nyhetstest

Strider 18 är en ny italiensk och lyxig RIB för upp till 22 personer. Fartresurserna med dubbla dieselmotorer är över 50 knop.

Denna mega-RIB är byggd som en lättviktskonstruktion. All glasfiber i båten är tillverkad med vakuuminjicering, vilket ger en starkt och lätt konstruktion. Tuberna är proportionellt sett större än i traditionella RIB-båtar för att öka säkerheten och de goda sjöegenskaperna som en RIB oftast har.
Idén med den här påkostade båten är att utveckla en säker och charmig (!) båt med extrema egenskaper. Den ska också klara att köra längre sträckor vid snabba färder längs kusten. Konceptet låter inte helt skandinaviskt, men kanske är något för till exempel Italien.

Förarplatsen är designad för att ge högsta möjliga komfort till skepparen och även skydda mot överslående sjö. Runt förarplatsens hardtop finns två skjutdörrar ut till däck.
Strider 18 är byggd med sittplatser för att kunna ta ombord 22 personer. Utrymmena är rejäla, bland annat finns här ett soldäck på cirka 10 m2.

Endast de bästa materialen har använts ombord. Detta gäller trä, läder och marmor (!) som används i den trendiga inredningen. Eftersom båten byggs helt efter kundernas önskemål kan båtens layout och fördelningen av utrymmen ombord utföras helt individuellt.

Under däck finns ägarkabin med sidofönster som ger utsikt över sjön. Här finns även en gästkabin med en dubbel- och en singelbädd samt pentry, stuvutrymmen med mera.
I aktern kan en tender med en 10 hk utombordsmotor förvaras i ett garage.

Framdriften sköts med två MAN dieselmotorer på 800 eller 1200 hk som är kopplade till Arneson ytskärande drev. Toppfarten anges till hela 52 knop.

Tekniska fakta
Längd: 17,11 m
Bredd: 5,16 m
Bränsletank: 2060 liter
Vattentank: 240 liter
CE-klass: B
Vikt: 19 ton (fullastad)
Personer: 22
Kabiner: 2
Bäddar: 4
Motorer: MAN 2 x 800 eller 1200 hk diesel
Propulsion: Arneson surface drives
Toppfart: 52 knop

Info: www.sacsmarine.it

Efter flera år utan att vara med på Allt för sjön i Stockholm kommer i år det polska storvarvet Galeon tillbaka. Varvet, som har sin bas vid Östersjökusten i norra Polen, visar Galeon 430 Skydeck och Galia 750 HT.

Galeon är en av Europas större båtbyggare. Företaget har cirka 600 anställda och en produktionsanläggning på 18 000 kvadratmeter.

De båtar som i år visas på Allt för sjön kallar Galeon själva för tredje generationen. Totalt har varvet 21 olika modeller från 29 fot till över 80 fot samt en serie om 20 mindre motorbåtar med namnet Galia, designade för utombordare.
Den största båten som visas är Galeon 430 Skydeck, som har en helt ny typ av design – skydeck – vilken kombinerar fördelarna från både flybridge och hardtop.

Båten har bland annat tre säten med framåtriktade sittplatser och två separata soldäck samtidigt som designern har lyckats ge båten smäckra linjer. Ovanför föraren finns en stor öppningsbar sollucka, som släpper in mycket ljus och luft i kupén.

Akterdäck kan anpassas för olika ändamål. Det kan antingen användas som soldäck eller som en dinette med ett uppfällbart bord. Denna smarta lösning är bara ett exempel på hur båten gjorts extra mångsidig. Vidare finns bland annat en stor hydrauliskt höj- och sänkbar badplattform i aktern.

I salongen finns bland annat en stor dinette med pentry och en höj- och sänkbar förarplats. Under däck finns tre kabiner och två badrum, något som är näst intill nödvändigt för att kunna sälja båtar i den här storleken på den internationella marknaden. Babords kabin kan, om köparen vill, i stället användas som pentry.

Galeon 430 Skydeck erbjuds med flera olika framdrivningssystem; Volvo Penta IPS, axel, sterndrive, aquadrive och Axius system.

Tekniska data
Längd: 11,79 m
Bredd: 4,16 m
Djupgående: 0,80 m
Personer: 12
Bränsletank: 2×550 liter
Vattentank: 450 liter
Vikt: 12 ton
Min motorer: 2×220 hk
Max motorer: 2×435 hk
Kategori: B
Info: www.galeon.se

Den nybyggda vägfärjan Braheborg med ett stort antal passagerare ombord råkar ut för ett haveri och kolliderar kraftigt med piren i Gränna hamn. Efter kollisionen förlorar färjan manöverförmågan och driver ut från land. Ombord på fartyget finns det skadade och chockade människor. Det är scenariot för en omfattande sjöräddningsövning på Vättern onsdagen den 19 februari.

Larmet från den havererade färjan tas emot av Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral i Göteborg som genast startar en omfattande räddningsinsats. Svävare och andra räddningsenheter från Sjöräddningssällskapet samt räddningstjänsterna i Jönköping, Gränna, Visingsö och Närke larmas till området för att undsätta passagerarna ombord på Braheborg. Nu väntar ett omfattande räddningsarbete för alla inblandade resurser.

I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda till havs samt på Vänern, Vättern och Mälaren.

Sjöräddningsinsatserna sker ofta i nära samarbete med Sjöräddningssällskapet som är en landsomfattande organisation med 2000 frivilliga sjöräddare, men även i samarbete med flera olika myndigheter.
Övningen på Vättern sker i samverkan mellan Sjöfartsverket, Trafikverket, Sjöräddningssällskapet, Polisen i Jönköpings län, räddningstjänsten i Jönköping samt ambulanssjukvården i Jönköpings län och är ett led i förberedelserna inför att Braheborg ska börja trafikera färjeleden mellan Gränna och Visingsö.

Jimmy Cornell har seglat jorden runt tre gånger, hållit hundratals föredrag och skrivit flera välkända böcker. Bästsäljaren ”World Cruising Routes” har inspirerat tusentals seglare till att genomföra sin dröm om långfärdssegling. Den 15 mars kommer han till Yacht Center på Orust.

