nyhetstest

Tioårsjubilerande Lysekil Women’s Match inleddes under tisdagen med de första matcherna i round-robin, som innebär att alla möter alla. Danska världsettan och evenemangets titelförsvarare Camilla Ulrikkeholm gick direkt upp i ledningen med fem segrar av lika många möjliga, medan amerikanskan Stephanie Roble också är obesegrad på andraplatsen med fyra vinster.

Bästa svenskor är världsmästarinnan Anna Kjellberg och comebackande Linda Rahm, som delar fjärdeplatsen med tre segrar och två förluster:
– Adrenalinkickarna i starterna är det jag saknat mest. Nu har min besättning hängt med fullt ut på alla manövrer, så det har varit jätteroligt att direkt kunna segla på max och med små marginaler, säger Rahm.

Linda Rahm vann Lysekil Women’s Match 2007 och 2008, men har knappt seglat matchracing alls sedan 2010. Det har däremot tävlingens titelförsvarare och trefaldiga vinnare Camilla Ulrikkeholm, som inte bara toppar världsrankingen utan också ställningen i Women’s International Match Racing Series (WIM Series):
– Vi har kommit ut bra i starterna och kunnat köra vårt eget race efter det. Det känns riktigt bra att vara tillbaka i de större och mer krävande DS-båtarna igen, med sex tjejer ombord, kommenterar Ulrikkeholm, som vann den senaste tävlingen i WIM Series i franska Vannes, där båtarna var mindre och anpassade för fyra personers besättning.

Även Stephanie Roble hade en lyckad inledningsdag i Lysekil, och besegrade bland andra svenska världsmästarinnan Anna Kjellberg. Störst dramatik var det dock för amerikanskan i matchen mot nyzeeländskan Claudia Pierce, som missbedömde avståndet till Robles båt i pre-starten och rammade den med full kraft rakt i sidan. Det både hörs och känns ordentligt när två fyratonsbåtar brakar in i varandra, men lyckligtvis blev ingen allvarligt skadad:
– Nej, jag klarade mig med en liten svullnad på benet, och besättningen var snabbt på benen igen. De gjorde ett kanonjobb hela dagen, berömmer Roble.
– Jag trodde att vi skulle klara att gå bakom Roble, men istället smällde vi rakt in i sidan på hennes båt. Jag är tacksam att ingen skadade sig, ursäktade sig en påtagligt skakad Pierce, som kallade det hela för totalt hjärnsläpp.
Misstaget kostade henne inte bara 15 000 kronor i förbrukad skadedeposition, utan också ett poängs avdrag i resultatlistan.

Lysekil Women’s Match fortsätter med round-robin onsdag och torsdag, innan kvartsfinal och semi tar vid på fredagen. På lördag avgörs semifinaler och finaler på Kyrkeviksbuktens vatten i Lysekil.

Ställning i Lysekil Women’s Match 2014 efter första dagens seglingar i round-robin (alla möter alla). Namn/nationalitet/vinster – förluster:
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 5 – 0
2. Stephanie Roble, USA, 4 – 0
3. Anne-Claire Le Berre, FRA, 2 – 1
4. Anna Kjellberg, SWE, 3 – 2
4. Linda Rahm, SWE, 3 – 2
6. Caroline Sylvan, SWE, 2 – 3
7. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 1 – 4
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 1 – 4
9. Claudia Pierce, NZL, -1 – 5

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Sebago, Carpe Diem Beds of Sweden, Svitzer och Atlantica är partners.

www.lysekilwomensmatch.se www.facebook.com/lysekilwomensmatch
www.twitter.com/lwmlysekil
www.youtube.com/lysekilwomensmatch
www.instagram.com/lwmlysekil

På flera håll i de svenska skärgårdarna finns det grund som är särskilt välbesökta. Många av dem är välkända av båtfolk och närboende. För att ytterligare öka sjösäkerheten arrangerar Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Stockholmradio tävlingen Ökända grund, där alla som rör sig till sjöss uppmanas att rapportera ökända och välbesökta grund.

– Alla som har lokalkännedom inom ett visst område i skärgården vet att det finns grund som är särskilt välbesökta. För att kunna göra något åt detta behöver vi mer information om vilka grund det rör sig om, säger Niklas Hammarkvist, nautisk redaktör på Sjöfartsverket.

Alla som har grund att rapportera kan gå in på www.ökändagrund.se eller kontakta Stockholmradio på telefon 08-506 622 70 alternativt VHF och ange kontaktuppgifter och övriga uppgifter som efterfrågas. Genom att lämna informationen är man också automatiskt med i tävlingen.

De tips som lämnas kommer att kvalitetsgranskats av Sjöfartsverkets redaktion för underrättelser för sjöfarande. Därefter avgörs om vilka åtgärder som eventuellt ska vidtas. Det kan till exempel visa sig att sjökortet behöver kompletteras eller att utmärkningen behöver ändras.

Tävlingen pågår till och med den 30 september och vinnare utses bland de bidrag som föranlett en notis i Underrättelser för sjöfarande, Ufs. Priserna består av högkvalitativ marinelektronik och båtsportkort.

Tävlingen Ökända grund arrangeras för tredje sommaren i rad. Under de två föregående åren har närmare 270 tips kommit in, vilket resulterat i cirka 100 ändringar i sjökorten.

– Tipsen från tävlingen är välkomna bidrag till det ständigt pågående arbetet med att göra sjökorten bättre. Av det svenska havsområdet är cirka 45 procent sjömätt med moderna metoder. Resterande områden är sjömätta med äldre metoder, säger Niklas Hammarkvist.

Stora ytor i de svenska skärgårdarna är inte sjömätta sedan andra halvan av 1800-talet och tidigt 1900-tal. På den tiden använde man sig av handlod och positioneringen var inte så exakt. Det innebar att man inte hittade alla grund som finns i skärgården.

Under juli 2014 omkom 38 personer genom drunkning jämfört med 29 personer under juli 2013. Totalt har, till och med juli, 89 personer omkommit genom drunkning jämfört med 82 personer till och med juli förra året.


2014 Juli 2013
4 fritidsbåt 5
29 bad 17
5 övriga 7
38 totalt 29

Översikt 1994-2014

Sammanställning 1994 – 2014
Antal omkomna genom drunkning under juni – juli samt t.o.m. juli

juni juli juni- totalt året totalt hela
juli t.o.m. juli året
1994 23 50 73 123 176
1995 20 42 62 111 175
1996 12 16 28 60 111
1997 12 34 36 87 163
1998 13 24 37 82 154
1999 22 21 43 90 128
2000 13 19 32 88 134
2001 15 24 39 83 134
2002 14 21 35 73 149
2003 12 37 49 97 134
2004 17 24 41 81 119
2005 11 26 37 71 107
2006 19 47 66 91 135
2007 18 17 35 65 103
2008 9 28 37 68 107
2009 8 17 25 52 82
2010 13 25 38 52 79
2011 13 13 26 56 95
2012 6 21 27 61 97
2013 14 29 43 82 129
2014 22 38 60 89

Snitt för juli de senaste tio åren är 26,1 drunknade per år.

Kort sammanfattning för juli 2014

1/7 Övriga
Helsingborg, M-län
En kvinna i 45-årsåldern har hittats drunknad i vattnet vid Parapeten i Helsingborg. Polisen har inga misstankar om brott.

4/7 Bad
Skrea strand, Falkenberg, N-län
En kvinna i 70-årsåldern drunknade i samband med en simtur under kvällen. Andra badande uppmärksammade att allt inte stod rätt till och drog in kvinnan till stranden men hennes liv gick inte att rädda.

6/7 Fritidsbåt
Surahammar, U-län
En 34-årig man som hittats död i Virsbosjön har identifierats. Troligen var det mannens kanot som hittades övergiven av en privatperson i början av juni.

6/7 Fritidsbåt
Norge
En 59-årig man från Göteborg drunknar i samband med att båten tar in vatten och de får lämna den.

7/7 Bad
Furusjön, Fritsla, Borås, P-län
En man i 75-årsåldern drunknade i samband med en simtur. Mannen hade på morgonen gått till sjön för att ta sig en simtur. En kvinna berättar att mannen, som simmade strax bakom henne, plötsligt försvann. Räddningspersonal som kom till platsen efter att ha blivit larmade hittade efter en stund mannen drunknad.

9/7 Bad
Skrea strand, Falkenberg, N-län
En man i 80-årsåldern drunknade i samband med att han var ute och simmade på Skreanäs. Efter att han tagits upp ur vattnet av en annan badare då han sågs ligga och flyta en bra bit ut från land försökte ambulanspersonal rädda mannens liv men misslyckades.

9/7 Bad
Holmenvattnet, Munkedal, O-län
En 42-årig man försvann i samband med en simtur. Vittnen ska ha sett mannen simma och senare hört honom ropa på hjälp. Mannen hittades drunknad den 15/7.

10/7 Bad
Malmö, Ribersborgsbadet, M-län
En äldre man drunknade i samband med bad. Räddningstjänst påbörjade HLR. Dödförklarades senare på akuten.

10/7 Bad
Krokviks badplats, N-län
En man i 70-årsåldern drunknar vid Kroksviks badplats i Halland. Anhöriga börjar ge hjärt-lungräddning. Mannen avlider senare på Varbergs sjukhus.

