittills tillkännagivit att de ska delta i tävlingen. Bushell blev Abu Dhabi Ocean Racings val efter en rad tester på land och på havet under överseende av lagets skeppare Ian Walker.

– Det finns inte många jobb i världen där journalister själva får delta i en tävling tillsammans med ett lag. Detta är ett av väldigt få, om inte det enda jobbet inom sportens värld, där man verkligen är mitt i smeten, säger Tom Bushell.

– När man rapporterar om fotboll kan man se att en spelare blir arg när han missar en målchans men vara med och uppleva det tillsammans med honom. Det är det som är utmaningen och nyckeln till jobbet i Volvo Ocean Race med Abu Dhabi Ocean Racing – nu lever man verkligen med laget. Jag är väldigt laddad för att vara med i tävlingen och jag ser fram emot alla glada ögonblick men på något konstigt sätt ser jag också fram emot tårarna.

Tom Bushell är från Storbritannien, 31 år gammal och bosatt i Dubai. Han slutar sitt prestigefulla jobb som sportchef på Arabian Radio Network för att börja det nya jobbet i februari 2014 och bland sina imponerande meriter finns även ett jobb programledare på den regionala TV-kanalen City 7. I februari börjar han träna för fullt för att vara redo för den nio månader och 39 379 sjömil långa tävlingen runt jorden som startar i oktober 2014.

– Vi är övertygade att Tom har rätt färdigheter och personlighet för att ta sig an den här mycket krävande uppgiften, säger tävlingens mediechef Jon Bramley.

– Det är som att vara krigsreporter utan att ha en chans att fly skottlinjen förrän man nått torra land. Det är därför det kallas ”det bästa och värsta mediejobbet i världen” – men vilken uppgift!

Ombordreportrarna har fått utmaningen att visa resten av världen hur livet ser ut på riktigt ombord på tävlingsbåtarna Volvo Ocean 65 och hur de män och kvinnor som seglar på dem lyckas med otroliga prestationer i livsfarliga situationer, dag efter dag under nio månader.

– Tidigare har seglarna tenderat att låta sitt sjömanskap tala för sig självt. Men nu vill vi komma in under huden på dem och prata om deras tvivel, rädsla och motgångar likväl som deras stunder av glädje, tillägger Bramley.

– Vi vill se dem som riktiga och ofullkomliga människor som gör något som kräver år av erfarenhet och talang att genomföra, och för det behöver vi professionella reportrar som berättar hela historian kring deras tillvaro på de trånga 65-fot långa kappseglingsmaskinerna.

Varje reporter kommer att dagligen producera video-, ljud-, foto- och textmaterial och därigenom att bidra till att öka det antalet stora antalet fans som följer tävlingen. Målet är att locka fler människor än de som hör till tävlingens kärnpublik via TV, web, sociala medier, radio, tidningar och magasin. Ombordreportrarna får inte segla båtarna på något sätt.

I de två senaste upplagorna av tävlingen har varje båt haft en lagmedlem ombord som bidragit till att skapa medialt material. Efter den sista omgången 2011-12 beslutade man att höja kvalifikationskraven för att försäkra att endast professionella reportrar skulle vara behöriga till ett jobb som onboard reporter.

Hittills har fyra lag tillkännagivit att de ska delta i Volvo Ocean Race 2014-15; Abu Dhabi Ocean Racing, Team SCA, Dongfeng Race Team och Team Brunel.

Info: www.volvooceanrace.com

• Den kommande omgången av Volvo Ocean Race blir den 12 upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med det första In-Port Racet Alicante, Spanien och avslutas med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg.
• De kommande två upplagorna kommer att seglas i en ny entypsbåtklass med hög prestanda – Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggs av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 39 379 sjömil långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike).
• De nya tävlingsbåtarna kommer att vara enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans. Det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning kommer att finnas med ombord för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som vi jobbat med sedan 2008-09.
• Det första laget att tillkännage sitt deltagande i nästa upplaga av tävlingen sponsras av svenskbaserade SCA, ett globalt hygien- och skogsbolag som ställer upp i tävlingen med en besättning med enbart kvinnor. Senast en dambesättning ställde upp i Volvo Ocean Race var 2001-02. Det andra laget som presenterats, Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Ett kinesiskt lag backat av Dongfeng Comersial Vehicle och lett av OC Sport är det tredje laget som tillkännagivit sitt deltagande. Med veteranen Bouwe Bekking som skeppare är Team Brunel från Holland det fjärde laget som gett sig in i tävlingen.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012.

Finska Axopar Boats lanserar två nya modeller till båtsäsongen 2014. Nya Axopar 28 Cabin och Axopar 28 AC ska markera detta helt nya båtmärkes ställning som ”premium” med linjer som har tydliga likheter med Paragon Yachts.

Därmed består den färska båtfamiljen Axopar 28 redan av fyra modeller: Open, T-Top, Cabin och AC. De två senaste tillskotten understryker Axopars vision att bygga båtar som är spännande att köra, prisvärda och bränsleeffektiva.

Både Axopar 28 Cabin och Axopar 28 AC är multifunktionella båtar med snygga och snabba linjer och ett praktiskt walk-around däck som gör det enkelt att ta sig fram på båten. Båda modellerna har helt stängda kabiner med gott om utrymme och ett skjutbart tak i canvas. Två stora skjutdörrar leder ut på däck.

Axopar 28 AC har en utfällbar dubbelkoj i kabinen. Även AC-modellen har två sovplatser i kabinen, men den levereras dessutom med ytterligare en dubbelkoj under akterdäck.

Båttillverkaren beskriver Axopar 28 Cabin som en båt väl lämpad för fiske. Fördäcket är detsamma på båda modellerna med sociala utrymmen, plats för att slappa i solen etc. För den som vill kunna lagat mat finns ett pentry med kyl, diskmöjligheter och gasspis som tillval under förarsätet i kabinen.