Jimmy Cornell har också skapat ”Atlantic Rally for Cruisers” (ARC). Den populära seglingen, som startar i november varje år, från Kanarieöarna till Västindien.

Hans senaste projekt är ”Blue Planet Odyssey” som startar i London till sommaren och som skall gå genom nordvästpassagen och vidare jorden runt. Denna segling, där redan ett 20-tal båtar och besättningar är anmälda, har fokus på hur miljöförändringen kommer att påverkar ögrupper och kuster runt världens alla hav.

Long distance cruising seminar 15 mars, 11.00 – 18.00
Varvsvägen 1, Henån
”Planning your dream voyage” and ”Practical aspects of long distance cruising”

Pris: 400 kr/person inklusive lättare lunch och e.m. fika.

Låt dig inspireras. Ta del av hans stora kunskaper och livslånga erfarenhet i ord och bild av seglingar jorden runt.
Seminariet, som kommer att hålls på engelska, avslutas med frågestund.
För dig som vill stanna kvar i Henån på kvällen kommer vi att ordna en enklare gemensam middag till självkostnadspris.
Anmälan och ytterligare frågor:
Lange Maritime: info@langemaritime.se
Orust Yacht Service, Bavia Yacht, Najad, XLNT

Den helt nya Princess S72 hade sin världspremiär på Miamis båtmässa för ett par veckor sedan. Här är de allra första bilderna på den här båten, som representerar starten för en helt ny modellserie från det stora engelska varvet.

Enligt Princess Yachts står den nya S-klassen för något helt nytt vad beträffar lyx och stil. S72 är den första modellen i en helt ny serie med Princess S CLASS Sportbridge yachter, som ska kombinera snygga linjer och goda prestanda med utrymmet och den praktiska nyttan med bland annat en övre förarplats och ett stort tendergarage.

På insidan har S72 exklusiva material, exklusiva möbler och mycket välgjorda detaljarbeten. Bland annat finns här textilklädda paneler i kombination med polerat stål.

Även designen av båtens sidorutor är iögonenfallande med sina stora glasytor och stora glassektioner som gör att hela båten kan öppnas upp. I aktern finns ett system med skjutdörrar som i öppet läge ger helt öppna siktytor akterut.
Produktionen är redan igång med skrov nummer två under byggnation. Nästa modell i S Class blir S80, som är planerad till 2015. Därefter följer ytterligare två modeller.

Tekniska fakta
Längd: 22,57 m
Bredd: 5,38 m
Djupgående: 1,48 m
Vikt: 43 000 kg
Bränsletank: 4 800 liter
Vattentank: 755 liter
Motorer – Diesel
Caterpillar C32 A (2 x 1622mhp) – Maximum speed 34 – 36 knots
Caterpillar C32 A (2 x 1723mhp) – Maximum speed 35 – 37 knots
MAN V12 1800 (2 x 1800mhp) – Maximum speed 36 – 38 knots
Info: www.princessyachts.com

Nu kan du använda ytan på din båts sprayhood eller Biminitopp. SunZip paneler erbjuder en snygg och enkel lösning med kardborrefäste på tygtak. Panelerna är testade i upp till 26 m/sek (50 knop) vind.

SunZip 50Wp paneler är endast 57x57cm, med en vikt på 1,3 kg. Den har en mycket god energiproduktion tack vare celler från SunPowerT.

Panelerna kan kan böjas upp till 30 grader och återtar därefter sin form. De är lätta att förvara i väska eller skåp.
SunZip 50W panel levereras med 80cm lågförlustkablar med vattentäta MC4 kontakter. Tygbaksida med kardborrband. I paketet följer även kardborrband att sy på ditt tygtak.

Info: www.teknikhamstern.se

Över 40 av de cirka 300 motorbåtar som visas på Stockholmsmässan 1–9 mars är nyheter. Zuperman, en superracerbåt som gör över 180 knop är en av dem och den svenska aluminiumbåten Viggo X8 är en av flera båtar som har världspremiär på mässan.

Skandinaviens största båtmässa, Allt för sjön, kommer att visa ovanligt många motorbåtsnyheter i år. Största dragplåstret, i alla fall för de fartintresserade, blir säkert monsterbåten Zuperman, en 50 fot lång superracer som drivs av två gasturbiner och ska toppa strax under 200 knop.

Men för dem som har större intresse av nya bruksbåtar, i mera normala storlekar och prestanda, finns det också ovanligt mycket nytt att titta på. Allt ifrån lyxiga fartyg i 50 fots-klassen, snabba ribbåtar i aluminium, daycruisers, arbets- och transportbåtar till nybyggda träbåtar visas.

– Kul, båtintresset ökar igen. Efter fem ganska magra år i branschen trodde vi inte på någon markant förändring i år. Men vi har faktiskt fått utöka mässytan jämfört med förra året för att få in alla båtar, vilket är jätteskoj. Dessutom har vi fler intressanta nyheter än under de senaste åren. Och de kommer förhoppningsvis att locka fler besökare än under de senaste åren, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön.

Bland de drygt 40 nya motorbåtarna kan nämnas, Anytech 860 SPD, Bavaria Virtess 420, Nimbus Nova 21, Chris Craft Corsair 32, Sealine F380, Arronet 245 sxt, Jeanneau NC9, Bella 630 RC, Flipper 600 DC Aquador AQ 30 DC, Forbina 42 CC, RydsF468 och Nivado G650.

– En annan nyhet i år är att vi har delat in mässan efter sju olika teman för att besökarna enkelt ska kunna hitta sina favoritavdelningar. Motorbåtarna fyller större delen av den stora Alpha-hallen. Där finns också Grand Largeavdelningen som samlar de större motorbåtarna. I Grand Large finns även en bubbel- och rosébar där besökarna kan vila sina fötter och koppla av med något gott i glaset. I A-hallen ligger också den stora finska samlingsmontern som visar ett 30-tal båtar från finska tillverkare.

