nyhetstest

Under våren har Visit Åland satsat på att öka svenskarnas kunskap om vad Åland har att erbjuda. Genom att locka med möjligheten att få namnge en ö i den åländska skärgården har tusentals personer lärt sig mer om Åland via en frågetävling. Uppsalabon Richard Nilsson, som kunde mest om Åland, väljer att döpa ön till Brusholmen, efter sin son Bruce. Namngivningsceremonin äger rum i slutet av juli.

Många som åker på Ålandskryssningar missar chansen att gå i land och upptäcka Ålands naturrikedom. Därför har Visit Åland under våren och sommaren startat en frågetävling, där den som vet mest om Åland vinner odödlighet – genom att få namnge en ö i Ålands skärgård.

Vinnaren av tävlingen är Richard Nilsson från Uppsala, som väljer att döpa ön till Brusholmen.

– Jag tycker att den Åländska skärgården är fantastisk. Jag har släkt som bor på Åland och jag har många fina barndomsminnen därifrån. Det är en plats som ligger nära hjärtat och därför kändes det rätt att döpa ön efter min son Bruce. Sedan tänker jag på havet som brusar. Därför valde jag namnet Brusholmen, säger Richard Nilsson, som vann tävlingen.

– Det är ett väldigt bra namnval, som både är personligt och knyter an till havet. Vi välkomnar Richard Nilsson med familj hit på namngivningsceremonin, och ser fram emot att ta med dem på en expeditionsresa med utgångspunkt från öns koordinater, säger Lotta Berner-Sjölund, vd på Visit Åland.

Odödlighet på koordinaterna 60°08’ 56.83’ ’N 20°19’ 49.23’ ’E

Ön, som efter namngivningsceremonin i slutet av juli, kommer att bära namnet ”Brusholmen” är belägen på koordinaterna 60°08’ 56.83’ ’N 20°19’ 49.23’ ’E i Ålands unika skärgård. Där, mitt ibland ca 2700 öar och rödsprängda klippor, finns det obegränsat med naturupplevelser som bara väntar på att upptäckas.

För 32 år sedan presenterades Diva 39, en båt som var trendsättande i många avseenden. Den var en av de första lättdeplacementsbåtarna för familjesegling, den seglade om de flesta rena kappseglingsbåtarna för tiden och den hade ett attraktivt pris. Så sent som 2011 vann den allra först byggda Diva 39 sin klass på Gotland Runt. 1986 presenterades Diva 35, vilken var en av de första seriebyggda båtarna i avancerade kevlar-kompositmaterial. En familjebåt med för ett tiden extremt högt Lys-tal på 1,25. Nu presenteras nya Diva 40.

Pressmeddelande:

– Med nya Diva 40 vill vi fortsätta Diva-traditionen att bidra med innovationer till båtlivet. Vår fasta övertygelse är att en ny båt skall tillföra något till marknaden – och inte bara vara en ny båt i raden av ett allt mer likriktat utbud, säger konstruktören, Bernt Lindquist.

Några exempel på tidigare Diva innovationer är: Föregångare när det gäller lättdeplacementkonstruktioner och skrovformer med långa seglande linjer. Moderna skrovformer med upprätta stävar och rak akter. Invändigt genomarbetade lösningar för form och funktion. Nedsänkt förstagsrulle. Självslående focksystem. Fasta sittbrunnsbord. Dörrar i stället för nedgångsluckor, växlade storskot, vinschar och funktioner vid rorsmansplatsen, Ventiler i sittbrunnsskottet. Inbyggda fenderhållare.

– Med den nya generationen Diva introducerar vi ett flertal nya innovationer och lösningar som kommer göra båtlivet enklare, trivsammare och inte minst snabbare!

Diva har alltid haft en egen karaktär. En egen design baserad på nyttan för seglare. Den nya generationen Diva är inget undantag. Den exteriöra designen utstrålar en modern dynamik med designelement från klassisk båtform. En sober, ren design enligt Skandinaviskt tradition.

– Inredningen har en helt ny typ av layout som vi döpt till ”Open Space Layout”. Grundliga studier av rörelsemönster i båten har resulterat i en båt där kommunikationsvägar i inredningen har legat till grund för prioriteringen av funktionerna ombord. Placering av det längsgående pentryt brukar normalt vara centralt i båten men med Open Space placeras det akterut vilket frigör utrymme och ger mer arbetsyta. Placeringen ger också en köks-ö vilket rymmer både extra utrymme för köksredskap men även kylbox. Hela inredningen öppnas upp och funktioner som tidigare delats upp av L-pentryn och U-soffor blir nu lättillgängliga. Det ger en mer öppen, ljus och trivsam inredning där samvaro blir enklare och rörelse mellan funktioner underlättas, säger Bernt Lindquist.

Moderna verktyg för konstruktion och tillverkning öppnar nya möjligheter att förverkliga exakt det man föresatt sig. I utvecklingsarbetet har vi jämfört fem olika kandidat-skrov som sedan justerats i upp till 4 versioner. Genom avancerade datakörningar kan olika egenskaper jämföras och utvärderas. Det vinnande skrovet har varit det snabbaste under varierande förhållanden och har framförallt bäst kryssegenskaper. Trots allt tillbringas ungefär 60% – 70% av seglad tid på kryss. Båtarna har även genomgått optimering i routingprogram med verklig väderdata för att finna seglade tider både på bana och havskappseglingar. Det har sedan justerats till beräknad tid under olika respitsystem och jämförts för att utvärdera olika konfigurationers påverkan på mättal.
Dimensionering och strukturell uppbyggnad har gjorts i samarbete med Composites Consulting Group och Diab Group. Genom att redan i designstadiet optimera båtens konstruktion för den valda tillverkningsmetoden kan vi åstadkomma optimerade laminat och behöver inte använda tunga och onödiga innerliners. Den nya generationens Diva är vacuuminjicerade med skumkärna för lägsta vikt och bästa strukturella egenskaper. Optimala kölar och roder utvecklas tillsammans med den mycket meriterade Kåre Ljung, känd från bland annat America’s Cup, Volvo Ocean Race och många flerskrovsprojekt.

Diva Yachts byggs i egen fabrik vilket ger oss möjligheter att utforma båtarna enligt kundens specifika önskemål. Den finns med två grundalternativ för inredningen.

Tekniska data
LOA 12,20 m
LWL 11,15 m
Bredd 3,80 m
Djup 2,15 m
Depl, ca 7 000 kg
Ballast , ca 2 500 kg
Stor, ca 56,6 kvm
Fock, ca 37,1 kvm
Spi, ca 140 kvm
Design: Alfa Yacht Design, Bernt Lindquist
Konstruktion: Composites Consulting Group
Köl och roder: Kåre Ljung
Pris: Grundpris från 2 055 000 kr
Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Jonas B 18:03:06 2014-07-09

Mycket glädjande att en Svensk leverantör förmår att göra en modern design.

Svenska forskaren Johan Rönnby har tilldelats finansiering av National Geographic Society för hans utforskning av skeppsvraket Mars (även känd som ”Mars – Makalös”), det svenska krigsfartyget som sänktes i Östersjön 1564. Rönnbys projekt, “The Maritime Battlefield of Mars (1564),” är det 100:e projektet att få finansiering från National Geographics Global Exploration Fund som tilldelar forskningsstöd till forskare från norra Europa, inklusive Sverige.

Johan Rönnby är professor i marinarkeologi vid Södertörns högskola, ansvarig för Maritime Archaeological Research Institute (MARIS) och professionell dykare. Han utforskar det väl bevarade vraket och dess närmiljö på Östersjöns botten där Kung Erik den XIV:s spektakulära 2000 ton tunga flaggskepp Mars sjönk. År 1564 gick Mars under vid ett brutalt och blodigt slag med den danska och tyska flottan från Lübeck.

