nyhetstest

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har beslutat att införa ett femårigt vårfiskeförbud i Torpe-Infjärden, Björnöfjärden och Säbyviken i Värmdö kommun. Förbudet gäller från 1 april till och med 15 juni.

– Det här är ett viktigt lekområde för bland annat gädda. Det finns tecken på att reproduktionen av framförallt gädda inte fungerat så som man kan förvänta sig. Syftet med fredningsområdet är att fisken skall få leka ostört, säger Martin Rydgren på HaV.

Bakgrunden till beslutet är att stiftelsen BalticSea2020 driver projektet ”Levande kust”, i området. Projektet syftar till att förbättra vattenkvalitet, minska påväxt av alger och att återfå en naturlig sammansättning av fisk i ett avgränsat kustområde. Som ett led i detta arbete har stiftelsen begärt att HaV inrättar ett vårfiskeförbud under fem år i Torpe-Infjärden, Björnöfjärden och Säbyviken i Värmdö kommun.

– Av erfarenhet vet vi att fiskeförbud under lekperioden är en lämplig fiskevårdsåtgärd och vi menar att det är väl motiverat att införa i det här området. Det är dessutom lokalt väl förankrat, säger Martin Rydgren.

På länsstyrelsen i Stockholms initiativ har HaV tidigare beslutat om 25 fredningsområden i Stockholms län där allt vårfiske är förbjudet för att skydda främst gädda, abborre och gös. Totalt finns det över 300 fredningsområden för fisk och kräftdjur i Sverige, de flesta för att skydda bestånden av lax och öring.

– Skälet till att vi har velat införa fredningsområden är att undersökningar i Stockholms skärgård visat att här finns avsevärt färre antal fiskungar än vad somär att förvänta och att dessa områden är lämpliga för att stärka bestånden, säger länsfiskekonsulent Henrik C Andersson.

Sammanlagt berörs 20 enskilda fiskerättsinnehavare och tre fiskesamfälligheter av vårfiskeförbudet i Torpe-Infjärden, Björnöfjärden och Säbyviken.

Källa: HaV.

Tioårsjubilerande Lysekil Women’s Match har säkrat treårsavtal med huvudsponsorn Preem, och Carpe Diem Beds of Sweden har återkommit i sponsorgruppen. Hemmahoppet Anna Kjellberg hoppas få en inbjudan till Lysekil Women’s Match, vars projektledare Anna Holmdahl White har bråda dagar nu när det är fem månader kvar:

– Sedan premiäråret 2004 har vi byggt upp Lysekil Women’s Match till ett av Bohusläns största publika evenemang. När vi nu 10-årsjubilerar så ska vi ta tävlingen ytterligare ett steg på alla plan, lovar hon.

Huvudsponsorn Preem har varit med från starten, och treårskontraktet ger arrangerande Sailnet och Lysekils SS Gullmar långsiktigt goda förutsättningar att fortsätta utveckla Lysekil Women’s Match. Som ett av evenemangen i den internationella serien WIM Series som drog igång i fjol, med deltävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea i år, har Lysekilsseglingen också fått en prestigefull internationell koppling. Det höjer förstås den idrottsliga nivån ytterligare:

– Det är riktigt kul att kunna välkomna världens bästa seglare tillbaka till Lysekil, samtidigt som vi känner ett starkt kommersiellt intresse. Evenemanget är viktigt för de lokala näringsidkarna, för turismen och som mötesplats för västsvenskt näringsliv, säger Anna Holmdahl White, och tillägger att det är väldigt roligt att Preem fortsätter som huvudsponsor.

– För oss är det förstås värdefullt att kunna ha ett seglingsevenemang av världsklass i Lysekil, där vi har vårt största raffinaderi. Det är till stor glädje för våra medarbetare, för invånarna och för alla besökare. Därför har vi också varit med Lysekil Women’s Match sedan starten, och ser fram emot tre år till, säger Preems VD Petter Holland.

Lysekilsbaserade sängtillverkaren Carpe Diem Beds of Sweden är en gammal bekant som nu åter finns med bland övriga sponsorer efter ett par års frånvaro:

– Lysekil Women’s Match på våra egna hemmavatten är en fantastisk tävling. Eftersom våra tidigare engagemang har varit mycket lyckade, så var det inget svårt beslut att teckna ett nytt sponsoravtal, kommenterar bolagets VD Jörgen Turesson, som också stöttar Anna Kjellberg i hennes karriär.

Anna Kjellberg seglar för GKSS i Göteborg, har tillhört världseliten i många år och brukar alltid vara med och hugga i toppen. I fjol vann hon deltävlingen i New York, tog andraplatsen i hela WIM Series och slutade på tredje plats i Lysekil Women’s Match. För närvarande ligger hon trea på världsrankingen och ser fram emot årets tävling i Lysekil:

– Vi kommer att segla alla deltävlingar i WIM Series, men det är klart att vårt stora fokus och höjdpunkten är Lysekil Women’s Match. Det är helt enkelt i Lysekil vi själva trivs bäst och känner oss mest välkomna, på våra hemmavatten och med alla våra sponsorer och familjer omkring oss, säger Anna Kjellberg, och tillägger:

– Det var länge sedan vi startade en säsong så väl förberedda som i år. Nu vill vi bara ut på vattnet så snart det går!

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad.

Genom ett samarbete med Hydrographica kan Transas nu erbjuda utökad täckning av sjökortsdata till sina navigationssystem. Transas har genom ett samarbetsavtal med Hydrographica, specialister på sjökortsproduktion i Sverige, utökat täckningen av sina vektoriserade TX-97sjökort över svenska farvatten.

I ett första skede har 38 Hydrographicasjökort över Stockholms skärgård utgivits.

Sjökorten kan köpas som ett paket eller individuellt och finns tillgängliga för samtliga Transas Navigationsprodukter inklusive iSailor som kan köpas via App Store.

– Vi är både stolta och glada över att kunna erbjuda Hydrographicas högupplösta data som del av vår produktportfölj, säger Martin Hagberg, Produktchef på Transas Marine International.

– Förfrågningarna har redan varit många och användarna ser definitivt fördelarna med att ha tillgång till denna datan i vektoriserad form. Vi ser Stockholms skärgård som ett första steg i samarbetet med Hydrographica och undersöker redan möjlighterna att utöka täckningen med fler områden längs Sveriges kust, fortsätter Hagberg.

– På Hydrographica välkomnar vi samarbetet som kommer att göra navigationen säkrare inte bara för fritidssjöfarten utan även för yrkessjöfarten, där Transas system är vanliga, men där våra specialsjökort saknats fram till nu, säger Lasse Granath, vd för Hydrographica.

