nyhetstest

Alicante bjöd på ljumma, lätta vindar när Team SCA och de sex andra båtarna på lördagen gav sig iväg på den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-2015.

Nu väntar 23-25 dygn till havs och 6 500 sjömil (cirka 12 000 km) innan båtarna når etappmålet i Kapstaden.

– Äntligen ska vi iväg. Vi har förberett oss i drygt 18 månader och längtat efter den här dagen. Det känns fantastiskt, sade Sam Davies, skeppare på Team SCA strax innan de, som sista båt, lämnade kajen i Alicante.

Nederländska Brunel med den rutinerade skepparen Bouwe Bekking, som gör sitt sjunde Volvo Ocean Race, tog starten och rundade första märket före tjejerna på Team SCA. Två gånger seglade båtarna fram och tillbaka i Alicantebukten innan de gav sig iväg söderut på Medelhavet, ner mot Gibraltar.

De sista dagarna innan starten har besättningen på Team SCA ägnat åt att umgås med familj och vänner – och att äta. Nu väntar en diet på frystorkad mat för de elva i besättningen. Och de vet att de har en del tuffa förhållanden framför sig, inte minst när den närmar sig Kapstaden, men innan dess ska de bland annat ta sig igenom ”Doldrums”, stiltjebältet vid ekvatorn.

Ibland kan även Medlehavet bjuda på tuffa höstvindar när luften är kall och vattnet varmt. Men vid lördagens start var det allt annat än tuffa vindar. Kusten utanför Alicante bjöd på lätta vindar runt 3-5 m/s. Enligt prognosen väntar vindar runt 10 m/s och kraftigt regn på de sju båtarna framåt natten.

Från Kapstaden går banan till Abu Dhabi – Sanya, Kina – Auckland, Nya Zeeland – Itajai, Brasilien – Newport, USA – Lissabon, Portugal – Lorient, Frankrike – Haag, Nederländerna, till slutmålet i Göteborg dit båtarna kommer runt 21 juni 2015.

Klockan 14.00 gick starten för den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race. De sju båtarna i startfältet lämnade Alicante med Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing i täten.

Medan de sju Volvo Ocean 65:orna kastade loss hyllades seglarna av tusentals åskådare i Alicantes hamn. För Martin Strömberg ombord på den kinesiska båten Dongfeng Race Team var det en efterlängtad stund.


– Det har varit en lång uppladdning och det är skönt att äntligen komma igång. Det bästa som finns är att sticka iväg och lämna det sista rundningsmärket bakom sig.

Efter startskottet seglade båtarna två varv runt en bana nära hamnen. Team Brunel var snabbast och passerade det sista rundningsmärket i ledning tätt följda av Abu Dhabi Ocean Racing medan Dongfeng Race Team rundade som femma. Efter en stark start lämnade svenska Team SCA Alicante som sista båt.

Här ser du var båtarna befinner sig (uppdatering var tredje timma).

Enligt väderleksrapporten kommer det att blåsa 4-6 m/s från öst de närmaste timmarna. Under natten väntas regn och vindar på 10 m/s längs den spanska östkusten. Båtarna kommer att kunna segla rakt mot udden Cabo de Gata där vinden med all sannolikhet skiftar till väst vilket innebär att de får kryssa till Gibraltar sund.

Från Alicante till Gibraltar är det cirka 300 sjömil och de beräknas nå det mytomspunna sundet på måndag. Där kan det råda tuffare förhållanden med upp till 15 m/s och sedan väntar Atlanten. Den första etappen är 6 487 sjömil lång och båtarna beräknas nå Kapstaden 1-3 november.

Evenemanget kring starten har varit en stor succé med flera tusen besökare i Alicantes hamn den senaste veckan. Volvo Ocean Race 2014-15 avslutas nästa sommar med målgång i Göteborg runt den 21 juni och ett sista In-Port Race den 27 juni.

Startfältet
Team SCA (Sverige)
Sam Davies, Liz Wardley, Libby Greenhalgh, Carolijn Brouwer, Justin Mettraux, Sara Hastreiter, Stacey Jackson, Sophie Ciszek, Abby Ehler, Sally Barkow, Annie Lush, Corinna Halloran (OBR)
Dongfeng Race Team (Kina)
Charles Caudrelier, Pascal Bidégorry, Martin Strömberg, Eric Peron, Thomas Rouxel, Kevin Escoffier, Jin Hao Chen (Horace), Jiru Yang (Wolf), Yann Riou (OBR)
Team Alvimedica (Turkiet/USA)
Charlie Enright, Mark Towill, Will Oxley, Alberto Bolzan, Sebastien Marsset, Ryan Houston, Nick Dana, Dave Swete, Amory Ross (OBR)
Team Brunel (Nederländerna)
Bouwe Bekking, Gerd-Jan Poortman, Jens Dolmer, Andrew Cape, Pablo Arrarte, Laurent Pagès, Louis Balcaen, Rokas Milevicius, Stefan Coppers (OBR)
Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten)
Ian Walker, Roberto Bermudez de Castro, Phil Harmer, Justin Slattery, Adil Khalid, Luke Parkinson, Daryl Wislang, Simon Fisher, Matt Knighton (OBR)
MAPFRE (Spanien)
Iker Martínez, Xabi Fernández, Michel Desjoyeaux, Nico Lunven, André Fonseca, Antonio Cuervas-Mons, Carlos Hernández, Anthony Marchand, Francisco Vignale (OBR)
Team Vestas Wind (Danmark) Chris Nicholson, Tony Rae, Rob Salthouse, Wouter Verbraak, Maciel Cicchetti, Peter Wibroe, Nicolai Sehested, Tom Johnson, Brian Carlin (OBR)

Sportfiskarnas storfiskregister är en unik källa till kunskap om fångster av stora fiskar. Sedan 1971 har det fyllts på med nya fiskar av alla tänkbara arter fångade i svenska vatten från norr till söder. I veckan passerades en historisk gräns då fisk nummer 30 000 blev godkänd.

– En mört på 890 gram, fångad av Fredrik Bjernehed i Dalälven, blev den 30 000:e fisken att godkännas, konstaterar Nicka Hellenberg, storfiskregistrerare hos Sportfiskarna.

Vilka arter som rapporteras och godkänns varierar med årstid, intresse för arten och hur bestånden går upp eller ner. Det är bland annat sådan kunskap som gör registret så intressant och användbart. Sportfiskare kan använda databasens innehåll till att lära sig mer och planera sitt eget fiske effektivare.

– Det är ett arkiv med otroliga möjligheter till information om svenskt fiske, säger Nicka Hellenberg.

För att godkännas ska fisken ha fångats med spö och krok i svenskt vatten. Den ska förstås också överstiga en fastlagd minimivikt för att få kallas storfisk.

De senaste registreringarna är öppna för alla att ta del av. Sportfiskarnas medlemmar kan söka i hela registret.

Besök storfiskregistret här; http://bit.ly/1hU8KNX och passa samtidigt på att läsa om de officiella svenska rekorden.

Inför starten av Volvo Ocean Race släpper SCAs professionella hygienvarumärke Tork den första filmen (av flera) som ett led i varumärkets aktivering av SCAs partnerskap i den världsomspännande segeltävlingen.

Filmerna är en del av den globala kampanjen ”Your partner under any working conditions” som kommer att tas ut på SCAs samtliga marknader och pågå under hela Volvo Ocean Race. I alla filmerna får vi följa det tuffa livet på en segelbåt sett inifrån ett vanligt kontor.

Teamet bakom filmerna är byrån CP+B och regissören Joakim Thörn.

– Arbetsförhållanden kan se väldigt olika ut beroende på vad du jobbar med. Så med glimten i ögat ville vi visa att vad som ter sig väldigt konstigt för vissa, kan vara en fullständigt naturlig del av arbetsdagen för någon annan. Och man hittar såklart Torks kunder i hela spektrat – från kontorsjobb, till offshore sail racing, berättar kreatörsteamet Dennis Rosenqvist och Per Rundgren på CP+B.

Filmerna blir de första Joakim Thörn regisserat som även är producerade i hans eget produktionsbolag.

– När jag pratade med kreatörerna på CP+B första gången kom vi direkt in på att göra det här i minimalistisk stil och att inte använda några digitala effekter. Det slutade med en del speciallösningar, t ex står kopiatorn på en specialbyggd räls. Det minimalistiska gör att detaljer i skådespeleriet kommer fram, säger Joakim Thörn.

Se filmerna här;

Water: https://vimeo.com/108124939

Waves: https://vimeo.com/108124938

Wind: https://vimeo.com/108124937

En film som marknadsför båtstaden Härnösand finns nu på internet. I filmen får tittaren följa en båtgäst under en tur i Härnösands skärgård.

– Med filmen vill vi locka ännu fler båtgäster att besöka oss, säger Henrik Olsson, projektledare för ”Härnösand – Norrlandskustens bästa gästhamnar”.

Båtturen går från Barsviken i söder till Högakustenbron i norr och tagningarna gjordes under några av de allra finaste dagarna i somras.

– Filmen ska spridas till olika båtklubbar och vi kommer även att visa den i andra sammanhang, säger Henrik Olsson.

Projektet ”Härnösand – Norrlandskustens bästa gästhamnar” avslutades nyligen och har bland annat inneburit en helt ny gästhamn vid Kanaludden, nya bryggor vid naturhamnarna på Vålön och i Barsviken samt en digital informationsskylt vid E4 söder om Härnösand. Budgeten för projektet var på drygt sex miljoner kronor.