Den svenska dykargruppen ledd av bröderna Richard och Ingemar Lundgren från företaget Ocean Discovery, lokaliserade Mars år 2011. Vraket hittades på 75 meters djup på Östersjöns botten, 12 nautiska mil sydöst om Öland. Mars var ett av sin tids största fartyg på Östersjön med sina 130 kanoner och en besättning på 600 man.

“Jag och teamet är stolt över att ha fått finansiering från National Geographic” säger Professor Johan Rönnby. “National Geographics stöd möjliggör utvidgning av forskningsområdet runt Mars vraket och kan bidra till vår kunskap om det historiska slaget och kan leda till nya spännande upptäckter.”

Enligt Rönnby har Östersjöns kalla, bräckta vatten bidragit till att Mars är så väl bevarat. Rönnby planerar att utforska vraket och dess närmiljö som kan belysa havets och flottans historia och krigsskeppets betydelse. Fältarbetet börjar i juni 2015.

“Vi är mycket glada att vi kan stödja detta projekt speciellt då Mars har haftenhistorisk betydelse för Sverige,” säger Joakim Mörnefält, vd för National Geographics vetenskapliga forskningsprogram i Europa. “Detta projekt är ett exempel på vårt engagemang att främja lokala forskare och hjälpa dem dela sina spännande projekt med resten av världen.”

Rönnby har också fått stöd från National Geographic Society/Waitts Grant Program för att skanna av hela Mars vraket nu i sommar. Med hjälp av skanningen kan teamet återskapa en virtuell bild av Mars och de ska använda sig av en ny 3D teknologi för undervattensfotografi.

National Geographics Global Exploration Fund, Northern Europe, får stöd från Svenska Postkodlotteriet. Programmet administreras av National Geographics kontor i Stockholm och finansierar och stödjer fältbaserad forskning, miljövårdsprojekt och expeditioner ledda av personer bosatta i Belgien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Island, Lettland, Litauen, Poland, Norge, Sverige, Nederländerna, England och Irland. För mer information: http://www.nationalgeographic.org/Europe.

Projektet är ett samarbete mellan Södertörns högskola, Försvarshögskolan, Ocean Discovery, Marin Mätteknik AB, Deep Sea Productions och Västerviks Museum.

Om National Geographic Society
National Geographic Society är en av världens största ideella organisationer som arbetar för att främja vetenskap och undervisning. Organisationen strävar efter att fullfölja sin globala agenda genom att ge stöd åt forskning, upptäckter, undervisning samt djur- och naturvård. Sedan 1888 har organisationen gett stöd åt 11 000 projekt. Genom dessa aktiviteter och mediaplatformer når organisationen varje månad ut till mer än 500 miljoner människor runt om i världen med syftet att ge ”inspiration till att ta vara på världen”.

Info: http://www.nationalgeographic.org/Europe

Sommaralgblomningen i Östersjön kommer i genomsnitt nära tre veckor tidigare i dag än för 35 år sedan visar en studie som publiceras i Biogeosciences.

Tidsförskjutningen har ansetts vara en trolig framtida effekt av klimatförändringen, men tycks nu alltså redan vara här.

Det är med hjälp av satellitbilder från perioden 1979-2013 som forskare vid Stockholms universitet och Scripps Institution of Oceanography kan visa att ytansamlingar av cyanobakterier (blågröna alger) i Östersjön uppträder allt tidigare på sommaren. Ytansamlingarnas tyngdpunkt låg omkring den 8 augusti i början av perioden. Gradvis har tyngdpunkten förflyttats och idag ligger den omkring den 19 juli – nästan tre veckor tidigare.

– Ytansamlingarna domineras av den giftiga cyanobakterien Nodularia spumigena. När de driver i land kan de förstöra badmöjligheter och i värsta fall förgifta djur, till exempel har hundar dött. Nu berörs alltså industrisemestern mer än tidigare av dessa obehagliga ytansamlingar, säger Ragnar Elmgren vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik samt Östersjöcentrum, Stockholms universitet.

I studien har forskarna lagt samman observationer från en rad satelliter med olika känslighet. Genom att jämföra olika satelliters resultat under perioder då minst två typer fungerat samtidigt har satelliterna kalibrerats så att man fått en tillförlitlig tidsserie på 35 år.

– Resultaten visar god överensstämmelse med observation från fartyg, men då ytansamlingarna är mycket ojämt fördelade över Östersjön ger inte fartygsobservationer någon bra helhetsbild av deras fördelning. För det krävs fjärranalys, företrädesvis med hjälp av satelliter, säger Ragnar Elmgren.

Studien visar även att ytansamlingarna var större under senare halvan av studieperioden än under den första. Detta oavsett om man under juli-augusti räknar den genomsnittligt täckta andelen av Östersjöns yta eller den andel som varit täckt någon gång. Det är även känt sedan tidigare att vattnet i Östersjön idag värms snabbare på våren och har blivit någon grad varmare under sommaren samt att vårblomningen av växtplankton kommer tidigare. Forskarna kan dock ännu inte förklara exakt varför ytansamlingarna nu uppträder tidigare.

– Att ytansamlingarna blivit tidigare och större kan dels tänkas bero på att den sorts cyanobakterier som dominerar i ytansamlingarna ökat och dels på att vädret oftare är lugnt så att de flyter upp till ytan. Forskningen som förväntas ge förklaringarna startade när tidsserien ställts samman, och ingår i Stockholms universitets satsning på forskning om ekosystembaserad förvaltning av Östersjön, säger Ragnar Elmgren.

Den allmänna diskussionen om klimatförändringar gäller ofta hur klimatet och därmed naturen kommer att ändras i framtiden.

– Dessa förutsägelser gäller ofta långt fram i tiden och grundas på komplicerade klimatmodeller med stora osäkerheter. De framstår därför för många som så osäkra att man inte behöver bry sig. Våra resultat understryker att effekter klimatförändringen inte bara är något som kan hända i en avlägsen framtid, vi kan se dem redan nu, avslutar Ragnar Elmgren.

Både Team Alvimedica och det nya spanska laget presenterade idag nya lagmedlemmar och sammanlagt har åtta nya besättningsmän anslutit till lagen.

Det spanska laget, som ännu inte presenterat sin titelsponsor, bestod sedan tidigare av spanjorerna Martínez och Xabi Fernández. De får nu sällskap av sina landsmän Rafa Trujillo och Antonio ‘Neti’ Cuervas-Mons samt Nicolas Lunven från Frankrike.

Team Alvimedica har tagit ut Alberto Bolzan (ITA), Nick Dana (USA), Will Oxley (AUS) och de båda nyzeeländarna Ryan Houston och Dave Swete. Amerikanen Amory Ross kommer att vara lagets Onboard Reporter.

Nu tar de plats ombord med skepparen Charlie Enright och Mark Towill som startade laget tillsammans. Laget behöver nu bara fylla ytterligare en plats ombord innan de har fullt manskap för att starta Volvo Ocean Race i oktober.

Team Alvimedicas rekryteringar visar att de håller fast vid ambitionen att ha en ung besättning där seglarna är högst i tidiga 30-årsåldern. Det enda undantaget är Will Oxley, 49 år, som har en lång erfarenhet av att havskappsegling och varit navigatör i två tidigare upplagor av Volvo Ocean Race.

32-åringen Bolzan är nybörjare i tävlingen men har fyra världsmästerskap bland meriterna. Han är hittills den enda italienska seglaren som anslutit till något lag i den kommande upplagan av Volvo Ocean Race. De återstående fyra seglarna deltog alla i den senaste omgången av tävlingen, även Nick Dana som var OBR för Abu Dhabi Ocean Racing i Volvo Ocean Race 2011-12. Amory Ross var då OBR för Puma.

Enright, Dana och Ross kommer alla från Rhode Island som kommer att ta emot Volvo Ocean Race 2015 med ett hamnstopp i Newport i maj nästa år.

