nyhetstest

På nationaldagen den 6 juni firas svenskt sportfiske. Med nästan 100 000 sjöar, många stora och små vattendrag och en flera hundra mil lång kuststräcka är fiskemöjligheterna oändliga. Varje år fiskar nästan 2 miljoner svenskar varav runt en halv miljon barn. Det gör fiske till en av våra största fritidssysselsättningar.

– Varje år tar vi ut 10 000-tals barn och unga på fiske och förmedlar samtidigt grunderna i allemansrätten och ekologi. En ny generation sportfiskare som värnar vår natur och miljö växer nu upp, säger Stefan Nyström Sportfiskarnas generalsekreterare.

Sportfiske är en aktivitet som kan genomföras av de allra flesta oavsett ålder, bakgrund eller erfarenhet. Hela familjen kan fiska tillsammans och nya människor kan mötas i fisket. Det ger också en ökad miljöförståelse och främjar ett aktivt friluftsliv.

– Sportfiskarnas fiskevårdsarbete betyder också mycket för svenskt fiske. Finns det inte fisk så finns det inga som fiskar, säger Joakim Stenberg från branschorganisationen Svenskt Sportfiske.

I Göteborg, Norrköping och Malmö välkomnar Sportfiskarna och Svenskt Sportfiskes branschorganisation alla till familje- och barnaktiviteter under nationaldagen, fredag 6 juni mellan klockan 10 och 14:

• På Sportfiskarnas anläggning, Sjölyckan vid Delsjön i Göteborg finns företagen Guideline, Flydressing och Bios på plats och här erbjuds bland annat regnbågsfiske, flugkastning, flugbindning, försäljning av fiskeutrustning och tipsrunda med fina priser. Det finns också möjlighet att prova på prickkastning med Unga Sportfiskare samt förstås att få fisketips inför sommaren eller varför inte åka ut på gäddsafari? Även en bottennappstävling kommer att genomföras i Delsjön under dagen! Sist men inte minst deltar fiskebutiken Tajtlajn med försäljning av häftiga fiskegrejor.

• Fiskeklubben Cityfiske i Norrköping erbjuder fiske för alla i Strömmen vid deras fina anläggning i centrala Norrköping. På plats finns även företagen CWC, ABU Garcia, Normark och Guideline för att tipsa allmänheten om fiskeknep och fiska med deltagarna. Strömmen i Norrköping erbjuder ett gösfiske i världsklass blandat med mete på stor braxen och abborre för barnen.

• Lokala fiskeklubben SFK Spinnaren i Malmö ställer upp med sitt klubbvatten Sallerupsdammen och här kommer Sportfiskarna, tillsammans med ABU Garcia och Guideline att lära besökarna mete, spinn och flugfiske på regnbågar upp till fem kilo! Butiken Fiskedags från Malmö kommer också ut och har försäljning på plats och visar spännande utrustning ur deras sortiment.

Fiskeutrustning finns att låna på alla arrangemang men det är också möjligt att ta med och testa ditt eget spö. Det bjuds på korv med bröd och fina fiskeminnen på alla tre lokalerna!.

Stena Match Cup Sweden är Sveriges största årliga seglingsevenemang och firar i juli sitt 20-årsjubileum på Marstrand. Tävlingen är en del av världscupen i matchracing med världens bästa matchracingseglare i startfältet.

Folkfesten lockar varje år över 100 000 besökare.
Stena Match Cup Sweden är en av sju deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Sedan starten 1994 har evenemanget på Marstrand vuxit till att bli ett av de högst ansedda seglingsevenemangen i världen. Mycket tack vare den spektakulära seglingsarenan på Marstrand som ger publiken en unik möjlighet att komma nära de dramatiska duellerna som kännetecknar matchracing.

Årets startfält i tävlingen är mycket starkt. Åtta tourseglare kommer till tävlingen inklusive den regerande världsmästaren Taylor Canfield, storstjärnan Ian Williams och Francesco Bruni som seglade America’s Cup 2013. Svensken Björn Hansen och hans lag har vunnit Stena Match Cup Sweden två år i rad och har i år chans att ta hem sin tredje raka titel på Marstrand.

Under evenemanget sker en lång rad aktiviteter på Marstrand, bland annat Childhood Race där svenska och internationella celebriteter deltar i en välgörenhetssegling till förmån för World Childhood Foundation tillsammans med elitseglarna från den stora regattan.

Stena Match Cup Sweden 30 juni – 5 juli 2014
Måndag–torsdag: Grundomgång
Torsdag: Grundomgång samt Childhood Race


Fredag: Kvartsfinaler och semifinaler
Lördag: Semifinaler och Final

Startfält Stena Match Cup Sweden 2014
Ian Williams (Storbritanien)
Björn Hansen (Sverige)
Phil Robertson (Nya Zealand)
Keith Swinton (Australien)
Taylor Canfield (Amerikanska jungfruöarna)
Francesco Bruni (Italien)
David Gilmour (Australien)
Mathieu Richard (Frankrike)
Joachim Aschenbrenner (Danmark)
Viktor Ogeman (Sverige)
Wildcard 1
Wildcard 2
Wildcard 3
Wildcard 4

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Team Gallagher med svenska Tobbe Lannemar och engelsmannen Mark Moore imponerade stort och gjorde dundersuccé i sin första offshoretävling, Superstock P1 i Bournemouth i helgen. De ligger totalt sexa efter den första deltävlingen som bestod av totalt tre race.

Teamet slutade sexa i första racet efter en felberäkning av bränslet och övervikt på hela 70 kg, en tredjeplats i andra racet och slutligen en åttonde plats efter att ha legat trea innan de felnavigerade och hamnade flera hundra meter efter sista båten i inledningen av racet. Men de gjorde en enorm uppkörning och lyckades komma ifatt och passera två båtar innan målgång.

Deras körning var enligt alla initierade på plats, enormt imponerande. Aldrig tidigare har ett “Rookie-team” som alltid startar sämst, presterat sig så bra. De startar alltid längst ut från startbåten och längst från första boj och brukar därför också sluta sist.

Niel Holmes som utbildat samtliga förare för att få sina offshorelicenser, har tagit killarna till sitt hjärta och hade svårt att dölja sin förtjusning.
– Jag har aldrig under min tid som racerförare eller instruktör sett några novisförare prestera som Tobbe och Mark gjorde i samtliga tre race, säger han belåtet. Deras körning var både underhållande, djärv och taktisk. Publiken på den stora piren, bryggor och utefter stranden jublade så grabbarna måste ha hört dem.

Till nästa deltävling som äger rum under midsommarhelgen i Engelska Hull, kommer Tobbe och Mark att ha sorterat ut lite problem med båten och förhoppningsvis fått rätt på både balans, vikt och bränsleåtgång.

– Trots alla lovord, så är vi inte nöjda med vår insats och placering efter första tävlingshelgen, konstaterar Tobbe bestämt. Vi siktar betydligt högre än så, hade vi inte kört fel så hade helgens resultat sett helt annorlunda ut. Men det betyder framför allt att vi kommer att vara mer på tå och prestera bättre i kommande race, sägen han.

Det var i år bara tredje året som regattan seglades, men den har redan blivit en given höjdpunkt för Skandinaviska storbåtsseglare.

I år samlade man 64 båtar på Marstrandsfjorden. men det starkaste startfält vi har sett i Norra Europa furutom ORCi-EM och VM. Bland annat fanns TP52:orna Wolfpack och Okeechobee (Blixt Pro Sailing), Cookson 50 Camilla och 55-fotaren Progressiva. Dessutom många av de bästa båtarna mellan 35 och 45 från Sverige, Danmark och Norge.

I år var även det internationella inslaget större, där Larmark 43 White Shadow från Bergen (NOR) vann stora klassen med IMX-40 Mandalay från Haderslev (DEN) på tredje. I lilla klassen vann Farr 30 Matrisen, precis som förra året.

