nyhetstest

Bavaria satsar på att komplettera sin flotta upp till 15 meter med en ny modell i sin nya serie SPORT-line: SPORT 450. Det blir seriens flaggskepp, som förses med mera lyx och kraftfullare motorval än tidigare.

Bavarias utvecklingsingenjörer och försäljningsavdelning har analyserat marknaden i över ett år för att utveckla den nya modellen. SPORT 450 kommer, som vanligt när det tyska storvarvet presenterar något nytt, i flera modellvarianter på samma skrov; SPORT 450 OPEN, HARD TOP och SOFT TOP. För första gången byggs även en COUPE-version på det här allra största skrovet från Bavaria.

– Sportiga egenskaper och sportig hantering samt komfort tillsammans med smarta detaljer stod i centrum när vi utvecklade den här båten, säger Norbert Leifeld, produktchef för SPORT 450.

För de yttre linjerna svarar Marco Casali och hans team på TOO DESIGN. Skrovet är konstruerat i samarbete mellan Naval Architects of Insenaval SL och Bavarias egna ingenjörer. Bavaria själva tillsammans med Design Unlimited står för inredningen.

Enligt företaget har cockpit på SPORT 450 designats om för att få bättre ergonomiska egenskaper, främst för föraren med en logisk placering av instrumenteringen. Föraren har nu väldigt bra sittkomfort och 360 graders sikt runt båten.

Bakom föraren finns wet bar, kyl och frys samt sittytor för att umgås med familj och vänner.

Som många andra större moderna båtar har Sport 450 ett jollegarage i aktern för gummibåtar och vattenleksaker.

Båten erbjuds i olika alternativ med två respektive tre kabiner. Master cabin är densamma i båda varianterna, med en King Size säng samt våtrum och duschrum.

Motoralternativen är dubbla Volvo Penta D6-370 med en otal effekt på 740 hk. Även D6-400 med en total effekt på 800 hk finns som alternativ. För den som vill ha ännu mer kraft erbjuds 2XIPS-600 med totalt 870 hk. Samtliga alternativ finns med joystick.

Tekniska fakta
Längd: 13,83 m
Bredd: 4,41 m
Djupgående: 1,10 m
Bränsle: 1 500 liter
Personer: 12
Bäddar: 4/6
Pris: från 3,35 Mkr
Info: www.bavariasverige.se

Peter Forsberg blir huvudägare när Anytec får “nygamla ägare” som driver verksamheten vidare. VD Mats Melbin och Peter Forsberg köper tillbaka verksamheten själva efter en lång och utdragen tvist mellan de tidigare ägarna.

– Det känns otroligt skönt att kunna fortsätta utveckla Anytec, säger Mats Melbin, vi har gjort en otrolig resa hittills och denna kommer vi att fortsätta.

– Skönt att vi kan gå vidare och att bolaget får starka ägare som kan, vill kommer att ta ansvar för bolag, anställda och kunder i framtiden, säger Peter Forsberg.

Det är viktigt att vi kommer ut i media och informerar alla våra kunder att Anytec är tillbaka och starkare än någonsin säger Magnus Östman Marknadschef.

– Vi har också parallellt med uppköpet utvecklat våra produkter och kommer med många spännande nyheter till 2015, säger Magnus Östman Marknadschef.

Anytec är idag ett växande företag med gamla anor i båtbyggarkulturens Öregrund. Med huvudkontoret i Örnsköldsvik och den egna fabriken i Lettland bygger vi idag världens främsta aluminiumbåtar. Vårt unika skrov är utan jämförelse det kraftigaste på marknaden och vi har samma kvalitetsfilosofi från vår minsta modell till den allra största.

Josefin Olsson tog Sverige första medalj vid kappseglings-VM som just nu avgörs i Biscayabukten utanför den nordspanska staden Santander. På torsdagseftermiddagen seglade Josefin till sig ett silver i Laser Radial och visar därmed att hon är ett stort svenskt medaljhopp inför OS i Rio om två år.

Tävlingarna i VM – där det seglas i samtliga OS-klasser – har verkligen satt seglarna på hårda prov. Det har bjudits allt från extremt lätta vindar till extremt hårda och ibland mycket strömt vatten. 25-årige Josefin, från KSSS i Stockholm, har visat att hon behärskar allt. Hon har varit lugn, stark och stabil under hela veckan. Tidigare var hon bäst i hårdvind. Nu spelar det ingen roll. Josefin behärskar alla förhållanden.

– Det är viktigt att göra som man tänker och hålla strategin. Det är lätt att göra det svårt så jag jobbar på att göra det enkla, säger Josefin.

VM-guldet vanns av holländskan Marit Bouwmeester. Trea blev Evi Van Acker från Belgien.

Josefin Olsson slutade på 18:e plats vid OS i London 2012. Tidigare under 2014 blev hon fyra på EM och på VM i Kina 2013 slutade hon på sjätte plats. Josefin har åtta SM-guld.

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.santander2014.com

Den 3 september råkade Birgitta (74) trilla mellan kajen och sin båt i Käringöns hamn. Hon skadade sig både i huvudet och axeln men det största problem var att hon ej kom upp med hjälp av de stegar som fanns vid bryggan.

Hennes man, som också var i vattnet, fick knuffa henne uppåt medan en person på bryggan som såg händelsen drog upp henne i hennes armar. De trästegar som finns i bryggan slutade ovanför vattenytan och träribborna är också väldigt kraftiga att hålla/klättra på. Sjöräddningen Käringön larmades också och kom med sin Rescuerunners men då var Birgitta redan upptagen. Familjen var ute i sin segelbåt som många pensionärer är nu på hösten och sin vana trogen besökte man givetvis Käringön.

Detta fall understryker vad Gunnar Arwidson, tidigare informatör på Sjösäkerhetsrådet och även hamnkapten Käringön, försökt påverka Orust kommun att man inte följer de regler/rekommendationer som gäller i kommunala hamnar. De säger att det var 50 meter skall det finnas fasta räddningsstegar som är utmärkta med reflexer och skall vara 100 cm. under vattenytan vid lågvatten. Man rekommenderar också att det skall finnas skyltar synliga från vattenytan med pilar var närmaste stege finns.

– Detta saknas också på de två räddningsstegar som finns på stora flytbryggan i gästhamnen, men i stora hamnen och på den mindre flytbryggan saknas det fasta räddningsstegar fortfarande, säger Gunnar Arwidson.

