nyhetstest

Norska Marex drog en vinstlott när de utvecklade två motorbåtar med akterkabin för ett par år sedan. Nu kommer det ännu en ny modell från företaget – Marex 375 – den här gången helt utan akterkabin.

Marex 375 baseras på föregångaren Marex 370 Aft. Konceptet för den nya båtmodellen är att ha salongen uppe i båten och inte under däck.

Linjerna är lätta att känna igen från Marex tidigare modeller, som har visats på flera båtmässor i Norden och Europa. Den nya modellen ska, enligt Båtmagasinet.no, lanseras till hösten. Den har plats för två stora sittgrupper och är försedd med skjutdörrar till akterdäck, som är försett med ett långt tak som ger skydd mot både sol och regn.

Under däck finns två stora dubbelkabiner, varav en ska få full ståhöjd. Toalett finns mellan kabinerna.

Båten kommer att erbjudas med motorer i singel- eller dubbelmontage samt drev. På ett modernt sätt får Marex 375 en ren instrumentbräda utan för många instrument men med god plats för en kartplotter.

Över cockpit blir det en väl tilltagen skjutlucka. Akterdäcket skyddas av en canvaslösning.

Tekniske fakta
Bredd: 3,55 m
Längd: 12 m
Djupgående: 0.97 m
CE-klass: B
Kojer: 2 + 2 (3)
Info: www.marex.no

Norska Nordkapp lanserar den helt nya modellen Avant 605 på båtmässan i Göteborg, som startar i helgen. Det är en uppföljare till Nordkapp 605 Enduro, en båt med fartiga linjer och hög och kvalitetskänsla.

Den nya båten ersätter en av Nordkapps storsäljare, Avant 600, och är den första modellen i en helt ny designserie.
Båten har samma skrov som Enduro 605, som utnämndes till ”Powerboat of the year 2014” i Europa.

Info: www.nordkapp-boats.no

Helt nya Finnmaster T8 får sin världspremiär på Båtmässan i Göteborg, 31 januari till och med 9 februari.

Pressmeddelande:
Nya Finnmaster T-serien representerar en perfekt kombination av modern toppdesign, praktiska detaljer och sportigt utseende. De strömlinjeformade skrov- och takfönstren samt förens led ljus (extra utrustning) är exempel på fräscht nytänkande.

Sittbrunnen inbjuder familj och vänner till trevlig samvaro och sköna dagar ute till havs. Det finns utrymme för upptill åtta personer runt teak bordet i sittbrunnen. Bordet kan vikas och det är utrustat med fyra stycken mugghållare i rostfritt stål. Ett stort soldäck (extra utrustning) kan formas i aktern av L-soffgruppen och bordet, som kan fällas ner. Man kan också välja ett elektroniskt bordsben för att ännu smidigare omvandla till soldäck. Det finns gott om stuvutrymme under sätena i aktern och alla luckor kan öppnas med dynorna på plats.

Detta är en långfärdsbåt med hög komfortnivå för den mera krävande båtägaren. Sittbrunnen är försedd med ett pentry som är utrustad med Wallas 800 spis, en 30-liters kylbox samt 40-liters tryckvattensystem. Det är lätt att ta sig i land via båtens säkra gångvägar som är försedda med teak.

Styrkonsolen har en sportig och modern design med lyxkänsla. Föraren tillsammans med två passagerare kan njuta av färden i ergonomiska, bekväma och justerbara Offshore stolar. Det vinklade fotstödet vid styrkonsolen ökar bekvämligheten ytterligare. Alla brytare och mätare är välplacerade och det finns utrymme för en 12” kartplotter. Båten utrustas standard med elektroniskt reglage och Yamaha LAN-mätare, men man kan också välja som extra utrustning en Yamaha 5″ LAN multifunktionsinstrument. Styrkonsolen kan också förses med en iPad ställning och multimedia spelare (extra utrustning).

Kabinen med två dubbelsängar och en öppen planlösning är planerad för vila och sömn. Kabinen är mycket ljus och luftig tack vare de stora skrov- och takfönstren. Båten särskiljer sig med en separat toalettenhet. Toaletten är försedd med vask och en vattentoalett med en 40-liters septiktank.

Färg- och materialvalen i båten är eleganta, praktiska och sportiga och följer internationell design. Dynorna är tillverkade i Silvertex™. Teakdurken och bogpropeller är standardutrustning och alla beslag, belysning och andra detaljer har blivit valda och testade med omsorg. För att ytterligare öka det sportiga utseendet kan man välja röda skrovdekaler.

Teknisk data:
Längd: 8,0 m
Bredd: 2,7 m
Vikt: 2200 kg
Personer: 8
Sovplatser: 4
Bränsletank: 260 liter
Färskvattentank: 76 liter
Septiktank: 50 liter
CE kategori: C
Info: www.finnmarin.fi

I samarbete med Frydenbø Marine/Evinrude Sverige har Atlantica tagit fram en egen båtförsäkring till de båtägare som har en Evinrudemotor.

– Vårt nya samarbete ger Evinrudeägare möjligheter till en paketlösning och vi på Atlantica är mycket glada för att vi hittat ett bra erbjudande även till dessa båtägare. Försäkringen är skräddarsydd vilket gör det enklare för båtägaren och den tecknas direkt hos Evinrudes egna återförsäljare, säger Anders Ritzler, chef för affärsutveckling på Atlantica.

