Torsdagen 17 april slår Sail Racing upp portarna till sin nybyggda konceptbutik på Käringön, Sail Racing Club House. Butiken kommer att bestå av två avdelningar. Den ena är helt tillägnat de mest avancerade sjökläderna i 50 KTS Race Edition och där man exklusivt kan se och köpa ett fullt sortiment av den kollektionen. I den andra delen av butiken presenteras Sail Racings casual-sortiment med många sköna sommarprodukter.
Butiken ligger intill Petersons Krog på Käringön, som är en av Västkustens mest besökta gästhamnar. Sommartid är det proppfullt med gästande båtar.
Käringön är en ö som ligger väster om Orust. Enklast nås den med egen båt eller färja som avgår flera gånger per dag året runt från Tuvesviks färjeläger på Orust. Käringön är en geografiskt och socialt viktig knutpunkt, både för kappseglare och semesterfirare.
Info: www.sailracing.com
Engelska Princess Yachts har nu släppt de allra första bilderna på sin kommande modell Princess 35M. Designteamet för Princess M Class har släppt de renderingar ni ser här intill på denna modell som ska lanseras 2015.
Enligt Princess blir den nya båten en elegant skapelse med samma sofistikerade stil som på en superyacht. Designen ska bli något alldeles extra och en vidareutveckling från den framgångsrika modellen 40M, som också är Princess flaggskepp.
Bland nyheterna märks att Princess har satsat ännu mer än tidigare på ”sömlös” design, där ytor flyter in i varandra tack vare nya metoder och ny teknik. Båten utrustas med all tänkbar lyx och flera däck där ägare och gäster kan ha kul.
Enligt företaget blir båtens flybridge lika stor som på en betydligt större yacht. Av bilderna framgår att flybridge har en ganska originell design med varierade ytor för olika användningsområden.
I aktern finns den numera vanliga sänkbara plattformen som kan användas till att sjösätta tenderbåtar med. På Princess 35M klarar plattformen av en extra båt på hela 5,65 m längd.
Interiören är designad för att skapa maximal rymd. Båten har ett tonnage på cirka 245 ton, vilket gör att den har full bärighet för flera olika layouter med bland annat en stor ägarkabin på huvuddäck.
Kunden till den första båten är, enligt Princess, en mycket erfaren yachtsman som har jobbat i samarbete med Princess Design Team för att ta fram den nya modellen. Bland hans önskemål finns en stor flybridge med matplats för upp till tolv personer, bar och gott om sittplatser.
Nya 35M är planerad för lansering under 2015.
Ombord på 87-fots sportfiskebåten Betsy är det inte ovanligt att dra in tio blue marlin om dagen. Denna snygga Spencer 87 har tillbringat 165 det senaste året med att fiska på havet, vilket bland annat har lett till ett erkännande från Billfish Foundation till ägaren, Mike Brauser som Atlantens bästa fiskare. En av anledningarna till att det går att ligga ute till havs så ofta med den här båten är att den är utrustad med den senaste generationens gyrostabilisator från Seakeeper.
Båten i sig är ingen ny modell. Det är Spencer Yachts största skrov. Men det är en både snygg och stöddig sjöbåt. Betsy är utrustad med fyra stycken ZF 4000 pod drives, vilket gör henne väldigt manöverduglig. Motorerna är fyra stycken Caterpillar dieselmotorer på 1 150 hk styck. Marschfarten är 34 knop medan toppfarten anges till närmare 40 knop.
Gyrostabilisatorn kommer fullt till sin rätt när en fiskebåt av den här sorten ligger stilla eller kör långsamt med fiskeutrustning på släp. Det är när sjön rör sig långsamt, värmen är påtaglig och besättningen noga följer utrustningens rörelse under vattenytan som sjösjukan kan smyga sig på. Varken man erkänner det eller inte…
Båten har Seakeepers stabilisator installerad midskepps, bakom besättningens hytter. Normalt sitter stabilisatorerna på stora balansaxlar. De används bland annat på svenska Delta Powerboats nya 88-fotare, där de har monterats akterut och gör en stor skillnad, inte minst när båten ligger stilla, i hamn eller på svaj.
Den aktuella Spencerbåten har nyligen återkommit från en längre fisketur i Dominikanska Republiken. Utrustningen med gyrostabilisator gjorde en enorm skillnad i de ganska tuffa vattnen där.
Den här typen av stabilisator kan reducera rullningar med upp till 95 procent, oavsett om båten är under gång, trollar eller ligger helt stilla. Det gör en väldigt stor skillnad i bekvämligheten och säkerheten ombord.
Info: www.spenceryachtsinc.com
Info: www.seakeeper.com
Kapstaden har av en internationell jury utsetts till internationell klimatstad – Global Earth Hour Capital 2014 – i WWFs stadsutmaning. Staden prisas för åtgärder för att bekämpa klimatförändringar satsningar på solel förnybar energi och att öka livskvalitén för medborgarna.
Kapstaden efterträder förra årets vinnare, Vancouver i Kanada. Med i sluttampen för Earth Hour City Challenge fanns 14 finalister – däribland Stockholm – som utsågs till Sveriges klimatstad den 11 mars, men inte vann finalen internationellt.
