nyhetstest

Återigen har föroreningar av svavel och järn påvisats i träprover från gamla skeppsvrak i Östersjön. Denna gång gäller det fartyget Spökskeppet samt regalskeppen Svärdet och Kronan. Träprover från skeppen har analyserats av en grupp forskare från Göteborgs universitet, Stockholms universitet och University of Calgary. Resultaten har publicerats i det senaste numret av tidskriften Scientific Reports.

Tidigare har samma forskargrupp rapporterat om stora mängder svavel- och järnföroreningar i regalskeppet Vasa. Forskarna fann då att svavelsyra och sura saltutfällningar utvecklades vid ytan av skrovet och på andra träföremål.

– Det här är ett resultat av naturliga biologiska och kemiska processer som sker i syrefattiga vatten och i sediment, säger Yvonne Fors, på institutionen för kulturvård vid Göteborgs universitet, som är en av forskarna bakom artikeln.

Men även om svavel- och järnföroreningarna är att betrakta som vardagsmat i gamla vattendränkta trävrak kan det innebära problem för det framtida bevarandet av skeppen i museimiljö.

Skepp av stort arkeologiskt värde
Spökskeppet påträffades av en slump i Östersjön 2003. Det holländska handelsfartyget från 1600-talet upptäcktes av ett privat dykbolag i samband med sökandet av den försvunna DC3an. Spökskeppet har visat sig ha stort arkeologiskt värde. Långtgående planer finns för bärgning och konservering. Om de prover som hittills analyserats är representativa för hela Spökskeppets skrov innebär det att fartyget inte nödvändigtvis behöver utveckla samma problem som 1600-tals kollegan Vasa.

– Eftersom järnhalten i träet verkar vara förhållandevis låg så förekommer inte de mest potentiellt aggressiva svavelföreningarna i någon större mängd. Men vi kan inget säga säkert förrän vi gjort flera analyser från skeppet. Ju mer vi vet om den kemiska sammansättningen i träet ju bättre kan konserveringsinsatserna förberedas, säger Yvonne Fors.

Flera skepp kommer sannolikt bärgas
Även regalskeppet Kronan kan komma att bärgas på sikt.

– Vi har studerat prover från Kronan under ett par år och har nu dessutom fått tillfälle att analysera prover från regalskeppet Svärdet som sjönk under samma strid 1676, säger Yvonne Fors.

Kronan uppvisar potentiellt aggressiva svavelföreningar och högre järnhalter än Spökskeppet. Av det tre skeppen i studien påträffades de högsta halterna av både svavel och järn i träprover från Svärdet.

Liknande föroreningar har tidigare påträffats i träprover från fartygen Vasa, Riksnyckeln, Götavraket, Stora Sofia, vikingaskeppen i Skuldelev, engelska Mary Rose och australiensiska Batavia.

Länk till artikeln: http://www.nature.com/srep/2014/140227/srep04222/full/srep04222.html

Bild: Spökskeppet, Deep Sea Productions.

Porträttbild: Yvonne Fors

På internationella kvinnodagen 8 mars, kl. 12.00, inviger Bohusläns museum en utställning kring idébåten ALL ABOARD. Båten har utvecklats efter intervjuer med över 300 kvinnor. De har berättat om vad de tycker är besvärligt, opraktiskt och farligt ombord i familjens fritidsbåt och saker som de vill ändra på.

De frågar till exempel: ”Måste jag vara stor och stark för att segla? Hur ska jag orka dra upp min man om han trillar överbord? Varför kan man inte enkelt torka sjöblöta kläder?

Resultatet är en båt som möter kvinnors önskemål utan att exkludera mäns, och därför blir bättre för alla. Här finns många spännande lösningar på vardagsproblem, lösningar som är tänkta att inspirera tillverkare i båtbranschen.
Redan har till exempel företaget Båtsystem utvecklat en sittbrunnsbastu. Målet är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt bredda kundunderlaget för fritidsbåtar.

Det övergripande målet är ökad konkurrenskraft för svensk båtindustri. Initiativet kommer från Svenskt Marintekniskt Forum, en organisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. De fick 22 företag och organisationer från olika branscher att samverka kring idébåten, som visades första gången 2012 på Allt för sjön på Stockholmsmässan.

De största finansiärerna är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. Idébåten byggdes av Space Production i Göteborg. Projektledare var Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärsutvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som svarar mot kundernas önskemål.

Lär dig att redigera dina fiskefilmer, optimera din blogg och nå ut genom bruset genom rätt kanaler. På tioårsjubilerande Sportfiskemässan bjuds besökarna på kurs i virtuella värden av digitala proffs som stöttas av Youtube. Sportfiskemässan arrangeras den 21-23 mars på Kistamässan i Stockholm.

På Sportfiskemässan 2014 satsas det på nytänkande. Kanalgratis.se, en av Nordens största Youtube-kanaler, kommer till mässan för att bland annat ge kurser i filmproduktionen med fokus på sociala medier och bloggar. Kanalgratis.se – som stöttas av Youtube genom en personlig mentor – håller kurserna varenda mässdag i sin egen monter.

Ett annat inslag på mässan är produktionsbolaget Freewater Pictures som består av sex unga killar som brinner för film och fiske. Med inriktning på vildmark/fiske och med kameran i högsta hugg vill de porträttera vildmarken och naturen. På scenen berättar de om sina äventyr i samband med den sex veckor långa inspelningen av nya storsatsningen ”Alaska”. Lyssna till Freewater Pictures föredrag på scenen lördag 22 mars klockan 13.30.

Men redan första mässdagen finns det många höjdpunkter i mässprogrammet. I kändisduellen gör fiskeprofiler upp mot kändisar i olika spötekniker på kastbanan, samt i en frågetävling på scenen. Bland annat Rafael Edholm, Markoolio, Adam Alsing och Millencollin-gitarristen Erik Ohlsson är med och tävlar mot fiskeprofilerna. Kändisduellen inleds på kastbanan fredag 21 mars klockan 14.00 och fortsätter på scenen samma dag klockan 14.30.

Tioårsjubilerande Sportfiskemässan är Sveriges största mötesplats för alla fiskare. Här finns bland annat Europas största mobila akvarium, fiskeskolor, kastbana, nya båtar, de senaste produkterna och kändisarna från TV.

Nu har du chansen att låta bygga en handgjord modell av din favoritbåt. Promero Boats bygger skalenliga modeller av bland annat Snipa – en klassisk rodd- och segelbåt, Drake – Johan Ankers vinnande bidrag i GKSS tävling 1929 och Storskär – ångfartyget som flitigt trafikerat Stockholms skärgård i över 100 år.

– Båtsäsongen är väldigt kort i Sverige och att visa och beskåda sin egen båt eller sin favoritbåt som handgjord modell är ett sätt att förlänga säsongen. Vi ser dessutom allt större efterfrågan att använda modellbåtar att pryda sitt hem med som en vacker inredningsdetalj, säger Gustaf Uggla, grundare till familjeföretaget Promero Boats.
För att uppnå högsta detaljrikedom samarbetar Promero med båtkännare, kända konstruktörer och intresseföreningar.

– Våra modellbyggarna följer originalritningar noga och kombinerar traditionellt hantverk med modern teknologi som 3D-printning av detaljer. För att kunna bygga serier om 10 och 20 stycken och hålla låga priser gör vi skroven i Vietnam och sedan visst detaljarbete i Sverige, berättar Calle Uggla, designer på Promero Boats.