– Atlanticas långa expertkunskap, välkända varumärke och deras påtagliga närvaro som en del av båtbranschen var bidragande orsaker till att vi valde att samarbeta kring vår Evinrudeförsäkring, säger Calle Olsson, Sverigechef, Frydenbø Marine.

Info: www.atlantica.se/evinrude

Ett nytt depåstopp blir en del av den sista etappen i Volvo Ocean Race 2014-15. Efter att ha lämnat franska Lorient kommer de tävlande båtarna att stanna under 24 timmar i Haag, Nederländerna för att sedan kappsegla den sista biten till mållinjen i Göteborg.

Båtarna väntas anlända till Haag på fredagen den 19 juli nästa år efter att ha startat från den franska staden Lorient. Ett dygn senare kommer de att starta den avslutande spurtsträckan efter depåstoppet i samma ordning och med samma tidsavstånd som när de anlände. Publiken får möjlighet att komma nära seglarna och båtarna när klockan tickar ner och lagen gör sig redo för att åter hissa segel och göra upp i finalen av den nio månader långa kappseglingen med målgång i Göteborg. Enligt Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, var Haag ett naturligt val för depåstoppet.

– Runtom i världen finns det miljontals med människor som följer havskappsegling men det finns få platser där stödet är större än i Nederländerna.

Nyheten kommer att glädja fans i Nederländerna som redan firar förra månadens nyhet – att laget Team Brunel kommer att tävla för nationen i den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race som startar den 4 oktober 2014. Laget leds av legenden Bouwe Bekking som deltagit i sex omgångar av Volvo Ocean Race. För ett par veckor sedan presenterades också att laget kommer att sponsras av det nederländska företaget Schouten Global som redan meddelat att de jobbar för att kunna backa upp ett eget lag i Volvo Ocean Race 2017-18.

– Precis som Nya Zeeland är Nederländerna ett land där segling i allmänhet och Volvo Ocean Race i synnerhet är väldigt populärt och har en lång historia. Vi vill stödja det, säger Knut Frostad.

Tävlingsledningen har färska minnen från när Volvo Ocean Race senast seglade nära den holländska kusten.

– 2008-09 seglade tävlingsfältet i en bansträckning nära Haag framför de lokala fansen och det var en succé. Nu kommer det bli ännu större eftersom båtarna kommer i land och alla fans kan komma nära och träffa seglarna, säger tävlingens operativa chef Tom Touber och får medhåll från Karsten Klein, Kommunalråd för Idrott, Unga och Välfärd i Haag.

– Jag är väldigt stolt över att Volvo Ocean Race valt just Haag som värdstad för det enda depåstoppet under nästa upplaga av tävlingen. Staden har en stark tradition inom segling och vattensport och därför passar depåstoppet perfekt. Det är inte bara en sportslig höjdpunkt, utan också ett stort idrottsevenemang för hela staden och dess medborgare, säger Karsten Klein.

Hamnen och vågbrytarna i Haag kommer att fungera som utmärkta utsiktsplatser för publiken och när finaletappen återupptas den 20 juni kommer staden och dess drygt en miljon invånare kunna följa det hela från första parkett.
I Haag finns ett flertal internationella institutioner som så som bland annat den Internationella Domstolen och staden är också sätet för det holländska parlamentet. Kuststaden lockar årligen över en miljon besökare från hela världen och är landets mest besökta resmål efter huvudstaden Amsterdam. Tävlingen väntar sig att människor från hela landet och från Tyskland kommer att sluta upp för att välkomna båtarna och sedan ta farväl. Haag och Volvo Ocean Race planerar tillsammans flera stora publika evenemang som konserter och andra dragplåster som även kommer inkludera Team Brunel och deras internationella rivaler.

Nederländerna i Volvo Ocean Race
• 2014-15 blir den andra gången som Nederländerna ingår i tävlingsrutten. I Volvo Ocean Race 2005-06 ingick ett hamnstop i Rotterdam och 2008-09 fanns två waypoints vid den holländska kusten på sträckan från Galway, Irland till Marstrand.
• Bouwe Bekking var den senaste nederländska skepparen som deltog i tävlingen. Då var det laget Telefónica Blue 2008-09 och i den kommande upplagan deltar han för sjunde gången.
• ABN AMRO ONE med skepparen Mike Sanderson (NZL) vann tävlingen 2005-06 och det var den tredje vinnarbåten från Nederländerna i tävlingens historia.
• Cornelis (Conny) van Rietschoten vann både 1977-78 och 1981-82 som skeppare ombord på Flyer I respektive Flyer II och han är den enda skepparen som vunnit tävlingen två gånger.
• Hans Bouscholte (1997-98 på BrunelSunergy) och Roy Heiner (1997-98 på BrunelSunergy) är de skeppare som senast ställt upp i tävlingen med båtar som tävlar för Nederländerna.
• Det senast laget från Nederländerna som ställde upp i tävlingen var Delta Lloyd ställde 2008-09.
• Den första seglare från Nederländerna som deltog i tävlingen Tjerk M. Romke de Vries. Han seglade ombord på båten Sayula II som vann den första upplagan av tävlingen 1973-74.

Info: www.volvooceanrace.com

Engelska Sunseeker har just sjösatt sitt nya flaggskepp – 155 Yacht. Nu förbereds båten, som köps av före detta Formel 1-föraren Eddie Jordan, för de första sjötesterna. Sunseeker är erfarna leverantörer till Formel 1-stjärnor och andra kändisar. Före detta världsmästaren i Formel 1 Nigel Mansell har haft ett tiotal yachter i varierande storlek från Sunseeker.

