Hittills i år har cirka 3 000 knubbsälar i svenskt och danskt vatten dött, troligen smittade av fågelinfluensaviruset H10N7. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger nu 245 000 kronor till Naturhistoriska riksmuseet för att kunna få in fler prover på sjuka och döda sälar.
I april i år började de första larmen komma in om sjuka och döda sälar längs västkusten, främst i Göteborgs södra skärgård. Forskare från Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, och Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm har tagit prover på de döda sälarna. I oktober räknade forskarna med att det rörde sig om totalt 700 döda djur totalt, både i Sverige och Danmark och att de flesta troligen dött av fågelinfluensaviruset H10N7.
– I dag vet forskarna att betydlig fler knubbsälar dött än de som hittats ilandflutna längs kusten. De flesta som smittats och dött har sjunkit i havet, det visar resultaten från de flyginveteringar som gjorts, säger Susanne Viker, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.
Troligen är det också så att de flesta sälar smittats men att merparten kunnat bilda antikroppar mot viruset. Även i Tyskland har man under året hittat fler sjuka och döda knubbsälar än normalt.
– Fortfarande har vi inte den fullständiga bilden av hur många sälar som drabbats och inte heller exakt hur smittan har spridit. Vi anslår därför pengar för att forskarna ska kunna fortsätta provtagning och kartläggning, säger Susanne Viker.
Havs- och vattenmyndigheten har ansvaret för förvaltningen gråsäl och knubbsäl och presenterade hösten 2012 förvaltningsplaner för dessa arter. Under 2014 har det räknats ca 10 000 knubbsälar på den svenska västkusten-
Hittills i år är det enbart Västkusten som drabbats av säldöden i Sverige och det rör sig bara om knubbsäl, vi har inte fått rapporter om död gråsäl. Den som hittar döda sälar ska i första hand kontakta den kommun där fyndets gjorts och i andra hand Naturhistoriska riksmuséet.
Foto och källa: HaV.
PolyRopes började för flera år sedan att utveckla en ny generation ankarlinor, i enlighet med strikta miljökrav. För att få tyngd i ankarlinorna använder branschen idag bly i sina linor. PolyRopes slutade producera dessa för många år sedan och har testat och laborerat med miljövänliga alternativ som inte förgiftar våra hav.
Idag är produktionen i full gång så att företaget, lagom till marinsäsongen 2015, har den nya, tunga, 100% miljövänliga och prisvärda ankarlinan POLY Eco på marknaden. Linan levereras med isydd svirvel eller schackel, enligt det patenterade IQline-konceptet.
POLY Eco ankarlina lanseras i två varianter:
POLY Eco Winch ankarlina – slitstarkt dubbelflätat hölje av 100% polyester med en kärna av rostfri kedja i hela linans längd. Levereras med rostfri svirvel. Perfekt för ankarspel!
Diameter: 15 mm
Längd: 50 m
Brottstyrka: 2 ton
Vikt/m: 330 gram
Rekommenderat butikspris: 2 290 kr
POLY Eco Handy ankarlina – slitstarkt dubbelflätat hölje av 100% polyester med en kärna av rostfri kedja (2.5 kg) närmast ankaret. Levereras med galvad schackel.
Diameter: 15 mm
Längd: 40 m, 50 m
Brottstyrka: 2 ton
Vikt/m: 173-186 gram (medelvärde av hela linans längd)
Rekommenderat butikspris: 995 kr (40m) och 1 195 kr (50m)
Info: www.POLY.se
Finland storsatsar på 2015 års Allt för sjön med rekordmånga utställare och en rad nyheta båtmodeller som kommer att premiärvisas. Tre av båtmodellerna som finns på plats är Buster XXL, XO 250 och Bella 600R. Båtarna visar exempel på det senaste inom trender, design, säkerhet och komfort som gäller inför båtåret 2015. Allt för sjön öppnar på Stockholmsmässan den 28 februari för allmänheten men redan den 27 februari är mässan öppen för branschen.
Buster XXL, XO 250 och Bella 600R är tre finska båtarna i mellanklassen och de är bara ett litet urval av alla de nyheter som kommer att visas på mässan, allt från en fots modellsegelbåtar till nära 50 fot (ca 15 m) stora motorbåtar.
– Vi ser redan i dag att mässan blir större nästa år. Bland annat gör den finländska båtindustrin en jättesatsning och har flera stora montrar med ett riktigt stort antal båtnyheter. Det kommer garanterat besökarna att uppskatta, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.
Förutom alla båt- och tillbehörsnyheter lyfter mässan fram kommande trender i båtlivet som dagsegling, nya sätt att ha båt på som hyra, leasa och delägande. Dessutom visas båtdesign och ny teknisk utrustning som gör båtlivet ännu säkrare.
– Redan på entrétorget kommer besökarna att mötas av en ny stor nyhetsmonter med det allra ”nyhetaste”, säger Hanse Thorslund.
Allt för sjön är Nordens ledande båtmässa och är en av Sveriges största årliga evenemang som hålls på Stockholmsmässan och som pågår 27 februari-8 mars.
Info: www.alltforsjon.se
Svenska Hallberg-Rassy 37:an ”Shira” är totalsegrare bland 49 båtar i ARC+. ARC + är ett rally över Atlanten från Gran Canaria via Kap Verde till St Lucia i Karibien. Hallberg-Rassy 37:an var snabbast på korrigerad tid på bägge etapperna och totalt. Vinnarna är Marita och Rune Lindberg.
