nyhetstest

Med anledning av onsdagens olycka med torrlastfartyget Nossan beslutade Sjöfartsverket att stänga farleden mellan Trollhättan och Vänersborg. Sedan dess har det pågått ett intensivt arbete med att tätning och länspumpning av Nossan.

Strax efter midnatt, natten till söndagen, var lastrummet tömt på vatten. Efter inspektion är Nossan nu godkänd för att fortsätta sin resa till slutdestination med avgång klockan 15.00. Sjöfartsverket har i samband med det beslutat att farleden mellan Trollhättan och Vänersborg öppnas för sjötrafik den 16 november 2014 klockan 15.00.
Larmet om grundstötning kom till Sjöfartsverkets kanalcentral klockan 12.45 på onsdagen. Det cirka 88 meter långa torrlastfartyget Nossan var på väg till Grums när hon tappade manöverförmågan och gick på grund nära Stallbackabron i Trollhättan. Fartyget tog sig för egen maskin till ledverket under Stallbackabron där fartyget delvis sjönk till botten.

Först på plats var Sjöfartsverkets arbetsfartyg Älvbjörn dit besättningen evakuerades. Därefter fokuserade man på att hålla fartyget på plats. Räddningstjänsten ansvarar för insatsen och Sjöfartsverket och Kustbevakningen bistod i arbetet.

Trollhätte kanal stängdes för sjötrafik som en följd av händelsen. Sedan dess har det pågått ett intensivt arbete med tätning och länspumpning av Nossan. Strax efter midnatt, natten till söndagen, var lastrummet tömt på vatten. Efter förmiddagens inspektion är Nossan nu godkänd för att fortsätta sin resa till slutdestination Gruvön med avgång klockan 15.00. Sjöfartsverket har i samband med det beslutat att farleden mellan Trollhättan och Vänersborg öppnas för sjötrafik den 16 november 2014 klockan 15.00.

Klockan 16.00 söndagen den 16 november 2014 bjuds media till Sjöfartsverkets kontor på Slussledsvägen 6 i Trollhättan där Sjöfartsverkets affärsområdeschef för Trollhätte Kanal Per Lagerström svarar på frågor om insatsen.

Svenska Team SCA seglade in på en tredje plats när Kapstadens in port-race i Volvo Ocean Race avgjordes på lördagen. Växlade vindar och ständiga skiften innebar en spännande tävling och en tuff kamp mellan Abu Dhabi,

Team SCA och Team Brunel, där Abu Dhabi – som också vann första etappen mellan Alicante och Kapstaden – tog hem segern i det timslånga in port-racet.

Det var verkligen svårseglat utanför Kapstaden. Vinden kom ibland från nordväst och ibland från sydöst – och varierade mellan 4 till 15 m/s.

– Det är inte lätt att segla i sådana här förhållanden. Det kändes som om vi alltid hade fel segel uppe och vi fick kompromissa hela tiden. Det var långt ifrån ett perfekt race för oss, men vi gjorde heller inga stora misstag. Jag skulle säga att vi gjorde lite mer rätt än fel, sade skepparen Sam Davies direkt efter racet.

Fotograf: Rick Tomlinson/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Följ tävlingen på www.volvooceanrace.com

Skattebefrielsen för bränsle i luftfartyg, skepp och båtar ska begränsas. Det föreslår regeringen i en remiss som lämnats till lagrådet idag.

Förslaget tydliggör att skattefriheten endast gäller när luftfartyget, skeppet eller båten används för transport av passagerare eller varor mot ersättning, för tillhandahållande av tjänster mot ersättning, för användning av myndigheter eller på uppdrag av myndigheter eller för yrkesmässigt fiske.

Även frivilliga försvarsorganisationer föreslås få förbruka skattefritt bränsle. Dessutom föreslås att andra ideella organisationers förbrukning av bränsle ska vara skattebefriad när de utför sjöräddning, brandövervakning och liknande verksamhet eller övar och utbildar sig för sådan verksamhet. Förslaget är en anpassning till EU-rätten och föranleder en ändring i lagen om skatt på energi.

Skattebefrielsen åstadkoms på samma sätt som tidigare.
Ändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2015.

Sjöfartsverket har beslutat att tills vidare stänga farleden mellan Trollhättan och Vänersborg med anledning av gårdagens olycka med torrlastfartyget Nossan.

Larmet om grundstötning kom till Sjöfartsverkets kanalcentral klockan 12:45 på onsdagen. Det cirka 88 meter långa torrlastfartyget Nossan var på väg till Grums när hon tappade manöverförmågan och gick på grund nära Stallbackabron i Trollhättan. Fartyget tog sig för egen maskin till ledverket under Stallbackabron där fartyget delvis sjönk till botten.

Först på plats var Sjöfartsverkets arbetsfartyg Älvbjörn dit besättningen evakuerades. Därefter fokuserade man på att hålla fartyget på plats. Räddningstjänsten ansvarar för insatsen och Sjöfartsverket och Kustbevakningen bistår i arbetet.

Trollhätte kanal stängdes för sjötrafik som en följd av händelsen. Fartyget, som är fullastat med timmer, bedöms stå instabilt på botten och insatsen pågår. Dykare har under förmiddagen undersökt skrovet. Planen är nu att täta läckan för att sedan kunna pumpa ut vattnet och ta in fartyget till kaj.

Att tillåta sjötrafik att passera olycksplatsen utgör i nuläget en risk att läget förvärras med tillhörande fara för de personer som arbetar med insatsen. Därför har Sjöfartsverket beslutat att farleden mellan Trollhättan och Vänersborg tillsvidare kommer att vara avstängd. Beslutet kommer att omprövas löpande när ytterligare information om situationen blir tillgänglig.

Regeringen satsar i budgeten för 2015 medel för att påbörja projektering och nybyggnation av ett nytt undersöknings- och forskningsfartyg. Satsningen presenterades på en pressträff på isbrytaren och forskningsfartyget Oden av klimat- och miljöminister Åsa Romson.

Syftet med satsningen är att ersätta forskningsfartyget Argos som togs ur drift 2011 och därmed tillgodose Sveriges behov av fartygsresurser för miljöövervakning och fiskekontroll på lång sikt. Ett utsjögående undersöknings- och forskningsfartyg är nödvändigt för att samla in data om miljötillståndet i haven och ge underlag för politiska beslut, om t.ex. fiskekvoter och åtgärder för en bättre havsmiljö.

– Jag är väldigt glad över att regeringen nu har hittat en lösning på behovet av ett nytt undersöknings- och forskningsfartyg efter Argos. För att vi ska kunna fatta välgrundade beslut och säkra en god havsmiljö är det otroligt viktigt att vi kan samla in data om miljötillståndet i havet, vilket möjliggörs av det nya fartyget, säger klimat- och miljöminister Åsa Romson.