Motorbåtar finns det gott om även i Classic Boatavdelningen. Här ligger de uppradade, rariteterna från svunna tider som luktar tjära och fernissa. I år är temat Älskade snipa. Det är handbyggda mästerverk som vittnar om tider då båten var ett arbetsredskap för de som bodde i skärgården och att gott sjömanskap formades med händerna. En riktig nostalgikick för många och speciellt de som kanske var med då.

Info: www.alltforsjon.se

Humminbird är USA:s favorit när det gäller ekolod och kombimodeller för sportfiskarna. Nu tar de ett steg ytterligare i utvecklingen. I den nya serien ONIX har det laddat in all Humminbirds ekolodsteknik, samt lagt fokus och utvecklat navigeringen. Cross Touch, där du kan styra alla funktioner helt via knappsatsen eller via pekskärm, vilket i dagsläget är unikt. Aldrig tidigare har det varit så enkelt att kontrollerna kraften från en multifunktionsskärm.

ONIX är kompatibel med tre olika kartografier, Navionics, C-MAP och Humminbird AutoChart. Med Navionics och C-MAP kommer du även att få funktionen Auto Routing eller Easy Routing, för att skapa automatiska rutter. Medan med Humminbird AutoChart kan du skapa dina egna sjökort.

ONIX har 8,4” och 10,4” skärm och finns i tre modeller av varje storlek. En ren kartplotter, en kombimodell och en SI modell. Det finns tre olika ekolodsmoduler som man kan komplettera med om man vill uppgradera sitt ekolod. ONIX serien har marknadens bästa skärm med en upplösning på 1024V*768H.

Funktioner:
• HD Side Imaging/ HD Down Imaging (ONIX 8 SI & ONIX 10 SI)
• DualBeam ekolod med SwitchFire
• Digital signal Processing (DSP)
• Inbyggd 10Hz GPS antenn
• Inbyggd Tri-Fuel Cartography, Navionics, C-MAP och Humminbird AutoChart
• 2 st SD kortplatser
• Autorouting
Kompatibel med:
• Humminbird AutoChart
• C-MAP 4D
• Navionics Gold
• Navionics Platinum+
• Minnkota i-Pilot Link
• Låg, Medel och Hög-frekvens CHIRP, exklusivt med Humminbird
• 360 Imaging
• AIS
• Autopilot
• IP kameror
Info: www.comstedt.se

Sweboat fortsätter granska förutsättningarna för båtliv i Sverige. Nu kartlägger Sweboat, båtbranschens riksförbund, på nytt båtlivet i svenska kommuner. I år fokuserar undersökningen bland annat på hur väl förberedda kommunerna är inför kommande skärpta miljökrav gällande båtbottentvätt och latrintömning. I maj utses Årets Båtkommun 2014.

Undersökningen Årets Båtkommun tar fasta på faktorer som kötider till båtplats, service och kommunalt engagemang. Resultatet har genom åren visat på stora skillnader och att möjligheterna att bedriva båtliv varierar kraftigt från kommun till kommun. Årets Båtkommun undersöker också hur kommunerna anpassar sig till de nya miljökrav som ställs på hamnarna när det gäller möjligheter till båtbottentvätt och latrintömning.

Enligt en ny miljölag som träder i kraft 1 april 2015 måste båtar med toalett ha en latrintank som töms i hamn, vilket kräver att många båtar måste byggas om och att hamnarna måste installera latrintömningsstationer. Och redan under 2014 skärps kraven på anläggningar för båtbottentvätt.

– Det ställs allt högre miljökrav på båtfolket och det är i grunden något väldigt bra. Men ska man kunna leva upp till kraven är det nödvändigt att kommunerna tar sitt ansvar för att säkerställa att båtfolket har tillgång till latrintömningsstationer och båtbottentvättar. Det ska bli mycket intressant att se hur långt man kommit i det arbetet, säger Mats Eriksson, vd Sweboat.

Hittills har Årets Båtkommun bland annat resulterat i att diskussionen om förutsättningar för båtliv har intensifierats runt om i landet. I många kommuner diskuteras mer än tidigare vikten av fler båtplatser för att råda bot på långa köer, vilka utgör ett direkt hinder för människor som längtar efter en fritid med egen båt.

– Med Årets Båtkommun vill vi lyfta fram kommuner som skapat speciellt goda förutsättningar för människor att bedriva båtliv. På så sätt hoppas vi kunna inspirera till fler goda initiativ. Och genom att peka på skillnader mellan kommunerna hoppas vi kunna påverka dem att göra det enklare för folk att ta del av båtlivet. Politiker och tjänstemän har ett stort ansvar för att öka tillgängligheten, oavsett om fritidshamnarna drivs kommunalt, ideellt eller privat, säger Mats Eriksson.

När den senaste undersökningen genomfördes valde i princip samtliga svenska kustkommuner och kommuner runt de största sjöarna att svara på Sweboats enkät. I dagarna distribueras årets enkätundersökning till samtliga svenska kommuner samt till ett stort antal båtklubbar och aktörer inom det privata näringslivet. Årets Båtkommun genomförs i samarbete med undersökningsföretaget K2analys.

Under hösten genomfördes en sju veckor lång forskningsexpedition, som borrade upp mycket långa sedimentprover djupt ner från Östersjöns botten. Borrkärnorna öppnas just nu. Genom dem kartläggs Östersjöns klimat- och miljöhistoria 130.000 år tillbaka och klimatutvecklingen framåt i tiden. Expeditionen ledd av Thomas Andrén från Södertörns högskola visar sig vara mycket lyckad.

För tillfället arbetar 35 forskare från tolv länder i laboratorierna vid internationella Ocean Discovery Program (IODP) i Bremen i Tyskland. Under ledning av de två forskningscheferna Thomas Andrén från Södertörns högskola och Bo Barker Jørgensen från Aarhus universitet, öppnas borrkärnorna och de första analyserna görs av sedimentproven som totalt omfattar 1623 meter.

Det övergripande målet med projektet är att få en ny och betydligt mer exakt förståelse för Östersjöbassängens klimat- och miljöhistoria under den senaste istiden och den nuvarande varma perioden. Ett mål är även att förutse Östersjöregionens framtida respons på förändringar i klimatet i relation till mänsklig påverkan.

