nyhetstest

KanuLocks låsbara spännband är ett spännband som inte bara säkrar lasten för transport utan även för stöld. Invävd i remmen finns två stycken 2,4 mm rostfria stålkablar. Ett effektivt hinder mot knivar och tänger i händerna på klåfingriga.

Idén till KanuLock föddes 2004 i Australien. Man ville hitta ett enkelt sätt att låsa fast sina surfbrädor på takräcket. Med en enkel och kompakt design som ledmotiv föddes KanuLock, och produkten används idag av entusiaster världen över för att låsa fast surfbrädor, kajaker, kanoter, snowboards, skidor, cyklar, verktyg och andra värdesaker som inte får plats i ditt fordon.

KanuLock är lika enkla att använda som en vanlig spännrem med kamlås. De pressgjutna vädertåliga låsen har ett mjukt skal som skyddar mot repor och skador.

Spännbanden finns i tre olika längder och säljs i 2-pack. Pris från 599 kr.

Info: www.overlander.se

Årets premiärsegling för briggen Tre Kronor af Stockholm sker samtidigt som den klassiska tävlingen Lidingö. Under sju timmar får Tre Kronors passagerare möjlighet att följa tävlingen samtidigt som deltagarna i tävlingen också får något vackert att titta på, när de inte har fullt upp med att manövrera den egna båten. Seglingen startar kl 09:00 från Kolskjulskajen på Kastellholmen.

Tre Kronor af Stockholm byggdes på Skeppsholmen under åren 1997 till 2008. Idag är hon en viktig symbol för Initiativet Hållbara Hav som arbetar för att rädda Östersjön.

Initiativet Hållbara Hav samarbetar med forskare, organisationer, företag och myndigheter för att driva opinion och skapa medvetenhet om vad som måste göras. På kort tid har Initiativet etablerat sig som en uppskattad aktör bland de som arbetar för en hållbar framtid för Östersjön.

Inom Initiativet används Tre Kronor af Stockholm som en mobil kommunikationsplattform i hamnar runt Östersjön och genomför en mängd olika aktiviteter. Seglingarna är en del i arbetet med att skapa ett engagemang bland människor för vårt vackra innanhav.

På lördag 10 maj genomförs Kusträddardagen, en av årets viktigaste praktiska aktioner mot den marina nedskräpningen. Aktionen, som leds av stiftelsen Håll Sverige Rent, genomförs utefter stora delar av Sveriges kuster. I Göteborg kommer Askims badplats att rensas. Äventyraren Renata Chlumska kommer där att utmana seglaren Anna-Karin S. Öjerskog om vem som samlar mest skräp under dagen.

– Nedskräpningen av våra hav är ett växande problem. Vi behöver agera på politisk nivå, men också genom aktioner där alla kan vara med och bidra till en bättre marin miljö. Därför är Kusträddardagen viktig, säger Jessica Ångström, verksamhetsansvarig Skräpfria hav, Håll Sverige Rent.

Nästan allt skräp i havet kommer från land någon gång, någonstans. Plast utgör 80 procent av skräpet, vilket är en effekt av den allt större plastkonsumtionen.

På 60 år har den årliga globala plasttillverkningen ökat från 1,5 till 245 miljoner ton. Hälften av denna plast går inte till återvinning. Ett resultat av detta är att enbart Bohuskusten tar emot omkring 8 000 kubikmeter skräp i varje år. I snitt sköljer Nordsjöns vågor upp närmare en kubikmeter skräp i timman – varje dag, året runt.

– Havet är vår miljö och arena. Därför är det självklart att vi vill vara med och praktiskt engagera oss som ambassadörer mot den marina nedskräpningen. Vi hoppas att fler väljer att ta ställning och bidra till att minska nedskräpningen och förstörelsen av våra hav, säger Renata Chlumska och Anna Karin S. Öjerskog.

Om aktionen vid Askims badplats
Håll Sverige Rents aktion Kusträddarna genomförs 10 maj tillsammans med Göteborgs kommun mellan klockan 11 – 15 vid Askims badplats.

Om Kusträddardagen
Kusträddardagen finansieras av Havs- och vattenmyndigheten tillsammans med Postkodlotteriet. Samma dag genomförs Clean Europe Day runtom i Europa. Även Håll Sverige Rents nordiska systerorganisationer uppmärksammar den marina nedskräpningen denna dag.

Bilden: Skräpplockare på strand på Västra Rossö, Strömstad, under Kusträddardagen 2012. Foto: Håll Sverige Rent.

Det italienska yachtvarvet CRN har fått den allra finaste utmärkelse ”Judges Commendation” för sitt bygge M/Y Chopi Chopi. Båten är en 80 m superyacht som vid ”The World Superyachts Awards” 3 maj belönades som bästa bygge. CRN är en del av Ferretti Group och specialiserar sig på helt kundbyggda megayachter i stål och aluminium i storlek från 40 till 90 m.

”The World Superyachts Awards” organiseras av förlagsgruppen Boat International Media. Den är till för at lyfta fram större motoryachter på 2 000 ton och däröver. Det här årets ceremoni hölls vid National Maritime Museum i Amsterdam med deltagare från hela världen.

Bakom Chopi Chopi, som har fått stor uppmärksamhet i internationella yachttidningar, CRN i samarbete med arkitektfirman Zuccon International Project och Laura Sessa, son har varit ansvarig för styling och koncept.

Chopi Chopi är med sina 80 m den största megayacht som har byggts hos CRN och en av de största någonsin i Italien, som är ett av världens största länder för megayachter. Yachten är som en enda stor utställning av italiensk design och hantverk. Hon är helt och hållet konstruerad vid CRN i Ancona. Chopi Chopi är byggd i stål och aluminium med sex däck för upp till tolv gäster i sex sviter, 30 personers besättning (!) och nio personer i ytterligare servicebesättning.

Yachten är konstruerad och designad som ett ”hus” med all lyx man kan tänka sig och mer därtill.

Även sommaren 2014 förstärks trafiken på Holmöleden med en passagerarbåt och en lastbåt, när den ordinarie färjan Helena Elisabeth i maj går på varv för sedvanligt underhållsarbete under några veckor.

Helena Elisabeth ersätts av ett annat passagerarfartyg och i mitten av maj kommer vägfärjan Sanna att förstärka leden som lastfartyg.

– Vi är glada att även i år erbjuda en förstärkning av sjölinjetrafiken, på samma sätt som vi gjorde förra året, säger Hans Söderqvist, nautisk expert på Färjerederiet.

Samtidigt löper renoveringsarbetet av den nyinköpta färjan Capella på enligt tidplan på varv i Lysekil. Målet är att Capella ska sättas in på Holmöleden i år.