Den nyproducerade filmen är drygt fem minuter lång och det finns även en kortare version på en minut. Båda filmerna är producerade av Alltid Marknadsbyrå i Härnösand.

Länkar till filmerna (det går också bra att söka på ”Härnösand gästhamnar”):

http://www.youtube.com/watch?v=6VQ11hTrvxE

http://www.youtube.com/watch?v=L_Cewe9GB7o

Mercury Marine har passerat en riktig milstolpe genom att producera sin 75 000:e Verado L6 utombordsmotor. Det är mindre än tio år sedan den här sexcylindriga motorfamiljen lanserades.

När Mercury Marine 2005 lanserade sin första Verado L6 var det i effektområdet 200–275 hk. Idag har motorerna uppdaterats ännu mer och omfattar upp till 300 hk.

– Verado är något unikt, en revolutionerande utombordsmotor som fortfarande ger en upplevelse i toppklass, säger Mercury Marines försäljningschef, Kevin Grodzki.

– Vår Verado L6 är den lättaste, snabbaste och mest kraftfulla utombordaren på marknaden i sin klass, hävdar han.

Mercury Marine firade jubileet i Orlando, Florida, i september. Milstolpen med 75 000 tillverkade motorer av den här sorten firades därmed under företagets 75:e år.

Verado-motorerna finns i många olika lösningar för allt från installationer med flera motorer till singelmontage för till exempel fiskare. De finns för joystick-manövrering och är tillgängliga i både svart och vitt utförande.

För den som vill ha maximal effekt i dessa fyrtaktsmotorer finns kompressorladdade versioner med Verados Digital Throttle and Shift (DTS) och elhydraulisk styrning.

Totalt har Mercury Marine tillverkat över 15 miljoner båtmotorer sedan starten 1939.

På lördagen 11 oktober går den länge efterlängtade starten av Volvo Ocean Race 2014–15. Båtarna ska segla totalt 39 000 Nm runt jorden, fördelat på nio delsträckor; Alicante-Cape Town-Abu Dhabi-Sanya-Auckland-Itajai-Newport RI-Lisbon-Lorient-Göteborg.

Sju Grand Prix team med seglare finns med på startlinjen. Där finns också tidigare Volvo Ocean Race-vinnare, OS-medaljörer och America’s Cup-seglare. Utmaningarna representerar Kina, Abu Dhabi, USA, Danmark, Sverige, Spanien och Nederländerna.

Volvo Ocean Race är världens tuffaste ocean race. Det är ett gigantiskt Grand Prix för världens bästa seglare, som kappseglar dag och natt 39 000 Nm runt jorden i nio delsträckor.

Den 12:e upplagan av tävlingen startar från Alicante lördagen 11 oktober. Sju team, 66 seglare och 18 nationaliteter ger sig då av i likadana Volvo Ocean 65 racingmaskiner. Den första delsträckan bär av ut över Nordatlanten, söderöver mot ekvatorn och till Sydatlanten för att slutligen nå målet i Kapstaden 6 500 Nm senare. Den beräknade tiden är över tre veckor.

Massor av seglingsintresserade kommer att följa starten på plats. Dessutom sänds det i TV och på webben över hela världen.

Ett av de bästa sätten att följa Volvo Ocean Race är via seglingens egen app, som finns för Apple och Android.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/home.html

Detaljer om starten
Start: Saturday 11th, 1400CET, Alicante
Leg 1 – Alicante-Cape Town: 6 487miles
Leg Duration: 23 days approx
THE TEAMS
Team Alvimedica [USA/TUR]: skipper Charlie Enright [USA], crew from United States of America, Australia, France, Italia, New Zealand.
Team SCA [SWE]: person in charge Samantha Davies [UK], 100% female crew from the United Kingdom, United States of America, Australia and The Netherlands.
Dongfeng Race team [CHN]: skipper Charles Caudrelier [FRA], crew from China, France and Sweden.
Abu Dhabi Ocean Racing [UAE]: skipper Ian Walker [UK], crew from New Zealand, Ireland, UAE, Australia, Spain.
Team Vestas Wind [DEN]: skipper Chris Nicholson [AUS], crew from Australia, New Zealand, Denmark, Argentina, the Netherlands.
Team Brunel [NED]: skipper Bouwe Bekking [NED], crew from the Netherlands, Lithuania, France, Belgium, Spain, Australia, Denmark.
MAPFRE [ESP]: skipper Iker Martinez [ESP], crew from Spain, France, Brazil, the United Kingdom.

Som en naturlig utveckling av “Seglare minns”, erbjuds nu ett unikt tillfälle att lyssna på och ställa frågor till tre herrar som var med och formade och utvecklade segelmakeriet i Sverige från slutet av 50-talet fram till nutid.

Evenemanget kallar vi “Segelmakare minns”.
I panelen:
Bengt Jörnstedt: Havskappseglare, författare, tidningsredaktör, segelmakare. Drev Horizon Sails på 70 och 80-talet.
Hasse Nilsson. Segelmakare på Saltissegel, fortfarande aktiv – började sin bana hos Ratsey & Lapthorn New York i slutet på 50-talet.
Staffan Carlens: Seglare, segelmakare, besiktningsman. Var med och startade Gransegel tidigt 60-tal.
Moderator: Nisse Virving, aktiv kappseglare sedan tidigt 60-tal.
Tidpunkt: Onsdag 26/11-2014, samling 18,00.
Plats: Gransegels segelmakeri, Ryssviksvägen 2, Nacka.
Anmälan (Begränsat antal platser): kent@gransegel.se.
Övrigt: Fritt inträde (Föranmälan krävs), vi serverar korv med bröd, kaffe och öl/vatten till självkostnadspriser.

De kommande två upplagorna av Volvo Ocean Race kommer att seglas i den helt nya entypsbåten Volvo Ocean 65.

I juni 2012 presenterade Volvo Ocean Race att tävlingen skulle gå över till en entypsbåt kallad Volvo Ocean 65. I de kommande två upplagorna av tävlingen kommer lagen segla identiska båtar och utgången i tävlingen kommer därför mer än någonsin handla om lagens taktik, strategi och skicklighet som seglare.

Med sina 65 är de nya båtarna något kortare än sin föregångare VO70, men de är pålitligare, mer robusta, billigare och samtidigt en högpresterande kappseglingsmaskin. Volvo Ocean 65 har en rad innovationer som gör att den är snabb genom vattnet, ser cool ut och den är byggd för att klara de tuffaste väderförhållandena på planeten. Klicka här för att se ett urval av de nya funktionerna.

Övergången till en entypsklass är ett stort steg för tävlingen. Det kommer att sätta mer fokus på seglingen ute på havet samtidigt som båtarna är något mindre fysiskt krävande för lagen att segla

Storleken på besättningarna har reducerats från elva (tio plus en Onboard Reporter) till åtta plus en multimedia reporter ombord på båten. Lag med enbart kvinnor tillåts vara tre personer fler ombord (elva plus en Onboard Reporter) vilket gör att de på alla sätt kan konkurrera med sina manliga konkurrenter.

Volvo Ocean 65:an är designad Farr Yacht Design i USA och ett konsortium besående av fyra båtvarv har varit delaktiga i produktionen av båtarna: Persico (Italien), Multiplast (Frankrike), Decision (Schweiz) och Green Marine (GBR).

Båtarna köptes färdiga att segla av Green Marine och hittills har sju identiska båtar byggts. Den hittills högst uppmätta hastigheten som de seglat i är 40 knop.

Byggorning Team Premiärseglats
1 Dongfeng Race Team 04/02/2014
2 Team SCA 09/2013
3 Team Brunel 17/02/2014
4 Team Alvimedica 09/04/2014
5 Abu Dhabi Ocean Racing 06/03/2014
6 Team Vestas Wind 29/08/2014
7 Spanish Team 01/07/2014

Basic technical specifications
Hull Length (ISO 8666) 20.37 m (66 ft)
Length waterline (design) 20.00 m (65 ft)
Length overall (inc. bowsprit) 22.14 m (72ft)
Hull Beam overall (ISO 8666) 5.60 m (18.4 ft)
Max Draft (Keel on CL) 4.78 m (15.8 ft)
Boat Weight (empty) 12,500 kg (27,557 lb)
Keel arrangement Canting keel to +/- 40 degrees with 5 degrees of incline axis
Rig Height 30.30 m (99.4 ft)
Mainsail Area 163 m2
Working Jib Area 133 m2

Budget
Med en kostnad på 4.5 millioner € är Volvo Ocean 65:an uppskattningsvis 30 procent billigare än sin föregångare och med lägre driftkostnader, om båten används i två upplagor av tävlingen och kostnaden delas upp över tid.
I tidigare omgångar av tävlingen kostade en lagkampanj över 25 milioner Euro. Tack vare förändringar som tävlingsorganisationen gjort har den kostnaden sjunkit till mellan 12 och 14 milioner Euro för en upplaga och 11,5 milioner Euro för två upplagor. Ett exempel på förändring är att service och underhåll för de nya båtarna sköts centralt av Volvo Ocean Race för samtliga lag.
Segel

Segelstället är tillverkat av North Sails, världens ledande segeltillverkare, på deras segelloft i Nevada, USA och färdiggjorda för leverans i Vannes, Frankrike. North Sails arbetar med en mycket avancerad 3Di-teknologi, där 3D-gjutning ger seglen sin unika form.
I Volvo Ocean Race 2014-15 kommer samtliga lag att segla runt jorden med bara 12 segel – en betydligt mindre garderob än tidigare vilket också dragit ner kostnaderna. Ombord när man seglar får man bara ha åtta segel. Klicka här för en fullständig förteckning över segel.

