nyhetstest

Godsvolymen på den skandinaviska marknaden ökar för Stena Line. För att möta kundernas efterfrågan utökas därför trafiken från Nynäshamns hamn med ytterligare en destination, Liepãja i Lettland, den 19 oktober.

– Det är oerhört glädjande att Stena Line vill växa med oss. Det här blir den 12:e destinationen som man kan nå direkt från Stockholms Hamnar, säger Dick Lagerberg, ansvarig för frakt på Stockholms Hamnar.

Stockholmsregionen växer rekordartat och svensk ekonomi har varit god. Detta tillsammans med Stockholms Hamnars strategiska läge och en stark handel i öst-västlig riktning, gör att godsvolymerna har varit stabila under hela året på så gott som samtliga linjer inom Stockholms Hamnar.

– Det här är en strategiskt viktig linje för oss och en linje vi tror kommer fortsätta att utvecklas positivt. Vår målsättning är att linjen på sikt ska trafikeras av två likadana systerfartyg med fullt utvecklade faciliteter till både frakt och passagerare. Det är vår framgångsstrategi på andra linjer, säger Tony Michaelsen, linjechef för Region Baltikum.

Från Stockholms Hamnar når man nu Nådendal, Åbo, Helsingfors, Mariehamn, Visby, St Petersburg, Tallinn, Riga, Klaipeda, Ventspils, Liepãja och Gdansk.

Sex dygn efter starten i Alicante är den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 fortfarande en mycket öppen historia. Ledarbåten Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord är hittills den största överraskningen.

Tävlingsfältet har de senaste dagarna seglat längs med den marockanska kusten, passerat Kanarieöarna och befinner sig just nu utanför Västsahara. Båtarna har legat tätt, oftast inom synhåll från varandra och vid flera tillfällen har bara ett par båtlängder skiljt dem åt.

De tuffa förhållanden med mycket vind som rådde efter Gibraltar har sedan mitten av veckan bytts ut mot vindar på mellan 5 till 10 m/s. Vindriktningen har legat på nord eller nordöst och tävlingen haft en ganska ovanlig karaktär – ett kustrace med otroligt små marginaler, full av taktiska beslut och många manövrar.

Dongfeng Race Team har hängt med i täten hela vägen och leder tävlingen sedan ett dygn tillbaka då de passerade Kanarieöarna. Trots att laget seglar med flera kinesiska seglare som aldrig tidigare deltagit i Volvo Ocean Race har de klarat sig väldigt bra i konkurrensen. Under natten hade de en ledning på drygt tio sjömil ner till tvåan Abu Dhabi Ocean Racing, men enligt den senaste rapporten (08:40 ECT) har den marginalen krympt till tre sjömil.

Så här sammanfattar Abu Dhabis skeppare Ian Walker de första dagarna:

– Dongfengs enastående fart på undanvinden har gett dem ledningen och dessutom fattade de två smarta taktiska beslut igår. Vi har försökt spela säkert, säger Walker.

– Det viktiga i det här stadiet är att lära sig och vi har redan plockat upp ett par saker som ökar båtfarten. Vi har tagit det lugnt när kaoset utspelat sig runt omkring oss och vår känsla är att det vi upplevt hittills är de första smällarna i ett väldigt långt krig.

Svenskbåten Team SCA har pendlat upp och ner i fältet sedan båtarna lämnade Medelhavet. Just nu ligger de sist men de närmaste båtarna ligger bara ett par sjömil framför.

Här ser du var båtarna befinner sig.

Båtarna har cirka 600 sjömil kvar till Kap verdeöarna. De passadvindar som kommer ta fältet över Atlanten har börjat kännas av och de väntas inatt öka till runt 15 m/s. När lagen känner att vinden är tillräckligt stabil kommer de lämna kusten och bege sig västerut mot ön Fernando de Noronha, en waypoint utanför Brasilien som måste rundas.

Hur och när lagen beslutar sig för att segla västerut kan bli avgörande för hela etappen.

Engelska Princess Yachts International har nu visat ytterligare bilder på sin senaste M Class yacht, 40M Solaris. Det är en kundanpassad superyacht med tre däck, som nu kan ses glida omkring i Monaco med sin eleganta stil och helt personliga stil på inredningen.

Solaris levererades nyligen till sin ägare. Detta är en unik yacht med sex gästkabiner, vilket är ett resultat av samarbetet mellan Princess Design Studio och Mark Berryman Design. Alla träarbeten är utförda i särskilt utvald ek.

Övre däck är helt avsett för ägaren med eget arbetsrum, sittytor och en stor kabin med eget badrum. Allt detta omgett av stora sektioner med glas för att ge de mest häpnadsväckande vyerna när yachten lägger till eller är under gång. Härifrån leder trappor ner till huvuddäck och upp till soldäck.

Den andra större hytten ligger tvärs över yachtens bredd och innehåller även den stora utrymmen för umgänge, arbete och avkoppling. Liksom på alla Princess M Class yachter har den här båten stora sektioner med glas längs med sidorna för bättre utsikt och mer ljus in i båten.

Salongen har sittutrymmen för upp till tolv personer med balkonger på både styrbord och babord sida, vilket ger mycket stora sociala ytor. En särskild matavdelning inklusive ett rejält bord i mahogny är placerat föröver tillsammans med en mängd exklusiva detaljer skapade av Princess Design Studio portfolio.

På undre däck finns ytterligare fyra hytter med separata badrum. Här finns även ett fullutrustat technogym med löparband, workout station och eget badrum.

Tekniska fakta
Längd: 40,16 m
Bredd: 8,02 m
Djupgående: 2,29 m
Deplacement: 234 700 kg
Bränsle: 29 345 liter
Vatten: 4 000 liter

Motorer – diesel
Twin MTU 12V 4000 M73L (2 x 2938mhp)
Maximum speed – up to 20 knots†
Twin MTU 12V 4000 M93L (2 x 3509mhp)
Maximum speed – up to 22 knots†

Den gångna helgen startade Volvo Ocean Race från Alicante i Spanien. I tävlingen deltar den kvinnliga besättningen Team SCA som seglar under svensk flagg. Samtidigt lanserar Team SCA och Svenska Seglarförbundet ”Segling för kvinnor” ett projekt som syftar till att få fler kvinnor att prova på segling.

-Seglarförbundet ser ett stort intresse från kvinnor att prova på och lära sig mer om segling. Inte minst de som redan är engagerade föräldrar inom sporten. Under Volvo Ocean Race kommer Team SCA att inspirera många, både nya som gamla seglare. Vi vill erbjuda möjligheten att prova på, även om det inte blir lika extremt som vid Volvo Ocean Race, säger Stefan Rahm, sportchef på Svenska Seglarförbundet.

Under 2015 kommer projektet ”Segling för kvinnor” att finnas på plats under olika seglingsevent runt om i Sverige. Vid dessa platser kommer det finnas möjlighet att prova på. Aktiviteterna kommer att ske under ledning av duktiga instruktörer som även kan ge de ganska rutinerade ett och annat värdefullt tips. Den primära målgruppen är kvinnor men det kommer definitivt att finnas utrymme för männen också. Detaljerna kring de planerade aktiviteterna pågår och presenteras i början av 2015.