Capella kommer att mångdubbla lastkapaciteten för fordon och erbjuder flera passagerarsalonger. Hon är tio meter längre än Helena Elisabeth och det ställer nya krav på färjelägen och angöring. Det finns inga hinder för att hon ska gå i trafik med de befintliga landanläggningarna, men Färjerederiet kommer ändå att genomföra vissa förbättringar på leden för att underlätta trafiken.

– Säkerhet, seglingsegenskaper och komfort ombord ska vara tillgodosett före Capellas trafikstart, understryker Hans Söderqvist.

Den som är intresserad av att ta del av bilder och information kring renoveringen av Capella, kan följa projektet via Trafikverkets hemsida: Holmöleden.

Holmöleden är den längsta färjeled som trafikeras av Färjerederiet. Holmön ligger utanför Umeå, mellan svenska fastlandet och Finland. Färden från färjeläget i Norrfjärden och till Holmön tar drygt en halvtimme och går över öppet hav. Det är sedan tidigare beslutat att färjan till Holmön ska förbli ett statligt ansvar.

Hjälmare Kanal AB, som är helägt av Sveaskog, får Per Eriksson som ny vd. Per har tidigare arbetat som affärsansvarig för fastighetsutveckling på Sveaskog.

Hjälmare kanal är Sveriges äldsta kanal som fortfarande är i bruk, och trafikeras årligen av hundratals fritidsbåtar och passagerarfartyg. I år firar dessutom Hjälmare kanal 375-årsjubileum.

– Den stora restaureringen av kanalen avslutas i år, och det blir min första utmaning att färdigställa det projektet. Sveaskog har satt in en stor mängd stockar som ska förhindra ras – en nödvändig satsning för att säkerställa att kanalen fungerar väl i framtiden. Glädjande nog ökar antalet besökare under sommarsäsongen, och då måste vi ta vårt ansvar för en långsiktigt fungerande kanal, säger Per Eriksson, vd på Hjälmare Kanal AB.

I år är kanalen öppen från den 6 juni till den 17 augusti. Såväl båtentusiaster som övriga besökare erbjuds en rad upplevelser och aktiviteter såsom slussning, båtliv, vacker natur, bad, vandringsleder och intressanta kulturmiljöer.

Hjälmare kanal är ett attraktivt besöksmål och trafikeras i första hand av fritidsbåtar, men också av passagerarbåtar som går regelbundna turer under sommarsäsongen. Den som färdas med båt genom kanalen från Gravudden vid Arbogaån till Notholmen i Hjälmaren passerar nio slussar, som öppnas för hand precis som för 375 år sedan.

– Hjälmare kanal är ett av Mellansveriges vackraste och mest välbevarade kulturarv. I framtiden kommer vi att satsa ännu mer på att locka besökare. Det förutsätter att vi fortsätter arbeta för att bevara den unika naturmiljön, en kanal som kan hantera dagens båttrafik och erbjuder attraktiva upplevelser även till de besökare som inte trafikerar kanalen. Jag är övertygad om att vi kan uppnå det, säger Per Eriksson.

Sammanlagt har över 150 båtar deltagit i Whitbread och Volvo Ocean Race sedan starten 1973 – men var är de idag? Just nu pågår ett projekt som letar reda på alla båtar och gräver fram deras historia.

Projektet är ett samarbete mellan Volvo Ocean Race och målgången för tävlingen i Göteborg och går under namnet ”Where are they now?”.

Målet är att leta reda på alla båtar som deltagit i världens största jordenruntkappsegling sedan starten 1973. Ett omfattande researcharbete som kommer att resultera i en utställning i Alicante, Göteborg och eventuellt andra hamnstop för Volvo Ocean Race 2014-15. Utställningen kommer att vara öppen och gratis för publiken, allt för att hålla tävlingens historia levande.

Varje båt som deltagit i tävlingen har en personlighet och unik historia, precis som seglarna ombord. Projektet kommer också att bjuda in seglare för att de ska kunna berätta vad de upplevde under resan runt jorden och vad de gör idag.

Kanske har du information om någon båt och svar på nedanstående frågor. Kolla i så fall in projektet på Facebook eller hör av dig till neith@brandspot.com

Where are they now på Facebook: https://www.facebook.com/watkwrtwrvor

Information som efterfrågas:
– Har du högupplösta bilder på båtarna där de finns idag?
– Var och när byggdes båten?
– Vem äger båten?
– Vad var syftet med att båten byggdes?
– Känner du till intressanta berättelser från båtens historia?
– Vem var skeppare på båten under tävlingen?
– Har du en besättningslista?
– Vad hände med båten efter tävlingen?
– Vem har köpt eller sålt båten genom åren?
– Var finns båten idag?

Foto: Volvo Ocean Race.

Den rikstäckande båthandlarkedjan Interboat väljer återigen båtförsäkringsspecialisten Svedea som exklusiv försäkringspartner. Det nya avtalet innebär en fortsättning på det samarbete som inleddes i samband med Svedeas entré på marknaden och gäller under de kommande tre åren.

Svedea och Interboat har tecknat ett treårigt samarbetsavtal avseende försäkring för nya och begagnade båtar som säljs genom någon av Interboat-kedjans tio medlemmar från Luleå i norr till Karlshamn i söder. Avtalet innebär en fortsättning på det samarbete som Interboat och Svedea inledde 2011 i samband med Svedeas entré på marknaden.

– Interboat är precis som vi en framtidsorienterad aktör och vi är mycket nöjda med att få fortsatt förtroende som försäkringspartner. För Interboats kunder innebär avtalet konkreta fördelar, bland annat genom den unika Interboat-garantin som ger skydd mot dolda fel på maskinell utrustning, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för privatförsäkring på Svedea.

– Interboat är ett starkt varumärke som borgar för kvalitet. Vi ställer höga krav på våra samarbetspartners och är mycket nöjda med vad Svedea hittills levererat. Att kunna erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga försäkringar är viktigt för oss och det känns tryggt att fortsätta med Svedea, säger Tomas Vallmar, marknadschef på Interboat.

Snabb och effektiv skadereglering prioriteras av både Interboat och Svedea. Den svenska båtsäsongen är kort och det är därför viktigt för båtägarna att snabbt kunna komma tillbaka ut på sjön efter en eventuell skada.

– Svedea och Interboat har samma syn på vad som är kvalitet inom båtförsäkring och erfarenheterna efter de tre första årens samarbete är goda. Det känns stimulerande att fortsätta som partner till Interboat, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

I dagarna levererar Rosättra Båtvarv en Linjett 37 med hybridmotor från Nanni, modell N4.38. Det blir Sveriges första segelbåt med integrerad hybridmotor.

Den nyproducerade Linjett 37:ans hybridmotor består av en dieselmotor på 37 hk och en integrerad elmotor på 5 kW. Ett litium jon batteri på 5 kW ger en snabb återladdning på endast 1 timme (i teorin) vid dieseldrift. Kapaciteten förväntas vara 4,5 knop i cirka 3 timmar, vilket är imponerande, och hybriden kommer alltså kunna användas till betydligt mer än bara hjälpmotor för in- och utfart från hamnar.

