nyhetstest

2014 är ett riktigt rekordår i storfiskekretsar. Åtskilliga nya svenska rekord har slagits och ett par helt nya arter för Sportfiskarnas storfiskregister har också fångats.

En av de nyare fiskarna är brunsnultran (Acantholabrus palloni). Sedan minimigränsen för storfiskregistrering sänktes från 300 till 250 gram blev det realistiskt att försöka fånga en brunsnultra (även kallad brungylta) över storfiskgräns.
1 juni i år godkändes Storfiskregistrets första exemplar av arten. Den är relativt vanligt förekommande på svenska Västkusten, men är i regel väldigt småvuxen.

Efter vår sänkning av viktgränsen har fler storfiskare valt att inleda en satsning på arten, kommenterar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.
Det tidigare rekordet på 275 gram är alltså färskt, men redan slaget.
Peter Nilsson, från Uddevalla, begav sig ut på en riktad satsning efter brunsnultran den 16 augusti. Han tog sikte på Skagerrak, NV om Ramsvik, och lyckades kroka en brunsnultra som senare kunde vägas in till 282 gram alltså 7 gram över förra rekordnoteringen. Längden var 27,5 centimeter på fisken som föll för en räkagnad krok på 46 meters djup.
Sportfiskarna gratulerar Peter Nilsson till det nya svenska rekordet.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret.

Northman Yachts presenterar en ny 26-fotare som dels är en attraktiv storlek men även fyller gapet mellan Maxus 24 och Maxus 28 på ett naturligt sätt. Europapremiär blir det på boot Düsseldorf i januari 2015.

Nya Maxus 26 kommer att erbjudas i olika versioner vad gäller kölsystem och inredning. Det finns även möjlighet att påverka utrustningslistan efter eget behov.

Den öppna akterspegeln och de rena men lite mer kantiga linjerna definierar utseendet och med en masthöjd på 10 meter och en segelyta på 35 kvm är nya Maxus 26 tänkt att bli en vass cruisingseglare till ett attraktivt pris.

Specifikationer:
Längd skrov 7.62 m
Längd totalt 8.40 m
Bredd 2.82 m
Djupgående 0,35/1.43 m
Masthöjd 10 m
Segelyta 35 m2
Vikt 2 350 kg

Info: www.dynamicyachts.se

Naturskyddsföreningen, Svenska Båtunionen, Skärgårdsstiftelsen och Sportfiskarna kommer under hösten 2014 och våren 2015 driva ett informationsprojekt med syfte att minska användningen av biocidfärger på båtar.

SBU söker nu en projektledare som ska ansvara för att ta fram informationsmaterial, anordna informationsträffar samt koordinera de olika samarbetspartnernas arbete. Arbetet kommer att innebära en del resor och obekväma arbetstider.

Som person är du utåtriktad, välorganiserad och med stort intresse för nätverkande och samordning. Du har lämplig utbildning inom miljö, gärna med fördjupad kunskap om båtars specifika miljöpåverkan. Du har också en utbildning och/eller erfarenhet av projektledning, informationsspridning och kommunikation. Du har gärna ett eget intresse av båtar och ett eget nätverk inom båtvärlden.

Tjänsten är på sextio procent från oktober 2014 till och med april 2015. Som projektledare kommer du att dela tiden mellan Naturskyddsföreningens och Båtunionens kanslier i Stockholm. Vi vill ha din ansökan senast 9 oktober 2014 till ellen.bruno@naturskyddsforeningen.se.

Upplysningar om tjänsterna besvaras av
Ellen Bruno, Naturskyddsföreningen på 0767869512
Fackliga frågor besvaras av Anna Krusic, 08 702 65 53 för Saco och Lena Grönlund, 08 702 65 71 för Unionen

Den internationella försäkringsjätten MAPFRE kommer att backa upp det spanska utmanarlaget i Volvo Ocean Race 2014-15. Med lite mer än en vecka kvar till starten är nu listan av titelsponsorer komplett.

Bolaget är redan känt för sitt ledande engagemang i seglingssporten och idag bekräftade de sitt sponsorskap av det spanska laget och deras skeppare Iker Martínez.

– Att vara huvudsponsor för ett lag som detta är en enastående möjlighet för oss, säger Antonio Núñez som är vice VD för MAPFRE. Den utmärkta besättningen och deras erfarenheter passar fantastiskt bra för att representera ett varumärke som MAPFRE runtom i världen. Vi tackar dem för deras satsning på att delta i tävlingen och önskar dem all framgång.

Stödet från MAPFRE, som har sin bas i Madrid, är mycket glädjande för det spanska lagets VD Pedro Campos som jobbat med bolaget tidigare i andra seglingsprojekt och i andra tävlingar.

– Vi är glada och tacksamma för stödet från MAPFRE när vi nu ska representera Spanien i Volvo Ocean Race, säger Campos.

Även om det spanska laget tillkännagav sitt deltagande i somras, bara ett par månader innan starten, förväntas de stå sig bra i konkurrensen från resten av tävlingsfältet. Skepparen Martínez har sin bundsförvant och bästa vän Xabi Fernández vid sin sida ombord på båten och tillsammans leder de laget som till stor del består av spanjorer.

