nyhetstest

Till höstlovet öppnar Sjöhistoriska utställningen Kartor & Klot – gamla glober för unga upptäckare. I centrum står jord- och himmelsglober ur museets samlingar. Globerna är tillverkade på 1600-, 1700- och 1800-talen och speglar hur världsbilden efter hand har fyllts i. På gamla glober finns till exempel delar av Amerika och Australien inte med, eftersom européerna ännu inte upptäckt dem. Men globerna efterliknar ändå verkligheten väl.

Kartorna i utställningen visar andra perspektiv, tidsperioder och användningsområden.
– Här finns exempel från 1100-talet fram till idag. Det är bland annat kartor ritade i andra delar av världen och som för oss som är vana att ha norr uppåt känns felvända, säger Johan Gustafsson utställningsproducent på Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.

Det finns en karta över universum med jorden i mitten, en världskarta med Jerusalem i centrum, en karta över Norden omringad av sjöodjur. Och kartor som sjöfararna använde för att navigera.
– Kartorna visar både vad man haft för kunskaper om världen och hur man sett på den. Det här är glober och kartor som kan ta besökarna med på spännande resor i såväl geografin och historien som i fantasin. Och så är de förstås väldigt vackra, säger Johan Gustafsson.

Får man snurra på kloten?
– De gamla kloten kan man inte snurra på. Men vi har bland annat ett stort specialtillverkat klot som det är fritt fram att snurra och känna sig fram på, säger Johan Gustafsson.

Utställningen är skapad speciellt med museets alla unga besökare i åtanke. Sjöhistoriskas pedagoger har en rad olika skolprogram kopplade till utställningen. Och det finns audioguider för barn. Under höstlovet spelar dessutom Figge Norling och Göran Thorell sin uppsättning av ”En världsomsegling under havet”. Höstlovsaktiviteterna pågår mellan den 25 oktober och 1 november.

Volvo Penta redovisar ett starkt resultat för det tredje kvartalet. Förbättrad försäljning och lönsamhet, men efterfrågan fortsätter att vara på låga nivåer, skriver företaget i sin rapport.

Enligt Volvo Penta är den globala marinmarknaden är på en oförändrad nivå, med försiktigt positiva signaler från europeiska båtbyggare. Volvo Penta får nya kunder inom både segmentet för fritidsbåtar och för kommersiella fartyg samtidigt som man ökar andelen affärer hos existerande kunder.

Ur kvartalsrapporten:
Total sett fortsätter segmentet för industrimotorer att vara på låga nivåer, särskilt i Kina. Inom segmentet för elverk ökar konkurrensen på grund av lågkostnadsmotorer tillverkade i Asien. Inom industrimotorsegmentet är hela den nya serienav Tier IV Final-motorer nu redo för leverans.
Den 30 september 2014 var volymen i orderboken 5.330 enheter (5.780).
Nettoomsättningen det tredje kvartalet 2014 steg med 12% jämfört med föregående år och uppgick till 1.981 Mkr (1.774).
Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 7%. Försäljningen det tredje kvartalet fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 1.070 Mkr (932) och Industri 911 Mkr (842). Rörelseresultatet uppgick till 253 Mkr (165). Rörelsemarginalen uppgick till 12,8% (9,3). Lönsamheten påverkades positivt av en fördelaktig kund- och produktmix. Jämfört med det tredje kvartalet 2013 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser om 65 Mkr.

Hallberg-Rassy på Orust nyanställer igen. 23 båtbyggare har anställts den senaste tiden och fler anställningar kan vara på gång.

– Att köpa ny båt är ett beslut som är väldigt lätt att skjuta upp både ett och några år, men man kan inte vänta hur länge som helst. Vill man inte ”missa chansen i det här jordelivet” måste man komma till skott någon gång, säger Magnus Rassy, vd för Hallberg-Rassy Varvs AB, till Båtliv.

En av anledningarna till att nybåtsförsäljningen har kommit igång igen är att marknaden närmast är dammsugen på nyare begagnade båtar.

– Vi har kommit till en punkt där man får välja mellan en tio år gammal eller helt ny båt. Att svenska kronan försvagats är positivt för oss, även om det bara är några procent så kan det ibland vara det avgörande för att slå till. Vi ser en klar ökning på nästan alla marknader och det är alla storlekar som går. Vi har längre orderstock och högre försäljning än på väldigt många år. Det finns inga tecken på att denna positiva trend skall avta, säger Magnus Rassy.

Koncernen Hallberg-Rassy har idag 115 anställda.

Båtarna i Volvo Ocean Race tagit sig genom stiltjebältet Doldrums och längst fram ligger Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel. För Team SCA, Martin Strömbergs Dongfeng Race Team och de andra lagen gäller det att ta in på tätbåtarna på väg söderut mot Kapstaden.

Senaste positionsrapport: 0845 (CET)
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Avstånd mellan täten och sista båten: 230 sjömil
Vindhastighet: 7-10 m/s

Klockan 22:00 igår passerade Abu Dhabi Ocean Racing ekvatorn och under natten och morgonen har nederländska Team Brunel och danska Team Vestas Wind gjort detsamma.
Ledande Abu Dhabi och tvåan Team Brunel valde tidigt en väg västerut genom det ökända stiltjebältet norr om ekvatorn kallat Doldrums. Deras vägval betalade sig och nu har de ett försprång på väg mot Fernando de Noronha, en ö utanför Brasilien som måste rundas av samtliga lag innan de kan fortsätta mot Kapstaden.
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team, svenska Team SCA, Team Alvimedica och MAPFRE fick en mer frustrerande resa genom Doldrums med svagare vind än konkurrenterna längre västerut.
– Vi fick en ganska bra passage genom doldrums men det var Team Vestas Wind som drog den stora vinstlotten, säger Martin Strömberg.
Team Vestas Wind låg sist på väg in i Doldrums men seglade smidigt genom det oberäkneliga stiltjebältet tack vare en chansning längre österut. Enligt rapporten från klockan 08.40 låg de trea, 82 sjömil bakom Abu Dhabi.
Svenskbåten Team SCA var då sist i fältet, 226 sjömil bakom Abu Dhabi och 26 sjömil bakom sexan Team Alvimedica. Team SCA väntas passera ekvatorn de närmaste timmarna.
Här ser du var båtarna befinner sig!
Dongfeng Race Team kommer att segla förbi ekvatorn under förmiddagen. De fick en bra start på etappen men tappade ledningen de hade i början av veckan och ligger nu fyra.
– Vi kände oss väldigt snabba när vi seglade nära de andra båtarna och det är en nyckel till framgång, säger Martin Strömberg och tillägger att laget har gott självförtroende.
– Vi har visat att vi kan vara med och slåss mot de andra. Tyvärr missade vi lite precis innan doldrums och det har gjort att vi inte är med toppstriden just nu. Men vi kommer tillbaka och vi satsar på att göra det jämt i täten igen.
Samtliga lag seglar nu i stabila passadvindar och ledarbåtarna beräknas runda Fernando de Noronha i kväll. Därefter beror båtarnas vägval på de vädersystem som finns i södra Atlanten. De sju Volvo Ocean 65:orna kommer troligtvis sticka långt söder ut i jakt på mer vind innan de styr rakt mot Kapstaden.

