nyhetstest

Nya Grandezza 40 Fly, som har premiär på båtmässan i Helsingfors som pågår till och med söndag, är en bra representant för nya tiders design på motorbåtar. Tack vare en rejäl skrovbredd och väl utnyttjade utrymmen i hela båten är utrymmena betydligt större än i många lite äldre båtar i samma längd.

Grandezza 40 Fly, som är baserad på Grandezza 39 CA, har en mycket bra planlösning med rymliga utrymmen både för inne- och utevistelse kombinerat med komfort och modern design. Den har noga planerats i minsta detalj för att uppfylla alla förväntningar.

Det vi slogs av när vi såg båten på Helsingforsmässan var främst den stora och ljusa salongen och den väldiga flybridgen. Salongen har en bra anslutning till akterdäcket, vilket gör det här till en riktigt social båt.

I salongen finns en större grupp plats på den stora U-soffan. Genom att öppna den stora fyrbladiga akterväggen i glas kan man enkelt förvandla salongen och akterdäcket till en ljus och öppen helhet.

På flybridge kan man njuta av vackra sommardagar. Genom att flytta på eller svänga ryggstöden kan man förstora sittgruppen eller soldäcket enligt behov. Uppe på flybridgen finns en vask med vattenkran samt möjlighet till grill och kylskåp. Under däck finns pentry, toalett samt två stora kabiner med allt som behövs för ett trivsamt och bekvämt liv ombord.

Båten är utrustad med dubbla dieselmotorer från Volvo Penta, D4 eller D6 beroende på kundens önskemål.

Tekniska fakta
Längd: 12,30 m
Bredd: 3,95 m
Djupgående: 1,50 m
Vikt: 9 500 kg
Personer: 12
Kojer: 5 + 2
Toppfart: 35 knop
Marschfart: 22–31 knop
Motorer: 2xVolvo Penta D4 eller D6
Bränsletank: 920 liter
Vattentank: 275 liter
Hålltank: 195 liter
CE-klass: B
Info: www.grandezza.fi

Iridium lanserar Iridium GO! – Global Online Smartphone Access, den första portabla WiFi hotspoten över satellit som fungerar helt globalt: Anslut Iridium GO! till smartphones: ring, använd GPS, få tillgång till epost, sociala medier mm även utanför mobiltelefonnätet.

Kan anslutas till både Android och Apple telefoner och tablets. För resande, äventyrare, seglare, militärer, välgörenhetsarbetare och många andra är detta en produkt som möjliggör kommunikation när de befinner sig utanför mobiltäckning. Men även för dem som befinner sig inom mobiltäckning kan det vara en kostnadsbesparing då man undviker roamingkostnader.

Upp till fem enheter kan anslutas. Iridium GO! är vattentät (IP65), har militärspec (MIL-STD 810F), den är liten och kan lätt bäras i fickan.

Många arbetar nu också på att utveckla program och appar för exempelvis väderinformation och M2M (machine-to-machine) applikationer till enheten.

Iridium GO! förväntas kunna börja levereras under kvartal två, 2014.

Iridium Communications Inc. är ett satellitsystem och leverantör av satellitkommunikationsprodukter för tal och data. Iridium är det enda satellitsystemet som fungerar helt globalt.

Info: http://www.cordland.se/

Magnipro 7×50 Marine Compass Orange är en båtkikare med inbyggd kompass. Kikaren har individuell fokusering, vilket innebär att skärpan endast behöver ställas in för användarens ögon en gång. Skärpan finns sedan alltid där från cirka 20 m upp till oändlighet. Extra stora okular gör dessutom att kikaren fungerar utmärkt med glasögon eller solglasögon.

– Vi är mycket stolta över denna nya modell, som vi i nära samarbete med tillverkaren har utvecklat, säger Henrik Olsson, VD på Gunnar Olssons Foto AB. Modellen har optik och mekanik av mycket hög kvalitet, till ett rimligt pris.

Kikaren har en stabil inbyggd pejlkompass, som syns tydligt i kikarbildens nederdel, kompassen har även en belysning för mörkernavigering. I kikaren finns också en streckskala som möjliggör avståndsbedömning om en höjd eller bredd är känd på till exempel en fyr eller en mast.

Magnipro 7×50 Marine Compass Orange är av mycket god kvalitet och har den för båtkikare klassiska kombinationen 7×50, vilket ger en mycket ljusstark och stabil bild. Linserna på kikaren är behandlade med ”Oilphobic coating” vilket gör att vatten som kommer på optiken enkelt går att skaka bort. Den ergonomiskt gummerade kikarkroppen gör modellen robust, stöttålig och greppvänlig.

Magnipro 7×50 Marine Compass Orange levereras med flytrem, front- och okularlock, väska och batterier till belysningen. Kikaren har fem års garanti. Pris 2 995 kr. Modellen finns även i helsvart gummering till samma pris. Vikt cirka 1 200 gram.

Info: www.gofoto.se

De traditionella båtpriserna delades ut igår på Vene 14 Båtmässan i Helsingfors. Till Mässans segelbåt utsågs Dehler 35 SQ. I motorbåtsklasserna belönades tre båtar: Mässans öppna motorbåt Axopar 28 Open, Mässans utfärdsmotorbåt Flipper 600 ST och Mässans beboeliga motorbåt Grandezza 40 Fly.

Utmärkelserna Mässans motorbåtar och segelbåt delades ut för 16:e gången.

Syftet med Mässans motorbåtar och segelbåt -utmärkelserna är att utveckla båtbranschen och ge aktörer i branschen erkänsla för lyckad produktutveckling. I juryn medverkade specialforskare Markku Hentinen från VTT, chefredaktör Ari Inkinen från tidningen Vene, chefredaktör Vesa Leppä från tidningen Kippari, utvecklingschef Kimmo Patrakka från Trafi, chefredaktör Jan Sjölund från tidningen Venemestari och chefredaktör Kari Wilén från tidningen Frisk Bris.

Nordeuropas största båtmässa, Vene 14 Båt, anordnas 7–16.2.2014 i Messukeskus, Mässcentrum Helsingfors.

Info: www.venemessut.fi

Kommentarer

Båtfantast 21:06:59 2014-02-13

Det måste väl ändå vara Östeuropas största båtmässa!
vad säger Allt på Sjön om detta?

