Italienska Benetti är en av världens främsta och mest respekterade yachttillverkare. På den stora båtmässan i Cannes i september presenterar de sitt senaste flaggskepp, den 33 m långa ”My Paradis”.
Den nya motoryachten har redan sjösatts under överinseende av sin ägare. ”My Paradis” är den tredje yachten i en serie om tre stycken 108 fot långa yachter i serien Tradition Supremes, som är den nya ”instegsmodellen” i trippeldäcksserien från Benetti Class Range Displacement. Yachten får sin officiella debut på nästa Cannes Yachting Festival (9–14 september).
Ombord på yachten finns flera viktiga nyheter. Till exempel i motorrummet, där varvet har använt en ny hybridteknik. Yachten går att köra med traditionella motorer eller elmotorer på 35 kW.
Den nya Tradition Supreme 108 är alltså en i serien av Benetti Class Range Displacement line, komposityachter på 93–145 fot. För designen exteriört står Stefano Righini, som har ritat en yacht med tre däck samt ett soldäck med en hel del kolfiberdetaljer. Detta material används också i en del av överbyggnaden för att säkerställa att detta blir ett lätt bygge med mycket god stabilitet.
Ägaren vill ha maximalt insynsskydd trots att båten är utrustad med bland annat en väl tilltagen jacuzzi med matbord för tio personer i mitten. På övre däck finns vidare en skylounge med stora fönster på sidorna och en skjutdörr, som ger passagerarna väldigt fina vyer. Båten har även ett turkiskt bad för den som behöver koppla av extra mycket.
I inredningen har designerna använt sig av kontraster mellan olika material samt ljus och skuggor. På väggarna har de skapat 3D-effekter genom att använda paneler med LED-teknik.
Yachten har utrymmen för upp till tolv gäster i fyra VIP-kabiner på nedre däck. Ägarens utrymmen är väldigt väl tilltagna med full skrovbredd på huvuddäck.
I motorrummet finns möjlighet att installera antingen traditionella dieselmotorer eller i kombination med en ny sorts hybridsystem med effekten 35 kW. De elektriska motorerna driver via generatorer upp till cirka sex knop.
Tekniska fakta
Tradition Supreme 108’
Längd: 32,98 m
Bredd: 7,4 m
Djupgående: 2,00 m
Vikt: 170 ton fullastad
Bränsletankar: 24 000 liter
Vattentankar: 3 500 liter
Gråvattentankar: 3 000 liter
Sovplatser: 10+2
Kabiner: 5
Besättning: 6 (i tre kabiner)
Motorer: 2 MAN V8 1000, turboladdade à 735 kW @ 2300 rpm
Backslag: WAF 344
Generatorer Std=N°2 Kohler 50kW 400Ac/50 Hz
N°1=N° 2 Kilopak 80kW 400Ac/5 0Hz
Vattenmakare: MC3J 3
Bogpropeller: CMC elektrisk 45 kW
Akterpropeller: CMC elektrisk 30 KW
Stabilisatorer: CMC elektriska
Toppfart: 15 knop
Räckvidd: 10 knop 2 300 Nm
Varv: Azimut Benetti Spa – Benetti Shipyard
Konstruktör: Benetti Technical Department
När svaveldirektivets (Europaparlamentets och rådets direktiv 1999/32/EG om minskning av svavelhalten i marina bränslen) skärpta regler träder i kraft den 1 januari 2015 sänks den högsta tillåtna svavelhalten i marina bränslen inom svavelkontrollområdena Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen och Nordamerikas kustområden till 0,10 viktprocent.
I juni 2013 fick Transportstyrelsen därför i uppdrag av regeringen att beskriva hur en effektiv tillsyn av sjöfartens efterlevnad av de skärpta reglerna ska gå till. I uppdraget ingick även att beskriva behov av översyn av det sanktionssystem som finns idag. Förutsättningar och åtgärder som är nödvändiga för att sjöfarten på ett så kostnadseffektivt och konkurrensneutralt sätt som möjligt ska kunna följa reglerna skulle också analyseras.
Transportstyrelsen har nu rapporterat uppdraget till regeringen.
Under tiden fram till förbudet träder i kraft kommer de tillsynsrutiner som används idag att ses över och riskbaserad tillsyn prioriteras. Provtagningen på fartyg som anlöper svenska hamnar kommer att ökas från ca 200 oljeprover per år till, i ett första steg, 400 oljeprover per år. Dessutom ska Transportstyrelsen, i samverkan med andra berörda svenska aktörer, fortsätta att utreda framtida alternativa och kompletterande tillsynsmetoder.
För att säkerställa konkurrensneutralitet och förutsägbarhet, ska Sverige också samverka internationellt genom östersjösamarbetet Helcom, EU och internationella sjöfartsorganisationen IMO. Syftet är att få en samsyn kring hur tillsyn och utveckling av regler för alternativa bränslen ska gå till samt hur regelverket för teknik för avgasrening (så kallade skrubbrar) ska se ut. Sverige ska också verka för att framtida skärpta regler inte ska påverka fartyg retroaktivt och därmed förhindra beslut om investeringar idag.
Det sanktionssystem som finns idag för fartyg som inte följer reglerna om svavelhalt i marina bränslen fungerar dåligt.
– Det är idag nästintill omöjligt att få överträdelser att leda till åtal och fällande dom, särskilt när det gäller utländska fartyg, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.
Därför föreslår Transportstyrelsen till regeringen att de nuvarande straffrättsliga sanktionerna ersätts med ett system med administrativa sanktioner och att en ny så kallad luftföroreningsavgift införs. Avgiften ska kunna tas ut så fort man konstaterat att ett fartyg brutit mot reglerna.
Kommer Caroline Wixner, 20 år från Hudiksvall, lyckas med sitt försök att bli först med att köra tidningen Båtnytts legendariska utmaning ”Blå Bandet” (sträckan Ystad-Haparanda non-stop) på en vattenskoter? Runt den 30 juni (beroende på väder) ger hon sig iväg.
Distansen mellan Ystad och Haparanda är 712 sjömil och med snittfarten 25 knop tar det drygt 30 timmar inklusive några raster för bland annat klädbyte. Den största delen blir på öppet hav.
Lyckas hon blir hon den första som kör Båtnytts Blå Bandet med vattenskoter. Dessutom blir hon den yngsta, den första kvinnan och den enda som kört hela sträckan själv ombord på sin båt.
– Min dröm är att resan från Ystad till Haparanda kommer gå helt felfritt med kavlugnt vatten hela sträckan. Som sagt det är min dröm, mycket kan hända mitt ute på havet, vädret kan hinna ställa om sig otroligt många gånger, det kan bli något fel med vattenskotern, jag kan bli sjuk, tekniken kan börja krångla osv. Jag försöker förbereda mig för alla möjliga scenarier, säger Caroline Wixner.
Twitter: https://twitter.com/CarolineWixner
Följ förberedelserna och färden på www.livetombord.se
Italienska Rivas första och största yacht helt byggd i aluminium är en riktig superyacht. Det är den 122 fot (37 m) långa yachten Mythos som är Rivas nya flaggskepp.
Trots att båten är helt byggd i aluminium väger den över 35 ton. Måtten är 37 m över allt och 7,60 m bred. Cirka 100 000 mantimmar har det tagit att bygga yachten, ett bygge som sysselsatt 50 under 18 månader.
Varumärket Riva byggdes av genom en fantastisk rad med vackra och välbyggda motorbåtar i trä. De blev även symboler för La Dolce Vita – det ljuva livet – och ikoner för en oförglömlig tid. Nu är det dock andra tider och Riva står även för nyheter och innovationer.
Riva utvecklas hela tiden. I material från mahogny till glasfiberplast, från glasfiberplast till aluminium liksom i storlek. Idag har företaget sammanlagt tolv olika modeller mellan 27 och 122 fot och i båtmodeller som open, coupé och flybridge.
– Vi är både stolta och förvånade. Varje dag märker jag hur viktigt det är att möte kundernas höga krav, säger Alberto Galassi, Ferretti Groups vd.