Den 23 oktober överlämnade regeringen budgetpropositionen för 2015 till riksdagen. I den föreslår regeringen att Kustbevakningen får utökad budget genom en förstärkning av anslaget.

Enligt budgetpropositionen får Kustbevakningen en engångstilldelning med 20 miljoner kronor för 2015. För 2016 och framåt får myndigheten en permanent utökning av budgeten med 67 miljoner kronor för att skapa en bättre balans mellan verksamhet och ekonomi.

Den permanenta utökningen av budgeten motsvarar cirka 50 procent av det belopp som Kustbevakningen tidigare har äskat. Samtidigt föreslår regeringen i höständringsbudgeten för 2014 en engångstilldelning till Kustbevakningen om 56 miljoner kronor.

− Det är ett mycket glädjande besked som vi idag har fått av regeringen, säger generaldirektör Lena Jönsson.

En utökad budget visar att regeringen även framöver satsar på Kustbevakningen och den viktiga verksamhet för hållbar miljö och säkerhet till sjöss som vi genomför dygnet runt, året om.

− Den permanenta utökningen av anslaget tillsammans med engångstilldelningarna gör att jag nu med stor lättnad kan dra tillbaka alla varsel och att kuststationerna blir kvar, säger Lena Jönsson.

I söndags gick en vägfärja på grund utanför Lysekil. Kustbevakningen hade under onsdagen bärgat färjans truster och tagit upp olja.

I tisdags fick Kustbevakningen information om att färjan i samband med grundstötningen tappat sin truster (en vridbar propeller som kan roteras 360 grader) och att det sipprade ut olja. Själva färjan transporterades till varv under söndagen.

Kustbevakningen hade under dagen startat en operation för att bärga trustern och olja. Trustern lyftes av Kustbevakningens fartyg KBV 032 och transporterats tillbaka till färjan.

Den oljesträng som man kan se bedöms som bekämpningsbar. KBV 032 använder sitt oljeupptagningssystem för att få upp så mycket olja som möjligt och under eftermiddagen har oljan tunnats ut så det nästan inte finns något mer att ta upp. Förundersökning är inledd.

Foto: Kustbevakningen.

Inför 2015 tar segelbåtsleverantörerna nya grepp för att höja intresset för segling och segelbåtar. I ett unikt samarbete mellan över 20 leverantörer av segelbåtar satsar de tillsammans framåt för att hitta nya inriktningar att marknadsföra segling och segelbåtar.

Satsningen innebär en koncentration på de flytande mässorna i Sverige och en rad nya aktiviteter. Företagen arbetar gemensamt för att stärka segling som en spännande sport och nöjessegling som aktiv avkopplande fritid nära naturen.

För alla som vill se nya båtar omfattar satsningen flera viktiga och helt nya punkter:
• Öppna hus hos segelbåtsföretagen runt om i Sverige.
• Res till världens största mässa med segelbåtsföretagen.
• Prova på segling på Segelbåtsdagarna i vår.
• Satsning på de flytande mässorna på Orust och Gustavsberg.

Öppna båthus i november
Helgen den 15 och 16 november har företagen öppet hus i sina egna lokaler. Ett perfekt tillfälle att träffas i lugn och ro för att prata båt inför 2015. Mer information på respektive hemsidor.

Världens största båtmässa i januari
Svenska segelbåtsleverantörer bjuder in till exklusiva visningsmöjligheter på båtmässan i Düsseldorf. Måndag 19 och tisdag 20 januari har de program för visningar och presentationer av våra båtar. Här finns marknadens största utbud. Många varv visar hela sitt modellprogram. Mässan i sig är en fantastisk upplevelse, i 21 hallar visar 1 600 leverantörer upp allt inom båtlivet. Mässan pågår 17–25 januari.

Prova segling på Segelbåtsdagarna i maj
Företagen arrangerar ”Segelbåtsdagar på flera platser 15–17 maj 2015. Prova segling. Kom och upptäck det fantastiska livet på sjön. Provseglingar och aktiviteter hos segelbåtsleverantörer runtom i landet.

PRESSINFORMATION FRÅN SVENSKA SEGELBÅTSFÖRETAGARE 1(2)

Båtmässor i augusti och september
Hitta din nya båt på hösten. Du få den individuellt byggd och utrustad och levererad till våren. På de flytande höstmässorna ”Öppna Varv på Orust” och ”Allt på Sjön i Gustavsberg” visas det största utbudet av segelbåtar i Sverige.

Svenska segelbåtsföretagare
Varumärken Företag
Arcona Arcona Yachts AB
Allures Lange Maritime
Bavaria Bavia Yacht AB
Beneteau Oxelösunds Båt och Motor
Campus Bavia Yacht AB
CR Yachts CR Yachts
Delphia Delphia Yachts Scandinavia
Delphia Bohuscharter AB
Dehler väst Båtverket
Dehler ost Sjöman Yachting
Diva Bavia Yacht AB
Dufour Gåshaga Marina
Elan Nordic Yachts AB
Fareast Nordic Yachts AB
Grand Soleil Bavia Yacht AB
Hallberg-Rassy Hallberg-Rassy Varv AB
Hanse Svensk Marinimport
J-Boats Marstrand Yachts
Lagoon Navigare Yachts
Jeanneau Navigare Yachts
Linjett Rosättra Båtvarv AB
Maxi Delphia Yachts Scandinavia
Maxi Bohuscharter AB
Moody Svensk Marinimport
Nauticat Nauticat Svenska AB
Regina Regina af Vindö Yachts
Salona Salona Nordic
Seascape Seascape Nordic
Scanner Scan Yacht AB
X-Yachts X-Yachts Sweden AB

Det blev ingen satsning på friluftslivet i regeringens budget för nästa år. Anslaget ligger kvar oförändrat, precis som det i princip gjort de senaste åtta åren. Detta trots att friluftslivet bidrar till en oomtvistad samhällsnytta i form av bättre folkhälsa, ökad miljömedvetenhet och en meningsfull fritid för våra barn och ungdomar.

– Det är stor besvikelse för alla natur- och fiskeintresserade. När Socialdemokraterna förra året i sin skuggbudget skrev att de ville dubbla anslaget till friluftslivet gladdes vi. Nu är besvikelsen desto större. Det är ett svek mot de barn och ungdomar som vi hade kunnat ta ut på fiske och naturupplevelser om vi fått mer resurser, säger Anders Karlsson, Sportfiskarnas generalsekreterare.

