nyhetstest

Det blir massor av nyheter och premiärer på västkustens största flytande båtmässa – Öppna Varv på Orust 22–24 augusti. På Öppna Varv på Orust visas många av årets hetaste nyheter bland både båtar och tillbehör. Mässan arrangeras för 19:e året i rad. I år är fokus på två hamnar Orust; Ellös och Henån.

I Ellös är den stora båtutställningen med cirka 125 gästande båtar från både svenska och internationella tillverkare samt den stora tillbehörsbyn med de senaste produkterna med fina mässerbjudanden från över 85 tillbehörsutställare.

En stor nyhet är att det för första gången anordnas ett antal aktiviteter för besökarna i hamnen; bland annat prov-på-seglingar med jollar i samarbete med Svenska Seglarförbundet, sjösäkerhetsövningar, uppvisning från Sjöräddningssällskapet mm.

I Henån sker en stor nysatsning med cirka 20 utställda nya båtar samt ett stort antal begagnade båtar, hamnkrog, utförsäljning av ny och begagnad båtutrustning mm. Det arrangeras även en träbåtsfestival, Classic Open, i hamnen.

Totalt visas över 140 nya båtar i sjön, varav nära 20 är nyheter eller premiärer från svenska och utländska båttillverkare.

Mässan är öppen fredag den 22 augusti till söndag den 24 augusti kl. 10–18 alla dagar. Ingen entréavgift och fri parkering. Se utställarlista och mer information på www.oppnavarv.nu.

En nyhet i sig är att Nimbus Boats finns med på Orust. Företaget visar följande båtar:

Nimbus 21 Nova, Nimbus 31 Nova, Nimbus 34 Nova, Nimbus 365 Coupé, Paragon 25 och Paragon 31.

Hos Hallberg-Rassy i Ellös blir det rekord i antal deltagande båtar på Öppet Varv hos Hallberg-Rassy: 130 stycken. Förutom rundvandring i varvet, där båtbyggeri pågår under helgen på utvalda stationer, visas alla Hallberg-Rassymodeller i vattnet; två exemplar av flaggskeppet Hallberg-Rassy 64, två Hallberg-Rassy 55, samt en vardera av 48, 43 Mark III, 412, 40, 372, 342 och 310.På lördag kväll arrangeras ett intressant föredrag om en rekordsegling, en svensk Hallberg-Rassy seglade som allra första fritidsbåt den nordligaste möjliga nordvästpassagen. Föredraget hålls av Edvin Buregren. En särskild anmälan till föredraget behövs. Entré till mässan samt parkering är helt gratis. Öppet Varv är årets båthändelse.

Info: www.hallberg-rassy.com

Nyheter på Öppna Varv
122 båtar i Ellös (nytt rekord) och 20 i Henån.
Nyheten att visa båtar på land har slagit väl ut med ett tiotal båtar anmälda
Exempel på premiärer:
Agapi 750
Adventure 55
Hanse 505
Moody 54 DS
Galeon 300 Fly
Galeon 770 Sundeck
Beneteau Oceanis 35
Rupert R5
Great White RIB
Delphia D47

Info: www.oppnavarv.nu

Nu är den innovativa kölkonstruktionen på nya Linjett 43 testad. Båten har en köl med flexibelt djupgående vilket är mycket ovanligt. Kölkonstruktionen som är ny i sitt slag har testats under sommaren. Genom en smart konstruktion hålls kölen helt fixerad utan att flexa i sid- eller längsled, även under mycket hårda kryssar på ~20 m/s.

Sista veckan har kölen även testats genom ett 20-tal grundstötningar i olika hastigheter. Det utvalda grundet låg på ~2 m djup och bestod av berg. Samtliga tester upplevdes kontrollerade och förvånansvärt ”mjuka”.

Under de sista och mest avgörande 5 grundstötningarna var farten ~8 knop. Själva ”träffen” upplevs fortfarande som ganska mjuk. Smällen och ”stöten” visar sig snarare komma från kölen efter att båten studsat tillbaka från grundet och kölen faller på plats i sin kölficka. Det har sin förklaring.

– Linjett 43 väger 9 ton och vid träffen tar kölen (3,5 ton) emot största kraften genom att tryckas uppåt/bakåt i kölfickan, svängningen blir närmare 70 cm(!) bakåt för bulben säger Markus Gustafsson, VD på Rosättra Båtvarv.

En költrumma döljs i segelbåtens salongsbord. En hydraulkolv gör det möjligt för rorsman att höja och sänka med ett spann på 2,45 – 1,90 cm på 30 sek. Spannet ger båten en oslagbar kombination av seglingsprestanda och tillgänglighet till grunda vikar i skärgården.

– Vi kan konstatera att båten är helt intakt förutom märken på köl och dämpningszon i költrumma. Invändigt syns inga skador eller ens sprickor på såväl kölkonstruktion, bottenbalkar eller inredning fortsätter Markus Gustafsson.

På Rosättra Båtvarv är man mycket nöjda med utfallet. Kölen kommer finnas som tillval för Linjett 43.

Vill du veta mer kring kölkonstruktionen finns Linjett segelbåtar på Öppna Varv (Orust) 22-24 augusti, Uiva Flytande båtmässa (Helsingfors) 21-24 augusti och Allt på Sjön (Gustavsberg) 29-31 augusti.

Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras 21.-24.8. hos HSK på Drumsö. Antalet utställda segelbåtar är 20 och små- samt motorbåtar finns utställda vid fem bryggor och på land totalt 224 stycken. På utställningen finns dessutom 79 utrustnings- och tillbehörsmontrar.

Utställningen, som arrangeras för sjuttonde gången hos HSK, är landets klart viktigaste flytande utställning och det allra viktigaste presentationstillfälle för segelbåtar. I landmontrarna och i tillbehörstälten finns båtbranschens tillbehör, motorer och tjänster utställda på en ca 2250 kvm stort yta. Totalt uppgår utställarnas antal till 122. Uppgifterna baserar sig på situationen den 11.8.2014.

Förutom båtar och tillbehör utlovas också tilläggsprogram. Segling och båtliv i Finland rf ordnar en knopskola för bar och Sjöräddningssällskapet, Finska vikens sjöbevakning samt Båtpolisen deltar i utställningen med sina farkoster. Också Sjöscouterna deltar i utställningen och redogör för sin verksamhet ombord på sin farkost Alucat. Även Föreningen för Kymmenedalens friluftsområden deltar med sin egen båt och presenterar gästhamnsnätet i östra Finska viken. Skärgårdsdoktorns fästingsbuss deltar i utställningen på lördag.

Också i år har besökarna tillfälle att provköra sin drömbåt. Tidskriften Kippari arrangerar igen det ytterst populära testtillfället vid sin brygga bakom tillbehörstältet. I alla testbåtar fungerar tillverkarens eller importörens representant som värd. Utställningsgästerna kan provköra båtarna då körtidtabellen och vädret tillåter. Provkörningarna är kostnadsfria för besökarna och man anmäler sig till dem i Kipparis tält invid bryggan, där man också får en räddningsväst till låns under körningen. Provkörningarna kan ej reserveras i förväg. Man kan provköra åtminstone Flipper 670 ST, Buster Le, Yamarin Cross 57 BR ja Suvi 5700.

Man kommer bekvämt till Helsingfors flytande båtutställning med allmänna kommunikationer (bussarna 65A, 66A och 21V). Under lördagen går en avgiftsfri busstransport till utställningen med 20 minuters intervaller och under söndagen med en halv timmes intervaller från Kiasma i Helsingfors centrum kl 9.30-17.30. Returtransport till centrum från Drumsö kl 11.00-18.30. Under veckoslutet lönar det sig att lämna bilen i Eliels parkeringshall vid Järnvägstorget och utnyttja den avgiftsfria bussen till Flytande. Man kan tyvärr inte komma till utställningen med egen båt, eftersom alla båtplatser är reserverade för utställningen. På HSK:s vinterförvaringsområde söder om utställningen finns finns ett parkeringsområde, där parkeringen kostar 5 euro. Parkeringen sköts av sjöscoutkåren Vikingarna.

Hundar är också välkomna till utställningen, men de måste hållas kopplade. Det är inte tillåtet att ta barnvagnar ut på utställningsbryggorna. På utställningsområdet finns en bevakad parkeringsplats för barnvagnar. Utställningen är öppen torsdag och fredag 21-22.8 kl. 12.00-20.00 samt lördag och söndag 123-24.8 kl. 10.00-18.00. Biljettförsäljningen avslutas en halv timme innan utställningen stänger. Biljetter: vuxna 13 euro, barn (7-16 år) 4 euro, under 7-åringar gratis tillsammans med föräldrar.

Info: www.uiva.fi

Edelströmska Galleriet har tagit fram ett antal grafiska blad med vackra fyrar. De finns i en begränsad upplaga och säljs via ett webbgalleri.

