Miljonutbyggnad i Borensberg gästhamn med ny gästhamnsservice, café, turistbyrå och ställplatser. Mer än 150 paketerade upplevelser, där vandring längs kanalen är en ny produkt och ovanligt många musikevenemang. Det är några av sommarens satsningar längs Göta kanal.
En av sommarens största nyheter längs Göta kanal, är den stora utbyggnaden i gästhamnen i Borensberg. Göta kanalbolag satsar 15 miljoner kronor på att omvandla ett vackert gammalt magasin till en toppmodern gästhamnsservice samt café, butik och turistbyrå. I anslutning anläggs även en ställplats för husbilar. Det är därmed en av Göta kanalbolags största satsningar för turismen längs kanalen. I slutet av juni står den nya anläggningen klar.
– Göta kanals gästhamnar är populära besöksmål för besökare av alla kategorier, säger Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag.
– Den här satsningen gynnar inte bara våra båtturister, utan är också gjord med tanke på den stora utveckling som skett av den landburna turismen längs kanalen under senare år. Göta kanal har idag utvecklats till ett komplett besöksmål med inte mindre än 150 paketerade upplevelser att erbjuda, fortsätter Anders Donlau.
Vandring ny upplevelse
– Den gamla dragvägen, som redan är en av Sveriges populäraste cykelleder, är givetvis lika lämpad för vandring. Nu finns det ett antal vandringsupplevelser att välja på. Vi tror att det också kan locka fler utländska besökare, som har en tradition av vandring på låglandsleder, avslutar Anders Donlau.
250 sköna evenemang längs Göta kanal
Göta kanal har etablerat sig som en arena för evenemang. Musik i olika former är populärt, nytt för i år är rockfestival i Sjötorp, musikquiz i Mem och Norsholm, och allsångskvällar i Borensberg med Magnus Bäcklund. Omkring 250 olika evenemang erbjuds längs kanalen från maj till september.
Sveriges längsta loppis blev succé när det introducerades förra året. I år kan man fynda
lördagen den 10 maj på tretton olika platser längs den 190 km långa kanalen från Sjötorp till Mem. Och i sommar blir det bakluckeloppis vid Bergs slussar varje onsdag.
För mer information om Vandring längs Göta kanal:
http://www.gotakanal.se/sv/Vandra/
Här är några av sommarens höjdpunkter längs Göta kanal
För mer information om årets utbud och aktiviteter, se www.gotakanal.se
“Sveriges längsta loppis längs Göta kanal”, lördagen den 10/5, på följande platser: Sjötorp, Hajstorp, Töreboda, Jonsboda, Vassbacken, Forsvik, Karlsborg, Motala, Motala Verkstad, Borensberg, Bergs slussar, Norsholm, Mem
http://www.gotakanal.se/sv/Sveriges-langsta-loppis/
Bakluckeloppis vid Bergs slussar, varje onsdag under sommaren
Sjötorps Rockfestival, 30-31/5
Musikunderhållning med olika artister, Kanalkrogen, Sjötorp, varje onsdag och lördag i juli och början av augusti
Musik vid hamnplan, Lyrestad, varje torsdag i juli
Dragspelsstämma vid Hajstorps slussar, 6–7/6, med buskaspel kvällen den6/6.
Musikkvällar i gästhamnarna i Töreboda, Wassbacken och Jonsboda
Musik i Forsvik, varje måndagskväll under juli och början av augusti
Allsångskvällar i Karlsborg med kända gästartister: 4/7 Charlotte Perrelli,
11/7 Danny Saucedo, 18/7 Sten & Ebbe Nilsson, 25/7 Lasse Holm & Fridha Lundell
Allsångskvällar, Gästgiveriet, Borensberg, med Magnus Bäcklund. Torsdagar från 19/6 till 24/7
Musikquiz med trubadur, Kapten Bille’s, Norsholm, alla onsdagar i juli
Grillkvällar med musikunderhållning, Norsholm, Britta och Lennarts Nära Kött,
fredagar från 27/6 till 1/8.
Allsångskvällar vid Brådtom sluss, nära Norsholm,alla torsdagarfrån 26/6 till 31/7
Dans i Söderköpings kanalhamn under sommaren
Musikunderhållning och Musikquiz på Kanalmagasinet i Mem, fredagar 4/7,
11/7, 25/7, 1/8, 8/8
Veteranfordonskvällar i Hajstorp, onsdagar 28/5, /5, 11/6, 25/6, 9/7, 30/7, 13/8
Veteranfordonsträffar i Forsvik, 12/6 och 10/7
Sommaryoga och Crossnature på Karlsborgs Camping, juni -aug
Midsommarmarknad vid Bergs slussar med tivoli och knallar. 19-22/6
Mat&Möten, matmarknad med lokala producenter, Norrkvarn 9-10/8.
Göta kanalsimmet, Sjötorp, 2/8 och Motala kanalsim 30/8
Efter ett halvår utan butik öppnar bröderna Anderberg Tempo Gullholmen/Provianten på påskafton. De säger att de ska skapa Bohusläns fräschaste skärgårdsbutik.
Genom ett mycket gott och effektivt samarbete mellan de boende på Gullholmen/Härmanö, föreningarna, Orust kommun och Tempo/Axfood med de nya handlarna Rickard och Christopher Anderberg kan en nyrenoverad butik öppna på ön.
Västra Götalandsregionen har bidragit med ett rejält investeringsstöd.
Toyota ska nu öka miljöprestandan i sina fordon med en serie nyutvecklade, mycket bränslesnåla motorer. Tack vare en högre termisk verkningsgrad* är de minst 10 procent mer bränsleeffektiva än nuvarande motorer. De nya motorerna ska börja användas i befintliga bilmodeller i en nära framtid. Totalt ska 14 nya motorvariationer införas globalt 2015.
En av motorerna är en 1,3-liters bensindriven Atkinsonmotor, en motortyp som normalt används i särskilda hybridmotorer.
Atkinson-motorn har bland annat högre kompression än brukligt (13,5:1), vilket ger högre expansionsförhållande och lägre avgastemperatur. Genom att dessutom utnyttja andra innovationer, såsom en insugport med en ny form av virvelkammare, kyld återcirkulering av avgaserna samt ett avancerat ventilstyrningssystem (VVT-iE – Variable Valve Timing-intelligent Electric) får den nya motorn en maximal termisk verkningsgrad på 38 procent, vilket är på toppnivå bland massproducerade motorer. I kombination med stopp/start-teknik och andra funktioner ger det omkring 15 procent bättre bränsleeffektivitet jämfört med dagens fordon.
Toyota har också, tillsammans med Daihatsu, utvecklat en 1,0-liters bensinmotor med en maximal termisk verkningsgrad på 37 procent, med hjälp av samma typ av insugsport, kyld återcirkulering av avgaserna och ett högt kompressionsförhållande. I kombination med stopp/start-teknik och andra tekniker för minskning av bränsleförbrukningen gör detta att bränsleeffektiviteten med denna motor kan förbättras med upp till 30 procent.
* Den termiska verkningsgraden är ett värde som visar hur mycket av den värmeenergi som alstras genom förbränning av bränslet som omvandlas till verklig motoreffekt. Ju högre termisk verkningsgrad, desto lägre bränsleförbrukning.