– Cirka 80 procent av SCA:s kunder är kvinnor och vi arbetar för att kvinnor ska ha samma möjlighet som män, professionell, socialt och utbildningsmässigt. Vi stöttar ett kvinnligt team i Volvo Ocean Race men det är också naturligt att vi är med och stöttar ”Segling för kvinnor” tillsammans med SSF. Vi vill helt enkelt att fler kvinnor ska få chansen att segla, säger Joséphine Edwall Björklund, kommunikationsdirektör på SCA.

När båtdesigners får ta ut svängarna ordentligt kan det bli riktigt vackert. Denna läckra Swan 105 RS har väckt stor uppmärksamhet. Den är producerad av Nautor i Finland och designad av Beiderbeck design.

De båda företagen har tolkat och tagit vara på den tyska kundens önskemål när de har byggt den här yachten på närmare 32 m. Kunden ville ha en superyacht i särklass med en kombination av högsta komfort, extrem funktionalitet och design i absolut framkant.

Designföretaget från Bremen har varit ansvarigt för all konceptdesign inklusive interiör, layout och hela överbyggnaden. German Frers stod för all konstruktion, som vanligt hos Swan yachts. Båten skapade mycket uppmärksamhet vid Monaco Yacht Show, där den fick stort intresse hos den internationella publiken.

Här är Nautors och Beiderbeck designs beskrivning av yachten:
The strict separation of operational and recreational areas allows for the owner’s privacy on and below deck if the Swan is sailed by a crew – even though she can be operated easily single-handed. The aft master stateroom features a sliding glass panorama door allowing bright daylight to enter while opening onto the transom, which can be used as a terrace and swimming platform. Warm Xelogen lights underline the timeless elegance of the interior furniture.
Both guest cabins, one equipped with a king-size bed, the other with two single beds, each have separate shower baths. The main saloon in front of the cabins follows the same design as on the open deck: there are two u-shaped, spacious sitting areas on either side, a large one furnished with a side table for glasses and a very large one with a dining table. This is where the yacht’s beam of almost 25 feet (a good seven and a half meters) is not only visible but also useful. And when seated (!), the guests can enjoy the breath-taking panorama view of the horizon – and not only the sky. When it’s dark outside, this is enhanced by light strips integrated into the side deck.
Almost the same comfort can be found in the crew cabins which are completely separated towards the bow and can be accessed via two doors through the galley. Both fore cabins are divided by a central piece of furniture with a sliding partition wall.
From their area, a separate companionway gives the crew access to their own small cockpit situated in front of the mast from where the Swan 105 can be entirely manoeuvred under engine, e.g. for boat transfers. In front of this cockpit, the dinghy is recessed into the deck.
From the twin steering system in the aft sailing cockpit, the skipper can operate all relevant elements at the push of a button. The 300m2 fully-battened mainsail can be furled into the main boom. Both the self-tacking jib (210m2) and the semi-permanent code zero (490m2) are supplied with a headsails furling system.
The owner may also sail his super-yacht from the interior helm stand from where a door leads onto the side deck. This allows the skipper to contact people outside without delay and to quickly access the foredeck without having to go through the main saloon.
The open saloon situated outside on the upper deck between cockpit and bridge is a living room of its own. Depending on the weather conditions, it can be closed completely or shaded partially with the electrical sliding elements of the bimini roof. Even the windshield can be lowered using a remote control.

Swan 1005-002 Technical Specification:
Length overall: 31.69 metres
Length of waterline: 29.37 metres
Beam: 7.57 metres
Draught: 4 metres
Displacement (empty) approx. 83 tons
Hull construction: carbon-reinforced glass-fibre sandwich construction
Deck: carbon-fibre sandwich construction
Sail area close-hauled: 510 square metres
Mainsail: 300 square metres
Jib: 210 square metres
Code Zero: 490 square metres
Engine: Cummins QSL 9 (330 PS)
Overall concept and design: beiderbeck designs GmbH
Interior design: beiderbeck designs GmbH
Naval architecture: Frers Naval Architect
Structural calculation: Gurit (supported by Nautor & beiderbeck)
Yard: OY Nautor AB

Info: www.beiderbeckdesigns.de

Teamen i båtracingens tungviktsklasser UIM C1 och V1 World värmer nu upp för Italian Grand Prix i Terracina, som körs till helgen. Team Victory ligger bra till och har en titel att försvara.

Här är tävlingens pressrelease inför helgens tävlingar:

Wednesday, 15 October: TERRACINA (Italy): Victory and Chaudron top the standings in the UIM C1 and V1 World and European Championships and head-up a 13-strong line-up for the European title decider at this weekend’s Italian Grand Prix in Terracina.
Following back-to-back wins at the Mediterranean GP in Ibiza in September Arif Al Zaffain and Nadir bin Hendi head into round 2 with a healthy 13 point margin over New Star-Poliform and Relekta-Zabo-Isiklar as they go in search of the team’s 100th chequered flag, with defending six time World Champion Al Zaffain closing in on eight time World Champion Steve Curtis’ long-standing record of 42 race wins.
Italy’s Guido Cappellini will be looking to build on a very encouraging double podium in New Star-Poliform at the season-opener alongside C1 rookie Mikhail Kitashev, the first Russian competitor to take the wheel in C1, and at least targeting a repeat of the team’s second place in race 2 in Terracina last year.
Zabo-Relekta-Isiklar’s Ugur Isik and Christian Zaborowski head there with a score to settle and looking to lay-to-rest the ghost that saw their maiden GP win literally evaporate when they ran out of fuel within sight of the chequered flag last year. In Ibiza, as is becoming increasingly typical of the Norwegian-Turkish outfits spirit, they overcame the odds that were stacking up against them after suffering two broken gearboxes, but after lengthy repairs they delivered two hard and well-earned podiums.
Italian outfit Fendi Racing will run a revised line-up in their number two boat with last year’s European Championship winning duo of Miles Jennings and Alfredo Amato teaming-up for the first time this season, Amato stepping in to replace Tarik Oktem.
But Jennings and Amato and the team will require a minor miracle if they are to retain the title it won in dramatic fashion last year with Jennings and Amato’s last lap win in race 2, the defending Champions heading into the weekend staring at a 31 point deficit, their teammates a further four points off the leader Victory, who look to be on course to lift an eighth European crown.
Giovanni Carpitella, Fendi Racing team principal and throttleman of LFF10 alongside owner-driver Luca Fendi, has confirmed that the gremlins that side-lined LFF8-Polimersan last time out have been resolved and that the team will arrive in Terracina from their base just a stones’ throw up the road at Nautica Badino well loaded with spare parts, aiming to avoid the issues that simmered between them and their supplier after breaking a gearbox in race 1 and sitting out race 2 in Ibiza.
Fendi and Carpitella proved in qualifying in Ibiza when they shared the quickest time with Victory that they have the pace and will be hoping for a trouble free run this weekend to challenge for the win.
After the unfortunate first corner crash in race 2 in Ibiza Team Abu Dhabi’s newest generation MTI is repaired and will be on the start line in Terracina but the question still to be answered and 100 percent confirmed, as speculation mounts that a driver change may be on the cards, is who will be in it, the likely candidates are American aces John Tomlinson and Gary Ballough.
In V1 the title race is a much tighter and intensely competitive affair with just five points separating the top three and looks to be a three-way dice between Chaudron, Karelpiu and Tommy One, all three outfits boasting World Championship pedigrees with the next four boats Aquasport, Bernico-New Star, Nassau and Silverline split by just two points.
The opening races of the season delivered some impressive performances with three different manufacturers Chaudron, Fountain and Metamarine locking out the top three slots and more of the same can be expected in Terracina.
But it is Malta’s triple World Champion Aaron Ciantar and French Champion Dominique Martini who hold a slender advantage and lead by two points after a third and a comprehensive start-to-finish unchallenged win last time out.
They can expect to be pressed by the consistent all-Italian Karelpiu who rotated crew in Ibiza with father and son duo of Antonio and Giuseppe Schiano and Federico Montanari lining up in Terracina on the back of two podium seconds.
Both Chaudron and Karelpiu know that they will more than likely have to fend off the mighty Tommy One, the powerhouse of the V1 class, sitting in third spot after Maurizio Schepici and Stefano Bonanno’s impressive win in race 1 in Ibiza.
If there is a challenge to come from the chasing group of four all will have to up the ante, but it may well be the all-British pairing of Ian Blacker and Drew Langdon who could get into the mix and the only other crew to make the podium in Ibiza, but they have a 20 point deficit to overturn.
The first opportunity for teams to get out on the circuit are two practice sessions on Friday, followed by qualifying and race 1 on Saturday with a second qualifying session and race 2 on Sunday.
Info: www.class-1.com

