nyhetstest

Årets ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) blev de mindre båtarnas tävling. Och det var den i särklass minsta som tog totalsegern. Team Räknäs segrade i SRS klassen medan La Dolce Vita vann ORC.

Team Räknäs må vara den minsta båten i ÅF Offshore Race. Men i år visade hon att minst också är bäst, när hon tog segern i SRS total. De mycket lätta vindarna i årets tävling har gynnat de mindre båtarna.

– Vi mätte in en ny spinnaker i år. Utan den hade vi inte vunnit, säger Magnus Nordgren som var i ledningen, på omräknad tid, större delen av kappseglingen.

– Men en av oss är väldigt skrockfull så vi snackade aldrig om att det kunde gå hela vägen. Och det har hänt förr att båtar fastnat alldeles utanför målet i Sandhamn.

Skepparen Magnus Nordgren och hans två besättningsmän Linus Ström och Martin Alexandersson, som alla är 31 år och från Stockholm, seglade in i Sandhamn kl 00.24 på natten mellan onsdag och torsdag efter drygt 85 timmar till havs i den 7,02 meter långa ”hottade” minitonnaren.

Sex timmar tidigare hade La Dolce Vita seglat i mål som totalsegrare i ORC. De är ett sammansvetsat gäng som seglat tillsammans med sin Finngulf 33 i flera år och stått på prispallen i ÅF Offshore Race de senaste tre åren. Och i år vinner de alltså ORC total

Skepparen Per Lindstedt är fantastiskt nöjd med manövrar, trim och taktik:

– Vi har kommit rätt vid varje vägval och trots lätta vindar har vi hela tiden haft god fart, men visst är det slitsamt att hela tiden segla och driva båten till hundra procent. Då krävs det att alla är motiverade och samspelta. Vi tog inte alltid raka spåret och det fick vi betalt för. Det är både tur och skicklighet, säger han

I den klassiska klassen, dvs. de lite äldre träbåtarna som ”bara” seglar ner till Visby och tillbaka, segrade klassens största båt, Ballad. Den ägs av familjen Salén och skeppare är Christer Salén. Med ombord fanns även KSSS ordförande Staffan Salén.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

Svensken Björn Hansen och hans team tog sig vidare till kvartsfinal på minsta möjliga marginal. Det blev en gastkramande slutstrid om de sista kvartsfinalplatserna under fjärde och sista dagen av grundomgångarna i Stena Match Cup Sweden.

Det enda kvarvarande svenskhoppet, Björn Hansen, stod för en makalös upphämtning i sin första match, mot David Gilmour, och tog ett viktigt poäng. Dock blev det förlust i andra matchen och den regerande Marstrandmästarens öde avgjordes i sista fajten, där italienaren Francesco Bruni stod för motståndet.

– Det var väl första racet som vi kände att vi fick stryk med mer än en båtlängd. De var snabbare både uppåt och nedåt och hade en bra start, så det är bara att lyfta på hatten, säger Hansen efteråt.

I morgon väntar kvartsfinaler och vem motståndaren blir beror på vilka de fyra med högst poäng väljer att möta.

– Det är nästan skönt att vi slipper välja någon. Det blir alltid mycket press på den som ska välja och nu är det vi som får sätta press istället. Jag har ingen önskan om motståndare men gissar på att det kan bli Keith Swinton, säger Hansen.

Förutsättningarna var tuffa för samtliga team under dagen då vädret bjöd på vindar upp till 16 meter per sekund. För fördäcksmannen Mathias Bredin i Hansen Sailing team blev det därmed en extra slitigt dag.

– Det är jobbigt när det blåser såhär. Det kan se ut som att man bara står och fipplar lite på fördäck själv, men man blir ganska beroende av allihop. Är det så att man gör svåra manövrar ombord så blir det tufft där framme, säger Bredin.

Och förutom trycket från vindarna kände han även pressen på att teamet var tvungna att ta sig vidare.

– Vi hade ju såklart tryck på oss eftersom vi är sista svenska laget kvar i tävlingen. Så det känns ju otroligt skönt just nu, säger Mathias Bredin

De övriga tre svenska teamen var redan utslagna och fick istället njuta av segling i de friska vindarna.

– Det var svinkul i dag med de tuffa vindarna, vi har alla stora leenden på läpparna trots de två förlusterna vi hade i dag, säger Viktor Ogeman vars team fick ett dramatiskt avslut på tävlingen då de höll på att välta i sista rundningen.

– Vi insåg inför sista kryssmärket att vi hade en liten chans att kunna ta det om vi gav järnet, så det vart det vi gjorde, säger Ogeman och skrattar.

Stenungsundsseglaren Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team har haft det tufft resultatmässigt under hela veckan men skepparen är ändå nöjd överlag.

– Eventet har varit fantastiskt som vanligt, det överträffar sig själv varje år och det är alltid något som gör att det känns lite extra. I år har vädret varit helt super med alla förhållanden. Det har varit lite som ett smörgåsbord med bara godsaker på, summerar Berntsson veckan.

Seglingslegendaren Magnus Holmberg, som var med och arrangerade tävlingen för första gången för 20 år sedan, gjorde i år comeback med sitt team, efter tre års uppehåll.
Och även om teamet har många års erfarenhet i matchracing var de ödmjuka inför utmaningen.

– Det har varit kul att få komma hit med det här gänget och segla tillsammans igen. Sen så kan man ju förvänta sig att det ska bli tufft när man inte seglat på flera år. Speciellt i dag med tanke på väderförhållandena, när teamet inte är samkörda till 100 procent. Men det har varit otroligt kul, grymt roligt vecka! avslutar Magnus Holmberg.

Bilden:
Hansen Sailing Team i ledningen mot Team David Gilmour under avslutningen av grundomgången i Stena Match Cup Sweden 2014. Foto: Dan Ljungsvik.

Ställning i Stena Match Cup Sweden efter dag 4
1. Ian Williams (GBR) 12p
2. Francesco Bruni (ITA) 12p
3. Mathieu Richard (FRA) 8p
4. Keith Swinton (AUS) 8p
5. Joachim Aschenbrenner (DEN) 7,5 p
6. Taylor Canfield (USA) 7p
7. Björn Hansen (SWE) 6p
8. David Gilmour (AUS) 6p
9. Phil Robertson (NZL) 6p
10. Nicolai Sehested (DEN) 6p
11. Ed Baird (USA) 4p
12. Magnus Holmberg (SWE) 3p
13. Johnie Berntsson (SWE) 2,5 p
14. Viktor Ogeman (SWE) 2p

Info: www.stenamatchcupsweden.com.

Det blev en fartfylld segling under årets Childhood Race med kändisar, som slutade med vinst för båt Handelsbanken.

– Underbart! säger Hans Mosesson, en av vinnarna.
Hårda vindar satte press på kändisarna under den traditionsenliga Childhood Race, som seglades under torsdagseftermiddagen.

Bland skaran av celebriteter fanns bland annat ishockeyspelaren Daniel Alfredsson och konståkningssystrarna Viktoria och Joshi Helgesson.

Efter de två loppen, där två varv seglades i varje, stod det klart att det var båten Handelsbanken med skepparen Ian Williams och celebriteter som Dermot Clemenger och Hans Mosesson ombord som vann.

– Underbart! Det var bra åka, det var det, kommenterar Hans efter segern.

Det var andra året som ”ICA-Stig” deltog i tävlingen men han har betydligt större sjövana än så.

– Jag har seglat hela mitt liv men inte sådana här båtar. Men det var verkligen kul det här, säger Mosesson.

Några som är mer vana med fruset vatten är konståkningssystrarna Joshi och Viktoria Helgesson.

– Det var jätteroligt! säger de i kör.

– Det var väldigt annorlunda, man var väl inte lika graciös som på isen, säger Viktoria och skrattar.

– Nej, snarare i vägen, fyller Joshi i.

Fotbollsikonen Thomas Ravelli fick se sig besegrad över sin tvillingbror Andreas, som seglade i vinnarbåten. Själv hamnade han på femte plats.

– Jag tyckte det var jätteskoj. Det var jobbigare än jag trodde. I förmiddags hade jag nog inte vågat segla, då stormade det för mycket, säger Ravelli.

– Men sen lärde man sig att hålla sig fast.