Galleriet säljer bland annat en kollektion med svenska fyrar, en kollektion som kommer att utökas.

Några ord om konstverken:
”Tavlor på fyrar har gjorts i olika skepnader hur många gånger som helst. Ambitionen med denna kollektion är att göra den absolut vackraste, som lyfter fram både det arkitektoniska och det hantverksmässiga i ritningen. Samtidigt som namnet på fyren lyfts fram. ”Måseskär”. ”Grönskär”. ”Svenska Högarna”. Det finns så mycket känslor i namn som dessa. Inta bara för båtfolk, även för de som har minnen förknippade med svensk sommar. Självklart ska man manifestera det i en tavla på väggen.”

Konstverken säljs oinramat i formatet 70×100 cm och trycks på kraftigt matt papper, med en tryckt passe partout-effekt för ett elegant intryck. Upplagan är begränsad till 400 st.

Info: http://edelstromskagalleriet.se

Tävla med Båtliv och vinn en modell av 100-fotaren”Hyundaibåten”. Totalt lottar vi ut 20 stycken modeller!

Svara på nedanstående frågor och maila in dina svar med namn och adress senast 5 september till:
tavling@batliv.se

1. Hur lång är Hyundaibåten räknat i meter?

2. Vem har konstruerat Hyundaibåten?

3. Vem är skeppare på båten?

Modellen är värd cirka 350 kr.
Mer information: www.hyundaibaten.se

Om Hyundaibåten
Hon är en av världens största kappseglingsbåtar och har vunnit några av de mest prestigefyllda segeltävlingarna i Sverige. Hyundaibåten mäter hela 100 fot och har en mast som sträcker sig 40 meter upp i luften, vilket gör henne till en av få båtar som inte kan segla under Ölandsbron. Trots att hon väger strax över 35 ton så är hon oerhört snabb, bland annat tack vare hennes stora segel som sammanlagt mäter 1 000 kvadratmeter.
Hyundaibåten har deltagit i de flesta större segeltävlingarna i landet, bland annat Gotland Runt och Lidingö Runt där den legendariska seglaren Pelle Pettersson tagit henne över mållinjen. Under 2012 vann hon både Gotland Runt och Lidingö Runt, och i år var hon andra båt i mål i Gotland Runt. Under 2010 vann hon Big Boat Cup i Marstrand. Under den senaste upplagan av Lidingö Runt den 10 maj kom hon på första plats för båtklassen, samt vann Big Boat Race i Stockholm i juni.
Hyundaibåten kan även stoltsera med ett svensk rekord. Under 2007 satte hon hastighetsrekordet för en enskrovsbåt på svenska farvatten, där hon kom upp i hela 30 knop.

Info: https://www.batliv.se/hyundai_bat.asp#.U_SOePl_uSo

Kommentarer

Sneseglaren 16:25:35 2014-08-20

Får mailen i retur ….

Båtlivs redaktion 07:47:28 2014-08-21

Rätt adress:
tavling@batliv.se

Helgen 29-31 augusti blir händelserik i Nynäshamn. På programmet står Skärgårdsdag med skärgårdsmarknad, Skärgårdsting där Nynäshamns och Haninges politiker debatterar skärgårdsfrågor, en av Sveriges största seglingstävlingar Hyundai cup, hund-SM, Stadsbyggnadsdag med temat ”Utveckling i centrum och på landsbygden” och utdelning av ett nytt miljöpris.

– Det blir en helg med mängder av aktiviteter och evenemang. Besökarna kan se och ta del av allt från
segling, ångbåtstur, marknadsstånd och hundtävling till politiska debatter och information om Nynäshamns utveckling. Vi hoppas på fint väder och räknar med att närmare 25 000 personer besöker Nynäshamn, säger Daniel Adborn (FP), kommunalråd i Nynäshamn.

Skärgårdsdag med skärgårdsmarknad lördag
Åk med ångbåt eller ångtåg tur och retur Stockholm – Nynäshamn. Gå på skärgårdsmarknad med cirka 50 utställare, se uppträdanden och konstutställningen ”100 meter konst”, med mera.

Plats: Fiskehamnen i Nynäshamn.
Skärgårdsting lördag
Nynäshamns och Haninges politiker debatterar skärgårdsfrågor på temat ”Livskraftig skärgård”. Efter
debatten har besökarna möjlighet att ställa frågor till politikerna. Tinget besöks av arbetsmarknadsminister
Elisabeth Svantesson. Plats: Fiskehamnen.

Nynäshamns miljöpris lördag
Delas för första gången ut till någon eller några som bidragit till att förbättra miljön och klimatet i
Nynäshamns kommun. Pris: 30 000 kronor. Delas ut under lördagen i Fiskehamnen.

Stadsbyggnadsdag lördag
Stadsbyggnadsdag med bland annat politikerdebatt om utvecklingen i Nynäshamns stad.
Plats: Fiskehamnen.
Hyundai cup lördag
Nynäshamns segelsällskap arrangerar en av Sveriges största seglingstävlingar med cirka 200 båtar
och 1 200 seglare. Alla tävlingsbåtar ligger i Fiskehamnen där också start och målgång är. En
storbildsskärm i Fiskehamnen gör det möjligt för alla besökare att följa tävlingen.

Hund-SM fredag-söndag
Nynäshamns brukshundklubb arrangerar Svenska mästerskap bland annat i grenarna spår, sök, rapport
och skydd. Landets 100 bästa hundar deltar. Plats: Kvarnängens IP och i skogen. Under fredagen går
alla tävlande i en parad genom centrala Nynäshamn.

Info: www.nynashamn.se/handelserikhelg

Bilderna:
Fiskehamnen i Nynäshamn. Foto: Nynäshamns kommun.
Hyundai cup 2013. Foto: Pickla.se

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger ersättning till 14 länsstyrelser för skador orsakade av säl på fiske. Pengarna, totalt 15,7 miljoner kronor, ska gå till yrkesfiskare som fått skador på fiskeredskap och fångster, orsakade av säl.

Problemen med sälskador har ökat de senaste åren. Framförallt är det den ökande utbredning av gråsäl som ställer till bekymmer för yrkesfisket med skador på redskap och fångster.

Från och med 2012 handlägger HaV den del av viltskadeanslaget som berör skador orsakade av säl. Myndigheten fördelar anslaget till berörda länsstyrelser som i sin tur fördelar medlen till de enskilda yrkesfiskarna. 2014 gav regeringen HaV rätt att fördela 20 miljoner kronor för att förebygga skador orsakade av säl och för att ersätta inträffad sådan skada. Ersättningen beräknas på rapporterade sälskador från fiskarnas loggböcker och infiskat värde, det vill säga hur stor del av länets fiskevärde som är skadedrabbat.

– Länsstyrelsen i Norrbotten får högst ersättning med 2,3 miljoner kronor på grund av stor sälpopulation, många yrkesfiskare och stort värde på fisket. Därefter kommer länsstyrelsen i Kalmar och Blekinge med vardera 1,9 miljoner som ett resultat av att sälen sprider sig söderöver, säger Susanne Viker, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.

Grundprincipen är att sälskador helst ska förebyggas istället för att ersättas när skadorna väl har uppstått.

– Vi vill gärna fördela pengarna till förebyggande åtgärder och projekt som gör att vi kan fiska där sälen finns utan att den orsakar så stor skada på fisket. Just nu pågår flera försök med innovativa
fiskeredskap, till exempel olika typer av torskburar, säger Susanne Viker.

De 15,7 miljonerna tas från viltskadeanslaget anslaget 1:7 Ersättningar för viltskador m.m.

Fördelningstabell bidrag ersättning skador orsakade av säl. Anslag 1:7

Länsstyrelse Fördelning 2014
Stockholm 821 683
Uppsala 1 265 565
Södermanland 486 395
Östergötland 126 982
Kalmar 1 941 715
Gotland 1 033 047
Blekinge 1 986 435
Skåne 1 219 417
Halland 100 770
Västra Götaland 667 431
Gävleborg 1 414 797
Västernorrland 1 292 627
Västerbotten 1 062 741
Norrbotten 2 323 031

Summa

15 742 636

Källa och foto: HaV.

Tisdagen 19 augusti presenterade Artemis Racing officiellt sin utmaning att vinna det 35:e America´s Cup – världens mest berömda bankappsegling. Vid en informationsträff på Moderna Muséet på Skeppsholmen i Stockholm fick gästerna också en möjlighet att se originaltrofén. Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS) blir utmanande klubb och de svenska OS-mästarna från London 2012, Fredrik Lööf och Max Salminen, kommer att ingå i teamet

– Segling är min passion och jag är mycket stolt över att ännu en gång representera Sverige i Amerca´s Cup. Med den erfarenhet vi skaffade oss från den förra tävlingen och allt som teamet fick gå igenom har vi fått en mycket stark teamkänsla och tävlingskultur. Vi bygger upp besättningen från en kärntrupp från senaste seglingen och kompletterar med nya förmågor. Jag är fullt övertygad om att Artemis Racing kan vinna det 35:e America´s Cup, säger Torbjörn Törnqvist, projektägare och ledare för Artemis Racing.