– Framtiden går mot integrerade hybridmotorer och kanske till och med rena elmotorer med en mindre hjälpmotor (diesel) som enbart laddar batterierna spår Kristoffer Gustavsson på Rosättra Båtvarv.

Tidigare hybridmotorer har inneburit en separat 3-fas motor vid sidan om dieselmotorn som tar mycket plats. Nanni har en unik lösning för integrerad hybrid som endast innebär en förlängning på motorn med 12,5 cm för hela monteringen. Detta kräver att inredningen anpassas något, vilket är Rosättras specialitet vid nyproduktion.

Kunden har valt att installera en integrerad hybrid av flera skäl;

– Tanken är ett långsiktigt ägande och en hybridmotor är härligt ljudlös och miljövänlig men kan även vara en framtidssäkring på andrahandsmarknaden om cirka 20 år säger Kristoffer Gustafsson, Rosättra Båtvarv.

På Rosättra Båtvarv ser man fram emot att följa denna speciella Linjett 37:a och återkommer med utfall när båten är provkörd om någon vecka.

– Nanni har lång erfarenhet och erbjuder driftsäkerhet. Dessutom med förfinade detaljer för kompakt mått vilket är unikt, säger Ola Leemhuis på Centerline, generalagent för Nanni i Sverige

Rosättra Båtvarv är ett av Sveriges äldsta båtvarv. Idag konstruerar och bygger varvet de Linjettbåtar. Varvet har anor sedan 1800-talet och är därmed ostkustens äldsta varv.

Läkemedelsrester kan utgöra ett problem för både växter och djur i sjöar och hav. Det visar en ny avhandling från Stockholms universitet om hur läkemedel påverkar organismer från Östersjön. Läkemedel visar sig ha både en direkt effekt på flera olika arter och påverkar hur arterna samverkar vilket kan ge stora effekter i ekosystemet.

Trots att många läkemedel bryts ner, antingen i kroppen eller i reningsverk, kvarstår ett stort antal läkemedel i reningsverkens utloppsvatten som når sjöar och hav. Hanna Oskarsson, nybliven doktor vid Stockholms universitet, har studerat hur blåmusslor, små kräftdjur och alger från Östersjön påverkas när de utsätts för de smärtstillande läkemedlen diklofenak och ibuprofen (återfinns i t.ex. Voltaren och Ipren) och betablockeraren propranolol (den verksamma substansen i t.ex. Inderal).

– Läkemedlen som organismerna exponerades för togs upp av både växter och djur och påverkade deras fysiologi, exempelvis hur snabbt de andades och hur mycket de åt. Experimenten visade också att djur som samlats in från olika platser reagerade olika och återhämtade sig till olika grad när exponeringen togs bort, säger Hanna Oskarsson.

Läkemedel är framtagna för att påverka biologiska system och för att vara stabila nog att inte brytas ner innan de utfört sin uppgift. Trots att man vet att förekomsten av läkemedel i miljön har ökat är kunskapen begränsad om deras effekter på organismer som substanserna inte är utvecklade för. En viktig målsättning med undersökningarna var därför att studera hur läkemedel påverkar organismer under förhållanden som liknar deras naturliga miljö i så stor utsträckning som möjligt.

– Genom att exponera flera arter från samma område samtidigt, kunde jag se att även interaktioner mellan arterna påverkades. Den totala effekten av läkemedel är alltså större än att enskilda arters fysiologi påverkas. Sådana indirekta effekter upptäcks inte i de enartsstudier som vanligtvis utförs när effekter av läkemedel och andra kemikalier undersöks, säger Hanna Oskarsson.

Påverkan av föroreningar som läkemedel kan vara extra problematiskt för Östersjön som är ett känsligt hav med få arter och en lång föroreningshistoria.

– För att förstå hur läkemedel påverkar Östersjöns växter och djur och bedöma miljöriskerna är det viktigt att förstå hur läkemedel påverkar organismer som exponeras under lång tid. Men också hur olika läkemedel samverkar, hur olika arter påverkar varandra och att växter och djur från olika platser kan påverkas på olika sätt. I min forskning har jag kunnat se att allt detta påverkar effekten av läkemedel hos organismer från Östersjön, säger Hanna Oskarsson.

Avhandlingen
Pharmaecological perspectives: Exposure studies using coastal Baltic Sea organisms

Kommentarer

Gunnar Lindgren 22:14:30 2014-05-12

Det är med stor sorg jag ser hur rapport efter rapport har höga ambitioner att skydda vattensystemen och dess växter och djur från läkemedel, hormoner m m. Men det mesta hamnar i slammet – ju mindre i utgående vatten från reningsverken, desto mer hamnar i slammet. Men ingen lyfter ett finger för att skydda organismer i åkermark och i sista hand livsmedelskonsumenten från samma ämnen som väcker oro i vattensammanhang.
Skulle någon komma på iden att sprida slammet i havet skulle detta med rätta ses som ett oerhört miljöbrott – men inte om det sprids på livsmedelsproducerande åkermark. Vi vet exempelvis att nanopartiklar tas upp daggmaskar, att soja tar upp antibakteriella ämnen som triclosan och att dräktiga fårtackor som betar på slamspridd mark får skör benstomme.
Slammet skall brännas och fosfor skall utvinnas ur askan. I Schweiz och Holland sprids inget slam längre och i Tyskland bränns allt mer av slammet. Det är den vägen vi måste gå!

ÅF Inshore Race kappseglas i år som en ren inomskärssegling med start och mål lördag 28 juni på Stockholms ström. Seglare, som inte är bortskämda med stor publik och uppmärksamhet, får nu tävla inför 10 000-tals åskådare. Och på kvällen kommer de bästa att hyllas med fina priser på Skeppholmens scen inför stor publik.

Arrangörsklubben KSSS kommer att bestämma en bana efter väder och vindprognos. Men båtarna kommer att starta runt lunchtid och segla ut förbi Nackas stränder och tillbaka till city efter några timmar.

ÅF Inshore Race avgörs alltså dagen innan starten av ”stora” ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) och kan ses som en uppvärmning eller prolog inför söndagen. Det är inga problem att delta i båda tävlingarna – men absolut inte heller ett måste.

ÅF Inshore Race är ett perfekt steg in i kappseglingsvärlden för de som inte vill, kan eller är redo att ge sig ut på havet och runda Gotland. Alla kan verkligen vara med och kämpa om den totala segern. 2013 vanns kappseglingen av en Folkbåt i trä.

Passa på att utnyttja detta unika tillfälle att kappsegla mitt i Stockholms hjärta och i den närmaste skärgården. Tävlingen är öppen för alla båtar som har ett SRS-tal/mätbrev och utan andra säkerhetskrav än att motor och VHF-radio är obligatoriskt. För säkerheten och samspelet med nyttotrafiken har antalet deltagare maximerats till 100.