– Man har flera räddningsstationer uppe på kajerna men då måste det ju finnas människor som kan ta ner stegarna och hjälpa till. Är det tomt på människor i hamnområdet och tillexemplet vinter och kallt vatten måste man själv snabbt kunna ta sig upp från vattnet. Och det går ej på Käringön och många andra hamnar. Man har från Käringöns sida också kontakta ett företag som säljer denna typ av räddningsmaterial som i sin tur också kontaktat Orust kommun ansvariga för hamnarna inom kommunen. Detta utan resultat.

– Vi hoppas att kommunen tar tag i detta nu innan det händer en dödsolycka pga att man ej följer hamnsäkerhetsreglerna.

Foto 1 : Käringöns hamn vid olycksplatsen, Stegen på bilden är en äntringsstege från låga båtar ej räddningsstege. Foto G Arwidson
Foto 2 Stora hamnen Foto G Arwidson

Det råder brist på vinteruppläggningsplatser för fritidsbåtar och spolplattor för båtbottentvätt i kommunala anläggningar.

Pressmeddelande:

– Vinteruppläggningsplatser och tillgång till bottentvätt är en nyckelfaktor för båtlivet och miljön. För att så många som möjligt ska kunna uppleva glädjen med att ha egen båt är det viktigt att kommunerna kan erbjuda sina invånare den servicen, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

I Sweboats undersökning av båtlivet i Sverige uppgav i år 73 kommuner att de driver hamnar för fritidsbåtar. Tillsammans har de 47 685 båtplatser till uthyrning men bara 10 898 uppläggningsplatser för vinterförvaring. Det innebär att 23 procent av båtarna också kan få tillgång till en kommunal vinteruppläggningsplats. Jämfört med 2012*, då mätningen senast gjordes, innebär det en nedgång med drygt 3 200 vinterplatser i kommunal regi.

Resultatet visar på stora skillnader mellan kommunerna. Drygt 60 procent av kommunerna som driver hamnar (44 av 73) erbjuder inga vinteruppläggningsplatser alls. Bra på att erbjuda vinteruppläggning är bland andra Härnösands kommun som inte driver hamnar på sommaren men väl 250 vinteruppläggningsplatser, Kristinehamn (300–500), Trelleborg (400–380), Vellinge (171–150) och Söderhamn (200–150).

Privata aktörer och ideellt drivna båtklubbar redovisar en större tillgång på vinteruppläggningsplatser än kommunerna. Totalt har de privata företagen i undersökningen plats för 91 procent av båtarna som har plats vid kommersiella bryggor på sommaren (11 545 av 12 694). Båtklubbarna har uppläggningsplatser för 57 procent av båtarna som har bryggplats på sommaren (15 763 av 27 746). Totalt redovisas i undersökningen 88 125 båtplatser på sommaren och 38 206 vinteruppläggningsplatser, vilket innebär vinterplats för 43 procent av båtarna med båtplats under båtsäsongen, att jämföra med 50 procent 2012.

Inför vinteruppläggningen rekommenderas alla båtägare också att rengöra båtbottnen, men här uppstår problem för den som har sin båt i en kommunal hamn. Endast 16 av 73 kommuner (22 procent) som driver hamnar har en anläggning för båtbottentvätt. Motsvarande siffror för privata anläggningar är 29 av 67 (43 procent) och för ideella båtklubbar 33 av 208 (16 procent). Många kommuner har bidragit till etableringen av båtbottentvättar hos privata aktörer genom att ansöka om statliga så kallade LOVA-bidrag.

– Ur miljösynpunkt är det naturligtvis bra om fler anläggningar erbjuder möjlighet till båtbottentvätt i anslutning till vinteruppläggningsplatserna, säger Mats Eriksson.

Sweboat granskar regelbundet förutsättningarna för båtliv i Sverige. I en enkätundersökning svarar kommuner och andra båtlivsaktörer på frågor om bland annat båtplatser och service. I undersökningen deltog huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna, totalt 113 kommuner, jämte båtklubbar och kommersiella företag. Strömstad utsågs i maj till Årets Båtkommun 2014.

* Jämförelsen med 2012 ska endast ses som en fingervisning, eftersom det delvis är andra kommuner som besvarat enkäten 2014 än 2012.

Nya IC-F1000 och IC-F2000 är Icoms senaste professionella VHF-radioserie som kombinerar egenskaper som låg vikt (240 g) och en smart ergonomisk design i ett robust IP67-klassat skal.

Pressmeddelande:

Med nya förbättrade kretsar har Icom med en kompakt design få en lång drifttid. Ljudmässigt hör den till en av klassens bästa tack vare den förbättrade kompanderfunktionaliteten. Andra funktioner som inbyggd scrambler, rörelsesensor, 5-ton och automatisk kanalangivelse får anses som ren bonus i en radio med ett så konkurrenskraftigt pris.

Icoms nya F1000-serien kommer i tre utförande; enkel utan display, display med några funktionsknappar samt en radio med full knappsats och display. F1000-serien är för VHF (136-174 MHz) frekvensbandet och F2000 för UHF (400-470 MHz).

Viktiga funktioner
IP67-klassad
Radion indikerar vald kanal med ett röstmeddelande
Man Down
Lone worker
Inbyggd röstförvrängare vilket möjliggör säker kommunikation
Compander som utökar dynamiken på radiokanalen
Automatiskt knapplås (0-60 min)
Belyst knappsats (S/T-modell)
Inbyggd VOX
Surveillance-läge med släckt belysning och LED
Möjlighet till extern larmknapp
Shift-knapp för att utöka antalet programmerbara knappar

Info: www.srsab.se

När SL-resenärer under förra veckan efter ett initiativ från Kristdemokraterna fick provåka den miljövänliga pendelbåtstrafiken mellan Gamla stan och Solna ökade resandet med 33 procent.

– Det är tydligt att stockholmarna uppskattar möjligheten att resa miljövänligt på vatten. Vi kristdemokrater arbetar för att SL:s resenärer även i framtiden skall kunna resa med E/S Movitz mellan Stadshuset och Solna. Vi vill ha ett nät av pendelbåtstrafik både på Mälaren och Saltsjön, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Resenärer med SL-kort kunde mellan den 8 och 12 september resa med den privata linjen som drivs av Green City Ferries och går mellan Riddarholmskajen och Solna strand. Kristdemokraternas förslag är att linjen ska ingå i SL-trafiken.

– Eftersom pendelbåtarna är en av våra profilfrågor och vi ökar mest i Alliansen känner vi att vi har vind i seglen inför höstens arbete. Vi ser en tydlig ökning i just landstingsvalet i Ekerö, Vaxholm och Lidingö, tre kommuner som påtagligt berörs av våra förslag för pendelbåtar, säger Karl Henriksson.

