nyhetstest

Programmet i Almedalen syftar till att öka medvetenheten om Östersjöns situation och är utarbetat av forskare och experter vid Stockholms universitet, Kemikalieinspektionen, Läkemedelsverket, Trossa, Mistra Pharma och Svenskt Vatten. Under veckan hålls intressanta presentationer och seminarier, ungdomspolitiker från samtliga partier samlas för paneldebatt och den nya miljöutställningen invigs.

”För 7:e året närvarar vi under Almedalsveckan, vi deltar tillsammans med våra partners och vårt nätverk, genom att väcka debatt och synas i Almedalen med våra angelägna budskap om Östersjöns situation har vi möjlighet att nå politiker och beslutsfattare. Almedalen har visat sig vara en utmärkt plats att få ut budskap och skapa nya kontakter” säger Göran Lindstedt, Vd för Initiativet Hållbara Hav.

Miljöutställningen och briggen Tre Kronor af Stockholm anländer till Visby den 29 juni. Initiativet Hållbar Havs miljöutställning invigs av miljöminister Lena Ek under f.m. den 30 juni. Seminarier baserade på olika delar av miljöutställningen presenteras under 30 juni och 1 juli av föredragshållare från Stockholms universitet, Kemikalieinspektionen, Läkemedelsverket, Trossa, Mistra Pharma och Svenskt Vatten m.fl.

Tema för Initiativets nya miljöutställning är plast, kemikalier och läkemedel i vår hemmiljö. Mycket av det vi använder oss av hemma hamnar så småningom i våra vattendrag. Bästa sättet att förhindra detta är att börja i hemmet. Utställningen har därför utformats som en ”etta med kök” där man hittar produkter som vi omger oss med i vår vardag. Här finns information om vilka som är skadliga och hur vi kan undvika eller hitta alternativ till dessa. Utställningen kommer sen turnera i Sverige under två år och visas i ca 20 städer.

”Vi har med vår utställning hittat ett mycket effektivt sätt att nå ut, röra och beröra, och kanske ibland uppröra, den breda allmänheten, tillsammans med fartyget blir vi ett spännande och intressant inslag när vi kommer till en ny stad” säger Göran Lindstedt.

Samtliga partier är representerade av en ungdomspolitiker under den paneldebatt som kommer att ske onsdagen den 2 juli och som leds av Folke Rydén, journalist och filmare. Under debatten ges ungdomspolitikerna möjlighet att återge hur de ser på Östersjöns situation och vad de kommer att bidra med för ett framtida friskt Östersjön att lämna till kommande generationer.

Miljöutställningen finns på plats i Visby hamn intill briggen Tre Kronor af Stockholm hela Almedalsveckan och seminarier och paneldebatter sker ombord eller på kaj vid utställningen.

Produktguiden från International Färg finns nu att ladda ner som app för iOS och Android, vilket ger båtägare möjlighet att snabbare och enklare skaffa sig information om produkter och målningssystem.

I den nya gratisappen kan man också enkelt räkna ut hur mycket färg som går åt beroende på storlek och typ av båt. Man kan söka efter närmaste butik och man hittar också bland annat en sektion om hälsa och säkerhet.

Uppdateringar kommer löpande med ytterligare funktioner så att informationen hela tiden hålls aktuell. Som ett första steg lanseras Internationals nya app på svenska, engelska, tyska och holländska.

Ladda ner appen på https://itunes.apple.com/se/app/boat-paint-guide/id787504739?mt=8

Alternativ: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.interlux.boatpaintguide

Garmin presenterar ett stort testprogram i samband med lanseringen av nya actionkameran VIRB Elite. VIRB Elite är Garmins senaste resultat av 25 års utveckling av produkter inom satellitnavigering i kombination med friluftsliv. För att visa kamerans alla starka sidor söker företaget nu 25 personer som vill testa VIRB Elite och dela med sig av sina filmer och sin feedback.

Under maj och juni kommer Garmin att utse 25 testpersoner inom olika segment. Testpersonerna får varsin VIRB Elite som de skall filma med. Filmerna ska de sedan redigera och publicera på testprogrammets hemsida. De kommer också få utvärdera kameran och ge feedback på sex olika kriterier: bildkvalitet, batteritid, hållbarhet, vattentäthet, användarvänlighet och redigeringsprogrammet VIRB Edit.

Testprogrammet kommer att pågå under hela sommaren 2014 och är öppet för alla. Med sin extrema mångsidighet är VIRB designad för att användas av vem som helst. Oavsett om du gillar skateboard, BMX, skidåkning, vindsurfing, snowboard, mountainbike, motorcykel, rugby, vandring, segelflyg, segling, dykning eller kitesurfing så är VIRB den perfekta kameran att föreviga dina äventyr med. Eller varför inte filma dina barns första steg eller cykeltur?

För att göra testet så representativt som möjligt, kommer Garmin välja olika typer av människor som brinner för just sin passion. Det innebär att alla utövare av en sport, eller annan form av aktivitet är välkomna att ansöka om att få delta.

Besök www.testagarminvirb.se för att ansöka.

Garmin VIRB Elite är en vattentät 1080p HD actionkamera med 1.4-tums Chroma-skärm i färg och tre timmars batteritid. Den har inbyggd GPS, accelerometer och höjdmätare och kan kopplas till pulsband, kadensmätare och temperatursensor för att visa all data på filmen du spelar in.

Den 30 och 31 maj samt 1 juni har alla som vill möjlighet att sälja sin båt på ”Båtar i Henån”. Under dessa vårdagar kan du jämföra ett stort antal både nya och begagnade båtar, för att kunna göra rätt val när du köper båt.

Här kan du också prata försäkring, finansiering och service. Träffa tillbehörsleverantörer och få råd och tips för ett ännu bättre båtliv.

Sälj din båt på Båtvisningshelgen
Har du som privatperson planer på att sälja din båt, antingen det är en segel- eller motorbåt, erbjuder Yacht Center Orust en ”visningsplats”, för att du skall kunna visa din båt och sälja den till någon av alla besökare. Det kommer att bli drygt 20 platser vid norra pontonbryggan i Orust kommuns gästhamn.

Information och bokning av visningsplats
Under perioden 29/5–1/6 är samtliga båtplatser på norra pontonbryggan i Orust kommuns gästhamn reserverade för privata båtar som är till salu och som deltar i Båtvisningshelgen 2014.

Detta är ett arrangemang i samarbete mellan föreningen Yacht Center Orust och Orust kommun.
Kontakta XLNT Yachting för prisinformation och bokning:
info@xlntyachting.se +46 701 692 398

Andra dagens seglingar i Olympic Class Regatta bjöd på stabila vindar och många seglingsdueller, varav några varit oväntade men mycket roliga för GKSS-seglare.