16/7 Bad
Barfotens camping, Otterbäcken, Gullspång, R-län
En 33-årig man omkom i drunkningsolycka vid badplats när han skulle simma ut till en flytbrygga. Mannen hittades på botten efter att ha varit saknad i cirka en timma.

17/7 Bad
Falsterbo, M-län
En 79-årig kvinna hittades flytande i vattnet liggande på mage vid en badbrygga. Kvinnan badrock låg på stranden så det är troligt att hon tagit sig till stranden för att bada.

18/7 Bad
Almunecar, Spanien
En 55-årig svensk kvinna har hittats drunknad i en pool i bostadsområdet El Capricho, Spanien. Omständigheterna kring dödsfallet är oklara.

18/7 Bad
Dalälven, Leksandsbron, W-län
En man i 60-årsåldern drunknade i samband med en simtur i älven. Mannen hittades av räddningstjänsten cirka sex meter från stranden.

20/7 Bad
Kalvsjön, Järvsö, X-län
En 23-årig asylsökande man drunknade i samband med en simtur i Kalvsjö. Mannen hade simmat tillsammans med några kamrater från en flotte när han plötsligt sjönk.

20/7 Bad
Kreta, Grekland
En man i 60-årsåldern hemmahörande i Östersund hittades död i vattnet efter en simtur.

21/7 Fritidsbåt
Sandhamn, Stockholm, AB-län
En man föll över relingen på en båt. Dykare hittade senare mannen död. Händelsen inträffade i gästhamnen.

21/7 Bad
Bråviken, Nävekvarn, D-län
En 78-årig man försvann i samband med en simtur. Mannen påträffades en timme senare. HLR påbörjades men mannens liv gick inte att rädda.

22/7 Bad
Sjön Trekanten, Liljeholmen, Stockholm, AB-län
En man i 65-årsåldern drunknade i samband med bad. Personer hade sett mannen gå i vattnet men när han inte kom upp efter cirka en timme larmades räddningstjänsten som hittade mannen i strandkanten. Ambulans-personal påbörjade HLR men mannens liv gick inte att rädda.

22/7 Bad
Ösbysjön, Djursholm, AB-län
En man i 25-årsåldern drunknade efter det att han hade hoppat i vattnet i Ösbysjön, Djursholm. Efter en knapp timme lyckades räddningspersonalen få upp mannen ur vattnet och förde honom då till sjukhus. Senare under kvällen konstaterades det att mannen avlidit.

22/7 Bad
Ljusnan, Abrå, Bollnäs, X-län
En 20-årig man drunknade efter simtur över Ljusnan. Han simmade med två jämnåriga kamrater som efter ett tag upptäckte att han var borta. Mannen hittades den 25/7 drunknad.

22/7 Bad
Ösbysjön, Danderyd, AB-län
En man i 25-årsåldern sågs hoppa från brygga men kom inte upp och räddningstjänsten larmades. Mannen hittades senare under bryggan. HLR påbörjades men hans liv gick inte att rädda.

24/7 Bad
Lidköping, R-län
En äldre man som gått ut på brygga för att bada, hittades senare livlös i vattnet. Hans liv gick inte att rädda och det är oklart vad som orsakade drunkningen.

25/7 Övriga
Bredsand, Sundsvall, Y-län
En 64-årig kvinna drunknade efter att hon hamnat under vattnet. Hon blev uppdragen och fick HLR. Kvinnan avled senare på sjukhus.

25/7 Bad
Lytterstabadet, Vingåker, D-län
En 68-årig kvinna drunknade i samband med bad. En anhörig hörde henne ropa på hjälp och hämtade en lång pinne för att hjälpa henne. När han kom tillbaka låg hon medvetslös med ansiktet ned i vattnet.

25/7 Bad
Dalby stenbrott, M-län
En 31-årig man drunknade i samband med bad. Mannen var uppdragen ur vattnet när räddningstjänsten kom till platsen. Mannen fördes till sjukhus men hans liv gick inte att rädda.

25/7 Bad
Magnarp, Ängelholm, N-län
En man 25-årsåldern drunknade i samband med att han badade med några vänner. De hittade honom livlös i vattnet och drog upp honom ur vattnet och larmade samt påbörjade HLR. Mannen avled senare på sjukhus.

25/7 Bad
Varamoviken, Motala, E-län
En man i 30-årsåldern, låg minst tio minuter under vatten innan räddningstjänsten lyckades få upp mannen ur vattnet då var han vid medvetande, HLR påbörjades och mannen fördes till sjukhus. Tillståndet försämrades och mannen avled. Det är okänt hur olyckan gått till.

25/7 Bad
Lannfallssjön, Nässjö, F-län
En man i 20-årsåldern, bosatt på Migrationsverkets anläggning, har drunknat efter att ha hoppat i vattnet.
Det var sex kamrater som var ute i en båt, ingen kunde simma och ingen hade flytväst. Alla hoppade i vattnet cirka 30 meter från land. Kamraterna såg mannen försvinna under ytan. Dykare fann efter några dagar mannen.

25/7, Bad
Tisnaren, Lytterstabadet, D-län
En 68-årig kvinna drunknade då hon inte kunnat ta sig upp ur vattnet själv. Trots återupplivningsförsök gick hennes liv inte att rädda.

26/7 Övriga, Fiske
Männikkö, Pajala, BD-län
En 72-årig man, vadade ut i vattnet iklädd fiskeväst och vadarbyxor under en fisketävling. En stund senare sågs han ligga livlös i vattnet, flytande nedströms innan två båtar fick tag i honom. HLR påbörjades men hans liv gick inte att rädda.

26/7 Fritidsbåt
Alnö, Sundsvall, Y-län
En 59-årig man ramlade i vattnet från sin båt som låg förtöjd i småbåtshamnen. Mannen fick snabbt HLR men han liv gick inte att rädda.

26/7 Bad (fritidsbåt)
Björksundet, Hjälmaren, T-län
En 73-årig man drunknade i samband med bad från båt. De två männen i båten stannade för att bada och då försvann 73-åringen. Ett stort räddningspådrag sökte mannen som hittades den 30 juli.

27/7 Bad
Hättebaden, Tranås, F-län
En man i 50-årsåldern badade med vänner och hoppade ifrån brygga. Av någon anledning försvann han i vattnet – utan att vännerna märkte något. De trodde först att han gått iväg. Efter några timmar larmade de räddningstjänsten som fann mannen på fyra meters djup vid bryggan.

28/7 Bad
Sjön Drammen, Olsbenning, Norberg, U-län
En 56-årig man omkom i en badolycka. Mannen hade gett sig ut för att simma i sjön. Han hittades senare livlös i vattnet.

29/7 Bad
Australien
En 25-årig svensk man har troligen drunknat under en simtur norr om Sydney. Enligt en vän så fick mannen problem och försvann under vattnet. Polisen har letat efter mannen både till sjöss och på land sedan försvinnandet.

30/7 Bad
Häggvik, Kramfors, Höga Kusten, Y-län
En 75-årig man drunknade i samband med bad. Grannar såg mannen simma ut till en flytbrygga, sedan försvann han. Räddningstjänsten draggade botten utan att hitta något. Polisen övertog sökandet och dagen efter, tack vare en privatperson som dök, hittades mannen.

31/7 Övriga
Bälstaån, Sundbyberg, Stockholm, AB-län
En person (troligen man) hittas avliden i Bällstaån i närheten av Ulvsunda. Polisen larmades till platsen vid 12-tiden. I nuläget finns inga misstankar om brott.

31/7 Övriga
Öhmanskajen, Norrköping, E-län
En äldre kvinna hittas drunknad i närheten av Öhmanskajen i Norrköping.

2013 års Tjörn Runt blev en snabb segling i bra väder med vindar upp mot 10 meter i sekunden. Vinnare på stora banan blev Martin Nilsson och Carl-Axel Hellman tog hem segern på lilla banan. Hur många kommer till start i år? Hur blir vädret? Och vem vinner 2014 års upplaga?

Årets kappsegling seglas även i år moturs runt Tjörn, med starten i Stigfjorden väster om Skåpesundsbron och målgången på Askeröfjorden utanför Stenungsund. Den är också uppdelad på två banor; den ”lilla” där flerskrovsbåtarna och de mindre båtarna seglar och den ”stora” för de större och snabbare båtarna.

Även för de yngre deltagarna blir det något extra eftersom Lilla Tjörn Runt fyller 30 år. Vi upprepar förra årets succé där klubblag med deltagarna i Lilla Tjörn Runt fick möjlighet att segla tillsammans med namnkunniga seglare i de supersnabba katamaranerna M32. Den 14 augusti genomförs M32 Tjörn Runt Youth Challenge.

Race center för Tjörn by COWI ligger i Kulturhuset Fregatten dit alla deltagare och åskådare är varmt välkomna att följa årets kappsegling.

Preliminärt program 2014

Tisdag 12 augusti
18.30 Lilla Tjörn Runt start- och målgruppsövning. Start vid StSS klubbhamn.