För resultatlista Gran Canaria – Kap Verde, följ denna länk https://www.worldcruising.com/content/S635519484030279755/Results%20by%20Class%20ARC+%20Leg%201.pdf
För resultatlista Kap Verde – St Lucia, följ denna länk https://www.worldcruising.com/content/S635539309741367980/Results%20by%20Class%20ARC+%20Leg%202.pdf
Här är den allra senaste superyachten från Benetti. Det är den 60 m långa FB255 M/Y Formosa, såld 2012 av Fraser Yachts och sjösatt enligt plan 4 december i år i Livorno i Italien.
Benetti, som grundades 1873, är välkända över hela världen för sina motor- och segelyachter i högsta internationella klass.
Den här båten är byggd i stål och aluminium. För den moderna designen svarar Benettis egna designers. Superyachten har fem däck, en bredd på 10,6 m och en total volym på 1 060 ton.
Layouten och designen för alla gästutrymmen är gjord av Sinot Design Studio i nära samarbete med ägaren. Layouten omfattar bland annat fem sviter för upp till tio gäster. Ägaren själv har ett helt däck med en egen ”våning” till sitt förfogande. Båten hanteras med en besättning på kapten och 14 besättningsmän.
Motoriseringen i M/Y Formosa FB255 är två stycken MTU 12V4000 M53 dieselmotorer för framdriften. De ger vardera 1 380 kWh vid 1 800 rpm. FB255 har därmed en toppfart på 16 knop och en marschfart på 15 knop. Mest ekonomisk marschfart är 12 knop, då yachten har en räckvidd på 5 000 Nm.
Info: www.benettiyachts.it
Sveriges starkast lysande racerbåtstjärna, Erik Stark, pallade för trycket och körde hem en ny VM titel i Formel 2. Det blev därmed hans fjärde raka VM titel i F2 vilket är unikt inom båtracing historien. VM finalen i Sydafrika blev ett förhållandevis lätt race för Stockholmsföraren. Han var snabbast på tidsträningen, gjorde en bra start och kontrollerade racet från start till mål.
17 förare från 9 länder hade kvalificerat sig till VM finalen i Sasolburg i Sydafrika. Erik Stark ledde VM-tabellen klart efter två segrar och en andraplats i årets VM race. Svensken har ett väl inarbetat team med sig och de är ytterst väl förberedda. Helgen i Sydafrika gick nu utan egentliga bekymmer för teamet och då är det ingen som riktigt kan utmana svensken. Starten är viktig men det fungerade klockrent för Erik som direkt tog kommandot och aldrig blev riktigt hotad.
Sverige är fortsatt dominerande i klassen och Pierre Lundin körde in på en fjärdeplats idag, vilket räckte för att ta VM bronset totalt. Johan Österberg gjorde sin bästa insats för året blev trea i dag och fyra totalt. Mindre bra gick det för Erik Edin som länge låg bra till men som fick bryta för powertrimfel och Bimba Sjöholm kom aldrig till start efter krocken hon hade med Mette Bjerknäs under kvalträningen.
VM-final Formel 2 Båtracing, Sasolburg, Sydafrika
POSIT NUM DRIVER BOAT NAT LAPS TIME RACE POINTS
1 1 Erik Stark Molgaard,SWE 40 00:32:07:05 20
2 5 Rupp Temper DAC AT 40 00:32:09:61 15
3 2 Johan Österberg Molgaard, SWE 40 00:32:11:55 12
4 8 Pierre Lundin Moore SWE 40 00:32:13:05 9
5 17 Peter Morin Moore FRA 40 00:32:22:49 7
6 16 Tomas Cermak BaBa SK 40 00:32:53:22 5
Preliminär VM-slutställning:
1) Erik Stark, Swe 75 p
2) Peter Morin, Fra, 42
3) Pierre Lundin, Swe 39
4) Johan Österberg, Swe 24
5) Tomas Cermak, Slov. 17
6) Erik Edin, Swe 16.
Sportfiskarna sågar Miljömålsberedningens förslag som mestadels består av nya etappmål och åtgärder som innebär ytterligare utredningar. Åtgärder som kan ge resultat i verkligheten saknas i stor utsträckning. I dagsläget nås endast två av sexton miljömål.
Sportfiskarna arbetar hårt för att de vattenrelaterade miljömålen ska nås. Varje år arbetar 100 000 sportfiskare mer än 900 000 ideella dagar med fiske- och vattenvård. Det motsvarar nästan tio naturvårdsverk eller 15 heltidsanställda i varje kommun.
– Det är med stor entusiasm vi arbetar med dessa frågor. Men det är inte rimligt att det ideella ska streta i motvind och ta så stort ansvar för att miljömålen nås. Oavsett kommande regering måste det finnas verkningsfulla styrmedel, juridiska förutsättningar och resurser för att nå miljömålen. Annars är hela miljömålssystemet ett luftslott, säger Anders Karlsson, Generalsekreterare på Sportfiskarna.
Sportfiskarna är även oroade över förslaget att se över lagstiftning och organisation kring miljökvalitetsnormerna för vatten och befarar att en sådan översyn riskerar att försena åtgärdsarbetet ytterligare.
Miljömålsberedningens övergripande uppdrag har varit att utveckla strategier, styrmedel och åtgärder för att nå miljömålen. Det finns trots allt några positiva förslag. Sportfiskarna välkomnar förslaget om en nationell strategi för ekosystembaserad fiskförvaltning. Det bör dessutom tillsättas ett nationellt råd av intressenter för förvaltningen av våra gemensamma fiskresurser. Då skulle förvaltningen kunna optimeras och ett hållbart nyttjande säkerställas.