– Det är roligt att det är stort gäng från GKSS som seglar Laser standard säger GKSS chefstränare Thomas Rahm. Två av GKSS egna seglare som är med i morgondagens medaljrace är Emil Bengtsson och Emil Cedergårdh i laser standard. I 49er leder Carl P Sylvan och Otto Hamel stort, 49er FX är det tätt mellan Julia Gross och Cecilia Jonsson, KSSS och Lisa Ericsson och Hanna Klinga, GKSS.

I gårdagens seglingar hade 470-besättningen från GKSS Carl-Fredrik Fock och Marcus Dackhammar slagit Anton Dahlberg och Fredrik Bergström, KSSS. Det betyder att det är mycket jämnt inför söndagen, avslutar Thomas Rahm.

– Det är roligt att flera och flera juniorseglare strömmar till klubben och vill vara med och träna hårt och utvecklas säger vår juniortränare Daniel Birgmark. Daniel fortsätter att berätta om Laser 4.7, där William Carlsson, GKSS vann Laser Grand Pri, och leder klassen efter två dagar.

På andra plats i Laser 4.7 ligger Gustav Theander tvåa och Erik Landmark, GKSS ligger tre. Detta är tre hårt tränade unga pojkar som är mycket målmedvetna och sporrar varandra i sin träning.

– I Laser radial har Lovisa Karlsson, GKSS seglat bra, så även Julia Carlsson och även de seglar medaljrace i morgon. Bäst från GKSS i 29er är hittills Axel Rahm och Andra Duboius, avslutar Daniel Birgmark med.

Under söndagen startar de första seglingarna klockan 09 och medaljracen seglas från klockan 12. Då kommer vår OS-medaljör i laser Rasmus Myrgren och Stefan Rahm från Svenska seglarförbundet att vara speaker ute på piren för åskådarna på plats.

Bilderna:
Tätt i 470. Foto: Stina Jansson.
49er på startlinjen. Foto: Stina Jansson.

Info: www.gkss.se

I somras skänkte Returpack tio öre per importerad burk som pantades i svenska automater till Sjöräddningssällskapet. Hela 18 miljoner pantlösa burkar samlades in. Pengarna har använts till att förse våra 2 000 frivilliga sjöräddare med var sin egen, specialutvecklad flytväst. I dag överlämnade Returpack de första västarna till Sjöräddningssällskapets station på Rörö i Göteborgs skärgård.

I strålande sol kunde Returpacks marknadsansvariga Katarina Lundell lämna över de första flytvästarna till RS Rörös frivilliga sjöräddare. Ett premiärdopp visade att de fungerar perfekt för uppgiften, att hjälpa sjöräddarna att rädda liv till sjöss.

– Samarbetet med Sjöräddningssällskapet har bestått av två delar. Dels att öka medvetenheten om att även utländska burkar har ett värde och dels genom att öka tillgängligheten till pantställen även på fritiden. Under förra sommaren pantade svenska folket 18 miljoner burkar utan pant. Detta gjorde att Returpack nu skänker 1,8 miljoner kronor till Sjöräddningssällskapet. Förutom pengarna bidrar de insamlade burkarna även till minskad nedskräpning och att burkarna kan bli nya burkar, säger Katarina Lundell.

Flytvästarna är specialutvecklade för Sjöräddningssällskapets behov i samarbete med Baltic. De är deplacerande (fasta flytkuddar) och är därmed enklare att arbeta med i vattnet jämfört med de uppblåsbara modellerna och därtill näst intill underhållsfria.

– På två tusen frivilliga sjöräddare sitter nu en egen flytväst – och det är tack vare Sveriges alla pantare. Så när du nästa gång ser en frivillig sjöräddare, kan du tänka att det är dina tomburkar som håller honom eller henne flytande i sitt tuffa och helt ideella sjöräddningsarbete, säger Anton Kock, utrustningsansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Utöver sommarkampanjen har sjöräddningsstationerna själva samlat in och pantat burkar. RS Rörö är den station som lyckats panta allra mest, totalt har de samlat in över 140 000 kronor.

– Det finns en enorm drivkraft i att göra något bra tillsammans, och det gäller inte bara sjöräddning. Att panta burkar och minska nedskräpningen gagnar ju alla som vistas i vår fina skärgård. Även om man inte är båtmänniska så måste man ju tycka att det är bra!, säger Jesper Jensen, stationsansvarig på RS Rörö.

Samarbetet med Returpack är en viktig miljöhandling. Burkar som annars skulle ha hamnat i soporna – eller ännu värre – i havet eller längs våra stränder, har istället tagits om hand och återvunnits.

Info: www.ssrs.se

Kommentarer

Jan-Eric Lampinen 10:46:08 2014-05-03

Var kan man panta sådana burkar??

Amerikanska lyxyachtstillverkaren Palmer Johnson introducerade en ny 58 fots sportbåt vid Singapore Yacht Show. Därmed gör denna välkända yachtproducent tvärtom mot många andra varv och tar steget ”ner” i den mycket konkurrensutsatta båtmarknaden kring 50 fot.

Superyachtbyggaren Palmer Johnson är dock inte ensamma om att bygga mindre yachter. Även italienska Wider Yachts, som har blivit kända för sin utfällbara båt, presenterade planer för en ny båt vid Singapore Yacht Show.

Palmer Johnsons nyhet är den 17,6 m långa PJ58 Open Sport, som byggs helt i kolfiber. På den stora bilden här intill syns en större båt från samma företag, Palmer Johnsons 35M Carbon Sport. Vi har tyvärr inte fått några bilder på PJ58, men flera av företagets yachter har ungefär samma design som båten på bilden.

För motoriseringen står Volvo Penta, som har försett båten med två stycken IPS 600/800 dieselmotorer. Med 600-motorerna får båten en toppfart på 34 knop medan det större alternativet ger 40 knop på toppen. Räckvidden anges till 315 Nm vid 30 knop. PJ58 får möjlighet att ta med 1 600 liter bränsle, 500 liter vatten och 200 liter gråvatten.

Den nya yachten från Wider Yachts blir den minsta i företagets utbud. Den nya 9,6 m (32 fot) långa Wider 32 är en kompakt sports cruiser designad av Fulvio de Simoni.

Info: www.palmerjohnson.com

Sortimentet av berömda Buster-aluminiumbåtar utökas med Buster E-serie med glasfiberdäck. Fiskars presenteras de nya modellerna av två populära öppna båtar: Buster XL:s nya modell Buster XLe och Buster L:s, som är nordens mest populära motorbåt, nya modell Buster Le.

– Båtköpare har nu ännu bättre möjligheter att välja och utrusta en Buster efter sina egna behov och önskemål. Glasfiberdäcket ger nya möjligheter när det gäller design, men även våra beprövade Buster-båtar helt i aluminium finns kvar i sortimentet, berättar Juha Lehtola vd för Buster Boats.

Fiskars har tillverkat Buster-båtar sedan år 1976 och tillverkningen av deras föregångare, Kello-båtar, började år 1955. Utöver skrovet tillverkas även indredningen av det lätta men mycket hållbara marinaluminium på Buster-båtar. Durken är av styv och hållbar faner och i modellserien Pro av aluminium.

