nyhetstest

Göta kanalbolag samlar sommarens säsongspersonal på Göta kanal till en utbildningshelg den 17-18 maj. Mer än 100 ungdomar får sommarjobb vid Göta kanal, och Göta kanalbolag är därmed en av de största arbetsgivarna för sommarjobb i regionen.

Mer än 100 ungdomar från Västergötland och Östergötland samlas helgen 17–18 maj, för att utbildas inför sommarens arbete som slussvärdar vid Göta kanal. Lördagens program i Motala innehåller, förutom fakta om kanalen, även ett omfattande avsnitt om värdskap och bemötande.

Till det avsnittet har Göta kanalbolag engagerat Anders Landgren, med lång erfarenhet från SkiStars verksamhet. Under söndagen blir det praktisk utbildning i slussning, första hjälpen och brand vid kanalen i Berg respektive Sjötorp.

– Utbildningshelgen är en av årets höjdpunkter och ett viktigt tillfälle, då vi samlar all personal och trimmar organisationen inför en ny kanalsäsong, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag.

Info: www.gotakanal.se

Sommaren och båtsäsongen är snart här! Det innebär att det är dags att byta ut sitt gamla mörka, trista fodral mot en ny, färgstark och trendig modell. Med LifeProofs nya, livfulla färger på fodral för iPhone 5 och iPhone 5s blir din smartphone det perfekta sommartillbehöret.

Oavsett om du kopplar av vid poolen eller jagar barnen runt lekplatsen, innebär LifeProofs fyrfaldiga skydd att du bara behöver bekymra dig om att inte glömma solskyddskrämen och solglasögonen hemma. Tack vare de nya fodralfärgerna kan modeslavar njuta av sommarens alla äventyr, trygga i vetskapen om att deras smartphones är skyddade.

LifeProof frē-fodralet är en tunn men robust skyddslösning med inbyggt repskydd. Nu kan du utan problem ta bilder och spela in videoklipp med din iPhone medan du vandrar, campar eller till och med forsränner. Detta snygga fodral finns nu tillgängligt i matchande färgkombinationer: black/black, white/grey, teal/dark teal, magenta/dark magenta, blue/dark blue och lime/dark lime.

LifeProof nüüd-fodralets skärmlösa teknik erbjuder fyrfaldigt skydd, samt full åtkomst till enhetens pekskärm och funktioner. Detta unika skyddsfodral finns nu – förutom i de traditionella färgkombinationerna black/smoke och white/clear – för första gången i blaze pink/clear och dark lime/smoke. LifeProof nüüd-fodralet har tilldelas kvalitetsstämpeln Parent Tested, Parent Approved™ för dess sätt att erbjuda barnsäkert smartphone-skydd

Båda dessa vattentäta smartphone-fodral uppfyller militära specifikationer för skydd mot stötar och skakningar. De finns nu tillgängliga i dessa trendiga färger för $89,99 respektive $79,99 på LifeProof.com.

Det finns även andra LifeProof-tillbehör, inklusive Lifeproof Armband för joggingturen, Lifeproof Car Mount som omvandlar din smartphone till en GPS och Lifeproof LifeJacket som ser till att hålla din telefon flytande.

LifeProof – Information
Facebook: www.facebook.com/LifeProofCases
Twitter: www.twitter.com/lifeproof
YouTube: www.youtube.com/user/LifeProofCases
Instagram: http://instagram.com/lifeproof#

information finns på www.lifeproof.com.

Med mindre än fem månader kvar till starten av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race är de flesta platser tillsatta ombord på den svenska båten SCA. Kraven och uttagningarna är stenhårda och hittills har ingen svenska tagit en plats ombord.

Men när Team SCA ger sig ut på sin andra träningssegling över Atlanten, från Newport, USA till Lanzarote på Kanarieöarna, är svenska Anna-Lena Elled en av kandidaterna.

Det var i november 2012 som allting startade.

– Mange Olsson ringde och tyckte att jag skulle söka jobbet som on board reporter. Jag minns att jag blev alldeles svettig över förslaget. Tanken hade slagit mig tidigare men nu ansökte jag, berättar Anna-Lena och fortsätter:

– Det har gått ett och ett halvt år sedan det där samtalet. Och jag har varit på teamets träningsbas på Lanzarote två gånger och nu står jag inför en segling med laget över Atlanten.

Anna-Lena driver seglingsmagasinet Search Magazine i Sverige. Hon är 39 år och utbildad civilingenjör med en doktorsexamen i energi och miljö. Seglingsmeriterna sträcker sig till några EM- och SM-starter i F18. Om hon i framtiden kan lägga till ett Volvo Ocean Race i sitt CV återstår att se.

Jobbet som on board reporter innebär att man i deltar i själva kappseglandet utan ”bara” rapporterar och dokumenterar allt som händer ombord.

– Det är roligt att SCA möjliggör för kvinnor att delta på en arena som normalt sett varit förbehållen män. Det gillar jag. Jag ska prestera och dokumentera vad som försiggår ombord i text, bild och film. Jag är inte nervös, men spänd av förväntan.

– Det är lätt att prestera när man har läget under kontroll och är utvilad. Det är en konst att prestera under motsatta förhållanden. En av utmaningarna är att skapa bra rutiner ombord, oavsett om det är stiltje eller blåser kuling, så att jag kan fungera optimalt, få mycket gjort och orka vara en positiv och uppmuntrande kraft, säger Anna-Lena

Team SCA lämnar Newport, USA, torsdag 15 maj för att segla över Atlanten till Lanzarote med en rundning utanför Lissabon i Portugal. Det gör man för att seglingen över Atlanten, i så hög utsträckning som möjligt, ska motsvara den sjunde etappen av Volvo Ocean Race som seglas om exakt ett år.

Foto: Rick Tomlinson.

Info: www.sca.com/teamsca

På båtmässan Allt för Sjön i mars lanserade svenska ALUKIN aluminiumbåtar sin nya klaffbåtsmodell med hytt, ALUKIN Cabin Work 750. Modellen väckte stort intresse bland såväl professionella användare som fritidsbrukare och försäljningen tog rekordfart. På det lilla varvet i Roslagen fortskrider nu utvecklingen av konceptet med klaffbåtsmodellerna som är anpassade för både yrke och fritid.

Den första klaffbåten med bogramp byggdes på varvet Marinteknik i Norrtälje för ett antal år sedan till Bullerö Naturreservat. Det var en öppen snabbgående styrpulpetsmodell med stort fördäck, optimerad för mycket last.

Båtmodellen attraherade fler yrkesverksamma i skärgården som också såg fördelarna med en snabbgående transportbåt med hög lastkapacitet och fällbar klaff i fören. Men det var också fler utöver professionella användare som attraherades av idén med bogrampen. Bland annat familjen med behovet att kunna köra ombord med sina rullstolar.

– Det var när familjen beställde sin hyttbåt med klaff som vi började fundera i fler banor för just konceptet med klaffbåtarna, berättar Peter Nikula, konstruktör och grundare av ALUKIN aluminiumbåtar i Roslagen.