Men i laget finns också talangfulla seglare från andra länder, till exempel André Fonseca, som är den enda brasilianaren i tävlingen, och fransmannen Michel Desjoyeaux som är en av världens bästa soloseglare.

Med bara en vecka kvar till starten är tävlingens VD Knut Frostad glad över att kunna välkomna den sista titelsponsorn.

– Det här är fantastiska nyheter och vi är mycket glada över att få välkomna MAPFRE till vår familj av titelsponsorer, säger Frostad. Vi vet att detta globala företag älskar segling, delar många av våra värderingar och alltid sätter människor i centrum.

– De backar upp ett väldigt starkt lag som redan visat att de kommer att vara konkurrenskraftiga i vad som kommer bli ytterligare ett extremt jämt race.

Under den gångna helgen har SM i Laser och Laser radial avgjorts på vattnet utanför Marstrand. I Laser standard seglade Jesper Stålheim, Kungliga Segel Sällskapet(KSSS) och i Laser Radial segrade Josefine Olsson, även hon KSSS.

Helgens seglingar genomfördes hårda i vindar och var krävande för seglarna.

På andra plats i Laser standard kom Emil Cedergårdh GKSS, följd av Anders Karlsson, GKSS. I Laser radial kom Lovisa Karlsson, GKSS tvåa och Olivia Bergström,
GKSS på tredje plats.

– Det blev rejäla genomkörare för seglarna i den hårda vinden, och helgens SM lovar gott inför kommande säsong, säger Thomas Rahm.

För andra året i rad vann Fredrik Åstrand med besättningen Mattias Mellström, Lena Carlsson, Helena Sundell, Emma Nilsson Keskitalo och Martin Tommysson Scandinavian Race Week. I övriga besättningar återfanns två OS-seglare, flera VM-seglare och ett antal matchracingseglare av rang.

Seglingsledaren och internationella domaren Allen Kostic säger att teamen var mer pålästa än tidigare år, både om de lokala förhållanden och kappseglingsreglerna.

– Det blev bara en enda start med svart flagg under veckan, så även om det var täta starter höll sig alla väl till reglerna. Det är mycket mera racing än cruising under Scandinavian Race Week jämfört med liknande regattor här i Kroatien, säger Allen.

På andra plats kom en stark konkurrent om första platsen, Team Båtsystem och skepparen Bengt Axhede med rorsman Magnus Lundgren, tidigare OS-seglare i 470. På tredje plats kom skeppare och rorsman Björn Smit, med ännu en väl meriterad besättning.

Den fullständiga resultatlistan finns på Facebook enligt nedan. Scandinavian Race Week är en officiellt godkänd regatta av Croatian Sailing Federation. Årets race week samlade 85 seglare i 14 likadana Salona 38:or med deltagare från Sverige, Norge och Finland.

Årets regattaledare, Harald Treutiger, säger:

– Det är kul med en regatta som spänner over en sådan bredd av seglare och att det har varit en kamp om varje plats i resultatlistan. Scandinavian Race Week är en fartfylld tävlingsvecka för den som vill kappsegla i ett härligt klimat med varma vindar och fantastiska racingbåtar. Båtarna vi använder är Salona 38:or. Varje dag är det en ny etapp av tävlingen med både banrace och distansrace för att komma vidare till en ny hamn. Man äter god mat, tävlar och upplever Kroatien.

Både erfarna och mindre erfarna besättningar har möjlighet att delta. Den besättning som vill har möjlighet att hyra in en mycket erfaren kappseglare som coach, vilket skapar förutsättningar för stora personliga utvecklingar. I år har matchracingskepparen Linda Rahm och OS-bronsmedaljören i 470 Therese Torgersson varit coacher på två av båtarna.

Info: https://www.facebook.com/scandinavianraceweek

Foto: Scandinavian Race Week Team.

En sjösäkerhetsutredning har genomförts kring kollisionen mellan det maltaregistrerade bulkfartyget Golden Trader och det belgiska fiskefartyget Vidar utanför Thyborön, Danmark den 10 september 2011. Kollisionen ledde till att stora mängder olja drev upp på Sveriges kust i Tjörns kommun.

Pressmeddelande:

Oljepåslaget resulterade i en omfattande operation där Kustbevakningen svarade för oljeupptagningen i havet och Tjörns räddningstjänst och flera andra aktörer för insamlingen av den ilandflutna oljan. Enligt rapporten insamlades totalt cirka 1 300 ton oljekontaminerat material – olja emulgerat med vatten och skräp. Saneringen på land avslutades först sommaren 2013. Den totala mängden utsläppt olja från Golden Trader var enligt rapporten i storleksordningen 500 ton.

Utredningen har letts av Maltas Marine Safety Investigation och Svenska haverikommissionen har deltagit i arbetet. I utredningen behandlas bland andra frågorna:

− Hur kunde ett oljespill utanför den danska västkusten resultera i ett omfattande oljepåslag på Tjörn fem dagar senare utan att oljan hade observerats på dess väg till den svenska västkusten?

− Hur fungerade den svenska räddningstjänsten?