Båtarna i nya Buster e-serie har Buster väl beprövade aluminiumskrov med ett innerskrov av glasfiber som tillåter mer friheter på designen. Fiskars har sedan år 2010 tillverkat moderna Drive-båtar med glasfiberdäck och skandinavisk design.

Båtarna i E-serien Buster har ett vitt glasfiberdäck, men durken har en praktisk mörkgrå, halksyddsmönstrad gelcoat där smutsen inte syns. De raka vindrutorna skyddar mot fartvind och vatten.

Samtliga båtar i e-serien har en ovanligt omfattande standardutrustning, bland annat kapell. Som alla andra Buster-båtar kan även båtarna i e-serien förberedas för de mest populära utombordsmotorerna redan på fabriken.

Tillverkningen av Buster-båtar omfattar 17 modeller, den minsta är den under fyra meter långa Buster Mini och den största Buster SuperMagnum som kan levereras med upp till 300 hästkrafter stor motor.

Ett femte alternativ för Fiskars framgångsrika båt: Buster Le med glasfiberdäck

Fiskars mest sålda båtmodell är all-roundbåten Buster L, vars konfigurationsalternativ ökar till fem modeller. Den senaste nykomlingen i serien är Buster Le med glasfiberdäck och plats för sex personer.

– Glasfiberdäcket ger nya designmöjligheter, samtidigt som båtens skrovmaterial fortvarande är aluminium, som håller länge och är lätt att underhålla, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Buster Boats.

Övriga modellversioner av Nordens mest populära motorbåt är Pro-seriens Buster L Pro och Buster Lx Pro helt i aluminium samt Buster L som styrs från baksätet och Buster Lx med separata säten.

Den fem meter långa Buster Le kan utrustas med en motor på 50-70 hk och båten är lätt att transportera även på en trailer bakom en vanlig personbil. Utöver modellen Le ingår i Busters E-serie Buster XLe, en 5,6 meter lång öppen båt för sju personer.

Likt de större Buster-båtarna, har Buster Le en vindruta som sträcker sig runt båtens sidor, vilket ger föraren och passagerarna ett bra skydd mot fartvindvind och vatten. På akterdäcket finns en från andra Buster-båtar känd lösning: två fack för förtöjningslinorna, varav den andra innehåller även påfyllningslocket för bränsletanken. Tack vare den fasta bränsletanken som rymmer över 50 liter behövs inga separata bränsletankar som tar plats i de tre sitt- och stuvboxarna i aktern. I fören finns fri golvyta och det går att montera en sitt- stuvbox även framför båda pulpeterna.

Buster Le ha ett vitt glasfiberdäck, men innerbåtten har en praktisk mörkgrå, grov gelcoat där smutsen inte syns. Insteg till båten sker säkert både fram och bak, men även från sidorna, tack vare trappsteg som finns framför pulpeterna. Trappavsatsen har en halkfri yta.

Busters aluminiumskrov är styvt och lätt, vilket gör strandhuggen säkra även på klippiga skär. Båten kräver inget speciellt underhåll utan en tvätt på hösten är det enda som behövs.

Kapellet ingår i standardutrustningen och tar man loss bakväggen och sidofönstren så blir det ett praktiskt tak som ger skydd mot sol och regn. Det är enkelt att hantera kapellet, tack vare det rymliga kapellgarageten. I det tvådelade kapellgaraget finns även utrymme för förvaring.

I standardutrustningen ingår utöver kapellet bland annat mjuka sittdynor, Abloy-ennyckelsystem, dörr mellan pulpeterna, rst-beslag och ett viloställ. Styrpulpeten har plats för installation av Navi-paketet med 7’’ Garmin-plotter.

Fiskars Buster-modellserie får tillökning: Buster XLe med glasfiberdäck ny version av den populära modellen

Nya Buster XLe med glasfiberdäck är en rymlig, 5,6 meter lång mångsidig och öppen båt, vars skrov härstammar från kritikerrosade Buster XL.

I utvecklingen av nya Buster XLe har mycket uppmärksamhet lagts på praktiska innerutrymmen samt dämpningen av ljudet från både motorn och skrovet. Båten har de största innerutrymmen i sin klass.

– Vi testar och jämför alltid mycket omsorgsfullt olika lösningar som påverkar köregenskaperna och säkerheten på en båt. I nordiskt perspektiv har vi mycket omfattande produktutvecklingskunskaper, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Buster Boats.

Buster XLe kan utrustas med många effektiva motorer, vilket gör att användaren kan välja det mest ändamålsenliga båt-motoralternativet. En 60-hästkrafters motor räcker utmärkt till normalbruk, men båten kan även utrustas med en motor på upp till 100-hästkrafter för mer krävande förhållanden.

Buster XLe har ett vitt glasfiberdäck, men innerdurken har en praktisk mörkgrå, gelcoat med halkskyddsmönster där smuts inte syns. Stegytorna i fören och aktern har täckts med slitstark aluminiumplåt med halkskyddsmönster.

Det styva och lätta aluminiumskrovet gör landstigningen enkel och en tvätt är den enda årsunderhåll som båten kräver. Bränsletanken på 138 liter ger båten en stor aktionsradie.

De raka pulpeterna ger den rymliga sittbrunnen ett bra skydd mot fartfartvind och vatten. På vänster sida av fören finns en bänk med förvaring, på höger sida finns fritt däckutrymme och plats för en löstagbar Igloo-kylväska.

Kapellgaraget är rejält stor för att göra det enkelt att hantera kapellet. Sikten är god även när man kör med kapellet uppe.

Båten är standardutrustad med kapell, stoppade säten, tiltratt, vindrutetorkare, Abloy-ennyckelsytem, vindruta av glas, dörr mellan pulpeterna samt möjlighet att integrera ett plotter. Som andra Buster-båtar kan även Buster XLe förberedas på fabriken för de populäraste utombordsmotorer.

Trafikverkets ledning har i samförstånd med rederichef Anders Werner beslutat att avbryta försäljningen av Fridhems varv i Lysekil.

Frågan om försäljning av Trafikverkets varv har utretts och förhandlats under ett par års tid. Försäljningsuppdraget från Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm hade sin grund i regeringens policy, som säger att om det finns en fungerande privat marknad ska statliga myndigheter inte erbjuda likvärdiga tjänster.

Förhandlingarna har lett till att det ena av Trafikverkets två underhållsvarv, Tenö varv i Vaxholm, sålts till ett privat konsortium. Övertagandet ägde rum den 1 april 2013. När det gäller Fridhems varv har förhandlingarna med intressenterna dock inte kunnat slutföras.

– Efter en utdragen process arbetar varvet nu på som tidigare, tills dess att nytt beslut är fattat, säger Trafikverkets rederichef Anders Werner.
Nästa steg blir att beskriva varvets framtida roll i Färjerederiet och Trafikverket, ett strategiskt arbete som rederiets internstyrelse har att ta ställning till.
Nuvarande tf chef för Fridhems varv, Rolf Nilsson, har accepterat att kvarstå under den närmaste tiden.

