nyhetstest

Sverige är världens barnsligaste båtland skriver Erling Matz och Carina Lernhagen Matz i en ny bok. ”Lust och nöje” heter den och är utgiven av Sjöhistoriska museet i Stockholm.

Svensk nöjesbåtshistoria börjar med en präktig grundstötning. Året är 1680 och kung Karl XI och hans unga drottning Ulrika Eleonora är ute och nöjesseglar men brakar på Stora Leran i Södra Björkfjärden i Mälaren. Grundet består inte, trots namnet, av lera utan av klappersten. ”Två hovjungfrur skadar sig illa” står det i en samtida rapport. ”Och allt som finns ombord blir fördärvat.”

Danske kung Kristian V skrattade så det hörs ända till slottet Tre Kronor i Stockholm. ”Svenska sjömän är bara bönder doppade i vatten.”

Men det blir bättre. Första essän i boken har rubriken ”Barnsligt båtliv” och illustreras av ett foto från 1950-talet. En ung mor byter blöja på sin lilla knodd. Platsen är sittbrunnen på en gammal träbåt. Bordet är rangligt, båten är trång och tygblöjor hänger på tork på sittbrunnssargen. Ändå andas allt harmoni.

Sverige är världens barnsligaste båtland, konstaterar författarna och förklaringen är naturlig. Inget annat land har en så båtvänlig kust. Både på ostkusten och västkusten finns en skyddad skärgård. Den gör båtlivet enkelt. Inget tidvatten, inga strömmar, ingen öppen havssjö och tiotusentals skyddade vikar. Allt skapat för enkelt familjeliv i små båtar.

Till det ett överraskande konstaterande i boken: Svenskt båtliv har varit feministiskt i 150 år. Redan 1867 fick kvinnor rösträtt i Göteborgs Kungl. Segel Sällskap. Det var mer än femtio år innan Sverige införde allmän rösträtt för kvinnor 1919. Det kungliga segelsällskapet i Stockholm, KSSS, var också tidiga. Där fick kvinnor rösträtt 1896.

Men boken berättar inte bara om svenskt båtliv. En essä handlar om Albert Einstein. ”Albert älskade livet i båt” skrev hans vän Max von Laue, nobelpristagare liksom Einstein. Men Laue konstaterade också: ”Albert saknade helt förmågan att se segling som idrott”.

På en bild i boken ler Einstein lyckligt. Med naken överkropp sitter han till rors på sin lilla segelbåt ”Tümmler” (Tumlaren).

Einstein lärde sig segla i tonåren på Zürich See och fortsatte efter landsflykten från Tyskland 1933. Navigera vägrade geniet att lära sig och gick därför ständigt på grund i de nya seglingsvattnen i Connecticut norr om New York. ”Relative Tide and Sand Bars Trap Einstein” skrev kreativa rubriksättare i New York Times sommaren 1935.

I boken får vi också veta att Sveriges mest framgångsrike båtbyggare genom tiderna, Christoph Rassy, lärde sig segla i Stanberger See i Bayern. Det var strax efter andra världskriget. Han hittade en bränsletank till ett amerikanskt bombplan, satte en mast på och började segla.

Astrid Lindgren får också ett eget kapitel. I början av 1960-talet köpte hon en segelbåt av sin förläggare Hans Rabén. Det var en Mälar 30:a döpt till Saltkråkan. Men Astrid var ingen riktig seglare. ”Hon var bara ute med båten några enstaka gånger”, berättar hennes dotter Karin. Ändå har båten blivit historisk. Den fick ge namn åt TV-serien med Tjorven, Båtsman och farbror Melker som säger ”denna dagen ett liv”.

Boken är utgiven av Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm och är utsedd till museets årsbok 2014-2015. Den är i stort format med 240 sidor. Boken kan köpas på museet. Pris 250 kr. Eller beställas via e-post bok@maritima.se eller tel 08-519 549 20. Pris 330 kr, skickas då med post.

Team Vestas Wind kan nu satsa på att bygga en helt ny båt för nästa etapp av Volvo Ocean Race. Teamet undersöker möjligheterna att komma tillbaka med ett nybygge en vecka efter att deras båt havererade efter att ha gått på grund och slagits sönderi Indiska Oceanen.

Besättningen är i säkerhet, men hann ta med sig mycket av den utrustning som fanns ombord i den förstörda båten. Vraket står kvar på Cargados Carajos Shoals (St Brandon), cirka 260 Nm nordost om Mauritius.

– Det är Vestas tydliga ambition att få Team Vestas Wind ut och segla igen i tävlingen, säger segelteamets vd, Morten Albæk. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att det ska bli verklighet.

– Alla delar av vår båt kan tyvärr inte repareras och därför är en av möjligheterna som vi undersöker att bygga en helt ny båt. Vi vet dock inte om vi hinner med detta i tid för att Team Vestas Wind ska kunna återuppta tävlingen. Vi jobbar dock i samarbete med Volvo Ocean Race för att undersöka alla möjligheter.

Skepparen Chris Nicholson (AUS), som ledde besättningens evakuering av båten 29 november. Därefter tog de sig iland på den avlägsna ön Íle du Sud, där de stannade i 48 timmar innan de kunde ta sig till Mauritius med en fiskebåt.

