nyhetstest

”The Finest Art On Water” är en ny utställning i Hamburg, som visar samarbetet mellan det italienska varvet CRN, Riva och konstnären Christian Jankowski.

Både CRN och Riva är bolag inom Ferretti Group, världens största tillverkare v fritidsbåtar och yachter. Utställningen är en del av Rich Pickings vid Hamburgs Museum Für Kunst Und Gewerbe.

Enligt Jankowski är yachter de perfekta skulpturerna och som en container med oerhört mycket och viktig information.

Italienska CRN är specialiserat på att bygga helt kundanpassade stål- och aluminiumyachter på över 40 m längd. I utställningen visas bland annat en 68 m yacht, där både exteriör och interiör är designade av Officina Italiana Design.

Aquariva Cento, en båt som byggs i en begränsad upplaga, är också designad av Officina Italiana Design och kan beställas som tender till CRN superyachts.

Utställningen är öppen till och med 11 januari 2015.

Info: www.crn-yacht.com

Garmin presenterar en ny serie med öppna digitala radarvingar – GMR 424, 624/626 och 1224/1226 xHD2. Radarantennerna finns i 4 eller 6 fot med en sändningseffekt på 4, 6 eller 12 kW och är ett ovärderligt hjälpmedel när du vill se landkonturer, andra båtar, väder och bra fiskeställen.

– Den nya serien GMR xHD2 radarvingar har alla de kraftfulla funktioner som du önskar i ett radarsystem, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.

– Oavsett vilken typ av båt du har kan du lita på att dessa radarantenner visar tydligt både vad som finns i närheten av din båt och långt borta vid horisonten.

GMR xHD2-serien har extremt hög känslighet, bästa tänkbara separering och passar på både större yachter och sportfiskebåtar. Tillsammans med Garmins välkända driftsäkerhet och användarvänliga gränssnitt blir det både enkelt och säkert att navigera. GMR 626 xHD2 har en 1,1 graders horisontell och 25 graders vertikal lobvinkel och ger fantastisk tydlighet, målupplösning och definition. GMR 424 xHD2, 624 xHD2 och 1224 xHD2 har en 1,8 graders horisontell och 25 graders vertikal lobvinkel. Alla nya modeller har en räckvidd på upp till 72 sjömil och ger dig möjlighet att välja rotationshastighet på 24 eller 48 varv per minut för snabb och exakt måluppdatering.

xHD2 är tystare än tidigare modeller och har också ett Bird mode för att du enkelt skall kunna se fågelflockar och således få bättre insikt om var fiskarna har samlats i stim. Dessutom kan köra två antenner samtidigt om du vill titta på olika skalor samtidigt på två displayer.

Dual range ger extra säkerhet ombord. Du får parallella vyer över både korta och långa distanser så att du kan ha koll på både det som finns nära båten och borta vid horisonten. Utan att du behöver växla mellan olika vyer, kan land och strukturer ses tydligt. Dual Range finns som alternativ till GPSMAP 8000-serien och den nya GPSMAP 7400/7600-serien.

Dynamic Auto Gain och Dynamic Sea Filter gör att xHD2-serien presterar på toppnivå oavsett båtmiljö. Radarn anpassar sig kontinuerligt efter omgivning, vatten och väderförhållanden för att ge optimal prestanda och samtidigt minska onödigt sjöklutter. Tillsammans med 8 bitars färger får du en mycket mer exakt och korrekt bild av vädermönster eller hinder som närmar sig din båt.

Leta upp och spåra mål som skulle kunna utgöra en kollisionsrisk för dig med xHD2. MARPA identifierar mål och kollisionsrisk för närliggande mål så du kan justera till en ny, säker kurs. Varningar ges också om målet kommer för nära båten så att du snabbt blir medveten om det.

Nya xHD2-serien är kompatibel med de flesta nya Garmin-plottrar inkl. nya GPSMAP 7400-serien. GMR xHD2t beräknas finnas tillgänglig i mars 2015.

Info: www.garmin.com/marine2015

Vid en ceremoni den 6 november, Gustav Adolfs dagen, på Vasamuseet tilldelades Filosofie doktor Martin Kjellgren Vasamuseets Vänners pris för 2014. Martin Kjellgren erhöll priset, 50 000 kr, för sin bok Taming the Prophets. Astrology, Orthodoxy and the Word of God in Early Modern Sweden.

Martin Kjellgren bidrar med sin bok Taming the Prophets. Astrology, Orthodoxy and the Word of God in Early Modern Sweden till att öka vår förståelse för samhällets och kyrkans förhållningssätt till astrologin, men även till att fördjupa kunskapen om den lutherska ortodoxin och dess samhälleliga roll under den första hälften av 1600-talet. I sin analys framträder Kjellgren som en insiktsfull, skarpsinnig och analytisk forskare och han når betydande resultat.

– Martin Kjellgrens forskning har på ett mycket förtjänstfullt sätt bidragit till att öka vår förståelse för samhällets och kyrkans förhållningssätt till astrologin under den första hälften av 1600-talet, Vasas samtid. Jag gratulerar Martin till at ha blivit utnämnd till 2014-års pristagare, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets Vänner.

Pristagaren Martin Kjellgren, Filosofie doktor i Historia vid Lunds Universitet 2011 är idag verksam som universitetslektor i Historia vid Malmö högskola.

– Det är självklart väldigt roligt att ens forskarmöda faktiskt uppmärksammas av fler än de närmast sörjande. Jag är mycket tacksam och glad över Vasamuseets Vänners pris, säger Martin Kjellgren, pristagare 2014.

I veckan blev Kenneth Neijnes tilldelad finska Gränsbevakningsväsendets förtjänstmedalj. Kenneth Neijnes, regionchef Kustbevakningen nordost, tilldelas medaljen för förtjänstfulla insatser till förmån för finska Gränsbevakningsväsendet. Han har föreslagits av chefen för Gränsbevakningsväsendet och beslutats av finska inrikesministern.

– Det var många uppskattande ord som sades och kändes i hjärtat, säger Kenneth Neijnes.

Utdelare var Markko Hassinen kommendor Finskaviken, Jukka Savolainen kommendor västra Finland och Antti Pesari kommendor flyget.

Gränsbevakningsväsendets verksamhet är att fredliga förhållanden bevara Finlands gränser. Huvuduppgifter är gränsövervakning vid landgränserna och på havsområdet, gränskontroller av persontrafiken vid landgränsens övergångsställen, i hamnarna och på flygstationerna samt räddningsverksamhet i synnerhet på havsområdet.