Den långa sommaren verkar inte bara slagit värmerekord, utan även i mängden skräp på stränderna. Den nationella satsningen Städa Strand har hittills i år redan plockat upp 60 ton skräp. I helgen fortsätter arbetet då över tusen ungdomar från idrottsföreningar runt om i landet ger sig ut för att samla in sommarens skräp på Strandens Dag.

Bakom Städa Strand står Coca-Cola i Sverige och idrottens miljöorganisation Städa Sverige. Nu i helgen genomförs en nationell kraftsamling för att plocka upp så mycket skräp som möjligt efter sommaren. Över tusen idrottsungdomar i Sverige kommer under Strandens Dag på lördag göra en insats för miljön.

– Ungdomarna har redan plockat upp 60 ton skräp fram tills nu så det ser ut att bli rekord, minst 70 ton innan säsongen är slut. Skrämmande siffror, men samtidigt fantastiskt att ungdomarna kan vara en del av lösningen, säger Mats Wesslén, vd på Städa Sverige.
Strandens Dag är den största internationella insatsen som görs för att minska marin nedskräpning. Ungdomar och frivilliga över hela världen kommer på samma dag ge sig ut för att samla in skräp på stränderna. Förra året deltog över en halv miljon frivilliga som tillsammans samlade in över fem miljoner ton skräp. På lördag deltar 80 föreningar i Sverige som plockar upp skräp från 150 stränder.

– Trots stor miljömedvetenhet är det många som inte ser konsekvenserna av att slänga skräp i naturen. Mycket av det skräp vi lämner efter oss på stranden hamnar förr eller senare i havet där det påverkar livet under flera år framöver. Genom att engagera ungdomar hoppas vi att på sikt förändra attityden till nedskräpning, säger Peter Bodor informationsdirektör på
Coca-Cola i Sverige.

Städa Strand är ett långsiktigt projekt som genomförs för femte året i rad. Under dessa år har nästan 20 000 ungdomar engagerats som tillsammans plockat upp 286 ton skräp. I år går projektet mot ett rekord i mängden skräp som samlats in, men även i hur många ungdomar som engagerat sig. Innan året är slut kommer 5 000 ungdomar ha varit ute och städat, vilket innebär att fler stränder än tidigare har kunnat städas. Målet i år är runt 400 stränder.

Skärgårdsfotografen Sören Colbing presenterar nu en ny modell av sin aluminiumbåt, Skargard 20. Det är den första båten i Skärgårdsströvarserien speciellt framtagen för eldrift. Ett redan starkt miljökoncept blir därmed ännu starkare.

Skargard 20 är en glidare speciellt designad för eldrift. Företagets koncept för Skärgårdsströvarna med mycket lättdrivna skrov passar exceptionellt bra i kombination med elektriska utombordsmotorer.

Tack vare företagets samarbete med KGK MOTOR och elmotortillverkaren Torqeedo kan de nu erbjuda den senaste teknologin när det gäller elmotorer och batterier för marint bruk till sina båtar i Skärgårdsströvarserien.

– Det är spännande med den senaste teknologin – det händer mycket när det gäller elmotorer och batterier. Vi kommer att presentera mycket spännande lösningar när det gäller hybriddrift framöver, säger Sören Colbing.

Info: www.skargardboats.com

Tekniska fakta
Skrovlängd: 6,10 meter
Bredd: 1,70 meter
Djupgående: 0,35 meter
Vikt: Ca 650 kg
Material: Marinaluminium
Materialtjocklek i skrov 5 mm, i däck tofter och durk 4 mm, i akterspegel och köl 10 mm.
Koncept & design: Sören Colbing & Micael Palmgren
CE-märkning (preliminära uppgifter): Klass C
Antal personer: Max 5 st.

Foto: Sören Colbing.

Den här 85 m långa katamaranen från Nigel Gee tar verkligen ut svängarna inom allt vad design innebär. Konceptbåten heter SWATH och får sin premiär vid Monaco Yacht Show.

Det har blivit allt vanligare att ägarna av riktigt stora yachter vill ha allt med sig ut på sjön. Helikoptrar, vattenskotrar, ubåtar och – förstås – familj och vänner.

För att få plats med allt detta börjar det bli brist på idéer. Men i ”Project L3 från superyachtkonstruktören BMT Nigel Gee och stylisten Rob McPherson kan allt det vara löst för ett tag. Resultatet är den här väldiga katamaranen, som kommer att visas på Monaco Yacht Show.

Det 85 m långa skrovet är anpassat för all tänkbar sorts vattensport. Volymen i båten blir rejält tilltagen tack vare katamaranskrovets stor bredd.

På soldäck finns flera aktivitetsytor med lounger som separata utrymmen när folket ombord vill umgås eller koppla av. I fören finns ett stort förvaringsutrymme för en stor tenderbåt, en offshore racingbåt och ett tvåmans sjöflygplan. När alla båtar och maskiner är sjösatta kan de förtöjas vid sidan av yachten, lyftas med olika vinschar etc…

För framdriften står konventionella dieselmotorer, som ger en toppfart på 20 knop. Det går även att förse båten med CODAG (COmbined Diesel And Gas turbine), vilket uppges ge över 40 knops toppfart.

Prislappen är inte officiell och säkert helt individuell beroende på specifikationer. I de här sammanhangen är det dock extremt dyrt, vilket ofta är en fördel för kundkategorin som gärna berättar hur mycket de har spenderat på sin båt.

Vetus har lanserat en ”faceliftad” serie av sina trotjänare som är baserade på Mitsubishi. Fördelarna är bland annat temperatur- och bullersänkning i motorutrymmet.

VETUS har utvecklat en elegant men ändå effektiv lösning genom att montera ett vattenkylt aluminiumlock ovanpå motorn. Placerad direkt ovanför topplocket och dess ventilkåpa, absorberar detta stora kylelement strålningsvärme som kommer från motorn.

Detta leder till en betydande minskning av temperaturen upp till 15° C – en minskning med cirka 20 procent. Lägre omgivningstemperatur ger i sin tur en mer bränsleeffektiv luft tillförsel till motorn vilket resulterar i bättre förbränning. En helt unik lösning speciellt utvecklad av VETUS.

Det robusta kylande aluminiumlocket reducerar även ljudnivån väsentligt. I kombination med det nyligen tillagda luftfilterhuset, visar tester en ljudreduktion på cirka 5 dB (A) och “nära tyst” drift vid en marschfart runt 2 200 rpm.

• Samtliga nya M-line motorer är utrustade med en elektrisk bränslepump som aktiveras av tändningen. Detta medför att luftning av bränslesystemet är enkel att utföra.