Följande nyheter (urval) visas på mässan 2014 i företagets monter AG02:
Drake
Drake tillkom 1929 efter en konstruktionstävling utlyst av GKSS där Johan Anker stod för det vinnande bidraget. Strax efter 1975 började Draken tillverkas i glasfiber och sedan dess har den blivit allt populärare i kappseglingssammanhang. Draken finns både som helmodell i skala 1:11 (80 cm lång) och som halvmodell i skala 1:15 (60 cm lång).
Snipa
Snipan är en rodd- och segelbåt som traditionellt använts till fiske och transporter av olika slag. Båten kännetecknas av en spetsig för och en spetsgattad, något rundad akter. Förlagan till Promero Boats handbyggda helmodell – som nu erbjuds i skala 1:10 (55 cm lång) – byggdes av båtbyggare Erik Karlsson i Stjärnvik på Svartö 1930.
Storskär
Ångfartyget S/S Storskär – eller S/S Strängnäs Express som hon ursprungligen hette – byggdes 1908 på Lindholmens varv i Göteborg och gick traden mellan Stockholm och Strängnäs. Storskär fick sitt nuvarande namn först efter att Waxholmsbolaget köpt och döpt om henne 1939. Promero Boats erbjuder Storskär som handgjord helmodell i skala 1:48 (80 cm lång).
Modeller finns att beskåda i Promero Boats monter ”Minibåtmässan”, AG:02 där närmare 20 st modeller visas. För mer information ring Gustaf Uggla, 070-590 23 97 eller mejla gustaf@promero.se

Info: www.promeroboats.se

De bättre tiderna för båtbranschen gör att Najadvarvet anställer fem båtbyggare på Henån. Produktionen ska återigen sätta fart i de lokaler som byggdes för Najad.

Under hösten förvärvade Lidköpings Båtsnickeri AB det klassiska båtmärket Najad. Per omgående flyttades produktionen hem till Henån på Orust och det varv som ursprungligen byggdes för produktion av båtarna.

Redan första kvartalet i år väljer nu Najad att rekrytera minst fem personer för produktion av beställda båtar.
Med anledning av framgångar vid mässan i Düsseldorf nyligen och en ökad efterfrågan generellt har Najad även etablerat ett nätverk för försäljning i Tyskland, Danmark, Benelux och Spanien.

– Med en ägare som satsar på att återigen, med genuint lokalt hantverkskunnande, producera exklusiva segelbåtar i Sverige för en internationell marknad har vi mött stort intresse. Därför är det glädjande att vi nu behöver investera inte bara i rekryteringar av kunniga båtbyggare utan även i teknisk produktionskapacitet, säger Håkan Bengtsson, vd för Najad/SwedeStar.

Båtarna är redan under produktion och både flytten och nystarten har gått över förväntan. Efter två konkurser har Najad nu äntligen goda förutsättningar att på lång sikt bygga och vårda det varumärke som blivit ett signum för svensk båtbyggartradition internationellt.

– Vi sa redan när vi köpte verksamheten att med Najad kommer både stora möjligheter och stort ansvar. Då som nu är målet inte att bygga flest båtar utan att bygga bäst båtar. Vi förivrar oss inte med våra investeringar, men vi kan inte spara oss till framgång. Det är självklart mycket roligt att satsa i Najads hemmahamn och skapa fler jobb för fler båtar på grund av en internationell efterfrågan, säger Håkan Bengtsson

Synergieffekterna har inte låtit sig vänta. I och med förvärvet har det tidigare innehavet av SwedStars båtprogram också märkt av en tydligt större uppmärksamhet. Redan i vid mässan i Düsseldorf skede leverans av en ny båt till Schweiz och i dagarna tecknades order för nyförsäljning till Norge.

Sammantaget upplever Najad och SwedStar att tillverkningen av kvalitetsbåtar i Sverige på nytt har vind i seglen.

Linjett segelbåtar är i hög grad uttrycket för en designfilosofi som nu har 40 års erfarenhet bakom sig. Trygghet och säkerhet kombineras med goda seglingsegenskaper. Konstruktör är Gustafsson på Rosättra Båtvarv. Linjett 43 är som sig bör en prototyp, som nu ska testas och utvärderas i skarpt läge under sommaren 2014. Den blir varvets åttonde båtmodell.

– Vår ambition är att även Linjett 43 skall vara linjeskön, styv och med ett lättdrivet skrov som därmed blir enklare att segla med liten besättning, säger Mats Gustafsson.

Med Linjett 43 testar Rosättra Båtvarv för första gången en köl med flexibelt djupgående. Kölen skall kunna höjas och sänkas med ett spann mellan 1,90–2,45 m.

– Största vinsten med en höj- och sänkbar köl blir tillgängligheten i skärgården. Detta medför även en lägre vikt och därmed mindre segelyta med påföljande mindre krafter att hantera för besättningen enligt Mats Gustafsson.

Linjett är byggd för skärgården och då ska den nya konstruktionen också klara alla utmaningar i den miljön. Varvet kommer bokstavligt talat att genomföra krocktester med den nya kölkonstruktionen, faller testerna väl ut så kommer konceptet att användas i produktionen. Ambitionen finns att även Linjett 43 skall bli en god kappseglare. Sittbrunnen är utformad med fokus på cruising, men med två rattar för bra överblick på segel och däck samt att skapa bekvämlighet för rorsman och besättning.

Även under däck visar Rosättra sin hantverksskicklighet och Linjett 43 erbjuder elegant interiör. Nu väntar en spännande sommar för Gustafssons på Rosättra och för Linjettägarna som kan följa projektet på nära håll.

Rosättras Linjett 43 kommer inte presenteras på båtmässan ”Allt för Sjön” men du kommer att möta henne i sommarens Gotland Runt och andra kappseglingar i Stockholms skärgård.

Måndagen 3 mars samlas 45 företagare i nätverket Officiell Partner Göta kanal till vårträff i Karlsborg för en uppstart inför årets kanalsäsong.

Under träffen kommer företagarna bland annat att få ta del av en föreläsning i Göta kanals mer unika historia, av professor Reinhold Castensson. Deltagarna kommer också att få information om vad som krävs för att sälja till den tyska marknaden.

Under träffen förbereds även gemensamma aktiviteter inför säsongen. Den första aktiviteten är Sveriges längsta loppis, som äger rum 10 maj på flera platser längs Göta kanal.

Officiell Partner Göta kanal är ett företagsnätverk som syftar till att stärka medlemmarnas företag och förbättra upplevelsen för våra besökare längs Göta kanal. Nätverket ställer höga krav på kvalitet och engagemang. För att bli medlem i Officiell Partner Göta kanal krävs en inbjudan och deltagande i en förträff. Därefter deltagande under de två obligatoriska vår- och höstträffarna. Företaget förbinder sig att följa kriterierna för nätverket och kvalitetsarbetet via en undertecknad avsiktsförklaring. För närvarande ingår 47 företag längs Göta kanal i nätverket.

Dragningskraften hos historiska fartyg är stor. En undersökning som Sjöhistoriska museet har gjort visar att 250 000 personer varje år kliver ombord på Sveriges 126 k-märkta fartyg. Undersökningen är ett led i utvecklingen av arbetet med att ta hand om och använda dessa fartyg.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt kulturhistorisk värdefulla fartyg sedan 2001. Den undersökning som museet nu gjort visar att de idag 126 k-märkta fartygen årligen lockar nästan 250 000 passagerare. Av dem är ungefär 40 000 under 19 år. I totalsiffran ingår också de som varit ombord som besättning och som elever.

– Resultatet av undersökningen visar hur stort intresset är för vårt flytande kulturarv. Här finns en dragningskraft som har stor betydelse för besöksnäringen regionalt och lokalt, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.

Undersökningen bygger på uppgifter från fartygens ägare och genomfördes av Sjöhistoriska museet för att samla idéer kring hur arbetet med historiskt intressanta fartyg kan utvecklas.

– Det finns önskemål om utökat stöd för de k-märkta fartygen. Vi har fått in många förslag på verksamheter som kan utvecklas, till exempel satsningar på hantverkskompetens och ett ökat engagemang från fartygens hemkommuner. Bättre ekonomiska villkor efterfrågas förstås också, säger Hans-Lennart Ohlsson.

