nyhetstest

Den här nya italienska yachten – OTAM 100 Millennium – är en riktig utmaning för den som vill åka fort med stil. Upp till 47 knop ska båten klara med det största motoralternativet, tre stycken MTU dieselmotorer på totalt 2 600 hk.

Båten är planerad för leverans under 2015 från båtbyggaren OTAM Millennium. För den mycket moderna designen står Umberto Tagliavini (skrov och konstruktion), Alberto Mancini (exteriör) och Achille Salvagni (interiör).

Hela designarbetet har skett i nära samarbete med OTAM:s egna tekniska avdelning och designavdelning. Båten representerar, enligt varvet, det finaste från detta italienska varumärke: tydliga linjer, elegant stuk och höga prestanda.

– Skrovet är designat för hög fart även i grov sjö. Den kombinationen ger passagerarna hög komfort under alla förhållanden, säger Umberto Tagliavini.

– Vi körde ett Monohedric-skrov med väldigt skarp bottenvinkel och olika motoralternativ, antingen två eller tre MTU på totalt 2 600 hk. Det ger en toppfart på 40 respektive 47 knop. Skrovet är byggt i aluminiumlegering för att spara vikt och få en stabil konstruktion.

OTAM grundades 1954 och bygger idag yachter på 45–100 fot.

Info: http://www.otam.it/index.php?lang=en

Enligt den preliminära statistiken från SCB ökade gästnätterna på hotell, stugbyar och vandrarhem (HSV) med 4 procent och på camping med 3,5 procent i Västra Götaland under 2013. I faktiska tal innebär det 220 000 fler nätter på HSV, och 92 000 fler nätter på camping. Det totala antalet gästnätter i regionen ligger på 5,5 miljoner på HSV och 2,8 miljoner på camping. Övernattningarna på HSV har ökat varje år sedan 2008 och om man jämför 2008 med 2013 så ser vi en ökning med 17 procent.

När det gäller utländska marknader ökade Västsverige mest på HSV (i absoluta tal) i hela Sverige och vi står dessutom för mer än hälften av all ökning från utlandet. Utländska gästnätter i Västra Götaland ökade med 101 000 och i hela Sverige blev ökningen 192 000 gästnätter på HSV.

I Bohuslän ökade utländska gästnätter med 15 procent (i absoluta tal 36 000 nätter). Det är de norska nätterna som ökar mest. Ett bidrag till den stora ökningen från Norge kan vara en stor Bohuslänkampanj som genomfördes 2013 med syfte att öka resandet på för- och eftersäsong. Bohuslän fick även mycket uppmärksamhet i norsk media. Kanalerna TV2 och NRK gjorde fina reportage och bland annat magasinet Kamille samt Dagsavisen har haft stora artiklar om Bohuslän. Även brittiska och franska nätter ökade i Bohuslän.

Göta Kanal-området hade en mycket positiv tillväxt av utländska gästnätter och ökade med nästan 13 procent i fjol. Det är dock viktigt att tänka på att det handlar om mycket små volymer. I absoluta tal blev förändringen 1 800 fler gästnätter från utlandet. Här är det norska, brittiska och italienska nätter som ökar mest.

Ann-Charlotte Carlsson, Marknadsansvarig på Västsvenska Turistrådet kommenterar utvecklingen:
– Den positiva utvecklingen av gästnätter är ett resultat av många faktorer. Vad vi har gjort för att påverka utvecklingen förutom kampanjarbete och en intensiv pressbearbetning av utländsk media – är att vi lagt ett stort fokus på det utländska reseledet. Det är marknadens efterfrågan som har fått styra vilka produkter vi har utvecklat och visat upp. Att dessutom få draghjälp av Camilla Läckerbergs popularitet och CNNs listning av den bohuslänska skärgården som ett av världens vackraste vildmarksområden ger extra kraft för att få ut vårt budskap på marknaden.

EasyBoatRoller båtslip är ett enkelt och miljöriktigt sätt att förvara småbåtar eller vattenskotrar upp till 2,5 ton, året om. Den är tillverkad av ett familjeägt industrirobotföretag i Finland. Man sjösätter eller tar upp båten på ett par minuter med hand eller elvinschen.

Båten behöver inte bottenmålas eftersom den inte ligger i vattnet och man tjänar snart in investeringskostnaden eftersom man undviker andra årliga upptagnings/ sjösättnings och varvsavgifter. EasyBoatRoller skiljer sig från sina konkurrenter bland annat genom att den är byggd i kraftigt stål och utrustad med en trappa med räcke.

Trappan följer med båten upp och ner och gör det enkelt för alla att gå i och ur båten med torrskodda fötter vilket också hjälper äldre personer med nedsatt rörlighet till ett båtliv. Båtslipen är som en kraftig smalspårig järnväg och kan ligga i även på vintern.

EasyBoatRoller är gjord av kraftiga varmgalvaniserade järnbalkar där hjulen går inuti balken för att undvika urspårning. Låga eller ojämna stränder är inte ett problem eftersom båtvagnen på räls är självbärande och går att dimensioneras efter varje strand. Båtsläden anpassas efter båtens form och vikt på släden finns fyra guider som håller båten på plats när den är i vattnet och att hålla sig i. Trappan monteras så att den alltid följer med framför båten.

Finns i viktklasser: -700kg, -1000kg, – 1500kg, -2500 med handvinsch eller elvinsch. Standardlängd är 12,5m men kan beställas i andra längder om 2,5m
Prisnivå: 25 000–41 000kr ”fritt fabrik”.

Info: www.alfabryggan.se

Amerikanska Hodgdon Shipbuilding är kända för både större yachter och eleganta limotenders, som den på bilden här intill. För att möta efterfrågan öppnar de nu en ny fabrik i Damariscotta, Maine, USA.

Företaget har haft bra efterfrågan på sina klassiska tenders. Så bra att de har utökat kapaciteten kraftigt även under de senaste åren, då de flesta andra båtbyggare har gått motsatt väg.

Hodgdon Custom Tenders bygger mer eller mindre kundanpassade tenders för superyachtmarknaden. Båtarna finns för närvranade i storlekar på 8,5–12,0 m och används huvudsakligen till yachter på 250 fot (75 m) och större. De finns representerade på några av världens mest kända yachter.