Läs Sportfiskarnas yttrande på www.sportfiskarna.se
Forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet har i flera års tid studerat omsättningen av fosfor i Östersjöns kustområden och vilken ekologisk relevans detta har i form av ökad algtillväxt. Resultaten pekar på att tillförsel av fosfor från sediment till vatten är en viktig process för näringsstatusen i grunda inneslutna skärgårdsområden.
Genom att analysera hundratals sedimentkärnor från olika bottentyper med avseende på deras innehåll av olika fosforfraktioner har det varit möjligt att fastställa hur mycket olika processer längs bottnarna, exempelvis erosion och fastläggning påverkar näringsförhållandena i vattenmassan. Resultaten från sedimentstudierna, i kombination med tidsserier av vattenkemiska data har sedan förts in i en matematisk modell som med god precision har kunnat förklara fosforomsättningen i inneslutna kustområden och dess betydelse för vattenkvaliteten.
– Vi ser att i grunda kustområden med långsam vattenomsättning kan tillförseln av fosfor genom erosion av gamla leror, avsatta för tusentals år sedan, vara av stor betydelse för fosforkoncentrationen i ytvattnet, säger Magnus Karlsson, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet.
Genom laboratorieexperiment har forskarna även kunnat visa att en del av den fosfor som finns i gamla leror, efter uppvirvling till vattnet, kan bli biotillgängligt och därigenom stimulera tillväxten av växter och alger.
– Det är min förhoppning att resultaten från studien blir en tankeställare för beslutsfattare inom vattenförvaltningen. En del av de kustområden som vi i dag betraktar som kraftigt övergödda och som erhållit dålig status i det europeiska klassningssystemet för vattenförekomster är snarare att betrakta som naturligt näringsrika miljöer, som i sig spelar en viktig roll som barnkammare och skafferi för övriga delar av kustekosystemen, säger Magnus Karlsson.
Nu tar Trafikverket ytterligare ett steg för att värna miljön på Orust genom att införa eldrift via kabel för vägfärjan på Malöleden. Under december genomförs installationerna ombord, något som kan påverka enstaka färjeturer.
Vägfärjan Maj på Malöleden är en föregångare inom miljöområdet, eftersom hon har drivits med batterier sedan femton år tillbaka. Trafikverkets Färjerederi har fortsatt att utveckla tekniken för miljövänlig framdrift och istället för att förnya batterierna har man nu byggt om färjan för direktverkande eldrift. Färjan är fortsatt lindriven men har utformats för att drivas förnybart. Energin leds via en strömkabel, som rullas ut vid varje resa. Det innebär ett mer effektivt driftsystem jämfört med den tidigare batteridriften.
Ombyggnaden av vägfärjan Maj är ett led i Färjerederiets arbete att miljöanpassa sjöfarten. Tekniken finns sedan två år tillbaka på Hamburgsundsleden i Tanums kommun och lösningen har visat sig vara robust. Nästa steg blir att gå vidare med att elektrifiera fler lindrivna färjeleder i rederiets regi.
Rederiet ber resenärerna om överseende med eventuella inställda turer när ombordinstallationerna görs och att vid behov välja vägen via Ängöleden istället.
Malöleden går mellan Malö och Fröjdendal på Orust i Bohuslän. Åtta av tio resande på Malöleden är nöjda med sin vägfärja (81 procent).
En grupp Chalmersstudenter samarbetar med företaget Blekinge Offshore för att ta fram ett koncept för fartyg som ska användas för att installera 700 vindkraftverk i Östersjön. Konceptet handlar om att transportera och installera vindkraftverken från hamnen i Karlshamn till Hanöbukten.
Beslut om att bygga vindkraftsparken ligger just nu hos regeringen.
De fartyg som idag används för installation av vindkraftverk är anpassade efter svåra förhållanden och är onödigt dyra.
– Det är stor skillnad i Östersjön, platsen för installationen ligger förhållandevis nära land och man behöver ingen båt som ligger ute i månader i sträck. Därför behöver vi ett mer kostnadseffektivt alternativ, säger Per Hogström universitetslektor som leder studenterna i projektet.
Studenterna har tagit fram två olika koncept för Blekinge Offshore och Offshore Väst som är uppdragsgivare. Projektet är en del av en kurs vid programmet Naval Architecture and Ocean Engineering. Varje år genomför studenterna ett så kallat Marine Design Project där de samarbetar med företag.
Vid midnatt mellan söndagen och måndagen, svensk tid, seglade Team SCA i mål i Abu Dhabi, efter att ha avverkat de 6 125 nautiska milen från Kapstaden på 25 dagar, 6 timmar och 23 minuter. Den svenska båten, med enbart kvinnlig besättning, blev därmed sexa på etapp två i Volvo Ocean Race.
Sju båtar startade från Kapstaden men endast sex gick i mål eftersom danska Team Vestas seglade upp på ett rev norr om Mauritius och tvingades bryta etappen.
Söndagens segling in mot Abu Dhabi var en dag av många känslor ombord på Team SCA. Så här skriver Corinna Halloran i sin blogg:
”Söndagens soluppgång genom Hormuzsundet var enormt vacker. Vi visste att dagen skulle avslutas med många kramar och mycket skratt tillsammans med nära och kära, när vi äntligen stod på kajen i Abu Dhabi efter nästan 27 dagar på sjön. Det var en bitterljuv dag med känslor av lättnad, spänning, nyfikenhet, beslutsamhet, förväntan – och besvikelse.
Det är med blandade känslor vi avslutar den andra etappen. Vi är frustrerade. Vi vet att vi kan bättre men det här är ett steg i rätt riktning. För bara sex månader sedan när vi kappseglade runt Kanarieöarna var vi ett helt annat lag. Idag är vi så mycket tryggare på alla plan. Denna extremt tuffa etapp har gjort oss starkare som lag och skickligare som seglare.