– Vi såg många möjligheter och inriktningar för det här segmentet, vilket ledde till att vi nu tagit fram inte mindre än fyra hyttbåtsmodeller med klaff, fortsätter Peter.

”Vi kallar dem Cabin Work”

ALUKIN CW (Cabin Work) finns i två storlekar, 7,5 m och 8,5 m med standardhytt som är anpassad för 8 personer. CW är en så kallad mitthyttsmodell med en hel taklucka som ger en luftig och öppen känsla, ett stort fördäck och rymlig akterdörr ut till akterdäcket.

– En perfekt båt för både arbete och fritid för den aktiva skärgårdsfamiljen, säger Maria Malmberg Nikula, försäljningsansvarig för ALUKIN aluminiumbåtar.

ALUKIN CWA (Cabin Work med akterhytt) med plats för ca 5 personer har en kortare hytt som är placerad maximalt akteröver, med ett optimerat fördäck för plats med diverse utrustning och last.

– Även akterhyttsmodellen finns i två storlekar, 7,5 och 8,5m och passar för yrkesutövare som behöver ha med mycket last ombord, till exempel fyrhjuling med släp och annat, berättar Maria.

Lättmanövrerad och smidig

ALUKINs båtar är kända för sina goda sjöegenskaper och klaffbåtarna bekräftar regeln utan undantag. Nyligen levererades bland annat en CWA 850 till Stockholm Hamnentreprenad och ytterligare ett antal är i produktionslinjen för att levereras inom kort.

– Sjöegenskaperna tror vi är en av anledningarna till att båtarna mottagits så positivt bland yrkesutövare med extrema krav på prestanda och klaffbåtarnas skrov har exakt samma utformning som våra andra modeller, berättar Peter Nikula.

Bogrampen manövreras enkelt och smidigt från förarplatsen via en elvinsch. Hytten i samtliga modeller är stilren och ombonad för bästa komfort med bekväma flip-up stolar och dämpande stativ. I ALUKINs modellprogram finns en rad olika valmöjligheter för interiören, till exempel fällbara bänkar på för- och akterdäck, förvaringsmöjligheter och fästöglor eller olika varianter på stolar.

– Här är vi flexibla och låter kundernas behov styra, avslutar Peter Nikula.

”Stort kommunalt engagemang garanti för båtlivet” Strömstad är Årets Båtkommun 2014. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat, Båtbranschens riksförbund, låtit göra. – Strömstads kommun visar ett stort engagemang och en vilja att hela tiden förbättra förutsättningarna för kommunens invånare att ha egen båt. Här är den kommunala satsningen en garanti för att båtlivet fungerar bra, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Undersökningen visar att Strömstad skapar goda möjligheter för kommunens invånare att ha båt.
Kommunen investerar löpande i underhåll och uppgradering av sina brygganläggningar med totalt
1 700 båtplatser och tar därigenom ansvar för tillgång, kvalitet och säkerhet. Miljösatsningarna
omfattar spolplattor för båtbottentvätt, pumpanläggningar för mottagning av toalettavfall och
miljöstationer.
Strömstad har varje år placerat sig i det absoluta toppskiktet av den kommunrankning som görs i
anslutning till undersökningen. Båtplatser är mycket attraktiva i en kommun med Strömstads läge och
andelen kommuninvånare och sommarboende som vill ha egen båt är hög. Med åtgärder som gjort att
kötiden till en kommunal båtplats börjat förkortas och planer på hur kön ska kunna kortas ytterligare
tar Strömstad nu steget till förstaplatsen.
– När vi bedömer kommunerna ser vi tillgänglighet, pris och service som nyckelfaktorer. I Strömstad
lyckas man erbjuda god tillgänglighet och god service till rimliga priser, säger Mats Eriksson.
I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat
kostnader och kötider, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer,
båtbottentvättar och pumpanläggningar för toalettavfall. Kommunernas förvaltningar ombads
dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.
Närmast efter Strömstad på kommunrankningen placerade sig i år Söderhamn och Västerås, som
precis som Strömstad gör gedigna satsningar på att ge sina invånare möjlighet till ett rikt båtliv.
Bifogas: fakta om Årets Båtkommun 2014 och lista över de femtio bäst placerade kommunerna.
För ytterligare information, kontakta: Mats Eriksson, vd, Sweboat. Telefon: 070–3420699.
E-post: mats.eriksson@sweboat.se. Se även: www.sweboat.se.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom
båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Tillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.

Plastlektionerna till utställningen OUT TO SEA? lockade 3300 elever till Sjöfartsmuseet Akvariet – ett rekordhögt deltagande från skolor.

– Det är fantastiskt kul att vi fått sådan respons på utställningen och våra lektioner. Med lektionerna har vi velat lyfta problemen och möjligheterna med plast på ett inspirerande sätt. Vi vill väcka medvetenhet hos eleverna om vad de själva kan göra för att påverka för ett hållbart samhälle, säger Emma Having, utställningschef.

Under våren har Sjöfartsmuseet Akvariet erbjudit lektioner om plast till skolor i Göteborgsområdet och Bohuslän. Med olika ingångar på ämnet har eleverna skapat, utforskat och lärt sig om plastens roll för människor, samhället och vad som händer när den hamnar i naturen. Under utställningens tre månader har 130 lektioner hållits för totalt 3300 elever – siffror som är rekordhöga för Sjöfartsmuseet Akvariet. Lektionerna har gått under fyra olika teman och har anpassats för förskole- och gymnasieklasser samt SFI.

– Vi vill att eleverna ska börja fundera på vilken roll plasten har för dem och vad som händer med plasten om den hamnar i naturen. Det har varit viktigt att se på problemet både ur ett lokalt och globalt perspektiv. Vad kan de göra i sin egen vardag? Och hur kan de hjälpa till att minska nedskräpningen? säger Emma Utgård, museipedagog.

I lektionen Plastverkstaden har myten om plasten ifrågasatts och eleverna har lärt sig om återvinning och har själva fått återanvända material och föremål i eget skapande. I Plaståldern och Plastsamhället har fokus legat på plasten som material och vilken roll den har för oss människor. Frågor kring hållbar konsumtion, för- och nackdelar med plastförpackningar och konsumentens makt har varit centrala. I lektionen Plastkusten har fokus varit plastens påverkan på djur, natur och ekosystem. Hur påverkar det marina skräpet Västkustens havsmiljö? Vad händer på ytan och på havsbottnarna?

Nu inleds utställningens sista vecka och på onsdag 14 maj blir det finissage på museet.

– Efter 18 maj ska utställningen vandra vidare till Belgien. Förhoppningsvis fortsätter OUT TO SEA? skapa medvetenhet och väcka intresse för det här miljöproblemet. Att våra lektioner har lockat så många lärare och elever visar verkligen att engagemanget för att förändra är stort. Det känns positivt inför framtiden, säger Emma Having.

OUT TO SEA? The Plastic Garbage Projectär en vandringsutställning som har producerats av Museum of Design Zurich. Den visas på Sjöfartsmuseet Akvariet i samarbete med Ren Kust i Bohuslän.