Inför riksdagsvalet frågade Sportfiskarna i en enkät om partiernas syn på friluftslivet. Alla partier visade då förståelse för att friluftslivets villkor måste förbättras.

Socialdemokraterna upprepade sitt förslag om en fördubbling av anslaget till paraplyorganisationen Svenskt Friluftsliv – från 28 till 56 miljoner. I budgetsammanhang en liten summa, men ett tillskott som skulle göra stor skillnad för Svenskt Friluftslivs 24 medlemsorganisationer. Med ökade resurser skulle friluftslivets organisationer kunna ta ut fler barn som får uppleva naturen, öka miljömedvetenheten, förbättra folkhälsan och ge fler en förståelse för allemansrätten och vad den innebär.

Fredagen den 24 oktober anlöper Marco Polo, säsongens sista kryssningsfartyg. Då har 265 kryssningsfartyg med 467 000 passagerare spenderat 450 miljoner kronor i Stockholm.

Marco Polo kommer att avsluta kryssningssäsongen i Stockholms Hamnar. Totalt har då 265 internationella kryssningsfartyg med 467 000 passagerare gästat Stockholms Hamnar, varav 23 fartyg i Nynäshamns hamn.

– Stockholm är en populär besöksdestination och 2015 och 2016 års bokningssiffror visar ett fortsatt starkt intresse, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar. Ett väl fungerande samarbete mellan aktörerna som är verksamma i kryssningsindustrin gör det möjligt att hantera många resenärer och samtidigt behålla ett mycket gott rykte.

Kryssningsresenärerna spenderar sammanlagt runt 450 miljoner kronor under besöket i Stockholm på hotellnätter, restaurangbesök, shopping mm. 42 anlöp var turnarounds, vilket innebär att resan påbörjades eller avslutades i Stockholm. Kryssningsfartygen blir färre men större och rymmer allt fler passagerare.

– Den här säsongen präglas framförallt av två trender inom kryssningssegmentet i Stockholm. Dels fortsätter antalet europeiska kryssningspassagerare att öka och dels väljer kryssningsturisten i allt högre grad att uppleva Stockholm på egen hand, säger Peter Lindqvist, vd Stockholm Visitors Board.

I år kom för första gången Royal Princess, det största kryssningsfartyget som hittills kryssat i Östersjön. Royal Princess är 330 meter lång och rymmer 4000 passagerare. Alla kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm.

Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
Antal År 2012 År 2013 År 2014
Kryssningsfartyg 275 278 265
Passagerare 469 000 478 000 467 000
Stockholm Cruise Network är ett partnerbaserat samarbetsprojekt bestående av Stockholm Visitors Board, Stockholms Hamnar, Swedavia samt ett 30-tal partners som representerar turoperatörer, hamnagenter, hotell, attraktioner och transporter. Syftet med nätverket är att tillsammans marknadsföra samt utveckla Stockholm som kryssningsdestination.

Torsdagen den 23:e oktober slår Sail Racing upp dörrarna till sin nya konceptbutik på Hamngatan 10 i Stockholm. Sail Racings nya butik är belägen i PK Huset och kommer att få dubbla entrér, en inifrån PK huset och en från Hamngatan.

”Den nya butiken är en milstolpe för oss och kommer att utgöra det centrala navet i vårt varumärke” säger Joakim Berne som är försäljning och retailchef på Sail Racing. ”I butiken visar vi bland annat upp delar av vår designfilosofi, i form av att man som konsument kan få gå igenom alla de olika tyger, tekniska material och detaljer som vi arbetar med.

Tillsammans med Samsung har Sail Racing tagit fram videoväggar som kommer visa segling i full HD-kvalitet dygnet runt, året runt. Det finns även möjlighet att sända live på skärmarna via Sail Racings mediasystem som styrs från huvudkontoret i Billdal.

”Vi ser Sail Racing Club House som en mötesplats där man kan njuta av och prata segling året runt, samtidigt som det ger oss en fantastisk möjlighet att visa upp vårt varumärke och våra kollektioner i en inspirerande miljö” säger Joakim Berne. ”Vi har lagt ner mycket tid och energi på interiöra detaljer i butiken.

Golvet i skyltfönstrerna är klädda i äkta kolfiber, det sitter ett autentiskt Americas Cup segel i taket av butiken och alla båtdetaljer som t.ex. winchar i kolfiber som finns i butiken har faktiskt använts i Americas Cup.” fortsätter Joakim.

Sail Racing Club House Stockholm kommer att vara fullsorterad med hela Sail Racings sortiment och öppnar torsdagen den 23:e oktober kl 10.00.

Navigare Yachting och Nätresebyrån/Moments har bildat ett nytt, gemensamt bolag. Navigare Yachtings segelbåtsuthyrning i Sverige och Norge drivs numera av en fullservice resebyrå.

Det nya bolaget, Navigare Moments erbjuder kunderna hela paket där seglingen kompletteras med flygbiljetter, hotellrum, transfer osv.

Moments erbjuder även kompletta resepaket runt om i världen, som exklusiva resor till destinationer som Mauritius, Maldiverna, Tanzania, Costa Rica. Genom Navigare Group är Navigare Moments Sveriges största organisatör av seglatser med egen flotta på cirka 150 båtar i Grekland, Kroatien, Turkiet, BVI och Thailand. Navigare Moments är även exklusiv partner till Virgin Galactic – historiens första rymdresor i segmentet rymdturism.

– Vårt mål är att leverera en reseupplevelse med elegans, stil, finess och en stor portion personlig service. Vi är mycket stolta över att vårt utbud till och med sträcker sig utanför jordklotet, säger Andreas Axelsson, vd för Navigare Moments.

Navigare Group består av de tre bolagen Navigare Yachts, Navigare Yachting och Navigare Moments. Gruppen verkar i sju länder och bedriver uthyrning av över 150 segelbåtar på tre kontinenter.

Navigare Group levererar, servar och hyr ut båtar från Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Hanse, Dufour och Lagoon. Gruppen sysselsätter över 70 heltidsanställda och nästan dubbelt så många säsongsanställda. Totalt ligger det över 450 båtar i Navigare Groups olika fullservicekoncept. Navigare Group säljer båtar för ca 110 milj. kr varje år.

Info: www.navigaremoments.se

Bestevaer 66ST “Anabel” var en av de mest besökta båtarna under den flytande båtmässan, Hiswa, i Amsterdam i september. Det tog inte lång stund innan den blev ”dagens snackis” och folk på bryggorna sa att ni måste gå och titta på den där “helikopterbåten”.

Ägaren till Anabel gillar att flyga helikopter och detta märks verkligen ombord på hans båt. I pilothouset finns en stor bekväm läderfåtölj bakom instrumentpanelen med mängder av knappar, spakar och displayer. Nere i salongen finns en “master panel” där båtens alla funktioner kan övervakas och styras.

