När årets Nostalgia Festival slog upp portarna för trettonde året i rad lördagen den 28 juni, slutade regnet som inlett morgonen att falla. Molnen höll sig visserligen envist kvar under dagen, men de 8.400 besökarna slapp i alla fall bli våta. Bästa båtekipage blev Lasse Snyggs Realloy Pilen från 1954.
– Vi är mycket nöjda med årets Nostalgia Festival, säger Camilla Sjöberg, vd på Albinsson & Sjöberg som står bakom evenemanget.
Under dagen kunde man beskåda de tio finalisterna till Sveriges snyggaste bil, som arrangeras av tidningen Bilsport Classic. Vann gjorde en LaSalle Coupé från 1940, ägd av Bengt-Erik Holmberg i Iggesund. Han var även den av de tio finalisterna som hade kört längst.
– Cirka 80 mil enkel resa, men det är en ren njutning då bilen går så fantastiskt fint, säger Bengan som han kallas där hemma.
Bilmärket LaSalle var en lågprisversion av Cadillac och tillverkades mellan 1927 och 1940.
– Min bil kanske ser original ut, men under skalet är det moderna prylar. Motorn är en Chevrolet V8 från 1989 och kraften till bakhjulen går via en 4-stegad automatlåda. Men en LaSalle Coupé är mycket ovanlig och därför har jag sparat alla originaldelar, säger Bengan.
LaSallen och ytterligare fyra bilar får följa med till Oslo Motor Show i oktober där utmanare från Danmark och Norge gör upp om titeln Skandinaviens Flotteste bil.
Till årets Concours de Charme hade fler bilar än vanligt anmält sig, så de 15 som fick chansen att charma juryn höll genomgående mycket hög kvalitet. Vann gjorde Kent Törnqvist med sin Plymouth från 1939 följd av Marianne Waplan med en Jaguar E-type från 1968 och Ingemar Andersson med en Mercury 1946.
I år hade Nostalgia Festival utökats med ytterligare en scen där en modeshow med inspiration från 40-, 50- och 60-talen visades upp av charmiga modeller som bjöd på sig själva till publikens stora jubel. På samma scen underhöll även Cherry Tess and her Rythm Sparks med en härlig rockabilly-show.
Från stora scenen drog Sten och Stanley ner rungande applåder när de blandade sina egna otaliga örhängen med andra populära hitlåtar. En mer oväntad artist var Bottleneck John, som bjöd på härlig blues, ackompanjerad av en gammal traktor!
Tidningen Allers ställde ut en parad med 15 bilar från slutet av 1940-talet som skapade många nostalgiska minnen hos besökarna. Publiken fick rösta på vilken bil som var mest charmfull, och vann gjorde Håkan Losbrants Flying Standard 1000 cc, 1946, från Ronneby.
Från dammen kunde man i år även höra en pigg ångvissla från en av de vackra båtar som ställts ut inne i parken, även det ett nytt inslag för året.
– Vi vill rikta ett varmt tack till alla utställare och besökare för att de vill komma och fortsätta sprida en så härlig stämning i den fantastiskt vackra Brunnsparken i Ronneby, säger VD Camilla Sjöberg. Vi tackar även alla funktionärer och samarbetspartners i Ronneby med omnejd för ett gott samarbete kring arrangemanget.
Bildtext: Bengt-Erik Holmbergs LaSalle Coupé från 1940 är Sveriges snyggaste bil 2014.
För mer information kontakta:
Sveriges Snyggaste bil, Projektledare Magnus Karlsson, telefon +46 (0)70-998 55 10
Pressansvarig Nostalgia Festival, Erika Philipson, telefon +46 (0)70-628 80 05
VINNARE VID NOSTALGIA FESTIVAL 2014
Sveriges Snyggaste Bil
1:a pris LaSalle Coupé, 1940, Bengt-Erik Holmberg, Iggesund
Concours de Charme
1:a pris Plymouth, 1939, Kent Törnqvist
2:a pris Jaguar E-type 1968, Marianne Waplan
3:a pris Mercury 1946, Ingemar Andersson
Bästa Kvinnliga Kreation
1:a pris Jeanette Nilsson, Linghem, Standard 8, 1954
Finaste Bil t.o.m. 1954
1:e pris Ford Club Cabriolet, 1937, Anders Hallenberg, Jämjö
2:a pris Ford coupe, 1939, Ronny Gustafsson, Torsås
3:a pris Plymouth coupe, 1937, Björn Winkler, Kallinge
Finaste Bil fr.o.m. 1955
1:e pris Chevrolet Bel Air, 1955, Mats Wallin, Huskvarna
2:a pris Chevrolet Nova, 1966, Lasse Wigh, Vetlanda
3:a pris Volvo Duett, 1961, Magnus Persson, Ingelstad
Finaste Moped och Scooter
1:e pris Rex Monza TT, 1966, Göran Martinsson, Laholm
2:a pris Pusch Lyx, 1962, Göran Martinsson, Laholm
3:a pris Monark La Stranda, 1960, Göran Martinsson, Laholm
Finaste MC/ Veteran
1:e pris Husqvarna Moto Reve, 1914, Jan-Åke Arvidsson, Hammenhög
2:a pris Husqvarna 1000 kubik, 1932, Bo Jägerbrink, Ålem
3:a pris Husqvarna 282 Silverpil, 1955, Göran Olofsson, Påskallavik
MC-klassiker
1:e pris Honda 750 CC, 1969, Bo-Göran Fredin, Hässleholm
2:a pris Honda CB 77, 1964, Dan Hafmar, Värnamo
3:a pris Honda CR 750, 1971, Bo-Göran Fredin, Hässleholm
Ovanligaste bil
1:a pris Armstrong Siddeley Hurricane, 1946, Ola Malm, Falun
Woodyman, Christofer Willhans, eget pris
1:a pris Brough Superior SS100, 1939, Arne Hermansson
Peoples Choice Tvåhjuling
1:a pris Husqvarna Moto Reve, 1914, Jan-Åke Arvidsson, Hammenhög
Peoples Choice Bil
1:a pris Excalibur Phaeton, 1984, Stefan Andréasson, Rönninge
Bästa klubb
1:e pris Svenska VW veteranerna
Long Distance
1:a pris Lars Jonsson, Mallorca, Spanien, Lotus, 1987
Bästa båtekipage
1:a pris Realloy Pilen, 1954, Lasse Snygg, Sjömarken
Klassiska Båtar Specialpris
1:a pris Greta Carl Plym, 1928, Bosse Fränngård, Stockholm
Allers Bilparad
1:a pris Flying Standard 1000 cc,1946, Håkan Losbrant, Ronneby
2:a pris Volkswagen,1950, Håkan Svensson, Asarum
3:e pris Chevrolet Convertible, 1948, Lars Olsson, Karlshamn
John Buck Special Award
1:a pris Willys Coupe, 1941, Thomas Bengtsson, Jönköping
GKSS-seglarna Julia Carlsson och Emil Bengtsson hamnade båda högst upp på pallen i klasserna Laser Radial respektive Laser Standard när Junior SM avgjordes på Bosön, Lidingö i helgen.
Tävlingen karakteriserades av lätta vindar och allmänt svårseglade förhållanden. Både Emil och Julia seglade stabilt och undvek onödiga risker. Emil vann med god marginal i Standardklassen men för Julias del var
kampen desto tajtare, GKSS-seglaren Lovisa Karlsson slutade på samma poäng.
Klart är att både Julia och Emil är värdiga vinnare.
På den berömda frågan “hur känns det”? svarade Emil: Det är väldigt roligt att få vinna mitt sista junior SM, jag har varit nära flera gånger tidigare men har inte fått till det lilla sista. Det är alltid svårt att vinna. Väldigt skönt vart det och riktigt
roligt! Nu ska jag hem och vila lite efter en väldigt intensiv period med EM, Kieler Woche och nu JSM direkt efter varandra. Förhoppningsvis kommer segern kännas
ännu bättre när den fått sjunka in lite.