När Stockholms Hamnar summerar 2013 kan bolaget visa fina resultat inom affärsområdena passagerare och gods. Under året har rekordnoteringar gjorts för både antal kryssningspassagerare och antal hanterade containrar. Stockholms Hamnar är Sveriges största passagerarhamn och Sveriges tredje största godshamn.

Flest färjepassagerare i Sverige och nytt rekord för kryssningstrafiken Trots något lägre antal passagerare 2013 valde drygt 11 miljoner passagerare att resa med färjor till och från Stockholms Hamnar. Det gör Stockholms Hamnar till den största passagerarhamnen i Sverige.
Stockholms Hamnar tog emot 278 kryssningsfartyg, med totalt 478 000 passagerare, vilket är nytt rekord. Stockholm är den största kryssningsdestinationen i Sverige och tar emot ungefär tre fjärdedelar av alla kryssningspassagerare som besöker Sverige.

− Passagerartrafiken är mycket viktig för Stockholms turistomsättning, säger Henrik Widerståhl, vice VD Stockholms Hamnar. Färjepassagerarna spenderar totalt fem miljarder kronor i Stockholm under ett år, vilket är 20 procent av stockholmsturisternas totala konsumtion.

Tredje största godshamn i Sverige* och fjärde största containerhamn Under 2013 transporterades 6,2 miljoner ton gods med färjorna. Det är en procent lägre än 2012. Antalet containrar ökade med 37 procent och fler containrar än någonsin hanterades i Stockholm. Stockholm avancerade från åttonde till fjärde plats bland Sveriges containerhamnar.

− Med tanke på den turbulenta världsekonomin under 2013 är vi mycket nöjda med att i stort kunna behålla de godsvolymer som går genom våra hamnar. Stockholms Hamnar har klättrat från femte till tredje plats bland Sveriges hamnar, mätt i ton, säger Henrik Widerståhl.

*= Statistik från Sveriges Hamnar, beräkning efter tre kvartal 2013.

För många båtägare är det tillbehören som håller humöret uppe, när snön ligger vit och man väntar på att säsongen ska starta. Då, som ett vårtecken, kommer tillbehörskatalogerna. Då rustar båtbutikerna inför nästa säsong. Nyheterna presenteras. Fantasi och drömmar triggas. Ekolod och plotters med finurliga pekskärmar, en ny typ av radar, fjärrkontroller till både bogpropeller och ankarspel, fräcka kläder för alla väder, en fräschare toa, ett litet vindkraftverk. Båtägarna går i spinn. Allt för sjön som öppnar den 1 mars på Stockholmsmässan är Nordens största mässa för båtar och båttillbehör.

På Allt för sjön visas allt från de senaste prylarna för att navigera rätt, vårda båten rätt, rusta båten rätt till 2014 års kollektioner med sjökläder. En hel hall full med prylar som gör båtlivet säkrare, skönare och roligare.

Tillbehörshallen på Allt för sjön är som sockerbiten i en myrstack. Här finns flest utställare med 1000-tals prylar som underlättar och förgyller livet ombord. Flera av utställarna är också butiker som säljer alla slags båttillbehör till rabatterade priser. En riktig fyndhall.

– Ja, det ser ut att bli en rekordstor tillbehörsmässa i år. De stora butikskedjorna finns på plats liksom ett flertal nya utställare som är specialiserade på en viss grupp av tillbehör, till exempel däcksutrustning, kläder och inredning. Sen brukar det alltid dyka upp ett flertal smarta uppfinningar som man inte hade en aning om att man behövde, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön, med glimten i ögat.

I år visas bland annat en hel del nya hjälpmedel som gör det lättare att navigera säkert. Navi-Sailor 4000 ECS t ex är en ny radarserie, anpassad för mindre fartyg som med hög upplösning ger sjökortsdata med hög skärpa vilket i sin tur ger säkrare navigering. Radarn kan användas på en arbetsstation eller som del av ett nätverk.

Humminbird är en ny serie ekolod. Sju olika modeller visas på mässan, alla utrustade med Sonar Imagingtekniken och en 5” display med skärmupplösningen 640×480 pixlar och HD-skärm. Samtliga modeller levereras kompletta med ekolodsgivare. XD-modellerna ”ser” ända ner till 914 meters djup.

På klädsidan kommer också mycket nytt. Nya sjöställ från de stora leverantörerna samt high-tech stövlar och skor. Bland annat visar Adidas en stövel, SB01, som är gjord i två delar. Närmast foten är en uttagbar snörad innerstövel med membran i Gore-Tex. Ytterstöveln är försedd med förstärkningar för tå och häl för att stå emot nötning och skydda mot skarpa kanter. Ett nytt däcksmönster på sulan ska ge ett säkrare grepp i alla riktningar.

På Allt för sjön visas inte bara saker till stora båtar. Baltic lanserar till exempel flytvästen Adventure som är avsedd för den som fiskar, paddlar eller ror och för den som behöver en väst med många fickor. Fram finns två dragkedjefickor samt flera fästpunkter för olika sorters verktyg. På ryggen finns två nätfickor och på axlarna har den reflexer.

Nuud är ett smart vattentätt fodral till Iphone. Eftersom displayens yta på en Iphone är vattentät, har den ytan lämnats utan skydd. Iphonen tätats runt om skärmen med hjälp av smarta packningar vilket gör att touch-funktionen fungerar lika bra som utan fodral. Nuud är vattentät till två meters djup i max 30 minuter och stötsäker vid två meters fall på alla sorters underlag.

Asa är en ny serie med våtdräkter som borde attrahera både jolle- och brädseglarna. Dräkterna har en hel del nymodigheter som ska ge extra god rörlighet. Sömmarna är t ex placerade på ett nytt sätt och dragkedjorna har ersatts av kardborreslejfar. Finns, som helkroppsdräkt, top och byxa.

Benn´s mast & båttillbehör återanvänder gamla segel till att göra mobilfodral, necessärer, ljuslyktor och en rad andra produkter. Ingen produkt är den andra lik.
I tillbehörsavdelningen hittar besökaren även traditionella produkter som kylskåp, frysar, bottenfärger, marina tyger, serviser, fyrmodeller, konsthantverk, marina tavlor, med mera. Allt man kan tänka sig för att skapa en trivsam och skön sommarupplevelse ombord.