– Kapstaden har tagit ett helhetsgrepp och är pionjär i Afrika med att anta en klimat- och energistrategi som kopplar till utvecklingsfrågor kring mat, energi och vatten. Staden är en förebild för en hållbar stadsutveckling i regionen med en rad program och åtgärder som kan inspirera andra, säger Carina Borgström-Hansson, ledare för Earth Hour City Challenge.
Mer än 40 procent av invånarnas varmvatten kom tidigare från koleldad el, men nu satsar man stort på solvärmt vatten. Målet är att minska energianvändningen med 5 procent. När det gäller transporter har stora satsningar gjorts på cykelbanor och ett regionalt cykelbanenät är på väg att byggas upp.
Staden jobbar också ambitiöst med att energieffektivisera när hus byggs om och trafikljusen har bytts ut. Beslutsfattarna har också drivit en livsstilskampanj bland anställda och i bostadsområden kring vatten, avfall, energi och biologisk mångfald. Staden driver miljöskolor med aktiviteter för elever och lärare.
– Kapstaden visar hur en stad i ett utvecklingsland kan ta omedelbara och konkreta åtgärder mot klimatförändringarna, trots landets beroende av fossila bränslen. Världens ledare som har ansvaret för ett internationellt klimatavtal i Paris nästa år måste nu stötta städernas och ländernas klimatåtgärder, säger David Miller, generalsekreterare för WWF i Kanada, värd för prisceremonin i kanadensiska Vancouver.
Det växande intresset att delta i Earth Hour City Challenge avspeglar en stark efterfrågan från städerna att bli uppmärksammade för klimatåtgärder – och att minska beroendet av fossila bränslen för att säkra välfärden för sina medborgare, enligt WWF.
Fakta: Över 160 städer från 14 länder deltog Earth Hour City Challenge 2014 som arrangerades globalt för andra gången (startade i Sverige 2011). Deltagarna rapporterar utsläpp, åtaganden och åtgärder till en internationell plattform. Samarbete sker med det globala nätverket för hållbara städer ICLEI, med finansiellt stöd av Svenska Postkodlotteriet.
En internationell expertjury bedömer hur ambitiöst, innovativt och trovärdigt städernas arbete är när det gäller klimatsmarta och hållbara lösningar för energi, boende och transporter – och omställningen till förnybar och hållbar energiförsörjning.
De 14 finalisterna i världen var: Belo Horizonte, Brasilien, Bryssel, Belgien, Chicago, USA, Coimbatore, Indien, Köpenhamn, Danmark, Edmonton , Kanada , Villmanstrand , Finland, Mexico City, Mexiko, Monteria, Colombia, Muangklang, Thailand, Semarang, Indonesien, Seoul, Sydkorea samt Stockholm, Sverige.
We Love Cities: 300 000 röster kom in till sajten www.welovecities.org
På delad förstaplats kom Medellin i Colombia och Khunhan i Thailand.
En viktig del av årets Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping är storsatsningen på motorcyklar. Besökarna kan njuta av ett 70-tal hojar som speglar hobbyns hela bredd, allt från choppers, caféracers och veteraner till BMW:s nya custommaskin R nineT. Påskhelgen blir alltså rena rama julafton för alla mc-fantaster!
Adam Nestor, rankad som en av Sveriges absolut skickligaste hojbyggare och vinnare av MCM Bike of the Year Award 2013, förfogar över en monter på hela 10×13 meter. Där visas gräddan av landets fräckaste caféracers, plus att Adam har en workshop.
Minst lika sevärd är Moonshine Trickster, framtidshojen från förr. Den har båtmotor, avancerad vattenkylning och en osannolik bladfjädergaffel. Dessutom massor av härliga detaljer i koppar, mässing och brons.
– Målet var att bygga en hoj från slutet av 1800-talet, så som människorna då tänkte sig att en framtidsmotorcykel skulle se ut, säger Carlos Stenson, mannen bakom Moonshine Trickster.
Hondas robusta fyrtaktsmoped Zoomer har sedan länge kultstatus i Japan och USA där det byggs vilda customhojar med feta bakdäck, förlängd hjulbas och snygga lackeringar. Under påskhelgen kommer Europas första customföretag specialiserat på just Zoomer, Scooter Werks i Göteborg, att modifiera en sådan moppe i sin monter. Därutöver bjuds det på Skandinavien-premiär för både 50-talsstukade ”Bobber John” och streetfightern ”Absinth”.
Betydligt mer praktisk känns BMW R nineT. Här har man utgått från BMW:s klassiska 1.200-kubiks boxermotor, tagit lite influenser från hojbyggaren Roland Sands i Kalifornien, lagt till designkänsla av BMW:s svenske formgivare Ola Stenegärd och vips blir resultatet coola R nineT. En het nykomling med modern teknik förpackad i ett kaxigt skal.
Precis som vanligt är det främst spektakulära entusiastfordon som fyller Elmias mer än 41.000 kvadratmeter under påskhelgen. För alla hojälskare blir säkert den stora mc-avdelningen i Hall D mässans absoluta höjdpunkt.
Stockholm har belönats med ett hederspris vid finalen i WWFs internationella stadsutmaning Earth Hour City Challenge i Vancouver, Kanada.