Foto: Kustbevakningen.

Efter en imponerande spurt in till Kapstaden lyckades svenska Team SCA passera spanska Mapfre och knipa sjätteplatsen på första etappen av Volvo Ocean Race 204-2015.

Under många dygn har Team SCA jagat längst bak i fältet och fortfarande på fredagsmorgonen såg det ut som om de inte skulle hinna ikapp spanjorerna som låg en bra bit före på vägen in mot Kapstaden. Men vid lunchtid var Team SCA förbi och före Mapfre över mållinjen.

– Vi hade bestämt oss för att aldrig ge upp, att aldrig sluta kämpa, hur hopplöst det än såg ut, sade skepparen Sam Davies minuterna efter målgången.

Spanska Mapfre gjorde ett fatalt misstag när de valde att gå nära land. De fastnade i mycket lätta vindar vid den höga kusten nedanför det berömda Taffelberget och den svenska båten, som hade en bättre vinkel in mot Kapstaden, lyckades passera. I lätta vindar gled Team SCA över mållinjen.

– I natt seglade vi i vindar över 16 m/s iklädda överlevnadsdräkter och nu i slutet hade vi nästa ingen vind alls. Det är verkligen snabba kast. Men jag gillar det här bättre, sade Annie Lush på Team SCA.

Efter nästan exakt 27 dygn och 6 500 nautiska mil (drygt 12 000 km) till havs väntar nu några dagars vila för besättningen. Sedan inleds förberedelserna för nästa etapp som startar onsdag 19 november – från Kapstaden till Abu Dhabi.

Etapp ett vanns av Team Abu Dhabi Ocean Racing endast tolv minuter före kinesiska Dongfeng.

Foto: Corinna Halloran/Team SCA.

Nu återvänder isbrytaren Oden tillfälligt till Stockholm. Oden är ett unikt fartyg. Hon är byggd inte enbart för att bryta is, utan även för att fungera som forskningsplattform i arktiska förhållanden.

1991 blev Oden världens första icke atomdrivna ytfartyg att nå Nordpolen, och sedan dess har isbrytaren varit där vid ytterligare sex tillfällen. Under fem säsonger har Oden även arbetat i Antarktis.

– I år har Oden genomfört sin tjugonde polarforskningsexpedition och under drygt 90 dagar i Arktiska oceanen gjort mätningar i områden som inte kan nås utan en kraftfull isbrytare, säger Björn Dahlbäck, föreståndare för Polarforskningssekretariatet.

Under den kommande helgen och veckan ligger Oden vid de svenska statsisbrytarnas tidigare kajplats vid Stadsgårdskajen i Stockholm på sin väg till Luleå. Nu väntar säsongens isbrytartjänstgöring i Bottenviken och Bottenhavet. Under vinterhalvåret handlar sysslorna om att skapa framkomliga sjövägar för handelssjöfarten till och från svenska hamnar.

Söndagen den 9 november kl. 11-16 hälsar forskare och besättning välkomna till öppet skepp ombord på Oden. Det är en unik möjlighet att få inblick i forskningens arbete och vardag ombord.

Fakta om Oden
Längd: 107,42 m
Bredd: 31,08 m
Byggd av: Götaverken Arendal, Göteborg, 1988
Hemmahamn: Norrköping
Maximalt antal personer ombord: 86
Huvudmaskineri: 4 st. Sultzer 8ZA 405, total effekt 24 500 hk
Djupgående: 7,0–8,5 m
Deplacement: 11 000–13 000 ton
Ägare: Sjöfartsverket
Fart i öppet vatten: 16 knop
Isbrytningsförmåga: 1,9 m is vid 3 knop
Besättning:
Bunkerolja: 3 380 m3
Dieselolja: 990 m3
Smörjolja: 100 m3
Färskvatten: 310 m3
Ballastvatten: 3 650 m3
Färskvattengenerator: 20 m3/dag
Proviant: 80 personer/100 dagar (kan ökas)

Polarforskningssekretariatet har till uppgift att främja förutsättningarna för och samordna svensk forskning och utveckling i polarområdena. I november uppmärksammar vi trettio års arbete med att skapa möjligheter för svensk forskning i såväl Arktis och Antarktis som i den subarktiska svenska fjällkedjan.

Sjöfartsverket är ägare och har driftansvaret för de svenska statsisbrytarna inklusive isbrytaren och forskningsfartyget Oden. Sjöfartsverket ansvarar för framkomlighet, tillgänglighet och säkerhet till sjöss. Isbrytarverksamheten är av stor betydelse för att sjöfarten till och från Sverige ska kunna fungera året om.

I veckan avgjordes finalen av den europeiska affärsidétävlingen Clean Launchpad. Vinnare blev Wavetube från Chalmers, som nu får gå världens första affärsskola för cleantech-företagare, Climate-KIC Accelerator. Planen är att Wavetubes lösning för utvinning av el ur havsvågor ska drivas mot fullskalig kommersialisering.

Clean Launchpad är en affärsidétävling som under ett halvt års tid har odlat fram nya innovativa idéer inom klimatområdet runt om i Europa, från ursprungliga 400 stycken idéer. Efter nationella kvalificeringstävlingar avgjordes den europeiska finalen i veckan, i samband med Climate-KIC innovation festival i spanska Valenica.

Ett trettiotal projekt från 11 länder deltog i semifinalerna. Fem projekt gick direkt till final och bland dessa fanns Swedish Algae Factory och Wavetube från Chalmers. Vann gjorde alltså Wavetube, som får 10 000 euro i prispeng och plats i programmet Climate-KIC Accelerator.

– Vi har en bra grundidé för vårt koncept, som bygger på konventionell teknik, och som i vårt fall tillämpas på havsytan. Vi har också en hållbar idé kring vår affärsmodell, vilket tilltalade juryn. Våra kunder är globala elbolag, så det finns verkligen potential att få genomslag internationellt, säger Sara West, som tillsammans med Alexander Torstenfelt driver Wavetube.

Wavetubes vågkraftslösning ska nu genomgå omfattande tester i en vågbassäng i Belfast, Nordirland, innan lösningen i nästa steg ska testas till havs. Konceptet skiljer sig kraftigt från andra lösningar som vill ta vara på energin från vågor, menar Sara West.