Konceptet är enkelt. En regatta av seglare, för seglare, där man kappseglar intensivt under två dagar men där det sociala står i centrum.

Initiativtagaren, Peter Gustafsson, berättar: ”Vi försöker göra en regatta som vi själva vill segla. Vi började med ett vitt papper och bestämde vad som var viktigt. Sedan tog vi bra idéer från Spi Ouest, Kerteminde Big Boat Challenge och ett antal andra race vi seglat och försökte skapa något nytt.

Under de senaste åren har jag varit runt på jordklotet och upplevt segling i Newport, Auckland, Sydney, Miami och San Francisco. Men inget slår Marstrand en försommardag.”

Thomas Nilsson, TP52 Wolfpack, säger ” Dette er andre året på rad at Wolfpack Racing deltar i Marstrand Big Boat Race og dette blir bare bedre og bedre. Marstrand er det perfekte sted å seile både til vanns og til lands. Kombinert med fantastisk gode og serviceminded arrangører, så er dette rett og slett et must for alle som liker gode regattaer. En regatta for og av seilere! Vi sees igjen 31. mai og 1. juni neste år. ”

Andra kommentarer i utvärderingen efter årets seglats:
“Beste storbåtregatta nord for Tyskland.”
“Roligaste regattan i kalendern.”
“Bättre än Marstrandsregattan när den var som bäst.”
”Best organiserte baneregatta vi har vært med på.”
“Helt fantastiskt regatta i mycket hög internationell klass.”

Nästa år går racet 31 maj – 1 juni.

Info: http://www.blur.se/mbbr/

Sedan Yamaha presenterade sin nya, fyrcylindriga 200 hk utombordare är det nu dags för Suzuki att göra samma sak. Deras nya och lätta, fyrcylindriga DF200A presenteras nu med försäljningsstart troligen i början av nästa år.

Ny DF200A ger, enligt Suzuki, kraft som från en motsvarande V6-motor trots att den bara har fyra cylindrar. Den är lättast i sin klass och har flera tekniska finesser som verkar lovande:

• Direkta luftintag och ställbara ventiltider (Variable Valve Timing).
• 2 867 cm³ ”Big Block” deplacement och högre kompression för bätre acceleration och mer vridmoment.
• Lean Burn Control Technology för bättre bränsleekonomi.
• Knock, O² och vatten sensorer och system för att övervaka och kontrollera motorn.
• DF200A väger endast 225kg, över 12% mindre än Suzukis nuvarande V6 DF200 modell.

Kåporna har fått ny design, vilket indikerar att det är en stor omgörning. Just kåpdesignen är idag en del av hela motorns konstruktion med kylkanaler och andra funktioner inbyggda.

Genom att den här nya motorn kan andas kyligare luft blir acceleration och toppfart bättre. Enligt Suzukis egna tester ger det en förbättring på 1,5% på toppfarten och 12% förbättring i acc från 0 till cirka 30 knop.

En annan förbättring i motorn är kompressionen, som anges till 10.3:1. Därmed lyckas Suzukis ingenjörer ta ut betydligt mycket mer kraft ur motorns 2 867 cm³.

Vikten för nya DF200A är låga 225 kg, vilket ger ett mycket bra vikteffektförhållande.

Info: www.suzukimarin.se

Seglingssporten har äntligen fått ett stort årligt pris som ska ges till en väletablerad person, organisation eller projekt på högsta internationella nivå. Priset är uppkallat efter en av de största seglarna, och utan tvivel den mest färgstarke, svensken Magnus ”Mange” Olsson och delas i år ut för första gången.

Pristagare i år är brasilianaren Torben Grael – en av världens mest meriterade seglare. Grael kommer att motta priset vid en ceremoni i Stockholm 26 juni.

Mange avled efter en stroke i april 2013. Strax därefter beslutade Manges familj och några av hans närmaste vänner att instifta en minnesfond i hans namn. Tanke är att dels hedra en stor internationell seglare med ett årligen återkommande pris ”Mange Olsson Priset”. Men också att främja svensk seglingsungdom och seglingsverksamhet genom att dela ut stipendier till personer eller organisationer.

Mange älskade segling och minnesfonden bildades med syfte att uppmuntra och stödja personer och organisationer som likt Mange Olsson, optimistiskt arbetar för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Gärna i Manges anda, dvs. med glädje och entusiasm. Ambitionen är att fonden ska fortsätta att växa och hittills har flera av Manges vänner och företag, som han kom i kontakt med under sin seglingskarriär, stött fonden.

Årligen ska ett eller flera stipendier delas ut till svensk seglingsungdom. Stipendiater kommer även under ett års tid att få möjlighet till visst mentorsstöd från mottagaren av Mange Olsson Priset, det vill säga av Torben Grael. Vilka som får motta stipendier avslöjas på Skeppsholmen torsdag 26 juni.

Torben Grael är från Brasilien, men med danskt påbrå. Han är 53 år och har vunnit fem OS-medaljer. (Guld i Aten 2004. Guld i Atlanta 1996. Silver i Los Angeles 1984. Brons i Sydney 2000. Brons i Seoul 1988). Som skeppare har han vunnit Volvo Ocean Race (2009 med Ericsson 4) och han har vunnit Louis Vuitton Cup (utmanartävlingen i Americas Cup).

Tvåfaldige olympiske guldmedaljören och CNN- programledaren Shirley Robertson kommer att leda ceremonin på Skeppsholmen. Tillsammans med medlemmar från Manges familj kommer hon att dela ut Mange Olsson Priset och stipendierna.

Stiftelsens ordförande Carl-Henric Svanberg kommer också att delta i ceremonin och tillsammans med Torben Grael och Shirley Robertson samtala om ledarskap och topprestationer inom seglingssporten.

Foto: Rick Tomlinson.

För mer information besök www.mangeolssonsminnesfond.se

Modeller som kan projicera effekterna av föroreningar till populationer av organismer kan bidra till att nå målen för miljöriskbedömning. Det visar en ny avhandling från Stockholms universitet. Resultaten kan bidra till att förbättra hur vi idag bedömer de risker som föroreningar kan innebära för miljön.

Miljöriskbedömningar används för att skydda miljön från negativa effekter av till exempel kemikalier.

– Ett problem i dagens riskbedömningar är att de ofta är baserade på effekter som mäts på individnivå gällande till exempel dödlighet eller fortplantning, säger Elin Lundström Belleza, nybliven doktor vid Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM). Vad vi egentligen vill skydda är populationer, och i slutändan ekosystem, men hur kan vi ta reda på om effekterna på dödlighet och fortplantning har betydelse för populationen?

För att besvara denna fråga studerades små kräftdjur (mindre än en millimeter långa så kallade harpacticoida copepoder) i populationsmodeller. Detta är modeller som används för att projicera effekterna från till exempel avloppsvatten och kemikalier från individer till populationer. Studierna visade att mer komplexa modeller är bättre på att mäta risker för populationer än enklare modeller. Dessutom var effekterna av vissa kemikalier mer uttalade när de testades på populationer av kräftdjur istället för på enskilda individer.

– Modellerna är som ett virtuellt laboratorium, där experiment kan göras många fler gånger än som någonsin skulle vara möjligt i verkligheten, säger Elin Lundström Belleza.

Elin Lundström Belleza tror att framtiden för att bedöma risker från kemikalier finns i populationsmodeller.

– Modeller är kraftfulla verktyg som kan överbrygga klyftan mellan det som vi mäter i laboratoriet och det som vi vill skydda i miljön. De kommer utan tvekan att inleda en ny era inom miljöriskbedömning, säger Elin Lundström Belleza.

Avhandlingen:
http://www.itm.su.se/documents/publications/Cover_Elin_LB.pdf

Nu finns Hydromax 150 i butik! Hydromax är en miljövänlig strömförsörjare till 12V batterier i till exempel båtar, husbilar och fritidshus. Med hjälp av en nyskapande bränslecellsteknik producerar aggregatet ström utan störande ljud och farliga restprodukter.