Riva 122 Mythos har fått sin inspiration från 86 Domino – en storsäljare i Rivas serie med coupe yachter. Samma stil och design som i 86:an har hämtats till den nästan 38 m långa yachten. 122 Mythos är resultatet av ett samarbete mellan yacht designer Mauro Micheli och Sergio Beretta vid Officina Italiana Design, som designar Rivas hela modellserie, AYT&D – Advanced Yacht Technology & Design, Ferretti Groups egen avdelning för utveckling och stil och Interior Design and Technical Department of CRN, ett annat av Italiens välkända yachtföretag.
Mer information om yachten i Rivas pressrelease på engelska:
This was one of Designer Mauro Micheli’s first statements on the new flagship yacht. ”I saw it a few days ago in Ancona and I am increasingly sure of this. This is Riva’s flagship, which I believe to be absolutely worthy of being part of this great brand”.
The 122’ Mythos, with its stunningly balanced and refined outer lines and essential interiors, is presented in “Regal Silver” color, a brand new light gray hue, specially designed for this model to further highlight its dynamic and sleek profile. Some “Bright Black” superstructure details provide additional contrast to the yacht’s aesthetic presence, and contribute to its uniquely sleek and elegant style.
LAYOUT & DECOR
The first 122’ Mythos features the optional 3-cabin version, specially requested by its Owner for its true luxury lies in its spaciousness and privacy. The standard version proposed by the shipyard has 4 cabins, and an additional optional layout with 5 cabins is also available.
Main Deck
The main materials used on this yacht include Canaletto walnut, in a light, softer shade – and specially selected by the Owner for all the yacht interiors – leather and chromium-plated steel, in line with Riva’s traditional style. Every detail is characterized by essential, clean lines, which result in a timeless, extremely natural and yet elegant style.
The large uninterrupted glazing, which runs along the entire main deck, offers a breathtaking panoramic view and lets in plenty of light into the day area, connected to the raised pilot station and to the forward galley.
The salon and the dining area have been conceived as an open space; the living area features 3 white leather sofas and 2 armchairs in a contrasting brown shade all signed by Cappellini. The 55″ TV, which can be completely concealed in the ceiling, is placed inside one of the two – starboard and port – lacquered and steel panels at the entrance to the salon when coming through the glass door from the cockpit. The living area also features a large coffee table designed by OID and lined with dark brown leather, a carpet by Bottega Conticelli, and a couple of “Atollo” lamps by Oluce, also to be found in the Owner’s suite.
The dining area is furnished with a large steel and glass table with 10 dark brown leather Minotti chairs, in pleasant contrast with the steel and white lacquered details. At the end of the open space, a white niche with its top lighting hosts a walnut and lacquered cabinet. On both starboard and port sides there are two doors: the right door leads to the lobby with a head and the stairs leading below deck, while the left door opens into a spacious, comfortable full-beam galley, entirely furnished with white lacquered furniture and, considering the great number of electric appliances available, reflecting the Owner’s love for cooking and for practical solutions. Thanks to the dinette, featuring a table seating 5/6 people, and its great spaciousness, this area is very pleasant and can be enjoyed throughout the day. Walking further down, just before the crew quarters, there is a cold room, with some more household appliances and an additional technical area.
Lower Deck
On this first Riva 122’ Mythos, the very practical layout is further enhanced by the Owner’s decision to have a spacious master stateroom and only two guest cabins. All three cabins are amidships, to ensure maximum comfort also when cruising, while the crew quarters – consisting of a captain’s cabin with en suite bathroom and discreet shower stall and two twin crew cabins, – are located forward.
The full-beam master stateroom is the typical expression of Riva’s unique ‘style’. It is furnished with square and sober, natural wood furniture with dark brown (“Africa”) leather and chromium-plated steel details. Opposite the bed, placed at the center of the cabin, a low rectangular unit hosts the 46” TV with concealing mechanism and several storage compartments. Under the side glazing are a small starboard living area with a couple of brown leather couches and a wooden coffee table in between, and a portside office area with vanity/large central desk lined with leather and low side cabinets. The wardrobes in alternating colors, which run along the walls in front of the bed on both sides of the cabin, are very capacious and functionally organized.
The master bathroom comes in a very original layout fully customized for the Owner, and divided into 4 different areas, with portside bathroom and separate toilet, two mid-ship washbasins in white Thassos marble (the same material used for the floors). Above the washbasins there is a steel and Corian container and a mirror with led lights from an overhead panel and two steel sconces by Flos at both sides. In two separate starboard areas, there are the shower stall and the sauna. Contrasting hues of bathroom furniture create an intriguing play with colors and light, where dark Laminam highly contrasts with some lighter details such as the bleach white sauna bench.
The VIP cabins, which mirror each other, one to starboard and one to port, have been furnished to match the style of the master stateroom, and are both fitted with a spacious bathroom and separate shower stall. The large side glazing ensures great brightness along the entire lower deck.
Outdoor areas and sundeck
The outdoor areas of Riva 122’ Mythos are striking for their extraordinary elegance, spaciousness, and functional layout, and allow Owners and guests to enjoy cruising in the utmost comfort. The stern cockpit includes 2 large L-shaped sun pads, coffee tables and a teak and steel dining table with seating for up to 10 people. From the cockpit access can be gained to the aft swimming platform, which separates the two garage doors. The garage can fit a more than 5 meter tender and a jet-ski on the right-hand side. A special electrical-hydraulic platform has also been installed, allowing for safe diving into the sea from the aft platform and easily launching of the water toys.
A large portside cabinet in the cockpit is well equipped to cater for outdoor cooking and dining.
The upper deck can be accessed from the cockpit using an external staircase and has been designed to offer the Owner and his guests unmatched comfort. The first 122’ Mythos yacht features a large Jacuzzi, sided by a comfortable aft sun pad and a bar unit to the bow. In front of the bar another spacious C-shaped aft-facing sofa. Steering from the forward flybridge offers perfect viewing of yacht operations that can also be followed from three side-by-side seats in front of it.
RIVA & CRN
The 122’ Mythos is also the symbol of the long-standing partnership between two historical and iconic Ferretti Group brands: Riva, which in 2012 celebrated its 170th anniversary, and CRN – the Group’s shipyard specializing in the construction of fully-custom mega-yachts in steel and aluminum between 40 and 90 meters – which celebrated its 50th anniversary last year.
Through the 122’ Mythos, Riva and CRN, two leading players of the international boating industry, are breathing new life into their more-than-40-year old partnership dating back to 1970, when Carlo Riva decided to terminate his agreement with a Dutch shipyard and establish a partnership with CRN. A decision that proved to be successful and that between 1970 and 1978 led to the construction of six 23.50 meter motor yachts in the Marco Polo series and two Vespucci models (a 90 footer and a 100 footer) designed by Carlo Riva Yacht Division.
TECHNOLOGY & PERFORMANCE
The aluminum planning hull can reach top recorded speed of 28,5 and a cruising speed of 26 knots , thanks to two MTU 12 V 4000 M 93L, 3510 mhp engines. This is a high-tech planning yacht ensuring great comfort and top performance in its class.
The high-tech shaft drive propulsion system is fitted with an elastic free standing gearbox to ensure maximum comfort and noise and vibration reduction. Propellers have been designed for utmost efficiency and outstanding performance in terms of both consumption and range. Maximum comfort is also guaranteed by the American Boat Thruster stabilizing system.
122’ MYTHOS CERTIFIED ‘GREEN PLUS YACHT’ BY RINA
INNOVATIVE TECHNOLOGIES FOR A CLEANER ENVIRONMENT
In the design of the new Riva flagship, maximum attention was given to environmental impact reduction: several construction solutions have been adopted for which RINA has issued the voluntary “Green Plus” Class Notation. Launched in October 2008, this new Class Notation takes into account several environmental impact issues, including Co2 emissions, for both commercial and pleasure vessels. The “Green Plus” Class Notation is granted to all vessels for which significant investments have been made in new design solutions, on board outfits and equipment, and in the adoption of procedures, which, in addition to meeting minimum international standards, contribute to improving a vessel’s environmental protection performance.
Based on a scoring system rather than on compliance with mandatory requirements, the Green Plus Notification approach offers designers sufficient flexibility in deciding the most appropriate solutions to achieve maximum emission reduction. The “Green Plus Yacht” certification actually assesses 12 different pollution sources – 6 for airborne and 6 for waterborne pollution – and identifies any technical, design or equipment solutions likely to prevent them. Each of these solutions is then scored and summed up in order to determine the vessel’s overall environmental impact, on which a different Green Plus Class will be assigned. This system is also encouraging research and the use of new ‘green’ technology: in order to obtain the certification, innovative solutions, in addition to those already listed in the classification rules, are assessed and scored by RINA’s experts.