Avtalade larmvägar användes inte
Utredningen visar att danska myndigheter inte använde de larmvägar som ska användas enligt gällande samarbetsavtal mellan länderna och som används vid gemensamma miljöräddningsövningar. Detta fick till följd att olyckan, med påföljande utsläpp, inte uppmärksammades på svensk sida. Danska myndigheter observerade och tog upp olja på danskt vatten, men mängden olja missbedömdes varför inte ordinarie larmvägar användes och ingen långsiktig driftsprognos gjordes.

God samverkan i räddningstjänstarbetet
Utvärderingen av den intensiva räddningstjänstinsatsen i Sverige visar att samarbetet har flutit väl över organisationsgränserna. Involverade organisationer har inte hållit strikt på organisationsansvar, utan hjälpt till där det har behövts. Täta kontakter mellan de olika myndigheterna har lyfts fram som en viktig framgångsfaktor.

Allt fler väljer att turista i vackra Bohuslän. Enligt preliminära siffror från SCB ökade antalet gästnätter* i juli med fem procent till 230 000 nätter jämfört med förra året. Och allt talar för att ökningen blir ännu större under hösten. Just nu lockas foodisarna med färska skaldjur och ”shellfie”.

– Vi har sett en mycket positiv trend de senaste åren. Förra året utsågs Bohuslänkusten till ett av världens tio vackraste vildmarksområden av tv-stationen CNN. I andra länder och världsdelar är Bohuslän ett mycket omtalat och uppskattat turistmål. Nu visar statistiken att antalet svenska turister också ökar vilket är väldigt kul, säger Fredrik Lindén, vd på Västsvenska Turistrådet.

Salta livet
Nu ska Västsvenska Turistrådet se till att ännu fler svenskar får upp ögonen för Bohuslän. I samband med årets hummerpremiär i veckan inleddes en kampanj på temat ”Salta livet i Bohuslän”.

– Bohuslän är salt rent bokstavligt, men vi vill också uppmana svenskarna att ”salta livet” genom ett besök i detta vackra och spännande landskap, där havet och skaldjuren fungerar som ett nav, säger Fredrik.

Foodisar och Foodstagram
Höstens kampanj för Bohuslän riktar sig i första hand till kvinnor och män över 35 år som reser utan barn och som gillar livets goda, med allt vad det innebär i aktiviteter, boende och matupplevelser. Många av dem är så kallade ”foodisar” eller matälskare.

– Vi hakar också på den växande trend som kallas ”foodstagram”, som handlar om att gästerna plåtar sina matupplevelser som de delar med sig av på sociala medier. Därför går en del av vår kampanj ut på att ta en ”shellfie” med ett skaldjur och tagga med #Saltalivet, berättar Fredrik.

40% till år 2020
Turismen blir en allt viktigare näring för Sverige och inte minst för Västsverige. Under förra året omsatte den internationella turismen i Västra Götaland cirka 12 miljarder kronor.

– Vårt mål är att öka den internationella turismen med 40 procent till 17 miljarder kronor år 2020. Självklart är även den inhemska turismen mycket viktig. Den kampanj som nu inleds för Bohuslän är den första svenska kampanjen som vi på Västsvenska Turistrådet genomför, säger Fredrik.

*Gästnätter avser kommersiellt boende på hotell, vandrarhem och stugbyar.

Foto: Västvenska Turistrådet.

Sail Racing lanserar världens första parkas i GORE-TEX 4-vägs stretch. Parkan är tillverkad i en begränsad upplaga om 150 stycken och finns tillgänglig endast på sailracing.com och utvalda återförsäljare.Sail Racing lanserar världens första parkas i GORE-TEX 4-vägs stretch. Parkan är tillverkad i en begränsad upplaga om 150 stycken och finns tillgänglig endast på sailracing.com och utvalda återförsäljare.

Sail Racing samlade alla kunskaper i företaget, de bästa materialen på marknaden, anlitade de främsta leverantörerna av tekniska detaljer och tillverkade jackan i den världsledande GORE-TEX-licensierade fabriken. Nu introduceras Sail Racings Dumont Parka.

The Dumont Parka är en 2-in-1 parka och passar in i systemet Sail Racing Link Technology™. Parkan är världens första parka som tillverkats i GORE-TEX 4-vägs stretch, som ger stor rörlighet samt garanterar vind- och vattentäthet med hög andningsförmåga. På insidan finns en löstagbar leínerjacka i full stretch för extra flexibilitet och rörlighet. Linerjackan är isolerad med 170 gram Thermolite som ger värme och komfort.

Varje av de 150 Dumont Parkas är numrerade individuellt på insidan. Parkan är tillverkad i herrstorlekar; Small, Medium, Large, X-Large and XX-Large. Priset för Dumont Parka är 10 000 kr.

Info: www.sailracing.com

Italienska Riva är världsledande på design inom yachter. Nu introducerar företaget en ny serie yachter som byggs i stål.

Under den nyligen avslutade 2014 Monaco Boat Show Riva presenterade Riva sin nya yachtserie, som startar med en yacht på hela 50 m. Ytterligare modeller under utveckling är på 68 respektive 100 m. nyheter som kommer att presenteras de närmaste åren.

– Att bygga i glasfiber är absolut enklare än att bygga i trä. Men att bygga riktigt snyggt och bra är inte så enkelt, sa grundaren Carlo Riva redan sent på 1960-talet.