Hodgdon står för hög klass och hög kvalitet, ungefär som hos våra svenska båtbyggare på Orust. Företaget startade redan 1816, under clipperskeppens tid. Detta gör att Hodgdon idag är USA:s äldsta båtbyggare.

Företaget är alltjämt, cirka 200 år efter starten, familjeägt. Produktionen har utvecklats så att det Mainebaserade företaget idag är ledande vad gäller komposittillverkning samtidigt som det behåller den traditionella stilen på båtarna.

Förutom tenders bygger de även inredningar till superyachts upp till 80 m samt segel- och motorbåtar upp till 60 m. De har även kontrakt med det amerikanska försvaret om båtbyggnation. Antalet anställda är cirka 150 personer. Bland de mest kända yachterna från företaget på senare år finns Antonisa (124 fot), Scheherazade (154 fot) och Liberty (80 fot).

Info: www.hodgdonyahcts.com

Alla gick inte lottlösa från segelbåtstillverkarens Najads konkursbo. Det står klart efter konkursförvaltarens utdelningsförslag, som innebär att ett antal fordringsägare får dela på närmare 22 Mkr

Flera hoppfulla ägare försökte rädda Najad undan konkurs. En holländsk riskkapitalist följdes av en brittisk riskkapitalist och kund till varvet, som pumpade in mycket stora belopp i verksamheten.

Trots detta gick inte Najad att räddas utan konkurs blev sista utvägen.

Tidningen Bohusläningen redovisar hela listan över dem som får dela på de tillgångar som fanns kvar i bolaget.

Info: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.2877669-de-far-pengar-fran-najads-konkursbo

Kommentarer

Jan Samuelsson 21:47:30 2014-03-19

Tråkigt på flera plan när journalister inte kan hålla isär konkurser.
Detta har ingenting med Nord West konkurs att göra!
Alltså fel bild!

I söndags avslutades båtmässan i Oslo, som i år hade betydligt färre besökare än 2013. Det fanns dock flera intressanta nyheter på mässan, som hölls på Telenor Arena. Ibiza 24 Touring var en av de viktigaste.

Norska Ibiza är en av Skandinaviens verkliga kvalitetstillverkare av båtar. Föregångaren till den nya modellen lanserades redan 2003 och har sålts i närmare 1 000 exemplar i Norge, vilket gör den till landets mest sålda daycruiser.

En av förklaringarna är att båten har gott om sittplatser för passagerarna. Båten är också praktiskt planerad med olika möjligheter att disponera de olika utrymmena.

Den nya versionen av Ibiza 24 Touring har bland annat ny design, både exteriört och interiört. Uteplatsen har fått mer dynklädsel och blivit mer funktionell.

Teknisk fakta:
Längd: 7,72 m
Bredd: 2,50 m
Vikt utan motor: ca 1 450 kg
Vikt med motor och utr.: ca 1 700 kg
Motor: 200–300 hk utombordare
Hastighet ca:
200 hk 2 personer ca 40 knop
300 hk 2 personer ca 50 knop
Info: http://www.ibizaboats.no/

Ibland går det bara helt fel med tilläggningar och trånga passager. Båten på filmen här intill skulle ta sig under en av Themsens broar när det blev totalkaos i stället för en lugn båttur.

Båten är en Princess 67, som passerar Richmond Bridge som går över Themsen.

Filmen är redan en “succé” på Youtube med över 70 000 visningar.

Icoms nya radiosystem för trådlösa nätverk fyller gapet mellan licensfria och licensierade radioapparater. Systemet är enkelt att koppla in i ett existerande trådlöst nätverk och ger möjlighet att kommunicera i full duplex med mycket bra ljudkvalitet.

Den nya WLAN-baserade radion från Icom erbjuder ett skalbart system med hjälp av standardiserade trådlösa nätverksprodukter som infrastruktur. Infrastruktur som i flera fall redan finns på plats. Eftersom kommunikation över ett trådlöst nätverk erbjuder ett bredare frekvensomfång blir ljudkvalitén bättre än i ett traditionellt kommunikationsradiosystem och är jämförbar med vanlig telefonkommunikation.

Kommunikationen görs med Icoms nya, kompakta, handportabla radio IP100H. Radion hanterar både simplex och fullduplexsamtal på individ- och gruppnivå vilket är enastående för en liten licensfri radio. Endast 95 mm hög och med en vikt på 205 gram är IP100H en av marknadens minsta yrkesradio. Radion är dessutom vattentät enligt IPX7.

Övriga delar som behövs för WLAN-systemet är IP1000C som är hjärnan i Icoms trådlösa nätverkssystem. Som accesspunkt till systemet finns AP-90M från Icom, men i princip kan valfri accesspunkt användas. Som option finns också en dispatcher, IP100FS, samt en del nya tillbehör från både Icom och ProEquip.

Info: www.srsab.se

Badvatten som påminner om rabarberkräm är en sorglig syn. Nu måste skärgårdsborna investera miljardbelopp för att minska de blågröna algernas växtkraft. Under Hem & Villa Utemiljö, 20–23 mars, kan fastighetsägare diskutera sina kommande projekt med utställarna på plats i Stockholmsmässan.

I Sverige har tio procent av befolkningen enskilt avlopp. Ändå släpper de ut lika mycket övergödande ämnen som alla kommunala reningsverk tillsammans. Förutom att övergödningen orsakar algblomning och igenväxta sjöar, riskerar orenat avloppsvatten att förorena dricksvattenbrunnar och på så sätt sprida sjukdomar.

– Bara i Värmdö räknar vi med att 6 000 fastigheter behöver installera ett nytt reningssystem. Avloppen måste uppfylla miljökraven och sjönära lägen är extra känsliga, säger miljöinspektör Lennart Engman på Värmdö Kommun.

Alla som har fått avstå ett dopp i Östersjön på grund av att vattnet påmint om rabarberkräm, vet hur akut problemet med övergödning och algblomning är. När vattnet är som varmast och mest badbart blir det uppenbart att näringsbalansen inte fungerar.