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu yttrat sig över vattenverksamhetsutredningens slutbetänkande ”I vått och torrt – förslag till ändrade vattenrättsliga regler, SOU 2014:35”.

– I stort är vi positiva till utredningens förslag och menar att de behövs för att kunna ställa nödvändiga miljökrav på landets vattenverksamheter, säger Anders Skarstedt, utredare på enheten för miljöprövning och miljötillsyn.

Många av Sveriges vattenverksamheter som vattenkraftverk, dammar och bortledning av vatten är uppförda eller drivs med tillstånd som gavs med stöd av äldre lagstiftning. Därför beslutade regeringen i april 2012 att miljöbalkens regler om vattenverksamheter och vattenanläggningar behövde ses över. Utredaren Henrik Löv fick i uppdrag att utreda hur vi säkrar att alla tillståndspliktiga vattenverksamheter lever upp till moderna miljökrav samtidigt som svensk vattenkraftproduktion kan utvecklas och stärkas.

Förra hösten kom delbetänkandet ”Ny tid ny prövning – förslag till ändrade vattenrättsliga regler, SOU 2013:69” som bland annat föreslår att all vattenkraft ska prövas enligt miljöbalken, även sådana som har tillstånd enligt äldre lagstiftning, privilegiebrev eller så kallad urminnes hävd. I juni överlämnades slutbetänkandet till miljöminister Lena Ek.

– Utredningen föreslår flera förändringar i bestämmelserna för vattenverksamheter, vilka innebär en anpassning till de krav som i dag gäller för miljöfarlig verksamhet. Detta tycker vi är väldigt bra eftersom till exempel vattenkraft har stor påverkan på våra vattenmiljöer, säger Anders Skarstedt.

– De föreslagna förändringarna skapar förutsättningar för att nya och befintliga vattenverksamheter på ett effektivt och ändamålsenligt sätt ska kunna anpassas till miljöbalkens krav.

På några punkter har dock HaV en annan uppfattning om vad som bör göras, bland annat när det gäller de så kallade fiskeavgifterna. Domstolen kan i dag ålägga vattenverksamheter sådana avgifter och pengarna används för att återställa skadade vattenmiljöer. Utredningen föreslår att fiskeavgifterna avskaffas. Istället ska domstolarna besluta om kompensationsåtgärder enligt 16 kap 9 § i miljöbalken för att kompensera skadan på vattenmiljön.

– Vi vill att användningen av fiskeavgifterna utreds bättre innan de tas bort. Vi menar att det fortfarande finns ett berättigande för dessa, i alla fall under en övergångsperiod, säger Anders Skarstedt.

– Vi vill också ha en översyn av kompensationsåtgärderna enligt 16 kap 9 § i miljöbalken eftersom vi är tveksamma till hur effektiva dessa är. Vi har inte sett så många exempel på att dessa fungerar i praktiken och praxis är väldigt begränsad..

HaV tillstyrker också utredningens förslag om ändringar i bestämmelserna om omprövning. Myndigheten anser inte att de föreslagna förändringarna i omprövningsbestämmelserna kan ses som ett alternativ till förslaget till nyprövning i SOU 2013:69.

Källa och foto: HaV.

Vid rådsmötet den 13 oktober fattade EU:s fiskeministrar beslut om kvoter för fisket i Östersjön för nästa år. Beslutet innebär minskade kvoter för både det östra och västra beståndet av torsk, med 22 procent respektive 6,5 procent. Däremot ökas kvoten för Östersjöns samtliga sillbestånd.

I diskussionen har EU:s fiskeministrar utgått ifrån biologisk rådgivning från det internationella havsforskningsinstitutet, ICES, och EU-kommissionens förslag om fiskemöjligheter. Förslaget från ICES och kommissionen har även behandlats i Baltfish, det regionala samarbetsorganet mellan Östersjöstaterna.

Beslutet innebär minskade kvoter för både det östra och västra beståndet av torsk, med 22 procent respektive 6,5 procent för 2015. För Östersjöns samtliga sillbestånd beslutades istället om ökning av kvoten. För skarpsill sänks kvoten med 11 procent och laxkvoten sänks med 10 procent.

– Beslutet om kvot för det västra beståndet av sill följer ICES rådgivning. I övriga fall har man frångått den biologiska rådgivningen, exempelvis när det gäller torskbeståndet i östra Östersjön, säger Johan Stål, utredare på enheten för fiskereglering på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

För sill i Bottenhavet och den centrala sillen väljer ministerrådet att sätta kvoten lägre än vad ICES föreslår. Anledningen är att man vill minimera för stora svängningar av kvoten mellan år. För lax ökas kvoten jämfört med ICES förslag men jämfört med 2014 minskar laxkvoten med tio procent. .

– Vad gäller skarpsillen valde ministerrådet i år att följa den rådgivning från ICES som tar hänsyn till hur olika arter interagerar i ekosystemet. så kallad flerartsförvaltning. Minskade uttag av exempelvis torsk kan i denna modell tillåta högre uttag av skarpsill än om man bedömer varje bestånd för sig. Detta förutsätter dock att även andra arter förvaltas enligt denna modell, vilket de ännu inte gör, säger Johan Stål.

