nyhetstest

Team SCA markerar den Internationella Kvinnodagen med en ny tävling och en helt ny webbsajt. Teamet, som har en helt kvinnlig besättning, ska skapa en global tävling tillsammans med Getty Images för att få fler kvinnor att bli professionella fotografer.

I samarbete med Getty Images, som är ett av världens ledande mediaföretag, vill Team SCA Academy inspirera och stödja kvinnor som fotograferar världen runt. Avsikten är att det ska ge fina bilder i interaktion med Team SCA, SCA och Getty Images och även kunna ge Volvo Ocean Race en del fördelar.

Tävlingen lanseras 1 april och kommer att pågå till och med 1 oktober. En jury kommer därefter att utse tio kvinnliga fotografer, som får uppleva SCA och tävlingen, med en vinnare som får besöka de olika stoppen i Volvo Ocean Race som pågår från och med oktober 2014 till och med juni 2015.

Den slutliga samlingen med bilder ska bilda en utställning som blir en del av Getty Gallery i London sommaren 2015.

Info: www.sca.com/teamsca

Havs- och vattenmyndigheten inför nya regler för att skydda lax och öring i Kattegatt och Skagerrak. Sportfiskarna är positivt inställda till de nya bestämmelserna, men anser att Havs- och vattenmyndigheten hade kunnat begränsa nätfisket även på vatten grundare än 3 meter, ett förslag som tidigare framförts.

– Det är till glädje för alla längs hela västkusten att förändringar i fiskbestånden uppmärksammas och att åtgärder sätts in för att skydda dem. Sportfiskarna ställer förstås upp, men nästa steg måste bli att fler tar sitt ansvar och att även nätfiske på grunt vatten förbjuds, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström i ett tidigare uttalande.

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) inför med start 7 mars 2014 en fångstbegränsning för handredskapsfiske till två öringar/laxar per fiskande och dag i Skagerrak och Kattegatt. Bakgrunden är att man noterat att tätheterna av öringungar har minskat i många vattendrag. HaV anser det rimligt att även sportfisket regleras, då det utöver generella bestämmelser gällande fredningstider och minimimått saknats regler för handredskapsfisket i havet. Sportfisket efter havsöring är mycket populärt och utövas av tiotusentals sportfiskare på västkusten. Sedan bottenfiskbestånden kollapsat de senaste årtiondena har havsöringen blivit den viktigaste arten för sportfisket på västkusten. Bakom havsöringens ökning ligger bland annat riktade fiskevårdsåtgärder, framgångsrik kalkningsverksamhet och framsynta fiskeregleringar.

De nya reglerna innebär också bland annat att fiske efter lax inte längre är tillåtet med nät på djupare vatten än tre meter i Skagerrak och Kattegatt. Bakgrunden är det nätfiske som fångat stora mängder lax i södra Kattegatt, där laxbestånd från många olika vattendrag blandas innan de vandrar norrut längs svenska västkusten. För den svenska Atlantlaxen är läget betydligt mer allvarligt än för öringen och även om beståndssituationen varierar från vattendrag till vattendrag har tätheterna av laxungar i våra vattendrag i genomsnitt halverats sedan 1980-talet.

Sportfiskarna är positivt inställda till de nya bestämmelserna, men anser att Havs- och vattenmyndigheten hade kunnat begränsa nätfisket även på vatten grundare än 3 meter, ett förslag som tidigare framförts. Nätfisket är till skillnad från sportfisket mängdfångade, icke-selektivt och omöjliggör återutsättning av levande fisk.

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting kommer 11 mars besluta om en ny båtlinje mellan Söder Mälarstrand – Kungsholmstorg – Klara Mälarstrand. Den nya båtlinjen bör trafikeras av miljövänliga snabba elbåtar, säger företrädare för Centerpartiet i Stockholms läns landsting.

Pendelbåtstrafiken Söder Mälarstrand – Kungsholmstorg – Klara Mälarstrand kommer spela en viktig roll i kollektivtrafiksystemet och möjliggör
alternativa och snabbare resor över Mälarsnittet. Den nya båtlinjen kommer att starta den 1 juli 2015.

– En sådan båtlinje kan exempelvis skapa snabbare resor för den som cyklar, genom att erbjuda en genväg över vattnet, säger Gustav Hemming (C).

– När ny båttrafik introduceras ska den ha minsta möjliga miljöpåverkan. Teknikutvecklingen för båtar går snabbt framåt och vi vill att SL ligger i framkant när det gäller att testa och introducera ny teknik, säger Bosse Andersson (C).

Centerpartiet fick i landstingsbudgeten för 2014 igenom en satsning på en eldriven båt för att komplettera Sjövägen som går sträckan Lidingö – Nacka Strand – Nybrokajen. Den båten byggs just nu och planeras vara i trafik till september 2014. Även den nya båtlinjen bör trafikeras av elbåtar anser Centerpartiet.

– Eldrift är framtidens lösning för kollektivtrafiken på Stockholms vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska utsläppen så är de även tystgående, säger Gustav Hemming (C).

Projektet Boundless Bothnian Bay lanserar Bottenvikens Attraktionsbok på Vildmarksmässan, som genomförs på Stockholmsmässan 7–9 mars. I boken beskrivs över hundra båtmål vid Bottenviken i ord och bild ända från Skellefteå till Haparanda och via Torneå till Karleby.

Boken berättar om områdets sevärdheter, natur, historia och service på ett mångsidigt sätt.

– Det här är ett historiskt ögonblick. Det är första gången som man skapat en bok och även en portal med information om besöksmål både i Finland och i Sverige, berättar Jarkko Enqvist, projektkoordinator i Sverige för Boundless Bothnian Bay, ett projekt som genomförs i samarbete mellan Sverige och Finland.

Boken presenteras på Vildmarksmässan av Destination Skellefteå. Bottenvikens Attraktionsbok finns både som en fritt nedladdningsbar PDF på webben och i en tryckt version. Boken, som omfattar 218 sidor, har utarbetats av den finska mediebyrån Rapid River.

Bekanta dig med portalen och ladda ner boken på: www.visitbothnianbay.com

Fredagen den 7 mars lyfts ett nytillverkat slussportspar på plats vid Brådtom sluss, öster om Norsholm. Portarna är tillverkade i AB Göta kanalbolags verkstad i Berg av bolagets egen personal.

Varje porthalva väger ca 9 ton och är 6,5 m hög och utgör det nedre portparet i slussen.

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.

Göta kanal är öppen 5/5-28/9 2014.

Bilden:
Göta kanal Brådtom sluss. Foto Göta Kanalbolag.

Över 140 tips om ökända grund och undervattenshinder, varav ett sextiotal kommer att leda till nya uppgifter i sjökorten – det är resultatet av tävlingen Ökända grund som pågick under båtsäsongen 2013. De vinnande bidragen är från Sörmlands skärgård, Mälaren och Bohuslän.

Tävlingen, där allmänheten uppmanats att rapportera ökända och välbesökta grund, är ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Stockholmradio.

Med hjälp av båtfolket och de kustboende har syftet varit att lokalisera så många “ökända grund” som möjligt. Det handlar om platser där många går på grund och där alla med lokalkännedom vet att det är besvärligt. Orsakerna kan vara brister i sjökortet, obefintlig, bristande, felaktig eller motsägelsefull utmärkning/utprickning eller att det helt enkelt är svårt att bedöma var vattnet är fritt från grund.

Bidragen har tävlat i tre kategorier: fel i sjökortet, bästa motivering och ökända grund. Kategorin fel i sjökortet vanns av Ulf Suhr som har rapporterat in ett grund i anslutning till farleden mellan V:a Stendörren och Oxelösund i Södermanlands skärgård. Grundet fanns strax utanför 3-metersdjupkurvan söder om ön Tofta. Grundet har nu förts in i sjökortet och 3-metersdjupkurvan har utökats.