Att investera i en ny reningsanläggning kostar en hel del. Beroende på valet av teknik går de loss på 70 000 – 100 000 och sedan tillkommer kostnaden för drift och service. I dagsläget rinner många avlopp ut i en markbädd där näringsämnena lagras ungefär som energin i ett batteri. Om man gräver upp en förbrukad markbädd klassificeras den som miljöfarligt avfall och måste deponeras. Ur ett miljöperspektiv innebär installationen av minireningsverk stora vinster.

– De fungerar mycket effektivt och till och med bättre än de stora kommunala reningsverken. Inte minst vid riklig nederbörd och smält snö då de breddar ut orenat avloppsvatten rätt ut i havet, säger Oscar Falkenberg på Evergreen Solutions, en av utställarna på Hem & Villa Utemiljö som specialiserat sig på avloppsrening.

Lösningar för enskilda avlopp är ett högaktuellt område som lär bli ett av många samtalsämnen på Hem & Villa Utemiljö, 20–23 mars. Hit kommer utställare med specifik kunskap om allt från tak, grund och isolering till byggnation av garage, lekstugor och friggebodar.

– Precis som ordinarie Hem & Villa är detta en mässa för alla med boendedrömmar. Tidpunkten för mässan är vald med omsorg. Att kunna komma med svar via våra utställare på frågor som villa- och fritidshusägare har känns extra angeläget på våren. Det är nu som husägarna vaknar upp ur sin vinterdvala för att dra igång planerna för alla aktiviteter kring huset, säger Maria Torén, projektchef för Hem & Villa.

Hem & Villa Utemiljö arrangeras samtidigt som Nordiska Trädgårdar – Nordens ledande trädgårdsmässa. Här får besökarna ta del av de senaste gröna trenderna och botanisk inspiration för hur de kan förverkliga drömmen om det perfekta boendet utomhus.

– Vi vill ge alla som är intresserade av hemmets utemiljö en helhetsupplevelse och därför kan besökarna gå på båda mässorna på samma biljett, säger Maria Torén.

Helly Hansens stilrena regnjackskollektion ger fullständigt väderskydd och har oumbärliga funktioner för friluftslivet. Jackornas lekfulla och grafiska mönster gör att man sticker ut i mängden. Jackorna är vatten och vindtäta, har bra andningsförmåga, förseglade sömmar och Helly Tech® Protection.

Dam
W Nine K Jacket. Pikant regnjacka med två-lagerskonstruktion, snabbtorkande foder och helt förseglade sömmar. Den här jackan ger ett fullständig väderskydd. SEK 1500:-

W Lyness Coat. En ny uppdaterad version av den klassiska regnkappan som funkar utmärkt för fiskaren. Jackan har helt förseglade sömmar och Helly Tech® Protection. Evening Blue. SEK 1500:-

W Nine K Jacket. En klassisk randig regnjacka för damer. Med ett fullständigt väderskydd, förseglade sömmar och smarta funktioner passar den här jackan perfekt för friluftslivet. Nostalgic Blue. SEK 1500:-

W Long Derry Jacket. En längre regnjacka i modern tappning. Helt tejpad Helly Tech® Protectionkonstruktion och justerbar passform. SEK 1600:-

Herr
62289 Royan Coat. Superlätt, packbar och stilren regnjacka. Den här mångsidiga regnjackan i herrmodell kan bäras över kostymen eller användas på fritiden. Vattentät, vindtät jacka med andningsförmåga, helt förseglade sömmar och Helly Tech® Protection i 2,5 lager. Materialet är mjukt och lätt och jackan ryms i portföljen. SEK 1600:-

62224 Helox Rain Jacket. Ny, uppdaterad version av den klassiska regnkappan för fiskare med helt förseglade sömmar. En kopia av det ursprungliga vattentäta tyget för regnkläder. Häftig retrodesign med vattentäta fickor. OBS! Begränsad upplaga. SEK 1500:-

62206 Vancouver Jacket. Populär och klassisk Helly Hansen-skaljacka för herrar i ny och spännande design med HELLY TECH® PERFORMANCE. Konstruktion i två lager. Snabbtorkande meshfoder. SEK 1500:-

Regeringen har beslutat att införa lättnader i kravet på att tillhandahålla förnybara drivmedel. Lättnaden innebär att endast bensinstationer eller andra försäljningsställen som årligen tillhandahåller allmänheten 1 500 kubikmeter eller mer konventionella bränslen, i stället för nuvarande 1 000 kubikmeter, behöver tillhandahålla förnybara drivmedel.

Beslutet innebär att cirka 1 355 av 2 800 tankställen i Sverige undantas från kravet att tillhandahålla förnybara drivmedel. Ändringen innebär däremot inte att tillgängligheten av förnybara drivmedel i någon större grad minskar eftersom många av de berörda säljställena har haft dispens från kravet.

Det kommer fortfarande vara möjligt att söka dispens. Dispens från kravet på att tillhandahålla förnybara drivmedel behöver däremot inte längre vara tidsbegränsad till ett år, utan får ges för så lång tid som skälen för dispens kan antas finnas kvar.

En positiv följd av beslutet är att många säljställen som tidigare sökt och fått dispens från skyldigheten att tillhandahålla förnybara drivmedel inte längre behöver söka dispens. Den administrativa bördan minskar därför för både bensinstationer och den myndighet som hanterar dispensansökningar.

Regeringen har också beslutat att avgifter får tas ut för tillsyn och ärendehandläggning enligt drivmedelslagen och anslutande föreskrifter.
De nya bestämmelserna träder i kraft den 1 augusti 2014.

Tre nya besättningsmedlemmar har anslutit till Team SCA:s kvinnliga lag i Volvo Ocean Race 2014-2015. Därmed är tolv seglare kontrakterade. Besättningen ombord på båten består av elva seglare men likt andra professionella lag inom elitidrott behövs en trupp för att klara utmaningarna.

De tre nytillkomna som nu anslutit till Team SCA är Dee Caffari, Storbritannien, Sara Hastreiter, USA, samt Elodie-Jane Mettraux, Schewiz. SCA är ett ledande, globalt hygien- och skogsindustriföretag med försäljning i över 100 länder, inklusive i de tio länder som denna jordenrunttävling har hamnstopp.