– Vi tror på att utveckla ett enkelt och robust koncept, som lättare kan motstå de krafter som uppstår i den marina miljön. Systemet är slutet och består av tre ihopkopplade rör, eller tuber. Våra få mekaniska komponenter skyddas från saltvattnet. El genereras av ett inre vattenflöde, som uppstår till följd av vågrörelserna, och som rör sig mellan de tre tuberna. I det mittersta röret passerar vattnet turbiner, förklarar Sara West.

Både Swedish Algae Factory och Wavetube är projekt som har kommit fram inom Chalmers innovationssystem och stöttats av aktörer som Innovationskontor Väst, Chalmers Entreprenörsskola, Encubator och Stiftelsen Chalmers innovation.

Kustbevakningen överväger att starta utbildning för aspiranter redan till 2015 med anledning av regeringens tilldelning för de närmaste tre åren.

Enligt regeringens budgetproposition får Kustbevakningen en engångstilldelning med 20 miljoner kronor för 2015. För 2016 och framåt får myndigheten en permanent utökning av budgeten med 67 miljoner kronor för att skapa en balans mellan verksamhet och ekonomi.

Denna tilldelning gör att Kustbevakningen de närmaste tre åren har en balans mellan sin verksamhet och ekonomi och därför även kan överväga att ta in aspiranter till 2015.

– Vi håller för tillfället på och utreder om det kan vara möjligt för oss att ta in aspiranter till vår grundutbildning redan nästa år, säger Helene Frykler.

– Vi behöver fler kustbevakare, men vi måste också få vår ekonomi att gå ihop långsiktigt och därför krävs en analys av om vi kan rekrytera eller inte.

Svar om det blir en ny aspirantrekrytering inför 2015 beräknas kunna ges under början av 2015. Så fort detta är klart kommer information att läggas ut på Kustbevakningens webbplats.

Kommentarer

Sneseglaren 10:21:59 2014-11-06

Vid en genomlysning och prioritering tror jag varken sakkunniga eller "svenska folket" ser att vi behöver fler Kustbevakare. Vi har inte Poliser nog att ta itu med ökande kriminalitet, 55 "no go zoner", sämsta uppklarandeprocenten av vardagsbrott. Marinen har inte ens helikoptrar att försvara vår kust med. KBV har ingen beväpning annat är Glock 9mm som sitter i hölstret när man jagar oss farliga alkoholister som druckit EN öl. KBV behövs inte. Framgår även av deras publicerae rapporter. Vi är dessutom med i Schengen. Fäll in KBVs uppgifter i Polis, Sjöfartsverk försvar etc. Rationalisera, spara pengar och bli effektivare. LÄGG NER KBV.

Nisse 14:06:30 2014-11-11

Är du säker på att det blir billigare att utrusta polisen, sjöfartsverket, räddningstjänsten och SSRS med nya båtar så att de separat kan ta över enskilda delar av det som idag sköts av KBV?

Sneseglaren 16:37:44 2014-11-11

Nej – inte säker. Men TÄMLIGEN säker och definitivt värt att utredas. Näringslivet får alltid jobba med effektivisering men detta krav verkar ALDRIG ställas på offentliga sektorn. SSRS behöver inte påverkas i nämnvärd utsträckning. Sjöfartsverket har helikoptrar och ledningsansvaret redan nu. KBV Flyget och båtar kan läggas till försvarmakten. Det som behöver köras ett extra tankevarv är miljöskyddet KBV som sådant är en aktör för mycket och dess funktioner kan definitivt fällas in i andra enheter.

Fredrik Lööf, som vann OS-guld i London 2012, återvänder till Star for the SSL Finals 2014, som seglas på Bahamas. Det är andra gången som världseliten i Starbåt samlas i vattnen utanför Nassau (Bahamas) för Star Sailors League Finals.

Den stora frågan inför tävlingarna är vem som kommer att vinna. Startfältet är verkligen imponerande med flera gamla och nutida mästare i Starbåtsklassen på plats.

Innan Lööf debuterade i vad som många anser är den finaste och mest tekniska av alla segelbåtsklasserna hade Fredrik Lööf en framgångsrik karriär i Finnjolle. Det delar han med flera andra av seglarna som är med på Bahamas, bland andra Xavier Rohart, Bruno Prada, Jorge Zarif och Giles Scott, regerande världsmästare.

Efter flera framskjutna placeringar och deltagande i OS i Australien bytte Fredrik till Starbåt. I den klassen har han bland annat seglat Two Gold Stars (World Championships), 2001 i Medemblik och 2004 i Gaeta. Six Silver Stars: 3 European Championships (Skodstrup 2001, Genoa 2002 och Girona 2004), 2 Eastern Hemisphere Championships (Naples 2006 och Hamburg 2010) med 1 Western Hemisphere 2007. Hans olympiska seglingar har resulterat i följande placeringar: 12:a i Grekland 2004, brons i Kina 2008 och därefter gulf i London 2012.

På Bahamas finns chansen att segla hem totalt 200 000 dollar i prispengar. Tävlingen avgörs i början av december.

Foto: SSL/Carlo Borlenghi.

Info: http://www.starsailors.com/starsailors/home.html

Med drygt 200 nm kvar till Kapstaden kunde slaget om de sista placeringarna, på första benet i Volvo Ocean Race 2014-2015, inte har varit mer spännande. Här rapporterar Corinna Halloran från Team SCA.

Inom ett dygn, efter att ha seglat över 6 450 nm, når vi Sydafrika och Kapstaden. Tiden här ute går sin egen gång. På ett sätt känns det som om vi lämnade Alicante igår. Samtidigt är det här bara början på vårt race runt jorden. Det är lustigt hur hjärnan kan spela oss spratt.

Vi är alla otroligt fokuserade – just nu står vi öga mot öga med MAPFRE — och allt handlar om krama det sista ur både båt och besättning. Varje millimeter spelar roll och kan innebära vinst över spanjorerna.

Jakten på MAPFRE får de sista milen att gå snabbare, men trots att vi seglar i 20 knop känns det inte snabbt nog. Vi förtränger tankar på varma duschar och färska mat men det blir mer och mer påtagligt att vi närmar oss land. ”Det är konstigt”, säger Abby och fortsätter. ” Hur de sista 48 timmarna, även om det är en relativt kort tid, alltid känns längst.”

Vi ser ”tålmodigt” fram emot att återigen samla hela laget. Dee Caffari och Elodie Mettraux tog den torrare vägen (och kanske också den mer förnuftiga) till Kapstaden. De senaste tre veckorna har de båda jobbat hårt i gymmet, växt sig större och starkare. Det finns en risk att vi inte kommer känna igen dem. Dee och Elodie har varit i kontakt med oss de senaste veckorna men e-post kan inte ersätta personlig kontakt. De har verkligen varit saknade ombord. Deras hälsningar och uppmuntran via cyberspace har varit fantastiska och hjälpt oss igenom både bra och tuffare tider.