– När laget endast består av åtta seglare är varje roll ombord oerhört viktig. Att vara en skicklig seglare är den huvudsakliga kvalifikationen men det är lika viktigt med lagkänsla och förmåga att arbete med andra på en mycket begränsad yta när man seglar 38 000 sjömil runt jorden, säger Charlie Enright och fortsätter:

– För att nå bra resultat på havet behöver vi en grupp som samarbetar och som ser efter varandras hälsa och säkerhet i utmanande förhållanden.

Näst på tur för Team Alvimedica står en segling över Atlanten från Newport till Storbritannien.

När Neti Cuervas-Mons, som bara är 32 år gammal, nu blir en del av det spanska lag som presenterades för tre veckor sedan ser han fram emot sitt tredje Volvo Ocean Race. En stor förändring för honom är dock att hans ansvarområde sträcker sig långt utanför bara seglingen.

– Förutom att ha en nycklroll ombord kommer han att ansvara för masten och allt som hissas på den. Dessutom kommer han att träna upp de unga seglarna som är under 30 år och andra i laget, säger Xabi Fernández.

Rafa Trujillo från Cadiz är en fyrfaldig olympier och vann silver i Aten 2004. Han har även deltagit i America’s Cup men gör nu sitt första Volvo Ocean Race.

– Nico är en väldigt ung seglare och en mycket duktig navigatör. I den här upplagan av Volvo Ocean Race kommer vi att behöva satsa ännu hårdare än tidigare eftersom alla båtar är likadana och det förändrar navigatörens roll. Samtidigt som Nico är ansvarig för navigering är han också en rorsman och trimmare som i kritiska lägen kan hjälpa till uppe på däck, säger Fernández.

Samarbete gav vinst i Sveriges största tävling för den som vill utveckla sin affärsidé och starta företag. Forskare vid Göteborgs universitet har nu tillsammans med affärsutvecklare från Chalmers framställt en algolja som kan användas som biobränsle.

Swedish Algae Factory heter företaget som kammade hem vinsten i tävlingskategori Miljö & Energi nyligen i Venture Cup i Umeå. Forskarna i företaget har upptäckt en ny typ av alg som trivs optimalt i nordiska förhållanden och växer dygnet runt. Forskningsledare är marinbiologen Angela Wulff.

– Den här algen växer både dag och natt i kyligt klimat till skillnad från andra algarter som kräver höga temperaturer och mycket solljus, säger Angela Wulff, professor vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Stort intresse från branschen
Redan är flera företag intresserade av produkten som än så länge framställs i småskalig produktion i samarbete med ett EU-projekt där Swedish Algae Factory tillsammans med samarbetspartner testar olika odlingsmetoder med bland annat biofilm och plastsystem.

– Alger tillsätts och odlas i odlingssystem. Vi häller i en mängd alger som förökar sig och tillväxer. Vi försöker minimera energitillförseln och använda så naturliga system som möjligt som solljus och befintlig temperatur, säger Angela Wulff.

Alger som drivmedel
Precis som alla växter tar algerna upp koldioxid men tillskillnad från andra drivmedel är nettoutsläppet av koldioxid noll.

– Vi släpper ut för mycket koldioxid och transportsektorn är största boven. Alger passar dessutom in i dagens infrastruktur, växer snabbt och konkurrerar inte med odlingsbar mark, säger Angela Wulff.

Avfallsvatten kan användas i processen och som en bonus renas avfallsvatten, kisel produceras och alger blir i slutändan råolja och drivmedel.

Anders Torstensson och Mikael Hedblom, båda vid Göteborgs universitet, står tillsammans med Angela Wulff för forskningen i Swedish Algae Factory. Affärsutvecklare är Hannes Livian och vd Sofie Allert, båda nyligen examinerade mastersstudenter från Chalmers.

Foto algolja: Mikael Hedblom

Nu kan Ni se Göteborg från vattnet på egen köl. Hyr en Turval. Yachtcharter Göteborg har i många år hyrt ut stora segel och motorbåtar i Göteborg och Bohuslän men tar nu ett nytt, efterlängtat grepp.

Yachtcharter Göteborg hyr ut små lättkörda motorbåtar försightseeing i Göteborg, där kunden bestämmer hur han eller hon vill köra och vill se. Båtarna är mycket sjösäkra, osänkbara och utrustade med en utombordare på 6 hk.

Har du tur kan du se världens största containerfartyg lasta och lossa. Att se de över 400 m långa båtarna på nära håll är en syn man inte glömmer i första taget.

Man kan vara upp till sex personer i varje båt. Yachtcharter Göteborg arrangerar också evenemang för företag som tex “båtorientering” på Göta älv och ikanalerna.

Info: www.turvalen.se

Boatdealer är ett nytt företag som satsar på en ny marina mitt i stan”Göteborg City Marina. Vi samarbetar med ett känt Göteborgsföretag som har hyrt ut båtar sedan 1992, Yachtcharter Göteborg. Tidigare har det bara varit större båtar, men från 2014 kommer vi att hyra ut små motorbåtar som är både enkla att köra och mycket sjösäkra, tom osänkbara. Turerna varar 3-4 timmar och man bestämmer helt själv vilken tur man vill ta.

Sjöhistoriska museets marinarkeologer återvänder till Birka för att fortsätta undersökningen av den vikingatida hamnen. Arkeologernas fältstation är öppen för besökare varje dag mellan den 26 juli 17 augusti. Upplev en äkta arkeologisk utgrävning, lär dig mer om arkeologi och vikingatiden och se unika fynd komma upp till ytan!

– Det här är tionde året som vi arbetar med projektet Maritima Birka. Nu handlar det om att förtydliga de resultat vi fått fram tidigare och knyta ihop säcken lite när det gäller historien om Birkas stora hamn, säger Nina Eklöf, chef för arkeologienheten på Sjöhistoriska museet.

Den långa raden fynd från tidigare undersökningar har visat att den hamnen på Birka varit större och mer avancerad än man tidigare trott. Föremålen ger en unik inblick i det vikingatida vardagslivet. Under utgrävningarna har arkeologerna hittills hittat repstumpar, djurben, keramik, bärnsten och en mängd olika träföremål. Trä bevaras väl i de syrefattiga sjösedimenten, och vid Birka finns möjlighet att hitta helt nya typer av föremål från vikingatiden.

– Vi förväntar oss att göra nya unika fynd i år. Nu har vi en brygga ut så att besökarna kommer att kunna följa arbetet och se nya föremål bryta vattenytan. Dessutom får man vara med och sikta fram och registrera fynd, säger Nina Eklöf.

I museet på Birka presenteras tidigare fynd, resultat och frågeställningar.

Nu är äntligen sommarvärmen här som många svenskar har längtat efter. Samtidigt lanserar Trygg-Hansa återigen Livbojsjakten för att få hjälp med att hitta trasiga livbojar som kan bytas ut till nya. Nytt för i år är att du även kan fotografera en plats där du anser att det borde finnas en livboj.

Livbojsjakten startar nu för fjärde sommaren i rad. Aktiviteten har varit enormt uppskattad och förra årets Livbojsjakt genererade 2000 incheckade trasiga livbojar som ersattes med nya. Tävlingen går ut på att man med sin telefon tar ett foto på Trygg-Hansas röd-vita livbojar och checkar in dem via en gratis app. För varje fotograferad livboj som checkas in skänker Trygg-Hansa en krona till Svenska Livräddningssällskapet (SLS). För varje incheckad livboj samlar man också poäng som genererar kuponger som går att lösa in på bland annat Pressbyrån och 7-Eleven.

Nytt för i år i Livbojsjakten är att man även kan fotografera en plats där man tycker att det borde finnas en Trygg-Hansa livboj.