On Riva 122’ Mythos, in particular, the following construction solutions have been adopted: energy saving LED lighting; particular focus on waste handling procedure through solid waste source-sourcing and discharge of sewage (black and gray water), in compliance with an environmental protection plan; high-tech engines with low particulate matter and NOx emissions.
Riva e Ferretti Group
Ferretti Group is a world leader in the design, construction and sale of motor yachts, with a unique portfolio of some of the most exclusive and prestigious brands in the world, all having distinctive and yet strongly complementary features: Ferretti, Pershing, Itama, Bertram, Riva, Mochi Craft, and CRN. The Group, founded in 1968, has leveraged on Italian centuries-old shipbuilding tradition. Led by Chairman Tan Xuguang and CEO Alberto Galassi, it runs modern production centers all based in Italy, which combine industrial production efficiency and an unmatched quality of details, guaranteed by traditional “Made in Italy” craftsmanship. The Group is also present in the US through its subsidiary Ferretti Group America, which manages a network of sales centres and dealers, specializing in the sale and marketing of the Group’s brands in North America – and in Asia – through its subsidiary Ferretti Group Asia Pacific Ltd., based in Hong Kong, as well as representative offices and sales centers in Shanghai, Qingdao and in other Chinese sites. A network of approximately 60 carefully selected dealers guarantees Ferretti Group’s footprint in over 80 countries, thereby ensuring the very best services to their clients in marinas all over the world. The Group has always been at the very top of the pleasure boating market thanks to constant product and process development and continuous search for cutting-edge technological solutions. The Group’s extensive range of yacht models – including flybridges, runabouts, open yachts, coupe yachts, lobster boats, fisherman yachts, maxi and mega-yachts – is conceived by the Group’s Product Strategy Committee and by its Marketing Department, and AYTD – Advanced Yacht Technology & Design, the Group’s naval research, style and product development centre, which are all constantly committed to developing innovative aesthetic and functional solutions, also through close cooperation with internationally renowned architects. For this reason, all Ferretti Group’s motor yachts have always been characterized by outstanding quality, great safety and excellent performance at sea, as well as by their exclusive design and timeless charm, making them stand out and become global yachting industry benchmarks.
Info: www.riva-yacht.com
Marine Design Project är en höstterminskurs för sistaårsstudenter på master-programmet Naval Architecture and Ocean Engineering på Chalmers. Tanken är att studenterna ska få omsätta sina nyvunna kunskaper i praktiken, och under tidspress samarbeta för att lösa verkliga problem och hitta ny kunskap.
Offshore Väst är ett konsortium av företag, universitet och institut som arbetar för innovation och affärsutveckling inom offshorebranschen. Att koppla samman universitet och företag är en del av verksamheten.
– Anledningen till att vi ger det här uppdraget till Chalmersstudenterna är dubbelt, säger Johan Edvardsson.
– Dels behöver vi få in nya och smarta idéer på hur man kan lösa problemen. Dels behöver vi få utexaminerade ingenjörer som har insikter om komplexiteten i verkliga problemställningar, som ju innefattar även ekonomi, politik, kommunikation och andra frågor utanför de rent tekniska.
De fartyg som används för att bygga och underhålla vindparker i Nordsjön har andra förutsättningar än i Hanöbukten. I Nordsjön trycker man ned fundamenten i botten, i känsliga Östersjön ställs de istället på botten. Nordsjön har hårdare vindar och större vågor. Östersjön har i gengäld is och lägre salthalt. Och så vidare.
– Vi tycker att det är överdimensionerat att använda Nordsjöfartyg. Med en smartare design kan vi sänka installationstiden och därmed installationskostnaden. Kanske genom att minska cykeltiden eller känsligheten mot väderpåverkan, säger Johan Edvardsson.
Det behövs ett stort antal fartyg både för att bygga och på sikt för att underhålla vindparken. Så snart regeringen har klubbat det slutliga beslutet, sätter förberedelserna för bygget i Hanöbukten igång.
Totalt planerar Blekinge Offshore att här bygga upp till 700 vindkraftverk med en sammanlagd effekt på upp till 2 500 MW. När vindparken är fullt utbyggt förväntas elproduktionen uppgå till 7-8 terawattimmar årligen, ungefär lika mycket som en reaktor i ett kärnkraftverk producerar.
När bygget av vindkraftsparken i Hanöbukten väl är igång, ska det i princip byggas ett vindkraftverk varannan dag i fem års tid. Tänkt utgångspunkt är Karlshamn.
Chalmersstudenterna ska redovisa sina resultat i december.
OffshoreVäst är en satsning på svensk industriutveckling inom offshoresegmentet. Satsningen är en del i Vinnovas Vinnväxprogram och stöds dessutom av Västra Götalandsregionen, SP och Chalmers. Ett 60-tal företag och organisationer deltar i ett samarbetskonsortium. SP initierade 2013 arbetet med att utveckla den strategiska idén att ”Utveckla industrisegment och teknikområden inom offshore där Sverige tillhör de internationellt ledande aktörerna genom starka FoU-miljöer, innovationsförmåga, hög kvalitet och stark konkurrenskraft med utgångspunkt i en hållbar utveckling.” SP är värdorganisation och koordinator för satsningen.
Sjöhistoriska museet k-märker nu fem historiska segelbåtar. Deras hemmahamnar ligger mellan Eslöv i söder och Grisslehamn i norr. Även varvsorterna är spridda över landet, från Kuggebodavarvet utanför Ronneby till västmanländska Ridöns varv i Mälaren.
– Det är spännande att vi nu kan k-märka inte mindre än tre legendariska segelbåtar från 1910-talet. Det är två skärgårdskryssare och en 6-metersjakt, alla byggda mellan 1912-1914. Och bland dem skärgårdskryssaren Bohème, som deltog i den så kallade olympiska regattan 1912, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.
Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har under några år k-märkt fritidsbåtar med syftet att de kulturhistoriskt intressanta båtarna ska uppmärksammas och därigenom öka kunskapen om dem och skapa bättre förutsättningar för bevarande.
En nyhet för i år är att tre bohuslänska kommuner beslutat att ge hamnrabatter åt k-märkta fritidsbåtar. Det har gjorts möjligt tack vare förfrågningar från Jan Sundström, som äger den sedan tidigare k-märkta båten Malou. I Sotenäs och Strömstad erbjuds gratis gästhamnsplats i ett dygn. I Tanum får de k-märkta båtarna rabatt på avgiften. Båtägaren behöver bara ta kontakt med respektive hamn i förväg – och ta med sig intyget om att båten är k-märkt.
– Jan Sundström har gjort en fin insats för k-märkta fritidsbåtar på Västkusten. Vi hoppas nu att fler aktörer hjälper till med ytterligare lättnader. K-märkningen bygger ju helt på frivillighet och saknar lagtvång, säger Fredrik Blomqvist på Sjöhistoriska museet.
Fakta om båtar k-märkta i juni 2014
Skärgårdskryssaren Bohème, från 1912
Skärgårdskryssaren Bohème konstruerades av Albert Andersson och byggdes på Stockholms Båtbyggeri AB, Neglinge (Saltsjöbaden). Båten beställdes för att ägaren skulle kunna delta i den olympiska regattan i Nynäshamn 1912. Det var i många avseenden en välseglande båt – som genom åren vunnit flera priser. Det som i många avseenden kännetecknar Bohème är att den genom åren underhållits på ett så medvetet sätt att ingen stor renovering hittills varit nödvändig. Detta innebär att Bohème är i ett välanvänt genuint originalskick. Likt merparten av alla segelbåtar har riggen modifierats till den nuvarande bermudariggen. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Bohème är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Ägare: Bo Malmlöw, Grisslehamn.