Men vi är här för att kappsegla, inte titta på. Vi är här för att ligga i ledningen, inte vara eftersläntrare. Visst, vi banar väg för framtida kvinnliga havskappseglare men vi är också idrottare och att komma sist är alltid tufft. Men vi är fast beslutna att lära av våra misstag och utnyttja de närmaste två veckorna för att rätta till dem. När vi kommer iland skall vi äta färsk mat, packa ur båten, duscha och vila – och framför allt gå igenom och prata om etappen vi har bakom oss. Och vad som ligger framför.
Nu väntar ett par dagars arbete för besättningen innan det är dags för julledighet. I slutet av december samlas gänget åter i Abu Dhabi för att förbereda sig för etapp tre, från Abu Dhabi till Sanya i Kina. Den etappen startar 3 januari.”
Foto: Rick Tomlinson/Team SCA.
Info: www.teamsca.com
Info: www.volvooceanrace.com
Ett fartyg tappade i hårt väder i onsdags delar av sin däckslast med timmer på finsk ekonomisk zon. Uppskattningsvis hamnade 1 000 kubikmeter timmer i havet.
Fartyget kontrollerades av Kustbevakningen och Sjöfartsinspektionen vid ankomst till svensk hamn. Inga skador observerades på fartyget.
Foto: Kustbevakningen.
Dongfeng Race Team kunde inte hålla undan för Team Brunel under slutspurten av den andra etappen i Volvo Ocean Race 2014-15. Precis som i den första etappen gick Martin Strömbergs lag i mål som tvåa.
– Det har varit en fight hela vägen och de sista dagarna har varit helt galet jämna, säger Martin Strömberg.
Sedan Volvo Ocean Race lämnade Kapstaden den 19 november har ett 23 dygn långt drama utspelat sig på Indiska Oceanen. Nederländska Team Brunel, Dongfeng Race Team (CHN) och Abu Dhabi Ocean Racing (UAE) har slagits i täten hela vägen fram till mållinjen i Abu Dhabi.
På väg genom Hormuzsundet under fredagen hade Team Brunel en knapp ledning över Dongfeng Race Team. Strömberg och hans fransk-kinesiska lagkamrater lyckades ta över ledningen precis vid den norra udden av Oman och ledde över natten med drygt en sjömil på väg söderut mot Abu Dhabi. Vid gryningen tog Team Brunel tillbaks ledningen efter att de gjorde ett ryck som Dongfeng inte kunde svara på.
– Det är såklart en besvikelse att de lyckades segla förbi oss i slutet och det är något vi måste jobba med. Men två andraplatser är ett väldigt bra resultat att inleda med, säger Martin Strömberg.
– För oss handlar det om att fortsätta bli bättre hela vägen till målgången i Göteborg och vi är väldigt nöjda med hur långt vi kommit hittills.
Team Brunel gick i mål klockan 09:25:20 (CET) och följdes av Dongfeng Race Team efter 16 minuter. Abu Dhabi Ocean Racing är på väg mot att ta tredjeplatsen och alla tre lagen kommer då ligga på tre poäng efter två etapper. Eftersom Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing har var sin seger har de en fördel och Team Brunel är etta på grund av att deras vinst är ett färskare resultat.
– Det är en fantastisk känsla. Det har varit en tuff etapp och vi har bytt positioner med de andra lagen hela tiden. Men vi seglade bättre nu än i den första etappen och vi är väldigt glada för det här resultatet, säger Team Brunels skeppare Bouwe Bekking som har deltagit i Volvo Ocean Race sex gånger tidigare men aldrig vunnit tävlingen.
– Förr fanns det tillfällen i tävlingen då man kunde slappna av men det kan man inte längre. Gör man ett litet misstag drar någon annan nytta av det och det har varit tydligt under den här etappen.
Team Alvimedica (USA/TUR) och spanska MAPFRE slåss just nu om fjärdeplatsen och de väntas gå i mål tidigt söndag morgon. Svenskbåten Team SCA ligger sexa och kommer troligtvis att gå i mål under söndagskvällen.
Det danska laget Team Vesas Wind avbröt etappen den 29 november efter att de gick på grund utanför Mauritius. Besättningen klarade sig oskadda men tvingades överge den skadade båten. Det pågår nu ett arbete med att hämta den grundsatta båten och Team Vestas Wind kommer att försöka komma tillbaks till tävlingen.
Volvo Ocean Race 2014-15 avgörs i nio etapper runt jorden och avslutas i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Resultatlista: http://www.volvooceanrace.com/en/scoreboard.html
Ett antal båtar av typen Quicksilver 605 Pilot House återkallas nu enligt beslut av Transportstyrelsen. Enligt anmälan berörs totalt 262 båtar, som är tillverkade i Portugal och Polen. Anledningen är att ett begränsat antal Quicksilver 605 HP har råkat ut för sprickor i den främre delen av skrovet.
Sprickorna som har rapporterats har uppstått av tryckpåkänningar i bottenpanelerna i den främre delen av båtbotten och även kompressionsskador i bottenbordläggningen på både babords och styrbords sida.
Risknivån anges som låg eftersom inga olyckor har rapporterats.
Båtar med identifikationsnummer enligt en länk på Transportstyrelsens hemsida omfattas av återkallelsen. Innehavare av båt som berörs ska kontakta sin återförsäljare. I Sverige har båtar levererats till Aktiebolaget Lerkils Båtvarv, Kode Marin & Maskin AB, Båt & Motor S.A. Svensson AB, Skåne Marin AB, Fritzens Maskin AB och Frodé Marina AB.