Lysekil Women’s Match har fått en ny klädpartner i Sebago. Det prestigefyllda amerikanska märket ingår i produktportföljen hos Trendmark AB, som ännu en gång förnyar sitt engagemang i ett av Bohusläns största årliga evenemang. Med sikte på fler marknader utökas dessutom sponsoråtagandet till hela Women’s International Match Racing Series.

– Trendmark AB har varit partner till Lysekil Women’s Match sedan det första evenemanget 2004, och det känns väldigt roligt att de förlänger och utvecklar samarbetet. Det är spännande att de ser möjligheterna och nu adderar ett internationellt perspektiv genom WIM Series, säger Anna Holmdahl White, grundare av Lysekilstävlingen och marknadschef för WIM Series.

– Vi tvekade inte att fortsätta samarbetet med Lysekil Women’s Match, och i WIM Series har vi funnit en passande partner för att stödja vår internationella tillväxt, kommenterar Philip Ericson, VD för Trendmark AB.

Sebago startades i nordamerikanska New England 1946 och uppkallades efter en sjö med samma namn. För seglare och många andra över hela världen är bolaget synonymt med de legendariska Docksides-seglarskorna, som lanserades på 1970-talet. Tack vare Trendmark AB har Sebago i Skandinavien också lyckats nå en position som prestigefullt klädvarumärke med marina förtecken. Den resan ska nu fortsätta på utvalda internationella marknader. Genom samarbetet med WIM Series hoppas Trendmark AB därför dra nytta av det växande internationella intresset för matchracingsegling för damer, speciellt i Europa och USA:

– Vi har utvärderat det vi lyckats uppnå genom vårt långvariga partnerskap med Lysekil Women’s Match, och hoppas nu på samma eller ännu bättre effekt av vårt nya engagemang i WIM Series, säger Philip Ericson.

– Att Trendmark AB fortsätter men växlar märke till Sebago för Lysekil Women’s Match, och dessutom tar avstamp i en internationell satsning genom WIM Series, är ytterligare ett steg i vårt nu tioåriga samarbete, kommenterar Anna Holmdahl White.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Carpe Diem Beds of Sweden, Svitzer och Sebago är partners.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Hur känns det att hamna mitt i ett kallt och stormigt hav, tvingas kämpa för varje andetag och inte veta om räddningen kommer? Den känslan tar Sjöräddningssällskapet fasta på i sin allra första reklamfilm som handlar om hur en nödsituation till havs kan se ut.

– Vi hoppas förstås att du aldrig behöver uppleva det här i verkligheten. Men om det händer så är våra 2 000 frivilliga sjöräddare tränade för en enda uppgift – att rädda liv. Och de gör det helt utan ersättning, säger Cia Sjöstedt, tf kommunikationschef på Sjöräddningssällskapet.

Filmen släpps på Youtube idag och kommer främst att spridas via sociala media. Ett par tv-kanaler har visat intresse för filmen och målet är att den ska öka kännedomen om Sjöräddningssällskapet. Och värva fler medlemmar.

– Allt för få vet att vi är en ideell organisation utan statliga bidrag som är beroende av allmänhetens stöd för att kunna fortsätta rädda liv till sjöss. Det är vi som kommer i sju av tio sjöräddningsfall, säger Cia Sjöstedt.

Filmen är producerad i samarbete med Forsman & Bodenfors och regissörerna Torbjörn Martin och Roozbeh Behtaji på Acne Productions som ställde upp utan ersättning.

Du hittar den här: http://www.youtube.com/watch?v=36Q6lsu2KWg

M/S Islandia, en sportfiskeskuta med hemmahamn i Råå, är ute på fisketur med ett antal sportfiskare ombord i Öresund. Strax norr om Ven möter man en motorbåt i hög fart. Men något går fel och de två båtarna kolliderar kraftigt med varandra. Motorbåten sjunker omgående.

Det är scenariot för sjöräddningsövningen Vårdoppet som genomförs i norra Öresund torsdagen den 15 maj. Välkommen att följa övningen på plats från en av de fingerade haveristerna.

Larmet från M/S Islandia tas emot av sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg som genast startar en omfattande räddningsinsats. Flera fartyg från Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen och de kommunala räddningstjänsterna larmas till området för att lokalisera haveristerna, undsätta besättningen och bekämpa elden. När haveristen lokaliserats visar det sig att det finns svårt skadade och chockade personer ombord. Några befinner sig dessutom i vattnet. Nu väntar ett omfattande räddningsarbete för de utlarmade resurserna.

I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda.

– Sjöräddningsinsatserna sker ofta i nära samarbete med Sjöräddningssällskapet som är en landsomfattande organisation med över 2000 frivilliga sjöräddare, men även i samarbete med flera olika myndigheter, säger Fredrik Kokacka, regional SAR-samordnare vid Sjöfartsverket i Malmö.

Att öva samverkan är ett av målen med övningen Vårdoppet. Förutom Sjöfartsverkets resurser i form av räddningsledning och lotsbåt deltar även flera fartyg från Kustbevakningen samt Sjöräddningssällskapet i Höganäs, Barsebäck och Råå. Även de kommunala räddningstjänsterna från Höganäs och Landskrona medverkar. Övningen sker i Öresund norr om Ven torsdagen den 15 maj kl. 16 – 19.

Under första kvartalet 2014 polisanmäldes 278 båtmotorstölder, en ökning med 19 procent jämfört med samma period 2013. Flest stölder sker i Stockholms län och där har polisanmälningarna ökat med hela 44 procent. Det visar statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ). Båtsäsongen har dragit igång vilket även märks i statistiken över båtmotorstölder. Siffror för första kvartalet visar på en ökning i landet med 19 procent jämfört med samma period förra året.

– Våren och försommaren är kritiska perioder. Allt fler båtar och nyservade motorer tas fram och ligger obevakade under vardagarna, något tjuvarna glädjes över, säger utredare Carina Birking på Larmtjänst.

Flest polisanmälningar kommer från Stockholms län där det under första kvartalet polisanmäldes 117 båtmotorstölder. Detta är en ökning med 44 procent jämfört med samma period 2013.

– Det är en oroväckande siffra och jag hoppas det är en tillfällig ökning, säger Carina Birking.

I Västra Götalands län har däremot stölderna gått ner. Under första kvartalet polisanmäldes 55 båtmotorstölder, en minskning med 28 procent. En av förklaringarna till minskningen kan vara båtsamverkan som allt fler båtklubbar i Västra Götaland ansluter sig till.

– Båtsamverkan är effektivt verktyg mot tjuvarna och vi ser att stölderna har minskat på de klubbar som har båtsamverkan. Dock har stölderna förflyttats till de klubbar som inte har båtsamverkan, säger Carina Birking.

Statistik och källa: Brottsförebyggande rådet (BRÅ) och Larmtjänst.

Totalt 17 personer drunknade under april månad, varav en person i en fritidsbåt. Fem personer omkom vid isolyckor.