Förslaget innebär att regeringen avsätter medel för att finansiera anskaffningen av ett helt nytt och avancerat utsjögående undersöknings- och forskningsfartyg. Satsningen bygger på underlaget i en förprojektering som på regeringens uppdrag har genomförts av SLU i samarbete med SMHI och Kustbevakningen. Målet är att ett nytt fartyg ska finnas på plats 2018. Fartyget kommer framför allt att användas av SLU och SMHI, men fartyget kommer även att vara en resurs för den havsbaserade forskningen.

Förslaget i budgetpropositionen innebär att medel avsätts på SLU:s anslag för införskaffandet av fartyget.

Örebroforskare har fått 3,2 Mkr från forskningsrådet Formas för att undersöka vilken inverkan plast har på det marina ekosystemet.

– Genom att ta reda på hur farlig plasten är och vad det är som gör den farlig blir det möjligt att hitta lösningar för att minska skadorna på miljön, säger Anna Kärrman (bilden), forskare i kemi vid Örebro universitet.

Vi använder plast dagligen i vår vardag och ungefär en tredjedel av all plast som produceras är tillverkad för att bara användas en gång och sedan slängas. En del av den plast som slängs kommer ut i miljön och hamnar till sist i våra hav.

– Plast är ett hållbart material och finns kvar i miljön i århundraden. Under hela den tiden påverkar den ekosystemet. Det är inte ovanligt att djur till exempel trasslar in sig i plast eller äter plast, säger Anna Kärrman.

Plasten i sig är inte farlig men den kan innehålla ämnen som är hormonstörande eller cancerframkallande. Plast behandlas till exempel med mjukgörare och flamskyddare och när plasten har hamnat i havet drar den dessutom till sig miljögifter som finns i vattnet.

Samlat plastprover
Anna Kärrman har samlat in plastprover från olika hav sedan 2011. Dessa ska först klassas efter typ och storlek och undersökas för dioxin-, hormonstörande och mutagena effekter. De prover som visar negativa effekter analyseras ytterligare med avancerad kemisk analysteknik för att undersöka vad det är som gör att plasten är farlig.

– Utifrån detta kan vi sedan bedöma hur stor risken är för organismer i det marina ekosystemet baserat på data om hur mycket plast som olika arter har visat sig ha i magen och hur känsliga de är för till exempel hormonstörande ämnen.

– Mängden plast som har negativ påverkan på det marina ekosystemet måste minskas i haven. Men för att kunna sätta in rätt åtgärder behövs en ordentlig riskbedömning, säger Anna Kärrman.

Vid den nyligen avslutade Fort Lauderdale International Boat Show var det världspremiär för ett antal båtar i alla storleksklasser. Bland de riktigt stora båtarna var en av de hetaste premiärerna den nya och snabba superyachten Benetti Veloce 140.

Yachten sjösattes i år och är en både elegant och lyxig motoryacht för den som söker det allra finaste. Veloce 140 är konstruerad av Benetti Yachts. Denna superyacht representar 42 m av maximal lyx. Hon är designad av Stefano Righini medan Redman Whiteley Dixon står för all inre design.

Som flaggskeppet bland serien med Benetti Class Fast Displacement är denna yacht fullproppad med tekniska innovationer och finesser.

Det mest tydliga är det nya D2P-skrovet (Displacement to Planing), konstruerat av Pierluigi Ausonio Naval Architecture Studio tillsammans med Azimut|Benetti Research and Development Center. Den största fördelen med detta är den relativt sett låga bränsleförbrukningen. Yachten har 12 knops marschfart och möjligheter att köra ända upp till hastigheter över 20 knop.

Den första Veloce 140 är byggt till en tidigare trogen kund till Azimut Benetti. Yachten har inredning designad av brittiska RWD-Redman Whiteley Dixon i samarbete med ägarens egna designers och Joao Armentano. Träslagen och färgerna går i ljust grått med silver och olika färger av alcantara.

I det stora motorrummet huserar de största motorerna som Viareggiobaserade Benetti har installerat hittills: två stycken MTU 12V 4000 M93L 3500 hk dieselmotorer. Båten har även ett system med elektriska fenstabilisatorer från CMC Marine.

Veloce 140 har plats för tolv gäster och åtta besättning.
Toppfarten är 21 knop och marschfarten 16,5 knop. MTU-motorerna ger sin maxeffekt vid 2 100 rpm

Tekniska fakta
Längd: 42 m
Bredd: 8,50 m
Gäster: 12
Besättning: 8
Marschfart: 16,5 knop
Maxfart: 21 knop
Kabiner: 6
Motorer: 2xMTU 12V 4000M93L diesel
Info: www.benettiyachts.it

Perifa AB lanserar en ny mobiltelefon under varumärket Doogee på den svenska marknaden.

Doogee tillverkas av KVD international i Kina, en koncern som tillverkar två miljoner mobiltelefoner per år. Fabriken är certifierad enligt både ISO 9001 och 14002 och uppfyller kraven enligt CTA, China Testing Alliance. Man tillverkar både åt andra leverantörer, OEM och ODM, och under eget varumärke Doogee. All utveckling och tillverkning sker i egna fabriker och med egen personal.

Priserna genom försäljning utan mellanhänder ligger på väsentligt lägre nivåer än för de flesta smartphones på marknaden idag och ger kunderna nya möjligheter att byta abonnemang och telefon fritt utan att behöva binda sig i två år med högre kostnader. Samtliga modeller är olåsta och kan användas med valfri operatör. Alla modeller har dessutom plats för dubbla simkort. De har även Google Play och svenska menyer förinstallerade. Perifa AB är agent för den Nordiska marknaden.

Som komplement till de fyra tidigare modellerna lanseras nu en flaggskeppsmodell i Doogee sortimentet, Turbo 2, DG900 med priset 2495 kr inkl. moms.

Turbo2 har prestanda i toppklass med en 8-kärnors processor, Octacore Mediatek 6592 och en klockfrekvens på 1,7 Ghz. För att ge bästa prestanda har den 2Gb RAM och 16Gb ROM som kan utökas till 64Gb med ett Micro SD kort. Android 4.4 KitKat med 48 språk inklusive alla Nordiska språk. Batteriet har en kapacitet på 2500 mAh.

Frontkameran kommer från Sony och har 18 Mp. Selfiekameran har 8 Mp. Utförandet är mycket elegant med glas även på baksidan. Både displayen och baksidan har det senaste Corning Gorilla 3 glaset som är betydligt tåligare mot repor och stötar än de tidigare glasen.
Displayen är av full HD typ med 1920×1080 pixels och en pixeltäthet på 441 ppi.