Artemis kommer att tävla för Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS). Det är andra gången som de två – Artemis och KSSS – tillsammans representerar Sverige i kampen för att vinna sportvärldens äldsta tävling. Staffan Salén, KSSS´ ordförande, säger att America´s Cup är kronjuvelen bland internationella kappseglingar: – Vi är stolta över att ännu en gång vara bland utmanarna tillsammans med Torbjörn Törnqvists Artemis Racing. Det är också spännande att kunna bidra med svenska seglare i tävlingen. Vi är tacksamma att Torbjörn Törnqvist ger oss den möjligheten.

Nya i Artemisteamet är de svenska OS-guldmedaljörerna från 2012, Fredrik Lööf och Max Salminen. De kompletteras av America´s Cupveteranen Rod Davis.

Fredrik Lööf är en Sveriges mest framgångsrika seglare genom tiderna. Han är dessutom sedan länge vän och tävlingskonkurrent till Artemis teamchef Iain Percy. Fredrik Lööf har bland annat deltagit i sex olympiska spel, vunnit guld i London 2012 och brons i Beijing 2008 i starbåt. Han vann också brons i Sydney 2000 i finnjolle och var med i besättningen som kom trea i Volvo Ocean Race 2001-2002. Med sig i Artemisteamet får han sin parhäst från senaste OS, Max Salminen, en av seglingssveriges största talanger, bara 25 år gammal.

Fredrik har fascinerats över seglingens utveckling de senaste åren: – De nya foilingbåtarna är fantastiska – och vilka tv-sändningar vi fått! Jag inspirerades verkligen av Artemis insatser senast och att ha en svensk båt med och vara en del av den besättningen känns fantastiskt. Att ta hem America´s Cup till Sverige för första skulle givetvis vara mycket speciellt.

Amerikanen Rod Davis är seglingscoach och har en imponerande America´s Cup-erfarenhet. Detta blir hans nionde tävling. Han har gått igenom de flesta roller man kan ha ombord. Han vann OS-guld i soling i Los Angeles 1984 och olympiskt silver i finnjolle i Barcelona 1992. Besättningsmedlemmarna i Artemis Racing har tillsammans seglat 61 America´s Cup varav 14 vunnit tävlingen. De har också (inklusive två designers) tävlat i 21 OS och vunnit 11 medaljer, varav sju guld.

Jakt på nya talanger och att inspirera yngre besättningsmedlemmar styr mycket av Artemis utmaning. Teamet har startat ett internt utbildningsprogram som ska ge framgångsrika svenska studerande en chans att bli direkt involverade inom områden som skapar ett framgångsrikt tävlingsteam. Programmet innebär bland annat jobb under tolv veckor vid baslägret i Alameda i Kalifornien.

Info: www.artemisracing.com

Vädret satte stopp för den sista dagens seglingar i VM i RC44 på Marstrand, och därmed omvandlas lördagens ställning till slutresultat. Det ryska laget Bronenosec är 2014 års världsmästare i RC 44: – Det hade varit spännande att få till åtminstone ett race idag, vi var redo för det. Men vi är självklart också glada för VM-guldet, säger skepparen Vladimir Liubomirov.


Vindstyrkan på Marstrandsfjorden tangerade under söndagsförmiddagen den övre gräns på 25 knop (ungefär 13 meter per sekund) som klassreglerna för RC44 stipulerar. Ändå var inte vinden den främsta orsaken till att tävlingsledaren Peter Reggio slutligen bestämde sig för att ge upp försöken att få fler VM-delseglingar till stånd. Våghöjden på knappt två meter, med enstaka vågor högre än så, fällde istället avgörandet:
– Ingen av besättningarna hade förmodligen haft några större svårigheter att hantera båtarna var för sig under de här omständigheterna. Men när ett dussin båtar samtidigt kommer in och slåss om positionerna på en startlinje eller vid ett rundningsmärke, då kan det bli stora problem i det här vädret, förklarar Reggio sitt beslut.

Med nio delseglingar genomförda i utmärkta förhållanden under de tre inledande dagarna, klarar evenemanget gränsen på åtta delseglingar som det Internationella Seglarförbundet ISAF satt upp för att tävlingen ska få godkännas som VM. På silverplatsen, efter det ryska guldlaget Bronenosec, kom Charisma från Monaco, med holländaren Nico Poons vid rodret och OS-guldmedaljören Tom Slingsby från Australien som taktiker. Bronset knep brittiska Team Aqua, som efter tävlingarna på Marstrand leder RC44 Championship Tour 2014, med Chris Bake som skeppare och nyzeeländaren Cameron Appleton som taktiker:
– Den ledningen känns inte så komfortabel, med tanke på hur konkurrensen ser ut i klassen, kommenterade Bake på prisutdelningen på Marstrand.

För svenskbåten Artemis Racing från KSSS blev avslutningsdagen i VM för RC44 något av ett antiklimax. In i det sista hoppades skepparen Torbjörn Törnqvist, som med brittiske taktikern Iain Percy vid sin sida prickade in två delsegrar under lördagen, på fortsatta tävlingar på Marstrandsfjorden. Samtidigt kunde Törnqvist sympatisera med tävlingsledaren Peter Reggios beslut att ställa in:
– Med alla möjligheter att klättra i resultatlistan hade vi förstås gärna seglat några race till. Å andra sidan var det ett riktigt beslut att ställa in, med tanke på hur riskabelt det blir med tighta situationer i höga vågor, tycker Torbjörn Törnqvist, som nu ser fram emot Artemis Racings lansering av sin America’s Cup-satsning i Stockholm på tisdag.

Artemis Racing Youth slutade på tionde plats bland de tolv deltagande lagen i VM i RC44 på Marstrand, efter sin första regatta för i år på RC44 Championship Tour. Skepparen Gustaf Lidvall från Stockholm tycker att ungdomslaget seglade mycket bättre än vad resultatet visar:
– Vi var snabba på banan, men hamnade i situationer och var ibland lite onödigt sena i manövrerna. I övrigt tycker jag att vi skötte oss fint. Vi tar med oss lärdomarna till nästa gång, om det skulle bli en fortsättning för oss, kommenterar Lidvall.

Slutresultat i VM i RC44 på Marstrand 13 – 17 augusti, den fjärde deltävlingen av fem i RC44 Championship Tour 2014 (lagnamn, rorsman/taktiker, poäng):
1. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA), 36
2. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS), 42
3. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL), 46
4. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA), 47
5. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA), 47
6. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR), 50
7. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA), 62
8. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS), 68
9. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA), 68
10. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS), 75
11. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA), 77
12. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL), 86

Ställning i RC44 Championship Tour 2014, efter fyra av fem deltävlingar (lagnamn, rorsman/taktiker, poäng med en deltävling borträknad):
1. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL), 6
2. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA), 7
3. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA), 9
4. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS), 14
5. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA), 16
6. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR), 16
7. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA), 17
8. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA), 21
9. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS), 21
10. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA), 24
11. Aleph Racing (FRA), Hughes Lepic (FRA)/Mathieu Richard (FRA), 27
12. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS), 34
13. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL), 34

Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.

I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.

VM i RC44 på Marstrand arrangeras av GKSS, med Stena, Pelle P, Marstrands Havshotell, Nordic Crane, Kungälvs Kommun, Nespresso och Volvo som partners.

Info:www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class

Det finns många sjöar som inte är kartlagda än. Humminbird har skapat en unik funktion AutoChart LIVE som kommer att underlätta för många sportfiskare. Sedan tidigare finns Humminbird AutoChart PC som gör att man kan skapa sina egna sjökort med en PC, nu tas det till ytterligare en nivå.

Tänk dig att du är ute på en sjö där inget sjökort är tillgängligt. Aktivera AutoChart LIVE och sjökortet skapas direkt på skärmen undertiden du kör. Sjökortet ritas i ditt spår och ger dig exakt information om grund toppar och branter. Det detaljerade sjökortet som skapas ger dig exakta djupkurvor och färgkonturer beroende på djupet. Behovet av att ladda upp filer till någon eller omvandla filerna i en dator är borta då sjökortet skapas direkt.