Hydrographica är specialist på sjökortsproduktion för båtsportens behov, både över insjöar och kustområden. Med tillstånd från Försvarsmakten och Sjöfartsverket framställer vi storskaliga och mycket noggranna specialsjökort över främst svårnavigerade skärgårdar längs Sveriges kuster och större insjöar.
Info: www.hydrographica.se

Transas Marine International är en världsledande utvecklare och leverantör av navigationslösningar med allt från kompletta bryggor till sjökort. Transas globala nätverk består av 23 kontor och över 260 distributörer. Transas produkter används idag i över 130 länder världen över.
Info: www.transas.com

Den nya generationens IsatPhone är en robust, vattentät satellittelefon som klarar IK04/IP65. IsatPhone 2 har inbyggd GPS tillsammans med E-Compass och funktion för tracking. Den erbjuder en för marknaden oöverträffad batteritid – 8 timmars taltid och upp till 160 timmars standbytid. Telefonen har även Bluetooth för hands-free, nödknapp och en funktion som visar inkommande samtal även när antennen är nedfälld.

SIM-kort och samtalskostnader är samma som till dess föregångare IsatPhone PRO. Minutkostnaden är från ca 7 kr/minut inkl. moms vid samtal till fast- eller mobiltelefon oberoende varifrån man ringer.

Enheten väger 318 gr. inkl. batteri. Levereras komplett med 220V-laddare inkl. internationella adapters, 12V-billaddare, Micro USB-kabel, hands-free headset och väska/hölster.

IsatPhone 2 lanseras i slutet av mars med listpris på ca 8 990 kr inkl. moms.

Inmarsat är pionjären inom satellitsystem och har funnits i över tre decennier. Satelliterna täcker globalt förutom nord- och sydpolen.

Info: http://www.cordland.se/

Phoenix Contact har tagit fram ett komplett maringodkännande på samtliga säkringar i CB-serien.

Automatsäkringarna används för att selektivt avsäkra olika individuella laster från överbelastningar/kortslutningar. Det nya GL-testet har gjort för att säkerställa funktionen även under extrema förhållanden med hänsyn till såväl shock som i en fuktig omgivning med saltvatten.

Säkringarna kan användas i marina applikationer som på fartyg, oljeriggar, kranhantering etc.

Infowww.phoenixcontact.se

Utmärkelsen Årets Äventyrare har delats ut sedan 2005 varje år till en manlig och en kvinnlig vinnare för enastående prestationer inom begreppet äventyr. För att bli nominerad till Årets Äventyrare ska man ha genomfört ett äventyr ute i naturen någonstans i världen de senaste 12 månaderna.

Årets kvinnliga äventyrare 2013 blev Christine Hägglund. Juryns motivering löd:

Trots en plötslig knäoperation mitt under löparäventyret lyckades hon genomföra sitt drömprojekt: att springa de 130 milen längs hela den svenska fjällkedjan från Treriksröset till Grövelsjön. Christine får utmärkelsen för att hon på ett föredömligt sätt ha genomfört sin dröm och skapat en brygga mellan klassiskt äventyr och idrott.

Årets manliga äventyrare 2013 blev Tim Bogdanov med motiveringen:

För att på ett föredömligt sätt genomföra en åtta månader och 800 mil lång cykling genom fem länder kombinerat med bestigningar av flertalet bergstoppar, däribland Sydamerikas högsta berg Aconcagua. Tim visar att han kan genomföra omfattande äventyr i vitt skilda miljöer och, kanske viktigast av allt, njuta fullt ut av det.

Prisutdelningen hölls på Vildmarksmässan lördag 8 mars.

Det är möjligt att förbättra kvaliteten hos odlad lax genom relativt enkla metoder, visar ny forskning vid Göteborgs universitet.

I takt med att vattenkraften i Sverige har byggts ut har mängden vild lax sjunkit kraftigt.

– De flesta storälvar är utbyggda och det är därför inte längre möjligt för laxen i dessa älvar att leka naturligt, säger Jörgen Johnsson, beteendeekolog och expert på fiskars beteende och utveckling.

Han är forskningsledare för projektet ”SMOLTPRO” som snart avslutas och där syftet varit att studera ekologiskt och etiskt hållbara metoder som ökar det samhällsekonomiska utbytet av kompensationsodling av lax och öring.

Återväxten sker mest i odlingar
Större delen av laxens tillväxt sker i havet men den förökar sig och tillbringar sina första år i sötvatten. Under lektiden återvänder den vuxna laxen till ”hemvattnet” där den föddes. Men i och med att vattenkraften byggts ut har laxens återvandring minskat. Återväxt sker i stället till stor del i så kallade kompensationsodlingar.

– Men även om man använder älv-eget material, det vill säga föräldrar från samma bestånd, så utvecklas lax i odlingar annorlunda jämfört med vilda laxar, säger Jörgen Johnsson, vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Nyligen presenterades projektets forskningsresultat i Uppsala för samhällsintressenter: odlingsföreståndare och länsstyrelser samt representanter från Havs- och vattenmyndigheten och Vattenfall.

Steril miljö ett problem
Odlad lax växer alltså upp i en konstlad miljö och lever i stora vattentankar. Vid ett eller två år är smolten tillräckligt stora för att migrera och överleva i havet.

Nu visar studierna att det har betydelse för smoltens utveckling hur miljön i odlingarna ser ut. Är omgivningen steril kan till exempel hjärnans utveckling och även beteendet påverkas.

Täthet störst betydelse för kvaliteten
Försök har genomförts i en serie fullskaliga modellsystem i Sverige, Norge och Danmark, vilket har gjort det möjligt att utvärdera de olika klimatområdena i Östersjön, Kattegatt och Nordsjön.

Resultaten visar att både täthet och struktur i odlingstanken kan påverka smoltens beteende, stressnivåer, hälsa och tillväxt positivt. Mer struktur i odlingstanken (till exempel konstgjorda växter) och mindre täthet (färre fiskar i tanken) innebär bättre kvalitet på laxen.

– Resultaten hittills tyder på att tätheten är det viktigaste i konventionell laxuppfödning. Generellt sett kan lägre täthet vara ett sätt att öka kvaliteten på ettårig smolt, även om det kan innebära högre produktionskostnader säger Jörgen Johnsson.

Rätt storlek avgörande
Laxen måste ha uppnått en viss storlek på våren för att vara redo att migrera till havs. Studier har utförts på både ettårig och tvåårig smolt.