Här är en del av uttalandena från Chris Nicholson med flera på Vestas Winds presskonferens igår:

“Prior to the crash in the preceding 48 hours, Wouter and I in regard to our normal duties of looking where the boat was going with the routing, noticed that there would be some seamounts. When I saw those I asked what the depths and the currents and the wave conditions would be.
“Wouter’s reply was that the depths went from 3000m to 40m, (which) were the extremes of the depths, the current was negligible and we would monitor the wave state as we approached…”
Team Vestas Wind navigator Wouter Verbraak (NED) explained the reason for the accident to the media:
“In hindsight we would’ve continued to zoom in on the area much more, on the electronic charts. Not doing so is the big mistake that I made, but the good thing is that we didn’t make any more.”
The incident happened around the midway point of the 5,200 nautical mile Leg 2 from Cape Town to Abu Dhabi of the nine-month round-the-world race which finishes in Gothenburg, Sweden, on June 27 next year.
Debriefed
It is Australian Nicholson’s fifth Volvo Ocean Race, and he and the rest of the crew have been debriefed by team and race officials over the weekend in Abu Dhabi and will shortly return home to their individual countries.
Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad explained that, for the damaged boat, the recovery operation is still ongoing, and the parties involved are working together to bring about a swift resolution.
“We’re all making our absolute best efforts to do what is right. We have a very clear mission on this and that is to make sure that the absolute minimum impact is done to the environment.
“The plan is to remove the boat, either in its current form, or in a different form. We’re working on this right now, trying to make it happen as quickly as possible.
“Our next objective is to learn from this, and support Vestas, Powerhouse, and the team in their efforts to have a future in the race.
“I must underline that that is no small challenge. I don’t want anyone to have expectations that this will easily happen; it’s an enormous challenge.
“But the Volvo Ocean Race is all about enormous challenges – and here is another one.”
Patrick Lammers, a member of retail board RWE, said on behalf of sub-sponsors Powerhouse: “We are seeking opportunities to return to the race as soon as possible. In what form, and when, is impossible to say at this time, but all options are seriously considered.”

Det börjar dra ihop sig för målgång i den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. Segern i den dramatiska delsträckan till Abu Dhabi ser ut att stå mellan tre lag som följt varandra nästan sedan startskottet gick i Kapstaden. När fältet passerade ekvatorn under natten till lördag skiljde det endast tio minuter mellan de tre första båtarna.

Ledande båt: Team Brunel
Avstånd till målet: 785 sjömil 

Hastighet: 10-12 knop
Beräknad målgång: 13-14 december
Avstånd mellan täten och sista båten: 419 sjömil
Vind: NO 5-6 m/s

Team Brunel, Dongfeng Race Team och Abu Dhabi Ocean Racing har utgjort en ledartrio sedan två veckor tillbaka då de började få en lucka till konkurrenterna och spanska MAPFRE valde att chansa på en egen väg längre österut. Trion höll ihop med Abu Dhabi Ocean Racing längst fram men i fredags gjorde Team Brunel ett litet ryck och tog täten. Dongfeng Race Team har stundtals haft ledningen och trots att etappen är över 5000 sjömil jobbar seglarna oavbrutet med att hitta perfekt trim i båten perfekt och för att vinna meter för meter.

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team och Team Brunel har legat hack i häl sedan starten gick i Kapstaden. När de nu närmar sig Abu Dhabi har det verkat som att Brunel haft lite mer fart i sin båt.

– Det är jobbigt för vi tappar på Brunel hela tiden. Men självklart har vi inte gett upp ännu, sa Martin Strömberg under tisdagen.

Enligt den senaste rapporten hade Strömbergs lag tagit in en sjömil på ledarna och mycket kan hända på vägen till Abu Dhabi. Vinden väntas öka under dagen och natten men senare ska lagen ska ta sig genom vindfattiga områden på väg norrut. Mycket pekar på att avgörandet kommer när de passerar Hormuzsundet sedan spurtar till mållinjen.

Team Alvimedica (USA/TUR), Spanska MAPFRE och svenskbåten Team SCA längre ner i fältet hoppas att de lätta vindarna ska få ledarbåtarna att stanna upp så att fler kan blanda sig i slaget om de åtråvärda pallplatserna.