The Boatyard – delad båtservice
Det nya entypskonceptet sträcker sig längre än båtarna i sig eftersom landservice för samtliga lag nu sköts centralt av tävlingen. Att göra detta till en och samma serviceenhet för samtliga lag drar både ner kostnaderna för lagen i sig samtidigt som man säkerställer båtarna är i gott skick och håller samma höga prestanda ute på havet.
Hela tävlingsflottan kommer att få hjälp av vad som kallas The Boatyard, ett centrum och reservdelslager som kan assistera vid eventuella skador. Detta kommer att ge lagen snabb och billigt kunna tillgodose lagens behov av nya båtdelar och i slutet av tävlingen kommer de bara ha betalat för det material de använt. I tidigare upplagor, precis som i många andra storbåtstävlingar, har lag haft containrar fulla med oanvända reservdelar vilket inneburit att stora resurser slösats bort på material som aldrig använts.

Detta är första gången som lagen i Volvo Ocean Race kommer att dela på ett reservdelslager och den personal som kommer att underhålla båtarna under tävlingens gång och tjänster från tävlingens leverantörer.

Det nya konceptet gör det också möjligt för samtliga leverantörer att planera tävlingen på helt nytt sätt eftersom de vet hur många båtar de ska jobba med, under vilka hamnstop deras service behövs. Detta gör att de har större koll på sin arbetsgång och planering.

Foto: Ian Roman/Abu Dhabi Ocean Racing.

Klockan 14.00 den 11 oktober går startskottet för den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. För de 66 seglare som snart lämnar Alicante byggs förväntningarna upp för varje minut. Framför sig har de ett 39 000 sjömil långt äventyr.

Evenemanget runt starten i Alicante har varit en stor framgång med tiotusentals besökare varje dag under drygt en vecka. Men för många seglare börjar det nu klia i fingrarna efter månader av förberedelser. Allra mest förväntansfulla är kanske de två unga kinesiska seglarna Jiru Yang “Wolf” och Jin Hao Chen “Horace” som kommer starta sitt Volvo Ocean Race ombord på Dongfeng Race Team.
– Vi har tränat länge och det känns fantastiskt att den första etappen snart startar. För mig blir det en väldigt stor och viktig dag och jag hoppas också att det kan vara ett steg framåt för seglingssporten i Kina, säger 24 år gamla ”Wolf”.

Lagkamraten Martin Strömberg berättar att de kinesiska seglarnas energi smittar av sig.
– De är väldigt förväntansfulla och det ger även mig en boost. Det är coolt att se hur mycket de ser fram emot att ge sig ut på havet, säger Martin som nu startar sitt tredje Volvo Ocean Race.
– Det känns nästan för lugnt jämfört med tidigare men jag antar att det är rutinen som spelar in. Vi har varit här i Alicante i en månad och det har varit fint men det är nu det riktiga livet börjar. Jag tror det blir en rejäl väckarklocka för oss så fort vi kommer ut på havet.
Samtliga skeppare närvarade vid en presskonferens i Alicante under förmidagen. Sam Davies från Team SCA berättade om sina förväntningar på etappen till Kapstaden.
– Det är en tuff segling och en av de längsta delsträckorna i tävlingen. Först ska vi ut ur Medelhavet och sedan väntar flera svåra beslut. Vi ser fram emot att komma ner till hårda vindar i ”roaring forties” och sikta mot Kapstaden, säger Davies som leder den första kvinnliga besättningen i tävlingen på över tio år.
– Ute på havet är vi precis som de andra lagen. Vi har tre fler seglare ombord för att kompensera muskelstyrkan men framförallt tre extra hjärnor vilket kan vara till vår fördel.
Den senaste upplagan av Volvo Ocean Race startade med gaspedalen i botten då tävlingsflottan gav sig ut i en tuff medelhavsstorm. För Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker kanske det nu väcks dåliga minnen från när hans lag då fick ett masthaveri under det första dygnet.
– Man vet aldrig var de största utmaningarna ligger inom havskappsegling och den här etappen kommer innehålla det mesta, säger Walker.
Den dubbla OS-medaljören kommer inte nöja sig med något annat än seger efter två misslyckade kampanjer i tävlingen.
– Volvo Ocean Race är och har varit ett stort kapitel i mitt liv de senaste åren. Tävlingen är speciell för man delar framgångar och motgångar med sitt lag och att vinna skulle betyda mycket för oss alla.
Lagen som deltar har haft olika lång tid för träning och förberedelser. Team SCA har tränat i nästan två år medan Team Vestas Wind gav sig in i tävlingen så sent som för två månader sedan. Men alla har samma exakt samma redskap med den nya båten Volvo Ocean 65. Nu handlar allt om att fortsätta utvecklas som lag och att lära sig så mycket som möjligt om hur man seglar båten så snabbt som möjligt.

Etapp 1 Alicante – Kapstaden
Start: Lördag 11 oktober klockan 1400 (CET)

Etappens längd: 6 487 sjömil 

Beräknad målgång: 1-3 november (etappen tar cirka 23 dagar)
Allt börjar med en oförutsägbar segling i medelhavet där väderleksrapporterna nu säger att lätta vindar väntar de första dagarna. Annars är stormar inte är ovanliga i området under höstsäsongen. På väg mot Gibraltar är det ofta starka strömmar och mycket vind – ett taktiskt spel om vem som kommer först ut i Atlanten.
Efter Gibraltar måste lagen besluta sig för att sätta kurs västerut eller söderut mot ön Fernando de Noronha, en waypoint som måste rundas. Att nå passadvindarna i väster kan vara en fördel och därefter väntar doldrums, ett stort stiltjebälte vid ekvatorn. Efter att ha rundat Fernando de Noronha med ön på babords sida (väster om ön) handlar det om att välja den bästa vägen till Kapstaden. Att gå söderut i jakt på mer vind är ofta bäst men det kan finnas tillfällen att chansa på att styra rakt mot målet.
De sista 500 sjömilen är ofta blåsiga eftersom Kapstaden ligger så nära Södra Oceanen. Staden är ett klassiskt etappmål i Volvo Ocean Race men den första etappen kan bjuda på flera överraskningar.

Vänerns stränder håller på att växa igen och flera hotade arter riskerar därmed att förlora viktiga lek- och uppväxtområden. Det visar den årliga HaV-rapporten “Sötvatten – om miljötillståndet i Sveriges sjöar, vattendrag och grundvatten”.

– Tack vare miljöövervakningen kan vi upptäcka och följa den här sortens miljöhot och kunna se var det behöver sättas in åtgärder, säger Åsa M Andersson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Rapporten presenteras i samband med miljöövervakningsdagarna i Visby 8 – 9 oktober där temat är ”Samverkan för en bättre miljö – en möjlighet att möta framtidens krav på miljöövervakning med begränsade resurser”.

Sverige har i snart 50 år regelbundet tagit prover av tillståndet i våra sötvatten och ansvaret för denna miljöövervakning delas av Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten.

– Tack vare att vi i Sverige har gjort regelbundna mätningar av tillståndet i miljön så kan vi också se sötvatten påverkas av klimatförändringar, exempelvis hur detta kan påverka vattnets brunhet och därmed dricksvattenförsörjningen, säger Åsa M Andersson, utredare på enheten för miljöövervakning på HaV och den som sammanställt rapporten.

En av de frågor som lyfts fram är tillståndet i den unika insjön Vänern med sina kala klippor och många sandstränder. Med sina 22 000 öar, holmar och skär är det norra Europas största sötvattensskärgård. Här finns mer än 270 hotade och sällsynta arter, bland annat fisken asp, fiskgjuse, fisktärna, storlom och grönskära. De grunda vikarna är viktiga reproduktions- och uppväxtområden även för flera av våra kommersiella fiskarter..

– Igenväxningen av stränder och skär har pågått i flera år och den fortsätter. Det beror bland annat på övergödning, att djur inte längre betar på stränderna, lägre vattenstånd och brist på is vintertid, säger Åsa M Andersson.

– Vi ser bland annat att små och medelhöga träd samt ris och buskar ökar och att den öppna strandzonen minskar. Här behövs flera olika åtgärder om vi ska förhindra att Vänerns stränder växer igen.

Andra frågor som lyfts fram i rapporten är skyddet av vårt dricksvatten, fler främmande arter i våra sötvatten och om växter och djur påverkas av kemiska bekämpningsmedel i våra vatten.

– En positiv sak som miljöövervakningen visar är att svavelnedfallet minskat med över 90 procent sedan 80-talert. Tack vare detta minskar försurningen i sjöar och vattendrag, säger Åsa M Andersson.

Rapporten ges ut av Havs- och vattenmyndigheten och finns att ladda ner på vår hemsida. Det går också att beställa en tryckt version.

Info: http://www.lansstyrelsen.se/gotland/Sv/miljo-och-klimat/miljomal/Pages/miljomalsdagarna.aspx

Källa och foto: HaV.

På lördag startar Martin Strömberg sitt tredje Volvo Ocean Race. Han är den enda svenska seglaren som deltar i tävlingen och han gör det med det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Förutom Martin består besättningen av franska och kinesiska seglare och som vaktkapten är en av hans uppgifter att få kommunikationen att fungera i ombord. Eftersom de kinesiska seglarna precis börjat segla på öppet hav ska han också coacha dem till att bli fullfjädrade havskappseglare.