Kategorin bästa motivering vanns av Anders Grinneby som har rapporterat in en liten sten som fanns i sjökortet söder om St Hällgrund, Ridöfjärden, utanför Västerås. Stenen fanns inte i verkligheten. Anders har utförligt beskrivit hur han rodde över stenen ett flertal gånger och mätte djupet med åran utan att finna någon sten.

Kategorin ökända grund vanns av Johan Emterling som rapporterat in ett grund som finns i sjökortet, men som trots det är välbesökt. Grundet är beläget söder om Daftö som ligger utanför Strömstad.

Alla inkomna ärenden har kvalitetsgranskats av Sjöfartsverkets redaktion för underrättelser för sjöfarande.

– Vi har fått in över 140 tips om ökända grund och undervattenshinder som en direkt följd av tävlingen, säger Niklas Hammarkvist, nautisk redaktör på Sjöfartsverket. Av de inkomna tipsen bedöms 62 hålla sådan kvalitet att de lett till ändringar i sjökorten och på så sätt bidragit till ökad sjösäkerhet.

Tipsen från tävlingen är välkomna bidrag till det ständigt pågående arbetet med att göra sjökorten bättre. Av det svenska havsområdet är cirka 45 procent sjömätt med moderna metoder. Resterande områden är sjömätta med äldre metoder.

– Stora ytor i de svenska skärgårdarna är inte sjömätta sedan andra halvan av 1800-talet och tidigt 1900-tal. På den tiden använde man sig av handlod och positioneringen var inte så exakt. Det innebar att man inte hittade alla grund som finns i skärgården, säger Niklas Hammarkvist.

För att Skärgårdsstiftelsen ska få bättre möjligheter till planering, framförhållning och utveckling behöver ett långsiktigt avtal mellan huvudfinansiären, Stockholms läns landsting, och Skärgårdsstiftelsen tas fram. Det säger Gustav Hemming, (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Skärgårdsstiftelsen har under de senaste åren arbetat intensivt för att få en modernare styrning och bättre överblick och strategier för sina byggnader och sin verksamhet. Stiftelsen bedömer bland annat att det krävs investeringar på 134 miljoner kronor under de kommande fem åren för att komma tillrätta med renoveringsbehov och åtgärdandet av avloppsanläggningar. Till det tillkommer ett antal andra stora utgifter som i dagsläget inte ryms i befintlig budgetram.

– känns bra att vi äntligen vet hur stora behoven är, samtidigt som den grundliga undersökningen visar att behoven är större än vi trott, säger Gustav Hemming (C).

– Det är viktigt att samtal mellan landstinget och Skärgårdsstiftelsen kommer igång så snart som möjligt för att nå en långsiktig lösning på de utmaningar som Stiftelsen står inför. I vissa fall riskerar det att bli mer kostsamt ju längre man väntar, säger Gustav Hemming (C).

Skärgårdsstiftelsens intäkter består till hälften av ett årligt bidrag från landstinget på ca 41 miljoner kronor, till hälften av hyror och arrenden från entreprenörerna som driver värdshus och vandrarhem samt de 16 skärgårdsjordbruken. Stiftelsens uppdrag handlar både om att vårda natur- och kulturmiljöer i skärgården och att underlätta för besökare, turister och det rörliga friluftslivet att kunna ta del av skärgårdsmiljön.

– Skärgårdsstiftelsen arbetar idag offensivt med att locka fler besökare till skärgården, men också för att skapa bättre lönsamhet och bärkraft för våra arrendatorer och entreprenörer. Ett långsiktigt avtal med landstinget är viktigt för att vi ska kunna fullfölja dessa satsningar som på sikt kan minska beroendet av skattepengar, säger Gustav Hemming (C).

Fakta
Skärgårdsstiftelsens äger 12 procent av skärgårdens marker och på dessa finns ca 3000 byggnadsverk som hyrs ut som permanentbostäder, fritidshus, vandrarhem, krogar, butiker, campinganläggningar, bryggor och aktiva jordbruk.

Stiftelsens uppdrag omfattar bland annat fastighetsförvaltning, byggnads-, natur- och kulturvård, miljöarbete, tillsyn, viss infrastruktur, besöksinformation och besöksattraktioner.

Det är viktigt att vindkraft kan byggas där förutsättningarna för det är som bäst och i goda vindlägen. Därför lägger regeringen nu förslag till riksdagen för att göra vindkraftsutbyggnaden ännu mer effektiv vilket också kommer kunna leda till ännu lägre kostnader för elkonsumenterna.

Idag kan den som vill bygga en vindkraftspark, eller någon annan form av storskalig förnybar elproduktion, behöva stå för hela kostnaden för att förstärka elnätet, om det krävs att en sådan förstärkning görs för att den nya anläggningen ska kunna ansluta till och mata ut el på elnätet. De elproducenter som i ett senare skede etablerar sig på samma ställe och ansluter sin elproduktion till samma elnät behöver däremot inte betala för den förstärkning av elnätet som redan gjorts. Det leder ofta till att ingen vindkraftsaktör vill vara den som ansluter sig först till elnätet, vilket skapar en så kallad tröskeleffekt, som hämmar utbyggnaden av den förnybara elproduktionen.

– Under 2013 ökade vindkraftsproduktionen i Sverige med hela 37 procent, till sammanlagt 9,7 TWh. Därmed har elproduktionen från vindkraften ökat med tio gånger sedan Alliansregeringen tillträdde 2006. Med dagens bygger vi bort de tröskeleffekter som finns, vilket kommer främja utbyggnaden av ny förnybar elproduktion ännu mer. Tack vare att det framöver blir billigare för t.ex. vindkraftsbyggare att vara först på den förnybara bollen kommer vi i Sverige kunna öka tempot i utbyggnaden av den förnybara elproduktionen ännu mer, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Förslaget i propositionen Tröskeleffekter och förnybar energi (prop. 2013/14:156) som regeringen i dag beslutat att överlämna till riksdagen innebär att Affärsverket Svenska kraftnät kommer att stå för den inledande kostnaden, och därefter kommer företagen betala för sin andel i den takt som de ansluter sig till elnätet. En rättvis fördelning av kostnaderna där elnätet behöver förstärkas kommer leda till en mer rationell och effektiv utbyggnad av förnybar el och på sikt lägre kostnader för elkonsumenterna.

Ambitionen är att denna övergångslösning, som föreslås träda ikraft i augusti i år och där Svenska kraftnäts risk begränsas till en ram om 700 miljoner kronor, längre fram ska kunna ersättas med en marknadslösning där staten inte behöver ta någon ekonomisk risk för denna typ av förstärkningar av elnätet.

Därför får Energimarknadsinspektionen nu i uppdrag att utreda hur en sådan långsiktig marknadslösning kan se ut, med ambitionen att en sådan ska kunna finnas på plats från 2016.

Fakta om båtlivet 2014 finns nu tillgänglig. Det är en liten praktisk skrift med alla basfakta om hela det svenska båtlivet. Allt ifrån antalet båtar till hur och var de används.

Fakta om båtlivet 2014 finns att ladda ner på Sweboats hemsida.

http://sweboat.se/fakta-om-batlivet.aspx

För de allra flesta som lever för båtliv, att känna hur håret lyfter med vinden och höra vattnets taktfasta kluckande mot kölen, är den nuvarande perioden av året den absolut långsammaste att genomleva. Agnes Stenlund skriver här om hur det är att segla i Kroatien.