GKSS representerades även av ett flertal seglare i både i laser och 29:er.
Måns Holmberg och Oskar Kranz i Laser Radial som slutade på 7:e respektive 13:e plats.
Klara Wester kom på 5:e plats Laser Radial tjej och Kajsa Mattsson blev 11:a i samma klass.
John Diedrichs Laser och Simon Karlsson slutade på 10:e respektive 12:e i Laser Standard.
I 29:er klassen seglade Gustav Theander och Felicia Berglund (GKSS/STOSS) som slutade på en snöplig 4e plats. De två 29:er seglarna Olle Lindbom och Hugo
Westberg kom på 5e plats.
Foto: Jacob Lundqvist.
Nu finns två nya winchmodeller hos Andersen; 34ST och 50ST. Finns som två versioner, antingen som ”Full Stainless” där hela winchens ytterhölje är i rostfritt eller som ”Standard” med topp och bottenring i svart plast.
34ST har samma yttermått som 28ST och har låg utväxling på första växeln för snabbt trim och en kraftutväxling på 33.8 : 1 på andra växeln. Mer kraft med mindre muskelstyrka gör 34ST till ett bra alternativ om en 28ST känns underdimensionerad och en 40ST känns onödigt stor. Lämplig som genuawinch på båtar 30- 33 fot och fallwinch på båtar 34-36 fot.
50ST har samma yttermått som 46ST, men med extra kraft på andra växeln med en kraftutväxling på 49.3 : 1. Ett bra alternativ mitt mellan 46ST och 52ST som genuawinch på båtar 39-42 fot eller som fallwinch på båtar 40-46 fot. Den låga vikten på 7,8 kg gör den dessutom lättare än motsvarande kromade winchar på marknaden och även de flesta i aluminium.
Info: www.navinordic.com
Idag inleds grundomgången av Stena Match Cup Sweden och nu startar årets stora seglingsfest på Marstrand. Världseliten är samlad och fyra svenska hemmafavoriter kommer att slåss för att ta sig till helgens finalseglingar.
Stena Match Cup Sweden är den andra av sju deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Regattan inleds med en Round Robin där alla möter alla i var sin match och de åtta lag som samlar flest segrar och poäng tar sig vidare till nästa steg i tävlingen. Där möts lagen i bäst av fem matcher i kvartsfinaler, semifinaler och finalen som seglas på lördag.
Bland de 14 lag som kommit till Marstrand finns fyra svenska lag. Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team har tagit som längst tagit sig till kvartsfinal tidigare på Marstrand men nu vill de nå längre.
– Vi siktar på att stanna kvar så länge vi kan i tävlingen, komma längre än vad vi gjort tidigare och nå till semifinal. Väl är där kan vad som helst hända. Vi har seglat på Marstrand i många år och vi vet vad vi gjort bra men också vilka detaljer som vi fallit på förut. Om vi seglar på topp kan vi vinna över alla lag i startfältet, säger Johnie Berntsson.
Magnus Holmberg var initiativtagare till att starta tävlingen på marstrand för 20 år sedan och är en av Sveriges mest framgångsrika seglare. Idrottskarriären lades på hyllan 2010 men nu gör han comeback för att fira jubileet med fyra av fem besättningsmän som var med i det lag som han vann världscupen med 2001.
– Det är svårt att veta exakt var vi står jämfört med de andra men det har gått bättre och bättre för oss under hela våren. Om vi ska få ett bra resultat måste vi utvecklas för varje match men framförallt ä det väldigt roligt att vara tillbaks på arenan, säger Magnus Holmberg.
Viktor Ogeman och hans unga GKSS-lag kvalificerade sig till Stena Match Cup Sweden genom GKSS Spring Cup i maj. Teamet har klättrat stadigt på den internationella rankinglistan det senaste året och är laddade inför att ta sig an eliten.
– Det är de absolut bästa lagen i världen som vi ställs mot och självklart är det en stor utmaning, men också en chans för oss att visa vad vi kan mot riktigt hårt motstånd. Vårt första mål är att ta oss till kvartsfinal, säger Viktor Ogeman.
Björn Hansen och hans Hansen Sailing Team är regerande mästare på Marstrand och har i år chans att ta hem sin tredje raka titel i tävlingen. Endast legenden Peter Gilmour har lyckats med ett hattrick i Stena Match Cup Sweden tidigare men Hansen känner ingen press.
– Vi ger oss in i tävlingen med en avslappnad känsla. Vi ser fram emot en rolig vecka men inser att det kommer bli långt ifrån enkelt att ta hem en seger i rad. Att lyckas med det skulle betyda ofantligt mycket rent egomässigt men också ge oss en bra möjlighet att vara med och slåss om VM-titeln i slutet av säsongen.
Bland de internationella elitlagen som ger sig in i tävlingen finn bland andra britten Ian Williams som har fyra VM-titlar i bagaget. Han leder också världscupen efter segern i Match Race Germany i maj.
– Vi har haft en väldigt stark besättning under flera år men allt handlar om att vara som bäst när det gäller. Vi vann i Tyskland även förra året men fick sedan ett dåligt resultat i Sverige, vi vet nu att vi måste behålla fokus för att prestera på topp i veckan, säger Williams.
Dagens seglingar pågår klockan 0930-1700 på Marstrands spektakulära Race Arena.
Bilden:
Magnus Holmberg och hans Team Polarbröd träningsseglar under söndagen inför starten av Stena Match Cup Sweden 2014 Foto: Dan Ljungsvik/SMCS
Startuppställning Stena Match Cup Sweden 2014
1. Ian Williams (GBR)
2. Björn Hansen (SWE)
3. Phil Robertson (NZL)
4. Keith Swinton (AUS)
5. Taylor Canfield (USA)
6. Francesco Bruni (ITA)
7. David Gilmour (AUS)
8. Mathieu Richard (FRA)
9. Johnie Berntsson (SWE)
10. Magnus Holmberg (SWE)
11. Ed Baird (USA)
12. Nicolai Sehested (DEN)
13. Joachim Aschenbrenner (DEN)
14. Viktor Ogeman (SWE)
Veckoschema Stena Match Cup Sweden 30 juni – 5 juli 2014
Måndag – onsdag: grundomgång
Torsdag: grundomgång och Childhood Race (kändissegling)
Fredag: kvartsfinaler
Lördag: semifinaler och Final
Den inledande dagen av Stena Match Cup Sweden har varit tuff för de fyra svenska lagen i tävlingen. Magnus Holmberg lyckades dock med en skräll i sin öppningsmatch mot Björn Hansen och fortfarande återstår många viktiga poäng att slåss för.
Idag inleddes Stena Match Cup Sweden 2014 och starten för den tjugonde upplagan av tävlingen på Marstrand kunde inte haft bättre förutsättningar med sol och frisk vind på 7 sekundmeter. Tävlingen öppnade med ett svenskderby på morgonen där Magnus Holmberg besegrade Björn Hansen i sin comeback i Stena Match Cup Sweden genom att tvinga de regerande mästarna till ett tidigt straff i starten.
– Det känns kul att vara tillbaka och det har varit en fantastisk dag med fina vindar och bra segling. Vi hade ju hoppats på ett bättre resultat men det var kul att slå Björn som har vunnit här på Marstrand två år i rad, säger Holmberg som lade seglingskarriären åt sidan för fyra år sedan men fick ett wildcard till tävlingens 20-årsjubileum .
Efter den starka starten förlorade Holmberg fem raka matcher och behöver hitta tillbaks till vinnarformen för att ha en chans att nå kvartsfinal.
– Ett och annat misstag får man räkna med men vi har kämpat bra och vi ska bara fortsätta utvecklas och bli bättre.
Björn Hansens lag förlorade även sin andra match men lyckades revanschera sig med en seger mot Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team i sitt tredje och sista race för dagen. Johnie Berntsson har vunnit en av fem matcher.