– Underskatta aldrig effekterna av en konkurrensmässig prissättning. Vi har utvecklat en modulbaserad lättviktsdesign och konstruktionsmetoder som tillsammans med pålitliga utombordsmotorer ger oss ett försprång på marknaden för pendlarbåtar och vi förväntar oss ett stort intresse på båtmässorna 2014, säger Sakari Mattila, en av grundarna av Axopar Boats.

Sakari Mattila är ett bekant namn på båtmarknaden. Han är en känd reklamman i Finland, han var med och grundade Aquador Boats (ägs idag av Bella Boats) och var även en av grundarna till Paragon Yachts, som senare såldes till svenska Nimbus Boats.

– Vi har lagt mycket jobb på att utveckla de här två modellerna för att kunna erbjuda köparna något nytt och spännande. De har många innovativa idéer, från Aft Cabin till det nya canvastaket, säger Jan-Erik Viitala, medgrundare av Axopar Boats.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,60m
Bredd: 2,85m
Djupgående: 0,75m
Vikt: 1 790 kg
Passagerare: 8
Bränsletank: 245 liter
Material: glasfiber
CE-klass: C
Fartområde: 32–45 knop
Motorer: 200–350 hk / 2×100–200 hk
Bränsleförbrukning: 1,35 l/Nm (marschfart 250 hk,23 knop)
V-botten: Tvåstegs 22 grader “Soft entry hull”
Pris exkl. motorer: Cabin 45 900 Euro, AC 51 900 Euro (inklusive 19% moms)
Info: www.axopar.fi
Facebook: www.facebook.com/axopar

Hur ser den svenska miljöövervakningen av svenska sjöar och vattendrag ut? Vad behöver förbättras för att Sverige ska leva upp till kraven i EU:s ramdirektiv för vatten? Det är några av frågeställningarna i rapporten ”Miljöövervakningen av Sveriges sjöar och vattendrag – representativiteten av den kontrollerande myndigheten”.

Rapporten slutförs nu av Havs- och vattenmyndigheten, HaV, men initierades av Naturvårdsverket i samarbete med Vattenmyndigheterna och rapportförfattare är Lars Sonesten vid SLU, Institutionen förVatten och Miljö. Rapporten presenterar en sammanställning och analys av miljöövervakningen i svenska sjöar och vattendrag 2011-2012. Den baseras på information från övervakning som gjordes i sjöar i oktober 2011 och i vattendrag i maj 2012 och som samlats i databasen VISS (VattenInformationSystem Sverige).

– Syftet med miljöövervakningen generellt är att försöka mäta hur sjöar och vattendrag mår. Finns det några problem och i så fall var finns de, säger Ann-Karin Thorén, utredare på havs- och vattenmiljöenheten vid HaV. – Syftet med denna rapport är att se om miljöövervakningen i Sverige fungerar och om den ger oss möjlighet att följa utvecklingen av den ekologiska statusen, ett krav som ställs i EU:s ramdirektiv för vatten. Den ger oss en värdefull bild av läget i svenska sjöar och vattendrag, en slags ögonblicksbild av tillståndet i ekosystemen.

För första gången finns nu en samlad information om pågående övervakningsprogram av sjöar och vattendrag för hela landet, en förutsättning för att kunna planera för ett långsiktigt hållbart vattenanvändande. Rapporten visar bland annat att vi i Sverige främst övervakar mindre sjöar.

– Vi har miljöövervakning i de tre riktigt stora sjöarna Vänern, Vättern och Mälaren. Men i större och medelstora sjöar som exempelvis Sommen Vombsjön och Bolmen sker i dag inte miljöövervakning i den omfattning som behövs, säger Ann-Karin Thorén.

– Rapporten visar också att vi hittills satt störst fokus på övervakning av vattenkemi och försurning. Vi ser att vi även behöver mätningar för att följa utvecklingen av övergödning och förekomsten av miljögifter i sjöar och vattendrag. Vi behöver även mer övervakning av växter och djur i vattenmiljöerna för att kunna följa ekologisk status.

Rapporten ger ett bra underlag för HaV att gå vidare med att diskutera syfte med övervakningsprogrammen och hur dessa ska utformas för att de ska ge så mycket information som möjligt och samtidigt vara kostnadseffektiva. På sikt ska detta arbete leda till ett nationellt förslag på kontrollerande övervakning och till det pågående revisionsarbetet med regional och nationell miljöövervakning.

Källa: HaV.

GKSS ser tillbaka på ett framgångsrikt år för våra kappseglare med många medaljer i guld, silver och brons som glittrar i GKSS-granen och som vi bjuder dig på inför julen.

Matchracingseglare Anna Kjellberg tillsammans med besättningen på segelbåten Lisanne har precis vunnit sin klass Crusing D, blir bästa Oystern och troligen blir de en av topp tre i hela Atlantice Rally for Cruisers(ARC).

Anna och hennes machracingteam ligger kvar på 3:e platsen på världsrankingen i matchracing för damer, och den platsen tänker hon försvara nästa år.
– Det är otroligt skönt att vara på land igen efter över 16 dygn på havet. En helt ny upplevelse och en dröm som gått i uppfyllelse. Att vi slåss om totalsegern är otroligt! Vi har pushat båten nattetid och haft hjälp av vår OS-metrolog Alessandro Pezzoli i vägvalet. Teamet har hållit ihop det trots en väldigt tuff första vecka på havet! Själv satsar jag vidare på matchracing, ingen mer oceanrace för mig. Ett stort tack till teamet som hjälpt mig genom sjösjuka dagar, hälsar Anna från St.Lucia.

Team Teknova-Albatross Racing
Bengt Falkenberg och hans Teknova-Albatross Racing Team, som tagit flera topplaceringar under året varav ett EM-guld i ORCI 2- klassen, blev korad till årets havskappseglare av Svenska Seglarförbundet och fick priset Nakterhuset.

