nyhetstest

För dig som gillar att fotografera – nu drar världens största fototävling i gång. Alla får delta – men det finns ett begränsat antal motiv. I Sverige ingår de 128 fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet!

Den 1 september startar Wiki Loves Monuments, enligt Guinness rekordbok världens största fototävling.

Tävlingen, där alla är välkomna att tävla, fokuserar på våra kulturskatter. Tanken är att samla in bilder på kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader över hela världen, som Taj Mahal i Indien, Stonehenge i England, eller klippstaden Petra i Jordanien. I Sverige ingår också de 128 fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet i Stockholm.

– Det är ett roligt sätt att uppmärksamma vårt flytande kulturarv, och det fantastiska arbete som entusiaster lägger ned på att bevara det, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

– För Sjöhistoriska museet är det också intressant att fartygen dokumenteras. En fototävling är också ett sätt att hålla kulturarvet levande, säger Claes Wollentz, förste intendent på Sjöhistoriska museet.

Tävlingen, som pågår under hela september, är inledningsvis indelad i landstävlingar. I Sverige är tävlingen dessutom indelad i kategorierna fornminnen, k-märkta byggnader, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg. En jury utser vinnare i de fyra kategorierna, dessutom går de tio bästa svenska bilderna vidare till en internationell final.

Bakom tävlingen står Wikimedia, som bland annat ligger bakom det webbaserade uppslagsverket Wikipedia.

Var med och tävla – så här gör du!

På Wiki Loves Monuments webbsida (wikilovesmonuments.se) skapar du ett användarkonto, om du inte redan har ett, och laddar upp dina bilder. Du kan ladda upp bilder mellan 1 september och 30 september 2014.

Här finns också en lista över de fornminnen, byggnadsverk, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg som ingår i tävlingen.

Listan över k-märkta fartyg hittar du även på Sjöhistoriskas webbplats (sjohistoriska.se/k-markta-fartyg)

Sveriges nya räddningshelikopter är nu i drift i Ronneby. I oktober 2012 tecknade Sjöfartsverket avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland om att köpa sju nya räddningshelikoptrar av modellen AW 139. Från och med tisdagen den 26 augusti är den nya räddningshelikoptern i drift från basen i Ronneby. På den stora bilden syns Sjöfartsverkets sjöräddningssamordnare, Johan Mårtensson, framför en av de nya helikoptrarna.

– Tack vare de nya helikoptrarna går det att rädda fler nödställda som befinner sig längre bort i sämre väder än tidigare, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.

AW 139 är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den har större räckvidd, flyger snabbare, har bättre allvädersförmåga och kan ta mer last än den helikoptermodell som använts tidigare.

Till dags dato har fem av sju AW 139 levererats till Sverige. De övriga två levereras enligt plan under 2014 och 2015. AW 139 ersätter succesivt de sju nuvarande räddningshelikoptrarna av modellen Sikorsky S-76.

– Vi har jobbat intensivt för bytet av helikoptrar i flera års tid och det känns fantastiskt bra att den nya räddningshelikoptern nu är i operativ beredskap i Ronneby. Nu kan vi fortsätta arbetet med att förbättra sjö- och flygräddningen ytterligare och bli ännu bättre på att rädda liv, säger Noomi Eriksson.

Att byta helikoptersystem är dock inget som görs över en natt. Sedan hösten 2013 arbetar ett särskilt team från Sjöfartsverket med att flyga in, testa och utvärdera de nya helikoptrarna. Teamet ansvarar även för att kunskaperna om de nya helikoptrarna överförs till de övriga besättningarna innan AW 139 tas i operativ drift. Det tar ungefär 17-18 veckor för besättningarna på en och samma bas att byta helikoptersystem, från S-76 till AW 139. Test- och evalueringsarbetet utgår från Skavsta flygplats utanför Nyköping.

AW 139-helikoptrarna kommer att placeras på baserna i takt med att besättningarna utbildats och certifierats för den nya helikoptertypen. Umeåbasen var först ut i april i år. Nu är Ronnebybasen operativ och därefter följer helikoptrar till i tur och ordning Norrtälje, Göteborg och slutligen Visby under 2015.

Fakta om räddningshelikopterverksamheten
• Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En viktig del av verksamheten är helikoptertjänsten.
• Räddningshelikoptrarna används huvudsakligen för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med den svenska kusten (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå).
• Besättningen består av fyra personer (två piloter, en vinschoperatör, en ytbärgare). Helikoptrarna är i beredskap dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats. Besättningen tjänstgör en vecka i taget och bor på basen under hela tjänstgöringstiden.
• All helikopterpersonal har grundläggande sjukvårdsförmåga. Ytbärgarna har förstärkt förmåga till akuta omhändertaganden. När förutsättningarna finns kan akutsjukvårdspersonal från landstingen följa med på uppdragen. I utrustningen ingår syrgas, defibrillator och förbandsutrustning.
• Räddningshelikoptrarna genomför 400-500 uppdrag per år. Göteborgs- och Norrtäljehelikoptrarna flyger flest uppdrag.
• På uppdrag av Försvarsmakten står räddningshelikoptrarna även i beredskap för den militära flygräddningen.
• Sjöfartsverket betalar 87 miljoner euro för de sju AW 139-helikoptrarna. Sjöfartsverket är ett affärsdrivande verk som till största delen finansieras av avgifter från handelssjöfarten. Verket får inga anslag för investeringar.

Fakta AW 139
Längd: 16,66 m (med roterande rotor)
Höjd: 4,98 m
Rotordiameter: 13,80 m
Maxhastighet: 167 knop (310 km/h)
Maximal räckvidd: cirka 900 km
Maximal flygtid, sök: 4,8 timmar
Tomvikt: ca 4 850 kg
Max flygvikt: 6 800 kg
Utrustning: Dubbla gasturbinmotorer, fullt avisade rotorer, dubbla likvärdiga vinschar, dubbla livflottar med plats för totalt 34 personer, nödsändarpejl, AIS (fartygstranspondersystem), satellitkommunikation, utrustning för mörkerseende för hela besättningen, kraschsäkra stolar.

Många besökare passade på att titta närmare på ett av Kustbevakningens tre avancerade flygplan för sjöövervakning av typen Dash 8 Q-300.

Kustbevakningens tre plan KBV 501, 502 och 503 har hemmabas på Skavsta flygplats i Nyköping. Under söndagens tillställning fick besökarna möjlighet att prata med flygpersonalen och få svar på sina frågor. Vid två tillfällen erbjöds också besökarna att lyssna på personalens spännande information om arbetet med Salabranden och Atlanta-uppdraget att rädda båtflyktingar i Medelhavet.

Flera av besökarna uttryckte sin lättnad över regeringens uttalande att Kustbevakningen ska få finnas kvar och även i fortsättningen kunna hålla en hög beredskap för miljö- och sjöräddningsinsatser till sjöss. Övervakning och spaning bedrivs längs hela den svenska kusten samt över Vänern och Mälaren året om, dygnet runt. Dessutom förekommer regelbundet internationella uppdrag.

Foto: Kustbevakningen.

Chris Nicholsons Team Vestas Wind kommer att ge sig in i Volvo Ocean Race 2014-15 med kortare förberedelsetid än något annat lag. Men i besättningen finns det gott om rutin och flera unga talanger som ser fram emot att ta sig an utmaningen.