Flera unika funktioner finns på Turbo 2, några exempel är snabbladdning till fullt på 1,5 timme, separat lösenskydd av enskilda appar, intelligenta gester för att starta många olika funktioner. För t.ex. telefonen till örat för att växla mellan handsfree och vanligt samtal. Vänd telefonen på bordet för att avsluta ett inkommande samtal. Skaka på telefonen för att svara. Alla kan väljas via menyer eller väljas bort.

Turbo2 har en ny funktion som kallas HOT KNOT och gör det möjligt att snabbt överföra data mellan två telefoner bara genom att lägga skärmarna mot varandra. Hastigheten på överföringen är 54 Mb/sek och gör det möjligt att dela med sig filmer och bilder blixtsnabbt. Det krävs att bägge telefoner har denna funktion som kommer stort nu från flera tillverkare.

Power save mode har flera möjligheter att minska energiförbrukningen, det går till och med att automatiskt stänga av valbara funktioner vid en viss procent batteri kvar, t.ex WIFI, BT, minska hastigheten, svartvit skärm mm. Mycket användbar funktion.

Turbo 2 kommer att finnas i svart och vitt utförande och levereras komplett med laddare, kabel, handsfree och dubbla displayskydd.
Introduktion i början av december i Sverige.

Ytterligare en nyhet är att den tidigare modellen DG2014 Turbo (1795 kr) i november uppdateras till Android KitKat 4.2.2. de modeller som säljs nu är redan uppdaterade till KitKat. Detta visar att Doogee är med och vidareutvecklar redan lanserade modeller, ovanligt för kinesiska tillverkare.

Med denna modell har nu Doogee fem modeller mellan 1000 kr och 2500 kr på den svenska marknaden. Samtliga är olåsta och inte bundna till någon operatör.

Info: www.doogee.se

Har du provat ett alternativ till bottenmålning? Bor du längs ostkusten? Då vill vi gärna komma i kontakt med dig!

Det nya informationsprojektet Ren båtbotten utan gift ska lyfta fram miljövänliga alternativ till bottenmålning, såsom båtbottentvättar, skyddsdukar, ultraljud, Havstulpanvarningen med flera, och mer kreativa initiativ: exempelvis dykarklubbar som hjälper till med manuell skrubbning.

Hör gärna av dig till oss och berätta om dina egna eller din klubbs erfarenheter. Vi vill även ha kontakt med klubbar som hittat bra lösningar i samverkan med sin kommun.

Projektet Ren båtbotten utan gift är ett samarbete mellan Svenska Båtunionen, Skärgårdsstiftelsen, Sportfiskarna och Naturskyddsföreningen.

Det är bråttom, hör av dig redan i dag till projektledare Helena Nilsson: helena@batunionen.com

Kommentarer

göte byqvist 09:59:47 2014-11-15

för 6 år sedan slipade jag bort all bottenfärg och lade två lager av en hård primer
Vid höstupptagningen högtryckstvättar jag botten och
den ser lika prydlig ut som de med giftfärg.

Efter vinteruppallning tvättar jag botten med en
slipsvamp och är redan klar för vårens sjösättning

I helgen är det Öppna båthus på båder ost- och västkusten. Det är premiär för ett unikt samarbete mellan flera svenska segelbåtsföretag.

Nu i helgen – lördag 15 och söndag 16 november – håller Sveriges segelbåtföretag ”Öppna båthus”. På väst- och ostkust kan du i helgen besöka företagen. Se närmare på din favoritbåt och i lugn och ro diskutera och få goda råd av kunniga båtleverantörer.

Om vädret tillåter kan du på flera platser få en provsegling och en härlig säsongsavslutning.

Mer information på: www.segelbatar.org

Företagen som har öppet hus:
Arcona Yachts i Gustavsberg
Bavia Yacht, Bavaria, Diva och Campus, Värmdö och Henån, Orust
Beneteau, Oxelösunds Båt och Motor
Båtverket, Dehler, Björlanda Kile
Dufour, Gåshaga Marina, Lidingö
Hallberg Rassy Ellös Orust
Lange Maritime Henån Orust
Navigare Yachts Janneau, Stenungsund och Saltsjö Duvnäs
Nordic Yachts, Elan och Fareast, Bullandö Värmdö
Salona / Seascape Kullavik
Sjöman Yachting, Dehler Lidingö

På onsdag startar den andra delsträckan i Volvo Ocean Race. Tävlingens säkerhetsexperter har nu gett klartecken för lagen ska kunna segla hela vägen från Kapstaden till etappmålet Abu Dhabi eftersom de anser att hotet från pirater minskat avsevärt i området.

Även i Volvo Ocean Race 2011–12 gick den andra etappen mellan Kapstaden till Abu Dhabi. Men båtarna seglade då först till Maldiverna, skeppades därifrån till Sharjah i Persiska Viken och fortsatte sedan mot etappmålet. Anledningen till denna stora ligistiska operation var att hotet från att attackeras av pirater i Indiska Oceanen ansågs alltför stort. Även i den följande etappen till Sanya fraktades de samma sträcka på fraktfartyg.

Sedan dess har faran för piratattacker i Indiska Oceanen minskat dramatiskt. De enda pirataktiviteter som dokumenterats nyligen har varit långt västerut, en bra bit bort från rutten i Volvo Ocean Race.

Tävlingens VD Knut Frostad betonade att han och tävlingsledaren Jack Lloyd kommer att fortsätta arbeta med experter inom sjösäkerhet och övervaka situationen dagligen.

– Om något skulle förändras när det gäller risker under den här eller nästa etapp kan vi närsomhelst ändra våra planer. Vi sätter säkerheten för seglarna främst, säger Frostad.

– Vi är inte experter när det gäller säkerhet på havet inom just detta område. Men vi jobbar tätt tillsammans med människor som är det och deras råd är att vi gör rätt som väljer den här lösningen.

Frostad tillägger också att det kommer att finnas avgränsningar som håller båtarna borta från risker och att dessa gränser är mindre tilltagna än vad som annonserades innan tävlingen startade i oktober.

– Båtarna har nu fler och bättre alternativ när det gäller att välja strategi, och kan få bättre vindvinklar än vad vi trodde innan starten i Alicante.

– Vi kommer också att fortsätta följa båtarna som vanligt i vår officiella Race Tracker och visa deras korrekta position. Den kommande delsträckan kommer att bli lika spännande som den första etappen.

På pappret ser det ut som att etappen till Abu Dhabi kommer att vara upp till tre dygn kortare än vad som först beräknades. Men förändringar i väder och vind gör att potentiella ankomstdatum varierar.

– Sedan 2011 har piratrisken minskat avsevärt och rutten som båtarna seglar har varit fri från pirataktivitet under 2014 och längre tid tillbaka än så, säger Ian Millen, operativ chef för Dryad Maritime som konsulterar Volvo Ocean Race i säkerhetsfrågan och tillägger:

– Det är naturligtvis omöjligt att ta bort risken helt men om något skulle hända längs med rutten kan vi ändra banan och göra välja andra lösningar.

