nyhetstest

Tio personer drunknade under juni månad när de varit på sjön i fritidsbåt eller kanot och juli blir en svart månad vad gäller drunkningsstatistiken. Ifjol var siffran för samma period (juni) fyra personer. Det är mer än en fördubbling av antalet drunkningar bara under en jämförd månad. Statistiken från Svenska Livräddningssällskapet*) är dyster men kan förebyggas med enkla medel, t ex genom att använda flytväst, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Vid segling, paddling eller fiske är det viktigt att använda flytväst. Många anser sig kunna simma men saknar ofta förståelse för att risken att ådra sig en skada vid eventuell kantring eller i samband med att man ramlar över bord är stor, till exempel genom att slå i reling, motor, sten eller botten, vilket i hög grad kan påverka ens förmåga att ta sig upp i båten eller på land igen. Man behöver heller inte vara ut på djupt vatten för att förolyckas genom drunkning.

Den typiska olyckan med fritidsbåt är då en äldre man på egen hand ger sig ut på sjön till exempel för att fiska. Turen sker ofta i en liten sjö i lugnt väder. Han använder inte flytväst och är ensam när han faller överbord, om han använt flytväst hade hans chanser att överleva ökat kraftigt.

Flytvästen bör jämföras med bilens säkerhetsbälte, idag är bilbältet en självklarhet för de flesta och har räddat tusentals liv.

– Det finns flytvästar för alla aktiviteter på sjön, för alla åldrar, i alla storlekar och i alla prisklasser. Moderiktiga och smidiga flytvästar finns i många olika varianter. En flytväst kostar från tvåhundra kronor och uppåt, det är därför en billig livförsäkring. Med andra ord, det finns det inga förnuftiga argument för att inte använda flytväst, säger Mats Eriksson.

Statistik från Svenska Livräddningssällskapet*) visar att 325 människor drunknat i samband med fritidsbåtar under åren 2004–2013.

*) Statistik från Svenska Livräddningssällskapet, www.svenskalivraddningssallskapet.se

Nordens största miljöteknikföretag inom marin energi, svenska Minesto med huvudkontor i Göteborg, har ingått ett avtal med The Crown Estate, det förvaltningsbolag som hanterar Queen Elizabeth II:s inkomster. Avtalet innebär att Minesto, med det marina kraftverket Deep Green, nu ska förbereda installationen av kommersiella kraftverk nära Holyhead Island i Wales. Installationen är på sikt tänkt att leverera el till 8 000 hushåll, och göra Wales till världsledande inom havsenergi.

Göteborgsföretaget Minesto planerar att startar installationen av en 10MW tidvattenkraftpark 2016 vilket också förväntas bli startskottet för att göra Wales till ett av de ledande länderna i världen inom marin energi. Wales farvatten är en av de bäst lämpade platserna i världen när det gäller att producera el från långsamma vattenströmmar och har därför potential för installation av tusentals megawatt.

För svensk industri kan avtalet innebära många framtida jobb och en strategisk position inom marin energi globalt, något som Lars Hjälmered, Moderat riksdagsledamot och ledamot i Näringsutskottet är entusiastisk över.

– I Sverige har vi traditionellt varit duktiga på innovationer inom miljöteknik men det är en stor utmaning att bygga nya industrier som kan skapa en framtida ryggrad i svenskt näringsliv. Jag är mycket imponerad över att Minesto har lyckats säkra upp det här avtalet eftersom det banar vägen för en kommersiell lansering av Deep Green-tekniken. Avtalet är ett bevis på att teamet på Minesto lyckas exekvera både tekniska och kommersiella framgångar, säger Lars Hjälmered.

Wales 120 mil långa kust är omgiven av långsamma tidvattenströmmar, men också med strategiskt belägna djuphavshamnar och direkt tillgång till det brittiska elnätet. Den befintliga kapaciteten i elnätet förenklar och snabbar på den kommersiella lanseringen och ökar sannolikheten för att Wales skall kunna bli en ledande region för marin energi i Storbritannien. En rapport skriven på uppdrag av den walesiska regeringen visar att marin energi skulle kunna få den walesiska ekonomin att öka med över 10 miljarder kronor årligen när 1GW har installerats.

– Vi är oerhört glada över att vi nu får möjlighet att kommersialisera Deep Green i långsamma tidvattenströmmar utanför Wales kust. Det här är ett viktigt avtal som stärker vår ställning som en världsledande aktör inom marin energi. Främst är det ett betydelsefullt steg i att ställa om den brittiska elproduktionen från kol och gas till förnybar energi, Storbritannien har bland de högsta utsläppen av koldioxid i världen och hotet mot klimatet har aldrig varit större. För svensk del betyder detta fortsatt expansion av Minesto med nya arbetstillfällen, säger Anders Jansson, vd för Minesto.

Avtalet ger Minesto exklusivitet att förbereda installationen av en 10MW tidvattenkraftpark i form av 20 stycken Deep Green-kraftverk på havsbotten utanför Wales kust. Nästa steg innebär djupgående miljöstudier, detaljerad kartläggning av havsbotten, kabeldragning och kommersiella aktiviteter. Holyhead Deep ligger cirka sju kilometer från land, på ett djup om 80-90 meter där tidvattenströmmarna håller 1,5-2,5m/s. Området är noggrant utvalt, avskilt från farleder för att inte störa sjöfart och annat användande av havet.

Minestos marina kraftverk Deep Green har formen av en undervattensdrake och är byggd på en helt ny princip för elproduktion från tidvatten och havsströmmar. Deep Green blev nyligen det första kända marina kraftverket att producera el från långsamma tidvattenströmmar, vilket ses som ett genombrott för hela industrin för marin energi.

Nästan hälften av de som omkom genom drunkning i båtolyckor 2013 och inte hade flytväst skulle ha kunnat överleva om de burit flytväst. Det är slutsatsen av en analys som gjorts av Transportstyrelsen och Svenska Livräddningssällskapet.

Det finns olika uppfattningar om hur många liv som skulle kunna räddas om alla som är ute med båt använde flytväst. För att bilda sig en egen uppfattning i frågan bildade Transportstyrelsen i samarbete med Svenska Livräddningssällskapet, som båda också ingår Sjösäkerhetsrådet, en analysgrupp. Gruppen fick till uppgift att gå igenom 2013 års samtliga fritidsbåtsolyckor med dödlig utgång.

Under 2013 omkom 36 personer i fritidbåtsolyckor. Sju av dem bar flytväst men omkom trots det. En av dem omkom av kroppskador vid kollision med en ö, en föll från fördäck och fick dödliga skador av båtens propeller och slutligen var det fem som låg så länge i kallt vatten att de inte överlevde.

Fyra personer bar inte flytväst men omkom inte av drunkning. Tre av dem omkom i en högfartskollision med en lysboj och därefter med land. Ytterligare en omkom av kolmonoxidförgiftning när båtens värmare läckte in avgaser där han låg och sov.