Varför skall man ha en sådan panel i en båt? Det brukar väl inte finnas i andra båtar?

Eeuwe Kooi, ägare till KM Yachtbuilders säger:
– Vår filosofi är att en båt skall passa sin ägare likt en skräddarsydd Italiensk kostym. Detta är bara möjligt om allt är ”made-to-measure” enligt kundens önskemål och idéer. Ibland kan det vara svårt för utomstående att förstå vissa val som gjorts ombord eller att det inte är val man själv skulle göra. Detta är förståeligt då ingen är den andre lik. Anabel designades och byggdes för sin ägare och ingen annan. Det är detta som är grejen med ”custom made”. Om kunden blir glad blir vi glada och vi har lyckats med vårt uppdrag!

Ägaren till Anabel ville ha en båt baserad på sina egna idéer och det gick inte att finna en båt på marknaden som passade hans krav. Ett av hans önskemål var att kunna segla helt självständigt och oberoende, det vill säga ingen landström, en rejäl batteribank, mängder av solpaneler på däck , water-maker och två stora teleskopiska vindgeneratorer.

Säkerhet stod också på önskelistan, ett annat viktigt skäl att välja en aluminiumbåt från K&M Yachtbuilders. Säkerhetskravet tillgodoses delvis genom 8 mm, isförstärkt skrov, och 10 mm runt lyftkölen samt vattentäta skott och dörrar. Från den en djupa sittbrunnen kan båten hanteras tryggt och säkert.

Träslaget i inredningen, oljad tigerwood, är ovanligt att finna ombord på båtar. Det används främst i möbler, knivhandtag och biljardköer. Det står emot fukt och röta och har mycket lång livslängd. I kombination med de blåa skjutluckorna, det vita taket och skotten ger det en ombonad och skön miljö ombord.

Konstruktörerna från Dykstra Naval Architects har ännu en gång designat en superb yacht med fina seglingsegenskaper. Under provtur ute på Nordsjön loggades en toppfart på 19,5 knop och en dygnsdistans på 242 Nm.

Tekniska fakta:
Bestevaer 66ST dimensioner
L.ö.a 20.25 m
L.ö.d 19.30 m
L.v.l 18.03 m
Bredd 5.00 m
Lyftköl: Upp 1.60 m. Nere 3.25 m
Deplacement (light ship) 28,500 kg (full load) 33,100 kg
Ballast 7,500 kg
Tankar
Bränsletank 2 x 800 l
Färskvatten 2 x 1200 l
Gråvatten 2 x 200 l

Alla Bestevaer båtar är designade av Dykstra Naval Architects i Amsterdam och byggs helt och hållet av K&M Yachbuilders i Makkum. K&M bygger även Bestewind 50, en glasfiberversion av Bestevaer

Info: www.batbyran.se

True Heading har under helgen fått stor medial uppmärksamhet tack vare appen Seapilot som kunnat användas för att följa fartygsrörelser via AIS.

Via True Headings officiella AIS (Automatic Identification System) ström kan all civil trafik över 300 bruttoton följas kring våra farvatten. Idag har även flera mindre båtar AIS ombord. Försvarsmaktens större fartyg är alla utrustade med AIS men behöver endast ha dessa igång då verksamheten så tillåter.

Under helgens marina underrättelseverksamhet efter främmande ubåtar på svenskt territorium har Seapilot visat sig vara ett av de bästa sätten att kunna följa olika fartygs rörelser. Bla har det misstänkta ryska fartyget NS Concord som omnämnts i media gått att följa på Seapilot under dess rörelser utanför svenska vatten. Detta har lett till att Seapilot omnämnts vid flera tillfällen i media såsom DI, DN, SvD, Expressen och Aftonbladet.

Med denna publicitet har True Heading kunnat konstatera att försäljningen gått upp av antalet appar via de olika kanalerna där dessa säljs. Appen Seapilot har till exempel trots att det är lågsäsong för navigeringsappar toppat appstore som mest omsatta app under helgen. Exakt vilken volymökning detta innebär kan ses först senare i veckan då de exakta volymerna per dag blir tillgängliga.

Yamarins Day Cruiser-kollektionen förnyas helt. Som designbyrå har företaget valt den internationellt belönade norska Eker Design, som ska ta formgivningen av Yamarin till en ny era under ledning av huvuddesignern Bård Eker.

I arbetet med konceptutvecklingen och varumärkesstrategin konstaterades på Konekesko att framtidens behov och förväntningar håller på att förändras inom båtlivet.

– Vi granskade olika alternativ för utvecklingen av Yamarin-konceptet och designen, och den mest passande kompanjonen var Eker Design. Bård Ekers idéer, energiska nyskapande och tidigare projekt övertygade oss, motiverar linjechef Kari Rautanen.

– Meningen är att skapa något helt nytt för Yamarin som en vägledare och den mest efterfrågade utombordsmotorbåten.

Eker Design är en norsk designbyrå med cirka 30 designproffs. Det är ett framstående och internationellt känt företag som räknas till de ledande designbyråerna i Skandinavien. Genom sitt arbete med väldigt olika typer av design- och planeringsprojekt har Eker Design skaffat sig ett mångsidigt kunnande och ett perspektiv över branschgränserna. Produkter som företaget har planerat och designat är bl.a. möbler och inredningsdetaljer till offentliga lokaler samt specialbilar, motorcyklar och andra fordon. De sportsliga Hydrolift-båtarna är en del av Eker Design.

Yamarin Day Cruiser-kollektionen förnyas först. Arbetet utförs en modell åt gången med början i den största storlekskategorin inför säsongen 2016. Båtarnas säkerhet och höga kvalitet värderas högt på Yamarin och därför är det naturligt att tillverkningen av Yamarin fortsätter i Finland.

Kommentarer

Olof Malmlöf 12:52:17 2014-10-21

Så Bård Eker både för Nordkapp och Yamarin nu? Märkligt

222 m är gränsen för den som vill ha världens största yacht. Projektet är redan igång under namnet Project Triple Deuce, men frågan är vem som kan och vill bygga denna gigantiska yacht till en kostnad av 1,1–1,2 miljard US Dollar.

Planerna på att bygga den 222 m (728 fot) långa Project Triple Deuce under de kommande 6–12 månaderna är redan långt gängna. Ett antal varv i främst Europa är med och räknar på affären, men det är inte helt enkelt. Dels vill beställaren vara säker på att få världens största yacht, dels är det en stor risk att ta på sig ett så gigantiskt bygge.

Flera varv i till exempel Nederländerna har för flera år sedan infört kontant betalning i förväg för extremt stora yachter. Det finns flera exempel på yachtköpare som försvunnit eller gått i konkurs innan leveransen av deras drömprojekt.