Torsdag 14 augusti
13.00 M32 Tjörn Runt Youth Challenge vid StSS klubbhamn.
18.30 Tjörn Runt by COWI start- och målgruppsövning kölbåtar. Start vid paviljongen på Askeröfjorden.
18.00-20.00 Lilla Tjörn Runt. Tävlingskansliet öppet vid StSS klubbhus för registrering.

Fredag 15 augusti
08.00 Lilla Tjörn Runt. Tävlingskansliet öppet vid StSS klubbhus för registrering.
10.50 Lilla Tjörn Runt. Första start vid StSS klubbhamn.
13.00-23.00 Tjörn Runt by COWI. Race Center i kulturhuset Fregatten öppet för besökare och deltagare. Sponsorer ställer ut i lokalen och i Kulturhusparken.
17.00 (cirka) Lilla Tjörn Runt. Prisutdelning vid StSS klubbhus.
18.00 Partypatrullen med Mojje underhåller utanför Kookaburra på Stenungsbaden Yacht Club.
17.00 och kl. 19.00 Tjörn Runt by COWI. Skepparträffar i Race Center Fregatten Bio.
21.30 Tjörn Runt by COWI. Skepparträff på Stenungsbaden Yacht Club.

Lördag 16 augusti
07.00 Tjörn Runt by COWI. Race Center i Fregatten öppet hela dagen för besökare och deltagare.
09.00 Tjörn Runt by COWI. Första start på Stigfjorden.
22.00 Tjörn Runt by COWI. Prisutdelning på Stenungsbaden Yacht Club utescen.
23.00 Tjörn Runt by COWI. Stort Festfyrverkeri från udden mellan StSS och Hogia

Info: www.stss.se

Tioårsjubilerande Lysekil Women’s Match (4 – 9 augusti) lockar världens högst rankade besättningar till den tredje deltävlingen av fem i Women’s International Match Racing Series (WIM Series).

Ska världsettan Camilla Ulrikkeholm från Danmark ta sin fjärde raka Lysekilsseger? Kan svenska världsmästarinnan Anna Kjellberg få sin första triumf på hemmavattnen? Eller drar kanske comebackande Linda Rahm, som tidigare vunnit två gånger i Lysekil, längsta strået? Ett helt koppel internationella stornamn svarar för tufft motstånd:
– Varje år tror jag att vi har det allra bästa startfältet, men när evenemanget nu firar tio år känns det som att konkurrensen är hårdare än någonsin, konstaterar initiativtagaren och projektledaren Anna Holmdahl White, som är mycket nöjd med årets startfält.

WIM Series startade i år med VM i irländska Cork i början av juni, där Anna Kjellberg slog till och säkrade en efterlängtad svensk titel genom att i finalen slå Camilla Ulrikkeholm och hennes samtrimmade besättning. I Women’s Match Race Golfe du Morbihan i franska Vannes för en vecka sedan var det istället Ulrikkeholm som triumferade, genom att besegra holländska Klaartje Zuiderbaan i finalen. Då slutade Kjellberg först på fjärde plats, efter tuffa matcher om tredje pris mot hemmaseglaren Anne-Claire Le Berre. Alla dessa seglare, sju av de åtta främsta på VM, kommer nu till Lysekil Women’s Match. Träningsseglingarna börjar måndagen den 4 augusti och round-robin (alla möter alla) på tisdag den 5 augusti. Finalen seglas lördagen den 9 augusti, och i den vill Anna Kjellberg förstås finnas med:
– Det är årets höjdpunkt att få komma till Lysekil och segla, tycker hon, och förklarar varför.
– Hela den härliga stämningen med all publik som stöttar oss och våra familjer som finns på plats, det skapar en fantastisk känsla. Och så trivs vi ju speciellt bra i DS-båtarna också, poängterar hon och klargör ambitionsnivån.
– Vi har aldrig vunnit Lysekil Women’s Match och nu ska vi se till så att det inte blir någon fjärde seger för Ulrikkeholm, deklarerar Kjellberg bestämt.

Men amerikanska världstrean Stephanie Roble, rutinerade nyzeeländskan Claudia Pierce och Kjellbergs klubbkamrater Caroline Sylvan och Linda Rahm från Göteborgs Kungliga SS är också aspiranter på segern. Rahm har redan vunnit i Lysekil två gånger och gör nu comeback:
– Vi får väl se hur snabbt vi kan få ihop ett vinnande lag igen, skrattar hon.
Danskorna Lotte Meldgaard Pedersen, rankad femma i världen, och världsettan Camilla Ulrikkeholm kan inte heller räknas bort:
– Om vi tar en fjärde titel så har vi vunnit hälften av de gånger vi seglat i Lysekil, och det skulle ju vara ett snyggt facit, avslutar titelförsvarande Ulrikkeholm, som gläder sig åt att komma tillbaka till Lysekil Women’s Match.
– Det har blivit ett speciellt evenemang för oss. Publikstödet är enormt, och det märks verkligen att allt folk på klipporna är kunniga och uppskattar segling.

Alla skeppare i Lysekil Women’s Match 2014. Namn/nationalitet/ISAF ranking 18 juli:

Camilla Ulrikkeholm, DEN, 1
Med tre raka segrar i Lysekil är titelförsvarande 31-åriga Camilla och hennes besättning evenemangets okrönta drottningar. Sedan 2003 har denna ständigt leende danska enbart seglat matchracing och ständigt hållit sig i toppen av världsrankingen, men hon började sin seglingskarriär i olika jolleklasser. Camillas specialitet är de stora DS-båtarna som seglas både i Lysekil och vid hennes eget träningscenter på hemmaklubben KDY i Skovshoved. Camilla är arkitekt och ägnar all ledig tid åt att befästa sin topposition på världsrankingen.

Anna Kjellberg, SWE, 2
Hon började segla matchracing på fördäck, men i förre America’s Cup-utmanaren Magnus Holmbergs Sailing Factory tog nu 30-åriga Anna Kjellberg steget till rodret. Efter VM-brons i Lysekil 2009 och OS-premiär 2012 slutade hon i fjol på silverplats i nystartade Women’s International Match Racing Series (WIM Series). I våras blev Anna mamma för första gången, och några veckor senare slog hon till med ett VM-guld i matchracing. 2014 ska hon segla samtliga evenemang på WIM Series.

Stephanie Roble, USA, 3
24-åriga Stephanie Roble inledde sin karriär som framgångsrik jolleseglare i Lake Beulah Yacht Club, men efter att ha provat på matchracing är det numera bara den typen av kappsegling som gäller. Tillsammans med besättningsmedlemmen Maggie Shea tog Stephanie sig in bland de fyra främsta i den amerikanska OS-uttagningen inför Weymouth 2012, och på hösten samma år blev de båda de första någonsin att vinna både damernas och de öppna amerikanska mästerskapen i matchracing.

Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 5
Med 20 års erfarenhet av matchracing i omkring 40 olika båtar, några silver- och bronsmedaljer i VM samt EM-guld, är Lotte Meldgaard Pedersen en av de mest erfarna skepparna i WIM Series. Under fyra år fram till OS i Weymouth 2012 fokuserade Lotte på sin olympiska satsning, som ledde till en tiondeplats i den tuffa OS-konkurrensen. Tillsammans med sin besättning tränar Lotte vid Kongelig Dansk Yacht Clubs matchracingcenter i Skovshoved, när hon inte arbetar som kust- och oceaningenjör.

Caroline Sylvan, SWE, 8
Precis som ”alla andra” svenska seglare började 24-åriga Caroline Sylvan sin seglingskarriär i Optimist och E-jolle, med deltagande i såväl SM och EM som VM. Hon är dubbel svensk mästare i Laser Radial och när hon 2010 började med matchracing så blev det seger direkt i ungdoms-SM. 2012 följde Caroline & Co upp med ett brons i EM i matchracing och en femteplats i Lysekil. I juni i år slutade hon fyra på matchracing-VM. Caroline Sylvan arbetar med funktionshindrades segling i hemmaklubben GKSS.

Anne-Claire Le Berre, FRA, 9
32-åriga Anne-Claire Le Berre från Brest på den franska Atlantkusten kom tillbaka till matchracingen i fjol efter lite föräldraledighet, och blev direkt fransk mästarinna på sina hemmavatten. 2011 slutade hon på åttonde plats i Lysekil Women’s Match. Hon har seglat matchracing sedan 2005, rankats femma i världen som bäst, och gjort en OS-satsning i Yngling. Anne-Claire Le Berre har vunnit många grade 1-evenemang de senaste åren, och arbetar numera som båtdesigner hos välkända FinotConq.

Claudia Pierce, NZL, 12
Claudia Pierce är 21 år och inne på sin femte säsong i hemmaklubben Royal New Zealand Yacht Squadrons träningsverksamhet för ungdomar. Hon seglade som trimmer i den matchracingbesättning som kom tvåa i de senaste nationella OS-uttagningarna, men har därefter börjat styra. Förra året seglade hon alla deltävlingar i Women’s International Match Racing Series (WIM Series) utom en, och slutade sjua. I år tog hon silver i nyzeeländska mästerskapen. Claudia har också spelat hockey och åkt snowboard.