I resultatet av undersökningen syns dessutom omfattningen av de åtgärder som genomförts på fartygen under senare år. Nya master har kommit på plats, hytter, salonger och byssor har renoverats, hjälpmaskiner och livflottar har tillkommit, bordläggning i både trä och plåt har bytts ut, riggar har återställts, tuber i ångpannor har bytts ut.

– Listan över insatser är mycket imponerande. Och det är tack vare engagemanget hos fartygsägare och föreningar som vi fortfarande kan se dessa fartyg i trafik runt våra kuster, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Undersökningen och dess resultat kommer att presenteras i sin helhet under Fartygsforum, som i år arrangeras i Eskilstuna den 11-12 oktober.

Läs mer om Sjöhistoriskas arbete med k-märkning av fartyg och fritidsbåtar på sjohistoriska.se.

Leveranssäsongen har redan börjat för Hallberg-Rassyvarvet i Ellös. En återkommande köpare är British Kiel Yacht Club, som för femte gången förnyar sin flotta med tio nya Hallberg-Rassybåtar.

Med de här båtarna har BKYC genom åren tagit leverans av 54 stycken nya Hallberg-Rassybåtar. Tidigare har man haft flottor av tolv Hallberg-Rassy 29, tolv Hallberg-Rassy 31 och två tidigare flottor av tio Hallberg-Rassy 342.

British Kiel Yacht Club är en privat segelklubb, baserad i Kiel, Tyskland. Den brittiska militären hyr båtarna av klubben för seglingsutbildning. Vanligtvis seglar besättningar från brittiska armén, men det förekommer även att personal från brittiska flottan och brittiska flygvapnet eller privatpersoner som har anknytning till brittiska militären seglar.

Fem till sju män och kvinnor är ombord på varje båt på en tripp som normalt sett pågår fem dagar. Rutten går från Kiel till Danmark och är 150 Nm. Båtarna används intensivt från början mars till slutet av november. Varje båt seglas omkring 7 000 Nm om året, vilket motsvarar cirka sju års normal segling.

Klubben studerar marknaden väldigt detaljerat varje gång man byter flotta. BKYC är mycket entusiastiska över sin nya flotta av Hallberg-Rassy 342. För BKYC är det viktigt att båtarna är rejält byggda och klarar de tuffa förhållanden de utsätts för. Andra viktiga faktorer är andrahandsvärde, reservdelsförsörjning och valuta för pengarna.

Info: www.bkyc.de

Nu binds båtmässan Allt för sjöns stora skärgårds- och båtintresserade publik samman med Skärgårdsstiftelsens kunskap om skärgårdsfrågor och erbjuder två seminarier tillsammans. På mässan anordnas ett politikersamtal om Framtidens skärgård och en odyssé över Huvudskär nu och då.

För Skärgårdsstiftelsen är samarbetet ett sätt att bredda målgruppen för seminarierna som tidigare varit exklusiva för stiftelsens vänner. Genom att Allt för sjön nu öppnar upp för detta kan vi ge möjlighet till fler att få kunskaper om den skärgård som många av mässans besökare kommer att framföra sina båtar i.

– En ren miljö och en attraktiv skärgård är ju en förutsättning för båtlivet, så de här frågorna ligger oss väldigt varmt om hjärtat, både mig personligen och ur mässans synvinkel. Och det ligger en hel del frågor om skärgårdens utveckling på bordet just nu, så varför inte låta så många som möjligt ta del av den debatten. Jag tror faktiskt att frågorna på något sätt berör merparten av våra nästan 100 000 besökare, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

– Många av mässans besökare och stiftelsens vänner har ett brett intresse för skärgården och skärgårdsfrågor. Därför känns det roligt att kunna erbjuda seminarier som tar upp aktuella frågor i skärgården och bredda kunskapen om förhållandena i Stockholms övärld. I år är det val och därför känns det naturligt att anordna ett politiskt samtal som kan visa på partiernas ambitioner för skärgårdens utveckling. Huvudskär är en alltid lika spännande plats med en unik historia och stiftelsen kulturbyggnader väcker stort intresse. Bredden på ämnen i seminarierna visar även tydligt på bredden av stiftelsens verksamhet, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

Välkommen till seminarierna:
Sem 1: Framtidens skärgård
Ett politiskt samtal om skärgårdens framtid. Det är val hösten 2014 och det gör att politiken kommer stå i fokus under året. För skärgårdsintresserade kan det därför vara intressant att få en bild av hur de politiska visionerna ser ut för skärgården i sin helhet, för Skärgårdsstiftelsen, för båttrafiken och för förutsättningarna för besöksnäringen.
Välkommen att ställa dina frågor till politikerna!
Tid: 5 mars, kl 16-18
Plats: sal K11
På scen: De politiska partierna i Stockholms läns landsting. Moderator: Jeppe Wikström

Sem 2: Huvudskär nu och då
Stiftelsens styrelseordförande Gustav Hemming inleder seminariet. Susanne Svantesson och Anders Willborg kommer att berätta om Huvudskärs historia och ögruppens betydelse för skärgården, utifrån det forskningsarbete som de bedrivit kopplat till utställningen ”Bland uniformer och strömmingsskötar” om Huvudskärs historia, på Ornö Museum. Under föreläsningen kommer bl.a. de unika myndighetshusens historia och ett antal personporträtt att belysas tillsammans med unika historiska fotografier.
Tid: 6 mars, kl 16-18
Plats: sal K11

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Neptunkryssaren är en av de vackraste båtarna som seglar i våra vatten. På Allt för sjön visas konkurrenskraftig Neptunkryssare i trä. ”180 Kokett” är en av de Neptunkryssare som varit mest framgångsrika på kappseglingsbanorna genom tiderna med bl.a. sex SM Guld, 1963, 2007, 2008, 2009, 2010 och 2013. Båten byggdes 1953 på Kalle Johanssons båtvarv i Norrtälje.

De nuvarande ägare är Mats Rimmö och Oskar Röös. De kappseglar för Ekolns Segelklubb i Uppsala, och köpte båten 1995 och har sedan dess helrenoverat och optimerat båten för kappsegling. Några av de renoveringar som gjorts är nåtlimning, byte av däck, däcksbalkar, ruff, rigg, alla beslag och nytt döträ.

Neptunkryssarförbundet är ett ideellt klassförbund anslutet till Svenska Seglarförbundet. Förbundet skall i enlighet med sina stadgar verka för popularisering av Neptunkryssaren, bevara den som en god och billig entypsbåt samt fastställa och kontrollera byggnads och klassregler. På båtmässan Allt för sjön

Neptunkryssarförbundet arrangerar tillsammans med klubbar i landet mästerskapsseglingar liksom andra regattor.

Den första Neptunkryssaren byggdes 1938 och båttypen produceras alltjämt. Neptunkryssarförbundet arbetar för att på bästa sätt både hjälpa till med bevarandet av träbåtarna som att verka för en fortsatt nyproduktion. Neptunkryssarförbundet har instiftat ett stipendium vilket skall ekonomiskt stödja de som renoverar sin träneppare. För de som önskar kan även råd och tips om skötsel och renovering fås.

Det finns idag två stycken formar för plastneptunkryssare. En är i Neptunkryssarförbundets ägo och kan lånas för självbyggnation. Den andra ägs av Delfinsegel i Skellefteå som säljer både färdiga båtar och delfabrikat.

Att Neptunkryssaren är möjlig att traila bakom en vanlig personbil är en av anledningarna till dess starka representation på kappseglingsbanorna. Neptunkryssaren för spinnaker.

För att popularisera Neptunkryssaren och på så sätt värna om klassens styrka bedriver Neptunkryssarförbundet aktiv PR-verksamhet, via mässor och SM.

Info: www.neptunkryssare.se

Foto: Björn Hedin.