Team Vestas Wind kan komma tillbaks med ny båt
En vecka efter att deras Volvo Ocean 65 gick på grund vid ett rev i Indiska Oceanen säger Team Vestas Wind att de ”undersöker möjligheterna” till att komma tillbaks till tävlingen med en ny båt.
När besättningen nu är tryggt tillbaka på land flyttar laget fokus till vad som ska hända med deras skadade båt som är grundsatt på Carajos Shoals, drygt 220 sjömil nordöst om Mauritius. Det danska laget har också börjat undersöka möjligheterna till att återvända till tävlingen.
– Det är Vestas tydliga ambition att få Team Vestas Wind att segla igen. Vi kommer att göra allt vi kan för att det ska hända, sa lagets VD Morten Albæk vid en presskonferens via telefon från Abu Dhabi under måndagen.
– Med det sagt så är bedömningen från alla parter att båten inte går att laga och ett av alternativen som vi därför tittar på är att bygga en ny båt, tillade Albæk som också är Marknadschef på titelsponsorn Vestas.
– Om det kan göras, och göras inom en tid där det är meningsfullt för Team Vestas Wind att komma tillbaks till tävlingen, det återstår att se. Vi jobbar tätt med Volvo Ocean Race för att undersöka den möjligheten.
Lagets australiensiska skeppare Chris Nicholson (AUS) är också inriktad på att komma tillbaks till tävlingen. Under natten efter grundstötningen den 29 november ledde han sin besättning när de övergav båten och senare räddades till den närliggande ön Ile du Sud. Därifrån fick de transport efter 48 timmar till Mauritius av en lokal fiskebåt.
– Under de 48 timmarna innan kollisionen, när jag och Wouter enligt våra normala plikter kollade vart båten var på väg, såg vi att det skulle finnas några djuphavsberg. När jag såg dem frågade jag vilket djup, vilka strömmar och vilka vågförhållanden det skulle vara, säger Chris Nicholson.
– Wouters svar var att djupet var mellan 3000 meter till 40 meter, att strömmen var försumbar och att vi skulle observera vågorna när vi närmade oss.
Team Vestas Winds navigatör Wouter Verbraak (NED) förklarar orsaken till olyckan och hur de hanterade situationen efter grundstötningen.
– Vi skulle ha fortsatt zooma in på området mycket mer på de elektroniska skärmarna. Att inte göra det är det stora misstaget jag gjorde, men det positiva är att vi inte gjorde fler misstag efter det.
Incidenten inträffade cirka halvvägs in på den 5200 sjömil långa etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. För Chris Nicholson är det fjärde gången han deltar i Volvo Ocean Race. Hela besättningen har gjort en debriefing med laget och tävlingsledningen under helgen i Abu Dhabi och seglarna kommer snart återvända till sina respektive hemländer.
Knut Frostad, VD för Volvo Ocean Race, säger att hanteringen utav den skadade båten är igång och att alla inblandade parter jobbar för en snabb lösning.
– Vi gör alla vårt absolut bästa för att göra vad som är rätt. Vi har ett tydligt uppdrag och det är att säkerställa att miljön påverkas minimalt. Planen är att flytta på båten, antingen som den är nu eller i ett annat skick, säger Knut Frostad och tillägger att nästa steg blir att lära från det som inträffat och att stötta Team Vestas Wind i deras strävan mot att ha en framtid i tävlingen.
– Jag vill inte att någon förväntar sig att det kommer vara enkelt – det är en enorm utmaning. Men Volvo Ocean Race handlar om enorma utmaningar och detta är ytterligare en sådan.

Energi från havets vågor och strömmar kan ge viktiga tillskott till det svenska och europeiska elsystemet. Nu satsar Energimyndigheten för att ytterligare stärka forskning och innovation inom området.

Energimyndigheten har beslutat att under de kommande fyra åren avsätta 53 miljoner kronor till ett forsknings- och innovationsprogram inom marin energiomvandling. Beslutet innebär en upptrappning av tidigare satsningar för att stärka sektorns kunskaps- och kompetensplattform och bidra till fortsatt utveckling.

– Svensk forskning har en stark position inom marin energiomvandling och med den här satsningen vill vi stärka den ytterligare, säger Rémy Kolessar, chef vid Energimyndighetens avdelning för forskning och innovation.

Havet är en i stort sett outnyttjad förnybar energiresurs med potential att bidra till en kostnadseffektiv energiförsörjning i Sverige och i EU. Tekniker för att utvinna energi ur haven har idag mognat till en nivå där ett flertal koncept testas i full skala, bland annat i haven utanför Lysekil, Skottland och Spanien. Viktiga mål för forskningsprogrammet är att stimulera ökad samverkan mellan och inom näringsliv och akademi samt bidra till utvecklingen av hållbara elproduktionssystem.

– Det finns stora möjligheter för Sverige inom marin energiomvandling, både genom att ta fram svenska exportprodukter och att kunna ge ett värdefullt tillskott av förnybar el till den nordiska elmarknaden, säger Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma. Marin energi, såsom våg- och strömkraft, ger relativt stabil och förutsägbar elproduktion och kan därför få en viktig framtida roll.

Om forskningsprogrammet
Programmet vänder sig både till akademisk forskning av hög kvalitet och till teknikutveckling vid spjutspetsföretag.

Behovsområden inom programmet är ökad kunskap om miljöpåverkan, förbättrad tillförlitlighet och överlevnadsförmåga, utveckling av system och komponenter för kostnadseffektiv energiomvandling av havsenergi, tekniska lösningar för kostnadseffektiva elsystem samt förbättrade etablerings-, drifts- och underhållsstrategier.

Nu kopplas flera fartygssimulatorer runt om i Europa samman med Sjöfartsverkets och Chalmers simulatorcentrum på Lindholmen i Göteborg. Denna veckan möts fartygsbefäl från Sverige, Finland, Tyskland och Spanien i en virtuell miljö för att öva svåra sjötrafiksituationer.

– Den här typen av tester har aldrig tidigare gjorts och skapar helt nya möjligheter för att studera komplexa trafiksituationer där flera fartygsbryggor från olika länder kan samspela, säger Per Setterberg, Sjöfartsverkets aktivitetsledare i projektet MONALISA 2.0.