Med i finalen för Earth Hour City Challenge, fanns 14 finalister – däribland Stockholm – som utsågs till Sveriges klimatstad den 11 mars. Stockholm belönas nu av den internationella juryn med ett hederspris – tillsammans med, Köpenhamn, Chicago och Seoul – för stadens ambitiösa satsningar på förnybar energi.
Stora satsningar görs i Stockholm på biogas och staden bygger norra Europas största anläggning för solceller på tak i Järva, ett miljonprogramsområde utanför Stockholm som rustas upp. Energianvändningen ska minska med 50 procent och 10 000 kvadratmeter solceller installeras. Det nya bostadsområdet Norra Djurgårdsstaden byggs energieffektivt med nya smarta lösningar för att bli fossilbränslelfritt år 2030.
Stockholm är på god väg att nå sitt mål för 2015 – en koldioxidminskning på 44 procent jämfört med 1990 med delmålet att stockholmarna inte ska släppa ut mer än 3 ton växthusgaser per person. Förnybara energikällor och energieffektiva åtgärder ska bidra till att göra Stockholm fossilbränslefritt 2050. Elektriska laddningsstationer och en utbyggnad av cykelnätet och flerfiliga cykelvägar ingår i konceptet.
Kapstaden utsågs till Global Earth Hour Capital 2014 för stadens åtgärder för att bekämpa klimatförändringar, satsningar på förnybar energi och för att öka medborgarnas livskvalitetet. Kapstaden efterträder förra årets vinnare, Vancouver i Kanada.
En nationell infrastruktur för att studera förhållanden i havet som är svårtillgängliga med konventionell teknik skapas nu med stöd från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Göteborgs universitet, Chalmers och Stockholms universitet står bakom konsortiet MUST, Mobile Underwater System Tools, som nu tilldelas 38 Mkr.
Forskningen visar att havsmiljön förändras i snabb takt, särskilt i polarområdena. Framförallt handlar det om försurning, höjning av havsnivån, uppvärmning och utvidgning av syrefattiga områden. Sammantaget kommer dessa förändringar att få allvarliga konsekvenser för det europeiska klimatet och kustregionerna och utmana hållbar användning och skydd av marina ekosystem och funktioner.
Satsningen på MUST innebär att en nationell anläggning kommer att skapas för användning och vidareutveckling av autonoma undervattensfarkoster (AUV), tillsammans med en uppgradering av befintliga fjärstyrda undervattensfarkoster (ROV).
– Båda typerna av plattformar kan användas som komplement till varandra eller parallellt. Det vetenskapliga värdet ligger i att de ger forskarna tillgång till havet nedanför havsisen och på stora djup, regioner som inte kan undersökas med hjälp av annan infrastruktur och därför är blinda fläckar, säger Michael Klages föreståndare för Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet.
Undersöker och kartlägger havsmiljön
Autonoma undervattensfarkoster (AUV) är förprogrammerade robotar som kan färdas med en medelhastighet på 2-4 knop, de är särskilt lämpade för storskaliga undersökningar i exempelvis istäckta områden. Farkosterna har sensorer som används för insamling av data, kartläggning och fotografering av miljön i havet.
Fjärrstyrda undervattenfarkoster (ROV) styrs via kabelanslutning till ett fartyg och färdas något långsammare med en hastighet på 0,5-1 knop. De är specialiserade på närmare undersökning av havsmiljön, till exempel genom fotomosaik och kontinuerlig automatisk mätning och analys av vattenströmmar.
– Denna satsning kompletterar på ett mycket bra sätt Göteborgs universitets satsning på ett nytt forskningsfartyg som kommer att sjösättas under 2015. Med denna nationella anläggning för AUV och ROV kommer Sverige fortsatt ligga i framkant av den internationella havsforskningen särskilt när det gäller forskning i kust- och polarområden, säger Michael Klages.
I årets ansökningsomgång till Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse har Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola lyckats speciellt väl i konkurrensen och erhåller 114 Mkr av beslutade 203 Mkr.
De amerikanska båttillverkarna är på gång igen – på allvar. Efter en kraftig uppgång för båtförsäljningen på USA-marknaden förra året har de stora båttillverkarna tagit fram mängder av nya och intressanta modeller i alla storlekar. Här är det allra senaste från Larson Boat Group, en Larson FX 1850 DC (dual console).
Liksom alla modeller i serien Larson FX är det nya skrovet konstruerat med Larsons unika och patenterade metod kallad VEC (Composite Technology) med vakuuminjicering och stålformar. Båtliv har varit på plats i USA för en del år sedan och sett den här tillverkningen, som verkligen är rationell och lämpar sig för masstillverkning av mindre båtar. Tyvärr blir den för dyr vid mindre volymer, som vi har i Europa.
Genom att använda VEC Technology får skrovet en exakt tjocklek, på samma sätt som vid den typ av vakuuminjicering som skandinaviska båtbyggare använder. Skillnaden med Larsons metod är att de använder robusta stålformar, som håller för mycket stora volymer.
– Vi har designat den här båtens skrov särskilt med tanke på mångsidiga sportfiskebåtar, som ofta har en mängd användningsområden. Vi har också fått bra erfarenheter från våra Larson FX psom vi använder i den här modellen, säger Ron Sahr, chefsdesigner hos Larson Boat Group.