ÅF Inshore Race ger båtklubbar i Stockholms närhet och kring Mälaren ett nytt tävlingstillfälle nära hemmahamnen. Med årets utformning blir det mer närvaro för både publik och deltagare. Prisutdelningen, eftersnacket och den sociala gemenskapen efter kappseglingen på lördag är för många lika viktig som själva seglingen.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: http://www.ksss.se/AFOR/AF-Inshore-Race-2014/

Ben Halpern kommer till Stockholm den 12-16 maj för att tillsammans med forskare vid Stockholms universitet ta fram ett Baltic Health Index, för bedömning av Östersjöns tillstånd. Ben Halpern som är verksam vid UC Santa Barbara, har tillsammans med sitt team utvecklat Ocean Health Index, ett verktyg för bedömning av världshavens hälsa.

– Jag ser fram emot att tillbringa en vecka på Stockholms universitet, och hoppas att vi tillsammans kan odla fruktbara samarbeten och vidareutveckla Ocean Health Index för att skapa ett Baltic Health Index, säger Ben Halpern som är professor i marinbiologi och miljövård vid Bren School of Environmental Science & Management på UC Santa Barbara.

Ocean Health Index, som har publicerats i Nature, är den första omfattande globala bedömningen som inkluderar människor som en del av havens ekosystem.

I såväl Sverige som övriga Europa utvecklas nu en sammanhållen havs- och vattenpolitik där man integrerar politik för tillväxt och välstånd med hållbart utnyttjande av haven. För att följa upp målen för miljökvalitet och ekosystemhälsa ökar behovet av en vetenskaplig förståelse för miljötillståndet i haven. Därför ska nu forskare vid Stockholms universitet arbeta med att utveckla ett Baltic Health Index.

Halpern är inbjuden av Dr Thorsten Blenckner som är forskare vid Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet och nätverkssamordnare för det strategiska forskningsprogrammet BEAM (Baltic Ecosystem Adaptive Management). Halpern och Blenckner träffades i Santa Barbara i juni 2013. De började då diskutera eventuella samarbeten för att bedöma Östersjön tillstånd.

– Östersjön är ett av de mest utnyttjade, men också mest välstuderade marina ekosystemen, och Stockholms universitet är känt för sin framstående havsforskning. Därför är det ett spännande och utmärkt tillfälle att utforska tillämpningen av Ocean Health Index för Östersjöregionen, säger Ben Halpern.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill endast tillåta stängda ”scrubbers” för rening av fartygsbränsle. HaV vill också att vattnet från denna process endast ska få tömmas i miljösäkra anläggningar i hamn.

– Tvättvattnet innehåller svavel i form av svaveldioxid som bidrar till havsförsurningen. Det kan också innehålla andra ämnen som är skadliga för havsmiljön. Därför vill vi inte tillåta att det töms i havet, säger Jessica Hjerpe Olausson.

HaV lämnade i går sitt yttrande till miljödepartementet angående förslaget om ändring i förordningen om svavelhaltigt bränsle (1998:946). Ändringen görs för att införliva EU:s ändringsdirektiv vad gäller svavelhalten i marina bränslen (2012/33/EU) i svensk lagstiftning. Direktivet innehåller bland annat bestämmelser som syftar till att minska utsläppen av svaveloxider från fartyg inom EU. Nästa år ska högsta tillåtna svavelinnehåll i fartygsbränsle vara nere i 0,1 procent i Östersjön, Nordsjön och Engelska Kanalen.

– Vi välkomnar att ändringsdirektivet nu införlivas i svensk lag. Men vi anser att det finns några frågetecken och otydligheter i den föreslagna bestämmelsen, säger Jessica Hjerpe Olausson, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

I dagsläget finns det tre sätt för rederierna minska svavelutsläppen till den nivå som krävs efter 2015: använda ett svavelfritt bränsle, naturgas eller ”scrubbers” som renar rökgaserna från bränslet ombord. Genom att scrubba eller tvätta avgaserna i havsvatten minskar utsläppet av försurande svaveloxid till atmosfären. Å andra sidan är tvättvattnet mycket surt, cirka pH 3 att jämföra med havsvattnets naturliga ca pH 8.

Enligt den föreslagna bestämmelsen får tvättvattnet släppas ut i havet ”endast om det kan visas att tvättvattnet inte har någon betydande effekt och inte utgör någon risk för människors hälsa eller miljön”.

– Det behöver bli tydligare vem som har ansvar att visa att kraven uppfylls och hur detta ska gå till. I EU:s skrivning framgår att det är fartygsoperatören som visa effekterna av tvättvattnet. Detta bör framgå även i den svenska bestämmelsen, säger Jessica Hjerpe Olausson.

Transportstyrelsen är den myndighet som ska se till att bestämmelserna efterlevs. HaV anser att det i förslaget är oklart vad som ska kontrolleras och hur det ska gå till.

– Vi menar att i stor sett omöjligt att visa att tvättvattnet inte utgör ”någon betydande effekt på och inte utgör någon risk för människors hälsa eller miljön”, säger Jessica Hjerpe Olausson.

– Tvärtom så kan det innebära att en större andel av svaveldioxiden når havsmiljön än om svavlet släppts ut i luften, risken är att det blir en slags genväg för försurningsprocessen.

HaV pekar i sitt yttrande också på att hamnarna måste kunna göra sig av med tvättvattnet på ett miljösäkert sätt och att det ska vara enkelt att ändra lagen om dagens tekniker för att tvätta rökgaser är olämpliga eller lämpliga utifrån miljösynpunkt.

Källa: HaV.

Söndagens medaljrace i GKSS Olympic Class Regatta seglades i fantastiska förhållande med solsken och en tilltagande vind mellan 2 och 7 m/s. Det var spännande, publikvänliga seglingar med två duktiga speakers i form av OS-medaljör Rasmus Myrgren och Stefan Rahm, förbundsdirektör på Svenska Seglarförbundet, och en mycket glad Thomas Rahm, GKSS chefstränare.

– Det är roligt att vi som klubb har med många deltagare i regattan, och framför allt att vi i klubben har vinnarna i 49er, 49er FX och laser standard. Den tätaste striden utspelade sig i laser standard mellan Emil Cedergårdh, GKSS och Jesper Stålheim, KSSS. Vid återkallelsen för tjuvstart vände vi båda, och jag gjorde en bra upphämtning och kontrollerade fältet på andra kryssen från min andra plats, säger Emil.

– På sista länsen trodde jag att det var klart. Men vinden kom bakifrån och Jesper med flera kom i kapp, och det blev tätt i slutstriden, och till sist var det tur att jag lyckades få till det avslutar Emil Cedergårdh med.

Lisa Ericson och Hanna Klinga, GKSS vann både medaljracet och regattan i 49er FX.