Den 1 september presenterade Team Vestas sin fullständiga besättning och lagets australiensiska skeppare har förlitat sig på erfarenhet när han tagit ut sitt lag. Två seglare i laget, nyzeeländarna Tony Rae och Rob Salthouse, har seglat Volvo Ocean Race sju gånger.

Att Team Vestas Wind ställer upp i tävlingen presenterades så sent som förra månaden, mindre än sex veckor innan starten för Volvo Ocean Race. Då tillkännagavs också att de två unga danska seglarna Peter Wibroe och Nicolai Sehested ingår i laget. De får sällskap av ytterligare en ung talang, 23-åriga Tom Johnson från Australien, som blir lagets yngsta medlem.

För att komma ikapp motståndarna som haft mer tid för träning har Nicholson sökt rutinerade seglare till de resterande platserna ombord. Den holländska navigatören Wouter Verbraak och argentinaren Maciel Cicchetti har båda seglat Volvo Ocean Race tidigare och blir nu en del av det danskflaggade laget.

– Vi behöver en besättning där flera seglare ombord vet precis vad Volvo Ocean Race handlar om så att vi får en kort startsträcka och kan bli konkurrenskraftiga så fort som möjligt, säger Nicholson och fortsätter:

– V behöver också ett lag som kan smälta samman snabbt för den här tävlingen kommer mer än någonsin handla om lagarbete och att fatta rätt beslut tillsammans. Vi är övertygade om att vi lyckats med det genom att blanda mänger av erfarenhet från Trae, Salthouse och mig själv med unga seglare som Nicolai och Peter som är redo att lära sig.

Den irländska fotografen Brian Carlin gör laget komplett och hans uppgift som Onboard Reporter blir att berätta Team Vestas Winds historia för tävlingens många fans runt om i världen.

Besättningslista:
Chris Nicholson, 45 år (Australien) – Skeppare
Nicolai Sehested, 24 år (Danmark) – Trimmare och boatcaptain
Peter Wibroe, 29 år (Danmark) – Trimmare
Tony Rae, 53 år (Nya Zeeland) – Trimmare
Robert Salthouse, 48 år (Nya Zeeland) – Vaktkapten, trimmare/rorsman
Tom Johnson, 23 år (Australien) – Trimmare och fördäckare
Wouter Verbraak, 38 år (Nederländerna) – Navigatör
Maciel Cicchetti, 40 (Argentina) – Vaktkapten, trimmare/rorsman
Brian Carlin, 30 år (Irland) Onboard Reporter

Vad händer i de andra lagen?
Dongfeng Race Team – Laget har nu utökat truppen med ytterligare två kinesiska seglare – Kong Chencheng (Kong) och Liu Xue (Black). Därmed ingår sex kinesiska seglare i laget och skepparen Charles Caudrelier planerar att alternera vilka som är ombord för varje etapp. Både Kong och Xue hoppade för ett par månader sedan av laget när de tyckte att den inledande träningen var för tuff. Tävlingens dragningskraft blev dock för stark.

– En seglare i Volvo Ocean Race måste vara en lagspelare, målinriktad och ha en stark fysik. Det är vad jag vill bli, säger Liu Xue.

Team Brunel – En leende Bouwe Bekking kom förra fredagen med sitt lag och deras båt till Alicante och blev det första laget som anlände till staden där starten går om drygt en månad. Brunel har också utsett en Onboard Reporter i Stefan Coppers som nu fått det drömjobb han väntat på i åtta år.

– 2006 kom tävlingen till Rotterdam och där träffade jag PR-chefen för Team ABN AMRO Yvo Janssen. Jag berättade för honom att han alltid kunde höra av sig om han letade efter en Onboard Reporter, men på den tiden var det bara en dröm, säger Coppers.

Team SCA – Tjejerna träffade i veckan kronprinsessan Victoria i Stockholm och under mötet i Stockholm fann de tid för mer än mingel och artigheter. De lyckades till och med få kronprinsessan att testa ett par tag på en grinderpiedestal.

– Det är fantastiskt att vi fick ge henne en inblick i vår värld, att vi fick tillfälle att träffa henne och att vi har henne som gudmor till vår båt under tävlingen, säger Team SCA:s Dee Caffari.

Team SCA har också presenterat Accenture som lagets digitala partner under den nio månader långa tävlingen.

Team España – Efter sin andraplats i Round Britain and Ireland race var spanjorerna tillbaks på sin träningsbas i Sanxenxo innan de inledde sin seglats till Alicante. Trots att laget ännu inte har en klar besättning tror Xabi Fernández att de har all anledning att vara självsäkra. ¬

– Vi har ett starkt lag, tanken är att göra laget bredare än vi var i den senaste upplagan och att cirkulera positioner mer vilket jag tror kommer gynna oss.

Team Alvimedica: Det USA-ledda laget är även de på väg mot Alicante. Startdatumet 4 oktober närmar sig och lagets senaste tillskott Matt Noble ser fram emot den första etappen till Sydafrika.

– När man ser på banan är de etapperna jag mest ser fram emot de mellan Alicante till Kapstaden och från Auckland till Itajaí – det är inte många som får chansen att uppleva Södra Oceanen!

Abu Dhabi Ocean Racing: Ian Walker och hans lag njuter av sin sista ledighet innan tävlingsstarten och de har redan levererat sin båt Azzam till Alicante. Samtidigt pågår förberedelserna för fullt inför jul- och nyårsfirandet under hamnstopet i Abu Dhabi. In söndags presenterades att den Oscarnominerade kompositören George Fenton kommer att framföra sitt högt uppskattade verk Blue Planet in Concert under evenemanget som öppnar den 12 december.

Finska Oy Finn-Marin Ltd presenterar som fortsättning på T-serien en alldeles ny modell för säsongen 2015; Finnmaster T7. Den nya modellen är en kombination av modern toppdesign, praktiska detaljer och ett sportigt utseende.

De strömlinjeformade skrov- och takfönstren samt förens led ljus är exempel på fräscht nytänkande.
Sittbrunnen inbjuder familj och vänner till trevlig samvaro och sköna dagar ute till sjöss. Det finns utrymme
för upp till åtta personer runt det vikbara teakbordet i sittbrunnen.

Ett stort soldäck (extra utrustning) kan formas i aktern av L-soffgruppen och bordet, som kan fällas ner. Man kan också välja ett elektroniskt bordsben för att smidigt omförvandla sittgruppen till soldäck. Navigatörsbänken är utrustad med ett svängbart ryggstöd. Pentryt finns i navigatörens pulpet och en 30-liters kylbox finns under navigatörens säte.

Tack vare båtens “Smart Design” är det lätt att ta sig i land via båtens säkra gångvägar som är försedda med teak. Det finns stuvutrymme under sätena och alla luckor kan öppnas med dynorna på plats.

Styrkonsolen har en sportig och modern design med lyxkänsla. Det vinklade fotstödet vid styrkonsolen ökar bekvämligheten ytterligare. Föraren kan njuta av färden i en ergonomisk, bekväm och justerbar offshore-stol.

Alla brytare och mätare är välplacerade och det finns utrymme för en 12” kartplotter. De mörka sidorutorna och den mörkgrå instrumentpanelen motverkar effektivt ljusreflektioner.

Kabinen är mycket ljus och luftig tack vare de stora skrov- och takfönstren. De tonade fönstren försäkrar att insynen i båten är begränsad. I fören finns en stor dubbelsäng, sittplats, garderob och en vattentoalett avskilt
med gardin.