– Problemet med tvåårig smolt är att den i odling kan växa för fort och bli för stor och fet vilket tycks minska benägenheten att migrera. Medan problemet med ettårig smolt är det motsatta: den kan vara för liten. Därför gäller det att anpassa födonivån i odlingarna, säger Jörgen Johnsson.

En övergripande slutsats av studierna är att en odlingsmiljö som mer efterliknar naturen ger friskare smolt och bättre kvalitet på laxen.

– Försöken visar också att det generellt är effektivare att satsa på odling av ettårig smolt. Man bör minimera tiden som laxen är i odling där det är möjligt, säger Jörgen Johnsson.

Se även hemsida: http://www.smoltpro.science.gu.se/

Foto:Lena Neregård

De väderrelaterade skadorna ökar i Sverige. Höstens fyra kraftiga stormar var en tydlig påminnelse. Kostnaden för stormarna uppgick till nära en miljard kronor.

Klimatförändringarna innebär att väder- och naturrelaterade skador ökar. Detta gäller både i Sverige och globalt. De fyra stormarna som drog över landet i höstas orsakade skador på hus, bilar och annan egendom för nära en miljard kronor enligt en uppskattning från Svensk Försäkring.

De översvämningar som drabbat England på senare tid är ett annat exempel på skador som följer av extremt väder. Där tvingades tusentals människor att lämna sina hem och samhällsfunktionerna mer eller mindre kollapsade.

– Att bygga bostäder i utsatta områden är ett risktagande. Vi ser tyvärr att många kommuner gärna marknadsför ett attraktivt läge på sina bostäder. Men de faror som kan inträffa vid översvämning, storm eller jordskred talar man mer sällan om. Ett politiskt ansvarstagande krävs för att hejda utvecklingen, säger Mats Nordenskjöld, samhällschef på If.

Genom bygglovsprövning och planering är kommunerna ansvariga myndigheter för att bedöma risker vid bebyggelse. Om kommunerna inte tar detta på tillräckligt allvar blir det husägarna som drabbas.

– Ytterst är det regeringen som måste hantera detta. Husköpare kan inte vara utlämnade till 290 kommuners skiftande praxis och kunskap på detta område. Vill vi slippa samma katastrofscener som i England är det hög tid att agera, säger Mats Nordenskjöld.

Här är de första bilderna på den helt nya Galeon 560 Skydeck. Båten är än så länge på projektstadiet, men den kommer med all sannolikhet att sättas i produktion.

Polska Galeon har redan presenterat flera modeller i sin serie med namnet Skydeck. Därför kommer knappast den senaste 56-fotaren som någon nyhet. Den här båten har en sorts halvflybridge där förare och passagerare sitter en bit akterut men ändå har god sikt föröver. Förarplatsen kan jämföras med den halvflybridge som finns på till exempel Bavarias senaste 420 Coupé.

Båten har en rad finesser. Bland annat ett tak som med en enkel knapptryckning förvandlar den från en stängd kabinbåt till en mer öppen båt med gott om luft- och ljusinsläpp ovanför både förare och passagerare.

Trots att det här är en båt med linjer som påminner om en betydligt mindre hard top är det en mycket praktisk båt som kan ge fullt skydd åt besättning och passagerare. När taket är stängt skyddas flybridge från UV-strålar, vatten med mera.

Båten har bland annat tydliga luftintag till motorn akter om salongens fönster, vilket Galeon säger ger mer ett intryck av en supercar än en båt. De extra luftintagen ska även ge bättre prestanda eftersom motorerna får mer luft och därmed bättre effekt.

Layouten i 560 Skydeck har ritats med tanke på att skapa en luftig inredning med goda sociala utrymmen. Skydeck 560 har bland annat två sittutrymmen med sikt framåt, ungefär som på Galeons framgångsrika modell 430 Skydeck. Vidare har den en J-formad soffa och en centralt placerad förarplats där instrumentpanelen automatiskt sänks ned när taket stängs.

Under däck är layouten ungefär densamma som på systerbåten Galeon 550 Fly. Det innebär tre fullstora kabiner med totalt sex kojplatser och gott om stuvutrymmen. Ägarkabinen har extra garderober och bord och samtliga badrum är utrustade med separata duschar. Ett system med skjutdörrar i gästkabinen förvandlar enkelt dubbelbädden där till en stor bädd.

Båten har även gott om plats för ”vattenleksaker” och den har bland annat ett garage med hydraulisk plattform för jollar och en RIB.

Båten finns med flera val av antingen Volvo Penta IPS-motorer eller stern drive. För designen svarar Tony Castro Design.

Tekniska fakta
Längd: 15,85 m
Bredd: 4,8 m
Djupgående: 1 m
Info: www.galeon.se

SonicShield Antifouling System, som är ett beväxningsskydd för båtbottnar finns nu i Sverige. Företaget Viking Yachting, som säger sig ha goda erfarenheter av bottenbeväxningsskydd, med ultraljud presenterar nu en vidareutvecklad produkt med högre effekt, flera sändare, underspänningsskydd och tidsstyrd avstängningsfunktion.

Metoden går ut på att sändare monteras på insidan av skrovet (således behövs ingen håltagning). Enheten sänder ut ultraljud i skrovet som motverkar uppkomsten av alger, vilket är näringskällan för havstulpaner.

Propeller, trimplan, drev och roder kan behöva skyddas med vanlig bottenfärg, då dessa är isolerade från skrovet som gör att ultraljudet inte är lika effektivt på dessa delar, som på skrovet. Detta varierar något mellan olika båtmodeller och hemmahamn.

Med SonicShield Antifouling System får båtägaren:
• Drastiskt minskat behov av bottenmålning.
• Mindre jobb, med att skrapa tulpaner och måla.
• Minskade kostnader för årligt underhåll.
• Stora fördelar för miljö, hamnar och hav.

SonicShield säljs i Sverige av Viking Yachting. Priset är från 9 240 kr och systemet kan användas på de allra flesta fritidsbåtar, katamaraner, arbetsbåtar och kommersiella fartyg. Strömförbrukningen vid 12 V är i snitt är låga 0,4 A. Systemet fungerar på 12/24 V och 110/240 V.

När båten är inkopplad till landström belastas ej båtens batteribank. SonicShield finns installerad på båtar över hela världen, t.ex. Medelhavet, Skandinavien, USA, England, Fjärran- och Mellanöstern.