– Det var kul med ett kort intensivt race, det blev mycket adrenalin i kroppen säger Lisa Ericson.

– Dessutom att få publik och så mycket publik på hemmaplan höjde tempot, vi är inte vana vid att ha åskådare, säger Hanna Klinga.

Resultaten finns i sin helhet på http://www.gkss.se/en/Events/OCR/menu/OCRresults/

Bilder:
49er FX medaljrace Lisa Ericson och Hanna Klinga, fotograf Stina Jansson
Emil Cedergårdh målgång, fotograf Stina Jansson

Info: www.gkss.se

Det är inte bara biologin i insjöar som varierar med klimat och andra miljöfaktorer, det gör även kemin. Mer kunskap om detta behövs för att förstå sjöars ekologi och deras roll för kolomsättning och klimat. Idag publicerar en internationell forskargrupp ledd från Uppsala universitet en omfattande studie av organiska föreningars sammansättning i den ansedda tidskriften Nature Communications.

– Sjövattnet är som en mycket tunn buljong med flera tusen olika ingredienser i receptet, alla med olika egenskaper. Samtidigt är många av molekylerna vanliga i ett brett spektrum av olika miljöer. Vi har till exempel, i den väldigt komplexa kemiska blandningen, hittat samma komponenter som kolleger beskrivit från Kongo-floden. Och de reagerar på miljöfaktorer på samma sätt i tropikerna som i Sverige, säger professor Lars Tranvik, som lett studien.

Världens alla insjöar täcker endast tre procent av kontinenternas yta, men spelar ändå en mycket stor roll i planetens kolomsättning. Bland annat sker ett utflöde av koldioxid till atmosfären. Detta beror till stor del på att sjöarna tar emot stora mängder organiskt material från det omgivande landskapet, som också omvandlas i vattnet med hjälp av mikroorganismer.

Merparten av detta organiska material finns i löst form i vattnet och består av tusentals olika molekyler. Den aktuella studien är den mest omfattande undersökningen hittills av hur sammansättningen av dessa organiska föreningar formas av processer i sjöarna och i landskapet. Forskarna har analyserat det lösta organiska materialet i 120 insjöar från norr till söder i Sverige, och hur dess sammansättning varierar med klimat och andra faktorer.

Studien är ett samarbete mellan en grupp forskare inom forskningsprogrammet för limnologi vid Uppsala universitet och Max-Planck-institutet för marin mikrobiologi i Bremen/universitetet i Oldenburg. Den bygger bland annat på den nationella miljöövervakningen med all dess information om insjöarnas vattenkemi och andra egenskaper. Forskarna har också gjort detaljerade analyser av det organiska materialet med hjälp av ett kraftfullt instrument i Tyskland – en högupplösande masspektrometer.

Resultaten visar att inte bara den biologiska mångfalden, utan även den kemiska mångfalden, kontrolleras av olika miljöfaktorer. I sjöar med lång omsättningstid, dvs där vattnet stannar kvar länge innan det transporteras vidare nedströms, bryts till exempel molekylerna från omgivande skogar och myrar i stor utsträckning ned.

– Detta leder till att det blir en helt annan kemisk sammansättning, där inslaget av föreningar som bildats av växtplankton i sjöarna blir mer framträdande, säger Anne Kellerman, som är doktorand och artikelns huvudförfattare.

Genom att jämföra sjöar i olika klimat kan vi få en bild av vilken kemisk sammansättning vattnen kommer att få i ett framtida klimat med högre temperatur och nederbörd. Detta har bland annat konsekvenser för hur framtidens dricksvattenförsörjning skall utformas.

– Vi fortsätter nu våra undersökningar av naturens kemiska mångfald med att försöka utröna vilka mekanismer som ligger bakom de mönster vi ser. Vad är det som kontrollerar att organiskt material i vissa fall bevaras i naturen under lång tid, och varför det under andra förhållanden bryts ner snabbt?” säger Lars Tranvik.

Forskningen bedrivs inom en stark forskningsmiljö finansierad av forskningsrådet Formas, ”Color of Water”, som analyserar pågående och framtida förändringar i insjöarnas organiska material, och hur detta påverkar dricksvattenproduktion såväl som sjöarnas ekologi.

Referens: Kellerman, A.M., Dittmar, T., Kothawala, D.N., and Tranvik. L. J Chemodiversity of dissolved organic matter in lakes driven by climate and hydrology. Nature Communications
DOI: 10.1038/ncomms4804

Programmet i Almedalen syftar till att öka medvetenheten om Östersjöns situation och är utarbetat av forskare och experter vid Stockholms universitet, Kemikalieinspektionen, Läkemedelsverket, Trossa, Mistra Pharma och Svenskt Vatten. Under veckan hålls intressanta presentationer och seminarier, ungdomspolitiker från samtliga partier samlas för paneldebatt och den nya miljöutställningen invigs.

”För 7:e året närvarar vi under Almedalsveckan, vi deltar tillsammans med våra partners och vårt nätverk, genom att väcka debatt och synas i Almedalen med våra angelägna budskap om Östersjöns situation har vi möjlighet att nå politiker och beslutsfattare. Almedalen har visat sig vara en utmärkt plats att få ut budskap och skapa nya kontakter” säger Göran Lindstedt, Vd för Initiativet Hållbara Hav.

Miljöutställningen och briggen Tre Kronor af Stockholm anländer till Visby den 29 juni. Initiativet Hållbar Havs miljöutställning invigs av miljöminister Lena Ek under f.m. den 30 juni. Seminarier baserade på olika delar av miljöutställningen presenteras under 30 juni och 1 juli av föredragshållare från Stockholms universitet, Kemikalieinspektionen, Läkemedelsverket, Trossa, Mistra Pharma och Svenskt Vatten m.fl.

Tema för Initiativets nya miljöutställning är plast, kemikalier och läkemedel i vår hemmiljö. Mycket av det vi använder oss av hemma hamnar så småningom i våra vattendrag. Bästa sättet att förhindra detta är att börja i hemmet. Utställningen har därför utformats som en ”etta med kök” där man hittar produkter som vi omger oss med i vår vardag. Här finns information om vilka som är skadliga och hur vi kan undvika eller hitta alternativ till dessa. Utställningen kommer sen turnera i Sverige under två år och visas i ca 20 städer.

”Vi har med vår utställning hittat ett mycket effektivt sätt att nå ut, röra och beröra, och kanske ibland uppröra, den breda allmänheten, tillsammans med fartyget blir vi ett spännande och intressant inslag när vi kommer till en ny stad” säger Göran Lindstedt.

Samtliga partier är representerade av en ungdomspolitiker under den paneldebatt som kommer att ske onsdagen den 2 juli och som leds av Folke Rydén, journalist och filmare. Under debatten ges ungdomspolitikerna möjlighet att återge hur de ser på Östersjöns situation och vad de kommer att bidra med för ett framtida friskt Östersjön att lämna till kommande generationer.