Sjökortet som skapas har samma unika funktioner som AutoChart och Lakemaster.
– Justering av vattennivå
– Justerbar tydlig presentation av grunda vatten
– Justerbar tydlig presentation av ett speciellt djup av intresse
– iPilot Link kompatibel så att MinnKota motor med i-Pilot Link kan följa de skapade djupkurvorna

Funktionen AutoChart LIVE är unik för nya ONIX och ION serierna från Humminbird och ingår i senaste programuppdateringen. Användaren registrerar sin enhet och laddar kostnadsfritt ner senaste programvaran från Humminbirds hemsida www.humminbird.com under fliken MyHumminbird. Filen sparas på ett SD kort som sedan sätts in i ett av de lediga kortfacken i enheten och programvaran installeras automatiskt. Sedan är det bara att köra igång och kartlägga sin sjö.

Upp till åtta timmar kan spelas in och lagras lokalt i enheten, alternativ köper man ett AutoChart ZeroLine SD kort med en minneskapacitet som gör att man kan lagra Sveriges alla sjöar om man skulle önska. Strandlinjen på de flesta svenska sjöar finns från början inritade på grundkartan som följer med SD kortet.
Pris programuppdatering 0 kr.

Läs mer och se film klipp på
http://www.humminbird.com/Category/Technology/AutoChart-Live
Info: www.comstedt.se

När skolorna börjar vet tjuvarna att de flesta av oss har haft sin semester, båten används kanske bara till helgen och ligger mer obevakad i veckorna och det är tyvärr då som de slår till.

Med sin långa skadestatistik, Atlantica fyller 100 år 2016, kan företaget se att motorstölderna ökar markant i slutet av augusti och början av september och det fortsätter tyvärr även när båten tas upp för vintern.

”Då det inte bara är större motorer som stjäls utan även många i spannet 2-25 hk, är det bra om du gör det svårare för tjuven att ta din utombordare” uppmanar Jan Litzen, skadechef på Atlantica, alla båtägare.

Några tips
• Ta av kåpan och täck motorn på annat sätt
• Måla kåpan på ett kraftigt avvikande sätt
• Lås växelhus/drev med kodade låsmuttrar, finns i båtfackhandeln
• Lämna inte båt, med motorn monterad, obevakad vid sommarstuga eller båtklubb
• Har du inte tänkt använda båten något mer, ta upp den och gör en tidig motorservice så har du minskat stöldrisken avsevärt.

Tänk på detta inför vinterförvaringen
• Ta av motorn och förvara den inlåst så minskar du stöldrisken avsevärt. Det finns många firmor som förvarar din motor mot en mindre kostnad. Lämnar du hela båten för fullservice får du dessutom rabatt på premien.
• Ta av växelhus/drev
• Märk motorn med Securmark, det ger dig ytterligare 5 % rabatt på premien.
• Söksystem som sitter i motorn skall hållas »aktiva« även under vinterförvaring.
• Vid förvaring utomhus med motor på, bör du demontera växelhuset i samband med höstservicen och återmontera detta först på våren.
• Det är inte bara större motorer som stjäls utan även många i spannet 2-25 hk
• Kom ihåg att motorer under 40 hk skall tas av och inte vinterförvaras på båten.

www.atlantica.se/utombordarstolder kan du hitta fler tips på hur du skyddar din utombordare från tjuvar.

Torbjörn Törnqvists Artemis Racing från KSSS chocköppnade lördagens seglingar i VM i RC 44 på Marstrand med två raka segrar, som följdes av en sjätteplats i dagens sista race. Laget ligger därmed sexa totalt, men har bara åtta poäng upp till silverplatsen. Ny i ledningen är ryska Bronenosec, med Vladimir Liuborimov vid rodret:

– Jag har seglat mycket Drake här på Marstrand tidigare, och gillar de utmanande förhållandena. Väder och vindar ändras snabbt här, så det gäller att anpassa taktiken på banan efter det, säger ryssen och ger lagets italienske taktiker Michele Ivaldi en stor del av äran för toppresultaten.

Lördagsförmiddagen på Marstrand erbjöd de svagaste vindarna hittills under detta VM i RC44, den fjärde deltävlingen av fem på 2014 års RC44 Championship Tour. Inledningsvis låg vinden omkring 4 – 5 sekundmeter, och skiftade också flera tiotals grader fram och tillbaka kring den sydliga huvudriktningen. Det gjorde att besättningarna både kunde tappa och vinna en hel del, beroende på hur väl respektive taktiker förmådde utnyttja vindskiftena.
Svenska Artemis Racings brittiske taktiker, den dubble OS-guldmedaljören Iain Percy, visade vägen redan i det första racet. Det svenska lagets första delseger i detta VM kom när Artemis Racing lyckades passera den ryska båten Nika, som inledningsvis ledde racet ganska klart:
– Vi hade skuggat Nika ett tag när vi hittade en öppning som vi utnyttjade, förklarar skepparen Torbjörn Törnqvist, som tyckte att de seglade betydligt bättre än tidigare.
– Vi hade mer fokus på vår egen segling, och alla i besättningen kändes överhuvudtaget mer fokuserade, tycker han.

Vid den första rundningen i dagens andra race låg Artemis Racing återigen i täten, men med ryska Gazprom Youth alldeles intill. Den ryska båten föll dock tillbaka till tredjeplatsen i racet, medan svenskarna klarade att hålla övriga motståndare i det täta fältet bakom sig hela vägen in i mål. Därmed blev Artemis Racing det första laget i detta VM att ta två segrar, följda av en sjätteplats i lördagens sista race. Totalt ligger den svenska besättningen också kvar på sjätte plats, även om avståndet till täten krympt betydligt. Bronsplatsen är i nuläget bara fyra poäng bort, medan det är åtta poäng till silvret och 14 till guldet:
– Det är trångt uppåt, så slutresultatet är fortfarande en helt öppen fråga. Nu har vi ödet i våra egna händer, konstaterar Törnqvist.

För den svenska ungdomsbåten Artemis Racing Youth utvecklades lördagen till en besvikelse. En inledande åttondeplats följdes av en elfteplats i det andra racet, och sedan tävlingens verkliga bottennapp; en jumboplats i det tredje och sista racet:
– Det var inte vår dag idag, suckar skepparen Gustaf Lidvall, som bland misstagen fick notera både en tjuvstart med efterföljande omstart och en extra straffsväng för att ha stagvänt för nära en annan båt.
– Samarbetet ombord blir i alla fall bättre och bättre, även om vi ibland kanske försöker göra vissa saker lite för fort, analyserar OS-guldmedaljören Max Salminen från SWE Sailing Team, som är grinder ombord.
Artemis Racing Youth sjönk till tionde plats totalt med sina 75 poäng, när tre delseglingar under söndagen återstår av VM i RC44 på Marstrand.

Ställning i VM i RC44 på Marstrand 13 – 17 augusti, den fjärde deltävlingen av fem i RC44 Championship Tour 2014 (lagnamn, rorsman/taktiker, poäng):
1. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA), 36
2. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS), 42
3. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL), 46
4. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA), 47
5. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA), 47
6. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR), 50
7. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA), 62
8. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS), 68
9. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA), 68
10. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS), 75
11. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA), 77
12. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL), 86

Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.

I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.

Beluga och Pelle P är partners till RC44.

VM i RC44 på Marstrand arrangeras av GKSS, med Stena, Pelle P, Marstrands Havshotell, Nordic Crane, Kungälvs Kommun, Nespresso och Volvo som partners.

Info:www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class

Prognosen för vinden vid start pekade på 2 m/sek. Men den blev betydligt bättre. Även vid länsseglingen mot mål blev vinden riktigt bra, kring 6 m/sek.

– Årets upplaga av Tjörn Runt by COWI har varit strålande ur många synvinklar. Såväl väder och vind som rättvisa seglingar har varit mycket bra. Några få protester kom in som som rörde kollisioner men inga som gällde själva tävlingen. Jag är mycket nöjd med årets tävling, säger tävlingsledaren Anders Torén.

Kappseglingen seglades även i år moturs runt Tjörn, med starten i Stigfjorden väster om Skåpesundsbron och målgången på Askeröfjorden utanför Stenungsund. Deltagarna var även uppdelade på två banor; den ”Lilla” där flerskrovsbåtarna och de mindre båtarna seglar och den ”Stora” för de större och snabbare båtarna.

406 båtar var anmälda till årets upplaga av Tjörn Runt by COWI, 276 på Lilla banan och 130 på Stora banan. 385 båtar har registrerat sig, 259 på Lilla banan och 126 på Stora banan. 379 passerade mållinjen, 254 på Lilla banan och 125 på Stora banan.

Lilla banan
Vinnare på Lilla banan blev Carl-Axel Hellman från Marstrands segelsällskap, i en Långedragsjulle, som även segrade 2013. På andra plats kom Johan Davidsson i en Smaragd, Långedrags segelsällskap, och på tredje plats Emil Sandberg, även han från Långedrag och i en Smaragd.