Dee Caffari, 41, är den mest erfarna av de nytillkomna. Hon har tävlat i Vendée Globe Race, BT Global Challenges, Barcelona World Race och i fyra transatlantiska kappseglingar. Caffari blev 2008 den första kvinnan som seglat ensam jorden runt – åt båda hållen. Plus att hon är den enda kvinna som seglat ensam tre varv runt jorden. Tillsammans med bland andra lagkamraten i Team SCA, Sam Davies, har hon det kvinnliga fartrekordet med enskrovsbåtar runt Storbritannien och Irland.

Sara Hastreiter, 29-åring från South Dakota, USA, har framför allt seglat offshore med små besättningar – ofta bara två seglare på 40-fotare. Hon har seglat över 40,000 sjömil och deltagit i kappseglingar som: Caribbean 600, Newport to Bermuda Race, IRC Nationals, NYYC Race Week, Antigua Race Week och St. Thomas Rolex Regatta.

Elodie-Jane Mettraux är en 29-årig schweiziska från Geneve som har sin lillasyster Justine i teamet. Systrarna är två av totalt fyra i Team SCA som är under 30 år. Elodie-Jane blev bästa amatör i Tour de France a la Voile 2012 och 2013 var hon med och byggde upp Schweiz kvinnliga matchracingteam.

Team SCA:s trupp består, förutom de tre nya, nu av: Sally Barkow, USA, Carolijn Brouwer, Nederländerna, Sophie Ciszek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Abby Ehler, Storbritannien, Stacey Jackson, Australien, Annie Lush, Storbritannien, Justine Mettraux, Schweiz, samt Liz Wardley, Australien. Teamet är baserat i Puerto Calero på Lanzarote där dagarna är fulla av träning och tester, både på land och till sjöss. Teamet förbereder sig också för två transatlantiska seglingar i maj. Syftet är att få bästa möjliga träning och offshore-erfarenhet för att komma väl förberedda till starten av Volvo Ocean Race i oktober i år.

– När vi på SCA bestämde att vi skulle delta med ett kvinnligt team i Volvo Ocean Race 2014-2015 var visionen att få se kvinnor i en tävling som normalt är reserverad för män. Vi vill utmana det traditionella och ta oss an framtiden med ett starkt lag, säger Joséphine Edwall-Björklund, SCA:s kommunikationsdirektör.

De senaste åtta månaderna har SCA testat många kandidater och med mindre än sju månader kvar till starten består truppen av tolv oerhört meriterade seglare. Det ”normala” tillvägagångssättet när en Volvo Ocean Race-besättning sätts samman är att en skeppare väljer bland etablerade manliga seglare. Men Team SCA har vänt upp och ner på processen och valt ut de mest lämpliga och mest motiverade kvinnliga seglare som finns i världen till sitt lag. Elva seglare ur detta lag kommer att segla ombord på båten, med de andra som reserver/avbytare – som är normalt i de flesta professionella elitidrottslag.

– Det har varit en lång men mycket givande process och det råder ingen tvekan om att det finns en mängd kvinnliga talanger där ute som inte haft möjlighet att bryta igenom “glastaket” i havskappsegling. Vi hoppas att det här laget kommer att sätta standarden för kvinnlig havskappsegling och samtidigt inspirera och möjliggöra för fler skickliga kvinnliga seglare att delta i denna klassiska kappsegling i framtiden, säger Richard Brisius, chef för Team SCA.

På båtmässan i Düsseldorf visade det polska varvet Delphia upp två helt nya båtar, Delphia 29 och 34. Den gamla fina 29:an försvann för cirka ett år sedan och nu har 37 också tagits ur sortimentet och kommer sannolikt att ersättas med en ny 37–38. Delphia 47 har fått ytterligare en inredning, nu med L-pentry som visas på mässan.

Delphia 34 är baserad på 33:ans snabba skrov och har fått nytt däck, rigg och inredning. Standard är två kabiner men nu går det också att få den med tre kabiner.

Designen av däck och rigg kommer från den framgångsrika 31:an, lite större och med ännu mera kraft. Det finns fyra olika kölar att välja mellan beroende på önskemål. Standard fenköl 1,85 m, kort köl 1,2 m, fällköl med utvändig ballast 0,75-1,9 m och med invändig ballast 0,48-1,67 m djupgående.

Båtens standardutrustning är slimmad precis som priset, allt för att den händige skall kunna köpa sin drömbåt till ett rimligt pris.

Baspris fritt varvet är 782 000 kr vid en EUR kurs på 9.- SEK

Tekniska fakta
Skrovlängd 9,95 m
Bredd 3,47 m
Djupgående 1,85 m
Deplacement 4 850 kg
Kölvikt 1650 kg
Stor 26,0 m2
Fock 24,6 m2
Konstruktör Andrzej Skrzat
Info www.delphiayachts.se

Sjöfartsverkets service till sjömän ska framför allt finnas till för aktiva sjömän. Serviceanläggningarna i Göteborg, Stockholm, Norrköping och Malmö kommer att behållas för att erbjuda motion och rekreation till besökande besättningar. Samtidigt utreds möjligheten att erbjuda service till sjömän på fler platser framöver.

Sjöfartsverket ska erbjuda en modern och efterfrågad service till besättningarna på fartyg som anlöper svenska hamnar. Särskilt fokus läggs på de besättningar som har störst behov av kompensation för utebliven fritid.

– Från vår sida kommer vi även i fortsättningen att göra vårt bästa för att uppfylla de åtaganden vi har enligt sjöarbetskonventionen, bland annat genom att erbjuda motion och rekreation till besökande besättningar, säger Jaak Meri, samhällsdirektör. Därför behåller Sjöfartsverket sina serviceanläggningar Rosenhill, Kaknäs och Johannisborg samt lokalerna i Malmö.

Den nya inriktningen har föregåtts av en förstudie och en omfattande dialog med kunder och intressenter för att få deras syn på hur verksamheten kan utvecklas. I förstudien ingick bland annat en enkät till de aktiva sjömännen för att få mer kunskap om vilka tjänster som kärnkunderna har störst behov av. Resultatet visade också på den höga kvalitet som besökarna upplever genom Sjömansservice tjänster.