Klaartje Zuiderbaan, NED, 14
41-åriga Klaartje Zuiderbaan är utbildad ingenjör och en av världens mest erfarna kvinnliga matchracingseglare. Hon blev Europamästare 2000, rankades tvåa i världen 2006 och tog två år därefter sin senaste seger, när hon vann Grade 1-tävlingen i Trentino, Italien. Efter att ha coachat den holländska Sonarbåten till guld i Paralympics i Weymouth 2012, kom Zuiderbaan tillbaka till matchracingen och slutade i fjol på tionde plats i WIM Series. 2001-02 seglade hon Volvo Ocean Race på Amer Sports Too.

Linda Rahm, SWE, –
2007 och 2008 vann hon Lysekil Women’s Match, efter att åren före ha slutat på fjärde respektive tredje plats. 2006 blev det också ett VM-brons i matchracing för Göteborgstjejen Linda Rahm, som skolats i jolle i Sandviks KS i Torslanda. Som bäst var Linda rankad tvåa i världen och utsågs 2007 till Årets kvinnliga seglare i Sverige. Efter några års frånvaro från matchracingen har hon inga rankingpoäng alls, men satsar på storstilad comeback med ett delvis nytt lag i årets Lysekil Women’s Match.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Sebago, Carpe Diem Beds of Sweden, Svitzer och Atlantica är partners.

Mer information om Women’s International Match Racing Series:

www.wimseries.com
www.facebook.com/WIMSeries www.twitter.com/WIMSeries www.youtube.com/WIMRSeries www.instagram.com/WIMSeries

Sveriges största vägfärja, Saturnus, har överlämnats från det finska varvet Uudenkaupungin Työvene till Trafikverkets färjerederi. Färjan kommer att förstärka trafiken på Gullmarsleden över Gullmarsfjorden. Nu sker de sista förberedelserna inför fartygsdopet den 29 augusti i Lysekil.

Fartygsbygget har pågått 2013–2014 i Lettland och Finland. I maj målades däck och botten på ett varv i Stockholm och nu är Saturnus i Lysekil. Vid dopet inbjuds allmänheten att göra en rundvandring ombord och det blir fest och underhållning!

– Vi ser fram mot att erbjuda våra resande en förstärkning av kapaciteten på Gullmarsleden. Dessutom ger investeringen i fartyget Saturnus ringar på vattnet genom att färjan Gullmaj nu kan flyttas till andra uppgifter i rederiet, säger rederichef Anders Werner.

– Vårt varv har fått förtroendet att bygga flera fartyg för Färjerederiets räkning och detta är det största. Det har varit ett positivt samarbeta och vi är glada att allt har kunnat utföras enligt plan, säger varvschef Harri Putro.

Fakta:
Saturnus är 100 meter lång och 18 meter bred. Fartyget är byggt för en last på max 600 ton och har utrymme för 80 bilar och 297 passagerare.
Maxfart 11 knop.

Unikt med Saturnus är att det finns tre filer som anpassats för tunga transporter.
Skrovet är utformat så, att bränsleförbrukning och emissioner hålls på en låg nivå.
Tack vare modern fartygsteknik kan vägfärjan framföras av en besättning på endast två personer.

Gullmarsleden är en av de tyngst trafikerade färjelederna, med omkring 100 000 transporterade fordon per månad. En betydande andel utgörs av tunga lastbilstransporter till och från Lysekil.
Leden är nästan två kilometer lång.

Läs mer om fartygsdopet: http://www.trafikverket.se/Farja/Farjeleder/Farjeleder-i-ditt-lan/Farjeleder-i-Vastra-Gotaland1/Gullmarsleden/Saturnus-dop-29-augusti-2014/

Foto: Truls Persson Trafikverket.

På lördag körs det 52.a Roslagsloppet, med start utanför Norrtälje och målgång i Öregrund. Närmare 120 båtar är anmälda vilket är klart fler än ifjol. Banan slingrar sig runt i både södra och norra Roslagen. Totalt ska de köra drygt 110 sjömil. Det är inte bara förare och ekipage som sätts på svåra prov, det här blir en utmaning för navigatörerna också.

På fredag eftermiddag sker besiktning i Societetsparken i Norrtälje, på kvällen är det förarmöte. På lördag morgon redan kl 9 startar Classic offshore båtarna sin eskaderfärd inne från Norrtälje hamn, så som de startade under 70-80-talen. De som tävlar på än mer allvar och med högre farter är det start från kl 10 till 11, ute vid Gräddö Asken, vid Norrtäljetarmens mynning.

I Roslagsloppet startar allehanda båtar, alltifrån äldre ”Classic” offshorebåtar som deltog i Roslagsloppets begynnelse, standardbåtar, kändisar som kör en entypsklass med Capelli båtar, offshore racebåtar från 50 upp till dryga 400 hk.

Fjolårets totalsegrare Daniel Segenmark kraschade sin katamaran med 200 hk vid VM tidigare i år, kör därför nu sin något äldre ”reservbåt” men den är god för nära 90 knop den med. Han vill säkert försvara sin seger, han är utmanad både av Roger Söderström som också kör en C-katta, men allrahelst paret Wrenkler som nu ska köra en större kattamaran med dubbla 200 hk motorer. Där finns all potential hos både besättning och ekipage. Men en vanlig fråga inför Roslagsloppet är ”hinner de bli färdiga”?

De större klasserna kör från startslingan vid Gräddö Asken sedan söderut förbi Kapellskär, ner mot grynnrika vatten norr och väst om Svartlöga. Det är lågvatten nu och många stenar att hålla reda på för navigatörerna, innan de siktar mot etappmålet i Väddö kanal. Efter ett par timmars transport och omtankning startar racet sedan om med en lika lång nordlig slinga. Det gäller för ekipagen att hålla hela vägen och besättningen att orka vara skärpta. Det blir verkligt utslagsgivande. Målgång sker för de lyckliga troligtvis mellan kl 13 och 14 i Öregrund.

För de som inte har möjlighet att följa tävlingen till sjöss så finns nu en chans att följa den via nätet, då alla båtar ska ha en tracker ombord. Gå in på webtracking.se, så kan du följa hela racet från var du än är!

Info: www.roslagsloppet.com

Drabbningarna mellan världens främsta matchracingdamer är inte det enda som lockar under Lysekil Women’s Match nästa vecka. På landbacken erbjuds mat, musik och artister, med centrum i området runt Havsbadsparken i Lysekil. Evenemangets tioårsjubileum ska förstås firas lite extra.

– Vi satsar på att förlänga den fantastiska sommaren med mycket musik och god mat, lovar projektledaren Anna Holmdahl White.

– Jag ser fram emot samma härliga stämning som vi byggt upp under tio år i Lysekil!

När västkustens seglingsmetropol bjuder till folkfest nästa vecka är det inte bara segling som gäller, utan här finns också chansen att njuta av mat, musik och artister. Alltihop drar igång redan måndagen den 4 augusti, med invigningsceremonin på scenen i Havsbadsparken. Först presenteras alla skepparna som ska segla i Lysekil Women’s Match, och sedan blir det fullt ös med musikunderhållning från scenen:

– Måndagsklubben har varit sommarens stora grej, och nu kör vi avslutning på den med det alltid lika uppskattade coverbandet No Tjafs, berättar Micke Gustafsson från Restaurang Havsbadet.

I Havsbadsparkens Match Race Bar by Lidl blir det varje dag publik presskonferens med intervjuer av de seglare som svarat för dagens allra mest spektakulära insatser. Här finns alltid något gott att äta, med ett urval läskande förfriskningar till. Det blir härligt klassisk sommarmat såsom sallader, smörgåsar och mycket gott direkt från grillen och havet, till skön musik av trubadur eller DJ:

– Alla råvaror och drycker utom alkohol kommer från Lidl i Uddevalla, och förädlas på plats av de lokala krögarna, berättar Lidl:s försäljningschef Christoffer Wennergren, som givetvis också kommer till Lysekil för att uppleva evenemanget på plats.

I Match Race Bar by Lidl har alla besökare chansen att på tisdagseftermiddagen få träffa de svenska guldmedaljörerna från VM tidigare i somras, med skepparen Anna Kjellberg i spetsen. Bandet Tårtturnén, med Annas syster Ida Kjellberg och Amanda Larsson, spelar och underhåller.

Onsdag till lördag kör Havsbadet också sin välbesökta Sailors Night Club, där ett gäng olika gästartister svarar för att det blir fullt tryck och hög stämning kvällen lång. Nyfiken Gul och duon Medina är två välkända namn som kommer att synas under veckan.

Preem, som är huvudsponsor för Lysekil Women’s Match, bjuder på två gratiskonserter från scenen i Havsbadsparken. Först ut är Måns Zelmerlöw, onsdagen den 6 augusti 19.00, och torsdagen den 7 augusti samma tid kommer Caroline af Ugglas med det allra senaste ur sin stora repertoar.

Ett riktigt födelsedagskalas för alla besökare, med välsmakande tårta från Lidl, blir det i Havsbadsparken på lördagen direkt efter prisutdelningen, då tioårsjubileet för Lysekil Women’s Match firas lite extra. Nyfiken Gul svarar för underhållningen från scenen.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Sebago, Carpe Diem Beds of Sweden, Svitzer och Atlantica är partners.

www.lysekilwomensmatch.se www.facebook.com/lysekilwomensmatch
www.twitter.com/lwmlysekil
www.youtube.com/lysekilwomensmatch
www.instagram.com/lwmlysekil

Bästa möjliga förhållanden är att vänta när EM i den snabbväxande Kona One-klassen idag invigs i Båstad. Sverige har ett mycket starkt lag, inte minst genom syskonen Adam (20 år) och Andrea (17 (år) Holm. Båda har haft stora internationella framgångar tidigare trots sin unga ålder.