Därmed återstår 25 personer som alla drunknat och som analysgruppen har tittat närmare på. Uppgiften har varit att bedöma överlevnadschanserna.
Gruppen har tagit hänsyn till, framför allt, följande faktorer:

Vattentemperatur
Närhet till räddning
Fysisk kondition
Alkohol- och medicinpåverkan
Klädsel
Väder och sjögång
Avstånd till land
Några av de 25 bedömdes inte haft någon chans att klara sig även om de haft flytväst. Exempel: En äldre person som föll i iskallt vatten i en hamn där han var ensam och dessutom drabbades av hjärtinfarkt. Några andra har bedömts ha mycket goda chanser att klara sig. Exempel: En, icke simkunnig, person som stod på fördäck och föll i sjön på väg in mot en brygga. Det hela uppmärksammas omedelbart av övriga besättningen och av andra personer i hamnen. Det var mitt i sommaren och badbar temperatur i vattnet.

– Slutsatsen av analysen blev att, i storleksordningen, 11 personer (44%) av de 25 granskade dödsfallen hade överlevt om de burit flytväst, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare och en av de som deltagit i analysen.

– Om de både burit flytväst och haft en möjlighet att larma hade ytterligare tre personer klarat sig – till exempel genom att ha en vattenskyddad mobiltelefon eller en nödsändare.

Av de fem personer som omkom trots att de bar flytväst men inte klarade sig på grund av nedkylning hade fyra av dem fått en klart ökad överlevnadschans om de kunnat larma. Observera att analysen omfattar ett litet material (uppgifter från 2013). Avsikten är att fortsätta arbetet och granska fler båtolyckor på motsvarande sätt.

Analysgruppen har bestått av:
Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen och sekreterare i Sjösäkerhetsrådet
Jonas Ekblad, analytiker Transportstyrelsen
Richard Söderberg, flygöverläkare på Transportstyrelsen, specialist i klinisk fysiologi, dykarläkare, PADI Divemaster m.m.
Anders Wernesten, sakkunnig från Svenska Livräddningssällskapet.

Foto: Baltic Safety Products.

Lördagen 26 juli firar Fri Fart på Göta kanal tioårsjubileum. Det är en bra möjlighet för alla som vill se klassiska motorbåtar och häftiga maskiner i samklang längs den sommarvackra kanalen.


Info: www.frifart.se

Team Brunel slutade i topp i den det första kraftmätningen mellan Volvo Ocean 65:or under en kappsegling i Marina Rubicón Round Canary Islands som utgick från Lanzarote i veckan.

Bouwe Bekkings besättning, som klarade av den 650 sjömil långa banan på 57 timmar och 39 minuter, säkrade segern framför två andra Volvo Ocean Race-lag; det spanska laget med Iker Martínez som skeppare samt svenska Team SCA.
– Racet var riktigt kul med varierande förhållanden. Vi hade hård vind, lätt vind och seglade i med- och motvind, säger Team Brunels litauiska lagmedlem Rokas Milevičius och tillägger att besättnings stora erfarenhet spelade en stor roll i segern.
– Vi visste vad vi kunde vänta oss eftersom Andrew “Capey” Cape har seglat racet tidigare. Han gjorde ett riktigt bra jobb med förberedelserna innan starten och vi visste precis när vinden skulle dö och när den skulle öka.
I en hård kamp om andraplatsen drog spanskbåten det längsta strået mot Team SCA. Iker Martínez och hans besättning tog sig i mål i Lanzarote på 59 timmar och 40 minuter – bara 10 minuter före konkurrenten. Trots att de missade förstaplatsen var Martínez nöjd med lagets insats.
– Det var en glad överraskning. Vi kom hit för att se var vi står och för att lägga en grund för vår fortsatta utveckling. Sanningen är att vi ligger bättre till en vad vi först trodde, säger Iker Martínez.
För team SCA innebar tävlingen ett steg fram och två steg tillbaka och laget erkände att deras första kappsegling i den nya båten Volvo Ocean 65 var en brant inlärningskurva.
– Vi har en bra bit kvar att gå. Det här visade oss ännu tydligare vad som är viktigt under en havskappsegling så nu tror jag att alla i laget har en bättre bild av vad vi behöver bli bättre på, säger amerikanskan Sally Barkow.
Men tredjeplatsen betyder inte att laget borde packa ihop och åka hem enligt hennes lagkamrat Abby Ehler som tror att laget har all anledning att vara självsäkra.
– Det här är vad vi tränat för hela tiden – att kappsegla. Vi var med i täten och och gav de andra en rejäl utmaning så jag tycker att vi kan vara nöjda med vår insatts.
Medan de nämnda tre lagen återvände till Lanzarote fortsatte Dongfeng Race Team sina förberedelser inför Volvo Ocean Race med ett pass T’ai Chi. Den uråldriga kampsporten har sina rötter i staden Shiyan, en av lagets viktigaste partners. Den franska skepparen Charles Caudrelier ser övningen som ett perfekt sätt att smälta samman det mångkulturella laget.
– Det är något som vi alla gillar och det är spännande för oss västerlänningar att varje dag upptäcka nya saker med våra kinesiska seglare i laget.
Undertiden har Team Alvimedica och Abu Dhabi Ocean Racing anlänt till Southampton, Storbritannien i veckan. Under resan från Newport, Rhode Island – vilket enligt regelverket för Volvo Ocean Race inte fick vara ett race mellan lagen – navigerade båtarna sig genom tufft väder med bland annat 40 knops vind och åskväderstormar. ”Vi är verkligen på tårna och det här är riktigt bra träning inför tävlingen” sa ADOR:s navigatör Simon Fisher under seglatsen över Atlanten.
För Team Alvimedica kommer en tid på torra land vara särskiljt uppskattat efter att de spenderat mycket tid på havet de senaste veckorna. Men som uppvärmning har det vart värt det menar lagets Onboard Reporter Amory Ross.
– Vi har seglat massor av tuffa sjömil och varenda en är viktig på många olika sätt. Jag tror att alla håller med om att vi spenderat tiden väl.
Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker återvände i och med resan till sin hemstad Southampton och både lagen kommer att stanna på Englands sydkust tills de ska delta i ”Aberdeen Asset Management’s Cowes Week” 2–9 augusti. Sedan seglar de ”Sevenstar Round Britain and Ireland Race” dagen efter. I båda tävlingarna kommer de också få sällskap av Team SCA, Dongfeng Race Team och det spanska laget.

Strandtjuvar och rökare är det som folk ogillar mest på stranden. Äldre badgäster stör sig mer på vattenskotrar och hundar. Yngre tycker rökarna är mycket värre.

Dessa varma sommardagar spenderar många sin tid på stranden. Men där finns en hel del saker som vi stör oss på. En undersökning från försäkringsbolaget If visar att strandtjuvarna är de största ”hatobjekten” på stranden. Därefter kommer de som röker i närheten.

– Det är ju fantastiskt härligt att få svalka sig på stranden men tänk på att vi är ganska oskyddade om vi lämnar värdesaker vid handduken när vi badar, säger Kajsa Svärd, presskontakt på If.

Under förra året anmäldes över tusen strandstölder till polisen och mörkertalet beräknas vara stort. I undersökningen framkommer också att det man stör sig på skiljer sig åt beroende på hur gammal man är. Ju äldre man är ogillas vattenskotrar mer. Även lösa hundar är något man uppskattar mindre med åren. Yngre tycker istället att rökare och försäljare är värre. Men att grilla på stranden tycker de flesta är ok.

– Ofta är det yngre som kör vattenskoter så det är inte så förvånande att de också är mer accepterande men att de yngre stör sig på cigarettrök var en positiv överraskning. Totalt sett verkar vi trivas rätt bra på stranden ändå, säger Kajsa Svärd.