Fartygssimulatorer är en förutsättning för att på ett säkert sätt öva situationer till sjöss, men också för att studera interaktion mellan människa och maskin. Tidigare har de simulatorer som finns på Chalmers och Sjöfartsverkets simulatorcentrum i Göteborg kunnat samköras för att genomföra större tester och övningar. Nu tas nästa steg.

– Inom ramen för simulatornätverket European Maritime Simulator Network kommer vi att koppla samman simulatorer i Finland, Tyskland, Spanien och Sverige. Med den här lösningen får vi helt nya möjligheter att studera och öva svåra trafiksituationer på ett realistiskt sett. Vi kommer att kunna genomföra simuleringar med fartygsbryggor som är bemannade på en rad olika platser, säger Per Setterberg.

I framtiden kommer ytterligare simulatorer att kunna koppas samman i nätverket. Den nya tekniken gör att olika institutioner runt om i hela Europa kan samarbeta och skapar möjligheter för utbyte av utbildning mellan olika maritima simulatorcentrum.

Tekniken för att kunna koppla samman olika simulatorcentrum har utvecklats inom ramen för e-navigationsprojektet MONALISA 2.0. Ett av målen med projektet som leds av Sjöfartsverket är att ta fram ett helt nytt koncept för effektivare och säkrare sjöfart. Dagens system för övervakning av sjöfarten medger bara att man kan avläsa ett fartygs kurs och fart i realtid men inte dess färdplan. När det nu blir möjligt för fartygen att dela med sig av sina färdplaner kan komplexa trafiksituationer förutses och fartygen kan få hjälp från en landcentral att lösa situationen innan den uppstår. Det här konceptet har inspirerats av flyget och den sedan länge etablerade flygtrafikledningen, med den skillnaden själva kontrollelementet inte ingår i MONALISA-konceptet. Till sjöss är befälhavaren ensamt ansvarig för fartygets framförande, men med goda råd som gör fartygets resa både billigare och säkrare är avsikten att uppnå motsvarande effekt på frivillig väg.

Med den nya tekniken för att koppla samman olika simulatorcentrum är det nu möjligt att praktiskt testa och göra en säkerhetsanalys av det nya koncpetet som kallas Sea Traffic Management.

– Det fanns inget center i världen som ensamt kunde hantera de tester som vi ville göra, så vi utvecklade en lösning som även andra forsknings- och innovationsprojekt kommer att ha nytta av i framtiden, säger Per Setterberg.

Den nya F130A är en fortsättning på Yamahas strategi – att erbjuda smidigare och lättare motorer för ännu fler båtar.

Den nya F130 blir svaret på många båtägares önskemål. Inte bara de som köper en ny motor, utan även de som vill ha något helt nytt och lättare alternativ till sin båt. Önskan att utrusta båten med det allra senaste – och den mest spännande teknologin.

Den här motorn passar perfekt effektmässigt mellan två av Yamahas allra bästa och senaste nyheter – F115 och F150. Den perfekt positionerade F130 är ett lysande exempel på Yamahas ständiga driv för att utveckla de nyaste 4-taktarna och hur elektroniken ger stora fördelar för både användaren och miljön.

Faktum är att, trots den här motorns unika effekt och prestanda för sin klass, är den så kompakt designad och lätt att den kan jämföras effektmässigt med 2-taktsmotorer. Dessutom kan denna mångsidiga F130 tack vare sin låga vikt och kompakta design inte bara ersätta äldre och större motorer med samma effekt. Den ger även mer kraft än många lågeffektsmotorer med samma fysiska storlek!

Yamahas ingenjörer har använt många av de allra senaste teknologierna och användarvänliga finesserna från våra senaste motorer – och de har byggt in dem på ett fördelaktigt sätt i nya F130.

Totalt sett är nya F130 en fantastisk och mångsidig motor, som levererar det bästa vikt-effekt-förhållandet i sin klass. Med sin 1,8 liters raka 4-cylindriga uppbyggnad, sitt kraftiga effektområde och sin innovativa design passar den här motorn till många olika båtar och olika användare. Den ger dem förbättrad bränsleförbrukning och mjukare, tystare prestanda för allt från vattensport till cruising, från mindre båtar till arbetsbåtar.

FÖRDELAR MED NYA YAMAHA F130A
• Låg vikt – 174 kg bästa vikt-effekt-förhållandet i sin klass
• 16 stora ventiler (1 832 cm3 rak 4-cylindrig motor med DOHC)
• Senaste generationens smidiga design med ny toppkåpa
• Mikrodatorstyrd motorstyrning med multi point bränsleinsprutning
• Direktverkande separata tändspolar för överlägsen prestanda
• Elektroniskt styrd gasspjäll och strömlinjeformade insugsrör
• Extremt bränsleeffektiv – låga driftskostnader och hög pålitlighet
• Servicevänlig design för enklare underhåll
• Digital Network System – multifunktionsinstrument som standard
• Variable trolling RPM – justera motorvarvet mellan 600/1000 v/min
• Y-COP – Original startspärr ger dig lugn och ro
• Yamahas kompakta, enkelkolvs power trim och tilt enhet
• Justerbar begränsning av trimvinkel (tillval
• 35 A högeffektsgenerator – extra kraft för start och instrument
• Färskvattenspolning – plugga in en slang och skölj ur motorn
Nya F130A blir tillgänglig från auktoriserade Yamaha återförsäljare våren 2015.