– Funktionen har varit efterfrågad och vi tror att det finns många platser runt om i Sverige där vattendrag och badplatser vuxit fram med tiden, men där säkerheten kan vara eftersatt. En fungerande livboj kan rädda många liv och vi sätter gärna upp fler livbojar där de kan göra nytta, säger Beata Enmark som är ansvarig för Livbojsjakten på Trygg-Hansa.

Varje incheckad boj ger ett bidrag till simkunnighet
För varje fotograferad och inskickad livboj i Livbojsjakten skänker Trygg-Hansa en krona till Svenska Livräddningssällskapet, SLS. Trygg-Hansa har ett långvarigt samarbete med SLS med projekt som: Sommarsimskolor, Babybojen och Simskola för alla som engagerat hundratusentals svenskar. Appen Livbojsjakten är en viktig del inom Trygg-Hansas fokusområde vattensäkerhet och aktiviteten pågår hela sommaren fram till den 31 augusti.

Trygg-Hansa har en lång tradition av att förebygga skador och främja säkerhet i och vid vatten. Vi har delat ut omkring 200 000 livbojar sedan 1954 och varje år räddas runt elva människors liv tack vare de 80 000 livbojar som finns runt om i Sverige.

Björn Hansen tog en historisk seger genom att vinna Stena Match Cup Sweden för tredje gången i rad, när tävlingen firade 20-årsjubileum.

En av grundarna av matchcupen, seglarlegenden och GKSS vice ordförande Magnus Holmberg som blev utslagen tidigare i veckan säger:

– Samma fina seglingsarena, samma båtar, nya seglare och en tilltagande publik, gör att GKSS funderar över hur vi som klubb kan utveckla den sportliga upplevelsen ytterligare.

– GKSS har vuxit med tävlingen genom åren och under ledning av vår projektledare David Granath har veckans tävling genomförts som ett lyckat arrangemang av drygt hundratalet funktionärer från GKSS. Det är tack vare den stora väloljade funktionärsorganisationen som allt fungerar så väl, säger GKSS klubbdirektör Patrik Hederstedt.

Samtidigt har Junior Arenan varit öppen vid Strandverket, och de accessjollar som normalt seglar i Frihamnen under devisen ”Alla kan segla” har varit på Marstrand, och många barn och ungdomar har fått chansen att prova på att segla för första gången.

För alla GKSS-medlemmar har det varit möjligt att boka in sig för att komma ut och segla med klubbens Elan 31:or i Marstrand under veckan.

GKSS skapar många möjligheter till seglingsupplevelser på olika sätt. GKSS genomför Stena Match Cup Sweden i samarbete med sin kommersiella partner Brandspot.

Ian Williamson valde Francesco Bruni i semin. Det innebar att det blev motstånd från Jungfruöarna för Björn Hansen och hans team.

Ett lika är ställningen inför lördagens avgörande på Marstrands seglingsarena.
Två flighter har hittills seglats i semifinalen i Stena Match Cup Sweden. Svensken Björn Hansen och hans team inledde starkt och vann första matchen mot Taylor Canfield från Amerikanska Jungfruöarna. Dock så blev det förlust i andra vilket innebär att ställningen inför avgörandet i morgon är ett lika.
– Vi är väldigt nöjda över dagen, det har varit otroligt svårt med vindar över Klåverön, att få fyra segrar av sex matcher är över godkänt. Så vi är väldigt nöjda och ser fram emot morgondagen med tillförsikt. Vi ska komma taggade till tänderna, säger Hansen.
Taktikern Gustav Tempelman beskriver dagens kvartsfinaler och semin som ovanligt utmanande med de oberäkneliga vindarna.
– Det var väldigt skiftigt vilket gjorde det svårt, speciellt under semifinalerna. Det gäller att segla på vinden och inte på motståndaren och det tycker jag vi lyckades bra med, säger Tempelman, som under dagen fick besök ovanifrån av kollegorna från F7 Såtenäs.
– Det var bland annat min chef som kom hit och körde med JAS-plan över ön, det var en väldigt bra tajming eftersom de kom precis efter vi hade förlorat i den tredje matchen. Jag tror vi fick en extra knuff av det med tanke på att vi sen vann den fjärde, säger Tempelman.
Den andra semifinalduellen står mellan britten Ian Williams och italienaren Mathieu Bruni, där det precis som i andra duellen blev lika.
– Det var en väldigt aggressiv start som vi lyckades vinna. Ian kom tillbaks och trots att han fick ett straff vid första rundningen kunde vi inte slappna av för han fortsatte utmana. Det var en viktig seger eftersom vi nu ligger lika inför matcherna i morgon, säger Francesco Bruni.
Semifinalerna återupptas imorgon klockan 9.30 och finalen börjar klockan 13.00.
Ställning semifinalen
Björn Hansen (SWE) – Taylor Canfield (USVI) 1-1
Ian Williams (GRB) – Fransesco Bruni 1-1

Bilden:
Sebastian Wedel i Hansen Sailing Team trimmar förseglet under kvartsfinalen mot Keith Swinton (AUS). Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.

Stena Match Cup Sweden 2014 seglas från den 30 juni till 5 juli. Från måndag till torsdag seglas en grundomgång och under fredagen kvartsfinaler. På lördagen den 5 juli avgörs regattan med de avslutande semifinalerna och finalen.

Info: www.stenamatchcupsweden

Björn Hansen slog Taylor Canfield med 3-1 i semifinalen. I eftermiddag möter han ärkerivalen Ian Williams. Björn Hansen har chans att ta ett hattrick i årets upplaga av Stena Match Cup Sweden.

Under lördagsförmiddagen slog han tillsammans med sitt lag Hansen Sailing Team sin semifinalmotståndare Taylor Canfield med 3-1 i matcher.

– Vi hade en bra feeling redan i morse, det var god stämning vid frukostbordet och alla har varit på strålande humör. Så det känns kanonbra inför finalen helt enkelt, säger Hansen, som har deltagit som skeppare i tävlingen 13 gånger totalt, varav fyra har lett till final och tre segrar.

Motståndaren blir britten Ian Williams, samma person som Hansen mötte i finalen 2011. Då blev det förlust för den 47-årige Ålandsbon, om det blir revansch i dag vet vi efter 13.00, då finalerna börjar.

– Att vi fick stryk av honom för tre år sedan spelar ingen roll. Däremot är det extra viktigt att vi försöker vinna det här för att han inte ska rycka från i världscupen. Vi ska göra vad vi kan, vi vet att de är jäkligt bra och att det kommer bli tufft, säger Björn Hansen.

Resultat semifinalerna
Taylor Canfield (USVI) – Björn Hansen (SWE) 1-3
Ian Williams (GRB) – Francesco Bruni (ITA) 3-1
Final – start 1300
Ian Williams (GRB) – Björn Hansen (SWE) 1-3
Match om tredjepris
Taylor Canfield (USVI) – Francesco Bruni (ITA) 3-1

Bilden:
Hansen Sailing Team har tagit sig till final i Stena Match Cup Sweden för fjärde året i rad – nu har de chans att ta ett hattrick. Photo: Ian Roman/AWMRT

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Ett 20-årsjublieum, ett tungviktarmöte och slutligen ett hattrick. Finalen av Stena Match Cup Sweden 2014 innehöll det mesta. Även en svensk seger.

Alla goda ting är tre. I Björn Hansens fall handlar det om tre medaljer i den finaste valören på hans favoritarena.
Men det blev ingen höjdarstart på veckan för Hansen Sailing Team, som låg under i matcher efter första dagen. Men att slå i underläge är det som Ålandsbon Björn Hansen och hans team gör bäst.
Efter att de tog sig till kvartsfinal med minsta möjliga marginal i torsdags har teamet gått från klarhet till klarhet. Semifinalen slutade med 3-1 mot Taylor Canfield från Amerikanska Jungfruöarna och redan då, under lördagsförmiddagen, kände Hansen att det låg en seger i luften.