Genom att byta till stål blev det enklare att få riktigt snygg finish på yachterna. Därför har det materialet länge använts av många av världens främsta yachtbyggare, även om det finns lysande undantag med varv som bygger snyggt i glasfiber.

Riva började bygga större yachter tillsammans med nordeuropeiska varv för flera årtionden sedan. Exempel på detta är båtar som ”Caravelle” och ”Atlantic” i den så kallade M/Y-serien. Därefter etablerade Riva ett samarbete med italienska CRN, ett samarbete som bland annat resulterade i sex stycken yachter över 20 m i en serie kallad ”Marco Polo”, två 90-fotare och 100-fotaren ”Vespucci” mellan 1970 och 1978.

Idag är Riva en del av världens största båttillverkare, Ferretti Group. För tre månader sedan presenterades gruppens styrelseordförande, Alberto Galassi, 122-fotaren ”Mythos”, som blev företagets nya flaggskepp och den första yachten som byggdes helt och hållet med lättare legeringar.

Den nya yachtserien blir annorlunda mot tidigare skapelser från Riva med sina långa och svepande linjer samt rena design. Varje yacht blir originell efter samarbete med designföretaget Officina Italiana Design och Ferretti Groups ingenjörer.

Den första 50-metersbåten från Riva byggs vid gruppens varv i Ancona, som är specialiserat på konstruktioner i stål, aluminium och komposit mellan 45 och 90 m. Varvet byggde 122 fotaren Mythos.

Den nya yachten blir 50 m lång och 9 m bred. Hon får fyra däck med kapacitet för tolv gäster plus en besättning på nio personer. Hon ska bära Rivas typiska design och hålla absolut högsta kvalitet.

Förutom allehanda lyxiga salonger och solutrymmen får hon en stor badbrygga med ett garage där det finns utrymme för en 6 m tender. Motoriseringen består av två MAN D2862 LE 466 2100 rpm dieselmotorer, som ger en maxfart på 15 knop och en marschfart på 14 knop. För en transatlantiskt ekonomisk fart gäller dock 11 knop med en räckvidd på 3 800 Nm.

Info: www.ferrettigroup.com

Under 2013 uppstod en tvist om rätten till varumärket TCnano. Parter i tvisten var Byggplast & Båtprylar Sverige AB och Dansoll A/S (Danmark) genom sin distributör i Sverige, Watski AB.

Parterna har nu enats om att Byggplast & Båtprylar Sverige AB har rätt till varumärket och Dansoll kommer att använda andra varumärken för sina produkter.

Svenska True Heading har fått en större order från världens största försvarsindustrikoncern, amerikanska Lockheed Martin.

True Heading har sedan länge haft ett gott samarbete med Lockheed Martin och detta bekräftas nu med en större beställning av våra special AIS-mottagare värd över en kvarts miljon kr. Beställningen är avsedd för US-Navy BLQ-10 program ombord på ubåtar. Slår leveransen väl ut finns potential för ytterligare order av ett stort antal enheter inom de närmsta 2–3 åren.

– Det är spännande att ett bolag som True Heading blir vald som leverantör för ett sådant avancerat projekt som AIS till ubåtar i US-Navy, säger Jens Johansson, vd för True Heading AB.

– True Heading blir nu också ett varumärke som riktas om mot den professionella marknaden och varumärket Seapilot kommer att användas mot främst fritidsbåtssegmentet. En prestigefull order som denna till Lockeed Martin stöder väl en sådan inriktning och skapar uppmärksamhet för våra produkter.

På Monaco Yacht Show får den allra senaste Princess M Class ”Solaris” sin premiärvisning. Båten ingår i Princess serie 40M och har nyligen levererats till sina ägare.

Större yachter i den här klasen bär alla en unik prägel. För den inre designen i just den här yachten svarar Mark Berryman tillsammans med inredare på Princess varv i England.

Solaris har en unik interiör med sex kabiner, ett resultat av samarbetet mellan Princess Design Studio och Mark Berryman Design. Här finns bland annat två två kompletta ägarhytter och ett stort gym.

Övre däck på Solaris har gjorts till ett ”ägardäck” med stora sittytor, separat kontor och eget badrum, allt omgivet av stora glassektioner för att kunna ge passagerarna de bästa vyerna. Dörrarna till badrummet är i rostfritt och akteröver finns en privat yta för middagar och avkoppling. Härifrån leder en trappa upp till soldäck.

Den andra ägarkabinen ligger mitt emot den första på det breda huvuddäcket. Liksom i alla M Class yachter löper öga sektioner med glas på sidorna för att ge den bästa utsikten.

På nedre däck finns fyra privata kabiner med badrum, två dubbelkabiner akteröver och två kabiner med flyttbara bäddar. Ett välutrustat gym ligger föröver. Här finns löpband, Kinesis workout station och ett separat badrum.

Huvuddäck omfattar en imponerande entré med gott om plats och utrustning för alla gäster. Salongen och sittytorna är designade för upp till tolv gäster med en separat middagsyta med utsikt föröver. Materialen i möbler och inredning är exklusiva träslag och textilier.

Pentry och besättningsutrymmen ligger föröver.