5/4, Fritidsbåt

Mollesund, Orust, O-län

En 56-årig man drunknade i samband med att han skulle se till sin båt i anslutning till Mollesunds värdshus. Räddningstjänst, polis och ambulans larmades till Mollösunds värdshus vid elvatiden på kvällen angående drunkning. Hjärt-lungräddning sker på plats under samtalets gång med SOS Alarm. Mannen fördes till Kungälvs sjukhus, men hans liv gick inte att rädda.

6/4, Övriga

Bönnäset camping, Askesjön, Skillingmark, S-län

En 53-årig kvinna från Norge har hittats drunknad i vattnet i Askesjön. Den 53-åriga kvinnan bodde på campingen. Hennes make vaknade på morgonen och då var kvinnan borta. Hon hittades alltså senare i vattnet, vid en brygga. Enligt polisen finns det ingen misstanke om brott.

13/4, Is, fiske

Kårböle, Skärasen, Ljusdals kommun, X-län

En 73 årig man drunknade efter att ha gått igenom isen i Skärasen. Larmet om en befarad drunkning strax utanför Kårböle kom till SOS på söndagen. Räddningstjänsten sökte efter mannen med en flytbräda ovanpå isen. De hittade tidigt ett par handskar och en ryggsäck med fiskeutrustning på botten av tjärnen. Dykare från Ljusdal kom för att hjälpa till i sökandet och de hittade senare mannens kropp.

15/4, Is, fiske

Jättensjö, Ljungaverk, Ånge kommun, Y-län

En 50-årig man omkom i en drunkningsolycka i Jättensjö. Mannen och hans 9-åriga son befann sig på isen då den brast och mannen hamnade i en vak. Sonen fick springa fem kilometer genom skogen innan han fick hjälp av en lastbilschaufför att larma SOS. Räddningstjänsten lyckades att få upp mannen ur isvaken men han avled senare i ambulansen

25/4, Is, fiske, fyrhjuling

Fäbodträsket, Kalvträsk, Skellefteå kommun, AC-län

En man i 70-årsåldern har påträffats drunknad i sjön Fäbodträsket i Kalvträsk. Mannen färdades på en fyrhjuling och var av allt att döma ute på en fisketur när han försvann. Spåren tydde att mannen hade begett sig ut på sjön och när de ledde ner i en vak slog närboende larm till räddningstjänsten. Fyrhjulingen har av allt att döma gått genom isen och mannen har drunknat.

27/4, Is, fiske, skoter

Sjön Blattnicken, Yttervik, Tärnaby, Storumans kommun, AC-län

En 75-årig man drunknade i vak i samband med att han skulle vittja fiskenäten, men isen hade blivit för svag. 75-åringen gick igenom med sin skoter och drunknade i sjön Blattnicken vid Yttervik söder om Tärnaby.

27/4, Is, skoter

Granudden, sjön Skalka, Kvikkjokk, Jokkmokks kommun, BD-län

En 73-årig man har drunknat sjön Skalka i Kvikkjokk. Det var på lördagen som en person ringde 112 för att larma om en befarad drunkningsolycka vid Granudden på sjön Skalka utanför Kvikkjokk. Man hade sett skotern fara mot öppet vatten. Ambulans och helikopter skickades dit. Det var oerhört dåliga isar och till slut var man tvungen att använda sig av båt för att nå fram till den livlösa mannen.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu beslutat om nya regler för kustfisket med fasta redskap efter lax i Östersjön. Den svenska kvoten fördelas för tre kustområden med hänsyn till beståndens skyddsbehov, starten för fiske med fasta redskap i Norrland ändras och HaV inför nya regler om landning av lax.

– I flera av de svenska älvarna är bestånden av vild lax svaga och de behöver därför ett starkare skydd för att återhämta sig, säger Håkan Carlstrand på HaV.

I Östersjön finns närmare 30 älvar där laxen leker och laxungarna växer upp. Hälften av älvarna finns i Sverige och varje älv har sitt eget bestånd av lax.

Laxungarna växer upp i älvarna och vandrar sedan ut i Östersjön där de stannar under några år för att som könsmogna återvandra för lek till den älv de kommer ifrån. För att anpassa fisket till varje enskilt bestånds skyddsbehov sker sedan 2013 allt svenskt yrkesfiske efter lax med fasta fällor på grunt vatten nära älvarnas mynningar i havet.

– En konsekvens av detta är att det småskaliga yrkesfisket i främst Norrland har stärkts, säger Håkan Carlstrand, utredare på enheten för fiskereglering.

De svenska älvarna inklusive gränsälven Torne älv producerar 95 procent av all vild lax som finns i Östersjön. Av de svenska älvarna är det idag tre älvar, Vindelälven, Kalixälven och Torneälven som har nått eller är nära att nå uppsatta mål för älvarnas produktion av laxungar. Men de flesta älvarna med vild lax har svaga bestånd och når inte upp till målen för bevarande. Åtta svenska älvar är utbyggda med vattenkraft och där sker odling och utsättning av laxungar för att kompensera skador på den naturliga produktionen. De odlade laxarna skiljs från vildlaxen genom att fettfenan tas bort.

EU:s ministerråd har beslutat att den för svenskt yrkesfiske tillgängliga kvoten för år 2014 ska vara 29 856 laxar, i denna ingår såväl vild som odlad lax. I fjol låg kvoten på 30 400 laxar. HaV:s beslut innebär att 20 000 laxar får fångas i Bottenviken, 8 500 laxar i Bottenhavet och 400 laxar i kustfisket med fasta fällor i övriga Östersjön. Resterande del av den svenska kvoten, 956 laxar, avsätts för bifångster i annat fiske.

– Vi bedömer att denna fördelning av kvoten kommer att skydda de svaga bestånden av vild lax och att den totala laxfångsten till hälften kommer att bestå av odlad lax säger Martin Rydgren, utredare på enheten för fiskereglering.

Den generella fiskestarten för yrkesfiske med fasta redskap i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland blir i år den 17 juni. Fiskestarten för fritidsfiske med fasta fällor i detta område sätts till den 1 juli. Fritidsfisket bedrivs med samma typ av fasta redskap som yrkesfisket använder men detta fiske regleras inte genom någon kvot, får till skillnad från yrkesfisket inte ske för avsalu och behöver inte rapportera sina fångster eller landningar

– Fiskestarten är beslutad med hänsyn till att den odlade laxen återvandrar senare till kusten än den vilda laxen. Syftet med bestämmelsen är att öka den odlade laxens andel i fångsten och skydda vild lax, särskilt de svaga bestånden säger Håkan Carlstrand, utredare på HaV.

För yrkesfisket i Bottenhavet och Bottenviken införs från i år en bestämmelse om att landningar av lax ska förhandsanmälas till HaV.

– Genom fysisk landningskontroll kan vi kontrollera att den lax som tas iland också rapporteras och därmed räknas av från respektive områdes tillgängliga laxkvot, säger Carina Dagbro, chef för enheten för landningskontroll i Luleå och Västervik.