Enligt branschtidningen IBI är det mest troliga att ett tyskt varv bygger Project Triple Deuce. Det tillsammans med Blohm + Voss kanske mest välkända varvet, Lurssen’s Sylke auf dem Graen, säger dock till IBI att de inte har hört talas om projektet, vilket dock torde vara ett märkligt uttalande…

Project Triple Deuce får sju däck och möjligheter att ta ombord upp till 36 plus 90–100 personers besättning. Alla tal för en sådan här yacht liknar mer ett ganska stort passagerarfartyg.

Fartygets bredd blir 24,9 m (82 fot) och djupgåendet 4,8 m (16 fot). För motoriseringen svarar tre gasturbiner, som tillsammans ger över 100 000 hk. Detta räcker till en toppfart på 30 knop. Yachten får inga roder utan styrs med elektriskt drivna poddar.

En av de yachter som är i närheten av Project Triple Deuce i storlek är Roman Abramovichs Eclipse med 163,5 m totallängd. Sheikh Maktoums yacht, den 162 m långa Dubai, är endast 1,5 m kortare, vilket visar att storleken i det här fallet har en avgörande betydelse. 222 m sätter helt nya standards.

IVL Svenska Miljöinstitutet har i en studie undersökt hur mycket mikroskräp som släpps ut från några svenska avloppsreningsverk. Enligt mätningarna är det stora mängder av små plastpartiklar, 0,02 millimeter eller större, som släpps ut med avloppsvattnet i haven.

Mikroskräppartiklar i havsmiljön kan ha olika ursprung; de kan vara fragment av större skräpbitar men de kan också utgöras av avsiktligt tillverkade mikropartiklar, som till exempel mikroplastpellets som används som råvara i plastindustrin eller som ingredienser i hygienprodukter. Mikroskräp kan nå haven genom avsiktlig eller oavsiktlig dumpning till havs, men materialet kan också komma via både punktkällor och avrinning från land. En av tillförselvägarna är avloppsreningsverken.

I den här studien mätte forskarna förekomsten av mikroskopiska skräppartiklar i inkommande och utgående vatten från Henriksdals reningsverk i Stockholm, Ryaverket i Göteborg och Långeviksverket i Lysekil. Arbetet gjordes av IVL tillsammans med Stockholm Vatten. Mätningarna visar att reningsverken tar emot stora mängder mikroskräp från hushållens avloppsvatten. De två stora verken Henriksdal och Ryaverket nåddes av omkring 300 miljoner mikroskopiska plastpartiklar och 3 miljarder textilpartiklar varje timme.

– Trots att reningsverken avskiljer merparten av mikroskräpet, ofta över 90 procent, är det ändå avsevärda mängder som släpps ut med det utgående vattnet, säger Kerstin Magnusson, ekotoxikolog på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Från Henriksdal är det cirka 27 miljoner mikroplastpartiklar per timme som släpps ut i havet och från Ryaverket cirka 70 miljoner plastpartiklar per timme.

– Det mest oroväckande är att skräppartiklarna, framför allt plastpartiklar, bryts ner så långsamt att halterna i miljön oundvikligen kommer att öka så länge tillskottet via avloppsreningsverk och andra tillförselvägar fortsätter. Det är därför viktigt att avloppsreningsverken utvecklar sina metoder för att förhindra utflödet av partiklar till miljön. Men ännu viktigare är förstås att mängden mikroskräp i avloppsvattnet som lämnar hushåll och industrier minskar, säger Kerstin Magnusson.

Kommentarer

Peter Jansson,branschföreningen KTF 10:35:35 2014-10-22

Hej !
Vänligen se vår information om plastmaterial/-inredienser i hygienprodukter (kosmetiska produkter) för en uppdaterad/nyanserad bild. Tack
http://ktf.se/vill-du-veta-mer/mikroplaster/

Sneseglaren 11:33:58 2014-10-22

Ja det är nog viktigt med perspektiv. Var på besök på Käppalaverket Lidingö härom veckan. De släpper ut 1.6% av sin avfallsmängd i princip helt orenat varje år. Det är 800.000 ton. Då det ofta sker när det regnar kanske det motsvarar 80.000 ton under vanliga förhållanden. Det skall ställas mot den nya lag där vi båtägare skall tömma våra septiktankar i hamn. Det samlade utsläppet av alla båtar i Sverige är under 30 ton per år (källa: Transportstyrelsen). SXK har räknat ut att det är de fakto mindre. Så hur man prioriterar och tänker är för mig obegripligt. Jag kommer därför inte att följa denna – och andra "uppfostringslagar" – men de bestämmelser som har ett rationellt och vetenskapligt stöd. Vore intressant om tidningen Båtliv grävde lite mer i dessa fakta!

De sju lagen i Volvo Ocean Race 2014-15 har nu seglat drygt en tredjedel av den första etappen från Alicante till Kapstaden. Tävlingen har varit jämnare än någonsin och nu är båtarna i Doldrums, det ökända stiltjebältet vid ekvatorn.

Ledare: Team Brunel
Avstånd från första till sista båt: 67 sjömil

Vind: 2-4 m/s
Avstånd till waypoint vid Fernando de Noronha waypoint: 820 sjömil


Nederländska Team Brunel ligger i täten men svenskbåten Team SCA längst bak är enligt den senaste positionsrapporten endast 67 sjömil bakom (avståndet var över 100 sjömil natten till måndag).

Samtliga lag är nu i det stiltjebälte vid ekvatorn som kallas Doldrums och som skapas där vädersystem på södra och norra halvklotet möts. Hettan i området är en tuff utmaning för seglarna men det närmaste dygnet väntas bli regnigt och ge efterlängtad svalka.

Att ta sig genom Doldrums kommer att ta mellan 24-30 timmar och det kommer att vara avgörande att hitta och utnyttja de små vindbyar som finns i området. Dessutom är stiltjeområdet olika stort beroende på var man passerar. I den senaste rapporten ser Brunel och Abu Dhabi ut att ligga bra till längst västerut.

– Varje Race är unikt, vi tror att detta är den snabbaste vägen men det är ett spel. Det är ett lotteri, säger Team Brunels navigatör Andrew Cape som gör sitt sjätte Volvo Ocean Race.

Team SCA tar in på täten men Dongfeng Race Team i mitten, danska Team Vestas Wind och spanska MAPFRE längst österut har nästan stannat upp helt och seglade under morgonen endast i 1-2 knop.

Lagen siktar på att ta sig genom Doldrums så smidigt som möjligt och styr åt sydväst mot ön Fernando de Noronha som är en waypoint som måste rundas innan racet fortsätter mot målet i Kapstaden.