– Jag mår fantastiskt bra, det har jag gjort hela veckan. Det har nästan blivit som en vana, man vet inte hur det känns att förlora på Marstrand, säger Björn Hansen, precis nybadad efter segerdoppet.

Bara några minuter efter att Hansen säkrade sin finalplats tidigare under lördagen seglade britten Ian Williams och hans team GAC Pindar in den andra finalplatsen över italienaren Fransesco Bruni. Hansen och Williams har under många år stridit i den yttersta världstoppen. Så sent som 2011 möttes teamen under finalen av Stena Match Cup och Hansen fick se sig besegrad av den 37-årige britten från Lymington i England.

Allting var uppbäddat för att de skulle bli en tajt och rafflande final som troligen skulle avgöras först i femte och sista matchen. Men redan efter fyra matcher lyckads svenskarna komma till ett avgörande.

– Jag gjorde en ganska tidigt gipp på sista länsen in och när jag sedan tittade bakåt kände jag, ”fasen, det här släpper vi inte”, säger Björn och försöker beskriva vad han känner:

– Det är helt osannolikt, jag blev nästan gråtfärdig på sista länsen när man hörde allt folk på klipporna som applåderade och sjönk. Jag har svårt att finna ord.

Nu har du lika många raka segrar som Peter Gilmour har i rad, kommer ni hit nästa år och kämpa för ett fjärde?

– Man kan ju inte säga nej på den frågan, det går ju inte. Klart vi kommer tillbaka! skrattar Björn Hansen.

Segern innebär att teamet tar viktiga poäng i världscupen och klättrar upp till en andra plats, efter Ian Williams. Nästa världscuptävling är i polska Sopot den 31 juli, då Williams får chans till revansch mot sin ärkerival sedan flera år.

Efter dagens förlust var han fåordig.

– Björn och hans lag seglade helt enkelt för bra och allt gick deras väg, säger Ian Williams.

Innan finalen gjorde Taylor Canfield och Fransesco Bruni upp om tredjeplatsen, där 25-årige Canfield gick vinnande ur striden.

Bilden:
Björn Hansen och hans Hansen Sailing Team – segrare i Stena Match Cup Sweden för tredje året i rad. Foto: Ian Roman/AWMRT

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Det börjar dra ihop sig ute på vatten i Marstrand. I dag inleds kvartsfinalerna i Stena Match Cup Sweden. Grundomgången är klar och i dag inleds kvartsfinalerna i årets upplaga av Stena Match Cup Sweden.

Det är ett spännande startfält med åtta seglare i världsklass som kommer göra upp om de fyra semifinalplatserna. Svensken Björn Hansen lyckades under gårdagen med minsta marginal ta sig vidare och möter i dag australiensaren Keith Swinton.

– Jag tror att vi har bra chanser att gå vidare och det hade vi haft mot alla lag. Nu är det kvartsfinal och då kan vad som helst hända, säger den regerande Marstrandmästaren.

Kvartsfinalerna inleds klockan 9.30 och följs av semifinaler vid 15.00.

De tävlar i kvartsfinalerna:
David Gilmour (AUS) – Francesco Bruni (ITA)
Ian Williams (GBR) – Joachim Aschenbrenner (DEN)
Mathieu Richard (FRA) – Taylor Canfield (USA)
Björn Hansen (SWE) – Keith Swinton (AUS)

Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.

Den svenska fiskeflottan är generellt sett lönsam och samhällsekonomiskt viktig, inte minst i kustkommunerna. Men inom vissa fisken finns det för många företag i förhållande till den tillgängliga resursen av fisk.

– Vår analys visar att det finns en överetablering inom det svenska räk-, kräft- och torskfisket. Problemet är störst och mest överhängande inom räkfiske med större trålfartyg, det vill säga över 24 meter, säger Patrik Persson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Havs- och vattenmyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att, i samråd med Jordbruksverket, analysera balansen mellan den svenska fiskeflottan och tillgängliga fiskemöjligheter. I uppdraget ingick också att beskriva hur eventuell överkapacitet kan åtgärdas och finansieras via Europeiska Havs- och Fiskerifonden, EHFF. Rapporten är nu klar.

– Analysen visar att det finns en stor variation i den svenska fiskeflottan vad gäller lönsamhet, fångst, antalet dagar till sjöss och syftet med verksamheten, säger Patrik Persson, chef för tillståndsenheten på HaV.

Analysen baseras på statistik från perioden 2008 till 2013 och utredarna har bland annat tittat på effektiviteten i användningen av arbetskraften, fartygskapitalet och resursen av fisk. I analysen har det även ingått att titta på hur de olika fiskbestånden mår genom biologiska indikatorer och hur fartygen används genom att titta på tekniska indikatorer.

En stor del av flottan, nästan hälften, har fångstvärden på mindre än två basbelopp, 88 000 kronor, och fisket är en deltidssysselsättning. Tillsammans fiskar de mindre än en procent av den totala svenska fångsten i värde och vikt.

– Denna grupp har en försumbar påverkan på fiskbestånden. Orsaken till den låga aktiviteten kan vara att de inte klarar att leva på fisket, att fisket bedrivs som en del av en tradition, på grund av begränsningar i fiskemöjligheter eller säsongsbetonat fiske som exempelvis lax- och sikfiske vid Norrlandskusten, säger Marie Ingerup, utredare på tillståndsenheten på HaV.

– Bland de fiskeföretag som har högre värde på sin årliga fångst (över två basbelopp) kan man se att de som fiskar pelagiskt, alltså främst efter sill och skarpsill, har högre lönsamhet medan de som fiskar efter räka-, torsk -och kräfta har lägre lönsamhet.

De ekonomiskt viktigaste arterna för svenskt fiske baserat på landningsvärde är torsk, sill, skarpsill, kräfta och räka. Landningspriset på torsk har gått ner kraftigt sedan 2008 medan priset på sill och skarpsill däremot har ökat kraftigt. Landningspriset på räka har nästan fördubblats sedan 2008 då det låg på drygt 50 kronor per kilo till drygt 105 kronor 2013.

– Trots den positiva prisutvecklingen för räka ser vi att lönsamheten i detta fiske är låg. Det är ett av tecknen på att det finns en överetablering inom räkfisket, främst för företag med större fartyg, säger Patrik Persson.

Utredarna pekar på att den nya gemensamma fiskeripolitiken i EU kommer att ställa stora krav på både fiskerinäring och förvaltande myndigheter. En av utmaningarna är införandet av landningsskyldighet för flera arter, ett så kallat utkastförbud. Via Europeiska havs- och fiskefonden kan olika åtgärder sättas in för att komma tillrätta med obalans mellan fiskeflottan och resursen, bland annat stöd till selektiva redskap, rovdjursäkra redskap och olika bevarande projekt.

– Överlåtbara fiskerättigheter kan också vara ett effektivt sätt att minska antalet företag och aktiva fartyg och komma tillrätta med överetableringen. Likaså strängare regler för införsel av nya fartyg i fiskeflottan och ökade krav på mer selektiva redskap, säger Patrik Persson.

I det pelagiska fisket, främst sill och skarpsill, ingår en grupp fartyg där man sedan 2009 har haft individuella och överförbara kvoter. I denna grupp har redan mer än hälften av fartygen valt att sälja sina kvoter och lämnat flottan och här märks en ökning av lönsamheten.

Vad som är optimal balans beror också på vilka målsättningar som eftersträvas i form av till exempel lönsamhet, sysselsättning eller bevarandemål. Även om fisket inte sysselsätter ett stort antal årspersoner så är fisket viktigt för många kustsamhällen. Den svenska fiskeflottan bidrar därför totalt med ett positivt ekonomiskt värde till samhället.