Och shoreteamet som lätt toppar listan på bästa shoreteamet i racet. Inte bara på grund av deras tidigare meriter (de flesta av dem, från båtbyggare till högsta chef, har tidigare varit delaktiga i vinnande lag) men också för deras fantastiska stöd. Shoreteamet är de första som kommer hälsa oss välkomna på kajen i Kapstaden med kramar och gratulationer.

Team SCA är ett unikt lag: vi kämpar tillsammans, inte bara de 12 seglarna ombord utan hela laget tillsammans, shoreteamet inkluderat. Det är ett unikt projekt där alla inblandade brinner för att pusha framåt och se hur långt vi kan ta det här tillsammans. Tänk om vi kan förändra världen genom att segla? Tänk om vi kan påverka globalt genom våra jobb och passioner? Trots att de sista 48 timmarna känns som de längsta av hela etappen är de väl så viktiga. Det handlar inte bara om att slåss för sjätteplatsen, utan om att kämpa för något större och att visa vad det innebär att vara en del av Team SCA.

Bara en natt till!

CORINNA HALLORAN/TEAM SCA

Foto: Corinna Halloran/Team SCA.

Resenärer med SL-kort kan åka med eldriven pendelbåt nästa vecka. Resultatet av provåkningen kan komma att ligga till grund för en permanent pendelbåtslinje mellan Stockholms city, Gröndal, Lilla Essingen och Solna strand.

– Vi vill att fler ska resa kollektivt och därför vill vi utveckla pendelbåtstrafiken som resenärerna upplever som attraktiv. När stockholmarna provåkte E/S Movitz i september mer än fördubblades antalet resenärer. Nu arbetar vi för att den här pendelbåten ska ingå i SL-kortet och kopplas ihop med de nya linjerna som Alliansen har beslutat om, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden för Kristdemokraterna.

Kristdemokraterna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting följer med spänning Green City Ferries projekt med den privata pendelbåtslinjen mellan Riddarholmen och Solna strand. Under kampanjen den 10–14 november åker den som visar upp SL-kort gratis varje dag.

– Eldrift är framtidens lösning för kollektivtrafiken på Stockholms vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska utsläppen så är de även tystgående. Genom den här kampanjen får fler stockholmare ta del av den nya spännande eltekniken, säger Gustav Hemming (C), landstingsråd med ansvar för miljö och sjötrafik.

Bilden:
Karl Henriksson.

För sjätte året i rad delas priset för årets Längs Göta kanalföretag ut. Utmärkelsen går i år till Söderköpings Camping och Vandrarhem. Företaget har gått från den lilla campingplatsen till att bli en stor aktör med flera olika verksamheter.

Idag samlades 40 företagare från företagsnätverket Officiell Partner Göta kanal i Borensberg. Under mötet delades utmärkelsen Årets Längs Göta kanalföretag ut, vilket syftar till att uppmärksamma och belöna ett framgångsrikt företag längs Göta kanal.

Johan Stenberg har drivit Söderköpings Camping och Vandrarhem sedan 2007, och det är genom Johans drivkraft och entreprenörskap, som företaget har utvecklats och utökat sin verksamhet. Söderköpings Camping och Vandrarhem driver idag två campingplatser, två STF-vandrarhem, ställplats, café och cykeluthyrning.

– Det känns väldigt kul och hedrande att få den här utmärkelsen, säger Johan Stenberg.
Det är tack vare familjen och vår fantastiska personal som vi har lyckats och det ger oss inspiration att fortsätta den utveckling vi påbörjat.

Motiveringen för utmärkelsen lyder:

“Söderköpings Camping och Vandrarhem är ett företag som gått från den lilla campingplatsen till att bli en stor aktör med flera verksamheter. Johan Stenberg är en driftig entreprenör som förstår vikten av ett gott och långsiktigt samarbete och han har den personliga egenskapen att ”alltid ställa upp”. Det är genom sådant engagemang som hans företag har utvecklat såväl Söderköping som Göta kanal till att bli ett allt mer attraktivt besöksmål.”

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team är hittills det största utropstecknet i Volvo Ocean Race 2014-15. Med en ung besättning och trots stora problem med båtskador slåss de mot favorittippade Abu Dhabi Ocean Racing om segern i den första etappen.

Info om positionerna: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html

Följ målgången live på www.volvooceanrace.com!

Senaste positionsrapport: 10:00 (CET)
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Avstånd till målet: cirka 70 sjömil
Beräknad målgång: 1400 (CET)

Just nu pågår slutspurten av den första etappen i Volvo Ocean Race. Efter 25 dygn och över 6500 sjömil kommer det bli en rafflande kamp om etappsegern. Det rutinerade laget Abu Dhabi Ocean Racing med Ian Walker som skeppare har haft ledningen under den senare delen av etappen men Dongfeng Race Team ligger hack i häl.

– Jakten är igång och vi kommer att slåss för att vinna hela vägen till Taffelberget, säger Martin Strömberg. Vi har allt att vinna och det finns mycket vilja ombord. Mycket kan hända nära målet där de höga i bergen runt Kapstaden påverkar vindarna.

Dongfeng Race Team tävlar med en ung besättning och ombord finns två kinesiska seglare som inledde sina karriärer som havskappseglare för mindre än ett år sedan. Det kan därför ses som en skräll att de slåss med det betydligt mer erfarna laget Abu Dhabi Ocean Racing om att vara först förbi mållinjen i en av tävlingens längsta etapper.

Under etappen har det kinesiska laget också haft problem med båtskador. En vecka efter starten seglade de in i ett föremål i vattnet och tvingades byta ett av sina roder. När de forsade fram genom Södra Oceanen i söndags gick ett däcksbeslag sönder vilket orsakade stora skador ombord.

För Abu Dhabi gäller det nu att bevaka sin ledning och svara på Dongfengs försök att utmana dem bakifrån. Abu Dhabi har övertaget men Martin Strömbergs lag har visat att de är väldigt snabba.

Närmast bakom ligger den nederländska båten Team Brunel som också väntas gå i mål i eftermiddag. Danska Team Vestas Wind och Team Alvimedica (USA/ TUR) beräknas gå i mål det närmsta dygnet. Spanska MAPFRE jagas av svenskbåten Team SCA och de kommer troligtvis gå i mål på fredag.