Info: www.vikingyachting.se

Kommentarer

Janne Utbult 18:25:34 2014-03-18

Det ser bra ut. För info kan jag säga att vi är försiktiga med att "ta i" hur bra effekten är på roder propeller drev trimplan, men jag kan säga till Dig att:
Roder är nästan i alla fall helt fria från beväxning.
Propeller med detta nya system som har dubbel effekt kommer få ett bra skydd och utan att lova för mkt kommer de flesta propellrar vara betydligt mer rena från havstulpaner eller helt rena från dem. Problemet är inte helt lätt då zinkanoder material i propellern spelar in bl.a. Vi håller på med experiment här på västkusten med att t.ex förkoppra propellrar.
Drev. Ja du ser på den finska undersökningen. Efter en säsong på ett helt oskyddagt drev hade det kommet väldig få och väldigt små havstulpaner som gick mkt lätt att få bort. med tryckvatten och eller lätt. skrubbning.
Trimplan. Också betydligt bättre än vårt tidigare system . Då de ligger ibland i marvatten kan man här få en del beväxning av grönalger liksom även kan komma lite i vattenlinjen. Det är mkt lätt att borsta bort om det dyker upp på sensommaren eller hösten. Olika från båt till båt och plats tilkl plats. Vi tror mycket på det här Lars-Åke.

Följare 15:39:15 2014-03-25

Ja det är lätt att skriva att det fungerar… kola in länken: http://www.ybw.com/forums/showthread.php?386170-Sonic-Shield-does-it-work
Referera till Finland och bräkt vatten är ju sådär.. Får man sjötulpaner finns redan det första slammet på botten som tulpanen faster I och då fungerar det inte.
Kan man limma en sändare I botten som grenar ut I propeller och drev..Dessa är ju isolerade från skrovet med bussningar, motorupphängningar etc.
Be ett av klassningabolagen verifier detta system på en båt på västkusten utan giftig antifauling I ett år som bevis.
Upp till bevis.

Undrande 15:57:27 2014-03-25

Vore kul att få en förklaring av Utbult på vad följare skriver. Signal är en vibration och den kan inte gå genom gummi som motorupphängning etc som ligger mellan skrov och drev/axel. Varför försvinner zinken?? det är ju en signal eller?

Djurskydd 17:14:54 2014-03-25

Vilken effekt används för ultraljudet?
Hur mycket stör detta djuren i havet?
Det är välkänt att valar och delfiner lider av högeffekts ultraljud.

Pelle Pinbult 13:37:36 2014-03-26

Tycker nog detta är lättlösta problem.
Lägg upp referenser med namn och nummer till den som skriver att detta fungerar så visar det sig vad som är sant. Inga referenser ja ni fattar..

janne Utbult 17:10:18 2014-04-04

Till undrande: Ultraljudet går ut i skrovet där det har direktkontakt men även ut i vattnet c:a från skrovet vilket gör att även propeller,trimplan,drev roder får en skyddande effekt. Vi har 4 års erfarhet av ultraljud och över 5000 system är sålda så det finns många refernser. Skicka mail till Viking yachting så ska Du få dem.

Till djurskydd. Det finns många typer av ultraljud som du vet t.ex i medicinskt bruk (används vid undersökning av foster bl.a) till mkt starkt ultraljud som används i industrin med helt andra effekter När. Sonic Shield används som har mkt svaga signaler kommer fiskarna snarare mer och närmare skrovet än innan. De verkar inte ha det minsta obehag av detta svaga ultraljud. Snarare kommer de och äter på skrovet av ev sly när båten inte har någon giftfärg i botten. Vi har haft kontakt med Chalmers och Forskare havs och Fiskemiljö på västkusten som inte på något sätt har avrått från att andvända Ultraljud i den form som Sonic Shield ger. Om du ser på vår hemsida så finns svaren redan där på de frågor du ställer.

Till Pelle Pinnbult Det finns många refernenser – för den som är intresserad. Att påstå motsatsen är inte sanningsenligt. T.ex har Baltic Yachts använt Sonic Shield med framgång på ett antal båtar från 70-140 fot med mycket goda erfarenheter. Engleska militären använder det med framgång + många många flera med mycket goda erfarenheter. Ska vi försöka hålla det här sakligt tack. Se respektive hemsidor på Ultraljudsystemen så hittar du massor av refernser. Själva har vi ett antal t.ex på svenska västkusten. Du får nog läsa på lite och återkomma.

Djurskydd 14:50:40 2014-04-07

Valar och delfiner är inte fiskar.

Kent 10:19:32 2014-04-10

Detta har jag använt i två år, (se länk)
1:a året var det ingen påväxt alls. 2:a året hade jag två st havstulpaner, en på drevet och en på propellern.
Fettet är giftfritt men havstulpanerna kan inte få fäste på det.

http://marint.standin.nu

Janne Utbult 16:26:31 2015-03-27

Om djurlivet. Däggdjur uppfattar ultraljud – inte fiskar. Tänk på nästan alla båtar redan har ultraljud i form av ekolod.
Dess effekt är 400-2-3000watt och går hundratals meter i ljupet. SonicShield lämnar 5-15watts uteffekt och går 2m högst ut från skrovet. Så det med djurlivet kan man helt bortse ifrån.

Janne Utbult 16:33:27 2015-03-27

Det finns gott om referenser både för ostkust och västkust – båtar som inte målat botten på över 5 år. Bar kontakta viking viking yachting så skickar vi dem. De går får inte plats i det här forumet. Vad kan du mer begära en fakta från kunder som använder metoden och köpt den för normalpris.

På internationella kvinnodagen 8 mars invigde Bohusläns museum en utställning kring idébåten ALL ABOARD. Projektet, egentligen inte alls är en färdig båt, har bland annat beskrivits som en kvinnobåt eftersom det har utvecklats efter intervjuer med över 300 kvinnor. I dagens nummer av Bohusläningen finns en ny artikel om utställningen.

Kvinnorna har berättat om vad de tycker är besvärligt, opraktiskt och farligt ombord i familjens fritidsbåt och saker som de vill ändra på.

Bland de många viktiga frågorna som kvinnorna ställde märktes till exempel:

”Måste jag vara stor och stark för att segla? Hur ska jag orka dra upp min man om han trillar överbord? Varför kan man inte enkelt torka sjöblöta kläder?

Resultatet blev en båt som möter kvinnors önskemål utan att exkludera mäns och därför blir bättre för alla. Här finns många spännande lösningar på vardagsproblem, lösningar som är tänkta att inspirera tillverkare i båtbranschen.