– Vi hade en riktig rysarmatch mot Mathieu Richard där protestflaggorna flög och straffen haglade. Extra roligt var det ju att vi vann den matchen men annars har det gått lite motigt. Vi seglar bra och grabbarna gör ett fantastiskt jobb ombord men jag måste se till att vi inte drar på oss för många straff i fortsättningen, säger Johnie Berntsson.
Phil Robertson (NZL) och Keith Swinton (AUS) är de skeppare som öppnat bäst och deras båda lag är obesegrade efter fem matcher. De ligger i delad ledning tätt följda av britten Ian Williams som också har fem poäng men som fick se besegrad i sin match mot skepparen Joachim Aschenbrenner och hans unga danska lag. GKSS-laget med Viktor Ogeman som skeppare väntar fortfarande på sin första poäng.
Stena Match Cup Sweden seglas från den 30 juni till 5 juli. Från måndag till torsdag seglas en grundomgång och under fredagen kvartsfinaler. På lördagen den 5 juli avgörs regattan med de semifinaler och en rafflande finalmatch.
Bilden:
Magnus Holmbergs Team Polarbröd seglar mot Hansen Sailing Team i Stena Match Cup Sweden 2014 Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.
Ställning i Stena Match Cup Sweden efter dag 1
1. Keith Swinton (AUS) 5p
2. Phil Robertson (NZL) 5p
3. Ian Williams (GBR) 5p
4. Francesco Bruni (ITA) 3p
5. Nicolai Sehested (DEN) 3p
6. Björn Hansen (SWE) 1p
7. Mathieu Richard (FRA) 1p
8. Magnus Holmberg (SWE) 1p
9. Ed Baird (USA) 1p
10. Joachim Aschenbrenner (DEN) 0,5 p (poängavdrag för kollision mot Williams)
11. Johnie Berntsson (SWE) 0,5 p (poängavdrag för kollision mot Swinton)
12. Viktor Ogeman (SWE) 0p
13. Taylor Canfield (USA) 0
14. David Gilmour (AUS) 0p
För 77:e gången startade den anrika kappseglingen runt Gotland på söndagseftermiddagen. Närmare 300 båtar lämnade Stockholms ström för att segla den 350 nautiska mil långa havskappseglingen – ÅF Offshore Race.
– Med nuvarande väderutsikter blir årets tävling en riktig utmaning, säger Fredrik Feldreich tävlingsledare för 24:e året i rad.
Men inte på grund av tuffa förhållanden. Utan tvärt om.
– Vindarna är lätta och växlande. Det ställer större krav på besättningens psykiska förmåga än på deras fysiska, säger Fredrik Feldreich.
I årets tävling deltar 40 utländska båtar från totalt tio länder.
– Det här är norra Europas största havskappsegling och den mest klassiska, säger Fredrik Feldreich.
Sedan fyra år går starten från Stockholms ström, mitt inne i centrum. 100 000–tals åskådare får nu chansen att se alltifrån fullblodsracers till familjeseglare ge sig ut på det stora äventyret.
De snabbaste båtarna väntas siktas vid målet utanför Sandhamn någon gång sent måndag kväll. Men för de flesta tar seglatsen betydligt längre tid än så. Med rådande väderprognos kan det dröja till torsdagen…
Foto: Oskar Kihlborg.
Kiel Woche är en av världens största seglingstävlingar med 5 000 deltagare i olika klasser. Björn Allansson gick in i onsdagens avgörande medaljrace som etta, med samma poäng som tvåan och trean.
Det var en “winner takes it all” situation i medaljracet. Björn tog tidigt ledningen och behöll ledningen under hela första varvet. Ett straff tvingade Björn till en straffsväng vilket gjorde att han tappade till tvåa. Men andraplatsen i medaljracet gav också Björn silvret totalt.
– Jag är fantastiskt nöjd med att knipa silvret här i Kiel. Jag har seglat bra och smart hela veckan, det känns skönt att allt hårt arbete ger utdelning. Kiel Woche är en av de mest prestigefyllda tävlingarna vi har i segling, så att ta medalj här rankar jag högt, säger Björn Allansson.
– Jag tycker Björn har visat under hela våren att han lyft sig till en ny nivå. Kielreggattan är ytterligare ett bevis för detta. Mycket träning med bra struktur ligger bakom Björns framgångar, säger GKSS chefstränare Thomas Rahm.
Nästa tävling för Björn Allansson är För-OS i Rio i augusti.
Nostalgia Festival äger i år rum lördagen den 28 juni i Ronneby Brunnspark. Nytt för i år är att det blir en tidsenlig modevisning där modet från 40-, 50- och 60-talen presenteras. Publiken får hänga med på en nostalgisk resa i kläder och frisyrer som kvinnor, män och barn visar upp.
Sten & Stanley står för musikunderhållningen på stora scenen. Det finns också en ny scen i år. Där ska Cherry Tess and Her Rhythm Sparks köra två härliga spelningar under dagen.
I vanlig ordning kommer den ärofyllda tävlingen ”Sveriges Snyggaste Bil” att avgöras och familjeshowen Concours de Charme äga rum. I år är det rekordmånga anmälningar till Concours de Charme. De tävlande gör allt för att överträffa varandra med tidstypiska kläder som matchar deras fordon. De blir bedömda av en eminent och sakkunnig jury som består av Blekinges f.d. landshövding Ingegerd Wärnersson, Allers chefredaktör Lotta Hylander, mediemannen och bilentusiasten Kenneth Andrén, den världsberömde racerföraren Rickard Rydell och ägaren till och promotorn för tre av USA:s största bilutställningar, John Buck.
Dessutom är veckotidningen Allers på plats tillsammans med Den Stora Bilparaden vars bilar för första gången tävlar live. Vid lilla scenen gör 15 bilar från 1946-50 upp om vilken som är mest charmfull. Nytt för i år är även att dammen fylls med klassiska båtar för att ge parken en ännu mer nostalgisk inramning.
Skärgården är det svenska sommarlandskapet framför andra. Ingen annan miljö väcker lika varma känslor hos så många. Författaren Viveca Sten har gjort succé i hela Europa med sina deckare från Sandhamn. Nu har hon skapat en matbok som också är en berättelse om livet i havsbandet – en upplevelsebok fylld av solvarma klippor, friska vindar och öppet hav. Hon tar oss med till ytterskärgårdens vackraste öar där vi möter spännande människor som alla älskar mat.
Med värme och nyfikenhet skildrar Viveca Sten öbornas tillvaro på utskären – samtidigt som hon njuter av deras kokkonst. Här bjuds på en rik och varierad kost, till exempel primörer med smaksatt smör, tryffelbakade svartrötter med lins- och äppelsallad, snabbgravad halstrad sik, älgfärsbiffar, pinnbröd och gubbröra eller wienerflundra.
Navet i berättelsen är Sandhamn, den ö där Viveca Sten själv har tillbringat varje sommar sedan hon var liten. Här bjuder hon på klassiskt fikabord med bland annat blåbärsbullar, nötbanankaka och chokladpunschrulle. Boken avslutas med en traditionell kräftskiva på hennes egen brygga.
Bilderna från skärgården är tagna av fotografen Jeppe Wikström medan de läckra matbilderna är tagna av fotografen Lina Eriksson.
Den svenska havskappseglaren Martin Strömberg kommer att delta i Volvo Ocean Race 2014-15 med det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Efter segern i den senaste upplagan av jordenruntkappseglingen är han tillbaks i tävlingen för tredje gången. Tävlingen startar i Alicante i oktober och avslutas med målgång i Martins hemstad Göteborg i juni 2015.
Martin Strömberg är den första svenska seglaren som ansluter till ett lag i den kommande upplagan av Volvo Ocean Race och det gör han som vaktkapten för det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Nyheten offentliggjordes idag på en presskonferens i Lorient, Frankrike där Dongfeng Race Team presenterade sin besättning som ska segla Volvo Ocean Race 2014-15.