Info: www.alltforsjon.se

I ett unikt projekt ska beslutsfattare förses med kunskap om Östersjön genom att förena vetenskap och kommunikation. Övergödning, överfiske och miljögifter är viktiga frågor för Östersjöcentrums nya storsatsning Baltic Eye. Projektet presenteras idag den 12 februari då över 250 marint verksamma forskare vid Stockholms universitet bjudits in för presentation och samtal kring Östersjöcentrums uppdrag och verksamhet.

Målet med att förena vetenskap och kommunikation inom Baltic Eye är skapa en helhetssyn och bidra till att länken mellan forskning och beslutsfattare stärks. Tillsammans med tre kommunikationsexperter och i samverkan med ett brett internationellt nätverk av marina forskare ska teamet i Baltic Eye öka kunskapen om Östersjön och förstärka samhällets möjligheter att hantera Östersjöns miljöproblem.

– Vid Stockholms universitet har vi en enorm kompetens inom marin forskning. Genom etableringen av Östersjöcentrum 2013 som även har ett uttalat kommunikationsuppdrag kan vi nu på ett helt nytt sätt samverka för att öka kunskapen om Östersjön och förbättra samhällets åtgärder mot miljöproblemen. Storsatsningen Baltic Eye blir en hörnsten i detta arbete, säger Tina Elfwing som är föreståndare för Östersjöcentrum.

Just nu pågår rekryteringen av de sju forskare som ska leda analys- och syntesarbetet inom Baltic Eye.
För att leda kommunikationsarbetet har Östersjöcentrum rekryterat Helena Markstedt, tidigare generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Fakta om Östersjöcentrum
Stockholms universitets Östersjöcentrum inrättades 1 januari 2013, och är en sammanslagning av det internationella samarbetet Baltic Nest Institute, BNI, och före detta Stockholms universitets marina forskningscentrum med Askölaboratoriet. Dessutom ingår administrering av det strategiska forskningsprogrammet Baltic Ecosystem Adaptive Management, BEAM. I februari 2013 ingick Östersjöcentrum ett strategiskt partnerskap med stiftelsen BalticSea2020 för att skapa Baltic Eye – åtgärdsinriktad analys, syntes och kommunikation.

http://www.su.se/ostersjocentrum/
http://www.su.se/ostersjocentrum/balticeye

Den här veckan till och med kommande helg pågår den stora båtmässan Vene 14 i Helsingfors. Bella Boats är en av mässans dominanter med inte mindre än sju helt nya båtmodeller.

För fyra år sedan fattade Bella-Veneet Oy ett viktigt beslut om en ny inriktning på produktutvecklingen. Till sin hjälp tog företaget den norska designern Espen Thorup.

Det har visat sig vara ett mycket klokt beslut. Tillsammans med Thorup har Bella och Flipper fått ordning på modellprogrammet, som nu består av en serie nya och välbyggda båtar i enhetlig design.

På Helsingfors Båtmässa 2014 visar företaget sammanlagt sju nya båtmodeller:
Bella 630 RC
Flipper 600 SC
Flipper 600 DC
Flipper 600 ST
Flipper 640 SC
Aquador 30 DC
Aquador 30 ST
(SC=Sport Console, DC=Day Cruiser, ST= Sport Top)

I Bella-montern presenterar företaget tio olika båtmodeller av vilka åtta ingår i det förnyade modellprogrammet.

I Flipper-montern visar de tio båtar i den nya generationen. Av dessa har sex DC- och ST-modeller producerats i ett par år. Alla modellerna har segrat i tester och haft framgångar i den internationella konkurrensen. Bland nyheterna finns bl.a. modellerna Sport Console.

Aquador-montern innehåller sju båtar som också visar nya färger, former och lösningar – nya båtmodeller är Aquador 30 ST och Aquador 30 DC.

Info: www.bellaboats.com

Från en av världens största tillverkare av elmotorer kommer Flover elektriska utombordsmotorer. CSM Tech har under 20 års tid producerat elmotorer för den koreanska bilindustrin (Hyundai och Kia) och tillverkat miljontals enheter varje år. Nu satsar man stort på att bygga förstklassiga eldrivna utombordsmotorer.

Med en kraftfull elmotor glider båten ljudlöst fram och kan njuta av naturen utan oväsen och avgaser. En elmotor kräver ingen dyr service, olja eller bensin. Den drivs med el, är i princip ljudlös, miljövänlig och underhållsfri.

För den lilla jollen, ekan eller fiskebåten. Tack vare starka lättviktsmaterial såsom aluminium och kompositplast är vikten endast 7 kg, vilket gör den lätt att transportera. Rorkulten är teleskopiskt justerbar för bästa ergonomi, riggvinkeln går att justera i tio lägen för optimal effektivitet. Rigghöjden är också justerbar. LED-batteriindikator visar batteriets laddstatus.

Info: www.drev.se

Garmin presenterar nu GPSMAP 64-serien – handburna outdoor-enheter med högkänslig mottagare för både GPS- och GLONASS-systemet, tydlig display, dubbelt batterisystem och trådlös uppkoppling via smartphone för både LiveTrack och Smart avisering.

– Vi har utgått från vår populära GPSMAP 62-serie och lagt till nya funktioner för att göra en riktigt bra enhet ännu bättre, säger Martin Resch, produktchef för Garmin Outdoor

– GPSMAP 64 är perfekt för krävande outdoor-entusiaster, oavsett om det är deras första handburna GPS eller om Garmin redan är en viktig del av deras utrustning. GPSMAP 64 kombinerar välbeprövad Garmin-teknik med nya uppkopplade funktioner som kunderna efterfrågar.

GPSMAP 64-serien består av tre robusta och vattentäta modeller(IPX7).

GPSMAP 64 har en 2,6-tums skärm som syns tydligt i solljus och ett enkelt användargränssnitt som styrs via knappar. Den har ett inbyggt minne på 4 GB och plats för micro SD-kort där du kan lagra flera olika typer av detaljerade kartor från Garmin.

GPSMAP 64s har barometrisk höjdmätare och 3-axlad elektronisk kompass. Dessutom har den trådlös uppkoppling för dataöverföring mellan andra kompatibla Garminenheter eller en smartphone med Garmins appar. Tillsammans med iPhone 4S eller senare, kan GPSMAP 64s ta emot Smart avisering via Bluetooth som e-post, textmeddelanden mm. och du kan läsa det direkt i enhetens display. Du får också med ett års abonnemang med BirdsEye satellitbilder.