Den starka och välrepresenterade distributören och återförsäljaren Watski har plockat in LEHR gasoldrivna och miljösäkra utombordare i sitt sortiment för att marknadsföra och sälja i sitt väl utbredda nät av butiker.

– Det är med stor glädje vi har fått en så stark och erfaren kund och partner som Watski att fortsätta erbjuda ut våra rena och miljömedvetna produkter i Norden, säger en nöjd Kjell Hansson, VD, GreenOne AB.

Watski finns representerat i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland och har mer än 100 anslutna butiker i sitt nätverk. De trycker och distribuerar sin Watski-katalog i över 135.000 exemplar. Utöver katalogen och butiker har Watski en av marknadens mest besökta butiker på nätet, watski.com.

– I vår, ibland konservativa, bransch är det alltid kul att kunna vara med och sälja bra produkter som dessutom gör ett tydligt avtryck på att förbättra miljön i sjöar och hav, säger Anders Jessen, försäljningschef på Watski.

Watski kommer att visa LEHR utombordare i sin monter C14:31 på Allt för sjön.

GreenOne AB visar upp alla sin varumärken i monter C11:03 (se även C19:23).

Över 70 procent anser att förarintyg bör vara obligatoriskt för att få framföra en fritidsbåt på sjön enligt en undersökning från kurser.se. Politiker har länge diskuterat frågan om att införa båtkörkort i Sverige, ett förslag som nu får stöd från dem som vistas på sjön.

Kurser.se har genomfört en undersökning bland båtintresserade som visar att 73 procent anser att förarintyg bör vara obligatoriskt för att få framföra fritidsbåtar på sjön. Av de tillfrågade som redan har tagit förarintyg uppgår siffran till 80 procent. Att de som redan har förarintyg tycker att det är viktigt kanske inte kommer som en överraskning, men även bland de som själva inte planerar att ta förarintyg anser majoriteten (60 %) att det borde vara obligatoriskt.

Kritik mot införande av båtkörkort
Idag är det inte obligatoriskt att ha ett förarintyg om du framför en fritidsbåt som är mindre än 12 meter lång och 4 meter bred. Frågan har varit uppe för debatt tidigare och förslag har presenteras för regeringen men än har inget beslut om obligatoriskt förarintyg eller båtkörkort röstats igenom. Moderaten Edward Riedl som nyligen debatterade mot Socialdemokraternas förslag om ett införande av båtkörkort skriver så här på sin blogg:

– Det är en politik som skulle förstöra mycket för båtlivet och visar hur liten kunskap Socialdemokraterna faktiskt har om hur båtlivet ser ut i Sverige.

Kurser.se genomförde en liknande undersökning 2009 då 64 procent ansåg att det borde införas ett obligatoriskt båtkörkort för fritidsbåtar. Årets undersökning visar att frågan fortfarande är aktuell och att andelen som anser att förarintyg bör vara ett krav för att få framföra en fritidsbåt har ökat.

Viktigaste anledningarna till att ta förarintyg Av de som redan har tagit sitt förarbevis värderas kunskap om navigering, sjöfartsregler och säkerhet högst angående varför förarintyget är viktigt. Även deras egen säkerhet var en högt värderad anledning. 80 procent av de tillfrågade uppger att de har haft användning av de kunskaper de har fått med sig från utbildningen.

Om förarintyg
Ett förarintyg är ett bevis på att du har genomgått en nautisk utbildning och prövats av en arrangör som är auktoriserad av Nämnden för båtlivsutbildning (NFB). Intyget visar att du har erhållit kunskaper i bland annat navigation och säkerhet till sjöss.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes via en e-postenkät med 214 svarande. Urvalet bestod av personer som gjort en intresseanmälan för kurser inom kategorin Båt och sjö på kurser.se.

Kommentarer

Raketen 22:40:53 2014-03-03

Känns det inte som om kurser.se
är lite partiska i frågan? Utan att ha fakta. Men gör de inte undersökningen i egen sak? Gissa hur många som vill gå en snabbkurs om förarbevis skulle bli lag. Tex till 2015?
Vill nog se en större undersökning utförd av en helt oberoende organisation. Ungefär som IOGT-NTO skulle genomfört en egen undersökning angående alkoholens vara eller inte vara.. Ingen fel fråga någon av dem. Men ska det komma något av seriöst och pålitbart resultat. Måste undersökningar ha spets frågor från oberoende källor. Vad går gränsen för förarbevis i frågeställningen. Kanot? Gummibåt av badleksaks nivå? Eka men minikota motor? Osv..

Kurser.se 11:33:58 2014-03-04

Hej Raketen,
Du har rätt i det du säger, men det är heller ingen som påstår att undersökningen är opartisk. Så länge man redovisar källan tycker jag undersökningen kan fylla ett syfte. Som det står i artikeln bestod undersökningens urval av personer som antingen har tagit förarintyg eller visat intresse för att ta förarintyg. Och faktum kvarstår att 73 procent av dessa personer tycker att förarintyg borde vara obligatoriskt för att framföra fritidsbåt på sjön. Jag kan inte tänka mig att dessa personer har någon dold agenda, mer än att de skulle känna sig tryggare på sjön om de visste att deras medtrafikanter har en grundläggande båtlivsutbildning. Att kunskap kanske även förhöjer upplevelsen av vistas på sjön ser jag inte heller som en dålig anledning.

Anders Annell, en av Nordens främsta och mest ansedda båtbyggare kommer till Allt för sjön på Stockholmsmässan den 28 februari – 9 mars för att berätta om och visa sina unika och populära träbåtar som han bygger enligt metoder med rötter i 300-talet.

– Metoden är min egen idé som har växt fram efter 20 års renoverande och nybyggande av båtar. Trodde det var mitt eget påhitt, tills jag såg en fantastiskt fin modell av en båt från 300-talet på Sjöhistoriska Muséet i Stockholm, som var konstruerad på ett likartat sätt, säger Anders Annell, båtbyggare och grundare av Annell Båtbyggeri AB.

På Allt för sjön kommer besökarna att få chansen att se, känna och lukta på helt unika träbåtar. Dessutom får man chansen att på plats följa med i ett båtbygge. Annell Båtbyggeri kommer under mässdagarna bygga en replika (kopia) av lastfartyget Hectors livbåt från 1889.

Annell Båtbyggeri AB
Annell Båtbyggeri bygger, renoverar och underhåller båtar i trä, med omsorg om både kunder och deras båtar. Företaget har en unik specialistkompetens inom traditionella hantverksmetoder och utvecklar även nya tekniker inom båtbyggeri. De förvaltar ett arv och en hantverkstradition och bygger vackra träbåtar som håller. För dem är det samma sak som kvalitet.

Info: www.annellbatbyggeri.se

Båtsäsongen är här. Idag, lördagen 1 mars, öppnar Nordens största båtmässa, Allt för sjön, på Stockholmsmässan. Mycket tyder på att de senaste årens svacka är över. Positiva signaler kommer från både båtorganisationerna och båttillverkarna.

I år är utställarna fler, de fyller två hallar och lite till. Båttillverkarna vågar åter satsa. Nästan 500 utställare medverkar på mässan och där är inte mindre än 40 båtpremiärer, en del till och med världspremiärer.

Ett annat positivt tecken är det tryck från besökarna som Stockholmsmässan upplevt ända sedan planeringen av Allt för Sjön gick in i slutfasen. Inte på många år har intresset för mässan varit så stort. Rekordmånga har redan förhandsköpt biljetter på nätet och nästan 75 000 personer har varit inne och kollat på Allt för Sjöns hemsida, bara de senaste veckorna.

På Allt för Sjön visas den största segelbåt som mässan någonsin hyst – Beneteau Sense, en 55 fotare. Dessutom kan man se en annan bjässe, motorbåten Princess på 52 fot.