32-åringen Martin Strömberg är uppväxt på Orust men bor nu i Göteborg och är en mycket meriterad havskappseglare med två omgångar av Volvo Ocean Race bakom sig. Han började 2008-09 ombord på den nordiska båten Ericsson 3 och hör tillhör den exklusiva gruppen av svenska seglare som vunnit tävlingen efter att han tog hem slutsegern 2011-12 med det franska laget Groupama. Nu återvänder han till ett av världens tuffaste och mest utmanande idrottsevenemang.
– Jag tycker att tävlingen är fantastisk och att delta i den har alltid varit min dröm. Jag älskar tävlingsmomentet men också den galna delen av tävlingen och att vi gör saker som de allra flesta bara drömmer om. Även en fotbollsspelare som vunnit VM vill ju få chansen att göra det igen, säger Martin Strömberg.
Volvo Ocean Race 2014-15 startar i Alicante, Spanien i oktober och avslutas med en stor målgång i Martins hemstad Göteborg i juni 2015.
– Det kommer kännas som att vara på väg hem från dess att tävlingen startar. När vi seglade in till Marstrand 2008-09 med Ericsson 3 slutade vi på en dålig placering och jag är sugen på att få revansch. Att segla in med Volvo Ocean Race till Göteborg är en dröm och jag måste bara vinna den sträckan.
Dongfeng Race Team är ett unikt lag som står inför en stor utmaning där de ska utbilda en ny generation av kinesiska havskappseglare. Skepparen Charles Caudelier från Frankrike har tagit ut ett lag med tio seglare där fyra kommer från Kina och aldrig tidigare deltagit i Volvo Ocean Race. Tidigare har endast två kinesiska seglare deltagit i Volvo Ocean Race. Dongfeng Race Team är ett viktigt steg mot att utveckla havskappsegling som sport i världens folkrikaste land och målet är att ha ett lag med enbart kineser i Volvo Ocean Race 2020-21.
Den franska skepparen seglade med Martin på Groupama och handplockade honom personligen för det unika projektet. Han menar att Martins personlighet och erfarenheter passar perfekt för att bygga ett väl fungerande lag utav seglare från olika kulturer och med olika färdigheter.
– Martin har tålamod för att lära ut och är en av de bästa segeltrimmarna jag känner till. Jag letade efter människor som skulle förstå lagets långsiktiga ambition och som osjälviskt kunde bidra till laget. Martin var mitt första val, säger Charles Caudelier.
Under våren har Martin Strömberg tränat med Dongfeng i Kina och varit en del av den träningsprocess som tagit ut kinesiska seglare till laget. Han har även seglat med laget över Atlanten från Newport till Lorient.
– Jag är verkligen optimistisk inför tävlingen och jag skulle aldrig hoppat på om jag inte trodde att vi kunde genomföra den. Vi kommer att behöva lära kineserna mycket under tävlingens gång men killarna som är med är riktigt starka och tillför mycket till laget redan nu, säger Martin.
Förutom de fyra kineserna och Martin Strömberg har fyra fransmän tagits ut till Dongfeng Race Team: Thomas Rouxell, Pascal Bidegorry, Kevin Escoffier och Eric Peron. Sammanlagt består laget av tio seglare inklusive skepparen men under tävlingen tillåts endast åtta besättningsmän plus en Onboard Reporter segla ombord. Caudelier kommer att välja vilka som är med ombord utifrån de färdigheter som krävs på de olika delsträckorna.
Nu återstår drygt tre månader av föreberedelser inför starten. Som vaktkapten har Martin ett stort ansvar ombord och hans uppgift är nu att forma laget tillsammans med Caudelier.
– På Groupama fanns det också en blandning av olika nationaliteter. Det krävs mycket jobb för att det ska fungera men det är också vad som gör det intressant. Vi måste upptäcka våra olika kulturer och samtidigt smälta samman inför starten av tävlingen. Det är ett arbete under utveckling men det är vad Volvo Ocean Race går ut på. Allt handlar om att lära sig och att fortsätta utvecklas, säger Martin Strömberg och tilläger:
– Det här projektet kommer att bli väldigt intressant och inte bara på grund av de kinesiska seglarna utan också för att alla lag nu använder identiska båtar. Tävlingen handlar nu helt om besättningen och det är en rättvis spelplan för alla.
Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, är väldigt glad över att välkomna en svensk seglare till tävlingen.
– Martin är en person som jobbar hårt utan att ta så stor plats i rampljuset. Han hör utan tvekan till Sveriges bästa havskappseglare och representerar en ny generation i sporten, säger Frostad som menar att Martins seglingskarriär är olik många andras.
– Han började med ett svensk projekt, gick vidare till ett franskt lag och kommer nu att segla ombord på en kinesisk båt. Att delta i så olika projekt och hela tiden prestera på topp säger mycket om hans personlighet. Många seglare har svårt för att ge sig in i främmande projekt och det är inte många som hade klarat av att göra vad Martin har gjort hittills i sin karriär.
Volvo Ocean Race 2014-15 startar den 4 oktober med ett In-Port Race i Alicante, Spanien och avslutas med målgång i Göteborg juni 2015. Målgången är beräknad till runt den 21 juni och en vecka senare seglas ett avslutande In-Port Race inne i hjärtat av Göteborg.
Dongfeng Race Team:
Charles Caudrelier, Skipper (FRA)
Pascal Bidegorry, Navigator (FRA)
Liu Ming (Leo), Trimmer (CHN)
Thomas Rouxell, Trimmer (FRA)
Martin Strömberg, Pit & Trimmer (SWE)
Jiru Yang (Wolf), Pit (CHN)
Kevin Escoffier, Bowman (FRA)
Jin Hao Chen (Horace), Bowman (CHN)
Eric Peron, Trimmer (FRA)
Cheng Ying Kit (Kit), Trimmer (CHN)
Onboard Reporter (TBC)
På torsdagskvällen delades stipendier ur Mange Olssons Minnesond ut för allra första gången vid en ceremoni på Skeppsholmen i Stockholm. De historiska pristagarna är Albin Johnsson från Hjuviks BK och Simon Lundmark från Borstahusens SS. Samtidigt fick Torben Grael motta det nyinstiftade Mange Olsson Priset.
Seglaren Magnus ”Mange” Olsson avled efter en stroke i april 2013. Strax därefter beslutade Manges familj och några av hans närmaste vänner att instifta en minnesfond i hans namn. Tanken är att dels hedra en stor internationell seglare med ett årligen återkommande pris. Men också att främja svensk seglingsungdom och seglingsverksamhet genom att dela ut stipendier till personer eller organisationer.
Det är två mycket målmedvetna unga män som nu får de första stipendierna från Manges Minnesfond.
Simon Lundmark är en mycket målmedveten 18-åring. Han började segla optimist hemma i Borstahusen som 10-åring och nyligen seglade han Laser Radial på JVM i Oman. Idag går nästan all hans tid åt till segling och studier. Långsiktigt är målet att segla Laser i OS i Tokyo 2020.
Parallellt med sin egen segelkarriär har Simon haft ansvar för Borstahusens SS tävlingsgrupp i Optimist och coachat de fyra äldsta optimisttjejerna till rikskvalen. Samtidigt har han lyckats motivera andra att pröva på att segla laser och på två år har klassen vuxit från noll till 18 båtar på Borstahusens SS. Vid sidan av sin segling vill Simon läsa till civilingenjör, precis som Mange.
Albin Johnsson är 17 år och började segla optimist i Hjuviks Båtklubb när han var 11 år. Albin är en juste, ödmjuk och positiv kille. Han är omtyckt av alla, precis som Mange var! Han har dessutom en enorm uthållighet och gillar långa kryssar. Albin fick ihop tre NM och en sjätte plats som bäst innan han bytte till E-jolle.