En ny svensk patenterad uppfinning – skrovskyddsduken – gör det helt onödigt att bottenmåla småbåtar på många platser. Den bidrar inte bara till att man som båtägare slipper att bidra till stora miljöskadliga utsläpp varje år, man sparar också många timmars målningsjobb.
I Sverige finns fler än 200 000 mindre motorbåtar med hemmahamn utanför insjöar. De flesta av deras ägare ägnar mycket tid och kraft till att varje år skrapa av och måla på ny giftfärg på sina båtar.
På hösten spolas färgerna av och rinner ut, ofta i närheten av båtklubbar. Nästa vår ska gammal färg skrapas av och ny målas på. Kampen mot beväxning på båtbotten tar aldrig slut.
– Vi storsatsar nu för att få Sveriges båtägare att slippa bottenmåla. Det behövs nämligen inte. De allra flesta småbåtar används för dagsturer eller kortare med övernattning. Om båten ligger på en duk i vattnet som hindrar ljus och syre att komma åt skrovet, växer inget. Båten kan vara ute flera dagar utan påväxt, så länge den kommer tillbaka till duken, säger Jan Jeppsson, en av grundarna till Cleanboatprotector.
Skrovskyddsduken kan placeras på de flesta bryggplatser, mellan pålar, Y-bommar, bojsänken, längs bryggor eller ut från bryggor. Duken läggs i samtidigt som båten och tas upp när säsongen är slut.
Fördelarna med skrovskyddsduk är att båtägaren slipper bottenmåla samtidigt som det är en enkel och relativt billig lösning som inte kräver några större installationer. Dessutom minskar bränsleförbrukningen då båten är fri från påväxt hela säsongen.
Produkten Protectorcover har funnits sedan 2010 och det finns idag 1000-tals dukar i användning. I år lanseras CoverLight som är en lättare och billigare variant som innebär ett halverat pris jämfört med tidigare. Coverlight är anpassad för planande motorbåtar, ribbåtar och segelbåtar.
CoverLight kostar 4 990 kr för båtar upp till 6,5 m, 5 990 kr för båtar mellan 6,6 och 8,5 m, och 7 990 kr för båtar mellan 8,6 och 10 m.
Nytt för i år är också att CoverLight finns att köpa på de ledande båttillbehörskedjorna SeaSea, Hjertmans och Erlandssons brygga. Tillsammans med ett 40 tal andra återförsäljare gör det att produkterna nu finns att köpa över hela landet. Cleanboatprotector räknar med att 2014 blir året då skrovskyddsduken slår igenom på allvar.
En ny svensk patenterad uppfinning – skrovskyddsduken – gör det helt onödigt att bottenmåla småbåtar på många platser. Den bidrar inte bara till att man som båtägare slipper att bidra till stora miljöskadliga utsläpp varje år, man sparar också många timmars målningsjobb.
I Sverige finns fler än 200 000 mindre motorbåtar med hemmahamn utanför insjöar. De flesta av deras ägare ägnar mycket tid och kraft till att varje år skrapa av och måla på ny giftfärg på sina båtar. På hösten spolas färgerna av och rinner ut, ofta i närheten av båtklubbar. Nästa vår ska gammal färg skrapas av och ny målas på. Kampen mot beväxning på båtbotten tar aldrig slut.
– Vi storsatsar nu för att få Sveriges båtägare att slippa bottenmåla. Det behövs nämligen inte. De allra flesta småbåtar används för dagsturer eller kortare med övernattning. Om båten ligger på en duk i vattnet som hindrar ljus och syre att komma åt skrovet, växer inget. Båten kan vara ute flera dagar utan påväxt, så länge den kommer tillbaka till duken, säger Jan Jeppsson, en av grundarna till Cleanboatprotector.
Skrovskyddsduken kan placeras på de flesta bryggplatser, mellan pålar, Y-bommar, bojsänken, längs bryggor eller ut från bryggor. Duken läggs i samtidigt som båten och tas upp när säsongen är slut.
Fördelarna med skrovskyddsduk är att båtägaren slipper bottenmåla samtidigt som det är en enkel och relativt billig lösning som inte kräver några större installationer. Dessutom minskar bränsleförbrukningen då båten är fri från påväxt hela säsongen.
Produkten Protectorcover har funnits sedan 2010 och det finns idag 1000-tals dukar i användning. I år lanseras CoverLight som är en lättare och billigare variant som innebär ett halverat pris jämfört med tidigare. Coverlight är anpassad för planande motorbåtar, ribbåtar och segelbåtar.
CoverLight kostar 4 990 kr för båtar upp till 6,5 m, 5 990 kr för båtar mellan 6,6 och 8,5 m, och 7 990 kr för båtar mellan 8,6 och 10 m.
Nytt för i år är också att CoverLight finns att köpa på de ledande båttillbehörskedjorna SeaSea, Hjertmans och Erlandssons brygga. Tillsammans med ett 40 tal andra återförsäljare gör det att produkterna nu finns att köpa över hela landet. Cleanboatprotector räknar med att 2014 blir året då skrovskyddsduken slår igenom på allvar.
Den rekordtidiga våren gör att påskhelgen för många blir starten på båtsäsongen. Marinor och båtuppläggningsplatser kommer att fyllas av förväntansfulla båtägare som ser över sina båtar efter vinterförvaringen. Specialisten på båtförsäkring, Svedea, har undersökt vad båtägare uppfattar som den största risken vid sjösättning och tipsar om hur man bäst undviker allvarliga skador.
Svedea har i en ny undersökning frågat ca 1 000 av sina kunder om vad de uppfattar som de största riskerna i samband med vårrustning och sjösättning. Flest, 28 %, tror att den vanligaste skadan är stöld av utombordare. Ungefär lika många, 26 %, tror att sjunkskador är vanligast.
– Stölder är ett ständigt problem och avtäckta båtar som står oskyddade lockar till sig tjuvarna. Ett tips är att sjösätta så fort som möjligt efter vårrustningen eftersom det är svårare att lyfta av motorn på en båt som ligger i sjön, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.
– Sjunkskador är inte lika vanliga men desto tråkigare för båtägaren. Många gånger blir skadorna så omfattande att båten inte går att rädda. Klassikern, att glömma sätta i dyvikan, kan vara nog så pinsam men upptäcks oftast då vattnet rusar in. Värre är det om man slarvar med att kolla genomföringar och ventiler eller att länspumpen fungerar som den ska, säger Göran Södergren.
Enligt SMHI var det redan i början av mars vår i stora delar av landet och nu är det endast sjöarna i norr som fortfarande istäckta.
– Den tidiga våren gör att många båtägare planerar en rekordtidig start på båtsäsongen. Vår undersökning visar att fyra av tio sätter båten i sjön minst två veckor tidigare än i fjol, säger Göran Södergren.
Svedea tipsar här om några viktiga saker att komma ihåg i samband med vårrustning och sjösättning:
Se till att bordgenomföringar är hela och täta. Byt ut torra och spröda slangar.
Kontrollera oljan i drev- och växelhus, byt om den är det minsta mjölkig.
Är offeranoderna OK?
Kontrollera brandsläckaren!
Ska du flytta båten med trailer, spänn fast ordentligt även om sträckan är kort.
Om båten ska lyftas med sling, kontrollera så att banden ligger rätt och inte orsakar skador.
Innan sjösättning – stäng alla ventiler och sätt tillbaka dyvika och givare till logg och ekolod.