Färg- och materialvalen i båten är eleganta, praktiska och sportiga och följer internationell design. Dynorna är tillverkade i Silvertex™. Alla beslag, belysning och andra detaljer är omsorgsfullt valda och testade. Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den
ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på sjön.

Teknisk data:
Längd: 7,0 m
Bredd: 2,59 m
Djupgående: 0,50 m
Vikt: ca 1550 kg
Personer: 8
Sovplatser: 2
CE kategori: C
Motor: 150-250 hk
Bränsletank: 192 liter
Färskvattentank: 10 liter
Septiktank: 47 liter

Info: www.finnmarin.fi

SCA, ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag, har valt Accenture som digital samarbetspartner i syfte att hjälpa SCA maximera effekten av satsningen på Volvo Ocean Race 2014-2015. Som ”Principal Team SCA Digital Supplier” kommer Accenture att bidra med kunskap och expertis inom analys och interaktiv marknadsföring för att stärka närvaron och öka synligheten via en rad olika digitala kanaler under de nio månader Team SCA kommer att tävla runt jorden.

Via affärsområdena Interactive och Analytics, som båda utgör en del av det nylanserade Accenture Digital, kommer Accenture att leverera en lång rad lösningar och tjänster till SCA. I avtalet ingår bland annat design och bemanning av ett center för digital performance som kommer att fungera som ett nav för SCA:s digitala närvaro under Volvo Ocean Race. Centret kommer att bevaka Team SCAs framgångar och analysera genomslaget i relevanta digitala marknadsföringskanaler och sociala medier. Dessutom kommer Accenture att bidra med servicedesign, mobil marknadsföring, bygga appar samt rådge SCA om hur de bäst utformar och kommunicerar aktiviteter som passar för de olika marknaderna som ingår i kampanjen.

”Vi kommer att göra allt för att ge Team SCA de allra främsta tjänsterna inom interaktiv marknadsföring och analys. Vårt mål är att kunna förmedla tävlingens alla spänningsmoment från båten hela vägen till Team SCAs supportrar runt om i världen. Vi kommer också att arbeta för att öka antalet följare och för att nå ut till helt nya grupper som kan få upp ögonen för SCA”, säger Carl-Peter Thorwid, VD för Accenture Sverige.

”SCA:s medverkan i Volvo Ocean Race, med ett kvinnligt team, är en utmärkt marknadsföringsplattform för att sprida kunskap om SCA och våra varumärken, exempelvis TENA och Tork. Med stöd av Accenture Digital kommer vi att kunna nå exakt våra målgrupper med information och uppdateringar om Team SCAs aktiviteter och resultat. Att nå ut och engagera genom interaktiva digitala kanaler är en viktig del av SCA:s satsning på Volvo Ocean Race”, säger Josephine Edwall-Björklund, Senior Vice President Group Function Communications för SCA.

Volvo Ocean Race, som först arrangerades under namnet Whitbread Round the World Race år 1973, är en seglingstävling runt jorden där förstapriset är ett av de mest ärofyllda inom sporten. Startskottet för den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race går av stapeln den 4 oktober 2014 i och med inledningen av tävlingen In-Port Race i Alicante i Spanien. Avslutningen sker i samband med ett sista In-Port Race den 27 juni 2015 i Göteborg. Den 38 379 sjömil långa rutten inkluderar delstopp i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (Förenade Arabemiraten), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport (Rhode Island, USA), Lissabon (Portugal), Lorient (Frankrike) och Hague (Holland) innan tävlingen avslutats i Göteborg.

Regeringen gav idag klartecken för inrättandet av två nya naturreservat, Gulastorp i Hässleholms kommun och Utsjöslogarna i Malung-Sälens kommun.

– Jag är glad över att vi genom dagens beslut kan säkerställa inrättandet av två nya naturreservat i Sverige. Reservaten bidrar till att nå etappmålet för områdesskydd i Sveriges miljömålssystem. Att vi får fler nya naturreservat är helt i linje med den proposition om biologisk mångfald som Riksdagen nyligen fattat beslut om där vi betonar vikten av att stärka den biologiska mångfalden och säkra olika ekosystemtjänster. Dessutom bidrar dessa reservat till ett rikare friluftsliv i Skåne och Dalarna, säger miljöminister Lena Ek.

Naturreservatet Gulastorp ligger i Hässleholms kommun och har en areal om 18,6 hektar. Syftet med reservatet är att bevara och utveckla områdets lövsumpskog och ädellövskog samt skydda vattennivåer och lämna bäckar orörda. I Gulastorp finns lövsumpskog bestående av framförallt ask, hägg och klibbal och en fläckvis förekommande ädellövskog bestående av ek, bok och hassel. Inom området finns även en så kallad meandrande bäck, vilket är ett slingrande vattendrag vars form påverkas av det flacka landskapet.

Utsjöslogarnas naturreservat ligger i Malung-Sälens kommun och är på drygt 112 hektar. Det syftar främst till att bevara skogar som har en låg mänsklig påverkan och är av naturskogskaraktär. I Utsjöslogarna finns en variationsrik barrnaturskog med betydande inslag av löv och stor andel myrar och vattendrag. Här finns även naturskogens tydliga karaktärsdrag med hänglavsrika skogar och en rad hotade arter som norsk näverlarv, skrovellav, doftskinn, violett tagellav och gammelgranskål.

Den 13 september arrangeras Kaktuskannan igen. Efter några års uppehåll blir det kappsegling runt “halva Lidingö” för kvinnor. Besättningarna tävlar då om Kaktuskannan.

Den 13 september är det åter dags för Kaktuskannan. Den klassiska tävlingen där kvinnliga seglare tävlar återuppstår efter ett långt uppehåll.

Banan seglas, med start vid Islinge nära Lidingöbron, samt med mål vid Gåshaga. Det innebär att man seglar ungefär ett halvt Lidingö Runt.

De som tävlar om Kaktuskannan måste vara kvinnor som seglar efter SRS. Dessutom seglar 606 egen klass – oavsett kön. På kvällen efter tävlingen blir det prisutdelning i Kyrkviken hos LSS och därefter middag med italiensk buffé.

Mer information finns på Kaktuskannans webbplats, kaktuskannan.se där du kan läsa
mer om Kaktuskannans historia samt anmäla dig.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger projektet Ren Kust totalt 1 920 000 kronor för att minska mängden skräp som flyter iland från havet. Pengarna ska bland annat användas till strandstädning, utveckling av digitala kartverktyg och utbildningsinsatser mot marint skräp.

Bohuskusten är extra utsatt för skräp som flyter iland från havet. HaV ger nu cirka 1,9 miljoner i bidrag till Ren Kust i Bohuslän, ett samarbetsprojekt bestående av 11 kustkommuner som tillsammans arbetar mot marint skräp genom både förebyggande och operativa insatser.

– Marint skräp är ett stort problem för de västsvenska kustkommunerna. Förebyggande arbete och ett samordnat, effektivt genomförande av städinsatserna bidrar till att på sikt uppnå både god miljöstatus för våra hav och miljömål, säger Johanna Eriksson, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

Ren Kust, norra delen beviljas bidrag på 920 000 kronor och Ren Kust södra delen beviljas bidrag på 1 000 000 kr. Pengarna tas från anslag 1:12 Åtgärder för havs- och vattenmiljö.

Källa och foto: HaV.

Info: http://www.renkust.se/

Anytec lanserar en helt ny hyttbåt från Anytec lanseras i samband med Allt på Sjön i Gustavsberg, 29–31 augusti. Båten är byggd på det beprövade och omtyckta skrovet från Anytec 860 SPD och godkänd för dubbelmontage med upp till 600 hk.