Utöver alla dessa funktioner har GPSMAP 64st en topografisk karta över Europa (1:100 000). I den kan du söka efter intressanta platser och få information om vägnät och terräng.

Samtliga enheter i GPSMAP 64-serien har dubbla batterisystem, där antingen vanliga AA-batterier eller ett uppladdningsbart NiMH-batteri kan användas (säljs separat). Alla enheter har också ett inbyggt minne (4 GB för 64/64s och 8GB för 64st), samt en micro SD-kortplats för lagring av ytterligare data och kartor.

GPSMAP 64s och 64st är kompatibla med apparna Basecamp™ för dataöverföring, och Garmin Connect™, för LiveTrack. Med LiveTrack kan du koppla ihop din enhet med din smartphone, och bjuda in vänner och familj att följa din aktivitet i realtid. Det är både roligt och ger dig trygghet när du är ute ensam. Via ANT+™, kan GPSMAP 64s och 64st visa info från sensorer som pulsmätare, kadenssensor eller tempe™, som är en trådlös temperatursensor. Dessutom fungerar enheterna som en fjärrkontroll för actionkamerorna VIRB™ och VIRB Elite. Planera gärna dina äventyr och förbered med waypoints och rutter innan du sticker ut med hjälp av Garmins kostnadsfria mjukvara Basecamp™ och GPSMAP 64 blir den perfekta följeslagaren på ditt äventyr.

GPSMAP 64-serien gör papperslös geocaching enklare än någonsin. Varje enhet levereras med 250 000 geocacher från Geocaching.com. Enheten lagrar och visar viktig information för att du skall hitta de skickligt gömda skatterna inkl. koordinater, terrängtyp, svårighetsgrad, ledtrådar och beskrivningar, så att du inte behöver skriva in koordinaterna manuellt eller skriva ut geocache-info på papper. Om du vill ladda ner fler geocacher, kan du registrera dig för gratis medlemskap via Geocaching.com. Förutom de förinladdade geocacherna har GPSMAP 64 plats för miljoner fler.

GPSMAP 64-serien beräknas vara tillgänglig i februari 2014 till ett rekommenderat cirkapris på 2 899:- för GPSMAP 64, 3 799:- för GPSMAP 64s och 4 499:- för GPSMAP 64st.

Info: www.garmin.se

Rapsody R80 är ett nytt koncept för en 80 fots superyacht med ett skrov helt byggt i aluminium. Trots de retroliknande linjerna blir detta en snabb yacht, som följer samma formspråk som övriga Rapsodymodeller.

Skrov och överbyggnad blir standardiserade för att få en rationell produktion. Men interiören kan anpassas helt efter köparens önskemål.

Den nya Rapsody R80 byggs helt i Nederländerna för att garantera högsta möjliga kvalitet.

”R80 är den största yachten i vår serie med namnet Rapsody. Utvecklingen av denna 80-fotare är baserad på Rapsodys vision; att bygga den ultimata yachten. Genom att sammanföra de bästa egenskaperna från äldre och nyare yachter, lägga till några egna idéer och skapa en typisk look.”

Rapsody Yachts är baserat i Heeg i Nederländerna. Företaget har hittat en nisch där de sammanför klassisk design med linjer från skandinaviska båtar. 1999 började varvet även bygga snabba motoryachter med klassiska linjer. Idag seglar över 300 Rapsodybåtar i Västeuropa och Medelhavet.

Tekniska fakta
Längd: 24,38 m
Design: A.R. Design
Info: www.rapsody.nl/en/r80

Swan etablerar ett samarbete mellan Gamla Stans Yacht Sällskap, Kungliga Svenska Segel Sällskapet och Marstrand Big Boat Race för att skapa en social och rolig kappseglingsplattform för de Nordiska Swanägarna.

– Vi vill hitta tillbaka till Swans ursprung och skapa positiva och intressanta kappseglingar, säger Klabbe Nylöf, ansvarig för Nautor’s Swan Sverige. Vårt samarbete med KSSS, GSYS och Marstrand Big Boat Race ger våra Swanägare på både västkusten och ostkusten en möjlighet att ta del i tre unika seglingsevent.

Första vinnaren i Whitbread Round The World Race någonsin var Sayula II, en Swan 65:a år 1973-1974. Hög kvalité och prestanda är faktorer som Swan har prioriterat högt sedan starten. Seglingsglädje och komfort är Swans kännetecken.

– Marstrand Big Boat Race är ett arrangemang av seglare, för seglare. Det känns jättekul att få bjuda in Swan-seglarna till en alldeles egen bana med start och mål i klassiska Marstrand. 2014 tror vi på över 90 båtar och en egen Swan-klass sätter så klart guldkant på ett redan klassiskt arrangemang, säger Peter Gustafsson projektledare för GVA Marstrand Big Boat Race

– GSYS Big Boat Race är en storbåtsregatta mitt inne i Stockholm i år firar vi 5 års jubileum och att inleda ett samarbete med Nautor’s Swan Sverige känns mycket inspirerande. Detta skapar förväntningar på att 2014 kommer att bli ett rekord år på många nivåer, säger Patrik Salén projektledare för GSYS Big Boat Race powered by BENN’S.

– KSSS ser mycket positivt på att ÅF Offshore Race blir en del av Swan Sweden Classic Regatta. KSSS har under åren välkomnat många Swan besättningar till ÅF Offshore Race (FD Gotland Runt) och ser fram emot att förstärka samhörigheten ytterligare, säger Johan Hedberg klubbdirektör för KSSS.

Info: www.nautorswansverige.se

Abu Dhabi Racing från Förenade Arabemiraten utökar sin besättning i Volvo Ocean Race med ytterligare fyra seglare. Det är Justin Slattery, Irland, Phil Harmer, Australien, Simon Fisher, Storbritannien, och Nya Zeelands Andrew McLean som kompletterar truppen inför Volvo Ocean Race 2014–15.

De får segla tillsammans med Ian Walker, som är skeppare för Abu Dhabis team. Totalt har de fyra seglarna tolv genomförda Volvo Ocean Races bakom sig, en erfarenhet som kommer väl till pass inför den väntande seglingen jorden runt.