Akterdäck på större yachter har förvandlats till avkopplings- och ”lekyta”. Här finns bland annat plats för en tender på 6,.25 och två jet skis förutom soldäck och ett utrymmen för dykare.

Solaris är byggd med kompositteknik, vilket ger henne ett både lätt och starkt skrov. Detta i sin tur ger relativt sett god bränleekonomi och prestanda. Det avancerade halvplanande skrovets design ger bra stabilitet även vid lägre hastigheter. Båten har kapacitet för farter upp till 20 knop med två stycken MTU V12 dieselmotorer på 2 938 hk.

Monaco Yacht Show är öppen 24–27 september.

Info: www.princessyachts.com

Den 3 augusti invigde Falsterbokanalens Båtklubb sitt nya klubbhus. Det ligger intill klubbens gamla hus, som har blivit restaurang som har öppet året om.

Seglaren Martin Krite klippte bandet och höll ett fint invigningstal. Det var startskottet på Havets Dag i Falsterbokanalen där alla organisationer fick tillfälle att visa upp sig.

Lokala politiker fick berätta om sina idéer om hur de ser på hamnens framtid. Briggen var på besök i hamnen och hade öppet skepp hela dagen. FBK såg till att alla som ville prova på segling både jolle och större segelbåt, samt ribbåtsturer och kanot alla fick prova.

Inne i det nya klubbhuset hölls föredrag där bland andra Martin Krite berättade om sina äventyr i Volvo Ocean Race. En fantastiskt fin dag där cirka 4 000 personer var på plats.
Inge Kvist

Tidigt på fredagsmorgonen kolliderar ett tankfartyg med en av Trafikverkets vägfärjor nordost om Hönö Pinan. Kollisionen är kraftig och flera passagerare ombord skadas allvarligt. Dessutom tar färjan in vatten och maskineriet slås ut. Det är scenariot för en omfattande sjöräddningsövning i Göteborgs norra skärgård fredagen den 26 september.

Vid kollisionen får tankfartyget skador i skrovet och olja läcker ut. Ombord på färjan finns farligt gods och ett 20-tal passagerare som måste evakueras. Nu väntar ett omfattande räddningsarbete för de utlarmade resurserna.
I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda.

– Sjöräddningsinsatserna sker ofta i nära samarbete med Sjöräddningssällskapet som är en landsomfattande organisation med över 2000 frivilliga sjöräddare, men även i samarbete med bland andra Kustbevakningen, polisen och kommunala räddningstjänster, säger Jörgen Cardestig, regional sjöräddningssamordnare och lots vid Sjöfartsverket i Göteborg.

Att öva samverkan är ett av målen med fredagens övning, som är av det mer omfattande slaget. Förutom Sjöfartsverkets resurser i form av räddningsledning och lotsbåt deltar även flera fartyg från Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, polisen samt de kommunala räddningstjänsterna från Öckerö och Göteborg. Dessutom medverkar rederiet Öckerö Bunkerfrakt med tankfartyget Dana, samt Transportstyrelsen som deltar som observatör.

Andra övningssyften är att öva evakuering från färjan, omhänderta skadade ombord, hantera oljeutsläpp och farligt gods samt rädda och omhänderta personer i vattnet.

LIROS Cup startade 2004 och har under tio de år som gått sedan dess samlat nästan 20 000 båtar på startlinjerna runt om i distrikten.

Numera seglas LIROS Cup i stort sett varje helg under säsong. Ett bra arrangemang att fokusera på, både för den lokala klubben och för den enskilde seglaren.

LIROS Cup vänder sig både till kölbåtsseglare som seglar SRS och jolleseglare. Senaste året har sammanlagt nästan 3 000 båtar startat i någon av LIROS Cup deltävlingar.

Syftet är att på lokal nivå stärka och upprätthålla intresset för både jolle- och kölbåtssegling och därigenom underlätta för klubbarna att få fler deltagare till sina lokala seglingar.

Det finns idag många kända och framgångsrika landslagseglare som börjat sin karriär i LIROS Cup, ett par av dessa är Jesper Stålheim (Laser) och Josefin Olsson (Laser Radial).

Info: www.lirosropes.se

Spinlock och Wichard blir nya varumärken hos båttillbehörsgrossisten Watski.

Tågvirkesleverantören LIROS Skandinavia AB är generalagent för Spinlock och Wichard i Sverige.
Distributionssamarbetet är en väg att jobba tillsammans med Wichards och Spinlocks sortiment på hardware och deckware. Samarbetet gäller alla marknader där Watski är aktiva.

– Samarbetet ger oss möjlighet att göra varumärkena Spinlock och Wichard mer synliga för alla båtägare, säger Johnny Källman, VD för LIROS Skandinavia AB.

– Vi är mycket nöjda med att få in två av tillbehörsmarknadens starkaste varumärken i vårt sortiment”, säger Magnus Bjellqvist, product manager på Watski AB.

– Produkterna passar utmärkt in i vårt totala sortiment och stärker ytterligare vår position på marknaden.

Watski är en av de starkaste båttillbehörsgrossisterna i Norden med en historia som sträcker sig ett sekel tillbaka i tiden. Watski distribuerar ledande varumärken i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland från sitt huvudkontor, lager och logistikcenter i Malmö.