När båten är sjösatt – öppna ventilerna, en i taget, och se så de inte läcker. Kontrollera också att länspumpen fungerar.
Italienska Riva gör det mesta rätt vad gäller att bygga varumärke och fina båtar. Deras vackra båtar med klassiska linjer och ypperligt hantverk berör alla båtälskare. Nu gör Riva en ny serie lampor under varumärket Aquariva debut. Premiären sker i Milano på ”Salone del mobile”. Det är Rivas första produkt för hemmiljö.
Ordet Riva innebär för många ”Dolce Vita” (det ljuva livet). I det här sammanhanget ska uttrycket även stå för det finaste hantverk man kan tänka sig. Riva har en del att tänka på det sammanhanget eftersom varumärket är cirka 170 år gammalt.
Design har alltid varit det som kännetecknat Rivas båtar. Nu tänker företaget gå ett steg längre och lanserar därför produkter för att användas i hemmet. Världspremiären för Aquariva var den 8 april på ”Salone del Mobile” i Milano.
Aquariva är en bordslampa inspirerad av den klassiska sökarlyktan på 60-talets båtar, till exempel Aquarama, Tritone och Ariston modellerna och som idag finns på modellen Aquariva som fortfarande kan betraktas som en tidlös ikon i motorbåtsvärlden. Lampan har designats av Mauro Micheli hos Officina Italiana Design som designar alla båtar från Riva. Lampan ska därför ha samam ”DNA” som båtarna.
På toppen av sökarlyktan, på stången och på foten finns flera kännetecken för elegansen från Rivabåtarna. Stången finns tillgänglig i samma material som används i dynbeklädnaden i båtarna och i mahogny. Foten är gjord i tre lager av stål.
På den stora bilden syns en Riva Aquarama Lamborghini.
Aquariva säljs via www.riva-yacht.com från slutet av maj
Vad gör en segelbåt i Sälen, omgiven av snö? Den frågan ställer sig många skidåkare just nu då Sweboat marknadsför Upptäck Båtlivet på skidfesten Sälen Winter Games under parollen ”Vad gör du i sommar?”
Deltagandet på Sälen Winter Games är startskottet för årets aktiviteter i projektet Upptäck Båtlivet som Sweboat driver med syfte att locka nya utövare till båtlivet. Projektet genomförs främst i sociala medier men även genom aktiviteter på olika platser runt om i landet. Sälen Winter Games, där barn och ungdomar med familjer träffar och tävlar med det alpina skidlandslaget, lockar över 5 000 personer under fyra dagar den 10-13 april.
Mitt på torget i Lindvallen ställer Sweboat ut en 21-fots segelbåt och berättar om alla fantastiska upplevelser en båt kan ge. För den som blir nyfiken och vill prova på båtlivet finns möjligheten att delta i tävlingen ”Vinn ett båtliv” på www.upptäckbåtlivet.se där priset är seglatser med instruktör i Stockholms skärgård.
Upptäck Båtlivets deltagande och själva båten väcker stort intresse och positiva kommentarer, både direkt på plats och på Facebooksida, www.facebook.com/upptackbatlivet som följer eventet med bilder och videos. Upptäck Båtlivet har över 21 000 följare på Facebook och på YouTube har de tretton inspiration- och instruktionsfilmerna visats över 150 000 gånger.
Upptäckbåtlivet.se är guiden för dig som längtar ut på sjön. Där hittar du allt du behöver för att ta steget och uppleva allt det fantastiska som båtlivet har att erbjuda. Se filmer, bilder, artiklar och guider samt delta i tävlingar med fina priser! Upptäck Båtlivet är initiativ av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.
Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med ca 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.
Team Alvimedica sjösatte 11 april sin nya Volvo Ocean 65:a i Southampton. Samtidigt var det starten på en sex månader lång uttagningsprocess som ska bestämma vilka seglare som blir en del av laget som i oktober ska kappsegla runt jorden i Volvo Ocean Race.
På kajen under sjösättningen stod bland andra tävlingens VD Knut Frostad som har hjälpt de två unga amerikanska seglarna som står bakom Team Alvimedica, Mark Towill och Charlie Enright, att uppnå sin dröm om att själva tävla med en båt i den tuffaste professionella jordenruntkappseglingen i världen.
– Det här är ett stolt ögonblick för mig, Mark och Charlie påminner mig mycket om mig själv när jag var i deras ålder – de är orädda och väldigt hungriga på att ställa upp i den här tävlingen, säger Knut Frostad.
– De har tagit sig över många hinder för att nå så här långt och hittat den perfekta sponsorn men på flera sätt är det ändå nu som det tuffa jobbet börjar.
Att Enright och Towill lyckats skapa ett Volvo Ocean Race-projekt känns bara det som en saga. De träffades som tonåringar för sju år sedan under inspelningen av en seglingsfilm gjord av Disney, och redan då lovade de att de någon gång i framtiden skulle delta i tävlingen.
– Idag är en stor dag för oss båda, vi har följt den här drömmen under en lång tid och trodde länge att det inte skulle vara möjligt. Vi ser verkligen fram emot att sätt ihop vårt lag och göra oss redo för den stora starten i oktober, säger Mark Towill.
Sjösättningen i Southampton var också en viktig milstolpe för företaget Alvimedica och dess vd, doktor Cem Bozkurt, som stöttar det turkiska medicinutrustningsföretagets sponsorskap av laget och deras utmaning i tävlingen.
– Vår egen seglingsbesättning, som främst bestått av anställda på företaget, var framgångsrika i ett flertal race sedan vi för två år sedan beslutade att segling skulle bli sporten vi satsade på, säger Bozkurt.
– Nu är målet att tävla med proffs på seglingsportens högsta nivå. Vi har riktat in oss på Volvo Ocean Race och vi vill introducera Alvimedica till en bredare publik runt om i världen genom att använda oss av en utmanande tävling som når ut till över 1,5 miljarder människor.
Alvimedica blev förra året ett av de ledande företagen i Europa inom hjärtkirurgi när de slog sig samman med det italienska företaget CID. Nu har de siktet inställt på den nordamerikanska marknaden och den internationella genomslagskraften för Volvo Ocean Race, som besöker samtliga kontinenter och sammanlagt 11 länder, passar perfekt för det ändamålet.
– Vi är med i Volvo Ocean Race för att det är en sportplattform som uttrycker våra internationella ambitioner och är i linje med företagets värden och drivkrafter. Vi är unga, smidiga, älskar utmaningar, utvecklas i takt med modern teknik och tror starkt på att lagarbete leder till bättre resultat. Det är samma anda som finns i Volvo Ocean Race.
Towill and Enright har en väldigt full kalender nu när deras Volvo Ocean 65:a ligger i vattnet efter en sjösättning som bevittnades av journalister från runt om i Europa. De kommer att testa potentiella besättningsmän senare den här månaden och letar efter unga talangfulla seglare från olika delar av världen. Både Mark och Charlie är båda under 30 år gamla och kommer att leda det yngsta laget i tävlingen. Så fort de åtta seglarna i laget tagits ut och en ombordreporter rekryterats planerar Team Alvimedica en tids hård träning inför starten av Volvo Ocean Race i Alicante, Spanien den 4 oktober. En höjdpunkt under deras förberedelser kommer att bli en segling över Atlanten från deras hemmahamn i Newport, Rhode Island (USA) som även kommer att vara värdstad för ett hamnstop för första gången i tävlingens i historia i maj 2015.