– Jag är säker på att vi har rätt människor ombord i teamet nu. Det är en stabil blandning av seglare utan några stora egon. Det här är en internationell uppställning, men de har alla det gemensamt att de är fokuserade på att vinna, säger teamets performance manager, Neal McDonald.

För Slattery blir det här hans tredje varv runt jorden tillsammans med Ian Walker och hans andra Volvo Ocean Race ombord Abu Dhabi. Navigatören Fisher seglar för Abu Dhabi för andra gången efter att ha varit rorsman och segeltrimmare förra racet. McLean och Harmer har seglat med Ian Walker för två omgångar sedan.

Den slutliga besättningslistan om nio personer presenteras under de närmaste veckorna.

Den fina sommaren ifjol och en starkare konjunktur gör att båtbranschen ser ljust på framtiden igen. Det blev facit när den 55:e Båtmässan i Göteborg stängdes på söndagen.

– Trenden i år är tydlig, det finns en helt annan framtidstro och optimism i branschen. Nu vill och kan folk satsa mer på båt- och vattenliv igen, säger en nöjd mässansvarig Bengt Wallin.

Inför årets mässa fanns en ovisshet efter ett antal motiga år för branschen. Men farhågorna kom på skam när man summerar årets Båtmässa. Flertalet utställare, såväl säljare av småbåtar, större båtar och tillbehör, berättar om en bra direktförsäljning på mässgolvet.

En av dem är Tobias Rosén från West Gear som säljer Alumacraft, amerikanska aluminiumbåtar med inriktning mot sportfiske.

– Det är första gången vi är med på Båtmässan och det har vi verkligen inte ångrat. Vi hoppades på att kanske sälja en båt – resultatet blev tio sålda båtar. Vi är så klart jättenöjda!

Lika nöjd är Rolf Hansson från GBM Havstenssund, som säljer motorbåtar i Havstenssund.

– Vi märker ett betydligt större och seriösare intresse i år. Våra listor med tänkbara köpare som vi ska kontakta efter mässan är dubbelt så långa i år jämfört med i fjol. Vi måste till och med sjösätta redan nästa vecka för att det är så många som vill provköra våra båtar.

I tillbehörshallen fanns som vanligt många spännande artiklar och varor att välja bland. Janne Utbult på Viking Yatching beskriver årets Båtmässa som den bästa på fem år.

– Det verkar finnas en framtidstro hos kunderna igen – de vågar köpa kapitalvaror som kylaggregat, bogpropellrar och sjökläder.

Utställarna på Båtmässan är eniga. Det är lättare att göra affärer i år än tidigare. En förklaring är vädret.

– Ja, att vi hade en fin sommar 2013 var det bästa som kunde hända. Jag har jobbat i branschen i 30 år och härligt väder är det absolut viktigaste för att få fart på affärerna och intresset. Folk fick underbara båtupplevelser i somras och ser fram mot nästa säsong, säger Örjan Berg från Beneteau Sverige som sålt två båtar på Båtmässan.

– Vi är väldigt nöjda med vårt deltagande. Att sälja dyrare båtar är en lång process där mycket ska stämma, bland annat behöver man bli av med sin gamla båt för att kunna köpa en ny. Och även på marknaden för begagnade båtar märks en tydlig ljusning.

Optimism märks också när det gäller antal besökare på Båtmässan. Efter två år med vikande besökarantal har trenden vänt i år. Totalt hade Båtmässan 61 523 besökare, en ökning med 808 besökare jämfört med 2013.

Gillholms Marina AB och Storebro Boats AB inleder ett samarbete. I och med förvärvet av Nord West kommer Storebro att ta över produktionen och Gillholms Marina kommer att inneha de exklusiva rättigheterna till den fortsätta försäljningen av Nord West.

Den 12 januari förvärvade Storebro Boats AB varumärket Nord West. Storebro Boats AB har under cirka 70 år vårdat och utvecklat den skandinaviska båtbyggartraditionen och förvaltar detta arv med stolthet och värme. Likt Nord West löper det genuina hantverket som en röd tråd genom alla modell generationer.

– Vi på Gillholms Marina är otroligt glada att kunna föra arvet vidare till en producent med både kapacitet och kunskap att vidareutveckla konceptet och föra Nord West arvet vidare, säger Runo Gillholm.

Produktionen av Nord West kommer flyttas från Orust till de småländska skogarna och arbetet i plastfabriken i Lysekil är i full gång. Storebro Boats AB kommer att producera hela Nord Wests modellserie likt tidigare producenter och Gillholms Marina AB kommer tillhandahålla reservdelar tills vidare.

Mellan 1 och 9 mars finns Gillholms Marina AB på plats på Stockholmsmässan tillsammans med Storebro Boats AB.

Info: www.gillholmsmarina.se

Nu börjar snart visningarna av filmen “Under Ytan” – en domfilm av Sjöfartsverket och Visualiseringscenter C. Under Ytan tar tittaren till botten av Östersjön och upp igen. Genom Visualiseringscenters spetskompetens inom visualiseringsteknik har Sjöfartsverkets djupdatabas över Östersjön blivit levandegjord på ett helt nytt sätt.

Resultatet är en film som mer detaljerat än någonsin visar Östersjön. Under ytan tar med tittaren till vrakkyrkogårdar, minfält och dumpade stridsmedel samt visar hur känsligt Östersjön är för miljöförstöring.

För Östersjön är livsviktig för oss. Under Ytan visar vårt hav på ett nytt och intressant sätt. Publiken får följa med på hisnande åkturer och spännande äventyr långt nere i vattnet. Barn såväl som vuxna kommer att se sådant som endast professionella dykare tidigare har kunnat skåda, allt i den stora domteatern på Visualiseringscenter. Domens skärm är drygt 15 meter i diameter, vilket gör att publiken omsluts av ljud och bild.

– Östersjön är ett unikt och känsligt hav som är viktigt för Sverige ekonomi. Vi vill använda Sjöfartsverkets kunskap och expertkompetens för att ge fler kännedom om hur det ser ut under Östersjöns yta. Sjöfartsverkets digitala djupdata används bland annat som underlag för maritim forskning och vid etablering av vindkraftverk till havs samt vid kabel- och rördragning på havsbotten, säger Patrik Wiberg, chef för affärsområde sjögeografi på Sjöfartsverket.