Gonzalo Infante, tävlingens officiella väderexpert sammanfattar situationen:

– Historiskt är det bättre ju längre västerut man seglar genom Doldrums eftersom det ofta är mer vind där. Men om ett lag kan ta sig genom bra längre österut kommer de sedan gynnas av en bättre och snabbare vindvinkel på väg mot Fernando de Noronha.

De seglare som passerar ekvatorn för första gången kan vänta sig en minnesvärd välkomstceremoni. Enligt en traditionsenlig ritual gör då havsguden Poseidon ett besök ombord.

Sammanfattning Etapp 1 Alicante-Kapstaden
Den första etappen i kappseglingen runt har varit väldigt jämn sedan starten den 11 oktober. Team SCA var först förbi Gibraltar och väl ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när lagen seglade längs med Afrikas västkust i väntan på att passadvindarna skulle tillta.
Samtliga lag har turats om att ta täten men i slutet av förra veckan gled Martin Strömbergs Dongfeng Race Team upp i ledningen. De förlorade ledningen till Abu Dhabi Ocean Racing under lördagen när de tvingades laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Snart var de återigen först efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver.
När passadvindarna ökade under söndagen lämnade lagen kusten och styrde västerut. förbi ögruppen Kap Verde. Inledningsvis såg de lag som följde Dongfengs väg genom ögruppen ut att gynnas. Fyra lag med Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om ögruppen vilket visade sig vara ett vinnande val och gjorde att de låg först när flottan nådde Doldrums.

Navionics har fått en del kritik för detaljer i sina elektroniska sjökort. En uppdatering av de svenska sjökorten är redan genomförd och en till är på gång, uppger norska Båtliv på sin hemsida.

Läs mer här: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2186694&cat=5865

Kommentarer

Olof Malmlöf 12:50:15 2014-10-21

Därtill efter sista uppdateringen av "Boating HD" på Android laddar den inte överhuvudtaget. Otrevlig upptäckt på sjön i helgen.

Vinnaren av 2014 års Volvo Environment Prize, professor Eric Lambin, är pionjär inom ett forskningsområde där man använder sig av satellitbilder och socioekonomiska faktorer för att förstå markanvändningens och människans påverkan på naturen.

Satelliterna tar bilder av jorden under dygnets alla timmar. Eric Lambin, som delar sin tid mellan Stanford University i Kalifornien, och Université Catholique de Louvain i sitt hemland Belgien, har under årtionden utvecklat metoder för att analysera satellitbilderna genom att koppla dem till socioekonomiska data. Han och hans medarbetare kan på så sätt spåra förändringar av markanvändning och vilken inverkan som sker genom handel och efterfrågan på biobränslen eller matgrödor. Eric Lambins forskning har fokuserat på att försöka överbrygga avståndet mellan två helt skilda forskningsområden: fjärranalys och humanekologi.

Tekniken, som ibland kallas människa-till-pixel-metoden, innebär att man i närmast realtid gör det möjligt för företag, ideella organisationer och myndigheter att på ett bättre sätt se och förstå människans påverkan på naturen med hjälp av snabbare datorer och förbättrade analysverktyg.

En värld utan skogar skulle utmana livet på jorden. Den omfattande skogsavverkningen betraktades tidigare som ett resultat av befolkningstillväxt. Eric Lambin har i sin forskning visat att det inte är så enkelt. I själva verket finns det intrikata och komplexa mönster, till och med kedjereaktioner från människans aktiviteter som påverkar skogarna och andra naturresurser. Eric Lambin har exempelvis analyserat data från till synes framgångsrika projekt med återplantering av skog i Vietnam.

– Till en början verkade det som en framgångshistoria. Men när vi tittade på alla data och sammanställde information både lokalt och nationellt, upptäckte vi att de bara hade gått över till importerat virke, legalt och illegalt, vilket i stället ökade avskogningen i grannländerna Kambodja och Laos, säger Eric Lambin.

Den här typen av forskning är avgörande vid en övergång till ett mer hållbart samhälle, och ett fokusområde för årets mottagare av Volvo Environment Prize. Eric Lambin började arbeta med människa-till-pixel-metoden i mitten av 1980-talet som ung doktorand i Afrika söder om Sahara, och har sedan utökat dess användningsområde under hela sitt yrkesliv.

Juryns motivering är att ”Eric Lambin har inom sin forskning framgångsrikt kopplat samman sociala, geografiska och biofysiska fackområden och på så sätt främjat den globala förståelsen för förändringar av markanvändningen och vad det innebär för människors välbefinnande”.

Utöver sin akademiska forskning vänder sig Eric Lambin även till en bredare publik. I sin senaste bok, An Ecology of Happiness, vill han att människor ska fundera över vilken påverkan naturen har på oss, i stället för att som traditionellt diskutera människans påverkan på jorden. Naturen, hävdar han, är avgörande för att människor ska må bra och njuta av livet. Att bevara naturen är inte bara bra för olika ekosystemtjänster, det är också själva grunden till att vi människor ska bli lyckliga.

Eric Lambin är professor vid Earth & Life Institute samt School of Geography, Université Catholique de Louvain, Belgien och vid Environmental Earth System Science, School of Earth Sciences and Woods Institute for the Environment, Stanford University, Kalifornien, USA.

Volvo Environment Prize grundades 1988 och har blivit ett av världens mest prestigefyllda miljöpriser. Det delas ut en gång om året till personer som har gjort framstående vetenskapliga insatser inom miljö och hållbar utveckling. Priset består av ett diplom, en skulptur i glas och en prissumma på 1,5 miljoner kronor. Priset delas ut vid en ceremoni i Stockholm den 26 november 2014.

För mer information om 2014 års vinnare och Volvo Environment Prize: www.environment-prize.com

Antalet båtmotorstölder ökar kraftigt i Gävleborgs län. I år har det stulits 123 motorer vilket är en ökning med 224 procent jämfört med samma period 2013. Detta visar den senaste kvartalsstatistiken från Brottsförebyggande rådet.

Båtmotorstölderna i Gävleborgs län ökar markant. Under perioden 1 januari till 30 september har det stulits 123 båtmotorer i länet, en ökning med 224 procent jämfört med samma period 2013.

– Det är nya grupperingar som opererar. Man stjäl flera motorer samtidigt vilket tyder på organiserade ligor, säger utredare Carina Birking på Larmtjänst.
Många stölder har ägt rum på natten för att på morgonen ta färjan från Kapellskär över till Estland. I augusti inträffade två liknande stölder i Söderhamn, där man ena gången stal man 8 motorer och andra gången 3 motorer. Motorerna anträffades dygnet efter dem stulits i Paldiski i Estland.

Under tredje kvartalet är antalet båtmotorstölder i länet som störst vilket följer den generella trenden för båtmotorstölder i landet. Båtarna används inte lika frekvent och lämnas obevakade under veckodagarna. Ändå är ökningen i Gävleborgs län anmärkningsvärd. Under tredje kvartalet har 88 motorer stulits vilket kan jämföras med 31 motorer under samma period 2013.