• Ett nytt luftfilterhus dämpar ytterligare ljudet från insugningsluften.

• Värmeväxlarfunktionen har 26 förbättringar, bland annat nytt material och ytbehandlingar.

• Skyddskåpa över generatorremmen som ökar säkerheten och förbättrar utseendet. Samtliga remskivor och remmar är täckta, uppfyller därmed direktivet för EG-maskin.

• Tillval: Frontmonterade olje-och bränslefilter, inklusive ett fäste, vilket gör service så bekväm som möjligt. Detta kit kan även monteras på intilliggande skott.

• Om det krävs extremt mycket ström ombord är samtliga M4 motorer konstruerade för montering av en extra generator (när en extra generatorn är monterad, medföljer ej skyddskåpa i fronten).

• Förlängd oljesticka.

• Slutligen, och ännu viktigare, den vattenkylda toppkåpan minskar inte bara motorrumstemperaturen, utan är utformad för att användas som ett fotsteg, vilket gör det lättare att kliva ner i motorrummet.

• Samtliga motorer är utrustade med en stark generator som standard för snabb laddning av batterierna. En extra generator finns som tillval för samtliga M4 motorer

• Ett antal M-Line-motorer finns tillgängliga som “powerpacks” eller för hydraulisk framdrivning.

• Segelbåtsdrev från ZF samt Technodrive finns tillgängligt för alla M-Line-motorer.

• M-line kan även levereras med adapter för befintligt VP 110S samt 120S/SB.

• M-line motorer typ M3.29 till M4.56 finns med SOLAS godkännande, för applikationer såsom liv- och beredskapsbåtar.

VETUS ger fem års garanti på sina marinmotorer. Priser från 53 800 kr.

Info: www.vetus.se

Många seniorer efterfrågar en mobiltelefon med GPS-funktion, utan att vilja ha en smartphone. Därför lanserar Doro nu Doro PhoneEasy® 632, en vikbar mobiltelefon med en rad enkla och smarta funktioner som GPSpositionering med kompassfunktion.

Doro PhoneEasy® 632 är dessutom utrustad med kamera, vädertjänst, e-post och molntjänsten My Doro Manager.

Nu lanseras Doro PhoneEasy® 632, en mobiltelefon utrustad med GPS som hjälper användaren att hitta rätt på shoppingturen eller utflykten. Med en rad enkla och smarta funktioner som e-post, kompass och kamera är Doro PhoneEasy® 632 ett bra val för den som inte efterfrågar alla funktioner som en smartphone erbjuder, eller föredrar vanliga knappar istället för pekskärm.

– Funktionerna i Doro PhoneEasy® 632 är baserade på insikter om användaren. Exempelvis vet vi att ett navigeringsverktyg efterfrågas, men att alla inte är redo för en smartphone. Vi har därför tagit fram en användarvänlig mobiltelefon med GPS-funktion, vilket blir en extra trygghet under svampturen eller vid besök i en ny stad, säger Camilla Nilsson, marknadschef på Doro.

GPS-funktionen är framtagen för att ge enklast möjliga vägledning. När användaren skriver in en adress pekar en pil ut i vilken riktning målet är och meddelar när man är framme.

Doro PhoneEasy® 632 har en ergonomisk design och en elegant dold display som visar klockan och lyser upp vid händelser som till exempel nytt meddelande eller samtal. Ytterligare funktioner är kamera med blixt, en enkel e-postklient och en praktisk vädertjänst.

Precis som många andra mobiltelefoner från Doro är Doro PhoneEasy® 632 kopplad till molntjänsten My Doro Manager. Med hjälp av My Doro Manager kan en utvald vän eller släktning justera och uppdatera funktioner i mobiltelefonen från sin dator. På så vis kan användaren få hjälp att, till exempel, lägga till telefonnummer, hantera kalendern, dela bilder, eller spara en säkerhetskopia.

Den nya medlemmen av Doro-familjen finns i fyra färger: Pearl Black, Pale Rose, Midnight Blue och Mocca/Champagne och finns tillgänglig i butik från och med september 2014.

“Sjutton vackra gamla damer, de flesta över 80 år, flera mellan 90 och 100 år startade traditionsenligt i kappseglingen Skärgårdskryssarens dag från Getfoten, Brunnsvikens Segelsällskaps klubbholme.

Seglingen går in till Djurgården där båtarna lägger upp sig på rad utanför Galärvarvet vid Wasahamnen för att sedan delta i aktiviteter under Segelbåtens dag söndagen 6 september inne i Stockholm.

Bild 1 och 2 Nu är det bråttom, de gamla damerna L´Aiglon, Hexan, Maritza och BrittMarie är sist ute till start. Bara BrittMarie har rullgenua.

Bild 3 Starten går med Getfotens bastu som startpaviljong.

Bild 4 Tiominuters tut i total stiltje, men skärgårdskryssare är bra på att fånga vind och tar sig sakta och värdigt fram till start

Bild 5 Sven Matton , Ägare till Ornö Varv och till skärgårdskryssaren,”skumsleven” den gaffelriggade fina gamla “Xet” skjuter startskotten för de olika klasserna.

Bild 6 Första start. Det kunde ha varit på 1930 -talet. Båtarna är en del av ett ännu levande unikt kulturarv.

Bild 7 Sista start: Skärgårds95orna BrittMarie och Kerma går fint över startlinjen, 75an Trumph kommer efter. De höga masterna fångar fint vinden och båtarna tågar snart förbi de mindre skärgårdskryssarna som ibland ser ut att ligga stilla men ändå glider sakta fram över det blanka vattnet.

Resultat av seglingen Skärgårdskryssarens dag lördagen den 5/9:
1:a Skärgårds95an BrittMarie
2:a Skärgårds30an Pani
3:a Skärgårds55an L´aiglon
4:a Skärgårds55an Ninni, som också vann The Scandal Beauty Trophe under segelbåtens dag i Stockholm

Text & foto: Gia Gunilla Andermo

Gåshaga Marina, generalagent för Dufour Yachts i Sverige, satsar vidare med ”community marketing” för att göra Dufour till Sveriges roligaste segelbåtsmärke. Den 20 september blir det city sailing mitt i Stockholm och kräftskiva på Gåshaga Marina för alla som äger en Dufour.

– Vi tror stenhårt på att den som köper en segelbåt inte enbart köper en båt utan en hel livsstil och möjligheten att ta del av ett helhetskoncept. Självklart vill vi sälja båten och sedan även ta hand om båtägarens upptagning/sjösättning/service men vi vill också arrangera roliga event där Dufourägare kan segla tillsammans och träffas under sköna former, säger Anders Almén, VD och ägare till Gåshaga Marina.