HaV har också, som en del i att öka skyddet för vildlaxen, fördelat medel till länsstyrelserna för att bevara och restaurera miljön i laxälvar samt till Västerbottens län för att starta projekt med förvaltningsplaner för laxbestånden i enskilda älvar. HaV kommer under året också att besluta om projekt för att utveckla selektiva och skonsamma fasta redskap för kustfisket samt starta en översyn av bestämmelserna för fisket i älvarna.

Källa: HaV.

Den 17–18 maj avgörs Volvo Spring Cup i Göteborg där tolv matchracinglag gör upp om en kvalplats till årets stora matchracingregatta – Stena Match Cup Sweden på Marstrand. I år är konkurrensen extra hård bland unga svenska talanger eftersom en kvalplats går till det bästa ungdomslaget i helgens tävling.

Volvo Spring Cup fungerar som kvaltävling till Stena Match Cup Sweden och precis som tidigare år kommer flera av världens bästa matchracingseglare vara på plats. Förutom vinnaren i regattan går också det bästa svenska ungdomslaget vidare till världscuptävlingen på Marstrand. En av de unga besättningarna som just nu förbereder sig inför Volvo Spring Cup är Team Accure och deras skeppare Viktor Ogeman som klättrat på den internationella rankingen de senaste åren.

– Vår målsättning är att kvala in till Stena Match Cup som det bästa svenska ungdomslaget men det är klart att vi siktar på att vinna hela tävlingen. Vi har det inom räckhåll men konkurrensen är väldigt hård både om segern och för att ta ungdomsplatsen, säger Victor Ogeman som tävlade på Marstrand med sitt lag för första gången 2012.

– Vi vill visa att vi kan prestera bra i en så stor tävling för vårt långsiktiga mål är att ta en fast plats på världscupen.

Förra årets vinnare av Volvo Spring Cup, Staffan Lindberg (FIN) och hans Alandia Sailing Team, kommer tillbaks för att återigen slåss om segern. Förra året var de väldigt nära att ta sig till semifinal på Marstrand och i år vill de nå ännu längre.

– Det var en sur förlust i kvartsfinalen på Marstrand förra året men det känns som att vi har mer att hämta i årets tävling. Vi känner att vi har minst lika bra manövrar och båtfart som våra tuffaste konkurrenter, men det är verkligen inte enkelt på den här nivån och det finns många duktiga lag i startfältet till Spring Cup. Vi måste segla på toppen av vår förmåga för att vinna, säger Staffan Lindberg som tävlar för Finland men har flera svenskar i besättningen.

Volvo Spring Cup seglas i Göteborg på GKSS i Långedrag och första starten går på lördag 17 maj klockan 9.30. Följ tävlingen på Twitter: https://twitter.com/StenaMatchCup

Viktor Ogeman och Team Accure i Stena Match Cup Sweden 2012 – FOTO: DAN LJUNGSVIK
Startfält Volvo Spring Cup:
Nicolai Sehested (DEN)
Staffan Lindberg (FIN)
Joachim Aschenbrenner (DEN)
Reuben Corbett (NZL)
Viktor Ogeman (SWE) – Ungdomslag
Mark Lees (GBR)
Rasmus Viltoft (DEN)
Lucas Lier (DEN)
Hampus Appelgren (SWE) – Ungdomslag
Nicklas Dackhammar (SWE) – Ungdomslag
Johnie Berntsson (SWE)
Magnus Holmberg (SWE)

Stena Match Cup firar i år sitt 20-årsjubileum och avgörs 30 juni-5 juli 2014. Totalt kommer 14 lag att delta – förutom åtta lag med Tourkort till Alpari World Match Racing Tour och de två lag som kvalar in via Volvo Spring Cup, delas fyra wildcard ut och vilka de går till avslöjas de kommande veckorna.

Med hjälp av lokala konstnärer, djupdykningar i gårdsarkiv och intervjuer med äldre öbor har jordbruksarrendatorerna Lill och Per Schierman skapat ett unikt besöksmål i mellanskärgården där både vuxna och barn kan uppleva gårdslivet på ett nytt sätt.

Västergården på Hjälmö har blivit ännu mer tillgänglig för dig som besökare. Genom ett EU-finansierat projekt har här skapats en besöksgård med utställning samt en natur- och kulturstig. Besöksgården visar det småskaliga skärgårdsjordbrukets betydelse för den biologiska mångfalden och kulturlandskapet på ett välkomnande och lättillgängligt sätt.

Det var utlovat regn under gårdagen, men trots detta var det många som tagit sig ut till invigningscermonin på Hjälmö. Skärgården mötte dem med kalla vindar men inget regn och på Västergården var stämningen varm och välkomnade när Skärgårdsstiftelsens ordförande Gustav Hemming slog upp portarna till logen och den fina utställningen om gårdens historia.

– Skärgårdsstiftelsens jordbruk spelar en oerhört viktig roll för att hålla skärgårdslandskapet öppet och här på Västergården visas nu hur det går att ta detta ett steg längre genom roliga upplevelser. Vi har en viktig pedagogisk uppgift att visa upp skärgårdens historia men även hur den mat vi får till våra bord kan produceras på ett ekologiskt hållbart sätt.

Gustav Hemming framhöll på flera olika sätt i sitt invigningstal betydelsen av det småskaliga jordbruket som stiftelsens 16 arrendegårdar upprätthåller i skärgården. Förutom att hålla landskapet öppet produceras här produkter av extremt hög kvalitet. Med utställningen och konceptet Besöksgård kan nu jordbrukets betydelse bli alltmer greppbart för besökarna som oftast lever i en helt annan miljö till vardags.

Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg talar ofta om vikten av att även barn och unga hittar in till roliga och spännande aktiviteter vid sina skärgårdsbesök. På Västergården har det skapats ett besöksmål som även har plats för barnen.

– Vi vill visa upp det unika på varje ö och gärna skapa spännande och intressanta besöksmål. För att öka intresset för skärgården är barnen en viktig målgrupp. Genom aktiviteter som lockar barns intresse kan vi öka besöken hos familjer och skolor. Det ger ett ökat intresse för nya utflyktsmål i skärgården. Hjälmö är ett mycket fint exempel på att kulturhistoria och natur kan presenteras på ett sätt så att det både intresserar vuxna och barn. Vi hoppas på att Västergården kan bli ett gott exempel för fler skärgårdsjordbruk så att fler gårdar kan presentera sin verksamhet mer publikt.

Lill och Per Schierman var mycket nöjda med dagen och ser fram emot att kunna visa upp gården och ta emot besökare på ett nytt sätt. När den långa invigningsdagen som föregåtts med mycket förberedelser gick över mot kväll visade det sig att ett av fåren lammat i hagen. Som inte det var nog blev det även dags för en av korna att kalva… På Västergården och skärgårdsjordbruken går livet sin gilla gång så nära storstaden Stockholm men så långt ifrån det vardagsliv det flesta av oss andra känner.

Mer information om Besöksgård Hjälmö:
http://skargardsstiftelsen.se/projekt/besoksgard-hjalmo/

Nu distribueras aluminiumpropellrarna BS.PRO från Koreanska BaekSan i Sverige av drev.se. Sortimentet innehåller propellrar för de flesta drev och utombordare, från 4 till över 300 hk.