If tipsar om hur du skyddar dina värdesaker på stranden

Ta med en mindre summa kontanter hellre än kreditkortet
Lämna de dyrbaraste sakerna hemma som t.ex. läsplatta
Turas om att bada, så att någon kan hålla uppsikt över sakerna.
Be grannen på handduken bredvid att hålla ett öga.
Det finns vattentäta fodral i plast som skyddar mobiltelefon och pengar när du badar.

Skärgårdsstiftelsen reagerade snabbt då båt under torsdagen i förra veckan brann i det naturreservat stiftelsen förvaltar på Utö. Båten som släckts av det lokala brandvärnet bogserades bort redan under fredagen.

Sjöassistansbåten Goliat med skepparen Tony Jakobsson tillkallades till platsen för att bärga båten. Vid branden låg båten förtöjd vid en privat brygga mitt i Gruvbyn.

För att värna om den känsliga naturen pumpades allt länsvatten fån den grundsatta båten över till externa tankar. Vattnet kommer att transporteras till land för att omhändertas. Vraket tätades och kunde sedermera bogseras till Karlslunds Marina för att omhändertas som miljöfarligt avfall.

Utö är en av Stockholms skärgårds största och mest välbesökta öar. Trots att Utö ligger i yttersta havsvandet är det bara cirka en timmes resväg från Stockholm city. Båtar går alla dagar året runt från Årsta bygga vid Årsta Havsbad.

Mitt under Storsjöyran 2014 får Sjöräddningssällskapet möjlighet att visa upp sin verksamhet i Östersund. Det sker på inbjudan av Länsstyrelsen i Jämtlands län och Trygghetens Hus*.

– Vi kommer diskutera med båtklubbar, lokala myndigheter och intresserad allmänhet om förutsättningarna för att starta en räddningsstation i Storsjön, säger Andreas Arvidsson, maritim ledare på Sjöräddningssällskapet.

Båtlivet på Sveriges femte största insjö, Storsjön, växer stadigt för varje år. Med det också kraven på en resurseffektiv räddningsorganisation som snabbt kan ta sig ut till en eventuell olycka.

– Att stärka räddningsresurserna i Storsjön vore mycket positivt och något som vi hoppas går att realisera. Våra räddningsresurser är begränsade och att få Sjöräddningssällskapet etablerat vore bra för alla medborgare som nyttjar Storsjön, säger chefen för Jämtlands räddningstjänstförbund, Micael Lundmark.

– Jag hoppas att Sjöräddningssällskapet kan etablera sig här i Jämtland. Det skulle öka förmågan till räddningsinsatser på Storsjön och vara en välkommen aktör inom Trygghetens Hus. Sjöräddningssällskapet är en mycket kompetent och betydelsefull resurs som vi ser fram emot att samverka med, säger Länspolismästare Polismyndigheten Jämtland, Stephen Jerand.

Under en del av Yranveckan, 30 juli-3 augusti, håller Sjöräddningssällskapet föredrag om sin verksamhet och sjösäkerhet. Dessutom visar Sjöräddningssällskapet upp två båttyper samt hur de kan användas vid räddning. Det viktigaste med besöket är dock dialogen med människor runt Storsjön och ett ökat fokus på sjösäkerhet.

– Eftersom vi är helt baserade på ideella insatser och frivilliga bidrag måste vi alltid ha ett starkt lokalt intresse och engagerade människor för att kunna starta en ny räddningsstation. Intresset finns redan hos de lokala myndigheterna i Östersund, så det ska bli roligt att se vilka frivilliga krafter som finns i regionen, säger Andreas Arvidsson.

Satsning på insjöar

Sjöräddningssällskapets 67 räddningsstationer finns idag främst vid det som klassas som svenskt sjöräddningsområde, det vill säga längs kusterna samt Vänern, Vättern och Mälaren. Även vid insjöarna Hjälmaren och Helgasjön finns räddningsstationer. Med helt frivilliga insatser deltar Sjöräddningssällskapet vid mer än 70 procent av alla sjöräddningsinsatser i Sverige.

– Vi är uppbyggda efter hur sjöräddningen sett ut historiskt. Idag sker dock merparten av alla drunkningsolyckor i insjöar, därför vill vi undersöka vilka möjligheter vi har att dra igång verksamhet på utvalda platser. Vi vet också att det finns stort intresse på flera andra håll i landet. Förra året gjorde vi ett liknande besök i Siljan, i år kommer vi också vara vid Runn i Dalarna veckan efter besöket i Östersund, säger Andreas Arvidsson.

Källa: SSRS.

Om du ska ut och åka båt i sommar, tänk på att ha en försäkring som inte bara gäller din båt utan också dig. En båtförsäkring täcker oftast bara skador på båten, men inte när man skadar sig på båten, bryggan eller vid arbete med båten. Och inte för de passagerare som är med vid eller på båten.

Rikard Elleberg, chef för Båtförsäkringar på Länsförsäkringar, delar med sig av sina bästa tips för hur båtlivet kan bli enklare och tryggare i sommar;

– Se till att ha en båtförsäkring som också täcker personskador. Halkolyckor är den vanligaste orsaken till skador, de uppstår oftast när man hoppar mellan båt och brygga men också på båten. Och om du bryter foten, där sjukvårdskostnaden sällan når upp till självrisken på hemförsäkringen, eller till exempel får tandskador som är dyra att laga så står du utan ersättning. Och skadas du eller de som är med vid båten så svårt att det blir bestående men så riskerar det att inte täckas i försäkringen.

Många arbetar i dagarna med att rusta upp båten och har stora planer inför sommaren. Rikard Elleberg, som är chef över den verksamhet som har flest båtar försäkrade i Sverige, vet att det finns många saker som kan förstöra glädjen – och hur man undviker dem:

Var nykter på sjön
– Det enskilt viktigaste du kan göra för att undvika problem på sjön, alkohol är en bakomliggande faktor vid både drunkningsolyckor, grundstötningar och personskador på sjön.

Gör en ordentlig översyn vid sjösättningen.

– Kontrollera all utrustning är i ordning för en säsong till, särskilt el- och gasinstallationer. Se över fastsättningen av motor och rigg och att brandsläckaren är i ordning. Och glöm inte bottenpluggen.

Tänk på säkerheten
– Se till att alla ombord har flytväst, berätta vart du ska åka till någon på land, anpassa hastigheten efter väder och vind, lyssna på sjörapporten och se till att du kan navigera ordentligt, även om de elektroniska hjälpmedlen slutar fungera, säger Rikard Elleberg.

Bilden är från Grinda.

Återigen har någon sysslat med bedrägerier på nätet. Den här gången är det företaget Båtagent som varnar för en skojare som vill sälja en Sea Ray motorbåt.

Så här skriver Niklas Forsén på Båtagent i ett pressmeddelande:

Någon har kapat text och bild från en Sea Ray 290 som Båtagent Sverige och Niklas Forsén har till salu. Lagt ut allt på Blocket samt dessutom kapat en annan persons identitet. Säljaren har begärt 8.000 kr i förskott för att ”hålla båten”.

Tobias som ringde mig i går bor i Torshälla. Han har dessutom åkt till Junsele utanför Sundsvall tor och sökt upp Sven Göran Ahlenhed som är den kapade identiteten. Han har ingen båt till salu och har inte det bankkonto dit pengarna överförts.