Skärgårdskryssaren Maritza (ex Trio, Bojan II, Arda) från 1913
Skärgårdskryssaren Maritza är en elegant båt med en välkändhistoria, byggd på Landskrona Nya Varf efter ritning av Gustaf Schüssler. K-märkningen motiveras av att båten är i ett välunderhållet, fint skick, där de smärre förändringar som gjorts under åren är väldokumenterade. Maritza har en detaljerad historik, både vad gäller dess äldre historia men särskilt vad gäller de senaste 40 åren. En delägare i nuvarande ägarkonstellation har haft båten i drygt 40 år och denna period kännetecknas av både stort engagemang och god känsla för både båten och segling. Det fina bruksskicket kombineras dessutom av både detaljerade loggböcker och äldre fotografier bl a från tiden kring år 1930. Tack vare detta material ökar båtens kulturhistoriska värde. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Maritza är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Ägare: Tore Wiliam-Olsson, Stockholm, tel: 070-71 67 378
Henrik Hansen, Saltsjö-Boo.
6-metersjakten Sassan från 1914
Sassan konstruerades av Axel Nygren och byggdes på Neglinge båtvarv. Redan den förste ägaren Cedergren anlitade den skicklige seglaren John Carlsson (Glas-Kalle) som rorsman vid olika kappseglingar och Glas-Kalle tog senare över ägandet på båten. Under sin långa historia har båten förändrats, bl a genom att den fick ruff och att riggen modifierades. I veteranbåtskretsar har Sassan varit välkänd. Från början av 1990-talet har båtens behov av renovering blivit allt större och ett flertal renoveringar påbörjas men avslutas inte. Den nuvarande ägaren tog över båten 2013 och genomförde slutligen en nödvändig och mycket ambitiös upprustning. Resultatet är en båt som delvis återskapats utifrån det bevarade skrovet och de befintliga originalritningarna. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Sassan är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Ägare: Lars Hagbarth, Uppsala.
Kuggebodakryssaren Rie (ex Taronga, Framme) från 1948
Segelbåten Rie är ett karaktäristiskt bygge för Kuggebodavarvet i Blekinge, konstruktionen stod Harry Engblom för. Till karaktären har båten mycket gemensamt med de bruksbåtar man var van att bygga där, både vad gäller de kraftigare dimensionerna och valet av träslaget ek. Tack vare nuvarande ägarens efterforskningar har Ries historik kompletterats. Uppgifterna berättar inte bara om tidigare ägare, utan även om varför båten fått sin utformning. Rie är idag en väl underhållen segelbåt i fint skick som berättar både om båtbyggarens och om konstruktörens skicklighet såväl som om ägarnas medvetna underhåll. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Rie är kulturhistoriskt värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Ägare: Kim Orheden, Eslöv.
Kostern Fuga (ex Kajka, Hebe) från 1950
Segelbåten Fuga ritades av Jac M Iversen och byggdes på Berglunds varv på Ridön. Fuga är en väldokumenterad koster i fint skick, tack vare ett medvetet underhåll genom åren. De förändringar som gjordes under 1960-talet kan ses som intressanta ”årsringar” i båtens historia. Kostern som båttyp är av det robustare slaget, där kopplingen till de gamla bruksbåtarna fortfarande är synlig. Vad gäller just Fuga så gjordes t ex 1960-talets modifiering av riggen, med en önskan om att förbättra båtens seglingsegenskaper. Tack vare historiken blir det tydligt varför de mindre ändringarna gjorts, och där kan även båtens geografiska sammanhang följas. Det kulturhistoriska värdet ökar tack vare sådana uppgifter. Statens maritima museer anser sammantaget att segelbåten Fuga är kulturhistoriskt mycket värdefull och uppfyller vad som krävs för att anses vara en K-märkt fritidsbåt.
Ägare: Anders Germundsson.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger nu drygt fem miljoner kronor till projekt som bland annat ska minska oönskade fångster av småräka.
– Tanken är att utveckla nya redskap som ska var klara att kunna användas från och med 1 januari 2015 då landningsskyldigheten utökas som ett led i EU:s nya gemensamma fiskeripolitik för ett hållbart fiske, säger Andreas Sundelöf.
Pengarna går även till projekt som rör fiske av havskräfta, bottentrålning av fisk och till utveckling av burfiske efter framförallt torsk.
Från och med årsskiftet införs landningsskyldighet för vissa fiskarter i Östersjön och i Västerhavet. Det innebär att alla fångster ska registreras samt i de flesta fall tas i land och räknas av från kvoterna. Fiskar som är för små får inte säljas som människoföda. De nya reglerna införs stegvis mellan 2015 och 2019 och är en viktig del i den nya gemensamma fiskeripolitiken inom EU.
HaV kommer under fyra år att fördela totalt 38 miljoner kronor till projekt som utvecklar redskap och metoder för ett ökat selektivt fiske. I år fördelas tio miljoner kronor, för 2015 och 2016 satsas lika mycket och för 2017 åtta miljoner kronor.
· Vi har nu valt ut de projekt som vi tycker är intressanta att gå vidare med för 2014. Det finns redan selektiva redskap inom yrkesfisket men de här ger bättre selektivitet vilket ökar lönsamheten inom fisket och ökar chansen för att exempelvis fler små räkor överlever, säger Andreas Sundelöf, utredare på enheten för forskning och miljömål på HaV.
Projektförslagen har utvecklats i samarbete mellan forskare från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU och yrkesfiskare. I stort handlar det om redskap som sorterar arter och storlekar redan i vattnet för att på så vis minimera mängden oönskad fångst som tas ombord.
– Arbetet med att sortera ut småräka och liten fisk måste göras på olika sätt om vi ska komma tillrätta med utkastproblematiken. Dels handlar det om att justera maskstorlek, dels om att utveckla bättre sorteringsgaller, så kallade rister, säger Andreas Sundelöf.
Projekten som nu valts ut ska enligt planen vara redo att sättas i gång i augusti i år och vara vetenskapligt utvärderade före årsskiftet. HaV har tidigare beslutat om ytterligare fyra projekt för att utveckla selektiva redskap inom räk- och laxfiske.
– Vi fick in ett knappt tjugotal förslag till projekt och tror mycket på de projekt som nu valts ut. Vi är lite förvånade över att bara ha fått in ett enda förslag som handlar om att utveckla redskap för fiske efter torsk i Östersjön. Samtidigt vet vi att situationen där är besvärlig med väldigt liten fisk i fångsterna och mycket dålig lönsamhet, säger Andreas Sundelöf.
Sedan 2009 finns redan krav på att landa all fångst av arter med fångstbegränsningar där fisken håller lagstadgat minimimått eller där minimimått saknas, exempelvis räka. Från och med 1 januari 2015 gäller landningsskyldighet för flera arter i Östersjön, exempelvis sill, torsk och lax . Under perioden 2016-2019 införs landningsskyldigheten stegvis för exempelvis torsk, vitling, kolja, gråsej och havskräfta i Västerhavet.
HaV har för 2014 valt att ge ett särskilt uppdrag till Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU att skapa ett sekretariat för selektivt fiske. Sekretariatet ansvarar för delar av satsningen, bland annat upphandling, genomförande och även den vetenskapliga utvärderingen av projekten.
Källa och foto: HaV.
Den 1-2 augusti 2014 är det dags för Norrtäljes första hamnkalas någonsin.
– Det här kommer att bli något riktigt storslaget för hela familjen, säger Tomas Johansson från Norrtälje Handelsstad.
Norrtälje Hamnkalas blir en kostnadsfri tvådagarsfest där besökarna kommer att få ta del av aktiviteter kopplade till temat ”barn, båtar och bad”. Hamnkalaset arrangeras av Norrtälje Handelsstad i samarbete med Norrtälje kommun.
– Vi vill redan nu etablera hamnområdet som stadens naturliga mötesplats, säger Natanael Berntsson, kommunikationsansvarig för Norrtälje Hamn-projektet. Det blir helt enkelt en liten försmak av vad som väntar i vår nya stadsdel när människorna återtar hamnen.
Martin Stenmarck uppträder
Både den norra sidan av hamnbassängen och Societetsparken kommer att fyllas med innehåll för både barn och vuxna och redan nu står det klart att artisten Martin Stenmarck ska uppträda.
– Vi kommer att släppa fler spännande nyheter kring hamnkalasets innehåll under sommaren, säger Tomas Johansson.
Svedea provar nu ett nytt grepp för att utveckla sina kundrelationer. Under två veckor i sommar besöker man hamnar på väst- och ostkusten med en BRIG-båt. Syftet är att träffa och samtala med båtägare i deras rätta miljö.