– Vi tror att den här typen av skrov kan bli standard för många sportfiskebåtar.
Skrovformen är designad och konstruerad för dem som fiskar på helgerna, men ändå vill kunna vara med i en sportfisketävling eller ta med familjen på en längre tur. Att det är lite annorlunda design syns bland annat på båtens sidor, som har en del ingjutna markeringar för att bland annat skydda mot vattensprut. På bilderna här intill syns också att både förare och passagerare sitter relativt långt fram i båten.
Alla övriga förändringar är under vattenlinjen och syns därmed inte på bilderna…
Även under vattnet handlar det dock bland annat om andra steglister och själva skrovformen. Larson 1850DC har även ett brett akterparti för att ge mer bärkraft vid trollingfiske.
Innerutrymmena kännetecknas av en mängd förvaringsutrymmen och praktiska hållare med mera för fiskeutrustning och till exempel wakeboard.
Oavsett om man använder en Mercury, Yamaha, Evinrude eller Suzuki utombordsmotor är 1850 DC godkänd för motorstyrkor på 115–200 hk.
Info: www.larsonfxseries.com
Tekniska fakta
Längd: 5,6 m
Bredd: 2,6 m
Bränsletank: 136 l
Motor: 115–200 hk
Vikt: 900 kg med en Mercury 115 hk fyrtakt
Båttvätten BoatWasher är ny Stödjande Partner i Initiativet Hållbara Hav. BoatWasher Sweden AB levererar ett helhetskoncept för båtbottentvättar som gör att båtägarna inte längre behöver bottenmåla sina båtar.
Båtbottentvättning är en viktig komponent i arbetet med att få bort de giftiga båtbottenfärgerna från våra fritidsbåtar och vi är glada och stolta över att ha dem med bland våra Stödjande Partners i Initiativet Hållbara Hav.
Odd Klofsten, vd för Boatwasher, presenterade konceptet för båtbottentvätt på Miljötorget Hållbara Hav på Allt för Sjön 2014.
Presentationen finns att se på Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=2z8dJ9L4OhM
I samband med ett underhållsarbete på Göta kanal har ett jordskred inträffat i anslutning till slussen Duvkullen Nedre, som ligger väster om Söderköping.
AB Göta kanalbolag är i full gång med underhållsarbetet på Göta kanal, allt för att hinna få i ordning det kulturhistoriska byggnadsverket inför öppningen den 5 maj. I samband med att kanalbanken nedanför slussen Duvkullen Nedre skulle renoveras, har ett större jordskred
på en yta av cirka 30×50 meter inträffat.
– Inom de närmaste dagarna kommer vi att genomföra en geoteknisk undersökning som kommer att ligga till grund för hur reparationen ska ske. Vi fokuserar nu alla resurser för att säkra området, som är avspärrat. Vi arbetar med målsättningen att reparationen ska bli klar till kanalöppningen, säger Anders Donlau, vd på AB Göta kanalbolag.
– Det är sedan tidigare känt att hela kanalområdet kring Söderköping är geotekniskt mycket instabilt. Detta komplicerar återställningsarbetet, fortsätter Anders Donlau.
Foto: AB Göta kanalbolag.
America’s Cup i San Francisco drog enorma mängder tittare via sina kanaler på nätet, främst via Youtube. Produktionerna var absolut förstklassiga och visade den extrema spänning och dramatik som de jättelika katamaranerna skapade. Nu har produktionen av America’s Cup resulterat i fem nomineringar till prestigefyllda Emmy Award.
En av nomineringarna är extra intressant, nämligen den som omfattar Outstanding Live Sports Special. America’s Cup har dock även tidigare nominerats till Emmy, den gången för Outstanding Technical Achievement för AC LiveLive.
Nomineringarna för produktionen av America’s Cup 2013 är en klar signal för att sporten segling på deen här nivån har blivit erkänd som en mycket konkurrenskraftig TV-sport.
De fem Emmy Award-nomineringarna omfattar följande klasser:
Outstanding Live Sports Special
Outstanding New Approaches – Sports Event Coverage – Official App
Outstanding Technical Team Remote
Outstanding Live Event Audio/Sound
The George Wensel Technical Achievement Award – AC LiveLine, “WingWash”
Den 35:e Sports Emmy Awards äger rum 6 maj i New York City.
Foto: Gilles Martin-Raget.
Nummer 2 av Båtliv, som skickas ut till alla våra 141 300 prenumeranter den här veckan, innebär ett generationsskifte för tidningen. Sedan starten 1983 har Båtliv stått för nyheter om båtar och båtliv. Vi har rapporterat om båtpolitik och båtorganisationernas – främst Svenska Båtunionens – viktiga arbete.
Från och med det här numret utökar vi innehållet med flera sidor information från Svenska Båtunionens systerorganisation Svenska Seglarförbundet. Vi välkomnar också Robert Aschberg som ny krönikör
Alla våra läsare kommer att känna igen innehållet i Båtliv. Tidningen blandar fakta om båtar och båtlivet med härliga reportage från både båtklubbar och smultronställen runt om i landet.
Den här gången blir det extra mycket segling i tidningen eftersom vi utökar med information från Svenska Seglarförbundet. Först under en testperiod på tre nummer och därefter kanske en fortsättning.