För torsken i det östra beståndet har ICES i år inte kunnat ge ett förslag på kvot som är baserad på en så kallat analytisk bedömning utan gav därförför ett råd enligt försiktighetsansatsen, baserat på förra årets fångst minus 20 procent. Denna sänkning ansåg medlemsländerna vara alltför kraftig och den blev istället 22 procent.

– Det östra torskbeståndet anses generellt vara i dålig kondition och forskarna har bland annat haft svårt att åldersbestämma fisken, säger Johan Stål.

För torsken i det västra beståndet ansåg ICES inte att förvaltningsplanen för torsk i Östersjön varit tillräcklig för att sänka fisketrycket och gav därför ett råd i linje med MSY-målet (maximal hållbar avkastning) som innebar en sänkning av kvoten med 48 procent. Detta ansåg medlemsländerna vara en för stor sänkning och istället blev sänkningen 6,5 procent.

Ministerrådets beslut innebär också en oförändrad nivå på fiskeansträngningen som anger antal dygn till havs för torskfisket, det vill säga 147 dagar för beståndet i västra Östersjön och 146 dagar för östra beståndet. De nya kvoterna gäller från och med 2015.

Källa och foto: HaV.

Info: https://www.havochvatten.se/download/18.2e8e68c31489b140070aa6d5/1413296802922/tabell-kvoter-fisk.pdf

Stipendiet delas ut till den student som av en jury bedöms utfört det bästa examensarbetet inom offshoreområdet. Stipendiet tilldelades Tobias Finn, student vid KTH som förutom 15 000 kronor även fick presentera uppsatsen för industrin vid OffshoreVästs årskonferens i Borås 8 oktober.

Tobias Finn har nu avslutat sina studier till civilingenjör inom marina system vid KTH, Kungliga tekniska högskolan i Stockholm. Hans examensarbete har titeln ”Hydroelasticity of a large floating wind turbine platform”. Den presenterar en beräkningsmetod för vågkraftens påverkan på fartyg och plattformar och definierar en gräns för när vågkrafterna måste tas med vid hållfasthetsberäkningar.
– Traditionellt hanteras fartyg som en stel kropp men genom att ta hänsyn till hydroelasticitet kan vi se hur konstruktionerna påverkas av vågornas kraft. I vanliga fall beräknas det separat men med den här beräkningsmetoden kan man göra mer hållbara konstruktioner, berättar stipendiaten Tobias Finn som nu efter de avslutande studierna arbetar med avgasreningssystem för ett företag i Stockholm.
I juryns motivering framgår att uppsatsen är ett innovativt bidrag till forskningen inom marin teknik.
– Tobias uppsats är ett inlägg i ett ganska outforskat område som kommer stort och bli mer och mer intressant och betydelsefullt, säger Per Hogström från Chalmers tekniska högskola som delade ut utmärkelsen.
Stipendiet delas ut av OffshoreVäst som är ett samarbete mellan 70-talet företag, organisationer och akademier med inriktning mot offshoreverksamhet. Organisationen arbetar för att stärka svensk industri och forskning inom offshoresegmentet.
– Sverige har en stark industri och det finns en stor potential inom offshoresektorn som är på tillväxt. Kompetensförsörjningen är en av de flaskhalsar som hindrar oss från att utveckla vårt bidrag av tekniskt kunnande och lösningar till sektorn. Med stipendiet hoppas vi bidra till att fler unga ska intressera sig för utmaningarna att säkerställa framtidens hållbara energiproduktion offshore, säger Kerstin Hindrum, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut och processledare OffshoreVäst.
– Dessa miljöer är utmanande och ställer höga krav på säkerhet och tekniskt kunnande. Vi måste fortsätta utveckla branschen för att tillgodose framtidens energibehov där vind, vågor och strömmar kommer att spela en allt större roll, säger Kerstin Hindrum.

Bildtext:
Per Hogström från Chalmers (t v ) delade ut utmärkelsen till Tobias Finn OffshoreVästs årskonferens i Borås 8 oktober.

Regatta Northsafe är en ergonomiskt utformad räddningsväst som tagits fram med fokus på högsta möjliga användbarhet och smidighet.

Räddningsvästen Northsafe har en kort design, vilket ger maximal rörelsefrihet. Neopren-materialet i nacken ger optimal komfort. Ett solitt bälte med metallspänne och D-ring i rostfritt stål gör den till ett bra val för den aktive seglaren. Northsafe har även fickor med blixtlås för förvaring av nycklar eller liknande. Grenband finns praktiskt förvarat i utrymme på baksidan av bältet. Det är även möjligt att montera en vattenaktiverande lampa på västen.

Flytkraft: 170N. Avsedd för personer över 40 kg. Vikt 0,9 kg. Pris 1 575 kr.

Info: www.poly.se

Göta kanal som besöksmål behåller sin attraktionskraft. Med tre miljoner beräknade besökare är Göta kanal ett av Sveriges största besöksmål. Tillväxten sker idag bland besökare som kommer landvägen för att uppleva kanalen, medan besökare med fritidsbåt minskat, vilket återspeglar nedgången för båtbranschen som skett i Sverige de senaste fem åren.

Göta kanal som besöksmål fortsätter att utvecklas. Den stora mängden besökare kommer till Göta kanal på annat sätt än med båt, för att uppleva slussningen och den unika kanalmiljön. Även cykelturismen är sen många år stor och etablerad längs Göta kanal och vandringsupplevelser, som lanserades i år har tagits väl emot.

– Bland besökare som kommer landvägen, sticker besökare med husbil ut igen, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag. Husbilsturismen längs kanalen fortsätter att öka, i år med ca 10 %. Ställplatserna i kanalens gästhamnar har blivit mycket populära, och vi har i många fall haft svårt att möta efterfrågan.

– Den positiva utvecklingen av turismen längs kanalen har också medfört att det idag finns flera företag som erbjuder kanalupplevelser året runt. Det är snart dags att presentera julutbudet längs kanalen, säger Anders Donlau.

Fritidsbåtstrafiken
Summeringen av årets båtsäsong visar en minskning med ca 11 % av trafiken med fritidsbåtar. Det är i stort den svenska marknaden som minskat, medan utlandsmarknaden är mer stabil.

– Vi ser konsekvensen av de svårigheter som sedan lång tid råder inom båtbranschen. Försäljningen av nya större båtar har i stort sett upphört och det finns en stor begagnatmarknad som inte hittar nya ägare, säger Anders Donlau.

– Vi arbetar nu målinriktat för att behålla en stabil nivå med fritidsbåtar på kanalen, så att kanalen behåller sin attraktionskraft även framöver, fortsätter Anders Donlau.

Båtgäster mer nöjda än någonsin

Göta kanalbolag kan samtidigt glädja sig åt att båtgästerna är mycket nöjda med sin kanalupplevelse. Årets kundundersökning visar att gästnöjdheten har fortsatt att stiga från en redan hög nivå, där båtgästerna i år givit 4,7 av 5 möjliga, avseende servicen från slussvärdarna.