BaekSan, som etablerade tillverkningsindustri redan 1984, har under åren lagt mycket resurser på forskning och utveckling. De har utvecklat egna aluminiumlegeringar för att optimera prestanda och korrosionsskydd. För ytbehandling används en marinanpassad pulverlacksmetod. Merparten av propellrarna är försedda med ryckdämpande gumminav som minskar påfrestningen på växelhuset, dessa ger även mjukare växlingar.

BaekSan propellrarna följer originaltillverkarens propellerdesign och ger därför samma eller bättre prestanda. Finns till de flesta fabrikat så som Mercury, Yamaha, Suzuki, Tohatsu, Honda, Volvo, Evinrude.

Info: www.drev.se

Spinlock har levererat över en miljon av sina populära XTS-avlastare. Nu kommer arvtagaren, Spinlock XTR, utvecklad för optimal hållkraft på moderna linor.

Spinlocks nya avlastare XTR lanseras med Reactor Cam Module – en helt ny teknologi som ger bättre hållkraft på alla lindimensioner. Inte minst på moderna båtar med klenare linor med Dyneema-kärna. Reactive clutching innebär att både avlastarens bas och kam är rörliga och sitter sammanlänkade för att få maximalt grepp om linan. Funktionen ger avsevärt bättre grepp på linor med liten diameter.

Med Reactive Clutching ger XTR motstånd på handtaget för att indikera belastning på li-nan, men är ändå lätt att öppna även under hög belastning. Tack vare att låsmodulen är okomplicerad att demontera är service och underhåll mycket enkelt att utföra. Avlastaren behöver heller inte demonteras från däck i samband med rengöring och service.

XTR har samma hålbild som XTS. XTR har en smal profil och är lättare än föregångaren tack vare konstruktionen i aluminium och komposit. För linor med diameter 8-12mm. SWL vid maximal lindiameter: 1000kg. Finns i svart, silver, citrus och vitt.

Pris från 1 390 kr.

Info: www.lirosropes.se

Lewmar lanserar nu den nya 110TT bogpropellern som är perfekt för båtar upp till 28 fot. Stort fokus har lagts på att skapa en liten, lätt och kompakt enhet. Med en vikt på endast 8 kg är den mer än 30% lättare än de närmsta konkurrenterna.

Tack vare det kompakta formatet och trumman på endast 11cm är det också möjligt att placera den långt fram i båten för att maximera kraften. Motorn på 1,5kW (2hp) har lång driftstid och kan leverera 28kg tryck i hela 7 minuter utan att bli överhettad.

Lewmar har använt starka kompositmaterial där det är möjligt för att minska vikten och minimera underhållet, exempelvis behövs ingen offeranod.

Rekommenderat pris från 7 535 kr.

Info: www.comstedt.se

Initiativet Hållbara Hav (IHH) välkomnar Kemikalieinspektionen som partner att tillsammans med IHH verka för en renare Östersjö. Med Kemikalieinspektionen tillförs ytterligare specialistkompetens vilket betyder mycket för arbetet som bedrivs för att rädda Östersjön.

– Initiativet representerar en av flera viktiga plattformar för vårt arbete för en ”Giftfri vardag” säger Nina Cromnier, generaldirektör Kemikalieinspektionen.

Spridningen och användningen av kemikalier ökar trots regler och insatser från myndigheter och företag. Ett av Kemikalieinspektionens mest aktuella arbete just nu är den, på uppdrag av regeringen, framtagna handlingsplanen för en giftfri vardag. Att minska de kemiska riskerna i vardagen är ett steg på vägen att nå riksdagens miljökvalitetsmål Giftfri miljö.

– Kemikalieinspektionens arbete går helt i linje med Initiativet Hållbara Hav. Underlag från vattenprover visar att mängder av kemikalier återfinns i Östersjön. Genom Kemikalieinspektionen får vi expertkunskaper om olika typer av kemikalier i vår närmiljö och vad vi ska göra för att undvika dem säger Göran Lindstedt, Vd för Initiativet Hållbara Hav.

Elkraft från världens största stationära bränslecell tas nu i bruk vid Toyotas amerikanska huvudkontor i Los Angeles. Anläggningen kommer att leverera omkring hälften av all den el som behövs under sommaren, när förbrukningen är som högst.

Toyotas första serietillverkade bränslecellsbil ska lanseras kommersiellt nästa år. Redan nu utnyttjar företaget dock samma teknik för att sänka både kostnaderna och koldioxidutsläppen vid ett av sina största kontors­komplex i USA. Installationen är den största av sitt slag i världen och är också den första tillämp­ningen av en bränslecell som en stationär generator.

Den vätgasdrivna bränslecell som nu har installerats vid huvudkontoret i Los Angeles har en effekt på 1,11 megawatt. Det motsvarar genomsnittsförbrukningen hos 765 amerikanska villor. Anläggningen klarar att producera omkring hälften av del elkraft som kontors­komplexets sex byggnader behöver under sommartid, då belastningen är som störst.

Bränslecellen bygger på samma teknik – Proton Exchange Membrane – som används i Toyotas kommande bränslecellsmodell.

– Denna typ av bränslecell kan slås på och av mycket snabbt, vilket även gör den mycket väl lämpad för stationärt bruk vid Toyotas huvudkontor. Detta för att säkerställa snabb tillgång till el just när energibehovet är som störst, säger Mark Yamamuchi, ansvarig för projektet.

De flesta andra bränslecells­tekniker måste köras kontinuerligt för att generera ett jämnt energiflöde.

Vätgasen till bränslecellen produceras på annan plats men levereras via samma ledning som matar ett tankställe för vätgas intill huvudkontoret.

Några fakta om Toyotas bränslecell:

· Genomsnittlig elproduktion motsvarande förbrukningen i 765 amerikanska hushåll.

· Dubbelt så hög effekt som den solpanelanläggning som finns på samma plats.

· Förväntad minskning av CO2-utsläpp med upp till 1500 ton under maxförbrukning på sommaren.

Fyra svenska projekt finns bland de 225 projekt som nu får pengar från EU-kommissionens miljöfond LIFE+. Ett av projekten, ”LIFE-Triple Lake”, syftar till att förbättra vattenmiljön i de jämtlandska sjöarna Locknesjön, Revsundssjön och Näkten.

– Det är ett väldigt spännande projekt, inte minst för att flera stora aktörer som mark- och skogsägare medverkar. Vi tror att det kommer att ge viktig kunskap om hur vi ska få bättre miljö i våra sjöar och vattendrag, säger Daniel Isaksson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV

EU:s miljöfond delar varje år ut pengar till projekt som omfattar naturskydd, klimatförändring, miljöpolitik samt information och kommunikation om miljöfrågor. För åren 2007 – 2013 rör det sig om totalt 2,1 miljarder euro.