Navigatorer, värmare och datorer är i dag vanliga produkter på fritidsnöjet och det ställer helt nya krav på strömförsörjning. Utan fast elnät laddas batterierna ur och även med stora solpaneler får du inte alltid den kraft som behövs. Det blir vanligare att elverk inte accepteras på campingplatser och i småbåtshamnar.

Hydromax 150 är den miljövänliga och tystarbetande lösningen på problematiken med strömförsörjningen! Aggregatet levererar 150W/h till 12V-batterier, under alla förhållanden. Även med en genomsnittlig daglig användning på 75A räcker det att köra Hydromax i sex timmar för att hålla batterierna fulladdade.

Hur fungerar Hydromax?
Bränsleceller levererar genom en kemisk reaktion tillförlitlig elektrisk energi, säkert, tyst och utan överdriven värmeutveckling. När ett batteri urladdas till en viss punkt, startar bränslecellen automatiskt och laddar batteriet. När batteriet är tillräckligt laddat slås bränslecellen av igen.

Hydromax går att köpa hos Autoexperten och välsorterade maringrossister.

Sedan hösten 2013 har Statens fastighetsverk (SFV) arbetat med att uppföra en hamnanläggning på Väderöarna, ett arbete som just avslutats lagom till sommarsäsongen. Med hamnanläggningen, som fått låna drag av bohuslänska sjöbodar för att smälta in i miljön, ökar servicegraden på en av Bohuskustens mest eftertraktade öar. Hamnanläggningen är en viktig del i SFV:s vision om ett mer tillgängligt och besöksvänligt Väderöarna. Sedan hösten 2013 har Statens fastighetsverk (SFV) arbetat med att uppföra en hamnanläggning på Väderöarna, ett arbete som just avslutats lagom till sommarsäsongen. Med hamnanläggningen, som fått låna drag av bohuslänska sjöbodar för att smälta in i miljön, ökar servicegraden på en av Bohuskustens mest eftertraktade öar. Hamnanläggningen är en viktig del i SFV:s vision om ett mer tillgängligt och besöksvänligt Väderöarna.

Den nya hamnanläggningen, som invigdes idag, är belägen vid hamninloppet på Storön. Byggnaden är i ett plan och rymmer en utställningslokal, kontor för hamnvakten, wc, dusch, soprum samt ett avancerat teknikrum för avsaltning till dricksvatten, avloppsrening och uppvärmning. Bryggan har byggts ut för att kunna ta emot fler båtburna gäster och i anslutning till den nya byggnaden finns ett generöst och välkomnande trädäck.

– Vid sidan av att förvalta har Statens fastighetsverk ett viktigt uppdrag att utveckla vårt gemensamt ägda kulturarv och göra det tillgängligt för fler. Som kronoholme är Väderöarna en ö som ägs av staten. Det är därför angeläget att ge alla möjlighet att besöka, uppleva och njuta av den unika kulturmiljön här. Med hamnanläggningen kan vi erbjuda servicefunktioner som vi inte tidigare haft möjlighet att ge våra besökare, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

För att värna den vackra miljön på Väderöarna har Statens fastighetsverk låtit den nya byggnaden få låna drag av sjöbodar som står på rad. Byggnaden har fått stående lockläktpanel i trä, målade i en faluröd kulör med vita knutar samt svart tak. På taket finns även solpaneler som tar hand om byggnadens uppvärmning.

Flerårig gemensam vision
Den nya hamnanläggningen är en central del i SFV:s vision om ett mer tillgängligt Väderöarna. Servicebyggnaden är till för Väderöarnas samtliga gäster, inte bara för de som ligger med båt i gästhamnen. En annan attraktion för besökare är att Länsstyrelsen tillsammans med SFV låtit anlägga en vandringsled runt ön.

– Den nya vandringsleden visar hur du som besökare ska ta dig runt ön på bästa sätt. Det är en vacker slinga som vi hoppas att många ska njuta av framöver. Utvecklingen av Väderöarna som besöksmål är ett nära samarbete mellan Statens fastighetsverk, Länsstyrelsen i Västra Götaland och Tanums kommun. Tillsammans satsar vi närmare 8 Mkr, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

Hyresgäst för den nya hamnanläggningen är Fjällbackafyren AB som sedan ett par år driver Värdshuset på ön. Företaget har sedan 2013 slutit ett tioårigt avtal med Statens fastighetsverk.

– Sista delen i vår vision är att kunna erbjuda fler övernattningsmöjligheter för besökare som kommer till Väderöarna utan egen båt. Vår ambition är att kunna erbjuda boende av olika standard, alltifrån boende på Värdshuset till lite enklare boende av vandrarhemskaraktär. Hur detta ska lösas på bästa sätt arbetar vi med just nu, säger Anders Eydal.

Mer information om Väderöarna: http://www.sfv.se/sv/sevardheter/vastra-gotalands/norra-vaderoarna/

Den 1 juni stängde Skärgårdsstiftelsen ned Båtmiljö.se en hemsida som betytt mycket för att öka medvetenheten om miljöfrågorna till sjöss. Anledningen är att sidan saknar finansiering och trots ett idogt letande har stiftelsen inte kunnat stärka upp finansieringen för framtiden vilket nu leder till att sidan läggs ned.

– Båtmiljö. se var ett viktigt verktyg i strävan att förbättra Östersjöns vattenkvalité. Det är därför mycket sorgligt att verksamheten inte fått en långsiktigt hållbar lösning. Ansvaret för Östersjöns framtid är gemensamt och alla skärgårdsbesökare behöver ta sitt ansvar. Appen och hemsidan var ett verktyg och hade kunnat underlätta för båtägare att bete sig miljöklokt, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.

Båtmiljö.se var ett initiativ som tillkom 2010 genom ett samarbete mellan Världsnaturfonden (WWF), Baltic Sea 2020 och Skärgårdsstiftelsen. Dessa tre organisationer var med och byggde upp sidan och dess innehåll.

Under 2011 sökte Skärgårdsstiftelsen medel från havsmiljöanslaget och beviljades medel för att ta fram appen båtmiljö. Appen innehåller idag information om närmaste sugtömningsstation för toalettavfall, båtbottentvätt och utslagsvask samt havstulpanvarningen för Östersjön. Under 2013 finansierades appen och hemsidan båtmiljö av Havs och Vattenmyndigheten.

Appen som är gratis att ladda ner har sedan lanseringen i mars 2012 laddats ned 11 500 gånger. Hemsidan har besökts flitigt av privatpersoner och tjänstemän. Båtmiljö.se har sedan starten 2010 haft över 40 000 unika besökare och antalet besök ökar från år till år. Vilket vi bedömer som ett mycket gott resultat och visar på ett stort intresse.

Trots intresset har det visat sig svårt att få fram finansiering av hemsida och app. Skärgårdsstiftelsen saknar egna medel att driva appen och hemsidan båtmiljö inom ramen för den egna budgeten. Trots intensiva försök har stiftelsen inte kunnat finna någon extern finansiering som kan skapa förutsättningar för att driva verksamheten vidare. Stiftelsen har eftersträvat en långsiktig lösning men har inte funnit något intresse från myndigheter eller organisationer.

Det gör det nödvändigt att stänga ner hemsidan från och med den 1juni 2014 vilket även leder till att det inte kommer att ske någon uppdatering av appen efter den 1 juni 2014. Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län beklagar detta men kan inte utan ekonomiskt bidrag fortsätta driva arbetet med hemsida och app. Skärgårdsstiftelsen tackar tidigare samarbetspartners för det arbete som gjorts och hoppas på att samarbetet ska kunna återuppstå i framtiden.

Info: www.skargardsstiftelsen.se

Nu får de lägre anslagen till Kustbevakningen effekt. Myndigheten varslar 125 tillsvidareanställda, uppger P4 Radio Blekinge.

Båtliv har tidigare rapporterat om att Kustbevakningen begärt 133 Mkr extra för att kunna driva verksamheten vidare från och med 2016. Eftersom de pengarna inte har beviljats har nu myndigheten gått ut med ett varsel.