Vi är i Dongfeng Race Teams bas i hamnen i Alicante. Ett tält som står uppradat mellan Team SCA:s och Abu Dhabi Ocean Racings respektive högkvarter. Här finns skrivbord, segel, sjöställ och verktyg och med två dagar kvar kvar till starten råder det en febril aktivitet.

Martin Strömberg sitter på en pall i en container och lagar en segelsymaskin – ett bra tillfälle för att låta honom dela med sig av sina tankar inför de kommande nio månaderna. Första frågan är kanske lika dum som självklar: varför gör du det här igen?
Den frågan skulle man kunna ställa om vilket äventyr som helst och varje upplaga av tävlingen är unik. Dessutom är det inte bara ett äventyr utan också den bästa och största tävlingen man kan göra i sporten jag håller på med. Det är inte så konstigt, tvärtom så tycker jag att det är ganska självklart att delta i tävlingen om man får chansen.
Och visst, jag har vunnit tävlingen en gång men även en fotbollsspelare som vunnit VM vill göra få chansen att göra det igen.
För mig är det självklart att försöka vara med. Men det är klart att det tufft och att det finns delar av tävlingen som gör att man funderar på om det verkligen är värt det. Man är trött, blöt och äter dålig mat men samtidigt måste allting fungera med inom laget och det är en stor del av ekvationen. Det finns faktorer i Volvo Ocean Race som är fasta och andra som ändrar sig. Till exempel laget man är med i och vilka uppgifter man har ombord.

Du anslöt till Dongfeng Race Team för sex månader sedan. Vad har varit den största utmaningen för laget hittills?
Kommunikationen. När vi började kunde flera av kineserna inte prata engelska medan fransmännen använde franska istället för engelska. Det har varit en stor del i pusslet med att få ihop teamet. Vi har också stora kulturskillnader mellan kineser, fransmän och svenskar att ta hänsyn till. Men det är intressant och vi lär oss om varandra hela tiden.

Vad har överraskat dig mest hittills?
Hur vi har lyckats utnyttja kommunikationssvårigheterna till vår fördel. Vi har arbetet med det väldigt effektivt och kanske till och med tjänat på det. Vi har varit väldigt tydliga med att måla upp varje manöver. Om man kommer in i ett lag där man antar att alla vet vad en ”jibe set” är så snackar man inte om hur manövern görs bäst. Eftersom många var nybörjare i vårt lag har vi behövt förklara exakt vad alla ska göra. Det har gjort att alla nu har samma bild i huvudet och det tror jag är en stor fördel.
Annars är jag mest förvånad över hur lugn jag känner mig inför att sticka iväg. Tidigare har det alltid varit en massa saker som måste bockas av och fixas. Nu börjar det verkligen drar ihop sig men allting är väl förberett. Personligen har jag aldrig varit mer redo.”

Vad har varit roligast med de senaste sex månaderna?
Det roligaste har varit att se hur långt de kinesiska seglarna kommit och lärt sig. De visar upp en otrolig entusiasm över att få vara med och det ger oss andra väldigt mycket energi.
De har ju visats starka känslor i laget under veckan från de kinesiska seglarna. Vad kan du berätta om dina kinesiska lagkamrater Wolf, Horace, Leo, Kit, Black och Kong?
Det är klart att det är en stor grej för dem. Det är en sjukt fräck tävling som de fått chansen att vara med i. Samtidigt är det en stor grupp med kinesiska seglare i laget och vi kommer att börja med att segla med två stycken ombord. Alla kommer inte få chansen att segla samtidigt och vissa kanske inte får segla alls under racet. Det är känslosamt för de har en stark lagkänsla och det är ett speciellt brödraskap mellan kineserna.

Känner du att alla vet vad de ger sig in i?
Jag tror inte man någonsin vet det. Men skämt åsido har vi haft ett par långa seglingar som varit tuffa så jag tror att alla vet vad som väntar. Men det är klart att den första etappen blir längre än något vi gjort tidigare.

Hur står ni er gentemot de andra lagen?
Vi känner oss säkra på det vi gör och har ett par småknep när det gäller saker som vi ser att de andra lagen har problem med. Vi har kommit långt och det tycker jag har visat sig på träningar och nästan också på In-Port Racet. Vi var besvikna efter seglingen i lördags vi kunde lika gärna ha vunnit om inte Team Vestas Wind kört bort oss när vi hade ledningen vid första rundningen. Vi har ändå gott självförtroende.

På vilket sätt är situationen annorlunda nu jämfört med för tre år sedan när du startade tävlingen med Groupama?
Jag har ju mycket mer rutin och kunskap. Men den stora skillnaden är att båtarna nu är exakt likadana. Förra funderade man mycket på om vi var snabba, om vi hade tagit rätt beslut med båten och hur vår båt var jämför med de andra. Det är klart att man varit tvungen att göra sin hemläxa även med den nya båten för att vet hur man seglar den. Nu har alla samma redskap vilket betyder att vi ska kunna vara minst lika snabba som våra konkurrenter. Vi skipper vara oroliga för att ha en långsam båt.

VO70:an var ett riktigt monster som verkligen låg på gränsen. Förra upplagan av Volvo Ocean Race handlade om att veta var den gränsen låg, både för en själv som seglare och för båten seglade på. Det var alltid en fråga om hur mycket vi kunde trycka på. För det finns helt klart en gräns där man inte bara kan köra 100 procent och måste ta hänsyn till vad som är okej för båten och besättningen.

Volvo Ocean 65:an är lite mindre men ni är nu åtta seglare jämfört med elva som tidigare. Betyder det att det kommer krävas mer av er som är ombord nu?
Jo det är möjligt att det blir så. När vi tränat har vi alltid seglat med tio seglare ombord och det kanske kommer ligga oss i fatet även om jag vet att de andra lagen gjort likadant. Men båten är som sagt mindre och dessutom lite enklare att segla än VO70:an så jag tror att balansen är den samma för vad som krävs av besättningen.

Berätta om tillfällen då du upplevt att ni legat på gränsen?
När jag seglade med Ericsson 3 och båten gick sönder (ett öppet hål i fören) utanför Taiwan är ett exempel på att gå över gränsen. I förra omgången med Groupama ledde vi på väg in i Södra Oceanen, men när vågorna började bygga upp och vinden ökade så slog vi ner på tempot. Det kändes kluvet när Camper seglade om oss från att inte ha synts till bakom horisonten till att vi inte längre såg dem framför oss. Men att Franck Cammas (skeppare på Groupama) valde att sänka tempot var direkt avgörande för utgången. Bara ett par timmar senare kunde Camper bara gå i fyra knop efter att de seglat sönder båten. Just då kändes det som att vi hade hållit oss precis på rätt sida om den omtalade gränsen.

På lördag startar tävlingen, hur kommer den första etappen bli?
Det som är coolt med den första etappen är att den är som ett tvärsnitt av hela racet. Det som blir tuffast är att komma ut ur ut Gibraltar, kanske inte fysiskt men taktiskt och mentalt. Sedan kommer doldrums och där är det ingen vind men i slutet av etappen kan det däremot bli mycket vind. Vi kanske till och med åka ner i Södra Oceanen för att få mer vind.

Ett par frågor om livet ombord. Varför sover ni alltid med fötterna mot fören?
För att man kan köra in i något eller slå ner i en våg som gör att man knuffas framåt. Då kan man i allra värsta fall bryta nacken om man slår i huvudet.

Hur mycket får du sova?
Det går i perioder. I början av den här etappen kommer det inte bli mycket sömn alls och sedan kanske tre-fyra timmar i taget när det lugnar ner sig. När vi närmar oss målet lär vi inte heller kunna sova mycket.

Vem är roligast ombord?
Alla har sina stunder men Horace (Chen Jin Hao) kan vara ganska rolig. Pascal Bidégorry har många konstiga idéer när vi seglar och vi måste skratta åt hälften.

Vem är den största tävlingsmänniskan?
Horace för han har ingen mellanväxel. Det är antingen på eller av.

Vilken mat är bäst?
Alla är lika dåliga men vissa är svåra att trycka i sig. Det finns en blandning med kosko som knappt går att äta.

Vad tar du med dig ombord?
Kläder, sjöstället, och lite krämer för att inte huden ska gå sönder. Annars har jag bara en som underhållning men jag har inte köpt den än så jag vet inte vad jag ska fylla den med.

Hur många par underställ?
Tre.

Hur många kommer du använda?
Två eller tre. Jag sparar alltid ett par för att ha något att se fram emot.

Vad har du för kontakt med omvärlden?
Egentligen har vi inte någon kontakt och vi har ingen internetkontakt men ibland får jag göra intervjuer från båten. Jag hoppas kunna få hjälp med att få lite sportresultat och kunna svara på frågor som följare skickar på facebook eller mail.

Vilen är den tråkigaste uppgiften under ett dygn på havet?
Att svabba ur båten och det gör man när man gått av sin vakt så det finns både fördelar och nackdelar med att göra det.

Vilken är den roligaste delen under ett dygn?
Är det en bra dag är det underbart att få gå upp på däck och få segla, är det en jobbig dag är det väldigt skönt att få sova.

Vad saknar du mest från land?
Familjen och efter det god mat.

Om nio månader går tävlingen i mål i Göteborg. Måla upp en bild av hur det ser ut när ni passerar mållinjen.
Jag vill vara först. Annars är det bara att kopiera hur det såg ut förra gången båtarna gick i mål i Göteborg fast ännu fler båtar, ännu fler människor och ett ännu större kalas. Det kommer bli en dröm som går i uppfyllelse.