Pressmeddelande:

Anytec 868 CAB baseras på det beprövade och omtyckta skrovet från Anytec 860 SPD och erbjuder en komplett upplevelse utöver det vanliga.

Anytec 868 CAB är en mycket stor och kraftfull båt, med en längd på nära nio meter och upp till 600 hästkrafter på aktern. En båt som drar blickarna till sig redan i hamnen. Fartområdet sträcker sig hela vägen upp mot 55 knop.

– Anytec 868 CAB är resultatet av ett långt och intensivt utvecklingsarbete. Det finns en stor kundgrupp som inte vill krångla med kapell utan bara vill sätta sig i båten och köra, oavsett väder. Med Anytec 868 CAB vill vi möta det behovet och erbjuda en kombination av mäktig prestanda, vacker design och grym konstruktion, berättar Magnus Östman, marknadschef hos Anytec Boats AB.

Båtens hytt har öppna ytor, stora och smarta stuvutrymmen och gott om plats för upp till åtta passagerare med god komfort. Stora fönster ger såväl förare som passagerare god sikt i alla riktningar.

Anytec 868 CAB är förbered för blixtsnabb navigationsutrustning från Simrad. En 16 tum stor plotter med touchscreen ur Simrads NSS-serie ingår som standard. Båten kan även utrustas med Simrads Bredbandsradar 4G för garanterat säker och snabb navigering på sjön. Navigationspaketet kan kompletteras med ett flertal andra tillval. Exempelvis GoFree Wireless, ett system för att koppla samman din telefon eller surfplatta med båten. På så sätt har både förare och passagerare tillgång till information från båtens plotter under hela resan. Ta med dig din musik ombord med perfekt ljud från dina mediaenheter via Bluetooth till SonicHub, ett komplett marint ljudsystem som levererar suverän ljudkvalitet.

Båtens akter är konstruerad utan motorbrunn. På så sätt har Anytec kunnat öppna upp ytorna bakom hytten på ett helt nytt sätt.

Info www.anytec.se

Vaxholms stad, Statens fastighetsverk och Trafikverkets färjerederi har skrivit avtal om förbättrade förbindelser till ett av skärgårdens mest eftertraktade besöksmål; Vaxholms kastell. Avtalet är lösningen på en fråga som utretts under många år. Avsikten är att i ett gemensamt åtagande stärka Vaxholms och Kastellets förutsättningar som besöksmål och skapa möjligheter för etablering av nya verksamheter.

Vaxholm är en av Stockholms skärgårds största utflyktsmål och tar årligen emot närapå en miljon besökare. De allra flesta besöker Vaxholm under vår- och sommar och ett arbete pågår för att utveckla centrumkärnan och kajområdet och förlänga turistsäsongen.

Vaxholms Kastell är ett av de mest efterfrågade utflyktsmålet, som med sin placering på en egen ö alldeles intill centrumkärnan är något av Vaxholms egna Gamla stan, bara ett ögonkast och ett par minuters båtresa från centrumkärnan. Under sommarmånaderna trafikerar en turbåt kastellet enligt en fast tidtabell.

Något som länge efterfrågats är en fast färjeförbindelse med tätare och mer flexibel trafik. Detta för att kunna erbjuda både besökare och Vaxholmsbor fullt tillträde till denna eftertraktade del av Vaxholm, och för att nyttja platsens kapacitet fullt ut.

När Vaxholms stad, Statens fastighetsverk och Färjerederiet nu i augusti skrev avtal om en linfärja till Kastellet innebär det en lösning på en fråga som varit aktuell under många år. De tre parternas avsikt är att i ett gemensamt åtagande stärka Kastellets förutsättningar som besöksmål och attraktivitet för etablering av nya verksamheter. Avtalet innehåller också en option för Vaxholms stad att hyra lokaler på ca 1000 kvm på Kastellet. Lokalerna kan bland annat nyttjas av företag och vara en resurs för en utökad besöksnäring.

– Kastellet är unikt. Miljövänlig och utökad färjetrafik i kombination med lokalytor för verksamhetslokaler ger stora möjligheter att både utveckla besöksverksamheten, stärka lokala näringsidkare i Vaxholm och skapa arbetstillfällen, säger Lars Lindgren (M), kommunalråd Vaxholms stad.

Färjerederiet rustar nu upp linfärjan Dagny, som konstrueras om till miljövänlig eldrift. Totalt rymmer färjan cirka 130 personer. Plats finns också för den dagliga godshanteringen med lastvagnar till och från Kastellet.

– Färjerederiet, Sveriges största rederi, vill stimulera till nya attraktiva trafikupplägg i en dialog med omvärlden. Vi har trafik i hela landet, varav tre färjeleder i Vaxholm: Vaxholms-, Oxdjups- och Tynningöleden. Nu utökas de statliga lederna med en kommunal, och vi är stolta och glada över samarbetet med Vaxholms stad, säger rederichef Anders Werner.

Linfärjetrafiken ska drivas under en treårig försöksperiod och 1 maj 2015 gör färjan sin första tur med besökare till Kastellet.

– Vi på Statens fastighetsverk är väldigt glada att vi tillsammans med kommunen och Färjerederiet nu kan skapa bättre förutsättningar för att utveckla Vaxholms kastell till ett besöksmål av klass i Stockholms skärgård. Linfärjan innebär att fler människor får tillgång till besöksmålet. I och med vårt avtal om lokalerna blir kommunen också en mycket mer aktiv aktör på kastellet, något som vi välkomnar, säger Jörgen Hammarstedt, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Fakta: Kastellet – Vaxholms fästning
Vaxholms kastell är en befästning som upptar ön Vaxholmen intill staden Vaxholm i Stockholms skärgård. Fästningen innehåller idag bland annat Vaxholms fästnings museum, vandrarhem, konferensanläggning, restaurang och café. Kastellet besöks årligen av cirka 12 000 personer. Anläggningen, som ursprungligen uppfördes 1548, är sedan 1935 ett statligt byggnadsminne och förvaltas av Statens fastighetsverk.

På lördag 30 augusti är det Båtklubbarnas Dag i Stockholm. Massor av båtar och båtfolk kommer att synas på vattnen inne i staden.

När Föreningen Båtklubbarnas Dag startade evenemanget Båtklubbarnas Dag gjordes utfästelsen att det innebar starten på en tradition. Anledningen var att de ideella båtklubbarna som i över hundra varit en självklar del av stadsbilden och befolkningens fritid, i ökande grad hamnade i farozonen för byggnation och markexploatering.

När nu förberedelserna är i full igång för femte året och 2014 års båtklubbsfest, är det för att behovet består. Syftet att “aktivt arbeta för att uppmärksamma medborgare och politiker på båtklubbarnas verksamhet och deras betydelse för stadsbilden och dess innevånares rekreation”, är dessvärre fortfarande lika aktuell.

Fortfarande är det så att politiker när frågan om behovet av båtplatser kommer på tal, säger sig vilja ordna fler, men i sina handlingar och planer verkar för färre båtplatser och med större svårighet att förvara och handha båten under uppläggningssäsongen.

Föreningen Båtklubbarnas Dag förbereder sig därför för att vara nödvändig även i framtiden.