Millen säger att minskningen i pirataktiviteten runt om i världen beror på en kombination av faktorer så som bättre säkerhetsstöd på vattnet, fler beväpnade vakter på fartyg och att fler har börjat ta till sig säkerhetsrådgivning.

Seglarna i Volvo Ocean Race lämnar Kapstaden på onsdag 19 november och beger sig iväg på den 6 125 Nm långa etappen till Abu Dhabi. Båtarna seglat sammanlagt över 38 487 Nm under tävlingen runt jorden och besöker elva hamnar på vägen. Tävlingen avslutas i Göteborg 27 juni 2015.

Den 11 november utsågs Seapilot till 2014 års vinnare av Rising Star, som utses av Deloitte.

Detta när den årliga tävlingen Sweden Technology Fast 50 avgjordes. Det är Sveriges enda oberoende ranking av de 50 snabbast växande teknologiföretagen i Sverige och är samtidigt en årlig utmärkelse till dessa företag. De delar även ut pris i kategorin Rising Stars där fokus ligger på nystartade företag med snabb tillväxt och som har potential att bli rankade i framtida Fast 50. Priset delas ut av Deloitte.

Seapilot tog hem segern i kategorin Rising Stars med en imponerande tillväxt på 913 % över treårsperioden. – Det är en enorm ära och bekräftelse för oss att få ta emot det här priset och vi ser det som ännu ett bevis på att vi har en fantastisk produkt! Säger Jens Johansson, VD True Heading AB.

I rapporten som Deloitte publicerar i samband med prisutdelningen utmärker sig Stockholm och Uppsala som nu drar ifrån övriga landet när det gäller antalet snabbväxande teknologiföretag. Stockholm och Uppsala har ökat sin andel från 54 procent till 64 procent i år. Malmö och Lund kommer efter med endast 16 procent och Göteborg och Linköping hamnar långt efter med 6 procent var.

Eniros flygfoton har vanligen en upplösning på 25-50 cm per pixel. De nya fotona är tagna med nya kameror som klarar fotografier med 10 cm per pixel, vilket innebär att detaljrikedomen blir fyra gånger så hög.

Tidigare var det endast avancerade bildskärmar som hade högupplöst teknik. Men i takt med att kostnaden blir lägre får allt fler datorer, surfplattor och mobiltelefoner bättre bildkvalitet.

– Eftersom allt fler börjar använda såväl mobiler som datorer med högupplösta skärmar vill vi erbjuda våra användare en bättre bildupplevelse, säger Mattias Wedar , chef för Eniros produktutveckling och marknadsföring.

– De här nio första orterna är bara början. Eniro kommer att ha uppdaterade flygfoton för fler städer inom kort.

Idag presenterar Alliansen i landstinget sin budget för 2015. En av de största satsningarna i årets budget är att ett långsiktigt avtal skrivs mellan Skärgårdsstiftelsen och Stockholms läns landsting.

– Det nya femårsavtalet ger Skärgårdsstiftelsen ett viktigt ekonomiskt tillskott som är förutsättningen för ett långsiktig arbete, säger Gustav Hemming (C).

Skärgårdsstiftelsen har under de senaste åren arbetat intensivt för att få en modernare styrning och bättre överblick och strategier för sina byggnader och sin verksamhet, samt kartlagt behoven och vilka åtgärder som behöver prioriteras. För att möta stiftelsens behov upprättas nu ett femårsavtal med stiftelsen.

– Vi vill ha en livskraftig skärgård både för permanent- och fritidsboende, samtidigt som vi vill ha en skärgård som är attraktiv att besöka – och då är Skärgårdsstiftelsens arbete av mycket stor betydelse, säger Gustav Hemming (C).

– Skärgårdsstiftelsen arbetar idag offensivt med att locka fler besökare till skärgården, men också för att skapa bättre lönsamhet och bärkraft för våra arrendatorer och entreprenörer. Ett långsiktigt avtal med landstinget är viktigt för att vi ska kunna fullfölja dessa satsningar som på sikt kan minska beroendet av skattepengar, säger Gustav Hemming (C).

Femårsavtalet innefattar:
– 40 Mkr för att lösa stiftelsens pensionsskuld
– Det årliga driftsbidraget höjs till 50 Mkr – från tidigare 43 Mkr och ökar därefter med tre procent årligen.
– För att kunna möta de ökade underhållsbehoven tillkommer under avtalsperioden dessutom en riktad satsning på 12 Mkr under 2015 och med 24 Mkr årligen de kommande fyra åren.

Övrigt
Skärgårdsstiftelsen äger och förvaltar 40 områden från Örskär i norr till Landsort i söder där stiftelsen bedriver natur- och kulturbyggnadsvård.

Skärgårdsstiftelsens intäkter består till hälften av ett årligt bidrag från landstinget på ca 43 miljoner kronor, till hälften av hyror och arrenden från entreprenörerna som driver värdshus och vandrarhem samt de 16 skärgårdsjordbruken. Stiftelsens uppdrag handlar både om att vårda natur- och kulturmiljöer i skärgården och att underlätta för besökare, turister och det rörliga friluftslivet att kunna ta del av skärgårdsmiljön.

Info: http://skargardsstiftelsen.se/om-stiftelsen/

Italienska Gamma Yachts levererar en 22,1 m yacht till operasångaren Andrea Bocelli. Det är den mest kundanpassade båten i serien hittills med smart design från holländska Vripack. Yachten är byggd hos Jetten Yachting.

Den nya yachten får namnet M/Y Libertas. Det är den tredje yachten i denna serie ”miniyachter” från Gamma Yachts. Designen från superyachtföretaget Vripack har gjort att den 22,1 m långa båten har kunnat utnyttjas extremt bra med goda utrymmen överallt samtidigt som hon är mycket bränsleeffektiv.

Både bygget och designen har utförts i Nederländerna medan interiören kommer från Italien. Normalt kallas yachter från och med 30 m längd för superyachter, men enligt Gamma Yachts vd, Guido Bonandrini, är den här båten så kundanpassad och specialutrustad att man inte kommer mycket närmare en superyacht även om den ”bara” är 22,1 m.

– De huvudsakliga delarna av Gamma 20 som är förutbestämda för kunderna är skrovet och överbyggnaden. Nästan allt annat kan förändras enligt kundens smak och önskemål. Ägaren av M/Y Libertas, den mycket uppskattade operasångaren Andrea Bocelli, tog kundanpassningen till en ny nivå än tidigare Gamma 20-kunder, säger Bonandrini.