– Den kunskap vi får gör att vi kan förutse Östersjöns framtida miljöutveckling på ett mycket säkrare sätt, säger Thomas Andrén, docent i marin kvartärgeologi vid Södertörns högskola.

Under höstens forskningsexpedition borrades prover upp på sju platser i Östersjön från ett speciellt borrfartyg, Greatship Manisha. Havsdjupet på borrplatserna varierade mellan 23 och 437 meter. Flera av borrplatserna är belägna längs den svenska kusten; i Hanöbukten, utanför Landsort samt i Ångermanälven.

Thomas Andrén berättar att proverna är oerhört detaljerade. Från Landsort finns till exempel prover från för 13.000 år sedan och fram till nu. I dem kan man se varje enskilt år för sig och därmed läsa ut när förändringar skedde på ett år när. Han berättar även att forskarna redan ser att resultaten kommer att omkullkasta en del tidigare teorier, bland annat för inlandsisens utbredning och hur iskanten rört sig.

– Danmark kommer sannolikt att få fundera över delar av sin glacialhistoria. Isen har sannolikt inte haft så stor utbredning över Danmark som man tidigare trott. Dessutom har vi upptäckt att en ny issjö i Lilla Bält uppenbarligen väldigt hastigt tappades på sitt vatten för att sedan inte återfyllas förrän kanske tusentals år senare.

Forskningsexpeditionen är helt unik, borrningar i Östersjöns bottensediment har aldrig tidigare genomförts i vetenskapligt syfte.

– Den klimatinformationen vi får fram är helt unik. Vi kan se att vi kommer att få fram information 130.000 år tillbaka, även om den ännu så länge är fragmentarisk.

Analyserna kommer nu att fortsätta. Först i Bremen, sedan kommer varje forskare att ta med sig underlag eller prover till sina labb för att fortsätta analyserna runt om i världen. Om ett par år kan alla resultat som kommit fram summeras.

Men vi kommer sannolikt att få återkomma till Thomas Andrén och hans forskningsprojekt många gånger fram till dess – så snart nya upptäckter görs och slutsatser dras utifrån det omfattande underlaget de fått fram.

Thomas Andrén bloggar om forskningsprojektet: http://blogg.sh.se/geo

Det ryska energiföretaget Gazprom bygger en ny lyxmarina i St Petersburg för över 500 Mkr. Detta yachtcenter hamnar nära centrum i den ryska staden, i anslutning till ett lyxhotell.

Det nya centret planeras att börja byggas 2016. Platsen blir hamnen Hercules i Lahti, en historisk plats utanför St Petersburg. På ett område av fyra hektar byggs en komplett marina med en byggyta på 3 600 kvadratmeter, båthus, ett lyxigt boutiquehotell med 65 rum och en 46 m hög hiss samt en landningsplats för helikopter.

I anslutning till det nya centrat anläggs en rad arenor för sport, utställningar och konserter.

Den nya marinan ska enligt planerna skötas av Yacht Club St Petersburg, som har ett samarbete med Gazprom.

Kombinationen med lätt aluminium skrov och RIB-tuberna ger en båt som endast väger strax över 400 kg.

Aluminiumskrovet på 4 mm är behandlat och pulverlackerat för att skapa en tålig och attraktiv yta. Båten finns med olika konsolalternativ och i fyra olika färgkombinationer.

Tekniska data
Längd: 5.9 m
Bredd: 2.44 m
Skrovtjocklek: 4 mm
Torrvikt: 418 kg
Bottenvinkel (akter): 24°
Max motor: 140 hk (XL)
Info: www.highfield.se

De senaste åren har Mercury Marine forsatt att förbättra och investerat i ökad kapacitet på sin tekniska utvecklingsavdelning. Det för att anpassa de dieselprodukter som Mercury nydligen har förvärvat i och med det avslutade samarbetet med CMD i Charleston, S.C.

De nya dieselmotorerna är en förbättrad version av den nuvarande TDI 3.0L V6 och TDI 4.2L V8 som släpptes av Mercury tidigt 2012. De har byggts om för att förhöja användarupplevelsen inom flera områden. V8-motorn kommer att finnas tillgänglig från september 2013. V6-motorn kan levereras från och med december 2013.

Både nya V6 och V8 Diesel får Smartcraftteknologi som standard och gör dem kompatibla med alla andra digitala tillbehör från Mercury. Motorerna har också DTS (Digital Throttle and Shift) och som tillval finns SeaCore och Axius joystick till båda dessa nya motorer.

Den fordonsbaserade TDI-produktlinjen är välkänd för sin exceptionella sammansättning, låga ljudnivå, utomordentliga bränslekonsumtion och industriledande när det gäller kraft i förhållande till vikten. Det exceptionella vridmomentet vid låga varvtal garanterar utmärkt acceleration för snabb planing. De nya TDI-motorerna uppfyller kraven TIER3 och finns också för lätta kommersiella (LDC) applikationer.

Inombordsmotorer finns tillgängliga med Mercurys bästa X- och XR-drev. Inombordare kan kopplas ihop med en mängd ZF-transmissioner för att passa alla krav. TDI 3.0L V6 Diesel finns med 230 och 265 HK och TDI 4.2L V8 Diesel med 335 och 370 HK.

Både de nya V6:orna och V8:orna har blivit BSO-godkända (för Konstanz – Bodensee).

• TDI 4.2 (V8) är godkänd för singelinstallation 335 hk och 370 hk
• TDI 3.0 (V6) är godkänd för både singel- och dubbelinstallation 230 hk och 260 hk.

TDI 3.0-260 är den kraftigaste motorn godkänd för dubbelmontage på Bodensee som finns på marknaden. Det visar tydligt hur kraftfull, miljövänlig och tekniskt avancerad som den nya Dieselserien från Mercury är.

Info: www.brunswick.se

Stena Bulk/Stena Weco och Golden Agri (GAR) har investerat i ytterligare sex kemikalietankers. Samriskbolaget Golden Stena Weco, som är ett joint venture mellan Stena Weco och Golden Agri-Resources (GAR) kommer att ansvara för den kommersiella driften.