Det känns som att det var år sedan en sist fick kasta loss och ta sig en tur på sjön, men som tur är finns det alternativ till att bara vänta. Kroatien med sitt unika ölandskap har otaliga gånger benämnts som ett paradis, och avsett om du föredrar motor- eller segelbåt så stundar snart säsongen i södra Europa.

Denna guide ger tips för att hjälpa dig till en glittrande horisont, kittlande känsla av varm vattenyta mot fingertopparna och en färgsprakande undervattensvärld som glider förbi under fötterna.

Varför Kroatien?
Kroatiens popularitet är inte riktigt lika väletablerad som exempelvis Frankrike eller Spaniens, vilket gör landet till ett lite extra spännande resmål. Naturen skiljer sig mycket från den som vi i Sverige är vana vid med färger som går i pastell, honung och klarblått, och så fort en kliver ur flygplanet märks den exotiska skillnaden i luft och dofter.

Trots att priserna i Kroatien har stigit på senare år så är det fortfarande ett av de mer ekonomiskt fördelaktiga länderna som du kan välja att resa till vid Medelhavet. Med utbredda vindisktrikt, borgliknande städer och idylliska fiskebyar finns mycket att ta del av när ni stannar till en stund vid någon av de många öarna som erbjuds.

Ta hjälp eller styr båten själv
Båtluffen i Kroatien kommer i många varianter, allt för att alla som känner sig frestade ska ha en möjlighet att delta. Ett sätt att göra det på är att hyra en båt med en skeppare, eller hel besättning om så önskas, som tar hand om allt det praktiska så att ni kan spendera semestern med att koppla av, bada och läsa, utan att behöva bekymra er om båtens manövering.

Mer vana seglare väljer ofta att begränsa sig till att bara hyra båten, då halva tjusningen faktiskt ligger i att styra och hålla utkik. Det är klokt att göra klart bokning av båt innan ni åker. Kolla även upp kartor och planera sjöväg innan det bli dags att ge sig ut på vågorna, för då landet består av fler än 1180 öar så är improvisation lite väl riskabelt.

Tänk ut vad som är viktigast: Tid på vatten eller tid på land? Hur lång är distansen mellan öarna och hur lång tid tar den biten att åka?

Välj rätt bland öarna
Vilken ö som är den absolut bästa är givetvis en smaksak, och det finns därför inget rätt svar som passar alla. Utanför kusten i jämnhöjd med Split finns många öar som har blivit populära och välkända i seglingsändamål, mycket på grund av den angenäma kombinationen av puls och lugn. En av dessa heter Hvar och rekommenderas för alla sällskap och personligheter.

Vissa verkar ha uppfattat situationen som att ön bara är till för människor med guldfickor, men tätheten av välbärgade kommer sig snarare av de fantastiska miljöerna än av priserna. Naturen är magisk, atmosfären andas semester och stränderna är lena och vita. Om en letar efter en mindre tillrättalagd tillvaro är ön Vis värd att styra båten emot. Där trängs historiska sevärdheter med vacker arkitektur längs slingrande kullerstensgator, maten är utsökt och solen verkar aldrig vilja gå i moln. Stränderna är välskötta och kanske extra lämpliga för en familj med barn.

Ingen strand har dock ett sådant rykte som Zlatni Rat, belägen på ön Brac som också återfinns i närheten av Split, där len småsten omfamnas av klart, turkosfärgat vatten.

Agnes Stenlund
Text är skriven i samarbete med Expedia Kroatien
Info: http://www.expedia.se/vc/resor/kroatien

Här är ännu en italiensk RIB som har byggts som tender till en stor yacht. Jämsides med vår skandinaviska trend med allt fler och allt finare båtar i aluminium fortsätter därmed den italienska båtbranschen sitt eget spår med lyxiga RIB.

En förklaring är troligen att den inhemska båtmarknaden har gått ned med ca 90 procent i Italien. Därmed är marknaden näst intill stendöd, men fdet finns fortfarande en viss export av större lyxbåtar kvar och där kommer dessa RIB-båtar in som tender till de stora fartygen.

Den här båten kommer från BWA, som presenter den som en båtrmodell med “extra komfort” i sin Premiumserie. Bokstäverna “TT” står för Tender To, för att ytterligare understryka båtens ändamål. Även om den har designats som supplybåt till större yachter kan den användsa till en rad aktiviteter – allt från passagerartransporter till ren nöjeskörning.

Det här är den största RIB-båten i den här specialserien, som kompletteras med modellerna 6.9 TT och 7.9 TT. BWA 8.9 TT är nästan 9 m lång och har en rejält tilltagen bredd på 3,35 m. Det innebär att den är godkänd för 16 personer. Däcket är förhållandevis stort även i fören, vilket gör det enkelt och säkert att ta sig ombord.

Två solkapell ger passagerarna skydd och kapellen har speciella utrymmen där de kan förvaras. Förarplatsen är ergonomiskt riktig med ett stort säte för föraren och ett stabilt fotstöd. Som tillval finns även en T-Top.

Aktersofforna har plats för tolv personer. I aktern finns ett soldäck och en badplattform samt en badplattform med rejäla handtag.

Båten finns i flera färger; sju färger för skrovet, tio för tuberna och tolv färger för dynor med mera. Durken är täckt med teak som har valbart vita eller grå nåtlimningar.

Motorvalet är stern drive på 265–550 hk.
Lars-Åke Redéen

Tekniska fakta
Längd: 8,93 m
Bredd: 3,35 m
Tubdiameter: 63 cm
Tubkammare: 6
Tubmaterial: Hypalon-neopren Orca 1670 dtex
Vikt utan motorer: 1 800 kg
Bränsletank: 500 liter
Motor max: 550 hk
Personer: 16
CE-klass: B
Info: www.bwa.it

Buster Rent-tjänsten hyr ut nya Buster X motorbåtar Buster Plus-tjänsterna omfattar nu även uthyrning av båtar. Buster Rent erbjuder fullt utrustade Buster X-båtar för uthyrning.

Buster X är en medelstor båt i Fiskars båtsortiment. Den är strax över fem meter lång öppen båt för sju personer.

– Vi ser ett tydligt behov för båtuthyrning som drivs professionellt och som kan erbjuda mångsidiga och bekymmerslösa båtar för en veckas semester, eller kanske fem båtar för ett företagsarrangemang, berättar Juha Lehtola, vd för Fiskars båtaffärsverksamhet.

De första hyrbåtarna placeras till Åbo och Nådendal. En del av båtarna ligger på trailers och en del i hamnar, klara att åka i väg. I båthyran ingår all utrustning som behövs, från flytvästar till kartplotter.

– Vi kan erbjuda en båt, klar för användning, till ett förmånligt pris. Båtarna har samma utrustningsnivå som man är van att hitta på hyrbilar. Lika enkelt som det är att hyra en båt så kan man även samtidigt hyra en båttrailer och även en dragbil, berättar Kari Mäenpää, Avis-företagare i Åbo.

Mäenpää tror att det kommer att finnas efterfrågan för hyrbåtar även i skärgården, speciellt efter båtsäsongen när egen båt redan finns på land för vinterförvaring.

Båten kan hyras på webbtjänsten vuokraa.buster.fi på samma sätt som man hyr en bil på webben. Personalen på Buster Rent utbildas för att ge båtuthyrare instruktioner om båtarna.

Fiskars samarbetspartner har över tio års erfarenhet av uthyrningen av bilar på Avis- och Budget-biluthyrningskedjorna i Salo, Åbo, Björneborg och Raumo.

Andra Buster Plus-tjänster är båtförsäkring, båtplats, elektronisk båtvakt Buster Vakt som fungerar med hjälp av satellitpositioneringssystemet och sensorer samt elektroniska tjänster för båtägaren.