På Visualiseringscenter kommer filmen visas för allmänheten med start under sportlovet. Under Ytan kommer också att integreras i den verksamhet som riktar sig mot skolor, lärare och elever.

– Samarbeten av den här typen är oerhört värdefulla för vår verksamhet som har i uppdrag att inspirera alla, speciellt barn och ungdomar, till intresse för naturvetenskap och teknik med hjälp av visualisering, säger Therése Eklöf, Vd för Science center verksamheten vid Visualiseringscenter C.

Projektet Boundless Bothnian Bay, som genomförs i samarbete mellan Sverige och Finland, lanserar nu en webbtjänst med information om båt- och turistmål vid Bottenviken samt en handbok om området.

I portalen sammanförs kommuners och turistorganisationers webbsidor, vilket underlättar enskilda besökares informationssökning om området. Både webbtjänsten och boken publiceras på finska, svenska och engelska. På så sätt kan de hjälpa både lokala, nationella och utländska besökare.

I boken beskrivs över hundra båtmål vid Bottenviken ända från Skellefteå till Haparanda och via Torneå till Karleby. Boken berättar om områdets sevärdheter, natur, historia och service på ett mångsidigt sätt.

– Det här är ett historiskt ögonblick. Det är första gången som man har skapat en bok och en portal med information om besöksmål både i Finland och i Sverige, berättar Mirva Leppälä, projektledare för Boundless Bothnian Bay.
Portalen och boken lanseras på Båtmässan i Helsingfors.
Boken har utarbetats av den finska mediebyrån Rapid River.

Info: www.visitbothnianbay.com

Hamnen.se har varit ute på upptåg och testat en uppstickare som är en av båtvärldens märkligaste modeller. Se filmen via länken nedan!

– Detta är finskt ingenjörskap och dårskap när det är som bäst. En båt som kan segla snabbt, köra i 20 knop för motor och erbjuda en varm bastu i en grund naturhamn. Det går nämligen att hissa upp både roder och köl, säger Gustav Morin på Hamnen.se.

– Jag har kört och seglat många båtar på många hav och sett många lustiga hembyggen som knasiga sköningar till båtentusiaster knåpat ihop. Ofta är det roliga modeller och idéer. Men slutresultatet ser ofta ut som ett lapptäcke som stickats ihop av en fylltratt i en i sunkig källare. Sailjet må vara en liten aktör men båten har inga spår av amatörskap. Tvärtom.

Om Sailjet är vacker eller inte är en bedömningsfråga, men den sticker verkligen ut från mängden. Ingen kunde låta bli att vrida på huvudet när Hamnen.se dånade förbi under testdagen. Och om alla funktioner håller ihop, med elverk, hydraulik och allt, lär Sailjet ge ett svårslaget rikt båtliv.

Länk till playkanalen:
https://hamnenplay.solidtango.com/video/130905-sailjet-40

Hallberg-Rassy 55 har vunnit den ärofyllda titel Årets Segelbåt 2014 inom kategorin Storbåt/Lyx. Detta är andra året i rad som Hallberg-Rassy vinner detta pris. Förra året vann Hallberg-Rassy 412. Priset delas ut på båtmässan i Göteborg.

Juryn sammanfattar i diplomet för Hallberg-Rassy 55: ”Lyxig långfärd på nyskapande nivå”

Av 30 nya båtmodeller på marknaden, både svenska och utländska, nominerades totalt nio båtar i tre olika kategorier. Alla nominerade båtar har testats ingående och blivit bedömda av en jury bestående av sex personer; tre män och tre kvinnor.

Bakom utmärkelsen står Svenska Mässan och Maringuiden. Juryns ordförande är Curt Gelin. Avgörande faktorer när det gäller att utse vinnaren är seglingsprestanda, design, innovation, inredning, byggkvalitet, finish och valuta för pengarna.

Juryn sa även följande om Hallberg-Rassy 55:
Tar på nytt konceptet till en oanad nivå
I Storbåt/Lyxklassen går priset till en båt som på ett utomordentligt sätt svarar mot alla krav på bekvämt, lyxigt boende på långa färder. Den är därtill supersmidig att hantera tack vare kul knappteknik. Med en klassisk, välgjord inredning, tidlösa linjer och erkänt hög teknisk nivå på installationerna är inget lämnat år slumpen i denna båt. Vinnaren är Hallberg-Rassy 55.

Foto: Rick Tomlinson.

Den finska båtindustrin gör en rejäl storsatsning på hemmaplan när båtmässan i Helsingfors öppnar för allmänheten idag. Flipper visar hela sju nyheter, Grandezza har en helt ny 40-fotare och den purfärska Axopar drar till sig stor uppmärksamhet.

Flipper, som ägs av Bella Boats, har gjort en stark uppryckning av hela modellprogrammet. Tillsammans med den norska designern Espen Thorup har Flipper fått fram en hel serie nia båtmodeller som inte bara ser moderna ut – båtarna är även byggda enligt den allra senaste tekniken.

Finska Axopar Boats, som byggs i Polen, lanserar tre nya modeller till båtsäsongen 2014. Bakom märket står samma person som har skapat Aquador, XO Boats och Paragon, vilket genom en god namnlek blir Axopar.

Båtfamiljen Axopar 28 består redan av fyra modeller: Open, T-Top, Cabin och AC. De två senaste tillskotten understryker Axopars vision att bygga båtar som är spännande att köra, prisvärda och bränsleeffektiva.

Både Axopar 28 Cabin och Axopar 28 AC är multifunktionella båtar med snygga och snabba linjer och ett praktiskt walk-around däck som gör det enkelt att ta sig fram på båten. Båda modellerna har helt stängda kabiner med gott om utrymme och ett skjutbart tak i canvas. Två stora skjutdörrar leder ut på däck.

Axopar 28 AC har en utfällbar dubbelkoj i kabinen. Även AC-modellen har två sovplatser i kabinen, men den levereras dessutom med ytterligare en dubbelkoj under akterdäck.

Båttillverkaren beskriver Axopar 28 Cabin som en båt väl lämpad för fiske. Fördäcket är detsamma på båda modellerna med sociala utrymmen, plats för att slappa i solen etc. För den som vill kunna lagat mat finns ett pentry med kyl, diskmöjligheter och gasspis som tillval under förarsätet i kabinen.