– Vi är stolta och glada över betyget från våra båtgäster, som är det högsta någonsin. Vi arbetar med högt ställda mål för att resan på Göta kanal ska bli en upplevelse för livet, säger Anders Donlau. Våra slussvärdar har gjort ett fantastiskt arbete, vi har aldrig fått så mycket spontana kommentarer om bemötandet, som uppfattats som extraordinärt, avslutar Anders Donlau.

Tid: 10:10 (ECT) Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing Ledarens avstånd till mål: 5750 Nm Avstånd mellan första och sista båt: 14 Nm

Den första delsträckan av Volvo Ocean Race 2014-15 är inne på sitt fjärde dygn. Efter att ha tagit sig genom drygt en tiondel av etappen från Alicante till Kapstaden har samtliga lag haft ledningen vid något tillfälle.

Seglingen i Medelhavet bjöd på många vindskiften och en ständig kamp om positioner mellan lagen.

Fältet höll sig i en klunga och det var inte förrän de närmade sig Gibraltar under natten till måndag som det första rycket kom. Team SCA bröt sig loss och valde en nordligare rutt än konkurrenterna. Närmare den spanska kusten hittade de fördelaktiga vindar som gjorde att de passerade Gibraltar först och lämnade medelhavet med en knapp ledning.

I Atlanten handlar mycket om att nå passadvindarna som gör att man kan sätt full fart söderut. Men dessa vindar har hittills knuffats bort av ett lågtryck som lagen försökt ta sig genom sedan de passerade Gibraltar. På andra sidan om lågtrycket väntar vind från nordväst vilket är mycket gynnsamt för att segla mot Kanarieöarna och sedan nå passadvindarna.

Besättningarna slet under natten till tisdagen i tuff sjö och vind på över 15 m/s. Under tisdagen avtog vinden och lagen har de senaste 12 timmarna seglat nära den Marockanska kusten med vind kring 5 m/s. Team Vestas Wind valde en väg längre ut från kusten vilket kostade dem dyrt. I gryningen låg de 15 sjömil bakom ledande Abu Dhabi Ocean Racing och det är det största avstånd som hittills mätts mellan ledaren och sista båten sedan starten.

De övriga sex båtarna ligger inom åtta sjömil från varandra och hela fältet är på väg söderut. Nästa stora vägval handlar om att segla väster eller öster om Kanarieöarna och båtarna beräknas komma till ögruppen i morgon eftermiddag.

I den tuffa konkurrensen handlar dock inte allt om rätt vägval. För att hänga med i fältet krävs ett febrilt arbete ombord och många manövrar som sliter på besättningarna även när vinden är lättare.

– Dag fyra är väldigt speciell för vi börjar äntligen komma in i en rytm och en vardagsrutin, rapporterade Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Holloran under onsdagsmorgonen.

– Våra kroppar böjar vänja sig vid att vi sover i korta perioder, två timmar som mest trots vårt vaktschema på fyra timmar. Flera seglare har noterat att de inte haft någon hel frivakt på grund av att de minst en gång väckts för en vändning eller ett segelbyte varje gång de försökt sova.

Team SCA ligger just nu femma. Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord ligger enligt den senaste rapporten på andra plats, knappt två sjömil bakom Abu Dhabi Ocean Racing.

Här ser du var båtarna befinner sig.

Info: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html

Den 13 oktober tillträdde Lena Jönsson som ny generaldirektör och myndighetschef för Kustbevakningen. Hon efterträder Judith Melin som i samband med detta går i pension.

Lena Jönsson som är född 1958 började som överdirektör för Kustbevakningen i december 2013. Innan Kustbevakningen har hon bland annat arbetat som generaldirektör för Fortifikationsverket, verket för Förvaltningsutveckling (Verva) och chef för lotteriinspektionen. Lena Jönsson har även varit statssekreterare i Försvarsdepartementet och känner sedan tidigare till Kustbevakningens verksamhet.

– Jag är stolt över uppdraget att ta över en välskött myndighet efter Judith Melin, säger Lena Jönsson.

Nyligen har Sverige fått en ny regering och inriktningen är att Kustbevakningen ska byta departementstillhörighet från Försvarsdepartementet till Justitiedepartementet.

– Jag ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med regeringskansliet. Inom några veckor presenteras budgetpropositionen och med det får vi besked om myndighetens framtida ekonomi, säger Lena Jönsson.

Kustbevakningen har i budgetunderlagen sedan 2009 påtalat att det kommer att uppstå en obalans mellan verksamhet och ekonomi under 2015–2016 och framåt. År 2016 kommer det att saknas 133 miljoner kronor för att kunna upprätthålla nuvarande beredskap och övervakning. Tidigare försvarsminister Karin Enström meddelade innan valet att Kustbevakningen skulle tilldelas ett ökat anslag i höstens budgetproposition för att skapa en balans i verksamheten.

Foto: Johnny Åberg, Kustbevakningen.

Knappt har svallvågorna lagt sig efter nyheten om miljö- och vice statsminister Åsa Romsons bottenfärger förrän det visar sig att hon har tankat grön diesel i sin husbåt. Hon och maken använder skattesubventionerad diesel för uppvärmning, enligt en artikel i Expressen.

Läs hela nyheten här:

http://www.expressen.se/nyheter/skatteverket-romson-har-inte-betalat-energiskatt/

Det blir inget omedelbart återkallande av Kimple aluminiumbåtar. Kammarrätten i Jönköping har ändrat Transportstyrelsens beslut tills vidare.

För ett par månader sedan gick Transportstyrelsen ut med ett beslut om att importören av Kimple aluminiumbåtar måste återkallas samtliga båtar från marknaden.

– Vi har fått ett från vår sida positivt utslag från Kammarrätten i Jönköping, säger Anders Andersson på Midmarine AB i Sundsvall.

– Kammarrätten inhiberar Transportstyrelsens beslut angående försäljningsstopp och återkallandet av Kimple aluminiumbåtar. Detta innebär att vi får sälja båtarna och att beslutet om återtagande är undanröjt fram till Förvaltningsrättens dom i ärendet.

Transportstyrelsen ser det nya beslutet som ett beslut i avvaktan på förvaltningsrättens dom i målet.

Den nya V6-motorn Mercury MerCruiser 4.5L på 250 hk är baserad på innovativa nya funktioner och ledande teknik och har utformats och tillverkas vid Mercury Marines huvudanläggning i Fond du Lac i Wisconsin.

MerCruiser 4.5L sätter nya standarder för acceleration och totalprestanda, tack vare konstruktionsdetaljer som ett långt krökt insugningsgrenrör och en stor slagvolym, vilket ger ett mycket bra förhållande mellan effekt och vikt. Denna V6-motor väger 59 kg mindre än en 5,0-liters V8-block, men ger ändå liknande prestanda.