Enligt Juha Lehtola är servicepaketet unikt inom båtbranschen.

– Vi vill att det ska vara enkelt och bekymmerslöst att äga en båt och samtidigt vill vi göra tröskeln för båtägande lägre, säger Lehtola.

I utvecklingen av nya Buster X – den andra generationen av Buster X – prioriterades goda och flexibla innerutrymmen samt utmärkt sjöduglighet.

Den flexibla och mångsidiga Buster X för sju personer är Fiskars Boats största nyhet för modellåret 2014. Den strax över fem meter långa öppna båten är lillebror till Buster XL som har blivit väl emottagen bland kunder och journalister. I utvecklingen av Buster X prioriterades goda och flexibla utrymmen samt utmärkt sjöduglighet.

– Vi kommer att fortsätta vårt långsiktiga utvecklingsarbete vars resultat är synliga på Buster SuperMagnum och på den nya Buster Cabin. Båten har ännu bättre egenskaper i grov sjö och även ergonomin har utvecklats. På Buster X -skrovet har vi lyckats förena utmärkt sjöduglighet med en mycket låg planingströskel, både när båten är tungt lastad eller vid lägre motoreffekt, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Fiskars båtaffärsverksamhet.

Den första modellen av Buster X lanserades år 2006 och den nya modellen är helt förnyad. Båten har blivit 10 centimeter längre, men vikten är samma som tidigare, 480 kilo. Båtens ökade längd och det nya skrovet ger ännu bättre köregenskaper och klart ökade innerutrymmen. Båten är behagligt stabil även i hamn.

Även den minsta rekommenderade motoreffekten är tillräcklig för Buster X. Båten börjar plana utan problem redan med en 50 hk utombordsmotor och med sju personer ombord. Med den största 70 hk motor är topphastigheten 33–34 knop.

Buster X har mycket rymliga och flexibla innerutrymmen. Den ökade längden har utnyttjats till fullo i sittbrunnen bakom pulpeterna.

Båtens plexivindrutor sträcker sig runt båtens sidor och skyddar även baksätespassagerare mot fartvind och vatten. Den fasta dubbeldörren är standard. I förarpulpeten kan man flushmontera en 8 tums plotter.

Det nya kapellgaraget, vars lock fungerar som ryggstöd för aktersoffan, tar betydligt mindre plats och ger mer utrymme för passagerarna i aktersoffan. Akterns sitt/stuvboxar kan tas bort, vilket ger mer utrymme för fiske, lastning av båten eller för transport av skrymmande last.

Båten har en fast bränsletank som rymmer 100 liter, vilket ger Buster X klassens bästa aktionsradie, oavsett motorstorlek. I aktern finns praktiska akterplattformar för exempelvis bad. I standardutrustningen ingår NFB-styrning som ger exakt och komfortabel styrning. Som tillval kan båtens utrustas med trimplan.

Tekniska fakta
Längd: 5,25 m
Bredd: 2,01 m
Torrvikt: 480 kg
Bottens v-vinkel: 20,5°
Rek motoreffekt: 50–70 hk
Info: www.buster.fi

Vindkraftsparken Lillgrund i Öresund lockar till sig bottenlevande fisk och leder till ett ökat undervattensbuller. Det finns också tecken på att ålar kan påverkas i sin vandring till lekområdena i Sargassohavet. Det visar den rapport som Havs- och vattenmyndigheten, HaV, tagit fram om effekter på fisk och fiske.

– Undersökningarna vid Lillgrund har gett värdefull kunskap om hur havsbaserad vindkraft kan påverka fisk. I dagsläget är den här slags studier fortfarande få, även internationellt sett, säger Ingemar Andersson, på HaV.

Lillgrunds vindkraftpark togs i drift under år 2008 och är den idag största fullföljda satsningen på havsbaserad vindkraft i Sverige. Den består av 48 stycken vindkraftverk (med 2,3 MW generatorer) som står på mellan fyra och sju meters djup och som mäter cirka 115 meter upp till vingspetsen. Totalt omfattar Lillgrund en yta av 4,6 kvadratkilometer.

Dåvarande Fiskeriverket har undersökt området åren före och efter anläggandet av Lillgrund för att se hur fisk och fiskvandring påverkas. Undersökningarna omfattar provfisken av främst bottennära fisk, undervattensljud, och studier av ålens vandringsmönster. De har genomförts i samarbete med forskningsprogrammet Vindval och har till större delen finansierats av Vattenfall AB som äger vindkraftsparken. Resultaten finns nu samlade i HaV-rapporten ”Fiskundersökningar vid Lillgrund vindkraftpark”.

– Från Hav:s sida hoppas vi att rapporten kan fungera som ett viktigt underlag för miljökonsekvensbeskrivningar samt i planerings- och tillståndsprocesser för vindkraft, säger Ingemar Andersson.

Undersökningar av vindkraftparkens effekter på bottennära fisk pågick i sju år med början 1997, fyra år före byggstarten. Den långa tidsserien som gjorts i provfisket är unik i sitt slag vad gäller uppföljning av effekter från havsbaserad vindkraft. Provfisken utfördes inom två referensområden; Bredgrund söder om Lillgrund och Sjollen norr om Lillgrund och Öresundsbron.

– Vindkraftparken hade ingen effekt på mängd fisk, antal arter eller artsammansättning när man jämför hela vindkraftparkens område med referensområden, säger Lena Bergström, forskare, Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.

– Inom själva vindkraftparken sågs för vissa arter en ökad täthet närmast tornen, till exempel gulål, torsk, stensnultra och rötsimpa. Ökningen kunde noteras upp till 50-160 meters avstånd från ett vindkraftverk.

Rapporten föreslår att det görs en ny studie vid vindkraftparken efter några år av drift, för att se om ansamlingen av vissa fiskarter nära vindkraftverken har fortsatt, om den ökat och haft effekter även på mängden fisk.

Undersökningarna av påverkan på lekvandrande blankål omfattade totalt 300 individmärkta ålar. Rapporten visar att en lika stor andel av blankålarna vid Lillgrund passerade före och efter att vindkraftparken kom till.

– Generellt kan vi inte se att det tar längre tid för blankålen att förflytta sig i området på grund av vindkraftparken. Men, enstaka längre förflyttningstider vid större elproduktion samt en liten ändring i passagemönster skulle kunna tyda på att vissa ålar påverkades av vindkraftparken, säger Ingvar Lagenfelt, utredare på vattenvårdsenheten på länsstyrelsen i Västra Götaland.

– Liknande mönster med en andel blankålar vars beteende avviker från det förväntade har tidigare registrerats vid marina bottenförlagda kablar.

De ljudmätningar som utförts i studien visar att Lillgrunds vindkraftpark tydligt bidrar till ljudbilden i Öresund inom vissa frekvenser som är viktiga för fisk. Analysen visar också ett samband mellan ljudnivån och antalet turbiner i vindkraftparken (så kallad parkeffekt), där varje enskild turbin bidrar till att öka den totala ljudnivån i området.

– Ljudmätningar visar att ljudnivåerna endast inom ca 100 meter från en turbin och vid höga vindstyrkor är tillräckligt höga för att medföra en risk att vissa arter av fisk påverkas negativt, i form av direkt flyktbeteende eller möjlig maskering av kommunikation, säger Mathias Andersson, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.

– Stressreaktioner kan förekomma även på längre avstånd än 100 meter från en turbin. Detta orsakas av att ljudet från turbinerna är kontinuerligt och högre än bakgrundsljudet inom vissa frekvenser.