Bland annat har Bocelli valt ett annat utförande av uteutrymmena för att bättre kunna njuta av havet under gång. Yachten har även en utökad flybridge och en stor dykanläggning. Yachten är även tufft lackad i metallic med ”electric blue”. Däcksutrymmena är klädda med teak som standard och Bocelli har dessutom försett sin båt med en hydraulisk badplattform i aktern.

Gamma 20 har hela 170 kvm boyta ombord, inklusive nedre däck, huvuddäck, flybridge och gångdäck. Genom den extra kabinen har båten upp till nio bäddplatser. Ägarens kabin har extra stora ljusinsläpp och hela båten är försedd med dubbla fönster för isoleringens skull, men främst för att Bocellis piano ska få bästa klimatet ombord.

Stor vikt har lagts vid båtens ljudegenskaper. Konsult- och testföretaget Van Cappellan Consultancy i Nederländerna har försett båten med isolering och stabilisering med hjälp av stabilisatorer från Naiad. Båtens bränsleekonomi har också stått i centrum. Yachten har en mycket bra räckvidd på cirka 1 270 Nm med tankar på 5 500 liter bränsle.

Förutom Gamma 20 bygger det italienska företaget även en yacht på 26 m, Gamma 24, med boutrymmen för upp till tolv personer.

Andrea Bocelli har tidigare ägt flera större båtar. Han säger så här om sina nya yachtfavorit:

– Jag älskar hur båtens utrymmen har använts så att vår stora familj kan vara tillsammans och njuta av närheten ombord på ett privat sätt. En yacht måste möta kundens speciella önskemål och uttrycka hans eller hennes önskemål – både vad gäller design och teknik. Mina önskemål gällde främst varma material, att båten skulle vara mysig, säker och ha låg ljudnivå och det har verkligen uppnåtts. Jag är verkligen nöjd med mitt val av Gamma 20.

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 5 personer omkom genom drunkning under oktober i år vilket är en färre än under oktober 2013. Totalt har 129 personer omkommit i år genom drunkning vilket är 9 fler än under samma period förra året då totalt 120 personer omkom.

2014 oktober 2013
– fritidsbåt 4
5 övriga 2
5 totalt 6

Kortfattad beskrivning av drunkningsolyckor under oktober 2014

1/10, Övriga Skarholmen, Uppsala, C-län
En man i 45-årsåldern drunknade vid Skarholmen söder om Uppsala.
Byggnadsarbetare i närheten av vattnet slog larm efter att ha hört rop på hjälp . Ett stort räddningspådrag med dykare, båtar och en helikopter sattes in. Dykarna fann mannen och han fördes med ambulans till sjukhuset i Uppsala där man senare konstaterade mannen avliden.
4/10, Övriga Lidköpings hamn, R-län
En 26-årige man som saknats i en knapp vecka har hittats drunknad i Lidköpings hamn. Orsaken till mannens död är inte klarlagd. Polisen har inga brottsmisstankar.
10/10, Övriga Säveån, Nolhaga, Alingsås, P-län
En man i 45-årsåldern har hittats död i Säveån i närheten till mynningen till sjön Mjörn. Förbipasserande upptäckte en kropp flytande i Säveån i Nolhaga. Hur mannen hamnat i vattnet är i nuläget oklart men är klassat som dödsfall genom drunkning.
17/10, Övriga Ätran i Svenljunga, P-län
En kvinna i 50-60 årsåldern har hittats drunknad i Ätran. Polisen har i nuläget ingen misstanke om brott.
30/10, Övriga Klarälven, Karlstad, S-län
En 52-årig man avled efter att ha cyklat ner i Klarälven. Det är oklart om mannen drunknat eller omkommit på grund av sjukdom.

Garmin GSD 25 är ett nätverksekolod som har både traditionellt ekolod, 1kW CHIRP, CHIRP DownVü och CHIRP SideVü scanning och som ger dig enastående möjligheter att lokalisera fisk och bottenstruktur. Bilderna som visas i din kompatibla Garmin-plotter är fantastiskt klara och tydliga med så bra separation så att du enkelt ser skillnad på fiskstim och enskilda fiskar ända ner till 1 500 m.

GSD 25 är den optimala lösningen för båtägare och sportfiskare som kräver både scanningsfunktioner och traditionellt ekolod. Tillsammans med DownVü och SideVü, får du en kristallklar bild med utmärkt målseparation med äkta, dubbla 1kW CHIRP.

CHIRP har blivit ett värdefullt verktyg ute på vattnet. Till skillnad från traditionellt ekolod som bara har en frekvens sveper CHIRP med ett område av flera frekvenser som sträcker sig från låg till hög. Resultatet blir ett bredare utbud av information och du får en skarpare ekolodsbild med högre upplösning.

Tillsammans med någon av de nya givarna fungerar GSD 25 som ett sök och bekräftelse-verktyg för alla fiskare från amatörer till riktiga proffs. Tillsammans med den nya GPSMAP 7400-serien och den befintliga 8000-serien har sonar aldrig varit tydligare.

Nya GSD 25 beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat cirkapris på och 8 599 kr.

Info: www.garmin.com/marine2015

Jubilerande Oskarshamns Motorbåtklubb firar tio år med att bjuda in världens främsta och snabbaste ekipage i Offshore 3C och 3B till Oskarshamn den 30 juni – 6 juli 2015.

Den fartfyllda VM-veckan i Oskarshamn bjuder på sammanlagt sex VM-tävlingar i Offshore 3C och 3B samt fulla SM-tävlingar i övriga klasser inklusive Jetski och Thundercat. Med totalt närmare 100 ekipage på startlinjen är detta Skandinaviens största båtevent under 2015.

– Det känns fantastiskt att UIM åter har gett oss förtroende att arrangera VM. Vi tar med oss de goda erfarenheterna från 2011 för att göra detta arrangemang ännu större, bättre och häftigare, konstaterar Oskarshamns Motorbåtklubbs ordförande Anders Lindh.

När VM i Offshore 3C avgjordes i Oskarshamn 2011 stod Mikael Bengtsson överst på prispallen. Sedan dess har finländske Marcus Johnsson varit dominerande i VM. Nu möts de båda giganterna i Oskarshamn med tuff konkurrens av övriga världseliten från bland annat Italien, Frankrike och Norge. Även Team C-47 med Mikael Gustafsson från Oskarshamns Motorbåtklubb kommer att finnas med bland de startande.

– Efter förra säsongens haveri är jag tillbaka med ett helt nytt ekipage och gott hopp om att kunna vara med i toppen och fightas om VM-medaljerna på hemmaplan, säger han.

Förutom snabba, täta och spektakulära race i såväl VM Offshore 3C och 3B som övriga SM-klasser kommer Oskarshamns Motorbåtklubbs tioårsjubileum att uppmärksammas på flera olika sätt.