Totalt får därmed över 143 000 båtägare Båtliv direkt hem i brevlådan. Vår TS-kontrollerade upplaga är 141 300 ex (2013) och med SSF-sidorna tillkommer cirka 2 000 exemplar. Cirka 40 procent av SBU:s 170 000 medlemmar är även anslutna till SSF.
Du kan läsa Båtliv antingen här på webben eller i vår pdf-tidning:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb&emwgt
Lars-Åke Redéen
Chefredaktör
Internationella racerbåtförbundet (UIM) har utsett en bild av av den svenske mästerfotografen Pickla (Peter Ohlsson) till årets bild. Det var 16:e året som UIM i Monaco höll den här fototävlingen, där deltagarnas bilder tävlar i sex olika kategorier.
Flest poäng oavsett kategori fick svenske fotografen Pickla. Motivet är taget från en offshoretävling i Tvedestrand i Norge. Pickla, som egentligen heter Peter Ohlsson och bor i Nynäshamn, är specialist på motorsport och naturfotografering.
Det är andra gången som Pickla vinner denna utmärkelse. Förra gången var för sex år sedan då han lyckades med ett actionfoto från hemmatävlingen Nynäs Offshore race.
Svensk båtracing är stark internationell där våra förare körde hem två VM-titlar, ifjol med Erik Stark och Thomas och Annika Wrenkler. Nu har vi fått dokumenterat att vi ligger i världstopp på fler sätt inom båtracingen.
Info: www.Pickla.se
Ännu ett svenskt företag satsar på att bygga robusta och snabba motorbåtar i aluminium. Det är Marell boats, som fanns med på båtmässan Allt för sjön i Stockholm med sin nya bowrider Marell 650 SC.
Att marknadsandelarna för aluminiumbåtar växer snabbt i Sverige är det nog ingen som har missat. Men ännu är det en lång bit kvar till USA-marknaden, där minst 30 procent av motorbåtarna är byggda i det oömma och återanvändningsbara materialet.
Marell säger till norska Båtmagasinet.no att de vill gå sin egen väg:
– Vi har försökt att hitta en egen nisch som ska vara vårt varumärke. Vi är innovativa och tänker utanför den traditionella båtdesignen. Vi vill vara funktionella och framför allt ha vackra och rena linjer, säger företagets grundare Linus Söderholm till Båtmagasinet.
Marell 650 SC är byggd för att tåla hård sjö, men är trots det en riktig bowrider. Skrovet är relativt högt med en hög bog, som gör att den tar sjön mjukt utan att vatten sprutar in i båten.
Båtens skrov har ett 21-graders V i aktern, vilket bör ge en fin och mjuk gång. Med en 175 hk utombordsmotor gör båten 44 knop.
Världens länder delar vattenområden som floder och sjöar och behöver därför samarbeta kring denna livsavgörande resurs. FN:s organisation för utbildning, vetenskap, kultur och kommunikation, Unesco, inrättar nu ett forskningscenter för internationellt vattensamarbete i Sverige. Regeringen undertecknade i dag detta avtal med Unesco och SIWI och kommer under inledningsvis sex år att delfinansiera centret.
Det svenska Unescocentret kommer att vara inriktat på samarbete i vattenfrågor och har som mål att utveckla forskning och kunskap om gränsöverskridande vattenresurser och hur man kan etablera och utveckla fungerande samarbeten kring vatten även i situationer där politisk konflikt råder. Konkurrens om vatten i gränsområden kan vara en källa till konflikter av olika slag och behöver särskilda lösningar och förvaltningsformer.
– Efterfrågan på rent vatten kommer att öka i takt med att jordens befolkning växer, och frågor som vatten för matproduktion och energiutvinning blir också mycket viktiga. Ett bra internationellt samarbete blir därför allt viktigare. Regeringen ser arbetet med vatten och sanitet som viktiga globala framtidsfrågor, säger miljöminister Lena Ek.
Centret kommer att drivas av Stockholm International Water Institute (SIWI) i samarbete med Uppsala universitet och Göteborgs universitet. Det nya forskningscentret blir unikt i världen med sitt fokus på samarbete kring gränsöverskridande vatten.
Den 1 april 2014 öppnar Yamaha Center Stockholm i helt ny ägarregi. Verksamheten fortsätter i samma lokaler som tidigare på Markörgatan i Haninge söder om Stockholm. Ägare till bolaget är Martin Carlsson som äger Yamaha Center i Örnsköldsvik och Sundsvall, samt Patrik De Vos, tidigare delägare i Saltsjön Yacht.
– Vårt omgående mål är att införa den service och kundvård vi har på våra anläggningar i Sundsvall och Örnsköldsvik genom ett långsiktigt samarbete med Yamaha som partner, berättar Martin Carlsson, delägare för nyetablerade Yamaha Center Stockholm.
Butik, reservdelar och verkstad kommer att drivas av Patrik samt sju anställda till att börja med, alla med god erfarenhet och branschvana. Patrik har gedigen och lång kunskap 20 år av marin verksamhet genom försäljning av Nimbus, Marex och Sealinebåtar, hans kunskap kompletteras av Martins erfarenheter av att driva Yamaha Center med hela dess sortiment och bredd.