Totalt fick kommissionen in 1 468 ansökningar i den senaste ansökningsomgången, som löpte ut i juni 2013. De utvalda projekten kommer från alla 28 medlemsländer och innebär en investering på totalt 589,3 miljoner euro, varav EU står för 282,6 miljoner euro. Resten av finansieringen betalar de sökande själva eller får i stöd av annan part.

– HaV delar ut drygt 9 Mkr till projektet ”LIFE-Triple Lake” och är därmed den enskilt största bidragsgivaren, säger Daniel Isaksson, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.

– De tre jämtlandssjöarna är alla djupa kallvattensjöar som kan påverkas negativt av klimatförändringar, exempelvis höjda vattentemperaturer. Arterna som lever här i dag, exempelvis röding och flodpärlmussla, är anpassade till dagens livsmiljöer och kan få svårt att klara en sådan förändring.

Projektet omfattar flera åtgärder för att uppnå en god ekologisk status i enlighet med EU:s vattendirektiv och för att uppnå en gynnsam bevarandestatus i enlighet med EU:s art- och habitatdirektiv. Det rör sig bland annat om restaurering i biflöden, att ta bort vandringshinder, att återställa lekbottnar för fisk och insatser för att stärka och öka bestånd av hotade arter som röding och flodpärlmussla.

Länsstyrelsen i Jämtlands län kommer att leda det femåriga projektet som ska drivas i ett brett samarbete med exempelvis mark- och skogsägare, LRF, Skogsstyrelsen, fiskevårdsområden, skogsbolag, Naturvårdsverket, Östersunds, Bergs och Bräcke kommuner, Jämtkraft AB, Trafikverket med flera. Projektet omsätter cirka 35 miljoner kronor totalt, varav hälften kommer från EU:s miljöfond. Efter HaV är Jämtkraft den största bidragsgivaren.

Övriga tre svenska projekt som får bidrag från LIFE+ är ”Småskaliga tillämpningar av kraftvärme” (Energikontor Sydost AB)”, ”LIFEtaiga (Länsstyrelsen Västmanlands län)”, ”BushLIFE (Länsstyrelsen i Skåne län).

Källa: HaV.

Den 23–25 maj hålls årets upplaga av Kalmar Båtmässa. Som vanligt innehåller evenemanget stor mångfald – och många innovativa utställare. Bland annat kommer du att kunna titta närmare på en större segelbåt utan köl!

Historien om IJ-båten, som alltså är en kölfri segelbåt, började med en man som älskar sjöliv och att studera fåglar, men var lite besviken över att inte kunna ta sig riktigt nära strandkanten med sin segelbåt. En dag när han diskade en sked gjorde han en upptäckt. När kranvattnet spolade över den konvexa sidan av skeden drogs den in mot strålen, men när strålen spolade över den konkava sidan slogs skeden bort. Efter upptäckten startade han en process som så småningom resulterade i en väldigt speciell segelbåt, som utnyttjar vattnets hydrodynamiska kraft.

– Än så länge är ett fyrtiotal utställare klara för Kalmar Båtmässa och vi är väldigt nöjda med mixen. Hos oss ska besökarna både hitta de senaste båttillbehören och kunna uppleva fartfyllda vattenaktiviteter. Blandningen uppskattas av både utställare och besökare och vi vet att flera andra båtmässor har börjat snegla på vårt upplägg, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

Några exempel ur årets program:

Prova-på-paddling med havskajak.
Testa att segla optimistjolle.
Se Sjöfartshögskolans två simulatorer.
Lär dig mer om sportdykning.
Kliv ombord på Kalmars egen medeltidsreplik Aluett.
Kliv ombord på Marinbasens Stridsbåt 90H.
Upplev tävlingen Triator Citysailing.
Upplev Kalmar Surfski Wavechallenge 2014, som är en av fyra deltävlingar i svenska cupen.

Lördagen den 10 maj arrangeras Sveriges längsta loppis längs Göta kanal för andra året i rad. I år finns loppisarna på inte mindre än 13 platser längs hela Göta kanal, från Mem till Sjötorp. Nu hoppas arrangörerna att 2014 års loppis blir lika välbesökt och att loppisen blir ett återkommande evenemang längs Göta kanal.

Lördagen den 10 maj kommer tusentals besökare få möjlighet att göra loppisfynd längs Göta kanal. Med 13 arrangörsorter från Mem i öster till Sjötorp i väster sträcker sig loppisen längs hela den 19 mil långa kanalsträckan. Sveriges längsta loppis är ett evenemang som anordnas av företagare inom företagsnätverket Officiell Partner Göta kanal.

– Sveriges längsta loppis blev förra året ett väldigt lyckat evenemang. Vi lyckades tillsammans med företagen starta igång något som uppskattades av alla besökare. Nu fortsätter vi och förhoppningsvis kommer Sveriges längsta loppis bli ett återkommande inslag i svenskars almanackor, säger Anna Meyer, Marknads- och Informationschef på AB Göta kanalbolag.

Sveriges längsta loppis arrangeras på följande platser lördagen den 10 maj

Västergötland:

Sjötorp, Kanalkrogen och Café Baltzar
Hajstorps Slusscafé
Töreboda, Café Visthuset
Jonsboda Camping
Wassbackens Camping
Forsviks sluss, Sköna Rum
Karlsborgs Camping
Östergötland:

Kanalmagasinet i Mem
Brådtom sluss
Norsholms gästhamn (Bondromantik och Kapten Bille’s)
Bergs slussar, parkeringen
Borensberg, Glasbrukets Vandrarhem
Motala gästhamn och Motala Verkstad (Café Mallboden)

För mer information om Sveriges längsta loppis längs Göta kanal och alla arrangörsorter se: http://gotakanal.se/Sveriges-langsta-loppis/

Nu har hela Göta kanal öppnat för säsongen. Även sträckan Mem-Norsholm, som drabbades av ett jordskred tidigare i vår, är nu öppen från den 9 maj. Miljonutbyggnad i Borensbergs gästhamn, vandring längs kanalen, upplevelser för barnfamiljer och Göta kanalappen på fler språk är några av nyheterna längs Göta kanal i sommar.

En av sommarens största nyheter längs Göta kanal, är den stora utbyggnaden i gästhamnen i Borensberg. Göta kanalbolag satsar 15 miljoner kronor på att omvandla ett vackert gammalt magasin till en toppmodern gästhamnsservice samt café, butik och turistbyrå. I anslutning anläggs även en ställplats för husbilar. I mitten av juni står den nya anläggningen klar.

– Den här stora satsningen gynnar inte bara våra båtturister, utan även den stora mängden besökare som kommer till Göta kanal på annat sätt, för att uppleva vår unika kanalmiljö, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag. Och den gruppen av besökare har haft en fantastisk utveckling under de senare åren.

– Det är därför extra roligt att i år kunna lansera Göta kanal som vandringsled, som en av årets nyheter. Ett antal vandringsupplevelser finns nu att välja på, även för den internationella marknaden.
– Något som kanske inte är så känt, är att Göta kanal också har mycket att erbjuda barnfamiljer, säger Anders Donlau, och för att råda bot på det har vi samlat tips på familjeupplevelser på, så det blir lättare att planera en trevlig semester med barnen vid kanalen, säger Anders Donlau.