– Vi har sedan ett par år tillbaka arbetat tillsammans med Norberg Yachting och Pelle Norberg (Volvo Ocean Race, Nokia Oops Cup, AEZ Sailing Team m.m.), en profil inom Svensk segling och specialist inom marknad/PR/kommunikation, fortsätter Anders.

Den 20 september smäller det utanför Gåshaga då Dufour Yachts kör city sailing mitt i Stockholm. In till slottet och vända, en gipp utanför Strandvägen, ut till Vaxholm och sedan tillbaka till Lidingö. Efter målgång blir det seglaröl på bryggan och lite senare kräftskiva som alla Dufourägare som deltar på segling blir bjudna på.

– Ett mycket bra sätt att skapa kontakt och bygga Dufours varumärke, säger Anders.

– Under vintern 2014/2015 är planen att arrangera en gemensam resa för Sveriges Dufourägare till en av de större båtmässorna samt om tid finns även en studieresa till Dufour-varvet i La Rochelle, avslutar Anders Almén.

Info: http://www.dufour-yachts.se/

Uttern är inte längre så svenskt som det låter, men den senaste modellen är en riktig toppmodell för våra önskemål. Mycket åt för pengarna i en tuff förpackning. Uttern D77 har de typiska nya linjer som gäller för detta före detta svenska båtmärke. Numera ägs Uttern av amerikanska Brunswick och tillverkas i Polen.

Den nya modellen har det mesta av det som vi skandinaver vill se i en modern motorbåt. Stora sociala utrymmen, en rejäl badbrygga, yttre pentry, separat vattentoalett och goda sjöegenskaper.

Båtliv har provkört den nya daycruisern, som kostar cirka 740 000 kr till konsument med en Mercury Verado 250 hk. Det ger en toppfart på över 35 knop och sjöegenskaperna är goda. Förutom en utombordsmotor på 250 hk, som troligen är det bästa alternativet, kan båten fås med en Mercury Verado på 350 hk (toppfart 40 knop) och 2×150 hk dubbelinstallation.

Båten är väl genomtänkt med fokus på samvaro i sittbrunnen. Här finns gott om sittplatser och dessutom kan aktersoffan förändras till soldäck på ett par olika sätt med antingen 45 graders ryggstöd eller en helt plan bädd.

Att den här storleksklassen är het visar konkurrensen från både Finland och Norge. Askeladden, Finnmaster, Yamarin och Flipper har alla utmanare i den storleken på 7–8 m.

Kabinen i fören är ljus och praktiskt inredd med två sovplatser i fören och två platser midskepps.

Tekniska fakta
Längd: 7,69 meter
Bredd: 2,55 meter
Vikt: 1 848 kg
CE-klass: C
Motor: 200–400 hk
Personer: 9
Pris: från 742 000 kr
Info: www.marindepan.se

Finska Nautor´s Swan presenterar en elegant ny 95-fots segelbåt. Det är Swans ordförande, Leonardo Ferragamo, som avslöjade den nya yachten vid den pågående Rolex Swan Cup i Porto Cervo inför en flotta på nästan 100 Swanbåtar. Den nya modellen hamnar i det övre skiktet storleksmässigt av SwanLine yachter som byggs i storlekar på 53–115 fot.

För designen svarar German Frers. Den nya Swan 95 beskrivs som en mångsidig high performance yacht som kombinerar cruising i toppklass med Nautor’s Swan erkända stil och kvalitet i världsklass.

Båten kommer att byggas i två versioner; Flush Deck (FD) respektive Semi Raised Saloon (S). Swan 95 sätter därmed delvis nya standards för performance super yachts.

Det går bra för Nautor’s Swan, som byggs i norra Finland. Företaget har sålt fyra stycken Swan 115 sedan januari i år och en Swan 105 RS, som sjösattes nyligen. Swan 105 finns även i FÖRE DETTA- och S-versioner.

– Jag är stolt att kunna presentera detta nytillskott till Swanfamiljen. Vårt varumärke skiljer sig från alla andra superyacht byggare eftersom det baseras på en extraordinär serie yachter och ett nära sammanfogat nätverk av ägare slm kappseglar året runt. De har även ett socialt program genom ClubSwan och vår Customer Care jorden runt, säger Leonardo Ferragamo.

Enligt Nautor är den nya yachten lämplig för både kvalificerad racing och långfärdscruising.

– Linjerna hos den nya Swan 95 är tydliga med en skarp stäv och bred akter. Det är en yacht som kan ta ägaren jorden runt med fullständig bekvämlighet och säkerhet samtidigt som den är kapabel att kappsegla, säger German Frers, som har designat Swan yachter sedan 1982.

Skrovet byggs i en form med hjälp kolfiber och sandwich för att ge skrov och däck maximal styvhet men ändå minimal vikt. I Likhet med Swan 115 har även Swan 95 dubbla roder och lyftköl. Båten byggs med olika inredningsalternativ med en lyxig huvudsalong och pentry samt upp till två besättningskabiner. Dessutom har den en lyxig ägarkabin och tre gästkabiner. Allt träarbete är gjort i ljus, lackad teak.

Info: www.nautorswan.com

Under förra veckans Cannes Yachting Festival organiserade LuxMedia Group en officiell ceremoni för World Yachts Trophies. Över 700 personer var på plats på Carlton Beach när Prestige 750 belönades med två prestigefyllda priser.

Jeanneau har fått mycket positiv kritik för sina båtar i serien under namnet Prestige. Liksom systerföretaget Beneteau har den stora franska båttillverkaren investerat stora summor i produktutveckling de senaste åren samtidigt som många andra varv har tvingats vara väldigt återhållsamma.

Prestige 750 hade nominerats i klassen för yachter på 50–80 fot. Den fick pris för både ”Best Layout” och ”Most Achieved”. För Jeanneau var detta ett bevis för att företaget är på rätt väg med sin filosofi att bygga även större båtar med hög kvalitet i allt och att utveckla interiörer som är nyskapande för sin storleksklass.

Designen är ett samarbete mellan Garroni Design, J&J Design, J.P. Concepts och Prestige Design Department.

För Jeanneau är Prestige 750 det första steget in på marknaden för motoryachter över 70 fot.
World Yachts Trophies delas ut av ett antal båttidningar.