Arif Al Zaffain och Nadir Bin Hendi körde mycket bra i race 2 i Grand Prix of Abu Dhabi. Därmed tog de också Victory Teams 14:e VM-titel.

Därmed höll favoritteamet ända in i mål. Norrmannen Cristian Zaborowski och Ugur Isik kom två o det totala sammandraget efter årets tävlingar.

2014 CLASS 1 WORLD CHAMPIONSHIP STANDINGS
POSBOATPOINTS
1 3 Victory 109
2 91 Relekta-Zabo-Isiklar 74
3 10 LFF10 65
4 5 Team Abu Dhabi (2) 50
5 74 New Star – Poliform 48
6 8 LFF8-Silverline 31
7 5 Team Abu Dhabi 7

2014 CLASS 1 POLE POSITION CHAMPIONSHIP STANDINGS
POSBOATPOINTS
1 3 Victory 60
2 10 LFF10 50
3 74 New Star – Poliform 33
4 5 Team Abu Dhabi (2) 21
4 91 Relekta-Zabo-Isiklar 21
6 8 LFF8-Silverline 19
7 5 Team Abu Dhabi 5

Info: www.class-1.com

Besättningen i danska Team Vestas Wind anlände igår till Mauritius efter att bokstavligt talat ha varit skeppsbrutna. I lördags eftermiddag kolliderade de med sin Volvo Ocean Volvo 65:a in i ett korallrev när de seglade i 19 knop. Här är de första bilderna på hur det ser ut vid platsen.

Besättningen lämnade båten tidigt under söndagsmorgonen och vadade i knähögt vatten till en torr del av revet. Senare räddades de av den lokala kustbevakningen till den närliggande ön Íle du Sud. De tömde skeppet på utrustning och igår kom de till Mauritius efter en 20 timmar lång tur med en fiskebåt.

Bilderna som du kan se här intill är tagna av Team Vestas Winds Onboard Reporter Brian Carlin och beskriver lagets upplevelser de senaste dagarna.

Teamet har sagt att de ska komma med ett uttalande om fortsättningen i Volvo Ocean Race, hur de ska göra med båten och så vidare.

Från 2015 inför Stockholms Hamnar nya miljödifferentierade avgifter för att uppmuntra rederier till insatser för miljön som går längre än vad regelverken föreskriver.

För att driva utvecklingen mot en mer hållbar sjöfart inför Stockholms Hamnar nya miljödifferentierade avgifter för rederier. I samband med att nya, skärpta svavelregler träder i kraft den 1 januari 2015 är befintliga rabatter för lägre svavelhalt inte längre aktuella. Därför justeras nuvarande system och nya rabatter införs.

– För att motivera och uppmuntra våra kunder att minska sin miljöpåverkan inför vi nya miljörabatter för el-anslutning, LNG-fartyg och för reducerade kväveoxidhalter, säger Henrik Widerståhl, vice vd Stockholms Hamnar.

Från 1 januari 2015 kommer följande rabatter att gälla.
• Stockholms Hamnar erbjuder en miljon kronor till varje fartyg som byggs om för att kunna ansluta till el vid kaj. Det gäller vid de kajer där Stockholms Hamnar erbjuder el-anslutning samt under förutsättning att anslutning och trafikering sker under en treårsperiod. El-anslutning minskar buller och utsläpp till luft.

• Hamnavgiften för LNG-fartyg rabatteras med 5 öre per bruttoton. Det innebär uppåt 1 miljon kronor i rabatt per år och fartyg (med dagliga anlöp) och kan tillsammans med kväveoxidrabatten ge totalt 30 procent rabatt per anlöp. LNG-fartyg släpper varken ut svavel eller partiklar i luften och reducerar utsläppet av kväveoxid med 85 procent och minskar koldioxidutsläppet.

• Rabatten för reducerat utsläpp av kväveoxid höjs och följer den sju-gradiga skala som Sjöfartsverket tillämpar. För ett normalstort fartyg med dagliga anlöp innebär det en rabatt på mellan 3 och 4 miljoner kronor per år, beroende på kväveoxidhalt.

Stockholms Hamnar har sedan 90-talet använt sig av miljödifferentierade hamnavgifter i syfte att påverka rederier till förbättrad miljöprestanda avseende bland annat utsläpp till luft och hantering av avfall. Framöver hoppas Stockholms Hamnar att tillsammans med kunderna ligga steget före och göra märkbara insatser för hållbara sjötransporter.

Numarine visar en helt ny modell med sin senaste 70 Flybridge. Enligt företaget, som bygger sina båtar i Turkiet, är detta en naturlig uppföljare till den nyligen lanserade 70 Hardtop.

Numarine har en mycket modern anläggning med CNC-fräsar och vakuuminjicering vid varvet som är dimensionerat för yachter upp till 115 fot. Designen och konstruktionen är ofta iögonenfallande och mycket modern.

Företagets egen filosofi är att bygga kompromisslösa båtar, något som har tagits emot bra på den växande yachtmarknaden. På 70 Flybridge märks detta bland annat på de skarpa linjerna och de stora fönsterytorna, som dominerar båtens yttre.