Vinnaren av en etapp tilldelas ett poäng, tvåan får två poäng, trean får tre poäng osv. Det lag som har minst antal poäng efter den sista delsträckan vinner Volvo Ocean Race 2014-15. Tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Sammanfattning Etapp 1: Alicante-Kapstaden
Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.

Lagen turades om att ha ledningen de första dygnen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat när de kolliderade med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.

Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång mot övriga båtar genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.

Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA. De jagande båtarna tog in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen.

I södra Atlanten gäller det att navigera runt det vindfattiga högtrycksområdet som kallas ”St. Helena High” vilket ledde till ett race rakt söderut i jakt på mer vind. MAPFRE och Team Vestas valde en bana västerut medan Team Brunel och Abu Dhabi har seglade längst österut.

Team SCA hamnade på efterkälken när de fastnade i ett område med svag vind men Dongfeng, i mitten av fältet, tog in på tättrion Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Team Vestas Wind. Lagen fortsatte söderut fram till fredagen den 31 oktober då tätbåtarna gippade och seglade österut.

Den sista veckan har varit en vild jakt söder om 40:e breddgraden på väg mot Kapstaden. Dongfeng Race Team var det lag som valde den mest sydliga vägen där de hittade mer fart och kunde slå sig in bland topplagen. De seglade upp till andra plats och höll sig endast ett par sjömil bakom ledande Abu Dhabi de sista dygnen fram till mål, detta trots ytterligare problem med skador på båten.

Det enklaste sättet att följa målgången för båtarna i VOlvo Ocean Race är att klicka på länken här intill. Målgången direktsänds via bland annat YouTube.

Vid 13-tiden svensk tid hade ledande Abu Dhabi Ocean Racing ett par timmar kvar till Kapstaden.

Den 28 september kallades Kustbevakningen till ett 90 meter långt lastfartyg för att göra nykterhetskontroll av befälhavaren ombord på fartyget. Befälhavaren kunde senare anhållas av åklagare för misstänkt grovt sjöfylleri. Nu har befälhavaren dömts till tre månaders fängelse och böter till brottsofferjouren.

Den 28 september greps en estländsk befälhavare ombord på ett 90 meter långt lastfartyg med engelsk flagg för misstänkt sjöfylleri. Fartyget var på väg för att bunkra bränsle på Rivöfjorden när sjöinformationstjänsten VTS i Göteborg fattade misstanke om sjöfylleri. Flera andra fartyg hade också uppmärksammat att fartyget stundtals var på fel sida i farleden på väg in mot Göteborg.

Fartyget ankrade på Rivö och Kustbevakningen larmades till platsen för att utföra nykterhetskontroll ombord. Då uppstod misstanke om grovt sjöfylleri för kaptenen. Han transporterades in till Tångudden av KBV 475 för bevisprovtagning med Evidenzer. Provtagningen visade på 0,97 mg/l alkohol i utandningsluften vilket motsvarar drygt 1,94 promille. Kaptenen anhölls av åklagare och det beslutades att även blodprov skulle genomföras, då eftersupning inte kunde uteslutas. Detta prov visade på 2,47 promille. Efter analys och yttrande från Rättsmedicinalverket fastställdes alkoholhalten i befälhavarens blod till 1,90 promille.

Nu har befälhavaren, i Göteborgs tingsrätt, dömts för grovt sjöfylleri till tre månaders fängelse samt att betala 500 kronor till brottsofferfonden.

Domen grundar sig på att befälhavaren har haft en blodalkoholkoncentration överstigande 1,00 promille vilket innebär att brottet bör bedömmas som grovt. Vidare har befälhavaren inte gjort obligatorisk anmälan vid rapporteringspunkt, han har underlåtit att svara på anrop från andra fartyg och tvingat ett annat fartyg till undanmanöver i Böttöleden. Befälhavaren har inte på ett betryggande sätt kunnat utföra sina uppgifter ombord och framförandet av fartyget och därigenom inneburit en påtaglig fara för sjösäkerheten. Befälhavaren har nekat till brott under hela utredningen och hävdat att han endast druckit tre stycken starköl efter att fartyget ankrat.

− Kustbevakningens tjänstemän har gjort ett bra jobb i att sammanställa den starka bevisningen i detta fallet och det har gett förutsättningar för en bra förundersökning som har lett till resultat, säger Lars Belfrage, handläggare i brottsutredning vid Kustbevakningen.

− Förhoppningsvis kan denna dom bidra till att andra befälhavare väljer att inte dricka alkohol när de jobbar och på så vis bidra till ökad säkerhet till sjöss.

18-åriga Andrea Holm från KSSS i Stockholm ligger på medaljplats när elva av tolv seglingar har avgjorts vid vindsurfing-VM i Kona One-klassen i Islamorada, Florida. Hon seglar mot alla killar och är bästa dam.

Totalt deltar 115 seglare från fyra kontinenter och 13 länder. Det är det största mästerskapen hittills i Kona-klassen och konkurrensen är knivskarp med ett stort antal världsmästare och olympier på startlinjen.

Förutsättningarna för en svensk medalj är mycket goda. Om Andrea Holm visar samma kvalitet i sin segling som de tidigare dagarna kommer hon att vinna minst ett brons men har chansen även på silvermedaljen.

Tidigare i somras vann hon silver vid de europeiska mästerskapen i Kona One och har allt mer etablerat sig som en av världens bästa vindsurfare inom Kona-klassen.

Kona One är en av världens snabbast växande entypsklasser. Damer och herrar seglar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt.

Foto: Magi Foster.

Abu Dhabi Ocean Racing vann den första etappen i Volvo Ocean Race. Klockan 16.15 svensk tid gick de i mål efter den första delsträckan i världsomseglingen.

Abu Dhabi Ocean Racing med den brittiska skepparen Ian Walker vann den inledande etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. De passerade mållinjen i Kapstaden idag klockan 16:10:44 (CET) och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team seglade in på en imponerande andraplats – endast 12 minuter efter vinnarna.

Leg 1 DTL
(NM) GAIN/LOSS
(NM) DTF
(NM) Speed
(kt)

ADOR FIN – NA

DFRT FIN – NA

TBRU 60.6 4
60.9 12

VEST 224.7 1
225 8

ALVI 364.7 3
365 14

MAPF 457 7
457.3 20

SCA1 484 9
484.4 20

Det en blev rafflande slutspurt till Kapstaden. Abu Dhabi Ocean Racing (UAE) lyckades med nöd och näppe hålla undan för Martin Strömbergs Dongfeng Race Team och passerade mållinjen drygt 25 dygn efter starten i Alicante.