Redan har till exempel företaget Båtsystem i Göteborg utvecklat en sittbrunnsbastu, som visades på Öppna Varv 2013 i en äldre men nyrenoverad Hallberg-Rassy segelbåt. Målet är att behålla och gärna öka antalet kvinnor på sjön. På så sätt bredda kundunderlaget för fritidsbåtar.

Det övergripande målet är ökad konkurrenskraft för svensk båtindustri. Initiativet kommer från Svenskt Marintekniskt Forum, en organisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige. De fick 22 företag och organisationer från olika branscher att samverka kring idébåten, som visades första gången 2012 på Allt för sjön på Stockholmsmässan.

De största finansiärerna är Vinnova, Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen. Idébåten byggdes av Space Production i Göteborg. Projektledare var Camilla Tonnqvist Palmertz och Tatiana Butovitsch Temm från affärsutvecklingsföretaget Ampersand. De har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen, och har använt samma metodik för att få fram idéer som svarar mot kundernas önskemål.

Artikeln i Bohusläningen: http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.2930017-baten-som-bygger-pa-kvinnors-ideer

Norska Askeladden lanserar nu vad de kallar en ”ny generation fritidsbåtar”. Först ut är den helt nya modellen C75, som får sin premiär på Oslos båtmässa. Enligt ett pressmeddelande är det de här modellerna som ska förnya utvecklingen av dagens daycruiser, cabincruiser och skärgårdsjeepar.

De fösta modellerna som lanseras är Askeladden C75 Cruiser och C75 Center Cabin, som båda är byggda på samma skrov men med stora skillnader i överbyggnaden. De är anpassade för helt olika användningsområden.

Askeladden har lagt stor vikt vid design, färger och ”spännande” materialanvändning, som det står i pressmeddelandet. Målet har varit att utveckla en tidsriktig båt inför framtiden med en bred marknad bland moderna båtanvändare. Formspråk och färger har väckt uppmärksamhet, något som en hel del kunder brukar uppskatta.

Askeladden C75 Cruiser är en öppen och elegant solskensbåt. Det är en daycruiser med rejäla uteplatser för sju personer. I båten finns en rund soffa, bord och sittplatser som kan vändas för att skapa en matgrupp.

Båten är bland annat utrustad med fast badplattform och solida räcken.

Askeladden C75 Center Cabin har sittplatser under tak för upp till sju personer. Båten har även en stor uteplats, skjutlucka i taket och en tredelad skjutdörr, som kan låsas i flera positioner.

Företaget har lagt ned ett stort jobb på att utveckla nya skrov. Målet har varit en optimal kombination av lite markerad planingströskel, god körekonomi och god stabilitet. Resultatet är en båt med ett relativt konventionella lösningar med så kallad V-200 akter och ett skarpt V-600 förskepp.

Båten är byggd för utbordare på 150–300 hk. Med den största motorn gör den cirka 45 knop.

Tekniska data:
Designkategori: C
Längd: 7,45 m
Bredd: 2,55 m
Vikt utan motor:
Cruiser cirka 1 550 kg
Center Cabin cirka 1 650 kg
Bränsletank: 230 liter
Vattentank: 40 liter
Hålltank: 40 liter
Personer: 7
Motor: 150–300 hk
Fart: 33–45 knop

Info: www.askeladden.no

Hempels Hard Racing Copper är en hård bottenfärg som innehåller koppar och är främst avsedd för den svenska östersjökusten. Hempels forsknings- och utvecklingsavdelning har även lyckats vidareutveckla bindemedelsteknologin vilket gör att en liter Hempels Hard Racing Copper täcker 14,5 kvm.

Hempels Hard Racing Copper är speciellt framtagen för ostkusten av Hempels forsknings- och utvecklingsavdelning för att klara KEMI:s (Kemikalieinspektionens) strikta rekommendationer för bottenfärger till nöjesbåtar på ostkusten, från Örskär till Trelleborg.

Hempels Hard Racing Copper, är det senaste tillskottet i Hempels välkända bottenfärgsprogram. Hempels Hard Racing Copper är en hård bottenfärg som innehåller koppar och är främst avsedd för den svenska Östersjökusten. Färgen kan användas på alla material (för aluminiumbåtar krävs en grundfärgsbehandling) och en behandling räcker hela säsongen vilket gör den till det bästa valet av bottenfärg för ostkusten.

Medan svensk båtindustri fortfarande har det ganska tufft och framför allt tillverkarna av större motorbåtar kämpar i motvind går det desto bättre för engelska Princess Yachts. Företaget har nyligen levererat det 100:e exemplaret av både princess V39 och V52.

Det är en riktig milstolpe för Princess Yachts, som hade premiär för sin V39, företagets ”instegsmodell”, i januari 2012. Båten, som egentligen är på 42 fot, fick ett varmt mottagande både i Europa och i USA.

Utrustad med dubbla Volvo Penta 330 hk D6 dieselmotorer och Duoprop sterndrives gör V39 hela 38 knop. Båten är utrustad med två lyxiga kabiner och fyra till sex kojer.

Båten har, enligt Princess, varit särskilt populär i Storbritannien och i Skandinavien, men den har även exporterats till USA, Japan och Argentina.

Tidigare i år levererades även båt nummer 100 av Princess V52, som hade sin premiär hösten 2011. Den båten säljs med antingen två eller tre kabiner och valbart Volvo Penta eller Caterpillar dieselmotorer. Toppfarten är 36 knop.

Det första exemplaret av Princess V39 visades på Stockholmsmässan av INA Marin i Täby. Båten döptes passande nog till Princess Estelle.

Tekniska specifikationer Princess V39
Längd 12,65 m
Bredd 3,81 m
Vikt 9,1 ton
Bränsle 700 liter
Vatten 332 liter
Sovplatser 6 st
Fart 38 knop
Motorer 2 x Volvo Penta D6 330/DP
Pris från cirka 3,1 Mkr inklusive moms).
Info: www.inamarin.se
Info: www.batcenter.se

Multi Cupen är en cup som är öppen för de aktiva flerskrovsklasserna i Skandinavien. I årets första upplaga har vi klasserna F18 och SeaCart 26. Förhoppningen är att fler klasser på sikt ska ansluta sig till cupen och på så sätt skapa en kul och aktiv plattform för seglarna.

Årets Multi Cup kommer att bestå av sju stycken Grand Prix tävlingar, där de bästa fem räknas i totalen. I F18 klassen måste man delta på SM i Nynäshamn. Resultatet i Multi Cup kommer att utgöra årets Ranking för F18 klassen.