Båten är designad för att ägaren ska kunna tillbringa mycket tid ombord så bekvämt som möjligt. Här finns till exempel en salong med bekväma sittgrupper, pentry med bar, en separat mathörna och lyxiga kabiner för ägare och gäster, som kan bo i tre kompletta dubbelkabiner med separata badrum.

Tekniska fakta
Längd: 21.60m
Längd skrov: 19.78m
Bredd: 5.45m
Djupgående: 1.6m
Deplacement tom: 36 ton
Bränsle: 4 500 liter
Vatten: 1 000 liter
Hålltank: 600 liter
Motorer: 2xMAN 1 000 hk 2300 rpm
Backslag: ZF 500-1 IV
Toppfart: 34 knop
Marschfart: 28 knop
Räckvidd: 425 Nm
Generator: 19Kw 230 Volt 50 Hz och 9.5Kw 230 Volt 50 Hz
Motoralternativ: 2xMAN 1 200 hk 2300 rpm
Info: www.numarine.com

Fältet i Volvo Ocean Race närmar sig ekvatorn på vägen norrut i Indiska Oceanen. Det innebär ett fortsatt högt spel i lätta vindar där varje sjömil man kan vinna gentemot motståndaren är viktig.


Senaste positionsrapport: 1400 (CET)

 

Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing 

Hastighet: 10-13 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 169 sjömil
Vind: Väst 5-8 m/s

– Det blir en lång fight hela vägen till Abu Dhabi, säger Martin Strömberg ombord på Dongfeng Race Team som nu ligger tvåa.

Det är fortsatt jämt bland tätbåtarna ute på Indiska Oceanen. Abu Dhabi Ocean Racing har haft ett fast grepp om ledningen sedan början av veckan men Team Brunel och Dongfeng Racing har sällan varit mer än tio sjömil efter dem. Trots att de seglat över 3000 sjömil sedan starten har de båda ofta varit tillräckligt nära för att kunna ropa till varandra. Det slåss om varje meter i vad som närmast kan liknas vid ett matchrace.

– Det är en lång kamp, säger Dongfengs vaktkapten Martin Strömberg. Det är fram och tillbaks hela tiden och vi turas om att ta ledningen. Problemet är att de inte vill stanna bakom oss men det känns som att vi är på hugget.

Båtarna bakom täten har den senaste veckan haft en stor spridning från öst till väst. Spanska MAPFRE lämnade tätklungan för en vecka sedan för att hitta mer fördelaktiga vindar österut men deras chansning ser inte ut lyckas. De söker sig nig nu till mitten igen och har ett avstånd på över 100 sjömil fram till Abu Dhabi Ocean Racing. Längre västerut seglar Team Alvimedica och svenskbåten Team SCA parallellt med varandra och båda söker sig in till mitten.

Tätbåtarna har nu kommit in i doldrums, stiltjebältet vid ekvatorn. Detta kan göra att lagen längre bak tillfälligt tar in på dem innan de också når det vindfattiga området.

Livet ombord görs knappast lättare av den gassande solen. Allt handlar om att leta moln som för med sig vind, att hitta vindbyar och att få en så smärtfri passage förbi ekvatorn som möjligt. Värmen är lika påtaglig under däck och ofta är går det bara att hitta skugga bakom något segel.

– Alla tror att ”Life at the Extreme” handlar om att hålla sig fast när stora vågor slår över oss men det finns en annan sida av det. Halva tiden kämpar man med kokande hetta och att undvika solsting, uttorkning och tredje graden brännskador, säger Team SCA:s navigatör Libby Greenhalgh.

De första båtarna väntas passera ekvatorn under natten. Kanske blir resan genom doldrums bara 24 timmar lång men har man otur blir det längre. Sedan återstår cirka 2000 sjömil till Abu Dhabi och marginalerna krymper för varje dag. Ett misstag eller lyckosamt vägval kan vara skillnaden mellan triumf och besvikelse.

Målgången i den andra etappen från Kapstaden till Abu Dhabi beräknas till runt den 13 december.

Team Vestas Wind
Besättningen i danska Team Vestas Wind anlände under gårdagen till Mauritius efter att bokstavligt talat ha varit skeppsbrutna. I lördags eftermiddag kolliderade de med sin Volvo Ocean Volvo 65:a in i ett korallrev när de seglade i 19 knop (35 km/h). Båten snurrade 180 grader och satt med en krasch sedan fast på grund.
Besättningen stannade ombord tills tidigt söndag morgon då de lämnade båten och vadade i knähögt vatten till en torr del av revet. Senare räddades de av den lokala kustbevakningen till den närliggande ön Íle du Sud. Under två dagar var de strandade på ön medan de tömde skeppet på utrustning. Igår avslutades det första kapitlet av historian när de kom till Mauritius efter en 20 timmar lång tur med en fiskebåt.
– De senaste fyra dagarna har varit utmanande för oss, säger lagets skeppare Chris Nicholson. Jag är extremt stolt över hela besättningens professionalitet, lugn och uthållighet. Det är tydligt att ett mänskligt misstag ligger bakom olyckan. Det går inte att förneka och som skeppare tar jag på mig det fulla ansvaret.
Nästa del i historien kommer att handla om vad som händer med laget och deras skadade båt under resten av tävlingen. Lagets danska huvudsponsor Vestas säger nu att de är fokuserade på att komma tillbaks till Volvo Ocean Race 2014-15 som håller på fram till målgången i Göteborg i juni.
– Trots att vi inte kommer att kunna tävla i nästa etapp från Abu Dhabi till Sanya så överväger vi alla möjliga alternativ för att återvända till tävlingen i ett senare skede, säger Vestas marknadschef Morten Albæk och tillägger att de nu undersöker vad som hände under olyckan.
– Vi kommer att lära oss mer om exakt vad som hände när vi fått en chans att bearbeta situationen ordentligt med laget och det borde hända i Abu Dhabi i helgen.