I Kona One seglar herrar och damer tillsammans och Andrea Holm är ett talande bevis för att det fungerar. Förra året vann hon både senior- och junior-SM och slutade på tredje plats i EM. Dessutom var hon en försmädlig tjuvstart från att även vinna VM-guld 2013 i Kanada. Under vintern har hon tränat med det kanadensiska landslaget i Florida.

– Jag har förbättrat mig på alla plan, inte minst hårdvindsseglingen. Jag känner mig därför väldigt taggad inför EM och ser fram emot att segla i Båstad”, säger Andrea.
Adam siktar mot det stora målet OS 2016 och har seglat på heltid sedan förra året. Han har haft Spanien som bas under vintern och våren för sin uppladdning.

– Jag har haft en stark utvecklingskurva under året trots en del motgångar. Bland annat var jag övertränad inför säsongsstarten. Jag ligger ändå helt enligt plan för att möta SOK:s högt ställda krav och ta en plats till Rio, ”berättar Adam.

De möter ett starkt startfält. Bland dessa finns den danske vindsurfinglegenden Tim Aagesen som vunnit ett flertal VM-guld i olika klasser under tre årtionden. Totalt deltar 70 seglare från åtta nationer.

Seglings- och tennismeckat Båstad står som värd för mästerskapet mellan 31 juli – 3 augusti. Öppningscermonien hålls idag torsdag. Därefter följer två dagars kvalificeringsseglingar innan söndagens final dit de tio bästa kvalificerar sig.

– Vi välkomnar seglare och åskådare till Båstad där vi hoppas kunna erbjuda riktigt bra seglingar och ett minnesvärt event. Vår ambition är att även erbjuda ett attraktivt program för åskådare, säger Pekko Svensson från tävlingsarrangören Sailing Båstad.

Om Kona One-klassen
En av världens snabbast växande vindsurfingklasser globalt och del av internationella seglingsförbundet ISAF. Kona One är en entypsklass där alla seglar på identiska brädor. Ett segel används i alla vindar och segelstorlek bestäms efter vikt. Allt för att göra förutsättningarna så rättvisa som möjligt. Det är också en klass där så kallad ”pumpning” är förbjuden.

För mer information och resultat från tävlingarna besök mästerskapssajten www.seglingsveckan.com

Bilder: Sailing Båstad.

Den senaste tidens låga havsvattenstånd på syd- och ostkusten har gett upphov till ovanligt många grundstötningar med fritidsbåtar. När havsytan ligger flera decimeter lägre än normalt blir trygga passager plötsligt riskfyllda och Svedea uppmanar nu alla båtägare att studera havsvattenståndet innan båtturen.

En av de vanligaste skadeorsakerna till sjöss är att gå på grund. I sommar har havsvattenståndet varit ovanligt lågt på syd- och ostkusten och många båtägare har fått uppleva obehaglig närkontakt med stenar och hällar under vattenytan.

– Vi har haft ett stort antal grundstötningar i sommar. I många fall har båtägarna färdats i kända vatten men överraskats av stenar de normalt passerar med god marginal, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

Det finns goda möjligheter att skaffa sig detaljerad information om havsvattenståndet. SMHI:s webbtjänst erbjuder både aktuella uppgifter och prognoser för hela Sveriges kust.

– Vi rekommenderar alla båtägare att skaffa sig information om havsväder och vattenstånd. Om inte annat så bör man tänka till om det är långt ned till båten när man kliver ombord. Även om vattenytan är lika obruten som vanligt så är det andra förutsättningar som gäller vid lågvatten. Där du normalt passerar obehindrat kan några decimeters lägre havsvattenstånd innebära stora risker för grundkänning, säger Göran Södergren.

Info: www.svedea.se

Rör i grytan med ena handen och riv av hushållspappret med den andra. Smarta prylen Rivröret löser ett vardagligt problem – samtidigt som den frigör arbetsyta och gör köket snyggare.

Det fungerar lika bra i båten, stallet och hos frisören som på förskolan, sjukhuset och på gymmet – överallt där hushållspapper används. Rullen döljs i ett överskåp och pappret dras ut genom Rivröret på undersidan. Rullen ska vara av typen ”Torky”, där pappret dras ut från mitten.

Innovatören Barbro Holmström var 70 år när hon bestämde sig för att satsa helhjärtat på sin lika enkla som självklara idé. Nu har hon på egen hand sålt 3 000 Rivröret, bland annat genom ”gerillamarknadsföring”.

– Jag satte lappar på parkerade bilar under Lidingöloppet. Det är precis utanför där jag bor, säger hon.

Överallt möts hon av förvåning över att ”ingen har kommit på idén tidigare”.

– En vanlig reaktion är: ”Det är det bästa vi gjort i vårt kök”, säger Barbro Holmström.

Rivröret är tillverkat av aluminium och har taggar i ena änden, och en krage i den andra. Monteringen är mycket enkel.

Havet är fullt av skräp. Det som en gång var en resurs är idag ett problem för både människor och djur. Cirka 8 000 kubikmeter skräp sköljer upp på Bohusläns stränder varje år och västkusten fylls av plast. Ett material som bara funnits i vårt samhälle i ett par generationer.

Under Västerhavsveckan seglar s/y Hrimfare af Ranrike för projekt Ren Kust, Göteborgs universitet och KIMO, Kommunenes internasjonale miljøorganisation, för ett skräpfritt hav.

Under turnén kommer arrangörerna att informera om plasten i havet och på Bohusläns stränder. Vad ställer plasten till med, på land och i vattnet? Och inte minst – vem ska ta ansvar, åtgärda problemet och städa upp?

En viktig anledning till att västkusten är så hårt drabbat av nedskräpning är havsströmmarna. Flera havsströmmar, som för med sig skräp, möts i Kattegatt och strömmar sedan upp längs västkusten där västliga vindar spolar upp det flytande plastskräpet på stränderna. Över 80 procent av det som hittas på stränderna är plast.

Västsveriges kustremsa blir därför en form av soptipp för hela Nordsjön. Förfulningen av Bohusläns stränder hotar kustturismen och det marina djurlivet och är dessutom till förtret för kustkommunerna som ensamma får stå för städnotan.

Men allt skräp är inte synligt. På land produceras en hel del skräp av mikroskopisk storlek, som sköljs ut via avloppet, och stort plastskräp försvagas av solens UV-strålning och fragmenteras till allt mindre bitar. Detta har lett till att havsvattnet numera liknar en tunn buljong, med små skräppartiklar fördelade i hela vattenmassan.

Forskare från Göteborgs universitet har nyligen provtagit Skagerrak, Kattegatt och södra Östersjön. Man har kartlagt förekomsten av mikroplast (0,3 – 5 mm) och upptäckt betydande mängder av både större och mindre storleksfraktioner.

– Vi hittar höga ansamlingar av mycket små frigolitkulor och en omfattande mängd fragment av plastpåsar, hårdplastfragment och syntetiska fibrer från rep och fiskeredskap, säger professor Martin Hassellöv, marin kemist vid Göteborgs universitet.

Forskning tyder på att dessa små partiklar kan misstas för föda, och både minska näringsupptaget och transportera miljögifter in i filtrerande och planktonätande djur och vidare upp i näringskedjan

– Plast är ett fantastiskt material och har under det senaste århundradet erövrat världen för sina många egenskaper. Men plastskräpet har blivit en tickande miljöbomb. I en nyligen utförd studie i Skottland hittades plast i 100 av 120 av de trålfångade havskräftorna, 83 procent. Vi vill med expeditionen uppmärksamma problemet på bred front, öka kunskapen och medvetenheten hos allmänheten samt inspirera till förändring och nytänk, säger Ulrika Marklund, projektledare Ren Kust i Bohuslän.

Under veckan damp ett glatt mejl från Alain Baines ner hos Najad i Henån.

”I just did the Chicago Mac race on Hope – a custom Najad 332 with a carbon rig, 3DL’s and retractable bow sprit – and won!
1st in class
Line honors in class
1st in Division
The boat is as quick as hell!”

Thomas Thompa Sandberg på Najad kommenterar mejlet:
– Det var som själva tusan!
Har själv seglat racet och det var då inga dunungar med, troligtvis inte nu heller.

Länken till CYC webbsida:
http://www.cycracetomackinac.com/providence-wins-2014-mackinac-trophy-/

Bilden:
Glada vinnare på Najad 332 Hope.

Team Gallagher, med svenska föraren Tobbe Lannemar som kör den engelska Superstock P1-serien, tog sin första seger i Cardiff i helgen. De har redan från inledningen av säsongen haft mycket bekymmer med båten, trots att det alltså handlar om en helt ny båt.

Enbart sedan senaste tävlingen har hela skrovet blivit förstärkt med över 50 kilo glasfiber då hela botten mer eller mindreseparerat från de längsgående balkarna. Båten verkar helt enkelt inte tåla de krafter det handlar om i vågorna till havs i farter upp mot 70 knop.