I sommar ger sig Svedea ut på en båtturné för att träffa båtägare och höra hur de ser på båtliv och försäkring. Fyra medarbetare kommer att gå till sjöss för att besöka gästhamnar på både väst- och ostkusten. Turnén sker i samarbete med Järnbröderna som tillhandahåller båt och utrustning.
– Att delta i båtlivet är naturligt för oss och det är också en del i vårt arbete med bland annat produktutveckling. Vi vill träffa båtägarna i deras rätta miljö och höra vad de tycker och tänker, säger Göran Södergren, produktchef båt på Svedea.
Svedea On Tour, som turnén heter, kommer att befinna sig på västkusten 24–26 juni och på ostkusten 22–24 juli.
Det nysatsande Najadvarvet har levererat sin första nybyggda båt. Den sista veckan i maj sjösattes en Najad 410, som får sin hemmahamn i Sverige.
Redan innan semestern kommer båt nummer två att levereras, även det en Najad 410.
De nya ägarna till Najadvarvet, Lidköpings Båtsnickeri, har för att säkerställa Najads båtbyggartradition och världskända kvalitet flyttat hem produktionen till Henån, Orust. Där byggs framtidens Najad återigen.
Den brittiska metrologen Libby Greenhalgh har värvats av Team SCA, den enda kvinnliga besättningen i Volvo Ocean Race 2014-15.
Alicante, Spanien 17 juni 2014: 33-åriga Libby Greenhalg kommer att tillföra en stor mängd erfarenhet till Team SCA och de senaste sju åren har hon jobbat som väderexpert för det brittiska seglingslandslaget med både juniorer och Olympiska seglare. Där har hon bidragit med prognoser inför tävlingar, researcharbete och metrologiutbildning till seglarna. Parallellt med det jobbet har hon frilansat som väderexpert i den internationella kappseglingsvärlden såväl som inom surfing, cykling och bilsport.
– Volvo Ocean Race är en av de saker jag har siktat på att genomföra i mitt liv. I olympisk segling har jag haft mer av en hjälpande roll, men i Team SCA kommer jag kunna kombinera den racing jag har gjort med mina kunskaper om väder och kappsegla runt jorden. Det är otroligt spännande och utmanande, säger Greenhalg som knappast är främmande för kappsegling.
Hon har seglat så gott som hela livet och började som jolleseglare där hon tävlade i junior-VM och 470-klassen innan hon gick vidare till större båtar och matchracing. Hon tävlade i matchracing-VM i Göteborg 2012 i samma besättning som Annie Lush som också ingår i Team SCA. Hennes bror är den mycket meriterade seglaren Rob Greenhalgh som seglade Volvo Ocean Race 2011-12 ombord på Abu Dhabi Ocean Racing.
– Jag hoppas att Team SCA inte bara öppnar dörrar för oss i laget utan för alla framtida kvinnliga seglare efter att vi visat världen att kvinnor förtjänar att tävla på samma på samma höga nivå som män, säger Libby Greenhalgh
Team SCA, som stöttas av det svenska hygien- och skogsföretaget SCA, har nu 13 besättningsmedlemmar i det lag som kommer att delta i jordenruntkappseglingen Volvo Ocean Race 2011-12. De kommande två månaderna kommer de att fortsätta träna på Lanzarote, sedan leverera båten till England för förberedelser och därefter bege sig till Alicante, Spanien där tävlingen startar i oktober.
Team SCA består förutom Libby Greenhalg av Sally Barkow (USA), Carolijn Brouwer (NED), Sophie Ciszek (AUS), Sam Davies (GBR), Abby Ehler (GBR), Stacey Jackson (AUS), Annie Lush (GBR), Justine Mettraux (SUI), Liz Wardley (AUS), Dee Caffari (GBR), Elodie Mettraux (SWI) och Sara Hastreiter (USA).
Info: www.sca.com/teamsca
Foto: Rick Tomlinson.
Expedition Skräpfritt Hav lämnar Smögens brygga den 24 juni och lägger till i Visby en knapp vecka senare. Forskare från Göteborgs universitet ger sig ut på provtagningsexpedition genom Västerhavet och södra Östersjön för att undersöka omfattningen och fördelningen av flytande mikroplast i våra hav.
Plast är en stor miljörisk. Plast bryts visserligen ner mycket långsamt, men sönderdelas till så kallad mikroplast, som kan hitta vägen in i djurplankton och småfisk. De kemikalier som då följer med mikroplasten kan därmed påverka hela den marina näringsväven.
– Det kan i förlängningen också drabba oss människor som konsumenter av mat från havet, säger Martin Hassellöv, projektledare och professor på institutionen för kemi och molekylärbiologi vid Göteborgs universitet.
Marina djur kan trassla in sig i plastskräpet. Djuren misstar även plasten för föda och kan därmed skada sig eller dö.
Frigolit och plastpåsar problem i svenska vatten
Västkusten är på grund av rådande strömmar extra drabbad av marint skräp. Provtrålningarna i Västerhavet visar att omfattningen av mikroplasten är lika stor som i zonerna med skräpansamlingar i de subtropiska virvelområdena i världshaven. Den sönderdelade hårdplasten är dock ännu inte ett lika stort problem i våra vatten som den är i till exempel Stilla havet eller Saragassohavet.
– I Västerhavet och i den Bohuslänska arkipelagen dominerar snarare plastpås-fragment (0,3-1 mm) och expanderad polystyren, mer känd som frigolit, i den yttrålade plasten. Dessutom kan rapporteras oroande mängder råmaterialplast från de första stadierna av plastens livscykel.
Vill skapa medvetenhet om problemet
Den 24 juni klockan 9.00 lämnar Expedition Skräpfritt Hav Smögens brygga. På vägen mot Gotland och Almedalen görs ett stopp den 25 juni i Malmö där en representant för KIMO Sverige, kommunalrådet Lari Pitkä-Kangas (MP), hoppar ombord för att fortsätta med på färden mot Almedalen.
Till Visby anländer expeditionen den 28 juni. En av aktiviteterna i Almedalen är en debatt där bland annat miljöminister Lena Ek (C) och EU- parlamentarikern Isabella Lövin (MP) kommer att delta. Under Almedalsveckan hålls även föredrag och en utställning.
Expedition Skräpfritt Hav arrangeras tillsammans med KIMO Sverige, kommunernas miljösamarbeten, Projekt Ren Kust Bohuslän samt Havsmiljöinstitutet, och delfinansieras av Västra Götalandsregionen.
I drygt var femte kommun är kötiden för en kommunal båtplats minst tre år. Det visar en ny undersökning som Sweboat, Båtbranschens Riksförbund, har låtit göra. Samtidigt uppger flera kommuner att de lyckats korta sina köer till båtplatser.
– Köerna är mycket långa i flera kommuner och utgör ett stort hinder för alla som vill ut på sjön. Men det är glädjande att så många som 16 kommuner i år har kortat sina kötider, jämfört med den förra undersökningen 2012, då sex kommuner hade kortat sina kötider, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat, båtbranschens riksförbund.
Sweboat har under vintern granskat förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. Nu presenteras den del av undersökningen som behandlar tillgången till kommunala båtplatser. Resultatet visar på stora skillnader mellan svenska kommuner när det gäller kötider och köavgifter i de kommunala fritidshamnarna. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna valt att delta.
Kötiden till båtplatser varierar kraftigt mellan de kommuner som driver hamnar, från ingen kötid alls till upp till 10 år. Drygt var femte kommun, 22 procent, svarar att de inte har någon kötid alls, lika många svarar att de har minst tre års kötid. I 13 procent av kommunerna är kötiden minst fem år.
Enligt undersökningen är den genomsnittliga kötiden för att hyra båtplats i en kommunal anläggning 20 månader. Det är en förbättring med tre månader jämfört med undersökningen 2012, men ingen statistiskt säkerställd förändring eftersom de deltagande kommunerna i undersökningen delvis skiljer sig åt.
16 av kommunerna i undersökningen – Strömstad, Åmål, Gotland, Kristianstad, Kungälv, Lysekil, Mönsterås, Ödeshög, Ronneby, Trollhättan, Trosa, Umeå, Vänersborg, Varberg, Ystad och Värmdö – uppger att de nu har kortare kötid till kommunala båtplatser jämfört med undersökningen 2012. I några fall är skälet att de arbetat aktivt för att förbättra själva kösystemet och i några att flera båtplatser iordningsställts.