Både bankappseglingar och distansrace kommer vara en del av Multi Cup 2014. Cupen börjar redan 11 maj med Lidingö Runt och avslutas med Stockholms Grand Prix på Riddarfjärden 19–21 september. På söndagen 21/9 kommer arrangörerna att hedra den bortgångne besättningsmedlemmen i Svenska Team Artemis, Andrew ”Bart” Simpson, utmanare i America´s Cup. Racet har namnet ”Barts Bash” och det seglas runt om i helavärlden med tusentals deltagare under en och samma dag.

Midnight Sun Raid i Luleå skärgården liksom Raid Revenge i Stockholms Skärgård ingår i Cupen.

Text: Veronica Widell Foto: Malcolm Hanes & Love Strandell

Team SCA markerar den Internationella Kvinnodagen med en ny tävling och en helt ny webbsajt. Teamet, som har en helt kvinnlig besättning, ska skapa en global tävling tillsammans med Getty Images för att få fler kvinnor att bli professionella fotografer.

I samarbete med Getty Images, som är ett av världens ledande mediaföretag, vill Team SCA Academy inspirera och stödja kvinnor som fotograferar världen runt. Avsikten är att det ska ge fina bilder i interaktion med Team SCA, SCA och Getty Images och även kunna ge Volvo Ocean Race en del fördelar.

Tävlingen lanseras 1 april och kommer att pågå till och med 1 oktober. En jury kommer därefter att utse tio kvinnliga fotografer, som får uppleva SCA och tävlingen, med en vinnare som får besöka de olika stoppen i Volvo Ocean Race som pågår från och med oktober 2014 till och med juni 2015.

Den slutliga samlingen med bilder ska bilda en utställning som blir en del av Getty Gallery i London sommaren 2015.

Info: www.sca.com/teamsca

Havs- och vattenmyndigheten inför nya regler för att skydda lax och öring i Kattegatt och Skagerrak. Sportfiskarna är positivt inställda till de nya bestämmelserna, men anser att Havs- och vattenmyndigheten hade kunnat begränsa nätfisket även på vatten grundare än 3 meter, ett förslag som tidigare framförts.

– Det är till glädje för alla längs hela västkusten att förändringar i fiskbestånden uppmärksammas och att åtgärder sätts in för att skydda dem. Sportfiskarna ställer förstås upp, men nästa steg måste bli att fler tar sitt ansvar och att även nätfiske på grunt vatten förbjuds, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström i ett tidigare uttalande.

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) inför med start 7 mars 2014 en fångstbegränsning för handredskapsfiske till två öringar/laxar per fiskande och dag i Skagerrak och Kattegatt. Bakgrunden är att man noterat att tätheterna av öringungar har minskat i många vattendrag. HaV anser det rimligt att även sportfisket regleras, då det utöver generella bestämmelser gällande fredningstider och minimimått saknats regler för handredskapsfisket i havet. Sportfisket efter havsöring är mycket populärt och utövas av tiotusentals sportfiskare på västkusten. Sedan bottenfiskbestånden kollapsat de senaste årtiondena har havsöringen blivit den viktigaste arten för sportfisket på västkusten. Bakom havsöringens ökning ligger bland annat riktade fiskevårdsåtgärder, framgångsrik kalkningsverksamhet och framsynta fiskeregleringar.

De nya reglerna innebär också bland annat att fiske efter lax inte längre är tillåtet med nät på djupare vatten än tre meter i Skagerrak och Kattegatt. Bakgrunden är det nätfiske som fångat stora mängder lax i södra Kattegatt, där laxbestånd från många olika vattendrag blandas innan de vandrar norrut längs svenska västkusten. För den svenska Atlantlaxen är läget betydligt mer allvarligt än för öringen och även om beståndssituationen varierar från vattendrag till vattendrag har tätheterna av laxungar i våra vattendrag i genomsnitt halverats sedan 1980-talet.

Sportfiskarna är positivt inställda till de nya bestämmelserna, men anser att Havs- och vattenmyndigheten hade kunnat begränsa nätfisket även på vatten grundare än 3 meter, ett förslag som tidigare framförts. Nätfisket är till skillnad från sportfisket mängdfångade, icke-selektivt och omöjliggör återutsättning av levande fisk.

Trafiknämnden i Stockholms läns landsting kommer 11 mars besluta om en ny båtlinje mellan Söder Mälarstrand – Kungsholmstorg – Klara Mälarstrand. Den nya båtlinjen bör trafikeras av miljövänliga snabba elbåtar, säger företrädare för Centerpartiet i Stockholms läns landsting.

Pendelbåtstrafiken Söder Mälarstrand – Kungsholmstorg – Klara Mälarstrand kommer spela en viktig roll i kollektivtrafiksystemet och möjliggör
alternativa och snabbare resor över Mälarsnittet. Den nya båtlinjen kommer att starta den 1 juli 2015.

– En sådan båtlinje kan exempelvis skapa snabbare resor för den som cyklar, genom att erbjuda en genväg över vattnet, säger Gustav Hemming (C).

– När ny båttrafik introduceras ska den ha minsta möjliga miljöpåverkan. Teknikutvecklingen för båtar går snabbt framåt och vi vill att SL ligger i framkant när det gäller att testa och introducera ny teknik, säger Bosse Andersson (C).

Centerpartiet fick i landstingsbudgeten för 2014 igenom en satsning på en eldriven båt för att komplettera Sjövägen som går sträckan Lidingö – Nacka Strand – Nybrokajen. Den båten byggs just nu och planeras vara i trafik till september 2014. Även den nya båtlinjen bör trafikeras av elbåtar anser Centerpartiet.

– Eldrift är framtidens lösning för kollektivtrafiken på Stockholms vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska utsläppen så är de även tystgående, säger Gustav Hemming (C).

Projektet Boundless Bothnian Bay lanserar Bottenvikens Attraktionsbok på Vildmarksmässan, som genomförs på Stockholmsmässan 7–9 mars. I boken beskrivs över hundra båtmål vid Bottenviken i ord och bild ända från Skellefteå till Haparanda och via Torneå till Karleby.

Boken berättar om områdets sevärdheter, natur, historia och service på ett mångsidigt sätt.

– Det här är ett historiskt ögonblick. Det är första gången som man skapat en bok och även en portal med information om besöksmål både i Finland och i Sverige, berättar Jarkko Enqvist, projektkoordinator i Sverige för Boundless Bothnian Bay, ett projekt som genomförs i samarbete mellan Sverige och Finland.