– Detta är mer känslosamt än vad jag trodde och de senaste dagarna har varit tuffa för oss, säger Ian Walker. Jag måste gratulera Dongfeng för deras fantastiska insatts och de har verkligen pressat oss hårt i slutet.

Kinesiska Dongfeng Race Team inledde etappen starkt och ledde en vecka efter att fältet lämnat Alicante. Abu Dhabi Ocean Racing tog över tätpositionen genom stiltjebältet doldrums vid ekvatorn och har sedan haft initiativet. Dongfeng Race Team var senare det lag som valde den sydligaste vägen på väg mot Kapstaden. De hittade gynnsamma vindar, mer fart och slog sig på nytt in i toppstriden. Det senaste dygnet har de varit hack i häl på Abu Dhabi Ocean Racing.

– Den sista veckan har varit fantastiskt rolig. Vi har seglat fort och jag är väldigt stolt över att vi lyckades komma ikapp och att vi var så nära att vinna, säger Martin Strömberg.

Ian Walkers lag är en av favoriterna till att vinna tävlingen. De har en av de mest erfarna besättningarna av alla lag och har sinsemellan seglat Volvo Ocean Race 20 gånger. Ombord på Dongfeng Race Team är det endast Martin Strömberg och skepparen Charles Caudrelier som har seglat Volvo Ocean Race tidigare. De två kinesiska seglarna i laget inledde sina karriärer som havskappseglare för mindre än ett år sedan.

Under etappen har Dongfeng haft problem med båtskador. En vecka efter starten seglade de in i ett föremål i vattnet och tvingades byta ett av sina roder. När de forsade fram genom Södra Oceanen i söndags gick ett däcksbeslag sönder vilket orsakade stora skador ombord.

Den nederländska båten Team Brunel väntas gå i mål som trea ikväll. Danska Team Vestas Wind och Team Alvimedica (USA/ TUR) beräknas gå i mål i morgon. Spanska MAPFRE jagas av svenskbåten Team SCA och båda båtarna går troligtvis i mål på fredag.

Den 15 november klockan seglas ett In-Port Race i Kapstaden och nästa etapp startar den 19 november och går till Abu Dhabi.

Vinnaren av en etapp tilldelas ett poäng, tvåan får två poäng, trean får tre poäng osv. Det lag som har minst antal poäng efter den sista etappen vinner Volvo Ocean Race 2014-15. Tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Resultat Etapp 1
1. Abu Dhabi Ocean Racing: 25 dagar, 3 timmar, 10 minuter och 44 sekunder
2. Dongfeng Race Team: 25 dagar, 3 timmar, 22 minuter och 48 sekunder

Om Volvo Ocean Race
• Volvo Ocean Race 2014-15 blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med ett första In-Port Race i Alicante, Spanien och den första etappen till Kapstaden inleds den 11 oktober.
• Tävlingen avslutas med målgång i Göteborg runt den 21 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg och med ett sista In-Port Race en vecka senare den 27 juni.
• De kommande två upplagorna av tävlingen kommer att seglas i en ny modern entypsbåtklass– Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggts av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och målgången i Sverige.
• De nya tävlingsbåtarna är enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans till lagen. Ombord finns det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som tävlingen jobbat med sedan 2008-09.
• Sju lag har presenterat att de ställer upp i Volvo Ocean Race 2014-15. Svenska Team SCA är den första kvinnliga besättning i tävlingen sedan 2001-02. Den svenska seglaren Martin Strömberg seglar med ett kinesiskt lag som heter Dongfeng Race Team. Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Veteranen Bouwe Bekking är skeppare för Team Brunel från Nederländerna. Team Alvimedica seglar under både amerikansk och turkisk flagga och kommer ha ett lag där de flesta är yngre än 30 år. Ett spanskt team lag som sponsras av försäkringsföretaget MAPFRE kommer att ha Iker Martínez som skeppare. Chris Nicholson är skeppare för Danmarks Team Vestas Wind som är det sista laget på startlinjen.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.

Tre lastbilar från Transmec Group, ett av Brunswick Marines tjänsteleverantörer för vägtransport, har nu Mercury-bilder på sina presenningar.

Mercury-lastbilarna kommer att köras i Italien, Irland, Storbritannien, Benelux, Frankrike, Spanien, Schweiz, Tyskland, Polen, Rumänien, Ungern, Slovenien, Österrike och Bulgarien.

Den iögonfallande mobila affischtavlan, i karakteristiska Mercury-färger, har en bild av en båt med mittkonsol som drivs med ett trippelmontage med Verado-motorer.

Varje lastbil körs ungefär 10 000 km per månad, och gör reklam för Mercury på gatunivå som tiotusentals människor kommer att se under de kommande fem åren.

Den nya undersökningen av vattnen utanför Birka gav marinarkeologerna över 1000 vikingatida föremål. Den 6 november öppnar Showroom Maritima Birka på Sjöhistoriska museet, där de mest spektakulära fynden presenteras.

Sjöhistoriska museet, som är en del av, Statens maritima museer har under en flera år bedrivit marinarkeologiska undersökningar av den vikingatida staden Birkas maritima lämningar. Birka, som ligger på Björkö i Mälaren, var bebodd under tidig vikingatid – från 700-talet fram till 900-talet. Platsen är en av Sveriges mest undersökta fornlämningar. Trots det finns mycket kvar att upptäcka, särskilt Birkas hamnar och sjöfart är ett outforskat område.

I somras undersöktes sex kvadratmeter av vattenområdet utanför den centrala bebyggelsen. Den valda platsen visade sig vara en fullträff.
– Ungefär 1200 fynd bröt ytan, många var otroligt välbevarade träföremål som vi visste fanns under vikingatiden, men inte sett tidigare. Till de finaste fynden hör ett litet svärdshandtag som förmodligen kommer från ett leksakssvärd. Förutom mängder av skedar, skålar och handtag till redskap hittades också ett nålhus och en väskdetalj av trä med stiliserade ansikten. Många andra fynd vet vi inte vad de har använts till. Fynden har gett en helt ny bild av vardagslivet i den vikingatida staden. En dörr har öppnats till vikingatidens träkultur, säger Nina Eklöf, vik enhetschef Arkeologienheten.

Föremålen har under 1000 år legat nedbäddade i bottensediment med låg syrehalt. I väntan på konservering måste de förvaras i en liknande miljö. Konservering kan ta flera månader men med hjälp av stora akvarier med nedkylt vatten kan Sjöhistoriska visa fynden direkt. I museets showroom presenteras också frågeställningar och resultat från projektet Maritima Birka.