– Vi är i full gång med planeringen för att göra detta till ett extraordinärt arrangemang. VM-veckan kommer att avslutas med musikfesten Latitud 57 och flera av Sveriges populäraste artister på scenen som får hela hamnen att svänga, framhåller Anders Lindh.

Offshore 3C
Världens mest spridda Offshoreklass. Båtarna får vara enskrov eller katamaraner från 6,5 m längd och minivikt 845 kg. Toppfart är över 90 knop.

Offshore 3B
Minsta internationella offshoreklassen för katamaraner. Båtarna ska vara 5,0 m långa och en katamaran måste väga minst 730 kg. Toppfart kring 70 knop.

Turkiska Numarine, som bygger high performance motorbåtar i storlekar på 55 till 130 fot har introducerat en ny modell: Numarine 70HT. Det Istanbulbaserade varvet har satsat på en lyxig båt med fräck design.

Turkiet som båtbyggarland har fått en renässans på senare år. Flera italienska varv bygger sina båtar i landet eller har turkiska dotterbolag, som färdigställer italienska båtar. Tack vare Turkiets långa traditioner inom båtbyggeri och de låga lönekostnaderna växer båtindustrin där hela tiden.

Linjerna på Numarine 70HT är hämtade från en större modell, den framgångsrika 78HT. Den nya modellen har dock samma formspråk som har gjort Numarine känt.

Teknologi och prestanda är kärnvärden för företaget. Det gäller allt från vakuuminjicering till skrovdesign och metoder för att bygga inredning med mera.

För designen av Numarine 70HT står Can Yalman, som även har designat företagets övriga båtar. Han har dock gjort den här modellen i samarbete med Tony Castro, som bland annat designar båtar för polska Galeon.

Särskilt fokus har lagts vid rymd och ljus i båten, som har en stor vindruta i ett enda stycke, en riktigt stor salong och gott om glas även på andra platser. I hela båten används moderna färger, lacker och träslag för att skapa en lyxig känsla.

Den här modellen kommer i två standardutföranden: tre kabiner med pentry under däck och matplats i salongen eller fyra kabiner med pentryt som en integrerad del av salongen. Här finns även plats för en besättningshytt, som då byggs i stället för tendergarage.

Med två stycken MAN 1200 dieselmotorer får 70HT en toppfart på över 34 knop och en ekonomisk marschfart med lång räckvidd.

Tekniska fakta
Tekniska fakta: 21,60 m
Bredd: 5,45 m
Djupgående: 1,6 m
Vikt: 31 ton (37 ton fullastad)
Bränsle: 4 500 liter
Vatten: 1 000 liter
Hålltank: 600 liter
Motorer: 2xMAN 1000 hk – 2300 rpm
Backslag: ZF 500-1 IV
Toppfart: 34 knop
Marschfart: 28 knop
Räckvidd: upp till 425 Nm
Generatorer: 19KW 230 Volt 50Hz
9.5Kw 230 Volt 50Hz
Material: Komposit
Design: Tony Castro, Can Yalman
Bogpropeller: Side Power SE210/250 TC
Info: www.numarine.com

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu rapporterat till regeringen om vilka åtgärder som krävs för att nå bevarandemålen i Sveriges marina skyddade områden.

– Vi bedömer att det i ett första steg är aktuellt att reglera fisket ytterligare i 30 av Sveriges drygt 300 marina skyddade områden. Av dessa ligger sex områden utanför trålgränsen vilket kräver en process med de länder som har rätt att fiska i området samt med EU-kommissionen, säger Lena Tingström, utredare på HaV.

Marint områdesskydd är en viktig del iarbetet med att nå flera miljömål, särskilt ”Hav i balans samt levande kust och skärgård” och ”Ett rikt växt och djurliv”. Det är också viktigt för att uppnå de krav som ställs i flera olika EU-direktiv och internationella konventioner.

I Sverige omfattas idag 6,3 procent av havsarealen av marint områdesskydd, det vill säga marina naturreservat, Natura 2000-områden med marina livsmiljöer samt den marina nationalparken Kosterhavet. För dessa områden ska bevarandemål sättas upp för att säkerställa den biologiska mångfalden.I december 2013 fick HaV i uppdrag av regeringen att identifiera och se till att åtgärder vidtas i syfte att nå bevarandemålen, framförallt gällande det fiske som bedöms som skadligt.

– Arbetet med fiskereglering i marina skyddade områden är redan en prioriterad fråga på HaV och under 2015 kommer vi att intensifiera det arbetet, säger Lena Tingström, utredare på enheten för biologisk mångfald.

Vissa fiskemetoder kan påverka skyddsvärda arter och livsmiljöer negativt, exempelvis kan bottentrålning orsaka skador på rev och svampdjursamhällen. HaV har därför gjort en analys av vilket fiske som bedrivs i marina skyddade områden längs med våra kuster. Länsstyrelserna i de 14 kustlänen har sedan fått bedöma om pågående yrkes- och fritidsfiske behöver regleras.

– Av länsstyrelsernas bedömning framgår att behovet av ytterligare reglering av fiske är högt prioriterat i 30 av drygt 300 marina skyddade områden, säger Lena Tingström.

– Flera länsstyrelser påtalar dessutom att det finns betydande kunskapsbrister vad gäller arters och livsmiljöers utbredning i de skyddade områdena. Det saknas även kunskaper om hur ekosystem påverkas av ett riktat fiske mot specifika arter och om hur omfattande fritidsfisket är. Detta innebär att antalet områden där fiskereglering behöver införas kan komma att förändras.

HaV:s lägesrapport ska ses som en första bedömning av om och hur bevarandemålen för marina skyddade områden hotas av pågående fiske. Utifrån denna kommer HaV att fördjupa samarbetet med respektive länsstyrelse för att säkra att bedömningen stämmer.

Fem län – Gotland, Gävleborg, Kalmar, Norrbotten och Uppsala – uppger att fisket är tillräckligt reglerat i deras marina skyddade områden.
Nio län – Blekinge, Halland, Skåne, Stockholm, Västerbotten, Västernorrland, Västra Götaland, Östergötland och Södermanland – anger att yrkes- eller fritidsfisket behöver regleras ytterligare i totalt 24 områden innanför trålgränsen. HaV:s ambition är att införa nödvändiga bestämmelser för att nå bevarandemålen i dessa områden under 2015.
Områden som är aktuella för fiskereglering utanför trålgränsen är Bratten i Västra Götalands län, Fladen, Lilla Middelgrund, Morups bank, Stora Middelgrund och Röde bank i Hallands län samt Falsterbohalvöns havsområde i Skåne län. Här behövs omfattande samråd med berörda länder, främst Danmark och Tyskland, och med EU-kommissionen. HaV:s ambition är att nödvändiga regler ska vara införda i dessa områden till 2017.
Fiskereglering kan innebära att vissa arter är helt fredade, att det inrättas särskilda fredningsområden, fredningstider, tillträdesbestämmelser och olika former av redskapsbegränsningar. För flera av kuststräckorna pågår ett arbete med att se över den generella fiskeregleringen.