Till säsongen utkommer Göta kanalappen på engelska och tyska. Appen är redan inarbetad för svenska båtgäster och innehåller information, som är praktisk under en kanalfärd: gästhamnar, service, mat, slussar och broar, passagerarbåtarnas positition, m m.
– Cirka 30 procent av våra fritidsbåtar på Göta kanal är utländska, och nu får de också möjlighet till förbättrad information under sin Göta kanalresa, avslutar Anders Donlau.

På Göta kanal kan man resa med världens äldsta fartyg med övernattningsmöjlighet som fortfarande är i drift, kanalfartyget M/S Juno, som i år firar 140 år. M/S Juno är först ut, den 31 maj, med de klassiska kryssningarna mellan Göteborg och Stockholm.

För mer information eller ytterligare kommentarer, kontakta:
Anders Donlau, verkställande direktör, AB Göta kanalbolag, 0141-20 20 60, anders.donlau@gotakanal.se
Anna Meyer, marknads- och informationschef, AB Göta kanalbolag, 0141-20 20 57, anna.meyer@gotakanal.se

Öppettider: Göta kanal är öppen 5 maj-28 september 2014.

För mer information om Göta kanal med fritidsbåt:
http://www.gotakanal.se/fritidsbat/

För mer information om Upplevelser för barnfamiljer:
http://www.gotakanal.se/sv/Barn-sasong-2014/

För mer information om Vandring längs Göta kanal:
http://www.gotakanal.se/sv/Vandra/

För mer information om Passagerarbåtar på Göta kanal:
http://www.gotakanal.se/sv/Passagerarbatar/

Här är några av sommarens höjdpunkter längs Göta kanal
För mer information om årets utbud och aktiviteter, www.gotakanal.se

• “Sveriges längsta loppis längs Göta kanal”, lördagen den 10/5, på följande platser: Sjötorp, Hajstorp, Töreboda, Jonsboda, Vassbacken, Forsvik, Karlsborg, Motala, Motala Verkstad, Borensberg, Bergs slussar, Norsholm, Mem
http://www.gotakanal.se/sv/Sveriges-langsta-loppis/

• Bakluckeloppis vid Bergs slussar, varje onsdag under sommaren

• Sjötorps Rockfestival, 30-31/5

• Musikunderhållning med olika artister, Kanalkrogen, Sjötorp, varje onsdag och lördag i juli och början av augusti

• Musik vid hamnplan, Lyrestad, varje torsdag i juli

• Dragspelsstämma vid Hajstorps slussar, 6–7/6, med buskaspel kvällen den6/6.

• Musikkvällar i gästhamnarna i Töreboda, Wassbacken och Jonsboda

• Musik i Forsvik, varje måndagskväll under juli och början av augusti

• Allsångskvällar i Karlsborg med kända gästartister: 4/7 Charlotte Perrelli,
11/7 Danny Saucedo, 18/7 Sten & Ebbe Nilsson, 25/7 Lasse Holm & Fridha Lundell

• Allsångskvällar, Gästgiveriet, Borensberg, med Magnus Bäcklund. Torsdagar från 19/6 till 24/7

• Musikquiz med trubadur, Kapten Bille’s, Norsholm, alla onsdagar i juli.

• 10-årsjubileum Kapten Bille’s, Norsholm, 14-15 /6 med musikunderhållning.

• Grillkvällar med musikunderhållning, Norsholm, Britta och Lennarts Nära Kött,
fredagar från 27/6 till 1/8.

• Allsångskvällar vid Brådtom sluss, nära Norsholm,alla torsdagarfrån 26/6 till 31/7

• Dans i Söderköpings kanalhamn under sommaren

• Musikunderhållning och Musikquiz på Kanalmagasinet i Mem, fredagar 11/7, 18/7, 25/7, 1/8, 8/8

• Veteranfordonskvällar i Hajstorp, onsdagar 28/5, /5, 11/6, 25/6, 9/7, 30/7, 13/8

• Veteranfordonsträffar i Forsvik, 12/6 och 10/7

• Sommaryoga och Crossnature på Karlsborgs Camping, juni -aug

• Midsommarmarknad vid Bergs slussar med tivoli och knallar. 19-22/6

• Mat&Möten, matmarknad med lokala producenter, Norrkvarn 9-10/8

• Göta kanalsimmet, Sjötorp, 2/8 och Motala kanalsim 30/8

Foto: Göta kanalbolag.

Strömstad (stora bilden), Söderhamn och Västerås är kandidaterna till utmärkelsen Årets Båtkommun 2014. Det är resultatet av Sweboats riksomfattande undersökning om båtlivet i Sveriges kommuner.

– Hur kommunerna väljer att bedriva båtlivsfrågor skiljer sig en hel del över landet. De här tre kandidaterna gör, utifrån sina förutsättningar, mycket goda insatser för sina invånare, säger Mats Eriksson, vd Sweboat, Båtbranschens Riksförbund.

Sweboat har under vintern och våren för fjärde gången kartlagt och jämfört förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider för båtplatser, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer och båtbottentvättar.

Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna, valt att delta, jämte båtklubbar och privata företag.

– Bland våra toppkandidater finns dels en välkänd båtkommun där båten är en självklarhet för en stor del av invånarna dels kommuner där båtlivet engagerar en klart mindre del av befolkningen. Den gemensamma nämnaren är kommunernas stora engagemang i frågorna som gör att de som verkligen vill ha egen båt, oavsett prisklass och storlek, har goda möjligheter till det, säger Mats Eriksson.

Flera undersökningar har tidigare visat att många fler än de som har egen båt vill tillbringa semestern på sjön. Undersökningen Årets Båtkommun, som utförs av K2analys, söker svar på frågorna hur lätt det är för invånarna i olika kommuner att ägna sig åt båtliv, vilka kostnader det medför och hur väl kommunerna sörjer för att minimera negativa effekter för miljön.

– Vi strävar efter att båtlivet ska vara tillgängligt för så många som möjligt, hålla hög kvalitet och påverka miljön i minsta möjliga utsträckning. Kommuner som engagerar sig i båtlivet och har ett bra samarbete med båtklubbar och privata aktörer är de som brukar lyckas bäst, säger Mats Eriksson.

Sunbeam System har mött en stor efterfrågan under våren och populärast av alla solpaneler är en 50 W panel som är lika stor som konkurrenternas på 30–40 W.

När nu 60 W för 12 V-system lanseras tror Sunbeam System att ännu fler kan få ut en högre effekt genom att byta ut sin äldre solpanel.

Data för den nya solpanelen är 1,1 kg, 60 W och 735×535 mm. Cellerna, med sin upp till 22% högre effektivitet, möjliggör en 30% mindre solpanel.

Utmärkande är en ren design och hög finish. Vit färg bakom enfärgade mörka celler utan lödningar och ledningar. Samtliga paneler är tillverkade för att tåla en tuff marin miljö. Hålkragar i rostfritt. Panelen är 3 mm tunn och tål att gå på.

Info: www.temaimport.se