Miljöutställningen finns på plats i Visby hamn intill briggen Tre Kronor af Stockholm hela Almedalsveckan och seminarier och paneldebatter sker ombord eller på kaj vid utställningen.

Produktguiden från International Färg finns nu att ladda ner som app för iOS och Android, vilket ger båtägare möjlighet att snabbare och enklare skaffa sig information om produkter och målningssystem.

I den nya gratisappen kan man också enkelt räkna ut hur mycket färg som går åt beroende på storlek och typ av båt. Man kan söka efter närmaste butik och man hittar också bland annat en sektion om hälsa och säkerhet.

Uppdateringar kommer löpande med ytterligare funktioner så att informationen hela tiden hålls aktuell. Som ett första steg lanseras Internationals nya app på svenska, engelska, tyska och holländska.

Ladda ner appen på https://itunes.apple.com/se/app/boat-paint-guide/id787504739?mt=8

Alternativ: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.interlux.boatpaintguide

Garmin presenterar ett stort testprogram i samband med lanseringen av nya actionkameran VIRB Elite. VIRB Elite är Garmins senaste resultat av 25 års utveckling av produkter inom satellitnavigering i kombination med friluftsliv. För att visa kamerans alla starka sidor söker företaget nu 25 personer som vill testa VIRB Elite och dela med sig av sina filmer och sin feedback.

Under maj och juni kommer Garmin att utse 25 testpersoner inom olika segment. Testpersonerna får varsin VIRB Elite som de skall filma med. Filmerna ska de sedan redigera och publicera på testprogrammets hemsida. De kommer också få utvärdera kameran och ge feedback på sex olika kriterier: bildkvalitet, batteritid, hållbarhet, vattentäthet, användarvänlighet och redigeringsprogrammet VIRB Edit.

Testprogrammet kommer att pågå under hela sommaren 2014 och är öppet för alla. Med sin extrema mångsidighet är VIRB designad för att användas av vem som helst. Oavsett om du gillar skateboard, BMX, skidåkning, vindsurfing, snowboard, mountainbike, motorcykel, rugby, vandring, segelflyg, segling, dykning eller kitesurfing så är VIRB den perfekta kameran att föreviga dina äventyr med. Eller varför inte filma dina barns första steg eller cykeltur?

För att göra testet så representativt som möjligt, kommer Garmin välja olika typer av människor som brinner för just sin passion. Det innebär att alla utövare av en sport, eller annan form av aktivitet är välkomna att ansöka om att få delta.

Besök www.testagarminvirb.se för att ansöka.

Garmin VIRB Elite är en vattentät 1080p HD actionkamera med 1.4-tums Chroma-skärm i färg och tre timmars batteritid. Den har inbyggd GPS, accelerometer och höjdmätare och kan kopplas till pulsband, kadensmätare och temperatursensor för att visa all data på filmen du spelar in.

Den 30 och 31 maj samt 1 juni har alla som vill möjlighet att sälja sin båt på ”Båtar i Henån”. Under dessa vårdagar kan du jämföra ett stort antal både nya och begagnade båtar, för att kunna göra rätt val när du köper båt.

Här kan du också prata försäkring, finansiering och service. Träffa tillbehörsleverantörer och få råd och tips för ett ännu bättre båtliv.

Sälj din båt på Båtvisningshelgen
Har du som privatperson planer på att sälja din båt, antingen det är en segel- eller motorbåt, erbjuder Yacht Center Orust en ”visningsplats”, för att du skall kunna visa din båt och sälja den till någon av alla besökare. Det kommer att bli drygt 20 platser vid norra pontonbryggan i Orust kommuns gästhamn.

Information och bokning av visningsplats
Under perioden 29/5–1/6 är samtliga båtplatser på norra pontonbryggan i Orust kommuns gästhamn reserverade för privata båtar som är till salu och som deltar i Båtvisningshelgen 2014.

Detta är ett arrangemang i samarbete mellan föreningen Yacht Center Orust och Orust kommun.
Kontakta XLNT Yachting för prisinformation och bokning:
info@xlntyachting.se +46 701 692 398

Andra dagens seglingar i Olympic Class Regatta bjöd på stabila vindar och många seglingsdueller, varav några varit oväntade men mycket roliga för GKSS-seglare.

– Det är roligt att det är stort gäng från GKSS som seglar Laser standard säger GKSS chefstränare Thomas Rahm. Två av GKSS egna seglare som är med i morgondagens medaljrace är Emil Bengtsson och Emil Cedergårdh i laser standard. I 49er leder Carl P Sylvan och Otto Hamel stort, 49er FX är det tätt mellan Julia Gross och Cecilia Jonsson, KSSS och Lisa Ericsson och Hanna Klinga, GKSS.

I gårdagens seglingar hade 470-besättningen från GKSS Carl-Fredrik Fock och Marcus Dackhammar slagit Anton Dahlberg och Fredrik Bergström, KSSS. Det betyder att det är mycket jämnt inför söndagen, avslutar Thomas Rahm.

– Det är roligt att flera och flera juniorseglare strömmar till klubben och vill vara med och träna hårt och utvecklas säger vår juniortränare Daniel Birgmark. Daniel fortsätter att berätta om Laser 4.7, där William Carlsson, GKSS vann Laser Grand Pri, och leder klassen efter två dagar.

På andra plats i Laser 4.7 ligger Gustav Theander tvåa och Erik Landmark, GKSS ligger tre. Detta är tre hårt tränade unga pojkar som är mycket målmedvetna och sporrar varandra i sin träning.

– I Laser radial har Lovisa Karlsson, GKSS seglat bra, så även Julia Carlsson och även de seglar medaljrace i morgon. Bäst från GKSS i 29er är hittills Axel Rahm och Andra Duboius, avslutar Daniel Birgmark med.

Under söndagen startar de första seglingarna klockan 09 och medaljracen seglas från klockan 12. Då kommer vår OS-medaljör i laser Rasmus Myrgren och Stefan Rahm från Svenska seglarförbundet att vara speaker ute på piren för åskådarna på plats.

Bilderna:
Tätt i 470. Foto: Stina Jansson.
49er på startlinjen. Foto: Stina Jansson.

Info: www.gkss.se

I somras skänkte Returpack tio öre per importerad burk som pantades i svenska automater till Sjöräddningssällskapet. Hela 18 miljoner pantlösa burkar samlades in. Pengarna har använts till att förse våra 2 000 frivilliga sjöräddare med var sin egen, specialutvecklad flytväst. I dag överlämnade Returpack de första västarna till Sjöräddningssällskapets station på Rörö i Göteborgs skärgård.

I strålande sol kunde Returpacks marknadsansvariga Katarina Lundell lämna över de första flytvästarna till RS Rörös frivilliga sjöräddare. Ett premiärdopp visade att de fungerar perfekt för uppgiften, att hjälpa sjöräddarna att rädda liv till sjöss.