Bilden:
Handelsbanken vann dagens Childhood Race på Marstrand med Andreas Ravelli, Dermot Clemenger, Hans Mosesson, Lovisa Carlsson, Julia Carlsson samt skepparen Ian Williams. Foto: Dan Ljungsvik.

Resultat Childhood Race 2014
1. Handelsbanken
Skeppare: Ian Williams
Andreas Ravelli
Hans Mosesson
Dermot Clemenger
Lovisa Karlsson
Julia Carlsson
2. DB Schenkker
Skeppare: Mattieu Richard
Jamina Roberts
Hanna Fogelström
Jenny Alm
Sofia Tegstedt
Johanna Forsberg
3. Pelle P
Skeppare: Phil Robertson
Pelle Petterson
Lasse Kronér
Claes Malmberg
Ulf Ekberg
Feben Negash
Kostas Vlastaras
4. Svenska Mässan
Skeppare: Francesco Bruni
Calle Sterner
Ludvig Bengtsson
Benjamin Åsberg
Ebba Jacobsson
Erika Molinder
5. Stena AB
Skeppare: Johnie Berntsson
Thomas Ravelli
Magnus Wislander
Christian Olsson
Pontus Kåmark
Robert Kronberg
6. Volvo
Skeppare: Ed Baird
Daniel Alfredsson
Viktoria Helgesson
Joshi Helgesson
Lisa Dahlkvist
Danijela Rundqvist
7. Turkish Airlines
Skeppare: Keith Swinton
Jan Bylund
Mustafa Tanriverdi
Ege Ercan
Christina Bjernudd
Fredrik Olsson
8. Bangerhead
Skeppare: Taylor Canfield
Frida Rybo
Anna De Geer
Ellika Mårtensson
9 HiQ
Skeppare: Björn Hansen
Jerker Lindsten
Björn Holmberg
Mikael Nilsson
Ingmar Allen
Göran Wennberg
10. Stena Metall
Skeppare: Magnus Holmberg
Stefan Karlsson
Viktor Svedberg
Henrik Tömmernäs
Sebastian Stålberg

Childhood Race arrangeras till förmån för World Childhood Foundation, den officiella välgörenhetsorganisationen för Stena Match Cup Sweden vilket innebär att de står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. De är dessutom är delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer är med och ger ekonomiskt bidrag till World Childhood Foundation.

Under våren och sommaren har allmänheten röstat fram 21 extra vackra och skyddsvärda naturområden i Sverige – ett i varje län – under WWF:s sommarkampanj Svenska Pärlor. Platserna saknar eller behöver bättre skydd. Några av de vinnande pärlorna är gammelskogen i Jelka-Rimakåbbå i Norrbotten, Torhamns skärgård i Blekinge, vildmarken i Svartedalen i Västra Götaland, natur- och kulturområdet kring Venngarns slott i Sigtuna och hällmarkerna på File Hajdar på Gotland.

– Tvärtemot vad många tror rankas Sverige lågt när det gäller naturskydd och biologisk mångfald i en global jämförelse. Bara drygt hälften är skyddat jämfört med målen till år 2020. Vi behöver ett utökat naturskydd och därför driver WWF kampanjen Svenska Pärlor, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Till att börja med valde en expertjury ut tre områden med höga bevarandevärden i varje län. Platser med en fantastisk natur och stor betydelse för naturupplevelser – men med många hotade arter och livsmiljöer och behov av skydd. Bland dessa kunde sedan allmänheten rösta fram sin favoritpärla i varje län.

Sverige når i dagsläget varken upp till nationella eller internationella miljömål. Enligt regeringens löften ska minst 20 procent land- och sötvattensområden och 10 procent marina områden skyddas till 2020. Hittills är bara cirka 13,7 procent av våra land- och sötvattensområden och 6,5 procent av våra havsområden formellt skyddade.

– Vi behöver ett utökat naturskydd och bli bättre på att ta hand om den natur vi skyddar. Det är avgörande för att säkra framtiden för människan och den biologiska mångfalden i en värld där vi människor påverkar miljön allt mer allt mer, säger Mattias Klum, WWF-ambassadör.

Som en del i kampanjen uppmanar WWF bland annat den kommande regeringen att dubblera anslagen i statsbudgeten för skydd av natur till fyra miljarder kronor per år.

Läs mer om Svenska Pärlor här: www.wwf.se/svenskaparlor

Lewmar levererar nu sitt nya CRW400 ankarspel, som är lämpligt för båtar upp till 9 m. Ankarspelet är försett med 35 m ankarlina som ligger upprullad på en trumma. Manöverpanel, säkring och kontaktor är integrerat i ankarspelet och i kombination med lintrumman som stuvar ankarlinan ger detta en väldigt enkel och kompakt montering och behovet av ankarbox är eliminerat.

Ankarspelet är självlåsande vilket gör att man inte behöver avlasta ankarlinan. Den unika ”level wind” funktionen ser till att linan alltid matas in prydligt på trumman för trasselfri ankring och maximal förvaringskapacitet varje gång.

CRW 400 har även autostop vid utmatning vilket garanterar att det alltid finns lina kvar på trumman. Naturligtvis går det enkelt att komplettera med trådlös fjärrkontroll och extra brytare.

Pris 7 995 kr.

Info: www.comstedt.se

Polska Galeon har tagit fram en ny modell på samma skrov som används i Galeon 305 HTS. Det är en så kallad instegsmodell (förstamodell) med flybridge, kallad Galeon 300 Fly.

Det är ganska avancerat att bygga en flybridge på en båt som är cirka 9 m lång. Båtens bärkraft och bredd är inte alltid helt lämplig att bära de vikter och belastningar som en flybridge innebär.

Galeon verkar dock ha lyckats bra, av bilderna här intill att döma. Båten har en lite säregen yttre design med en ganska låg profil, trots flybridge. Den har även ett förhållandevis stort soldäck och en stor salong med pentry.

På den ganska långa badplattformen finns ett extra utrymme som passar bra för till exempel en vattenskoter eller en mindre jolle. Utrymmet är 80 cm långt.

Under däck finns sovplatser och bekvämlighet för fyra passagerare. Även i salongen finns platser som kan göras om till sovutrymme (dubbelkoj).

Galeon presenterar den här båten som en i sin ”tredje generation” båtar. Det innebär bland annat mer utrymme och mer naturligt ljus än tidigare. Motoralternativen är flera med både bensin och diesel i singel eller dubbelinstallation.

Tekniska fakta
Längd: 8,99 m
Bredd: 2,94 m
Motorer max: 1 X 370 hk/2 x 225 hk
Personer: 8
Kategori: B

Info: www.galeon.se

Tyska Varuna blev första båt i mål i ÅF Offshore Race och tog därmed årets ”line honour”. – Roligt, men svårt med så lätta vindar, ständigt trimmande, tålamodsprövande och krävande för besättningen. Men då mer psykiskt än fysiskt, sammanfattar skepparen Jens Kellinghausen årets tävling.

Vem som blir totalsegrare i hela ÅF Offshore Race blir inte klart förrän på torsdag. På onsdagen avgjordes endast klasserna med de klassiska båtarna och de största båtarna. Totalsegrare i Big Boat blev en annan tysk båt, Shakti, med ett lägre mättal än Varuna.

– Vi har en besättning bestående av vänner och bekanta, inga pro´s som på Varuna. Det svåraste för oss med årets segling var navigationen inne i skärgården. Jättekul att vinna. En prestation med tanke på väderomständigheterna, säger navigatör Hagen Ross.

Shakti är näst minsta båt i klassen. Större delen av tävlingen seglade hon för sig själv.

– De större båtarna var snabbare i den lätta vinden. Vi såg aktern på dem i början, men sedan var de borta, säger Hagen Ross.

Samma öde drabbade Ballad som vann Classic-klassen. Men av annan orsak.

De kom 20 minuter för sent till start på grund av problem innan starten och började därför långt efter de andra båtarna i klassen.

– Sist blev först. Det känns bra, för vi är av förklarliga skäl inte nöjda med vår start av tävlingen, säger Staffan Salén, kommunikationsansvarig i besättningen.

Line honour i samma klass, som inte seglar runt Gotland utan rundar en boj utanför Visby, blev Bacchant med skepparen Magnus Adlercreutz:

– Vi visste inte att vi var först eftersom vi har haft problem med vår AIS. Det här var en kul överraskning.