– Det är mycket glädjande att se att allt fler kommuner tar tag i sina kötider och på så sätt underlättar för kommunens invånare att ta del av båtlivet. Förhoppningsvis kan de visa vägen för de kommuner som fortfarande har långa kötider, säger Mats Eriksson.
På frågan ”Hur många hamnar för fritidsbåtar driver kommunen?” svarar 59 kommuner att de inte driver några hamnar överhuvudtaget. Dessa kommuner har delvis eller helt, överlåtit driften till klubbar och privata aktörer och har därför inte svarat på frågan om kötid.
– Privata marinor och ideellt drivna båtklubbar är mycket viktiga för att skapa båtplatser i en kommun men i slutändan är det kommunala engagemanget avgörande för hur god tillgängligheten är, säger Mats Eriksson.
Samtliga kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2014 varav 73 svarat att de driver hamnar. Strömstads kommun utsågs i maj till Årets Båtkommun.
Ett soldränkt midsommarfirande på vattnet är en dröm för många båtägare. Med förväntningarna på topp och fullt med folk i båten är det många som tar lätt på säkerheten. Svedea uppmanar båtburna midsommarfirare att ägna säkerhetsfrågorna en extra tanke.
Midsommar är en av årets höjdpunkter för båtfolket men också ett tillfälle då många tar onödiga risker. Stora förväntningar i kombination med navigering i okända vatten, bristande båtunderhåll och plötsliga väderomslag är några av orsakerna till att midsommarhelgen står för många skador till sjöss. Ett sätt att minska riskerna väsentligt är att följa någon av de checklistor för båtunderhåll som finns exempelvis på internet.
– För många är båtturen till midsommarfirandet den första längre styrningen på säsongen och det är då båtunderhållet sätts på prov. Exempelvis är motorstopp på grund av ett igensatt bränslefilter en onödig risk som är enkel att undvika, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.
Andra enkla säkerhetsåtgärder är att studera väderprognos, vattenstånd och förhållanden längs den rutt man tänker ta. Och att ta det lugnt med alkoholen.
– Genom att förbereda sig på rätt sätt så minskar man riskerna väsentligt. Väntas det ett väderomslag under midsommarafton är det klokt att flytta båten till en trygg ankarplats innan sill och nubbe, säger Göran Södergren.
En av Norges mest kända båtjournalister ger sig ut på sitt livs rodd. Han ska enbart med hjälp av handkraft ta sig från Oslo till Köpenhamn. Minst 22 000 årtag beräknar Ulf att det krävs.
Hela våren har Ulf Terje Johnsen, som har ett långt förflutet som båtjournalist i Norge och Danmark och även som PR-man, förberett sig inför roddturen. Han ska följa den svenska kusten och slutligen landa i Köpenhamn, om allt går enligt planerna.
Trots att Ulf har skrivit om alla typer av båtar och även gett ut matböcker är det ett enkelt liv som väntar honom. Båten är en finsk roddbåt av enklaste typ och menyn ska bestå främst av det som Ulf får upp ur havet. Hur det blir med den senare frågan återstår att se för denne vänlige och matfriske man…
Följ Ulf Terje Johnsen på hans blogg eller Facebook. Du kan läsa mer om honom här: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/ulf-70-skal-ro-til-koebenhavn/a/10147184/
Foto: Hans Eidstuen.
Kommentarer
Hade nöjet att se dig i Skärhamn igår. Vi var ett gäng som satt på Tapasbaren och nu efteråt förstår vi att du också var där. Lycka till söderut mot Köpenhamn. Idag verkar du få ostlig vind och därmed måttlig våghöjd.
De tävlande har chans att vinna en seglingstur med Stena Sailing Teams egen skeppare Johnie Berntsson eller en slottsweekend i Danmark för två personer. Temat är ”segling”.
På följande FB-sida hittar du tävlingen: Stena Match Cup Sweden
https://www.facebook.com/stenamatchcupsweden?sk=app_227900963956819
Stena är för femte året i rad titelsponsor för Stena Match Cup Sweden – en av sju deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour. Även i år står Stena Sailing Team på startlinjen.
Västkustsonen Johnie Berntsson och hans team har för andra året i rad Stena som huvudsponsor. Utnämnd som årets svenska seglare 2011 och med många seglingsmedaljer i bagaget siktar Johnie och Stena Sailing Team naturligtvis på en storslagen hemmaseger i år.
Förra årets fototävling resulterade i många fina seglingsbilder. Två lyckliga vinnare utsågs, Eva fick tillsammans med sin familj tillbringa en helg på Legoland och Petter fick i september åka på en egen seglingstur med skeppare Johnie Berntsson från Stena Sailing Team.
Bilderna:
Vinnarbilderna 2013:
Eva, vinnare under #stenafamilj:
”Tack för vinsten i Legoland-tävlingen. Har en mycket nöjd och förväntansfull son som drömt om att åka dit sedan han sett en Legolandbroschyr och utbrast:
– Finns det på RIKTIGT ???!!!Det ska bli så kul!”
Petter, vinnare under #stenajohnie:
”Såg att jag blev utsedd till den lyckliga vinnaren i eran Instagramtävling. Roligt! Till hösten kommer jag studera och bo i Göteborg, från och med 26 augusti och framåt, och då kommer jag att ha all tid till att segla!”
Om Stena Match Cup
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av sju VM-deltävlingar för herrar i Alpari World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum den första veckan i juli varje sommar på Marstrand och drar normalt runt 115 000 besökare. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
Spanien kommer återigen tävla med en båt i Volvo Ocean Race. Ett team i den kommande upplagan av tävlingen leds av två av landets bästa seglare, Iker Martinez och Xabi Fernández som siktar på att föra laget till Spaniens första seger i tävlingen.
Projektet drivs av den galiciska seglaren och affärsmannen Pedro Campos, som deltagit med lag i varje upplaga av Volvo Ocean Race sedan 2005. De är det sjätte laget som hittills tillkännagivit sitt deltagande den kommande upplagan av tävlingen som startar i Alicante, Spanien den 4 oktober med ett inledande in-port race. En vecka senare startar den första etappen till Kapstaden.
Campos lag kommer att presentera sin titelsponsor och skeppare inom kort men har redan fått sin nya Volvo Ocean 65:a, entypsbåten som används av samtliga lag i tävlingen. Just nu förbereds sjösättningen av båten i Southampton, England.
– Vi är glada att se att Spanien är tillbaks i Volvo Ocean Race, världens ledande havskappsegling. Det är en ära för vårt lag att delta med vår femte båt i ordningen vilket är ett rekord i tävlingens historia, säger Campos och fortsätter:
– Vi vet att det kommer att bli en utmaning nu när alla båtar i tävlingen är identiska men som alltid kommer vi försöka hissa den spanska flaggan i topp så ofta vi kan.
Enligt Campos kommer Martinez och Fernández ha nyckelroller i besättningen och för duon är jordenruntkappseglingen en ouppklarad affär. Tillsammans vann de OS-guld i 49er-klassen i Aten 2004 och de dominerade inledningsvis den senaste upplagan av Volvo Ocean Race med laget Telefónica. En skada på ett roder i en av de sista etapperna satte stopp för deras chanser till att ta hem totalsegern som istället gick till det franska laget Groupama.
Hittills har inget spanskt lag vunnit världens mest utmanande och prestigefulla havskappsegling, tävlingen som tidigare hette Whitbread Round the World Race och som nu startar för tolfte gången sedan 1973.
Volvo Ocean Race har sitt högkvarter i Alicante och tävlingens VD Knut Frostad är mycket nöjd över att välkomna ett lag från Spanien till tävlingen. De kommer att ställas mot ett startfält som ser ut att vara ett av de jämnaste i tävlingens historia.
– Det spanska laget har några av de mest mångsidiga och erfarna seglarna i världen och jag är säker på att kommer göra bra ifrån sig. Det är fantastiskt att se laget återvända till tävlingen för fjärde gången, säger Frostad.
De övriga lag som hittills tillkännagivit att de ska delta i Volvo Ocean Race 2014-15 är svenska Team SCA, Abu Dhabi Ocean Racing, Dongfeng Race Team, Team Brunel samt Team Alvimedica.
De tidigare Campos-lag som tävlat i Volvo Ocean Race är movistar (2005-06), Team Telefónica (två båtar 2008-09) och Team Telefónica (2011-12), där det sistnämnda hade Iker Martinez som skeppare.