Den nya yachten är imponerande 47,25 m lång, det vill säga 155 fot. I maskinrummet finns två stycken dieselmotorer MTU 12V 4000-maskiner på totalt 5 880 hk, vilket ger en toppfart på 22 knop.

Räckvidden är 3 500 Nm tack vare gigantiska bränsletankar på 60 000 liter.

Enligt Sunseeker International har den nya yachten tre däck. Hon sjösattes vid varvets anläggning i Poole på den engelska sydkusten.

Eddie Jordan, som fortfarande är aktiv inom Formel 1 och har haft en 35 m lång Sunseeker tidigare, har varit intresserad av 155 Yacht sedan planerna på den tillkännagavs.

Varvet har med den nya båten tagit ytterligare ett steg mot marknaden där alla yachter byggs enligt kundernas önskemål. För att klara detta har varvet infört en modulär byggteknik, som även gör att kunderna kan påverka inredning och design mer än tidigare.

Sunseeker har bomöjligheter för upp till tolv gäster, som kan leva i högsta tänkbara lyx. Dessutom har yachten tio personers besättning.

Skrov nummer ett får ett isblått skrov medan resten av båten lackas i grått, blått och grönt.

Info: www.sunseeker.com

Ett decennium har gått sedan den anrika tågvirkestillverkaren Carlmarks försvann från repslagarbanan i Älvängen norr om Göteborg. Nu är varumärket tillbaka, med produkter av yppersta klass från en högteknologisk anläggning i Tyskland.

– Vi känner både stolthet och förväntan när vi nu återinför Carlmarks snören, rep, linor och trossar på den svenska marknaden. Genuin svensk hantverkstradition kombineras med tysk ingenjörskonst av idag, säger Johnny Källman på Carlmarks.

– Vi har investerat i att köpa varumärket för att bredda oss inom järn, bygg och hushållssektorn. När Carlmarks stängde ner 2003 köpte ett företag som heter TAMA varumärket. De köpte det av konkursförvaltaren.

Källman leder i västsvenska Billdal ett gäng entusiastiska tågvirkesexperter som nu blåser liv i det ansedda namnet Carlmarks. Tillverkningen sker hos LIROS på 10 000 kvadratmeter i en av världens modernaste anläggningar, belägen mellan Leipzig och Nürnberg i Tyskland. Produkterna är snören, rep, linor och trossar av alla de slag, framställda med sikte på att distribuera i hela norden, genom butiker inom järn- och byggfackhandeln:

– Signalerna vi hittills fått från branschen är mycket positiva och en tydlig bekräftelse på att vi är på rätt spår, menar Johnny Källman.

Alltihop började för 200 år sedan, då Lars Carlmark sysslade med tågvirkestillverkning i dalsländska Åmål. Det var hans son Per-Adolf som 1848 startade bolaget och gav det sitt eget namn, PA Carlmark. För snart 100 år sedan flyttades verksamheten söderut, till Älvängen vid Göta Älvs östra strand. Tredje generationens Hugo Carlmark tog med sig dåtidens innovativa repslagarbana, som finns kvar än idag. Med sina 300 meters längd är den unik i sitt slag. Senast slogs här hela 27 ton tross och rep till det imponerande nybygget av Ostindiefararen Götheborg, som sjösattes 2003. Samma år tvingades Carlmarks dessvärre stänga ner, efter att i 20 år ha bollats mellan olika ägare utanför familjen Carlmark.
Än idag är Carlmarks ett av de allra mest ansedda namnen inom tågvirke, och nu skrivs alltså ett nytt kapitel i varumärkets framgångsrika historia. Produktutveckling, försäljning, marknadsföring, lager och logistik sköts från Carlmarks nya huvudkontor i västsvenska Billdal, bara några mil från den gamla repslagarbanan i Älvängen:

International Färg lanserar en högeffektiv bottenfärg för den svenska proffsmarknaden. Uni-Pro EU som skyddar bottnar i vatten med riktigt kraftig beväxning har redan sålts under flera år i övriga Europa, från Medelhavet och norrut.

Nu får också svenska varv möjligheten att erbjuda sina kunder en bottenmålning med Uni-Pro EU. Ett skikt räcker att hålla beväxningen borta hela säsongen.

Uni-Pro EU har betydligt högre torrhalt än tidigare bottenfärger vilket ger mindre utsläpp av lösningsmedel. Finns i 5- och 20-liters förpackning i kulörerna svart, mörkblå, blå, offwhite och röd.

Info: www.yachtpaint.com

Kommentarer

Lars Olsson 13:59:07 2014-01-28

Äh, det var väl ingenting! Sigma Ecofleet 238A håller i 3 säsonger och finns att köpa på toplicht.de (tror båten måste vara längre än 12 m för att den ska få användas i Sverige dock).

Svenska Seglarförbundets Historiska Utskott har varje år sedan 1996 vår och höst arrangerat Seglare Minns i Tranebergsstugan, då några erfarna kappseglare berättat för Börje Larsson om sina seglingsäventyr.

Dessa historier har spelats in på band och skrivits ut. Det är de elva första träffarna, som nu har resulterat i den första boken.

Boken kostar 195 kr plus porto. Den kan beställas hos Svenska Seglarförbundet, Åsa Blomqvist-Johnsson tfn 08-459 09 93 asa@ssf.se

Info: www.svensksegling.se

Här är ett nytt läderskydd som man syr fast på mantåget för att skydda segel från skav. Varje förpackning innehåller två grå förstansade läderskydd, två nålar och vaxad polyesterstråd samt instruktion hur man enkelt syr fast skydden.