En trend i år är de flygande båtarna. De inte bara går fort, när de flyger fram, de är energieffektiva också, oavsett om de är segelbåtar eller motorbåtar. En annan publikdragare väntas den stora och spektakulära Zuperman bli. En båt som slår det mesta då den är god för 180 knop.

Allt för Sjön är dock inte enbart stora båtar, där visas förstås hela bredden av flytetyg: Kajaker, roddbåtar, optimistjollar, vattenskotrar, day cruisers och familjesegelbåtar. Något för alla med andra ord, också för dem med normala plånböcker.

För nostalgikerna finns något alldeles speciellt: Båtarna av trä, båtarna med de klassiska linjerna och som är byggda i mörkröd mahogny. Rekommenderas alla som vill känna doften av tjära och fernissa. En speciell del på Allt för Sjön är årets temasatsning: ”Älskade snipa”. Där visas flera olika sorters snipor, stora och små. Snipan, denna klassiska båtmodell med rötter från vikingatiden.

Allt för Sjön är indelat i sju temata:

Segling
Grand Large/Motorbåtar
Tillbehör, sägs vara den största
Hållbara hav
Classic Boat med tema snipa
Livet ombord
Lilla Allt för Sjön

Info: www.alltforsjon.se

Vår kunskap om mikroorganismer i havet har hittills varit marginell trots att tidigare forskning visat att de spelar en avgörande roll för det marina livet. Nu har en forskargrupp vid Stockholms universitet identifierat 22 miljoner gener hos Östersjöns virus, bakterier och plankton – en storskalig kartläggning som hjälper oss att förvalta havet och ökar kunskapen om klimatförändringarnas effekter på Östersjön. Resultatet publiceras idag i tidskriften PLOS ONE.

– Kartläggningen ökar vår kunskap om hur det mikrobiella samhället i Östersjön ser ut, vad mikroberna gör och därmed hur de kommer att påverkas av framtida klimatförändringar såsom ökad nederbörd och minskad salthalt. Förändringar som kan spela en stor roll för resten av det marina livet, berättar John Larsson, forskare vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik, Stockholms universitet.

Kartläggningen förväntas kunna bistå med kunskap som är viktig för framtidens förvaltning av Östersjön.

– Målet är nu att implementera dessa nya data i Östersjöns miljömodeller vilket kommer att leda till betydligt mer välunderbyggda handlingsplaner och strategier för Östersjöns förvaltning, säger John Larsson.

Unik kartläggning av mikroorganismers gener
Tack vare de senaste decenniernas fenomenala metodutveckling på det genetiska området vet vi att världshavens vatten döljer en enorm genetisk mikrobiell variation.

Forskning har även visat att mikroorganismer utgör cirka hälften av biomassan i haven och att de spelar en avgörande roll för det marina livet, från alger till fisk.
Med hjälp av storskalig DNA sekvensering har forskare som ingår i forskningsprogrammet MiMeBs vid Stockholms universitet kunnat identifiera över 22 miljoner gener från Torne Träsks färskvatten i norr, genom hela Östersjön, till fullt marina vatten vid Sveriges västkust. Analyserna visar på en riklig förekomst av alla typer av mikroorganismer, men med stora variationerna från norr till söder. Resultaten visar också på betydande funktionella skillnader inom Östersjön, och att vissa av Östersjöns mikrober har utvecklats i unika riktningar jämfört med mikrober i sjöar och världshav.

– Vår analys har gett oss en unik översikt av Östersjöns mikrober och nya möjligheter att jämföra miljontals gener som förekommer, från virus till bakterier och alger, på ett sätt som forskare bara kunde drömma om för ett decennium sedan. Vi har fått en helt ny inblick i mikrobernas identitet, förekomst och betydelse för de mikrobiologiska processer och kretslopp som ligger till grund för allt liv i Östersjön, säger John Larsson.
Kunskap underlättar den marina förvaltningen
Det är sedan länge känt att mikroorganismer i sjöar och hav ytterst sällan blandas men orsakerna till detta har varit okända.

– Resultaten visar på att mikroorganismerna, troligtvis genom snabb tillväxt och en enorm plasticitet, under sina miljontals år av evolution har utvecklat olika genetiska lösningar på samma funktion, som exempelvis cellandning, säger John Larsson. Denna upptäckt kan förklara separationen mellan mikroorganismer som lever i sötvatten och salta hav.
Fakta

De nya resultaten kommer från projektet Microbial Metagenomics in the Baltic Sea (MiMeBs) som finansierats av Stiftelsen BalticSea2020. Programmet är ett samarbete med världsledande forskare vid J. Craig Venter Institute i USA samt med det nationella forskningsprogrammet Baltic Ecosystems Adaptive Management (BEAM), och SciLifeLab.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, fördelar i år 385 Mkr till länsstyrelserna för arbete med bland annat vatten- och fiskevård. 75 Mkr av anslaget går till lokala vattenvårdsprojekt, så kallade LOVA-projekt.

– Det är roligt att vi åter kan dela ut LOVA-pengar eftersom vi vet att de här projekten ofta är väldigt effektiva och lokalt kan ge stora vinster i form av ökad turism, arbetstillfällen och ökad medvetenhet om miljöproblem, säger Christina Hallström, LOVA-samordnare på HaV.

Pengarna som nu fördelas ut tas från Anslaget för åtgärder inom havs- och vattenmiljö, också kallat havs- och vattenmiljöanslaget. I år omfattar detta totalt 673 miljoner kronor, vilket är en ökning jämfört med 2013 då anslaget låg på totalt 503 Mkr.

De län som får mest pengar totalt är Västra Götaland med drygt 58 Mkr, Värmland med nästan 36 Mkr och Skåne med drygt 24 Mkr.

– För arbetet med vattenförvaltning, kalkning, fiskevård, åtgärdsprogram för hotade arter och LOVA får varje länsstyrelse själv prioritera vilka åtgärder som ger bäst miljönytta för det egna länet. För arbetet med vattenförvaltning och för LOVA-projekt finns dock ett högsta belopp, säger Christina Hallström, handläggare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.
Förra året fanns inte utrymme att betala ut pengar till nya LOVA-projekt. Däremot gavs pengar till en del pågående och fleråriga projekt.

– I princip startades inte några nya LOVA-projekt under 2013 till mångas besvikelse. I år har regeringen tydligt uttryckt att man vill satsa på fler sådana här projekt och att det varje år avsätts högst 75 Mkr, säger Christina Hallström.

– Det är väldigt glädjande eftersom det här är pengar som kan sökas av ideella föreningar och kommuner för lokala och direkta åtgärder för vattenmiljön men ofta väldigt effektiva projekt. Vi har flera bra exempel på LOVA-projekt som varit viktiga i arbetet mot främst övergödning
LOVA-bidraget infördes i Sverige 2009 i syfte att få fram lokala åtgärder som förbättrar vatten- och havsmiljön.

Pengarna har främst delats ut till projekt för att minska utsläpp av kväve och fosfor men också projekt som är fritidsbåtsrelaterade.

Av de 75 Mkr som i år delas ut får Skåne, Västra Götaland och Stockholms län mest, totalt drygt 33 miljoner kronor, eftersom det är de län som anses ha mest problem med övergödning. Nytt för i år är att Norrlandslänen får mer i LOVA bidrag.

Några av de LOVA-projekt som tidigare fått pengar och där satsningarna gett väldigt bra resultat är:
Milljöanpassning av hamnen i Träslövsläge i Varbergs kommun i Halland. Bland annat har man här fått en båttvätt med så kallad steg 2-rening, vilket också var den första i länet.
Heleneborgs båtklubb på Långholmen i Stockholm fick bidrag för en tömningsstation för fritidsbåttoaletter. Satsningen ledde också till att båtklubbens medlemmar enades om en särskild miljöpolicy.
Kristianstads och Hässleholms kommuner samarbetar för att förbättra vattenkvaliteten i Vinneå och minska näringsläckaget till Hanöbukten. I projektet ingår att tillsammans med markägare anlägga våtmarker och skyddszoner, inventera enskilda avlopp och ta hand om dagvatten för att minska problemen med näringsläckage.