Mer än 37 000 kommersiella fartyg (oljetankers, containerfartyg, passagerarfärjor och fiskebåtar) passerar området Lillgrund i Öresund varje år enligt Sjöfartsverket. Den trafiken och buller från fritidsbåtar, seismiska bottenundersökningar, militära aktiviteter samt buller från Öresundsbron skapar ett konstant brus under 1 kHz.

Källa: HaV.

Kemetyl lanserar ett nytt alkylatbränsle tillsammans med det legendariska smörjmedlet Gulf Oil. Kemetyl, som är ett av Sveriges äldsta kemiföretag, har sedan starten 1918 riktat in sig på kemtekniska konsumentvaror med det kända T – varumärkets kvalitetsprodukter sedan 1973.

I Sverige har produkterna T – Röd, T – Blå, T – Gul och T – Grön hört till standardsortimentet i våra hushåll, och nu lanserar Kemetyl ännu en modern klassiker, den prestationshöjande produkten Kemetyl T Alkylat med Gulf Inside. Efter flera års forskning och utveckling startar Kemetyl produktionen av Kemetyl T Alkylat – en prestandaprodukt där inget lämnats åt slumpen. Det nya alkylatbränslet ökar både driftsäkerheten, förbättrar prestandan och förlänger livslängden på alla förbränningsmaskiner. Dessutom är T Alkylat betydligt renare än vanlig bensin, och minskar bildningen av smog med hela 40%, vilket betyder att produkten är mer skonsam mot miljön än traditionellt bränsle.

Redan från början var målet satt på att tillverka en produkt som skulle leverera mer än traditionellt bränsle, ett högteknologiskt miljöbränsle som ger varje användare maximal effekt och som samtidigt såg till att förlänga livslängden på din förbränningsmotor. En viktig del i arbetet låg i valet av smörjmedel för iblandning, valet föll på en av motorvärldens äldsta smörjmedelstillverkare, Gulf Oil.

– Vi på Kemetyl är stolta över samarbetet med Gulf Oil, därför har vi tillsammans tagit fram konceptet ”Gulf Inside” som tydligt visar när Gulfs unika smörjmedel blandats i våra alkylat produkter, säger Luis Soler, VP Sales & Marketing Kemetyl Group.

– Med Kemetyls T Alkylat och Gulf Inside kan varje användare förvänta sig den högsta kvalitet marknaden har att erbjuda. Två kända varumärken som tillsammans tagit fram det absolut bästa drivmedlet för både miljö och prestanda, säger Peter Sjödin, Business Area Manager Gulf Oil Sverige.

Gulf Oil – högkvalitativa smörjmedel med ett starkt varumärke Gulf Oil Corporation grundades 1901 efter det att oljekällan Spindletop i Texas, visade sig bli världens första högproducerande oljekälla med en volym på 100 000 fat om dagen (16 000 m3). Gulf finns i över 100 länder. I Sverige drivs Gulf Oil av familjeföretaget Hansen Racing.
Kemetyl T alkylat med Gulf Inside ger motorn ökad livslängd

För Kemetyl T Alkylat har Gulf använt specifika oljor för 2–takts alkylat optimerade för att ge den bästa tänkbara smörjningen i din förbränningsmotor. Kemetyl T 2–takts alkylat ger maskinen hög prestanda och genom minskade avlagringar bidrar bränslet till en bättre förbränning och renare utsläpp, och är därför skonsam mot människa och miljö. Kemetyls 4–takts alkylat håller ventiler och kolvar renare än konventionellt bränsle vilket ger motorn ökad livslängd och driftsäkerhet.

Info: www.kemetyl.com

Först ut var USA. Nu följer resten av världen efter. Stand up paddling, SUP, är världens snabbast växande paddelsport. SUP är vad det låter som, att man stående paddlar en surf-bräda modell större med en enbladig paddel.

Det svenska företaget Point65 Sweden har tagit fram världens första delbara SUP-bräda, och efterfrågan är redan stor.

– SUP är galet kul, men brädorna är otympliga att transportera och förvara. Point65 Rum Runner är delbar och går enkelt och snabbt att stuva in i bilen eller förvara i lägenheten, säger Richard Öhman, grundare av Point65 Sweden.

Vattensporten SUP växte fram på Hawaii för surfare som ville ge sig ut när vågorna var för små för vanliga surfbrädor. Sporten har vuxit snabbt och många uppskattar att den är rolig, lätt att lära sig och snabbt ger ökad styrka, uthållighet och balans. I dagarna presenteras Point65 Rum Runner som är speciellt framtagen för att paddla i lugna vatten, är stadig och har ett så kallat deplacementskrov som passar bättre att paddla när det saknas vågor.

– Brädan är faktiskt stadigare än den ser ut. Med lite vind i ryggen kan man snabbt komma långa sträckor och det går också att använda brädan i många olika typer av vatten, säger Richard Öhman.

Point 65 Sweden är Skandinaviens ledande kajakvarumärke och ett av världens snabbast växande kajakföretag med försäljning i 41 länder. Företaget utvecklar och producerar kajaker och har också en kajakkedja med ett antal upplevelsecenter runt om i Sverige.

Gensvaret på nya Point65 Rum Runner har varit enormt, redan har flera av världens största sport- och outdoorhandlare lagt ordrar, och fler är på väg.

– Vi hade aldrig kunnat drömma om ett sådant här gensvar, framför allt från USA, Tyskland, Australien, Mellanöstern, Frankrike och Skandinavien. Förutom stora handlare som REI, Dick’s Sporting Goods och LL Bean har även till exempel handlare i Schweiz köpt för att paddla i alpsjöarna, säger Richard Öhman.

Point65 Rum Runner består av tre sektioner; för-, mitten- och akterdel där mittendelar finns i två storlekar (3,5 meter och 3, 8 meter).

Point65 Rum Runner finns att köpa hos handlare från våren 2014 och kostar cirka 10 000 kronor.

Info: www.point65.se

Ulf Suhr vann första pris och Martin Hummerhielm andra pris i den tävling om ökända grund som arrangerades av Sjöfartsverket i samarbete med Transportstyrelsen och Stockholmradio. Anders Grinneby (bilden) vann priset för bästa motivering.

Det vinnande bidraget handlar om ett grund som ligger i kanten av farleden mellan V:a Stendörren och Oxelösund, i Södermanlandsskärgård. Grundet är beläget vid ön Toftas SO spets. I sjökortet har undervattensstenen förts in och 3m djupkurvan har utökats.

Smaragdseglaren Anders Grinneby, medlem i Geddeholms båtklubb, vann priset för bästa motivering. Han hade konstaterat att en sten som funnits på sjökortet i många år inte fanns. Genom att ro upprepade gånger ro över stenen utan bottenkänning kunde han bevisa detta.
Anders motivering:

”Jag har vid flera tillfällen då det varit en del vågor undrat varför inte stenen (eller “land area” som det står i definitionen) syns i verkligheten åtminstone som ett grund i vattenlinjen. Jag testade därför med en roddbåt och det går utmärkt att ro rakt över stenen. Det är ju svårt att veta exakt position men jag har testat djupet med årorna 1,5-2 m utan att få någon bottenkänning i området.”

Bildtext:
Anders Grinneby.

Flera av båtlivets viktigaste frågor debatterades ingående vid årets Båtting, som hölls på Allt för sjön 5 mars. Promillegränsen och kompetens för att köra fritidsbåtar var de två frågor som engagerade flest.

Båttinget hade i år rubriken ”Båtlivet och politiken”. Det i kombination med att det är valår är förklaringen till att politiker från riksdagspartierna ställde upp på en paneldebatt.

Budskapet från flera av politikerna var dock entydigt: sluta kräv att vi tar bort lagen om 0,2 promille. Flera av politikerna, bland andra Annelie Enochson (KD), var mycket tydlig med att hon jämställde bilkörning med båtkörning och att lagen främst är grundad på alkoholpolitik.