Med förstansade hål i läderskyddet syr man på några minuter fast skydden. Skydden går att återanvända och sy fast igen.

• Tre storlekar
– Mantåg, pressad vajer (art 1150)
– Mantåg, parafil lina (art 1151)
– Mantågsstötta (art 1155)
• Enkel att montera
• Enkel att ta bort och sy fast igen

Skydden är tillverkade i grått läder. Pris 89 kr.

Info: www.youtube.com/waterlinedesign

Info: www.waterlinedesign.se

Kustbevakningens miljöräddande uppdrag för ett renare hav står i fokus. I årets monter, som heter D07:04 och finns i D-hallen, finns en strandbekämpare – en båt som är speciellt framtagen för oljesanering i grunda vatten.

Kustbevakningens strandbekämpare arbetade hårt med oljeutsläppet i Kyrkösund 2011. Med den operationen som utgångspunkt kommer vi att visa en del av den utrustning vi använder vid oljebekämpning.

Det miljöräddande uppdraget är grunden till Kustbevakningens ständiga närvaro till sjöss, dygnet runt, året runt. I kraft av vår närvaro, utför vi också en rad andra arbetsuppgifter, till exempel sjöövervakning, fiskeinspektioner, kontroller av varor (tullkontroll) och personer (gränskontroll) samt
inspektioner av bemanning och certifikat på yrkessjöfarten. Det gör Kustbevakningen till en maritim resurs för samhället.

Den som är intresserad av att arbeta på Kustbevakningen kan träffa myndighetens rekryterare under mässans andra helg:

• Lördag 8 februari 10.00–18.00
• Söndag 9 februari 10.00–14.00

Foto: Kustbevakningen.

Som vanligt inleds kappseglingssäsongen och Tjörn Runt-året på Båtmässan. Tävlingen finns i C-hallen, C 06:02, och har flera olika aktiviteter att erbjuda besökarna. Arrangörerna kommer även att presentera sin nya titelpartner för kappseglingen Tjörn Runt.

Förra året firade Tjörn Runt 50-årsjubileum och arrangörerna gjorde många förändringar. Hur skall båtarna segla i år? Blir det två banor även i år? Blir det andra förändringar? Alla frågor får sina svar på en informationsträff för seglarna onsdag 5 februari.

2014 har Tjörn Runt anledning att fira igen. Den här gången är det segelklubben som fyller 50 år och kappseglingen Lilla Tjörn Runt som seglas för 30:e gången. Att de firar lite extra kommer att märkas redan under Båtmässan.

Aktiviteter med StSS under Båtmässan:
•Fredag 31 januari. Invigning för press och speciellt inbjudna gäster. Vi kommer även att presentera vår nya titelpartner
•Lördag 1 februari-9 februari. Mässan öppen för allmänheten. Besök vår monter C 06:02
•Söndag 2 februari kappsegling med radiostyrda båtar Dragon Force 65, i bassängen.
•Onsdag 5 februari kl. 18.30-19.30. Informationsträff för Tjörn Runt-seglare lokal H1.
•Varje dag blir den kvalseglingar med radiostyrda båtar i bassängen för Lilla Tjörn Runt Indoor Cup.
•Lördag 8 februari. Final Lilla Tjörn Runt Indoor Cup.
•Söndag 9 februari kappsegling med radiostyrda båtar Micro Magic Cup, i bassängen.

Info: www.stss.se

Foto: Åke Fredriksson.

Svedea fortsätter att utmana båtförsäkringsbranschen med konkurrenskraftiga produkter. Nu har bolaget lyssnat på marknaden och erbjuder en allriskförsäkring för båtägare. Den har liknande omfattning som den allrisk som kan ingå i en hemförsäkring vilket är unikt inom svensk båtförsäkring. Försäkring med allrisk kan tecknas från januari 2014.

Till de flesta hemförsäkringar kan man välja till allrisk, ofta kallad drulleförsäkring, som ersätter olyckor orsakade av klumpighet och oaktsamhet. Som första svenska bolag erbjuder nu Svedea ett lika omfattande skydd för båtägare, vilket många efterfrågat. I bolagets XL- och XXL-försäkring ingår nu en allrisk som ersätter plötsliga och oförutsedda skador på båt, lös båtutrustning och personlig lösegendom som till exempel kläder och fiskeutrustning.

– Det här innebär att våra kunder kan få ersättning om de till exempel tappar mobilen eller kapellet i sjön, spiller olja på dynorna eller krossar vindrutan med båtshaken. Jag vet av egen erfarenhet hur lätt något kan gå fel när det gungar på sjön så det känns riktigt bra att kunna ersätta kunderna även i sådana fall, säger Göran Södergren, produktchef båt på Svedea.

På kort tid har Svedea gjort sig ett namn inom båtförsäkring och det här är inte första gången bolaget ligger i framkant när det gäller produktutveckling. Svedea var även först med att slopa det för försäkringsbranschen typiska undantaget för frys- och isskador.

Info: www.svedea.se

Scania rankas återigen bland världens 100 främsta företag inom hållbarhet. Det är Corporate Knights Global 100 list som varje år, under World Economic Forum i Davos, tillkännager listan som inkluderar företag från samtliga sektorer.