Info: www.trafikverket.se/farja

Nimbus Boats före detta ägare, Altor, säljer sina aktier i Byggmax. Det är Altor 2003 Fund (”Altor”) som har sålt sitt innehav bestående av 11 920 908 aktier, motsvarande 19,6% av rösterna, i Byggmax Group AB (”Byggmax”). Transaktionen genomfördes genom ett accelererat anbudsförfarande till svenska och internationella institutionella investerare till ett pris av SEK 53,50 per aktie. Efter denna försäljning äger Altor inte längre några aktier i Byggmax.

2006 förvärvade Altor ett majoritetsägande i Byggmax, ett bolag som grundats 13 år tidigare. Vid förvärvet behöll grundarna av Byggmax 25% av sitt ägande.

“Investeringen i Byggmax är ett framgångsrikt exempel på Altors modell att gemensamt driva och utveckla ett bolag med dess grundare. Vi vill tacka dem, bolagets ledning och alla medarbetare för deras insatser under denna period. Under de åtta år som Altor ägt Byggmax, har bolaget vuxit från en omsättning på SEK 1,1 miljarder år 2005 till SEK 3,2 miljarder för 2013. Detta har åstadkommits genom en expansion till Norge och Finland samt en ökning av antalet butiker från 27 till 107. Vi är stolta över att ha varit del i att utveckla bolaget till den främsta lågprisdetaljisten inom byggvaruhandeln i Norden” säger Stefan Linder, Partner i Altor Equity Partners AB och styrelsemedlem i Byggmax.

I juni 2010 noterades Byggmax på Nasdaq OMX Stockholm och hade i slutet av 2013 fler än 5 700 aktieägare.

Försäljningen bestod av 11 920 908 aktier genom ett accelererat anbudsförfarande, där priset sattes till SEK 53,50 per aktie. Efterfrågan var mycket stor och aktierna såldes till investerare i Sverige, Europa och USA.

Carnegie Investment Bank and SEB agerade Joint Bookrunners i samband med försäljningen.

Våren är på ingång och det är nu dags att börja förbereda inför kommande båtsäsong. En viktig detalj som bör göras innan båten kan sjösättas är att kontrollera gasolutrustningen.

För att du ska vara säker på sjön i sommar har AGA Gas har tagit fram fem konkreta tips. Samtliga tips landar i en årlig genomgång av din utrustning.

Med målet att minimera risker kopplade till gasolutrustning lanserar nu AGA informationskampanjen Gasklar som vänder sig till alla som på något sätt kommer i kontakt med gasol i sitt hem eller i sin fritidsmiljö. Syftet är att vägleda användaren i sin gasolhantering.

– Det många glömmer att göra är att årligen se över sin gasolutrustning. En vanlig orsak till olyckor med gasol är läckage i slanganslutningar. Det kan du enkelt undvika genom att följa vår femstegsprocess, med målet att bli just ”gasklar”, säger Magnus Olsson på AGA Gas.

Fem enkla tips för att bli gasklar:
• Låt alltid flaskan stå upp. Hantera och förvara alltid flaskan stående.
• Gör ett läcktest. Kontrollera slang och anslutningar när du byter flaska. Använd såpvatten eller AGA:s TL4 spray.
• Rätt tryck. Läs bruksanvisningen för tryckregulatorn du ansluter till gasolflaskan innan du kopplar in den.
• Stäng flaskventilen. Stäng alltid flaskventliten när du inte använder utrustningen.
• Placering av gasolflaskan. Förvara aldrig gasolflaskan under grillen eller på platser där temperaturen kan bli upp mot 65° C, till exempel på inglasade balkonger.

I samband med att Försvarsmakten den sista mars i år påbörjade rekryteringen för sommarens och höstens grundläggande militära utbildning, GMU, lanserades också ett helt nytt rekryteringssystem.

Det nya rekryteringssystemet omfattar både ett nytt tekniskt stödsystem såväl som nya arbetssätt att genomföra rekryteringen. Det nya systemet har varit i drift i cirka fyra veckor och har fungerat mycket bra. Såväl för den sökande som för Försvarsmakten.

Sjöhistoriska museets chef Hans-Lennart Ohlsson har förordnats till vigselförrättare. Museet kommer nu att kunna erbjuda vigslar i den vackra museibyggnaden och ombord på de spektakulära museifartygen. Redan 6 och 7 juni finns det möjlighet för par att gifta sig.

Den 6 och 7 juni kommer Sjöhistoriska museet att arrangera bröllop. Efter den traditionella flaggottan på nationaldagen finns det möjlighet för par att gifta sig antingen på gräsmattan framför den vackra byggnaden eller i den högtidliga minnehallen med akterspegeln från Gustav III:s lustjakt Amphion.
Den 7 juni går det att gifta sig på ombord på Sjöhistoriskas museifartyg, isbrytaren Sankt Erik byggd 1915 eller fyrskeppet Finngrundet från 1903. Museifartygen ligger vid piren utanför Vasamuseet på Galärvarvet.

Vigseln är helt gratis och förrättas av museichefen på Sjöhistoriska, Hans-Lennart Ohlsson.

Boka vigsel
För bokning kontakta museichef Hans-Lennart Ohlsson direkt per mejl:
hans-lennart.ohlsson@maritima.se eller telefon: 08 519 549 45

En enkel borgerlig vigsel tar cirka 5 minuter. Tider finns båda dagarna mellan kl 10.00 och 16.00.

För att gifta sig borgligt krävs:
Att båda som ska ingå äktenskapet är 18 år och svenska medborgare.
Att man inför vigseln har ansökt om så kallad hindersprövning hos Skatteverket.
Att man har två vittnen med till själva ceremonin.

Info: www.sjohistoriska.se

På valborgsmässoafton är det dags för Stenungsbaden Yacht Clubs traditionsenliga Spring Regatta. De inbjudna gästerna får som brukligt ta del av saltstänkta aktiviteter, bastuflotte, vinprovning och paella på bryggrestaurangen Kookaburra.

Under dagen kommer det även att finnas möjlighet att ta del av flera fina vårerbjudanden i Bluewater Sports & Health Club, eller bara slinka ner i den varma utomhuskällan och låta den göra sitt bästa för att reparera en trött kropp. Denna dag lanseras också den nya behandlingen Fabulous Lips i quick-bliss-baren. Alla som vill får en fri behandling!

I marinan kan du testa både vattenskoter och RIB-båt med Aqua Event och på hamnplan uppträder Berna Inceoglu. Om man vänder näsan åt andra hållet kan man njuta av en fartfylld beachvolleyuppvisning. För den som önskar vässa sina egna beachvolleytalanger kommer det även att serveras tips. Men dagens stora publikmagnet är nog ändå Match Racingen där Johnie Berntsson med sitt Stena Sailing Team utmanar varandra. Fin segling och underhållande speaker i Claes Dahlberg utlovas!