– Vår bedömning är att i flera fall kommer bevarandemålen att kunna uppnås genom generell fiskereglering istället för reglering på områdesnivå. Flera länsstyrelser påpekar också fördelen med en sådan lösning, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för fiskereglering.

FOTNOT. I de av regeringen fastställda etappmålen för biologisk mångfald framgår att det marina områdesskyddet i Sverige ska omfatta tio procent av havsarealen år 2020, vilket innebär en ökning med 570 000 hektar. De framtida marina skyddade områdena kan också ha behov av fiskereglering för att nå bevarandemålen.

Källa och foto: HaV.

Det blev ett nytt rekord när Loick Peyron (Maxi Solo Banque Populaire VII) vann La Route Du Rhum-Destination Guadeloupe. Framgången kom efter sju försök under 32 år…

Den franska stjärnan i havskappsegling Loick Peyron vann den legendariska Route du Rhum-Destination Guadeloupe när han gick i mål på måndagsmorgonen 10 november. Efter ensamseglingen över Atlanten från Saint-Malo i Frankrike till Pointe-a-Pitre bröt han mållinjen kl. 04:08:32 TU/05:08:32 CET/00:08:32 lokal tid. Han seglade ensam på sin 31,5m (103ft) Ultime trimaran Maxi Solo Banque Populaire VII och seglade totalt 3,542 Nm course på 7d 15h 8m 32s.

Hans sammanlagda tid innebär ett nytt rekord för sträckan, där den första tävlingen seglades 1982, och slog referenstiden från 2006 som då sattes av Lionel Lemonchois (7 days 17 hours and 9 minutes) med 2hrs 10mins 34secs.

Peyron seglade 3,524 Nm teoretisk bana med en genomsnittlig fart av 19.34kts. I verkligheten seglade han 4,199 Nm med en medelfart på 22.93kts.

Som skeppare av den 14 man 2011-2012 Banque Populaire besättningen som håller rekord på Jules Verne Trophy non-stop around the world record har Peyron en gammal relation till La Route du Rhum, som är det transatlantiska race där han startade sin karriär som 22-åring. Hittills har han kommit femma två gånger och tvingats avbryta tre gånger med sina ORMA 60 trimaraner åren 1990, 1994 och2002.

Vid 54 års ålder är triumfen i Route du Rhum ännu en stor seger för seglaren från La Baule i Bretagne, som är lika skicklig inom många seglingsgrenar. Från Moth-jollar till stora flerskrovsbåtar och America’s Cup.

Info: www.routedurhum.com

Nästan en av fem svenskar har varit med om ett drunkningstillbud där ett barn varit inblandat enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa*. För att öka kunskapen om vattensäkerhet åker Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet nu på Sverigeturné med sin gemensamma satsning Babybojen. Under hösten erbjuds föräldrar över hela landet kostnadsfria flyttillfällen i 15 städer.

Drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn mellan ett till sex år och varje år dör i genomsnitt nio barn i drunkningsolyckor. Nästan en av fem varit med om drunkningstillbud med barn visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.*
– Vår vision är noll drunkningar och de allra flesta barndrunkningar sker i eller nära hemmet. Det är helt avgörande att man som förälder börjar träna tidigt med sina barn och en väldigt bra första kunskap är att kunna flyta. Vi tror att vårt och Trygg-Hansas arbete med Babybojen kommer leda till att fler föräldrar känner trygghet i vattensituationer, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig, Svenska Livräddningssällskapet.

Att kunna flyta i vatten kan rädda liv och är det första steget till simkunnighet. Ändå är det bara 4 av 10 föräldrar som uppger att de kontinuerligt flyttränar med sina barn själva eller via simskola och endast 16 procent uppger att de flyttränar med sina barn i hemmet. Drygt 2 av 10 svenskar (22 %) uppger att de inte har tränat barnet att vistas i vatten utöver vanligt bad/dusch. Detta visar en undersökning från Trygg-Hansa i samarbete med analysföretaget YouGov**.

– Resultatet från vår undersökning visar att Babybojen verkligen behövs. Många föräldrar är medvetna om hur viktigt det är med vattensäkerhet, men vi önskar att fler tog chansen att flytträna med sitt barn hemma i badkaret eller i badbaljan. Trygg-Hansa har en gemensam vision med Svenska Livräddningssällskapet om att inga barn ska drunkna, och Babybojen är ett sätt att komma närmare det målet. Babybojen har gjort succé sedan första flyttillfället 2013 och vi har redan fått in många anmälningar till höstens flyttillfällen. säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

2013 startade Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet initiativet Babybojen för att hjälpa föräldrar att öva vattenvana och att flyta hemma i badkaret eller badbaljan och därmed öka säkerheten i och vid vatten. Från och med måndag den 10 november startar Babybojen en ny och utökad turné där 15 städer runtom i Sverige besöks och kostnadsfri flytträning erbjuds till föräldrar och deras barn. Turnén påbörjas i Gävle och avslutas nästan två veckor senare i Kristianstad. Vid flyttillfällena får föräldrar möjlighet att flytträna med barn i åldrarna 3 månader – 2 år i en varmvattenbassäng under ca 25 minuter tillsammans med utbildade instruktörer av Svenska Livräddningssällskapet. Deltagarna får även med sig ett flyt-kit för att kunna fortsätta flytträningen i hemmet.

En av tre föräldrar har inte uppsikt över sitt barn i vattenmiljö
7 av 10 föräldrar känner till att de kan börja träna att flyta med små barn under ett år, men 40 procent av svenskarna påbörjar inte flytträningar med sitt barn förrän efter barnets första födelsedag. Nästan en av tre föräldrar uppger dessutom att de inte har uppsikt över sitt barn hela tiden när barnet badar på badhus eller på äventyrsbad*.

Babybojen kommer att besöka följande 15 orter:

10/11 Gävle
11/11 Sundsvall
12/11 Stockholm
14/11 Stockholm
14/11 Uppsala
14/11 Umeå
15/11 Malmö
17/11 Norrköping
18/11 Södertälje
18/11 Örebro
19/11 Lund
20/11 Alvesta
20/11 Göteborg/Frölunda
21/11 Karlstad
21/11 Halmstad
21/11 Kristianstad

Om undersökningarna:
* Undersökningen har genomförts som en webbenkät under perioden 2/9 – 8/9 2014. Urvalet är riksrepresentativt och slumpmässigt över den svenska allmänheten 18-79 år. Resultaten är efterstratifierade vilket betyder att vid analysen vägs data så att fördelningen av respondenterna i undersökningen motsvarar fördelningen i Sverige med avseende på ålder, kön och län. Totalt omfattar undersökningen 1 099 intervjuer med en deltagarfrekvens på 65 procent.