Scania ligger på plats 38, högst placerad av de svenska företagen, och näst högst i fordonsbranschen, efter BMW.
Kvalifikationen till Global 100 indexlista avgörs av 12 kvantitativa hållbarhetsfaktorer, såsom vinst i förhållande till energikonsumtion, förhållandet mellan verkställande direktörens lön och medarbetarnas medelsnittslön, förlorad skaderelaterad arbetstid, koldioxidutsläpp och mångfald inom ledarskap.

Att fokusera på hållbarhet är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för Scania. Mer än 90% av Scanias miljöpåverkan sker när produkterna används. Därför erbjuder Scania verktyg som Ecolution by Scania, som hjälper kunderna att drastiskt sänka kostnader och koldioxidutsläpp, och öka säkerheten på vägarna.

Scania lägger också mycket arbete på att arbetsplatserna ska vara säkra och hälsosamma, och att företagets processer och produkter är så resureffektiva och rena som möjligt.

Enligt Toby Heaps, vd för Corporate Knights, presterar Global 100-företagen 3,21% bättre över perioden, vilket visar fördelarna med att investera i hållbarhet.

− Resultaten talar för sig själva. Att toppa en väldiversifierad benchmark är inte lätt, men de här företagen har lyckats få en bättre marginal under en turbulent tid på kapitalmarknaderna. Vi tillskriver den överskridande avkastningen till den ökande betydelsen av investeringar inom viktiga hållbarhetsområden, exempelvis brist på vatten, höjda energipriser och växande konkurrens om humankapital, säger Toby Heaps.

För att läsa mer om Scanias arbete med hållbarhet och Ecolution by Scania, besök www.scania.com/sustainabilty

Överallt omkring oss finns en historia. Vem bodde egentligen i huset där bara grunden står kvar på den numera öde ön? Hur levde man av och i samklang med havet och när blev båtlivet ett fritidsnöje?

En del historier berättas, en del passerar snabbt förbi eller faller i glömska. Båtmässan vill lyfta vår historia och bjuder på spännande berättelser och händelser med vår skärgård som gemensam nämnare.

Deckarförfattaren Ann Rosman, som bor på Marstrand, är ett exempel på hur historien kan påverka och förändra. För hennes del från IT-branschen till författarskap. Ann Rosmans författarbana började med att hon engagerade sig i renoveringen av fyren Pater Nosters. På sin hemsida beskriver hon hur miljön och omgivningen satte igång hennes kreativitet.

”Eftersom ingen bott i den otillgängliga öns fyrmästarbostad på många år skulle det mycket väl kunna finnas en kropp inmurad i matkällaren. Och väggen skulle absolut kunna rasa när man lägger sista handen vid renoveringen inför nyinvigningen, som faktiskt skedde på riktigt år 2007. Titeln på min berättelse blev Fyrmästarens dotter.”

Efter sin debutbok följde fler deckare i Marstrandsmiljö som knyter samman då- och nutid. Hennes senaste bok Mercurium har hyllats, bland annat av Dick Harrison, professor i historia.
”Det är utan tvekan en av de bästa historiska romaner jag har läst. Min fru är av samma åsikt.”

I vår släpper Ann Rosman sin femte bok, men först kommer hon till Båtmässan för att berätta om hur historien och västkusten inspirerar henne. Missa inte ett rysligt spännande möte som garanterat går till historien.

På det historiska temat visar Båtmässan även en spektakulär Wind Wagon, en vinddriven lådbil som sex svenskar, däribland Henrik Wallgren, spikat ihop för att korsa Nevada-öknen i USA – precis som många svenska emigranter gjorde.

Båtmässan passar även på att döpa om sina kaféer efter kända öar och historiska platser, dessutom finns möjlighet att köpa gamla historiska sjökort från hela Bohuslän.

– Vi jobbar hela tiden för att ge våra besökare ett brett utbud. Båtmässan är inte bara till för de mest inbitna – alla ska kunna hitta något spännande och intressant. Med vår historiska satsning blir Båtmässan ännu mer komplett, säger mässans kapten, Bengt Wallin.

Ann Rosman gästar Båtmässans scen den 8 februari 15.00-16.00.
Teamet och båten Wind Wagon ställer ut på Båtmässan och teamet gästar Båtmässans scen den 5 februari 18.00-19.30.

I kväll (27 januari) börjar Världscupen i Miami för flera av GKSS seglare. Finnjolleseglaren Björn Allansson som tog guld i senaste Världscupstävlingen i Melbourne i december är på taggad och på plats, tillsammans med flera av 49er och 49er FX-seglarna.

Efter en framgångsrik säsong under 2013, där Björn Allansson klättrade till 3:a på Världsrankingen och som i december kröntes med vinst av Världscupstävlingen i Melbourneser han nu fram emot tävlingen.

– Allt mitt fokus ligger just nu på Världscupen. Jag har legat i Miami och tränat för att förbereda mig. Förhållandena har gett möjlighet till mycket träning och jag känner att jag verkligen förbättrat mina svagheter ett antal snäpp. När Världscupen drar igång har jag en bra chans att ta ytterligare en pallplacering, säger Björn Allansson.

– Träningen har gått fortsatt som på räls här i Miami och vi är redan framme vid nästa hållplats, världscupstart! Vi har haft fantastiskt kul men ser fram emot lite allvar och att återigen kunna visa vad vi går för mot några av de bästa seglarna i världen. Vi vet att vi har det som krävs för att vara med och slåss i toppen och känner att det viktigaste för oss är att fortsätta segla för fullt i alla situationer och hela tiden kämpa för att nå bättre placeringar. Vi har vår prestation i fokus och tänker ge järnet hela vägen hälsar Carl P Sylvan och Otto Hamel som seglar 49er.