En vecka efter att tävlingen inletts med ett inport-race, beger sig båtarna iväg på den första etappen till Kapstaden den 11 oktober.
Officiell YouTube-kanal: www.youtube.com/volvooceanracevideos
Om Volvo Ocean Race
• Den kommande omgången av Volvo Ocean Race blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med det första In-Port Racet Alicante, Spanien och avslutas med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg.
• De kommande två upplagorna kommer att seglas i en ny entypsbåtklass med hög prestanda – Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggs av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och Sverige.
• De nya tävlingsbåtarna kommer att vara enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans. Det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning kommer att finnas med ombord för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som tävlingen jobbat med sedan 2008-09.
• Det första laget att tillkännage sitt deltagande i nästa upplaga av tävlingen sponsras av svenskbaserade SCA, ett globalt hygien- och skogsbolag som ställer upp i tävlingen med en besättning med enbart kvinnor. Senast en dambesättning ställde upp i Volvo Ocean Race var 2001-02. Det andra laget som presenterats, Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Ett kinesiskt lag backat av Dongfeng Comersial Vehicle och lett av OC Sport är det tredje laget som tillkännagivit sitt deltagande. Med veteranen Bouwe Bekking som skeppare är Team Brunel från Holland det fjärde laget som gett sig in i tävlingen. Team Alvimedica som seglar under både amerikansk och turkisk flagga är det senaste laget som bekräftat att de ska delta. De kommer att ha en besättning som främst består av seglare under 30 år. Fler lag kommer att presenteras de kommande månaderna.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har beslutat att avsätta 40 Mkr årligen till åtgärder som ska förbättra svenska havs- och vattenmiljöer. Pengarna kan sökas av landets länsstyrelser och för 2014 fick HaV in 59 intresseanmälningar.
– Av dessa har vi hittills valt ut 17 projekt som får pengar, flera av dessa löper över flera år. Flera av dem är också projekt som stimulerar samarbete över länsgränser, säger Thomas Johansson, enhetschef på HaV.
Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”. För år 2014 fördelades 385 Mkr till länsstyrelserna för arbetet med vattenförvaltning, kalkning, fiskevård, åtgärdsprogram för hotade arter och lokala vattenvårdsprojekt, LOVA. Utöver detta avsattes ytterligare 40 Mkr till länsstyrelserna för särskilda åtgärdsprojekt.
– Många av de intresseanmälningar som vi fått in uppfyller flera av de kriterier vi satte upp. Vi har varit tvungna att prioritera hårt för att hålla budgeten och försökt hitta projekt som ger en balans mellan olika typer av inriktningar och olika vattentyper. Vi har även arbetat mot att få en geografisk spridning över länen, säger Thomas Johansson, chef för enheten för havsplanering och maritim frågor på HaV.
Målet är att projekten ska förstärka det arbete som redan pågår på länsstyrelserna och ligga i linje med två av HaV:s fokusområden ”Biologisk mångfald i rinnande vatten” och ”Ingen övergödning”.
– Vi hoppas också att det kan bidra till ett annat tänkesätt, att se mer till avrinningsområden och samarbeta kring dessa. Ett sådant exempel är ett projekt för bättre balans och mångfald i Helge å som rinner upp i ett antal mindre sjöar i södra Småland, och flyter ut i Hanöbukten på Skånes östkust, säger Thomas Johansson.
– Likaså har vi prioriterat projekt som haft externa medfinansiärer som EU-fonder och kommuner.
Ytterligare cirka 6 Mkr för 2014 ska fördelas de närmaste veckorna.
Här kan du se vilka län och projekt som hittills är utvalda att få del av del av de 40 miljonerna som HaV fördelar till åtgärder som ska förbättra svenska havs- och vattenmiljöer:
Gotlands län, Vattenhushållning på Gotland, 7, 5 miljoner kronor (2014-2017)
Gävleborgs län, Restaurering av kustmynnande vattendrag och återskapande av våtmarker i södra Bottenhavet och norra Östersjön, 6 miljoner kronor (2014-2017). Att åtgärda fiberbankar i Norrland – Ett viktigt steg mot en giftfri miljö, 7,6 miljoner kronor (2014-2016)
Hallands län, VaKul, 2 miljoner kronor (2014-2015)
Jämtlands län, Vattenvård Storsjön, 5,1 miljoner kronor (2014-2016)
Jönköpings län, Restaurering av skyddade sjöar i Jönköpings län, 500 000 kronor(2014)
Kalmar län, Kulturmiljö och vattenförvaltning Södra Östersjöns vattendistrikt, SÖVD, 5 miljoner kronor (2014-2015)
Norrbottens län, Restaurering av mindre kustmynnande vattendrag i Bottenviken med särskild inriktning på sura sulfatjordar, 3 miljoner kronor (2014-2016). Biotoprestaurering av Vassara och Lina älv inom Gällivare kommun, 600 000 kronor (2014-2016).
Skåne län, Bättre balans och mångfald i Helgeå och Hanöbukten, 15,7 miljoner kronor (2014-2017). Sydvästra Skånes jordbrukslandskap, 7 miljoner kronor (2014-2015)
Stockholms län, Naturvårdsfrämjande reglering och restaurering av Mälarviken Garnsviken – Åtgärder för att återskapa naturvärden och minska närsalttranporten till Mälaren, 4,7 miljoner kronor (2014-2017).
Västerbottens län, Åtgärder för att minska påverkan från sura sulfatjordar, 3 miljoner kronor (2014-2016), Levande laxälvar – Samordnade åtgärder i två norrländska skogsälvar, 11,6 miljoner kronor (2014-2017).
Västmanlands län, Ombyggnation av två dammar i Forsån, 3, 5 miljoner kronor (2014)
Västra Götalands län, Skydd och förvaltning av marina områden – Västerhavet, 6 miljoner kronor (2014-2016)
Östergötlands län, Sommens nedströmslekande öring i Svartån/Lillån, 1 miljon kronor (2014)
Källa och foto: HaV.
Initiativet Hållbara Hav välkomnar KIBI som partner och ser fram emot samarbetet som syftar till att öka medvetenheten omkring Östersjöns situation.
KIBI utvecklar sedan 1998 programvarulösningar för sjukhus, banker, försäkringsbolag, företag, och redovisningskonsulter i Norden samt har partners i USA, Tyskland, Italien och Kanada. Programmen är individuellt anpassade och ger kontroll över informationskällor. KIBIs vision är att påverka beteendet hos den enskilda individen och de medverkar på så sätt till att vi lämnar efter oss en friskare Östersjö till kommande generationer.
– Östersjön är ett fantastiskt nav mellan Sverige och Finland. Men jag anser att Östersjöns framtid berör alla, även Danmark och Norge, så för mig var det naturligt att vi skulle bli partner till detta viktiga projekt säger Robert Cygnaes, vd KIBI Nordic.
– Vi vill komma ut med vårt budskap till allmänheten och genom att arbeta med bland andra KIBI som har många företagskunder, har vi fått ytterligare en bra plattform. Nu kan vi nå ut till en ännu större marknad utanför Sveriges gränser med vår verksamhet och därmed få ännu fler att inse att vi måste rädda Östersjön säger Göran Lindstedt VD, Initiativet Hållbara Hav.