Öppet hus och Båtparad
Det råder ingen tvivel om att båda huvudarrangemangen under Båtklubbarnas Dag är mycket uppskattade, både av båtägare och allmänhet. Skulle föreningen uppnå sitt mål – att inte behövas – kommer med största sannolikhet ändå dessa inslag i båtklubbarnas aktivitetskalendrar finnas kvar. I allt högre utsträckning är båtfolket, och så smått även övriga, inställda på att båtklubbarna har sin egen dag den sista lördagen i augusti och rustar sig för båtfest oavsett väderslag.
Inslaget av äldre, s.k. ”veteranbåtar” är påtagligt och mycket uppskattat och speglar beståndet i de klubbar som är mest aktiva i föreningen – även om det inte är helt representativt för det totala båtbeståndet i klubbarna.

I år utvidgas glädjande nog Båtklubbarnas Dag till Saltsjön och klubbarna runt Brunnsviken gör en båtparad utmed stränderna!

Info och program: http://www.xn--btklubbarnasdag-hlb.se/

Den 29–31 augusti är det dags för Sveriges största flytande båtmässa – Allt på Sjön i Gustavsberg. Under tre dagar kommer över 240 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från enkla dagseglare till lyxiga yachter.

Av båtarna är cirka 30 stycken Sverige- eller världsnyheter. Det kommer även att finnas en stor båttillbehörsutställning med 80 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör Allt på Sjön i Gustavberg till Sveriges största flytande båtmässa!
Årets stora nyhet är en ny ”Prova-på brygga” där besökarna kan prova på båtlivet. Det kommer att finnas både mindre motor- och segelbåtar med instruktörer på plats och olika sjösäkerhetsövningar och uppvisningar kommer anordnas.

– Vi vill att de som inte har båt men är nyfikna på båtlivet kommer till mässan, därför är det viktigt att kunna erbjuda olika prova på aktiviteter som visar hur lätt och roligt båtlivet är säger Patric Borén, som är projektledare för mässan.

Allt på Sjön i Gustavsberg är öppen för publik kl 10-18 varje dag den 29-31 augusti med fri entré och gratis parkering. Gustavsbergs Hamn ligger cirka 20 minuters bilkörning från Stockholm City. För den som väljer att åka kommunalt går det bussar med hög turtäthet från Slussen. Hållplats är Farstaviken.

Allt på Sjön arrangeras av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund i samarbete med Arcona Yachts, SF Pontona och Värmdö Kommun.

Se alla utställare och läs mer på: www.alltpasjon.nu

Nyheter på Allt på Sjön 2014
Segelbåtar
Amel 55
Arcona 380
Astus Trimaran 20,2 XL
Bavaria Cruiser 46
Benetau Oceanis 55
Beneteau Oceanis 35
Dufour 382 Grand Large
Elan 320
Elan 360
FAREST 18R
Impression 35
Jeanneau Sun Odyssey 349

Motorbåtar
Anytec 868 CAB
Askeladden C75
Bayliner 742
Bayliner Element
Bella 630 DC
Bella 630 RC
Benetau Swift Trawler 50
Buster M2
Buster Magnum M5
Buster XXL
C-ride 21
Finnmaster P8
Finnmaster T8
Flipper 600 DC
Micore 480 SC
Nydam 500 Alu
Princess 43
Princess v48
Ryds 468S
Seacat 650
Sun Tracker Party Barge
TG 6,9
Uttern D77
XP 820

ÖTILLÖ är pionjären för den snabbt växande sporten “swimrun” och den längsta swimruntävlingen i världen. Tävlingen sänds live på internet måndagen den 1 september från kl. 06:00 http://otillo.se/live

I Stockholms skärgård springer du 65 km i din våtdräkt och simmar 10 km öppet vatten i dina löparskor. Tävlingen är rankad av CNN som en av världens tuffaste utmaningar och från i år räknas den som VM i swimrun. Måndagen den 1 september, tävlar 240 deltagare (maxgräns) i lag om två från 22 länder i den nionde upplagan av den tuffa tävlingen. Den totala sträckan är 75 km på och mellan 26 öar från Sandhamn till Utö. Tiden att slå är fjolårets banrekord av Björn Englund och Paul Krochak, 8tim35min. De flesta lag når målgången många timmar senare…

Artisten Petter har tränat stenhårt i månader för att delta i ÖTILLÖ:
”Aldrig har jag förberett mig så länge och konsekvent inför en fysisk utmaning som ÖTILLÖ. Om jag klarar loppet vilket är det fundamentala målet så kommer det bara vara början för mig när det gäller swimrun. Jag har tränat sedan 2003 på olika sätt men när jag upptäckte swimrun blev träningen komplett. Pricken över i:et är naturupplevelsen. Det är onekligen ett äventyr och en tävlingsform för alla. Jag har redan tävlat i sex swimrunlopp i sommar och har kämpat för att visa mig värdig min plats till ÖTILLÖ. Jag är otroligt ödmjuk och tacksam för att jag får chansen att springa ett av världens förmodligen jobbigaste, ballaste och roligaste lopp i Stockholms otroliga skärgård!”

Swimrun är den nya tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. Det finns ingen tid att byta utrustning mellan grenarna. ÖTILLÖ har blivit känd som en av de svåraste endagarstävlingarna i världen och allt fler atleter och fysiskt starka amatörer söker sig till tävlingen. 550 lag (1100 personer) står på väntelista till årets upplaga, sporten swimrun har exploderat i Sverige med ett 30-tal tävlingar runt om i landet och disciplinen sprider sig internationellt i snabb takt.

Konkurrensen är stenhård på ÖTILLÖ. Startskottet går kl. 0600 utanför Seglarhotellet i Sandhamn och förutom en sträcka som motsvarar 1.5 maraton i terräng i våtdräkten och drygt tre Vansbrosimningar i löparskorna måste deltagarna tackla hala klippor, snåriga stigar, vågor och kallt, strömt vatten. För att klara tidsbegränsningar och ta sig till målgången vid Utö Värdshus på Utö innan mörkret faller finns det ingen tid att förlora.

Idrottare från en mängd olika discipliner har förberett sig i månader för att anta den svåra utmaningen. Fjolårets segrare Björn Englund och Paul Krochak (Team Head Swimming) har tävlat i flera swimruntävlingar under sommaren och ser starkare ut än någonsin. Före detta världsmästaren i Ultratriathlon Jonas Colting kommer att tävla för nionde gången (samtliga upplagor, inkl. tre segrar) efter sin imponerande bedrift i somras då han simmade 640 km från Stockholm till Göteborg för att samla in pengar (över 700 000 kr) till WaterAid. I år tävlar Colting med Rasmus Henning, dansk triathlonsuperstjärna, som också går att följa på SVTs ’En svensk Klassiker’. Colting säger:
”Den 1 september kör jag min nionde raka ÖTILLÖ, min absoluta favorittävling att hatälska! Det är världens coolaste och mest spektakulära endagarstävling men den är också brutal. Speciellt om man som jag helt och hållet saknar förkärlek till orienteringsterräng och snubbelsten. Jag har haft förmånen att vara med från början och det är otroligt att det gräsrotsevent som 2006 samlade en handfull lätt tvivlande lag nu är en internationellt omtalad företeelse som omskrivs av bland annat New York Times och CNN! Och att det numera är ett av de svårare loppen i Sverige att ens få en startplats till. Jag har egentligen inte sprungit alls på tre månader så man kan nog tryggt sänkta våra vinstchanser men vi ska göra vårt bästa!”