Yamaha Center Stockholm ska marknadsföra MC, mopeder, fyrhjulingar, vattenskotrar, båtmotorer och båtar från Buster, Finnmaster och Yamarin till att börja med. Om efterfrågan finns kommer även andra båtmärken att marknadsföras i en snar framtid.
– Vi har arbetat mycket målmedvetet för att komma igång så snabbt som möjligt och det ska bli riktigt spännande att börja ta emot kunder nu när sommarsäsongen startar, berättar Patrik De Vos. Under vår invigningsvecka i början på maj kommer vi att krydda uppstarten med många fina erbjudanden och vi hälsar alla, både nya och gamla kunder välkomna, avslutar Patrik.
Svenska Dagbladet har gjort en intressant sammanställning som visar hur man väljer rätt försäkringsbolag för att försäkra sin båt. Enligt artikeln finns det tusenlappar att spara för den som ska välja försäkring till sin båt.
Båtliv har tidigare skrivit om det här ämnet, men marknaden förändras och nya försäkringsupplägg tillkommer.
Läs hela artikeln här:
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/forsakring/tusenlappar-att-spara-pa-batforsakringen_3401422.svd
Sommaren närmar sig med stormsteg och det är hög tid att anmäla sig till den stora seglarfesten i Nynäshamn 30 augusti. Redan nu är 35 båtar anmälda till Hyundai Cup 2014.
Det totala antalet båtar är begränsade till 150 st. Principen först till kvarn gäller.
Anmäler du er båt innan 31 mars får du dessutom 100 kr i rabatt på anmälningsavgiften, så vänta inte med din anmälan. Du anmäler din båt här: http://hyundaicup.se/signup/
Har du missat filmen från förra årets stora seglarfest i Nynäshamn, titta här och anmäl dig sen: https://hyundaicup.solidtango.com/video/hyundai-cup-2013-ver3
MSC Cruises har ingått ett avtal med STX i Frankrike om leverans av två fartyg i en helt ny fartygsklass. Fartygen blir de största som byggts av ett europeiskt rederi och innebär att MSC Cruises utökar sin kapacitet med 31 procent.
– I och med denna stora investering i nästa generations kryssningsfartyg befäster MSC Cruises sin position som ett rederi med en modern och innovativ flotta, säger Claes Tamm, VD för MSC Cruises i Skandinavien.
De nya fartygen blir 315 meter långa och 43 meter breda med 2 250 hytter och plats för 5 700 passagerare, vilket gör dem till världens näst största kryssningsfartyg. För MSC Cruises innebär det en kapacitetsökning på 31 procent och en helt ny fartygsklass i flottan som idag består av 12 fartyg.
Utformningen skiljer sig från tidigare fartyg med delvis mer öppna ytor som sträcker sig över två eller flera däck. Nytt blir bland annat en invändig gågata, ett sport- och nöjesområde med anslutande vattenland och en tvåvåningslounge i aktern. Det kommer även finnas 3 salonger för shower och underhållning, 12 olika restauranger och serveringar, specialdesignade familjehytter och ett utökat MSC Yacht Club.
– De nya fartygen blir större men har samtidigt utformats för att kunna ta sig in i de flesta hamnar vilket innebär att vi fortsatt kan erbjuda våra resenärer ett brett utbud av destinationer världen över, säger Claes Tamm.
Det första fartyget ska levereras 2017 och det andra under 2019. MSC Cruises har även en option på ytterligare två likadana fartyg. Den totala fartygsordern motsvarar en investering på nära 3 miljarder euro.
Sjöfartsverket ryter ifrån och säger nej till förslaget om en ny, låg bro över Göta älv. Det skriver GP i dagens tidning.
Förslaget till en ny, låg bro har debatterats mycket. Den nya bron skulle försvåra för en stor del av trafiken på älven eftersom den föreslagna segelfria höjden endast är 13 m, att jämföras med dagens 19 m.
Västkustens Båtförbund har sagt ifrån ordentligt vad gäller det nya förslaget, som skulle ställa till mycket problem för alla med segelbåt och all nyttosjöfart. Enligt artikeln i GP säger Göteborgs stadsarkitekt, Björn Siesjö, att “sjöfarten är ett särintresse och att beslutet hotar tidsplanen för brobygget”.
Läs hela artikeln här:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2320735-nej-till-en-lag-hisingsbro
Nu lanseras ett nytt sätt att få nytta av bredbandstekniken som många sjömän och redare har väntat på. Tack vare en ny tjänst från KVH Industries öppnas helt nya möjligheter att ta del av nya filmer, nyheter, sportsändningar, sociala nätverk och musik – långt ute till havs. För att inte tala om möjligheterna att ladda ner digitala sjökort, utbildning och utförliga väderprognoser.
Marin Internetanslutning via satellitkommunikation har funnits i flera år, men överföringshastigheten är ofta begränsad och kostnaden för att ladda ner stora filer blir hög. Företaget KVH lanserar nu en unik bredbandslösning som utnyttjar bandbredden fullt ut, dygnet runt, för att sända ut underhållning, media och all typ av information som behövs i det dagliga arbetet ombord. Det fina med den nya tekniken är att den inte stjäl kapacitet på dagtid när satellitöverföringen används för exempelvis kommunikation och den operativa driften av fartyget.
