nyhetstest

Sju Volvo Ocean 65:or ger sig idag iväg på en två dagar lång träningssegling kallad Leg Zero – under seglingen kommer de tvingas gå genom en rad nödsituationer som alla kontrolleras från tävlingens högkvarter i Alicante.

Samtliga lag i Volvo Ocean Race lämnar idag Alicante för att segla till Mallorca och tillbaka. Om de misslyckas säger regelboken att de måste göra om resan eller segla en motsvarande lång sträcka.

Innan Leg Zero börjar kommer de också behöva gå igenom en rad övningar inför eventuella nödsituationer eller svåra båtskador. Tävlingsledaren Jack Lloyd förklarar att tävlingen är väldigt noga med att alla sju lag ska gå genom krisövningarna innan tävlingen startar 4 oktober.

– Leg Zero är en väldigt viktig övning både för tävlingsorganisationen och för seglarna. Vi får en chans att testa alla kommunikationsvägar för tävlingens kontrollrum i Alicante och för media, säger Jack Lloyd.

– Säkerheten är A och O. Tävlingen är tillräckligt riskabel som den är och vi vill säkerställa att alla besättningar vet exakt vad de behöver göra om saker går väldigt fel som till exempel att en seglare faller överbord.

Lloyd betonar att Leg Zero inte räknas till Volvo Ocean Race som tävling. Samtidigt är de tävlingsinriktade lagen nu är jämnare än någonsin i Volvo Ocean Race tack vare den nya entypsbåten vilket säkert kommer tillför en hel del rivalitet.

– Det här blir ett väldigt viktigt test för oss och en chans att förbättra delar av vårt arbete nu när det bara återstår ett par veckor till starten av Volvo Ocean Race 2014-15. Vi tar oss an Leg Zero som en riktig tävling, säger italienaren Alberto Bolzan från Team Alvimedica och avslutar:

– Det kommer bli en viktig övning när det kommer till segelbyten och taktik och det kommer bli viktigt att lära av vad de andra lagen gör. Vi jobbar hårt från sex på morgonen till tio på kvällen och använder varje minut under dagarna.

Kan man ha med en katt på en liten segelbåt? Nej, säger föräldrarna. Jo, om man gör det i smyg, säger barnen. Detta är berättelsens startkonflikt, men snart uppstår även andra problem. Konrads elaka klasskompis Jossan dyker upp över allt och får Konrad att bara vilja försvinna. Men även Jossan har sidor som Konrad inte visste om.

Familjen Knas går till sjöss är en rolig och spännande må-bra-berättelse om en rörig och klantig familj och deras katt på semestern. Det är en berättelse om segling och relationer. Den handlar om att inte ge efter för skamkänslor och att våga ge någon man inte gillar en andra chans, kanske rent av bli kompis med henne. Den handlar dessutom om vikten av att hålla reda på sin katt. Och att inte ramla i vattnet.

Anna-Carin Svanå är författare och illustratör till böckerna om Familjen Knas. Hon är gymnasielärare i svenska och engelska och bor i Varberg med sin man och sina tre barn. Gemensamt för böckerna om Familjen Knas är att de är vardagsnära, spännande och humoristiska I Familjen Knas går till sjöss är naturligtvis seglingsmiljön speciell, men boken handlar också om relationer med familjen och en taskig klasskompis som många barn kan relatera till.

I det spanska laget finns stora namn med imponerande seglingserfarenheter och Martínez kommer nu ha en större trupp än han använt i tidigare upplagor av Volvo Ocean Race.

Skepparen för det spanska laget i Volvo Ocean Race 2014-2015, spanjoren Iker Martínez, presenterade idag namnen på alla seglare i hans nya besättning. Laget är större än i tidigare upplagor med elva man trots att bara åtta stycken och en Onboard Reporter får segla på båten under tävling. Tanken är att rotera uppställningen i laget under olika etapper och vissa seglare kommer bara segla några delsträckor.

Det är nu knappt fyra veckor kvar till starten av Volvo Ocean Race 2014-15 den 4 oktober då det första In-Port Racet avgörs i Alicante. En vecka senare inleds den första etappen till Kapstaden.

I Martinéz lag finns seglare som tillsammans seglat Volvo Ocean Race 13 gånger. Förutom Martínez själv, hans högra hand Xabi Fernández och dessutom Rafa Trujillo, Antonio “Ñeti” Cuervas-Mons och Nico Lunven har veteranen Michel Desjoyeaux nu anslutit till laget.

Den 49-åriga fransmannen kommer samtidigt att vara en del av Team France och deras satsning i den 35:e upplagan av America’s Cup, och kommer bara segla ett par av etapperna i Volvo Ocean Race – och då som vaktkapten. Desjoyeaux gjorde sin debut i Whitbread 1985-1986 och återvände sedan 1989-90 och 1993-94 även om han bara deltog i en av sex etapper i de båda omgångarna.

André Fonseca, 36 år gammal, har också tagits med i laget och han är hittills den enda brasilianska seglaren i tävlingen. Han har seglat Volvo Ocean Race två gånger tidigare (“Brasil 1” 2005-2006 och “Delta Lloyd” 2008-2009) och även han är vaktkapten.

Det finns också sex stycken Volvo-rookies i truppen. Förutom navigatören Nicolas Lunven och Rafa Trujillo, är även Anthony Marchand, Carlos Hernández och Sam Goodchild nybörjare i tävlingen. Francisco Vignale från Argentina kommer att vara lagets Onboard Reporter.

Det spanska lagets besättning i Volvo Ocean Race 2014–2015
Iker Martínez (ESP), skeppare
Nicolas Lunven (FRA), navigatör
Xabi Fernández (ESP), vaktkapten
Michel Desjoyeaux (FRA), vaktkapten
André Fonseca “Bochecha” (BRA), vaktkapten
Rafa Trujillo (ESP), trimmer/rorsman
Anthony Marchand (FRA), trimmer/rorsman
Antonio “Ñeti” Cuervas-Mons (ESP), fördäckare
Carlos Hernández (ESP), trimmer/fördäckare
Sam Goodchild (ESP), trimmer/fördäckare
Francisco Vignale (ARG), Onboard Reporter

Med nuvarande utsikter på fraktmarknaden och förväntade framtida bränslepriser kommer Stena Bulk sätta ännu större fokus på att maximera förhållandet mellan frakt och bunkerolja.