Enligt Radio Blekinge varslas 125 anställda, varav 41 på huvudkontoret i Karlskrona.

Info: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=105&grupp=7653&artikel=5879434

Kommentarer

Birgitta 20:08:28 2014-06-03

Grattis Sverige!
Kanske en början på en total nedläggning av Sveriges mest onödiga organisation!
B.W

BS 09:15:17 2014-06-04

Hade man kunnat hålla sig från att köpa gastäta fartyg för några miljarder per styck så hade kanske ekonomin hållit ihop. Effekten kanske blir att vi helt vanliga båtåkare får ägna oss åt att vara på sjön utan att bli misstänkliggjorda i tid och otid.

Nisse 09:43:31 2014-06-04

Jag tycker inte KBV är onödig, tvärtom! Frågan är vem som skall ta över deras uppdrag? Sjöpolisen, som bara finns i två län? SSRS, som inte klarar av att nödbogsera större fartyg, eller sanera större oljeutsläpp? Militären, som inte heller har några lämpliga fartyg?

Sneseglaren 18:14:21 2014-06-04

KBV kan rationaliseras bort och dess uppgifter och resurser fördelas ut. Skulle spara stora pengar och överlappande verksamheter skulle försvinna. KBV’s tidigare huvuduppgift har försvunnit med politik och Schengen. KBV’s behandling av oss båtfolk är bortom all sans och förnuft. Lägg ner och organisera om!

Seglare 07:04:27 2014-06-05

Vad trött jag blir på folk som uttalar sig i frågor de inte har någon uppfattning om. "Några miljarder" per styck?! Fattar Du inte att framstår som en riktig idiot när du inte har bättre koll än så?

Ola Ljungberg 11:18:06 2014-06-05

På Dagens Industri stod det om detta. En överväldigande majoritet bland kommentatorerna hade inte inte mycket till övers för KBV.
Man behöver ju knappast fråga sig varför.

Nisse 14:35:01 2014-06-05

Och att titta på de som kommenterar på Dagens Industri skulle vara ett relevant sätt att mäta den allmänna opinionen? Antar att du inte är allvarlig, speciellt som flera av dem skickades dit via facebooksidan "Sjöfylleri", som inte direkt är opartisk.

Seglare 19:14:34 2014-06-05

Ola skämtar aldrig om sjöfylleri! Det verkar, enligt honom, vara det värsta världen råkat ut för för sen HIV-smittan bröt ut.
Som vanligt skjuter han också budbäraren, dvs KBV.

Birgitta 22:13:26 2014-06-05

Har väldigt svårt att tro att någon mycket närstående KBV försvarar deras organisation som sker på detta sätt. Man har lyckats lura beslutsfattare att man utan utbildning kan utföra polisiära uppgifter till en lägre kostnad. Inget vi skattebetalare borde acceptera.
Låt polis, räddningstjänst och försvaret ta över denna flummiga verksamhet så vi kan få kontroll på kostnaderna.

Seglare 23:10:37 2014-06-05

Birgitta, vilka polisiära uppgifter är det KBV utför utan utbildning?

Birgitta W 22:00:10 2014-06-08

Bäste Seglaren,
Har full förståelse för att du vill försvara er kår.
Men känns inte som en meningsfull diskussion!

Seglare 22:14:52 2014-06-08

Jaha Birgitta, men om Du kommer med felaktiga påståenden så kan det väl vara intressant att diskutera saken? Du är uppenbarligen felunderrättad eller också tycker du bara om att svamla i största allmänhet. Jag frågar återigen: vilka polisiära (eller andra) uppgifter utför KBV utan utbildning?

Här är en smart pryl som förenklar båtlivet. RopeUpp är en magnet som används för förtöjningslinor. Den håller tampen ur sjön och fäster på allt magnetiskt material.

Förtöjningsmagneten RopeUpp är smart svensk innovation bestående av en inplastad och korrosionsbeständig krok och magnet som monteras på förtöjningstampar för att hålla tampen uppe ur vattnet när båten lämnar kaj. Rope upp fäster med god lyftkraft på varmförzinkade och/eller plastbelagda Y-bommar.

Rope upp fäster också på järnringar, schacklar och annat magnetiskt som kan hittas vid förtöjningsplatser. En varmförzinkad järnbricka medföljer i förpackningen. Den kan fästas på träbryggor och stolpar för att ge dessa en magnetisk yta att fästa kroken på.

Passar att montera på förtöjningstamp med Ø 10-18 mm, tampar mellan 10 och 14 mm måste dock tejpas upp till 14 mm för att greppet ska vara tillräckligt.

Info: http://www.smartasaker.se/ropeupp-magnet-for-fortojning-2-pack.html

För tredje gången i följd står Sjöräddningssällskapet värd när IMRF (International Maritime Rescue Federation) håller världskonferens om massräddning till sjöss i Göteborg. Konferensen pågår den 1-3 juni.

–­Frågan är tyvärr ständigt aktuell, nu senast med den stora olyckan i Sydkorea i april. Att utveckla metoder och utbildning för massräddning är högprioriterat för oss och våra kollegor runt om i världen, säger Rolf Westerström, VD för Sjöräddningssällskapet.

Utanför Sydkoreas sydvästra kust miste närmare 300 personer livet när passagerarfärjan MV Sewol sjönk i april. Många av dem var barn. Efterspelet har handlat mycket om ansvaret, och intresset har riktats mot Sverige: Hur hanterar vårt land sjöräddning, 20 år efter Estonia? Inte mindre än fyra koreanska TV-team har besökt Sjöräddningssällskapet under maj för att få en bild av hur den svenska modellen fungerar.

I veckan som gått har Sjöräddningssällskapet också genomfört en unik och uppmärksammad räddningsövning. 11 testpersoner sattes i en livflotte utanför Rörö där de fick invänta räddning i 30 timmar ­– en högst tänkbar situation vid en massräddningsinsats.

Fokus på utbildning
När världens sjöräddare – frivilligorganisationer och statliga myndigheter – nu möts i Göteborg för tredje gången i rad delar de med sig av erfarenheter från massräddningsoperationer. De diskuterar också metoder och i år sätts ett extra fokus på träning och utbildning.

Bland annat kommer deltagarna vara med i den största räddningsövning som någonsin gjorts i fartygssimulatorer. I Chalmers Tekniska Högskolas och Sjöfartsverkets lokaler på Lindholmen i Göteborg iscensätts en kollision mellan en passagerarbåt och ett fraktfartyg. Strax norr om Bornholm tar båda fartygen in vatten och börjar sjunka. Flottar har satts i och det ligger människor i vattnet. Läget är alltså precis så kaotiskt som det kan vara på en olycksplats. Delegaterna får prova på att närma sig olycksplatsen både i räddningsbåtar och i handelsfartyg av olika storlek.

– Vi vill visa på vikten av att träna den här typen av situationer. Vi vet inte när det händer eller var det händer nästa gång. Vi vet bara att det kommer hända igen, och att sjöräddare och sjöfolk världen över måste vara så väl förberedda det någonsin går, säger Rolf Westerström, VD för Sjöräddningssällskapet.

Fakta
– The International Maritime Rescue Federation (IMRF) är en internationell organisation som representerar närmare 70 av världens SAR-organisationer (Search and Rescue). IMRF:s huvudsakliga syfte är att medlemmarna kan dela idéer, teknologi och erfarenheter samt fritt kunna samarbeta med varandra för att nå det gemensamma humanitära målet: att rädda liv till sjöss.

– Konferensen om massräddning hålls för tredje gången i rad i Göteborg, med Sjöräddningssällskapet som värd. Tidigare konferenser har hållits 2010 och 2012. I år förväntas 120 delegater komma till Göteborg.