Förra året deltog Albin i JSM, JEM och VM i E-jolle. På JSM blev det silver, på JEM en femte plats och på VM slutade han 23a. Målet i år är att vinna JSM och bli topp-10 på VM. Precis som Simon Lundmark och Mange är även Albin är intresserad av teknik och går idag på Göteborgs Tekniska Gymnasium. Förutom att segla själv jobbar Albin som tränare för optimistseglarna i HjBK, så mycket som skolarbetet tillåter.
Mottagaren av Mange Olsson Priset, brasilianaren Torben Grael, var på plats i Stockholm för att ta emot sitt pris Torben Grael är 53 år och har vunnit fem OS-medaljer. (Guld i Aten 2004. Guld i Atlanta 1996. Silver i Los Angeles 1984. Brons i Sydney 2000. Brons i Seoul 1988). Som skeppare har han vunnit Volvo Ocean Race (2009 med Ericsson 4) och han har vunnit Louis Vuitton Cup (utmanartävlingen i Americas Cup).
Foto: Rick Tomlinson (Bild 1), Mats Svensson (Bild 2), Elisabeth Johnsson (Bild 3). Övriga bilder: Oskar Kihlborg.
Garmin kommer i sommar tillsammans med fem andra marina företag ge sig ut på en fyra dagars resa på västkusten. De hälsar välkomna ombord i de olika hamnarna under en vecka i juli.
Garmin har med sig en motorbåt och en segelbåt med navigationsutrustning från Garmin. Båtarna kommer vara öppna mellan 15:00 och 20:00 och alla som vill se båtarna och båtarnas utrustning är välkomna ombord. I närheten av båtarna kommer ett tält att finnas där företaget bjuder på After Sail med trubadur, fika och aktiviteter för alla åldrar.
– Vi vill komma ut och träffa våra kunder, dela med oss av vår kunskap och visa upp våra marina produkter samtidigt som vi ger semesterfirarna en trevlig stund på eftermiddagen, säger Ida Enstedt, eventansvarig på Garmin Nordic Sweden.
– Det här är ett helt nytt koncept vi ser fram emot att få testa. Blir det lyckat planerar vi att komma till ostkusten nästa år.Välkommen ombord 2014 startar i Marstrand måndag vecka 30 och fortsätter sedan uppåt västkusten till Smögen och Hunnebostrand för att på torsdagen avslutas i Fjällbacka.
Garmin kommer att visa upp produkter som passar i både små och stora båtar. På Volvo Pentas båt finns dessutom det kompletta navigationssystemet Glass Cockpit som Garmin och Volvo Penta tagit fram tillsammans.Nordic Yachts är med och visar segelbåten Elan 350, även den fullt utrustad med Garmins marina produkter. Robline ger experttips till dig som har funderingar över rep, Seldén mast visar olika typer av riggutrustning och Volvo Penta kommer även visa sitt manövreringssystem IPS. Försäkringsbolaget Pantaenius som är experter på båtförsäkringar är med och dessutom har vi med oss tusentals kakor från Mc Vitie´s samt nybryggt kaffe från Bergstrands Kafferosteri.
Turnéplan 2014:
21 juli Marstrand
22 juli Smögen
23 juli Hunnebostrand
24 juli Fjällbacka
Info: www.garmin.se
I februari startade utmaningen att lära den professionella äventyraren Renata Chlumska att segla, vilket hon aldrig gjort tidigare. Hennes coach har varit Anna-Karin S. Öjerskog, världsmästare i match racing.
Det har varit en intensiv vår med styrketräning, teoriutbildning i aerodynamik, förarbevis, Kustskepparen och VHF-certifikat. Renata har successivt fått segla allt större båtar och nu närmar sig det första eldprovet. Tillsammans med Anna-Karin ska Renata ingå i proffsbesättningen på en av de tuffaste och största båtarna i ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt), TP52, med flerfaldiga vinnaren Thomas Blixt som skeppare.
Det blir en tuff utmaning på många sätt. Båten är extremt snabb och lätt med stor segelyta och starka krafter. Inuti är det bara ett skal med rörkojer, gasolkök och en pytteliten klosett. Besättningen delas in i ett rullande vaktschema och sover gör man med fördel på realen (uppe på kanten). Ner i båten går i princip bara navigatören som samtidigt värmer vatten för den frystorkade maten som serveras ombord. Den största utmaningen för Renata blir hennes svåra sjösjuka.
Renatas uppladdning är att just nu vara expeditionsledare i Pyreneerna och hon anländer Sverige tidigt lördag morgon.
Starten går söndag 29 juni i Stockholm city och efter ca 48 timmars non-stop segling beräknas de anlända målet i Sandhamn. Följ Renata, Anna-Karin och Blixt Pro Sailing på www.ksss.se. De finns också på plats i Race Village hela lördagen.
Foto: Nina Nordström, Sjöklar.
M/S Saturnus, Sveriges genom tidernas största vägfärja, sätts i höst i trafik på Gullmarsleden. En av landets mest trafikerade färjeleder får därmed starkt förbättrad kapacitet. Den 29 augusti blir det folkfest och färjedop i Lysekil.
Fartygsbygget har pågått 2013–2014 i Lettland och Finland. I maj målades däck och botten på ett varv i Stockholm och nu är Saturnus i Lysekil, där de sista detaljerna färdigställs.
Den nästan två kilometer långa Gullmarsleden går över Gullmarsfjorden mellan Lysekil och Uddevalla (Finnsbo-Skår). Den är en av landets mest trafikerade färjeleder, med störst andel tunga transporter av alla leder. Varje månad transporteras omkring 100 000 fordon.
Dopet förrättas klockan 13.30 den 29 augusti vid Anderssons kaj i Lysekil och det planeras för en folkfest för allmänhet och inbjudna under eftermiddagen. Sång och musik, dopfika, guidad visning av fartyget, glada tal med mera utlovas.
Fartygsfakta
Saturnus är 100 meter lång och 18 meter bred. Fartyget är byggt för en last på max 600 ton och har utrymme för 80 bilar och 297 passagerare. Maxfart är 11 knop. Unikt för detta fartyg är att tre av de totalt fem filerna ombord är anpassade för tunga transporter. Skrovet är utformat så att bränsleförbrukning och emissioner hålls på en låg nivå.
Tack vare modern fartygsteknik kan vägfärjan framföras av en besättning på endast två personer. Med denna investering frigörs fartygskapacitet, som kan flyttas över till andra färjeleder.
Bilden:
Saturnus utanför Lysekil. Fotograf: Truls Persson, Trafikverket.
Medan utombordarna blir allt större och tar över allt fler akterspeglar satsar amerikanska Mercury, som i år firar 75-årsjubileum, fortfarande på denna beprövade teknik. Mercury Marine har visat upp åtta stycken nya inombordsmotorer för dieseldrift det senaste året, de flesta på en pressvisning i USA för ett par veckor sedan.
Företaget har även presenterat en rad nya bensinmotorer och utombordare i olika storlekar.
Liksom på bilsidan går utvecklingen mot färre cylindrar och mindre motorvolym, allt för att få ned bränsleförbrukningen. De klassiska V8-motorerna blir allt mer sällsynta i både bilar och båtar medan V6 och små fyrcylindriga motorer tar mer mark.
Mercurys senaste nyhet är en 4,5 liters V6 på 250 hk. En av fördelarna är att den faktiskt har ungefär samma vridmoment som en V8 på fem liter, förutom att V6:an är 60 kg lättare och 11,4 cm kortare.
En av förklaringarna till de effektiva nya motorerna är en gaskontroll som gör att motorn behåller samma varvtal oavsett belastning. Den finns bland annat i den nya V6:an och heter Adaptive Speed Control (ASC).
Mercury Marine har sedan flera år ett samarbete med VAG (Volkswagen Marine) om dieselmotorer. Nyheterna i år är en V6 TDI 3,0 liter och en V8 TDI 4,2 liter på 370 h Båda de här motorerna finns i bilar från VW och Audi.
4,2-litersmotorn väger 379 kg, har 1 800 bars commonrailsystem och en dubbelturbo som ger ett vridmoment på maffiga 782 Nm.