Enheten för sjömansservice får nu i uppdrag att fortsätta arbetet med att uppnå de strategiska målen. Det innebär bl.a. att fördjupa samarbetet med hamnar, rederier, kommuner och sjömanskyrkor för att möjliggöra service till aktiva sjömän på fler platser i landet än idag på ett kostnadseffektivt sätt.

Dessutom får enheten i uppdrag att utreda om stationen i Antwerpen kan ersättas med moderna logistiska lösningar för service till svenskflaggade fartyg i området.

Fakta om service till sjömän:
Sjöfartsverket har i sin treårsplan för 2015-17 beslutat om långsiktiga mål för verksamheten sjömansservice. Det innebär att besättningar på fartyg som anlöper svenska hamnar ska erbjudas en modern och efterfrågad service. I detta arbete kommer särskilt fokus läggas på de besättningar som har störst behov av kompensation för utebliven fritid. Kärnkund för denna verksamhet är den aktiva sjömannen.

Sjöfartsverkets sjömansservice regleras genom den internationella sjöarbetskonventionen (MLC), som hanteras av FN-organet ILO. Enligt konventionen kompenseras de sjöanställda för utebliven fritid vid långa tjänstgöringstider ombord på fartyg. På serviceanläggningarna får besättningarna på fartyg som anlöper hamnen möjlighet till social kontakt, rekreation och motion samt tillgång till internet och medier.

Servicen finns idag på fyra platser i Sverige: Rosenhill (Göteborg), Kaknäs (Stockholm), Johannisborg (Norrköping) och Malmö. Dessutom finns en station i Antwerpen, som ger service till svenskflaggade fartyg i området.

Svenska Sail Racing presenterar en ny jacka med många finesser. Den heter The Tuwok Jacket och är tillverkad i GORE-TEX 3-lager Performance shell, 100% vatten och vindtät med hög andningsförmåga.

Jackan har en integrerad huva i lätta GORE-TEX® Paclite, smidigt inrullad bak i nacken på kragen. Ärmarna är förböjda för bästa rörlighet och komfort. Alla dragkedjor är från YKK och är vattenavvisande. Vid insida av handlederna finns en mudd för att ytterligare förstärka vattenavvisning samt ge en ökad komfortkänslan.

The Tuwok Jacket finns tillgänglig i vit, graphite och orange hos auktiriserade återförsäljare samt online på www.sailracing.com

Pris 4 000 kr.

Kommentarer

Olof 12:40:25 2014-03-17

Snygg men opraktisk. Knappt några fickor …

Sebago har visat upp sitt nya sortiment för i vår. Det innehåller bland annat en rad olika tröjor, chinos och skor.

Anchor Round Neck är en grovt slätstickad och båtringad tröja i 100% bomull. Den har instickad ankardekor på front, öppen fåll i hals, mudd och nertill samt rundat bakstycke. Finns i färgerna Bright Pink, Navy och Sail White i storlekarna 34-44. Ca pris 799:-

Chino Shorts i 100% bomull finns i matchande färgerna; Beige, Navy, Red, Pink och White. Storlekar 34-46, ca pris 599:-

Skon heter Meriden Kiltie och är en lättvikts Kiltieloafer i mjuk nubuk med ventilerande sockfoder i läder och stabil helgjuten gummisula i gummi. Färgerna är Fuschsia, Navy, Taupe och Tan. Storlekarna 5-11. Ca pris 1199:-

Info: www.sebago.se

Sommaren 2014 sjösätts Dehler 46, en ny båtmodell som ersätter Dehler 45. Dehler 46 tillfredsställer både kappseglaren och familjeseglaren. Båten finns i två utföranden, standard och Competition. Givetvis går det att skräddarsy en egen version där man väljer ur den digra tillbehörslistan.

Pressmeddelande:

Dehler 46 följer succébåten Dehler 38 design både interiört och exteriört. Däcket med rutorna och aluminiumlisten, interiören med de rundade luckorna och toalett kommer att vara liknande på nya Dehler 46.

Konstruktionsmässigt är båten tillverkad med vakuuminjicering och kolfiberförstärkta kölramar. Givetvis följer Dehler 46 varvets traditionella lösningar: sandwich konstruktion i skrovet, masten monterad på kölen osv.

Dehler 46 följer succébåten Dehler 38 design både interiört och exteriört. Däcket med rutorna och aluminiumlisten, interiören med de rundade luckorna och toalett kommer att vara liknande på nya Dehler 46.

Utöver detta kommer båten att ha tre kabiner och två toaletter. Owners cabin i fören har en stor säng.

Info: www.dehlersverige.se

Med en totallängd på 37,80 m (124 fot) och 7,35 m bredd (24ft 1 in) har Ferretti nyligen sjösatt den största båt som de har byggt i sin linje ”Custom Line”. Detta Ferrettis nya flaggskepp står för mycket av den lyx och tradition som ligger bakom Ferretti.

Det är det femte skrovet i Ferretti Custom Line 124 som har sjösatts vid CRN-varvet i Ancona. På plats fanns företagets hela ledning. Båten kommer att levereras till sin ägare i vår och hon ska ligga i Medelhavet.

Ferretti Custom Line 124 nummer 5 är resultatet av ett nära samarbete mellan Studio Zuccon International Project och AYT&D – Advanced Yacht Technology & Design (Ferretti Groups utvecklingsavdelning). Båten har ett karakteristiskt vitt skrov och en strömlinjeformad profil som dock har anpassats genom att tillföra en hard top över soldäcket.

I huvuddäckets salong är designen väldigt modern. På babordssidan finns en stor bar, bara några steg från förarplatsen. Utrymmena för att umgås är utrustade med soffor, moderna väggmonterade möbler och ett stort matbord. Här finns även L-soffa, kaffeavdelning och annat som man inte ens skulle fundera över i en normal svensk fritidsbåt…

Interiören är gjord i moderna färger, bland annat ”Azul” (ljusblå) i ägarens kabin och vitt i gästkabinerna.

På övre däck finns en stor inomhus loungeyta försedd med fåtöljer och soffor i marinblått och äpplegrönt. Allt är levererat av det italienska företaget Paola Lenti.

Maskinellt är yachten utrustad med två stycken MTU 12V 4000 M93L 3510 hk dieselmotorer. Det räcker för att ge en maxfart på 27,5 knop och en marschfart på goda 23,5 knop.