En färsk opinionsundersökning från Världsnaturfonden WWF visar att 88 procent tycker att allemansrätten är viktig. Samtidigt finns intressen från både politiker och organisationer som vill försvaga den. Allemansrätten är ett av de teman som står i fokus i WWFs nya kampanj Svenska Pärlor där målet är att få ett stärkt naturskydd i Sverige.

– Vi behöver ett utökat naturskydd och få större resurser att sköta den redan skyddade naturen. Det är avgörande för att kunna rädda våra arter i en värld där vi människor påverkar allt mer. För att få politikerna att agera för ett ökat naturskydd startar vi kampanjen Svenska Pärlor, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare, WWF.

En trend som riskerar att försvaga allemansrätten är att det blir allt lättare att avgränsa privata marker, vilket slår hårt mot allemansrätten. Skyltar med texten tillträde förbjudet, privat väg, privat strand eller privat brygga blir vanligare. Det kan göra det svårare för människor att röra sig fritt i naturen, att cykla eller rida eller göra en utflykt till en strand.

En annan trend är att strandskyddet försvagas, det vill säga att det blir lättare att bygga närmare än 100 meter från strandkanten. En rapport från Naturvårdsverket visar exempelvis att det rentav är vanligare att bygga i strandskyddade områden än strax utanför.

WWF:s undersökning visar att en majoritet av svenskarna är emot att man ska kunna avgränsa privata marker och därmed frångå allemansrätten som är inskriven i svensk grundlag. En klar majoritet (63 procent) är också emot att strandskyddet försvagas.

– Det är viktigt att strandskyddet stärks istället för att försvagas. Vi måste värna allemansrätten – så att vi kan fortsätta att vandra fritt längs sjöar och stränder. Men vi behöver också skydd för de arter som lever i strandområden och är beroende av de livsmiljöerna, säger Ola Jennersten, naturvårdsexpert på WWF.

Strandskyddet behövs även för att trygga förutsättningarna för friluftslivet och för att bevara goda livsvillkor för växt- och djurliv. Enligt Artdatabankens så kallade rödlista är nästan en tredjedel av de arter som löper risk att försvinna i Sverige knutna till strand- eller vattenmiljöer.

För mer info om Svenska Pärlor se: wwf.se/svenskaparlor

Kommentarer

Sneseglaren 11:34:07 2014-06-02

Detta är rent tramssnack och ett oseröst utspel av WWF. Det är äganderätten som har försvagats betänkligt. Strandskyddet har schablonökats till 300 meter i stora delar av Sverige. Fastighetsägare är inte emot allemansrätten men känner emellanåt sin hemfrid hotad av FÖR närgångna besökare samt att det pågår organiserad o/e kommersiell verksamhet på ens marker i "skydd" av allemansrätten. Bärplockning med hitflugna plockare är bara ETT exemplel. Äganderätten är inskriven både i FN och EU’s deklarationer för mänskliga rättigheter och måste balanseras bättre mot den lagskyddade – men ef definerade – allmanstätten från 1945.

Sveriges nya räddningshelikoptrar är nu i drift. Det är räddningshelikoptrar av typen AW 139. Tisdagen 3 juni visas AW 139 för första gången för pressen.

– Tack vare de nya helikoptrarna går det att rädda fler nödställda som befinner sig längre bort i sämre väder än tidigare, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.

I oktober 2012 tecknade Sjöfartsverket avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland om att köpa sju nya räddningshelikoptrar av modellen AW 139. Nästan exakt på dagen ett och ett halvt år senare, den 14 april 2014, gick den första AW 139 i operativ drift i Sverige. Det skedde vid helikopterbasen på Umeå flygplats som är en av fem baser för Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar.

Till dags dato har fyra av sju AW 139 levererats till Sverige. De övriga tre levereras enligt plan under 2014 och 2015. AW 139 ersätter succesivt de sju nuvarande räddningshelikoptrarna av modellen Sikorsky S-76. Förbättringarna är flera: AW 139 är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den har större räckvidd, flyger snabbare och kan ta mer last. En annan viktig skillnad är att AW 139 är utrustad med avisningssystem, vilket innebär bättre allvädersförmåga.

– Vi har jobbat intensivt för bytet av helikoptrar i flera års tid och det känns fantastiskt bra att den första av de nya helikoptrarna nu är i operativ beredskap, helt enligt tidplanen. Nu kan vi fortsätta arbetet med att förbättra sjö- och flygräddningen ytterligare och bli ännu bättre på att rädda liv, säger Noomi Eriksson.

Att byta helikoptersystem är dock inget som görs över en natt. Sedan hösten 2013 arbetar ett särskilt team från Sjöfartsverket med att flyga in, testa och utvärdera de nya helikoptrarna. Teamet ansvarar även för att kunskaperna om de nya helikoptrarna överförs till de övriga besättningarna innan AW 139 tas i operativ drift. Det tar ungefär 17-18 veckor veckor för besättningarna på en och samma bas att byta helikoptersystem, från S-76 till AW 139. Test- och evalueringsarbetet utgår från Skavsta flygplats utanför Nyköping.

AW 139-helikoptrarna kommer att placeras på de nuvarande baserna i takt med att besättningarna utbildats och certifierats för den nya helikoptertypen. Umeåbasen var först ut. För tillfället pågår utbildning av besättningarna på Ronnebybasen, där den nya helikoptern beräknas vara i drift i slutet av september. Därefter följer helikoptrar till i tur och ordning Norrtälje, Göteborg och slutligen Visby under våren 2015.

Fakta om räddningshelikopterverksamheten
• Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En viktig del av verksamheten är helikoptertjänsten.
• Räddningshelikoptrarna används huvudsakligen för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med den svenska kusten (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå).
• Besättningen består av fyra personer (två piloter, en vinschoperatör, en ytbärgare). Helikoptrarna är i beredskap dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats. Besättningen tjänstgör en vecka i taget och bor på basen under hela tjänstgöringstiden.
• All helikopterpersonal har grundläggande sjukvårdsförmåga. Ytbärgarna har förstärkt förmåga till akuta omhändertaganden. När förutsättningarna finns kan akutsjukvårdspersonal från landstingen följa med på uppdragen. I utrustningen ingår syrgas, defibrillator och förbandsutrustning.
• Räddningshelikoptrarna genomför 400-500 uppdrag per år. Göteborgs- och Norrtäljehelikoptrarna flyger flest uppdrag.
• På uppdrag av Försvarsmakten står räddningshelikoptrarna även i beredskap för den militära flygräddningen.
• Sjöfartsverket betalar 87 miljoner euro för de sju AW 139-helikoptrarna. Sjöfartsverket är ett affärsdrivande verk som till största delen finansieras av avgifter från handelssjöfarten. Verket får inga anslag för investeringar.

Fakta AW 139
Längd: 16,66 m (med roterande rotor)
Höjd: 4,98 m
Rotordiameter: 13,80 m
Maxhastighet: 167 knop (310 km/h)
Maximal räckvidd: cirka 900 km
Maximal flygtid, sök: 4,8 timmar
Tomvikt: ca 4 850 kg
Max flygvikt: 6 800 kg
Utrustning: Dubbla jetmotorer, fullt avisade rotorer, dubbla likvärdiga vinschar, dubbla livflottar med plats för totalt 34 personer, nödsändarpejl, AIS (fartygstranspondersystem), satellitkommunikation, utrustning för mörkerseende för hela besättningen, kraschsäkra stolar.

Info: www.sjofartsverket.se.

Bilden: Sjöfartsverkets nya räddningshelikopter AW 139 ersätter den nuvarande helikoptermodellen Sikorsky S-76.

Under helgen har GKSS varit värd för Laser GP 3. I klassen Laser Standard var tävlingen extra viktig då det snart är dags för Svenska Seglarförbundet (SSF) att presentera vilka som ska knipa de två sista platserna till VM i Spanien i september.

110 båtar från fyra länder deltog i helgens GKSS Laser GP 3. Jesper Stålheim från KSSS tog hem segern i Laser Standard då han placerat sig i toppen i de flesta race. Anders Karlsson, GKSS, gjorde en mycket bra segling och slutade på en andra plats efter Jesper.