– Det är viktigt att göra arkeologi och resultaten från våra undersökningar publika. Vi vill vara bäst på att snabbt föra ut marinarkeologins arbete till allmänheten. Många har följt arbetet på plats genom att besöka den fältstation som fanns på Björkö i somras. Nu gör vi det tillgängligt också på museet, säger Nina Eklöf.

Undersökningarna och Showroom Maritima Birka har varit möjliga tack vare ett generöst bidrag från Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm.

På den nyligen avslutade Fort Lauderdale International Boat Show var det rena nyhetsparaden för den amerikanska båttillverkaren Sea Ray. Företaget har lanserat flera stora nyheter, bland annat nya 270 Sundeck.

Sea Ray 270 Sundeck är den allra senaste nyheten i en av företagets populäraste modellserier. Den helt nya 27-fotaren finns för både drev och utombordsmotorer med en stor mängd ytterligare alternativ för den som vill anpassa sin båt ytterligare efter egen smak.

Sea Ray säger själva att de har tagit tillvara erfarenheter och åsikter fårn sina kunder i stor utsträckning när de har utvecklat den nya båten. Bland annat har 270 Sundeck förhållandevis mycket mer utrymme för förvaring än sin föregångare. Antalet sittplatser i båten är hela 15 stycken och det finns stora ”sociala ytor” ombord.

Här finns till och med en wet bar som tillbehör för den som verkligen vill använda båten för partaj och gemenskap…

Badplattformen kan justeras i höjdled efter behov och inne i båten kan man justera de olika sittplatserna som man vill. En nyhet är att kunderna kan välja färger på inredningen enligt två uppsättningar; cognac och elfenben.

Att ta sig ombord i båten är numera lika enkelt som i en skandinavisk båt. En rejäl plattform i fören leder ner till bowrider-utrymmet, som kan användas som matplats eller för solbadare. Därefter är det enkelt att ta sig genom hela båten bak till badplattformen.

Tekniska fakta
Längd: 8,30 m
Bredd: 2,59 m
Djupgående: 0,96 m
Vikt: 2 687 kg
Bränsle: 246 liter
Vatten: 76 liter
Hålltank: 27 liter
Motorer standard:
MerCruiser 350 MAG ECT Bravo III w/DTS Sterndrive (300 hp – 224 kW) w/Stainless-Steel Propellers
MerCruiser 350 MAG ECT Bravo III w/DTS Sterndrive (300 hp – 224 kW) w/Stainless-Steel Propellers
Motorer option:
• MerCruiser 8.2L MPI ECT Bravo III w/DTS Sterndrive (380 hp – 283 kW)
• MerCruiser 8.2L MPI ECT Bravo III w/DTS Sterndrive (380 hp – 283 kW)

För fem år sedan infördes möjligheten att överlåta fiskerättigheter i det pelagiska fisket, det vill säga fisket efter sill, skarpsill, makrill, blåvitling och tobis.

I en ny rapport från Havs- och vattenmyndigheten, HaV, görs en första utvärdering av systemet.

– Antalet fartyg har minskat och lönsamheten i detta fiske har generellt ökat. Vi kan inte se att systemet med överlåtbarhet har påverkat det småskaliga kustfisket negativt i någon högre grad, säger Qamer Chaudhry på HaV.

2009 infördes ett system med individuellt överlåtbara fiskerättigheter med giltighet tio år fram till 2019. Syftet var att främja en strukturomvandling inom den pelagiska fiskeflottan som i flera år brottats med låg lönsamhet och att skapa ett långsiktigt hållbart fiske.

– Det fanns en stark önskan från näringen att införa systemet med överlåtbarhet. Samtidigt fanns en oro att det skulle leda till att fiskefartygen med hemmahamn på västkusten skulle bli dominerande, att pelagiska fiskare skulle börja konkurrera om annat fiske av exempelvis torsk och att färre fartyg skulle leda till att flera hamnar skulle dö ut, säger Qamer Chaudhry, utredare på tillståndsenheten på HaV.

Samtidigt som överlåtbara fiskerättigheter infördes ville regeringen motverka regional obalans och en allt för stor ägarkoncentration inom det pelagiska fisket. Därför fick endast en del av den totala svenska kvoten för pelagiska fiskarter fördelas med överlåtbara fiskerättigheter. Resterande del avsattes som en särskild kustkvot som skulle främja det småskaliga pelagiska fisket som bedrevs med mindre vadredskap, med passiva redskap och med trål på fartyg under 12 meter i Östersjön.

Regeringen gav i slutet på förra året HaV i uppdrag att, i samråd med Jordbruksverket, bedöma effekterna av systemet med överlåtbara fiskerättigheter. Några av de saker som särskilt skulle analyseras var effekterna på kapacitetsreduktion, lönsamhet, småskaligt kustnära fiske och olika regioners utveckling. Även effekterna på det pelagiska fiske som inte ingår i systemet med överlåtbara fiskerättigheter skulle belysas, det vill säga det pelagiska fiske som endast sker i Bottenhavet och Bottenviken samt i kustkvoten. Nu är rapporten klar att överlämnas till regeringen.

– Antalet pelagiska fartyg har halverats från år 2009 till 2013, från 82 till 37. Oron för att allt fiske skulle koncentreras till västkusten har inte infriats även om det fortfarande finns flest fartyg där. I Göteborg fanns det 48 fartyg i det pelagiska fisket år 2009 och i dag finns det 20, säger Qamer Chaudhry.

– Vi kan inte heller se att införandet av överlåtbarhet påverkat antalet landningshamnar negativt. Lönsamheten har ökat främst bland större fartyg som är över 24 meter medan övriga fartyg som ingår i systemet med överlåtbara fiskerättigheter inte har haft samma positiva utveckling

Strukturomvandlingen i det pelagiska fisket har varit större de senaste fem åren än i övrigt svenskt fiske. Den svenska flottan har totalt minskat från 1 471 till 1 299 fartyg vilket motsvarar en minskning på 12 procent vilket ska jämföras med 55 procent i det pelagiska fisket.

Den sammanlagda motorstyrkan i det pelagiska fisket har minskat från 67 200 kilowatt år 2009 till 35 800 kilowatt år 2013, motsvarande 47 procent. Motsvarande minskning för den svenska fiskeflottan totalt är 18 procent.