Ferretti Group grundades 1968 av Norberto Ferretti. Idag ingåpr följande båtmärken i gruppen: Ferretti, Pershing, Itama, Bertram, Riva, Mochi Craft och CRN. Företaget har idag huvudsakligen kinesiska ägare och leds av ordföranden, Tan Xuguang, och vd Ferruccio Rossi.

Info: www.ferretti.com

Att förstå hur arter kan anpassa sig i naturen har blivit en viktig fråga i och med klimatförändringarna. Nu visar ny forskning vid Göteborgs Universitet att den släta havstulpanen utvecklat förmåga att leva i vatten med väldigt olika salthalter.

Klimatförändringar och spridning av främmande arter hotar att förändra den marina miljön dramatiskt.

– Genom att studera hur olika arter kan hantera de här miljöförändringarna, och hur snabbt nya evolutionära anpassningar kan uppstå, kan vi få en bättre bild av hur havet kommer att förändras i framtiden, säger Anna-Lisa Wrange, vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs Universitet.

Arter hanterar förändringar i miljön på olika sätt. Vissa arter ändrar sin utbredning genom att förflytta sig till nya platser. Andra arter, exempelvis fastsittande djur som havstulpaner, stannar kvar och utvecklar särskilda genetiska anpassningar för att kunna tåla nya förhållanden.

– Vissa arter utvecklar istället en bred tolerans (plasticitet) till olika förhållanden som gör att de kan klara av nya förhållanden direkt genom att ändra exempelvis sin fysiologi eller sitt beteende, säger Anna-Lisa Wrange.

I sin doktorsavhandling har hon studerat den släta havstulpanen (Balanus improvisus), som uppvisar en anmärkningsvärt bred salthaltstolerans. Egenskapen har inneburit att havstulpanen kunnat etablera sig i nya miljöer. Den är mycket tålig och växer lika bra i låga som höga salthalter i havet, något som är relativt unikt för marina arter, visar forskningen.

– Överlevnaden och fortplantning var dessutom bättre i de lägre salthalterna, vilket tyder på att arten är speciellt anpassad till bräckt vatten, säger Anna-Lisa Wrange.

För att förstå hur den släta havstulpanen klarar av att leva i hav med vitt skilda salthalter, undersöktes även de gener i havstulpanen som är inblandade i att reglera saltbalansen. Studierna visar att havstulpanen har flera varianter av genen som uttrycks olika i olika livsstadier och salthalter.

– Dessa intressanta upptäckter kommer att bli användbara för fortsatta studier för att förstå hur vissa arter är så tåliga medan andra inte klarar av att leva i låga salthalter, säger Anna-Lisa Wrange.

Artens förmåga att fästa sig på båtskrov samt förmågan att klara av att leva i olika salthalter har bidragit till att arten har kunnat sprida sig över hela världen.

– Det är också en av få arter, och den enda havstulpanen, som har etablerat sig i nästan hela Östersjön på mindre än 200 år, till förtret för många småbåtsägare, säger Anna-Lisa Wrange.

Tidigare forskning tyder på att salthalten i kustnära områden, som till exempel i Östersjön, kommer att minska i framtiden på grund av ökad nederbörd. Eftersom salthalten har stor betydelse för vilka arter som kan leva i en viss miljö, kan ekosystemet förändras dramatiskt om arter som inte tål låga salthalter slås ut.

– Tack vare sin breda tolerans till olika salthalter kommer den släta havstulpanen troligen inte att påverkas avsevärt i framtiden, utan snarare gynnas i en utsötad miljö. Så vi får räkna med att rengöra båtskroven även i framtiden, säger Anna-Lisa Wrange.

Avhandlingens namn: From Geography to Genes: Evolutionary perspectives on salinity tolerance in the brackish water barnacle Balanus improvisus
Handledare: Carl André, Jon Havenhand, Anders Blomberg

Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/34466

Foto:
Foto på havstulpaner: fotograf Anna-Lisa Wrange
Övriga bilder: fotograf Mats Björkman.

I fjol lämnade Havs- och vattenmyndigheten, HaV, förslag till regeringen om insatser för att minska utsläppen från små avlopp. Nu utlyser HaV 3,5 Mkr till projekt som kan skynda på utvecklingen.

– I samband med regeringsuppdraget fick vi in flera förslag på intressanta projekt som vi nu vill ta tillvara genom denna möjlighet att söka medel för. Det riktar sig främst till universitet, organisationer, kommuner och länsstyrelser, säger Åsa Gunnarsson på HaV.

HaV har sedan juni 2011 ansvar för tillsynsvägledning för små avlopp. Idag finns ungefär 700 000 små avloppsanläggningar som bidrar med nästan lika mycket övergödande ämnen som de större reningsverken gör tillsammans. Gamla och bristfälliga avlopp orsakar miljö- och hälsoproblem på många håll i landet. I december 2012 fick HaV i uppdrag av regeringen att i samarbete med Boverket se över regleringen och ta fram styrmedel för att öka åtgärdstakten av bristande små avloppsanläggningar. Ny lagstiftning och effektiv tillsyn är två förslag som fanns med i den rapport som HaV överlämnade till regeringen i september 2013.

– En slutsats från regeringsuppdraget, är att små avloppsanläggningarna är en relativt stor källa till utsläpp av övergödande ämnen och risk för smittspridning samt att åtgärdstakten är alldeles för låg, säger Åsa Gunnarsson.
Målet är att de 3,5 miljonerna ska användas för att öka kunskapen om miljö- och hälsorisker från små avloppsanläggningar och bidra till utvecklingen av metoder för att minska dessa risker. Utlysningen riktar sig främst till universitet, organisationer kommuner, och länsstyrelser. Fastighetsägare kan inte söka bidrag för att förbättra eller anlägga nya avloppsanläggningar

– Vi vill gärna ha in projekt som resulterar i utveckling av metoder som underlättar kommunernas bedömningar vid prövning och tillsyn. Eller projekt som rör utvärdering och jämförelse av olika reningstekniker avseende reningsresultat, möjlighet till kretslopp, robusthet och användarvänlighet, säger Åsa Gunnarsson.