Vid starterna under söndagen var det inte bara vinden att ta hänsyn till, det var en märkbar medström som gjorde att taktiken vid start var mycket viktig. Lovisa Karlsson, GKSS, gjorde under söndagen en mycket bra segling i alla tre racen och tog till slut hem totala vinsten i sin klass.

Laser 4.7 hade 18 startande. Det är många bra seglare som vi kommer att se under flera år framöver. Rebecca Hattrem, Norge, var stark i alla racen och tog till slut hem den totala segern.

För att se hela resultatlistan gå till http://www.gkss.se/en/Events/LaserGP/

Info: www.gkss.se

Det var en fantastisk uppslutning i Stockholms skärgård när 150 lag om två från 15 nationer deltog i årets första swimruntävling, Utö Swimrun. Från 39 lag i premiärupplagan i fjol kan man utan överdrift konstatera att sporten swimrun är på rejält uppsving. De tävlande avverkade totalt 35 km varav fyra km simning i 8-13 gradigt vatten och 31 km terränglöpning i den sagolika miljön runt Utö och omkringliggande öar.

I sporten swimrun sker löpningen i våtdräkten och simningen i löparskorna. ÖTILLÖ-segraren Björn Englund med partner Marcus Hultgren visade sig återigen vara överlägsen och laget slog fjolårets vinnartid med nästan en kvart.

”Vi gjorde ett perfekt race. Allt stämde och vi ökade successivt distansen till tvåorna. Den första simningen var som en kalldusch men sen var det bara att köra på. Vi älskar de långa löparsträckorna i terräng och det är där vi är bäst”, berättar segrarna Björn Englund och Marcus Hultgren (Team Head Swimming) efter målgång. Fjolårets ÖTILLÖ-segrare Björn Englund kan titulera sig regerande världsmästare i sporten då ÖTILLÖ numera är klassad som VM i swimrun.

Artisten Petter Askergren genomförde sin första swimruntävling med simesset Mikael Rosén och placerade sig på en hedervärd 45e plats i herrklassen (av 98).
”Jag har gjort en del maraton och andra tuffa tävlingar, bland annat New York Marathon, men inget går att jämföra med det här! Det är så sjukt vackert i Stockholms skärgård, man springer och simmar och vet inte vad som händer på nästa sträcka. Det är så mäktigt och vackert. Men hela tiden tänkte jag hur fan man ska klara av det dubbla [ÖTILLÖ]! ” säger Petter vid målsnöret. Petter satsar hårt på swimrun i år med målet att genomföra originalet och den tuffaste swimruntävlingen ÖTILLÖ, den 1 september.

Som kvaltävling till ÖTILLÖ, var det stor konkurrens bland de 300 tävlande på Utö Swimrun. Många av deltagarna var väl förberedda för en innehållsrik swimrunsäsong och i täten vimlade det av olika segerlag från tidigare upplagor av ÖTILLÖ. Tvåan och trean gick i mål med en knapp minuts mellanrum tätt följda av den första damen i mixedlag, ironmanveteranerna i det finsk/holländska laget Jasmina Glad-Schreven och Thomas Schreven.

Banan på Utö Swimrun motsvarar att springa ett Lidingölopp i våtdräkt och simma en Vansbrosimning i löparskorna i det kalla skärgårdsvattnet. De 14 olika simningarna är mellan 40 och 480 meter medan löpardistanserna är längre och emellanåt i ganska bökig terräng på klippor, stigar, grusvägar och ängar.

Nästa kvaltävling till ÖTILLÖ går i Engadin i Schweiz, den första swimruntävlingen utanför Sveriges gränser. 100 lag (maxgräns) kommer att springa och simma en stenhård bana, i och mellan alpsjöarna i schweiziska alperna, den 12 juli.

Topp 3 resultat Utö Swimrun den 31 maj
Herrlag
1. Björn Englund (SWE) & Marcus Hultgren (SWE) 03:16:39
2. Klas Wiréhn (SWE) & Henrik Wahlberg (SWE) 03:24:36
3. Kalle Torlén (SWE) & Rickard Ohlsson (SWE) 03:25:14

Mixedlag
1. Jasmina Glad-Schreven (NED) & Thomas Schreven (NED) 03:25:49
2. Mikaela Waller (SWE) & Mattias Frithiof (SWE) 03:46:15
3. Janne Blomqvist (FIN) & Selja Aalto (FIN) 03:48:53

Damlag
1. Annika Ericsson (SWE) & Maria Edstedt (SWE) 03:46:11
2. Charlotta Nilsson (SWE) & Bibben Nordblom (SWE) 03:53:07
3. Eva Fridman (SWE) & Maria Frånlund (SWE) 04:07:23

Komplett resultatlista:
http://utoswimrun.r.mikatiming.de/2014/?pid=list

Om ÖTILLÖ – VM i Swimrun
ÖTILLÖ avgörs den 1 september i Stockholms skärgård, från Sandhamn till Utö. Lag om två springer 65 km över 26 öar och simmar 10 km mellan dem. Det är 1,5 maraton i våtdräkt och tre Vansbrosimningar i löparskorna. 120 lag (maxgräns) från 22 nationer kommer till start. 350 lag står på väntelista. ÖTILLÖ, som har blivit rankad som en av världens tuffaste utmaningar av CNN, befäster sin position som en av de mest prestigefyllda tävlingarna i världen. Tävlingen har inför den nionde upplagan, den 1 september 2014 blivit klassad som VM i Swimrun. Förutom artisten Petter deltar bland annat uthållighetsfenomen som Jonas Colting, före detta världsmästare i Ultra Triathlon, som kommer att satsa på seger i ÖTILLÖ i kamp mot fjolårsvinnarna Björn Englund och Paul Krochak.

www.utoswimrun.se
www.otillo.se
www.engadinswimrun.ch

Sociala kanaler
https://www.facebook.com/UtoSwimrunAnOtilloQualifier
Twitter: #utoswimrun14
http://instagram.com/otillorace

Bilder: Jakob Edholm och Nadja Odenhage / Utö Swimrun 2014.

Försvarsmakten, Kustbevakningen och Sjöfartsverket pekar i en utredning ut sju orter där myndigheterna skulle kunna samutnyttja hamnar och kajer inom en femårsperiod.

Den 5 december 2013 fick Försvarsmakten, Kustbevakningen, Sjöfartsverket och Trafikverket i uppdrag av regeringen att tillsammans lämna förslag om en fördjupad samverkan inom infrastrukturområdet. Genom att samutnyttja exempelvis hamnar och kajer kan statens maritima tillgångar användas mer ändamålsenligt och kostnadseffektivt.

Redan i dag samverkar myndigheterna inom ett flertal områden, även inom infrastrukturområdet. På åtta orter i landet samutnyttjar myndigheterna lokaler och/eller kajer.

Efter en analys av myndigheternas infrastruktur pekar Kustbevakningen, Sjöfartsverket och Försvarsmakten nu ut 13 orter med förutsättningar för samordning, varav sju skulle kunna realiseras inom en femårsperiod. Resterande sex orter är möjliga, men på längre sikt.

På följande sju orter ser myndigheterna samordningsmöjligheter inom en femårsperiod om investeringar samtidigt görs:
Umeå
Härnösand
Oxelösund
Oskarshamn
Karlskrona
Malmö
Korsö/Sandhamn
Rapporten har undertecknats av respektive generaldirektör och överlämnats till Försvarsministern nu i veckan.

– Det har varit stimulerande att göra detta arbete tillsammans med de olika myndigheterna och det finns stor kraft i samverkan, säger Lena Jönsson överdirektör på Kustbevakningen som varit sammanhållande för utredningen.

– Det känns roligt att kunna lyfta fram att vi redan idag samverkar på många orter och också att kunna identifiera fler platser där det är möjligt att samverka, säger Judith Melin generaldirektör för Kustbevakningen.