Däremot sa både moderaten (Edward Riedl) och sverigedemokraten (Tony Wiklander) i panelen att de gärna ser en översyn av lagen. Förmodligen är det först efter en sådan utvärdering som en eventuell förändring kan ske.

En annan fråga som verkligen engagerade publiken gällde utbildningar och intyg för att få köra båtar. Här var förvånande nog många ense om att det behövs någon form av kompetensbevis, men

– Vi håller på att diskutera hur vi ska gå vidare. Det måste finnas en problembeskrivning som håller om vi ska kunna införa krav, säger Catrin Tidström Näringsdepartementet.

– Det svåra är att få åtgärder som är relevanta. Vattenskotrarna är också ett fordon och en bransch som man inte kan stoppa marknadsmässigt. Vi får inte hindra införseln av fordon, vilket dagens vattenskoterförordning gör. Det finns många andra fordon som också kan vara störande.

Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen, tog upp en annan fråga som är väldigt viktig för hela båtlivet: båtklubbarnas förutsättningar när många klubbar flyttas från vattnet.

– Vad händer då med de spolplattor och toatömningsanläggningar som båtklubbarna tvingas bygga? Det behövs en översyn av både det och båtklubbarnas korta arrendeavtal, sa Bengt Gärde.

Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen, fick dagens största applåder för sin fina genomgång av olycksstatistiken för fritidsbåtar.

– Mest positivt om olyckor på sjön om man går lägre tillbaka i statistiken. På 70-talet omkom ett 100-tal personer på sjön varje år, men då var även sjöfarten medräknad. Idag är vi nere kring 30–33 döda per år, men vårt mål är 25 omkomna på ett år, sa Jonas Ekblad.

Ur Jonas statistik framgick bland annat att av de tre personer som omkom i båtolyckor i Stockholmsområdet 2013 var ingen ”ute på sjön” när olyckan slog till.
Peter Malmqvist, finansanalytiker och seglare, var moderator för Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Fr. v. Bengt Gärde, SBU, Bengt Anderhagen, SBU, Mats Eriksson, Sweboat, och Peter Malmquist, moderator.

Föreningen Svenska Robotbåtar, FSvR, en förening som vilken båtklubb som helst? Ja, på sätt och vis. Men, de förvaltar en mycket ovanlig båt! Den sista kvarvarande robotbåten i svenska Marinen, som togs ur tjänst 2005. Det är ett fartyg på 45 m och 246 ton med tre Rolls Royce gasturbiner om sammanlagt cirka 13 000 hk.

Det var meningen att HMS Ystad skulle skrotas, men så skedde inte. Ett lyckat räddningsförsök hade då satts igång av en grupp entusiaster och Statens Maritima Museer(SMM) övertalades att ta på sig ägarskapet, FSvR bildades och avtalade med SMM att förvalta robotbåten R142 Ystad!

Föreningen Svenska Robotbåtar (FSvR) är en ideell organisation med syfte att bevara en robotbåt i sitt originalskick så långt det är praktiskt och ekonomiskt möjligt och dessutom sprida kunskap och kännedom om fartygstypens historiska roll och unika teknik.

FSvR har ett avtal med SMM, att driva robotbåten R142 Ystad som ett levande museifartyg. I detta arbete ingår att köra fartyget, utbilda besättningar och underhållspersonal, sköta underhåll, samla och bevara dokument, manualer och bilder om fartygstypen, sprida information och kunskap till allmänheten mm. Till vardags ligger fartyget förtöjt i Veteranflottiljens bas på Gålö i Stockholms södra skärgård.

FSvR planerar att göra en resa med R142 Ystad, Stockholm (Gålö) – Karlskrona – Stockholm (Gålö) uppdelat på fem etapper under de första helgerna i juni 2014. Föreningen erbjuder allmänheten möjlighet att följa med på detta unika arrangemang. De gör detta i samband med att Marinmuseum i Karlskrona inviger sin nya ubåtshall.

För vidare information om föreningen och för bokning av biljetter till Karlskronaresan, besök föreningens hemsida www.robotbatar.se

Text: Gunnar Ålund, Jon Hallgren (FSvR)
Foto: FSvR

Stockholmradio har 100-årig erfarenhet av radiokommunikation till sjöss och ser VHF som en självklar del för ett tryggt båtliv. Lagom till årets första båtmässa i Göteborg gav de ut läroboken VHF TILL SJÖSS.

VHF TILL SJÖSS är författad av Nina Nordström och är den tredje boken i ämnet från Stockholmradio. Nina har många års erfarenhet av nautisk utbildningsverksamhet och har skrivit flera uppskattade böcker med båtlivet i fokus.

Boken är i första hand en lärobok för SRC, Short Range Certificate (även kallat VHF-certifikat), men den fungerar också som handbok med sin givna plats i båtens bokhylla.
Som lärobok för SRC täcker den dina behov även om du aldrig hållit i en VHF förut. Då VHF är ett internationellt system till sjöss och fungerar på samma sätt över hela världen, innebär det dessutom att du kan tillämpa det du lär dig oavsett var du seglar.

Inom sjöfarten finns ett globalt nöd- och säkerhetssystem, GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System), med delvis nya regler för VHF-användande. I dagens kunskapskrav för ett VHF-certifikat, ingår numera GMDSS och DSC (Digital Selective Calling), något som inte fanns med i den gamla utbildningen. SRC är idag det certifikat som krävs för DSC-VHF.

Längre insatstider och minskad förmåga att upptäcka oljeutsläpp. Den totala bemanningen minskar med en femtedel och Kustbevakningen försvinner helt från flera orter. Det är ett par av konsekvenserna om Kustbevakningen inte får tillskott i kassan, konsekvenser som drabbar både människa och miljö.

Av det budgetunderlag som lämnas till regeringen 28 februari framgår att de 133 Mkr som Kustbevakningen saknar leder till att närvaron till sjöss måste reduceras med 30­−40 procent, insatstiderna för att rädda liv och miljö blir längre och förmågan att upptäcka oljeutsläpp minskar kraftigt.

– Innehållet i vårändringsbudgeten och vårpropositionen blir en viktig signal för Kustbevakningen. Om inte anslaget ökar med det vi begärt, kommer åtgärder att behöva vidtas redan före sommaren. Varsel av personal, en minskning av antalet fartyg och nedläggning av stationer kommer att bli verklighet, säger Judith Melin, generaldirektör på Kustbevakningen.

Ett budgetunderskott som inte åtgärdas kommer att leda till nedskärningar, både i verksamheten och i antalet anställda. En minskning av Kustbevakningens kostnader med 133 Mkr, kräver organisatoriska neddragningar motsvarande:

Minskning av lednings- och stödorganisationen i Karlskrona, Nyköping, Göteborg, Stockholm och Härnösand med i genomsnitt cirka 30 procent av dagens cirka 235 befattningar.

Minskad bemanning i den lokala organisationen med cirka 15 procent av dagens cirka 525 befattningar.
Bemanningen måste därmed totalt sett minska med cirka 20 procent av dagens totalt cirka 760 befattningar. Dessutom måste antalet kuststationer reduceras med 8-10 stycken (från dagens 25 till cirka 15).

Även antalet fartyg och eventuellt även flygplan måste minska.

Verksamhetsmässigt ger neddragningar i storleksordningen 133 miljoner följande konsekvenser.