När dagen övergår till kväll blir det modevisning, bland annat med nyheter från Pelle P, där sångerskan Hanna Boquist underhåller och sedan middagsbuffé innan Lasse Kronér och Partypatrullen skruvar upp nivån på dansgolvet.

Nio av tio besökare tänker komma tillbaks nästa år och två tredjedelar tipsar gärna sina kompisar om mässan. Motorbåtsfolket är fortfarande i majoritet men intresset för segelbåtar ökar rejält, och köplusten har kommit tillbaka efter tidigare och års svacka. Det visar årets besökarundersökning från Allt för sjön, Skandinaviens största båtmässa som hölls på Stockholmsmässan i början av mars.

Köplust och köpkraft är två viktiga begrepp för alla som ställer ut på en mässa. Visst är det trevligt med många besökare som tittar runt, men till syvende och sist vill man förstås att besöket ska resultera i ett köp av något slag. Årets besökarundersökning från Allt för sjön* visar att inte mindre än 44 procent av besökarna gjorde slag i saken och köpte någonting under mässan, en betydande förändring jämfört med förra årets siffra på 32 procent.

– Det här bekräftar den positiva bild vi fick från utställarna under mässan, det var många som tyckte att det kändes som om vinden äntligen vänt för hela branschen. Även nu efter mässan, när jag pratat med många utställare, säger de flesta att de sålt fler båtar än under de senaste åren. Det känns jättebra med positiva signaler inför framtiden, säger projektchefen Hanse Thorslund.

Som vanligt var flest besökare intresserade av motorbåtar och tillbehör, men segelbåtsintresset växer. I år tyckte drygt 40 procent av besökarna att segelbåtar var det intressantaste området, en ökning med 15 procentenheter jämfört med hur det såg ut för några år sedan. Även intresset för sjösäkerhet och färdmål ökade.

När det gäller köpkraften så har Allt för sjön en stabil besökarbas. Den typiske besökaren är en drygt femtioårig man som tjänar bra och bor i villa i Mälardalen. I snittsiffran ryms både 55-plussarna som styr över sin egen tid och bestämmer sig för att gå på mässan långt i förväg, och de som är mitt i livet och bestämmer sig veckan innan. Båtmässor har traditionellt varit en manlig angelägenhet men i takt med att nya generationer får upp ögonen för sjölivet så ökar också andelen kvinnor som besöker Allt för sjön. För tjugo år sedan gick det fyra sjöbusar på varje ruffhäxa, men nuförtiden är var tredje besökare kvinna och andelen stiger.

– Vi vet att kvinnor har en stor påverkan i familjens beslut om att köpa båt, så den ökande andelen kvinnor tycker jag bådar gott inför framtiden. Men förändringen går ändå ganska långsamt, så vi kan absolut bli bättre på att locka både kvinnor och yngre till Allt för sjön. Den här undersökningen är ett viktigt verktyg för att vi ska kunna anpassa och förbättra mässan så att den fortsätter att vara attraktiv, säger Hanse Thorslund.

*Undersökningen genomfördes av företaget Fairlink och baseras på 400 intervjuer som gjordes på Allt för sjön under perioden 1-9 mars 2014.

Kommentarer

Sneseglaren 16:50:04 2014-04-30

Jättekul om intresset vänder och branschen får ny luft. Men faktum är – och som inte nämns i artikeln är att det IGEN var klart färre besökare än året därpå som hade färre besökare än året … osv. Vore intressant att veta varför. Pålagor på båtlivet, nya intresseprioriteringar (vilka) och konkurrens från enklare båtliv med hyrbåt utomlands?

Nisse 09:47:13 2014-05-05

Enligt Båtmässans egen statistik så var det fler besökare i år än förra året.

Sneseglaren 12:30:51 2014-05-05

Inte så viktigt men rätt skall vara rätt. Saxat från mail direkt från Mässchefen: "Totalt besöktes mässan av 89.589 personer mot förra årets (2013) 94.370"

Dag för dag siffror
Fredag 28/2 4.209
Lördag 1/3 11.036
Söndag 2/3 7.706
Måndag 3/3 4.722
Tisdag 4/3 5.603
Onsdag 5/3 6.720
Torsdag 6/3 6.515
Fredag 7/3 11.852
Lördag 8/3 19.619
Söndag 9/3 11.607

Nisse 14:37:29 2014-05-05

Då har de justerat sina siffror sedan igår, för då uppgav de att de hade fler besökare i år.

Nisse 12:20:26 2014-05-06

Eller så blandade jag ihop det med båtmässan i Göteborg?

Nu är det dags för många båtägare att sjösätta båten och ta årets första tur. Men det är viktigt att tänka till så ingen olycka sker. If får varje vår in anmälningar på båtskador i samband med sjösättning. Inte sällan har man glömt att sätta i bottenpluggen och då tar båten in vatten och kanske sjunker.

Under våren får försäkringsbolaget If in en mängd anmälningar om båtar som skadas i samband med att de sätts i sjön. Ett ganska vanligt missöde – ett 20-tal om året bara hos If – är att man inte har satt i pluggen till länshålet, vilket helt enkelt gör att båten tar in vatten och ibland även sjunker.

– Det kan låta löjligt att man skulle glömma att sätta i bottenpluggen, men det är en klassisk miss. Även locket till vattenpumpen måste man komma ihåg, annars blir det blött i båten, säger Dan Falconer båtspecialist på If.

Vanliga båtskador i samband med sjösättning:
Båt som tappas från en kran eller lyftanordning
Båt som tar in vatten eller sjunker, exempelvis genom att man glömt sätta i pluggen
Glömt att fälla upp motorn, så att den slår i botten och går sönder
Skada på båt som transporteras på trailer och surrats för dåligt

– Det blir lätt stressigt eftersom man vill få i båten så tidigt på säsongen som möjligt. Men förbereder man sig och går igenom vad det är som ska göras så ska det nog gå fint för de flesta, säger Dan Falconer.

Fler tips från båtspecialisten:
Kontrollera skrovgenomföringar och avstängningskranar. Tänk på att kolla tätheten på ventiler i både öppet och stängt läge.
Kontrollera tätningsbälgar för INU- och segelbåtsdrev. De ska bytas med jämna mellanrum. Kontrollera bytesintervall med tillverkaren om du är osäker.
Kontrollera att slangklämmor är väl åtdragna genom att vrida och dra i dem. Två motstående slangklämmor vid varje genomföring rekommenderas.
Se efter att impellern är hel och mjuk. Byt vid behov.
Dra åt utombordarens tvingskruvar, bultar och motorlås enligt tillverkarens anvisningar.
Gasolanläggningen är viktig för din och båtens säkerhet, gör därför läckagetest samt kontrollera om det finns sprickor på gasolslangarna. Byt vid minsta osäkerhet.
På många utombordsbåtar är kabelgenomföringen i motorbrunnen utsatta för åldrande. Vatten kan komma in mellan skroven. Bristfälliga genomföringar är en vanlig orsak till sjunkskador.
Har du kommit ihåg att sätta tillbaka logg- och ekolodsgivaren?
Fungerar länspumpen och nivåbytaren? Har du manuell pump bör du provpumpa.
Direkt efter sjösättningen; starta motorn, lyft på durkar och motorrumskåpa. Kontrollera att det inte läcker från slangar och filter som blir hårda och spröda med tiden. Ha för vana att ha regelbunden tillsyn till båten första dygnet.