– Vi kom till Cardiff med stort självförtroende då vi precis fått hela båten genomgången, säger Tobbe med en suck.

– Men, när vi linade upp för start så dog plötsligt motorn. Konkurrenterna fick då ett försprång på minst 500 meter innan vi fick igång motorn igen och kunde sätta efter. Trots att det bara var ett kort race på sju varv, så körde vi ändå ifatt de andra och slutade fyra. I de två efterföljande racen strulade istället motors trim, så vi körde med helt fel vinkel på motorn, men lyckades ändå sluta fyra i de båda racen. De tre fjärdeplaceringarna borde räckt till en plats i A-finalen, men Team VisitWales slutade på samma på samma poäng som oss och hade en tredjeplacering och förpassade oss därmed till B-finalen i det slutliga och avgörande racet.

– I B-finalen missade vi starten helt, men körde upp oss och gjorde ett kanonvarv på det pliktade alternativa långa varvet och passerade därmed samtliga båtar och vann, säger Tobbe och mumlar om antiklimax.

– Det känns trots allt alltid skönt att vinna, även om det bara handlar om en vinst i B-finalen. Men det visar ändå att vi har kapacitet och är mycket snabba när väl allt fungerar.

– Det blev TV-intervjuer för både SKY Sport och Greenlight.tv, vilket naturligtvis är värdefullt för våra sponsorer, summerar Tobbe nöjt.

Inför nästa tävlingshelg i Torquay kommer eras mentor Neil Holmes att gå igenom båten minutiöst. Neil är sjufaldig världsmästare i offshore och har kört båt i hela sitt liv och vet vad som krävs för att nå hela vägen.

– Vi lyckades skrapa ihop 54 poäng och gick upp till en sjätte plats i tabellen, men har inte mer än tre respektive nio poäng upp till de två teamen ovanför oss, säger Tobbe hoppfullt och avslutar.

– Vi ser med tillförsikt fram mot nästa race och fungerar bara båten så kommer vi att stå på pallen.

Följ teamets framfart via hemsidan: http://superstockp1.se/

Bildtext 1:
Stilstudie av Team Gallagher när SKY Sports helikopter filmar för bra actionmaterial. Foto: Tim Lewis

Bildtext 2:
Mark och Tobbe diskuterar bansträckning med deras mentor, den sjufaldige världsmästaren i offshore, Neil Holmes.

Bildtext 3:
Mark och Tobbe var nöjda med att ta hem segern i B-finalen efter alla tekniska problem med båten under helgen.

Visit Åland har under våren bedrivit en frågetävling i Sverige och Finland, där vinnaren fick chansen att namnge en ö i Ålands orörda skärgård. Tävlingen har lockat cirka 10 000 att testa sina kunskaper om Åland som resmål. Fredagen 25 juli inbjöds vinnaren, Richard Nilsson, småbarnspappa från Uppsala, att delta i en ovanlig ceremoni – döpandet av en holme mitt i Ålands skärgård.

Klockan 14:00 i den varma eftermiddagssolen begav sig en skara på 11 personer ut till en namnlös holme i Ålands skärgård. Hedersgästen Richard Nilsson tillsammans med familj fick sjöräddningseskort ut till den officiella namngivningsbanketten, och med det döptes Brusholmen.

– Det var verkligen en upptäcktsresa, inte minst för lilla Bruce som bara är tre och ett halvt år gammal. Det var självklart att döpa ön efter honom – nu är han ju lite kändis här också! Säger vinnaren Richard om sonen och Brusholmen.

Vid ankomst välkomnades gästerna med picknick med champagne och åländska delikatesser – däribland rökt abborre, åländska ostar och lokala jordgubbar. Därefter skedde den officiella ceremonin.

– Eftersom en namngivning som den här i stort sett aldrig sker i Ålands skärgård, gjordes en fritt formulerad ansökan som undertecknades på plats av vinnaren. Ansökan lämnas in till Lantmäteriverket i Mariehamn, som sedan ska ge sitt godkännande genom att officiellt fastställa namnet. Roligt var det också med en hälsning från Viking Grace som uppmärksammade banketten då hon passerade lilla Brusholmen., säger Lotta Berner Sjölund, vd för Visit Åland.

Richard Nilsson fick slutligen måla in namnet ”Brusholmen” på en skulptur som ska stå kvar på ön som ett minne. Samtidigt körde Viking Line förbi tutandes med resenärer som vinkade för Brusholmen, och banketten hälsade med signalhorn och flaggor till alla ålandsentusiaster ombord.

I Ålands skärgård, mitt ibland ca 6700 öar och rödsprängda klippor, finns det obegränsat med smultronställen som bara väntar på att upptäckas. Nu är det möjligt för fler resenärer och entusiaster att vinna en resa till en öde ö tillsammans med familj eller en vän. För möjligheten att delta, gilla eller kommentera inlägget om Brusholmen på Visit Ålands facebooksida fram till 1 augusti.

Info: https://www.facebook.com/VisitAland

Tio personer drunknade under juni månad när de varit på sjön i fritidsbåt eller kanot och juli blir en svart månad vad gäller drunkningsstatistiken. Ifjol var siffran för samma period (juni) fyra personer. Det är mer än en fördubbling av antalet drunkningar bara under en jämförd månad. Statistiken från Svenska Livräddningssällskapet*) är dyster men kan förebyggas med enkla medel, t ex genom att använda flytväst, säger Mats Eriksson, VD för Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.

Vid segling, paddling eller fiske är det viktigt att använda flytväst. Många anser sig kunna simma men saknar ofta förståelse för att risken att ådra sig en skada vid eventuell kantring eller i samband med att man ramlar över bord är stor, till exempel genom att slå i reling, motor, sten eller botten, vilket i hög grad kan påverka ens förmåga att ta sig upp i båten eller på land igen. Man behöver heller inte vara ut på djupt vatten för att förolyckas genom drunkning.

Den typiska olyckan med fritidsbåt är då en äldre man på egen hand ger sig ut på sjön till exempel för att fiska. Turen sker ofta i en liten sjö i lugnt väder. Han använder inte flytväst och är ensam när han faller överbord, om han använt flytväst hade hans chanser att överleva ökat kraftigt.

Flytvästen bör jämföras med bilens säkerhetsbälte, idag är bilbältet en självklarhet för de flesta och har räddat tusentals liv.

– Det finns flytvästar för alla aktiviteter på sjön, för alla åldrar, i alla storlekar och i alla prisklasser. Moderiktiga och smidiga flytvästar finns i många olika varianter. En flytväst kostar från tvåhundra kronor och uppåt, det är därför en billig livförsäkring. Med andra ord, det finns det inga förnuftiga argument för att inte använda flytväst, säger Mats Eriksson.

Statistik från Svenska Livräddningssällskapet*) visar att 325 människor drunknat i samband med fritidsbåtar under åren 2004–2013.

*) Statistik från Svenska Livräddningssällskapet, www.svenskalivraddningssallskapet.se

Nordens största miljöteknikföretag inom marin energi, svenska Minesto med huvudkontor i Göteborg, har ingått ett avtal med The Crown Estate, det förvaltningsbolag som hanterar Queen Elizabeth II:s inkomster. Avtalet innebär att Minesto, med det marina kraftverket Deep Green, nu ska förbereda installationen av kommersiella kraftverk nära Holyhead Island i Wales. Installationen är på sikt tänkt att leverera el till 8 000 hushåll, och göra Wales till världsledande inom havsenergi.

Göteborgsföretaget Minesto planerar att startar installationen av en 10MW tidvattenkraftpark 2016 vilket också förväntas bli startskottet för att göra Wales till ett av de ledande länderna i världen inom marin energi. Wales farvatten är en av de bäst lämpade platserna i världen när det gäller att producera el från långsamma vattenströmmar och har därför potential för installation av tusentals megawatt.

För svensk industri kan avtalet innebära många framtida jobb och en strategisk position inom marin energi globalt, något som Lars Hjälmered, Moderat riksdagsledamot och ledamot i Näringsutskottet är entusiastisk över.

– I Sverige har vi traditionellt varit duktiga på innovationer inom miljöteknik men det är en stor utmaning att bygga nya industrier som kan skapa en framtida ryggrad i svenskt näringsliv. Jag är mycket imponerad över att Minesto har lyckats säkra upp det här avtalet eftersom det banar vägen för en kommersiell lansering av Deep Green-tekniken. Avtalet är ett bevis på att teamet på Minesto lyckas exekvera både tekniska och kommersiella framgångar, säger Lars Hjälmered.

Wales 120 mil långa kust är omgiven av långsamma tidvattenströmmar, men också med strategiskt belägna djuphavshamnar och direkt tillgång till det brittiska elnätet. Den befintliga kapaciteten i elnätet förenklar och snabbar på den kommersiella lanseringen och ökar sannolikheten för att Wales skall kunna bli en ledande region för marin energi i Storbritannien. En rapport skriven på uppdrag av den walesiska regeringen visar att marin energi skulle kunna få den walesiska ekonomin att öka med över 10 miljarder kronor årligen när 1GW har installerats.