Polis och bank är inkopplade genom Tobias och enligt honom kan det vara ett 20-tal personer som satt in dessa 8.000 kr!

Båtens pris: 28.500 kr Jag har den ute för 325.000 kr.

Meddela gärna att seriösa båtmäklare inte kräver förskottsbetalning för att en spekulant ska få komma och titta på båten. Vidare säljer vi inte en väl fungerande båt i 300-kronorsklassen helt plötsligt för 28.500kr. Skulle den rabatten uppstå: kontrollera mycket noga att den som utgör sig för båtmäklare verkligen är det samt att hen har ett seriöst företag med klientmedelskonto dit medel sätts in.

Info: www.batagent.se

En federal appellationsdomstol i USA har fastställt att Volvokoncernen ska betala vite jämte ränta på sammanlagt cirka 508 MSEK till följd av en tvist mellan Volvokoncernen och den amerikanska miljöskyddsmyndigheten (EPA) beträffande utsläppskravens tillämpning på dieselmotorer.

Appellationsdomstolen fastställde en tidigare dom om att motorer tillverkade av Volvo Penta under 2005 stred mot ett förlikningsavtal.

Detta förväntas påverka koncernens rörelseresultat negativt med cirka 440 MSEK under det tredje kvartalet 2014 inom segmentet koncernfunktioner och övrigt.

Volvokoncernen hade tidigare redovisat cirka 68 MSEK som avsättning och cirka 422 MSEK som eventualförpliktelse.
2012 ålades Volvokoncernen av amerikansk domstol att betala vite jämte ränta för motorer som Volvo hävdar inte omfattades av avtalet. Volvo överklagade på flera grunder.

Appellationsdomstolens dom avkunnades den 18 juli 2014. Domen kommer nu att gås igenom i detalj och Volvo skall överväga om domen skall överklagas.

Under sommarens hittills bästa och varmaste dag på Käringön i lördags genomfördes Sjöräddningen Käringön sin dag, tyvärr drog badplatserna det mesta av besökarna och båtfolket så publiktillströmning blev mindre detta året.

Dock fick vi massor av glada barn som har påbörjat sin utbildning till sjöräddare, och deras föräldrar köpte uppe alla lott-ringar.

Nöjdast var nog speakern som menade på att han vill få avlösning så fort som möjligt då han nu fyllt 67 år. Och barnen lovade att fortsätta utbildningen efter grundkursen de genomgick under dagen på Käringön.

Man fick klättra i räddningsnät, testa att sig in i livflotte, sköta en brandslang, hoppa i och prova sin flytväst, kasta frälsarkrans och provköra en Rescuerunner. Lönen för de frivilliga är ju inte speciellt stor men med hjälp av glasskiosken på Käringön fick man en glass att kyla ner sig med efter utbildningen. Man kunde också konstatera att under dagen höll sig alla fritidsbåtar lugna så inte förrän dagen var slut gick det första larmet för dagen. Grann stationerna Stenungssund deltog också med Rescue Lennart Wallenstam och Rörö stationen med Rescue Astra.

För alla som ser att räddningsbåtarna sticker i väg snabbt och med påslaget blåljus fick tipset att följa Sjöräddningsstationen Käringön på Facebook där man vanligtvis skriver om dagens larm och uppdrag.

Sponsorer var Petersons Krog, Ökrogen, Skafferiet, Skeppers Grill & Deli, MillaMi, Emma&Malena,
Skeppshandeln,

Text och foto: Foto G Arwidson Marketing.

Foto 4 Gunnar Jangbrink och Vincent Arwidson under sitt pass i lottförsäljningen
Bild 10 Felicia, Maja, Sara, Rasmus och Pontus testade sina flytvästar medan sjöräddare Maria Rehnberg sköte bevakningen från vattnet
Foto 13 Victor och Vincent Viken från Stenungssund var väldigt nöjda med dagen
Foton 15 i mitten Hanna Börjesson tränade på att släcka bränder
Foto 18 Första sjöräddare som hissades upp till Räddningshelikoptern var Kristoffer Björkman
Foto 19 Maria Rehnberg var den andra sjöräddare som hissades upp till räddningshelikoptern
Foto 22 Besättningen på Rescue Hedvig fr. vänster Janne, Madelene, Maria och Johan
Foto 23 Peter Hytti ordningsvakt från Göteborg vann middagen på Petersons Krog, stället han skull arbeta på under kvällen.

Telefonförsäljaren Phone House har jämfört operatörernas hastigheter för mobilsurf i Stockholms skärgård. Den högsta hastigheten mättes upp i Sandhamn, där toppnoteringen var hela 147,9 Mbit/s.

Totalt mättes 34 mätpunkter upp och hastigheten var generellt god. På de platser som mättes upp var medelhastigheten för alla operatörer var 37 Mbit/s, vilket är ett bra resultat. Telenor och Telia var de operatörer med högst medelhastighet i testet. Telenor var starkast i mellersta och södra skärgården. Telia hade högst hastighet i ytterskärgården och i Roslagen.

– Testet visar att det fungerar bra att surfa i skärgården, på de flesta platser kan man komma upp i hastigheter över 20 Mbit/s vilket är tillräckligt för att streama musiktjänster och att kolla på TV, säger Jonny Malmlöf, PR-ansvarig, Phone House.

Hastighetsrekordet sattes av Telia i Sandhamn med 147,9 Mbit/s ner.

– Telia visar höga hastigheter över 100 Mbit/s lite längre ut i skärgården på Möja Sandhamn och Utö, vilket är fullt jämförbart med ett fast bredband säger Jonny Malmlöf, PR-ansvarig, Phone House.

Medelhastighet ner
Telenor: 46,2 Mbit/s
Telia: 44,4 Mbit/s
Tele2: 32 Mbit/s
Tre: 25,4 Mbit/s

Info: ; http://www.phonehouse.se/4g-tester

Om 4G
4G kallas också för LTE (Long term evolution) och är fjärde generationens mobilsurf. 4G lanserades redan 2009 i Sverige och har nu blivit så utbyggt att det fungerar i större delen av Sverige. Dock kan hastigheten variera ganska mycket mellan olika orter och platser. För att kunna surfa med 4G krävs förutom operatörens nät en smartphone som klarar 4G och ett abonnemang som innefattar maximal surfhastighet.

Tio personer omkom genom drunkning i fritidsbåtolyckor under juni månad. Och tyvärr är flytvästanvändandet lågt, i synnerhet hos männen, som är den mest utsatta målgruppen. Enligt en observationsundersökning* som Svenska Livräddningssällskapet låtit göra under förra sommaren, bär färre än hälften (45%) av män flytväst till sjöss. För hundar är siffran högre – 47,5 % – och för kvinnor är siffran 55 %. I princip alla barn, 97%, bär flytväst i båten.

Enligt Svenska Livräddningssällskapets beräkningar skulle minst hälften av de 30 som omkom i fritidsbåtolyckor under 2013 ha klarat sig om de använt flytväst. Endast 1 av 10 av de som omkom använde flytväst.

Årets sommarväder har lett till att många människor har gett sig ut i sina båtar och sett till väderprognoserna lär båtresorna hålla i sig.