Regeringen har nu fattat beslut om att det blir Kustbevakningens överdirektör Lena Jönsson som tar över uppdraget som generaldirektör för Kustbevakningen. Lena Jönsson, född 1958, började som överdirektör för Kustbevakningen i december 2013 och hon tillträder sin nya tjänst den 13 oktober 2014.
− Jag är glad över utnämningen. Jag har lärt känna Kustbevakningen som en välskött myndighet med viktiga uppgifter och kunniga, engagerade medarbetare, säger Lena Jönsson. Hon fortsätter:
− Myndigheten står nu inför större utmaningar, men exakt hur dessa ser ut vet vi först i höst i samband med budgetpropositionen. Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet när vi tillsammans arbetar för en fortsatt stark kustbevakning.
Innan Lena Jönsson kom till Kustbevakningen har hon bland annat varit generaldirektör för Fortifikationsverket, Verva (Verket för förvaltningsutveckling) och chef för lotterinspektionen. Lena Jönsson har dessutom statssekreterare i Försvarsdepartementet och känner därmed även sedan tidigare till Kustbevakningens verksamhet.
− Det är med stor tillförsikt som jag lämnar över ledningen av Kustbevakningen till Lena som är en mycket kompetent person, säger Judith Melin som den 12 oktober lämnar sitt uppdrag som generaldirektör för Kustbevakningen för att gå i pension.
Nu startar Sveriges största seglarfest ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) inne i centrala Stockholm. Startskottet smäller söndag 29 juni men redan torsdag 26:e drar festligheterna igång på Skeppsholmen.
Förra sommaren besöktes eventområdet på Skeppsholmen av drygt 160 000 åskådare under de fyra dagar som evenemanget pågick. Arrangören KSSS räknar med lika många åskådare i år.
Redan på lördag 28 juni, med start kl 12:00, kommer drygt 70 båtar att kappsegla i en inomskärsseglingen, ÅF Inshore Race från Strömmen, ut en bit i innerskärgården och tillbaka in till stan och målgång utanför Skeppsholmen. Huvudtävlingen, ÅF Offshore Race, startar på söndagen och då kommer drygt 250 båtar att lämna Stockholms Ström från kl 10:00 för att segla genom skärgården ut på Östersjön och runda Gotland innan de går i mål vid Sandhamn 2-3 dygn senare.
ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng och nöjesseglare som en utmaning för de allra bästa proffsteamet från norra Europa.
På Skeppsholmen i centrala Stockholm ligger ÅF Offshore Race Village där det sjuder av liv fram till startdagen. Där kan besökare njuta av god mat och dryck, eller besöka någon av det 40-talet utställare som är på plats. Det bjuds också musikunderhållning under eftermiddagarna och på kvällarna med flertalet liveartister och DJ:s på scenen. Under eftermiddagarna blir det också familjeshower med barnen i fokus.
Men ÅF Offshore Race är framför allt en kappsegling. Från torsdag eftermiddag kan besökare titta närmare på de cirka 300 segelbåtarna som ligger vid de provisoriska bryggorna runt fullriggaren ”Af Chapman” på Skeppsholmen. Givetvis är det fri entré.
Bilderna är från starten 2013. Foto: Oskar Kihlborg.
Info: www.ksss.se
Båtmässan i Göteborg och Maringuiden vill med tävlingen Årets Segelbåt uppmärksamma viktiga nya segelbåtar utifrån svenska seglares värderingar.
sh. Den bästa båten per kategori tar titeln men är topphemlig fram till Båtmässan 2015, då de koras och äras.
På listan till 2014/2015 fanns hela 25 nya, intressanta, trendiga båtar. Av dem är nu nio nominerade och de presenteras den 3 juli i samband med årets Stena Match Cup.
För att ge uppmärksamhet åt de bästa nya segelbåtarna, som presenteras i Sverige, lanserade Båtmässan i Göteborg och Maringuiden 2012 tävlingen Årets Segelbåt . Bakgrunden är att nya nordiska båtar inte alltid kommer ifråga vid tävlingar och tester ute i Europa. Därför lanserades tävlingen. Skillnaden från tävlingar i Europa är att juryn består av både kvinnor män i syfte att garantera att alla värden tillgodoses när vinnarna väljs.
Kl 13.00 den 3 juli kommer de nominerade båtarna att tillkännages i Båtmässans monter på Marstrand. På plats finns bl a jurys ordförande Curt Gelin samt Dick Jexby, Maringuiden och Bengt Wallin från Båtmässan.
Mer information om de nio nominerade båtarna och varför de kvalificerat sig kommer att finnas på www.batmassan.se fr o m fredagen den 4 juli.
Från och med 1 augusti utökar Navigare Yachts sin verksamhet med ytterligare en fullserviceanläggning i Sverige. Den nya anläggningen är strategiskt placerad i Höganäs, med närhet till Öresund och Danmark.
Genom övertagandet så ökar vi vår närvaro på den svenska marknaden och kommer närmare våra kunder. ”Vi är stolta över att presentera denna nyhet lagom till vinterförvaringssäsongen 2014/2015”, säger Simon Eklund VD på Navigare Yachts.
– I och med anläggningen i Höganäs så fördubblar vi vår kapacitet till över 250 vinterförvaringsplatser vid våra anläggningar i Sverige”, fortsätter Simon.
– Navigare Yachts är det enda bolaget som erbjuder båtförsäljning, båtservice, vinterförvaring och skadeservice med närvaro på ost, syd och västkusten. Nu med Höganäsanläggningen stärker vi ytterligare vår position som marknadsledande leverantör av det enkla båtägandet och som den kompletta båtpartnern i Sverige”, säger Simon.
Anläggningen i Höganäs är byggd helt för förvaring av fritidsbåtar. Hallen där båtarna förvaras är på 5 000 m2 och i anslutning till hallen finns plast, motor och träverkstad.
Navigare Yachts är en ledande helhetsleverantör i båtbranschen med försäljning av segel och motorbåtar, båtservice, vinterförvaring, skadeservice, charter och klubbkoncept. Vi finns i Stockholm, Stenungsund och Höganäs och är en del av Navigare Group.
Navigare Group består av de tre bolagen Navigare Yachts, Navigare Yachting och Navigare Moments. Gruppen verkar i sju länder och bedriver uthyrning av över 150 segelbåtar på tre kontinenter. Navigare Group levererar, servar och hyr ut båtar från Jeanneau, Benetau, Bavaria, Hanse, Dufour och Lagoon. Gruppen sysselsätter över 70 heltidsanställda och nästan dubbelt så många säsongsanställda. Totalt ligger det över 450 båtar i Navigare Groups olika fullservicekoncept. Navigare Group säljer båtar för cirka 110 Mkr varje år.
Kappseglingen Pantaenius Bohusracet startar fredagen 27 juni i Uddevalla med mål på Smögen men med omvägen via Hätteberget utanför Marstrand, Fjällbacka, Strömstad, Tresteinerne i Norge innan man vänder åter mot målet i Smögen. Seglingen är 170 Nm, cirka 315 km, de flesta båtarna kan behöva 30 till 40 timmar på sig.
Uthållighet är en nödvändighet och alla sorters seglare lockas, allt från utpräglade kappseglare till mer långfärdsorienterade seglare. Den stora mängden båtar gör att man alltid har båtar omkring sig och det finns alltid delmål att kämpa om. För åskådare finns det mycket att se och att följa längs banan och på nätet.
Besättningen är begränsad till max två personer. Denna kappseglingsform kallas shorthanded och Pantaenius Bohusracet är Sveriges största shorthanded-regatta, en av de största i världen och dessutom en av Sveriges största kappseglingar alla kategorier. Intresset kring shorhanded–segling har ökat kraftigt på senare år och Bohusracet i synnerhet. Det seglades redan på -90-talet men då med en handfull entusiaster som startade på Byfjorden en fredagseftermiddag i juni.