Följ ÖTILLÖ i direktsändning! http://otillo.se/live
120 lag varav 80 herrlag, 14 damlag och 26 mixedlag går att följa från start till mål med hjälp av vår direktsända videoproduktion samt GPS på samtliga tävlande.

Koder för att bädda in livestreamen på din hemsida: (Embedded codes youtube):

Vill du länka till livesändningen vänligen länka: http://otillo.se/live där både livevideo, sociala media och tävlingsinformation (deltagarna går att följa med hjälp av gps) uppdateras under hela tävlingen.

Snabba fakta ÖTILLÖ – VM i Swimrun
9e upplagan 2014
Start Sandhamn, mål Utö, i Stockholms skärgård
75 km löpning och simning från gryning till skymning
65 km terränglöpning
10 km simning i öppet vatten
26 öar att passera
43 byten mellan simning och löpning
Simsträckorna är mellan 100 och 1 780 m
Löpsträckorna är mellan 70 och 19 700 m
120 lag – 80 herr, 26 mixed, 14 dam
Lag om två, för säkerheten
22 nationaliteter: Sverige, Finland, Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Schweiz, Österrike, Slovakien, Rumänien, Ukraina, USA, Kanada, Mexiko, Sydafrika, Australien
Banrekord: 8h 35 (2013)
Segrare 2013: Björn Englund & Paul Krochak, Team Head Swimming
Rankad av CNN som en av de tuffaste utmaningarna i världen

Info:
www.otillo.se
www.otillo.se/live

Bilder från ÖTILLÖ 2013.
Foto: Jakob Edholm och Nadja Odenhage.

Alliansen i Stockholms läns landsting har kommit överens om att satsa en miljon kronor på att slå hastighetsrekord för kollektivtrafik på Mälaren och Saltsjön. Med hastigheter upp till 28 knop kan restiden från Ekerö och Vaxholm till centrala Stockholm nästintill halveras.

– Vi vill att båtarna kör snabbt och är miljövänliga så att vi får en modern, effektiv och hållbar kollektivtrafik. Nu utvecklar tillverkarna båtar för kollektivtrafik som kan drivs av el och kan gå i 30 knop. Det öppnar för stora möjligheter att utveckla SL-trafiken till sjöss, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

I höst startar planeringen för testerna och till sommaren kommer försök med en snabbgående testbåtar att ske på Stockholms inre vatten. Restider, vågsvall, buller och miljöpåverkan är några av de faktorer som ska undersökas.

– Vi kristdemokrater är glada över att ha fått med oss övriga Alliansen på att utveckla pendelbåtarna. Stockholm har med sin geografi och den tekniska utveckling som sker mycket goda förutsättningar att bli världsledande inom modern, hållbar pendelbåtstrafik, säger Karl Henriksson.

Du som reser till eller från Ljusterö kan nu åka oftare. Från den 1 september går färjan i 20-minuterstrafik på vardagar.

Tätare turer betyder minskad trängsel och ökad flexibilitet. Det är möjligt genom att Österåkers kommun går in som delfinansiär av färjeleden. ”Ljusterölyftet” är namnet på satsningen.

– Österåker har ett fantastiskt läge mitt i Stockholms skärgård. Kommunen erbjuder ett sjönära boende, samtidigt som man kan pendla till jobb, utbildning och fritidsaktiviteter i andra delar av länet. Om det ska fungera krävs god infrastruktur. För resande till eller från Ljusterö är vägfärjan en nödvändig livlina och därför vill kommunen förstärka förbindelsen, säger Michaela Fletcher Sjöman (M), kommunstyrelsens ordförande i Österåker.

Vardagar blir det avgång var tjugonde minut, undantaget två korta uppehåll mitt på dagen.

Satsningen är ett försök som pågår från 1 september 2014 till och med maj 2015. En enkät före och efter provperioden hjälper till att utvärdera utfallet.

– Vissa kommuner vill öka vägfärjetrafiken och ett effektivt sätt är att gå in som delfinansiär av trafiken. Vägfärjan uppfattas som ett attraktivt färdsätt, och det är positivt att Österåkers kommun vill slå vakt om det, säger Trafikverkets beställare Staffan Eriksson.

– Ljusterölyftet innebär att vi kan öka servicegraden på leden och det ser vi verkligen fram emot, säger Färjerederiets distriktschef Ellen Strandberg.

Ljusteröleden går mellan Östanå och Ljusterö i Österåkers kommun, strax nordost om Stockholm. Leden är 1,1 km lång och resan tar 7 minuter. Över leden transporteras årligen drygt 900 000 fordon, varav 10 000 transporter av bussar. Trafikverkets färjerederi har det operativa ansvaret för sjöfarten på leden. Mer information om Ljusteröleden samt tidtabell finns på: www.trafikverket.se/ljusteroleden

Stormer Lifeboat 75 får Sverigepremiär på Allt på Sjön i Gustavsberg, som startar på fredag. Den är, som namnet antyder, baserad på en riktig livbåt.

På den Skandinaviska marknaden är Stormer mest kända för sina robusta aluminiumbåtar med inombordare. Stormer Lifeboat 75 är en av företagets första modeller vilken har uppdaterats kontinuerligt och är nu en populär fritidsbåt. Skrov och däck byggs hos en av Europas största och modernaste leverantörer av livbåtar till yrkessjöfarten, Markos (Fr. Fassmer). Alla glasfiberdetaljer är handupplagda och av mycket hög kvalitet.

Motor och drivlina kommer från Vetus liksom all övrig utrustning, detta är en pålitlig leverantör som Stormer Marine har ett långvarigt samarbete med.

Stormer Lifeboat 75 har en enkel, kraftfull och genomtänkt design, detta ger en befriande känsla så fort man stiger ombord, i god ”Stormeranda” är allt onödigt bortrationaliserat – ”det som inte finns kan inte gå sönder”.

Lifeboat 75 är utrustad med samma gummiavbärarlist, 11 cm, som finns på aluminumbåtarna från Stormer. Detta är en rymlig båt där släkten, hummertinorna eller flyttlasset till sommarstugan får plats. Med alla dynor och kuddar på plats förvandlas laståsnan till en bekväm badbåt.

Med uppfälld sprayhood får man ett stort och skyddat utrymme vid sämre väderlek. Från styrpulpeten, med hydraulisk rattstyrning, har man god överblick över båten och omgivningen. Lifeboat 75 är lättmanövrerad och trygg. Sittbrunnen är självlänsande, så man kan lämna båten utan tillsyn under längre tid.

Utan extra kostnad får kunderna välja färg på skrov respektive däck (inredning), vilken RAL-kod som helst utom metallic, är möjligt att använda. Detta har resulterat i en mängd roliga och färggranna båtar, det är tydligt att individualister uppskattar Stormer.

Stormer Marine i Amsterdam tillverkar aluminiumbåtarna Rescue, Tugboat och Patrol i storlekar mellan 5 och 10 m. Modellerna Lifeboat 60 och Lifeboat 75 tillverkas i handupplagd glasfiber.

Tekniska fakta
Specifikation Lifeboat 75 Specifikation Lifeboat 60
L.ö.a 7,50 m 6,00 m
Bredd 2,50 m 2,10 m
Djup 0,49 m 0,45 m
Depl. 1 400 kg 880 Kg
Diesel 28–52 hk 12–28 hk
Max fart 7–12 kn 6–9 kn
Sittplatser 16 8
CE-kategori C 8 pers 5 pers
Självlänsande sittbrunn
Pris 295 000 kr respektive 230 000 kr

Info:
www.batbyran.se
www.stormer.se

Trots det fina vädret var antalet sjöräddningsinsatser under juli 2014 i stort sett oförändrat jämfört med juli 2013. Antalet maskin/propellerhaverier har minskat samtidigt som båtbränderna har ökat något.