Stora banan
På Stora banan segrade Per Peterson med sin besättning från San Diego i en First 40.7. De seglade för segelsällskapet Norderviken. På andra plats kom Stenungsundsseglaren Magnus Lundberg i en Dynamic 35 och på tredje plats norrmannen Erik Krister i en First 40.

Vinnare i de olika startgrupperna blev:
Startgrupp 1 Jonas Frii, Formula 18, LBSK
Startgrupp 2 Erik Krister, First 40, SFSF
Startgrupp 3 Per Peterson, First 40.7, SSN
Startgrupp 4 Magnus Lundberg, Dynamic 35, StSS
Startgrupp 5 Dan Turesson, X-332, SSVA
Startgrupp 5D Jonas Kjellberg, Dehler 34 SV, LESS
Startgrupp 6 Johan Davidsson, Smaragd, LDSS
Startgrupp 7 Anders Hellekant, CB66, SKASS
Startgrupp 8 Tommy Strandberg, Scampi, TJSS
Startgrupp 9 Lennart Cedenkvist, Dehler 34, SSSÖ
Startgrupp 10 Carl Stark, ¼ Ton Manzanita, StSS
Startgrupp 11 Carl-Axel Hellman, Långedragsjulle, MASS
Startgrupp 12 Max Müller, 5.5 MR bat, YCW

Info: www.stss.se

280 båtar var anmälda och 220 båtar genomförde i Lilla Tjörn Runt 2014, den 30:e upplagan av tävlingen. Jollarna gav sig under förmiddagen ut på Hakejorden för att runda Stenungsön medurs i lätta vindar och solsken.

– Det var perfekta förhållande för de flesta seglare med fint väder och en lätt bris på 2-4 m/s, säger Anders Torén som är tävlingsledare för kappseglingen. Det är oerhört glädjande att se så många barn och ungdomar sluta upp kring tävlingen och åskådarna fick njuta av seglingen i solskenet.

Det var en komplicerad målgång med många båtar som kom samtidigt. Det innebar att vi fick problem med resultathanteringen vilket medfört långa väntetider på prisutdelningen. Vi är ledsna för detta.

RESULTAT – TOTALVINNARE OPTIMIST

1. SWE4576, Oscar Engström, LESS
2. SWE4554, Fia Fjelddahl, LESS
3. SWE4417, Marcus Warvne, RÖSS

RESULTAT STARTGRUPPER

Access

1. SWE111, Dennis Hantman, KSSS
2. SWE1695, Elin Boschen, StSS
3. SWE1694, Tobias Dawid, StSS

RS Feva
1. SWE 3832, Oscar Andersson/Rebecka Flohr, TJSS
2. SWE 3603. Elin Sevedag/Maja Haga, LDSS
3. SWE 5743, Hedvig Hedström/Annie Kullberg, LDSS

ZOOM8

1. SWE202 Pontus Karlsson, VÄSS
2. SWE166, Hampus Bäcklund, TJSS
3. SWE213, Johan Berg, VÄSS

RS Tera

1. SWE1480, Henrik Backman, TJU
2. SWE965, Jesper Böhn, TJU
3. SWE961, Emil Johansson, TJU

Optimist blå

1. SWE4489, William Heimersson, LSSG
2. SWE4213, Hampus Andersson, LSSG
3. SWE3898, Elin Sjöberg, RÅSS

Optimist Grön

1. SWE4454, Calle Lindbom, LDSS
2. SWE4172, Jonathan Llado Krensler, RÖSS
3. SWE4093, David Johannessen, StSS

Optimist Gul

1. SWE4220, Rasmus James, RÅSS
2. SWE4552, Martina Carlsson, LESS
3. SWE4065, Carl Lewerth, RÅSS

Optimist Röd

1. SWE4515, Olle Aronsson, LESS
2. SWE4530, Matilda Werton, LDSS
3. SWE4579,Isak Rydholm, KKKK

Optimist Svart

1. SWE4576, Oscar Engström, LESS
2. SWE4554, Fia Fjelddahl, LESS
3. SWE4417, Marcus Warvne, RÖSS

Även i år har tvåmansbåten RS Feva lockat många seglare. Hela 44 båtar kom till start och RS Feva har befäst sin position. Däremot har Zoom 8-klassen minskat markant med antal deltagare. Endast 8 båtar kom till start. De första båtarna gick i mål strax efter klockan 13.30 och prisutdelningen hölls vid 17:00 och prisutdelare var inga mindre än Mattias Rahm och Hans Wallén.

Även i år har tvåmansbåten RS Feva lockat många seglare. Hela 44 båtar kom till start och RS Feva har befäst sin position. Däremot har Zoom 8-klassen i år minskat markant med antal deltagare där endast åtta båtar kom till start.

Grattis till startgruppsvinnarna: Accessjollar – Dennis Hantman,KSS, RS Feva – Oscar Andersson/Rebecka Flohr, TJSS, RS Tera – Henrik Backman, TJU, Zoom8 – Pontus Karlsson, VÄSS Optimist blå – William Heimersson, LGSS Optimist grön – Calle Lindbom, LDSS Optimister gul – Rasmus James, RÅSS Optimister röd – Olle Aronsson, LESS Optimist svart – Oscar Engström, LESS

Grattis till totaltvinnarna optimist: 1) Oscar Engström, LESS 2) Fia Fjelddahl, LESS 3) Marcus Warvne, RÖSS.

Info: www.stss.se

Abu Dhabi Ocean Racing skickade en tydlig signal till sina konkurrenter genom att inatt slå rekordet för enskrov i Sevenstar Round Britain and Ireland Race. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team slutade trea i den tuffa regattan runt de brittiska öarna som också var det sista styrkeprovet inför Volvo Ocean Race 2014-15.

Abu Dhabi Ocean Racing krossade det fyra år gamla rekordet och visade samtidigt att den nya entypsbåten Volvo Ocean 65 i rätt förhållanden kan matcha sin föregångare Volvo Open 70. De gick i mål strax före midnatt på fredagsnatten och deras bedrift är än mer imponerande med tanke på att två seglare i laget drabbades av skador under tävlingen. Phil Harmar misstänks ha en benfraktur i handen och Justin Slattery skadade ett revben.

Abu Dhabis båt Azzam klarade av den 1800 sjömil långa banan på fyra dygn, 13 timmar och 10 minuter och bättrade rekordet med över 32 timmar. De var jagade av det spanska Volvo Ocean Race-laget med skepparen Iker Martinez som slutade på andra plats.

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team, som seglar med flera kinesiska nybörjare i laget, imponerade stort tog tredjeplatsen tätt följda av amerikanska Team Alvimedica och svenskbåten Team SCA. Trots att det blåst kraftiga vindar under i tävlingen och laget sattes på hårt prov är Martin Strömberg väldigt nöjd med deras insats.

– Hela laget presterade över förväntan och jag tycker att racet var ett bra test för oss. Vi har tagit stora steg framåt och är mer redo för starten av Volvo Ocean Race än tidigare, säger Martin Strömberg och förklarar att resultatet kunde blivit ännu bättre om de fått en bättre start.

– Vi gjorde ett par misstag i början som kostade oss väldigt mycket. Efter en dålig vänding från oss stack de två topplagen iväg när vi fick sämre vind och tappade fart.

Det holländska laget Team Brunel beslöt sig för att inte delta i Sevenstar Round Britain and Ireland Race, som var det sista tävlingen där lagen möts innan Volvo Ocean Race startar i oktober. Det sjunde och sista laget som anmält sitt deltagande i jordenruntkappseglingen, danska Team Vestas Wind, hade inte tid att förbereda sig tillräkligt för att kunna delta i veckans regatta.

Abu Dhabis skeppare Ian Walker kunde inte varit mer nöjd med kvittot han nu fick på lagets form. Han kommer snart inleda sitt tredje försök att vinna Volvo Ocean Race.

– Det här var en perfekt prestation och jag är glad för lagets skull för det vart hårt slit, säger Walker och tilläger:

– Det är kul att vi slog rekordet med mer än ett dygn med den nya båten och att alla fem Volvo Ocean 65:or i racet tog sig runt i ett stycke trots det tuffa vädret. Det är ett gott tecken inför fortsättningen.

Volvo Ocean Race inleds med ett Inport-race i Alicante, Spanien den 4 oktober. Den 11 oktober går starten för den första etappen till Kapstaden. Tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Mällby Lantgård på Tjörn är först i landet med att kunna erbjuda KRAV ägg från höns som inte utfodrats med importerat proteinfoder eller fiskmjöl. Istället har hönsen fått musselmjöl i fodret. Musslorna utgör en del av hönsfodret och de bidrar med det högvärdiga protein en värphöna behöver ha. Maria Karlssons ekohöns älskar sin nya mat! Om de får välja mellan olika sorters hönsfoder väljer de musselmjölet först.