2007 var antalet deltagare nere i 3st båtar men sedan vände det. 2008 var det 12 båtar, 2009 startade 61 båtar. 2013 startade 165 båtar och 111 båtar gick i mål. Inför 2014 är förhoppningen att nå 200 anmälda.
Ett skäl till Pantaenius Bohusracets popularitet är att seglingen appellerar till så många olika typer av seglare. En kappseglingsentusiast kan få en extrem utmaning långt ut över det vanliga. Konkurrensen i toppen är knivskarp.
Långfärdsseglaren kan få göra hela semesterseglingen i ett svep och känna på båt och sin egen förmåga under litet mer krävande omständigheter. Alla måste planera för att hushålla med sina resurser, äta i tid och försöka få sova någon stund. Nattlig frisk undanvind på Skagerack kan innebära en mycket krävande spinnakerbog eller en relativt lättsam undanvindsbog med mycket sömn, alltifrån vilken ambitionsnivå man har. Den storslagna naturupplevelsen och kombinationen havssegling och inomskärssegling skall inte glömmas. Trevliga arrangemang vid starten i Uddevalla och skönt eftersnack med värmande fisksoppa på regattakontoret i Smögen är andra bidragande faktorer till Pantaenius Bohusracets popularitet.
2010 uppmärksammade Svenska Seglarförbundet Viken-Ägir för sitt arbete med Pantaenius Bohusracet med utmärkelsen Årets arrangör som ett erkännande för en uppskattad och väl fungerande kappsegling.
I Uddevalla märks Pantaenius Bohusracet redan under torsdagen Den inre hamnen fylls med båtar så man nästan kan gå torrskodd mellan museet och gamla badhuset. Deltagarna registrerar sig på Bohusläns museum, fixar med båten och minglar under kvällen
Torsdagen den 26 juni 16.00 börjar tävlandet med
Uddevalla Shorthanded Regatta. En bansegling på Byfjorden öppen för alla deltagande, start vid Rödön och mål utanför Skeppsviken småbåtshamn. Fina åskådarplatser vid både start och mål.
Fredagen 27 juni startar Pantaenius Bohusracet. Starten går utanför Rödöhamnen. Starten är uppdelad så de minsta båtarna startar först med början kl 11.00, 12.00, 1400, 15.00, 16.00, 16.10. Sist startar flerskrovsbåtar.
Hela fredagen bjuder på mycket att se från Byfjordens stränder och därefter kan seglingen kan följas från många platser längs kusten.
Tävlande båtar kan lätt identifieras med sin nummerlapp i fören. Startlistor med all info finns på hemsidan.
Åskådarplatser:
Starten: Rödön och passagen vid Sunninge sund.
Fredag em./kväll: Svanesund, Tjörnbron,
Fredag kväll : Åstol
Lördag gryning/morgon: Fjällbacka
Lördag förmiddag: Strömstad
Lördag passerar fältet söderut genom Kosterfjorden, Fjällbackaskärgården, Sotefjorden
Lördag kväll/natt till söndag målgång vid Smögens hamninlopP.
Söndag 1000 Prisutdelning, på kajen, Smögen.
På nätet:
Seglarna rapporterar in tider från rundningar så uppdaterad preliminär ställning i tävlingen finns hela tiden på hemsidan På så sätt kan både deltagare och folk i land kan följa tävlingen.
Info:
http://www.bohusracet.se/
http://www2.idrottonline.se/SSViken-Agir-Segling/
Länkar:
http://www.blur.se/races/bohusracet/
http://piano-swe27.blogspot.se/2013/07/bohusracet-2013-en-debutants.html
Vad vet du om Åland? Många svenskar har ännu inte upptäckt allt som erbjuds i det lilla öriket i Östersjön – inte minst en fantastisk skärgård och flest soltimmar i Norden. Därför satsar Visit Åland nu på att öka kunskapen om vad Åland har att erbjuda genom att locka med möjligheten att få namnge än ö i den åländska skärgården.
Många av besökarna till Åland missar chansen att gå i land och upptäcka Ålands naturrikedom. Trots att det är en välkänd destination är kunskapen om ”det riktiga” Åland förhållandevis låg.
– Kunskap skapar alltid bättre reseupplevelser, och här har vi en fantastisk skärgårdsskatt att erbjuda bara några timmar från Sverige. Möjligheterna till natursköna upplevelser och aktiviteter är många – ett utmärkt sätt att ta sig runt är till exempel att ö-luffa, säger Lotta Berner-Sjölund, vd för visit Åland om varför de tagit initiativet.
Sjöfarten har alltid varit viktig för Ålands besöksnäring, men själva destinationen hamnar lätt i skymundan av kryssningsfartygen. Visit Åland hoppas nu att få fler passagerare att stanna lite längre genom att sätta fokus på Ålands skärgård på ett annorlunda sätt.
– Idén grundades sig i det faktum att svenskar vet förvånansvärt lite om Åland – med odödlighet som incitament vill vi inspirera fler att ta reda på mer om Åland, avslutar Lotta Berner-Sjölund.
Odödlighet på koordinaterna 60°08’ 56.83’ ’N 20°19’ 49.23’ ’E
På Visit Ålands hemsida kan vem som helst tävla om äran att namnge en liten bit av Åland. Ön är belägen på koordinaterna 60°08’ 56.83’ ’N 20°19’ 49.23’ ’E i Ålands unika skärgård. Där, mitt ibland ca 2700 öar och rödsprängda klippor finns det obegränsat med naturupplevelser som bara väntar på att upptäckas. I samband med namngivningsceremonin skickas vinnaren på en upplevelsefylld expeditionsresa, med utgångspunkt från koordinationerna!
För att namnge ön besök: http://www.visitalandcampaigns.com/ododlig/
På Segelbåtens Dag 6–7 september i Wasahamnen i Stockholm blir det bland annat Köp & Sälj för alla som vill handla med äldre båtar. Här säljer du din veteranbåt, minst 35 år gammal, mot en mindre avgift. Intresserade hyr en båtplats, pris beroende av båtens storlek.
Andra aktiviteter under helgen är, förutom huvudnumren, kappseglingarna bland annat om ”The Scandal Beauty Throphy” i veteranbåtsklassen. Almaregeln används för veteranbåtarna. Även andra äldre klasser är välkomna. Fem entypsbåtar blir egen klass. Huvudbana Fjäderholmarna runt. Start vid Briggenbryggan på Kastellholmen. Målgång och prisutdelning vid isbrytaren S:t Erik. Båtarna finns att beskåda i Wasahamnen mellan tävlingarna. Följefartyg blir eventuellt Stockholmsbriggen.
Parad med veteranmotorbåtar planeras, likaså förväntas ångslupar och andra flytetyg finnas att beskåda i hamnen. Veteranbilar paraderar genom Stockholm med uppställningsplats på hamnkajen. Här kommer även ett minitåg att glädja de allra minsta besökarna.
Till ”Lilla båtmässan” i Båthall 1 kommer flera välkända marina båttillbehörsföretag. På salutorget finns även hantverkare och mindre aktörer med nya eller begagnade varor. Även privatpersoner kan hyra plats här. Utomhus finns några aktörer med mat och dryck.
På lördag kväll arrangeras en Kräftskiva med Trad musik i Båthall 1.
Sjöhistoriska Museet arrangerar Hobbyhelg samt Seglarskola för de mindre.
Vill du delta i eventet så går du in på www.segelbatensdag.se här finner du en mer detaljerad beskrivning av: seglingsföreskrifter, banbeskrivningar, Sälj & Köp, Lilla Båtmässan mm. Anmälningslistor finns här.
Andra medarrangörer i området: Isbrytaren S:t Erik, Fyrskeppet Finngrundet. Båthall 2: Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar.
Medverkande: Automobilhistoriska klubben, Kungliga Djurgårdens Förvaltning, Sjöhistoriska Museet, Stockholms Hamn, Sv. Spårvägssällskapet, Vagnshistoriska med flera.