Avsikten med investeringen är framför allt att säkra upp det egna transportbehovet inom Golden Stena Weco och genom effektiv kommersiell och operationell hantering även i nuvarande relativt låga marknadsnivåer göra transporterna lönsamma. Den totala investeringen uppgår till ca 100 MUSD.

Tankfartygen har en dödvikt på 17.000 ton och har byggts på det koreanska varvet Samho Shipbuilding under år 2008 – 2009. De sex nya fartygen med namnen GSW Forward, GSW Fabulous, GSW Frontier , GSW Fortune, GSW Future och GSW Fighter kommer att tillsammans med Golden Avenue och systerfartyget Golden Adventure ingå i den gemensamägda flottan.

”Den nya investeringen inom detta segment innebär att vi startar ett nytt kapitel i vårt samarbete med Golden Agri-Resources. Fartygen ska frakta kemikalier och vegetabiliska oljor på internationell basis,” säger Erik Hånell, VD/koncernchef Stena Bulk och VD Stena Weco.

”Golden Stena Weco med huvudkontor i Singapore har nu den kommersiella driften för åtta, genom partnerskapet samägda kemikaliefartyg och ytterligare ett antal tidsbefraktade fartyg. Den nu gjorda investeringen är ytterligare ett steg i att bygga vårt gemensamma joint venture. Vi ser det också som ett led i utvecklingen att ta marknadsandelar framför allt i Asien och på sikt genom våra nära partners etablera oss inom detta segment i nya områden med en möjlig utveckling på andra kontinenter,” avslutar Erik Hånell.

Golden Stena Weco är ett samriskbolag bestående av Stena Weco och den indonesiska palmolje-producenten Golden Agri-Resources (GAR). I dagsläget opererar Golden Stena Weco fem kemikalietankers i den starkt växande trading-verksamheten i Singapore.

Sail Racing fortsätter utvecklingen av Race Line, ett produktkoncept med ytter- och caualplagg som grundlades under ett kreativt samarbete med designer Marco Trapella. Race Line har nu utökats med flertalet tekniska produkter. Samarbetet mellan Sail Racing och Marco Trapella startades med målsättningen att ta fram moderna sportswear-plagg med detaljer och material hämtade från Sail Racings mest tekniska produkter i 50KTS Race Edition.

– Det gemensamma arbetet med Marco har gett oss många tankar och idéer kring integrering av de tekniska aspekter generellt från våra tekniska plagg till sportswear, säger Henric Vikestam, Design & produktionschef på Sail Racing.

– Jag tycker att vi nått vårt gemensamma mål att utveckla en kollektion med just dessa värden. Nya Race Line har just kommit ut i butikerna, det ska bli spännande att se hur produkterna mottagandet av produkterna.

I Race Line finns nu tekniska ytterplagg i Gore WINDSTOPPER®, sportswear-produkter som shorts, pikéer och sweatshirts i bomullskvalitéer blandat med olika stretchmaterial för att bidra med både funktion och passform.

Produkterna finns tillgängliga hos auktoriserade återförsäljare och på företagets hemsida.

Info www.sailracing.com

Nya Grandezza 40 Fly, som har premiär på båtmässan i Helsingfors som pågår till och med söndag, är en bra representant för nya tiders design på motorbåtar. Tack vare en rejäl skrovbredd och väl utnyttjade utrymmen i hela båten är utrymmena betydligt större än i många lite äldre båtar i samma längd.

Grandezza 40 Fly, som är baserad på Grandezza 39 CA, har en mycket bra planlösning med rymliga utrymmen både för inne- och utevistelse kombinerat med komfort och modern design. Den har noga planerats i minsta detalj för att uppfylla alla förväntningar.

Det vi slogs av när vi såg båten på Helsingforsmässan var främst den stora och ljusa salongen och den väldiga flybridgen. Salongen har en bra anslutning till akterdäcket, vilket gör det här till en riktigt social båt.

I salongen finns en större grupp plats på den stora U-soffan. Genom att öppna den stora fyrbladiga akterväggen i glas kan man enkelt förvandla salongen och akterdäcket till en ljus och öppen helhet.

På flybridge kan man njuta av vackra sommardagar. Genom att flytta på eller svänga ryggstöden kan man förstora sittgruppen eller soldäcket enligt behov. Uppe på flybridgen finns en vask med vattenkran samt möjlighet till grill och kylskåp. Under däck finns pentry, toalett samt två stora kabiner med allt som behövs för ett trivsamt och bekvämt liv ombord.

Båten är utrustad med dubbla dieselmotorer från Volvo Penta, D4 eller D6 beroende på kundens önskemål.

Tekniska fakta
Längd: 12,30 m
Bredd: 3,95 m
Djupgående: 1,50 m
Vikt: 9 500 kg
Personer: 12
Kojer: 5 + 2
Toppfart: 35 knop
Marschfart: 22–31 knop
Motorer: 2xVolvo Penta D4 eller D6
Bränsletank: 920 liter
Vattentank: 275 liter
Hålltank: 195 liter
CE-klass: B
Info: www.grandezza.fi

Iridium lanserar Iridium GO! – Global Online Smartphone Access, den första portabla WiFi hotspoten över satellit som fungerar helt globalt: Anslut Iridium GO! till smartphones: ring, använd GPS, få tillgång till epost, sociala medier mm även utanför mobiltelefonnätet.

Kan anslutas till både Android och Apple telefoner och tablets. För resande, äventyrare, seglare, militärer, välgörenhetsarbetare och många andra är detta en produkt som möjliggör kommunikation när de befinner sig utanför mobiltäckning. Men även för dem som befinner sig inom mobiltäckning kan det vara en kostnadsbesparing då man undviker roamingkostnader.

Upp till fem enheter kan anslutas. Iridium GO! är vattentät (IP65), har militärspec (MIL-STD 810F), den är liten och kan lätt bäras i fickan.

Många arbetar nu också på att utveckla program och appar för exempelvis väderinformation och M2M (machine-to-machine) applikationer till enheten.

Iridium GO! förväntas kunna börja levereras under kvartal två, 2014.