Flottan kommer att under överskådlig framtid fortsätta operera vid låg fart och stor vikt läggs vid teknisk utveckling och anpassning.

”I dagens marknad är det mycket viktigt att vi redare förvaltar vår existerande flotta på bästa sätt från ett energi- och miljöperspektiv och noga undersöker möjligheter till förbättringar, både tekniska och operationella, ” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Idag går mer än 60 % av fraktkostnaden till kostnad för bunkerolja och därför är det självklart att operera fartyg så energieffektivt som möjligt. För en modern Suezmax tanker på 160.000 dwt måste fraktraterna ligga på ett snitt av 40.000 USD per dag över tid för att rättfärdiga 0,5 knops hastighetsökning jämfört med nuvarande nivåer på bränslepriser. Med andra ord fraktmarknadsnivåerna måste dubbleras innan ens en liten hastighetsökning är berättigad baserat på hur marknaden har sett ut 2014.

”Vi har under senare år expanderat vår flotta med ett antal egendesignade Suezmax tankfartyg av senaste design och med högsta miljöklass. I våra strategiska investeringar fokuserar vi stort på energieffektivitet och med hjälp av vår tekniska utvecklingsavdelning ser vi till att alltid ligga på absolut framkant vad gäller både säkerhet och miljö. Men även befintliga fartyg evalueras för att finna lösningar till bränslebesparing och hushållning,” fortsätter Erik Hånell.

Att anpassa fartygets propeller och bulb till faktisk fart kan göra mycket stor skillnad när det gäller reduktion av bränsleförbrukning. Tillägg såsom propellerhylsor och fenor är andra typer av lösningar, som kan påverka fartygets prestanda positivt.

”Fartygens tekniska design är en nyckelfaktor men lika viktigt är hur fartyg opereras med hänsyn till energistyrning. Stena Bulk har med sina senaste fartygs design och operationella excellens lyckats inom båda områdena,” avslutar Erik Hånell.

Energy Management Project
Med effektivitetshöjande åtgärder och sänkt fart har Stena Bulks flotta under de senaste 12 månaderna sparat drygt 65 MSEK. Traditionell energieffektivitet och minskad bunkerförbrukning har kombinerats med höjd effektivitet ur en mer kommersiell och operationell synvinkel. Därmed har förhållandet mellan frakt och bunker maximerats.

Effektivitetsökningen beror huvudsakligen på att fartygen spenderar större andel tid i optimal fart, vilken har definierats som den mest effektiva för varje specifikt fartyg och enskild resa under rådande bränsle- och fraktmarknadsförhållanden. Detta har åstadkommits i huvudsak genom användningen av en energibudget för varje fartyg och resa, vilket i sin tur har möjliggjort en effektivare minutiös prestationsövervakning, fartygsoptimering och ökad medvetenhet ombord.

Med en 100 fots yacht ska engelska Princess Yachts skapa en ”instegsbåt” som ska locka nya kunder till yachtsegmentet. Företaget har publicerat både detaljer och bilder på hur Princess 30M kommer att se ut.

Princess 30M får all den lyx och speciella design som en yacht ska erbjuda. Centrum ombord blir den något förhöjda bryggan, som ligger i nära anslutning till soldäck och flybridge.

Enligt Princess blir yachten väldigt rymlig, vilket bör vara naturligt med 100 fots (drygt 30 m) längd. Den kommer med olika inredningsalternativ med upp till fem dubbelkabiner inklusive en ägarkabin, alla försedda med badrum.

Princess använder samma kompositteknik och progressiva design som de andra yachterna i M-serien. Det innebär att stor innervolym och goda viktegenskaper. Fartresurserna anges till närmare 30 knop toppfart.

Den aktre cockpit innehåller sittutrymmen, wetbar och en solskuddad yta under en båge på flybridge. Dubbla ”grindar” leder till den hydrauliskt justerbara badplattplattformen, som blivit större yachters sociala utrymme. Här finns även garage för en mindre båt på max 4,5 m.

Flybridge på 30M är flexibel med modultänkande, så att den enkelt kan förändras efter olika behov.

Även på huvuddäck kan designen anpassas efter behov med olika sittarrangemang. Master Suite – ägarkabinen – ligger föröver och kan kompletteras med tre eller fyra gästkabiner på nedre däck.

30M är designad för att besättningen ska kunna arbeta diskret ombord, avskilt för ägare och gäster. Det är en filosofi som även används på syteryachterna 35M och den trippeldäckade 40M.

I standardutrustningen ingår två 40kw generatorer, ett fullständigt övervakningssystem och hydraulik för bogpropeller, stabilisatorer och dubbla ankarvinschar.

Yachten är under produktion vid Princess South Yard Superyacht i Devonport, Plymouth. Premiären sker under 2015.

Skärgården måste få utvecklas. Då kan vi inte lägga en död hand över Ornö och definiera Utö som ytterskärgård. Det säger Gustav Hemming (C) landstingsråd och Elisabet Sandberg (C) Stadsbyggnadsnämnden i Haninge.

2009 trädde en ny lagstiftning kring strandskyddet i kraft. Syftet var att se över gällande strandskydd på lokal och regional nivå och hitta en bättre tillämpning. Grundbulten i den nya lagen är att de mest skyddsvärda områdena med högt exploateringstryck kan få ett förstärkt skydd samtidigt som nya regler möjliggör för kommuner att skapa attraktiva boendemiljöer i strandnära lägen.

– Regeringens intentioner för strandskyddet är bra, men efterlevs inte i praktiken, säger Gustav Hemming (C).

Det är Länsstyrelserna som har i uppdrag att göra nya bedömningar av strandskyddets tillämpning. Bedömningen av strandskyddet i Haninge kommun pågår just nu.