Vackert sommarväder innebär fler fritidsbåtar i de svenska skärgårdarna. Fler fritidsbåtar i rörelse innebär också mer arbete för Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral (JRCC), som har förstärkt bemanning från maj till september samt under helgerna i början av fritidsbåtsäsongen.

Juli är månaden då JRCC tar emot allra flest larm från nödställda till sjöss. Under juli 2014 ledde 278 larm till insats, vilket är en insats mer än under juli förra året. Den enskilt vanligaste orsaken till insats var fritidsbåtar som larmade om grundstötning, följt av maskin/propellerhaveri.

– Vi upplever att fler som råkar illa ut på sjön och som inte omfattas av statlig sjöräddningstjänst (konstaterad fara för liv) har någon form av assistansförsäkring, till exempel är medlemmar i Sjöräddningssällskapet eller Sjöassistans. Vi hoppas att det är en bestående trend. Det underlättar vårt arbete då vi snabbt kan hänvisa dem vidare när det inte föreligger fara för liv, säger Annika Vestergård, chef för Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Under större delen av juli var vädret stabilt. Men vackert sommarväder kan också innebära ökad risk för snabba och kraftiga väderomslag. För fritidsskeppare är hastiga väderomslag med åskbyar och hårda vindar, så kallat överfallsväder, oftast mer riskabelt än utpräglat lågtrycksväder med ihållande vind och regn.

– Det är viktigt att planera innan man ger sig ut på sjön. Gör en färdplan, meddela någon i land om dina planer och håll koll på vädret. Stanna hemma om det till exempel ska bli åska och regn. Är du redan till sjöss kan du söka lä eller närmaste hamn och använd alltid flytväst, säger Annika Vestergård.

Sjöräddning under juli 2014:

• Antalet sjöräddningar 278 (277 under juli 2013)
• Grundstötningarna 54 (55 under juli 2013)
• Maskin/propellerhaveri 43 (54 under juli 2013)
• Båtbränder 10 (7 under juli 2013)
• MOB, Man Over Board, 5 (5 under juli 2013)

Det totala antalet sjöräddningsinsatser har minskat sedan toppnoteringen 2007, då 1287 insatser genomfördes.

Flygräddning under juli 2014:

• Antalet flygräddningar 92 (100 under juli 2013)
• Antalet haverier 10 (7 under juli 2013)
• Antalet fall med färdplaner som inte avslutats i tid (fall som leder till att JRCC måste efterforska att flygplan landat välbehållna) 62(67 under juli 2013)

Foto och källa: Sjöfartsverkets Nyhetsbrev.

Finska Buster, Europas största tillverkare av aluminiumbåtar, kommer att introducera tre nya modeller på Allt på Sjön mässan i Gustavsberg 28–30 augusti. Nyheterna för 2015 är den helt nya Buster M, sportiga Buster XXL och den nya M5. Även Buster Le som lanserades tidigare i vår kommer att visas för första gången i Sverige.

Buster Le är en hybridbåt, aluminium skrov med glasfiberinredning som är godkänd för upp till sex personer.

Samtliga nyheter kommer att finnas ute hos Buster återförsäljare under hösten i begränsad upplaga.

Buster M är 2015 båtsäsongens “lilla” stora nyhet. Vi har förfinat körupplevelsen, sjöegenskaperna, mångsidigheten samt komforten ombord. Nya M lämpar sig perfekt för stugan och en lugn fisketur.

Pulpeterna och vindrutorna skyddar dig från regn och rusk, medan det integrerade kapellgaraget ökar användbarheten samt förlänger båt- och fiskesäsongen. Buster har även ökat avståndet mellan akterbänk och pulpet så att även storväxta personer kör bekvämt med fullt regnställ på.

Nya Buster M är CE certifierad för fem personer.

Nya Buster XXL är en äkta sportbåt för föraren som även uppskattar generöst utrymme ombord. Baserad på det berömda XL-skrovet, trivs nya XXL bäst i hög fart och grov sjö. Nya XXL tar sjön mjukt och fint och har plats för upp till sju personer plus utrustning. Båtens öppna och mångsidiga planlösning är som gjord för aktiva dagar på sjön, oavsett om du är ute med familjen eller på en fisketur.
Med helt nya Buster Magnum M5 tänjer den finska tillverkaren på gränserna inom marknaden för stora, öppna aluminiumbåtar. Buster Magnum i sina olika versioner har sålts i över 4 000 exemplar under åren. Med den femte generationen Magnum har Buster gjort en bra båt ännu bättre. Med en 350 hk motor är detta ”värstingbåten” i sortimentet.

Buster Magnum M5:s prestanda, sjöegenskaper och kraftfullhet är i en klass för sig. Den nya och moderna färgsättningen och farten på sjön gör att du skiljer dig från mängden.

Info: www.busterboats.fi

På fredag eftermiddag blir det folkfest i Lysekil när Saturnus, Sveriges hittills största vägfärja, döps vid Anderssons kaj. Media välkomnas till en pressvisning med rundvandring ombord redan på förmiddagen.

I och med Saturnus får Gullmarsleden förbättrad kapacitet. Färjeleden är knappt två kilometer lång och den går över Gullmarsfjorden mellan Lysekil och Uddevalla (Finnsbo-Skår). Gullmarsleden är en av landets mest trafikerade färjeleder, med stor andel godstransporter. Varje månad transporteras omkring 100 000 fordon.

Sång och musik, dopfika, tävling, guidad visning av fartyget, glada tal med mera står på programmet på fredag. Mer om dopfestligheterna finna att läsa på Gullmarsledens webbplats.

Info: http://www.trafikverket.se/Farja/Farjeleder/Farjeleder-i-ditt-lan/Farjeleder-i-Vastra-Gotaland1/Gullmarsleden/Saturnus-dop-29-augusti-2014/

Foto: Truls Persson, Trafikverket.

True Heading har fått en mindre kompletteringsbeställning från hamnmyndigheten i Ghana.

True Heading har tidigare levererat ett större hamnövervakningssystem till hamnarna Takori och Accra i Ghana. Nu har Ghana Port & Harbour Authorities gjort ytterligare en mindre tilläggsbeställning för att komplettera sitt system och fortsätta bygga ut den lösning som man är mycket nöjd med.

– Detta bekräftar att våra enkla men kompetenta lösningar för denna typ av kund är ett framgångsrikt koncept som vi nu hoppas kunna marknadsföra över hela den afrikanska marknaden, säger Jens Johansson VD för True Heading AB.

Transportstyrelsen har förbjudit företaget Midmarine AB att släppa ut fritidsbåtar av fabrikatet Kimple på den svenska marknaden. Midmarine ska också återkalla samtliga Kimple-båtar som de levererat till återförsäljare eller kund. Orsaken är att företaget inte kunnat visa att båtarna är provade som de ska för att få vara CE-märkta.

Transportstyrelsen upptäckte efter en kontroll av CE-märkning på fritidsbåtar att dokumentation saknades över hur de Kimple-båtar som Midmarine levererar provats för att leva upp till CE-märkningen. Trots upprepade påstötningar har företaget inte kunnat visa upp någon fullständig dokumentation. Det innebär att det inte går att säkerställa att båten är provad på rätt sätt för att uppfylla CE-märkningens hälso-, miljö- och säkerhetskrav.