Iridium Communications Inc. är ett satellitsystem och leverantör av satellitkommunikationsprodukter för tal och data. Iridium är det enda satellitsystemet som fungerar helt globalt.

Info: http://www.cordland.se/

Magnipro 7×50 Marine Compass Orange är en båtkikare med inbyggd kompass. Kikaren har individuell fokusering, vilket innebär att skärpan endast behöver ställas in för användarens ögon en gång. Skärpan finns sedan alltid där från cirka 20 m upp till oändlighet. Extra stora okular gör dessutom att kikaren fungerar utmärkt med glasögon eller solglasögon.

– Vi är mycket stolta över denna nya modell, som vi i nära samarbete med tillverkaren har utvecklat, säger Henrik Olsson, VD på Gunnar Olssons Foto AB. Modellen har optik och mekanik av mycket hög kvalitet, till ett rimligt pris.

Kikaren har en stabil inbyggd pejlkompass, som syns tydligt i kikarbildens nederdel, kompassen har även en belysning för mörkernavigering. I kikaren finns också en streckskala som möjliggör avståndsbedömning om en höjd eller bredd är känd på till exempel en fyr eller en mast.

Magnipro 7×50 Marine Compass Orange är av mycket god kvalitet och har den för båtkikare klassiska kombinationen 7×50, vilket ger en mycket ljusstark och stabil bild. Linserna på kikaren är behandlade med ”Oilphobic coating” vilket gör att vatten som kommer på optiken enkelt går att skaka bort. Den ergonomiskt gummerade kikarkroppen gör modellen robust, stöttålig och greppvänlig.

Magnipro 7×50 Marine Compass Orange levereras med flytrem, front- och okularlock, väska och batterier till belysningen. Kikaren har fem års garanti. Pris 2 995 kr. Modellen finns även i helsvart gummering till samma pris. Vikt cirka 1 200 gram.

Info: www.gofoto.se

De traditionella båtpriserna delades ut igår på Vene 14 Båtmässan i Helsingfors. Till Mässans segelbåt utsågs Dehler 35 SQ. I motorbåtsklasserna belönades tre båtar: Mässans öppna motorbåt Axopar 28 Open, Mässans utfärdsmotorbåt Flipper 600 ST och Mässans beboeliga motorbåt Grandezza 40 Fly.

Utmärkelserna Mässans motorbåtar och segelbåt delades ut för 16:e gången.

Syftet med Mässans motorbåtar och segelbåt -utmärkelserna är att utveckla båtbranschen och ge aktörer i branschen erkänsla för lyckad produktutveckling. I juryn medverkade specialforskare Markku Hentinen från VTT, chefredaktör Ari Inkinen från tidningen Vene, chefredaktör Vesa Leppä från tidningen Kippari, utvecklingschef Kimmo Patrakka från Trafi, chefredaktör Jan Sjölund från tidningen Venemestari och chefredaktör Kari Wilén från tidningen Frisk Bris.

Nordeuropas största båtmässa, Vene 14 Båt, anordnas 7–16.2.2014 i Messukeskus, Mässcentrum Helsingfors.

Info: www.venemessut.fi

Kommentarer

Båtfantast 21:06:59 2014-02-13

Det måste väl ändå vara Östeuropas största båtmässa!
vad säger Allt på Sjön om detta?

När Stockholms Hamnar summerar 2013 kan bolaget visa fina resultat inom affärsområdena passagerare och gods. Under året har rekordnoteringar gjorts för både antal kryssningspassagerare och antal hanterade containrar. Stockholms Hamnar är Sveriges största passagerarhamn och Sveriges tredje största godshamn.

Flest färjepassagerare i Sverige och nytt rekord för kryssningstrafiken Trots något lägre antal passagerare 2013 valde drygt 11 miljoner passagerare att resa med färjor till och från Stockholms Hamnar. Det gör Stockholms Hamnar till den största passagerarhamnen i Sverige.
Stockholms Hamnar tog emot 278 kryssningsfartyg, med totalt 478 000 passagerare, vilket är nytt rekord. Stockholm är den största kryssningsdestinationen i Sverige och tar emot ungefär tre fjärdedelar av alla kryssningspassagerare som besöker Sverige.

− Passagerartrafiken är mycket viktig för Stockholms turistomsättning, säger Henrik Widerståhl, vice VD Stockholms Hamnar. Färjepassagerarna spenderar totalt fem miljarder kronor i Stockholm under ett år, vilket är 20 procent av stockholmsturisternas totala konsumtion.

Tredje största godshamn i Sverige* och fjärde största containerhamn Under 2013 transporterades 6,2 miljoner ton gods med färjorna. Det är en procent lägre än 2012. Antalet containrar ökade med 37 procent och fler containrar än någonsin hanterades i Stockholm. Stockholm avancerade från åttonde till fjärde plats bland Sveriges containerhamnar.

− Med tanke på den turbulenta världsekonomin under 2013 är vi mycket nöjda med att i stort kunna behålla de godsvolymer som går genom våra hamnar. Stockholms Hamnar har klättrat från femte till tredje plats bland Sveriges hamnar, mätt i ton, säger Henrik Widerståhl.

*= Statistik från Sveriges Hamnar, beräkning efter tre kvartal 2013.

För många båtägare är det tillbehören som håller humöret uppe, när snön ligger vit och man väntar på att säsongen ska starta. Då, som ett vårtecken, kommer tillbehörskatalogerna. Då rustar båtbutikerna inför nästa säsong. Nyheterna presenteras. Fantasi och drömmar triggas. Ekolod och plotters med finurliga pekskärmar, en ny typ av radar, fjärrkontroller till både bogpropeller och ankarspel, fräcka kläder för alla väder, en fräschare toa, ett litet vindkraftverk. Båtägarna går i spinn. Allt för sjön som öppnar den 1 mars på Stockholmsmässan är Nordens största mässa för båtar och båttillbehör.

På Allt för sjön visas allt från de senaste prylarna för att navigera rätt, vårda båten rätt, rusta båten rätt till 2014 års kollektioner med sjökläder. En hel hall full med prylar som gör båtlivet säkrare, skönare och roligare.