Det ser ut att bli en mycket bra upplaga av Allt för sjön i Stockholm, som i är hålls 1–9 mars. – Det allmänna läget känns väldigt bra inför mässan, säger Thomas Sandberg, som i år gör sin sista mässa innan han lämnar över till den nya projektledaren, Hanse Thorslund.

– Innan vi gick på ledighet hade vi 91 procent av vår budget bokad. Det är jättebra. I mitten av januari hade vi 21 segelbåtar med bland andra Hanse, Bavaria, Diva, Beneteau 55, Najad 440 och tre båtar från Dufour inbokade.

Även på motorbåtssidan blir det en bred uppslutning på Allt för sjön. Sealine, Marex, Westline, Beneteau, Delta, Nimbus, Princess, Fairline, Anytec är alla inbokade. Liksom bland segelbåtarna väntar flera världs- och Sverigepremiärer.

Förra året hade de finska båtföretagen en stor gemensam monter. I år fortsätter de med den lyckade satsningen.

– De finska båtföretagen gör en riktigt professionell satsning. På 2 300 m2 visas det bästa från finsk båtindustri med ungefär samma upplägg som 2013.

Bland de övriga nyheterna på Stockholmsmässan märks att Frydenbø Marine AS (före detta Fische Marine) har utökat med en stor monter på 400 + 105 m2.
Även Brunswick och Yamaha finns med i stora montrar med sina motorer och båtmärken.

– Totalt blir det ungefär samma antal utställare som ifjol, det vill säga cirka 430 stycken.

Även för publiken är det väl sörjt för att Allt för sjön blir en upplevelse för hela familjen. Bland blir det en hel avdelning för framtidens snabbseglare och en gammelbåtsavdelning med temat ”Den älskade snipan” i samarbete med Veteranbåtsföreningen och Pierre Dunbar.

En annan nyhet är att Stockholmsmässan och Initiativet Hållbara Hav har inlett ett samarbete med syfte att föra in hållbarhetsfrågorna och ett miljöperspektiv som en naturlig del av Allt för sjön-konceptet.

– Allt för sjön, Europas äldsta båtmässa, är oerhört stolta och glada över att hittat en sådan stark partner i miljöfrågan som Hållbara hav. Jag har länge funderat över hur vi på ett smidigt och trovärdigt sätt ska närma oss miljöfrågan, och nu har vi hittat den bästa av vägar, säger Thomas Sandberg.

Målet är att öka medvetenheten kring miljöfrågorna hos den båtintresserade allmänheten samtidigt som vi för ut de senaste forskningsrönen och informerar om lagar och regler på området via vårt samarbete med miljödepartementet. Visionen är att påverka beteendet hos den enskilda individen såväl som branschen i sin helhet så att vi lämnar efter oss en friskare Östersjö än den vi tog emot.

Centrum för miljötorget under mässdagarna blir Initiativets nya miljöutställning som visas för första gången och handlar om kemikalier och läkemedel i Östersjön. Utställningen är den andra generationen i samarbetet med Stockholms universitet. Den första utställningen ”Östersjön

– Vem bryr sig…” är tillsammans med Initiativet Hållbara Hav nominerat till Nordiska Rådets Miljöpris 2013 och presenteras i en digital form under hösten och lanseras på sju språk för att nå ut med gemensam kunskap till alla länder kring Östersjön.
Lars-Åke Redéen

Under stor uppslutning från media utsåg SSRS idag Årets Sjöräddare på Allt för sjön i Stockholm. I år fick två räddningsuppdrag dela på utmärkelsen. En livsavgörande sjöambulanstransport av en fyra månader gammal bebis och en dramatisk räddning utanför Gotland, då en segelbåt gick till botten under en regatta. De frivilliga sjöräddarna kommer från RS Käringön, RS Böda och RS Vändburg/Burgsvik.

– Det är fantastiskt roligt och hedrande att få den här utmärkelsen, säger Lars Samuelsson, en av tolv frivilliga sjöräddare som delar på utmärkelsen.

Tack vare besättningens lokalkännedom, kunskap och snabba agerande kunde uppdraget koordineras så att barnet kom till ambulansen på bara 14 minuter, istället för en framkörningstid för ambulansen på 1,5 timma. Det är ett bevis på hur viktig Sjöräddningssällskapets verksamhet är, även när det gäller att kunna stötta upp med sjöambulans i skärgården. Under 2013 genomförde
Sjöräddningssällskapet 502 sjöambulanstransporter.
Medverkande frivilliga sjöräddare från RS Käringön vid räddningsinsatsen var Niklas Kuuse, Lars Samuelsson, Marcus Seidel och Henrik Wetzenstein.

Insatsen har valts med följande motivering: En sjöräddningsinsats som visar på frivillighet när den är som allra bäst. På eget initiativ tog de rätt kontakter, förstod tack vare sin goda lokalkännedom var de kunde komma fram snabbast och kunde med ytterst små marginaler snabbt se till att barnet överlämnades vidare till vård.

Den andra insatsen som belönas skedde under en internationell havskappsegling, då en norsk segelskuta förliste i mycket hårt väder mellan Öland och Gotland. Räddningsbåtar från både Gotland och Öland var skickade till platsen. Personerna i den sjunkande båten räddades med helikopter, men Sjöräddningssällskapet ombads stanna kvar för att hålla koll på den förlista skutan. Då kom en holländsk segelbåt till platsen. Den holländska besättningen bestämde sig, trots sjöräddarnas avrådan, att gå ombord och försöka rädda olycksbåten. När den norska segelskutan gick till botten drogs en av holländarna med i djupet, men tack vare en mycket stark insats från de frivilliga sjöräddarna kunde de andra två räddas. Insatsen var en av förra årets 827 sjöräddningslarm.

Medverkande frivilliga sjöräddare från RS Böda vid räddningsinsatsen var Anders Andersson, Håkan Andersson, Kent Bökelund och Reine Harrysson. Från RS Vändburg/Burgsvik medverkande frivilliga sjöräddarna Micke Jaresand, Mikael Johansson, Håkan Mattsson och Björn Ullberger.

Insatsen har valts med följande motivering: Två sjöräddningsinsatser som visar på ett mycket gott och rådigt sjömanskap av de frivilliga sjöräddarna, där man efter avslutat sjöräddningsfall gör betydligt mer än vad man kan förvänta sig. Man väljer att stanna kvar på haveriplatsen för att inte andra ska riskera att hamna i sjönöd. Man har gjort en bedömning att det är för farligt att gå ombord på båten. Trots avrådan från de frivilliga sjöräddarna väljer tre personer från ett annat fartyg att ändå göra ett försök att bärga båten. Deras agerande leder till ytterligare en räddningsinsats på samma plats.

Årets sjöräddare, ett sätt att hylla frivilligheten
Utmärkelsen Årets Sjöräddare är ett sätt att hylla frivilligheten, som har varit Sjöräddningssällskapets grundstomme ända sedan starten 1907. Sjöräddningssällskapets 2 000 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om. De ställer upp med sin tid för att alla som vistas utmed vår långa kust och i våra stora sjöar ska känna sig trygga. De frivilliga sjöräddarna medverkar i över 70 % av all sjöräddning i Sverige.
Text och bild: Sjöräddningssällskapet, SSRS.

Bildtext:
Sjöräddningssällskapets ordförande Olof Stenhammar och fem av Årets sjöräddare. På bilden syns från vänster: Olof Stenhammar, Sjöräddningssällskapets ordförande, Anders Andersson, RS Böda, Marcus Seidel, Henrik Wetzenstein, Lars Samuelsson och Niklas Kuuse, RS Käringön.