Karin och Ingrid Söderström tog VM-guld i den växande klassen RS500 i hård konkurrens. De blev också utsedda till årets kvinnliga seglare av Svenska Seglarförbundet.

Martin PÅlsson och hans team
GKSS Draken Swe375 som seglas av Martin Pålsson och hans team summerar ett fantastiskt år. Nordiska mästare, svenska mästare, total segrare i Audi cup och utsedda till Västkustens bästa kölbåtseglare av Västkustens seglarförbund.

Otto Hammel och Carl P Sylvan
Carl P Sylvan och Otto Hamel, seglar 49er och fick priset Lyftet av Svenska Seglarförbundet för sina anmärkningsvärda insatser under året. De kom på en tolfte plats på WM, vilket är den bästa svenska placeringen någonsin av en 49er besättning. Carl och Otto är på Nya Zeeland och seglar just nu

Björn Allansson tar guld i Världscupen
Max Salminen kom 7:a på EM i Finnjolle tidigare i år, en fantastisk prestation så kort tid efter att han bytt till Finnjolle efter OS guldet i Stare, och förra helgen tog Björn Allansson guld i finn-jolle i Världscupen i Melbourne.

Avslutande ord från Thomas Rahm, chefstränare för GKSS:
GKSS elitseglare ser fram emot 2014. Vi har ett starkt lag med många duktiga seglare. Vi har starka seglare i Finnjolle, Laser, Laser radial, 49er, 49er FX, och 470 herr. Vi är alltså med och slåss om OS platser i många klasser. Under 2014 seglas VM i september i Santander för alla OS klasser. Ett stort VM som också är nationsuttagningar till OS. Det börjar alltså redan nu avgöras vilka länder som får vara med på OS i de olika klasserna. Efter VM i Santander finns fortfarande chansen men det kommer bli betydligt svårare. Utöver detta kommer vi att bedriva viss träning på plats i Rio under 2014. Detta för att lära oss så mycket som möjligt om de lokala förhållandena i Rio. Något som är nödvändigt om vi ska klara av att prestera ännu bättre i Rio än vad vi gjorde i London.

Text: Stina Jansson.

Dehler 38 har valts till Bästa Cruising segelbåt under 38 fot av den amerikanska tidningen Cruising World.

Pressmeddelande:

“Den här seglingsglada båten sticker iväg som ingen annan båt vi seglat i detta testade sällskap”, säger Boat of the Year domaren när han seglar Dehler 38.
Det är väl ganska klart att fina segelbåtar ger fin seglingskänsla. Den tyskbyggda Dehler 38 gör detta i högsta grad. Därför har även vår domarpanel utnämnt båten till 2014 års Bästa Cruising Segelbåt under 38 fot. Ed Sherman bl.a. var imponerad. “Jag gillade verkligen denna båts öppna sittbrunnslayout, det gjorde att båten blev väldigt lätt att manövrera och trimma med allt inom räckhåll. Det är en fin båt som fungerar både som Racer och Cruiser. Man kan segla både onsdagsseglingar och deltaga i wekend Regattor med båten och verkligen njuta av båten och tillvaron. Folk som verkligen gillar segling kommer garanterat att njuta av vad Dehler 38 erbjuder.”

” Märket ingår numera i Hanse Gruppen, Dehler, Hanse och Moody” förklarar Tim Murphy. ” Denna båt representerar en ny trend i företaget, när Dehler tagit rollen som prestanda seglaren i sällskapet och Hanse båtarna blir mera rena Cruisingbåtar.”

Murphy tror att det är rätt väg att gå för företaget.
“Dehler 38 levererade verkligen prestanda och seglingsglädje” säger han. “Storskotet sitter i bomnocken med en lång storskotskena över hela sittbrunndsdurken. Ett mycket bra arrangemang. Rattstyrningen var underbar.”

Mark Schrader kommenterade att ” Först tyckte jag att de dubbla rattarna verkade små, men efter att ha seglat båten börjar jag inse att det är en fördel att ha det så. Roderkänslan är extremt lätt och mycket väl balanserad. I sittbrunnen och runt rattarna fungerar ergonomin mycket väl.

“Vi satte gennaker, det var en enkel grej”, sa han. “Att gippa med gennakern var väldigt enkelt. När man står vid rodret har man väldigt fin uppsyn och kontroll. Det är en känslig båt som ger utdelning åt någon som kan och vill segla båten aktivt, precis som det skall vara .”

Info: http://www.dehler.se

Sealine har världspremiär för sin nya flybridgemotorbåt F380 på den stora båtmässan Dusseldorf Boat Show i januari. Detta är en efterföljare till Sealine F450. Hanse äger numera både Sealine och Fjord, vilket gör att märkena väldigt tydligt hämtat inspiration från varandras design.

Typiskt för den nya 38-fotaren är de stora panoramafönstren, som ger god sikt runt om från salongen. Akter om förarplatsen finns ett stort socialt utrymme med bland annat dubbelsoffor vid på två platser: Soffan om babord ger både sittplatser och fungerar som ett stort förvaringsutrymme.

Pentryt är mycket välutrustat, enligt pressreleasen, och ligger i nära anslutning till salongen. Det är även en smidig förbindelse via en skjutdörr från salongen till de aktre utrymmena.

Båten har två kabiner, varav master cabin med eget badrum ligger föröver. För att få in maximalt med ljus har den kabinen skylights i taket. Midskepps finns ytterligare en kabin med dubbelkojer.

Flybridge är mycket mångsidig med flera olika möjligheter att arrangera sittgrupper, soldäck med mera. Matbordet på flybridge rymmer 6–8 personer.
Motorerna är Volvo Penta sterndrive diesel, som kan förses med joy stick control.