Sista helgen i september genomför Föreningen Västkustskutorna sin traditionella skutträff, man träffar sina kollegor på övriga skutor, byter besättningsmän och får möjlighet träffa likasinnade, testa sina krafter mot varandra i lördagens segling.

Hela 23 skutor både privatägda och från olika föreningar också med både danskt och norskt besök som träffades och umgicks. I år var det södra delen som arrangerade träffen arrangör hette Thomas Tönnöng från M/S Atene föreningen, båtarna samlades i Skärhamn och sedan gick starten på Marstrandsfjorden norrut, utanför Härön. Därefter genom Mollösund ut igen vid Kråksundsgap mot Måseskär och in söder om Käringön och fram till mållinjen som utgjordes av fyren på Oxskär och Rescue Dan Broström som var målfartyg. Snabbast var SXK, Atlantica på tiden 12:32 tätt följt av SXK, Gratia på 12:35 tre kom Mohawk norska sjöscoutbåten på 12:56.

Att placera 23 stora skutor och ett antal fritidsbåtar på bästa sätt löste hamnkapten Henrik Dalman bra även om sjöräddningen fick hjälpa till ibland då den sydliga stundtals kraftig blåste ut skutorna

När man såg alla dessa höga master ibland kom minnen fram hur det såg ut förr i tiden när Käringön var hemmahamn för både fiskeskutor och fraktskutor. På kvällen blev det en trolsk stämning med många kvälls badade ungdomar.

Man samlades vid åttatiden i Käringöns kyrka, där prästen Åke Gillberg från Morlanda genomförde en kort samling jmf kyrkan och skepp, tänkte på att havet ger och tar med tanke på de många namn som finns på kyrkväggen och sakande och drunknade från Käringön under åren.

Därefter hälsade Anders Carlsson ordförande i Föreningen Västkustskutorna och tackade för väl genomförd segling och lämnade över till Mikael Karlsson som presenterade resultaten.

Sarah Edholm fick komma fram ihop med hela besättningen från SXK Atlantica och hämta vandringspriset. Vikingen för bästa sjömanskap gick till Hilma, Luftkompassen till tävlingens nya deltagare Nanok. Och Carl Wilhemssons tavlan, instiftad av Lennart Martinsson med motiveringen:

”Torsdagen den 2 oktober observerades en ketch på ingående mot Gullmarsfjorden. Molnen skingrades och ett orange solnedgångs skimmer speglade sig i den beiga skrovfärgen. Vid Spättans prick gick fartyget upp mot vinden och tog ned segel.

Efter en stund försvann fartyget i soldiset mot Lysekil. Det hela var en mycket vacker syn vid Gullmarsfjordens mynning och instiftaren kunde njuta av att ha funnit en värdig pristagare.

Mohawk II”
Det sista vandringspriset väljer skepparen på den snabbaste ut. Björn Ahlander, kapten på Atlantica, framförde sin val med att det enda han kunde finna som gjorde en snabbare resa och låg på plats när han nåde målet var räddningskryssare Dan Broström som Thomas Tönnöng fick uppdraget att lämna över.

Kvällen avslutades med stor glädje och samvaro mellan skutornas besättningar med ett fler bad i det 14-gradiga havet. På söndagen lämnade båtarna per motor Käringön i den kraftiga sydliga vinden efter en trevlig helg.
Text & foto: Gunnar Arwidson

Bilderna:
Foto 1a SXK Atlantica
Foto 2a SXK Gratia
Foto 3 a Mohawk norska sjöscouterna
Foto 4:a R/K Wilh R. Lundgren SSRS
Foto 1 Hela hamnen på Käringön var full av skutor
Foto 2 Hela hamnen på Käringön var full av skutor
Foto 3 Brita från Uddevalla och Atene från Skärhamn
Foto 4 En del tuffa som badade, från Astrid Finne hoppade Hanna, Therese, Hanna och Malin i. 14 grader,
Foto 5 Grabbarna hade nog jobb, något av skutorna stal med sig en tena på vägen hit, kanske var de hummer de letade efter.
Foto 6 Skutträffens ledning fr. vänster Björn Wedman, Orf. M/S Atene, Anders Carlsson Ordf. Västkustskutorna, Mikael Karlsson, sekr. SSF och M/S Atene.
Foto 7 Sarah Edholm lyfter här vandringspriset en äldre släplogg ihop med hela besättningen från SXK Atlantica
Foto 8 Luftkompassen till tävlingens nya deltagare Nanok.
Foto 9 Och Carl Wilhemssons tavlan , Gick till en värdig pristagare. Mohawk II”
Foto 10 Vikingen för bästa sjömanskap gick till Hilma
Foto 11 Björn Ahlander kapten på Atlantica framförde sin val med att det enda han kunde finna var räddningskryssare Dan Broström som var först på målplatsen.
Foto 12 Thomas Tönnöng Skutträffens ansvariga arrangör som också fick uppdraget att tacka sjöräddningen Käringön för deras stora deltagande och att lämna över deras vandringspris.
Foto 13 och 14 Kvällens trolska stämning

Italienska Ferretti har presenterat den här nya ”miniyachten” på 55 fot (16,5 m). Båten är tänkt som en mindre modell för nya kunder. Ferretti Yachts 550 beskrivs som en innovativ båt för många olika marknader.

Den nya båten presenterades på årets Cannes Yachting Festival, där Ferretti också firade företagets 45-årsdag. Ferretti Yachts 550 beskrivs som en ny ”instegsmodell” för Ferretti och det blir därmed en väldigt viktig modell för Ferretti Group, som bygger yachter mellan 55 och 96 fot med flaggskeppet Ferretti Yachts 960.

Ferretti Yachts 550 är resultatet av ett samarbete mellan AYT&D, gruppens utvecklings- och designteam samt Studio Zuccon International Project. Båten har ett helt nytt skrov och en helt ny layout för motorrummet och huvuddäck.

Båten har slanka och smidiga linjer samtidigt som den, enligt varvet, har en mycket sportig karaktär.

Motoriseringen är två stycken dieslar à 715 hk vid 2 500 rpm, vilket ger en maxfart på 30 knop och en marschfart på 26,5 knop. Räckvidden anges till 250–300 Nm.

Kommentarer

ari jukkola 11:04:01 2014-10-09

Trevligt att ni nappar up aktuella modeller från europas viktigaste båtmässa.

I mitten av september upptäcktes massdöd av japanska jätteostron i vattnen i Strömstadstrakten och på flera ställen i Oslofjorden. Därefter har liknande fynd gjorts söder ut i vattnen utanför Grebbestad och Lysekil. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, satsar nu 200 000 kronor på att undersöka orsakerna till massdöden.

Det japanska jätteostronet (Crassostrea gigas) upptäcktes 2007 i stora mängder längs den svenska västkusten. Ostronet kommer ursprungligen från västra Stilla havet men introducerades i Europa på 1960-talet och odlas idag, bland annat Frankrike, Belgien och Irland. Den klassas som en främmande invasiv art. Arten har en hög tolerans mot olika miljöförhållanden, är snabbväxande och etablerade sig också snabbt i de bohusländska vattnen. Under den kalla vintern 2009- 2010 märktes en kraftig nedgång men arten har sedan återhämtat sig och den anses i dag etablerad i Sverige, främst i Bohuslän men den finns även i norra Halland.

En vanlig orsak till massdöd bland jätteostron är det så kallade ostronviruset, Herpesvirus-1

– Hittills har de prover som tagits på döda jätteostron i Strömstadstrakten inte visat några tecken på ostronherpes. Vi kan inte heller i dagsläget se att dödligheten drabbat blåmusslor eller vårt platta ostron, säger Sofia Brockmark, utredare på enheten för biologisk mångfald vid HaV.

– Orsakerna till massdöden behöver utredas mer, bland annat genom analyser av djur- och växtplankton i de drabbade områdena. Vi behöver också undersöka om förändringar i havsströmmar och vattenkemi kan ha påverkat dödligheten.

HaV ger därför 200 000 kronor till Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, för att de tillsammans med experter på övriga områden ska kunna utreda orsakerna till den pågående och omfattande dödligheten av det japanska jätteostronet. Pengarna kommer bland annat att gå till att undersöka om ostronen påverkats av sjukdom eller giftiga alger och till analyser av vattenkemin. Förutom japanskt jätteostron så kommer även vårt platta ostron och blåmusslor att undersökas.

– Vi behöver också få en bättre bild av hur omfattande dödligheten är och behöver därför hjälp från allmänheten. De som hittar döda jätteostron kan kontakta oss på HaV, säger Sofia Brockmark.

Källa och foto: HaV.

Team Alvimedica vann In-Port Racet i Alicante som också var det första startskottet för Volvo Ocean Race 2014-15. Det unga laget slogs länge med favorittippade Abu Dhabi Ocean Racing.

Martin Strömberg och hans Dongfeng Race Team fick en bra start på In-Port Racet som seglades i tre varv runt en kort bana strax utanför hamnen i Alicante. Till skillnad från resten av fältet valde de att segla ut på banans högersida som visade sig vara klart fördelaktig. De hade ledningen efter det första rundningsmärket när den danska båten Team Vestas Wind kom tillräckligt nära för att täcka deras vind. Resultatet blev att Abu Dhabi Ocean Racing och Team Alvimedica tog över tätpositionerna.