Info: www.lirosropes.se

Sea Rays senaste stolthet bland de mindre båtmodellerna är den nya sportbåten Sea Ray 19 SPX, som hade världspremiär på Cannes Yachting Festival 9–14 september.

Med den här modellen markerar Sea Ray starten för en helt ny familj med mindre båtar. Nya 19 SPX har ett snyggt formgivet däck och skrov som erbjuds i en mängd olika färg- och lackeringsmöjligheter. Sea Ray är dock noga med att betona att båten följer alla märkets traditionella värderingar vad gäller egenskaper och kvalitet.

Båten ska ge mer utrymme och komfort än motsvarande föregångare. Förutom standardlayouten kan man välja mellan fyra olika lösningar för att anpassas till vars och ens båtliv.

Sea Ray 19 SPX finns tillgänglig med stern drive eller utombordsmotor för att kunna klara olika behov.

Tekniska fakta
Längd: 5,97 m
Bredd: 2,49 m
Vikt: 1 242 kg
V-skrov: 19 grader
Bränsle: 113 liter
Motor: standard MerCruiser® 3.0L TKS Alpha I (135 hk – 99 kW)
Motor: tillval Mercury 150 FourStroke (150 hk – 110 kW), MerCruiser 4.3L TKS Alpha I (190 hp – 140 kW), MerCruiser® 4.3L MPI Alpha I (220 hk – 162 kW)

2014 är ett riktigt rekordår i storfiskekretsar. Åtskilliga nya svenska rekord har slagits och ett par helt nya arter för Sportfiskarnas storfiskregister har också fångats.

En av de nyare fiskarna är brunsnultran (Acantholabrus palloni). Sedan minimigränsen för storfiskregistrering sänktes från 300 till 250 gram blev det realistiskt att försöka fånga en brunsnultra (även kallad brungylta) över storfiskgräns.
1 juni i år godkändes Storfiskregistrets första exemplar av arten. Den är relativt vanligt förekommande på svenska Västkusten, men är i regel väldigt småvuxen.

Efter vår sänkning av viktgränsen har fler storfiskare valt att inleda en satsning på arten, kommenterar Sportfiskarnas storfiskregistrerare Nicka Hellenberg.
Det tidigare rekordet på 275 gram är alltså färskt, men redan slaget.
Peter Nilsson, från Uddevalla, begav sig ut på en riktad satsning efter brunsnultran den 16 augusti. Han tog sikte på Skagerrak, NV om Ramsvik, och lyckades kroka en brunsnultra som senare kunde vägas in till 282 gram alltså 7 gram över förra rekordnoteringen. Längden var 27,5 centimeter på fisken som föll för en räkagnad krok på 46 meters djup.
Sportfiskarna gratulerar Peter Nilsson till det nya svenska rekordet.

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret.

Delphia Escape 1100 Soley har en unik design och form som ligger i linje med de nya designtrenderna för moderna motorbåtar.

Escape1100 har ett elegantare utseende, både ut och invändigt och en i ännu högre grad praktisk inredning i jämförelse med sina föregångare. Den erbjuds med två alternativt tre kabiner, ett rejält soldäck med avtagbara soldynor och en salong med ett flertal olika alternativ som t ex med eller utan panoramafönster, L-soffa mm.

– Nu har Delphia tagit steget fullt ut och gjort en planande båt utifrån samma designkoncept som tidigare modeller som gör 25 knop med en 300 hk inombordsmotor, säger Torbjörn Johansson generalagent i Skandinavien för Delphia Yachts.

– Det är många intressenter, som vi har träffat på mässorna med det tidigare modellprogrammet, som har framfört önskemål om mera fart. Detta resulterade först i en uppgradering av modell 1050 till 1080, med en toppfart kring 15 knop. 1100:an finns också med dubbla motorer om vardera 200 hk, vilket ger ännu mera fart.

Delphias motorbåtar har blivit kända för de mycket stora och praktiska utrymmena under däck. Ytorna på däck är väl tilltagna och gör det lätt och säkert att röra sig uppe på båten tack vare just breda gångytor och grabbräck.

Priset på båten är också mycket attraktivt. Färdig båt, med skandinavisk standard, sjösatt och bottenmålad i Stockholm kostar 1 580 000 kr.

Fakta Delphia Escape 1100s
LOA
 10,8 m
Skrovlängd
 9,95 m
Bredd 3,45 m

Djupgående 0,85 m
Totalvikt 5500 kg
Ballast 800 kg
Motor 300-400 hk
Bränsletank 300 l
Vattentank 150 l
Septitank 80 l
CE-kategori B för 8 personer
Design Andrzej Skrzat
Info: www.delphiayachts.se

Globala miljöförändringars påverkan på livsnödvändigt fiske och vattenbruk ställer ökade krav på kunskaper om havets påverkan på människor och människors påverkan på havet. Det är temat för en internationell konferens vid Göteborgs universitet i början av oktober som samlar marina forskare, museiutbildare och lärare.