De här helt nya och fräckt designade G2 motorerna, nästa generation av Evinrude E-TEC utombordsmotorer, visar BRP:s historia av innovation, med sin djärva och banbrytande design.
BRP avslöjade i helgen en ny serie utombordsmotorer som ger upp till 75 procent mindre totala reglerade utsläpp med 15 procent bättre bränsleekonomi och 20 procent mer vridmoment än ledande fyrtaktsmotorer.
Evinrude E-TEC G2 utombordsmotor ger oöverträffad prestanda med ”bäst-i-klassen” vridmoment och bränsleekonomi kombinerat med de lägsta totala utsläppen. Från och med säsong 2015 finns E-TEC G2 tillgängliga på den skandinaviska marknaden i storlekarna 200 H.O. till 300 R.A.V.E.
Nya E-TEC G2 är den första utombordaren med anpassningsbart utseende. Denna innovation ger konsumenterna möjlighet att få den absolut perfekta kombinationen av båt och motor genom att välja topp-och frontpaneler, samt accentfärger som matchar båten.
– Dessa motorer utmärker sig, i industrin och på vattnet, säger Chris Dawson, vice vd och chef för Global Sales and Consumer Experience.
– Ingen har, fram tills nu, uppnått dessa nivåer av prestanda och integration. Lägg till detta det faktum att den här motorn producerar i särklass de lägsta utsläppen av alla utombordsmotorer på vattnet, och det blir tydligt att de nya Evinrude E-TEC-G2-motorerna kommer att förändra båtlivet.
BRP:s nästa generation av Evinrude E-TEC-motorer kommer att backas upp av ett oöverträffat kundvärde med branschens bästa motorgaranti, minsta underhåll och ”bäst i klassen” bränsleeffektivitet. BRP är den enda motorn som erbjuder 5-5-5: 5-års motorgaranti, fem års rostskyddsgaranti, och 500 timmar utan återförsäljare-schemalagt underhåll. Detta skapar mer tid på vattnet och klassens lägsta underhålls- och driftkostnader.
* Baserat på BRP:s interna tester.
Info: http://www.chooseyouretec.com
Kommentarer
Både designen och prestandasiffrorna ser fantastiska ut! Varför åka 4-takt?
Det som står skrivet låter mycket bra – men är det Kalle Anka som har grejat designen?!
Förra söndagen invigdes det nya Roland Svenssonmuseet på Möja av skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C). Roland Svensson var en mycket folkkär skildrare av Stockholms skärgård, som nu alltså får ett eget museum på Möja.
– Museet är ett resultat av hårt och dedikerat arbete av eldsjälarna från sällskapet Roland Svenssons vänner som sedan Rolands bortgång 2003 bevarat hans gamla ateljé på Tornö, säger Gustav Hemming (C).
Roland Svenssonmuseet blir det senaste tillskottet till det tjugotal hembygds- och konstmuseer som redan finns i Skärgården, varav det stora flertalet också drivs genom engagerade föreningar.
– Hembygds- och konstmuseerna i skärgården är en ofta bortglömd skatt som vi skulle kunna lyfta fram mycket bättre. Det vore önskvärt med ett bättre samarbete och gemensam informationsspridning om skärgårdsmuseerna för besökare. Det är både ett sätt att visa uppskattning för skärgårdskulturens alla eldsjälar, och skulle samtidigt göra skärgården till ett mer spännande resmål, säger Gustav Hemming (C).
Det finns nu en projektgrupp som jobbar för att hitta sätt att utveckla informationen om skärgårdsmuséerna, ett arbete som landstinget vill stödja.
– Vissa av skärgårdens museer är kända och välbesökta, men många är bara kända lokalt. Min förhoppning är att det kommer bli lättare för allmänheten att hitta dessa fantastiska museer, säger Gustav Hemming (C).
Den amerikanska seglingslegenden Ed Baird kommer att tävla i Stena Match Cup Sweden, världscuptävlingen i matchracing som avgörs på Marstrand den första veckan i juli. Den dubbla America’s Cup-vinnaren och trefaldiga VM-guldmedaljören i matchracing räknas som en av de mest framgångsrika seglarna genom tiderna och nu höjs förväntningarna inför en klassisk duell mellan Ed Baird och Magnus Holmberg.
I måndags blev det officiellt att Magnus Holmberg, en av Sveriges största seglingsprofiler och grundare av tävlingen på Marstrand, kommer att delta i jubileumsupplagan av Stena Match Cup Sweden. Nu står det klart att ytterligare en seglingslegend gör honom sällskap efter att Ed Baird, 56 år, tilldelats ett wildcard till årets stora seglingsevenemang på Marstrand.
– Det är ett privilegium att vara få med och vi har alltid uppskattat att komma till Marstrand och tävla, det är en perfekt plats för matchracing eftersom åskådarna kommer så nära det som händer på havet, säger Ed Baird.
De 14 lag som kommer till Stena Match Cup Sweden 2014 hör till den absoluta eliten inom matchracing. Ed Baird ingick i startuppställningen i den första upplagan av tävlingen 1994 och har genom åren varit en mycket framgångsrik deltagare. Han har seglat fyra finaler på Marstrands tävlingsarena men fortfarande saknas en seger på hans långa meritlista.
– I alla finaler vi har seglat har vi blivit slagna av Peter Gilmour så jag hoppas att han inte är inbjuden i år. Men det är självklart en stor ära komma så långt i en tävling, och att få göra det i Sverige och Marstrand med så många vänner och supportar på plats gör det ännu bättre.
Sinsemellan har Holmberg och Baird seglat 16 semifinaler och sex finaler i Stena Match Cup Sweden, men ingen av dem har lyckats gå hela vägen till att få lyfta den stora bucklan. Nu kommer de återigen mötas öga mot öga på startlinjen i en av väldens mest prestigefyllda matchracingtävlingar.
– Magnus är en fantastisk motståndare och jag har alltid gillat att tävla mot honom. Han är aggressiv och målinriktad men också väldigt rättvis och jag respekterar honom mycket för just det. Han var också väldigt involverad i att skapa och utveckla Stena Match Cup Sweden och det uppskattar jag verkligen.
Även Magnus Holmberg ser fram emot att matchas mot Ed Baird och på pappret är deras match en de absoluta höjdpunkterna under grundomgången som inleder Stena Match Cup Sweden.
– Det är kul att det blir en extra knorr på just vårt möte. Ed seglar alltid fort och är taktisk, han är väldigt kall och förivrar sig aldrig. Det är sällan man ser honom ha en dålig dag, säger Magnus Holmberg.
Ed Baird vann den stora seglingstävlingen America’s Cup som coach för Team New Zeeland 1995 och upprepade sedan den bragden 2007 som skeppare för den Schweiziska båten Alinghi. Sedan dess har han seglat flitigt på den internationella världscupen i båttypen RC44, bland annat i deltävlingar på just Marstrand. Laget som han tar med sig till Stena Match Cup Sweden består av seglare som han tävlar med i TP52-klassen, en serie där hans lag Quantum Racing nyligen kröntes till världsmästare. Han har även seglat en handfull matchracingtävlingar genom åren och 2013 tog han sig till semifinal i Congressional Cup i Kalifornien trots hårt motstånd från världseliten.
– På många sätt är hela mitt liv som professionell seglare en förberedelse inför Marstrand och så är det inför varje tävling. De senaste åren har jag inte seglat särskilt många matchracingtävlingar men det är väldigt kul att vara tillbaka. Vi hoppas att vi ska kunna bjuda på en bra show på Marstrand och om vi skulle kunna ta oss hela vägen så hade det varit helt magiskt.
Quantum Racing
Ed Baird (USA) – Skeppare
Sean Clarkson (NZL) – Taktiker
Tom Burnham (USA) – Pitman
Brett Jones (AUS) – Trimmare
Phil Jameson (NZL) – Fördäckare
Ed Bairds meriter i urval:
VM-guld matchracing 1995, 2003, 2004
Vinnare America’s Cup 1995 och 2007
ISAF Rolex World Sailor of the Year 2007
Finalist i Stena Match Cup Sweden 1994, 1995, 1997, 1999
Hälften av allt vatten som går in i reningsverken skulle egentligen inte behöva renas. Samtidigt släpps orenat vatten ut i vattendragen när ledningsnäten överbelastas. Med bättre övervakning och styrning av vatten och avloppsledningsnätet kan man snabbare åtgärda fel i nätet och spara både miljö och pengar.