– Länsstyrelsen föreslår 300 meter strandskydd längs stora delar av Ornös kust. Det är orimligt för en ö med utvecklingsplaner. Om vi ska få fler att bo kvar och flytta till skärgården måste det vara möjligt att bygga i attraktiva lägen, säger Elisabet Sandberg (C).

– På Ornö motverkas regionplanens inriktning att skapa goda utvecklingsmöjligheter på de utpekade kärnöarna. Strandskyddet ska se till att kombinera ett starkt skydd för orörd skärgårdsnatur med möjligheten till utveckling i ösamhällen med bofast befolkning, säger Gustav Hemming (C).

Förutom den nya bedömningen av strandskyddets tillämpning ska Länsstyrelsen fatta beslut om vilka delar av Stockholms län som ska ha undantag för kompletteringsåtgärder inom strandskyddat område. Detta undantag gäller dock inte i ytterskärgården, i miljöskyddsområden eller i vattenskyddsområden. I Stockholms län föreslås Utö kategoriseras som ytterskärgård och omfattas därmed inte av undantaget.

– Utö är en utpekad kärnö med bofast befolkning. Det är orimligt att Utö ska definieras som ytterskärgård och inte undantas från möjligheten till dispens för kompletteringåtgärder, säger Elisabet Sandberg (C).

På Centerpartiets initiativ beslutade Stadsbyggnadsnämndens Plan- och Byggutskott i Haninge kommun i onsdags (2014-09-10) att Utö också ska omfattas av undantaget från kompletteringsåtgärder.

– Jag är väldigt glad att samtliga partier i Stadsbyggnadsnämnden slöt upp bakom Centerpartiets förslag och följer vår linje för en mera levande skärgård. Även om detta bara är ett litet steg så är det ett steg i rätt riktning, säger Elisabet Sandberg (C).

Sedan april i år har över 250 döda knubbsälar påträffats längs Västkusten, främst i Göteborgs södra skärgård. Forskare undersöker nu vad säldöden kan bero på .

– Självklart är det oroande att så många döda sälar påträffats. Det viktigaste nu är att så snabbt som möjligt försöka hitta smittkällan och få en bild av hur omfattande säldöden är, säger Susanne Viker på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Forskare från Statens Veterinärmedicinska anstalt, SVA, och Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm har de senaste månaderna tagit prover på de döda sälarna. Men många sälar är i så dåligt skick att det är svårt att ens ta prover på dem. Nästa vecka planerar forskarna att ta prover på levande sälar. Även i Danmark har det under de senaste månaderna rapporterats in flera fynd av döda sälar.

Havs- och vattenmyndigheten har ansvaret för förvaltningen gråsäl och knubbsäl och presenterade hösten 2012 förvaltningsplaner för dessa arter.

– Det kan finnas flera olika förklaringar till säldöden. Forskarna undersöker bland annat på om det kan vara ett utbrott av viruset PDV (Phocine Distemper Virus), en variant av valpsjukeviruset som orsakar sälpest, säger Susanne Viker, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.

– De prover som tagits hittills har varit negativa vad gäller PDV-viruset men vi måste avvakta fler provresultat innan vi säkert kan säga vad som är orsaken.

PDV-viruset har tidigare orsakat säldöd, bland annat 1988, 2002 och 2007. Under utbrottet 1988 dog 23 000 knubbsälar och 2002 mer än 30 000 runt om i Europa, 2007 dog cirka 3 000 knubbsälar. Än så länge är det för tidigt att säga om viruset är orsaken till de senaste månadernas säldöd.

Enligt de senaste beräkningar na så finns det i dag cirka 10 000 knubbsälar längs den svenska Västkusten. Än vill forskarna inte prata om någon epidemi men antalet inrapporterade döda djur ökar hela tiden. Bara i förra veckan påträffades ett tjugotal döda sälar

– Hittills är det enbart Västkusten som drabbats och det rör sig bara om knubbsäl, vi har inte fått rapporter om död gråsäl. De flesta fynden har gjorts i Halland och det nordligaste fyndet vid Orust. Längre norrut i Bohuslän har vi inte fått in några rapporter om döda sälar, säger Susanne Viker.

Den som hittar döda sälar ska i första hand kontakta den kommun där fyndets gjorts och i andra hand Naturhistoriska riksmuséet.

Källa: HaV.

Den tredje modellen i engelska Fairline Boats nya 48-fotsserie gör sin debut på amerikanska Norwalk Boat Show näta vecka.

Det är den helt nya Targa 48 GRAN TURISMO som gör debut sida vid sida med den eleganta Squadron 50. Båda båtarna visas även på Annapolis boat show i höst.

Targa 48GT är försedd med Volvo Penta IPS, vilket väl matchar det kraftfulla skrovet som har designats särskilt för IPS och med de goda egenskaper detta ger. Båten har dessutom en helt nydesignad och rymlig flybridge och en helt ny interiör. Fairline haa utvecklat den nya trion med båtar genom att särskilt lyssna på internationella kunder, för att kunna skräddarsy båtarna för olika marknader.

Fairline säger själva att de har använt ”utrymmesbesparande” innovationer vid designen av Targa 48GT. Till exempel har den elektriskt manövrerade glasluckan blivit standardtillbehör. Luckan i sig ger en känsla av att båten är öppen även när den är stängd.

Fairline tillverkar motorbåtar på 38–78 fot i två serier – Squadron och Targa. Företaget startades 1967 i Oundle i Northamptonshire.

Info: www.fairline.com

Italienska Azimut är bäst i klassen vad gäller sportbåtar i prestigeklassen, om man får tro deras egna uttalanden. Den nya toppmodellen i sportserien, 77S, innehåller alla de finesser som ska ingå i en ultra-modern super yacht – inklusive svenska Volvo Penta IPS dieselmotorer.

Båten finns på plats under den pågående Cannes Yachting Festival, som hålls 9–14 september.

Sedan lanseringen av Azimut 55S har många undrat när det kommer en ännu större modell. Nu är nya 77S här; en större båt packad med många av de senaste finesserna.