Närvaron och övervakningen till sjöss minskar med 30-40 procent.
Kustbevakningen kan inte vidmakthålla förmågan att med nationella resurser bekämpa oljeutsläpp på upp till 10 000 ton till sjöss.
Myndigheten kan inte medverka i sjöräddningsinsatser i samma utsträckning som idag.
Sjötrafikövervakningen minskar med drygt 30 procent, rattfylleri-kontrollerna med 90 procent och sjösäkerhetstillsynerna upphör helt.
Gränskontrollverksamheten (utlänningskontroll och tullkontroll) minskar med 30-40 procent.
Övervakningen av miljö och naturresurser samt av dumpning och utsläpp till sjöss minskar med 30-40 procent.
Fiskeriövervakningen minskar också med 30-40 procent medan jaktkontrollerna minskar med 60 procent.
Sammantaget medför detta en ökad risk för att utsläpp når land med negativ påverkan på miljön samt ökade kostnader för samhället. När den förebyggande övervakningen minskar ökar också förekomsten av överträdelser och risken för olyckor i sjötrafiken. Kustbevakningens förmåga att ge hjälp och stöd till andra myndigheter och till andra länder minskar också kraftigt.

Kustbevakningens verksamhet bygger i grunden på en kombinationstanke, där samma resurser används för flera uppgifter samtidigt.

– Vår beredskap inom främst det miljöräddande området finansierar vår närvaro till sjöss varje dag året runt. Denna närvaro och beredskap kombinerar vi med att utföra flera arbetsuppgifter till sjöss som andra myndigheter har ansvar för och utför på land, säger Judith Melin.

– Det är resurseffektivt, eftersom dessa uppgifter kostar samhället mindre än om respektive myndighet skulle behöva bygga upp en egen sjögående organisation. Den här verksamheten har byggts upp under lång tid, och att nu montera ned den vore olyckligt, säger Judith Melin

Regeringen kommer att presentera sin budgetproposition i mitten av april.

Kommentarer

Håkan 09:43:04 2014-03-05

Låter nästan som hot tycker jag. Vore intressant att veta om det är minskade anslag med 133 milj. som avses eller om anslagen ej skall ökas? Varför är det underskott? Drivs inte verksamheten på ett bra sätt? KBV har väl haft en kraftig ökning av anslagen de senaste åren med inköp av nya stora fina fartyg? Läge för Uppdrag Granskning på KBV?

Ola Ljungberg 13:23:12 2014-03-05

Läs kommentarerna om KBV på Dagens Industri. Helt klart är att denna myndighet är inte populär, minst sagt.
http://www.di.se/artiklar/2014/2/28/kustbevakningen-saknar-pengar/

Ola Ljungberg 13:58:39 2014-03-05

KBV förändrar verkligheten lite för ofta.Betr. att KBV är resurseffektiva. Ja, det beror på. Om mass-alkotester för en pilsner till maten är effektivt, visst ! Men läs har vad (S) har motionerat om där emotsägs KBV:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Kustbevakningens-uppdrag_H102Fö220/?text=true

PA Malmgren 15:34:16 2014-03-05

"konsekvenser som drabbar både människa och miljö."
Så står det i artikeln .
Det är ju snarare så att om KBV inte får pengar så blir vi människor som är berörda mindre drabbade av deras framfart , och sjöräddningen har skött sitt åtagande utan klagomål och utan inblandning av myndighet på ett förnämligt sätt.
Och miljön , de kan focusera sina resurser på oljesanering , kolla folks toatankar ville de ju i alla fall inte ta sig an …….

PA Malmgren 15:34:18 2014-03-05

"konsekvenser som drabbar både människa och miljö."
Så står det i artikeln .
Det är ju snarare så att om KBV inte får pengar så blir vi människor som är berörda mindre drabbade av deras framfart , och sjöräddningen har skött sitt åtagande utan klagomål och utan inblandning av myndighet på ett förnämligt sätt.
Och miljön , de kan focusera sina resurser på oljesanering , kolla folks toatankar ville de ju i alla fall inte ta sig an …….

Nisse 15:38:54 2014-03-05

@PA Malmgren: SSRS står för bara 70% av sjöräddningsuppdragen, det är då 30% till som måste täckas av någon. Och SSRS har ingen kapacitet för stora fartyg, vilket är det som KBV står för idag.

Matte Ericsson 16:25:34 2014-03-05

Lägg ned KBV!
Fördela avsatta medel mellan Polisen och SSRS.

Lasse 21:01:56 2014-03-06

Lägg ner Kbv , Sveriges dyraste och onödisga " verksamhet" Ge pengarna till marinen som har befogenheter och lite till sjöräddningen som gör ett fantastiskt jobb.

Nisse 08:34:21 2014-03-07

@Lasse: Marinen har inga befogenheter gentemot svenska medborgare. Och SSRS har ingen kapacitet för att rädda större fartyg eller ta hand om stora utsläpp.

Johansson 13:58:45 2014-06-18

Lägg ned KBV marina del, behåll flyget och fördela
resterande resuser mellan Sjöpolisen och SSRS!

Seglare 22:42:02 2014-06-25

@Johansson. Det va ju ett intelligent förslag. Sjöpolisen finns i Sthlm och Gbg. Det blir lite dålig täckning, va?
SSRS bygger hela sin idé på frivillighet och talar gärna om att de inte tar emot några statliga pengar. Har du tänkt att SSRS skall bedriva nån slags myndighetsutövning med icke utbildad och icke avlönad personal? Tänk en gång till…

Seglare 22:43:17 2014-06-25

@Johansson. Det va ju ett intelligent förslag. Sjöpolisen finns i Sthlm och Gbg. Det blir lite dålig täckning, va?
SSRS bygger hela sin idé på frivillighet och talar gärna om att de inte tar emot några statliga pengar. Har du tänkt att SSRS skall bedriva nån slags myndighetsutövning med icke utbildad och icke avlönad personal? Tänk en gång till…

Skärgårdsstiftelsens vänbok 2014 heter Skärgårdshus och är skriven av Johan Ahlbom med fotografier av Magnus Rietz. Boken innehåller en fängslande blandning av skärgårdens kulturarv, dess byggnadshistoria, jordbrukets utveckling och människors livsberättelser.

Skärgårdshus ger en intressant inblick i samhällsutvecklingen i skärgården under de senaste 100 åren. Här skildras några av de mest intressanta kulturbyggnaderna från Arholma i norr till Landsort i söder. Vi berättar också om några mindre holmar och skär som har spelat en viktig roll i skärgårdens historia. Här återges byggnadernas spännande historia och de människor som arbetat och levt här, får ge husen liv och berätta deras historia. Vi möter även flera sevärdheter på öarna som har koppling till byggnaderna. Det är mytomspunna fornminnen, övergivna kolerakyrkogårdar och mystiska gravplatser.

– Ett hus kan leva under kanske tio mänskliga generationer, men människan själv lever bara i en, säger bokens författare Johan Ahlbom. Arbetet med boken har tagit två år med efterforskningar i Riksarkivet, Krigsarkivet och Stadsbiblioteket. Att göra urvalet bland stiftelsens över tusen byggnader var inte enkelt.

Fotograf Magnus Rietz är kustjägare, skeppare och aktiv vårdare av kulturbyggnader. Engagemanget för marina natur- och kulturmiljöer präglar hans arbete såväl som hans fritid. Han är bosatt vid havet i Nynäshamn.

För Skärgårdsstiftelsen är det viktigt att i vänböckerna lyfta fram den unika kulturskatt som finns i skärgården och i stiftelsens byggnader. – Genom denna vänbok, full med spännande berättelser från lockande miljöer, önskar vi bidra med ökad kunskap om skärgårdsbyggnadernas historia och inspirera till att besöka dessa platser, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

– Varmt tack till alla medverkande för ett gediget arbete med att på ett hängivet sätt spegla den mångfald och rikedom som finns på Skärgårdsstiftelsens områden.