Joel Abrahamsson fångade en håkäring på 566 kg. Fyra meter lång och två meter i omkrets – från sin kajak. Det gör honom till överlägsen världsrekordhållare i kajakfiske. På Båtmässans sportfiskedag berättar han allt om rekordet och den spektakulära fångsten.
Om något låter som en ”fiskehistoria” så är det den Joel Abrahamsson berättar. Skillnaden är bara den, att hans är sann!
– Jag tänkte att om jag fångar en så stor fisk, behöver jag aldrig mer ljuga ihop en fiskehistoria igen, säger Joel Abrahamsson och skrattar. Nyligen utsågs han dessutom till ”Årets kajakfiskare” i USA.
– Det är jag stolt över, kajakfiske är stort i USA.
Det var i september 2014 som han tillsammans med ett film- och ett forskarteam drog till Nordnorge för att slå världsrekord i kajakfiske, det gällande rekordet då låg på 227 kg. Planen var att fiska på 500 meters djup där hajfisken håkäring lever.
– Jag visste att den fanns där. Jag agnade med en sej på fyra kg. Efter två dagar nappade det. Jag förstod direkt. Det blev en kamp på 1,5 timme innan jag fick upp den till ytan. Det var för jävligt läskigt. Fisken drog mig och kajaken flera hundra meter och jag fick hålla fast mig i kajaken för att inte åka i vattnet. Jag var livrädd att han skulle dra ner mig i djupet eftersom jag hade spöet i sele runt midjan. Inte ens så här efteråt tycker jag att det var roligt, det var vansinnigt.
Trots den dramatiska upplevelsen så är det kajakfiske Joel Abrahamsson brinner för. Och det får gärna vara tufft och farligt.
– Jag har fiskat så mycket i mitt liv att jag tröttnade till slut. Jag fick ingen kick av att sitta på en flashig båt och veva. Men när jag provade på kajakfiske för fem år sedan blev jag ”frälst”– det blev kul med fiske igen. Jag gillar när det är äventyrligt och lite farligt. Jag vill vara rädd när jag fiskar!
Hur blir det när man kämpar i flera timmar med att få upp en fisk, får man någon slags relation till fisken. Vad känner du för ”din” världsrekordfisk?
– Håkäringen jag fick upp var cirka 200 år gammal. Jag tyckte faktiskt synd om den när jag släppte tillbaka honom i havet. Tänk, där har han simmat runt i lugn och ro i Norge i så många år. Och så kommer det en snubbe i dreadlocks och kajak och börjar dra i den. Han måste ha fått en chock, om nu håkäringar kan få det…
Båtmässan arrangeras 31 januari – 8 februari.
Info: www.batmassan.se
HELIX är en helt ny serie med ekolod och kombinerade GPS plotter/ekolod från Humminbird. Två ekolodsmodeller och tre plotter/ekolodsmodeller, kompakta med ljusstarka 5” widescreen färgskärmar med 800×480 hög upplösning. Humminbirds 800 och 900 serie är favoriter bland många fiskare på grund av den breda widescreen skärmen.
Många har därför önskat samma typ av skärm fast i mindre utförande, speciellt användbart för Humminbirds patenterade SideImaging. HELIX tillmötesgår de önskemålen och med den höga upplösningen blir det en mycket bra bildpresentation. Priset gör även HELIX överkomlig för många förstagångsköpare.
Laddade med Humminbirds ekolodsteknik som tillfredställer alla fiskares önskemål. Topp modellen HELIX 5 Combo SI har SideImaging, DownImaging och SwitchFire 2D ekolod samt GPS plotter förberedd för Navionics sjökort. De kombinerade GPS plotter/ekolodsmodellerna är kompatibla med Humminbird AutoChart PC vilket gör det möjligt att skapa sjökort för sin lokala insjö. Med ett startpris på 3 995 kr inkl.moms för en HELIX combo med givare och AutoChart för 1 995 kr öppnas nya förutsättningar för många fiskare. Ingen behöver längre fundera över hur sjön ser ut och det är lättare och snabbare att hitta rätt fiskeplats.
HELIX 5 SONAR. Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus. Pris 2 695 kr.
HELIX 5 DI. Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus och Down Imaging. Pris 3 295 kr.
HELIX 5 SONAR – GPS COMBO. Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus. Pris 3 995 kr.
HELIX 5 DI – GPS COMBO. Ekolod med Humminbird SwitchFire DualBeam Plus och Down Imaging. Pris 4 795 kr.
HELIX 5 SI – GPS COMBO. Flaggskeppet i HELIX familjen. Pris 6 495 kr.
Info: www.comstedt.se
GKSS framgångsrika matchracingseglare fortsätter enträget vidare mot de absoluta topplaceringarna på världsrankingen och avslutar året starkt. På onsdagen presenterade ISAF den uppdaterade världsrankingen och Anna Östling, före detta Kjellberg, ligger kvar på andra platsen, strax efter danska Camilla Ulrikkeholm.
– Det har varit ett fantastiskt år där Anna inledde säsongen med att bli mamma, för att sedan ta världsmästartiteln i Cork endast fem veckor senare. I oktober blev Anna och hennes team korade till årets kvinnliga seglare 2014. Vi är i full gång med att planera för nästa säsong och plocka med oss lärdomar från året som gått. Ett superår är snart slut och vi är ännu mera laddade för 2015 nu i och med nomineringen till Jerringpriset. Nästa år skall vi byta plats med Ulrikkeholm på rankingen, hälsar Anna.
Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team glädjer sig åt att återigen klättra uppåt i rankingen. De ligger nu på en hedrande elfte plats totalt på världsrankingen och är andra svenska team efter Björn Hansen som ligger på femte plats.
– Efter ett resultatmässigt tungt 2013 var vi rejält revansch-sugna när vi startade säsongen. Vi visste att vi hade potential att slå alla men då måste alla bitar falla på plats. Vår första seger för året tog vi hemma på flaket utanför GKSS, där vi vann Ice Breaker Cup. Sedan har vi seglat tre regattor i Polen, två i USA, SM och slutligen tour-tävlingen Argo Gold Cup på Bermuda. Den senare vann vi vilket har varit den främsta anledningen till att vi nu har klättrat ytterligare på världsrankingen. Med tanke på den hårda konkurrensen är vi oerhört stolta över vår placering men vi siktar på att klättra vidare, säger Johnie.
Bild: Team Anna tar WM-guld i Cork. Foto: WMRWC.
Bild: Team Stena Sailing Team vinner SM-guld. Foto: GKSS.
Nu har du chansen att följa med tidningen Båtliv till Nordens största båtmässa i Helsingfors. Där finns så gott som alla finska båtmärken representerade plus flera spännande nyheter som till exempel Grandezza 40 Fly och Flipper 880 ST. På köpet får du en skön resa över Östersjön.
Reseledare är Båtlivs Bengt Anderhagen, som bland annat berättar om en nyligen genomförd kryssning runt Kap Horn.
Pris 1 405 kr/person
I prisexemplet ingår:
Kryssning Stockholm–Helsingfors
Del i insideshytt (prisex när två vuxna delar hytt)
Två Bufféfrukostar
Två Buffémiddagar inkl. vin, öl, läsk och kaffe
Entrébiljett till båtmässan i Helsingfors 9/2
Föreläsning med frågestund inkl. kaffe och frukt
Bussresa från båten till Mässan
Gäller avresa 8/2 2015. Sista bokningsdatum är 9/1 2015. Erbjudandet kan ej kombineras med andra rabatter eller med hotellövernattning, erbjudandet gäller ej konferensgrupper.
Tid till havs
Du reser från Stockholm med Mariella på eftermiddagen och ombord hinner du fynda taxfree, äta gott och gå på föredrag. Med på båtresan finns Båtlivs egen sjösäkerhetsexpert, Bengt Anderhagen, som berättar om det senaste inom säkerhet och trivsel ombord.
Avgångstid
Avresa den 8/2 kl. 16.30. Nästa dag i Helsingfors. Åter i Stockholm 10/2 kl. 10.00.
Bokning
Maila team8@vikingline.com och uppge koden “BÅTLIV”. Det går även att ringa tel. 08-452 40 20, vardagar kl. 09.00–17.00.
Avbeställningsskydd
För dig som vill vara säker på att enkelt och billigt vid behov kunna avboka resan fram till 24 timmar innan avresa erbjuder vi vårt förmånliga avbeställningsskydd för 50 kr-. Då får du hela resans pris återbetalt, även utan läkarintyg.
Avgiften gäller per bokning (ej per person) och gäller även för hotellresor, dock ej för stugbokningar eller gruppresor.
Utan avbeställningsskydd dras 10% av resans pris i expeditionsavgift om du inte har läkarintyg, minimiavgift 100 kr.
Edelströmska Galleriet har tagit fram ett antal grafiska blad med vackra fyrar. De finns i en begränsad upplaga och säljs via ett webbgalleri. Efterfrågan har varit så stor att galleriet utökat sortimentet och fler fyrar är på gång.
Konstverken säljs oinramat i formatet 70×100 cm och trycks på kraftigt matt papper, med en tryckt passe partout-effekt för ett elegant intryck. Upplagan är begränsad till 400 st.
Här är en helt annorlunda båt som får världspremiär på Fredericia Boat Show i Danmark när mässan öppnar i februari. Det är en mycket speciell katamaran i aluminium.
Den 9 m långa båten har fått arbetsnamnet ”Alu-Cat”. Den är designad av skeppsingenjör Steen Olsen från Olsen Design i Skærbæk vid Fredericia. Han är också ”fadder” till grannföretaget Quorning Boats populära Dragonfly-trimaraner. Här har han dock tagit ut svängarna och ritat en vikbar Alu-Cat.
Katamaranen utmärker sig genom att centerplattformen höjer sig upp drygt 1 m när båten viks ut. Den höga plattformen är idealisk för en rad olika användningsområden, enligt designern.
Båtens konstruktion är annorlunda på flera sätt. Bland annat har den försetts med stora heliumballonger för att öka flytförmågan.
– Dessutom är den mycket mer stabil än en RIB-båt. Den är trailerbar när den är hopfälld och den kan köras i upp till 25 knop i 1 m höga vågor, säger Steen Olsen om sitt koncept som han har lagt över 1 000 arbetstimmar på.
Ett användningsområde kan till exempel vara oljeuppsamling. Katamaranen har ett djupgående på endast 25 cm. Den kan även användas i en båtklubb för att transportera Optimistjollar.
Katamaranen är i det närmaste underhållsfri eftersom den är tillverkad i omålad aluminium. Konceptet ska bli godkänt av Lloyd’s och CE-klassat.
Info: www.boatshow.dk
För tätbåtarna återstår det nu ett par timmar av etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. Nästan 23 dygn efter starten skiljer det bara ett par minuter mellan ledaren Team Brunel och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team.