Transportstyrelsen har därför beslutat att förbjuda Midmarine AB att släppa ut fritidsbåtar av märket Kimple. Skulle företaget fortsätta att släppa ut båtarna, kan Transportstyrelsen kräva ett vite på 500 000 kronor från företaget.

Företaget har också fått ett föreläggande om att återkalla samtliga de fritidsbåtar av märket Kimple som redan levererats till återförsäljare eller kund. Senast 28 augusti ska Midmarine ha lämnat en plan till Transportstyrelsen för hur återkallelsen ska genomföras.

CE-märkning krävs för produkter som kan vara farliga för användaren. CE-märket på en produkt betyder att tillverkaren garanterar att produkten uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Den som tillverkar eller importerar en fritidsbåt är skyldig att se till att båten uppfyller kraven för CE-märkning.

I fredags 22 augusti kitesurfades det för första gången från Torö till Gotland. Den totala tiden blev 6h 37 min 45 sek. Sträckan som de båda kitesurfarna avverkade var 124 km med en medelhastighet på 19 km/h (10,3 knop).

– Att vi gjorde detta utan följebåt har väckt en del blandade reaktioner. De som har varit negativa inte varit speciellt pålästa om vår utrustning och planering, säger Kaj Kjellgren som surfade tillsammans med sin kompis Lars Ahlstedt.

Utrustning:
Kites: Flysurfer Speed4 Lotus (Kaj på en 12’a och Lars på en 15 kvm)
Brädor: F-One fish 5’10. Endast frontstrap monterad. Kort surf-leash.
Sele: Manera EXO (Kaj) Mystic Force Shield (Lars)
Heltäckande 6 mm våtdräkter, huva, skor, handskar, impactvests med flytkraft. Metallite underställ.
Navigation/säkerthetsutrustning (per person):
Garmin gpsmap 64st (GPS+Glonass)
Long-range PMR:er för intern kommunikation
DeLorme inReach SE (tvåvägskommunikation + plotting via Iridium-satelliter) rescueME PLB1 (Trackande PLB som sänder aktuell GPS-position till COSPAS-SARSAT och även sänder på 121.5 MHz vid aktivering)
Back-up GPS ifall 64’an skulle gå sönder/tappas
Analog kompass på armen
2 st Ikaros nödraketer (300m rött fallskärmsljus)
2 st högintensiva glowsticks
Signalspegel
Vattentäta mobiltelefoner
3 L vatten (Camelback)
7 st Powerbars
Övrigt:
GoPro-kameror.
Sammanlagd kite-erfarenhet: mer än 16 år.

Bilden med två kitesurfare är tagen när Kustbevakningen flög över killarna cirka 35 Nm från Gotland. Foto: Kustbevakningen.

Den ökande trenden för kvalitetsbåtar i aluminium är stark och ihållande. För ALUKIN aluminiumbåtar som byggs i Roslagen ser året ut att bli ett rekordår. Åter igen slår man försäljningsrekord med en ökning på över 40 % vid halvårsskiftet mot samma period föregående år.

Nu söker det producerande företaget Marinteknik i Norrtälje AB ytterligare förstärkning till produktion och service för att kunna möta efterfrågan från hela Sverige och Norden.
Under säsongen 2014 har Marinteknik i Norrtälje AB som producerar ALUKIN aluminiumbåtar utökat verksamheten med butik för båttillbehör och serviceverkstad för Suzuki-motorer i Norrtälje.

Nu behövs det förstärkning inom såväl produktion som service. Orderingången på de svensktillverkade kvalitetsbåtarna i aluminium har ökat kraftigt och på företaget ser man ljust på framtiden.

– Som producerande företag har vi hittills valt att sköta hela försäljningen av ALUKIN aluminiumbåtar själva direkt till slutkund. Men nu kan vi tänka oss att utöka tillgängligheten för våra båtkunder på västkusten och eventuellt i södra Sverige. Vi håller ögonen öppna efter rätt samarbetspartner som kan sköta en del av försäljningen, säger marknadschef Maria M Nikula.

Marinteknik med ALUKIN aluminiumbåtar har en god relation med utvalda leverantörer och en väl fungerande affärsmodell. Företaget är litet men välmående och växer stabilt. De populära aluminiumbåtarna blir en allt vanligare syn runt om i skärgården bland såväl professionella brukare som fritidsbåtsägare.

– Under åren så har vi fått återkommande frågor kring varför vi valt att producera båtarna i Sverige när vi snabbare kan öka volymen genom att förlägga produktionen utomlands. Vårt fokus är kvalitet, funktionalitet och flexibilitet med full kontroll över såväl konstruktion som produktion lokalt. Med rätt samarbetspartners för försäljning på endast ett par platser till i landet kan vi fortfarande ha direktkontakt med varje båtköpare och ge våra kunder valuta för varenda satsad krona i sitt båtägande säger Peter Nikula, VD på Marinteknik i Norrtälje AB.

– Branschkollegan Anytec Boats Ab har satsat hårt på marknadsföring och genom det drivit aluminiumbåtstrenden framåt tillsammans med många duktiga återförsäljare runt om i landet. De har stora resurser för tillverkningen utomlands och vi är imponerade av deras insatser på marknaden. Vi vet att deras försäljning gått bra och vi hoppas att de snart hämtat sig från den inledda konkursen. Själva kommer vi fortsätta på vår inslagna väg. Vi behåller produktionen i Sverige med fokus på kvalitet före volym, men satsar på att komplettera med en eller kanske två återförsäljare som kan matcha vårt företag och våra kunders behov, avslutar Maria M Nikula.

Ett ovanligt lågt vattenstånd i sommar har lett till att många båtar gått på grund. Jämfört med förra sommaren är ökningen 35 procent, visar siffror från försäkringsbolaget If.

Fint väder i kombination med ett ovanligt lågt vattenstånd har lett till många grundstötningar i sommar. Fram till sista juli hade If fått in 305 anmälningar om båtar som gått på grund, jämfört med 227 året innan. Det är en ökning med 35 procent.

– Både i Östersjön och på Västkusten har vattenståndet varit mycket lägre än normalt. Grynnor som tidigare inte var ett problem har i sommar förstört väldigt många båtar, säger Dan Falconer, båtspecialist på If.

I Östersjön har vattenståndet varit nära halvmetern lägre än normalt och på Västkusten ännu lägre. Orsaken är inte det torra och varma vädret, utan framförallt meteorologiska förhållanden som högtryck och vind.

– En grundstötning innebär stora kostnader. Grundstötningarna blir dessutom ofta hårda eftersom många numera helt litar på GPSen och glömmer att titta på vattnet, säger Dan Falconer.

En vanlig skada vid grundstötning är att propellern eller ett växelhuset går sönder. Om de behöver bytas kan det kosta från 15 000 kronor och uppåt. Att båtarna fastnar på grund och behöver bogseras bort inträffar mer sällan.

Försäkringen täcker grundstötning, men självrisk och åldersavdrag gör att det ändå kan bli kostsamt för båtägarna.

Kommentarer

Lars Olsson 12:44:10 2014-08-25

Det man är nyfiken på annars är ju om gps:ernas intåg ökat eller minskat grundstötnigarna jämfört med papperskortens tid. Det vet naturligtvis försäkringsbolagen, men har någon skrivit om det?