Suzuki tar ledningen i klasen för utombordare på 25 respektive 30 hk med två nya maskiner. Det är i princip samma trecylindriga motor med knappt en halv liters slagvolym.

Motorerna har redan vunnit en utmärkelse – ”Top Product” – som delas ut av Boating Industry i USA.

Att nya motorerna är klassledande när de introduceras är en förutsättning för att lyckas på marknaden. Suzuki har flera fördelar med de nya motorerna.

En av dessa är uppbyggnaden med tre cylindrar, vilket ger en välbalanserad motorer. Trots Många finesser väger motorerna låga 62 kg i sin lättaste version, det vill säga 9 kg lättare än närmaste konkurrent.

Motorerna har Suzukis batterilösa bränsleinsprutningssystem, de är lättstartade tack vare lågkompressionsteknik och de är även utrustade med Suzukis Lean Burn Control System för bättre bränsleekonomi.

Den låga vikten plus en kompakt design gör att de nya motorerna är lätta att stuva. Det är en klar fördela för utombordare i den här klassen, som används till mindre motorbåtar, jollar och gummibåtar.

Nya Suzuki DF25A och DF30A byggs vid företagets fabriker i Thailand. Den första sändningen till svenska kunder är på väg och ska finnas tillgänglig under början av båtsäsongen.

Info: www.suzuki.se

Svealandskusten är en tätt befolkad region, viktig för många och berömd i världen för sin unika skärgård. Intresset för miljötillståndet är stort, men det är ofta svårt att hitta information om hur kustmiljöerna mår eller att få reda på vilka undersökningar som är på gång eller har gjorts.

För att förbättra situationen har en ny webbplats, www.svealandskusten.se, sett dagens ljus. Stockholms universitets Östersjöcentrum har tillsammans med Svealands kustvattenvårdsförbund, som är en viktig regional aktör, byggt upp en sajt om miljöläget längs kusten. Här kommer nyheter, rapporter och kunskap att samlas och presenteras i ett gemensamt sammanhang.

– Stockholms universitets Östersjöcentrum har i uppdrag att förbättra kommunikationen mellan forskning och förvaltning, berättar föreståndare Tina Elfwing. Det här initiativet är ett utmärkt sätt för oss att konkret samverka med alla dem som arbetar med havsfrågor inom vår region.

Målet med webbplatsen är att öka den allmänna kunskapen om regionens marina miljö och att upprätta bättre kontakter mellan forskningsvärlden, samhället och miljöförvaltningen.

– Jag är mycket nöjd med att webbplatsen särskilt fokuserar på kustkommunerna, som är mycket viktiga medlemmar för oss, säger Roland Dehlin som är ordförande i Svealands kustvattenvårdsförbund. Vattenmiljöfrågor är bara en av många angelägna verksamheter för en kommun, och många tjänstemän upplever att deras information är svår att hitta på den egna webbplatsen. Här kan vi lyfta fram deras olika aktiviteter på ett helt annat sätt, till nytta även för andra intresserade av dessa frågor.

I detta första skede har resultaten från Svealands kustvattenvårdsförbunds omfattande provtagningsverksamhet presenterats.

– Sedan 2001 har Svealands kustvattenvårdsförbund utfört undersökningar av högsta kvalitet längs hela Svealands kust, berättar Jakob Walve, forskare vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik som ansvarar för förbundets provtagningsverksamhet och miljöanalys. I dagsläget är det hela 179 stationer där vattenkvaliteten årligen undersöks. Nu kan alla ta del av dessa resultat i fina diagram från varje vattenområde. Sammanlagt blev det hela 2645 figurer.

Fakta
Svealands kustvattenvårdsförbund är en ideell organisation som arbetar med kustvattenfrågor i regionen. Förbundets miljöanalysfunktion finns vid Stockholms universitet och består av forskare från Östersjöcentrum och Institutionen för ekologi, miljö och botanik.

Arktis istäcke försvinner allt snabbare samtidigt som världshaven blir varmare. Forskare vid Göteborgs Universitet ska i juni iväg på expedition till Svalbards kust för att lära sig mer om Arktis uppvärmning.

Att istäcket i Arktis försvinner i allt snabbare takt samtidigt som världshaven blir varmare visar IPCC i sin senaste rapport. För att förstå vad som pågår i Arktis måste man bland annat förstå värmetransporten mellan norra Atlanten och Arktis. Två forskare från Göteborgs universitet åker därför med det norska forskningsfartyget G.O. Sars till Framsundet utanför Svalbard för att studera såväl nuvarande som historiska havsströmmar.

– Jag hoppas att vår forskning i förlängningen kan bidra med förståelse kring varför polarområdenas isar smälter snabbare än vad man tidigare förutspått, säger Sam Fredriksson.

Framsundet mellan Svalbard och Grönland är det enda djuphavssundet mellan Arktis och övriga kringliggande hav. Inflödet av varmare vatten till Arktis sker framförallt vid sundets östra sida, det vill säga strax utanför Svalbards kust/kontinentalsockel medan utflödet huvudsakligen sker längs Grönlands kust.

Forskarna kommer att ta sedimentsprover på botten, göra ström-, temperatur- och salthaltsmätningar i vattnet samt sätta ut ett flertal mätriggar för att följa upp förändringar under flera år.

Ett omfattande klimatarkiv på havsbotten
Expeditionen blir på så sätt även en tidsresa eftersom de sedimentbottnar som ska undersökas i Arktis innehåller information om hur strömmarna har varierat under de senaste årmiljonerna. Man kan alltså se dessa bottnar som ett omfattande klimatarkiv som berättar om värmetransporten och havsströmmarna genom tiderna.

– Att kunna resa tillbaka i tiden, genom att studera de fantastiska arkiv som finns på havsbotten, är det som jag hoppas kan bidra till förståelsen för dynamiken och föränderligheten av vår planet, säger Ardo Robjin vid Institutionen för geovetenskaper.

Mätexpeditionen är en del i ett europeiskt samarbetsprojekt, med deltagare från Italien, Polen, Tyskland, Norge och Sverige.

Bild fartyg: FotoInstitute of Marine Research

Bild Fartyg 2: Kevin Pettersen

Den kommande helgen 31 maj till 1 juni arrangerar GKSS Laser Grand Prix på vattnet utanför GKSS-hamnen i Långedrag.

– Denna tävling är en viktig tävling för våra laserseglare, säger GKSS chefstränare Thomas Rahm.

Förbundskapten Magnus Grävare kommer att använda denna tävling tillsammans med Kielregattan för att ta ut två platser till VM i Santanader. Jag tror GKSS seglare har goda möjligheter att göra bra ifrån sig.

Emil Cedergårdh vann GKSS Olympic Class Regatta för mindre än en månad sedan och Emil Bengtsson var också i medaljfinal där. Dessutom är Anders Karlsson som har haft en riktigt bra säsong tillbaka från en skada.

Förutom ett stort antal svenska seglare, där de både svenska landslagsseglarna Jesper Stålheim och
Emil Cedergård är på plats finns ett stort antal nordiska seglare med i startfältet.

Hela startfältet: http://www.gkss.se/en/Events/LaserGP/Topmenu/Participants/

De klasser som kommer att tävla är laser standard, laser radial och laser 4.7. Länk till Svenska laserförbundet finns här: http://www.lasersweden.se/

Mer information om tävlingen finns här: http://www.gkss.se/en/Events/LaserGP/

Nu återvänder Sjöfartsverkets räddningshelikopter till utgångsbasen på F17 – i dubbel bemärkelse. En ombyggd och renoverad byggnad innebär att räddningshelikoptern och besättningen kan återgå till utgångsbasen i Ronneby. Samtidigt pågår förberedelserna för att ta den helt nya räddningshelikoptern AW 139 i drift. Söndagen den 1 juni visas den nya helikoptern för allmänhet och press på flygdagen på Blekinge flygflottilj.