4.5L är en riktig högprestandamaskin med maximal bränsleeffektivitet och mycket tyst gång. Det nydesignade bakåtriktade spjällhuset, gasspjällets unika utformning minskar visselljudet, motorhöljet och motorns fästen, lättviktssvänghjulet, bränsletillförselmodulen och det strukturbyggda oljetråget bidrar alla till att ge en mycket bra tomgång, jämnhet, låg ljudnivå och minskade vibrationer för en bättre båtupplevelse.

MerCruiser 4.5L är en högteknologisk plattform som möjliggör världens första V6-drevmotor som är kompatibel med SmartCraft Digital Throttle & Shift (DTS), för direkt svar på gas och mjuk växling vid alla varvtal. Ett alternativ för 4.5L V6 med DTS är joystickstyrning, som ger den allra bästa upplevelsen vid angöring och manövrering.

4.5L V6-modellen möjliggör också Adaptive Speed Control (ASC), som automatiskt upprätthåller det inställda varvtalet oberoende av förändringar av belastning eller yttre faktorer, till exempel snäva svängar, vattensport och lägre hastigheter vid planing. Resultatet blir en ökad gasrespons och en sportigare känsla för föraren, som inte längre behöver justera gaskontrollen kontinuerligt.

Mercury Marine har byggt in det optimala korrosionsskyddssystemet i 4.5L V6-modellen, med hållbara gjutjärnskomponenter där motorn kommer i kontakt med havsvatten samt korrosionsbeständiga aluminium- och kompositmaterial på alla andra ställen. Digitala sensorer används överallt i stället för analoga. Liksom alla MerCruiser-motorer levereras 4.5L som standard med en treårig korrosionsgaranti samt med Mercurys begränsade tillverkargaranti på upp till två år.

Mercury lade särskild tonvikt vid enkelheten i underhållet vid utformningen av MerCruiser 4.5L V6, vilket innebär att ingen traditionell 20-timmarsservice behövs. Enheten har en underhållscentral nära motorns övre främre del, vilket gör att ställen som kunden behöver komma åt – till exempel för att byta oljefilter och fylla på olja – är lätta att se och nå. Dessutom är ventilmekanismen underhållsfri genom motorns hela livstid. 4.5L V6 har också ett “säsongsförlängande” dräneringssystem som gör att du kan fortsätta använda båten under övergångarna mellan årstiderna.

MerCruiser 4.5L finns för enkel- och dubbelinstallation och är kompatibel med Mercurys hela serier med Alpha- och Bravo-drev. Den ger originalutrustningstillverkare, marinåterförsäljare och konsumenter stor frihet att skapa det idealiska motorpaketet för många olika slags båtar, från små och lätta båtar till större skärgårds- och havskryssare. Motorns kompakta format ger båtbyggare extra utrymme att skapa andra funktioner.

Lysekils Segelsällskap Gullmar har utsetts till årets kappseglingsarrangör av Svenska Seglarförbundet, för sitt arbete med Lysekil Women’s Match, världens främsta damtävling i matchracingsegling. Sällskapets tidigare mångårige ordförande Gert-Ove Forsberg mottog den prestigefulla utmärkelsen vid en ceremoni i Båstad i lördags.

– Det är fantastiskt roligt att vårt arbete burit frukt. Det handlar ju inte bara om årets evenemang, utan är snarare en bekräftelse på lång och trogen tjänst, kommenterar
Gert-Ove, och hänvisar till att Lysekil Women’s Match tioårsjubilerade just i år.

Alla årets svenska mästare i de olika kappseglingsklasserna är i helgen samlade i Båstad för att göra upp om titeln Mästarnas Mästare. På lördagskvällen bjuder Svenska Seglarförbundet traditionellt in till en festlig kväll med utdelning av diverse utmärkelser inom segelsporten.

Då är det inte bara goda kappseglingsprestationer som premieras, utan funktionärer, tränare och andra som arbetar ideellt runtomkring får också ett erkännande. Och på lördagskvällen stod det alltså klart att Lysekils SS Gullmar är årets arrangör 2014:

– Det är väldigt, väldigt roligt. Vi känner att vi har förtjänat den här utmärkelsen efter tio års arbete med att sätta tjejernas matchracing på kartan, säger Magnus Heimersson, ordförande för Lysekils SS Gullmar.

– Att arrangera Lysekil Women’s Match lyfter klubben och ökar intresset för övriga delar av vår omfattande verksamhet. Vi anordnar ju allt från provseglingar, seglarskola och kappseglingar i Optimistjolle till det evenemang som är en förebild på WIM Series, den
internationella damserien i matchracing, poängterar han stolt.

Publiken vallfärdar till klipporna runt Kyrkeviksbukten för att följa de intensiva och spännande drabbningarna i Lysekil Women’s Match, som också refereras flitigt i radio, TV och tidningar. För att få ihop det hela krävs ett hundratal ideella funktionärer, som varje år satsar en semestervecka på att ge världens bästa matchracingdamer världens bästa tävling. Utöver det jobbar en kärntrupp mycket mer än så med all planering och alla förberedelser.

Tony Thomasson i Lysekils SS Gullmar har varit funktionärsansvarig för Lysekil Women’s
Match sedan premiären 2004:

– Att Lysekils SS Gullmar utsetts till årets arrangör är ett stort erkännande för alla dem som år
efter år fått ihop evenemanget, ett kvitto på att vi gjort ett riktigt gott jobb, säger Tony och avslöjar en del av framgångsreceptet:

– Vi har funktionärer i alla åldrar och inga grupper i gruppen utan ett riktigt gott gäng. Alla sköter sina uppgifter med bravur och skapar tillsammans något helt unikt, menar han.

Lysekil Women’s Match är den bohuslänska seglingsmetropolens största årliga evenemang och startades 2004 på initiativ av Anna Holmdahl White, som själv tillhört världseliten i matchracing. Sedan dess har Anna, genom sitt bolag Sailnet Lysekil AB, varit projektledare och kommersiellt ansvarig för evenemanget:

– Äntligen har Lysekils SS Gullmar utsetts till årets arrangör, det är de verkligen värda! Klubbens helhjärtade engagemang är en nyckelfaktor för att Lysekil Women’s Match rankas av matchracingtjejerna som den främsta tävlingen i världen, konstaterar Anna och fortsätter:

– I somras när vi räknade efter visade det sig att 80 procent av funktionärerna var desamma som vid starten 2004. Det är en helt unik klubbanda och erfarenhet som Lysekils SS Gullmar byggt upp i sin organisation. Ett stort grattis till ett gott gäng eldsjälar!

Nästa upplaga av Lysekil Women’s Match arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar den 3 – 8 augusti 2015.

Havs- och vattenmyndigheten har formulerat om i förordningen om LOVA-bidrag till att även innefatta enklare åtgärder för rengöring av båtbotten. Det innebär att LOVA-bidraget gäller numera även för Scrubbis.

Pressmeddelande:

75 Mkr har riksdagen beslutat om att fördela i bidrag till ideella föreningar och myndigheter för lokala vattenvårdsåtgärder som bidrar till renare miljöer i hav och insjöar. Hittills har det för båtlivets del framförallt handlat om större projekt såsom toatömningsstationer, spolplattor och borsttvättar. Till 2015 vill man prioritera fler enklare åtgärder för rena båtbottnar som når bredare, är mer kostnadseffektiva och är enklare att genomföra.