Garmin presenterar nu GNX 20 och GNX 21 – de senaste tillskotten i Garmins marina segment. Instrumenten är optimala för både segel- och motorbåt med sina helt anpassningsbara displayer och låga strömförbrukning.

– Nya GNX 20 och 21 visar inte bara all viktig data på ett tydligt sätt, utan de gör det dessutom med extremt låg strömförbrukning, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Oavsett om du navigerar på dagen eller njuter av en nattlig kryssning, ger dessa nya instrument dig all information du behöver på ett tydligt och effektivt sätt.

GNX 20 och GNX 21 har båda en 4-tums, monokrom skärm som kan visa fler än 50 marina parametrar inklusive djup, fart, vind, och navigationsdata. GNX 20 har svarta siffror på vit bakgrund, och GNX 21 har vita siffror på svart bakgrund. Båda ger hög kontrast och synlighet oavsett ljusförhållanden. Om en annan färg än vitt önskas kan displayen skräddarsys med hjälp av flera andra färger: röd, orange, gul, grön, blå eller lila. Utifrån dessa kan du också skapa en anpassad färg för optimal visning.

Med helt anpassningsbara användarprofiler kan du på GNX 20 och GNX 21 välja hur informationen ska presenteras och visa enkla, dubbla, eller trippla funktioner eller en dedikerad mätare med graf. Och för en riktigt stilig montering kan GNX 20 och GNX 21 antingen flat- eller flush-monteras.

GNX 20 och GNX 21 har en extremt låg strömförbrukning. Utan bakgrundsbelysning drar de 350mW och på natten med lite bakgrundsbelysning på drar den 400mW. Detta ger dig mer tid på vattnet utan att du behöver köra båtens motor eller ladda med annan energi.

GNX 20 och GNX 21 har en Autoscroll-funktion så att du kan se all data utan att behöva trycka på några knappar. Layouten kan anpassas för att växla vy vid olika tidsintervaller plus att ett och samma instrument på så vis får flera användningsområden.

GNX 20 och GNX 21 beräknas finnas tillgängliga i juni 2014 till ett rekommenderat cirkapris på 3 899 kr- respektive 4 299 kr.

Info: www.garmin.se

I fredags levererades Käringö Trafikens nya snabbgående färja till Käringön, ”Tullan af Käringön”. Den nya färjan skall trafikera Käringön-Gullholmen-Tuvesvik under lågtrafiken vilket kommer att innebära snabbare trafik men också mer miljömässigt då man minskar bränsleåtgången med mer än 50 procent.

Restiden kommer att halveras, vilket kommer att uppskattas av pendlarna på Käringön i stället för de cirka 50 minuter resan tar idag.

De bägge större färjorna Strömstierna och Strömcrona kommer att fortsätta köras enligt gällande turlista, men avgångar med lite passagerare kommer att ersättas med nya färjan ”Tullan af Käringön” efter hand.

Premiärturen till Tuvesvik för tankning av bränsle förlöpte på tolv minuter.
Text & foto: Gunnar Arwidson

Tekniska fakta
Byggd 1997
Varv Kock Marin AB
Fartygstyp Motorfartyg
Material Plast
Signal SFC 5152
Längd öa 10,60 meter
Största bredd 3,35 meter
Djupgående 0,90 meter
Maskineri 2 x Volvo Penta D4.260
Effekt 520 hk, 382 kw
Toppfart 33,9 knop
Kapacitet 24 passagerare

Historik
1997 Levererad av Kock Marin AB som Jessica till Gajecha AB, Vindö. Maskininstallation och inredning av Gajecha AB, Vindö. Trafik i Stockholms skärgård.

1999 Såld till Wikeryds Taxibåtsrörelse HB, Källö-Knippla och omdöpt till Tullan af Knippla. Trafik i Bohuslän.
2006-01-01 Övergår till Wikerydsbåt AB, Källö-Knippla.

2012 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D4-260, 520 hk, 382 kW, installeras.

2014 Såld till Käringötrafiken AB och omdöpt till Tullan af Käringön. Trafik mellan Käringön-Gullholmen-Tuvesvik.

Kommunen driver gästhamnen i egen regi under sommaren. Samtidigt fortsätter man arbeta med långsiktig utveckling av Varvskajen i Örnsköldsvik, med ambition att hitta nya lösningar.

I november 2013 tecknade Örnsköldsviks kommun en avsiktförklaring med High Coast Marina AB gällande drift och utveckling av Inre hamnen och Varvskajen i Örnsköldsvik. Området ska, som en del i kommunens skärgårdssatsning, fungera som besöksnav i anslutning till gästhamn med servicebyggnad, vandrarhem, husvagns- och husbilsparkering.

Under vintern har kommunen och High Coast Marina AB arbetat intensivt för att komma fram till ett avtal utifrån de planer entreprenören presenterade och som vann kommunens gillande. Parterna har nu konstaterat att det inte finns förutsättningar att genomföra planerna enligt intresseanmälan och beslutat avbryta förhandlingarna. Områdets omfattning, planeringsläget och pågående markarbeten ger inte de möjligheter som krävs för att träffa godtagbart avtal.

Kommunen fortsätter arbeta med långsiktig utveckling av Varvskajen, med ambition att hitta nya lösningar.

– Det förslag som High Coast Marina AB lämnat är intressant och väl genomarbetat, vilket visar den potential området erbjuder för Örnsköldsviks utveckling, säger Arne Sandström, mark- och exploateringschef vid Örnsköldsviks kommun.

För att ta emot sommarens gäster i hamnområdet kommer kommunen, i likhet med föregående säsong, att driva gästhamnen i egen regi sommaren 2014. Servicebyggnaden färdigställs vid årsskiftet 2014/2015.

– Det är i nuläget en bra lösning för områdets fortsatta utveckling. Det är angeläget att både kommunen och den entreprenör som ska driva och utveckla området kan utgå från ett långsiktigt perspektiv, säger Arne Sandström.

Returpack har under tre år skänkt tio öre per burk utan svenskt pantmärke som pantats i svenska pantautomater till Sjöräddningssällskapet. Intäkterna från samarbetet, totalt över 5,3 Mkr i form av en årlig gåva från Returpack, har tidigare finansierat en räddningsbåt (Rescue Pantamera) och en stor utbildningssatsning.