Tack vare avancerad multicast-teknik utnyttjas nätkapaciteten under hela dygnet och en stor del av informationen laddas ner när belastningen är lägre, exempelvis på natten. Det görs helt automatiskt utan att besättningen behöver belastas med något arbete.
En ny digital värld ombord
Den nya tekniken gör det möjligt att ta emot hundratals gigabyte varje månad. Det betyder att besättningen får tillgång till filmer, underhållning, nyhetsinslag, sportsändningar, musik, radio och webbaserad utbildning.
Dessutom öppnas nya möjligheter att hålla kontakten med familj och vänner via sociala medier. En annan fördel är att man kontinuerligt kan uppdatera digitala sjökort och ladda ner utförliga väderleksprognoser.
Ökad trivsel och säkerhet
Det stora utbudet av nya filmer, nyhetssändningar och underhållning gör att det finns närmast obegränsade möjligheter för besättningen att hitta något som man själv tycker om. Det finns olika typer av abonnemang, bas abonnemanget kostar 295 USD per månad och omfattar 10 nylanserade filmer som lagras under ett helt år.
Medieutbudet bidrar till ökad trivsel ombord och gör det lättare att hålla sig uppdaterad om vad som händer i världen. För rederiets del blir det betydligt enklare att utbilda personalen. Genom e-learning kan besättningen vidareutbilda sig inom exempelvis säkerhet, navigation eller maskinteknik. En annan fördel är möjligheten att kunna få medicinsk rådgivning via videokonferens med en läkare. Det betyder snabbare behandling och ökad trygghet ombord.
Avancerad teknik, enkel hantering
Distributionen av media sker via KVH Media och fartyget abonnerar på tjänsten. Nedladdningen av media sker automatiskt till en särskild server ombord som kan lagra stora mängder media. Via en speciell app kan alla i besättningen komma åt de filmer, sociala medier eller nyheter som man är intresserad av. Oavsett om man använder sig av mobil, surfplatta eller dator.
Idag är tillverkaren KVH ensam om att kunna erbjuda denna tjänst via VSAT bredbandslösning. I Sverige marknadsförs produkten och tjänsten av Cordland Marine AB, som specialiserat sig på kommunikation till havs.
Info: www.cordland.se
Den brittiska Formel 1-teamsägaren Eddie Jordan fick på måndagen sin 155 fot (46,5 m) långa Sunseeker yacht levererad och sjösatt. Det var stor fest när den enorma yachten presenterades. Båten väger drygt 200 ton och har en maxfart på cirka 22 knop. Räckvidden är imponerande 4 000 Nm, men efter det kostar varje bränslebesök över 300 000 kr (full tank med brittiskt dieselpris).
Eddie Jordan (född 1948) är en av de mest kända brittiska racerförarna. Han har bland annat ägt det tidigare Formel 1-stallet Jordan. Han är idag mest känd för den brittiska allmänheten som TV-kommentator och expert inom F1 på BBC.
Eddies 155-fotare kostar, enligt tidningsuppgifter, cirka 350 Mkr plus moms och den har tagit 18 månader att färdigställa.
Även för båttillverkaren Sunseeker International var måndagen en stor dag. Den nya yachten är det första exemplaret av varvets nya flaggskepp, den trippeldäckade Sunseeker 155 Yacht.
Sjösättningen av den nya båten med sitt isblåa skrov hölls vid varvet i Poole på den engelska sydkusten under ledning av Sunseekers vd och skapare, Robert Braithwaite. Dessutom hade företaget dubbel anledning att fira eftersom det andra exemplaret av båten också är såld till en kund.
155 Yacht är det största projektet för Sunseeker eller någon annan brittisk yachttillverkare hittills. Designkonceptet är utvecklat i England och byggnationen har skett i Poole.
Sunseeker 155 Yacht har inkvartering för upp till tolv personer ombord plus en besättning på tio personer. Att alla kan leva i bästa tänkbara lyx behöver knappast tilläggas.
Ombord finns bland annat lyxiga och stora utrymmen för att umgås med familj och vänner, ett proffskök, balkong för att kunna njuta ännu bättre av havsutsikt och en sky lounge som kan användas mer privat.
Tekniska fakta:
Klassificering RINA: Commercial & MCA LY3
Längd: 47.25m 155’0”
Längd vattenlinjen: 41.14m 135’0”
Bredd: 9.34m 30’8”
Djupgående: 2.25m 7’5”
Vikt halv tank: 295,000kg 650,365lb
Bränsletank: 60,000litres 15,850USgal.
Vattentankar: 13,765 litres 3,636 US gal.
Hålltank: 2,000 litres 528 US gal.
Gråvattentank: 5,000 litres 1,321 US gal.
Motoralternativ:
Twin MTU 12V 4000 M73L (2 x 2940PS)
Personer och besättning:
10 guests in 5 staterooms 11 crew members
Maxfart: Upp till 22 knop
Räckvidd: 4 000 Nm
Info: www.sunseeker.com
Nästa fas inom ramen för Vasamuseets Vänners projekt Vasakanonen har inletts. En kopia av en del av Vasas fartygssida har börjat byggas i samverkan med Vasamuseet och kommer att bland annat att fungera som mål vid kommande testskjutningar under hösten 2014.