Nu söker allt fler båtklubbar om LOVA för produkten Scrubbis. Genom att båtklubbarna införskaffar Scrubbis till medlemmarnas båtar minskar eller uteblir behovet av andra åtgärder såsom spolplatta eller borsttvättar. Med hjälp av LOVA-bidrag kan ideella föreningar nu köpa in produkten och få 50% av kostnaden i LOVA-bidrag. Sista ansökningsdagen för LOVA-bidraget är 2014-11-30.

Räkneexempel för en båtklubb som har 300 klubbmedlemmar.
En spolplatta eller borsttvätt kostar ca 1 miljon => Kostnad/medlem= 3333 kr/medlem.
En Scrubbis till varje klubbmedlem kostar 895kr/medlem.

Hur fungerar Scrubbis?
Scrubbis är en enkel och praktiskt undervattenborstskrapa som gör det möjligt att hålla sin båt ren från beväxning hela säsongen. Man kan enkelt tvätta båtenbotten från relingen, en brygga eller y-bom bredvid båten. Rengöringshuvudet har en flytkraft på 2 kg och ett 3,2 m långt teleskopskaft. En tvätt tar mellan 5-15 min beroende på båt. Tvättas båten 3-5 ggr/säsong håller man också båten renare än vid användning av bottenfärger. Man slipper också allt arbete och kostnader för slip och målning av bottenfärg.

En Scrubbis kostar ca 895 kr.

För mer info om LOVA-bidraget och hjälp att skicka ansökan kontakta Scrubbis AB, Nicolas Broberg 070-555 21 16 på salj@scrubbis.se.

Sjöhistoriska museet bjuder in till årets Fartygsforum i Eskilstuna 11-12 oktober. Fartygsforum är en mötesplats för dem som bevarar och använder historiska fartyg. Tillsammans med engagerade fartygsentusiaster deltar politiker och museiledningar.

Det är ett tillfälle för ideella aktörer och myndigheter/institutioner att mötas och tillsammans diskutera och samtala om angelägna frågor för att utveckla verksamheten. I år är det fjorton år sedan första Fartygsforum arrangerades. Årets arrangemang sker i samarbete med Arbetets museum, Eskilstuna Stadsmuseum och Munktellmuseet.

Läs mer om programmet för Fartygsforum och om fartygsbevarande på www.sjohistoriska.se

Bilden:
Ångbogseraren Rex, nuvarande hemmahamn Torshälla. Foto: Claes Wollentz/SMM.

Kampen om SM-titeln i gäddfiske har avgjorts på sjön Mjörn. Runt 100 lag som kvalificerat sig i kvaltävlingar över hela landet deltog.

Gäddan är populär i det växande svenska sportfisket. På sociala medier får fiskeprofiler många följare bland ungdomar. Även andra profiler bidrar till populariteten. Ett Facebookinlägg av Zlatan Ibrahimovic där han fiskar gädda fick snabbt stor spridning under helgen.

Nya svenska mästare blev Team Armagäddon som i lagtävlingen fångade de fem sammanlagt längsta fiskarna. Individuellt vann Petter Persson vars längsta gädda mätte 112 cm.

Länk till alla resultat i svenska mästerskapen i gäddfiske; www.sportfishmasters.se

Under SM i gädda tillämpas catch & release, det vill säga fisken släpps tillbaka i vattnet omedelbart efter mätning och fotografering.

I lördags var det fullsatt i GKSS klubbhus i samband med starten för Volvo Ocean Race. Cirka 150 personer från GKSS och SCA fanns på plats i dag när starten gick för Volvo Ocean Race.

Dagens började med provsegling för de vuxna. När de vuxna bänkade sig i klubbhuset för att lyssna till Harald Treutiger och Frida Langenius fortsatte de barn som önskade att prova på att segla och äta korv och bröd nere på hamnplanen.

Harald Treutiger ledde programmet och på plats fanns GKSS-seglaren Frida Langenius. Christina Rydebrink, platschef för SCA i Göteborg berättade om beslutet att satsa på en helt kvinnlig besättning i Volvo Ocean Race var logistiskt. SCA är ett svensk företag, anonymt för den stora allmänheten och med 80 procent av kunderna som är kvinnor vill man bygga ett starkt varumärke. Patrik Hedenstedt, GKSS klubbdirektör berättade om klubben och vilka möjligheter man har att segla hos GKSS.

Med mangentafärgade flaggor i allas händer och full fokus på tävlingen på storbildsskärmar startade tävlingen och båtarna gav sig ut över havet. Informationsdirektör Tunde Fenander säger glädjestrålande efter eventet att han fått mycket positivt tillbaka om dagens event från de anställda på SCA.

Nästa tillfälle då GKSS och SCA samlas är 19 november, då går starten från Kapstaden med målet Abu Dhabi, då ligger fokus på att berätta om vad man gör som funktionär på en kappsegling, och då finns det möjlighet att anmäla sig som funktionär till veckan 20/6- 28/6 2015.

Team SCA blev tidigt på måndagsmorgonen första båt att nå Gibraltarsundet. Av de sju båtarna i Volvo Ocean Race valde svenska Team SCA en nordligare kurs in mot Gibraltar och under gryningen nådde de sundet, som sammanbinder Medelhavet med Atlanten, cirka 4 sjömil före de andra båtarna som låg väl samlade bakom.

– Vi är en mycket glad besättning just nu, rapporterade navigatören Libby Greenhalgh från båten på måndagsmorgonen.

Men det finns ingen tid att njuta. Vindarna är lätta (cirka 2 m/s) och lite trickiga i sundet. Det gäller att komma igenom så fort som möjligt och sedan göra ett strategiskt beslut om en sydlig eller västlig kurs ner mot Fernand de Noronha – ön utanför Brasiliens kust som alla de sju båtar ska runda. Vilket beslut man tar ombord på Team SCA grundar sig hur de tror passadvindarna kommer att blåsa.

Sedan starten från spanska Alicante kl 14 i lördags har båtarna haft relativt lätta vindar och varit väl samlade. Det var först under natten mot måndagen som Team SCA lämnade det övriga fältet, vilket visade sig var ett taktiskt riktigt drag.

På söndagskvällen rapporterade tjejerna från Båten: ”Vinden ökar och solen är på väg ner. Några delfiner kom förbi och simmade med båten ett tag. Ingen dålig dag på kontoret”.

Om cirka tre veckor beräknas båtarna vara framme i etappmålet i Kapstaden, Sydafrika.

Foto: Corinna Halloran/Team SCA.

Följ båtarna på www.volvooceanrace.com

Italienska Benetti visar upp sin helt nya Veloce 140 vid Fort Lauderdale International Boat Show 2014, som arrangeras 30 oktober – 3 november. Det är det kända varvets nya flaggskepp och den första stora yachten från dem med ”fast displacement” skrov för farter över 20 knop.