I år används pengarna till att förse samtliga 2 000 frivilliga sjöräddare på våra 67 stationer runt om i landet med varsin personlig flytväst, specialutvecklad av Sjöräddningssällskapet i samarbete med Baltic.

På tisdagen 29 april möter Returpack de frivilliga sjöräddarna vid RS Rörö för att lämna över de första västarna.

Sjöräddningssällskapet har haft ett samarbete med Returpack sedan 2011. All pant som lämnas i Sjöräddningssällskapets uppmärkta kärl skänks till Sjöräddningssällskapets verksamhet.

RS Rörö, som varit flitigast i pantjakten, har samlat in över 134 000 kronor enbart genom att panta burkar. Vinsterna med samarbetet har varit många. Inte minst miljömässigt, burkar som annars hamnat i sjön eller skräpat ner våra stränder har städats upp, tagits om hand och gått till återvinning.

På plats i Rörö hamn finns frivilliga sjöräddare och representanter från Returpack för att svara på frågor kring satsningen.

Den privata begagnathandeln inleder året med mycket stark tillväxt. Under första kvartalet ökade begagnathandeln med hela 9,4 procent jämfört med samma period i fjol. Båtbranschen ökade mest med 33,4 procent.

Detaljhandeln fick också en bra start på året med en tillväxt på 6,6 procent under första kvartalet 2014.

Alla branscher i begagnathandeln uppvisade stark tillväxt under första kvartalet och sammantaget är det den största ökningen sedan Begagnatbarometern började sammanställa den privata begagnathandeln kvartalsvis. Störst bidrag till den starka utvecklingen i Begagnatbarometern under denna period stod Möbler & Heminredning för – en fjärdedel av den totala tillväxten.

Den tidiga våren har satt fart på svenskarnas köp- och säljlust på andrahandsmarknaden, vilket syns inte minst på annonser kopplade till cyklar, vilka har ökat med 86 procent.

– Så fort vi ser tecken på våren börjar svenska folket fixa med hem och trädgård. Mycket saker hamnar på Blocket och även trafiken för att köpa prylar ökar. I år kom våren tidigt och det avspeglar sig väldigt tydligt i ett starkt första kvartal. Just nu är trädgårdsmöbler bland de mest eftersöka prylarna på Blocket, säger Jan Prokopec, vd på Blocket.

Branschen med högst tillväxt under första kvartalet var Båtar som ökade med 33,4 procent. Det är tredje kvartalet i rad som den begagnade båtmarknaden uppvisar tillväxttal.

– Hushållen shoppar återigen kapitalvaror både i detaljhandeln och på begagnatmarknaden. Nyförsäljningen av båtar går fortfarande trögt, men det faktum att omsättningen på andrahandsmarknaden har satt igång kan vara ett tecken på att branschen är på väg i rätt riktning, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.

Läs om handeln per kategori i den fulla rapporten Begagnatbarometern kvartal 1, 2014 http://www.hui.se/nyheter/tidig-var-har-satt-fart-pa-begagnathandeln

Bilden är från Trelleborgs båtsällskap.

OS-hoppet i Finnjolle, Björn Allansson, avancerade på fredag till en 6:a i Världscupen i Hyeres, Frankrike. Detta gör att han avancerar till en första plats i den totala Världscupen, och på lördagen har han chans att vinna hela världscupen.

Världscupen består av fem deltävlingar; Qingdao, Melbourne, Miami, Mallorca och avslutas nu i Hyeres. Björn som vann Världscupen i Melbourne, låg på en tredjeplats i den sammanlagda Världscupen inför Hyeres. Nu satsar Björn på att vinna den sammanlagda Världscupen som en del i satsningen mot OS-medalj i Rio 2016.

– Det kortsiktiga målet är att vinna den sammanlagda Världscupen. Det målet ligger nu snubblande nära, med bara en dag kvar. Fokus för morgondagen är att få till starterna, det är A och O skriver Björn från Frankrike.

GKSS- chefstränare Thomas Rahm konstaterar glatt på fredagskvällen att:
”Björn har presterat sin kanske bästa segling någonsin under den här veckan.”
”Björn har äntligen fått ordning på sina starter, då blir det enklare.”
”De allra bästa är med och seglar och det ska bli riktigt spännande att se Björn i framtiden.”

Bilden:
Björn Allansson i full fart. Foto: David Jonsson.

Info: www.gkss.se

Volvo Penta visar en något bättre lönsamhet för årets första kvartal jämfört med samma period förra året. I sin redovisning skriver bolaget att ”Den totala efterfrågan på fritidsbåtar tycks ha bottnat ut på låga nivåer.”

Ur kvartalsredovisningen:

Volvo Pentas lönsamhet förbättrades jämfört med förra året som resultat av en konkurrenskraftig produktportfölj på både marin- och industrisidan. Vår kundfinansieringsverksamhet hade en stabil portföljtillväxt och bra lönsamhet med en avkastning på eget kapital om 11,7%.

Den totala efterfrågan på fritidsbåtar tycks ha bottnat ut på låga nivåer. Neddragningar och rationaliseringar fortsätter i båtbranschen.

Volvo Penta har försvarat, och i vissa fall ökat, sina marknadsandelar. Den nya lösningen ”Glass Cockpit” har mottagits mycket väl.

På marknaden för kommersiella båtar ökar aktiviteten från låga nivåer. Nedgången i Kina samt den svaga konjunkturen i södra Europa hade en negativ påverkan på försäljningen inom industrisegmentet.

Den 31 mars 2014 var volymen i den totala orderboken 4 376 enheter (5 811).

Nettoomsättningen det första kvartalet 2014 minskade med 2% jämfört med föregående år och uppgick till 1 804 Mkr (1.839). Justerat för förändrade valutakurser minskade nettoomsättningen med 2%.

Försäljningen det första kvartalet fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande:

Marin 1 022 Mkr (1.041) och Industri 782 Mkr (798). Rörelseresultatet uppgick till 150 Mkr (100). Lönsamheten påverkades positivt av en fördelaktig marknads- och produktmix.

Rörelsemarginalen uppgick till 8,4% (5,4). Jämfört med det första kvartalet 2013 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser om 9 Mkr.

Bilden:
Volvo Pentas Glass bridge system, som belönades på branschmässan METS i Amsterdam i november 2013.

Tidningen Båtliv är Europas största båttidning. Anledningen är den unika kopplingen mellan att vara medlem i en båtklubb som via ett båtförbund är ansluten till riksorganisationen Svenska Båtunionen. Båtliv når därför cirka 145 000 båtägare direkt hem i brevlådan, sex gånger per år.

Du är medlem i en båtklubb som valt att vara medlem i ett båtförbund och är därmed också en av ca 169 000 båtmänniskor som ingår i Svenska Båtunionen.