Årets havskappsegling runt Gotland, ÅF Offshore Race Round Gotland 2014, har kännetecknats av kyligt väder och svaga, växlande vindar. Totalt 233 båtar var anmälda till start varav drygt 180 fullföljde tävlingen. Nästan alla som drog sig ur angav tidsbrist som anledning.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

På torsdagen är det dags för en av de stora höjdpunkterna av Stena Match Cup Sweden 2014. I Childhood Race deltar celebriteter i en kappsegling för välgörenhet. Tävlingen går av stapel på Marstrand 
torsdagen den 3 juli 2014 från klockan 15:00 fram till 17:00.

Initiativet kallas Childhood Race och arrangeras till förmån för World Childhood Foundation för sjunde året i rad ute på Marstrand.

Tävlingen avgörs i två korta race runt en bana och de deltagande kändisarna kommer att segla på båtar ledda av elitseglarna från den stora regattan på Marstrand.
Vid racet kommer de totalt åtta båtarna att starta samtidigt för att segla mot en boj och plocka upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas.

Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna.

The Childhood Foundation är officiell välgörenhetsorganisation för Stena Match Cup Sweden vilket innebär att Childhood står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. De är dessutom delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer är med och ger ekonomiskt bidrag till World Childhood Foundation och 2013 blev det sammanlagt 465 000 kronor.

Årets deltagande i Childhood Race:
Thomas Ravelli – fotbollsspelare
Magnus Wislander – handbollsspelare
Christian Olsson – friidrottare
Pontus Kåmark – fotbollsspelare
Robert Kronberg – friidrottare
Stefan Karlsson – kändiskock
Viktor Svedberg – ishockeyspelare
Henrik Tömmernäs – ishockeyspelare
Johan Sundström – ishockeyspelare
Sebastian Stålberg – ishockeyspelare
Daniel Alfredsson – ishockeyspelare
Viktoria Helgesson – konståkare
Joshi Helgesson – konståkare
Lisa Dahlkvist – fotbollsspelare
Danijela Rundqvist –ishockeyspelar
Pelle Petterson – seglingslegend
Lasse Kronér – programledare
Claes Malmberg – skådespelare
Ulf Ekberg – artist
Feben Negash – Top Model
Kostas Vlastaras – Top Model
Frida Rybo – informationsansvarig, Childhood foundation
Anna De Geer – generalsekreterare, Childhood foundation
Ellika Mårtensson – marknadsansvarig, Childhood foundation
Jamina Roberts –handbollsspelare
Hanna Fogelström –handbollsspelare
Jenny Alm – handbollsspelare
Sofia Tegstedt –handbollsspelare
Johanna Forsberg -handbollsspelare
Simon Kachoa – Biggest looser
Calle Sterner – Let’s Dance
Jan Bylund – programledare

Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.

Björn Hansen har det tufft inför kvartsfinalerna på Marstrand. Men efter tre förluster fick dagen ändå avslutas med en vinst – mot fjolårets finalmotståndare Phil Robertson.

Tre raka vinster följdes av tre raka för förluster. Björn Hansen kämpar i motvind just nu under årets Stena Match Cup Sweden. Förmiddagens tävlingar inleddes med att den regerande mästaren på Marstrand mötte världsettan Ian Williams. Och det blev en tajt och rafflande duell som slutade till svenskens nackdel.

Andra och tredje mötet, mot fjolårets toursegrare Taylor Canfield och australiensaren Keith Swinton, var också riktigt tuffa och handlade om marginaler, som det så ofta gör i matchracing.

Dagen avslutades med att Hansen ställdes mot Phil Robertson, som var finalmotståndaren från i fjol. Den gången blev det seger – precis som i dag.

– Den här segern var otroligt viktig för oss, inte bara poängmässigt utan även för humöret ombord. Vi har hållit humöret öppet hela dagen men förr eller senare vänder ju även det, säger Björn Hansen.

I morgon väntar de tre sista matcherna för Hansens del, vilka han behöver vinna samtliga för att kunna säkra en plats i kvartsfinalen på fredag.

– Det är inte så mycket att säga om det egentligen, vi ska vinna dem helt enkelt, säger Hansen.

Någon som radat upp segrar sedan starten i måndags är britten Ian Williams som bara har en förlust och leder grundomgången med 10 poäng. Själv summerar han veckan hittills som mycket lyckad.

– Vi har kommit tillbaks från underläge i båda dagens matcher och det känns bra att ha gått genom ett par svåra matcher redan i grundomgången. Nu ser vi fram emot kvartsfinalerna, säger Williams och fortsätter:

– Vi seglar snabbt så när vi ligger efter lyckas vi ändå pressa motståndaren. Vi vann starten mot Björn och gjorde misstag så att de kunde gå om. Sedan tog vi tillbaks ledningen på väg mot mål och att lyckas med det är alltid bra, speciellt mot Björn Hansen på här i Marstrand.

För de övriga tre svenskar har det varit blandade resultat.
Viktor Ogeman lyckades vinna över sin tränare, seglingslegendaren Magnus Holmberg, och teamet har nu två poäng, vilket inte kommer räcka för en kvartsfinalplats. Samma gäller för nämnda Holmberg och Johnie Berntsson som har tre respektive en halv poäng.

Bilden:
Hansen Sailign Team under en spinnakersättning mot Phil Robertson i Stena MAach Cup Sweden 2014. Foto: Dan Ljungsvik.

Poängställning Stena Match Cup Sweden 2014
1. Ian Williams (GBR) 10p
2. Francesco Bruni (ITA) 10p
3. Keith Swinton (AUS) 7p
4. Joachim Aschenbrenner (DEN) 6,5 p
5. Taylor Canfield (USA) 6p
6. Phil Robertson (NZL) 6p
7. Björn Hansen (SWE) 5p
8. Mathieu Richard (FRA) 5p
9. David Gilmour (AUS) 5p
10. Nicolai Sehested (DEN) 4p
11. Magnus Holmberg (SWE) 3p
12. Ed Baird (USA) 3p
13. Viktor Ogeman (SWE) 2p
14. Johnie Berntsson (SWE) 1,5 p

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Forskarna misstänker att två invasiva asiatiska krabbarter kan ha invaderat svenska vatten. Det är den asiatiska blåskrabban och penselkrabban.

Nu misstänker forskare från Göteborgs universitet att de invasiva arterna blåskrabban och penselkrabban snart även nått svenska kuster. De har redan framgångsrikt invaderat USA:s östkust och på atlantkusten finns de från norra Frankrike via Belgien och Holland upptill tyska bukten.

– Krabblarver kan lätt föras vidare med den jutska strömmen som går väster om Danmark och som träffar den svenska västkusten från Orust och norröver. Men larverna kan också av vågor och vind föras mer söderut mot Göteborgs skärgård. En vuxen hane fångades redan sommaren 2012 av ett krabbmetande barn på Hönö utanför Göteborg, säger Matz Berggren vid Institutionen för biologi och miljövetenskap på Göteborgs universitet.

Äter det mesta
Blåskrabban och penselkrabban tål stora variationer i både salthalt och temperatur. De överlever i ett salthaltsspann från sötvatten till havsvatten och i temperaturer från runt 0°C och upp till 30°C.

– Det medför att dessa krabbor också skulle kunna invadera Östersjön. Men för larvutvecklingen krävs ett stabilare salt och varmare vatten, som västkusten troligen erbjuder under sommaren.

Krabborna äter det mesta, allt ifrån makroalger och små ryggradslösa djur som snäckor, musslor, märlkräftor, havstulpaner och havsborstmaskar , men även larv‐ och juvenilstadier av fisk.

– Det innebär att de konkurrerar ut annan fauna i samma storlek genom att äta upp all mat. På ostkusten av USA har de framgångsrikt trängt undan en annan invasiv art där,”the Green Crab”, vilken är vår vanliga strandkrabba.

Krabborna är inte så stora, maximalt är de 4 cm över ryggskölden. Men de kan istället förekomma i stora mängder i lämpliga miljöer. Över 100 individer/ m2 har påträffats både på ostkusten av USA och i Frankrike. De konkurrerar framgångsrikt med grundbottenslevande djur som små strandkrabbor och räkor.