Foto: Anton Stenros.
Det finns inga besked i vårpropositionen eller i vårändringsbudgeten om långsiktigt ökade anslag till Kustbevakningen. Det innebär att myndigheten nu förbereder för varsel av personal i juni. Neddragningar i storleksordningen 133 Mkr kräver stora ingrepp i myndigheten och verksamheten. För att kunna ha en ekonomi och verksamhet i balans 2016, behöver varslen läggas redan i juni 2014. Det är ännu för tidigt att säga var varslen kommer att läggas, men omfattningen av varslen kommer att vara i de nivåer som beskrivs i Kustbevakningens budgetunderlag för 2015-2017.
− Det är olyckligt att vi inte får något besked ännu om vår långsiktiga budget. Men vi fortsätter att arbeta för att vi ska få ökade anslag enligt våra äskanden i höstens budgetproposition och hoppas att vi ska slippa gå till uppsägningar vid årsskiftet, säger Judith Melin.
Om Kustbevakningen inte får ökade anslag enligt äskandet i budgetunderlaget kommer även antalet fartyg och kuststationer att behöva minska. Det kommer i så fall att innebära att Kustbevakningens närvaro till sjöss reduceras med 30¬−40 procent, insatstiderna för att rädda liv och miljö blir längre och förmågan att upptäcka oljeutsläpp minskar kraftigt. Om inga ökade anslag tillförs Kustbevakningen och verksamheten behöver minskas enligt budgetunderlaget medför det en ökad risk särskilt för att oljeutsläpp når land med negativ påverkan på miljön. Förmågan att ge hjälp och stöd till andra myndigheter, organisationer och till andra länder minskar också kraftigt.
Det innebär även ökade kostnader för samhället när verksamhet som i dag utförs av Kustbevakningen behöver byggas upp i andra statliga myndigheter, kommuner och organisationer. När den förebyggande övervakningen minskar riskerar också förekomsten av överträdelser och risken för olyckor i sjötrafiken att öka.
− Min förhoppning är att Kustbevakningen får fortsätta vara den effektiva resurs för samhället som vi är idag. Den här verksamheten har byggts upp under lång tid, och att montera ned den får stora konsekvenser för säkerhet och miljö till sjöss, säger Judith Melin.
− Måste vi gå till uppsägningar tappar vi dyrbar kompetens som tagit långt tid att bygga upp igen, säger Judith Melin.
Kustbevakningen tillförs i vårändringsbudgeten 950 000 under 2014 för tillkommande uppgifter inom gränskontrollen.
Källa: Kustbevakningen.
Igår startade den 50:e upplagan av Congressional cup. Stena Sailing team är på plats för säsongens första tävling. Gårdagens träning mot världstvåan Ian Williams kändes riktigt bra, enligt Björn Lundgren i besättningen. Totalt deltar tio lag varav sex ligger topp tio på världsrankingen. Det är planerat att segla en dubbel Round Robin med semifinaler och finaler på söndag.
Båtarna som seglas är av typen Catalina 37. De skiljer sig en del mot de båtar vi brukar segla då de är väldigt tunga och har dubbla gajar på varje sida och man dippar bommen vid varje gipp. Vanligt på stora båtar men lite annorlunda i matchracing.
Besättningen i Congressional Cup består av:
Johnie Berntsson, Skeppare och Rorsman
Johan Barne, Storskot
Björn Lundgren, Fördäck
Martin Berntsson, Pit/Tail
Oscar Angervall, Trim
Robert Skarp, Taktik
Följ dem på tävlingens hemsida:
www.thecongressionalcup.com
Hemsida: www.stenasailingteam.se
Bilden: Johnie Berntsson.
Äventyrerskan Renata Chlumska har antagit en ny utmaning. Eller snarare två. Hon ska i slutet av juni ingå i besättningen på en TP52, en av de mest avancerade kappseglingsbåtarna, i ÅF Offshore Race och i september vara rorsman på en av båtarna under Navigare Race Week i Medelhavet. Eftersom hennes seglings- och navigationskunskaper är nästan obefintliga, kräver äventyret mycket arbete och förberedelser på väldigt kort tid.
Förutom att lära sig så mycket som möjligt om segling, av den framgångsrika seglaren Anna-Karin Öjerskog, behöver hon även lära sig att framföra en båt samt skaffa sig navigationskunskap och de intyg och certifikat som krävs. Renata har valt Sjöklar Kustakademi som utbildare och läser intensivt under våren.
Renata är en flitig elev och har redan avslutat de två första kurserna och fått sitt Förarintyg och SRC (VHF-certifikat). För att få skeppa båten under Navigare Race Week behöver hon även ta Kustskepparintyg och den utbildningen inleddes nyligen med att öva nattkörning utanför Långedrag i Göteborg, där Sjöklar har sitt huvudkontor.
– Det ska bli så kul! Jag har länge drömt om att jag vill lära mig segla och när man ska genomföra en satsning så ska det vara grundligt och professionellt. Med hjälp av de bästa inom respektive område och med bästa tänkbara material är målet att jag ska känna mig trygg som besättningsman och rorsman och kunna genomföra tävlingarna på ett bra sätt, säger Renata Chlumska.
Renata har ett välfyllt schema och mycket tid läggs på att lära sig segla. För att hålla ett högt studietempo läser hon Sjöklars webbdistanskurser kombinerat med lärarledda kurspass och praktisk navigationsövning.
– Det är väldigt roligt att Renata valt oss och det är en utmaning att lösa utbildningen på så kort tid. Men vi har stor vana av både schemalagda kurser och privatkurser, säger Johan Tengström, utbildningsansvarig på Sjöklar Kustakademi.
Kurserna som Renata går hos Sjöklar Kustakademi.
Info: www.sjoklar.se
Om mindre än ett år får Sveriges båtägare inte längre tömma toalettavfall i hav, sjöar och vattendrag. Det ska från 1 april 2015 ske i land. En färsk undersökning av det svenska båtlivet visar att de flesta kustkommuner redan idag erbjuder båtägarna den här servicen
– Det här är ett positivt besked för båtägarna. Men tyvärr är det flera kommuner med utbrett båtliv som ännu inte kan ta emot fritidsbåtarnas avfall i sina hamnar, säger Mats Eriksson, vd Sweboat, Båtbranschens Riksförbund.
I Sweboats återkommande undersökning, Årets båtkommun, som i år genomförs för fjärde gången, uppger 66 av 110 svarande kommuner att de bedriver egen hamnverksamhet. Av de 59 kommuner som svarade på frågan om de erbjuder mottagning av toalettavfall erbjuder 49 hamnar, eller 83 procent, servicen i samtliga eller i någon av kommunens hamnar.
– För många båtägare är detta ett lugnande besked. För att båtlivet ska fungera efter lagändringen måste Sveriges hamnar se till att ha toalettavfallsstationer. Den utbyggnadstakt vi nu ser är lovande. Men vi hoppas samtidigt att de kust- och sjökommuner som ännu inte erbjuder servicen tar efter övriga landet, säger Mats Eriksson.
Undersökningen visar att flera av Sveriges kust- och sjökommuner saknar toalettavfallsstationer. Kommuner som Umeå, Vänersborg och Leksand saknar kommunal mottagning av toalettavfall helt och hållet.