Det verkar som en dålig film. Efter grundstötningen i lördags ligger Team Vestas Winds båt fast på ett rev och besättningen har suttit skeppsbrutna på en sandhög mitt ute i ett hav fullt av hajar. Men nu är laget äntligen tillbaks till civilisationen.

Team Vestas Winds besättning och skepparen Chris Nicholson är nu på väg till Mauritius efter att ha spenderat två dagar strandsatta på ön Íle du Sud – ”en avlägsen sandhög i Indiska Oceanen” enligt Neil Cox som är lagets Shore Manager.

En gång i veckan kommer en 20 meter lång fiskebåt med namnet Eliza till Íle du Sud från Mauritius som ligger 430 kilometer åt sydväst. En tur tillbaks till semesterön tar mer än en dag. Den australiensiska skepparen de övriga åtta besättningsmännen klev ombord på Eliza under tisdagen och planen är att de ska fortsätta till Abu Dhabi i slutet av veckan.

Efter grundstötningen i lördags har det också funnits en risk för hajar.

– Det verkar som en dålig film, säger Neil Cox. När jag pratade med kustbevakningen om allt vi handskas med på den tekniska sidan bad de mig varna killarna för att revet är fullt av hajar, barracudor och gud vet vad.

– De berättade för mig om en fiskare de hittade som mer eller mindre hade blivit mörbultad av en barracuda och att det knappt fans något kvar av honom. Och där sitter jag och tänker ’okej nästa gång jag pratar med Nico (Nicholson) borde jag påminna honom om att de borde hålla ögonen öppna’.

Team Vestas Wind gick på grund vid ögruppen St. Brandon utanför Mauritiusrunt klockan 16.10 (svensk tid) i lördags när de seglade i 19 knop. Besättningen på nio man övergav skeppet tidigt under söndagsmorgonen och vadade med vatten upp till knäna till en torr del av revet. Därifrån plockades de upp av kustbevakningen vid gryningen och togs till den närliggande ön Íle du Sud. Ön har väldigt begränsade möjligheter till kommunikation med omvärlden.

Besättningen har varit tillbaks på sin grundsatta Volvo Ocean 65:a för att ta av tampar, bränsle, elektronik och hårdvara. Cox jobbar med hur båten kan bärgas. Han gav en eloge till besättningen som lyckades hålla huvudet kallt och vara professionella efter den dramatiska grundstötningen.

– Allt de gjorde var så professionellt genomfört som man kan önska sig.

Laget kommer att anlända till Mauritius under onsdagsmorgonen och enligt Cox kommer de mötas upp med förnödenheter.

– Vi vill säkerställa att vi tänkt på allt; rena kläder, tandborstar och mat. Kustbevakningen flög över dem ute på ön igår och släppte matpaket med läsk, choklad och kakor.

– Jag tror inte att folk har förstått precis hur avlägsen den här ön är. Det fanns en kustbevakning där ute, men det är bokstavligt talat bara ett förråd i någons trädgård.

Chris Nicholson har deltagit i OS två gånger och är en av de mest erfarna havskappseglarna i världen. Han sa i söndags att ett misstag låg bakom kollisionen med revet men han har inte berättat mer än så. Laget planerar att komma med ett fullständigt uttalande med fakta kring incidenten senare i veckan.

Det franska varvet Rhéa Marine visar den första båten i sin nya serie Evolution Range på Parismässan, som öppnar 6 december. Därmed tar Rhéa Marine steget fullt ut för att fokusera på mer cruisinginriktade motorbåtar.

I framtagningen av nya Rhéa 30 Evolution har båtbyggaren fått hjälp av båtdesignerföretaget Joubert/Nivelt och för inredningen är det premiär för Roséo Design.

Båten är fortfarande typisk Rhéa i sina linjer med det speciella skrovet och ett styrhus med markanta drag. Båtarna har också gjort sig kända för sina goda sjöegenskaper i olika sorters väder, men med den nya serien lägger varvet även mer vikt på båtarnas inredning. Mer utrymme, mer ljus, komfortablare och mer moderna innerutrymmen är melodin.

Tekniska fakta
Längd: 8,90 m
Bredd: 3,30 m
Vikt: 4 800 kg
Djupgående: 0,85 m
Dieseltank: 550 liter
Vattentank: 180 liter
Motor: en eller två dieselmotorer.
Max effekt. 440 hk respektive 2×230 hk
Framdrift: rak axel
CE-klass: B/C
Design: Joubert-Nivelt
Interiör: Roséo Design
Info: www.smogenmarin.se

Gunnar Olssons Foto lanserar världens minsta monokikare med inbyggd stabilisering, MagniPro 10×25 AIS Mono. Stabiliseringsfunktionen eliminerar skakningar, vilket innebär att du kan få en stabil bild med hög förstoring även om du till exempel sitter i en båt eller en bil som rör sig. Kikaren har en förstoring på 10x och en frontlins med 25 mm diameter.