Smaken på äggen påverkas inte alls. Däremot ser de godare ut, eftersom gulan får en kraftigare guldgul färg. Det beror på färgämnen som finns både i växtplankton (som musslorna lever av) och i gräs. Baka en sockerkaka på ägg från Mällby Lantgård så blir du förvånad!

Det säger sig nästan självt att det är bättre att utfodra höns med lokalt odlade, KRAV-godkända, musslor än med importerat proteinfoder.

Men visste du att det dessutom minskar övergödningen i havet? Så här ligger det till:

Musselodlingar förbättrar havsmiljön
Musslan kan jämföras med ett biologiskt filter. Musslan filtrerar på en timme fem liter vatten. I vattnet finns växtplankton som är musslans föda. Växtplankton tar upp kväve och fosfor i vattnet, näring som läcker ut från lantbruket, från trafiken och från våra reningsverk.

När man skördar musslorna återförs från hav till land näring som musslan har fått i sig genom att äta plankton och lagrat upp. Näring som annars skulle kunna orsaka planktonblomning, ökad bottendöd och igenvuxna grunda vikar.

Genom att vi människor äter musslor eller använder musselköttet till djurfoder, till exempel till höns, bildas ett Agro-Aqua kretslopp där allt tas tillvara och ingenting slösas bort. Smart, eller hur?

Forskningens resultat: Alla vinner på musselmjöl!
Forskare på Kristinebergs Marina Forskningsstation och Sveriges Lantbruksuniversitet SLU har tillsammans med Hushållningssällskapet Väst visat att musselmjöl som del i ekologiskt foder åt värphöns ger en dubbel miljövinst.

1. Den ekologiska äggproduktionen får tillgång till ett helekologiskt foder – utan fiskmjöl – en produkt som det idag råder brist på.

2. Övergödningens negativa effekter på havsmiljön minskar när musslor odlas och skördas.

På startlinjen hittar vi flera av de namnkunniga seglarna från föregående års jubileumsupplaga som för första gången seglades moturs runt Tjörn. Både vinnarna på Lilla och Stora banan finns på plats, Carl-Axel Hellman och Martin Nilsson. Men även startgruppsvinnarna Hans Wallén, Sten Haeger, Anders Dahlsjö, Peter Källström, Per Algotsson, Hans Caspersson, Emil Sandberg, David Christofferson och Håkan Olsson.

– Som det ser ut nu verkar det bli mindre vind under förmiddagen men den fyller på under eftermiddagen. För seglarna är det vinden som är huvudsaken så vi hoppas verkligen att det blir bra förhållanden, säger tävlingsledare Anders Torén.

Moturs runt Tjörn och på två banor
Årets kappsegling seglas även i år moturs runt Tjörn, med starten i Stigfjorden väster om Skåpesundsbron och målgången på Askeröfjorden utanför Stenungsund. Den är också uppdelad på två banor; den ”Lilla” där flerskrovsbåtarna och de mindre båtarna seglar och den ”Stora” för de större och snabbare båtarna.

– Efter seglingen genomförde vi en enkät och en knapp majoritet tyckte att vi skulle fortsätta segla som vi gjort 2013. Detta har blötts och stötts ordentligt av tävlingsledningen som slutgiltigt kom vi fram till att vi vill pröva att segla ”baklänges” ytterligare ett år. Om inte annat för att få mer erfarenhet av detta med moturs segling. Men inget är skrivet i sten så vilket håll vi seglar nästa år är inte bestämt, säger Lars Berglund som är marknadsansvarig för Tjörn Runt by COWI.

406 anmälda
Till årets upplaga av Tjörn Runt by COWI är 406 båtar anmälda, 283 på Lilla banan och 123 och på Stora. Till jubileumsseglingen 2013 var 505 båtar anmälda, 391 på Lilla banan och 114 på Stora.

– Vi har en liten ökning av antalet båtar på Stora banan men det är Lilla banan som tappar deltagare. 2013 var också ett speciellt år eftersom vi firade 50 årsjubileum och lockade många gamla seglare till startlinjen. Årets antal ligger mer i nivå med 2012 då vi hade 436 båtar anmälda, säger Anders Torén.

Svenska Anytec Boats har begärt sig själva i konkurs. Enligt företagets representanter beror konkursen på en konflikt mellan ägarna, varav före detta hockeyproffset Peter Forsberg är en.

I fyra år har Anytec Boats AB upplevt en väldigt positiv försäljningsutveckling. Årets statistik visar att trenden hållit i sig även i år. Kraftigt ökad försäljning till Norge under året och nya exportmöjligheter till Tyskland och Ryssland visar att konceptet fungerar även utomlands. Sett år till år skedde den största försäljningsökningen för den svenska marknaden på västkusten där en stark vecka på Båtmässan i Göteborg satte tonen för resten av säsongen. Även längs östkusten upplevde varumärket en stark förbättring om än en mer gradvis sådan.
Trots detta har en mycket infekterad ägartvist pågått inom Anytec Boats AB under en längre period. Minoritetsägarna i bolaget har på ett effektivt sätt förhindrat möjligheterna för bolaget att få de nödvändiga krediter som krävs för att kunna producera sina båtar. Denna utveckling medför att bolagets styrelse nu tvingas begära företaget i konkurs.
– Det handlar inte om en brist på pengar eller kapital. Tvärtom är Anytec ett mycket framgångsrikt företag och det talades nyligen om försäljningsrekord, så därför finns det ingen anledning att tro annat än att företaget snart är på fötter igen under en ny konstellation, säger Mats Melbin, VD vid Anytec Boats AB. Om det går som jag tror och hoppas så innebär detta ingenting för kunderna när det gäller service, garantier och eftermarknad.
Anytec Boats AB producerar och distribuerar högpresterande aluminiumbåtar inom premium-segmentet på den europeiska marknaden. Huvudkontoret ligger i hjärtat av Höga Kusten, Örnsköldsvik. Idag exporteras Anytecs båtar till tolv europeiska länder, inklusive Ryssland.

Kommentarer

Olle 16:39:11 2014-08-18

http://www.anytec.se/nyheter/information-fran-anytec

Under de senaste dagarna har vi fått många frågor om framtiden och vad som händer härnäst. Anytec Boats AB drivs vidare tills nya ägare är på plats. All personal kommer att arbeta vidare och representanter från Anytec kommer att vara på plats under såväl Öppna Varv på Orust som under Allt på Sjön i Gustavsberg.

Båtlivs redaktion 08:24:53 2014-08-19

Efter ett antal anonyma kommentarer med personliga påhopp kommer vi att redigera samtliga inlägg på den här sidan. Saklig kritik får framföras, men om personer utpekas ska inläggas skrivas under med fullständigt namn och mailadress.

Du vet att du är från Nynäshamn… 08:27:23 2014-08-19

Mackan; Norberg & Nilsson har funnits i Nynäshamns hamn sedan 1925. Historien sitter på väggen i butiken om jag inte misstar mig. Ta gärna en tur ner längs 73:an och besök dem. Det är väl värt resan från stan….

Västkustens stora båtevenemang, Öppna Varv, har årligen cirka 20 000 besökare. Totalt visas över 130 nya segel och motorbåtar. Nytt för i år är en tydligare uppdelning på två orter, Ellös och Henån. Yacht Center Orust i Henån är medarrangör och verkar för att skapa en trevlig båtupplevelse i Henån.

På nya breda bryggor kan du i Henån besöka sju företag som visar 20 talet båtar.
Premiärvisning av nya: Adventure 55 – Allures 39,9 – Bavaria Cruiser 51
Andra båtar som visas i Henån: Bavaria Cruiser 33, 37:2, 37:3 – Najad 570 och 355,
Solaris One 37 – CR 310, 370 och 390 – Campus 7.4 – Diva 38.2 och 24 DC – Grand Soleil 39.
Dessutom visas ett stort antal begagnade båtar.

Henåns Hamnkrog
Under mässdagarna finns en stor hamnkrog i marinan direkt intill bryggor och båtar. Här serveras lunchrätter, öl och vin. Här finns också en meny för barnen.
I marinans Hamncafé serveras kaffe läsk, smörgåsar och fikabröd.

Classic Open
Västkustens Träbåtsförening visar klassiska båtar i sjön och på land och även båtmodeller.

Fler aktiviteter
Orust Yacht Service, Henåns stora båtserviceföretag, säljer ny och begagnad båtutrustning.
Orust egen glaskonstnär, Lars Sestervik, visar sin konst inspirerad av kust, hav och båtar.
Henåns, Designhuset, ger inspiration och visar marina kreationer som måste ses.

Det kan bli aktuellt med ett särskilt körkort för vattenskoter ganska snart. Enligt tidningsuppgifter på fredagen kan detta kompetenskrav bli verklighet snart.