Boken presenteras på Vildmarksmässan av Destination Skellefteå. Bottenvikens Attraktionsbok finns både som en fritt nedladdningsbar PDF på webben och i en tryckt version. Boken, som omfattar 218 sidor, har utarbetats av den finska mediebyrån Rapid River.

Bekanta dig med portalen och ladda ner boken på: www.visitbothnianbay.com

Fredagen den 7 mars lyfts ett nytillverkat slussportspar på plats vid Brådtom sluss, öster om Norsholm. Portarna är tillverkade i AB Göta kanalbolags verkstad i Berg av bolagets egen personal.

Varje porthalva väger ca 9 ton och är 6,5 m hög och utgör det nedre portparet i slussen.

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.

Göta kanal är öppen 5/5-28/9 2014.

Bilden:
Göta kanal Brådtom sluss. Foto Göta Kanalbolag.

Över 140 tips om ökända grund och undervattenshinder, varav ett sextiotal kommer att leda till nya uppgifter i sjökorten – det är resultatet av tävlingen Ökända grund som pågick under båtsäsongen 2013. De vinnande bidragen är från Sörmlands skärgård, Mälaren och Bohuslän.

Tävlingen, där allmänheten uppmanats att rapportera ökända och välbesökta grund, är ett samarbete mellan Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Stockholmradio.

Med hjälp av båtfolket och de kustboende har syftet varit att lokalisera så många “ökända grund” som möjligt. Det handlar om platser där många går på grund och där alla med lokalkännedom vet att det är besvärligt. Orsakerna kan vara brister i sjökortet, obefintlig, bristande, felaktig eller motsägelsefull utmärkning/utprickning eller att det helt enkelt är svårt att bedöma var vattnet är fritt från grund.

Bidragen har tävlat i tre kategorier: fel i sjökortet, bästa motivering och ökända grund. Kategorin fel i sjökortet vanns av Ulf Suhr som har rapporterat in ett grund i anslutning till farleden mellan V:a Stendörren och Oxelösund i Södermanlands skärgård. Grundet fanns strax utanför 3-metersdjupkurvan söder om ön Tofta. Grundet har nu förts in i sjökortet och 3-metersdjupkurvan har utökats.

Kategorin bästa motivering vanns av Anders Grinneby som har rapporterat in en liten sten som fanns i sjökortet söder om St Hällgrund, Ridöfjärden, utanför Västerås. Stenen fanns inte i verkligheten. Anders har utförligt beskrivit hur han rodde över stenen ett flertal gånger och mätte djupet med åran utan att finna någon sten.

Kategorin ökända grund vanns av Johan Emterling som rapporterat in ett grund som finns i sjökortet, men som trots det är välbesökt. Grundet är beläget söder om Daftö som ligger utanför Strömstad.

Alla inkomna ärenden har kvalitetsgranskats av Sjöfartsverkets redaktion för underrättelser för sjöfarande.

– Vi har fått in över 140 tips om ökända grund och undervattenshinder som en direkt följd av tävlingen, säger Niklas Hammarkvist, nautisk redaktör på Sjöfartsverket. Av de inkomna tipsen bedöms 62 hålla sådan kvalitet att de lett till ändringar i sjökorten och på så sätt bidragit till ökad sjösäkerhet.

Tipsen från tävlingen är välkomna bidrag till det ständigt pågående arbetet med att göra sjökorten bättre. Av det svenska havsområdet är cirka 45 procent sjömätt med moderna metoder. Resterande områden är sjömätta med äldre metoder.

– Stora ytor i de svenska skärgårdarna är inte sjömätta sedan andra halvan av 1800-talet och tidigt 1900-tal. På den tiden använde man sig av handlod och positioneringen var inte så exakt. Det innebar att man inte hittade alla grund som finns i skärgården, säger Niklas Hammarkvist.

För att Skärgårdsstiftelsen ska få bättre möjligheter till planering, framförhållning och utveckling behöver ett långsiktigt avtal mellan huvudfinansiären, Stockholms läns landsting, och Skärgårdsstiftelsen tas fram. Det säger Gustav Hemming, (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Skärgårdsstiftelsen har under de senaste åren arbetat intensivt för att få en modernare styrning och bättre överblick och strategier för sina byggnader och sin verksamhet. Stiftelsen bedömer bland annat att det krävs investeringar på 134 miljoner kronor under de kommande fem åren för att komma tillrätta med renoveringsbehov och åtgärdandet av avloppsanläggningar. Till det tillkommer ett antal andra stora utgifter som i dagsläget inte ryms i befintlig budgetram.

– känns bra att vi äntligen vet hur stora behoven är, samtidigt som den grundliga undersökningen visar att behoven är större än vi trott, säger Gustav Hemming (C).

– Det är viktigt att samtal mellan landstinget och Skärgårdsstiftelsen kommer igång så snart som möjligt för att nå en långsiktig lösning på de utmaningar som Stiftelsen står inför. I vissa fall riskerar det att bli mer kostsamt ju längre man väntar, säger Gustav Hemming (C).

Skärgårdsstiftelsens intäkter består till hälften av ett årligt bidrag från landstinget på ca 41 miljoner kronor, till hälften av hyror och arrenden från entreprenörerna som driver värdshus och vandrarhem samt de 16 skärgårdsjordbruken. Stiftelsens uppdrag handlar både om att vårda natur- och kulturmiljöer i skärgården och att underlätta för besökare, turister och det rörliga friluftslivet att kunna ta del av skärgårdsmiljön.

– Skärgårdsstiftelsen arbetar idag offensivt med att locka fler besökare till skärgården, men också för att skapa bättre lönsamhet och bärkraft för våra arrendatorer och entreprenörer. Ett långsiktigt avtal med landstinget är viktigt för att vi ska kunna fullfölja dessa satsningar som på sikt kan minska beroendet av skattepengar, säger Gustav Hemming (C).

Fakta
Skärgårdsstiftelsens äger 12 procent av skärgårdens marker och på dessa finns ca 3000 byggnadsverk som hyrs ut som permanentbostäder, fritidshus, vandrarhem, krogar, butiker, campinganläggningar, bryggor och aktiva jordbruk.

Stiftelsens uppdrag omfattar bland annat fastighetsförvaltning, byggnads-, natur- och kulturvård, miljöarbete, tillsyn, viss infrastruktur, besöksinformation och besöksattraktioner.

Det är viktigt att vindkraft kan byggas där förutsättningarna för det är som bäst och i goda vindlägen. Därför lägger regeringen nu förslag till riksdagen för att göra vindkraftsutbyggnaden ännu mer effektiv vilket också kommer kunna leda till ännu lägre kostnader för elkonsumenterna.