Tekniska fakta
Längd: 11,50 m
Vikt: 9 800 kg
Toppfart: 33 knop
Pris: Från 249 000 EURO plus moms
Info: www.sealine.com

Båtmässan i Göteborg hjälper seglare till Olympiska spelen, genom GKSS OS-klubb.

– Det var ett självklart val för oss. GKSS OS-klubb ger seglarna de resurser som krävs inför en elitsatsning. Förhoppningsvis leder det till medaljer i Rio 2016, säger Bengt Wallin (bilden), mässansvarig på Båtmässan.

Rio-klubben, som stöder GKSS OS-satsande seglare, har flera syften. I första hand skapar man de ekonomiska förutsättningar som krävs för att GKSS seglare ska kunna få kvalificerad träning och ledning.

– Receptet har varit att skapa ett team av seglarna där alla delar med sig av sina kunskaper, säger Bengt Wallin.
Det innebär att seglarna tränar och tävlar tillsammans, både utomlands och i Sverige. Samtidigt bidrar satsningen till att utveckla nästa generations lovande unga seglare.

Klubbens andra syfte är att ge företag och organisationer ett kommersiellt utbyte av sitt medlemskap. Bland annat genom möjlighet att låta elitseglarna medverka i olika aktiviteter.

– På Båtmässan 2014 har vi flera inslag som visar vad en OS-satsning innebär – både på scenen ”Förverkliga dina drömmar” och på mässgolvet i form av exempel på de båtar som kommer seglas i Rio 2016, säger Bengt Wallin. Men Båtmässans intresse för segling tar inte slut där.

Ett av årets ”höjdararrangemang” inom juniorsegling är Lilla Tjörn Runt, en tävling som 2014 fyller 30 år. Det kommer att uppmärksammas under Båtmässan, dels i form av Lilla Tjörn Runt Indoor Cup och det faktum att Lilla Tjörn Runt utsetts till ”Årets Jubilar 2014”.

På Båtmässans scen kommer seglingen också att uppmärksammas. Inte minst genom berättelser från det maximala äventyret – Volvo Ocean Race. Dessutom kommer Ola Skinnarmo att berätta om sina äventyr på nordliga breddgrader och Sven Yrvind om sina stora äventyr i små båtar.

– Segling är att glida fram i lugn och ro, men kan också vara häftiga tävlingar med allt från små jollar till stora flerskrovsbåtar. Segling är gränsöverskridande och passar för alla åldrar. Vi på Båtmässan älskar segling, säger Bengt Wallin.

Info: www.batmassan.se

Marinelektronikföretaget Navico Sweden har utsett Thermoprodukter AB som officiell samarbetspartner för sina varumärken Lowrance, Simrad och B&G för försäljning av marinelektronik i Sverige.

Lowrance, Simrad och B&G har över 60 års erfarenhet vardera av marinelektronik för sportfiskare, båtägare och seglare. Lowrance har legat i spetsen inom fiske och ekolod sedan 1957. Simrads fritidsprodukter är globalt erkända för sin kvalitet, funktionalitet och användarvänlighet och pryder de största lyxjakter, motorbåtar och de större sportfiskebåtar. B&G:s instrument levererar pålitlig navigationsdata i världsklass och sitter både hos seglare vid kappseglingar och världsomseglingar – såsom Volvo Ocean Race, eller hos semesterseglaren som seglar längs kuster i vackert väder.

– Thermoprodukter har med sitt framgångsrika team helt rätt förutsättningar för att bli en bra samarbetspartner på den svenska marknaden. Med sin kunskap och närhet i den svenska marinbranschen blir de ett mycket bra komplement till Navicos team i Sverige. Vi fortsätter att flytta fram positionerna på den internationella arenan genom bra samarbeten, säger Christian Olsson, vd för Navico Sweden.

– Navico har under 2013 ökat avståndet till sina konkurrenter – som den största tillverkaren av marinelektronik i världen.

Thermoprodukter startades 1983 och är ledande inom marin komfortutrustning i Sverige. Målet är att kombinera det lilla familjeföretagets servicekänsla med moderna produkter, snabb logistik och support.

– Vi ser fram emot att bli en partner och del av Navicos framgångar både inom försäljning och utveckling av nya produkter från alla de tre varumärkena, Simrad, Lowrance och B&G. Att få möjlighet att bredda vår produktportfölj med marknadens bästa marinelektoronikmärken ger i sin tur våra kunder möjligheter till ännu större affärer, säger Thermoprodukters vd Anders Stenvinkel.

Info: www.lowrance.se
Info: www.simrad-yachting.se
Info: www.bandg.se
Info: www.thermoprodukter.se

B&G:s elektronik kommer att monteras i alla tävlingsbåtar och arrangörens fartyg i Volvo Ocean Race 2014–2015. B&G är därmed officiell leverantör för Volvo Ocean Race 2014/2015.

Teamet bakom Volvo Ocean Race har beslutat att utrusta hela flottan av Volvo Ocean 65 yachts med B&G:s navigationssystem. B&G kommer även förse dem med kompletta elektroniska navigationssystem, taktikprogramvara och tävlingsstöd för arrangörerna av Volvo Ocean Race 2014 som börjar den 4 oktober i Alicante, Spanien.

Sedan starten av det världsberömda Volvo Ocean Race har alla tävlande lag förlitat sig på att tillverkaren B&G:s instrument ska ge dem förutsättningarna som krävs för att nå framgångar i kappseglingen. Så kommer det även vara i 2014 års upplaga. B&G har utvecklat ett system som gynnar Volvo Ocean 65 då det är specificerat att tillgodose de krävande behoven i den stenhårda kappseglingen på 39 000 sjömil.