Senaste positionsrapport: 1400 (CET)
Ledare: Team Brunel
Avstånd till målet: 168 sjömil
Hastighet: 4-10 knop
Vind: NO 4-6 m/s
Beräknad målgång: 13 december 0500-0900 (CET)
Den andra etappen av Volvo Ocean Race har varit otroligt jämn sedan starten i Kapstaden den 19 november. Dongfeng Race Team har funnits med i täten hela vägen och de senaste två veckorna har de kämpat hårt för att hålla jämna steg med den nederländska båten Team Brunel. Båtarna har seglat nära varandra under merparten av den 5200 sjömil långa etappen och ofta har de kunnat se varandra. Båda lagen har oavbrutet försökt hitta det perfekta trimmet på sina båtar och de senaste dagarna har varit särskilt intensiva.
Tätbåtarna har kämpat sig genom Hormuzsundet i lätta vindar och vände under eftermiddagen söderut mot mållinjen i Abu Dhabi. Martin Strömbergs lag har tagit in på ledarna och klockan 14:00 skiljde det endast 1,4 sjömil mellan Team Brunel och Dongfeng Race Team.
– Vi har Brunel nära oss och det känns som att vi seglar riktigt bra. Jag tror att de är mer nervösa än vad vi är och trots att det är ett intensivt läge håller vi oss lugna ombord, säger Martin Strömberg.
Abu Dhabi Ocean Racing är sugna på att blanda sig i striden om segern och de ligger nu 15 sjömil bakom tätduon. Målgången är beräknad till tidigt lördag morgon, 05:00 – 09:00 svensk tid.
Mellan Team Alvimedica och MAPFRE pågår en hård kamp om fjärdeplatsen och de väntas gå i mål tidigt söndag morgon. Svenskbåten Team SCA ligger sexa och kommer troligtvis att gå i mål under söndagskvällen.
Dongfeng Race Team kom tvåa i den första etappen efter Abu Dhabi Ocean Racing och före Team Brunel. Om Strömbergs lag är först över mållinjen i Abu Dhabi kan de ta ledningen i den totala poängtabellen för Volvo Ocean Race 2014-15.
Tävlingen avgörs i nio etapper runt jorden och avslutas i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Vi kommer att kunna erbjuda stillbilder och video från den spännande målgången. Martin Strömberg kommer också att finnas tillgänglig för intervjuer via telefon.
Följ målgången i Abu Dhabi live på www.volvooceanrace.com
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger 2,5 miljoner kronor till utsättning av ålyngel, så kallad glasål, i svenska vatten.
– Ålen är en hotad art och detta är en åtgärd i den svenska förvaltningsplanen för ål. Utsättningarna kommer främst att ske i områden på västkusten utan fiske och där det finns fria vandringsvägar, säger Jens Persson, utredare på enheten för fiskereglering på HaV.
Projektet leds av länsstyrelsen i Skåne och är en del av den svenska förvaltningsplanen för ål. Den innehåller i huvudsak åtgärder inom fyra olika områden; minskat fiske, öka överlevnaden vid passage förbi vattenkraft, utökade stödutsättningar och kontroll.
Fiske efter ål har en lång tradition i Sverige, både i salt- och sötvatten. Men beståndt har länge varit hotat. I Östersjön märktes försvagningen under 1950-talet, men rapporter om minskande fångst längs Norrlandskusten kom redan i början på 1900-talet. Enligt ICES, Internationella havsforskningsrådet, är rekryteringen nere på 1-10 procent jämfört med nivån före den stora nedgången på 1980-talet och ICES föreslår att all mänsklig påverkan på produktion och lekvandring hos ål minskas till så nära noll som möjligt. Ålen är också upptagen på rödlistan som akut hotad.
För att rädda den europeiska ålen har EU ställt krav på medlemsländerna att de ska jobba efter en ålförvaltningsplan. Sverige fick sin plan godkänd av EU-kommissionen i oktober 2009.
– Vi har haft utsättningar av glasål sedan 70-talet. Tidigare var det främst för att stödja fisket men de senaste tio åren handlar det främst om att bevara och stärka beståndet, ålen är en väldigt viktig del av den biologiska mångfalden, säger Jens Persson.
År 2009 sattes cirka 750 000 glasålar ut i både sötvatten och kustzon i Sverige, på såväl öst- som västkusten. Till följd av medfinansiering från Europeiska fiskerifonden (EFF) kunde antalet mer än fördubblas året efter till 1,9 miljoner. Ungefär lika många sattes ut 2011, 2012 och 2013. I år saknas medfinansiering från EFF för projektet. För 2014 och 2015 blir siffran därför lägre, ungefär en miljon ålyngel.
Sedan 2007 krävs tillstånd för att få fiska ål, ålfisket har skurits ner kraftigt de senaste åren och år 2012 förbjöds allt ålfiske på västkusten. En annan viktig del i förvaltningsplanen är att öka antalet ålar som levande tar sig förbi vattenkraftverken på sin väg tillbaka till havet. En avsiktsförklaring med företrädare för kraftbolagen har upprättats för att öka den sammantagna överlevnaden vid passage förbi vattenkraftverk.
Källa och foto: HaV.
Nedskräpningen i Europa kostar svindlande 13 miljarder euro varje år i enbart städkostnader. Samtidigt är det massor med skräp som hamnar i havet. Det krävs ett starkare förebyggande arbete för att minska nedskräpningen på land. Håll Sverige Rent deltar i dagarna i ”Stop Litter Now! Summit” tillsammans med representanter från fjorton andra europeiska organisationer mot nedskräpning för att diskutera åtgärder.
Nedskräpningen i Europa är en dyr historia – enbart städinsatserna kostar 13 miljarder euro varje år. Då är inte indirekta kostnader som förfulning av miljön, otrygghet och negativ påverkan på turism inräknade. Trots städinsatserna är det mycket skräp som ändå hamnar i havet – hela 80 procent av skräpet i havet kommer från land. Våra hav är fulla av skräp och marin nedskräpning är ett allvarligt miljöproblem som kräver åtgärder på land.