– Om vi hade kommit loss som vi borde efter den första rundningen hade vi vunnit racet, säger Martin Strömberg. Vi gjorde egentligen bara ett misstag och vi vet vad vi behöver träna på. Vi har gott självförtroende inför starten av den första etappen till Kapstaden.

In-Port Racet blev en kamp mellan rutin och ungdomlig entusiasm. Abu Dhabi Ocean Racing, ett av de lag som har flest erfarna seglare ombord, hade länge övertaget. Men Team Alvimedica, med den yngsta besättningen i startfältet, fick ordentligt med fart under det sista varvet och säkrade segern fem sekunder före de betydligt mer rutinerade konkurrenterna.

– Det här var en otrolig upplevelse och alla ombord gjorde ett fantastiskt jobb. Vi ville verkligen vinna men det finns fortfarande mycket vi kan förbättra. Det var en bra dag för oss och imorgon kommer vi vakna upp och drömma om etappstarten, säger Team Alvimedicas skeppare Charlie Enright.

Svenskbåten Team SCA var knappt en halv minut efter Dongfeng över mållinjen. Team SCA är den första kvinnliga besättningen som deltagit i Volvo Ocean Race på över tio år.

– Det har varit 18 långa månader av träning och vi har sett fram mot den här dagen väldigt länge. Och jag talar för alla i besättningen när jag säger att vi är redo att köra nu, sade skepparen Sam Davies precis innan dagens start.

Alla In-Port Race utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. Dagens segling räknas alltså inte till den stora tävlingen där vinnaren tilldelas den stora Volvo Ocean Race-bucklan. Men om flera lag skulle sluta på samma poäng efter den sista etappen till Göteborg kommer ställningen avgöras utifrån vem som lyckats bäst i In-Port-serien.

Startskottet för den första etappen av Volvo Ocean Race går på 11 oktober klockan 1400 och sänds live på www.volvooceanrace.com. Tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015 och ett sista In-Port Race den 27 juni.

Prins Carl Philip, som är beskyddare för Volvo Ocean Race, är i Alicante för starten och fick en gästplats ombord på Team SCA under In-Port Racet. I morgon seglar han ombord på Dongfeng Race Team under ett Pro-Am Race där han också får en chans att delta i besättningsarbetet.

En helt ny version av klassikern Magnum 51 visas för allmänheten på Fort Lauderdale International Boat Show i oktober. Den aktuella båten är en blå Magnum 51 som levererades i somras till en kund i Miami.

Båten är utrustad med två MTU 10V2000M94 på vardera 1 600 hk. Den representerar Magnum Marines senaste forskning för att ta fram en miljövänligare båt, särskilt vad gäller bränsleförbrukning och fart.

Förvånansvärt nog förbrukar den här båten som är god för över 70 knop toppfart ”bara” cirka 400 liter bränsle per timme tack vare lägre vikt, commonrail motorer och ytskärande propellrar.

Den drygt 15 m långa båten har en stor salong med pentry, ägarkabin och besättningskabin. Magnum 51 är en relativt smal (3,73 m) båt med djup V-botten och ett riktigt tungt skrov. Normalt utrustas den med dubbla Caterpillar eller MTU dieselmotorer à 1600–1925 hk tillsammans med Arneson ytskärande drev. Toppfarten brukar anges till 60–65 knop med hög sjövärdighet.

Magnum har förutom 51:an även uppdateringar av två äldre modeller på gång. Nya Magnum 70 och nya Magnum 60 (båda lanseras under 2015) kommer också att använda betydligt mindre mängd bränsle än tidigare versioner tack vare ny lamineringsteknologi och nya motorer på begäran av kunderna.

Tekniska fakta
Magnum 51
Längd: 15.16 m
Bredd: 3.73 m
Djupgående: 1.06 m
Vikt: 15.4 ton
Toppfart: 60–63 knop
Motorer: Dubbla CAT eller MAN dieslar à 1 600–1 925 hk
Drev: Arneson Surface Drives

visar att 14 personer omkom genom drunkning under september i år jämfört med 11 personer under september 2013. Totalt har 124 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 114 under samma period förra året.

Fyra personer har omkommit i fritidsbåtolyckor, jämfört med en person 2013, medan antalet olyckor i kategorin övrigt, är identiskt med 2013, alltså 10 personer.

2014 september 2013

4 fritidsbåt 1

10 övriga 10

14 totalt 11

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor med dödlig utgång under september 2014

10/9, Övriga, bil
Nyland, Umeälven, BD-län
En man har hittats troligen drunknad efter det att hans bil av oklar anledning har hamnat upp och ned i vattnet i Umeälven utanför Nyland.
Det var vid halvniotiden på onsdagsmorgonen som en person ringde till SOS och berättade att hen sett en bil upp och ned i vattnet cirka fem meter från strandkanten. Olyckan ska ha inträffat i Nyland strax söder om Vindeln.

11/9, Övriga
Vinköl, Skara kommun, R-län
En 72-årig kvinna har hittats drunknad i ett vattendrag i Vinköl. Kvinnan försvann enligt polisen redan den 4 september. En stor sökinsats inleddes efter kvinnan, och hon eftersöktes bland annat med helikopter och hundpatruller.

11/9, Fritidsbåt
Nordingrå, Hägnen, Kramfors kommun, Y-län
En man i 70-års åldern har hittats drunknad i Nordingrå. Polis och räddningstjänst fick larm om en båt som drev på vattnet vid Hägnen. Kustbevakningen hittade mannen två timmar senare, tio meter från land på fem meters djup.

14/9, Övriga
Forssåbron, Näsviken, Hudiksvalls kommun, X-län
En man i 50-årsåldern har hittats död i en sjö utanför Hudiksvall. Ett vittne som sett mannen i vattnet hade slagit larm. Polis och räddningstjänst hjälptes åt att försöka rädda mannens liv, men förgäves. Polisen vet inte hur och varför mannen hamnat i vattnet. Mannen har troligen drunknat men dödsorsaken kommer att fastställas vid obduktion.

14/9, Övriga, bil
Limån, Siljansnäs, Leksands kommun, W-län
Två män, 23 och 29 år, samt en kvinna drunknade i samband med att en bil hamnat i vattnet vid kraftverksdammen i Limån i Leksands kommun. Fordonet upptäcktes av en förbipasserande. Hur länge bilen då varit i vattnet kan inte polisen svara på men en teori är att olyckan inträffat strax efter att de lämnade den kräftskiva de varit på. De tre personer anträffades drunknade av dykare.

17/9, Övriga
Frånö småbåtshamn, Kramfors, Y-län
En 60-årig man har hittats död i vattnet i Frånö småbåtshamn. Den äldre mannen, hemmahörande i Kramfors, ska ha varit saknad i tre dygn. Polisen misstänker inte att något brott ligger bakom mannens död. Dödsorsaken kommer att fastställas efter rättsmedicinsk obduktion.

20/9, Övriga
Apelviken, Rörö, Göteborgs norra skärgård, O-län
En man har hittats död i vattnet vid Rörö i Göteborg. Enligt polisen är det oklart hur länge mannen legat i vattnet. Polisen misstänker inte något brott. Dödsorsaken kommer att fastställas efter obduktion.

26/9, Fritidsbåt
Mellan Stora Aspön och Grönön på Vättern, T-län
En äldre man har drunknat i samband med en båtolycka på Vättern. Orsaken tros vara det hårda vädret med kraftiga vindar.
Ett par har upptäckt lösspringande hund på en av öarna. När de tog sig dit fann de en förlist båt som var delvis under vattnet och en man som låg i vattnet. Paret larmade räddningstjänsten och SOS Alarm. Sjöräddningssällskapet, ytenheter, räddningstjänsten och en räddningshelikopter sattes in i räddningsinsatsen. När de kom fram till platsen togs mannen upp på ön, där påbörjades upplivningsförsök men hans liv gick inte att rädda.

28/9, Övriga
Näsets badplats, Göteborg, O-län
En äldre man har hittats död vid Näsets badplats.Polisen fick ett samtal från en person som uppgav sig ha hittat en död person i vattnet utanför Näset i södra Göteborg.En halvtimme senare hittade poliser en död människa i vattenbrynet vid Näsets badplats.
Enligt polisen rör det sig troligen om en drunkningsolycka.

28/9, Fritidsbåt
Valloxen i Knivsta, Stockholm, AB-län
Två män i åldern 25-35 år som är polska medborgare drunknade i samband med en båtolycka i sjön Valloxen i Knivsta. Ytterligare två personer har kunnat räddas.
Fyra män, polska medborgare, befann sig i båten när den kantrade cirka 150 meter från stranden. En av männen ska då ha försvunnit ner i vattnet omedelbart. De övriga tre letade först, men simmade sedan tillsammans mot land. Ungefär 40 meter från stranden försvann ytterligare en person. Troligen saknade samtliga flytväst och sedan har det nog varit dåligt med simkunskaperna enligt polisen.

29/9, Övriga
Vallentunasjön, Täby, AB-län
En drunknad person troligen en man, har anträffat i Vallentunasjön. Polis och räddningstjänst har tagit upp kroppen. Hur personen hamnat i vattnet är oklart.

* Statistiken bygger på data hämtad från flera olika källor: mediers rapportering, rapporter från våra egna lokala och regionala förbund, samt att uppgifterna kontrolleras med polis och räddningstjänst. Statistikens stäms regelbundet av mot olika officiella källor, exempelvis MSBs IDA-databas över räddningsinsatser, Socialstyrelsens dödsorsaksregister och Transportstyrelsens statistik över fritidsbåtsolyckor.