Havet spelar en nyckelroll i svensk kultur. Gårdagens hummerfiskepremiär är bara ett av många exempel på det. Den nära relationen mellan människan och havet växer med den ökande befolkningen. Som exempel beräknas fisket och vattenbruket stå för 15 procent av det animaliska proteinet för 4,3 miljarder människor. I en tid av globala miljöförändringar är det därför viktigt att säkerställa ett sunt hav för kommande generationer.

– Vi måste främja och stärka den marina allmänbildningen för att bana väg mot ett samhälle där medborgare i alla åldrar förstår havets påverkan på dem och deras eget inflytande på havet. Det är därför vi skapade EMSEA, European Marine Science Educators Association, som arrangerar konferensen, säger Géraldine Fauville, marinbiolog och doktorand vid Göteborgs universitet och en av grundarna av EMSEA.

Den 1-3 oktober står Göteborgs universitet värd för den andra EMSEA-konferensen. Arrangörer är institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande och institutionen för biologi och miljövetenskap. Konferensen samlar mer än 120 marina forskare, lärare, museiutbildare, projektledare och studenter från 22 länder som ska dela med sig av sina metoder inom marin utbildning.

Bland annat presenteras aktuell forskning, exempelvis en undersökning av potentialen i Facebook för att kommunicera vetenskaplig information. Dessutom redovisas flera framgångsrika samarbeten mellan forskare samt erfarenheter hos gymnasielärare från användningen av ett virtuellt laboratorium som utvecklats vid Göteborgs universitet.

En av konferensens höjdpunkter är ett föredrag av Lisa Emelia Svensson, Sveriges havs- och vattenmiljöambassadör, onsdag den 1 oktober kl. 9.30.

Deltagarna kommer också ges en smak av Sverige genom besök på Universeum, Sjöfartsmuseet, Öckerös seglande gymnasieskola samt en av Göteborgs universitets marina stationer – Sven Lovéncentret för marina vetenskaper i Kristineberg.

Trygg-Hansas kampanj Livbojsjakten slog återigen rekord med över 70 000 incheckade livbojar jämfört med 50 000 under sommaren 2013. Nytt för i år har varit möjligheten att namnge platser där det borde finnas en livboj, totalt har 807 platser anmälts. Nu startar arbetet med att kontakta de ansvariga för de drygt 2 000 trasiga livbojar som användarna hittat samt att utvärdera om livbojar ska hängas upp på de platser där det saknas livbojar enligt svenska folket.

Hittills i år har 110 personer drunknat i Sverige enligt Svenska Livräddningssällskapets statistik. För att öka säkerheten vid vatten har Trygg-Hansa i över 50 år delat ut livbojar. De senaste fyra åren har även svenska folket involverats i Trygg-Hansas vattensäkerhetsarbete. Via kampanjen Livbojsjakten kan den svenska allmänheten checka in livbojar, anmäla trasiga livbojar och nytt för i år ges även möjligheten att anmäla platser där det inte finns en livboj i dag men där man tycker att det behövs en.

– Vi vet att våra livbojar räddar flera liv per år och med aktiviteten Livbojsjakten hoppas Trygg-Hansa bidra till att så många livbojar som möjligt är hela och kan användas om olyckan är framme. Under hösten kommer vi att byta ut de trasiga livbojarna och se över de platser där svenska folket tycker att det bör finnas livbojar, säger Beata Enmark, ansvarig för Livbojsjakten på Trygg-Hansa.

Mellan den 23 juni – 31 augusti har nästan 4 000 personer deltagit i Livbojsjakten som resulterat i drygt 73 000 incheckningar. Dessutom har 807 platser definierats som platser där det borde finnas en livboj och 2 000 livbojar har anmälts trasiga. För varje livboj finns det en livbojsansvarig som ska se till att den är i gott skick. Detta är ofta personer med anknytning till bojens plats som exempelvis hamnkaptener eller tjänstemän på kommunerna som ansvarar för vattensäkerhet. Livbojsansvariga för platser där det anmälts trasiga bojar kommer att bli kontaktade under hösten och de 2 000 livbojarna som rapporterats in som trasiga kommer därmed att bytas ut. Trygg-Hansa kommer även att kontakta livbojsansvariga på de platser där det uppges saknas livbojar så att det kan utvärderas om fler livbojar ska sättas upp i området.

Donation för att öka simkunnigheten
Förutom att byta ut trasiga bojar skänker Trygg Hansa en krona per incheckad livboj, både hela och trasiga, till Svenska Livräddningssällskapet. Det innebär att SLS kan se fram emot drygt 70 000 kr för att lära fler människor i Sverige att simma.

Fakta Livbojsjakten
Utmaningen Livbojsjakten är inne på sitt fjärde år. Första året registrerades ca 10 000 bojar, andra året dalade intresset något till cirka 7 000 bojar, för att stiga till 50 000 under 2013 och 73 600 under 2014. Appen är utvecklad av Fivestarday. Med appen fotar och registrerar användaren livbojar och belönas för sitt engagemang med digitala värdekuponger som kan lösas in mot glass, godis eller annat gott.

Den finska båttillverkaren Bella Boats, som även äger Flipper och Aquador, satsar på en ny 6 m lång dagtursbåt. Nya Bella 600 R är designad för sju personer och har riktigt vassa linjer.

Linjerna känns direkt igen från den större Bella 700 Patrol, som lanserades för snart två år sedan. En praktisk kabinbåt med modern design av norrmannen Espen Thorup.