Från och med tisdagen den 27 maj är Sjöfartsverkets räddningshelikopter återigen utgångsbaserad i Ronneby. Sedan i höstas har helikoptern utgått från basen i Visby, eftersom byggnaden som utgjorde bostadsdel för besättningen i Ronneby var i behov av renovering. Nu är basen i Ronneby iordningställd med ombyggd bostadsdel för besättningen.

I slutet av september väntar ytterligare förstärkning av räddningshelikopterverksamheten. Då tas den nya helikoptermodellen AW 139 i operativ drift på Ronnebybasen. I oktober 2012 tecknade Sjöfartsverket avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland S.p.A om att köpa sju nya räddningshelikoptrar av modellen AW 139. Den första AW 139-helikoptern levererades till Sverige i oktober 2013. Sedan dess har ytterligare tre helikoptrar levererats. De övriga tre levereras enligt plan under 2014.

AW 139 ersätter de sju nuvarande räddningshelikoptrarna av modellen Sikorsky S-76. Förbättringarna är flera: AW 139 är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den har större räckvidd, flyger snabbare och kan ta mer last. En annan viktig skillnad är att AW 139 är utrustad med avisningssystem, vilket innebär bättre allvädersförmåga.

– Med de nya helikoptrarna påbörjas en ny epok för svensk sjö- och flygräddning. Det som skiljer AW 139 från den helikoptertyp vi har idag är att AW 139 är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den är snabbare, går längre, tar mer last och har i stort sett bättre kapacitet på alla punkter, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.

AW 139-helikoptrarna kommer att placeras på de nuvarande baserna i takt med att besättningarna utbildats och certifierats för den nya helikoptertypen. Den första helikoptern i operativ drift är sedan april i år placerad på basen i Umeå. Därefter följer nya helikoptrar till i tur och ordning Ronneby, Norrtälje, Göteborg och slutligen Visby under våren 2015.

– Tillgången till en räddningshelikopter i samband med akuta sjukvårdsinsatser i skärgården är mycket betydelsefull för befolkningen i Blekinge. Jag är därför mycket nöjd över att räddningshelikoptern nu återigen är stationerad på F 17 i Ronneby, säger landstingsråd Kalle Sandström.

Alla som vill kan stifta bekantskap med den nya räddningshelikoptern på Flygvapnets flygdag, F17 i Ronneby söndagen den 1 juni. Sjöfartsverket medverkar med helikopter och besättning på plats. Under förmiddagen genomförs en förevisningsflygning med den nuvarande helikoptern.

Fakta om räddningshelikopterverksamheten
• Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En viktig del av verksamheten är helikoptertjänsten.
• Räddningshelikoptrarna används huvudsakligen för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med den svenska kusten (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå).
• Besättningen består av fyra personer (två piloter, en vinschoperatör, en ytbärgare). Helikoptrarna är i beredskap dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats. Besättningen tjänstgör en vecka i taget och bor på basen under hela tjänstgöringstiden.
• All helikopterpersonal har grundläggande sjukvårdsförmåga. Ytbärgarna har förstärkt förmåga till akuta omhändertaganden. När förutsättningarna finns kan akutsjukvårdspersonal från landstingen följa med på uppdragen. I utrustningen ingår syrgas, defibrillator och förbandsutrustning.
• Räddningshelikoptrarna genomför 400-500 uppdrag per år. Göteborgs- och Norrtäljehelikoptrarna flyger flest uppdrag.
• På uppdrag av Försvarsmakten står räddningshelikoptrarna även i beredskap för den militära flygräddningen.
• Sjöfartsverket betalar totalt 87 miljoner euro (cirka 810 miljoner kr) för de sju AW 139-helikoptrarna. Sjöfartsverket är ett affärsdrivande verk som till största delen finansieras av avgifter från handelssjöfarten. Verket får inga anslag för investeringar.

Fakta AW 139
Längd: 16,66 m (med roterande rotor)
Höjd: 4,98 m
Rotordiameter: 13,80 m
Maxhastighet: 167 knop (310 km/h)
Maximal räckvidd: cirka 900 km
Maximal flygtid, sök: 4,8 timmar
Tomvikt: ca 4 850 kg
Max flygvikt: 6 800 kg
Utrustning: Dubbla jetmotorer, fullt avisade rotorer, dubbla likvärdiga vinschar, dubbla livflottar med plats för totalt 34 personer, nödsändarpejl, AIS (fartygstranspondersystem), satellitkommunikation, utrustning för mörkerseende för hela besättningen, kraschsäkra stolar.

Bildtext stora bilden:
Sjöfartsverkets nya räddningshelikopter AW139 kommer att ersätta den nuvarande helikoptermodellen Sikorsky S-76 i Ronneby under hösten. AW 139 visas på flygdagen på F17 i Ronneby söndagen 1 juni.

Engelska Sunseeker är välkända för sina aggressiva linjer och häftiga design. Här har företaget fotograferat en nya Portofino 40 i den engelska flaggans färger.

Den här modellen hade sin premiär vid British Motoryacht Show. Målningen i färgerna från Union Jack passar rätt bra till denna Sunseeker Portofino 40, som efter lackeringen körde från Swanick till Sunseekers varv i Poole.

Designen har tagits fram av Wild Group International i samarbeta med ”The GREAT Campaign”, som vill visa på allt det bästa som Storbritannien har att erbjuda.

Det stora engelska Sunseekervarvet har även annonserat att de har haft kölsträckning för sin andra Sunseeker 155 Yacht. Det första exemplaret av den modellen levererades nyligen till före detta Formel 1-profilen Eddie Jordan.

Bygget beräknas ta två år.

Info: www.sunseeker.com

Den italienska båtindustrin är i totalkris med en hemmamarknad som nästan har försvunnit. Trots det satsar de enormt skickliga varven i Italien på att ta fram nya modeller. Den här maffiga kupébåten kommer från Sarnico och heter 60 GTV.

Det är en kupébåt designad av Nuvolari & Lenard. Båten finns i tre versioner – Open, GT och den här nya GTV. Detta visar skickligheten hos tillverkaren, Cantieri di Sarnico, att förverkliga stora yachter i högsta kvalitet och i tydlig italienska tradition.

Båten har ett vackert skrov med fin elegans, trots sina närmare 19 m totallängd och fartresurser upp emot 39 knop.

Sarnico 60 GTV har byggts för ägare som vill tillbringa mycket tid och bo ombord. Till skillnad från många andra yachter är den även tänkt att hanteras av sin ägare utan professionell besättning. För oss i Skandinavien låter detta extremt, men i Medelhavet är det väldigt vanligt med proffsbesättningar på båtar från cirka 50 fot (15 m) och uppåt.

Ombord finns ett huvuddäck, ett stort fördäck med fina solutrymmen, kabiner med generösa utrymmen och sociala utrymmen både i salongen och på akterdäck, som man når via en skjutdörr.

Båten har fyra kabiner och plats för upp till tolv personer, trots sina slanka linjer. Ägaren till exemplaret på bilden har dessutom gjort en specialbeställning av förkabinen som är byggd som en multimediastudio, där alla ombord kan ha kontakta med omvärlden var de än är. Båten har ett stort och fullt utrustad pentry med gott om sittplatser, badrum med mera.

Den som vill ha besättning med sig kan använda en kabin i aktern för dem. Deras kvarter ligger dock åtskilda från övriga med motorrummet som avskiljande enhet.

Skrovet är designat för att plana vid 13 knop och vid 15 knop drar dieselmotorerna låga 40 liter/timme per motor. Effekten är 2×1 000 hk MAN och en lämplig marschfart 34 knop. Toppfarten anges till 39 knop.

Tekniska fakta Sarnico 60 GTV
Längd: 18,57 m
Bredd: 4,80 m
Vikt: 23 ton
Bränsletankar: 2 520 liter
Vattentankar: 650 liter
Motorer: 2×1 000 hk
Personer: 12
Kabiner: 3 + 1
Design kategori: Ce B
Info: www.cantieridisarnico.it