53 fartygstillståndsinnehavare har sålt sina pelagiska fiskerättigheter och 29 av dessa är fortfarande verksamma i det svenska fisket, två har investerat i nya fiskefartyg.

– 24 av de som sålt sina pelagiska fiskerättigheter har inte längre svensk fiskelicens. De kan fortfarande vara med och fiska som lottkarlar, vara befälhavare på ett fiskefartyg eller delta i det svenska fisket på annat sätt. Men såvitt vi vet har flertalet av dem inte längre någon koppling till det svenska fisket, säger Qamer Chaudhry.

Överförbarhet har inte införts i några andra delar av det svenska fisket.

Källa och foto: HaV.

Garmin presenterar en ny serie med echoMAP sjökortsplottar kombinerat med scanning sonar. Användarvänliga enheter med inbyggd avancerad ekolodsteknik för alla typer av fiskare utan att du behöver komplettera med en separat ekolodsmodul.

Den nya echoMAP-serien är en vidareutveckling av den ursprungliga echoMAP-serien och finns med 4, 5, 7, och 9 tums färg-display som passar alla typer av båtar. Med en inbyggd högkänslig 5Hz GPS-antenn, uppdateras positionen och kursen fem gånger per sekund, vilket ger en jämn och följsam förflyttning på skärmen. Det ger också en mer exakt position när du markerar en waypoint.

Garmin har den tydligaste scanningen av fisk och struktur på marknaden och tekniken har nu byggts in i den nya serien med kombinerade enheter. Hela serien har HD-IDTM ekolod på 500W (RMS) och DownVü scanning. DownVü ger en nästan fotografisk bild av objektet och struktur under båten och ger en utmärkt upplösning och målseparation i både färsk- och saltvatten.

Dessutom har nya echoMAP 70 och 90 inbyggd SideVü-teknik så du kan se vad som finns vid sidan av båten. Med denna teknik i enheten får du en större användarupplevelse utan att du behöver installera fler enheter på båten.

Kartografin är en viktig del och echoMAP-serien är kompatibel med både BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision sjökort. BlueChart g2 Vision innehåller Garmins Autoguidance, 3D-vyer, flygfoton över hamnar mm. Med Autoguidance kan du välja en destination och plottern ritar ut en säker väg baserat på din båts parametrar.

Kablaget ansluts direkt i det svirvlande fästet på echoMAP så det är mycket snabbt och enkelt att sätta dit enheten och plocka bort den efter dagens båttur.

Nya echoMAP-serien beräknas finnas tillgänglig i mars 2015. Pris 2 899–10 599 kr.

Info: www.garmin.com/marine2015

Svenska Seglarförbundet kan få en kraftig minskning av bidraget till sin verksamhet redan 2015. Tappet är hela 2,8 Mkr.

Siffrorna framgår av en nyhet på SSF:s egen hemsida. Där kommenterar också ordföranden nyheten:

– Som tur är kommer inte detta som en överraskning för SSF. Vi har haft uppe det framtida SF-stödet på varje seglardag sedan 2009 och det var en betydande del i sammanslagningsdiskussionerna med SBU, säger Svenska Seglarförbundets ordförande, Lena Engström.

– Läget är allvarligt och i den nuvarande organisationen och verksamheten är beroende av bidraget från RF. Vi måste gemensamt inom seglingen bli mycket bättre på att rapportera våra medlemmar och aktiviteter i IdrottOnline än vad vi är idag. Dessutom måste vi förändra intäktsstrukturen om vi vill fortsätta vara ett starkt förbund vilket jag förutsätter. Detta kommer naturligt som en del i det pågående strategiarbetet, avslutar Lena.

Läs mer här: http://www.svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2014/4ekvartal/Finnssegling/

I veckan är det fem månader sedan invigningen av ubåtshallen i Karlskrona, Marinmuseums nya stolthet som redan lockat närmare 300 000 besökare. Ubåtshallen – uppförd av Statens fastighetsverk 2012–2014 – är en långsmal och asymmetrisk byggnad med drag av modern fartygs- och smygteknik.

Utöver den iögonfallande arkitekturen kan museets besökare nu uppleva ett konstverk på ubåtshallens exteriör, signerat konstnär Mia E Göransson.

För arkitekten bakom ubåtshallen, Björn Malmström, var ubåtarnas långsmala form en stark inspirationskälla för hur tillbyggnaden skulle gestaltas. Mekanik, teknik och krigsfartyg var också en första utgångspunkt för konstnären Mia E Göransson – utvald av Statens fastighetsverk och Statens konstråd – då hon skulle skapa den väggfasta konsten på ubåtshallens exteriör. Den viktigaste inspirationen för gestaltningen kom dock från den mystik som omgärdar ubåtar och dess verksamhet.

– Det som har inspirerat mig allra mest är de hemligheter som finns runt ubåtar och dess undre värld, vad som finns och händer under ytan. Jag har velat återskapa spänningen i det okända och ibland låtit en nästan skräckblandad nyfikenhet styra mig, säger Mia E Göransson.

Verket, som sitter på ubåtshallens exteriör mot entréområdet, består av tio delar – alla gjutna i brons efter modeller som tagits fram i vax. Här finns en 2,5 m hög tångruska, olika former av sjögräs men också mer abstrakta delar som kan föra tankarna till en tygbit från ett segel eller kanske en mekanisk detalj.

– Konstverket med sina olika former och ytskikt är både vackert och spännande. Det varma bronset bryter också av mot fasadens kyliga material på ett bra sätt. Vår förhoppning är att man som besökare ska bli så nyfiken på konsten att man vill studera den på nära håll, kanske till och med känna på de delar som sitter inom räckhåll. Vi är mycket nöjda med resultatet, säger Anders Magnusson, förvaltningsområdeschef vid Statens fastighetsverk.

Konstverket till den nya ubåtshallen är beställt av Statens konstråd i samråd med Statens fastighetsverk och Statens Maritima Museer.

Info: www.marinmuseum.se

Fakta om konstnären
Mia E Göransson är keramiker och konstnär, utbildad på Konstfack, bosatt och verksam i Gustavsberg. Göransson delar sin tid i ateljén, belägen i den gamla porslinsfabriken Gustavsberg, med en halvtidstjänst som professor på HDK Högskolan för Design och Konsthantverk vid Göteborgs universitet. Göransson har tidigare gjort flera offentliga uppdrag, bland annat Råcksta tunnelbanestation i Stockholm. Detta är Göranssons första uppdrag där hon överfört sina former till brons.
Info: www.miaegoransson.se