Tekniska fakta:
Längd: 22.58 m / 74,0 ft
Vikt: 41 400 kg / 91 271 lbs
Bredd: 5.46 m / 17,10 ft
Djupgående: 1.59 m / 5,2 ft
Bränsle: 4 400 lit / 1162 US Gal
Vatten: 840 liter / 222 US Gal
Kabiner: 4+1
Bäddar: 8+2
Fart max: 28 knop
Marschfart: 24 knop
Motorer: MAN 1000/1200 hk
CE-klass: B16

Info: www.prestige-yachts.com

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, inrättar två nya fredningsområden på Gotland vid Västergarnsån och Vitärtsbäcken. I dessa områden förbjuds allt fiske från 1 oktober till 31 december.

– Syftet med de nya bestämmelserna är att skydda havsöring under lekvandring, säger Martin Rydgren, utredare på HaV:s enhet för fiskereglering.

Havsöringen på Gotland leker ofta i små vattendrag. I och med att ön är hårt utdikad varierar dock tillgången på vatten starkt i flera vattendrag, vilket påverkar havsöringen negativt.

Då vattendragen är så små ansamlas lekfisk vid mynningsområden och väntar där på lämpligt vattenflöde för att vandra upp och leka. Dessa områden bör skyddas från fiske under den tid som lekvandring sker.

– Havsöringen har ett mycket stort värde för alla kategorier fiskare och lockar också varje år många fisketurister till Gotland. Det är därför viktigt att skydda öringen under lektiden för att behålla ett starkt bestånd, säger länsfiskekonsulent Rolf Gydemo på Gotland.

Sedan slutet av 1970-talet har ett ambitiöst fiskevårdsarbete starkt förbättrat bestånden av havsöring runt Gotland. Antalet fredningsområden har utökats från tio i början av 1990-talet till 23 idag. I dessa områden och tillhörande vattendrag är allt fiske förbjudet under perioden 1 oktober till 31 december.

Länstyrelsen i Gotlands län vill nu införa två nya fredningsområden (Västergarnsån och Vitärtsbäcken) och att justera ett befintligt (Själsöån/Kohlenskvarnån). som samlar representanter för yrkesfiske, sportfiske och husbehovsfiske tillsammans med naturvård, forskning och myndigheter.

-Vi bedömer att länsstyrelsens förslag är lokalt förankrat och ett väl motiverat led i arbetet med att stärka havsöringsbestånden i Östersjön och har därför beslutat att införa de föreslagna ändringarna och dessa träder i kraft den 1 oktober, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för biologisk mångfald och fiske.

Källa och foto: HaV.

Italienska Mondo Marine har tecknat en ny order för en 50 m halvplanande superyacht. Det är den tredje ordern i den här klassen på tolv månader för den italienska båtbyggaren. Yachten går tills vidare under arbetsnamnet Project M50.

Detta blir den fjärde yachten på 50 m från Mondo Marine. Leveransen är planerad till tidigt 2016.

M50 ska byggas enligt standard för ABS Class och får hydrodynamisk och teknisk design av Mondo Marine Engineering medan Hot Lab Studio & Design i Milano står för den aggressiva yttre designen. Ett av ägarens önskemål är ett distinkt färglagt skrov med en spännande linje.

Denna trippeldäckade superyacht byggs i aluminium och får ett deplacement på 500 under ton. Det talar för att bränsleförbrukningen blir relativt låg, jämfört med en planande båt i samma storlek. Yachten får en bredd på nio m, ett djupgående på 2,3 m och gott om rymliga soldäck ombord. Några fler tekniska fakta är inte officiella ännu.

Mondo Marine M50 utrustas med två stycken MTU 16V 2000 M84 motorer med en maxeffekt på 1 630 kW vid 2 450 rpm. Med en förväntad räckvidd på 3 500 Nm vid 12 knop får hon en marschfart på 17 knop och en toppfart på 20 knop.

Info: www.mondomarine.it

På söndagen tog Johnie Berntsson med sitt Stena Sailing Team SM-guld i matchracing på vattnen utanför Långedrag i Göteborg.

– Vi hade bra flyt i båt och gick obesegrade genom tävlingen, säger en mycket glad Johnie Berntsson.

Enligt Tävlingsledaren Annika Ekman var Stena Sailing Teams segling rena skolboksexempel. Dagens seglingar genomfördes i vindar kring 8–9 meter per sekund och var krävande för besättningarna.

På andra plats kom Viktor Ogeman och hans Team Accure, följd av seglingslegenden Magnus Holmberg med sonen Måns i besättningen. Bästa kvinnliga besättning blev Caroline Sylvan och hennes New Sweden Sailing Team.

Bilden:
Stena Sailing Team. Foto: Team Stena.

Vasakanonen, en nygjord kopia av en av Vasas 24-pundiga bronskanoner ska efter ett års förberedelser provskjutas med verkansskjutning 22 oktober. Vid den historiska smedjan på Skeppsholmen har järnbeslag till lavett samt delar till ammunitionen tillverkats.

Tom Ward från Vasakanonprojektet och smeden Thomas Cederroth från TC Smide har vid Skeppsholmens Smedja utfört de avslutande arbetena med att färdigställa lavetten, den vagga som eldröret skall placeras på. Kanonen är därmed i det närmaste komplett inför de skjutningar som skall genomföras vid Bofors Test Center i Karlskoga.

Inom forskningsprojektet Vasakanon har en 24-pundig bronskanon gjutits vid Tierps Järnbruk. Eldröret har nu kompletterats med en lavett. Lavetten är uppbyggd av tio ekstycken med en vikt på cirka 300 kg som sedan förstärkts med järnbeslag och tidsenlig utrustning. Nio skruvar och hundra spikar håller ihop lavetten som får en totalvikt på cirka 400 kg och skall bära det ca 1300 kg tung eldröret. Alla järndetaljer är handsmidda av Tom Ward och Thomas Cederroth i Skeppsholmssmedjan. Skeppsholmens Folkhögskola upplät lokaler för den slutliga monteringen.

– Vi har nu kommit en god bit på väg i projektet. Nu färdigställer vi kanonen inför testskjutningarna. Kanonen kommer i alla detaljer att vara en exakt kopia av en av Vasas kanoner inklusive laddutrustning. Krutet är levererat och ammunitionen håller på att tillverkas vid Tierps Järnbruk, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets vänförening.

Projektet som döpts till ”Projekt Vasakanon” har som mål att klarlägga hur sjöstrid gick till på 1600-talet. Genom att tillverka en kopia av en Vasakanon, använda kopior av samtida ammunition, krut och utrustning och genomföra skjuttester hoppas projektet på att många hittills obesvarade frågor kommer att finna sitt svar. Det handlar bland annat om kanonens ballistiska egenskaper dvs. hur långt kunde man skjuta, vilken spridning hade kanonen, vilken verkan hade de olika ammunitionstyperna (rundkula, piklod, saxlod resp. kartescher). Hur var miljön ombord för kanonbesättningen under strid med tryck, buller och krutgaser. En kopia av en del av Vasas fartygssida liksom ett mastarrangemang har tillverkats och kommer att utgöra målet vid skjutningarna.