Totalt i landet har det polisanmälts 2015 båtmotorstölder under 2014, vilket är en minskning med 4 procent. I Stockholms län har det polisanmälts 487 båtmotorstölder, en minskning med 6 procent jämfört med 2013. Även Västra Götaland visar på en svag minskning och i år har det polisanmälts 447 båtmotorstölder. Det är en minskning med 9 procent jämfört med 2013.

– Polisen i Västra Götaland jobbar aktivt med Båtsamverkan och där kan man tydligt se att stölderna minskat på de båtklubbar som anslutit sig, säger Carina Birking.

För att skydda sig mot båtmotorstölder rekommenderar Larmtjänst följande:

• Stöldmärk din båt.
• Använd godkända lås och se till att motorn sitter fast ordentligt.
• Använd spårsändare.
• Gå med i Båtsamverkan.
• Se över hur båten förvaras under hela året.

Luca Fendi och Giovanni Carpitella stod för en mycket spännande tävling när de vann sin första vinst tillsammans i C1 vid teamets hemma-Grand Prix. Aquasports Daniel Cramphorn och Nico Huybens var dock tävlingarnas dominanter i klass V1.

Direkt efter start stod teamen Victory och LFF10 för en sensationell öppning när Fendi och Carpitella kom iväg först av alla och kunde ta en tidig ledning.

Så här ser tabellen ut efter helgens tävlingar:

Class 1
2014 CLASS 1 WORLD CHAMPIONSHIP STANDINGS
POSBOATPOINTS
1 3 Victory 69
2 91 Relekta-Zabo-Isiklar 55
3 74 New Star – Poliform 41
4 10 LFF10 40
5 8 LFF8-Polimersan 27
6 5 Team Abu Dhabi (2) 19
7 5 Team Abu Dhabi 7

Class V1
2014 V1 WORLD CHAMPIONSHIP STANDINGS
POSBOATPOINTS
1 55 Chaudron 47
2 26 Aquasport 46
3 4 Bernico – New Star 40
4 60 Tommy One 39
4 81 Karelpiu RG87 39
6 47 Silverline 32
7 66 Hercules Sagemann 12

Här är organisationens kompletta pressrelease på engelska:

DOMINANT RACE 2 WINS FOR FENDI RACING AND AQUASPORT 10
*Chaudron’s Aaron Ciantar and Dominique Martini clinch V1 European Champions
Sunday, 19 October, TERRACINA (Italy): Luca Fendi and Giovanni Carpitella produced a breath taking performance to take their first win together in C1 at the team’s home Grand Prix, with Aquasport’s Daniel Cramphorn and Nico Huybens producing a totally dominant performance to win in V1.
Lining up in first and second at the start, Victory and LFF10 delivered a sensational opening lap with Fendi and Carpitella stealing the advantage from the pole-sitters immediately and leading them to the first turn, then holding them off in a nail biting run to the start-finish line as the two closed on each other and just inches apart going into turn one of lap 2, LFF10 coming out in front.
From that point LFF10 were able to maintain the upper hand, the gap between them fluctuating as they took their long laps. LLF10 was eight seconds clear by lap 7 when the defending World Champions and race 1 winners suddenly slowed to a crawl, Arif Al Zaffain and Nadir Bin Hendi limping round for two laps before retiring from the race with a broken drop box.
For the remaining seven laps Fendi and Carpitella were out on their own and after 25 races together delivered the victory they had been waiting for, taking the chequered flag to win by over 30 seconds. “It was an amazing race for us and we won it with a great start and to win at home is an incredible feeling. Today we showed that Fendi and Victory are at the same level,” said Luca Fendi. “We gave respect to them at the first turn and left them space. They came out on the inside with a bit more speed but we pulled it back and were side-by-side and Giovanni said to me, just go for the corner.”
With Victory side-lined the fight for second place was between Relekta-Zabo-Isiklar and Abu Dhabi who traded place behind the leaders. Ugur Isik and Christian Zaborowski passed Abu Dhabi on lap 3 and held them off until lap 7 when they conceded position, and after the next six laps and with a 20 second advantage it looked as though Gary Ballough and John Tomlinson were on course for a second podium, but on the final lap Abu Dhabi slowed after running out fuel, Relekta-Zabo-Isiklar gifted second place.
Third place went to Guido Cappellini and Mikhail Kitashev in New Star-Poliform, running in eighth for eight laps but taking advantage of the retirees ahead of them to take their third podium of the year, with outgoing European Champions Miles Jennings and Alfredo Amato finishing fourth.
After seeing victory slip from their grasp yesterday Aquasport’s Daniel Cramphorn and Nico Huybens made up for it today, going quickest in qualifying this morning and delivering an emphatic start-to-finish victory over Chaudron and Tommy One. “No gremlins for us today, it was a perfect race,” said driver Daniel Cramphorn. “When you get out front you can run the race you want, take the turns how you want. We had no traffic to worry about after our early battle with Chaudron, and the boat ran perfectly. This win is for Mike Fiore.”
Second place after yesterday’s retirement was enough for Aaron Chiantar and Dominique Martini to clinch the V1 European Championship, with another retiree from race 1 Tommy One rewarded after a late night working on the boat, Maurizio Schepici and Stefano Bonanno moving up from the back of the field to take third. “We didn’t have the best set-up today and Aquasport was very quick so we knew that we just had to get round in second to win the title which we are very happy with.” said Aaron Chiantar.
Karelpiu’s Antonio and Giuseppe Schiano, another team to work late into the night on repairs, held off a race long challenge from Bernico-New Star to take fourth, with Silverline, who had been running in third, finishing sixth after a spin out.

For full set of results visit www.class-1.com

Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord tappade i morse sin ledning i den första etappen av Volvo Ocean Race efter att båten seglat in i ett föremål i vattnet och skadat sitt roder.

Problemen för Dongfeng Race Team började klockan 0210 (UTC) då båten kolliderade med ett oidentifierat föremål i vattnet. Ingen seglare kom till skada med kollisionen orsakade en skada på båtens roder och stora delar av rodret lossnade.

– Vi hade två alternativ, berättar Dongfengs Onboard Reporter Yann Riou. Att installera vårt nödroder eller att ta bort det som fanns kvar av det gamla rodret och sätta dit ett nytt. Vi bestämde oss för att det sista alternativet.

– Thomas (Rouxel) satte på sig en dykardräkt och hoppade i vattnet. Han tog bort resterna av det gamla rodret och satte dit det nya.

Efter reparationsarbetet kunde Dongfeng snart återigen segla i 20 knop. Den kinesiska båtens bekymmer öppnade dock upp för Abu Dhabi Ocean Racing som tog över ledningen men resten är hack i häl. – Vi är besvikna, det känns inte så rättvist men det finns inte så mycket vi kan göra, säger Yann Riou.