Både penselkrabban som blåskrabban har ett ursprungligt utbredningsområde i Asien där de finns från Sakhalin‐ön utanför Ryssland och ner längs kusterna av Korea, Japan, Kina och Taiwan.

Kinesisk ullhandskrabba hotar flodkräftan
Även den kinesiska ullhandskrabban (Eriocheir sinensis) finns i svenska vatten. Den kan bli upp till 7 -10 cm bred över ryggskölden. Ullhandskrabban står med på ISSG100‐listan, som listar de hundra mest invasionsbenägna främmande arterna i världen.

Ullhandskrabban kan hota flodkräftan eftersom den kan vara bärare av den fruktade kräftpesten. Den är dessutom en pest för många fiskare genom att den tar sig in i redskap och förstör fångsten. I mellaneuropiska länder förstör krabban flodbankar och sjöstränder genom att gräva bogångar som underminerar stränder och därigenom ökar erosionen.

Små ullhandskrabbor saknar ofta hårbeklädningen på klobenen men kan ändå skiljas från exempelvis strandkrabban genom att ullhandskrabban har minst fyra trubbiga tänder på ryggskölden bakom ögonen samt att ryggskölden är längre än bred och benen längre än dubbla ryggsköldsbredden.

Fredag 4 juli öppnar Svenska Bio i Uddevalla en ny, toppmodern biograf med 5 salonger och blir samtidigt Sveriges första biograf med ljudsystemet Dolby Atmos på Sveriges största bioduk.

Redan klockan 11:00 fredag 4 juli smygöppnar Biostaden med Öppet Hus för nyfikna besökare som vill titta runt i biografen. Mellan klockan 11:00 och 14:00 kommer dörrarna till alla salongerna att stå öppna och vi visar filmklipp och trailers både i 2D- och 3D-format, samt självklart även i Dolby Atmos.

Biostaden erbjuder biosugna ett fullspäckat program med premiärfilmer för alla smaker och biljetter kommer att finnas till försäljning redan 23 juni på biograf Saga, på www.sf.se eller via SF Bioappen i mobiltelefoner.

I salong 1 på Biostaden installeras Sveriges största bioduk. Det blir en välvd duk som sträcker sig över 19 meters bredd och med det över 60-kanalers rika Dolby Atmosljudet kommer publiken uppleva film på ett helt nytt sätt. Biostadens besökare på första raden i salongen kommer att ha fotpuffar att sträcka ut sig på och samtliga fåtöljer i alla fem salonger kommer att utrustas med mugghållare.

En ljudupplevelse utöver det vanliga – Dolby Atmos
Dolby Atmos gör det möjligt för filmskapare att placera eller flytta specifika ljud i biografsalonger, även ovanför huvudet på publiken. Resultatet av detta multidimensionella ljud blir att publiken kan uppleva att de befinner sig inne i filmen, inte som betraktare av den.

Dolby lanserade Atmos 2012 och ljudsystemet har nu installerats i 650 salonger i över 40 länder. Svenska Bios Biostaden blir Sveriges första biograf med installerad Dolby Atmos.

– Dolby Atmos är det ultimata ljudsystemet som örat kan uppfatta i en filmupplevelse. Det kommer ett par riktigt bra filmer i sommar som är mixade i Atmos och de kommer vi naturligtvis ha premiär med på Biostaden, säger Peter Fornstam på Svenska Bio.

Info: www.sf.se

Miljöminister Lena Ek invigde den nya miljöutställningen vid 10.00 i närvaro av en stor publik på kajen i inre hamnen i Visby. Vd för Initiativet Hållbara Hav, Göran Lindstedt hälsade välkomna och Lena Ek klippte bandet efter ett inledningstal om utställningen där ministern lyfte fram hur våra val i hemmiljön påverkar Östersjön.

Efter invigningen följde en diskussion mellan Lena Ek och forskarna Tina Elfwing från Östersjöcentrum/Stockholms universitet samt Magnus Breitholtz från ITM/Stockholms universitet. De diskuterade Östersjöns nuläge, vad som görs idag och Lena Ek belyste vikten av att arbeta med Östersjöfrågorna både nationellt och internationellt.
Mycket av det vi använder oss av hemma hamnar i våra vattendrag. Utställningen har därför utformats som en ”etta med kök” där man hittar produkter som vi omger oss med i vår vardag. Här finns information om vilka som är skadliga och hur vi kan undvika eller hitta alternativ till dessa.

Utställningen är framtagen i samarbete med forskare vid Stockholms universitet och syftet är att på ett enkelt sätt hjälpa den enskilda individen i de dagliga valen och hur det kan hjälpa Östersjön. Efter Almedalen kommer utställningen att turnera i Sverige under två år och visas i ca 20 städer.

Programmet i Almedalen syftar till att öka medvetenheten om Östersjöns situation och är utarbetat av forskare och experter vid Stockholms universitet, Kemikalieinspektionen, Läkemedelsverket, Trossa och Mistra Pharma. Under veckan hålls intressanta presentationer och seminarier, ungdomspolitiker från samtliga partier samlas för paneldebatt den 2 juli under ledning av Folke Rydén och den nya miljöutställningen invigs.

Den japanska dieselmotortillverkaren Yanmar visar klart positiva siffror för 2013. Den finansiella rapporten berättar om en försäljningsökning på 12.8 % medan vinsten ökade hela 43,4 %.

Det är ett faktum att marinmarknaden på fritidsbåtssidan äntligen har vänt uppåt igen. I USA ökar försäljningen av fritidsbåtar sedan ett par tre år tillbaka och även i Europa syns positiva tecken i till exempel Frankrike och Tyskland.

Att Yanmar i det här sammanhanget rapporterar om en så kraftig vinstökning är ytterligare ett tecken på att motorförsäljningen har repat sig ordentligt.

Yanmars försäljning utanför Japan ökade med 12,9 %.

De båda hockeyproffsen Peter ”Foppa” Forsberg och Niklas Sundström har båda valt Anytec 860 SPD med utombordare och joystick. Båtliv har provkört den här kombinationen med både Yamaha och Mercury motorer. Joystick ökar verkligen körglädjen och förenklar hanteringen vid låga farter.

Att NHL-hjältarna gillar Anytec 860 SPD är fullt förståeligt. En robust konstruktion för alla väder och urkraft som aldrig sviker. Egenskaper som kommer väl till pass – både på isen och ute på vattnet. När detta sen kombineras med precisionen från joystickstyrningen, då skapas något alldeles särskilt. En följsamhet som inte går att hitta någon annanstans.

Anytec har tillsammans med Mercury och Yamaha utvecklat styrsystemen för dubbla utombordare. Systemet innebär att båten kan snurra runt sin egen axel, köra diagonalt eller till och med i sidled. Motorernas vinklar och varvtal varieras automatiskt och självständigt för att få båten att gå dit du vill. Vid vissa manövrar ser det väldigt märkligt ut när motorerna ibland arbetar till synes åt var sitt håll.

– Systemet togs i bruk på våra båtar för första gången i år och återkopplingen från våra kunder har varit mycket positiv, berättar Magnus Östman, marknadschef på Anytec Boats AB. Samtidigt ser vi stor potential för joystickstyrning även på längre sikt med fler kringtjänster och integrationer.

Systemet eliminerar den stress som många nya båtägare känner i samband med att de ska lägga till eller manövrera bland klippor. Mer rutinerade förare uppskattar möjligheten att köra båten med bara en hand samt att systemet möjliggör manövrar som vanligtvis inte går att genomföra.

– I samband med testningen fann vi att vi kunde få samma manövrerbarhet med detta nya system som med en bogpropeller. Något som är oerhört positivt. En bogpropeller innebär två stora hål i skrovet, höga kostnader och förhöjd komplexitet. Med en bogpropeller kommer även det karakteristiska ljudet med på köpet, något som Anytec vill undvika helt.

Med ett så robust mekaniskt system i botten finns alla förutsättningar för att bygga upp tekniska kringtjänster. Ett exempel är Skyhook från Mercury, en funktion som innebär att båten hålls i en fast position via GPS och autopilot. När vind eller strömmar påverkar båtens position eller riktning korrigerar båtens motorer automatiskt rörelsen.

Info: www.anytec.se

Segerdrömmarna lever för Björn Hansen som vann tre raka segrar i Stena Match Cup Sweden under tisdagen. Viktor Ogeman lyckades plocka sitt första poäng i mötet mot legenden Ed Baird.