Statistiken sammanställs varje månad och i januari varje år görs en årssammanställning.

Nu är ruskvädret här och för båtägare som fortfarande har båten i sjön finns risk för kostsamma skador – i värsta fall kan båten sjunka helt. Svedea vill därför uppmana båtägare att inte vänta för länge med att ta upp båten.

– Varje höst sjunker det ett antal båtar. Ofta är det i samband med dåligt väder och vanligtvis beror det antingen på att båten inte varit förtöjd ordentligt eller tvärtom, att båten varit förtöjd med för korta tampar så att den dras ner under vattenytan om vattennivån stiger, säger Göran Södergren, produktchef båt på Svedea. Och man ska inte lita på självlänsen, den sätts lätt igen nu när höstlöven börjar falla.

– En annan anledning att ta upp båten i tid är att stöldrisken ökar ju längre båten ligger kvar. Är det bara en båt i hamnen så är det den som tjuvarna har att välja på. Och även uppe på land bör man tänka på stöldrisken. Har du en utombordsmotor så se till att låsa in den så fort som möjligt, fortsätter Göran Södergren.

Även själva upptagningen kan innebära vissa risker. För segelbåtsägare kan till exempel avmastningen bli besvärlig om det blåser, så det är viktigt att välja rätt tillfälle att ta upp båten. För att undvika skador är det även viktigt att ha bra utrustning och att ha förberett ordentligt.

– Ett av de vanligaste misstagen när man tar upp båten är att man placerar lyftbanden fel så att båten glider ur dem eller att man råkar lyfta i till exempel propelleraxeln. För att undvika det problemet är det smart att markera var banden ska gå innan man lägger i båten nästa gång, säger Göran Södergren.
Svedeas bästa tips vid upptagning

Ta ut dyvikan (och kom ihåg var du lägger den till i vår)
Lås in utombordsmotorn (alternativt hela båten) eller lämna den till ett varv för vinterförvaring

Töm vattenpumpar och toaletter m.m. på vatten så att de inte fryser sönder

Täck båten och fäst inte båtens täckning i stöttorna
Gör en att-fixa-lista och börja med den på en gång, t.ex. lämna in kapellet för tvätt och kontroll av sömmar. Nu har alla tid, det har de inte i vår.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger drygt två miljoner kronor till projektet ”Ren båtbotten utan gift”. Projektet leds av Naturskyddsföreningen i samarbete med Svenska Båtunionen, Skärgårdsstiftelsen och Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund.

– Syftet är att minska användningen av giftiga båtfärger genom att informera båtägare och andra om miljövänliga alternativ, säger Björn Sjöberg, på HaV.

Var åttonde svensk äger en båt, vilket gör Sverige till ett av världens mest fritidsbåtstäta länder. Om skrovet har mycket påväxt av alger eller havstulpaner så påverkas båtens fart och bränsleförbrukningen ökar. Den vanligaste metoden för att hålla skrovet rent är att måla botten med så kallade biocidfärger, vilka innehåller kopparföreningar eller andra giftiga ämnen som kan döda levande organismer.

– Problemet med dessa färger är att de läcker miljöfarliga ämnen som sprids i vattnet. Dessa ämnen påverkar djur och växter långt från båten, bland annat kan reproduktionen störas, säger Björn Sjöberg, chef för avdelningen för havsförvaltning,

Ungefär 80 procent av gifterna beräknas läcka ut i vattnet under sommaren och cirka 20 procent hamnar på land i samband med båtbottentvättning. 2011 fick HaV därför i uppdrag av regeringen att, tillsammans med Naturvårdsverket och Transportstyrelsen, kartlägga och utreda miljöpåverkan av båtbottentvättning. Detta ledde till riktlinjer för båtbottentvätt av fritidsbåtar som presenterades 2012 och i höst kommer en reviderad upplaga av denna.

– Det bästa är om båtägare väljer miljövänligare alternativ än att måla botten, exempelvis att tvätta sina båtar över en spolplatta med uppsamling och rening av spillvattnet för att hindra att farliga ämnen läcker ut i vattnet, säger Björn Sjöberg.

Studier visar att båtägare har ett stort intresse för miljön. Många är också beredda att prova alternativa sätt än att bottenbehandla sin båt. Samtidigt är det allmänt känt att båtägare ofta använder sig av färg som är giftigare än vad det som behövs.

Målet med Naturskyddsföreningens projekt ”Ren båtbotten utan gift” är att nå ut till båtklubbar, miljöansvariga i kommuner, enskilda båtägare och sportfiskare med information om ett miljövänligare båtliv, att få fler att sluta måla med giftiga färger. Det ska ske bland annat genom möten, film, sociala medier och nylansering av internetsidan Båtmiljö.se. Projektet omfattar Östersjön, öster om Öresund och insjöar där målning av båtbotten i princip inte behövs.

– Sedan vi lanserade riktlinjerna 2012 har vi sett att intresset för att hitta miljövänliga lösningar har vuxit mycket och diskussioner har startat i många båtklubbar och båtorganisationer. Detta kan vara allt från ny enkel teknik och att ändra invanda mönster till att hitta samverkansformer för förstärkt miljöarbete. Därför är det rätt att nu göra en större informationskampanj för att sprida de goda exemplen, speciellt i vår känsliga Östersjö, säger Björn Sjöberg.

Källa och foto: HaV.

Transportstyrelsen har tagit över ordförandeskapet för båtmiljörådet, som under de tre senaste åren legat hos Havs- och vattenmyndigheten. I rådet ingår 19 myndigheter, organisationer och föreningar som alla har någon form av koppling till båtliv och miljö.

Båtmiljörådet bildades 2008 med syfte att främja ett miljövänligt fritidsbåtliv, bland annat genom ett gemensamt överenskommet program för prioriterade åtgärder som alla medlemmar ska verka för.

Ordförandeskapet för rådet låg de första åren hos Transportstyrelsen, men har under de senaste tre åren innehafts av Havs- och vattenmyndigheten. Nu blir Transportstyrelsen återigen ordförande för båtmiljörådet.

– Vår ambition är att fortsätta att driva båtmiljörådet med samma inriktning som tidigare och satsa på att arbeta ännu mer aktivt, till exempel mer riktad information till båtägare, säger Lina Petersson, ordförande för båtmiljörådet och miljöhandläggare på Transportstyrelsen.

– Det program som rådet tagit fram behöver också ses över kontinuerligt och förnyas så att alla vi som sitter i båtmiljörådet tillsammans kan nå största effekt för båtlivet och miljön.

Medlemmar i båtmiljörådet: Transportstyrelsen, Havs- och vattenmyndigheten, Kemikalieinspektionen, Sjöfartsverket, Sweboat, Svenska båtunionen, Föreningen Gästhamnar Sverige, Göteborgs stad – Miljöförvaltningen, Länsstyrelsen i Stockholms län, Naturskyddsföreningen, Sjösportens samarbetsdelegation, Skärgårdsstiftelsen, Sportfiskarna, Stiftelsen Håll Sverige Rent, Svenska Kryssarklubben, Svenska Petroleuminstitutet, Svenskt Marintekniskt Forum, Sveriges kommuner och landsting samt Västkuststiftelsen.

Miljöminister Åsa Romson använder förbjuden bottenfärg på familjens fritidsbåt. Det uppger Expressen i sin nätupplaga.

Den aktuella båten ligger, enligt Expressen, i centrala Stockholm.

De bottenfärger som har använts är inte godkända av Kemikalieinspektionen.

– Vi har en Sigma färg som heter Sigma Plane ECOL och en Sigma Plane HB. Båda har upphört. ECOL upphörde 2010 och HB 2001, säger Karin Abrahamsson, pressekreterare på Kemikalieinspektionen till Expressen.

Läs hela artikeln här: http://www.expressen.se/nyheter/val2014/asa-romson-malar-med-forbjuden-farg/

Kommentarer

Surtruten 17:31:30 2014-10-06

Miljöministern är också polisanmäld för miljöbrott!
http://www.friatider.se/romson-polisanm-ld-f-r-milj-brott

Eva Errestad, Svenskt Marintekniskt Forum 09:45:58 2014-10-07

För miljöns skull är denna uppmärksamheten bra. Det kommer ju nya miljöregler för fritdsbåthamnar nu. Kan inte ni följa upp med det Båtliv?

Surtruten 11:11:37 2014-10-07

Nej Eva, det kan aldig vara bra miljön när klimat- och miljöministern säger

"Gör som jag säger, inte som jag gör!"

Så får hon svenska folket emot sig och sin miljöpolitik.

Surtruten 09:53:58 2014-10-08

Eva Errestad, är det också bra att Åsa Romson är anmäld för skattebrott, http://www.jenskiil.se/aktuellt/, så att regeringens nya skattereglerna uppmärksammas?

Surtruten 09:56:26 2014-10-08

Här är länken om skattebrott, http://www.frihetssmedjan.se/2014/10/bara-gront-i-tankarna-ar-inte-alltid-bra-romson/

På sidan om Jens Kiil kan man tydligen se den lågbeskattade dieseln i tankarna.

korven 15:26:05 2014-10-18

Nu bedomt av aklagare, inget brott!
Fritt fram att mala med Romson farg!!!

Båtlivs redaktion 19:51:44 2014-10-18

Vi kommer att följa upp miljöämnet i stort i vårt novembernummer, som innehåller flera sidor speciellt om miljön.