Projektet Vasakanonen har som mål att klarlägga hur sjöstrid gick till i början av 1600-talet, vilket skjutavstånd valdes, vilken verkan hade de olika typer av ammunition som man använde såsom rundkulor, stånglod, piklod, saxlod resp. kartescher.
Projektet skall också undersöka kanonbesättningarnas villkor under strid med hantering av mycket tunga vikter på en rörlig plattform under inverkan av tryckvågor, buller och krutgaser.
En 24-pundig bronskanon gjöts i november 2013 vid Tierps Järnbruk och arbetet har nu inletts med att färdigställa eldrör, bygga lavett, införskaffa krut och ammunition samt övrig kringutrustning som behövs inför de planerade skjutningarna i oktober 2014.
Målet är en kopia av en del av Vasas fartygssida i solid ek, ca 4,5 x 3,4 m. Målet kommer inledningsvis att utnyttjas för hållfasthetsprov, inom ramen för en förstudie avseende en ny vagga till Vasa.
När proverna är klara kommer vänföreningen att överta målet och sedan använda det vid testskjutningarna vid Bofors Test Center under hösten 2014. Det kommer även att tillverkas ett mindre mastarrangemang som tillsammans med målen skall ge svar på hur ett fartyg motstod påverkan av fientlig beskjutning.
– Vi har nu inlett nästa fas inom vårt projekt ”Vasakanon”. Kanonen färdigställs under vår och sommar samtidigt som målet byggs. Jag kan varmt rekommendera alla att besöka Vasamuseet och på plats beskåda kanonen som idag finns placerad vid Vasas skrov. En del av det grova ekvirket ligger även utanför båthall 2 nära själva museet. Vi ser fram emot fortsättningen som kröns av testskjutningarna och forskningsrapporten, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets vänförening.
Foto: Vasamuseet.
Österrikiska Frauscher har blivit mest kända för sina el- och hybridbåtar. Deras senaste modell är dock en riktig speedbåt god för närmare 50 knop.
Frauscher 858 Fantom är utrustad med en 8,2 liters MerCruiser big block V8:motor på 430 hk. Den stora bensinaren ger båten prestanda som ligger långt ifrån allt vad miljö och ekonomi heter.
Men det är fortfarande i högsta grad tillåtet att köra snabbt på sjön. För alla som vill göra det med stil är Frauscher ett fint alternativ. Hittills finns båten ”bara” med i ett mildare utförande med en 300 hk motor, som ger en toppfart på 40 knop. Men V8:an sägs vara på gång och därmed ökar prestanda rejält.
Frauscher 858 Fantom är på 28 fot (8,67 m). Den är välutrustad med gott om detaljer i teak och har ett skrov med stegbotten.
Utrustningen verkar vara överraskande omfattande eller vad sägs om bogpropeller och stereo som standard? Båten har plats för sju personer och två kan övernatta i kabinen. Prisnivån är drygt 1,5 Mkr.
Tekniska fakta:
Längd: 8,67m
Bredd: 2,51 m
Vikt: 2 500 kg
Personer: 7
Motor: 300–430 hk
Info: http://www.frauscherboats.com/
Nu har båtdatabasen SökBåt.se fått ordentligt fart. Efter premiären i samband med årets båtmässor har sajten utvecklats ytterligare och omfattar idag fakta, bilder och prisstatistik på nästan 9 000 båtmodeller.
Sök Båt är både en annonssajt och en båtdatabas från Sweboat – Båtbranschens Riksförbund. På sajten visas annonser på nya och begagnade båtar, motorer, tillbehör samt olika tjänster, såsom service och vinterförvaring, från företag i båtbranschen.
– Alla företag som annonserar på Sök Båt är medlemmar i Sweboat – Båtbranschen Riksförbund. Det betyder att de följer ett antal kriterier för att konsumenten ska ha ett tryggt båtägande, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.
– Det är alltid tryggare att handla med ett företag än en privatperson, bland annat tack vare konsumentlagarna som alla handlare lyder under, men det skall också vara ännu tryggare att handla hos ett företag som är medlem i Sweboat. Våra medlemmar har bland annat genomgått utbildning i konsumentjuridik, varudeklarerar begagnade båtar, har en ansvarsförsäkring och följer alltid ARNs rekommendationer vid en eventuell tvist.
En av Sweboats främsta uppgifter är att främja båtlivet. Vi vill att fler upplever lyckan med att vara på sjön och att dem som redan är där har ett roligt och tryggt båtliv.
– Att vi har skapat nya Sök Båt är en del i denna strävan. Vår förhoppning är att det ska bli lättare att hitta rätt produkter och kunna få hjälp med rätt tjänster. Framförallt vill vi visa på vikten av att köpa dessa produkter och tjänster hos rätt företag, säger Mats Eriksson.
Info: www.sokbat.se
Kommentarer
I vad och när skulle Eddie Jordan varit en av de mest kända brittiska racerförarna?
Det går ju t ex kolla wikipedia om man inte har en aning om vad man skriver om!
Eddie Irvine däremot går under kategorin känd brittisk racerförare..
Eddie är ungefär lika känd som Nigel Mansell eller Martin Brundle tack vare att han är F1-kommentator på BBC och för att han ägde ett F1-stall under några år.