FAKTA/SVENSK FISKEFLOTTA

Den svenska fiskeflottan har minskat kraftigt de senaste tio åren. 2008 fanns 1 507 registrerade fiskefartyg och 2013 var siffran nere i 1 299, vilket är en minskning med cirka 15 procent.
2008 fanns 1 211 företag inom fisket och 2013 hade antalet minskat till 1 035. Även antalet anställda räknat som heltidsanställda har minskat från 1 133 år 2008 till 893 för 2012. De flesta av företagen, 80 procent, äger bara ett fartyg.
Värdet på den fisk som landats i svenska hamnar har däremot ökat något, 2008 låg det på 1 099 000 000 kronor och 2013 beräknas det ligga på 1 132 000 000 kronor.
De totala kostnaderna för att bedriva yrkesmässigt fiske sjönk fram till 2011 men ökade igen under 2012. Detta beror främst på höjda bränslepriser och ökad förbrukning för fartygen. Under 2012 svarade bränslekostnaderna för cirka 50 procent av kostnaderna, exklusive arbetskostnader. Ökade kostnader och minskade kvoter har också lett till färre dagar till sjöss.

Källa: HaV.

Vackra Höga Kusten har en skärgård i världsklass. Nu finns det också en ny guide för alla som vill upptäcka allt som skärgården har att erbjuda.

I dagarna släpps Skärgårdsguide Höga Kusten som med bilder, texter och rikligt med intressanta fakta är ett utmärkt verktyg för alla som vill ge sig själv nya upplevelser och veta mer om en unik del av världen.

– Vi har känt att det saknats en produkt som den här och vi har dessutom fått förfrågningar från både turister och entreprenörer inom besöksnäringen som velat ha en guide till skärgården, säger Cecilia Lideskog, projektledare för En skärgård i världsklass på Örnsköldsviks kommun som ger ut Skärgårdsguiden.

Tidigare har det funnits en Naturguide för Örnsköldsvik men det här är alltså en guide som sätter fokus på det som finns i och vid havet.

Här finns till exempel läsning om naturen och djurlivet, människornas historia i området, konst och kultur, den klassiska strömmingen och vad som finns under vattenytan. Men även tips om fina badställen och hur man kan utforska området genom geocaching.

Den största delen av guiden upptas dock av en detaljerad sammanställning över kända och mindra kända platser – gäst- och naturhamnar samt strandhugg – längs kusten från Härnösand upp till Örnsköldsvik. Alla utmärkta med två olika slags koordinater, både de som gäller för kartor och för användande av GPS.

Totalt är Skärgårdsguide Höga Kusten tryckt i en förstaupplaga om 15 000 exemplar, varav 5 000 i en engelsk version. Den kommer att finnas på turistbyråer, hos återförsäljare, säljas i bokhandeln och via hemsidan hogakusten.com

– Vår förhoppning är att vi med Skärgårdsguide Höga Kusten ska göra Örnsköldsviks skärgård och hela Höga Kusten ännu attraktivare både för besökare och för invånarna i världsarvsområdet.

– Vi har så mycket att erbjuda av unika upplevelser i en fantastisk natur och på det här sättet kan vi få fler att hitta smultronställen via båt, bil, cykel eller till fots, säger Cecilia Lideskog.

Läs ett smakprov ur boken:
http://www.hogakusten.com/download/18.30fad28145f4da3a9ec20/Sk%C3%A4rg%C3%A5rdsguide_bokinfo_s.pdf

Nu har Håll Sverige Rent påbörjat arbetet med att rensa vrak från spökgarn i havet utanför Ystad. Med projektet vill Håll Sverige Rent öka kunskapen om vrak och spökgarn, samtidigt som dykare rent praktiskt rensar vrak från garn som år efter år utgör en dödsfälla för fiskar och vattenlevande djur.

I Östersjön finns det, grovt uppskattat, 100 000 skeppsvrak. Många av vraken antas vara täckta av förlorade fiskegarn, vilket tidigare undersökningar har indikerat. En studie gjord vid Brittiska öarna 2007 visade att spökgarn på vrak fortsätter att fånga fiskar och andra vattenlevande djur hela två år efter att de fastnat på vraken.

Håll Sverige Rent vill nu genomföra en undersökning om hur det ser ut i Östersjön, och kommer under några veckor genomföra dykningar kring vrak utanför Ystad vid Sveriges sydkust. Syftet med projektet är främst att fylla kunskapsluckorna om vrak och spökgarn, men också att rent praktiskt rensa vraken från spökgarnen.

– Genom dyken kommer vi förhoppningsvis att få veta mer om hur stort problemet med spökgarn vid vrak är, säger Jessica Ångström, verksamhetsansvarig för Skräpfria hav på Håll Sverige Rent. Att fiskar och andra vattenlevande djur fastnar i spökgarn och blir lidande vet vi redan, men vi vet inte hur mycket garn som sitter fast på vraken.

Ambitionen är att rensa upp till tio vrak. Spökgarnen kommer därefter att åldersbestämmas. Även ursprung och typ av garn ska fastställas så långt det är möjligt.

Förutom att spökgarnen är en dödsfälla för fiskar och andra vattenlevande djur utgör de även en fara för sjötrafik, yrkesfisket och dykare. Även kulturella värden kan skadas när gamla vrak skadas av nät och trålar.

Dykprojektet med fokus på spökgarn vid vrak finansieras av Fiskerifonden och utförs i samverkan med P-dyk och Ystad kommun.

Kommentarer

Evert 08:08:57 2015-01-11

God dag alla läsare.
Jag har tidigare varit fiskare på Påsk ön som är ett Fiske fartyg som slänger bort sina Garn så att de ställer till mycket problem för all fisk som fastnar på Botten Jag personligen tycker att de som gör så måste få Böter eller bli av med allt som har med Fiske att göra M.V.H. Evert

evertaugustsson@gmail.com 09:22:24 2015-09-20

Goddag.
Det är bra om vi får rent under vatten ytan.
Då får vi mest fisk.
Om det går att få tag på de Fiske båts ägarna som har förlorat Fiske garn ska böta fällas eller sättas i Fängelse så att de får lik värdigt straff som Fiskarna får som inte kan komma loss så att vi andra får fisk på tallrikar för snart har vi ingen mat kvar annars
M.V.H. Evert Augustsson.

I Tromsö i Norge inleds 6 juli den internationella forskningsexpeditionen SWERUS-C3, ett svensk-rysk-amerikanskt samarbete med forskningsledning från Stockholms universitet. Ett 80-tal forskare kommer finnas ombord på isbrytaren Oden och ska under två etapper studera hur Arktis klimat och miljö utvecklas.


Expeditionens övergripande forskningsfrågor berör sambanden mellan klimat, kryosfär och kol – därav namnet C3 (climate, cryosphere, carbon). Första etappen leds av Örjan Gustafsson och har temat ”från tinande permafrost till utsläpp av växthusgaser”.

– Det är en unik expedition på många sätt. Jag hoppas att vi kommer lära oss mycket genom att undersöka metan som ligger bunden i permafrost och gashydrater i de Östsibiriska grundhaven, säger Örjan Gustafsson, professor vid Institutionen för tillämpad miljövetenskap, Stockholms universitet.

Expeditionen går från Nordnorge, längs den ryska ishavskusten till Barrow i Alaska. Omkring den 20 augusti genomförs ett byte av forskare och besättning i Barrow, och expeditionens andra etapp inleds. Rutten tillbaka till Skandinavien går över undervattensbergskedjan Lomonosovryggen och expeditionen beräknas vara åter i Tromsö den 4 oktober.

Under den andra etappen som leds av Martin Jakobsson är temat ”från varmare hav och krympande havsis till utsläpp av växthusgaser”.

– Jag ser fram emot att komma ombord i augusti och genomföra den andra etappen över Arktiska oceanen. Vi kommer främst att studera den arktiska havsisens historia och transport av Atlantvatten och kol i havet, säger Martin Jakobsson, professor vid Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet. Under båda etapperna ska även de arktiska molnens roll i klimatsystemet undersökas.