Det blev en tuff start för samtliga fyra svenska lag under gårdagens inledning på Stena Match Cup Sweden. Men under tisdagseftermiddagen lossade det för Björn Hansen som lyckades vinna sina samtliga tre flighter. Första vinsten blev under svenskderbyt mot Viktor Ogeman, en match som veteranen och regerande mästaren Hansen tog ledningen från början och kammade hem med stor marginal. Andra och tredje vinsten blev mot dansken Joachim Aschenbrenner och amerikanen Ed Baird.

– Vi är såklart jättenöjda. Det har varit en livlig dag med skiftande vindar, men grabbarna har gjort ett kanonjobb. Det känns lugnt i båten, säger Björn Hansen.

I morgon väntar nya viktiga poäng att ta för att teamet ska kunna säkerställa en kvartsfinalplats. Och det kommer bli ett riktigt eldprov för Hansen Sailing Team – som möter både poängledaren Ian Williams (GBR) och regerande världsmästaren Taylor Canfield (USA).

– Jag tänker inte på vad det står för namn på den andra båten, alla är svåra att slå. Så det känns inte extra känsloladdat, säger Hansen.

Viktor Ogeman och hans Team Accure lyckades under eftermiddagen plocka hem sitt första poäng, en överlägsen seger mot amerikanen Ed Baird. Dessvärre blev det förlust under dagens sista flight vilket innebär att teamet nu har kniven mot strupen inför resterande grundomgång.

– Jag kan väl erkänna att vi kom hit med lite högre förhoppningar. Vårt mål var att ta oss till kvartsfinal. Så med det sagt så är vi väl lite missnöjda, även om det fortfarande finns en teoretisk chans att vi kan klara det. Men det är egentligen bara en match som vi inte hängt med. Annars har det mest berott på att vi är orutinerade. De gamla rävarna har lyckats lura oss emellanåt, säger Ogeman och ler.

Även svenskarna Magnus Holmberg och Johnie Berntsson står inför tuffa utmaningar för att kunna ta sig till kvartsfinalen. Holmberg lyckades vinna en flight vilket innebär att teamet nu har två poäng totalt. För Berntssons Stena Sailing Team står gårdagens poäng på 0,5 kvar.

Britten Ian Williams visade upp storform och vann sina samtliga tre flighter under tisdagen och leder nu med åtta poäng, följt av australiensarna Keith Swinton och Phil Robertson som har sex poäng vardera.

Resultat
Ian Williams (GBR) 8p
Keith Swinton (AUS) 6p
Phil Robertson (NZL) 6p
Francesco Bruni (ITA) 6p
Nicolai Sehested (DEN) 4p
Taylor Canfield (USA) 4p
Mathieu Richard (FRA) 4p
Björn Hansen (SWE) 4p
David Gilmour (AUS) 4p
Joachim Aschenbrenner (DEN) 3,5 p
Magnus Holmberg (SWE) 2p
Viktor Ogeman (SWE) 1p
Ed Baird (USA) 1p
Johnie Berntsson (SWE) 0,5 p
Stena Match Cup Sweden seglas från den 30 juni till 5 juli. Från måndag till torsdag seglas en grundomgång och under fredagen kvartsfinaler. På lördagen den 5 juli avgörs regattan med semifinaler och en rafflande finalmatch.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Bilden:
Efter en svag lyckades Hansen Sailing Team precis som i fjol hitta segerflytet under den andra dagens seglingar i Stena Match Cup Sweden. Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.

När årets Nostalgia Festival slog upp portarna för trettonde året i rad lördagen den 28 juni, slutade regnet som inlett morgonen att falla. Molnen höll sig visserligen envist kvar under dagen, men de 8.400 besökarna slapp i alla fall bli våta. Bästa båtekipage blev Lasse Snyggs Realloy Pilen från 1954.

– Vi är mycket nöjda med årets Nostalgia Festival, säger Camilla Sjöberg, vd på Albinsson & Sjöberg som står bakom evenemanget.

Under dagen kunde man beskåda de tio finalisterna till Sveriges snyggaste bil, som arrangeras av tidningen Bilsport Classic. Vann gjorde en LaSalle Coupé från 1940, ägd av Bengt-Erik Holmberg i Iggesund. Han var även den av de tio finalisterna som hade kört längst.

– Cirka 80 mil enkel resa, men det är en ren njutning då bilen går så fantastiskt fint, säger Bengan som han kallas där hemma.

Bilmärket LaSalle var en lågprisversion av Cadillac och tillverkades mellan 1927 och 1940.

– Min bil kanske ser original ut, men under skalet är det moderna prylar. Motorn är en Chevrolet V8 från 1989 och kraften till bakhjulen går via en 4-stegad automatlåda. Men en LaSalle Coupé är mycket ovanlig och därför har jag sparat alla originaldelar, säger Bengan.

LaSallen och ytterligare fyra bilar får följa med till Oslo Motor Show i oktober där utmanare från Danmark och Norge gör upp om titeln Skandinaviens Flotteste bil.

Till årets Concours de Charme hade fler bilar än vanligt anmält sig, så de 15 som fick chansen att charma juryn höll genomgående mycket hög kvalitet. Vann gjorde Kent Törnqvist med sin Plymouth från 1939 följd av Marianne Waplan med en Jaguar E-type från 1968 och Ingemar Andersson med en Mercury 1946.

I år hade Nostalgia Festival utökats med ytterligare en scen där en modeshow med inspiration från 40-, 50- och 60-talen visades upp av charmiga modeller som bjöd på sig själva till publikens stora jubel. På samma scen underhöll även Cherry Tess and her Rythm Sparks med en härlig rockabilly-show.

Från stora scenen drog Sten och Stanley ner rungande applåder när de blandade sina egna otaliga örhängen med andra populära hitlåtar. En mer oväntad artist var Bottleneck John, som bjöd på härlig blues, ackompanjerad av en gammal traktor!

Tidningen Allers ställde ut en parad med 15 bilar från slutet av 1940-talet som skapade många nostalgiska minnen hos besökarna. Publiken fick rösta på vilken bil som var mest charmfull, och vann gjorde Håkan Losbrants Flying Standard 1000 cc, 1946, från Ronneby.

Från dammen kunde man i år även höra en pigg ångvissla från en av de vackra båtar som ställts ut inne i parken, även det ett nytt inslag för året.

– Vi vill rikta ett varmt tack till alla utställare och besökare för att de vill komma och fortsätta sprida en så härlig stämning i den fantastiskt vackra Brunnsparken i Ronneby, säger VD Camilla Sjöberg. Vi tackar även alla funktionärer och samarbetspartners i Ronneby med omnejd för ett gott samarbete kring arrangemanget.

Bildtext: Bengt-Erik Holmbergs LaSalle Coupé från 1940 är Sveriges snyggaste bil 2014.

För mer information kontakta:

Sveriges Snyggaste bil, Projektledare Magnus Karlsson, telefon +46 (0)70-998 55 10

Pressansvarig Nostalgia Festival, Erika Philipson, telefon +46 (0)70-628 80 05

VINNARE VID NOSTALGIA FESTIVAL 2014
Sveriges Snyggaste Bil
1:a pris LaSalle Coupé, 1940, Bengt-Erik Holmberg, Iggesund

Concours de Charme
1:a pris Plymouth, 1939, Kent Törnqvist
2:a pris Jaguar E-type 1968, Marianne Waplan
3:a pris Mercury 1946, Ingemar Andersson

Bästa Kvinnliga Kreation
1:a pris Jeanette Nilsson, Linghem, Standard 8, 1954

Finaste Bil t.o.m. 1954
1:e pris Ford Club Cabriolet, 1937, Anders Hallenberg, Jämjö
2:a pris Ford coupe, 1939, Ronny Gustafsson, Torsås
3:a pris Plymouth coupe, 1937, Björn Winkler, Kallinge

Finaste Bil fr.o.m. 1955
1:e pris Chevrolet Bel Air, 1955, Mats Wallin, Huskvarna
2:a pris Chevrolet Nova, 1966, Lasse Wigh, Vetlanda
3:a pris Volvo Duett, 1961, Magnus Persson, Ingelstad