– Snälla, alla män: använd flytväst för er egen och er familjs skull! Det spelar ingen roll om man kan simma, mycket kan hända på sjön och därför uppmanar vi alla att bära flytväst – vädjar Karin Brand, generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet

Antalet badolyckor var fem stycken under juni, vilket är en fler än förra året. Men i takt med att vädret blivit betydligt mer högtrycksbetonat under juli, ökar badandet och därmed också risken för olyckor.

– Det är en självklarhet för mig att bada under sommaren. Men man har inget att förlora på att vara aktsam, så mitt tips är att kolla på våra badvettsregler innan man tar sig ett dopp, de är otroligt enkla, användbara och räddar liv! – säger Karin Brand

Svenska Livräddningssällskapets badvettsregler:

· Bada alltid tillsammans med någon.

· Simma längs med stranden.

· Hoppa eller dyk inte på okänt vatten.

· Knuffa aldrig i eller håll fast någon i vattnet.

· Simma inte under bryggor och hoppställningar.

· Spring inte på bassängkant eller brygga – du kan halka.

· Ropa bara på hjälp om du är i nöd.

· Undvik uppblåsbara leksaker i öppet vatten.

· Lek inte med livräddningsmaterial.

· Ha alltid något mellan dig och den nödställde, “den förlängda armen”.

· Meddela alltid var någonstans ni ska bada och när ni tänker komma tillbaka.

· Undvik solens starka strålar mitt på dagen.

Som småbarnsförälder är det otroligt viktigt att alltid ha uppsikt över sitt/sina barn och det är fler miljöer än man kanske spontant tänker på, som kan vara riskfyllda. Därför har vi, i samarbete med Trygg-Hansa, tagit fram en folder som är en guide hur man som förälder ska agera när man är nära vatten med dina barn. I hemmet, i närområdet, i båten och på stranden. På vår hemsida, http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/simskolor/babybojen/vattensakerhetsfolder kan man antingen ladda ner eller beställa foldern helt gratis.

* Observationsundersökningen genomfördes vid Strömma kanal och Danvikstull under vecka 30-31 sommaren 2013. Sammanlagt observerades 1700 män, kvinnor, barn och hundar.

På lördag ger sig tre Volvo Ocean Race-lag in i det första tävlingsmötet mellan den nya entypsbåten Volvo Ocean 65 – Team Brunel, Team SCA och de spanska utmanarna startar då Round Canary Islands Race.

Den 650 sjömil långa tävlingen runt de sju Kanarieöarna startar och avslutas i Marina Rubicón i Lanzarote och beräknas ta tre dagar att genomföra. Det kommer att vara ett viktigt styrkeprov för tre av de sex lag som hittills presenterat sitt deltagande i Volvo Ocean Race som startar den 4 oktober.

Lagen befinner sig på olika ändar av skalan av förberedelser, det nya spanska laget med Iker Martínez som skeppare kommer att ta sig an Team Brunel och Team SCA som är två av de lag som hittills tränat mest.

Martínez, som i veckan bekräftades som skepare för laget vars titelsponsor ännu inte presenterats, vet att han står inför en stor utmaning. Han måste ta igen ett försprång på sina konkurrenter som i flera fall har haft över ett år mer av träning i sina nya Volvo Ocean 65:or.

– Det är en stor utmaning och inte bara för att Volvo Ocean Race är en så lång och tuff tävling för alla ombord utan också för att vi har så lite tid kvar till starten av tävlingens första etapp den 11 oktober, säger Martínez som ledde laget Telefónica till en fjärdeplats i den senaste upplagan av Volvo Ocean Race 2011-12.

– Vi vet att vi har ont om tid och våra konkurrenter har ett stort försprång när det kommer till förberedelser men vi jobbar hårt för att ta igen på dem.

Bouwe Bekking, med sex omgångar i Volvo Ocean Race bakom sig, ser fram emot att komma tillbaks till att kappsegla efter en tid av lite mer vila för hans nederländska lag Team Brunel.

– Vi har haft två hektiska månader i Nederländerna där vi fokuserat på PR och segling med sponsorer. Alla är glada att vara tillbaks och nu är vi återigen inriktade på prestanda och på att få ut så mycket fart ur båten som möjligt, säger Bekking.

Ute på Atlanten seglar Team Alvimedica och Abu Dhabi Ocean Racing från Newport, Rhode Island på väg till Storbritannien och enligt regelverket för Volvo Ocean Race är de inte tillåtna att segla närmare varandra än två sjömil.

Lagen har kämpat genom en tid av svaga vindar och Abu Dhabis skeppare Ian Walker gav en kortfattad sammanfattning av situationen:

– Det som var ett race norrut är nu ett race österut och det har fört Team Alvimedica tillbaks i kampen. Vi är på väg österut men inte speciellt fort.

Medan deras fem rivaler maximerar sina chanser att bocka av fler sjömil ute på öppet hav satsar Dongfeng Race Team på inomskärssegling. De är övertygade om att den typen av övningar är rätt recept för laget som består av flera rookies där fyra besättningsmän är kinesiska seglare som aldrig tidigare seglat Volvo Ocean Race. De är i trygga händer och har fått hjälp av coachen Thierry Péponnet, OS-guldmedaljör i 470 i Seoul 1988.

– Syftet med att segla så mycket inomskärs är att vi tror att det är det bästa sättet att förbättra kommunikationen ombord, säger lagets projektledare Bruno Dubois och fortsätter:

– Om vi använder samma momentum och rutiner inomskärs som vi har på öppet hav passar det oss bättre just nu.

Foto: Feike Essink/Team Brunel, María Muiña, Rick Tomlinson/Team SCA, Amory Ross / TEAM ALVIMEDICA.

Nu finns franska sjökort ute till försäljning på Appstore och Seapilots egen store. Seapilot släpper sjökort över Frankrikes kust. I och med att Seapilot nu även har de franska sjökorten utökas den geografiska täckningen till 13 länder.

Priset för sjökorten på appstore är 599 kr för iPhone och 879 kr för iPad. På Seapilots egen store kostar sjökorten för Phone 450 kr och för Tablet 650 kr.

Seapilot har nu sjökort för följande länder:
• Norge
• Sverige
• Finland
• Estland
• Lettland
• Polen (kommer snart)
• Tyskland
• Danmark
• Nederländerna
• Belgien
• Storbritannien
• Irland + Nordirland
• Island
• Frankrike

Svenska Delta Powerboats lanserar nu två modeller på den amerikanska marknaden. Det är Delta 54 och 88 helt byggda i kolfiber som är aktuella för USA-lansering.

Delta Powerboats har introducerat sina kolfiberbåtar på den nord-, central och sydamerikanska marknaderna. I ett exklusivt avtal om import och distribution med Miamibaserade Chapman Ducote omfattas nu Delta Powerboats Americas utbud Delta 54 Carbon IPS och den helt nya Delta Yacht 88 IPS, varav båt nummer två håller på att levereras till kund.

Delta, som byggs vid ett svenskägt kvalitetsvarv i Estland, är världens första serieproducerade båt i den här klassen helt byggd i kolfiber. Delta 54 IPS är avsedd för längre turer såväl som skärgårdscruising eller som transportbåt. Den är designad av svensken Lars Modin och konstruerad för vakuuminjicering med kolfiberteknik samt divinycell med vinylester.