En del av förklaringen till de goda prestanda som den 77 fot långa Azimut 77S – och 55S – har är att båda är utrustade med Volvo Penta IPS 1200 dieselmotorer. Trots trippelinstallationen är det välorganiserat och rymligt i motorrummen.

77S har designats särskilt för att passa de krav som IPS ställer för att svara upp mot systemets kraftfulla prestanda. Båten har en marschfart på 32 knop och en bränsleförbrukning på 420 l/h.

– Efter succén med Azimut 55S är vi glada att bekräfta att Volvo Penta är vår strategiska partner för Azimut 77S, säger Alessandro Rossi, chefstekniker vid Azimut Yachts.

Trots att Volvo Penta har närmare tio års erfarenhet av att förse marinindustrin med IPS-installationer, både för fritidsbruk och mer kommersiella tillämpningar. Azimut 77S var dock en milstolpe. Tidigare har Volvo Pentas dieselmotorer och IPS-system bara använts i kundanpassade båtar. Nu används Volvo Penta IPS mer kontinuerligt i produktionen vid detta ett av världens mest kända prestigevarv.

Info: www.azimutyachts.com

Regeringen föreslår en årlig förstärkning på 1,4 Mkr till Chalmers och Linnéuniversitetet i syfte att skapa fler praktikplatser på fartyg till skolornas sjöfartsstudenter.

För en sjöfartsstudent är fartygspraktik helt avgörande för att få ut sin behörighet och därefter kunna börja söka jobb. Sjöfartens utbildningsinstitut (SUI) fördelar praktikplatser och söker efter nya till studenterna och verksamheten finansieras bland annat av skolorna själva.

– Vi vill stärka SUI:s verksamhet då vi menar att de är en mycket viktig länk mellan studenter och rederier. Genom regeringens satsning säkerställs den fortsatta verksamheten och länken mellan utbildning och jobb, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Regeringen föreslår nu en förstärkning av högskolornas finansieringsandel av SUI. Från och med 2015 får Chalmers och Linnéuniversitetet gemensamt årligen 1,4 miljoner kronor till SUI:s verksamhet.

Från racing på land är steget inte långt till racing på vatten. Honda genomför nu en helt ny satsning för att möta seglingspubliken och tävlar i M32 cup under namnet Honda Wallén Racing. Racing har alltid varit en viktig hörnsten i Hondas historia, med flera internationella framgångar. Tidigare i år offentliggjorde Honda att de för första gången i historien ställer upp med ett svenskt team i världsmästerskapet för standardracing säsongen 2015. Från racing på land är steget inte långt till racing på vatten. Honda går nu in i en helt unik satsning på segling i M32 cup. Hans Wallén, OS silvermedaljör i Atlanta -96 och niofaldig världsmästare i olika klasser, kommer att styra den nya satsningen.

Första tävlingen hålls i Göteborg (21–24 maj). I startfältet finns flera rutinerade seglare, exempelvis Fredrik Lööf guldmedaljör från OS i London -12.

Mikael Comrin, General Manager Honda Power Equipment Sverige:
– Honda har alltid varit aktiva inom racing, både bil-, mc- och båtracing. Därför känns det naturligt att vara en del i denna M32 cup-satsning av Honda Wallén racing. Konceptet med häftig segling nära land känns spännande och för att kunna genomföra denna satsning har Hondas båtsamarbets-partners Micore och Silver spelat stor roll. Deras båtar, utrustade med Honda utombordsmotorer kommer att köra ut åskådare längre ut på sjön för att uppleva seglingen på riktigt nära håll.

Honda har ett brett produktsortiment som återfinns på land, i vattnet och i luften och innefattar allt från bilar, båtmotorer, snöslungor till mindre jetplan. Vid säsongens alla M32 tävlingar tar Honda Sverige ta tillfället i akt att visa upp sin Honda Village med allt ifrån bilar till Marine- samt Trädgård- och Industriprodukter.

Alla som besöker Hondas monter kommer kunna tävla om fina priser, men även få en inblick i Honda Racing team Swedens satsning för nästa år. Vid flera tillfällen kommer även racingproffset Rickard Rydell att finnas på plats. För mer information och tävlingskalender se:

Info: http://m32cup.com

Den helt nya och fräckt designade Wider 32 är nu redo för riktiga sjötester. Båten får sin premiär på den stora båtmässan Cannes Yachting Festival, 9–14 september och på Monaco Yacht Show, 24–27 september. De tidigare modellerna från italienska Wider har blivit enormt uppmärksammade tack vare sin extrema design och helt nya idéer som till exempel en utfällbar durk.

Den nya och revolutionerande Wider 32 är designad av Fulvio De Simoni som tender till superyachten Wider 150 eller någon liknande yacht. Det är en mycket mångsidig båt som kan användas som en snabb sport cruiser.

Båten kommer att erbjudas i två varianter, som båda visas och kan provas av intresserade vid båtmässorna i Cannes och Monaco.

Den nya modellen är lätt att skilja från andra liknande cruisers. Den dominerande bogen ger sken av att den kastar sig upp ur vattnet, ivrig att bryta genom vågorna. Båtens cockpit är designad för att lätt kunna anpassas för olika ändamål, allt från solbädd till matplats för familj och vänner. Under däck är kabinen utrustad med två soffor, som kan användas som bäddar nattetid.

Skrovet är designat för en mjuk gång med goda prestanda. Dubbla 260 hk MerCruiser turbodieslar och Bravo 1 DTS sterndrives ger en marschfart på 30 knop och en toppfart på 37 knop.

Tekniska fakta
Längd: 9,60 m
Bredd: 3,00 m
Djup: 0,55 m
Vikt: 5 ton
Bränsle: 500 liter
Vatten: 135 liter
Motorer: 2 x 260 hk MerCruiser 3.0 TDI / BRAVO 1 DTS
Personer: 8 (2)
Info: www.wider-y.it

Volvo Ocean Race har blivit såpass teknologiskt avancerat att strömförsörjningen är nästan lika viktig som att ha vind i seglen. De snabba och lätta Volvo Ocean Race 65-fots båtarna har med sig så minimalt med bränsle och färskvatten för att minimera vikt, att utan tillförlitlig strömförsörjning kommer mycket av den livsviktiga utrustningen (exempelvis Watermaker), inte att fungera.