I storstadskommunerna Stockholm, Göteborg och Malmö har man bara tömningsstationer vid några hamnar vilket kan medföra långa transportsträckor för att ta sig till en hamn med avfallsservice.
Sweboat granskar återkommande förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen som leder fram till utmärkelsen Årets Båtkommun 2014 svarar kommuner och andra båtlivsaktörer på frågor om bland annat båtplatser och service. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna, hittills totalt 110 kommuner, valt att delta, jämte båtklubbar och kommersiella företag.
– Syftet är att nå ett långsiktigt hållbart fiske och reglerna är en viktig del i den nya gemensamma fiskeripolitiken inom EU. Som ett led i detta arbete kommer vi under fyra år att fördela totalt 38 Mkr till projekt som utvecklar redskap och metoder för ett selektivt fiske, säger Andreas Sundelöf på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Fiskare slänger ibland fångster överbord, antingen levande eller död fisk. Skälet kan exempelvis vara att göra sig av med arter där kvoterna är slut, eller om fiskarna är för små.
I EU:s nya fiskeripolitik blir fiskare skyldiga att ta i land all fisk man tar upp med vissa undantag.
Landningsskyldigheten innebär att alla fångster ska registreras samt i de flesta fall tas i land och räknas av från kvoterna. Fiskar som är för små får inte säljas som människoföda. De nya reglerna ska driva på utvecklingen mot ett mer selektivt fiske och leda till pålitligare fångstuppgifter. Reglerna kommer att införas stegvis mellan 2015 och 2019 för stora delar av det kommersiella fisket i EU:s vatten.
De 38 Mkr i HaV-satsningen ska gå till projekt som leder till färre bifångster, att mindre mängd oönskad fisk fångas och att överlevnaden av återutsatt fisk ökar.
– Vi hoppas nu få in många bra idéer från näringen med särskilt fokus på de fisken där det i dag finns stora problem med utkast, säger Andreas Sundelöf, utredare på enheten för forskning och miljömål på HaV.
– För 2015 är det viktigast att utveckla fisket i Östersjön eftersom de fiskena är först ut med att omfattas av de nya reglerna. Men för HaV är även utveckling av räk- och kräftfisket i Västerhavet prioriterade områden.
Sedan 2009 finns redan krav på att landa all fångst av arter med fångstbegränsningar där fisken håller lagstadgat minimimått eller där minimimått saknas, exempelvis räka. Från och med 1 januari 2015 gäller alltså landningsskyldighet för flera arter i Östersjön, exempelvis sill, torsk och lax .
Under perioden 2016-2019 införs landningsskyldigheten stegvis för exempelvis torsk, vitling, kolja, gråsej och havskräfta i Västerhavet.
HaV har för 2014 valt att ge ett särskilt uppdrag till Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU att skapa ett sekretariat för selektivt fiske. Sekretariatet får ansvar för att administrera delar av satsningen. De kommer bland annat att ta in idéer från näringen, sköta samråd och dialog mellan olika intressen och sköta upphandling.
– I år fördelas 10 Mkr, även för för 2015 och 2016 satsas 10 Mkr och för 2018 8 Mkr. HaV:s prioriteringar är styrande för arbetet och det är myndigheten som tar beslut om vilka projekt som slutligen finansieras, säger Andreas Sundelöf.
Från och med 2015 förväntas den nya Europeiska fiskerifonden som Jordbruksverket förvaltar att vara på plats. I denna kommer det även att finnas ekonomiskt stöd för att utveckla selektiva redskap, vilket sannolikt innebär att HaV:s satsning på selektivt fiske från och med nästa år samordnas tillsammans med Jordbruksverket.
– Vi uppmuntrar alla intresserade att bidra med idéer som kan leda till ett långsiktigt mer hållbart fiske. Alla förslag ska skickas till sekretariatet för selektivt fiske på SLU, Institutionen för akvatiska resurser i Lysekil, säger Andreas Sundelöf.
SLU:s sekretariat för selektivt fiske tar från och med den 8 april emot intresseanmälningar. HaV fattar beslut om vilka projekt som ska genomföras den 26 maj och 16 juni. Välkomna att skicka in idéer kring selektivt fiske till selektivt.fiske@slu.se
Info: www.slu.se/selektivtfiske
Källa: HaV.
Fiske som bedrivs inom ett Natura 2000-område kan under vissa omständigheter riskera att skada områdets skyddsvärden. För att undvika skada finns ett behov av att reglera eller förpröva vissa typer av fiske. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har gett Havsmiljöinstitutet och Uppsala universitet i uppdrag att granska frågeställningen. Nu har rapporten ”Fiske och Natura 2000”presenterats för HaV.
Rapportförfattarna har tittat på om fiskeriverksamhet omfattas av tillståndsplikt enligt miljöbalken och hur det i sådant fall förhåller sig till EU:s reglering inom den gemensamma fiskeripolitiken samt om tillräckligt skydd kan uppnås på något annat sätt.
Utifrån rättsfall från EU-domstolen drar rapportförfattarna slutsatsen att fiske är en sådan verksamhet som ska prövas enligt miljöbalken om den aktuella fiskeverksamheten på ett betydande sätt kan påverka miljön i ett Natura-2000 område. Även fiske som pågått redan innan området pekats ut som Natura-2000 område, måste tillståndsprövas, om det inte är säkerställt att fisket bedrivs utan betydande påverkan på de värden som ska skyddas. Rapportförfattarna drar också slutsatsen att fiskeriverksamhet kan regleras genom föreskrifter som är anpassade efter områdets skyddsbehov.
Sverige har eget mandat att hantera marina skyddade områden innanför den så kallade trålgränsen. Men när det gäller Natura 2000-områden utanför denna blir gränsdragningen mellan nationell rätt och EU- lagstiftning komplex. I EU:s nya förordning om den gemensamma fiskeripolitiken finns dock en tydlig koppling mellan fiskereglering och bevarandeåtgärder som behöver vidtas enligt art- och habitatdirektivet, fågeldirektivet och havsmiljödirektivet.
– Den nya rapporten är en del av ett omfattande arbete som HaV bedriver om hur vi bäst kan skydda miljön i våra skyddade områden. När det gäller Natura 2000-områden i marin miljö är lagstiftningen komplicerad på grund av att EU:s exklusiva kompetens inom den gemensamma fiskeripolitiken inte är helt samordnad med bestämmelserna om tillståndsprövning i marin miljö, säger Sara Grahn, chef för HaV:s juridiska enhet.
I höstas presenterade Havs- och vattenmyndigheten sin vägledning för när och hur fiske bör regleras långsiktigt i skyddade områden. De formella förutsättningarna för reglering varierar beroende på om området ligger innanför trålgränsen, mellan trålgränsen och territorialhavsgränsen eller i ekonomisk zon. Förutsättningarna för reglering styrs också av om dessa berör svenska eller utländska fiskare.
I samband med att HaV presenterade sin vägledning togs också beslut om att särskilt utreda frågan hur bestämmelserna om tillståndsprövning av fiske i Natura 2000-områden bör tillämpas. Det är denna utredning som nu presenterats.
– Det är angeläget att vi som ansvarig myndighet kan upprätta en bra vägledning för hur fiske ska hanteras i dessa områden. Vi kommer därför inom kort att remittera ett antal frågeställningar till länsstyrelserna och andra berörda inför vårt fortsatta vägledningsarbete, säger Sara Grahn.