Den mest tydliga skillnaden hos Benetti Class Fast Displacement serie är det nya D2P-skrovet (Displacement to Planing), som har designats av Pierluigi Ausonio Naval Architecture Studio tillsammans med Azimut|Benetti Research and Development Center. Exteriör och styling ansvarar Stefano Righini för medan brittiska RWD-Redman Whiteley Dixon och ägarens egna designers har gjort inredningen.

Den största fördelen med skrovet är hur mycket energi skrovets design sparar. Bäst effekt får man vid 12 knops marschfart, men båten har kapacitet att köra över 20 knop med bibehållen komfort.

Motorerna är de största som hittills har monterats i någon yacht byggd av Benetti, som har sitt varv i Viareggio. I motorrummet finns två stycken MTU 12V 4000 M93L 3500 hk dieselmotorer. För stabilitetens skull har yachten även CMC Marine elektriska fenstabilisatorer.

Utrymmena ombord är väl tilltagna. Soldäcket är till exempel på hela 77 kvadratmeter på den högsta delen av ”flybridge”. För den som vill ha extra god utsikt över havet finns en stor sittyta längst fram i fören.

Båten är i övrigt utrustad med all den lyx som riktigt rika omger sig med. Det vill säga stora matplatser, barer, gym, djup pool, soldäck med air-condition etc.

Info: www.benettiyachts.it

Alicante bjöd på ljumma, lätta vindar när Team SCA och de sex andra båtarna på lördagen gav sig iväg på den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-2015.

Nu väntar 23-25 dygn till havs och 6 500 sjömil (cirka 12 000 km) innan båtarna når etappmålet i Kapstaden.

– Äntligen ska vi iväg. Vi har förberett oss i drygt 18 månader och längtat efter den här dagen. Det känns fantastiskt, sade Sam Davies, skeppare på Team SCA strax innan de, som sista båt, lämnade kajen i Alicante.

Nederländska Brunel med den rutinerade skepparen Bouwe Bekking, som gör sitt sjunde Volvo Ocean Race, tog starten och rundade första märket före tjejerna på Team SCA. Två gånger seglade båtarna fram och tillbaka i Alicantebukten innan de gav sig iväg söderut på Medelhavet, ner mot Gibraltar.

De sista dagarna innan starten har besättningen på Team SCA ägnat åt att umgås med familj och vänner – och att äta. Nu väntar en diet på frystorkad mat för de elva i besättningen. Och de vet att de har en del tuffa förhållanden framför sig, inte minst när den närmar sig Kapstaden, men innan dess ska de bland annat ta sig igenom ”Doldrums”, stiltjebältet vid ekvatorn.

Ibland kan även Medlehavet bjuda på tuffa höstvindar när luften är kall och vattnet varmt. Men vid lördagens start var det allt annat än tuffa vindar. Kusten utanför Alicante bjöd på lätta vindar runt 3-5 m/s. Enligt prognosen väntar vindar runt 10 m/s och kraftigt regn på de sju båtarna framåt natten.

Från Kapstaden går banan till Abu Dhabi – Sanya, Kina – Auckland, Nya Zeeland – Itajai, Brasilien – Newport, USA – Lissabon, Portugal – Lorient, Frankrike – Haag, Nederländerna, till slutmålet i Göteborg dit båtarna kommer runt 21 juni 2015.

Klockan 14.00 gick starten för den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race. De sju båtarna i startfältet lämnade Alicante med Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing i täten.

Medan de sju Volvo Ocean 65:orna kastade loss hyllades seglarna av tusentals åskådare i Alicantes hamn. För Martin Strömberg ombord på den kinesiska båten Dongfeng Race Team var det en efterlängtad stund.


– Det har varit en lång uppladdning och det är skönt att äntligen komma igång. Det bästa som finns är att sticka iväg och lämna det sista rundningsmärket bakom sig.

Efter startskottet seglade båtarna två varv runt en bana nära hamnen. Team Brunel var snabbast och passerade det sista rundningsmärket i ledning tätt följda av Abu Dhabi Ocean Racing medan Dongfeng Race Team rundade som femma. Efter en stark start lämnade svenska Team SCA Alicante som sista båt.

Här ser du var båtarna befinner sig (uppdatering var tredje timma).

Enligt väderleksrapporten kommer det att blåsa 4-6 m/s från öst de närmaste timmarna. Under natten väntas regn och vindar på 10 m/s längs den spanska östkusten. Båtarna kommer att kunna segla rakt mot udden Cabo de Gata där vinden med all sannolikhet skiftar till väst vilket innebär att de får kryssa till Gibraltar sund.

Från Alicante till Gibraltar är det cirka 300 sjömil och de beräknas nå det mytomspunna sundet på måndag. Där kan det råda tuffare förhållanden med upp till 15 m/s och sedan väntar Atlanten. Den första etappen är 6 487 sjömil lång och båtarna beräknas nå Kapstaden 1-3 november.

Evenemanget kring starten har varit en stor succé med flera tusen besökare i Alicantes hamn den senaste veckan. Volvo Ocean Race 2014-15 avslutas nästa sommar med målgång i Göteborg runt den 21 juni och ett sista In-Port Race den 27 juni.

Startfältet
Team SCA (Sverige)
Sam Davies, Liz Wardley, Libby Greenhalgh, Carolijn Brouwer, Justin Mettraux, Sara Hastreiter, Stacey Jackson, Sophie Ciszek, Abby Ehler, Sally Barkow, Annie Lush, Corinna Halloran (OBR)
Dongfeng Race Team (Kina)
Charles Caudrelier, Pascal Bidégorry, Martin Strömberg, Eric Peron, Thomas Rouxel, Kevin Escoffier, Jin Hao Chen (Horace), Jiru Yang (Wolf), Yann Riou (OBR)
Team Alvimedica (Turkiet/USA)
Charlie Enright, Mark Towill, Will Oxley, Alberto Bolzan, Sebastien Marsset, Ryan Houston, Nick Dana, Dave Swete, Amory Ross (OBR)
Team Brunel (Nederländerna)
Bouwe Bekking, Gerd-Jan Poortman, Jens Dolmer, Andrew Cape, Pablo Arrarte, Laurent Pagès, Louis Balcaen, Rokas Milevicius, Stefan Coppers (OBR)
Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten)
Ian Walker, Roberto Bermudez de Castro, Phil Harmer, Justin Slattery, Adil Khalid, Luke Parkinson, Daryl Wislang, Simon Fisher, Matt Knighton (OBR)
MAPFRE (Spanien)
Iker Martínez, Xabi Fernández, Michel Desjoyeaux, Nico Lunven, André Fonseca, Antonio Cuervas-Mons, Carlos Hernández, Anthony Marchand, Francisco Vignale (OBR)
Team Vestas Wind (Danmark) Chris Nicholson, Tony Rae, Rob Salthouse, Wouter Verbraak, Maciel Cicchetti, Peter Wibroe, Nicolai Sehested, Tom Johnson, Brian Carlin (OBR)