Intresseanmälan ska vara inlämnad senast den 11 april 2014 och de utvalda ansökningarna kommer att publiceras på HaV:s hemsida i slutet av april 2014.

Info: https://www.havochvatten.se/4.276e7ae81443563a750373c.html

Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.
Källa: HaV.

Sjöfågelägg som samlats in på öar i Norska havet innehåller ett stort antal miljögifter. I en ny studie hittade forskarna 158 olika ämnen i fågeläggen. Särskilt bekymmersam är upptäckten av nya miljögifter – av vilka några ämnen varit menade som bättre alternativ till numera förbjudna substanser.

– 158 miljöföroreningar är en väldigt omfattande coctail. Vad den sammanlagda effekten blir av alla dessa kemiska ämnena vet vi alldeles för lite om, säger Mikael Remberger, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Tillsammans med det norska institutet för luftvårdsforskning, NILU, och på uppdrag av den norska motsvarigheten till Naturvårdsverket har han analyserat miljögifter i sjöfågelägg från ögrupperna Sklinna och Røst. Öarna ligger i områden i Norska havet som anses vara lite påverkade av miljögifter.

Av de 201 ämnen som analyserades fann forskarna 158 i fågeläggen. Bland dessa finns fosfororganiska föreningar, klorerade paraffiner, kvicksilver och PCB, som alla är väl kända miljögifter sedan tidigare. Forskarna upptäckte också flera nya miljögifter i många av de undersökta äggen, bland annat nya flamskyddsmedel.

– Det vi ser är att halterna av flera av de äldre miljögifterna som DDT, PCB och klorparaffiner går ner väldigt sakta eller ligger kvar på samma nivåer som tidigare. Det här är svårnedbrytbara ämnen som kommer att finnas kvar i vår natur länge, säger Mikael Remberger.

Forskarna har analyserat ägg från fåglarna ejder, toppskarv och silltrut, som alla befinner sig i toppen av näringskedjan. Ejder och toppskarv är relativt stationsnära fåglar som övervintrar längs norska kusten. Forskarna räknar därför med att dessa arter fått i sig miljögifterna innanför de norska havsområdena.

– Det här är platser med liten mänsklig påverkan. Resultaten från undersökningen visar ännu en gång att miljögifter sprider sig långt via vatten och luft. De kommer in i näringskedjan och överförs från fågelmamman till äggen, säger Mikael Remberger.

Det finns generellt få data om miljögiftskoncentrationerna hos fåglarna i dessa områden. Forskarna vill ha återkommande mätningar för de mest intressanta ämnena för att bättre kunna se trender över tid.

Ladda ner rapporten ”Kartläggning av miljögifter i sjöfågelägg”.

Info: http://www.ivl.se/download/18.21d4e98614280ba6d9e5c60/1394636170282/milj%C3%B6gifter+i+sj%C3%B6f%C3%A5gel%C3%A4gg.pdf

Silver Arrows Marines nya Mercedes-Benz Style 14 m långa motorbåt ska byggas av ett varv i Schweiz. Det är Group Carboman SA som blir det första varvet att bygga Mercedes länge emotsedda och extremt lyxiga båt.

– Med två båtar för America’s Cup och fem Jules Verne Trophies i bagaget anser vi att Group Carboman SA är en perfekt konstruktör för båten, säger Silver Arrows Marine Ltd ordförande, Ron Gibbs.

– Vi letar alltid efter mer än bara ett båtvarv – vi vill ha en passionerad partner som känner lika mycket för det här projektet som vi gör. I Groupe Carboman har vi hittat en sådan partner och jag är väldigt glad att tillkännage att arbetet med den allra första ARROW460 – Granturismo är på gång vid Genevesjön.

Groupe Carboman SA representerar två av de mest respekterade namnen inom kompositbyggen och båtkonstruktion. Det är franska Multiplast SAS och schweiziska Décision SA. Efter flera års samarbete gick de båda företagen samman i januari i år i en ny industrigruppp.

Den nya båten har kallats havets Mercedes-Benz S-Class. Den blir en riktig utmaning att bygga, men Silver Arrow blir en riktigt unik båt.

Den slutliga designen och utseendet för den 14 m långa ARROW460 – Granturismo, presenterades av Mercedes-Benz Style vid Monaco Yacht Show i september 2013, bara ett år efter att de första ritningarna hade presenterats.

Inspirationen till den nya och helt extrema båten kommer från Mercedes-Benz bilar och är helt inspirerad av proportionerna i gamla klassiska bilar. I interiören används fina material som till exempel nubuckläder, eukalyptusträ i paneler med mera.

– Den allra första Silver Arrow är absolut ingen vanlig motorbåtoch i Groupe Carboman har vi exceptionella båtbyggare, säger Silver Arrows Marine Chief Executive Officer, Jacopo Spadolini.

– Vi har hittat ett båtvarv som delar vår passion för båten, innovation och teknologi och vi talar samma språk. Nu hoppas vi kunna ta detta projekt till att bli det mest spännande och även att det ska leda till ännu mer spännande projekt i framtiden.

Orderboken för den nya modellen har öppnats för den allra första serien, kallad Edition 1. Det blir en begränsad utgåva, där det första exemplaret ska levereras till kund 2015.

Info: www.decision.ch
Info: www.silverarrowsmarine.com

Nu överlämnar Sjöfartverket miljökonsekvensbeskrivningen för Mälarprojektet till Mark- och miljödomstolen för prövning. För drygt två år sedan påbörjades arbetet med att ta fram en miljökonsekvensbeskrivning för projektet att förbättra säkerheten och framkomligheten för sjöfarten på Mälaren (i första hand till och från Västerås och Köping).

Uppdraget från regering och riksdag gavs mot bakgrund av att Mälardalen är en befolkningstät region med omfattande transportbehov och kapacitetsbrist för väg- och järnvägstransporter. Prognoserna för framtida godstransporter visar på behov av en förbättrad transportinfrastruktur för att göra sjöfarten mer konkurrenskraftig.

Experter inom många olika områden har utrett Mälarprojektets påverkan på miljö och säkerhet och slutsatsen i miljökonsekvensbeskrivningen blir att planerade arbeten innebär avsevärt minskad risk för olyckor som kan påverka miljön samtidigt som framkomligheten förbättras.