– Samarbetet med Sjöräddningssällskapet har bestått av två delar. Dels att öka medvetenheten om att även utländska burkar har ett värde och dels genom att öka tillgängligheten till pantställen även på fritiden. Under förra sommaren pantade svenska folket 18 miljoner burkar utan pant. Detta gjorde att Returpack nu skänker 1,8 miljoner kronor till Sjöräddningssällskapet. Förutom pengarna bidrar de insamlade burkarna även till minskad nedskräpning och att burkarna kan bli nya burkar, säger Katarina Lundell.

Flytvästarna är specialutvecklade för Sjöräddningssällskapets behov i samarbete med Baltic. De är deplacerande (fasta flytkuddar) och är därmed enklare att arbeta med i vattnet jämfört med de uppblåsbara modellerna och därtill näst intill underhållsfria.

– På två tusen frivilliga sjöräddare sitter nu en egen flytväst – och det är tack vare Sveriges alla pantare. Så när du nästa gång ser en frivillig sjöräddare, kan du tänka att det är dina tomburkar som håller honom eller henne flytande i sitt tuffa och helt ideella sjöräddningsarbete, säger Anton Kock, utrustningsansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Utöver sommarkampanjen har sjöräddningsstationerna själva samlat in och pantat burkar. RS Rörö är den station som lyckats panta allra mest, totalt har de samlat in över 140 000 kronor.

– Det finns en enorm drivkraft i att göra något bra tillsammans, och det gäller inte bara sjöräddning. Att panta burkar och minska nedskräpningen gagnar ju alla som vistas i vår fina skärgård. Även om man inte är båtmänniska så måste man ju tycka att det är bra!, säger Jesper Jensen, stationsansvarig på RS Rörö.

Samarbetet med Returpack är en viktig miljöhandling. Burkar som annars skulle ha hamnat i soporna – eller ännu värre – i havet eller längs våra stränder, har istället tagits om hand och återvunnits.

Info: www.ssrs.se

Kommentarer

Jan-Eric Lampinen 10:46:08 2014-05-03

Var kan man panta sådana burkar??

Amerikanska lyxyachtstillverkaren Palmer Johnson introducerade en ny 58 fots sportbåt vid Singapore Yacht Show. Därmed gör denna välkända yachtproducent tvärtom mot många andra varv och tar steget ”ner” i den mycket konkurrensutsatta båtmarknaden kring 50 fot.

Superyachtbyggaren Palmer Johnson är dock inte ensamma om att bygga mindre yachter. Även italienska Wider Yachts, som har blivit kända för sin utfällbara båt, presenterade planer för en ny båt vid Singapore Yacht Show.

Palmer Johnsons nyhet är den 17,6 m långa PJ58 Open Sport, som byggs helt i kolfiber. På den stora bilden här intill syns en större båt från samma företag, Palmer Johnsons 35M Carbon Sport. Vi har tyvärr inte fått några bilder på PJ58, men flera av företagets yachter har ungefär samma design som båten på bilden.

För motoriseringen står Volvo Penta, som har försett båten med två stycken IPS 600/800 dieselmotorer. Med 600-motorerna får båten en toppfart på 34 knop medan det större alternativet ger 40 knop på toppen. Räckvidden anges till 315 Nm vid 30 knop. PJ58 får möjlighet att ta med 1 600 liter bränsle, 500 liter vatten och 200 liter gråvatten.

Den nya yachten från Wider Yachts blir den minsta i företagets utbud. Den nya 9,6 m (32 fot) långa Wider 32 är en kompakt sports cruiser designad av Fulvio de Simoni.

Info: www.palmerjohnson.com

Sortimentet av berömda Buster-aluminiumbåtar utökas med Buster E-serie med glasfiberdäck. Fiskars presenteras de nya modellerna av två populära öppna båtar: Buster XL:s nya modell Buster XLe och Buster L:s, som är nordens mest populära motorbåt, nya modell Buster Le.

– Båtköpare har nu ännu bättre möjligheter att välja och utrusta en Buster efter sina egna behov och önskemål. Glasfiberdäcket ger nya möjligheter när det gäller design, men även våra beprövade Buster-båtar helt i aluminium finns kvar i sortimentet, berättar Juha Lehtola vd för Buster Boats.

Fiskars har tillverkat Buster-båtar sedan år 1976 och tillverkningen av deras föregångare, Kello-båtar, började år 1955. Utöver skrovet tillverkas även indredningen av det lätta men mycket hållbara marinaluminium på Buster-båtar. Durken är av styv och hållbar faner och i modellserien Pro av aluminium.

Båtarna i nya Buster e-serie har Buster väl beprövade aluminiumskrov med ett innerskrov av glasfiber som tillåter mer friheter på designen. Fiskars har sedan år 2010 tillverkat moderna Drive-båtar med glasfiberdäck och skandinavisk design.

Båtarna i E-serien Buster har ett vitt glasfiberdäck, men durken har en praktisk mörkgrå, halksyddsmönstrad gelcoat där smutsen inte syns. De raka vindrutorna skyddar mot fartvind och vatten.

Samtliga båtar i e-serien har en ovanligt omfattande standardutrustning, bland annat kapell. Som alla andra Buster-båtar kan även båtarna i e-serien förberedas för de mest populära utombordsmotorerna redan på fabriken.

Tillverkningen av Buster-båtar omfattar 17 modeller, den minsta är den under fyra meter långa Buster Mini och den största Buster SuperMagnum som kan levereras med upp till 300 hästkrafter stor motor.

Ett femte alternativ för Fiskars framgångsrika båt: Buster Le med glasfiberdäck

Fiskars mest sålda båtmodell är all-roundbåten Buster L, vars konfigurationsalternativ ökar till fem modeller. Den senaste nykomlingen i serien är Buster Le med glasfiberdäck och plats för sex personer.

– Glasfiberdäcket ger nya designmöjligheter, samtidigt som båtens skrovmaterial fortvarande är aluminium, som håller länge och är lätt att underhålla, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Buster Boats.

Övriga modellversioner av Nordens mest populära motorbåt är Pro-seriens Buster L Pro och Buster Lx Pro helt i aluminium samt Buster L som styrs från baksätet och Buster Lx med separata säten.

Den fem meter långa Buster Le kan utrustas med en motor på 50-70 hk och båten är lätt att transportera även på en trailer bakom en vanlig personbil. Utöver modellen Le ingår i Busters E-serie Buster XLe, en 5,6 meter lång öppen båt för sju personer.