– Underskatta aldrig effekterna av en konkurrensmässig prissättning. Vi har utvecklat en modulbaserad lättviktsdesign och konstruktionsmetoder som tillsammans med pålitliga utombordsmotorer ger oss ett försprång på marknaden för pendlarbåtar och vi förväntar oss ett stort intresse på båtmässorna 2014, säger Sakari Mattila, en av grundarna av Axopar Boats.

– Vi har lagt mycket jobb på att utveckla de här två modellerna för att kunna erbjuda köparna något nytt och spännande. De har många innovativa idéer, från Aft Cabin till det nya canvastaket, säger Jan-Erik Viitala, medgrundare av Axopar Boats.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,60m
Bredd: 2,85m
Djupgående: 0,75m
Vikt: 1 790 kg
Passagerare: 8
Bränsletank: 245 liter
Material: glasfiber
CE-klass: C
Fartområde: 32–45 knop
Motorer: 200–350 hk / 2×100–200 hk
Bränsleförbrukning: 1,35 l/Nm (marschfart 250 hk,23 knop)
V-botten: Tvåstegs 22 grader “Soft entry hull”
Pris exkl. motorer: Cabin 45 900 Euro, AC 51 900 Euro (inklusive 19% moms)
Info: www.axopar.fi
Facebook: www.facebook.com/axopar

Att kapa linor är inte alltid enkelt. Det krävs ofta stor kraft och att kniven är välslipad. Säkerhetskniven som ibland finns ombord på båten klarar inte alltid en nödsituation även om tanken är god. Vi har jobbat på att hitta ett vettigt och bra alternativ – och det har PolyRopes lyckats med: en keramisk kniv som vare sig rostar eller behöver slipas.

Vi känner till keramiska knivar i köket. Ofta är detta dyra knivar men över tiden blir de billigare.

Reptillverkarna behöver vassa knivar i tillverkningen av tågvirke. PolyRopes utvecklade därför två olika fällknivar som passar till det mesta. Att skära i stål eller is funkar inte, men testa gärna en riktigt stark Dyneema-lina.

Det svarta keramiska bladet är näst under diamant det hårdaste materialet i världen. Långt hårdare än stål. Att skärpan alltid är på plats, är viktigt. I en nödsituation när tågvirke i propellern eller en säkerhetslina måste snabbt skäras av, då skall det bara funka med kniven.

– En keramisk funkar alltid. säger Benny W Nilsson, vd på Poly-Produkter.

Info: www.poly.se

Kustbevakningen i ekonomisk kris, enligt SR P4 Radio Blekinge. Myndigheten kommer att gå back 133 Mkr år 2016 om den inte får ytterligare anslag. Men redan nu är läget akut, enligt Radio Blekinge.

– Vi börjar närma oss skarpt läge nu. Vi har under ett antal år talat om för regeringen att vi skulle få röda siffror 2015 och 2016. Nu börjar vi närma oss det läget och vill ha ett besked från regeringen, säger Lena Jönsson, ställföreträdande generaldirektör för Kustbevakningen till Radio Blekinge.

Info: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=105&grupp=7653&artikel=5777667

Kommentarer

Ö bo 08:53:37 2014-02-07

Vad ska vi ha dem till? De är bara en stor kostnad för landet.

Nisse 15:40:41 2014-02-08

Bla. sjöräddning för större fartyg, vilket SSRS inte har några resurser till. En annan sak är fiskeri-övervakning och miljövervakning. Även miljösanering vid större utsläpp. Bara för att ta några exempel.

Seglare 19:50:28 2014-02-08

Det verkar som att folk i allmänhet inte har en aning om vilka uppgifter KBV egentligen har. De flesta tror att det bara handlar om att jaga sjöfyllerister, vilket bara är en liten del av verksamheten.

Sneseglaren 15:35:30 2014-02-09

I dessa tider med nerdragna anslag för försvar och annat bör effektivitet råda. KBV’s uppgifter föras över till Marinen, Polisen och sedan tänka till hur göra med miljöfrågorna. Sjöfartsverket har sjöräddningsansvaret alltjämnt med stöd från SSRS och andra

Nisse 22:20:56 2014-02-09

@Sneseglaren: Och hur sparar du pengar på detta? Man måste då bl.a. bygga ut sjöpolisen till att täcka hela landet, och inte bara två län som idag. Samtidigt som sjöfartsverket måste anpassa sin flotta för att kunna ta över den sjöräddning som KBV står för idag. Vilka delar som marinen skulle täcka förstår jag inte direkt. Hur denna stora omorganisation skulle spara några pengar, jämfört med att ha en central myndighet som ansvarar för merparten av myndighetsutövningen till sjöss, får du gärna förklara närmare.

Seglare 23:10:39 2014-02-09

Det känns som att vi har hört snedeglarens tes förut. Jag ställer mig bara en fråga: om det nu blir så mycket effektivare, varför är inte KBV nerlagt redan?

Skärgårdsbo 21:02:20 2014-02-13

Det är väl ganska enkelt:
Polisen sköter polisiära frågor.
Räddningstjänsten oljesanering och liknande frågor.
Sjöräddning det de kan.

har någon sett en rapport om när kustbevakningen gjorde en räddningsinsats.

Har aldrig sett en organisation som effektivt kan hantera så vitt skilda verksamheter
som det Kustbevakningen vill ta till sig. Avsaknaden av nedläggning handlar snarast om en extremt effektiv lobby verksamhet, eller finns det andra band till makthavarna.

Lägg ner, organisera om!

Nisse 23:22:55 2014-02-13

Skärgårdsbo: Men det lär kosta stora pengar. För räddningstjänsten har inga båtar idag. Sjöpolisen finns bara i två län. SSRS klarar inte av större fartyg. Osv.

Nisse 23:36:23 2014-02-13

http://www.kustbevakningen.se/sv/sakerhet-till-sjoss/nyhetsarkiv/nodbogsering-pagar-utanfor-oland/

Seglare 23:17:16 2014-02-14

Ja, tänk om det vore så enkelt. Räddningstjänsterna runt om i landet har inte resurser att hantera det som KBV ansvarar för idag. Samma med Polisen. Även sjöräddningsorganisationen skulle tappa i förmåga om KBV försvann. Inom alla områden skulle det alltså behövas tillföras betydande resurser vilken gör att det knappast blir någon besparing.