När Mastervolt blev utvalda av arrangörerna som officiell strömförsörjningspartner till 2014–15 Volvo Ocean Race, visste det tekniska teamet att ett anpassat system av standard komponenter var tvungen att vara absolut top of the line.

Varje Volvo Ocean 65 har en identisk setup, vilka är uppdelade i två tydliga sektioner. I MasterBus delen finns två Lithium-ION ULTRA batterier med en kapacitet på 10 000Wh (10kWh) och två av Mastervolt 150A alternatorer till motorerna. Till dessa är Mastervolt Alpha Pro MB regulatorer som gör att laddningen maximeras.

Utöver detta finns även den högpresterande Magic DC/DC och en inverter på 500W.

Mastervolt levererar även Czone digitala nätverk. CZone gör det möjligt att kontrollera och övervaka varenda krets ombord. Mellan dessa system finns en intelligent brygga som gör att kommunikationen flyter sömlöst. Allt är digitalt övervakat ombord, vilket ger total kontroll oavsett var besättningen befinner sig. Detta gör det också möjligt att övervaka via distans under racet.

Första etappen från Alicante till Kapstaden startar 11 oktober. Den sju båtar starka flottan kommer att besöka nio andra hamnar innan målgången 27 juni 2015 i Göteborg.

Info: www.volvooceanrace.com

Jabra Storm klarar både blåst och andra störningar utifrån med sin nya teknik. Denna nya generation headset med Bluetooth har både stort ljud och hela tio timmars taltid trots den lilla storleken.

Med Jabra Storm får man ett kristallklart ljud i bägge ändar av samtalet. Detta tack vare avancerad teknik för ljudförbättring och ett effektivt filter mot störande blåsljud. Med den nya microPOWER-tekniken får man både ner storleken och ökar batteritiden vilket gör att man kan konstruera mindre iögonfallande headsets. Det har gjort Jabra Storm mindre, lättare och diskretare än den äldre generationen. Därmed får man ett headset som är skönt att ha på sig utan att man behöver kompromissa med ljudkvalitet och prestanda.

Jabra Storm har en rad egenskaper som förväntas av kommande generationer headsets: Diskret passform som gör dem sköna att bära hela dagen. Teknik för kristallklart samtalsljud. Röst som informerar om uppkoppling och batteritid. NFC för enkel parkoppling.

Balansen mellan slimmad design och förbättrad brusreducering, utökad taltid och att de är enkla att använda, ökar möjligheten att vara ute och ändå kunna nås – det här är den nya generationen trådlösa headsets för vardagsbruk.

Den tidigare lanserade Jabra Stealth har samma fördelar och samma nya batteriteknik som Storm. Skillnaden är att Stealth bärs över örat och Storm bakom örat.

Cirkapriser och introduktionstider:
Jabra Storm 700 kr September
Jabra Stealth 800 kr Redan lanserad

Vid helgens tävlingar i Medelhavet segrade Victory och Chaudron efter en fantastisk körning där de helt dominerade race 2 i Mediterranean Grand Prix. Tävlingarna blev dock dramatiska med röd flagg efter att Abu Dhabi hade kraschat vid inledningen av racet. Båda team Abu Dhabis förare, Faleh AL Mansoori och Rashed Al Tayer, lyckades ta sig ur båten oskadda, men båten låg upp och ner och det hade mycket väl kunnat sluta riktigt illa. Det var därmed ingen särskilt trevlig start för Al Mansoori och Al Tayer i deras Grand Prix debut i den helt nya båt som de har i år. Att bli tvåa efter Victory redan efter första rundningen är ingen kul start…

Här är ett referat på engelska av resten av tävlingarna:
The boats were led round under the yellow flag and from the restart Victory’s Arif Al Zaffain and Nadir Bin Hendi dropped the hammer and simply disappeared off into the distance and were unchallenged throughout to take the win and complete a perfect weekend in Ibiza for the Dubai duo on their first outing together in Class 1 since 2011.

Ugur Isik and Christian Zaborowski produced another solid performance and despite breaking two gearboxes over the weekend picked up another podium finishing in second place, with Guido Cappellini and Mikhail Kitashev on their first outing together also picking up a second podium, with third.

It was a frustrating and disappointing day for Fendi Racing, with Luca Fendi and Giovanni Carpitella failing to make the start after breaking their gearbox yesterday, and any hopes of team success faded early when Tarek Oktem and Miles Jennings limped back to the pits before the restart.

The honours in V1 went to Aaron Ciantar and Dominic Martini in Chaudron who, like Victory, left their rivals in their wake to win unchallenged over the 12 laps, taking the chequered flag with the chasing pack well in arrears, finishing on the same lap as the C1 boats ahead of them to take an early lead in the Championship standings.

Second home was Karelpiu, the team switching driver for race 2 with Federico Montanari teaming -up with Antonio Schiano. The duo held off a strong challenge from Aquasport on lap 3 as the two outfits thundered through the start-finish line side-by-side and then from a momentarily advancing Tommy One.

The drive off the afternoon belonged to Drew Langdon and Ian Blacker in Silverline who found good pace mid race, moving up from sixth spot on lap 2, passing Bernico-New Star and overhauling Aquasport and Tommy One on lap 7 to take the third step of the podium.

Info: http://www.class-1.com/

For the full set of results go to class-1.com

Det marina skräpet kommer till stor del från enskilda konsumenter och består till största delen av förpackningar och plast såsom plastpåsar, flasklock och matförpackningar. Det visar en ny rapport från Håll Sverige Rent där skräpet längs tre stränder utmed västkusten analyserats.

Plast, förpackningar och engångsprodukter från enskilda konsumenter toppar listan över skräpet längs västkusten. Att det marina skräpet till så stor del kommer från privatpersoner är en konsekvens av vår tids konsumtions- och produktionsmönster. Hela 87 procent av skräpet från en strand utanför Göteborg kan exempelvis härledas direkt till privatpersoner.