I Sverige finns cirka 400 stycken Natura 2000-områden vid kust och i hav. Sverige har förbundit sig att skydda vissa arter och livsmiljöer bland annat rev, sandbankar och smala Östersjövikar. Arter som kan vara utpekade är exempelvis tumlare och våra tre sälarter, knubbsäl, gråsäl och vikare.
Källa: HaV.
Tisdagen 8 april planterades 50 nya träd vid en extrainsatt trädplantering längs Göta kanal på en sträcka öster om Borensberg. Träden har skänkts av ett företag från Blekinge. AB Göta kanalbolag hoppas nu att fler företag vill vara med och skänka träd och rädda Sveriges längsta trädallé.
– Återplanteringen av Göta kanals alléträd är ett projekt som är mycket viktigt för det kulturhistoriska byggnadsverket. Förutom att bidra till en vacker vattenväg bidrar även trädens rötter till att förstärka och stötta kanalbanken. Att få en trädfadder som skänker 50 träd är fantastiskt för Göta kanal, det har aldrig hänt tidigare, säger Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag.
Urban Gunnarsson är personen bakom företaget som skänkt 50 träd till Göta kanals trädallé. Urban driver ett trädgårdsserviceföretag i Blekinge och har sedan länge tänkt att han skulle skänka träd till trädprojektet längs Göta kanal.
– Tyvärr kunde inte Urban närvara under planteringen, men han har planerat in tid i sommar för att besöka kanalen och se sina träd slå rot, säger Anders Donlau. Genom Urbans gåva hoppas vi nu att fler företag kan tänka sig att skänka träd för att bevara Göta kanals trädallé.
Återplanteringen av Göta kanals trädallé startades år 2000 och är ett resultat av att de tvåhundraåriga träden nu börjar dö av ålder och sjukdomar. Vid Göta kanals byggstart 1810 planterades cirka 16 000 träd och de bildar tillsammans en 9 mil lång trädallé.
Under 2013 planterades träd för mer än en kvarts miljon kronor och prognosen för 2014 ser mycket lovande ut. Från projektets början har över 320 personer blivit trädfaddrar.
– Projektet har hittills resulterat i över 500 nya träd till allén och detta är mycket tack vare våra trädfaddrar. Under hösten kommer vi fortsätta som vanligt med våra två traditionsenliga planteringsceremonier där årets nya trädfaddrar bjuds in, fortsätter Anders Donlau.
Nya Rupert R5 beskrivs av tillverkaren som en liten båt med en fullvuxen båts egenskaper och funktioner. Den har samma ergonomiska körställning som Ruperts stora styrpulpetbåtar, det finns plats för ett toppmonterat gas-växelreglage och även plats för en GPS plotter ända upp till 12 tum. Hydraulstyrning är standard.
Pressmeddelande:
Skrovet har en djup V-botten för mjuk gång även i stökig sjö. En fast tank på 100 liter ger lång räckvidd. Självlänsande durk gör att man kan lämna båten utan att bekymra sig om länspumpning.
Det finns gott om stuvutrymmen, en rejäl förstuv, jockeysitsar med två stora stuvluckor på sidorna. På akterdäck finns det gott om plats för stuv och som extratillbehör kan man få en PeliCase 1660 på hela 158 liter.
R5 är designad och utvecklad med samma filosofi som Ruperts stora båtmodeller. Det är kvalitet och funktion in i minsta detalj.
Leveranser av R5 börjar i mitten av sommaren 2014.
Några punkter som skiljer R5 från de flesta andra ribbar i den här storleksklassen.
# Självlänsande, durken ligger ovan vattenytan.
# Fast tank på 100 liter i rostfritt stål, monterad under däck
# Skrov med djup V-botten.
# Samma ergonomiska körställning som i våra stora båtar.
# Rejäl och stor vindruta
# Bra lanternsättning
# Plats för en professionell GPS plotter
Pris från 256 000 med en Evinrude E-Tec 60 hk.
En R5 med utrustningspaket som innehåller lanternor, akterbåge, vindruta/grabbräcke och ett överdragskapell och med en Evinrude E-Tec 75 hk kostar 299 000.
Info: www.rupertmarine.com
Östersjön har stora problem med döda havsbottnar och algblomning. I Hanöbukten utanför Simrishamn och i Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård har forskare och miljöexperter testat att med hjälp av vågdrivna syrepumpar efterlikna en naturlig process för att återställa bottnarna. Tekniken har visat sig kunna pumpa ner stora mängder vatten och kan anpassas för olika förhållanden. – Det här visar att det är möjligt att pumpa ner syrerikt ytvatten genom att använda sig av naturens egen kraft, säger Christian Baresel på IVL Svenska Miljöinstitutet som lett projektet.
Studien visar att omfattningen av döda havsbottnar i Östersjön är större än vad man tidigare trott och att ytan ökar för varje år, vilket även SMHI och andra forskarlag nyligen bekräftat. Tillförsel av näringsämnen från avloppsvatten, användning av gödningsmedel i jordbruket och andra mänskliga aktiviteter orsakar ökad algblomning som i sin tur leder till att syret förbrukas i djupvattnet.
I EU-projektet WEBAP (Wave Energized Baltic Aeration Pump) har forskarna utvecklat och testat en metod för att syresätta djupvatten i Östersjön genom att efterlikna en naturlig process, där syrerikt ytvatten pumpas ner till de syrefattiga havsbottnarna för att hjälpa till att återställa ekosystemet. När syrehalten i djupvattnet ökar minskar även fosforläckaget från bottensedimentet, vilket i sin tur leder till minskad algblomning.
Olika pumpsystem har tagits fram för olika förhållanden; vågdrivna pumpar för tillämpning till havs och i kustzoner med bra vågklimat, och biobränsledrivna pumpar för användning i skärgården och i kustnära områden där vågorna ofta inte är tillräckliga. Tekniken har testats under mer än två år i Hanöbukten utanför Simrishamn och i Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård.
– Vi vet att naturlig syresättning har positiva effekter på bottenmiljön och det vi har visat här är att vi har tekniken för att efterlikna den processen, säger Christian Baresel.
Marina miljöer är komplexa och det finns behov av att ytterligare testa tekniken i avgränsade kustområden för att kunna bedöma miljöeffekterna av pumpningen.
– För att återställa Östersjöns ekosystem måste vi såklart minska utsläppen av näringsämnen till havet. Men tiden rinner iväg och vi måste också inse att det dröjer innan vi ser effekten av den typen av utsläppsminskningar. Det behövs fler åtgärder för att stoppa utbredningen av döda havsbottnar i Östersjön redan i dag och utifrån det perspektivet tycker jag syrepumparna är ett intressant komplement värt att testa i större skala, säger Christian Baresel.
I projektet WEBAP har förutom IVL Svenska Miljöinstitutet även KTH, Simrishamns kommun och Europeiska kommissionen, samt representanter från staten och näringslivet, deltagit.
Info: www.webap.ivl.se
Den efterlängtade sommaren är snart här och allt fler svenskar väljer att lämna fastlandet och bege sig ut till havs. Men oberoende var man befinner sig ska man kunna surfa snabbt och enkelt med full koll på surfkostnaderna. Det nya abonnemanget On/Off från Tele2 är ett perfekt komplement till det fasta bredbandet du har hemma och är anpassat för personer och familjer med tillfälliga behov; om man exempelvis vill åka en vecka till stugan eller spendera en helg på sjön.