Polarforskningssekretariatets samarbete med Sjöfartsverket kring isbrytaren Oden är nyckeln till det framgångsrika nyttjandet av Oden för svensk och internationell forskning. De två myndigheterna har tillsammans byggt upp Oden till en unik forskningsplattform.

Förutom de utmärkta egenskaperna som isbrytare har Oden en avancerad forskningsutrustning ombord; ett flerstråligt ekolod, vinschar för provtagning, havsvattenintag för kontinuerlig provtagning, permanenta laboratorier och kommunikationssystem, liksom kunnande och erfarenhet av forskningsarbete hos både sekretariatets personal och Odens besättning.

Kortfakta om SWERUS-C3
De 84 (19 kvinnor och 65 män) personerna i forskargruppen representerar 14 nationaliteter. Sverige, Ryssland, USA och Tyskland har flest antal deltagare. Vidare kommer deltagare från Kanada och europeiska länder: Storbritannien, Estland, Grekland, Italien, Polen, Portugal, Spanien, Schweiz och Nederländerna.
Odens besättning består av 24 personer på varje etapp.
Under närmare 100 dagars expedition kommer Oden att färdas ca 7000 nautiska mil = ca 13 000 km (första etappen=3100Nm och andra etappen=3900 Nm)
Forskarna ombord på isbrytaren Oden kommer bland annat från Stockholms och Göteborgs universitet samt från Russian Academy of Sciences (RAS), International Arctic Research Center (IARC) och Rice University.
Forskningen har gjorts möjlig tack vare anslag från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Nomineringarna 2014/2015 är klara. Hösten 2012 lanserade Maringuiden och Båtmässan tävlingen Årets Segelbåt. Bakgrunden till tävlingen är att nya nordiska båtar inte alltid kommer ifråga vid tester ute i Europa.

Båtmässan i Göteborg och Maringuiden vill med tävlingen Årets Segelbåt uppmärksamma nya segelbåtar utifrån svenska vatten och svenska seglares värderingar. Det sker genom att bjuda in alla, på marknaden, nya segelbåtar till testseglingar här hemma i våra egna farvatten.

En jury bestående av sex personer väljer därefter ut tre båtar i de tre kategorierna:
Prestanda, Familj och Storbåt/lyx.

Vilka de nominerade är meddelades i dag i samband med Stena Match Cup på Marstrand. Efter ytterligare inspektioner och testseglingar på såväl väst- som östkusten utser juryn en vinnare i varje kategori. Vinnarna hemlighålls till Båtmässan i Göteborg 2015, då de tillkännages.

De nominerade båtarna i Årets Segelbåt 2014/15 är:
Prestanda: Arcona 389, Seascape 27 och Luffe 3.6
Familj: X-Yachts Xc35, Jeanneau Sun Odyssey 349 och Dufour 310 Grand Large
Storbåt/lyx: Hanse 505, Jeanneau Sun Odyssey 509 och Moody 54 DS

Mer information om båtarna och nomineringarna finns på www.batmassan.se

Stena Match Cup Sweden firar i år 20 på Marstrand och Brandspot passar på att presentera ett nytt projekt för framiden. Brandspot 38 är en ny båtklass som är ritad för att passa alla nivåer inom matchracing – från nybörjare och klubbsegling till världseliten i Alpari World Match Racing Tour.

Det fulständiga namnet på klassen är Brandspot High Performance 28 Match och den nya båten är designad av CDE Danish Marine Designs Lars T Olsen, mannen bakom den väldigt populära DS37. Tanken är att den nya båtdesignen ska ersätta DS37:an i stora internationella evenemang som Stena Match Cup Sweden.

Båten är 38 fot lång och en perfekt matchracingbåt; moderna linjer, en stor sittbrunn och snyggt segelplan med icke överlappande försegel och fatheadstorsegel. För att båtarna ska vara pålitliga och hålla för en så actionfylld sport som matchracing har Brandspot High Performance 38 Match en robust design. Skrovet består av flera lager av glasfiber, Dyvinicell and vakuuminjicerad Vinyl Ester.

Projektet är ett samarbete mellan Brandspot AB, Sailfish Sports Yachts och Hong Kong First Pacific Ltd. Det ungerska varvet Pauger, som bland annat byggt RC44-flotan, har nu påbörjat bygget av plugg och form för Brandspot38:an.

En prototyp kommer att släppas i september 2014 och vara tillgänglig för testseglingar i höst men redan nu är Brandspot High Performance 38 Match tillgänglig på marknaden för privatpersoner, klubbar och matchracingarrangörer till ett förmånligt pris.

Fakta om Brandspot High Performance 38 Match:
Längd: 11,50 m
Längd vattenlinje: 10,56
Bredd: 3,24 m
Djup: 2,20
Deplacement: 3,800 kg
Kölvikt: 1,700 kg
Segelyta: 73,25 m2
Rigg och beslag Seldén Mast AB
Segel från North Sails Göteborg
Löpande rigg från Liros
Avlastare från Spinlock

Nu i helgen 4-6/7 körs återigen Powerboat Weekend ute på Sandhamn. Detta är troligen Europas största powerboat träff med ett 70-tal av landets/Nordens/Europas extremaste motorbåtar.

4/7 kör arrangörerna ca 16:00-19:00 en så kallad shoot out i Korsö sund utanför Sandhamn, där båtarna en i taget försöker få upp högsta möjliga hastighet.

5/7 kör de det omtalade Poker Run, där deltagarna åker till fem hamnar på sk cardstops. På cardstoppet drar varje båt ett spelkort och väl på Sandhamn igen gör de bästa pokerhänderna upp i en turnering.

Tiderna för Poker Run är som följer:
10:00 Uppstart Sandhamn
ca 11:00-11:30 Cardstop Kymmendö
ca 11:45-12:00 Cardstop Utö
ca 12:30-13:00 Cardstop Karlslund samt 2,5 timmes lunchstopp då man har gott om tid att titta på båtarna.
ca 15:30 Avgång Karlslund
ca 16:00 Cardstop Björkvik/Ingarö
ca 16:30 Cardstop Skärgårdsfestivalen Djurönäset
ca 17:00 Målgång Sandhamn

Team Man of Steel med sin 50 fots Outerlimits god för runt 150 knop är den extremaste båten som är anmäld, båten kommer att köra både shoot out samt poker run.

Info: www.powerboatweekend.com

Här är en liten teaser: http://youtu.be/lEq56mIclh8

I eftermiddag seglar Björn Hansens lag semifinal i Stena Match Cup Sweden för fjärde året i rad. En regerande världsetta, en tourvinnare och en trefaldig Martrandsvinnare. Det blir ett riktigt tungviktsmöte i årets semifinal av Stena Match Cup Sweden. Det stod klart efter att kvartsfinalerna seglades klart vid lunchtid under fredagen.

Björn Hansen, som igår lyckades ta sig vidare från grundomgången med minsta möjliga marginal, ställdes mot australiensaren Keith Swinton och vann duellen med 3-1 i matcher. Detta blir Hansen Sailing Teams fjärde raka semifinal och tar de sig vidare därifrån har laget chansen att göra ett hattrick med tre vinster i rad.

Italienaren Fransesco Bruni har visat upp en imponerande form under hela veckan och kammade enkelt hem en semifinalplats med 3-0 i matcher mot David Gilmour från Australien. Den regerande världsettan Ian Williams förlorade sin första match mot den unge Marstrandsdebutanten Joachim Aschenbrenner från Danmark men vann slutligen med 3-1.

Fjärde och sista matchen, mellan Taylor Canfield från Amerikanska Jungfruöarna och och fransosen Mathieu Richard blev mycket jämn och fick avgöras i en femte match, där 25-årige Canfield och hans USone Sailing team gick vinnande ur striden.