Varje båt har ett brett utbud av utrustning inklusive Zeus2 multifunktionsdisplayer med CZone kontroll, Broadband 4G Radar™, Class-B AIS-system, 20/20 HV displayer och ett instrumentsystem baserat på WTP3 – en extremt kraftfull processor som övervakar båtens system och eliminerar vindeffekterna av att båten kränger och rör sig i vågorna. Detta integreras med vinddata, båtens hastighet, kurs, GPS, belastningssensorer, köl vinkel och rodrets vinkelsensorer – för att bara nämna några – WTP3 förser lagen med mycket exakt information i realtid.
Förutom ett komplett sortiment av produkter från B&G får alla deltagande lag support av B&G:s specialister vid varje etappmål. Deltagarna har även tillgång till teknisk assistans vid nödfall dygnet runt.

Volvo Ocean Race tekniska, kappseglings- och media team förses med live-data som överförs från B&G systemen på båtarna till tävlingens ledningscenter i Alicante. Detta möjliggör övervakning av varje fartyg, samt att det ger en översikt över aktuella väderförhållanden.

– Vi har haft ett nära samarbete med Volvo Ocean Race teamen och deras partners för att tillhandahålla tekniska lösningar för att integrera i nya Volvo Ocean 65-or. Både vad gäller system och gemensamt utvecklade innovationer för kappseglingsbåtar och kommitténs båtar i framtiden, säger Alan Davis, produktchef för B&G.

– I en kappsegling som är så välrenommerad och utmanande som Volvo Ocean Race är det viktigt att tävlingsledningen är uppdaterad med den senaste och mest exakta tävlingsinformationen, därför valde vi att låta B&G leverera system till både våra kappseglingsbåtar och vår tävlingsledning i Alicante, kommenterar Jack Lloyd, tävlingschef från Volvo Ocean Race.

B&G har en lång vinnarhistoria i Volvo Ocean race, efter att ha hjälpt navigatorer vinna alla tidigare händelser. Mer information om B&G:s utbud av marinelektronik, både för professionella kappseglare och fritidsseglare, besök www.bandg.com.

Info: www.volvooceanrace.com

Stora bilden:
Team Donfengs One-design Volvo 65, komplett med B&G Zeus Touch och fullfunktions-skärm.

Lilla bilden:
Zeus 8 Touch med Triton instrument.

Franska Beneteau, som är en av världens största båttillverkare, har haft stora framgångar med sin nya serie stora båtar under namnet Monte Carlo. Under den pågående Parismässan visar företaget nu upp tre helt nya mindre båtar på drygt 6 m.

Den nya motorbåtsserien från Beneteau går under namnet Flyer. Beneteau har i Paris världspremiär för tre helt nya modeller, byggda på samma 6 m skrov.
Företaget har gjort ett totalt omtag med sin nya Flyerserie. Det gäller allt från design till kvalitet och kostnadskontroll.

För att verkligen få något nytt har Beneteau engagerat Parisföretaget ”Style & Design” för båtarnas konstruktion. Det är en designbyrån med unga konstruktörer, som har gett båtarna en stark identitet. De som främst har jobbat med Flyer heter Patrick Tableau, Tanguy Le Bihan och Rémi Laval-Jeantet.

En av nyheterna är att båtarna har skrov med luftsmorda steg, kallat Air Step hull. Det ger ofta goda egenskaper, om det är rätt utfört.

Flyer 6 SUNdeck är en av de nya versionerna, som är byggd i vad Beneteau kallar fransk stil. En av grundförutsättningarna är maximal yta i båtens förskepp för att skapa stora sociala utrymmen.

Flyer 6 SPACEdeck är en mer öppen variant medan den vanliga sportversionen av Flyer 6 är mer gjord som en bowrider.

Tekniska fakta
Längd ö a: 6,22 m
Längd skrov: 6,07 m
Bredd: 2,49 m
Djupgående: 0,40–0,80 m
Vikt: 1 290 – 1 370 kg
Bränsletank: 170 liter
Vattentank: 50 liter
Motor max: 200 hk
Info: www.beneteau.com

Engelska Princess Yachts fortsätter att spänna bågen. Nu introduceras en helt ny serie med motorbåtar från det framgångsrika företaget – den helt nya S CLASS. Dessa Sportbridge yachts från Princess ska leverera det yppersta i kvalitet och design till sina köpare. S Class kommer att finnas både som Flybridge och V-Class.

– S CLASS Sportbridge yachts kommer verkligen att stå för en ny nivå vad gäller design samtidigt som de kommer att uppfylla alla ideal för en performancebåt med avancerad V-bottendesign, säger Princessveteranen David King.

– Samtidigt kommer S CLASS att ge samma höga nivå av lyx och utrustning som våra kunder förväntar sig med bland annat en smidig övre förarplats och ett stort tender garage och integrerade solskydd.

Den första modellen i den nya serien blir S72, som får sin premiär på Miami Yacht & Brokerage Show i februari 2014. Utrustad med två stycken Caterpillar eller MAN dieselmotorer från 1 622 till 1 800 hk kommer S72 att leverera lika mycket prestanda som det yttre utlovar. Princess anger en förväntad topphastighet på över 37 knop och en mycket effektiv marschfart.

Smidig men aggressiv är ledorden för S CLASS, som även får stora vinklade rutor och ett tendergarage för en båt på max 3,9 m. Ovanpå garaget finns en stor solbädd samt gott om plats för sociala aktiviteter och en wet bar.

Under däck kan köparen få en version md upp till tre kabiner, inklusive en stor master cabin. Materialen blir polerat rostfritt, elfenbensfärger, svart, silver och vitt. Träarbetena kan beställas i en speciell Rovereek, amerikanska valnöt, ljus ek samt Serotina körsbär.
Produktionen är redan igång med skrov nummer två under byggnation. Nästa modell i S Class blir S80, som är planerad till 2015. Därefter följer ytterligare två modeller.