Likt de större Buster-båtarna, har Buster Le en vindruta som sträcker sig runt båtens sidor, vilket ger föraren och passagerarna ett bra skydd mot fartvindvind och vatten. På akterdäcket finns en från andra Buster-båtar känd lösning: två fack för förtöjningslinorna, varav den andra innehåller även påfyllningslocket för bränsletanken. Tack vare den fasta bränsletanken som rymmer över 50 liter behövs inga separata bränsletankar som tar plats i de tre sitt- och stuvboxarna i aktern. I fören finns fri golvyta och det går att montera en sitt- stuvbox även framför båda pulpeterna.

Buster Le ha ett vitt glasfiberdäck, men innerbåtten har en praktisk mörkgrå, grov gelcoat där smutsen inte syns. Insteg till båten sker säkert både fram och bak, men även från sidorna, tack vare trappsteg som finns framför pulpeterna. Trappavsatsen har en halkfri yta.

Busters aluminiumskrov är styvt och lätt, vilket gör strandhuggen säkra även på klippiga skär. Båten kräver inget speciellt underhåll utan en tvätt på hösten är det enda som behövs.

Kapellet ingår i standardutrustningen och tar man loss bakväggen och sidofönstren så blir det ett praktiskt tak som ger skydd mot sol och regn. Det är enkelt att hantera kapellet, tack vare det rymliga kapellgarageten. I det tvådelade kapellgaraget finns även utrymme för förvaring.

I standardutrustningen ingår utöver kapellet bland annat mjuka sittdynor, Abloy-ennyckelsystem, dörr mellan pulpeterna, rst-beslag och ett viloställ. Styrpulpeten har plats för installation av Navi-paketet med 7’’ Garmin-plotter.

Fiskars Buster-modellserie får tillökning: Buster XLe med glasfiberdäck ny version av den populära modellen

Nya Buster XLe med glasfiberdäck är en rymlig, 5,6 meter lång mångsidig och öppen båt, vars skrov härstammar från kritikerrosade Buster XL.

I utvecklingen av nya Buster XLe har mycket uppmärksamhet lagts på praktiska innerutrymmen samt dämpningen av ljudet från både motorn och skrovet. Båten har de största innerutrymmen i sin klass.

– Vi testar och jämför alltid mycket omsorgsfullt olika lösningar som påverkar köregenskaperna och säkerheten på en båt. I nordiskt perspektiv har vi mycket omfattande produktutvecklingskunskaper, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Buster Boats.

Buster XLe kan utrustas med många effektiva motorer, vilket gör att användaren kan välja det mest ändamålsenliga båt-motoralternativet. En 60-hästkrafters motor räcker utmärkt till normalbruk, men båten kan även utrustas med en motor på upp till 100-hästkrafter för mer krävande förhållanden.

Buster XLe har ett vitt glasfiberdäck, men innerdurken har en praktisk mörkgrå, gelcoat med halkskyddsmönster där smuts inte syns. Stegytorna i fören och aktern har täckts med slitstark aluminiumplåt med halkskyddsmönster.

Det styva och lätta aluminiumskrovet gör landstigningen enkel och en tvätt är den enda årsunderhåll som båten kräver. Bränsletanken på 138 liter ger båten en stor aktionsradie.

De raka pulpeterna ger den rymliga sittbrunnen ett bra skydd mot fartfartvind och vatten. På vänster sida av fören finns en bänk med förvaring, på höger sida finns fritt däckutrymme och plats för en löstagbar Igloo-kylväska.

Kapellgaraget är rejält stor för att göra det enkelt att hantera kapellet. Sikten är god även när man kör med kapellet uppe.

Båten är standardutrustad med kapell, stoppade säten, tiltratt, vindrutetorkare, Abloy-ennyckelsytem, vindruta av glas, dörr mellan pulpeterna samt möjlighet att integrera ett plotter. Som andra Buster-båtar kan även Buster XLe förberedas på fabriken för de populäraste utombordsmotorer.

Trafikverkets ledning har i samförstånd med rederichef Anders Werner beslutat att avbryta försäljningen av Fridhems varv i Lysekil.

Frågan om försäljning av Trafikverkets varv har utretts och förhandlats under ett par års tid. Försäljningsuppdraget från Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm hade sin grund i regeringens policy, som säger att om det finns en fungerande privat marknad ska statliga myndigheter inte erbjuda likvärdiga tjänster.

Förhandlingarna har lett till att det ena av Trafikverkets två underhållsvarv, Tenö varv i Vaxholm, sålts till ett privat konsortium. Övertagandet ägde rum den 1 april 2013. När det gäller Fridhems varv har förhandlingarna med intressenterna dock inte kunnat slutföras.

– Efter en utdragen process arbetar varvet nu på som tidigare, tills dess att nytt beslut är fattat, säger Trafikverkets rederichef Anders Werner.
Nästa steg blir att beskriva varvets framtida roll i Färjerederiet och Trafikverket, ett strategiskt arbete som rederiets internstyrelse har att ta ställning till.
Nuvarande tf chef för Fridhems varv, Rolf Nilsson, har accepterat att kvarstå under den närmaste tiden.

Info: www.trafikverket.se/farja

Nimbus Boats före detta ägare, Altor, säljer sina aktier i Byggmax. Det är Altor 2003 Fund (”Altor”) som har sålt sitt innehav bestående av 11 920 908 aktier, motsvarande 19,6% av rösterna, i Byggmax Group AB (”Byggmax”). Transaktionen genomfördes genom ett accelererat anbudsförfarande till svenska och internationella institutionella investerare till ett pris av SEK 53,50 per aktie. Efter denna försäljning äger Altor inte längre några aktier i Byggmax.

2006 förvärvade Altor ett majoritetsägande i Byggmax, ett bolag som grundats 13 år tidigare. Vid förvärvet behöll grundarna av Byggmax 25% av sitt ägande.

“Investeringen i Byggmax är ett framgångsrikt exempel på Altors modell att gemensamt driva och utveckla ett bolag med dess grundare. Vi vill tacka dem, bolagets ledning och alla medarbetare för deras insatser under denna period. Under de åtta år som Altor ägt Byggmax, har bolaget vuxit från en omsättning på SEK 1,1 miljarder år 2005 till SEK 3,2 miljarder för 2013. Detta har åstadkommits genom en expansion till Norge och Finland samt en ökning av antalet butiker från 27 till 107. Vi är stolta över att ha varit del i att utveckla bolaget till den främsta lågprisdetaljisten inom byggvaruhandeln i Norden” säger Stefan Linder, Partner i Altor Equity Partners AB och styrelsemedlem i Byggmax.

I juni 2010 noterades Byggmax på Nasdaq OMX Stockholm och hade i slutet av 2013 fler än 5 700 aktieägare.

Försäljningen bestod av 11 920 908 aktier genom ett accelererat anbudsförfarande, där priset sattes till SEK 53,50 per aktie. Efterfrågan var mycket stor och aktierna såldes till investerare i Sverige, Europa och USA.

Carnegie Investment Bank and SEB agerade Joint Bookrunners i samband med försäljningen.