**Undersökningen har genomförts som en webbenkät under perioden 22/10 – 30/10 2014 via YouGov Sveriges Internetpanel. Undersökningen är genomförd bland män och kvinnor 25-55 år, med barn i åldern 0-6 år i hushållet. Totalt omfattar undersökningen 875 intervjuer.

Under Östersjöländernas årliga sjöfartsmöte inom Helsingforskommissionen (HELCOM) som just avslutats i Riga har Polen, Tyskland och Ryssland meddelat att de inte är beredda att förbjuda dumpning av toalettavfall till havs.

– Det är bedrövligt. Det innebär att kryssningsfartyg och färjor även i fortsättningen får tömma ut allt sitt toalettvatten i Östersjön – kanske utan något slutdatum, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.

Redan 2010 beslöt FNs sjöfartsorganisation (IMO) att förbjuda utsläpp av avloppsvatten från passagerarfartyg i Östersjön från och med 2016. Detta förutsatt att länderna före 2015 meddelat att de har kapacitet att klara detta.

– Östersjöländerna lever inte upp till sina åtaganden. Det är beklagligt att vissa länder inte har lyckats lösa hanteringen av avloppsvatten i hamn under de år som gått sedan beslutet togs. Ett allvarligt misslyckande för Östersjön, säger Mattias Rust, sjöfartsexpert på WWF.

En av stötestenarna är den stora mängden avloppsvatten som kryssningsfartygen behöver pumpa i land under en kort tid. Det rör sig om upp till 300 kubikmeter avloppsvatten per timme under ett helt hamnbesök, vilket kan motsvara i storleksordningen av en olympisk simbassäng. Både vissa hamnar och flera städers reningsverk har svårt att klara av den mängden.

– Ledningar, pumpkapacitet och vattenrening – det här handlar inte om raketforskning utan snarare om att det inte prioriteras, säger Mattias Rust.

Övergödningen är ett av Östersjöns största problem och avloppsvatten är en bidragande orsak. Passagerartrafiken står i dagsläget för en ganska liten del av den totala övergödningen – men utsläppen är koncentrerade till sommarmånaderna då algblomningen är störst. Dessutom ökar trafiken.

WWF har förespråkat ett förbud mot utsläpp av avloppsvatten i nästan tio år. Enligt Östersjöländernas plan skulle beslutet slutgiltigt avgjorts i år. Sista chansen i år att få ett tidbestämt beslut är vid Östersjöländernas möte i HELCOMs högsta beslutande organ i mitten av december. Misslyckas det skjuts förbudet mot avfallsvattentömning troligen upp på obestämd tid.

– WWF uppmanar alla Östersjöstater att säkra fullgoda mottagningsanläggningar för avloppsvattnet och spika ett datum så snart som möjligt då förbudet kan träda i kraft – de har en möjlighet redan i december, säger Mattias Rust.

Garmin presenterar en ny serie scanning-givare som passar till nya echoMAP-serien, GPSMAP 7400-serien och ekolodsmodulen GSD 25. Denna kompletta uppsättning av genomskrovsgivare och akterspegelsgivare ger kristallklara bilder av objekt, bottenstruktur och fisk som passerar under och vid sidan av din båt.

Garmins scanning sonar ger en tydlig bild av vad som sker under båten med DownVü, såsom vrak eller pålar, och vad som finns vid sidorna av båten med SideVü. Scanning sonar har blivit en viktig del av sportfiskarens upplevelse och den nya serien med givare ger en scanning-lösning för varje båt och prisklass.

GT21 och 41 kompletterar de nya echoMAP-enheterna och finns både som genomskrovsgivare och akterspegelsgivare. GT21 har DownVü med 260/455kHz samt traditionell med 50/200kHz för tuffa förhållanden och stora djup. För en tydligare bild på grundare vatten finns GT40 som har både SideVü och DownVü med 455/800kHz, samtidigt som den ger ett traditionellt ekolod med 77/200kHz. GT41 ger ett komplett alternativ optimerad för saltvatten genom att erbjuda SideVü och DownVü med 260/455kHz och traditionellt ekolod med 20/200kHz.

Till GPSMAP kan du även använda GT50 och 51. Även dessa finns både som genomskrovsgivare och akterspegelsgivare. De har både DownVü, SideVü och CHIRP. För grundare vatten finns GT50 DownVü och SideVü med 455/800kHz och CHIRP med 80/160kHz. För djupare vatten och tuffare förhållanden scannar GT51 på 260/455kHz för DownVü och SideVü och 80/160kHz för CHIRP.

De nya givarna beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat cirkapris på mellan 1 399 kr och 15 799 kr.

Info: www.garmin.com/marine2015

Norska Windy Scandinavia AB har fått två båtar nominerade till ”2015 European Power Boat of the Year”. Det är 39 Camira sports cruiser och den helt nya 27 Draco sports weekender. Den senare är en retromodern båt som hade premiär på båtmässan i Düsseldorf i januari 2014.

I kategorin ”Powerboats up to 45 feet” finns Windy 39 Camira, som är en storasyster till den på sin tid revolutionerande Windy 31 Zonda. Det är en båt som kombinerar stilen från en klassisk sports cruiser med suveränt fina egenskaper och en toppfart på hela 45 knop.

En av Europas ledande motorbåtstidningar har beskrivit båtens skrov, designat av Hans Jorgen Johnsen, som ”i topp med de allrqa bästa 40-fotare vi har testat någonsin”.

För Camiras exteriör svarar Dubois Naval Architects Ltd och för interiören står Design Unlimited. Standardlayouten innehåller två kabiner och valbart pentry. För motoriseringen står Volvo Penta sterndrives med elektroniska kontroller. Båten har även ett tendergarage i aktern.

Den mindre 27 Draco är finalist i klassen ”Powerboats up to 35 feet”. Det är den första och största båten i en serie av tre sports weekenders från Draco Boats AS, som ägs av Windy Boats.

Även Dracon är designad av Dubois Naval Architects Ltd. Båten finns med flera olika motorer från Yamaha utombordare.

Både Draco 27 och Windy 39 Camira visas på båtmässan i Düsseldorf 2015, som hålls 17–25 januari. Där visas även WINDY 40 Maestro, WINDY 31 Zonda, WINDY 29 Coho och WINDY 26 Khamira.

Vinnarna i ”European Powerboat of the Year 2015 Awards” tillkännages vid en ceremoni under mässans första helg.

Info: www.windyboats.com