54-fotaren kan utrustas med tre Volvo Penta IPS 600 på 435 hk styck. Det ger mycket goda sjöegenskaper och fartprestanda på upp till 32,5 knop marschfart och en bränsleförbrukning på under 200 liter i timmen. Vid en fart på tio knop har båten en räckvidd på minst 2 000 Nm med en förbrukning på under tio 40 liter i timmen. Ett av de många intressanta tillbehören är Seakeepers gyrostabilisator, som gör att båten uppför sig mycket lugnt och stabilt i sjön.

Även den nya Delta 88 är designad av Lars Modin. Med tre stycken Volvo Penta IPS 1200 har den kapacitet att nå 39 knop som toppfart. Enligt Deltas egna tester har båten en bränsleförbrukning som är upp till 40 procent lägre än motsvarande jämförbara yachter.

Alla båtarna från Delta byggs helt kundanpassade. De har skandinaviskt ljus design och öppen planlösning med mycket ljusinsläpp och hög standard i alla materialval.

Delta är designad för en ägare som vill köra båten själv eller med hjälp av en liten besättning. Båten är utrustad med tre kabiner med sovmöjligheter för sex. Den betydligt större 88-fotaren har en komplett ”king size master suite”, en VIP och två dubbelkabiner plus en mindre kabin för två personer i besättningen.

Delta Powerboats har byggt över 400 motorbåtar sedan starten 2003. Modellerna är på 26–88 fot.

Info: http://www.deltapowerboats.se/

Nikons nya PROSTAFF 3i klarar de tuffaste utmaningarna Stockholm, 15 juli 2014: Med en enkel knapptryckning mäter du snabbt och noggrant avstånd på upp till 590 m, en avgörande fördel i fält, när snabba beslut måste tas. Oavsett situation är Nikons PROSTAFF 3i en idealisk följeslagare.

Den nya laseravståndsmätaren kombinerar avancerad teknik med en kompakt, lättviktig och robust konstruktion. PROSTAFF 3i är lätthanterad och visar både faktiskt och horisontellt avstånd. Med ökningsstegvisningsintervall på 0,1 m/yd – den minsta inkrementella visningen på marknaden – anger Nikon dessutom ett riktmärke för precisionsmätning.

Systemet för målprioritetsväxling visar antingen avståndet till närmaste eller bortersta målet vilket gör PROSTAFF 3i till en mycket mångsidig avståndsmätare. Flera avstånd kan enkelt mätas i snabb följd, med funktionen kontinuerlig mätning, genom att hålla POWER-knappen nedtryckt.

Den ergonomiska, kompakta konstruktionen ger ett bra grepp och kombinerat med den låga vikten är PROSTAFF 3i anpassad för ett liv i rörelse. Avståndsmätaren har testats enligt internationella skyddsnormer, och har en regntäthetsklassificering likvärdig med IPX4.

Nikons nya PROSTAFF 3i kommer att finnas tillgängligt i butik, i september till ett rekommenderat pris av 2 390 kronor.

ACULON T11 – den kompakta zoomkikaren
Nikon lanserar även den kompakta zoomkikaren ACULON T11. Även om framgången hos ACULON T11 inte är en fråga om smak, så är definitivt dess nya färgval det. ACULON T11 finns nu i blänkande blått och sportigt vitt och den högpresterande zoomkikaren är både kompakt och trendig.

Sedan dess första lansering 2012 har Nikons kompakta zoomkikare varit berömd för sin enastående optiska prestanda och kristallklara bilder. Alla linser och prismor har flerskiktsbeläggning. Ett annat skäl till ACULON T11:s popularitet är dess unika zoomspak som gör zoomning (8-24x) exceptionellt jämn och lätt. Faktum är att Nikons kompakta ACULON T11 har det största zoomområdet och den mest kraftfulla förstoringen i sin klass. Vrid- och skjutbara gummiögonmusslor för enkel placering av ögat på rätt ögonpunkt.

Eftersom den är extremt bekväm och lätt, har ACULON T11 blivit en favorit världen över för alla slags fritidsaktiviteter, inklusive åskådarsporter, utomhusevenemang och semesterresor.

ACULON T11 finns nu tillgänglig i totalt fem färger: svart, silver, rött, vitt och blänkande blått. Den finns tillgänglig i butik i augusti till ett rekommenderat pris av 1 790 kronor.

Semestermånaden juli är högsäsong för båtfolket. För de allra flesta en lustfylld tid utan problem men många drabbas också av ovälkomna motorstopp ute på sjön. Svedea tipsar om hur man enkelt undviker problemen som står för merparten av alla assistansärenden.

Motorproblem är det som flest båtägare råkar ut för – enligt Sjöassistans står dessa problem för cirka 60–65 % av alla assistansärenden. Men många av problemen är enkla att undvika.

– Vanliga orsaker till motorproblem är igensatta filter, trasiga impellrar eller att drivremmar går av. Säkert skulle hälften av alla assistansärenden kunna undvikas om man håller koll på de sakerna, säger Elisabet Hartwig, Resursansvarig på Sjöassistans.

För att undvika motorproblem är ett tips att se över bränsleledningar och byta bränslefilter inför säsongen. Har du en dieselmotor så kontrollera att det inte skett någon bakterietillväxt i tanken. Du bör också kontrollera impellern i sjövattenpumpen och byta ut den om den ser skadad eller sliten ut. Oavsett skick bör impellern bytas ut minst vartannat år.

– Vi uppmuntrar alla våra kunder att se över sin båt ordentligt innan de lägger den i sjön. Men trots det kan oturen vara framme så ett litet förråd av reservdelar kan bli en räddning på semestern – ett extra bränslefilter och en ny impeller kostar inte mycket och är bra att ha i reserv ombord, säger Göran Södergren, Produktchef båt på Svedea.

Fyra tips innan du ger dig ut på sjön
Bränslefiltret – kontrollera och byt om det är igensatt.
Drivremmarna – kontrollera att de är i bra skick, annars byt.
Impellern – kontrollera att den är ok, annars byt.
Se alltid till att du har ett extra bränslefilter och en extra impeller i båten.

Idag presenterades Iker Martínez som skeppare för det spanska utmanarlaget i Volvo Ocean Race 2014-15. Den 37-åriga seglaren från Baskien, som nyligen vann EM-guld i flerskrovsklassen Nacra 17, ser fram emot sin andra omgång som skeppare i jordenruntkappseglingen efter satsningen med Telefónica 2011-12.

Då hade Martínez lyxen att få flera månader till förberedelser som kunde ge den spanska båten en bra start på tävlingen och en tidig ledning i poängtabellen. Senare passerades de dock av den slutliga vinnaren Groupama och slutade till slut på fjärde plats i Volvo Ocean Race 2011-12.

Nu är tiden mer knapp eftersom det spanska laget presenterade sitt deltagande i tävlingen så sent som förra månaden. Men Martínez, OS-guldmedaljör i 49er 2004, ser möjligheter.

– Jag är väldigt glad över att vara tillbaks som skeppare för projektet och segla för mitt land. Det är en stor utmaning, och inte bara för att Volvo Ocean Race är en så lång och tuff tävling för alla i laget, utan också för att vi vet att vi inte har mycket tid kvar innan den första etappen startar den 11 oktober, säger Iker Martínez.

– Vi vet att vi har ont om tid och att andra lag ligger före när det kommer till förberedelser men vi jobbar stenhårt för att komma ikapp.