– Vår ambition är att införa någon form av kompetenskrav, förarintyg eller förarbevis motsvarande ungefär det som finns på snöskotrar i dag, säger David Erixon, politiskt sakkunnig på näringsdepartementet, till Västerbottens-Kuriren.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har redan föreslagit att regeringen inför krav på behörighetsbevis och åldersgränser för snabbgående fritidsfartyg.

HaV föreslår också att vattenskoterförordningen upphävs.

– Farliga och miljöstörande beteenden till sjöss orsakas främst av snabbgående farkoster, oavsett om det är en större motorbåt eller en vattenskoter, säger Christer Larsson, utredare på HaV.

Foto: Kustbevakningen.

Kommentarer

Stellan Hultgren 15:25:49 2014-08-18

Låt HaVs förslag bli lag istället för riksdagsledamot Marie Nordens (S) enögda motion som undantar alla snabba sportbåtars oansvariga framfart med ibland minderåriga och onyktra förare. Hur inskränkt får man vara i sitt agerande i riksdagen? Att tappa sportbåtsägarnas röster är måhända anledningen.

Fredrik 22:50:43 2015-05-14

Undrar vad EU säger om detta förslag?
Dom har ju redan kört över Sverige i detta en gång
Läste att en av dom som lade fram detta förslag ville få bort dom mycket pga ljudet….
Hallå….. Dagens moderna fyrtaktare med turbo eller kompressor låter knappt något jämfört med en båt med utombordare.
Men jag tycker att farkoster som gör över 35 knop borde ha någon slags utbildning.
Och ja. Jag har en vattenkoppor som gör 60 knop.
Vi använder den som transport ut till öar på sommaren.

Här är en riktigt vass daycruiser från det norsk-amerikanska varvet Nor-Tech i USA. Nor-Tech 360 MC Flyer har gjort en 36-fotare som ska passa för många olika former av båtliv, men allra elegantast är den som daycruiser.

Det är båtdesignern och medgrundaren av Nor-Tech, Nils Johnsen, som står bakom den nya båten. Denna 36-fotare kombinerar verkligen elegant retro med ny teknik och moderna tekniska lösningar.

Med utombordare i trippelmontage har båten ett riktigt läckert utseende och båten sägs vara kapabel för hastigheter över 60 knop.

Båten har en stor och öppen cockpit med hög komfort. För föraren och två passagerare finns tre stycken sittplatser som även kan användas som ståplatser, vilket är praktiskt och nödvändigt vid tuff sjögång.

Trots sitt sportiga yttre har 36-fotaren gott om stuvplatser och med en enkel knapptryckning förvandlas ett par av sittplatserna till en rymlig solbädd.

I kabinen föröver finns både spoltoalett och dusch.

Tekniska fakta:
Längd: 10,8 m
Bredd: 3,0 m
Djupgående: 80 cm
Vikt: 4 500 kg
Bränsle: 1 350 liter
Info: http://nor-techboats.com

Efter fredagens seglingar på Marstrandsfjorden är det halvtid i VM i RC44, och som så många gånger förr är det Team Aqua som toppar resultatlistan. Med enastående kontinuitet har det brittiska laget genom åren vunnit det mesta i klassen, men har ännu inget VM-guld.

– Vi har varit nära några gånger, men det är klart att en VM-titel skulle runda av en annars fin säsong för oss, säger skepparen Chris Bake, utan att vilja ta ut något i förskott.

Fredagen på de svenska vattnen bjöd på något lugnare förhållanden än tidigare under RC44-klassens VM på Marstrand, med svagare vindar omkring 5 – 6 sekundmeter och skonsammare sjö. De tolv deltagande besättningarna från Monaco, Storbritannien, Ryssland, Sverige, Italien och Polen är synnerligen jämbördiga, vilket visade sig speciellt när dagens sista race gick i mål inne vid Södra Strandverket på Marstrand. Mellan segrande brittiska Peninsula Petroleum Sailing Team och det ryska laget Synergy som gick sist i mål, skilde bara ett par minuter. De svenska båtarna från Artemis Racing följdes åt över mållinjen, med ungdomsbåten knappt före på en sjätteplats i det racet:
– De svagare vindarna gav oss bättre möjligheter att förbereda varje manöver, vilket kändes bra idag när vi kunde ta fram den största gennakern för första gången under den här regattan, säger Max Salminen, den svenske OS-stjärnan som gör ett inhopp som grinder hos Artemis Racing Youth.

Ett annat tecken på jämnheten och konkurrensen i RC44-klassen, är att samtliga sex delseglingar hittills i VM vunnits av olika besättningar. Ännu har dock ingen delseger gått till någon av de svenska besättningarna. VM på Marstrand ingår som en av fem deltävlingar på RC44 Championship Tour, där svenska Artemis Racing ligger femma. Det är en placering bättre än det nuvarande läget under VM, där Artemis Racing håller sjätteplatsen så här långt:
– I den senaste deltävlingen i Sotogrande vann vi en delsegling varje dag, men det har vi ju inte lyckats med här, konstaterar skepparen Torbjörn Törnqvist med ett snett leende.
– Vi har inte riktigt fått till det. Kryssfarten är ett problem, och ibland har vi gjort taktiska val som inte gett önskad utdelning, förklarar han, och försöker blicka framåt.
– Det är tolv mycket kompetenta team på plats här, och tätt mellan poängen både uppåt och nedåt i listan. Men nedåt tittar vi inte, det är uppåt vi ska!

Ställning i VM i RC44 på Marstrand 13 – 17 augusti, den fjärde deltävlingen av fem i RC44 Championship Tour 2014 (lagnamn, rorsman/taktiker, poäng):
1. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL), 23
2. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA), 24
3. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS), 25
4. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA), 31
5. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA), 34
6. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR), 42
7. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA), 43
8. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA), 44
9. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS), 44
10. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS), 52
11. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA), 53
12. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL), 55

Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.

I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.

Beluga och Pelle P är partners till RC44.

VM i RC44 på Marstrand arrangeras av GKSS, med Stena, Pelle P, Marstrands Havshotell, Nordic Crane, Kungälvs Kommun, Nespresso och Volvo som partners.

Info:www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class

När seglingarna i RC44 Championship Tour inleddes med matchracing på Marstrandsfjorden idag, vann det ryska laget Nika samtliga sina matcher. Skepparen Vladimir Prosikhin var förstås strålande glad.

– Det är vår bästa matchracingdag någonsin i den här serien. Goda starter är en nyckel till resultat i matchracing, och jag lyckades komma iväg väldigt fint i varje match, säger Prosikhin och berömmer sin besättning:
– Killarna har jobbat på riktigt bra, och kommunikationen mellan mig och Terry fungerade perfekt, förklarar Prosikhin och syftar på sin taktiker, den amerikanske seglingsstjärnan Terry Hutchinson.

Bortsett från en kort regnskur mitt på dagen erbjöd Marstrandsfjorden fantastiska seglingsförhållanden under onsdagen, med sex till åtta sekundmeters vind och en knapp knop nordgående ström som satte lite extra piff på tillställningen. För Artemis Racing från KSSS började dagen trevande med ett par förluster, men sedan repade sig svenskarna och tog tre raka matchvinster:
– Vi var kanske lite slöa i början, erkänner skepparen Torbjörn Törnqvist, som inte vill skylla på att han nyligen opererat vänsterarmen och har den i ett stort stelt paket.
– Nej, det har fungerat fint att styra ändå. Och besättningen har inte heller gjort några misstag. Vi är en ny besättning för i år och har förbättrat oss för varje tävling, påpekar Törnqvist.

Anders Ekström tog OS-brons tillsammans med Fredrik Lööf i Qingdao 2008, och finns efter ett seglingsuppehåll nu hos Artemis Racing. Ombord på RC44:an är Ekström besättningens främsta kraftkälla, där han står ständigt beredd vid den centralt placerade vinschpiedestalen:
– Hela kraftsystemet sitter ihopkopplat hos mig, så mitt jobb är att se till att rätt vinsch snurrar vid rätt tillfälle. Och så vevar jag förstås en hel del, konstaterar han med ett leende.
På Artemis Racings ungdomsbåt har Lööfs guldgast från Weymouth 2012, Max Salminen, samma position som Ekström. Han tillägger att som grinder är det viktigt att känna till och följa spelet på banan:
– Annars fördröjer man de olika stegen ombord, om man inte reagerar tillräckligt snabbt på förändringar.

25-årige Andreas Axelsson från Tjörn är en annan ung seglare som nu fått chansen på Artemis Racings ungdomsbåt, efter att ha seglat hela säsongen fram tills nu på den ryska båten Katusha:
– RC44:orna är de fräckaste enskrovsbåtar jag seglat, och med alla proffs som finns ombord på de olika båtarna är motståndet verkligen tufft, säger Axelsson, som dock inte var helt nöjd med onsdagens resultat, bara en vunnen match och fyra förluster.
– Vi har varit på tårna i starterna, men alla manövrer har inte suttit helt klockrent, tycker han.