– Vi är oerhört glada över att vi nu får möjlighet att kommersialisera Deep Green i långsamma tidvattenströmmar utanför Wales kust. Det här är ett viktigt avtal som stärker vår ställning som en världsledande aktör inom marin energi. Främst är det ett betydelsefullt steg i att ställa om den brittiska elproduktionen från kol och gas till förnybar energi, Storbritannien har bland de högsta utsläppen av koldioxid i världen och hotet mot klimatet har aldrig varit större. För svensk del betyder detta fortsatt expansion av Minesto med nya arbetstillfällen, säger Anders Jansson, vd för Minesto.

Avtalet ger Minesto exklusivitet att förbereda installationen av en 10MW tidvattenkraftpark i form av 20 stycken Deep Green-kraftverk på havsbotten utanför Wales kust. Nästa steg innebär djupgående miljöstudier, detaljerad kartläggning av havsbotten, kabeldragning och kommersiella aktiviteter. Holyhead Deep ligger cirka sju kilometer från land, på ett djup om 80-90 meter där tidvattenströmmarna håller 1,5-2,5m/s. Området är noggrant utvalt, avskilt från farleder för att inte störa sjöfart och annat användande av havet.

Minestos marina kraftverk Deep Green har formen av en undervattensdrake och är byggd på en helt ny princip för elproduktion från tidvatten och havsströmmar. Deep Green blev nyligen det första kända marina kraftverket att producera el från långsamma tidvattenströmmar, vilket ses som ett genombrott för hela industrin för marin energi.

Nästan hälften av de som omkom genom drunkning i båtolyckor 2013 och inte hade flytväst skulle ha kunnat överleva om de burit flytväst. Det är slutsatsen av en analys som gjorts av Transportstyrelsen och Svenska Livräddningssällskapet.

Det finns olika uppfattningar om hur många liv som skulle kunna räddas om alla som är ute med båt använde flytväst. För att bilda sig en egen uppfattning i frågan bildade Transportstyrelsen i samarbete med Svenska Livräddningssällskapet, som båda också ingår Sjösäkerhetsrådet, en analysgrupp. Gruppen fick till uppgift att gå igenom 2013 års samtliga fritidsbåtsolyckor med dödlig utgång.

Under 2013 omkom 36 personer i fritidbåtsolyckor. Sju av dem bar flytväst men omkom trots det. En av dem omkom av kroppskador vid kollision med en ö, en föll från fördäck och fick dödliga skador av båtens propeller och slutligen var det fem som låg så länge i kallt vatten att de inte överlevde.

Fyra personer bar inte flytväst men omkom inte av drunkning. Tre av dem omkom i en högfartskollision med en lysboj och därefter med land. Ytterligare en omkom av kolmonoxidförgiftning när båtens värmare läckte in avgaser där han låg och sov.

Därmed återstår 25 personer som alla drunknat och som analysgruppen har tittat närmare på. Uppgiften har varit att bedöma överlevnadschanserna.
Gruppen har tagit hänsyn till, framför allt, följande faktorer:

Vattentemperatur
Närhet till räddning
Fysisk kondition
Alkohol- och medicinpåverkan
Klädsel
Väder och sjögång
Avstånd till land
Några av de 25 bedömdes inte haft någon chans att klara sig även om de haft flytväst. Exempel: En äldre person som föll i iskallt vatten i en hamn där han var ensam och dessutom drabbades av hjärtinfarkt. Några andra har bedömts ha mycket goda chanser att klara sig. Exempel: En, icke simkunnig, person som stod på fördäck och föll i sjön på väg in mot en brygga. Det hela uppmärksammas omedelbart av övriga besättningen och av andra personer i hamnen. Det var mitt i sommaren och badbar temperatur i vattnet.

– Slutsatsen av analysen blev att, i storleksordningen, 11 personer (44%) av de 25 granskade dödsfallen hade överlevt om de burit flytväst, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare och en av de som deltagit i analysen.

– Om de både burit flytväst och haft en möjlighet att larma hade ytterligare tre personer klarat sig – till exempel genom att ha en vattenskyddad mobiltelefon eller en nödsändare.

Av de fem personer som omkom trots att de bar flytväst men inte klarade sig på grund av nedkylning hade fyra av dem fått en klart ökad överlevnadschans om de kunnat larma. Observera att analysen omfattar ett litet material (uppgifter från 2013). Avsikten är att fortsätta arbetet och granska fler båtolyckor på motsvarande sätt.

Analysgruppen har bestått av:
Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen och sekreterare i Sjösäkerhetsrådet
Jonas Ekblad, analytiker Transportstyrelsen
Richard Söderberg, flygöverläkare på Transportstyrelsen, specialist i klinisk fysiologi, dykarläkare, PADI Divemaster m.m.
Anders Wernesten, sakkunnig från Svenska Livräddningssällskapet.

Foto: Baltic Safety Products.

Lördagen 26 juli firar Fri Fart på Göta kanal tioårsjubileum. Det är en bra möjlighet för alla som vill se klassiska motorbåtar och häftiga maskiner i samklang längs den sommarvackra kanalen.


Info: www.frifart.se

Team Brunel slutade i topp i den det första kraftmätningen mellan Volvo Ocean 65:or under en kappsegling i Marina Rubicón Round Canary Islands som utgick från Lanzarote i veckan.

Bouwe Bekkings besättning, som klarade av den 650 sjömil långa banan på 57 timmar och 39 minuter, säkrade segern framför två andra Volvo Ocean Race-lag; det spanska laget med Iker Martínez som skeppare samt svenska Team SCA.
– Racet var riktigt kul med varierande förhållanden. Vi hade hård vind, lätt vind och seglade i med- och motvind, säger Team Brunels litauiska lagmedlem Rokas Milevičius och tillägger att besättnings stora erfarenhet spelade en stor roll i segern.
– Vi visste vad vi kunde vänta oss eftersom Andrew “Capey” Cape har seglat racet tidigare. Han gjorde ett riktigt bra jobb med förberedelserna innan starten och vi visste precis när vinden skulle dö och när den skulle öka.
I en hård kamp om andraplatsen drog spanskbåten det längsta strået mot Team SCA. Iker Martínez och hans besättning tog sig i mål i Lanzarote på 59 timmar och 40 minuter – bara 10 minuter före konkurrenten. Trots att de missade förstaplatsen var Martínez nöjd med lagets insats.
– Det var en glad överraskning. Vi kom hit för att se var vi står och för att lägga en grund för vår fortsatta utveckling. Sanningen är att vi ligger bättre till en vad vi först trodde, säger Iker Martínez.
För team SCA innebar tävlingen ett steg fram och två steg tillbaka och laget erkände att deras första kappsegling i den nya båten Volvo Ocean 65 var en brant inlärningskurva.
– Vi har en bra bit kvar att gå. Det här visade oss ännu tydligare vad som är viktigt under en havskappsegling så nu tror jag att alla i laget har en bättre bild av vad vi behöver bli bättre på, säger amerikanskan Sally Barkow.
Men tredjeplatsen betyder inte att laget borde packa ihop och åka hem enligt hennes lagkamrat Abby Ehler som tror att laget har all anledning att vara självsäkra.
– Det här är vad vi tränat för hela tiden – att kappsegla. Vi var med i täten och och gav de andra en rejäl utmaning så jag tycker att vi kan vara nöjda med vår insatts.
Medan de nämnda tre lagen återvände till Lanzarote fortsatte Dongfeng Race Team sina förberedelser inför Volvo Ocean Race med ett pass T’ai Chi. Den uråldriga kampsporten har sina rötter i staden Shiyan, en av lagets viktigaste partners. Den franska skepparen Charles Caudrelier ser övningen som ett perfekt sätt att smälta samman det mångkulturella laget.
– Det är något som vi alla gillar och det är spännande för oss västerlänningar att varje dag upptäcka nya saker med våra kinesiska seglare i laget.
Undertiden har Team Alvimedica och Abu Dhabi Ocean Racing anlänt till Southampton, Storbritannien i veckan. Under resan från Newport, Rhode Island – vilket enligt regelverket för Volvo Ocean Race inte fick vara ett race mellan lagen – navigerade båtarna sig genom tufft väder med bland annat 40 knops vind och åskväderstormar. ”Vi är verkligen på tårna och det här är riktigt bra träning inför tävlingen” sa ADOR:s navigatör Simon Fisher under seglatsen över Atlanten.
För Team Alvimedica kommer en tid på torra land vara särskiljt uppskattat efter att de spenderat mycket tid på havet de senaste veckorna. Men som uppvärmning har det vart värt det menar lagets Onboard Reporter Amory Ross.
– Vi har seglat massor av tuffa sjömil och varenda en är viktig på många olika sätt. Jag tror att alla håller med om att vi spenderat tiden väl.
Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker återvände i och med resan till sin hemstad Southampton och både lagen kommer att stanna på Englands sydkust tills de ska delta i ”Aberdeen Asset Management’s Cowes Week” 2–9 augusti. Sedan seglar de ”Sevenstar Round Britain and Ireland Race” dagen efter. I båda tävlingarna kommer de också få sällskap av Team SCA, Dongfeng Race Team och det spanska laget.