Tekniska fakta
Längd: 22,57 m
Bredd: 5,38 m
Djupgående: 1,48 m
Vikt: 43 000 kg
Bränsletank: 4 800 liter
Vattentank: 755 liter
Motorer – Diesel
Caterpillar C32 A (2 x 1622mhp) – Maximum speed 34 – 36 knots
Caterpillar C32 A (2 x 1723mhp) – Maximum speed 35 – 37 knots
MAN V12 1800 (2 x 1800mhp) – Maximum speed 36 – 38 knots
Info: www.princessyachts.com

Den 18 dececmber kl. 13.00 blir det invigning av Stegsholms Gårds nya lösdriftsladugård på Gålö. Det är en unik satsning i Stockholmsområdet och en insats för bevarandet av kulturlandskapet på Gålö.

Snart flyttar cirka 100 kalvar och kor in och med det kommer ladugården att fylla en mycket viktig funktion hos en av stiftelsens största jordbruksarrendatorer. Men innan dess vill vi bjuda in till en festlig invigning så här i juletid.

Intresserade samlas i ladugården vid Stegsholms Gård. Vid ankomsten bjuds det på glögg och pepparkakor med lokalproducerad ost från Gårdsmejeriet SANDA. Efter invigningstalen serveras ärtsoppa med punsch och bröd.

Invigningstalare är Martina Mossberg, Kommunstyrelsens ordförande i Haninge och Gustav Hemming, Skärgårdslandstingsråd och ordförande i Skärgårdsstiftelsen.

Invigningen
Invigningen sker vid Stegsholms Gård på Gålö, den 18 dec. kl 13.00. Ta på dig varma kläder och bra skor då invigningen sker utomhus men under tak.

Hitta till Stegsholms Gård
Bil från Stockholm, Väg 73 mot Nynäshamn, avfart mot Dalarö ca 10km, sedan skyltat mot Gålö. Ca 1km in på Gålö finns Stegsholms Gård på höger sida.
Buss 839 från Haninge centrum 12.10 stannar vid Gålövägen 12.26, Ca 1 km från Stegsholms Gård.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Den 11 december förlängde Posten sitt avtal med Tjockö ekonomiska förening om postutdelningen. Detta innebär i praktiken att Postens planerade neddragningar genom införande av så kallad bryggpost stoppas. Ett fantastiskt besked säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) (bilden).

Norrtelje Tidning kan idag berätta att ett nytt avtal mellan Posten och Tjockö ekonomiska förening har undertecknats. Avtalet är på ett år och innebär att postutdelningen på ön kommer att fortsätta som tidigare.

– Det här är en stor seger för Tjocköborna och de boende i Stockholms skärgård, säger Gustav Hemming (C).

Tidigare besked om att Posten planerat att införa bryggpost på Tjockö i Norrtälje kommun har startat ett postuppror initierat av Gustav Hemming. Upproret har bland annat spridit sig till riksdagen där Anders Ahlgren (C), riksdagledamot från Dalarna, har debatterat Postens service. I ett öppet brev till Postens VD tryckte Gustav Hemming på vikten av att Posten pausar sina planerade neddragningar (brevet finns bifogat).

Under höstens debatt om posten på Tjockö har Gustav Hemming fått ta del av likande besked fler andra delar av landet. Gustav Hemming hoppas nu att dagens besked till Tjocköborna ska leda till likande besked i andra drabbade glesbygder i Sverige.

– Jag hoppas att det här beslutet är prejudicerande och att Posten pausar neddragningarna i samtliga skärgårds- och glesbygdskommuner, säger Gustav Hemming (C).

Anledningen till att frågan engagerat så starkt är att om Postens service skulle försvinna riskerade butiken på Tjockö att behöva stänga och med det även apoteks- och systembolagstjänsterna.

– Konsekvenserna av Postens planerade serviceneddragningar för ett ö-samhälle som Tjockö kan lätt förutses. Om en del försvinner riskerar hela serviceutbudet att försvinna och det blir i förlängningen svårt att bo kvar, säger Gustav Hemming (C).

Nu är förhandlingen i miljödomstolen avklarad- snart startar grävmaskinerna arbeta med Kyrksjön, Sportfiskarnas största gäddfabrik hittills.

– Eftersom inga motstående intressen finns kring projektet kan man räkna med att vi kommer att få de tillstånd vi sökt. Dessutom har vi i dagarna fått besked om finansiering från EUs landsbygdsprogram för projektet så nu återstår bara det roligaste, att efter två års förberedelser äntligen få genomföra de praktiska åtgärderna, kommenterade en glad Nils Ljunggren, biolog på Sportfiskarna.

Tillsammans med markägarna och Botkyrka kommun driver Sportfiskarna sedan 2011 en restaurering av våtmarken Kyrksjön i ett avrinningsområde till Kaggfjärden i Botkyrka sydost om Stockholm. Med bidrag från Havsmiljöanslaget har gruppen tillsammans med konsulter från företaget WRS tagit fram en plan för hur Kyrksjön ska kunna restaureras till en nära 30 hektar stor våtmark varav över 10 hektar anpassas särskilt för gäddlek.

Kyrksjön är en del av ett stort, tidigare utdikat, våtmarksområde i ett avrinningsområde till Kaggfjärden. Våtmarksområdet har varit ett viktigt lekområde för fisk i Kaggfjärden. Sportfiskarna har redan restaurerat lekområden för gädda i Snäckstavik i samma system, Kyrksjön ligger uppströms Snäckstavik och via restaureringen utökas möjligheterna ytterligare för gäddorna att reproducera sig. Den restaurerade våtmarken kommer även att gynna exempelvis vadare och änder och öka den biologiska mångfalden i området. Våtmarken i Kyrksjön är vidare en konkret åtgärd för att nå flera miljökvalitetsmål som till exempel Myllrande våtmarker, Levande sjöar och vattendrag, Ingen övergödning och Hav i balans samt levande kust och skärgård.