Tillbehörshallen på Allt för sjön är som sockerbiten i en myrstack. Här finns flest utställare med 1000-tals prylar som underlättar och förgyller livet ombord. Flera av utställarna är också butiker som säljer alla slags båttillbehör till rabatterade priser. En riktig fyndhall.

– Ja, det ser ut att bli en rekordstor tillbehörsmässa i år. De stora butikskedjorna finns på plats liksom ett flertal nya utställare som är specialiserade på en viss grupp av tillbehör, till exempel däcksutrustning, kläder och inredning. Sen brukar det alltid dyka upp ett flertal smarta uppfinningar som man inte hade en aning om att man behövde, säger Thomas Sandberg, projektledare för Allt för sjön, med glimten i ögat.

I år visas bland annat en hel del nya hjälpmedel som gör det lättare att navigera säkert. Navi-Sailor 4000 ECS t ex är en ny radarserie, anpassad för mindre fartyg som med hög upplösning ger sjökortsdata med hög skärpa vilket i sin tur ger säkrare navigering. Radarn kan användas på en arbetsstation eller som del av ett nätverk.

Humminbird är en ny serie ekolod. Sju olika modeller visas på mässan, alla utrustade med Sonar Imagingtekniken och en 5” display med skärmupplösningen 640×480 pixlar och HD-skärm. Samtliga modeller levereras kompletta med ekolodsgivare. XD-modellerna ”ser” ända ner till 914 meters djup.

På klädsidan kommer också mycket nytt. Nya sjöställ från de stora leverantörerna samt high-tech stövlar och skor. Bland annat visar Adidas en stövel, SB01, som är gjord i två delar. Närmast foten är en uttagbar snörad innerstövel med membran i Gore-Tex. Ytterstöveln är försedd med förstärkningar för tå och häl för att stå emot nötning och skydda mot skarpa kanter. Ett nytt däcksmönster på sulan ska ge ett säkrare grepp i alla riktningar.

På Allt för sjön visas inte bara saker till stora båtar. Baltic lanserar till exempel flytvästen Adventure som är avsedd för den som fiskar, paddlar eller ror och för den som behöver en väst med många fickor. Fram finns två dragkedjefickor samt flera fästpunkter för olika sorters verktyg. På ryggen finns två nätfickor och på axlarna har den reflexer.

Nuud är ett smart vattentätt fodral till Iphone. Eftersom displayens yta på en Iphone är vattentät, har den ytan lämnats utan skydd. Iphonen tätats runt om skärmen med hjälp av smarta packningar vilket gör att touch-funktionen fungerar lika bra som utan fodral. Nuud är vattentät till två meters djup i max 30 minuter och stötsäker vid två meters fall på alla sorters underlag.

Asa är en ny serie med våtdräkter som borde attrahera både jolle- och brädseglarna. Dräkterna har en hel del nymodigheter som ska ge extra god rörlighet. Sömmarna är t ex placerade på ett nytt sätt och dragkedjorna har ersatts av kardborreslejfar. Finns, som helkroppsdräkt, top och byxa.

Benn´s mast & båttillbehör återanvänder gamla segel till att göra mobilfodral, necessärer, ljuslyktor och en rad andra produkter. Ingen produkt är den andra lik.
I tillbehörsavdelningen hittar besökaren även traditionella produkter som kylskåp, frysar, bottenfärger, marina tyger, serviser, fyrmodeller, konsthantverk, marina tavlor, med mera. Allt man kan tänka sig för att skapa en trivsam och skön sommarupplevelse ombord.

Info: www.alltforsjon.se

I ett unikt projekt ska beslutsfattare förses med kunskap om Östersjön genom att förena vetenskap och kommunikation. Övergödning, överfiske och miljögifter är viktiga frågor för Östersjöcentrums nya storsatsning Baltic Eye. Projektet presenteras idag den 12 februari då över 250 marint verksamma forskare vid Stockholms universitet bjudits in för presentation och samtal kring Östersjöcentrums uppdrag och verksamhet.

Målet med att förena vetenskap och kommunikation inom Baltic Eye är skapa en helhetssyn och bidra till att länken mellan forskning och beslutsfattare stärks. Tillsammans med tre kommunikationsexperter och i samverkan med ett brett internationellt nätverk av marina forskare ska teamet i Baltic Eye öka kunskapen om Östersjön och förstärka samhällets möjligheter att hantera Östersjöns miljöproblem.

– Vid Stockholms universitet har vi en enorm kompetens inom marin forskning. Genom etableringen av Östersjöcentrum 2013 som även har ett uttalat kommunikationsuppdrag kan vi nu på ett helt nytt sätt samverka för att öka kunskapen om Östersjön och förbättra samhällets åtgärder mot miljöproblemen. Storsatsningen Baltic Eye blir en hörnsten i detta arbete, säger Tina Elfwing som är föreståndare för Östersjöcentrum.

Just nu pågår rekryteringen av de sju forskare som ska leda analys- och syntesarbetet inom Baltic Eye.
För att leda kommunikationsarbetet har Östersjöcentrum rekryterat Helena Markstedt, tidigare generalsekreterare för Fairtrade Sverige.

Fakta om Östersjöcentrum
Stockholms universitets Östersjöcentrum inrättades 1 januari 2013, och är en sammanslagning av det internationella samarbetet Baltic Nest Institute, BNI, och före detta Stockholms universitets marina forskningscentrum med Askölaboratoriet. Dessutom ingår administrering av det strategiska forskningsprogrammet Baltic Ecosystem Adaptive Management, BEAM. I februari 2013 ingick Östersjöcentrum ett strategiskt partnerskap med stiftelsen BalticSea2020 för att skapa Baltic Eye – åtgärdsinriktad analys, syntes och kommunikation.

http://www.su.se/ostersjocentrum/
http://www.su.se/ostersjocentrum/balticeye

Den här veckan till och med kommande helg pågår den stora båtmässan Vene 14 i Helsingfors. Bella Boats är en av mässans dominanter med inte mindre än sju helt nya båtmodeller.

För fyra år sedan fattade Bella-Veneet Oy ett viktigt beslut om en ny inriktning på produktutvecklingen. Till sin hjälp tog företaget den norska designern Espen Thorup.