Bella 600 R är, enligt norska Båtmagasinet.no, beräknad att nå marknaden till nästa säsong. Därmed kan vi förmodligen se den på vinterns båtmässor i Skandinavien.

Med en 150 hk Mercury utombordsmotor anger Båtmagasinet att Bella 600 R ska nå 42 knop. Med en mindre motor på 115 hk blir toppfarten 36 knop.

Info: http://www.batmagasinet.no/artikkel/ny-frekk-dagsturb%C3%A5t-fra-finland

Nu släpper på Biltema vår nya katalog för höst och vinter. Katalogen innehåller 628 sidor och är som alltid fylld med över 18 000 artiklar. Biltema finns idag representerat med 120 varuhus runt om i Norden och öppnar under november det 40:e varuhuset i Sverige.

Biltema har i 50 år utmanat marknaden och pressat priser på reservdelar, tillbehör och verktyg. Mycket har hänt sedan den första katalogen skickades ut och samhället har förändrats, men inte Biltemas grundvision – att genom bra produkter till rätt pris skapa en rikare fritid för våra kunder.

Katalogen är full av nyheter inom allt från bilreservdelar, snöskotertillbehör, verktyg till pulsmätare och jakttillbehör. Så oavsett om du letar efter en brandsläckare till husvagnen, en stegfender till båten eller om du behöver ABS-ring till din Volvo så hittar du vad du behöver i Biltemakatalogen!

Våra drygt 18 000 artiklar är uppdelade i åtta olika kategorier: Bil-MC, Båt, Fritid, Hem, Kontor-Teknik, Bygg, Bilvård och Verktyg.

Katalogen som trycks i drygt sju miljoner exemplar släpps på svenska, danska, norska och finska. Den distribueras till hushållen med posten men kommer också finns för avhämtning i alla våra varuhus i hela Norden.

I morse klockan 7 gick startskottet för årets hummerpremiär. Det svenska hummerfisket lockar alltfler turister till Bohuslän, såväl svenska som utländska besökare som vill vara med och fiska havets guld. I samband med hummerpremiären drar Västsvenska Turistrådet igång en kampanj för att locka ännu fler besökare, bland annat genom en tävling där man uppmanas att ta en ”shellfie”.

Längs hela Bohusläns kust gick fiskare i morse ut med sina båtar och lade i hummertinor i havet. Imorgon bitti vittjas de och klockan 6.30 auktioneras årets första humrar ut på Göteborgs fiskauktion. Rekordpriset för ett kilo hummer sattes 2012 och då betalade en fiskhandlare 102 000 kr, i fjol låg det på 28 000 kr. Hummersäsongen löper från första måndagen efter den 20 september fram till sista april. Men det är inte bara yrkesfiskare som är på jakt efter havets guld.

– Vi märker ett allt större intresse för våra upplevelseresor. Numer vill man inte bara äta och njuta av hummer, allt fler vill också delta i själva fisket, säger Ann-Charlotte Carlsson, chef marknad och kommunikation vid Västsvenska Turistrådet.

Stor internationell uppmärksamhet
Det är de saltstänkta klipporna, skärgården, de pittoreska fiskelägena och de fantastiska skaldjuren som lockar alltfler turister till Bohuslän. Genom att erbjuda olika paketresor där turisterna får vara aktiva, fiska skaldjur tillsammans med lokala fiskare, äta gott och bo på charmiga hotell har Bohuslän ökat sin turism, både av svenska och utländska resenärer.

– I Bohuslän kan du fiska alltifrån ostron, hummer och havskräftor till räkor och musslor. Där är vi unika i Sverige, säger Ann-Charlotte Carlsson.

Bohuslän har fått stor uppmärksamhet de senaste åren i internationell media. Bland annat har Bohuslän blivit utsett till världens sjunde vackraste vildmarksområde av CNN. Landskapet har också blivit omskrivet i Times, Lonely Planet Traveller magazine och National Geographic traveller.

Shellfie #saltalivet
För att ytterligare öka intresset för Bohuslän och uppmärksamma hummerpremiären drar Västsvenska Turistrådet igång en kampanj som bland annat innehåller en selfie-tävling på Facebook och Instagram, en ”shellfie” helt enkelt. Under #saltalivet lägger man upp en bild på sig själv och sitt favoritskaldjur.

– Det är ett kul sätt att sätta fokus på våra skaldjur och vårt vackra landskap, säger Ann-Charlotte Carlsson.

Tävlingen pågår mellan den 26 september till den 31 oktober. Förstapris är en ”Skaldjurssafari med storstadspuls”, det vill säga en weekend för två med övernattning i både Fjällbacka och Göteborg.

Hummerfakta:
Svenska humrar finns utmed kusterna i Skagerak, Kattegatt och norra Öresund. Hummern kan ofta upplevas som svart men har flera färgpigment, främst rött och blått. Vid kokning blir den röd. En svensk hummer skiljer sig från en amerikansk bland annat genom att den har tydligare färger och större klor. För att fångas måste hummern ha en ryggsköld på minst 8 centimeter. Sedan 2011 är det inte längre tillåtet för privatfiskare att sälja hummer.