– Vi vill ha ett skräpfritt Europa till 2030, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent. Den viktigaste insatsen mot nedskräpning är att förändra människors beteenden så att de inte kastar skräp. Nu samlar vi våra krafter tillsammans med de övriga organisationerna i Europa som arbetar mot nedskräpning.
För första gången samlar nu det nybildade ”The Clean Europe Network” femton länders organisationer på konferensen ”Stop Litter Now! Summit” för att diskutera gemensamma insatser kring det nödvändiga förebyggande arbetet mot nedskräpningen.
På mötet presenteras en gemensam metod för att mäta nedskräpning och för att kartlägga källor på land för skräp som hamnar i havet. Under 2015 kommer en rad pilotstudier av dessa metoder att genomföras runt om i Europa.
– Det går inte att bara städa bort skräpet, säger Johanna Ragnartz. Vi ser fram emot att få gemensamma mätmetoder på plats så att vi tillsammans kan sätta in rätt åtgärder på rätt plats. Vi tror att detta kan vara ett mycket bra sätt att minska nedskräpningen, både på land och i havet.
Medlemmarna i ”The Clean Europe Network” kommer fortsättningsvis gemensamt att belysa problemet och använda best-practice tvärs över Europa. Inför 2015 söker Håll Sverige Rent kommuner som är intresserade av att testa och utveckla de metoder som nätverket enats om.
Mer information om nätverket finns på http://cleaneuropenetwork.eu/
Källa och foto: Håll Sverige Rent.
Från mitten av december blir det även i Sverige möjligt att bygga och utrusta fartyg för så kallad inlandssjöfart. I ett första skede kommer inlandssjöfart att vara möjlig på Göta älv, Vänern och Mälaren.
EU har sedan ett antal år gemensamma regler för inlandssjöfart, det vill säga trafik på kanaler, floder och insjöar som gemensamt kallas inre vattenvägar. Sverige har tidigare valt att inte tillämpa reglerna men efter att sjöfartsnäringen visat intresse för inlandssjöfart kommer det även i Sverige bli möjlighet att bygga och utrusta fartyg enligt de regler som gäller för Kontinentaleuropas inre vattenvägar.
Fartyg som byggs och utrustas för inlandssjöfart tillåts bara trafikera vattenområde som har definierats som inre vattenvägar. Det kommer i Sverige vara valfritt att använda fartyg i inlandssjöfart på dessa vattenområden. Alternativt kan man fortfarande använda fartyg som uppfyller de regler som i dag gäller för det aktuella vattenområdet.
I ett första skede kommer inlandssjöfart vara möjlig på Göta älv, Vänern och Mälaren. Det pågår en utredning på Transportstyrelsen som kan resultera i att ytterligare vattenområden blir aktuella.
De lagändringar som varit nödvändiga för att möjliggöra inlandssjöfart i Sverige har nu genomförts och arbetet med nödvändiga föreskrifter är nu färdigt. Föreskrifterna har också notifierats inom EU och eftersom varken någon enskild EU-medlemsstat eller EU Kommissionen haft några synpunkter på dem kan de nu publiceras. De nya föreskrifterna som rör fartygskonstruktion och utrustning träder i kraft den 16 december.
Utöver de nya föreskrifter som reglerar hur fartyg i inlandssjöfart ska byggas och utrustas ska ett flertal av de befintliga föreskrifterna tillämpas för inlandssjöfarten, till exempel gällande bemanning och sjötrafikregler.
Mariestad har från och med den 1 december en fullvärdig sjöräddningsstation. Efter ett par år som projektstation, då rutiner och organisation har finslipats, har organisationen nu uppgraderats till ordinarie räddningsstation.
Bo Jansson är stationsansvarig i Mariestad och driver stationen tillsammans med 20 aktiva frivilliga sjöräddare och ytterligare 10 sjöräddare som hjälper till på land, med insamlingar, event och skötsel av stationen. Nu ser de fram emot att börja arbetet som fullvärdig station.
– Som vi har väntat på det här! Vi har varit igång som projekt och kört operativt i tre-fyra säsonger. Nu är det en härlig känsla att bli uppgraderade. Vår station kommer att stärka räddningsresurserna i Vänern ytterligare, säger Bo Jansson.
RS Mariestad förfogar över en 8-meters räddningsbåt, Rescue Thorsten Brunius, som tidigare tjänstgjorde på räddningsstationen i halländska Bua. De har även en tillfälligt placerad svävare som de nu utbildas på tillsammans med RS Kronoberg.
Hittills i år har stationen haft 74 uppdrag (24 medlemsuppdrag, 1 sjuktransport, 2 SAR-larm (search and rescue), 1 räddningstjänstuppdrag och 46 övriga).
Sjöräddningssällskapets operativa chef Andreas Arvidsson är stolt över att kunna välkomna RS Mariestad som fullvärdig station:
– Stationen och de frivilliga sjöräddarna har bevisat att de uppfyller de rutiner och färdigheter som krävs, och vi är glada över att de nu är en del av vår livräddande verksamhet på riktigt!
Kommentarer
Märkligt ord detta. Vindkraftspark … parker ligger inte ovanför vatten och definitionen av PARK har absolut inget med ett industriområde att göra. Smart uppfunnet av vindkraftslobbyn när man rullar ut dessa onödiga, subventionerade och miljöfientliga propellrar som snurrar sår i våra ögon som en gång tittade ut över nejden.