Strandtjuvar och rökare är det som folk ogillar mest på stranden. Äldre badgäster stör sig mer på vattenskotrar och hundar. Yngre tycker rökarna är mycket värre.

Dessa varma sommardagar spenderar många sin tid på stranden. Men där finns en hel del saker som vi stör oss på. En undersökning från försäkringsbolaget If visar att strandtjuvarna är de största ”hatobjekten” på stranden. Därefter kommer de som röker i närheten.

– Det är ju fantastiskt härligt att få svalka sig på stranden men tänk på att vi är ganska oskyddade om vi lämnar värdesaker vid handduken när vi badar, säger Kajsa Svärd, presskontakt på If.

Under förra året anmäldes över tusen strandstölder till polisen och mörkertalet beräknas vara stort. I undersökningen framkommer också att det man stör sig på skiljer sig åt beroende på hur gammal man är. Ju äldre man är ogillas vattenskotrar mer. Även lösa hundar är något man uppskattar mindre med åren. Yngre tycker istället att rökare och försäljare är värre. Men att grilla på stranden tycker de flesta är ok.

– Ofta är det yngre som kör vattenskoter så det är inte så förvånande att de också är mer accepterande men att de yngre stör sig på cigarettrök var en positiv överraskning. Totalt sett verkar vi trivas rätt bra på stranden ändå, säger Kajsa Svärd.

If tipsar om hur du skyddar dina värdesaker på stranden

Ta med en mindre summa kontanter hellre än kreditkortet
Lämna de dyrbaraste sakerna hemma som t.ex. läsplatta
Turas om att bada, så att någon kan hålla uppsikt över sakerna.
Be grannen på handduken bredvid att hålla ett öga.
Det finns vattentäta fodral i plast som skyddar mobiltelefon och pengar när du badar.

Skärgårdsstiftelsen reagerade snabbt då båt under torsdagen i förra veckan brann i det naturreservat stiftelsen förvaltar på Utö. Båten som släckts av det lokala brandvärnet bogserades bort redan under fredagen.

Sjöassistansbåten Goliat med skepparen Tony Jakobsson tillkallades till platsen för att bärga båten. Vid branden låg båten förtöjd vid en privat brygga mitt i Gruvbyn.

För att värna om den känsliga naturen pumpades allt länsvatten fån den grundsatta båten över till externa tankar. Vattnet kommer att transporteras till land för att omhändertas. Vraket tätades och kunde sedermera bogseras till Karlslunds Marina för att omhändertas som miljöfarligt avfall.

Utö är en av Stockholms skärgårds största och mest välbesökta öar. Trots att Utö ligger i yttersta havsvandet är det bara cirka en timmes resväg från Stockholm city. Båtar går alla dagar året runt från Årsta bygga vid Årsta Havsbad.

Mitt under Storsjöyran 2014 får Sjöräddningssällskapet möjlighet att visa upp sin verksamhet i Östersund. Det sker på inbjudan av Länsstyrelsen i Jämtlands län och Trygghetens Hus*.

– Vi kommer diskutera med båtklubbar, lokala myndigheter och intresserad allmänhet om förutsättningarna för att starta en räddningsstation i Storsjön, säger Andreas Arvidsson, maritim ledare på Sjöräddningssällskapet.

Båtlivet på Sveriges femte största insjö, Storsjön, växer stadigt för varje år. Med det också kraven på en resurseffektiv räddningsorganisation som snabbt kan ta sig ut till en eventuell olycka.

– Att stärka räddningsresurserna i Storsjön vore mycket positivt och något som vi hoppas går att realisera. Våra räddningsresurser är begränsade och att få Sjöräddningssällskapet etablerat vore bra för alla medborgare som nyttjar Storsjön, säger chefen för Jämtlands räddningstjänstförbund, Micael Lundmark.

– Jag hoppas att Sjöräddningssällskapet kan etablera sig här i Jämtland. Det skulle öka förmågan till räddningsinsatser på Storsjön och vara en välkommen aktör inom Trygghetens Hus. Sjöräddningssällskapet är en mycket kompetent och betydelsefull resurs som vi ser fram emot att samverka med, säger Länspolismästare Polismyndigheten Jämtland, Stephen Jerand.

Under en del av Yranveckan, 30 juli-3 augusti, håller Sjöräddningssällskapet föredrag om sin verksamhet och sjösäkerhet. Dessutom visar Sjöräddningssällskapet upp två båttyper samt hur de kan användas vid räddning. Det viktigaste med besöket är dock dialogen med människor runt Storsjön och ett ökat fokus på sjösäkerhet.

– Eftersom vi är helt baserade på ideella insatser och frivilliga bidrag måste vi alltid ha ett starkt lokalt intresse och engagerade människor för att kunna starta en ny räddningsstation. Intresset finns redan hos de lokala myndigheterna i Östersund, så det ska bli roligt att se vilka frivilliga krafter som finns i regionen, säger Andreas Arvidsson.

Satsning på insjöar

Sjöräddningssällskapets 67 räddningsstationer finns idag främst vid det som klassas som svenskt sjöräddningsområde, det vill säga längs kusterna samt Vänern, Vättern och Mälaren. Även vid insjöarna Hjälmaren och Helgasjön finns räddningsstationer. Med helt frivilliga insatser deltar Sjöräddningssällskapet vid mer än 70 procent av alla sjöräddningsinsatser i Sverige.

– Vi är uppbyggda efter hur sjöräddningen sett ut historiskt. Idag sker dock merparten av alla drunkningsolyckor i insjöar, därför vill vi undersöka vilka möjligheter vi har att dra igång verksamhet på utvalda platser. Vi vet också att det finns stort intresse på flera andra håll i landet. Förra året gjorde vi ett liknande besök i Siljan, i år kommer vi också vara vid Runn i Dalarna veckan efter besöket i Östersund, säger Andreas Arvidsson.

Källa: SSRS.

Om du ska ut och åka båt i sommar, tänk på att ha en försäkring som inte bara gäller din båt utan också dig. En båtförsäkring täcker oftast bara skador på båten, men inte när man skadar sig på båten, bryggan eller vid arbete med båten. Och inte för de passagerare som är med vid eller på båten.

Rikard Elleberg, chef för Båtförsäkringar på Länsförsäkringar, delar med sig av sina bästa tips för hur båtlivet kan bli enklare och tryggare i sommar;

– Se till att ha en båtförsäkring som också täcker personskador. Halkolyckor är den vanligaste orsaken till skador, de uppstår oftast när man hoppar mellan båt och brygga men också på båten. Och om du bryter foten, där sjukvårdskostnaden sällan når upp till självrisken på hemförsäkringen, eller till exempel får tandskador som är dyra att laga så står du utan ersättning. Och skadas du eller de som är med vid båten så svårt att det blir bestående men så riskerar det att inte täckas i försäkringen.

Många arbetar i dagarna med att rusta upp båten och har stora planer inför sommaren. Rikard Elleberg, som är chef över den verksamhet som har flest båtar försäkrade i Sverige, vet att det finns många saker som kan förstöra glädjen – och hur man undviker dem:

Var nykter på sjön
– Det enskilt viktigaste du kan göra för att undvika problem på sjön, alkohol är en bakomliggande faktor vid både drunkningsolyckor, grundstötningar och personskador på sjön.

Gör en ordentlig översyn vid sjösättningen.

– Kontrollera all utrustning är i ordning för en säsong till, särskilt el- och gasinstallationer. Se över fastsättningen av motor och rigg och att brandsläckaren är i ordning. Och glöm inte bottenpluggen.

Tänk på säkerheten
– Se till att alla ombord har flytväst, berätta vart du ska åka till någon på land, anpassa hastigheten efter väder och vind, lyssna på sjörapporten och se till att du kan navigera ordentligt, även om de elektroniska hjälpmedlen slutar fungera, säger Rikard Elleberg.

Bilden är från Grinda.

Återigen har någon sysslat med bedrägerier på nätet. Den här gången är det företaget Båtagent som varnar för en skojare som vill sälja en Sea Ray motorbåt.

Så här skriver Niklas Forsén på Båtagent i ett pressmeddelande:

Någon har kapat text och bild från en Sea Ray 290 som Båtagent Sverige och Niklas Forsén har till salu. Lagt ut allt på Blocket samt dessutom kapat en annan persons identitet. Säljaren har begärt 8.000 kr i förskott för att ”hålla båten”.

Tobias som ringde mig i går bor i Torshälla. Han har dessutom åkt till Junsele utanför Sundsvall tor och sökt upp Sven Göran Ahlenhed som är den kapade identiteten. Han har ingen båt till salu och har inte det bankkonto dit pengarna överförts.

Polis och bank är inkopplade genom Tobias och enligt honom kan det vara ett 20-tal personer som satt in dessa 8.000 kr!

Båtens pris: 28.500 kr Jag har den ute för 325.000 kr.

Meddela gärna att seriösa båtmäklare inte kräver förskottsbetalning för att en spekulant ska få komma och titta på båten. Vidare säljer vi inte en väl fungerande båt i 300-kronorsklassen helt plötsligt för 28.500kr. Skulle den rabatten uppstå: kontrollera mycket noga att den som utgör sig för båtmäklare verkligen är det samt att hen har ett seriöst företag med klientmedelskonto dit medel sätts in.

Info: www.batagent.se