Finaste Moped och Scooter
1:e pris Rex Monza TT, 1966, Göran Martinsson, Laholm
2:a pris Pusch Lyx, 1962, Göran Martinsson, Laholm
3:a pris Monark La Stranda, 1960, Göran Martinsson, Laholm

Finaste MC/ Veteran
1:e pris Husqvarna Moto Reve, 1914, Jan-Åke Arvidsson, Hammenhög
2:a pris Husqvarna 1000 kubik, 1932, Bo Jägerbrink, Ålem
3:a pris Husqvarna 282 Silverpil, 1955, Göran Olofsson, Påskallavik

MC-klassiker
1:e pris Honda 750 CC, 1969, Bo-Göran Fredin, Hässleholm
2:a pris Honda CB 77, 1964, Dan Hafmar, Värnamo
3:a pris Honda CR 750, 1971, Bo-Göran Fredin, Hässleholm

Ovanligaste bil
1:a pris Armstrong Siddeley Hurricane, 1946, Ola Malm, Falun

Woodyman, Christofer Willhans, eget pris
1:a pris Brough Superior SS100, 1939, Arne Hermansson

Peoples Choice Tvåhjuling
1:a pris Husqvarna Moto Reve, 1914, Jan-Åke Arvidsson, Hammenhög

Peoples Choice Bil
1:a pris Excalibur Phaeton, 1984, Stefan Andréasson, Rönninge

Bästa klubb
1:e pris Svenska VW veteranerna

Long Distance
1:a pris Lars Jonsson, Mallorca, Spanien, Lotus, 1987

Bästa båtekipage
1:a pris Realloy Pilen, 1954, Lasse Snygg, Sjömarken

Klassiska Båtar Specialpris
1:a pris Greta Carl Plym, 1928, Bosse Fränngård, Stockholm

Allers Bilparad
1:a pris Flying Standard 1000 cc,1946, Håkan Losbrant, Ronneby
2:a pris Volkswagen,1950, Håkan Svensson, Asarum
3:e pris Chevrolet Convertible, 1948, Lars Olsson, Karlshamn

John Buck Special Award
1:a pris Willys Coupe, 1941, Thomas Bengtsson, Jönköping

GKSS-seglarna Julia Carlsson och Emil Bengtsson hamnade båda högst upp på pallen i klasserna Laser Radial respektive Laser Standard när Junior SM avgjordes på Bosön, Lidingö i helgen.

Tävlingen karakteriserades av lätta vindar och allmänt svårseglade förhållanden. Både Emil och Julia seglade stabilt och undvek onödiga risker. Emil vann med god marginal i Standardklassen men för Julias del var
kampen desto tajtare, GKSS-seglaren Lovisa Karlsson slutade på samma poäng.

Klart är att både Julia och Emil är värdiga vinnare.
På den berömda frågan “hur känns det”? svarade Emil: Det är väldigt roligt att få vinna mitt sista junior SM, jag har varit nära flera gånger tidigare men har inte fått till det lilla sista. Det är alltid svårt att vinna. Väldigt skönt vart det och riktigt
roligt! Nu ska jag hem och vila lite efter en väldigt intensiv period med EM, Kieler Woche och nu JSM direkt efter varandra. Förhoppningsvis kommer segern kännas
ännu bättre när den fått sjunka in lite.

GKSS representerades även av ett flertal seglare i både i laser och 29:er.

Måns Holmberg och Oskar Kranz i Laser Radial som slutade på 7:e respektive 13:e plats.

Klara Wester kom på 5:e plats Laser Radial tjej och Kajsa Mattsson blev 11:a i samma klass.

John Diedrichs Laser och Simon Karlsson slutade på 10:e respektive 12:e i Laser Standard.

I 29:er klassen seglade Gustav Theander och Felicia Berglund (GKSS/STOSS) som slutade på en snöplig 4e plats. De två 29:er seglarna Olle Lindbom och Hugo
Westberg kom på 5e plats.

Foto: Jacob Lundqvist.

Nu finns två nya winchmodeller hos Andersen; 34ST och 50ST. Finns som två versioner, antingen som ”Full Stainless” där hela winchens ytterhölje är i rostfritt eller som ”Standard” med topp och bottenring i svart plast.

34ST har samma yttermått som 28ST och har låg utväxling på första växeln för snabbt trim och en kraftutväxling på 33.8 : 1 på andra växeln. Mer kraft med mindre muskelstyrka gör 34ST till ett bra alternativ om en 28ST känns underdimensionerad och en 40ST känns onödigt stor. Lämplig som genuawinch på båtar 30- 33 fot och fallwinch på båtar 34-36 fot.

50ST har samma yttermått som 46ST, men med extra kraft på andra växeln med en kraftutväxling på 49.3 : 1. Ett bra alternativ mitt mellan 46ST och 52ST som genuawinch på båtar 39-42 fot eller som fallwinch på båtar 40-46 fot. Den låga vikten på 7,8 kg gör den dessutom lättare än motsvarande kromade winchar på marknaden och även de flesta i aluminium.

Info: www.navinordic.com

Idag inleds grundomgången av Stena Match Cup Sweden och nu startar årets stora seglingsfest på Marstrand. Världseliten är samlad och fyra svenska hemmafavoriter kommer att slåss för att ta sig till helgens finalseglingar.

Stena Match Cup Sweden är den andra av sju deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Regattan inleds med en Round Robin där alla möter alla i var sin match och de åtta lag som samlar flest segrar och poäng tar sig vidare till nästa steg i tävlingen. Där möts lagen i bäst av fem matcher i kvartsfinaler, semifinaler och finalen som seglas på lördag.

Bland de 14 lag som kommit till Marstrand finns fyra svenska lag. Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team har tagit som längst tagit sig till kvartsfinal tidigare på Marstrand men nu vill de nå längre.

– Vi siktar på att stanna kvar så länge vi kan i tävlingen, komma längre än vad vi gjort tidigare och nå till semifinal. Väl är där kan vad som helst hända. Vi har seglat på Marstrand i många år och vi vet vad vi gjort bra men också vilka detaljer som vi fallit på förut. Om vi seglar på topp kan vi vinna över alla lag i startfältet, säger Johnie Berntsson.

Magnus Holmberg var initiativtagare till att starta tävlingen på marstrand för 20 år sedan och är en av Sveriges mest framgångsrika seglare. Idrottskarriären lades på hyllan 2010 men nu gör han comeback för att fira jubileet med fyra av fem besättningsmän som var med i det lag som han vann världscupen med 2001.

– Det är svårt att veta exakt var vi står jämfört med de andra men det har gått bättre och bättre för oss under hela våren. Om vi ska få ett bra resultat måste vi utvecklas för varje match men framförallt ä det väldigt roligt att vara tillbaks på arenan, säger Magnus Holmberg.

Viktor Ogeman och hans unga GKSS-lag kvalificerade sig till Stena Match Cup Sweden genom GKSS Spring Cup i maj. Teamet har klättrat stadigt på den internationella rankinglistan det senaste året och är laddade inför att ta sig an eliten.

– Det är de absolut bästa lagen i världen som vi ställs mot och självklart är det en stor utmaning, men också en chans för oss att visa vad vi kan mot riktigt hårt motstånd. Vårt första mål är att ta oss till kvartsfinal, säger Viktor Ogeman.

Björn Hansen och hans Hansen Sailing Team är regerande mästare på Marstrand och har i år chans att ta hem sin tredje raka titel i tävlingen. Endast legenden Peter Gilmour har lyckats med ett hattrick i Stena Match Cup Sweden tidigare men Hansen känner ingen press.

– Vi ger oss in i tävlingen med en avslappnad känsla. Vi ser fram emot en rolig vecka men inser att det kommer bli långt ifrån enkelt att ta hem en seger i rad. Att lyckas med det skulle betyda ofantligt mycket rent egomässigt men också ge oss en bra möjlighet att vara med och slåss om VM-titeln i slutet av säsongen.

Bland de internationella elitlagen som ger sig in i tävlingen finn bland andra britten Ian Williams som har fyra VM-titlar i bagaget. Han leder också världscupen efter segern i Match Race Germany i maj.

– Vi har haft en väldigt stark besättning under flera år men allt handlar om att vara som bäst när det gäller. Vi vann i Tyskland även förra året men fick sedan ett dåligt resultat i Sverige, vi vet nu att vi måste behålla fokus för att prestera på topp i veckan, säger Williams.