Övriga GKSS-seglare är:
49er:
Team Victor Bergström /Victor Västernäs
Team Fritiof Hedström / Niclas Düring
49er FX
Lisa Ericsson/ Hanna Klinga
Randi Forså / Natalie Lagergren
Julia Gross, KSSS / Cecilia Jonsson, GKSS

Världscupstävlingen i Miami, USA, startar 27 januari och håller på fram till 1 februari. Världscupen består av fem tävlingar mellan december och april.

Info: http://mocr.ussailing.org/
Info: http://mocr.ussailing.org/index.php/multimedia/live/

Bilderna:
Björn Allansson. Foto: Team Sailbjorn.
Team 49er Carl P Sylvan och Otto Hamel. Foto: Lisa Ericsson.

Efter höstens avslöjanden i GP om mygel och felaktigheter hos Grefab får nu det kommunala hamnbolaget mer kritik. Den här gången är det revisorerna som levererar en riktig salva.

Grefab – norra Europas största hamn för fritidsbåtar – har fått mycket kritik för det sätt som hamnen har skötts under flera årtionden. Bland annat har en före detta hamnkapten, enligt GP, i många år haft ensamrätt att sälja drivmedel i hamnen i ett eget bolag. En syssla han skötte på arbetstid med lön från Grefab.

I sin kritik tar revisorerna nu upp “oklarheter vad gäller kontroll och styrning av kösystemet avseende båtplatser”.

Info: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2257796-ny-kritik-mot-grefabs-batko

Italienska Benetti är välkänt för sina fina och eleganta segelyachter. Nu har företaget presenterat ett helt nytt koncept med en 41 m lång superyacht.

Det nya båtkonceptet har tagits fram i samarbete med Whyko Company, som är en av Italiens mest välkända mäklare av större yachter. Konceptet heter BWA 41 och ska ge Benetti ingång på yachtmarknaden för 40–50 m långa lyxbåtar.

Designen är inte helt revolutionerande, men den omfattar allt det som bör finnas i en modern yacht; från stora fönster med ljusinsläpp till att skrovet helt saknar de klassiska runda ventiler som oftast funnits där på äldre modeller.

Båten sägs vara designad med tanke på enkelhet och sociala utrymmen som ska vara tillgängliga för alla. Till exempel finns det en stor relaxavdelning i fören och ett soldäck med pool.

Tekniska fakta
Material: Stål och aluminium
Längd: 41,00 m
Bredd: 8,30 m
Djupgående: 2,25 m
Vikt: 400 ton
Bränsletank: 62 000 liter
Vattentank: 8 500 liter
Gråvattentank: 3 500 liter
Gäster: 10+2
Besättning: 6+1
Maxfart: 15 knop
Marschfart: 14 knop
Räckvidd: 4 000 Nm vid 10 knop
Motorer: 2xMAN V12-1200
Generator: 2×80 kW
Propeller: 2×5 blad
Bogpropeller: 1×80 kW
Båtvarv: BSD Yachts
Info: www.bsdyachts.com

För två år sedan tillkännagav SCA att de skulle ställa upp med en båt i Volvo Ocean Race. Nu kan du se den första filmen på den kvinnliga besättningens tuffa träningspass. Team SCA har valt att segla med en helt kvinnlig besättning.


Det är inte första gången som en helt kvinnlig besättning ställer upp i Volvo Ocean Race, men det är första gången som en helt kvinnlig besättning får samma stöd som en manlig besättning – från start till mål.

Anledningen till att SCA valde en kvinnlig besättning är att 80 procent av företagets produkter köps av kvinnor. Genom att delta med ett eget team i Volvo Ocean Race visar SCA bland annat vilka möjligheter kvinnor har att ta sig an nya utmaningar – på havet eller hemma.

Med nio månader kvar till starten är Team SCA mitt uppe i sina träningsförberedelser vid träningslägret på Lanzarote.

Under de senaste åren har varumärket Clas Ohlson stärkts till att bli ett av de mest populära varumärkena i Norden. Clas Ohlson tar nu sitt första steg utanför Europa genom att öppna en ny butik i Dubai före sommaren.

Clas Ohlson har tecknat ett franchiseavtal med SYH Retail om etablering av Clas Ohlsons butikskoncept i GCC-regionen (Gulf Cooperation Council). SYH Retail är en del av Al Homaizi Group som har lång erfarenhet av franchising i regionen och vars befintliga samarbetspartners inkluderar IKEA bland andra internationella varumärken.

SYH Retail har tecknat avtal med Majid Al Futtaim Properties om att öppna regionens första Clas Ohlson-butik i Mirdif City Centre i Dubai, Förenade Arabemiraten. Mirdif City Centre omfattar totalt 430 butiker och har 20 miljoner besökare per år. Clas Ohlsons butiksyta kommer att uppgå till totalt 1 326 kvadratmeter och butiken beräknas öppna före sommaren 2014.

”Franchising är ett komplement till vår tillväxtstrategi och en möjlighet för oss att etablera vår verksamhet framförallt i snabbväxande länder där det är brukligt att använda franchisingpartners för marknadsetablering. Vi är mycket glada över att det är i Mirdif City Centre, som är ett av Dubais största köpcentrum, som vi kommer att öppna regionens första Clas Ohlson butik”, säger Klas Balkow, VD och koncernchef Clas Ohlson.