Idag kan den som vill bygga en vindkraftspark, eller någon annan form av storskalig förnybar elproduktion, behöva stå för hela kostnaden för att förstärka elnätet, om det krävs att en sådan förstärkning görs för att den nya anläggningen ska kunna ansluta till och mata ut el på elnätet. De elproducenter som i ett senare skede etablerar sig på samma ställe och ansluter sin elproduktion till samma elnät behöver däremot inte betala för den förstärkning av elnätet som redan gjorts. Det leder ofta till att ingen vindkraftsaktör vill vara den som ansluter sig först till elnätet, vilket skapar en så kallad tröskeleffekt, som hämmar utbyggnaden av den förnybara elproduktionen.

– Under 2013 ökade vindkraftsproduktionen i Sverige med hela 37 procent, till sammanlagt 9,7 TWh. Därmed har elproduktionen från vindkraften ökat med tio gånger sedan Alliansregeringen tillträdde 2006. Med dagens bygger vi bort de tröskeleffekter som finns, vilket kommer främja utbyggnaden av ny förnybar elproduktion ännu mer. Tack vare att det framöver blir billigare för t.ex. vindkraftsbyggare att vara först på den förnybara bollen kommer vi i Sverige kunna öka tempot i utbyggnaden av den förnybara elproduktionen ännu mer, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Förslaget i propositionen Tröskeleffekter och förnybar energi (prop. 2013/14:156) som regeringen i dag beslutat att överlämna till riksdagen innebär att Affärsverket Svenska kraftnät kommer att stå för den inledande kostnaden, och därefter kommer företagen betala för sin andel i den takt som de ansluter sig till elnätet. En rättvis fördelning av kostnaderna där elnätet behöver förstärkas kommer leda till en mer rationell och effektiv utbyggnad av förnybar el och på sikt lägre kostnader för elkonsumenterna.

Ambitionen är att denna övergångslösning, som föreslås träda ikraft i augusti i år och där Svenska kraftnäts risk begränsas till en ram om 700 miljoner kronor, längre fram ska kunna ersättas med en marknadslösning där staten inte behöver ta någon ekonomisk risk för denna typ av förstärkningar av elnätet.

Därför får Energimarknadsinspektionen nu i uppdrag att utreda hur en sådan långsiktig marknadslösning kan se ut, med ambitionen att en sådan ska kunna finnas på plats från 2016.

Fakta om båtlivet 2014 finns nu tillgänglig. Det är en liten praktisk skrift med alla basfakta om hela det svenska båtlivet. Allt ifrån antalet båtar till hur och var de används.

Fakta om båtlivet 2014 finns att ladda ner på Sweboats hemsida.

http://sweboat.se/fakta-om-batlivet.aspx

För de allra flesta som lever för båtliv, att känna hur håret lyfter med vinden och höra vattnets taktfasta kluckande mot kölen, är den nuvarande perioden av året den absolut långsammaste att genomleva. Agnes Stenlund skriver här om hur det är att segla i Kroatien.

Det känns som att det var år sedan en sist fick kasta loss och ta sig en tur på sjön, men som tur är finns det alternativ till att bara vänta. Kroatien med sitt unika ölandskap har otaliga gånger benämnts som ett paradis, och avsett om du föredrar motor- eller segelbåt så stundar snart säsongen i södra Europa.

Denna guide ger tips för att hjälpa dig till en glittrande horisont, kittlande känsla av varm vattenyta mot fingertopparna och en färgsprakande undervattensvärld som glider förbi under fötterna.

Varför Kroatien?
Kroatiens popularitet är inte riktigt lika väletablerad som exempelvis Frankrike eller Spaniens, vilket gör landet till ett lite extra spännande resmål. Naturen skiljer sig mycket från den som vi i Sverige är vana vid med färger som går i pastell, honung och klarblått, och så fort en kliver ur flygplanet märks den exotiska skillnaden i luft och dofter.

Trots att priserna i Kroatien har stigit på senare år så är det fortfarande ett av de mer ekonomiskt fördelaktiga länderna som du kan välja att resa till vid Medelhavet. Med utbredda vindisktrikt, borgliknande städer och idylliska fiskebyar finns mycket att ta del av när ni stannar till en stund vid någon av de många öarna som erbjuds.

Ta hjälp eller styr båten själv
Båtluffen i Kroatien kommer i många varianter, allt för att alla som känner sig frestade ska ha en möjlighet att delta. Ett sätt att göra det på är att hyra en båt med en skeppare, eller hel besättning om så önskas, som tar hand om allt det praktiska så att ni kan spendera semestern med att koppla av, bada och läsa, utan att behöva bekymra er om båtens manövering.

Mer vana seglare väljer ofta att begränsa sig till att bara hyra båten, då halva tjusningen faktiskt ligger i att styra och hålla utkik. Det är klokt att göra klart bokning av båt innan ni åker. Kolla även upp kartor och planera sjöväg innan det bli dags att ge sig ut på vågorna, för då landet består av fler än 1180 öar så är improvisation lite väl riskabelt.

Tänk ut vad som är viktigast: Tid på vatten eller tid på land? Hur lång är distansen mellan öarna och hur lång tid tar den biten att åka?

Välj rätt bland öarna
Vilken ö som är den absolut bästa är givetvis en smaksak, och det finns därför inget rätt svar som passar alla. Utanför kusten i jämnhöjd med Split finns många öar som har blivit populära och välkända i seglingsändamål, mycket på grund av den angenäma kombinationen av puls och lugn. En av dessa heter Hvar och rekommenderas för alla sällskap och personligheter.

Vissa verkar ha uppfattat situationen som att ön bara är till för människor med guldfickor, men tätheten av välbärgade kommer sig snarare av de fantastiska miljöerna än av priserna. Naturen är magisk, atmosfären andas semester och stränderna är lena och vita. Om en letar efter en mindre tillrättalagd tillvaro är ön Vis värd att styra båten emot. Där trängs historiska sevärdheter med vacker arkitektur längs slingrande kullerstensgator, maten är utsökt och solen verkar aldrig vilja gå i moln. Stränderna är välskötta och kanske extra lämpliga för en familj med barn.

Ingen strand har dock ett sådant rykte som Zlatni Rat, belägen på ön Brac som också återfinns i närheten av Split, där len småsten omfamnas av klart, turkosfärgat vatten.

Agnes Stenlund
Text är skriven i samarbete med Expedia Kroatien
Info: http://www.expedia.se/vc/resor/kroatien