Dagens seglingar pågår klockan 0930-1700 på Marstrands spektakulära Race Arena.

Bilden:
Magnus Holmberg och hans Team Polarbröd träningsseglar under söndagen inför starten av Stena Match Cup Sweden 2014 Foto: Dan Ljungsvik/SMCS

Startuppställning Stena Match Cup Sweden 2014
1. Ian Williams (GBR)
2. Björn Hansen (SWE)
3. Phil Robertson (NZL)
4. Keith Swinton (AUS)
5. Taylor Canfield (USA)
6. Francesco Bruni (ITA)
7. David Gilmour (AUS)
8. Mathieu Richard (FRA)
9. Johnie Berntsson (SWE)
10. Magnus Holmberg (SWE)
11. Ed Baird (USA)
12. Nicolai Sehested (DEN)
13. Joachim Aschenbrenner (DEN)
14. Viktor Ogeman (SWE)

Veckoschema Stena Match Cup Sweden 30 juni – 5 juli 2014
Måndag – onsdag: grundomgång
Torsdag: grundomgång och Childhood Race (kändissegling)
Fredag: kvartsfinaler
Lördag: semifinaler och Final

Den inledande dagen av Stena Match Cup Sweden har varit tuff för de fyra svenska lagen i tävlingen. Magnus Holmberg lyckades dock med en skräll i sin öppningsmatch mot Björn Hansen och fortfarande återstår många viktiga poäng att slåss för.

Idag inleddes Stena Match Cup Sweden 2014 och starten för den tjugonde upplagan av tävlingen på Marstrand kunde inte haft bättre förutsättningar med sol och frisk vind på 7 sekundmeter. Tävlingen öppnade med ett svenskderby på morgonen där Magnus Holmberg besegrade Björn Hansen i sin comeback i Stena Match Cup Sweden genom att tvinga de regerande mästarna till ett tidigt straff i starten.

– Det känns kul att vara tillbaka och det har varit en fantastisk dag med fina vindar och bra segling. Vi hade ju hoppats på ett bättre resultat men det var kul att slå Björn som har vunnit här på Marstrand två år i rad, säger Holmberg som lade seglingskarriären åt sidan för fyra år sedan men fick ett wildcard till tävlingens 20-årsjubileum .

Efter den starka starten förlorade Holmberg fem raka matcher och behöver hitta tillbaks till vinnarformen för att ha en chans att nå kvartsfinal.

– Ett och annat misstag får man räkna med men vi har kämpat bra och vi ska bara fortsätta utvecklas och bli bättre.

Björn Hansens lag förlorade även sin andra match men lyckades revanschera sig med en seger mot Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team i sitt tredje och sista race för dagen. Johnie Berntsson har vunnit en av fem matcher.

– Vi hade en riktig rysarmatch mot Mathieu Richard där protestflaggorna flög och straffen haglade. Extra roligt var det ju att vi vann den matchen men annars har det gått lite motigt. Vi seglar bra och grabbarna gör ett fantastiskt jobb ombord men jag måste se till att vi inte drar på oss för många straff i fortsättningen, säger Johnie Berntsson.

Phil Robertson (NZL) och Keith Swinton (AUS) är de skeppare som öppnat bäst och deras båda lag är obesegrade efter fem matcher. De ligger i delad ledning tätt följda av britten Ian Williams som också har fem poäng men som fick se besegrad i sin match mot skepparen Joachim Aschenbrenner och hans unga danska lag. GKSS-laget med Viktor Ogeman som skeppare väntar fortfarande på sin första poäng.

Stena Match Cup Sweden seglas från den 30 juni till 5 juli. Från måndag till torsdag seglas en grundomgång och under fredagen kvartsfinaler. På lördagen den 5 juli avgörs regattan med de semifinaler och en rafflande finalmatch.

Bilden:
Magnus Holmbergs Team Polarbröd seglar mot Hansen Sailing Team i Stena Match Cup Sweden 2014 Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.

Ställning i Stena Match Cup Sweden efter dag 1
1. Keith Swinton (AUS) 5p
2. Phil Robertson (NZL) 5p
3. Ian Williams (GBR) 5p
4. Francesco Bruni (ITA) 3p
5. Nicolai Sehested (DEN) 3p
6. Björn Hansen (SWE) 1p
7. Mathieu Richard (FRA) 1p
8. Magnus Holmberg (SWE) 1p
9. Ed Baird (USA) 1p
10. Joachim Aschenbrenner (DEN) 0,5 p (poängavdrag för kollision mot Williams)
11. Johnie Berntsson (SWE) 0,5 p (poängavdrag för kollision mot Swinton)
12. Viktor Ogeman (SWE) 0p
13. Taylor Canfield (USA) 0
14. David Gilmour (AUS) 0p

För 77:e gången startade den anrika kappseglingen runt Gotland på söndagseftermiddagen. Närmare 300 båtar lämnade Stockholms ström för att segla den 350 nautiska mil långa havskappseglingen – ÅF Offshore Race.

– Med nuvarande väderutsikter blir årets tävling en riktig utmaning, säger Fredrik Feldreich tävlingsledare för 24:e året i rad.

Men inte på grund av tuffa förhållanden. Utan tvärt om.

– Vindarna är lätta och växlande. Det ställer större krav på besättningens psykiska förmåga än på deras fysiska, säger Fredrik Feldreich.

I årets tävling deltar 40 utländska båtar från totalt tio länder.

– Det här är norra Europas största havskappsegling och den mest klassiska, säger Fredrik Feldreich.

Sedan fyra år går starten från Stockholms ström, mitt inne i centrum. 100 000–tals åskådare får nu chansen att se alltifrån fullblodsracers till familjeseglare ge sig ut på det stora äventyret.

De snabbaste båtarna väntas siktas vid målet utanför Sandhamn någon gång sent måndag kväll. Men för de flesta tar seglatsen betydligt längre tid än så. Med rådande väderprognos kan det dröja till torsdagen…

Foto: Oskar Kihlborg.

Kiel Woche är en av världens största seglingstävlingar med 5 000 deltagare i olika klasser. Björn Allansson gick in i onsdagens avgörande medaljrace som etta, med samma poäng som tvåan och trean.

Det var en “winner takes it all” situation i medaljracet. Björn tog tidigt ledningen och behöll ledningen under hela första varvet. Ett straff tvingade Björn till en straffsväng vilket gjorde att han tappade till tvåa. Men andraplatsen i medaljracet gav också Björn silvret totalt.

– Jag är fantastiskt nöjd med att knipa silvret här i Kiel. Jag har seglat bra och smart hela veckan, det känns skönt att allt hårt arbete ger utdelning. Kiel Woche är en av de mest prestigefyllda tävlingarna vi har i segling, så att ta medalj här rankar jag högt, säger Björn Allansson.

– Jag tycker Björn har visat under hela våren att han lyft sig till en ny nivå. Kielreggattan är ytterligare ett bevis för detta. Mycket träning med bra struktur ligger bakom Björns framgångar, säger GKSS chefstränare Thomas Rahm.

Nästa tävling för Björn Allansson är För-OS i Rio i augusti.

Nostalgia Festival äger i år rum lördagen den 28 juni i Ronneby Brunnspark. Nytt för i år är att det blir en tidsenlig modevisning där modet från 40-, 50- och 60-talen presenteras. Publiken får hänga med på en nostalgisk resa i kläder och frisyrer som kvinnor, män och barn visar upp.

Sten & Stanley står för musikunderhållningen på stora scenen. Det finns också en ny scen i år. Där ska Cherry Tess and Her Rhythm Sparks köra två härliga spelningar under dagen.

I vanlig ordning kommer den ärofyllda tävlingen ”Sveriges Snyggaste Bil” att avgöras och familjeshowen Concours de Charme äga rum. I år är det rekordmånga anmälningar till Concours de Charme. De tävlande gör allt för att överträffa varandra med tidstypiska kläder som matchar deras fordon. De blir bedömda av en eminent och sakkunnig jury som består av Blekinges f.d. landshövding Ingegerd Wärnersson, Allers chefredaktör Lotta Hylander, mediemannen och bilentusiasten Kenneth Andrén, den världsberömde racerföraren Rickard Rydell och ägaren till och promotorn för tre av USA:s största bilutställningar, John Buck.