Interboat har funnits i mer än 30 år som fristående fackhandelskedja, och har i dagsläget 10 anslutna medlemsbolag. Under mars månad kommer sex av medlemmarna att byta ut sina tidigare verksamhetsnamn till ”Interboat”.

Namnbytena är ett steg i utvecklingen mot att bli en tydlig distributionskanal för leverantörerna, samtidigt som kommunikationen till kunderna förenklas.

– Konsumenternas krav på marinbranschen har ökat och Interboat tar nu första steget mot att möta detta. Genom att skapa en stark rikstäckande kedja kommer Interboat att bli ett naturligt val för konsument och leverantör. Att vi sedan behåller det lokala entreprenörskapet och drivkraften gör oss ännu starkare, säger Mats Saarväli, handlare på Interboat Örebro, och ordförande i Interboat.
De anslutna medlemsbolagen får en gemensam kommunikation i all media, och konsumenten får aldrig långt till en Interboat-butik. Från Luleå i norr till Karlshamn i söder finns de utspridda på några av de platser i Sverige där den marina livsstilen är som mest betydelsefull.

– Jag tycker det är jättebra och viktigt att Interboats medlemsbolag samlas kring ett varumärke. Det ger styrka och signalerar tydlighet gentemot kunderna, säger Kristofer Nyberg som är marknadschef på Sea Sea Båttillbehör.

Målsättningen för Interboat är att ha det bästa erbjudandet, det starkaste sortimentet och att fortsätta leda den marina fritidsbranschen även i framtiden med mottot: ”Marina upplevelser till alla”.

– Att Interboat nu väljer att lyfta fram och renodla sitt varumärke är mycket positivt. Det blir tydligare för kunderna och sätter samtidigt en sund press på alla medlemmar att leva upp till den kvalitetsstämpel som varumärket ska innebära, säger Jonas Roberts på försäkringsbolaget Svedea.

Interboat kommer tillsammans med sina partners Nordea, Svedea, Garmin, Thule samt Sea Sea:s båttillbehör från Byggplast att erbjuda ett mycket starkt sortiment. Tillsamman visar vi båtar från mer än 40 båttillverkare samt de största motortillverkarna utspridda på våra anläggningarna i landet.

Interboat är medlem i branschförbundet Sweboat.

Tillsammans vill medlemmarna skapa positiva associationer till båtlivet med målsättningen att fler skall få möjligheten att upptäcka den marina livsstilen.

Medlemmar 2014

Eliasson Båtvarv – Interboat Varberg

Harry Hansson – Interboat Göteborg

HL Båtar – Interboat Lidköping

Marindepån Dalarö Interboat Dalarö

Marindepån Danderyd – Interboat Danderyd

Marindepån Nacka – Interboat Nacka

Marindepån Roslagen Interboat Roslagen

Marindepån Skanstull Interboat Stockholm

Marin & Sjöservice – Interboat Norrköping

Repslagarn – Interboat Örebro

Övriga medlemmar 2014 som ej kommer att byta namn, men finnas i gruppen och arbeta med en förstärkt Interboat-profilering:

Flipper Marin
GBM
Granec
Marinkompaniet

Kocken Anders Levén kommer till Allt för Sjön på Stockholmsmässan, 1-9 mars. Tillsammans med inbjudna gäster ska han inspirera alla sjöbussar till att laga bättre mat ombord. Och som den rutinerade radio- och tv-personlighet han är, sker allt förstås i direktsänd radio.

– Något av det allra viktigaste när man är till sjöss är maten. Livet ombord blir så mycket roligare och mysigare om maten är vällagad och välsmakande. På Allt för sjön kommer jag att visa olika matlagningsknep, knep som man kan ta till när man är begränsad av både kokmöjligheter och tillgången på råvaror säger Anders Levén.

Anders Levén var tidigt ute som tv-kock. Faktum är att han är en av våra första och mesta tv-kockar. Ria Wägner i salig åminnelse.

Sedan mitten av 90-talet har han gjort över 600 tv-program. Sannolikt mest i Sverige. Det kan vara värt att påpeka detta, i dessa tider när matlagningsprogrammen och kocktävlingarna finns i snart sagt varje radio- eller tv-kanal, från tidig morgon till sen kväll, frejdiga kockar och arga kockar, män och kvinnor, en del amatörer, andra proffs.

Anders Levén är proffs. Han är man och han är frejdig. Kock har han varit i nästan hela sitt yrkesverksamma liv, från det att han var 19 år. Att han blev just kock var mer en slump, eller som han säger: ”Det bara hände”.

Idag är han 54 fyllda. Efter att som tonåring ha börjat som konditorelev hamnade Anders Levén så småningom på en av den tidens bästa hotell- och restaurangutbildningar i Sverige, den på Kristineberg i Stockholm.

Sedan följde jobb på stockholmskrogarna Coq Roti, Wermdö Golfklubb, Finsmakaren och SAS Radisson i Frösundavik. Dessutom gjorde han en sväng ut i Europa där han bland annat fick jobb som chefskock på det kända schweiziska kurhotellet Lenkerhof i Lenk Berner Oberland.

När man läser Anders CV förstår man att han med utgångspunkt i kockyrket har förmågan att både utveckla och bredda. Dessa förmågor är viktiga ingredienser i det som har gjort honom till något mer än ”bara” kock, han är även en matkreatör och en entreprenör.

I Anders Levéns CV står att läsa följande: Kock, restauratör, författare till sex böcker, programledare och kock i tv och radio, estradör, matkreatör, hovmästare på HMS Älvsnabben, jägare, korvmakare och entreprenör. Anders är alltså en man med många järn i elden.

Anders Levén fostrades även som kock när han gjorde lumpen ombord på HMS Älvsnabben, Marinens stora skolfartyg som varje år tog rekryter och kadetter på långresa över fjärran hav, till exotiska platser runt hela jorden.

Anders fick vara med på Älvsnabbens sista långresa 79/80, från Stockholm över Atlanten via Västindien, igenom Panamakanalen och upp längs med USA:s västkust, hela vägen till Vancouver i Kanada. Sedan hem igen. Det var en tid som lärde Anders en hel del om mat och mathållning. Ena veckan i kalla vatten, snudd på i arktiskt klimat, andra veckan i tropiska vatten. Ibland is på bänkar och skåp i kabyssen, ibland på tok för varmt också i kylutrymmena.

Anders Levén berättar gärna om sin tid som rekryt på Älvsnabben, en tid som kom att betyda mycket för honom som kock och restauratör. Anders var hovmästare ombord. Hans uppgift var att serva befälen i deras speciella mäss. Var tredje timma, dygnet runt, var det skaffning. Då gällde det att vara alert. Rekryterna i kabyss och mäss fick jobba skift, de sov i korta pass varhelst det fanns plats. Hade man tur fanns en ledig hängmatta.

– En stor bit ombord var maten. Ibland skulle den vara varm, ibland kall. Det gällde att hänga med i svängarna. Man byggde upp en viss känsla, man lärde sig läsa av. De här kunskaperna, den här känslan, har jag haft nytta av också senare i livet, när jag gjort mina menyer och när jag mött mina gäster, säger Anders.

Anders verkar vara en glad och vänlig person. Han förefaller också vara avskalad all prestige och allt traditionellt karriärstänkande. Och därför är det säkert ingen slump att hans två restauranger ligger där de ligger, vägg i vägg med byggvaruhuset Fredells i Nacka. Oglamoröst och rustikt på något sätt. Rustikt som råspont. Inte Fina gatan precis. Ändå förstklassig mat gjord på de bästa råvarorna. La Planche (plankan) och Little Fred (ja, för den som inte fattar, Little Fred efter ”storebror” Fredells). Dukade bord eller take-a-way, vilket som, och så hans specialitet: Egenproducerade kryddiga korvar, på menyn eller också att köpa hem.