Tack vare onsdagens segerrad går Vladimir Prosikhin och hans ryska lag Nika upp på tredje plats med 15 poäng sammanlagt, i den rullande matchracing-ranking som påbörjades vid årets första evenemang på Brittiska Jungfruöarna, och som avslutas vid den sista tävlingen i Muscat, Oman. Brittiska Aqua leder fortfarande på 17 poäng. Svenska Artemis Racing på elfte plats har fyra poäng, medan Artemis Racings ungdomsbåt gör sin första regatta på touren och ligger på plats 13 med sin enda poäng.
Torsdag till söndag seglas de fleetrace (alla båtar samtidigt på startlinjen), som inte bara är en deltävling i RC44 Championship Tour, utan också utgör VM i RC44 på Marstrand.

Matchracing-ranking i RC44 Championship Tour 2014, efter deltävlingar i Brittiska Jungfruöarna, Portugal, Spanien och Sverige. En tävling i Oman återstår (lagnamn, rorsman/taktiker):
1. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL)
2. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA)
3. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA)
4. Aleph Racing (FRA), Hugues Lepic (FRA)/Mathieu Richard (FRA)
5. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA)
6. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA)
7. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA)
8. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS)
9. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS)
10. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA)
11. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR)
12. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL)
13. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS)

Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.

I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.

VM i RC44 på Marstrand arrangeras av GKSS, med Stena, Pelle P, Marstrands Havshotell, Nordic Crane, Kungälvs Kommun, Nespresso och Volvo som partners.

Info:
www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class

Svenskarna sover mest och är minst oroliga för faror, visar internationell studie. Svenskar har större förmåga att koppla av på strandsemestern än många andra nationaliteter, visar en undersökning från världens ledande nätresebyrå Expedia. Vi sover mest – nära 8 av 10 tar gärna en tupplur i sanden – och vi är dessutom minst oroliga av oss,

Drygt 11 165 personer från 24 olika länder tillfrågades av Expedia om sina strandvanor, exempelvis vilka aktiviteter vi vanligtvis ägnar oss åt på stranden och vad som oroar oss i samband med strandsemestern.

Att ta en promenad längs vattnet är det som toppar listan över populära strandaktiviteter internationellt sett, följt av en simtur på andra plats och att sola på tredje plats.

Bland svenskarna hamnar dock istället tuppluren i topp – nära 8 av 10 (76 %) svenskar har svarat att de brukar sova på stranden, vilket är högst andel bland alla länder. Globalt sett är det betydligt färre – under hälften (48 %) – som anger att de brukar sova. Minst benägna att njuta av en tupplur är semesterfirare från Indien, där endast 3 av 10 (31 %) gör det.

I Expedias internationella studie utmärker sig svenskarna dessutom som ovanligt trygga och avslappande strandbesökare. Bland 17 typiska faror eller orosmoment är svenskar minst bekymrade i hela 12 kategorier. Vi är till exempelvis den nationalitet som är minst rädda för att bränna oss i solen, drabbas av en hajattack, råka ut för tjuvar eller att bränna oss på en manet. Även när det gäller typiska irritationsmoment som exempelvis grumligt vatten, trängsel på stranden eller störande motorljud är vi de som bekymrar oss minst. Det som trots allt oroar svenskar mest på strandsemestern är tjuvar, vilket 44 procent har angett som svarsalternativ.

– Jag tycker det är otroligt positivt att se hur avslappnade semestern gör svenskarna. Efter en lång vinter och vår njuter vi verkligen av att spendera tid på stranden och återhämta oss. Att vi också är trygga och lugna under semestern är glädjande och kan vara ett tecken på att svenskar är vana resenärer med koll på läget, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef på Expedia.

Det är få saker som avskräcker svenskar till att åka på strandsemester. Nästan två tredjedelar (61 %) av deltagande svenskar svarar att inget skulle få dem att tänka om inför en strandsemester, vilket är betydligt högre än det globala genomsnittet på 40 %. Höga priser på drycker och souvenirer samt kvaliteten på hotell är några saker som ändå kan avskräcka svenskar att åka på strandsemester.

Genom att boka hotell och flyg tillsammans på expedia.se kan man spara rejält med pengar.
I genomsnitt under förra året sparade svenskar som bokade via expedia.se 1000 kronor.

– Vi förstår pressen som människor känner när de försöker hitta den rätta semestern. Att hitta rätt hotell för dig och din familj kan vara avgörande för hela din resa. Det är viktigt att tänka på detaljer så som wi-fi, pool eller spa. En bra idé är att läsa våra recensioner om hotellen innan du bokar för att se vad andra har tyckt om hotellen och för att verkligen hitta det hotell som gör en positiv skillnad under din semester, säger Susanne Svensson, nordisk marknadschef på Expedia.

Resultatet av Expedias strandrapport visar hur olika människor är när det kommer till hur man vill spendera sin strandsemester. Den mest självklara gemensamma nämnaren är dock att hela 84 % associerar strandsemester till välbehag och generell lycka.

Populäraste strandaktiviteterna internationellt:

1. Promenad (70%)
2. Simtur (65%)
3. Sola (53%)
Läsa (53%)
4. Sova (48%)
5. Titta på folk (47%)

Populäraste strandaktiviteterna bland svenskar:

1. Sova (76%)
2. Promenad (73%)
3. Simtur (72%)
4. Sola (65%)
5. Titta på folk (57%)

Det som oroar mest på strandsemestern, internationellt:

1. Tjuvar (68%)
2. Dålig hotellkvalitet (61%)
3. Dyr mat (60%)
Tappa bort saker (60%)
4. Grumligt vatten (58%)
5. Att barnen ska råka illa ut (56% bland personer med barn)

Det som oroar mest på strandsemester bland svenskar:

1. Tjuvar (44%)
2. Att barnen ska råka illa ut (40% bland personer med barn)
3. Tappa bort saker (38%)
4. Bränna sig (34%)
5. Dyr mat (33%)

Mest aktiva nationaliteterna på stranden:
1. Indien
2. Mexiko
3. Malaysia
4. Österrike
5. Brasilien
6. Tyskland
7. Kanada
8. Nya Zeeland
9. Spanien
10. Hongkong

Minst aktiva nationaliteterna på stranden:
1. Japan
2. Thailand
3. Storbritannien
4. Sydkorea
5. Danmark
6. Sverige
7. Norge
8. Nederländerna
9. Irland
10. Singapore

Tullgarns slott, vackert beläget vid en havsvik strax söder om Södertälje, har återfått sin populära brygga. Den tidigare bryggan togs av isen 2012. Statens fastighetsverk (SFV), förvaltare av Tullgarns slott, har just avslutat den första etappen av två med arbetet att återuppbygga båt- och badbrygga samt att restaurera den anrika badhuset. Det senare väntas stå klart under nästa år.

Den nya bryggan är precis som sina föregångare placerad längst ut på Badholmen, den halvö som Tullgarns slott är beläget på. Här har man badat och förankrat båtar sedan 1844.

– Under arbetet med bryggan har vi förstärkt konstruktionen så att den ska klara tyngre angöring av båtar, det vill säga kunna ta emot lite hårdare stötar. Utöver att man kan komma med privat båt ska man nämligen framöver också kunna nå Tullgarn via reguljär båttrafik från Trosa, säger Johan Zetterberg, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Den nya bryggan, som har formen av ett T, är 39,5 meter lång och 13,3 meter bred längst ut. Den inre delen av bryggan har en bredd på 4,5 meter. Bryggmaterialet är kärnfuru som i huvudsak härstammar från Hälsingland. För att underlätta angöring med privat båt har bryggan försetts med förtöjningsringar runt om.

Anrikt badhus restaureras
Utöver att ta emot båtar förknippas bryggan på Tullgarn med bad. Vid första uppförandet 1844 fanns ett badhus försett med badsump. Här fanns förstuga med omklädningsrum med pomejanska målningar på väggarna. Detta badhus revs i slutet av 1890-talet för att ersättas av två badhus åt kronprins Gustaf. Sedan 1950-talet har det dock bara funnits ett badhus kvar. Detta restaureras nu av Statens fastighetsverk.

– Målsättningen är att Tullgarns slotts badhus ska vara på plats lagom till sommarsäsongen nästa år. I samband med restaureringen ska vi återföra de ursprungliga spirorna på badhustaket och även återta badhusets ursprungsfärger vitt och grönt, säger Johan Zetterberg.

Redan nu kan den som besöker Tullgarns slott njuta av ett dopp i havet. Den nya bryggan är försedd med såväl badstege som räddningskrans.

Foto: Jacob Hidemark.