Du betalar givetvis en årlig medlemsavgift till din klubb och i den avgiften ingår ca 10-20 kr till ditt båtförbund (gäller de flesta förbund) och för närvarande 56 kr till Svenska Båtunionen. Vet du egentligen vad du får denna extra uttaxering? Det mest synbara beviset är förstås den tidning du just håller i handen och som ingår i årsavgiften. Vi pratar alltså om medlemsnytta.
En del av förmånerna är riktade mot klubben och en del vänder sig till den enskilda medlemmen. SBU är också en främjandeorgansation med uppgift att utveckla det svenska båtlivet. Kalla det gärna en facklig organisation som slåss för båtlivets bästa. För att lyckas med det måste man vara en etablerad riksorganisation med så många medlemmar som möjligt i hela landet för att få genomslag i debatten och bli tagen på allvar av alla mot- eller samarbetsparter. Ett arbete som i många frågor tar lång tid att slutföra och under resans gång sällan ger upphov till några häftiga rubriker att tala om.

Till och från diskuteras nyttan med ett medlemskap i SBU bland våra klubbar. Klubbkassören ser en stor summa pengar i kassaboken medan båtägaren knappast funderar över den egna medlemsavgiftens storlek.
Gemensamt för dessa diskussioner kan vara brist på information till dig och din båtklubb om vad ditt förbund erbjuder dig och din klubb och vad SBU gör för alla sina 169 000 medlemmar. Tyvärr når del av tillgänglig information av olika skäl heller aldrig fram till klubben och den enskilda medlemmen. Tråkigt, eftersom mycket görs i arbetsgrupper, förbund och vid kontakter med politiker och olika myndigheter. F n pågår, som exempel, ett arbete med att se över Havs- och vattenmyndighetens riktlinjer avseende steg 2-rening. Något som är en angelägenhet för många båtklubbar, som har eller kommer att bygga spolplattor.

Alltså, hur ska vi kommunicera med varandra så att du som medlem blir en välinformerad båtägare? Just denna fråga behandlades vid årets båtriksdag i Jönköping. Att klubben med dess medlemmar är den viktiga målgruppen för all kommunikation var nog alla överens om men hur vi kommunicerar och vilka som har ansvar för detta måste bli mycket tydligare i fortsättningen.
Här följer några åtgärder som kommer att bli aktuella.
 BAS, som är ett administrationsprogram för klubben, har ett bra kommunikationsprogram i sig. Man kan relativt enkelt skicka både e-post och SMS till alla medlemmar med mailadresser och mobilnummer inlagda i BAS.
 Ett nyhetsbrev några gånger/år kommer också att distribueras till alla SBU-medlemmar just med BAS som verktyg.
 Förbunden ska ges möjlighet att återrapportera sina aktiviteter till SBU, vilket ger SBU möjlighet att i sin tur sprida alla goda exempel till övriga förbund och klubbar.
 Även det oftast osynliga främjandearbetet tillsammans med olika myndigheter ska bli mera känt för alla i SBU.
 Kansliet kommer att bemannas med informationskompetens för att kunna hjälpa till i det gemensamma kommunikationsarbetet.

Inte att förglömma alla utmärkta hemsidor, utskick, informationsmöten mm som det jobbas med redan idag!!

Du som läser det här kan redan nu lämna mailadress och mobilnummer till klubbens registeransvarige att läggas in i BAS. Därmed finns du med på klubbens lista som mottagare av både förbunds- och SBU information när klubben väljer att skicka ut den till sina medlemmar.
Kom ihåg att kommunikation innebär kontakt åt bägge håll.

Text: Lars Afzelius

Team SCA, som kommer tävla för Sverige i Volvo Ocean Race 2014–15, gav sig under torsdagen iväg på en 3 750 Nm lång träningsseglats från Lanzarote över till Newport – lagets första seglats över Atlanten.

Flera av deras konkurrenter, framförallt nederländska Team Brunel, har redan visat imponerande hastigheter när den nya båten – Volvo Ocean 65. Men Team SCA:s coach Brad Jackson menar att fokus under den här sträckan inte kommer att ligga på fart och tidtagning.

– Laget har redan tränat mycket själva men det här blir deras längsta seglats hittills tillsammans och vi har en lång rad saker som vi vill testa under resan. Framförallt vill vi se dem anlända tryggt till Newport och att även båten är i gott skick, säger han och fortsätter:

– Resan är en stor möjlighet för seglarna att gjuta samman laget och att få ordentligt med sjömil i kroppen. De kommer att finna sig i nya situationer som de inte stött på tidigare när det kommer till väder och förhållanden på havet, och det kan bara vara bra för dem.

– Visst kommer det finnas stunder då omständigheterna är rätt och de vill pressa båten, men fart är inte högsta prioritet.

Besättningen ombord består av tolv seglare, en mer än vad som är tillåtet under tävlingen som startar i Alicante 4 oktober. Med finns nu Libby Greenhalgh (GBR) som kommer vara delaktig i navigationsarbetet. Team SCA kommer också att testa amerikanskan Corinna Halloran som lagets Onboard Reporter med uppgiften att berätta för omvärlden vad som händer ombord genom bilder, filmer och texter.

– Detta är en viktig milstolpe för projektet och den kommer i en väldigt betydelsefull tidpunkt för laget. Förra veckan var det ett år sedan vår coach Magnus Olsson gick bort så detta är inte bara ett kvitto på hans arv utan också på vad vi åstadkommit under våra 18 månader med träning på Lanzarote, säger Richard Brisius, projektledare för Team SCA.

Laget väntas anlända till Newport på tisdag den 6 maj och på vägen dit kommer de att passera en position öster om de Karibiska öarna. Detta för att seglatsens avslutning ska likna den sjätte etappen av Volvo Ocean Race, som seglas från Itajaí, Brasilien till Newport.

Vägen tillbaka österut över Atlanten blir mer eller mindre en direkt kopia av tävlingens sjunde etapp eftersom de kommer att segla till hemmahamnen Lanzarote via Lisabon. Team SCA backas upp av det globala hygien- och skogsbolaget SCA och är det första laget med enbart kvinnor som tävlar i Volvo Ocean Race sedan 2001-02.

Team SCA besättning – Lanzarote-Newport
Sally Barkow (USA) – Rorsman/Trimmer
Carolijn Brouwer (NED) – Navigatör/Rorsman
Dee Caffari (GBR) – Rorsman/Pit
Sophie Ciszek (AUS) – Fördäck
Sam Davies (GBR) – Vaktkapten/Ansvarig person
Abby Ehler (GBR) – Boat Captain/Pit
Stacey Jackson (AUS) – Fördäck
Annie Lush (GBR) – Rorsman/Trimmare
Elodie-Jane Mettraux (SUI) – Helm/Trimmare
Justine Mettraux (SUI) – Rorsman/Trimmare
Liz Wardley (AUS) – Vaktkapten

Libby Greenhalgh (GBR) – Testar som navigatör
Corinna Halloran (USA) – Testar som Onboard Reporter

Foto: Rick Tomlinson/Team SCA.