Företaget planerar en etablering av två butiker i GCC-regionen under 2014. Efter utvärdering av de initiala butiker som etableras, är ambitionen etablering av minst 20 butiker i regionen under en femårsperiod.

”Expertis och erfarenhet är avgörande för vår framgång vid etablering i GCC-regionen. Det gör Seda Bayarlar och hennes team vid SYH Retail till en värdefull partner på den här resan”, säger Klas Balkow.

”Både som konsument boende i Mellanöstern och även som yrkesverksam inom detaljhandeln, är jag övertygad om potentialen för Clas Ohlson att lyckas i regionen. Konsumenter i Mellanöstern är redo att välkomna Clas Ohlsons smarta lösningar i sina hem”, säger Seda Bayarlar, VD, SYH Retail, Al Homaizi Group.

Under verksamhetsåret 2013/14 har Clas Ohlson för avsikt att etablera 12-17 nya butiker och har så här långt öppnat totalt 8 nya butiker. Antalet framtida butiksetableringar som kontrakterats uppgår till totalt 11 butiker. Med nuvarande 182 butiker och 11 kontrakterade kommer Clas Ohlson att ha totalt 193 butiker varav 81 i Sverige, 68 i Norge, 31 i Finland, 12 i Storbritannien och en i Dubai.

Den 29 maj är det dags igen för en av de häftigaste kappseglingarna i våra farvatten. Då går starten för Nord Stream Race 2014, som seglas från Sankt Petersburg till Warnemünde via Helsingfors. Deltagare blir sex stycken Swan 60 och andra båtar som seglar under ORC-reglerna.

Arrangörer är Norddeutscher Regatta Verein (NRV) och Saint Petersburg Yacht Club (SPYC), som presenterade årets program för racet på boot i Düsseldorf. Efter att ha seglat direkt till Ryssland från Tyskland 2013 blir det i år en omvänd bansträckning med start i Sankt Petersburg och målgång i Rostock-Warnemünde efter ett stopover i Helsingfors.

Efter starten 29 maj seglar båtarna de cirka 150 Nm till Helsingfors. Där blir det både Match Race och Inshore Races i fyra dagar innan båtarna drar vidare. Bland annat ska en race village byggs upp i centrala Helsingfors.

Därefter väntar en sträcka på 600 Nm med ett distancerace till Rostock-Warnemünde. Båtarna passerar både Gotland och Bornholm när de seglar längs med Nord Stream gasledningen i Östersjön.
Målgången i Warnemünde beräknas till 5–6 juni.

Info: www.nord-stream-race.com
Facebook: www.facebook.com/nordstreamrace
Twitter www.twitter.com/nordstreamrace

Novembers statistik från Tillväxtverket/SCB visar att turismen i Göta kanalområdet (Mariestad, Töreboda, Gullspång och Karlsborg) fortsätter att öka, en ökning som har hållit i sig från april 2013. Under årets första elva månader ökar antalet gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar med 9,8 procent och på camping med 17,3 procent. Det är betydligt högre än snittet i Västra Götaland på 4,2 procent.

Antalet kommersiella gästnätter på HSV ökade varje månad från april 2013. Den största tillväxten skedde i november (+32,4%) och den lägsta i juli (+5,4%). Under de andra månaderna låg tillväxten på mellan 14 och 29 procent. Mycket glädjande är att det är turismen under lågsäsongerna som ökar kraftigast. Tillväxten är störst på den norska marknaden som ökat med 43 procent. Den svenska marknaden ökade med 9,4 procent.

I Skaraborg bedrivs ett gemensamt utvecklingsarbete sedan 2008 med stöd av Kommunalförbundet och Västsvenska Turistrådet. En ny arbetsmodell har provats under 2013 med tematiska affärsutvecklare som arbetar över hela området. Fokus ligger på upplevelser kring måltiden, outdoor-aktiviteter* och gott värdskap med fler sk turistserviceplatser. Under året har insatser gjorts för att ta fram nya produkter och paket för utländska researrangörer, till exempel paket med båtresa och mat, men även cykelpaket, som säljs via bland annat tyska DerTours.

Målsättningen har också varit att få ökad exponering genom fler pressbesök, vilket resulterat i fina artiklar, t.ex. The Daily och the Telegraph. Därutöver är det fler boendeanläggningar som är öppna i området, totalt sex anläggningar fler än i fjol, vilket innebär drygt 20 000 fler rum.

Charlotte Nordström, ordförande Turistutskottet Skaraborg kommenterar utvecklingen:
– Det är oerhört glädjande att följa utvecklingen. Skaraborg har på mindre än fem år lyckats dubblera den turistekonomiska omsättningen till 3,5 miljarder kr (2012). Det nya arbetssättet öppnar upp för ännu närmre samverkan med näringslivet, och med utgångspunkt i vad marknaden efterfrågar ökar samtidigt försäljningsmöjligheterna.

Lotta Nibell-Keating, tf VD Västsvenska Turistrådet instämmer:
– Att fler entreprenörer väljer att satsa på turismen och helårsverksamhet bidrar starkt till att stärka Göta kanal och Skaraborg som destination. Genom ökad samverkan, ett större utbud och fler produkter ökar också attraktionen.

* Begreppet outdoor inkluderar aktiva naturupplevelser som vandring, cykel, paddling, fiske med mera.

Foto: Åsa Dahlgren.