– Vissa kuststräckor i Sverige ser ut som soptippar där det samlas skräp från när och fjärran. Det mesta av skräpet är sådant som vi människor använder i vår vardag, säger Jessica Ångström, marinbiolog på Håll Sverige Rent. Att skräpet hamnar i havet beror på faktorer som bristande infrastruktur och rutiner kring avfallshantering och renhållning både på land och till sjöss, men också att vi människor fortsätter att skräpa ned.

En plockanalys genomfördes av det skräp som samlades in vid Håll Sverige Rents aktion Kusträddarna i våras. Tre kubikmeter skräp analyserades (12 733 skräpföremål). Skräpet plockades vid tre områden utmed svenska kusten; Strömstad, Göteborg och Helsingborg.

Enligt plockanalysen består 87 procent av skräpet av plast som har varit på land innan det hamnade i havet, samt att skräpet i högre grad är knutet till oss som konsumenter än till industriell verksamhet. 68 procent av det analyserade skräpet utgörs av förpackningar, och 75 procent av skräpet är sådant som vi bara använt en enda gång.

Oidentifierbara plastbitar är också ett av de vanligaste skräpföremålen. Plasten bryts ned mycket långsamt, och 90 procent av plasten i haven uppskattas vara kvar där i 100 år eller mer. Med tiden bryts plasten ner till mindre och mindre bitar. I så små storlekar utgör de ett allvarligt hot mot djurlivet. Fåglar, fiskar och andra havslevande djur lider och dör.

Förutom att plast kan läcka giftiga tillsatser suger de minsta plastpartiklarna åt sig organiska miljögifter som plockas upp av filtrerande djur, exempelvis blåmusslor.

Rapporten ”Rapport från Kusträddarna: om skräpet på den svenska västkusten” finns att ladda ner på www.hsr.se.

Källa: Håll Sverige Rent.

Volvo Ocean Race har blivit såpass teknologiskt avancerat att strömförsörjningen är nästan lika viktig som att ha vind i seglen. De snabba och lätta Volvo Ocean Race 65-fots båtarna har med sig så minimalt med bränsle och färskvatten för att minimera vikt, att utan tillförlitlig strömförsörjning kommer mycket av den livsviktiga utrustningen (exempelvis Watermaker), inte att fungera.

När Mastervolt blev utvalda av arrangörerna som officiell strömförsörjningspartner till 2014–15 Volvo Ocean Race, visste det tekniska teamet att ett anpassat system av standard komponenter var tvungen att vara absolut top of the line.

Varje Volvo Ocean 65 har en identisk setup, vilka är uppdelade i två tydliga sektioner. I MasterBus delen finns två Lithium-ION ULTRA batterier med en kapacitet på 10 000Wh (10kWh) och två av Mastervolt 150A alternatorer till motorerna. Till dessa är Mastervolt Alpha Pro MB regulatorer som gör att laddningen maximeras.

Utöver detta finns även den högpresterande Magic DC/DC och en inverter på 500W.

Mastervolt levererar även Czone digitala nätverk. CZone gör det möjligt att kontrollera och övervaka varenda krets ombord. Mellan dessa system finns en intelligent brygga som gör att kommunikationen flyter sömlöst. Allt är digitalt övervakat ombord, vilket ger total kontroll oavsett var besättningen befinner sig. Detta gör det också möjligt att övervaka via distans under racet.

Första etappen från Alicante till Kapstaden startar 11 oktober. Den sju båtar starka flottan kommer att besöka nio andra hamnar innan målgången 27 juni 2015 i Göteborg.

Info: www.volvooceanrace.com

En filmmakare med flera framgångsrika dokumentärer bakom sig, men som helt saknar erfarenhet från sportprogram, har fått uppgiften att regissera den TV-serie som Volvo Ocean Race producerar från och med tävlingens start om en månad. Nu kan du få ett smakprov på Life at the Extreme!

Regissören François Gandolfi kommer att sätta en tydlig prägel på Life at the Extreme, den 39 delar långa TV-serie som produceras varje vecka under Volvo Ocean Race. Publiken kommer att få en inblick i seglarnas dagliga liv under kappseglingen runt jorden på ett sätt som de aldrig fått tidigare.

Fransmannen erkänner att han vet ”absolut ingenting” om segling men bland hans imponerande TV-meriter från de senaste tjugo åren finns produktioner som Hairy Bikers, The Gadget Show, Embarrassing Bodies, A Place in the Sun och många fler.

– Vi tittade på en lång rad av respekterade regissörer för vårt veckomagasin men det var tydligt att François var rätt person för att hjälpa oss nå en ny publik, säger Björn Alberts som är Kommunikations- och marknadsföringschef för Volvo Ocean Race.

– Det här är en av världens mest dramatiska och mänskliga historier, för att inte tala om ett av idrottsvärldens mest utmanande test av både fysik och psyke. François förmåga att producera engagerande program om vanliga människor som gör extraordinära saker gör honom till ett perfekt val för oss i vår ambition att locka nya fans.

Gandolfi tvekade inte en sekund på att ta sig an utmaningen att fånga tävlingens unika berättelse och förmedla den på ett sätt som aldrig gjorts tidigare i dess 41-åriga historia.

– Det fascinerar mig hur någon vettig person ens kommer på tanken att göra det här racet. Jag har gjort program om enastående kvinnor och män i hela mitt liv, men aldrig tidigare jobbat med en liknande grupp människor och sättet de tar sig genom den nio månader och nästan 40 000 sjömil långa utmaningen, säger François Gandolfi och fortsätter:

– En del människor kanske tror att segling är en bakåtlutad och civiliserad sysselsättning, men Life at the Extreme kommer att visa att det är långt från sanningen för de män och kvinnor som håller på med havskappsegling.

Volvo Ocean Race har också anlitat Sunset+Vine, ett prisbelönat brittiskt produktionsbolag som är experter på sport och framförallt segling.