Vid sin sida kommer Martínez återigen ha sin bästa vän och tävlingspartner Xabi Fernández som vaktkapten. Duon vann OS-guld tillsammans i 49er i Aten 2004 och sedan OS-silver i samma klass fyra år senare i Peking.

Dessutom har spanjorerna Ñeti Cuervas-Mons, även han en veteran från Telefónicas besättning, hans landsman Rafa Trujillo samt den franska navigatören Nico Lunven tagits ut till laget.

Laget presenterade också att de rekryterat fransk seglings största namn, Michel Desjoyeaux för att han ska hjälpa laget genom alla förberedelser.

– Det är tur för oss att vi har Michel tillgänglig för att hjälpa till med att förberedelserna inför starten. Vi kontaktade honom av flera anledningar men framförallt på grund av hans stora kunskaper. Han är en fundamental del i att förbereda projektet på bästa möjliga sätt under kort tid, säger Iker Martínez.

– Många i laget har andra seglingsprojekt inbokade innan starten, för mig är det Nacra 17 och VM i Santander.

Desjoyeaux är en ledande profil inom global singlehanded-segling efter att ha vunnit Vendée Globe två gånger, Solitaire du Figaro tre gånger och Route du Rhum. Han seglade också Volvo Ocean Race/Whitbread Round the World Race 1985-86 (Cote d’Or), 1989-90 (Charles Jourdan) och 1993-94 (La Poste).

På lördag kommer det Spanska laget, vars titelsponsor ännu inte presenterats, ställa upp i tävlingen Round the Canary Islands i sin nya Volvo Ocean 65:a mot två kommande konkurrenter i Volvo Ocean Race – Team Brunel och Team SCA.

The Volvo Ocean Race 2014-15 startar den 4 oktober med ett första in-port race i Alicante och den första etappen till Kapstaden startar en vecka senare den 11 oktober.

Najadvarvet satsar vidare och öppnar ett försäljningskontor på Duvnäsvikens Marina i Stockholm. Ansvarig för etableringen är den välkända seglarprofilen och före detta mässgeneralen på Allt för sjön, Thomas ”Thompa” Sandberg.

Thompa har mångårig erfarenhet av försäljning av segelbåtar, han började på Familjebåtar redan på 80-talet och sålde Omegabåtarna framgångsrikt under många år.

Najads avsikt med etableringen är en seriös satsning på Ostkusten och andra sidan Östersjön. Duvnäsvikens Marina ligger perfekt placerat för detta.

– Najads nya högintressanta modellprogram gör att jag ser verkligen fram emot att få arbeta med det fina och väletablerade varumärket Najad på Ostkusten, och att få träffa nya och gamla segelbåtskunder igen, säger Thompa.

I juni genomförde Sjöräddningssällskapet en livflotteövning tillsammans med Chalmers och EU-projektet SMACS, där elva testpersoner satt i en livflotte i Göteborgs ytterskärgård i över 30 timmar. Syftet med övningen är att få bättre förståelse för hur en nödsituation till havs upplevs och skapa utbildningsmaterial för att öka överlevnadschanserna om man tvingas överge sitt fartyg. Nu är den första filmen om projektet klar.

Se filmen här: http://www.youtube.com/watch?v=PDZzxjruq-g&list=TLF5W0Sp2zfB6P5HgUNH_hTPaev5lX_Ok-

Det var trångt, mycket trångt. Det var svårt att kissa i trängseln och den grova sjögången, och sjösjukan slog till snabbt. Trots det klarade de elva testdeltagarna övningen förvånansvärt bra. Bara en tvingades avbryta. Nu summeras livflotteövningen och en första film om projektet har lanserats.

– Trängseln var helt klart den jobbigaste faktorn under det dryga dygn vi var ombord, man kan inte föreställa sig hur trångt det är i en livflotte. Men att det var så svårt att kissa var det enskilt största problemet för oss alla. Det var också anledningen till att en person tvingades att avbryta försöket, allmäntillståndet påverkades så mycket att det blev en hälsorisk. De flesta blev sjösjuka men tack och lov spydde ingen inne i flotten, summerar Matthew Fader, projektansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Alla överlevnadsmanualer betonar att en positiv attityd är en livsavgörande faktor om man hamnar i en nödsituation. Det var något som blev tydligt under livflotteövningen. Det är också viktigt att utse en tydlig ledarroll, någon som kan ta befälet i flotten på ett ödmjukt sätt, och fördela uppgifterna ombord. Alla reagerar olika vid en nödsituation, och det är viktigt att vara förberedd på det. Att kunna samarbeta och ta hand om varandra är avgörande för utgången.

Testdeltagarna genomgick kognitiva snabbhetstester före och direkt efter övningen, och det förvånade projektledningen att samtliga faktiskt visade bättre resultat efter dygnet i flotten. Deltagarna klarade av att samla kraft och mentala resurser och bidrog därmed till sin egen räddning.

– Det visar att träning och förberedelser förbättrar överlevnadschanserna dramatiskt, något vi tar fasta på i våra slutsatser.

En längre film håller nu på att tas fram, som tillsammans med slutsatser och erfarenheter kommer att ligga till grund för en e-learningplattform.

– Min förhoppning är att folk ska se filmen och vilja lära sig mer om sjösäkerhet. Idag finns det inte särskilt många kurser i maritim överlevnad, och de som finns är anpassade för yrkessjöfarten. Målet är att projektet ska leda till fler kurser för fritidsseglare, som liknar de egensäkerhetskurser vi har för frivilliga sjöräddare, säger Matthew Fader.

Projektgruppen kommer också att inleda en dialog med livflottetillverkarna kring den utrustning som finns ombord på flotten och vad deltagarna ansåg saknades ombord. Till exempel fanns behov av en länspump, tejp för att täta läckor och någon form av ”shewee”, en portabel tratt som man kissar igenom och som säljs i friluftsbutiker idag. Däremot upplevde deltagarna att mängden vatten och energikex var tillräcklig, något som man oroat sig för i förväg.

Info: www.ssrs.se

Här är de första bilderna på den helt nya Bavaria Sport 360. Båtmodellen har tidigare presenterats på ritningsstadiet, men nu har de första båtarna sjösatts och fotograferats.

Denna nya modell finns sedan tidigare i tre olika modeller; Open, Hard Top och Sport. Nu kommer den dessutom i en fjärde version, Coupé.

Båten finns i tre olika varianter med samma skrov; open, hardtop och coupé. Därmed har nya Bavaria Sport 360 blivit väldigt mångsidig med flera olika användningsområden.

Sittbrunnen har designats med tanke på moderna människors båtliv. Den har därför en väl tilltagen social yta och sittytor med matbord i den aktre delen. Under dagtid kan utrymmet med några enkla grepp förvandlas till ett rymligt soldäck.

För båtens design svarar Marco Casali och hans team av italienska designers vid TOO DESIGN, som har valt att använda enkla och rena linjer på den nya båten. Skrovet är konstruerat och tillverkat enligt den senaste tekniken. För konstruktionen svarar Insenaval SL, som även står bakom många super yachts. För interiören står Design Unlimited.

Båtens namn – Sport 360 – sägs stå för ett nytt koncept med stora ytor och väl tilltagna fönster. Det skapar 360 sikt runt båten. Förutom modellerna ovan kommer även en soft-top version att finnas i prislistan.