Semifinalerna beräknas starta klockan 15.00 under fredagen och kommer att seglas klart under lördag morgon, följt av finalen.

Matcherna kan följas live på www.stenamatchcupsweden.com

Resultat kvartsfinaler:
Björn Hansen – Keith Swinton 3-1
David Gilmour – Fancesco Bruni 0-3
Joachim Aschenbrenner – Ian Williams 1-3
Taylor Canfield – Mathieu Richard 3-2
Semifinaler Stena Match Cup Sweden 2014:
Björn Hansen (SWE) – Taylor Canfield (USVI)
Ian Williams (GRB) – Francesco Bruni (ITA)

Bilden:
Hansen Sailing Team: Björn Hansen, Gustav Tempelman, Mathias Bredin, Sebastian Wedel och Phillip Kai Guhle . Foto: Dan Ljungsvik/SMCS.

Info: www.stenamatchcupsweden

Initiativet Hållbara Havs arena, salongen i briggen Tre Kronor af Stockholm, var knökfull under den politikerdebatt som ägde rum på onsdagen. Framtidens politiska makthavare och ett stort antal åhörare fyllde salongen när representanter från samtliga politiska partiers ungdomsförbund medverkade i en engagerad debatt omkring temat “Östersjön – vi bryr oss!” Ungdomspolitikerna utfrågades om morgondagens miljöpolitik” under ledning av Folke Rydén, journalist och filmare.

Under debatten diskuterades olika hotbilder och lösningar och vad som behövs ändras på. Övergödning, utfiskning, läckage av miljögifter och vad våra ungdomspolitiker ser som mest akut och viktigast att åtgärderna för att rädda Östersjön diskuterades. Politikerna beskrev sin bild av dagens situation, problemlösningar samt vad de kommer att bidra med för ett framtida friskt Östersjön. Under seminariet ombads de att räcka upp handen om de ansåg att deras parti gör tillräckligt för Östersjön. Endast två av åtta representanter räckte upp handen vilket medförde vidare diskussioner om vad som mer kan göras.

Hela debatten filmades och kommer att publiceras på Hållbara Havs hemsida samt på Youtube.

Med på scenen medverkade Philip Botström Miljöpolitisk talesperson från Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, Josefine Temrell Miljöpolitisk talesperson från Liberala Ungdomsförbundet, Gustav Kasselstrand Ordf. från Sverigedemokraternas ungdomsförbund, Tove Liljeholm Vice ordf. från Ung Vänster, Christian Carlsson Vice ordf. från Kristdemokratiska Ungdomsförbundet, Algot Thorin Miljöpolitisk talesperson från Centerpartiets ungdomsförbund, Lorentz Tovatt Ordf. från Grön Ungdom och Kristina Much Partipolitisk sekreterare från Moderata ungdomsförbundet.

Som avslutning bjöd Göran Lindstedt, Vd inom Initiativet Hållbara Hav och Briggen Tre Kronor in samtliga medverkande till en örn och sälsafari under en heldagssegling på briggen tillsammans med Hållbara Hav och det team av forskare och experter från universitet och olika högskolor som Hållbara Hav samarbetar med. Under seglingen kommer framtidens makthavare att kunna bygga på sina kunskaper och den problematik med t.ex. läckande kemikalier, plaster och läkemedel som vi idag har i Östersjön.

– Stimulerande och uppfriskande att lyssna på och ta del av unga engagerade politiska företrädare som visar vilja och inger oss hopp för Östersjöns framtid säger Göran Lindstedt, Vd Initiativet Hållbara Hav.

Info: www.hallbarahav.nu

Bildtext: Från vänster
Tove Liljeholm, Vice ordförande, Ung Vänster
Lorentz Tovatt, Ordförande, Grön Ungdom
Philip Botström, Miljöpolitisk talesperson ,Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund
Algot Thorin, Miljöpolitisk talesperson, Centerpartiets ungdomsförbund
Josefine Temrell, Miljöpolitisk talesperson, Liberala Ungdomsförbundet
Kristina Much, Partipolitisk sekreterare, Moderata ungdomsförbundet
Christian Carlsson, Vice ordf., Kristdemokratiska Ungdomsförbundet
Gustav Kasselstrand, Ordf., Sverigedemokraternas ungdomsförbund
Moderator: Folke Rydén, Journalist och filmare

Fotograf: Helene Hagerman, Trossa.

Sjöräddningssällskapet släpper sin första dokumentärfilm – om en födelsedagsfest i skärgården som slutade i ett dramatiskt sjöräddningsfall. Filmen ska öka medvetenheten om vikten av en fungerande sjöräddning.

Se filmen här: http://youtu.be/vi9U6akq9ug

Tidigare i vår släppte Sjöräddningssällskapet sin första reklamfilm, där en dramatisk räddning till havs iscensattes. Nu följs den upp med en dokumentär film om ett faktiskt fall – där de som varit med i olyckan medverkar. En segelbåt går på grund i hårt väder och riskerar att slås sönder mot klipporna. Det handlar om minuter. Räddaren och de räddade möts och berättar om den dramatiska natten i storm och mörker.

– För många som blir räddade till havs är det en väldigt stark upplevelse. Vi vill med filmen förmedla den känslan och berätta om hur ett räddningsuppdrag faktiskt kan gå till, säger Niklas Jendeby, kommunikationsledare på Sjöräddningssällskapet.

Filmen spelades in i Stockholms skärgård tillsammans med de frivilliga sjöräddare från RS Dalarö som ryckte ut på larmet under olycksnatten. Även den räddade familjen deltar.

– Vi är väldigt tacksamma för att de drabbade har valt att ställa upp i filmen. Det är inte helt självklart att berätta om sådana här händelser i tv, men vi tror att deras berättelse kan skapa medvetenhet om vikten av en fungerande sjöräddning, säger Niklas Jendeby.

Sjöräddningssällskapet är en ideell förening med 2000 frivilliga sjöräddare, beredda att rycka ut dygnet runt längs den svenska kusten och i de stora sjöarna. Sjöräddningssällskapet deltar i 70 procent av all sjöräddning i Sverige, helt utan bidrag från staten.

Ur larmrapporten: ”19 augusti 2011: Hallskär, Stockholms ytterskärgård. Segelbåt på grund i hårda vindar. Stor risk att båten slås sönder mot klipporna. Larm inkommer till RS Dalarö klockan 21.59. Räddningsbåt Rescue Björn Christer lämnar kaj med fem mans besättning”.

Info: www.ssrs.se

Sommar och båtliv är en fantastisk kombination och branschorganisationen Sweboat Båtbranschens Riksförbund vill att så många som möjligt ska få möjlighet att uppleva båtlivet och trivas på sjön. Nybörjare kan öva i Nybörjarviken på Grinda.

För de som är nybörjare till sjöss, lite ringrostiga efter vinteruppehållet eller som har en ny båt i annan storlek än den tidigare finns en fantastisk möjlighet att träna tilläggning och ”hopp-i-land-teknik” i Nybörjarviken på Grinda. Närmare bestämt på södra Grinda i sundet mellan Grinda och Hästholmen. Bryggan är tillgänglig för den som vill träna på att hantera sin båt vid tilläggning antingen mellan Y-bommar, vid boj eller längs med bryggan.

Som med det mesta blir det både roligare och enklare om man känner sig säker på det man ska göra, så om du känner dig aldrig så lite osäker på hur du ska lägga till båten, förlägg första turen till Grinda och träna en stund innan du drar iväg på nya äventyr i skärgården. Då blir resten av båtsommaren så mycket roligare och mer avslappnad.

– Och vem vet, du kanske kan hjälpa någon i nästa hamn.

Info: www.upptackbatlivet.se

Nybörjarviken är ett samarbetsprojekt mellan Sweboat, Skärgårdsstiftelsen och Allt för sjön.