Det har visat sig vara ett mycket klokt beslut. Tillsammans med Thorup har Bella och Flipper fått ordning på modellprogrammet, som nu består av en serie nya och välbyggda båtar i enhetlig design.

På Helsingfors Båtmässa 2014 visar företaget sammanlagt sju nya båtmodeller:
Bella 630 RC
Flipper 600 SC
Flipper 600 DC
Flipper 600 ST
Flipper 640 SC
Aquador 30 DC
Aquador 30 ST
(SC=Sport Console, DC=Day Cruiser, ST= Sport Top)

I Bella-montern presenterar företaget tio olika båtmodeller av vilka åtta ingår i det förnyade modellprogrammet.

I Flipper-montern visar de tio båtar i den nya generationen. Av dessa har sex DC- och ST-modeller producerats i ett par år. Alla modellerna har segrat i tester och haft framgångar i den internationella konkurrensen. Bland nyheterna finns bl.a. modellerna Sport Console.

Aquador-montern innehåller sju båtar som också visar nya färger, former och lösningar – nya båtmodeller är Aquador 30 ST och Aquador 30 DC.

Info: www.bellaboats.com

Från en av världens största tillverkare av elmotorer kommer Flover elektriska utombordsmotorer. CSM Tech har under 20 års tid producerat elmotorer för den koreanska bilindustrin (Hyundai och Kia) och tillverkat miljontals enheter varje år. Nu satsar man stort på att bygga förstklassiga eldrivna utombordsmotorer.

Med en kraftfull elmotor glider båten ljudlöst fram och kan njuta av naturen utan oväsen och avgaser. En elmotor kräver ingen dyr service, olja eller bensin. Den drivs med el, är i princip ljudlös, miljövänlig och underhållsfri.

För den lilla jollen, ekan eller fiskebåten. Tack vare starka lättviktsmaterial såsom aluminium och kompositplast är vikten endast 7 kg, vilket gör den lätt att transportera. Rorkulten är teleskopiskt justerbar för bästa ergonomi, riggvinkeln går att justera i tio lägen för optimal effektivitet. Rigghöjden är också justerbar. LED-batteriindikator visar batteriets laddstatus.

Info: www.drev.se

Garmin presenterar nu GPSMAP 64-serien – handburna outdoor-enheter med högkänslig mottagare för både GPS- och GLONASS-systemet, tydlig display, dubbelt batterisystem och trådlös uppkoppling via smartphone för både LiveTrack och Smart avisering.

– Vi har utgått från vår populära GPSMAP 62-serie och lagt till nya funktioner för att göra en riktigt bra enhet ännu bättre, säger Martin Resch, produktchef för Garmin Outdoor

– GPSMAP 64 är perfekt för krävande outdoor-entusiaster, oavsett om det är deras första handburna GPS eller om Garmin redan är en viktig del av deras utrustning. GPSMAP 64 kombinerar välbeprövad Garmin-teknik med nya uppkopplade funktioner som kunderna efterfrågar.

GPSMAP 64-serien består av tre robusta och vattentäta modeller(IPX7).

GPSMAP 64 har en 2,6-tums skärm som syns tydligt i solljus och ett enkelt användargränssnitt som styrs via knappar. Den har ett inbyggt minne på 4 GB och plats för micro SD-kort där du kan lagra flera olika typer av detaljerade kartor från Garmin.

GPSMAP 64s har barometrisk höjdmätare och 3-axlad elektronisk kompass. Dessutom har den trådlös uppkoppling för dataöverföring mellan andra kompatibla Garminenheter eller en smartphone med Garmins appar. Tillsammans med iPhone 4S eller senare, kan GPSMAP 64s ta emot Smart avisering via Bluetooth som e-post, textmeddelanden mm. och du kan läsa det direkt i enhetens display. Du får också med ett års abonnemang med BirdsEye satellitbilder.

Utöver alla dessa funktioner har GPSMAP 64st en topografisk karta över Europa (1:100 000). I den kan du söka efter intressanta platser och få information om vägnät och terräng.

Samtliga enheter i GPSMAP 64-serien har dubbla batterisystem, där antingen vanliga AA-batterier eller ett uppladdningsbart NiMH-batteri kan användas (säljs separat). Alla enheter har också ett inbyggt minne (4 GB för 64/64s och 8GB för 64st), samt en micro SD-kortplats för lagring av ytterligare data och kartor.

GPSMAP 64s och 64st är kompatibla med apparna Basecamp™ för dataöverföring, och Garmin Connect™, för LiveTrack. Med LiveTrack kan du koppla ihop din enhet med din smartphone, och bjuda in vänner och familj att följa din aktivitet i realtid. Det är både roligt och ger dig trygghet när du är ute ensam. Via ANT+™, kan GPSMAP 64s och 64st visa info från sensorer som pulsmätare, kadenssensor eller tempe™, som är en trådlös temperatursensor. Dessutom fungerar enheterna som en fjärrkontroll för actionkamerorna VIRB™ och VIRB Elite. Planera gärna dina äventyr och förbered med waypoints och rutter innan du sticker ut med hjälp av Garmins kostnadsfria mjukvara Basecamp™ och GPSMAP 64 blir den perfekta följeslagaren på ditt äventyr.

GPSMAP 64-serien gör papperslös geocaching enklare än någonsin. Varje enhet levereras med 250 000 geocacher från Geocaching.com. Enheten lagrar och visar viktig information för att du skall hitta de skickligt gömda skatterna inkl. koordinater, terrängtyp, svårighetsgrad, ledtrådar och beskrivningar, så att du inte behöver skriva in koordinaterna manuellt eller skriva ut geocache-info på papper. Om du vill ladda ner fler geocacher, kan du registrera dig för gratis medlemskap via Geocaching.com. Förutom de förinladdade geocacherna har GPSMAP 64 plats för miljoner fler.

GPSMAP 64-serien beräknas vara tillgänglig i februari 2014 till ett rekommenderat cirkapris på 2 899:- för GPSMAP 64, 3 799:- för GPSMAP 64s och 4 499:- för GPSMAP 64st.

Info: www.garmin.se