Tänk att inte kunna streama din favoritmusik på Spotify en ljummen sommarkväll eller att inte kunna krypa ner i ruffen och se roliga Youtube-klipp på datorn en regnig sommardag. Lagom till vårens båtpremiär lanserar därför Tele2 det nya bredbandsabonnemanget On/Off som ger dig möjlighet att själv bestämma när och var du surfar. Den nya abonnemangsformen innebär att du kan ställa av och på surfen och endast betala för den datamängd du har behov av.
Bredband 4G On/Off är ett abonnemang med låg månadsavgift som du enkelt kan fylla på med surf när behovet uppstår. Surfpaketen köps via www.tele2.se/mersurf och du väljer själv hur länge din surf ska gälla och hur mycket data du är i behov av. Paketet gäller tills du har förbrukat all data eller tills giltighetstiden har gått ut, vilket som än händer först.
Du kan välja att komplettera med en mini-router som gör det möjligt för hela familjen att surfa på samma abonnemang. Det enda som behövs är mobiltäckning och ett eluttag där du kopplar in routern. Mini-routern har dessutom ett batteri med upp till tolv timmars drifttid och är perfekt att ta med sig i båten eller på utflykter då den ryms utmärkt i väskan eller i jackfickan.
Politiker från samtliga kommuner i Bohuslän och över partigränser kommer att underteckna en avsiktsförklaring för utvecklingen av besöksnäringen. Detta sker på Swedish Maritime Day 8 april på Svenska Mässan. Det blir en historisk avslutning på seminariespåret Maritim Turism.
Det var 2012 som Bohuslän utsågs till en av fem nationella pilotdestinationer med särskilt stöd från Näringsdepartementet via Tillväxtverket. Projektet ”Bohuslän på export” ska genom riktade insatser stärka Bohusläns internationella konkurrenskraft med fokus på det maritima. Det ska också bidra med goda exempel och innovativa lösningar som kan gagna Sveriges utveckling som turistmål. En del i arbetat har varit att skapa ett gemensamt varumärke för Bohuslän. Guiden har tagits fram som ett verktyg för företagen i besöksnäringen och skall förtydliga bilden av Bohuslän och vägleda i prioriteringar inom både produktutveckling och kommunikation.
– Att politiker från de elva kustkommunerna i Bohuslän gemensamt har tagit fram en avsiktsförklaring för utvecklingen av besöksnäringen i Bohuslän är unikt för Sverige, säger Fredrik Lindén, VD på Västsvenska Turistrådet. Samhällets engagemang är en förutsättning för att lyckas med exportsatsningen, fortsätter Fredrik Lindén.
Swedish Maritime Day är den enda mötesplatsen i Sverige som samlar intressenter från hela den maritima sektorn; näringsliv, forskning, offentliga institutioner, politiken och intresseorganisationer. Kustkonferensen, som Västsvenska Turistrådet arrangerat sedan 2005, är numera en del av Swedish Maritime Day. Bland talarna finns bland andra Viktor Johnsson, politisk sakkunnig hos näringsminister Annie Lööf, som medverkar vid undertecknandet av avsiktsförklaringen och berättar om regeringens utvecklingssatsning av exportmogna turistdestinationer.
Foto: Mikael Almse.
Det var snabba och smidiga förhandlingar vid helgens Båtriksdag i Jönköping. Men ett par längre diskussioner blev det, framför allt kring en motion från Södra Roslagens Båtförbund om Svenska Seglingsförbundets medverkan med åtta sidor i Båtliv samt om unionsstyrelsens proposition om höjning av avgiften.
Båtriksdagen beslutade efter omröstning om en höjning av avgiften med 14 kronor per medlem och år.
Båtriksdagen biföll också Södra Roslagens Båtförbunds motion om centrala inköpsavtal och fattade beslut om att tillsätta en arbetsgrupp för att arbeta fram ett förslag till ramavtal för centrala inköpsavtal, som ett led i att öka medlemsnyttan.
Du kan läsa mer om Båtriksdagen i nästa nummer av Båtliv, som utkommer i början av maj.
Info: www.batunionen.com
Möjligheten för länsstyrelsen att upphäva strandskyddet vid små sjöar och vattendrag ska utvidgas. Regeringen föreslår, i propositionen Strandskyddet vid små sjöar och små vattendrag, ökade möjligheter att upphäva strandskyddet vid sjöar som är omkring en hektar eller mindre och vid vattendrag med en bredd omkring två meter eller mindre.
Strandskyddet får för dessa områden upphävas om området har liten betydelse för strandskyddets syften.
– För mig är det självklart att regler måste anpassas till lokala förutsättningar. Därför måste vi lätta upp reglerna kring strandskyddet för att fler ska kunna bygga och bo strandnära. Det är orimligt att skyddet är likadant vid havskuster som vid väldigt små sjöar och bäckar, säger miljöminister Lena Ek.
Förslaget är ett steg för att nå ett mer ändamålsenligt strandskydd och öka acceptansen och förståelsen för regelverket. Det kan för vissa områden vara motiverat att strandskyddet vid små sjöar och vattendrag inte är lika omfattande som vid större. Samtidigt kan små sjöar och vattendrag ofta utgöra viktiga livsmiljöer för djur och växter. Det är därför viktigt att länsstyrelserna för varje enskilt fall noggrant utreder om förutsättningarna för ett upphävande är uppfyllda.
Sommaren är efterlängtad av landets alla ägare av fritidsbåtar. Lika entusiastiska över vår framfart i sjöar och hav är däremot inte naturen och alla djur som lever i och kring våra vatten. Tankar man med Aspen alkylatbensin minskas utsläppen av farliga ämnen radikalt och båtar kan användas utan alltför stor miljöpåverkan.
Sverige är ett stort båtland, ungefär 900 000 fritidsbåtar far runt i våra sjöar och hav. Men vårt båtintresse har ett pris och det är djur- och naturlivet som får betala. Inte minst är det de äldre tvåtaktarna som är problemet i detta miljödrama, mer än 25 % av bränslet från dessa motorer går oförbränt rakt ut i vattnet vilket innebär att 15 000 ton kolväten hamnar i våra hav, sjöar och vattendrag. Allt detta helt i onödan.
Aspen alkylatbensin är ett betydligt bättre och miljövänligare alternativ till vanlig bensin och den är upp till 99 % renare än vanlig bensin när det kommer till mängden farliga kolväten. Även skadliga ämnen som bensen, svavel och aromatiska kolväten som finns i vanlig bensin är i princip helt borta i alkylatbensin.
Även båtmotorn gillar Aspen alkylatbensin eftersom den hålls renare. Detta gör att motorn går effektivare och startar lättare. Inte heller behöver man tömma tanken när båtsäsongen är över och båten ska upp på land, eftersom alkylatbensin tål så pass lång lagring som 3–5 år.
Alla tvåtaktsmotorer som kan köras på 95-oktanig bensin kan köras på Aspen alkylatbensin. Detta gäller även äldre båtmodeller från 70-, 80- och 90-talet. Tankar man med Aspen alkylatbensin minskas utsläppen av farliga ämnen radikalt och båtar kan användas utan att göra alltför stor miljöpåverkan.
Kommentarer
14 kronors höjning….! Men va ska pengarna användas till???