Leon Sefton, världsledande producent av seglingsprogram, kommer att producera programmet från slutet av september 2014 till slutet av juni nästa år. En viktig ingrediens är också tävlingens ”Onboard Reporters” som finns ombord på varje tävlingsbåt. Deras roll är att vara en fluga på väggen, berätta vad som händer på båtarna och fånga filmmaterial till varje avsnitt av TV-serien.

Enligt Andrew Preece, projektledare för Sunset+Vines seglingsavdelning, kommer valet av François Gandolfi göra att tittare kommer närmare det verkliga livet för seglarna.

– Det är en av flera nyskapande idéer, precis som att vi nu har ett produktionsteam dygnet runt i tävlingens högkvarter i Alicante. Det kommer att föra tittarna närmare all action och de risker som lagen utsätts för hela tiden, ett tema som kommer att vara en röd tråd genom hela vår bevakning, säger Preece.

Fler än 75 TV-kanaler har redan tagit in Life at the Extreme och programmet har premiär veckan innan den första etappen av Volvo Ocean Race som startar 11 oktober. Varje program kommer att vara 30 minuter långt och serien består av 39 delar.

Titta här: https://www.youtube.com/watch?v=7AhiZZPw9Xk&feature=youtu.be

Kommentarer

Bo Johansson 15:14:22 2014-09-28

Är det någon svensk tv-kanal som kommer att sända?

På måndagen 8 september kan SL:s resenärer åka gratis pendelbåt i Stockholm, genom ett initiativ från Kristdemokraterna. Mellan den 8 och 12 september får den som har SL-kort resa med den privata linje som drivs av Green City Ferries i samarbete med fastighetsbolaget Vasakronan och går mellan Stockholms stadshus och Solna strand.

– Det här är en jättebra chans för stockholmare att få upp ögonen för fördelarna med att åka kollektivt till sjöss. Vi kristdemokrater arbetar för att linjen ska ingå i SL-kortet även i framtiden, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Båten har trafikerat sträckan sedan 2005 och kommer från och med den 8 september att bli den första pendelbåtslinjen som trafikeras med elbåt. E/S Movitz går med två turer på morgonen och två på eftermiddagen längs sträckan Riddarholmshamnen – Klara Mälarstrand – Lilla Essingen – Gröndal – Alviks Strand – Hornsberg – Solna Strand.

– Med tanke på de beslut som vi har fattat om ett helt nät av pendelbåtar i Stockholm är det naturligt att även låta SL-kortet gälla på den här linjen. Vi vet att pendelbåtstrafiken är populär bland resenärerna, säger Karl Henriksson.

Från visioner om en utsläppsfri pendelbåtstrafik på Stockholms vatten, har vi nu ett elbåtsrace där fler aktörer är på väg fram med nya tekniker. Det bådar gott både för resenärernas möjligheter att kunna pendla på Stockholms vatten och för miljön. Det säger Gustav Hemming (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Förra veckan inledde Gustav Hemming (C) seminariet ”Hållbar kollektivtrafik på vatten”. Seminariet arrangerades av landstingets Miljöavdelning och Waxholmsbolaget. Syftet var att lyfta fram ny teknik som gör att pendelbåtstrafik och skärgårdstrafik kan gå att driva på ett hållbart sätt.

Bland annat talade Joachim Skoogberg från företaget Echandia Marine om fartyget Movitz som invigs på måndag (8/9). Movitz ägs och drivs av Green City Ferries och har byggts om till modern eldrift och fartyget är först i världen med sin teknik. Movitz kommer att gå på Mälaren från Solna strand via flera bryggor till Riddarholmen. Linjen drivs i samarbete med Vasakronan för att försörja de arbetsplatser som finns i Solna.

– Det här är ett strålande initiativ av Green City Ferries. Centerpartiet vill att landstinget undersöker förutsättningarna för att SL-kortet ska kunna gälla även på Movitz, säger Gustav Hemming (C).

Flera föreläsare under seminariet presenterade nya sätt att utveckla båttrafiken för att minska utsläpp och energiförbrukning. Bland annat berättade Gustaf Myrsten från Ballerina om den nya elbåt som tack vare Centerpartiet kommer att sättas i drift på SL-linjen Sjövägen under hösten.

– Eldrift är framtidens lösning för linjetrafiken på Stockholms inre vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska de skadliga utsläppen är de även tystgående. Säger Gustav Hemming (C).

Hondas utmaning började med fyrtaktsmotorn. Företagets historia inom utombordsmotorer tog sin början 1964 med GB30 som redan vid lanseringen uppfyllde världens första standarder för marina utsläpp. Hondas första utombordare förde in avancerad, mer miljövänlig fyrtaktsteknik på en marknad som dittills hade dominerats av tvåtaktsmotorer. I år firar Honda Marine 50 år.

Pressmeddelande:

“Jag använder mig av den bästa tekniken och materialen i mina båtar för ägarnas skull. Honda matchar mitt sätt att arbeta bäst.”
Ryutaro Sano, båtbyggare i nionde generationen, Tokyo, Japan.

”Jag arbetade med att göra varenda detalj på denna båt i mahogny perfekt för att förverkliga mina
kunders drömmar. Om man underhåller en träbåt på rätt sätt kan den hålla i 100 år, så jag sätter bara mitt namn på en båt som jag är extremt stolt över.

Jag ritade och byggde SANO24-RUNABOUT speciellt med Hondas BF225-motor i åtanke. Varför Honda? Hondas utombordare har en elegans som harmonierar perfekt med mina båtar. De mjuka linjerna från propellern till motorns ovansida… Formen som innesluter V6-motorn… BF225 är inte bara snygg för den som sitter vid styrpulpeten. Den matchar även perfekt båtens rundade akter sedd bakifrån. Motorn fulländar båtens akter och förhöjer det estetiska intrycket.