Men utredningarna visar också att det blir störningar under genomförandet. Bland annat som buller under anläggningsarbeten och påverkan på fisket i samband med muddring.

Nu ska Mark- och miljödomstolen pröva tillåtligheten.

Alla dokument finns samlade på www.säkrafarleder.se under fliken Mälaren.

Fakta, Mälarprojektet
Det är trångt på vägarna i Mälardalen. Det är också ett hårt tryck på järnvägsspåren. Därför ska sjöfarten ges större möjlighet att göra nytta för regionens transportbehov.

I den nuvarande infrastrukturplanen har staten avsatt 1,3 miljarder kronor för att öppna möjligheten för effektiv godshantering med sjöfart på Mälarens hamnar. Västerås stad och Köpings kommun bidrar också ekonomiskt till projektet, liksom Mälarenergi.

Modern och effektiv sjöfart kräver bättre farleder än vad Mälaren och Södertälje kanal och sluss kan erbjuda i dag. Med en breddning och förlängning av slussen samt muddring i kanalen och i några områden i den nuvarande farleden i Mälaren öppnas möjligheten att utnyttja sjöfart på ett mycket effektivt sätt. Efter beslut i Mark- och miljödomstolen beräknas byggstart 2015.

Bilden:
Modern och effektiv sjöfart kräver bättre farleder än vad Mälaren och Södertälje kanal och sluss kan erbjuda i dag. Med en breddning och förlängning av slussen samt muddring i kanalen och i några områden i den nuvarande farleden i Mälaren öppnas möjligheten att utnyttja sjöfart på ett mycket effektivt sätt. Foto: Nicklas Liljegren.

Italienska varvet CRN, med bas i Ancona, har fått en order att designa en 77 meter lång megayacht för en kund från Mellanöstern. CRN, som är en del av numera kinesiskt ägda Ferretti Group, är specialiserade på att konstruera och bygga megayachts i stål och aluminium från 40 till 90 meter.

Det intressanta med yachter som den här är att se vilka designidéer som är viktigast för tillfället. Tidigare har de många ryska kunderna som har köpt yachter svarat för en mer aggressiv design, färgval etc.

Den nya yachten som vi visar här är också modern, men betydligt mer stram i linjerna. Nyligen levererade CRN den 80 m långa megayachten Chopi Chopi, som premiärvisades vid Monaco Yacht Show. Även det är en förhållandevis ”normalt” men modernt designad yacht.

Den nya 77 m båten är designad av Studio Zuccon International Project och utvecklas (konstrueras) hos CRN Engineering. För interiören står Laura Sessa.

Även kunden står för mycket idéer och önskemål för båtar av den här klassen, som kostar hundratals miljoner kr. Den här yachten ska användas enbart för privata ändamål och blir CRN.s näst längsta yacht hittills, efter mellan CRN 129 80 m Chopi Chopi och CRN 124 73 m Azteca.

Marknaden för den här typen av yachter är hetare än man kan tro. Det finns till och med spekulanter som beställer den här typen av yachter för att eventuellt kunna sälja kontrakten vidare innan båtarna är färdigbyggda.

77 m yachten följer efter att CRN nyligen tecknade avtal med en kinesisk kund om att bygga en 68 m megayacht, den största som har sålts till Kina, och två stycken SuperConero på 44 m styck.

Därmed har CRN sex stycken superyachter under byggnation eller konstruktion vid varvet i Ancona:
CRN 131 74m (designed by Zuccon International Project)
CRN 132 73m (designed by Omega Architects)
CRN 133 61m (designed by Francesco Paszkowski Design)
CRN 134 55m (designed by Nuvolari & Lenard)
En maxiyacht Ferretti Custom Line, CL 124
En Riva 122 Mythos i aluminium

Ett passagerarutrymme med varma färger, bekväma sittplatser och väl avvägd belysning är resultatet av ett omfattande renoveringsjobb ombord på vägfärjan Veronica. Färjan går i trafik på sträckan Öregrund-Gräsö i norra Roslagen.

Antalet resande fotgängare ökar på svenska vägfärjor. Allt fler nyttjar möjligheten att kombinera färjeresan med kollektivtrafik eller andra transportsätt. I Färjerederiets årliga mätningar av kundnöjdhet kan man konstatera, att många resande efterlyser en mer behaglig resa ombord även för de som inte sitter i bil.

– Under de år när en stor del av våra vägfärjor byggdes, prioriterades utformningen av fartygen helt efter biltrafiken. Nu är det dags att ändra på detta. Vi vill erbjuda god komfort ombord för alla! säger Färjerederiets projektledare Hans Söderqvist.

Renoveringsarbetet har pågått under vintern. Allt har utförts utan att ordinarie tidtabell har påverkats. Ett tillfälligt passagerarutrymme ordnades på bildäck, samtidigt som designarbetet pågick.

Förberedelserna för renoveringen har förberetts på flera sätt. En viktig del är det projekt som Färjerederiet drev tillsammans med Beckmans Designhögskola i Stockholm, där studenterna bidrog med förslag kring utformningen av passagerarutrymmen. Resultatet har blivit en spännande kombination med varma färger, bekväma mjuka sittplatser och god belysning–samtidigt som materialen har valts ut med omsorg för att vara tåliga.

–Om det visar sig att upplägget fungerar bra, kommer vi att fortsätta med projektet. Vårt mål är att bidra med en attraktiv sjöförbindelse som lockar fler att ta vägfärjan säger Färjerederiets chef Anders Werner.

Trafikverkets Färjerederi genomför årligen mer än 21 miljoner persontransporter och 12 miljoner fordon skeppas över. Rederiet transporterar gör idag knappt 2 miljoner persontransporter utan fordon. Rederiet driver 41 färjeleder från Norrbotten till Skåne. Man förfogar över 68 fartyg.

Bildtexter:
Före renoveringen: Vägfärjan Veronicas passagerarutrymmen. Foto Inger Modin, Marindekor
Efter renoveringen: Vägfärjan Veronicas passagerarutrymme i varma färger, bekväma sittplatser och ny belysning. Foto Inger Modin, Marindekor

På den stora bilden syns vägfärjan Braheborg.