Restaureringen av Kyrksjön är ett så stort projekt att det krävs tillstånd från Mark- och miljödomstolen. Ansökan om tillstånd lämnades in under sommaren 2013 och den 10 december hölls förhandling för målet i Nacka tingsrätt där Mark- och miljödomstolen finns inrättad. Dan Arvidsson från Botkyrka kommuns miljöförvaltning, markägare Jan Wijkmark och Nils Ljunggren från Sportfiskarna fick där berätta för domstolen om hur projektet är tänkt att genomföras och hur en “gäddfabrik” fungerar i praktiken. Med på förhandlingen var även miljönämnden i Botkyrka kommun samt länsstyrelsen i Stockholms län som tillsammans kommer att ansvara för att tillstånden för våtmarken följs i framtiden.

Efter nära tre timmars diskussion vara alla kvarstående frågetecken utredda och rådman Anders Lillienau avslutade förhandlingen med att meddela att datum för domslut satts till den 21 januari 2014. Det innebär att det praktiska arbetet med Sportfiskarnas största våtmark hittills kan vara igång strax därefter!

Kommentarer

Fredrik Bäck 17:19:12 2013-12-12

Fan va bra! Nästa områden kanske kan vara att ändra fiskeförbudet i Tureholmsviken i Trosa till fiskeförbud vår istället för höst för att skydda gäddorna där.

Koldioxid är den gas som vanligtvis mäts i havet när man studerar global uppvärmning och havsförsurning. Nu har en ny metod att mäta koldioxid i havsvatten utvecklats av forskare vid Göteborgs universitet.

Haven speglar förändringarna av koldioxid (CO2) i atmosfären. När halten koldioxid ökar blir havsvattnet surare och hotar välbefinnandet av havets organismer.

Gasen kan kväva fisken
Koldioxid är också av stort intresse för vattenbruk och fiskindustrier eftersom den i stora mängder kan orsaka kvävning av den odlade fisken.

– Vi har utvecklat en ny metod för att mäta koldioxid i havsvatten som kommer att bidra till bättre förståelse av de processer som leder till förändringar av koldioxid i vattnet, säger, Dariia Atamanchuk, vid institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet.

Har utvecklat nytt mätinstrument
Det tryck som koldioxidgasen utövar är en av de parametrar som beskriver mängden löst oorganiskt kol i vatten och det är den parameter, som faktiskt mäts av den sensor forskarna utvecklat.

– Vår strategi för utvecklingen av en ny sensor grundar sig på idén att använda en välkänd och pålitlig teknik av syremätning och anpassa det för våra ändamål. Vi har ändrat sensorn så att den istället för att mäta syre mäter koldioxid.

Utveckling av det nya instrumentet för att mäta trycket av koldioxid har sina utmaningar. Gasen måste skiljas från vattnet innan mätningarna, och instrumentet ska kunna mäta mycket små mängder koldioxid.

Kontinuerliga mätningar viktigt
Det finns också ett behov av att mäta koldioxidgasen fortlöpande under långa tidsperioder för att beskriva den förändring som sker i havet från år till år och som är en följd av klimatförändringar.

– Då kan vi observera när koldioxidnivåerna för till exempel fiskodling blir farligt höga.

Koldioxidsensorn har använts i vetenskapliga studier av Koljöfjorden i Bohuslän. Studierna omfattade bland att upptäcka när vårblomningen börjar, hur länge den varar, och hur den påverkar koncentrationerna av löst oorganiskt kol och syrgas, samt förhållandet mellan dessa ämnen. En annan viktig tillämpning av sensorn var att upptäcka av koldioxidläckage till havsvatten från platser där gasen lagrats, så kallade Carbon Capture Storage.

– Vi fortsätter att arbeta på att ytterligare förbättra sensorn, så att den till exempel kan mäta extremt små förändringar av koldioxid. Vi hoppas att sensorn kommer att bli ett användbart verktyg för forskare och att den kommer att bidra till att besvara många aktuella forskningsfrågor.

Avhandlingens namn: Development and use of an optical pCO2 sensor in marine studies
Handledare: Prof. Per Hall and Assoc. Prof. Anders Tengberg

Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/33847

Foto:
Porträtt av Dariia (Dasha) Atamanchuk, fotograf Yevgeniy Korniyenko.

På expeditionen i Koljöfjorden. (vänster till höger) Mikhail Kononets, Anders Tengberg, Dasha, Per Hall. Fotograf Stig Bjørgen Øen

Fler än 8 000 svenskar seglade i Kroatien 2013. Intresset har stadigt ökat de senaste fem åren, enligt Renato Huljev på Croatia Yacht Club. Han ser att det är en kombination av seglare med egen båt som förlänger säsongen och en ny grupp seglare som ofta väljer att ha en skeppare ombord.

Det finns även en tredje grupp som stadigt ökar i antal. Det är de som sålt sin båt hemma i Sverige och äger eller hyr sin segelbåt i Kroatien.

Kroatien har en skärgård med mer än 1 100 öar, varav knappt 70 är bebodda. Det kristallklara vattnet, tusentals vikar och massor av små mysiga tavernor är det som lockar många. Även byarnas ofta tusenåriga historia som bär tydliga spår efter greker och romare bidrar till Kroatiens dragningskraft. Det här gör Kroatien till ett paradis för seglare.

Klimatmässigt ger den lätta Maestralvinden behagliga förhållanden även under de heta sommardagar. Morgonbrisens vindstyrka är omkring 4-5 m/sek och den kulminerar ofta vid 8-9 m/sek, för att sedan avta under eftermiddagen.

Djupsikten i Adriatiska havet varierar från 10-18 meter i norra delen av kusten, 16-30 meter i mellersta och 20-40 meter i södra delen. Det här ger riktigt bra förutsättningar för en bra seglingssemester.

Direktflyg till Split och segling samma dag
2014 kommer det att finnas fler direktflyg till Split än tidigare. Croatia Yacht Club ökar sin kapacitet till över tretusen seglingsresenärer 2014.