Boken är utgiven på Balkong Förlag

Per Sahlin i Heleneborgs Båtklubb i Stockholm får Tummen Upp 2014. Per jobbar som nätverkstekniker, men på fritiden är han en hårt engagerad ungdomsledare.

– Det är så roligt i vår båtklubb för vi har allt från 25-åringar till 80-åringar som medlemmar. Samarbetar man bara så kan man göra vad som helst, säger Per.

Per har varit medlem i Heleneborgs Båtklubb i 25 år. Det är erfarenheterna från båtlivet och många år som funktionär i båtklubben som har gett honom en speciell känsla för att jobba med ungdomar.

– Drivkraften är att hjälpa ungdomarna och betala tillbaka till båtlivet för det jag själv fick när jag var liten. För närvarande har vi ett 50-tal ungdomar, men vi strävar mot att komma upp i 100. De flesta seglar, men vi vill lära dem om olika sorters båtar.

I framtiden är Pers förhoppning även att båtklubben ska kunna arbeta i Stockholms förorter med ungdomar som inte har någon egen båt.

En detalj i sammanhanget är att Per sedan flera år inte har någon egen båt.

– I början hade jag en träbåt som min farfar hade byggt, men nu har jag ingen båt alls. Jag trivdes dock så bra i föreningen och jag tycker att jag kunde jobba här ändå.
Vad ska du göra för pengarna? Köpa en egen båt?

– Jag har inte bestämt mig om det blir en ny flytbrygga, ett nytt segel eller något annat. Men på något sätt vill jag göra något bra för ungdomsarbetet i båtklubben.
Stipendiet Tummen Upp är på 15 000 kr. Det delas ut av Båtliv och International Färg AB varje år till ”en riktig båtkompis”.

Motivering Tummen Upp 2014:
”Per Sahlin har genom sitt djupa engagemang under lång tid visat hur viktigt det är med återväxten i våra båtklubbar. Han är en central person för Heleneborgs Båtklubbs ungdomsverksamhet samtidigt som han är en riktig båtkompis.
Per är båtklubbskillen som alltid hjälper till där det behövs.”

Bildtext:
Per Sahlin får Tummen Upp 2014. Foto: Roland Brinkberg.

Kompisarna från Heleneborgs Båtklubb var med vid prisutdelningen på Allt för sjön. Fr. v. Pelle Ennerling, Maja Kankaanranta, Hans Loewy, Per Sahlin, Angelica Skifferberg, Johan Axbom och Sven Skifferberg.

Båtlivet och politiken är temat för årets Båtting 5 mars på Stockholmsmässan i samband med båtmässan Allt för sjön. Båttinget samlar varje år makthavare inom båtlivet till denna mötesplats.

Sverige har, med några av världens största skärgårdar och med många sjöar och kanaler, utmärkta förutsättningar för ett rikt båtliv. Därför är också båtlivet en av Sveriges största folkrörelser med över två miljoner utövare i snart en miljon fritidsbåtar.

Sverige har också en stark båtindustri som ger exportinkomster och arbetstillfällen inte minst i glesbygder. Båtägare i grannländer förlägger gärna sina semesterturer till svenska vatten och hamnar vilket också är en viktig och ökande intäktskälla.

Hur uppfattas och behandlas då båtlivet av våra politiska företrädare?

Lagar och förordningar som vill reglera båtlivet ökar år från år, miljökraven för båtklubbar och hamnar blir allt högre. Bränslepriser och skatter är kännbara för motorbåtägaren. I gästhamnen får båtägaren betala dubbelt så hög moms som husvagnsägaren får göra på campingplatsen.

Det här är några av de frågor som båtorganisationerna och båtbranschen vill ha svar på. Därför har samtliga politiska partier bjudits in till årets Båtting.
Välkomna till en hearing med våra politiker och ta del av deras syn på för båtlivet och båtbranschen viktiga och angelägna frågor.

Besökarna får även höra Jonas Ekblad från Transportstyrelsen berätta om att båtlivet blivit allt säkrare och Christer Larsson från Havs- och vattenmyndigheten informera om slopandet av vattenskoterförordningen och kravet på behörighetsbevis för snabba farkoster till sjöss.
Dessutom kommer priset i Sjösäkerhetsrådets och Sjöfartsverkets tävling Ökända Grund att delas ut av Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör.

Moderator under Båttinget är Peter Malmqvist, analytiker och ekonomijournalist med ett gediget kunnande från båtbranschen.

Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och Sweboat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.

Kommentarer

Sneseglaren 16:48:22 2014-03-04

Den politiska fråga det särklass diskuteras mest om är 2010 års "sjöfyllerilag". Infördes i en "helig" uppgörelse av alliansen. Ärvd av S regeringen där Bodström berett frågan. Alla tunga remissinstanser var emot lagen. Våra folkvalda vet bättre än experter och C, Fp och KD fick igenom lagen mot M’s vilja. Alla initierade visste att den var ett slag i luften. Den har inte förbättrat sjösäkerheten men mästrar oss båtägare som efter 30 års ständigt förbättrad olyckstatistik får denna förmyndarlag som "belöning". Det har aldrig varit tillåtet att supa på sjön och den tidigare lagen var fullt tillräcklig. Den som super gör det oavsett lagstiftning och det finns det både svensk och internationell forskning som visar. Ändra denna lag till något som har förankring i verklighet och stödd på fakta!

Göran Gabrielsson 22:46:22 2014-03-04

Gå in på www.båtfolket.se och läs om den fråga som alla ute i "verklighetens" båtliv diskuterar…-utom politikerna?!

Ola Ljungberg 23:32:05 2014-03-04

"Besökarna får även höra Jonas Ekblad från Transportstyrelsen berätta om att båtlivet blivit allt säkrare "
Jaha, sedvanlig propaganda att förvänta m.a.o. för den "saliggörande" promillelagen på sjön.

Tomas Andersson 23:32:11 2014-03-04

Det bästa vore att ta bort den helt och återgå till det gamla.

Leif Thedvall 00:53:22 2014-03-05

Jag förväntar mig att Jonas Ekblad kommer att tala om kompetenskrav och åldersgränser för snabba båtar. Det kan nog komma en del om "krockskydd" också.

Arne S. 08:19:54 2014-03-05

Jonas Ekblad brukar ge klara besked. Det kan bli ett bra Båtting.

GreenOne AB har fått förtroendet att leverera LEHR gasoldrivna och miljömedvetna utombordare till stiftelsen Barnens dag.

Det är en initial order för cirka 20 procent av stiftelsen Barnens dags bestånd av småbåtar för uthyrning och rekreation.

Stiftelsens ser med entusiasm att de nu kan med gott samvete bruka deras båtar och göra en insats för miljön.

– Det är en bekräftelse på att vi vinner mer och mer av marknadens förtroende och acceptans där det finns en genuin vilja att göra skillnad för miljön i sitt fritidsutövande, säger en stolt Mats Karlsson, försäljningschef på GreenOne AB, som innehar agenturen för LEHR gasoldrivna utombordare.

Stiftelsen Barnens Dag har som uppgift att äga och och förvalta Barnens Ö på Väddö och Fiskeboda i Julita. På Barnens Ö bedrivs verksamheterna Kollo, Skolresan Adventura, stuguthyrning samt camping.

– Det känns både rätt och spännande att vara tidigt ute att ta till sig en så tydligt avgörande produkt för miljön och framtida generationer, säger Per Bengtsson på Stiftelsen Barnens Dag.

För mer info:
www.GreenOne.se
www.LEHR.se
Stiftelsen Barnens Dag

Allt för sjön, Sthlm:
GreenOne AB visar upp alla sina varumärken i monter C11:03 (se även C19:23).