Dessutom är veckotidningen Allers på plats tillsammans med Den Stora Bilparaden vars bilar för första gången tävlar live. Vid lilla scenen gör 15 bilar från 1946-50 upp om vilken som är mest charmfull. Nytt för i år är även att dammen fylls med klassiska båtar för att ge parken en ännu mer nostalgisk inramning.

Skärgården är det svenska sommarlandskapet framför andra. Ingen annan miljö väcker lika varma känslor hos så många. Författaren Viveca Sten har gjort succé i hela Europa med sina deckare från Sandhamn. Nu har hon skapat en matbok som också är en berättelse om livet i havsbandet – en upplevelsebok fylld av solvarma klippor, friska vindar och öppet hav. Hon tar oss med till ytterskärgårdens vackraste öar där vi möter spännande människor som alla älskar mat.

Med värme och nyfikenhet skildrar Viveca Sten öbornas tillvaro på utskären – samtidigt som hon njuter av deras kokkonst. Här bjuds på en rik och varierad kost, till exempel primörer med smaksatt smör, tryffelbakade svartrötter med lins- och äppelsallad, snabbgravad halstrad sik, älgfärsbiffar, pinnbröd och gubbröra eller wienerflundra.

Navet i berättelsen är Sandhamn, den ö där Viveca Sten själv har tillbringat varje sommar sedan hon var liten. Här bjuder hon på klassiskt fikabord med bland annat blåbärsbullar, nötbanankaka och chokladpunschrulle. Boken avslutas med en traditionell kräftskiva på hennes egen brygga.

Bilderna från skärgården är tagna av fotografen Jeppe Wikström medan de läckra matbilderna är tagna av fotografen Lina Eriksson.

Den svenska havskappseglaren Martin Strömberg kommer att delta i Volvo Ocean Race 2014-15 med det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Efter segern i den senaste upplagan av jordenruntkappseglingen är han tillbaks i tävlingen för tredje gången. Tävlingen startar i Alicante i oktober och avslutas med målgång i Martins hemstad Göteborg i juni 2015.

Martin Strömberg är den första svenska seglaren som ansluter till ett lag i den kommande upplagan av Volvo Ocean Race och det gör han som vaktkapten för det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Nyheten offentliggjordes idag på en presskonferens i Lorient, Frankrike där Dongfeng Race Team presenterade sin besättning som ska segla Volvo Ocean Race 2014-15.

32-åringen Martin Strömberg är uppväxt på Orust men bor nu i Göteborg och är en mycket meriterad havskappseglare med två omgångar av Volvo Ocean Race bakom sig. Han började 2008-09 ombord på den nordiska båten Ericsson 3 och hör tillhör den exklusiva gruppen av svenska seglare som vunnit tävlingen efter att han tog hem slutsegern 2011-12 med det franska laget Groupama. Nu återvänder han till ett av världens tuffaste och mest utmanande idrottsevenemang. 


– Jag tycker att tävlingen är fantastisk och att delta i den har alltid varit min dröm. Jag älskar tävlingsmomentet men också den galna delen av tävlingen och att vi gör saker som de allra flesta bara drömmer om. Även en fotbollsspelare som vunnit VM vill ju få chansen att göra det igen, säger Martin Strömberg.

Volvo Ocean Race 2014-15 startar i Alicante, Spanien i oktober och avslutas med en stor målgång i Martins hemstad Göteborg i juni 2015. 


– Det kommer kännas som att vara på väg hem från dess att tävlingen startar. När vi seglade in till Marstrand 2008-09 med Ericsson 3 slutade vi på en dålig placering och jag är sugen på att få revansch. Att segla in med Volvo Ocean Race till Göteborg är en dröm och jag måste bara vinna den sträckan.

Dongfeng Race Team är ett unikt lag som står inför en stor utmaning där de ska utbilda en ny generation av kinesiska havskappseglare. Skepparen Charles Caudelier från Frankrike har tagit ut ett lag med tio seglare där fyra kommer från Kina och aldrig tidigare deltagit i Volvo Ocean Race. Tidigare har endast två kinesiska seglare deltagit i Volvo Ocean Race. Dongfeng Race Team är ett viktigt steg mot att utveckla havskappsegling som sport i världens folkrikaste land och målet är att ha ett lag med enbart kineser i Volvo Ocean Race 2020-21.

Den franska skepparen seglade med Martin på Groupama och handplockade honom personligen för det unika projektet. Han menar att Martins personlighet och erfarenheter passar perfekt för att bygga ett väl fungerande lag utav seglare från olika kulturer och med olika färdigheter.


– Martin har tålamod för att lära ut och är en av de bästa segeltrimmarna jag känner till. Jag letade efter människor som skulle förstå lagets långsiktiga ambition och som osjälviskt kunde bidra till laget. Martin var mitt första val, säger Charles Caudelier.

Under våren har Martin Strömberg tränat med Dongfeng i Kina och varit en del av den träningsprocess som tagit ut kinesiska seglare till laget. Han har även seglat med laget över Atlanten från Newport till Lorient.


– Jag är verkligen optimistisk inför tävlingen och jag skulle aldrig hoppat på om jag inte trodde att vi kunde genomföra den. Vi kommer att behöva lära kineserna mycket under tävlingens gång men killarna som är med är riktigt starka och tillför mycket till laget redan nu, säger Martin.

Förutom de fyra kineserna och Martin Strömberg har fyra fransmän tagits ut till Dongfeng Race Team: Thomas Rouxell, Pascal Bidegorry, Kevin Escoffier och Eric Peron. Sammanlagt består laget av tio seglare inklusive skepparen men under tävlingen tillåts endast åtta besättningsmän plus en Onboard Reporter segla ombord. Caudelier kommer att välja vilka som är med ombord utifrån de färdigheter som krävs på de olika delsträckorna.

Nu återstår drygt tre månader av föreberedelser inför starten. Som vaktkapten har Martin ett stort ansvar ombord och hans uppgift är nu att forma laget tillsammans med Caudelier. 


– På Groupama fanns det också en blandning av olika nationaliteter. Det krävs mycket jobb för att det ska fungera men det är också vad som gör det intressant. Vi måste upptäcka våra olika kulturer och samtidigt smälta samman inför starten av tävlingen. Det är ett arbete under utveckling men det är vad Volvo Ocean Race går ut på. Allt handlar om att lära sig och att fortsätta utvecklas, säger Martin Strömberg och tilläger:

– Det här projektet kommer att bli väldigt intressant och inte bara på grund av de kinesiska seglarna utan också för att alla lag nu använder identiska båtar. Tävlingen handlar nu helt om besättningen och det är en rättvis spelplan för alla.

Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, är väldigt glad över att välkomna en svensk seglare till tävlingen. 


– Martin är en person som jobbar hårt utan att ta så stor plats i rampljuset. Han hör utan tvekan till Sveriges bästa havskappseglare och representerar en ny generation i sporten, säger Frostad som menar att Martins seglingskarriär är olik många andras.

– Han började med ett svensk projekt, gick vidare till ett franskt lag och kommer nu att segla ombord på en kinesisk båt. Att delta i så olika projekt och hela tiden prestera på topp säger mycket om hans personlighet. Många seglare har svårt för att ge sig in i främmande projekt och det är inte många som hade klarat av att göra vad Martin har gjort hittills i sin karriär.

Volvo Ocean Race 2014-15 startar den 4 oktober med ett In-Port Race i Alicante, Spanien och avslutas med målgång i Göteborg juni 2015. Målgången är beräknad till runt den 21 juni och en vecka senare seglas ett avslutande In-Port Race inne i hjärtat av Göteborg.

Dongfeng Race Team:
Charles Caudrelier, Skipper (FRA)
Pascal Bidegorry, Navigator (FRA)
Liu Ming (Leo), Trimmer (CHN)
Thomas Rouxell, Trimmer (FRA)
Martin Strömberg, Pit & Trimmer (SWE)
Jiru Yang (Wolf), Pit (CHN)
Kevin Escoffier, Bowman (FRA)
Jin Hao Chen (Horace), Bowman (CHN)
Eric Peron, Trimmer (FRA)
Cheng Ying Kit (Kit), Trimmer (CHN)
Onboard Reporter (TBC)