I de flesta av samtliga Sveriges 290 kommuner ser avlopplsledningsnäten ut på liknande sätt, detsamma gäller i stort sett hela västvärlden. Tillsyn och kontroll av dessa ledningsnät är i dag minimal och vattenläckage in i systemet samt överbelastning leder till stora kostnader på miljö och samhälle.
Med hjälp av statistisk modellering baserat bland annat på drifttillstånd och väderdata ska IVL Svenska Miljöinstitutet och företaget Cactus Uniview analysera flera kommuners vatten- och avloppsledningsnät.
– Det finns all anledning att se över driften av kommunala avloppsnät men hittills har det varit dyrt och omständigt. Det här är ett smart och enkelt sätt att diagnosticera fel och avvikelser, säger Fredrik Persson, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Har man problem i systemet kan man riskera att dagvatten och avloppsvatten släpps ut orenat; det blir en så kallad bräddning. Om man tidigt upptäcker fel i pumpstationer eller andra avvikelser kan man både förbättra reningen och undvika bräddning. Hälften av allt vatten som pumpas i dagens svenska avloppsledningsnät är dessutom så kallat ovidkommande vatten – framförallt regnvatten som egentligen inte behöver renas. Det ger en ytterligare onödig belastning på systemet.
Med den här metoden kan man snabbt upptäcka förekomsten av ovidkommande vatten i Sveriges ledningsnät vilket efter åtgärd skulle innebära energibesparingar i storleksordningen 100GWh – motsvarande energiförbrukningen för 5 000 normalstora villor under ett år eller 75 miljoner kronor om året.
Det finns metoder för att hydrauliskt beräkna status på pumpstationer men de kräver tillgång till fysikaliska mätningar och/eller hydrauliska modeller och blir väldigt kostsamma. Med statistisk modellering blir kostnaden betydligt lägre. Projektet är delfinansierat av Västra Götalandsregionen.
Sex av tio svenskar uppskattar att de bränner sig mer sällan jämfört med för fem år sedan. Bland unga vuxna ser trenden något annorlunda ut. Av dem säger istället 15 procent att de bränner sig oftare. Det visar en enkät som Strålsäkerhetsmyndigheten låtit göra.
Allt fler drabbas av hudcancer och den främsta orsaken är våra solvanor. Strålsäkerhetsmyndigheten har låtit fråga 1000 svenskar om deras solbeteende.
I undersökningen uppger 20 procent att de i år kommer att vara mindre i solen jämfört med förra sommaren och 57 procent uppger att de bränna sig mer sällan nu än för fem år sedan. Men unga mellan 15 och29 år går mot trenden, av dem säger 30 procent att de ska sola mer. Det är också den grupp som säger att de bränner sig oftare nu, jämfört med för fem år sedan.
– Det är oroväckande. Ju tidigare i livet – och desto oftare – man bränner sig, desto högre risk är det att senare i livet drabbas av hudcancer, säger Roshan Tofighi, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten.
För att bryta den negativa trenden, då allt fler drabbas av hudcancer, måste fler förändra sina solvanor. Det finns enkla tips på hur man kan få ett bra solbeteende. När svenskarna själva får uppge hur de skyddar sig mot solen är solkräm det vanligaste solskyddet.
– Men kläder och solhatt är det bästa solskyddet. Solkräm ska användas som ett komplement där kläder inte täcker. Det allra bästa är också att söka upp skuggan när solen är som starkast, mellan klockan 11 och 15, säger Roshan Tofighi.
Tre av tio i undersökningen säger att de är ”korta stunder i solen” för att undvika att bränna. Strålsäkerhetsmyndighetens app ”Min soltid” visar hur lång den stunden är för en viss person på en specifik plats.
– En person med känslig hud kan bli röd efter 20 minuter i direkt sol om han eller hon inte använder solskydd, säger Roshan Tofighi.
Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar aktivt med att påverka människors beteende i solen. I dag lanserar myndigheten den sista och tredje delen av filmserien 450 nyanser av rött. Den här gången har filmen titeln ”En film om sommarens hetaste tips”.
Fyra soltips:
• ladda ner appen ”Min soltid” som beräknar hur länge du kan vara i solen
• Sätt på dig kläder som skyddar.
• Njut av att vara i skuggan.
• Komplettera med solkräm.
Fakta:
Hudcancer är den vanligaste cancerformen bland unga och medelålders. År 2012 diagnositicerades 5657 personer med den allvarligaste hudcancerformen malignt melanom och för förstadiet till sjukdomen, som kallas in situ melanom. Varje år dör cirka 500 personer av sjukdomen.
På appens digitala sjökort kan du se gästhamnarna och naturhamnarna som intressanta platser s k points-of-interest, precis som i en vanlig Enirosökning. När du klickar på en specifik gästhamn får du tillgång till all nödvändig information på hamnens profilsida.
Du kan också till exempel söka efter bränsle, färskvatten, varv och sjökrogar. Ytterligare en funktion är att du kan se var närmaste hamn, båtmack eller restaurang ligger utifrån din egen position.
Vidare har vädertjänsten i appen förbättrats. En man-över-bord-funktion, satellitbilder och möjlighet att dela på Facebook är också nytt. På din skärm kan olika bilder visas samtidigt som sjökort, satellitbild och navigationsuppgifter.
Det finns även en betalversion där sjökorten kan sparas i mobilen eller surfplattan, vilket innebär att det går att navigera även utan internetuppkoppling. Betalversionen innehåller fler navigationsfunktioner som till exempel logg och ruttplanering samt fart- kurs- och trippmätare. Du kan också välja vilka sjökortsområden och rutter du vill spara.
Sjökorten täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Dessutom ingår det norska sjökort.
Den nya appen finns både för iOS och Android samt fungerar både på mobilen och surfplatten. Android finns tillgänglig till Midsommar och iOS går att ladda ned redan nu. Apparna kan laddas ned på följande sätt:
(iOS) https://itunes.apple.com/no/app/pa-sjon-hd/id444222894?mt=8
(Android) https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eniro.nauticalar&hl=sv
Kommentarer
Jeg har kun erfaring med den danske version af dette kort, og jeg må bare sige, at det er ett super kart til planlægning af segleture. Det er desværre ikke beregnet når man er på vandet. Der skal man benytte sig af anden pc navigation, for eksempel det, vi har på maritim-elektronik.se
Tyska Bavaria presenterar en helt ny och sportigare modell – Bavaria Sport 360. Enligt båttillverkaren är båten en milstolpe vad gäller dynamisk körning och utrymme ombord. Den nya båten får sin världspremiär i början av september på Oslo Boat Show.
Båten finns i tre olika varianter med samma skrov; open, hardtop och coupé. Därmed har nya Bavaria Sport 360 blivit väldigt mångsidig med flera olika användningsområden.
Sittbrunnen har designats med tanke på moderna människors båtliv. Den har därför en väl tilltagen social yta och sittytor med matbord i den aktre delen. Under dagtid kan utrymmet med några enkla grepp förvandlas till ett rymligt soldäck.
För båtens design svarar Marco Casali och hans team av italienska designers vid TOO DESIGN, som har valt att använda enkla och rena linjer på den nya båten. Skrovet är konstruerat och tillverkat enligt den senaste tekniken. För konstruktionen svarar Insenaval SL, som även står bakom många super yachts. För interiören står Design Unlimited.
Båtens namn – Sport 360 – sägs stå för ett nytt koncept med stora ytor och väl tilltagna fönster. Det skapar 360 sikt runt båten. Förutom modellerna ovan kommer även en soft-top version att finnas i prislistan.
– Vi har analyserat våra kunders önskemål och behov tillsammans med våra återförsäljare runt om i världen och byggt in allt detta i nya Sport 360. Ett av marknadens önskemål var att bygga en Bavaria i den här storleksklassen, säger Meik Lessig, försäljningschef hos Bavaria.
Priserna för den nya modellen med 2x MerCruiser 5.0 MPI DTS Bravo III EUR startar på 129 900 Euro plus moms, vilket bör betyda cirka 1,5 Mkr i Sverige.
Info: www.bavariasverige.se
Kommentarer
Lycka till