I oktober 2013 återvände Najad med nya ägare hem till varvet på Henån, Orust. Välmeriterade Lidköpings Båtsnickeri, med b la SwedeStar i sin flotta, förvärvade då Najad och satsar långsiktigt på att föra Najads tradition vidare.
Som ett led i denna satsning har Stefan Berne anställts som VD för Najadvarvet. Stefan är en välkänd profil inom marinbranschen med över 30 års erfarenhet och många år som VD för Raymarine i Sverige.
– Det är en spännande utmaning att få vara med på resan från början, säger Stefan.
Sommaren 2008 seglade det svenska paret Cecilia och Kjell Olsson till Norge med segelbåten Aquilo. Båten lades upp över vintern i Mo i Rana och seglingen fortsatte upp till Lofoten sommaren 2009. Båten trailades sedan från Narvik till Luleå och turen fortsatte sedan mot hemmahamnen i Gävle, dit man nådde i augusti 2009.
Väl hemma nåddes man av ett krav från norska Tollregion Midt-Norge på ca 250 000 kr för norsk moms och båtmotoravgift eftersom man menade att bestämmelserna för tillfällig införsel i Norge överskridits.
– Kravet överklagades till norska Toll- og Avgiftsdirektoratet utan resultat varför vi stämde norska staten inför Oslo Tingrett i november 2010. Vi påstod att Tollen tillämpade retroaktiv lagstiftning, vilket också Tingretten medgav men vi fälldes ändå för att ha varit fem dagar för lång tid i Norge, säger de drabbade svenska seglarna, Cecilia och Kjell Olsson.
– Domen överklagades inte, men eftersom vi menade att norsk Toll genom sina dåliga svar och långa svarstider bidragit till att vi fälldes. Därför begärde vi att få dispens från moms och båtmotor-avgift hos norska Finansdepartementet, under vilket norska Tollvesenet lyder. Det blev en mycket tidskrävande procedur, inte minst på grund av norska myndigheters långa svarstider. Kortaste svarstiden från norska myndigheter var 3 månader och rekordet var 17 månader.
– Genomgående försökte Finansdepartement och Toll att visa att de inte begått några formella fel. Det hade de nog inte heller gjort, men den sammantagna effekten av långa svarstider, otydliga svar, ovilja att rätta felaktig faktura och ovilja att inse att vi inte hade något uppsåt borde ha gjort att vi fick dispens. Men man vägrade se det ur vår synvinkel.
Det fanns en laglig möjlighet för norska Finansdepartementet och Toll- og Avgiftsdirektoratet att ge dispens men de beslutade i juni 2013 att inte ge dispens. I detta besked skrev de också att de aldrig gett dispens till någon i ett liknande ärende.
– Då insåg vi att här fanns inget mer att hämta utan vände oss till norska Sivilombudsmannen, SOM, (motsvarar svensk JO). SOM reagerade snabbt, gjorde en utredning med remisser till norska myndigheter och oss.
– SOM gjorde därefter en bedömning ur ett helhetsperspektiv och rekommenderade därefter Finansdepartementet att ge oss dispens. I början av juni kom så svaret från norska. Finansdepartementet att man accepterar SOM:s rekommendation och att man beordrar norska Tollvesenet att betala tillbaka våra 250 000 kronor.
Det handlar verkligen om att betala tillbaka, för i slutet av 2012 begärde norska myndigheter hjälp av den svenska Kronofogden att kräva svenskarna på pengarna. Efter en lång tvist med svenska Kronofogden så mätte de utan förvarning och under hänsynslösa former helt enkelt ut pengarna från våra besparingar. De är JO-anmälda i Sverige.
– Efter fem års kamp så får vi till slut rätt. Vi är naturligtvis överlyckliga, men champagnen får anstå tills vi verkligen har pengarna i våra händer. Vi har haft mycket stöd ifrån vänner, bekanta, seglingsorganisationer och massmedia. Det behöver man, plus lite envishet, om man skall vinna mot myndigheter, säger Cecilia och Kjell Olsson.
Nicolai Sehested och hans lag TREFOR Match Racing har fått det sista wildcardet till Stena Match Cup Sweden, världscuptävlingen i matracing som avgörs på Marstrand nästa vecka. Den starkaste startuppställningen i Stena Match Cup Sweden på flera år är därmed komplett.
– Vi ser fram emot täta matcher där vi kan visa vad vi går för, säger Sehested.
Det danska laget har stigit som en raket inom internationell matchracing det senaste året och ligger idag på sjunde plats på världsrankingenrankingen. Resan dit började med ett gäng kompisar som seglade matchracing för att ha kul, efter ett par bra resultat började energibolaget TREFOR stötta teamet och för ett år sedan utökades sponsorskapet. Det gav möjligheten till fler internationella tävlingar och där visade Sehested att han styr ett lag som är att räkna med.
– Vi lyckades riktigt bra förra året och vann tre tävlingar som var strax under världscupnivå. Om vi gör bra ifrån oss på stora tävlingar i år kan vi inte bara hoppas på ett bra resultat i världscuptabellen utan också på ett tourkort 2015, säger Nicolai Sehested.
Den 25-åriga skepparen siktade först på att få ett tourkort till Alpari World Match Racing Tour 2014, världscupen i matchracing för herrar, vilket hade garanterat deltagande i alla årets sju deltävlingar. När laget inte fick det bestämde de sig för att segla alla kvaltävlingar till världscupens tävlingar och nu har de säkrat biljett till fem deltävlingar under året. De hade dock en tuff vecka när världscupen inleddes i Tyskland i början av juni och de slutade på sista plats.
– I Match Race Germany handlade det inte så mycket om matchracing utan mer om vem som kunde få bäst fart på de tunga båtarna som användes i väldigt lätt vind. Nu ser vi fram emot att komma till Marstrand och verkligen visa vad vi kan, säger Sehested som kommer väl förbered till starten av Stena Match Cup Sweden den 30 juni.
– Vi har tränat mycket i DS37-båtarna som också används i Marstrand och kommer att vara på vattnet varje dag fram till tävlingen börjar. Jag tycker att tävlingen har det starkaste startfältet i världscuptävling på många år. Vi måste verkligen prestera på topp och om vi gör det kan vi börja drömma om att få vara med under finaldagen.
Startfältet till Stena Match Cup Swedens 20-årsjubileum är nu komplett med 14 lag och samtliga är tänkbara finalister. De rutinerade seglingslegendarerna Magnus Holmberg och Ed Baird gör comeback i tävlingen efter ett par års frånvaro från matchracingscenen. Britten Ian Williams som vann Match Race Germany, den regerande världsmästaren Taylor Canfield och Keith Swinton som klättrat till tredje plats på världsrankingen är skeppare för lag som räknas som favoriter. Svenska Björn Hansen har vunnit Stena Match Cup Sweden två år i rad och kan säkra ett hattrick i årets tävling. Missa inte årets mest spännande seglingsevenemang som startar på Marstrand nu på måndag.
Bilden:
TREFOR Match Racing (från vänster i bild)
Jonas Hviid-Nielsen (DEN) – Bowman
Peter Popp Wibroe (DEN) – Mainsheet
Nicolai Sehested (DEN) – skipper
Jesper Blom (DEN) – Trimmr/Pit
Line-up Stena Match Cup Sweden 2014
Foto: TREFOR Match Racing
1. Ian Williams (GBR)
2. Björn Hansen (SWE)
3. Phil Robertson (NZL)
4. Keith Swinton (AUS)
5. Taylor Canfield (USA)
6. Francesco Bruni (ITA)
7. David Gilmour (AUS)
8. Mathieu Richard (FRA)
9. Joachim Aschenbrenner (DEN)
10. Viktor Ogeman (SWE)
11. Johnie Berntsson (SWE)
12. Magnus Holmberg (SWE)
13. Ed Baird (USA)
14. Nicolai Sehested (DEN)
Kommentarer
Stor känner Frida Andersson som döpte Saturnus