På Allt för Sjön kommer Anders att visa på menyer lämpliga för livet ombord. Enkla att laga och ruggigt goda. Han kommer att laga några av de rätter han tagit fram speciellt för Allt för Sjön. Och detta gör han ibland tillsammans med en gäst, någon personlighet med båtanknytning. Anders kommer förstås också att prata om lämpliga råvaror att ha med sig ut på sjö och hav.

– Båten har begränsade stuvnings- och skafferiutrymmen, liksom många gånger också begränsade möjligheter att kyla maten. Därför måste man tänka efter före, när det gäller maten och matens hållbarhet.

– För den korta weekend-turen är matvarorna förstås inte lika svårhanterade som när man är ute en längre tid. Basråvarorna tar man med sig hemifrån, som potatis, ris, pasta, rotfrukter, olivolja, socker, salt och peppar. Lite torrmjölk i reserv är också bra att ta med. Och så färska kryddor i kruka. Kryddorna håller sig skapligt, med lite skötsel.

– De här sakerna kan man ta med sig i tillräcklig mängd. De är dessutom lättstuvade då de är hyfsat okänsliga och har skaplig hållbarhet också i rumstemperatur.

– Värre är det med färskvarorna. Om man bara är ute några dagar, ska det som är känsligast ätas först. Alltså först fisk och skaldjur, sedan färskt kött och slutligen det som är torkat eller rökt.

– Är man ute lite längre får man köpa under hand. Runt om i skärgården finns handelsbodar. Där kan man köpa färskvarorna, alltså mjölken och brödet, köttet och fisken. Dessutom, tillägger Anders, glöm inte abborren, den lokalt fångade, eller varför inte rödspättan eller gösen?

På Allt för Sjön kommer Anders att presentera Levéns röra, en variant på Skagenröra. Ett exempel på att hans mat ofta är lite utöver det vanliga. Gör han en Toast Skagen, så är det inte ”bara” en Toast Skagen, det vill säga räkor med de sedvanliga ingredienserna, majonnäs, dill, pepparrot, rödlök och citron. Anders spetsar röran med lite whiskey – och vips så har han fått till en smakupplevelse utöver det vanliga.

Info: www.alltforsjon.se

Att försämringar i syreupptagningsförmåga begränsar fiskars utbredning och tillväxt vid höga vattentemperaturer stämmer inte, visar ny forskning från Göteborgs universitet.

Den nya studien presenteras i den vetenskapliga tidskriften Journal of Experimental Biology och innehåller kontroversiella resultat som går på tvärs mot vedertagna sanningar i forskningsfältet.

Hälleflundror undersöktes i tolv olika miljöer
Tolv forskare inom plattformen GRIP vid Göteborgs universitet studerade 500 hälleflundror från Island i laboratoriemiljö på Sven Lovén centrum i Kristineberg. Tolv olika havsmiljöer skapades där temperaturer från 5 till 18 grader och pH-värden för havsvatten från dagens nivå till den som förväntas råda vid nästa sekelskifte undersöktes.

– Att lyckas hålla alla 500 hälleflundror friska i fyra månader vid sex olika temperaturer och vid två olika vatten pH var en av studiens allra största utmaningar, säger Albin Gräns, som är en av två förstaförfattare till studien.

Resultaten motsäger tidigare teori
I motsats till vad man tidigare trott så visar resultaten att syreupptagningsförmågan hos fiskar inte alls är den faktor som är begränsande vid temperaturer som är näst intill dödliga för dem.

Och tvärtemot den rådande teorin, som förutsäger att havsförsurning kommer att ge en ytterligare försämrad syreupptagningsförmåga, så hade 2100 års låga pH nivåer snarare en positiv effekt.

– Det har funnits en klart dominerande teori kring hur klimatförändringarna kommer att påverka fiskars fysiologi, men ingen har riktigt testat teorin experimentellt förrän vi gjorde det. Många har varit fast i ett visst tänk, säger Erik Sandblom, medförfattare och en av studiens initiativtagare.

Växte sämre i kyla
Till skillnad mot vad man tidigare trott visade det sig dock att hälleflundrornas tillväxt påverkades oberoende av deras syretransportförmåga, och till sin stora förvåning upptäckte forskarna att fiskar som levt i den kallaste temperaturen växte mycket sämre vid framtidens låga pH.

– Att den negativa effekten av havsförsurningen är så pass stor på fiskarna vid temperaturer som de faktiskt lever i, är klart oroande för framtiden, säger Albin Gräns.

Foto: Fredrik Jutfelt

På båtmässan Allt för sjön visar KG Knutsson AB upp en serie snygga kabelgenomföringar som är perfekta vid montering av till exempel en lampa, ankarvinsch eller solpanel på båten. Genomföringen sluter tätt runt kablar och rör och ser till att inga fuktskador uppstår.

Kabelgenomföringarna kommer från brittiska Index Marine och har ett gediget och elegant utförande som smälter in i de flesta båtmiljöer. De finns i olika storlekar med en möjlig rör- eller kabeldiameter från 2,5 mm och upp till 34 mm.

Det finns tre höljmaterial att välja mellan; plast, aluminium och rostfritt stål. Genomföringarna levereras med antingen solida eller förborrade tätningar, tydliga monteringsinstruktioner medföljer. Samtliga varianter har genomgått omfattande damm- och fukttester.

KGK visar upp kabelgenomföringarna i monter C14:21 på Allt för sjön som pågår på Stockholmsmässan i Älvsjö 1–9 mars 2014.

Crewsavers senaste flytväst – Supersafe AIR – tar begreppet barnsäkerhet steget längre. Västen, som finns i två barnstorlekar, är utformad för att klara av de tuffaste förhållandena till sjöss.

Benn´s Mast & båttillbehör säljer Crewsavers nya väst som har upp till 150 N flytkraft. För dig som långseglar med barn är denna väst ypperlig. Räddningsvästen har en konstant flytkraft på 100N, men får hela 150 N flytkraft, om den inbyggda lungan blåses upp. Det gör att barnet vänds snabbare och flyter högre i vattnet.

Supersafe Air är smidigt utformad, med ett tåligt tyg i stark, gul signalfärg och har integrerad säkerhetssele som går att kroka fast i säkerhetslina. Justerbart midjeband, dubbla grenband och visselpipa ökar säkerheten ytterligare.

Supersafe AIR är signalgul och kommer i två storlekar: Baby/child <15kg samt Child/junior 20-30 kg. Pris 1095 sek resp 1195 sek.

Info: www.benns.se

Sommar, sol och båtsäsong. I sommar har Navigationsgruppen sommarkurser för de yngre båtförarna, ett sexdagars läger där 12–15 åringar lär sig om navigation, sjösäkerhet, brand, sjukvård och sjövägsregler. Teorin varvas med praktiska övningar på vattnet tillsammans med en instruktör.

Under sex dagar får ungdomar mellan 12 och 15 år lära sig grunderna i navigation och sjösäkerhet.

Navigationsgruppen har även praktiska säkerhetsmoment, såsom handbrandsläckning och en livflotteövning där de får prova att vända och klättra upp i en livflotte.

På kursens sista dag skriver deltagarna ett prov för en provförrättare för Förarintyg på förmiddagen. Ungdomarna genomför även en liten praktisk uppkörning innan det är dags för gemensamma lekar och avslutar med fika och utdelning av intygsboken och Förarintygsbeviset.

Ungefär hälften av dagarna är praktik och hälften är teori. Praktiken genomförs i små Suzumar-båtar där de får möjlighet att lära sig grundläggande hantering av båten, såsom tilläggningar och manövrering.

Navigationsgruppen vill att alla som vistas på sjön ska ha utbildning som ger dem trygghet och frihet. Oavsett ålder så ska den utbildningen finnas till hands, och därför vill vi erbjuda de yngsta båtförarna att utveckla sina kunskaper.
Utbildningen finns i Pampas Marina eller vid Seacastle på Lidingö.

Text: Ebba Serner. Källa: Navigationsgruppen.