I ett avtal med SAS har företaget 120 flygstolar i veckan till Split från Göteborg, Stockholm och Oslo.

– SAS morgonflyg till Split på lördagar är guld värt för oss eftersom våra seglande gäster då kan kasta loss redan första dagen, säger Renato Huljev. Croatia Yacht Club har fem olika baser med segelbåtar att välja mellan. De ligger alla på bekväma 20-45 minuter från flygplatsen och mitt i Dalmatiens övärld. Det gör det lätt att både segla norrut till nationalparken Kornati eller söderut till de populära öarna Hvar, Brac och Vis.

Eniro har förlängt och fördjupat det framgångsrika avtalet med Google™ som tecknades för två år sedan. Samarbetet ger Eniro en stark position som så kallad Premier SMB Partner för Google AdWords™ i Sverige, Norge och Danmark.

På den norska och danska marknaden får Eniro en särställning som det hittills enda företaget att inneha Premier SMB Partner status. Genom avtalet bedöms Eniros intäkter från försäljning av sökordsannonsering kunna fördubblas under 2014.

Avtalet, som förlängts med två år, innebär ett fördjupat samarbete mellan de två ledande sökföretagen på den Skandinaviska marknaden. Avtalet ger Eniro en option att ytterligare expandera affären i koncernen.

Genom avtalet säkerställer Eniro en attraktiv produktportfölj som kompletterar den egna digitala söktjänsten där en allt större andel av alla sökningar sker i mobilen. Avtalet säkerställer att Eniro kan fortsätta att hjälpa små- och medelstora företag att nå ut i alla relevanta medier, där annonsering i mobilen är tillväxtkanalen. Externa partnersamarbeten med aktörer som Google och Microsoft Bing stärker Eniros roll som rådgivande mediepartner primärt för små- och mellanstora företag.

– Eniro har under de senaste två åren haft ett mycket positivt samarbete med Google. Förmedlingen av annonskampanjer i Googles nätverk är en produkt som både stärker kunderbjudandet och bidrar till att växa intäkterna, säger Johan Lindgren, VD och koncernchef Eniro.

Båtbyggaren Rapsody i Nederländerna har blivit kända på våra breddgrader främst för sina moderna motorbåtar med linjer som påminner om CG Petterssons båtar. Nu presenterar företaget ritningar på en ny 80-fotare i aluminium.

Rapsody R80 är ett koncept för en superyacht. Den får ett snabbt skrov i aluminium med en retrolook. Det innebär att R80 behåller samma designspråk som flera andra av företagets modeller, som är byggda med retrokänsla med snabba skrov.

Interiören anpassas i högklassiga material för respektive kund. Totallängden är 24,38 m.

– R80 är den största modellen i serien med Rapsody. Utvecklingen av en 80 fots superyacht baseras på Rapsodys vision att bygga den ultimata yachten, säger Diederik van Golen, vd för Rapsody Yachts.

Info: http://www.rapsody.nl/en/r80

Den 12 juli 2014 genomförs den första swimrun-tävlingen utanför Sveriges gränser, Engadin Swimrun. Scen för tävlingen är den av St Moritz kända Engadindalen i schweiziska alperna. Det är organisationen bakom den internationellt erkända och populära tävlingen ÖTILLÖ som nu efter åtta år tar konceptet vidare i världen.

Michael Lemmel, en av huvudmännen bakom tävlingen säger:
“När vi började med ÖTILLÖ för åtta år sedan var det många som tyckte att vi var galna som försökte bygga ett koncept runt en tävling som väldigt få klarar av. Idag så finns det ca 14 liknande tävlingar i Sverige och samtliga är fulltecknade vid start. Den internationella efterfrågan är väldigt stor och vi har hittat den idealiska platsen för att lansera sporten och konceptet internationellt”.

Engadin Swimrun går på alpstigar mellan och i alpsjöar. Totalt är det 46,5 km tävling varav 40 km är trail running (i våtdräkt) och 6,5 km är simning (i löparskor) i nio sjöar. Utöver detta kryddas tävlingen med drygt 2100 positiva höjdmeter. Tävlingen kommer att vara brutalt tuff och en god värdemätare som kvaltävling till ÖTILLÖ. Det finns plats för 100 lag om två.

ENGADIN
Engadindalen i Schweiz är mest känd för St Moritz som ligger i ena änden av dalen. Det ligger centralt beläget i Europa med goda kommunikationer framförallt med tåg från Zurich flygplats. I dalen ligger även de pittoreska alpbyarna Maloja, Sils, Champfer och Silvaplana. Tävlingen kommer att passera förbi och genom dessa byar. Under vintern domineras Engadindalen av skidåkning, både utför och på längden. På sommaren är det många som kommer för att vandra, vindsurfa och cykla mountainbike.

SWIMRUN
Swimrun är den nya sporten som växer med stormsteg i Sverige och börjar nu även få fäste internationellt. Lag om två personer springer och simmar längs en snitslad bana. Den mest kända tävlingen är ÖTILLÖ, tävlingen som också var början på swimrun-trenden.

ÖTILLÖ
ÖTILLÖ är VM i swimrun och hålls årligen mellan Sandhamn och Utö i Stockholms skärgård. Tävlingen går alltid den första måndagen i september. ÖTILLÖ rankades av CNN i december 2012 som en av världens tuffaste utmaningar. ÖTILLÖ är 75 km lång, över och mellan 26 öar. Totalt 65 km löpning i våtdräkt och 10 km simning i skorna. Se www.otillo.se för mer information.

Engadin swimrun – www.engadinswimrun.ch
Facebook: www.facebook.com/engadinswimrun
Twitter: otillorace
Instagram: otillorace

#engadinswimrun

Bild: Engadindalen. Copyright: ÖTILLÖ.