Sneseglaren 11:36:47 2014-10-22

Apropå miljönummer. Kanske sent nu men jag skrev följande i en annan kommentar: Det är viktigt med perspektiv. Var på besök på Käppalaverket Lidingö härom veckan. De släpper ut 1.6% av sin avfallsmängd i princip helt orenat varje år. Det är 800.000 ton. Då det ofta sker när det regnar kanske det motsvarar 80.000 ton under vanliga förhållanden. Det skall ställas mot den nya lag där vi båtägare skall tömma våra septiktankar i hamn. Det samlade utsläppet av alla båtar i Sverige är under 30 ton per år (källa: Transportstyrelsen). SXK har räknat ut att det är de fakto mindre. Så hur man prioriterar och tänker är för mig obegripligt. Jag kommer därför inte att följa denna – och andra "uppfostringslagar" – men de bestämmelser som har ett rationellt och vetenskapligt stöd. Vore intressant om tidningen Båtliv grävde lite mer i dessa fakta!

Båtlivs redaktion 11:47:50 2014-10-22

Tack för tipset!
Vi har skrivit om utsläpp och breddningar från kommunala reningsverk, men det verkar som om politikerna rycker på axlarna åt detta och bara låter det ske.

Västkust 15:56:55 2014-11-05

Romsonfärg är ekologisk! Den heter Sigma Ecofleet 238A Antifouling , "ekologisk" och det är fritt att använda.
Romson färg inehåller, kopparoxid, visserligen diskuteras detta i Sverige men är internationellt godkänt. Det går inte att tänka bort koppar för värdens handelsflottor, just av miljöskäl. Utan kopparfärg skulle drivmedelskostnader och koldioxidutsläpp öka kraftigt på alla hav.

Nu är tillåtet att använda effektiv kopparfärg. En medlem av Sveriges regering målade sin fritidsbåt med Sigma Ecofleet 238A Antifouling. Detta prövades sedan av Särskilda åklagarenheten, kammaråklagare H Rosvall med avseend på miljöbrott och han fann att detta inte var ett brott som föll under allmänt åtal. Utredningen nedlades. Att måla med Sigma Antifouling är INTE brottsligt och därför måste det rimligt vis vara tillåtet.

Sigma Ecofleet 238A Antifouling blir också mycket billigare, färgen skydda i minst 3 år i alla vatten (inkl tropiska farvatten) och kanske längre hos oss.

Kostnad för min båt med International Fabi CT blir 780 SEK/år, (3l varje år).
Med Sigma Ecofleet 238A blir kostnaden 332 SEK/år, (3l var 3:e år).
Färgen finns hos många välsorterade båttillbehörs butiker i EU, t.ex "toplicht.de" i Hamburg, en av tysklands mest välrenommerade tillbehörsaffärer.

Sjöfartsverket har överklagat Mark- och miljödomstolens dom i målet om ny broförbindelse över Göta älv, i vilken Göteborgs stad lämnats tillstånd att anlägga en ny bro över Göta älv. Enligt domen ska den nya bron utformas i huvudsak i enlighet med det underlag som Göteborgs stad redovisat, det vill säga en höj- och sänkbar bro med segelfri höjd 12 meter.

– Sjöfartsverket har under lång tid påtalat att den nya bron bör ha samma höjd som den befintliga, säger Over Eriksson, affärsavdelningsdirektör på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket har överklagat Mark- och miljödomstolens dom i mål M2557-13, i vilken Göteborgs stad lämnas tillstånd att anlägga en ny bro över Göta älv. Enligt domen ska den nya bron utformas i huvudsak i enlighet med det underlag som Göteborgs stad redovisat, d.v.s. en höj- och sänkbar bro med segelfri höjd 12 meter.

Sjöfartsverket har under lång tid påtalat att den nya bron bör ha samma höjd som den befintliga, d.v.s. en segelfri höjd av 19,5 meter. Göta älv är en farled av riksintresse som ger möjlighet att trafikera hamnarna utmed Göta älv och i Vänern med oceangående fartyg. Vid 12 meters segelfri höjd kommer i princip samtliga av dagens lastfartyg och 60 procent av segelbåtarna att kräva broöppning. Sjöfartsverket ifrågasätter dels hur kollektivtrafiken över bron kommer att klara de broöppningar som krävs, med befarar också att risker kan komma att uppstå när fartyg tvingas vänta på broöppning i en farled som sommartid trafikeras av en relativt stor mängd fritidsbåtar.

Mot bakgrund av ovanstående, Sjöfartsverkets uppdrag att värna riksintresset sjöfart samt det faktum att domen kan komma att få prejudicerande verkan för andra brobyggnationer, överklagar Sjöfartsverket Mark- och miljödomstolens dom.

Carl P Sylvan och Hannes Westberg blev på söndagen svenska mästare i 49er, då de seglade hem SM-guldet i Kungliga Segelsällskapets (KSSS) regatta för de olympiska klasserna. Regattan seglades på Baggensfjärden i Saltsjöbaden.

Carl tar sitt tredje svenska mästerskap i 49er, och har de senaste veckorna seglat tillsammans med Hannes Westberg, en av GKSS unga lovade 49er seglare.

– Vi är mycket glada, och Hannes jobbar på bra. Vi har lärt oss mycket av varandra under den här tiden säger Carl.

49er-klassen dominerades av GKSS. Viktor Bergström och Viktor Västernäs blev tvåa, och på fjärde plats kom Fritiof Hedström och Niclas Düring.

– Det har seglats tolv seglingar under två dagar, stundtals under svåra förhållanden. Men det har varit jämna resultat, de bästa seglarna har funnits i toppen hela tiden, säger GKSS-chefstränare Thomas Rahm.

– 49er missade att ta en svensk nationsplats till OS 2015 när de seglade VM i Santander tidigare i september. Vi har tre duktiga team som alla är fast beslutna att ta en nationsplats, Det kommer stå mellan något av de tre teamen när vi kommer till vem som skall få åka till OS i Rio 2016.

– Nästa chans att ta en nationsplats blir i VM som seglas i Argentina nästa år. GKSS-seglarna Lisa Ericson och Hanna Klinga vann 49er FX- klassen. Det var trixiga förhållande med mycket byig vind men vi seglade jämnt och bra hela tiden, säger Lisa Ericson.

Bilden: Carl P Sylvan och Hannes Westberg. Foto: Thomas Rahm.

Årets största regatta med 427 båtar på startlinjen avgjordes i helgen på Baggensfjärden i Saltsjöbaden då KSSS bjudit in till Olympic Class Regatta. Under två dagar avgjordes nästa 100 race i tolv klasser.

Största klassen var Optimistjollarna med cirka 130 båtar på startlinjen. Minst var Moth-klassen, de så kallade foilingbåtarna som kan nå rekordfarter på (eller strax ovanför) vattenytan. Här fanns sju deltagare.

Flera svenska landslagsseglare utmärkte sig under tävlingarna, inte minst VM-silvermedaljören i Laser Radial, Josefin Olsson, som vann sin klass.

Söndagens avslutning i Olympic Class Regatta bjöd på relativt fint väder. De tuffa vindarna har lyst med sin frånvaro men söndagen bjöd ändå på mer vind än under lördagen. Det togs flera segrar av Sveriges två stora klubbar KSSS och GKSSS – men också av utländska gäster, inte minst från Finland.

Tävlingsledaren Magnus Woxén, KSSS, är mycket nöjd med tävlingen och att alla seglingar kunde genomföras trots lite vind i lördags.

– Vi hade stadiga vindar hela dagen vilket gjorde att samtliga race kunde genomföras. Då kan vi tala om rättvisa seglingar, säger Magnus Woxén.

Det var som sagt 130 optimistjollar som kom till start och Finland dominerade prispallen. Vinnaren Joakim Svinhufvud, HSS, hade stort poängmässigt försprång till tvåan Marius Westerlind, KKKK. Tredje plats gick till Jaakko Vauhkonen som också tävlar för finska HSS.

Bland 49er blev det dubbelslam för GKSS genom Carl P Sylwan/Hannes Westberg som tog första plats och därmed blev svenska mästare, tätt följd av klubbkamraterna Victor Bergström/Victor Västernäs. Tredje plats gick till KSSS Gustav Petterson/Marcus Anjemark.

I 49er FX var det idel rutinerade landslagsseglare på prispallen. På första plats Lisa Ericsson/Hanna Klinga från GKSS, tätt följda av Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS. På tredje plats kom Johanna Sommarlund/Therese Antmark, KSSS.

– Vi gick in med en annan attityd jämfört med igår. Vi var mer på alerten och framåt i dag men vi bara nästan vann. Det säger Julia Gross/Cecilia Jonsson som fick nöja sig med silvret bakom värsta konkurrenterna Lisa Ericsson/Hanna Klinga.

I klassen 29er höll favoriterna Adrian Salamon/Fabian Bergman, KSSS för trycket genom alla tolv racen och vann med stor marginal över tvåorna – de finländska systrarna Cecilia och Catharina Sandman, NJK. Trea blev KSSS Emil Järudd/Julius Hallström.

Bland E-jollarna fanns en klar vinnare av klassen i Oscar Dyrell från BOOSS som höll kvar det stora poängmässiga försprånget till tvåan Sebastian Knaack, RÅSS. Finländarna Pietari Airakorpi som tävlar för HSK placerade sig på tredje plats.

Fotograf: Malcolm Hanes.

För mer information besök http://www.ksss.se/Kappsegling/Kappseglingar/OCR/