Här är en rejäl RIB av den sort som normalt mest visas på båtmässor kring Medelhavet och i USA: Sacs Strider 22 har designats av Christian Grande, som även står bakom modernt designade cyklar och andra fordon. Båten är främst tänkt som tender till en yacht.

För att kunna bygga den här speciella RIB:en har Grande gått samman med Picchio Boat, Sanlorenzo. Smaken kan vara olika, men den här båten visar på hur mycket smak och design förändras – hela tiden.

Sacs Marine har tagit fram en helt ny serie RIB-båtar med egenskaper som att de är osänkbara, enkla att hantera och lägga till med. Målgruppen är därmed familjer och folk som är lite ovana vid att vara på sjön men ändå vill ha en säker och trygg båt.

Nya Strider 22 har alla de egenskaperna plus en säregen design. Hur den skulle fungera i våra kyloiga farvatten ’r oklart, men i varmare vatten ger den skydd för både väder och vind på ett bra sätt med air condition i kabinen m m.

I fören finns ett stort utrymme som kan användas när båten ligger still. Under gång är det tänkt att både förare och passagerare bör hålla sig i kabinen.

Som många andra moderna båtar har Strider 22 en nedfällbar badplattform i aktern plus en ordentlig bad- och räddningsstege.

Christian Grande är en ung designer som har fått en rad internationella utmärkelser för sina båtkonstruktioner. Bland annat har han ritat båtar åt italienska Sessa Marine.

SKARG är en helt ny serie båttillbehör från ett svenskt designföretag. Produkterna är framtagna för att vara både snygga och bra. I vår lanseras den första serien produkter, som består av förtöjningsset för fast förtöjning, med integrerat schackel och ryckdämpare.

SKARG:s produkter designas och utvecklas i Sverige av Top Notch Design AB. Det är ett Stockholmsbaserat varumärke ”med en långsiktig ambition att göra båtlivet mer tillgängligt och attraktivt för den moderna friluftsmänniskan”.

Företaget startades för två år sedan av fyra drivna entreprenörer som med sitt kunnande och sin entusiasm ville lyfta design- och tekniktänket inom båtlivet. Under två års tid har de arbetat hårt med detta projekt.

I mars lanserar de sin första serie produkter, som består av förtöjningsset för fast förtöjning, med integrerat schackel och ryckdämpare. Under tiden fortlöper utvecklingen av kommande spännande produkter.

Produktinformation Fast förtöjning
• Fast förtöjning från SKARG levereras monteringsklart att med en skruv enkelt monteras i bryggringen
• Finns i olika färgkombinationer och olika längder
• Ryckdämpare av gummi (EPDM)
• Rostfritt syrafast stål i skruv och schackel
• Gummibeklätt schackel (EPDM)
• Fjädrande schackel som förhindrar skruven från att skruva ut sig
• Passar även för att fästa i kätting
• Hexagon nyckel 7 mm för montering medföljer
• Tamp från liros ropes (Porto) Diameter 14 mm
Facebook: www.facebook.com/skargofsweden
Info: www.skarg.se

I helgen öppnar den stora båtmässan i Helsingfors – Vene 14 Båt – som är Finlands största båtutställning. Det är ett utmärkt tillfälle att få se hela det omfattande finska utbudet av motor- och segelbåtar samt tillbehör på hemmaplan. Även i år väljs Mässans segelbåt och motorbåtar på Vene 14 Båt. Finalisterna offentliggörs på öppningsdagen fredagen 7 februari och vinnarna utses onsdagen 12 februari. På öppningsdagen offentliggörs också vinnaren i omröstningen Årets gästhamn och mottagaren av utmärkelsen Årets båtgärning. Man kan rösta på Årets båtprodukt under mässan.

I tävlingen Vene Båt Mässans utdelas pris till tre motorbåtar och en segelbåt. Tävlingen har egna klasser för segelbåtar, öppna motorbåtar, utflyktsmotorbåtar och färdmotorbåtar. Juryn, som är sammansatt av redaktörer för båttidningar, väljer 3–5 finalister till varje klass, varefter expertjuryn utser vinnarna.

Pris till den populäraste gästhamnen
Under sommaren har båtförare kunnat rösta på Årets gästhamn, som erbjudit båtförare utomordentlig service. Vinnaren i omröstningen som ordnats av Messukeskus samt Segling och båtsport i Finland rf får bland annat ett pris på 5 000 euro av Finlands Mässtiftelse för vidareutveckling av gästhamnens verksamhet.
Vinnarna deltar i mässan på avdelningen Årets gästhamn.

Årets båtgärning främjar båtliv och säkerheten
Som avslutning på båtsäsongen söker mässan efter en exemplarisk gärning, verksamhet eller person med anknytning till fritidsbåtar, alltså någon som genom sitt agerande engagerar andra båtförare i att utveckla kulturen och samarbetet till sjöss.

Utmärkelsen Årets båtgärning delas ut av föreningen för professionella båtjournalister Veneilytoimittajat ry – Båtjournalisterna rf. Utmärkelsen går till en privatperson, ett företag, ett fenomen eller ett evenemang som också kan handla om lokala frågor. Det viktigaste kriteriet är att frågan kan ha större betydelse för främjandet av båtliv och säkerheten på sjön.

Allmänheten väljer Årets båtprodukt
Medlemmarna i Båtjournalisterna rf väljer varje år tio produkter till tävlingen Årets båtprodukt. Finalisterna är med på mässan Vene Båt, och besökarna kan rösta på dem. Röstningen pågår 7–16 februari samt på webbplatsen www.finnboat.fi

Mässcentrum Finland arrangerar årligen mässan Vene Båt på uppdrag av Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf. Mässan ordnas för 45:e gången. Huvudpartner är Volvo Auto Oy Ab.

Vene 14 Båt:
fre 7.2 kl. 10–18 Trade Day (endast för proffs) lör–tis 8–11.2 kl. 10–18 ons 12.2 kl. 10–20 tors–lör 13–15.2 kl. 10–18 sön 16.2 kl. 10–17
Biljettpriser: 16 e/vuxna, 10 e/barn (7–15 år) samt pensionärer, värnpliktiga och studerande, 37 e/familjebiljett (2 vuxna och barn under 15 år), grupper 10 e/person (minst 10 personer per grupp).

Info: http://www.messukeskus.com/Sites1/Vene/sv/Sidor/default.aspx