Prestandan hos Hondas utombordare är extremt förfinad. När jag skapar en båt vill jag att den ska vara snygg oavsett om den ska vara snabbgående eller långsam. Eftersom BF225 har en VTEC-motor går den tyst på låga varvtal samtidigt som den är följsam. När sedan användaren gasar accelererar den mycket mjukt upp till det högre varvtalsområdet. Denna utmärkta, dubbla prestanda är en annan sak som fungerar så bra tillsammans med de båtar jag skapar.

På öppet hav är det underbart att höra det karakteristiska ljudet från Honda-motorn när båten klyver vågorna perfekt och lämnar en lugn, rullande svallvåg bakom båten. Det är en fantastisk känsla. Något som är ännu bättre är den enastående bränsleekonomin, som ger dig längre räckvidd och ökad frihet. Det är en motor som är logisk på alla sätt.

Min utmaning fortsätter – på samma sätt som Hondas”.

Nu har den andra blåskrabban dykt upp på västkusten. Denna gång gjordes fyndet utanför Ringhals.

Det första fyndet av denna invasiva art var en vuxen hane som fångades redan sommaren 2012 av ett krabbmetande barn på Hönö utanför Göteborg.
Nu har en ny vuxen hane fångats. Det var vid rutinprovtagningar utanför Ringhals som en blåskrabba, Hemigrapsus sanguineus, hittades bland provtagna musslor vid Ustö fredagen den 5 september.

– Peter Johannesen fann den när han sorterade provet och den var ca 4 cm över ryggskölden och hade den karaktäristiska hudblåsan i vecket mellan det rörliga och fasta fingret på kloleden som hanen uppvisar, säger Matz Berggren vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Krabban ska nu föras till Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Kristineberg för att undersökas. I Kristineberg finns akvariesystem och vattenrening för att hålla främmande arter på ett säkert sätt så att inget kan komma ut i miljön.

– Jag hoppas att alla som är ute i skärgården i Göteborgsområdet och ner runt Onsala och Kungsbackafjorden och Varberg tittar extra noga om de ser en krabba som inte riktigt ser ut som en liten strandkrabba, säger Matz Berggren.

Källa: Göteborgs Universitet.

Bavaria hade världspremiär för sin hela nya 36-fotare på den flytande båtmässan i helgen. Det är en ny och sportigare modell som företaget presenterar med Bavaria Sport 360.

Enligt båttillverkaren är båten en milstolpe vad gäller dynamisk körning och utrymme ombord. Båten finns i tre olika varianter med samma skrov; open, hardtop och coupé. Därmed har nya Bavaria Sport 360 blivit väldigt mångsidig med flera olika användningsområden.

Båten har bland annat en väl tilltagen social yta och sittytor med matbord i den aktre delen. Under dagtid kan utrymmet med några enkla grepp förvandlas till ett rymligt soldäck.

För båtens design svarar Marco Casali och hans team av italienska designers vid TOO DESIGN, som har valt att använda enkla och rena linjer på den nya båten. Skrovet är konstruerat och tillverkat enligt den senaste tekniken. För konstruktionen svarar Insenaval SL, som även står bakom många super yachts. För interiören står Design Unlimited.

Båtens namn – Sport 360 – sägs stå för ett nytt koncept med stora ytor och väl tilltagna fönster. Det skapar 360 sikt runt båten. Förutom modellerna ovan kommer även en soft-top version att finnas i prislistan.

– Vi har analyserat våra kunders önskemål och behov tillsammans med våra återförsäljare runt om i världen och byggt in allt detta i nya Sport 360. Ett av marknadens önskemål var att bygga en Bavaria i den här storleksklassen, säger Meik Lessig, försäljningschef hos Bavaria.

Priserna för den nya modellen med 2x MerCruiser 5.0 MPI DTS Bravo III EUR startar på 129 900 Euro plus moms, vilket bör betyda cirka 1,5 Mkr i Sverige.

I Norge kostade den på mässan från 1 690 000 NOK inklusive 2xVP D6-370 diesel.

Info: www.bavariasverige.se

Det första officiella svenska mästerskapet i RS 500 avgjordes gångna helgen i Björlanda Kile. Det blev väldigt jämt i toppen, men genom att vinna den sista seglingen kunde Malin Broberg och Johan Röök plocka hem mästerskapet med minsta möjliga marginal.

På andra plats kom Martin och Axel Johansson, och på tredje plats kom Peter Bökmark och Martin Persson, båda besättningarna från SS Kaparen.

Vill du läsa mera om RS 500 finns länk till klassförbundet här
http://www.rs500.se/

Bilden:
Malin Broberg och Johan Röök. Foto: Kristina Thor.

Nyligen installerades LED-belysning ombord på jagaren USS Gonzalez. Belysningen var enkel att installera och producerade mer ljus än tidigare utrustning, enligt besättningen.

Få saker är mer allmänt förekommande ombord på militärfartyg än lysrör. De finns i stort sett i varje utrymme och avger det välbekanta, ibland flimrande vita ljuset. Lysrör som lyser i sovkvarteren, avger ibland ett brummande ljus, som är högt nog, för att försvåra sömnen.

Men med den nya generationen av lysdiod (LED) rör är detta snart över, det klassiska fluorescerande ljuset försvinner snart ombord och ersätts med LED lysrör. Den amerikanska marinen hade ett behov att göra sig mer energieffektiva och minska underhållskostnaderna.

Säkerhetsöverväganden till sjöss innebär att nya LED produkter måste vara flexibla, enkla och kompatibla med kraven för fartygen.

Minskad energi och bränsleförbrukning, samt minskade underhåll och utbyteskostnader är de primära fördelarna med utbytet till LED lysrör. Den förväntade livslängden för LED-lysrör är 5–10 gånger längre än lysrör och ger en energibesparing på 50–80 procent.

LED-lysrör är betydligt ljusare än fluorescerande lysrör. LED belysning håller även mycket längre, vilket hjälper fartyget att spara pengar och ännu mer viktigt är att man minskar mängden arbetstimmar för att ersätta trasiga lampor i hela fartygen.

Besparingen i minskade bränslekostnader är cirka tre procent per år med konvertering till LED-belysning på fartygen.

Info: www.ledochled.se