– Jag är mycket nöjd med Tom Ward och Thomas Cederroths professionella smidesarbete. Det är historiskt smide av yttersta klass och väsentligt för forskningsprojektet, säger Fred Hocker, forskningsledare vid Vasamuseet.

Segway har tack vare nytänkande och kreativ produktutveckling haft stor framgång med sina unika eldrivna persontransportfordon. Segways produkter har många användningsområden, allt ifrån aktiva privatpersoner som använder Segway för sportig rekreation till olika yrkesutövare som inser fördelarna med företagets miljövänliga och driftsnåla elfordon. Segway marknadsförs över hela världen och är idag den ledande tillverkaren i sin bransch.

Segway Inc. har, som ett led i en utökad satsning på den svenska marknaden, erbjudit KGK Motor AB att ta över distributionen av Segways produkter.
– Segway utökar sitt produktsortiment av eldrivna fordon vilket kräver distributörer som KGK Motor. De har den kapacitet och kompetens som är nödvändig för att skapa framgångsrik marknadsföring och försäljning med en bra kundsupport. KGK Motor har framgångsrikt etablerat sig på den svenska elfordonsmarknaden. Jag är glad att hälsa dem välkomna i vårt starka nät av internationella distributörer, säger Rod Keller, vd för Segway Inc.

KGK Motor ingår i KGK-koncernen och är sedan många år distributör för flera kända varumärken inom fordonsbranschen. Under varumärket e-turn gör KGK Motor en omfattande satsning på olika typer av eldrivna och miljövänliga fordon som tilltalar den moderne och miljömedvetne kunden. Segway kommer att utgöra en väsentlig del av satsningen på e-turn som förutom Segway omfattar elcyklar, elmopeder, elskotrar och elmotorcyklar. De produkter som ingår i e-turn marknadsförs genom olika säljkanaler, främst via återförsäljare.
– Segway Inc. har ett mycket intressant produktsortiment idag och kommer att introducera fler produkter som passar perfekt in i vår satsning på elfordon, säger Klas Östlund, AEC 2-hjul, KGK Motor.

KGK Motor kommer att fortsätta det framgångsrika arbete som Segway redan påbörjat i Sverige och samtidigt utveckla affären genom att etablera nya kanaler med hög servicegrad.

När SM i vindsurfing i Kona One-klassen på söndagseftermiddagen avgjordes i östgötska Varamobaden kunde den tidigare olympiern och världsmästaren Hans Nyström bärga guldet efter en helg med mycket stabil segling. Bästa dam blev Kajsa Larsson från arrangerande Motala Segelsällskap på sjätte plats.

Årets svenska mästerskap avgjordes i klassiska seglingsvatten utanför Varamobaden vid Vättern på en klassisk kryss-länsbana. Förhållandena under helgen var mycket utslagsgivande med omväxlande och skiftande vindförhållanden. Den som bäst lyckades bemästra dessa var stockholmaren Hans Nyström. Genom mästerskapets nio seglingar höll han en genomgående hög nivå och visade prov på stor taktisk skicklighet.

– Det var en skön vinst, trettio år efter mitt första SM-guld och riktigt kul att fortfarande kunna prestera på denna nivå med tanke på konkurrensen under helgen. Starterna var helt avgörande och jag lyckades väldigt väl med min taktik där, berättar Hans Nyström.

Årets SM-vinnare presterade en mycket jämn resultatrad: 3-1-3-9-4-(11)-2-2-3. Det gav honom en totalpoäng på 27, endast två poäng före Anders Pers och sju poäng före Björn Holm som vann bronset.

Guldmedaljören Hans Nyström har mycket seglingsrutin att falla tillbaka på efter en lång karriär på vindsurfingbanorna runtom i världen. Han representerade Sverige vid de olympiska spelen i Los Angeles 1984 och har bland annat ett VM-guld 2009 i Kona-klassen på meritlistan sedan tidigare.

Kona One är en av de snabbast växande vindsurfingklasserna i världen. De svenska seglarna har skördat stora framgångar internationellt, både på senior- och juniornivå de senaste åren. När EM avgjordes tidigare i somras vann Sverige både guld och silver genom syskonen Adam och Andrea Holm, 20 respektive 17 år gamla. Adam Holm seglar den kommande veckan VM i den olympiska klassen RS:X i spanska Santander och Andrea hade även hon förhinder från deltagande i SM.

– Det var bara att ta chansen när våra unga stjärnor inte kunde vara med här i Varamobaden. Den här gången kunde jag visa att gammal är äldst. Nu ser jag fram emot Mästarnas Mästare i Båstad senare i höst, fortsätter Hans Nyström.

Genom vinsten i SM kvalificerade sig Hans Nyström till ett av det svenska seglingsårets stora höjdpunkter, Mästarnas Mästare. Där möts samtliga svenska mästare inom seglingen under en helg i Båstad för att kora vem som är årets vassaste seglare. Tävlingarna avgörs i båtklassen J70 som samtliga mästare kommer att segla under helgen.

Bilder:
1. Hans Nyström – svensk mästare i vindsurfing i Kona One.
2. Startfältet vid Kona One-SM.
Foto: Helena Gunnare.

Sjöfartsskolan Centro De Formação Maritima De Angola (CFMA) invigdes officiellt i augusti i närvaro av ledningen för det statliga angolanska energibolaget Sonangol och representanter från Stena Sfären. CFMA är en maritim sjöfartsskola i världsklass, den första av sitt slag i Angola och den mest avancerade i Afrika.

Centret kommer att vara ett internationellt ”centre of excellence” och via Stena anslutet till ledande maritima institutioner i Europa och Asien. Skolan kommer att leverera marin utbildning, träning och certifiering till angolanska besättningar och på så vis bidra till att fylla Sonangols framtida behov av marin kompetens.