Dongfeng Race Team har haft ledningen sedan tidigt på torsdagsmorgonen. Enligt den senaste rapporten ligger de nu nio sjömil bakom ledande Abu Dhabi Ocean Racing.

Här ser du var båtarna befinner sig nu: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html

De sju båtarnas ankomst till etappmålet Kapstaden var till en början beräknad till början av november. Ankomsten väntas nu bli uppskjuten på grund av de lätta vindarna som blåst under den första veckan sedan starten den 11 oktober.

Fri entré införs på statliga museer som är myndigheter. Regeringen föreslår i budgetpropositionen att 80 miljoner kronor avsätts för reformen från och med 2015.

– Jag är mycket glad för att vi nu kan föreslå ett återinförande av fri entré vid våra statliga museer. Införandet av fri entré är ett av flertalet viktiga steg vi vill ta för att öppna dörrarna på vid gavel till allt det som är vårt gemensamma kulturarv, säger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke.

-Vi äger de statliga museerna tillsammans. Därför är det naturligt att de är gratis och öppna för alla, säger finansminister Magdalena Andersson.

Reformen innebär att fri entré ska gälla vid följande av statens museer: Armémuseum, Etnografiska museet, Flygvapenmuseum, Hallwylska museet, Historiska museet, Kungl. myntkabinettet, Livrustkammaren, Marinmuseum, Medelhavsmuseet, Moderna museet, Nationalmuseum, Naturhistoriska riksmuseet, Sjöhistoriska museet, Skoklosters slott, Statens centrum för arkitektur och design, Världskulturmuseet och Östasiatiska museet.

Regeringens avsikt är att fri entré ska införas på de berörda museerna under våren 2015. Exakt tidpunkt för införandet är ännu inte fastslagen.

Bilden:
Marinmuseum i Karlskrona med den nya ubåtshallen.

Vid Världsnaturfonen WWF:s höstmöte på Ulriksdals slott 16 oktober i Solna hedrades Årets Miljöhjältar: Annika Elmqvist, Linköping, prisas för Klimatriksdag 2014, Henrik Persson från nätverket Rädda Råstasjön i Solna för att bevara en tätortsnära fågelsjö och Gunhild Stordalen från Oslo för hållbar mat i EAT Forum.

Utmaningen Årets Miljöhjälte startades år 2010 för att lyfta fram personer som gör skillnad för miljön och inspirerar andra att bli lite grönare. Årets kandidater var så starka att WWF:s jury enades om att utse tre vinnare:

Annika Elmqvist, Linköping
Annika Elmqvist har dragit igång Klimatriksdag 2014 med 1800-talets folkriksdagar för allmän rösträtt som förebild. Förutom att hon är miljöengagerad är hon barnboksförfattare, serietecknare och dramatiker.

Juryns motivering:
”Med inspiration från medeltidens folkriksdagar samlade Annika 600 personer till klimatriksdag i Norrköping under tre dagar i juni 2014. Ett arbete som också enade 130 organisationer, samlade in 220 motioner, tog de sju populäraste förslagen till riksdagen som slutligen blev till en bok. Allt detta har Annika och hennes team gjort på sin fritid. En sann miljöhjälte.”

Henrik Persson, Solna
Henriks Persson och Nätverket Rädda Råstasjöns arbete har ifrågasatt många hävdvunna sanningar. Det lokala miljöarbetet visar att det finns ett stort engagemang och kampvilja för miljöfrågor mitt i en växande storstad.

Juryns motivering: ”Henrik Persson och nätverket Rädda Råstasjön har tillsammans samlat in över 21 000 namn för att bevara naturen vid Råstasjön. Med starkt engagemang arbetar de för att bevara områdets viktiga fågelsjö och rekreationsområde – och skapat politisk acceptans för att strandnära detaljplaner rivs upp och arbetas om. Henriks och Nätverket Rädda Råstasjöns arbete har potential att bli en viktig modell för hur andra städer kan bevara den biologiska mångfalden och viktiga rekreationsområden i tätorter.”

Gunhild Stordalen, Oslo
Gunhild har startat och driver Stordalen Foundation som initierar och stöttar projekt inom klimat, miljö och folkhälsa – som EAT som förvandlats från ett frukostmöte i Oslo till ett globalt forum i Stockholm.

Juryns motivering: Genom EAT Forum har Gunhild kopplat samman folkhälsa, matförsörjning och miljö och engagerat makthavare från hela världen att delta i en tvådagarskonferens i Stockholm. Med sitt globala perspektiv har Gunhild också skapat EAT-aktiviteter över hela världen – från Abu Dhabi till FNs högkvarter. Detta är bara en liten del av Gunhilds engagemang. Genom sitt arbete och målet att förändra världen är hon en viktig inspirationskälla för såväl näringsliv som för den enskilda individen.

Biltema Foundation har bidragit med 1 miljon euro till Läkare Utan Gränser. Pengarna kommer att omedelbart användas för medicinska hjälpinsatser i de mest drabbade områdena av Västafrika.

Biltema ansluter sig till de andra stora företagen som valt att bidra till kampen mot en fortsatt spridning av Ebola. Detta är en omfattande kris som kräver ytterligare resurser omedelbart. Man befarar nu att viruset sprids snabbt ytterligare både inom de länder som redan har drabbats men också att det sprids till flera andra länder. Många familjer har redan fått lida av denna ofattbara tragedi.

Företaget donerar pengarna till Läkare Utan Gränser som redan är på plats i de värst drabbade områdena. De har redan behandlat många patienter med goda resultat. Vår avsikt med bidraget är att möjliggöra det fortsatta arbetet men också att stödja det ökade behovet i takt med att situation förvärras och sprids till andra länder.

Biltema Foundation har därför omedelbart svarat på FN:s och de stora internationella hjälporganisationernas begäran om ekonomisk hjälp. Vi har redan överfört 1 miljon Euro till Läkare Utan Gränser, som redan från starten av utbrottet av Ebola har funnits på plats i de mest utsatta områdena i Afrika med såväl läkare, sjuksköterskor och annan personal. Pengarna ska användas till sjukvårdsutrustning, mediciner och andra förebyggande åtgärder.

Om Biltema Foundation
“Biltema Foundation har även tidigare gjort stora donationer i samband med omfattande katastrofer som den för ett år sedan på Filippinerna. Biltema Foundation stödjer också flera andra stora hjälpinsatser i ett antal andra länder. Det är en självklarhet för oss att vi nu bidrar till att hjälpa så många människor som möjligt som nu drabbats av Ebola” säger Biltemas grundare, Sten-Åke Lindholm, som är styrelseordförande i Biltema Foundation.

Info: www.biltemafoundation.org