– Vi har analyserat våra kunders önskemål och behov tillsammans med våra återförsäljare runt om i världen och byggt in allt detta i nya Sport 360. Ett av marknadens önskemål var att bygga en Bavaria i den här storleksklassen, säger Meik Lessig, försäljningschef hos Bavaria.

Priserna för den nya modellen med 2x MerCruiser 5.0 MPI DTS Bravo III EUR startar på 129 900 Euro plus moms, vilket bör betyda cirka 1,5 Mkr i Sverige.

Info: www.bavariasverige.se

Under sommarmånaderna är fartygstrafiken som livligast och då ökar också Kustbevakningens övervakning längs kusterna och i skärgårdarna. Den 16-20 juli lägger Kustbevakningen extra fokus på sjösäkerhet genom nykterhets- och fartkontroller över hela landet.

En av Kustbevakningens många uppgifter är att arbeta för en ökad säkerhet till sjöss. Deras verksamhet ska minska antalet olyckor och skapa en trygg miljö för alla som är till sjöss. Av erfarenhet säger Kbv att fart- och nykterhetskontroller har en hög förebyggande effekt som i sin tur skapar förutsättningar för just ökad sjösäkerhet.

Under en vecka, 16-20 juli, höjer myndigheten sin närvaro och utför förannonserade kontroller av fart och nykterhet. Ett tiotal fartyg längs med Sveriges kust deltar i satsningen som går under namnet Sjövett. Fartygen Naturligtvis även att ha beredskap för oljeutsläpp och för sjöräddning. Syftet med satsningen är dels att öka kunskapen om och efterlevnaden av de regler som gäller till sjöss, dels att ge allmänheten möjlighet att möta Kustbevakningens medarbetare.

Kommentarer

Job Andersson 08:47:39 2014-07-14

Ha ha ha

X 16:33:36 2014-07-14

kom och ta mig om ni kan… hahahahahaha

Lennart Ström 16:53:44 2014-07-14

Ja det gäller ju att visa upp sig och hitta argument när man vill ha påökt!!!!

haha 19:19:04 2014-07-15

Man vet ju ändå ungefär vart de håller till. Ska de använda budgeten till att haffa folk som har druckit två öl på sjökrogen så behöver de inte en enda krona i ökat anslag

Iriterad 23:26:41 2014-07-16

Hej, ut med Er i havsbandet o jaga oljeutsläpp mm, låt fritidsbåtar vara i fred, inget för, de utgör inget problem.

Florina 20:11:46 2014-08-11

Dom behöver inte åka så långt, mälarens utsläpp från kommunalt reningsverk motsvarar 300 000 st utsläpp från fritidsbåtar som har tömningsbar wc ombord.
Det blir säkert fritidsbåtarnas fel när det rinner ut i östersjön.

1 juni 2010 infördes 0,2-promillegräns för fritidssjöfart – grundat på ett hemsnickrat påstående att vägtrafikens risker råder till sjöss. Men fakta visar att vägtrafikens olycksbild inte återspeglas i sjötrafiken. Lagstiftaren förenklade grovt och jämställde båt- och skärgårdslivets premisser med fastlandslivet – man bortsåg från det viktigaste av allt – fritidsbåtens betydelse – att båten alltid är den enda möjligheten att förflytta sig – oavsett avstånd – och det dygnets alla timmar! Lagstiftaren tycks även glömt att längre färd och boende i fritidsbåt oftast inte har slutmålet som ändamål – själva resan och vistelsen i båten är målet!

Juridisk expertis menar att förutsättningen/villkoret för en lagskärpning aldrig sakligt styrkts. Premissen för lagändringen finns i regeringens proposition 2009/10:76 och lyder:

“Enligt regeringens uppfattning kan tiden nu vara mogen för en promillegräns för sjötrafiken som motsvarar den som gäller för vägtrafiken. Det gäller förutsatt att förhållandena till sjöss och riskerna med alkoholpåverkan i sjötrafiken kan någorlunda jämställas med vägtrafiken”. Högsta domstolen fastslog sedermera i en dom att vägtrafikens påföljder inte strikt skall tillämpas på sjötrafiken, eftersom: ”faran vid onykterhet till sjöss i allmänhet får anses vara något lägre än vid onykterhet i vägtrafiken”. Kammarrätten i Stockholm framförde i remissvar kritik mot den föreslagna 0,2-promilleregeln på sjön, och påpekade att regeln: ”saknar stöd i vetenskapliga studier”. Även Hovrätten över Skåne och Blekinge kritiserade lagförslaget, och påtalade att det: ”saknas empiriskt belägg för att införa en sådan regel för fritidssjöfarten”. Ifall riskerna till sjöss någorlunda vore jämförbara med riskerna i vägtrafiken skulle det återspeglas i olycksstatistiken. Så är inte fallet, vilket t ex sjöpolisen i Stockholm bekräftar med sina uttalanden i media då lagen trädde i kraft. Det finns inga sakliga skäl för 0,2-promillegränsen. Lagstiftningen genomdrevs med lösa påståenden.

Ansvarsregeln i tidigare lag – det pragmatiska villkoret att föraren kan uppvisa att båten framförs på ett betryggande sätt – ersattes av ett absolut 0,2-promillekrav. Därtill pålades fritidssjöfarten än strängare alkoholregler än vägtrafiken – man införde även 0,2-promillekrav för passagerare som är föraren behjälplig. Skilda alkoholregler infördes för olika båt- typer – vilket innebär att båtar som framförs i samma hastighet beivras olika!

Vid Båttinget 2014 på båtmässan ”Allt för sjön” närvarade riksdagsledamöter från ”Riksdagens fritidsbåtnätverk”. En sjösäkerhetsexpert frågade; Är detta en sjösäkerhetspolitisk lagstiftning eller en nykterhetspolitisk? Ledamöterna svarade att man ansåg lagstiftningen ”även” var nykterhetspolitisk. Kammarrätten i Stockholm hade på sin tid motsatt sig lagskärpningen med hänvisning just till att den: ”ter sig som ett nykterhetspolitiskt förslag”. Sensmoralen blir att av folkhälsoskäl bestämmer lagstiftaren att här ska utfärdas dagsböter i fostrande syfte inom just båtlivet.

Professorer och sjörättsexpertis slår fast att den skärpta sjöfyllerilagen saknar legitimitet. Sjösäkerhetsexpertis sågar lagskärpningen, och påvisar att den är kontraproduktiv.

Båt-Sverige; SBU/Båtunionen, Kryssarklubben, Sweboat/båtbranschen m fl. begär en opartisk och saklig översyn/utvärdering av den världsunika lagstiftningen. Ingenting händer.
“Organisationen Båtfolket.se”

Kommentarer

Björn Sandhaag 10:35:29 2014-07-14

Ja, det är ju märkligt att man från ansvarigt håll inte bemödar sig med att ens svara, än mindre utvärdera. Det är ju inte brottsligt att begå misstag (att stifta nämnda lag) men det är ju oerhört lågt att inte kunna stå för misstaget och rätta till det (utvärdera, se över, rätta till).

Nisse 12:26:09 2014-07-15

Hur kan det komma sig att alla är så övertygade om att en utvärdering kommer leda till att man återgår till den gamla lagen? Den kan lika väl ha som resultat att man inkluderar alla båtar under kravet på 0.2 promille.