Den maritima skolan har byggts i ett kustnära område nära Sumbe ungefär 360 km söder om huvudstaden Luanda och är helt självförsörjande. Upp till 200 studenter per år kommer att kunna gå den tvååriga utbildningen, med första året i Angola och därefter ett uppföljande år i Glasgow.

samarbetar sedan tidigare inom Stena Sonangol Suezmax Poolen, som sedan 2005 opererar 23 oljetankers av Suezmax modell från kontor i fyra världsdelar. År 2008 bildades ett ytterligare partnerskap mellan Stena och Sonangol Shipping med uppgift att designa och bygga centret, vilket kommer att drivas av den maritima fakulteten City of Glasgow College, ett av Europas mest välkända maritima lärosäten.
“Etableringen av sjöfartsskolan har varit ett naturligt steg för Stena Bulk eftersom vi har en nära kontakt med Songanol och utbildning har varit en av de viktigaste frågorna sedan vi startade vårt Joint Venture för Stena Sonangol Suezmax Poolen,” säger Erik Hånell, VD Stena Bulk. “Att Sonangol och Stena tillsammans gör den här investeringen i projektet garanterar projektets långsiktiga framgång. Vi kommer dessutom att kunna bidra positivt genom att anställa människor i närområdet. Därmed gynnas den lokala ekonomin och infrastrukturen liksom levnadsförhållandena hos den lokala befolkningen,” tillägger Erik Hånell.

Northern Marine Management, baserat i Glasgow och ett helägt Stenabolag har förutom uppförandet av själva byggnaderna, ansvarat för projektledning vad gäller design, byggnation och operation av CFMA i den inledande fasen. City of Glasgow College kommer att svara för att projektet uppfyller högsta akademiska standard och hjälpa CFMA att utveckla angolansk STCW certifiering och support enligt IMOs “White List”.
Invigningen den 27 augusti 2014
Stena Sfärens ägare och VD, Dan Sten Olsson deltog vid invigningen liksom Erik Hånell, VD och koncernchef för Stena Bulk samt Claes Davidsson, styrelseordförande Northern Marine Group och Kevin Slade, Director Northern Marine Management. Närvarande från Sonangols ledning var Miguel Baltazar, VD för Sonangol Academy och Mark Heater, ansvarig för Sonangol Shipping.

Fakta om CFMA
Viktiga milstolpar
• Bildande av AMTSL, ett Stena/Sonangol Shipping Joint Venture företag speciellt ämnat för design och för att bygga CFMA – november 2008.
• Byggansvariga Mota – Engil utnämndes 2010.
• Kontraktet med City of Glasgow College signerades 19 augusti 2010.
• Första spadtaget togs 6 april 2011.
• Anläggningen togs i bruk december 2013.
• Första intagningen av trainees ägde rum söndagen 19 januari 2014.
Centro De Formação Maritima De Angola
Framtida verksamhet
De trainees, som går på skolan sedan i januari kommer att vara de första av en mängd skickliga och internationellt kvalificerade angolanska sjömän, som kommer att utbildas för Sonangol och andra maritima verksamheter såväl lokalt som offshore. Under de första fem åren kommer utbildningen av antalet trainees att utökas men även många små och specialiserade kurser kommer att kunna erbjudas till en bredare maritim marknad. En viktig del av programmet kommer att vara att utbilda angolansk, maritim och akademisk personal, som så småningom kommer att helt kunna ta över skötseln av CFMA.

AMTSL kommer att fortsätta att leverera övervakning, vägledning och rådgivning till CFMA, med strategisk finansiering om så erfordras, för att säkra att all träning som levereras av den angolanska skolan håller högsta standard. Den viktigaste målsättningen är att inte bara etablera en akademisk bas för Angola med en möjlig anslutning till den s k ”White List” med IMO-klassade länder, utan även leverera träning enligt STCW standard. Sålunda även möjliggöra för skolan att själva utfärda Maritime Certificates of Competency, enligt en standard som av alla erkänns som likvärdig de ledande maritima nationerna.

CFMA är redan medlem i Stena Association of Maritime Institutes (STAMI), en grupp med åtta av världens ledande maritima träningsinstitut, som utbildar och tränar Stenas besättningar och som har som uppgift att inneha och dela med sig av spetskunskap inom maritim kompetens och certifiering.

Bilderna:
Mr. Baiona, Sonangol och Dan Sten Olsson, Stena Group

Deltagare vid utbildningen Stena och Sonangol

Leg 0, den sista träningsseglingen inför Volvo Ocean Race 2014-15, blev ett dubbelt drama där både seglare och segel föll överbord. Dansklaget Team Vestas Wind vann trots att de gav sig in i tävlingen för bara ett par veckor sedan och om tre veckor går den stora starten i Alicante.

Generalrepetitionen inför jordenruntkappseglingen räknas inte till tävlingen i sig men det fanns ändå gott om prestige i träningsseglatsen. De sju tävlande lagen startade i fredags, seglade till Mallorca och gick i mål i Alicante under söndagen. Fem av dem passerade mållinjen inom ett tidsspann på 20 minuter och det danska laget Team Vestas Wind vann med bara 10 sekunders marginal framför nederländska Team Brunel.

Sist i mål, flera timmar efter motståndarna, var Team España som gjorde ett kostsamt navigationsmisstag.

Pulsen höjdes ordentligt ombord på sjätteplacerade Dongfeng Race Team i fredags när de var nära att förlora ett försegel som gled av båten och senare under natten när den kinesiska seglaren Jin Hao Chen (Horace) föll överbord. Han lyckades få tag i en vajer och hålla sig fast vid båten, räddades snabbt av sina lagkamrater och klarade sig oskadd så när som på en handskada.

– Jag föll i vattnet och höll mig fast i vajern men fick hjälp att ta mig upp på båten väldigt snabbt. En hel del skinn skars av från handen och det gjorde ordentligt ont men jag kunde fortsätta använda den andra handen, säger Jin Hao Chen.

Skepparen Charles Caudrelier betonade att incidenten var en viktig läxa för alla i Dongfeng Race Team.

– Horace är ung och lär sig att han måste vara rädd om sig själv, säger Caudelier. Det kunde varit mycket värre om det hänt under tävlingen och det är aldrig roligt att tappa någon i vattnet mitt i natten.

Team Vestas Wind och deras australiensiska skeppare Chris Nicholson var lika förvånade som lyckliga över att de lyckades ta hem segern. Deras lag startades så sent som förra månaden och detta var deras första segling mot resten av fältet i Volvo Ocean Race.

– Om ni sagt till mig för några dagar sedan att det skulle sluta såhär så skulle jag svarat att det måste handla om tur, men tur hade inte med detta att göra, säger Nicholson. Jag skulle inte kunna vara nöjdare. Vi lärde oss mycket om oss själva och om båten under det här racet men vi har fortfarande mycket jobb att göra.

Nu kommer lagen förbereda sig själva och all utrustning ombord på sina båtar inför starten av Volvo Ocean Race den 4 oktober i Alicante.