Svenska Rydsbåtar gör en facelift av sin modell Ryds 23 S-line. Båmodellen har av många sedan introduktionen hyllats otaligt för sina säkra och pålitliga sjöegenskaper.

Inför 2014 uppdaterar Ryds DC-modellen med:
•Nya stolar och ny klädsel
•Ny kyl med kylfack i pentrypaketet
•Fusion stereo med Bluetooth
•LED lanternor
•Portabel toalett

WA-modellen får:
•Ny klädsel
•Fusion stereo med Bluetooth
•LED lanternor
•Portabel toalett

Ryds 23 DC S-line kostar 619 900 kr och 23 WA S-line kostar 609 900 kr.

Småländska Ryds Båtar AB är en av Nordens största tillverkare av fritidsbåtar. Utveckling och tillverkning sker i Sverige.

Företaget är personalägt och har de senaste åren gjort en stor industriell satsning på att tillverka båtar med högre kvalitet på kortare produktionstid. Tekniken bygger på vakuuminjicering med dubbla formar – en metod man är ensamma om i Europa.

2012 introducerade Ryds den nya serien F-line. Modellen F528 blev utsedd till European Powerboat of the Year som andra svenska båt någonsin. Båten har också utsetts till MiljöBästaBåt 2012 av Svenska Båtunionen och till Årets båt på Norges största båtmässa Allt for Sjøen.

Info: www.ryds.se

Havet har i alla tider haft stor betydelse för människan utveckling. I den nya tvärvetenskapliga boken En maritim värld berättar 36 forskare, majoriteten av dem verksamma vid Göteborgs universitet, om havets roll för människan i ett långtidsperspektiv. Den vänder sig till såväl studenter som en intresserad allmänhet.

– Boken tar avstamp i ett humanistiskt perspektiv utifrån ämnena historia, arkeologi och antikvetenskap, men med ett tvärvetenskapligt komplement ger den även inblick i havens geologiska och oceanografiska skeenden, säger Katarina Streiffert Eikeland, arkeolog vid Göteborgs universitet och en av bokens två redaktörer.

En marin värld är ett samarbete mellan humanister och naturvetare som samlat sina texter under ett antal teman, oavsett ämnestillhörighet. Genom det tematiska upplägget blir havets betydelse för kommunikation och integration mellan människor i alla tider utifrån sociala, kulturella och ekonomiska perspektiv tydligt.

Det blir också påtagligt att det finns klara paralleller mellan händelser i historien och vad som sker i dagens globala samhälle. Miljöaspekter, lika aktuella idag som ur ett historiskt perspektiv, problematiseras i några av bokens bidrag.

– Bland annat presenteras Sveriges första miljödebatt på 1700-talet där frågan gällde i vilken utsträckning avfallet från sillsalterier och trankokerier skadade havsmiljön eller inte. Vår egen tids marina problem med övergödning av havet tas också upp, säger bokens andra redaktör, antikvetare Madelaine Miller vid Göteborgs universitet.

Andra frågor som belyses är skeppskonstruktioner, havet som rekreationsplats och folkförflyttningar över haven på grund av sociala, ekonomiska och/eller ekologiska orsaker, ämnen som är av yttersta vikt även idag.

– Idag vet vi att kunskapen om havet är viktig för att vi ska kunna förstå hur människan levt. Utifrån denna insikt vill forskarna ge exempel på hur vi kan resonera runt havet och dess betydelse för människans utveckling genom tiderna, säger Madelaine Miller.

Bokens specifika teman är tänkta att peka dels på mångfalden inom det maritima perspektivet, dels på förtjänsterna med tvärvetenskap – att det går att tala om samma saker utifrån olika ämneskompetenser.

Förhoppningen med En maritim värld är att skapa en plattform som stimulerar fram nya infallsvinklar runt temat hav, där det regionala ställs mot det globala, där historien ställs mot nutid och där olika discipliner, humaniora och naturvetenskap kompletterar varandra.

– Inte minst hoppas vi kunna öka samverkan mellan forskarvärlden och allmänheten i frågor som rör maritima teman, säger Katarina Streiffert Eikeland.

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och Narec, National Renewable Energy Centre i Storbritannien, har tecknat ett avtal om strategiskt FoU-samarbete inom havsbaserad förnybar energiproduktion. För SP och Narec markerar detta avtal nästa steg i att mer proaktivt utveckla internationella samarbeten och komplettera varandras spetskompetenser och testanläggningar.

– Vi är mycket glada över att få jobba med Narec, som är ett världsledande testcenter inom marin energi. Genom att kombinera vår kompetens, labbmiljöer och kunskaper inom tillförlitlighet, mätteknik och högspänning med Narecs testmöjligheter kan vi nu hjälpa den marina energisektorn framåt, säger Pierre Ingmarsson, projektledare på SP.

– SP och Narec har under en längre tid identifierat områden för samarbete. Genom att formalisera samarbetet skapar vi nu förutsättningarna för att dra nytta av varandras styrkor kommersiellt och inom forskningen, säger Ignacio Marti, teknisk direktör vid Narec.

– Det är jätteroligt att höra om samarbete mellan organisationer i norra England och dess partners i Sverige. Det här samarbetet bygger på det redan existerande partnerskapet mellan North East Enterprise Partnership (NELEP), Arts Council England och Västra Götalandsregionen. Båda syftar till att skapa kommersiella samarbeten och möjliggöra kunskapsöverföring mellan länderna, säger Caroline Theobald, svensk honorärkonsul.

Info: www.sp.se