– Vi är mycket stolta att presentera denna nya produkt, som är unik i sitt slag, säger Henrik Olsson på Gunnar Olssons Foto. MagniPro 10×25 AIS Mono tillverkas av Kamakura Koki LTD. som är en av världens största kikaretillverkare och säljs under vårt eget varumärke MagniPro.

-Försäljningen av monokikare har ökat kraftigt senaste åren, och därför är det extra kul att stabiliseringsfunktionen nu kommer till denna typ av kikare, säger Henrik Olsson.

Effektiv stabilisering
Tekniken bygger på en form av optisk stabilisering som med hjälp av avancerad gyroteknik stabiliserar bilden och reducerar skakningar, vilket gör att du kan använda en högre förstoring. MagniPro 10×25 AIS Mono klarar av att kompensera för både de skakningar som uppstår av att du själv skakar och de skakningar som uppkommer om du till exempel sitter i en båt eller bil som rör sig, tack vare att stabiliseringsvinkeln i kikaren är hela +/- 3 grader.

Kikaren har en batteritid på ca 30 timmar, men om batterierna skulle ta slut så fungerar kikaren som en traditionell kikare utan stabilisering.

Bra optik
MagniPro 10×25 AIS Mono har en mycket bra optik med flerskiktsbehandlade linser och prismor som ger en klar och skarp bild. Kikaren är dessutom anpassad för glasögonbärare tack vare en vridbar ögonmussla som gör att du kan justera avståndet mellan kikaren och ögat. Kikaren har manuell skärpeinställning och en närgräns på ca 2,5 meter.

Robust och smidig
MagniPro 10×25 AIS Mono är klädd i ett rejält gummi som ger en bra greppvänlighet och absorberar stötar och slag. Denna stabiliserande monokikare är även vädertätad vilket innebär att den klarar lättare regn och stänk. Med ett kompakt format och en vikt på endast 340 gram är detta en kikare som du alltid kan ha med dig.

Fotografera genom kikaren
Som tillbehör till MagniPro 10×25 AIS Mono finns bland annat en hållare för smartphones som gör att du kan fotografera och filma genom kikaren med din telefon och på så sätt få 10x förstoring med stabilisering. Det du behöver då är en Olivon USPA som kostar 695:-, inkl. moms.

Pris MagniPro 10×25 AIS Mono 3 400 kr.

Info: www.gofoto.se

Förtydliga ansvaret för hantering av de miljöfarliga vrak som ligger längs Sveriges kuster och använd en tydlig standardprocedur för att göra riskanalys och prioritering av hur och när de ska saneras. Det är förslagen efter att en handfull av vraken specialstuderats under 2014.

Inom det svenska havsområdet ligger tusentals vrak. De flesta av dem är ofarliga för miljön, men några av vraken kan vara tickande miljöbomber. Under 2014 har fyra av vraken som misstänks kunna utgöra miljöfara specialstuderats genom sjömätning och har undersökts av både dykare och fjärrstyrda undervattensfarkoster, ROV:er. Syftet har varit att undersöka eventuella miljöeffekter på havsmiljön samt ge förslag på vidare åtgärder för resurseffektiv hantering av vrak.

Erfarenheter från tidigare saneringsoperationer är att det är mer kostnadseffektivt att tömma varken innan de börjar läcka. Problemet är att man inte vet vilka av vraken som utgör en miljörisk och därför behövs en standarprocedur för inspektion av miljöfarliga vrak. Informationen från inspektionerna ska sedan kunna användas för att göra en riskanalys och prioritering över vilka åtgärder som behöver vidtas.

– Forskare vid Chalmers har utvecklat en riskanalysmodell som ska användas just för att kunna prioritera vilka vrak som ska saneras och vilka saneringsinsatser som kan behövas. Vraka som verktyget kallas ska kunna beräkna sannolikheten för läckage från ett vrak, säger Ulf Olsson, sjömätningschef på Sjöfartsverket och ansvarig för utredningen.

En anledning till att sanering av vrak är problematisk är det oklara rättsläget. I Sverige är det juridiska ansvaret för vrak främst kopplat till vrakets ägare. Att reda ut ägar- och försäkringsförhållanden för vrak som legat på havsbotten under lång tid innan de läcker miljöfarliga ämnen kan dock utvecklas till en omöjlighet. Frågan om vem som ansvarar för sanering i just de lägena fortfarande obesvarad, men en slutsats är att staten med stor sannolikhet får ta huvudansvaret för att finansiera fortsatta insatser mot att förebygga miljöhot från ägarlösa vrak.

– Sjöfartsverkets utredning föreslår att Havs- och Vattenmyndigheten, HaV, får ett övergripande ansvar för den systematiska riskanalysen och saneringen av miljöfarliga vrak. HaV kan sedan ge berörda myndigheter specifika uppdrag, som att Sjöfartsverket ska utföra kartering samt sjömätning av vraken, Kustbevakningen ska utföra dykinspektioner samt ta prover och Statens geologiska undersökning ska svara för kunskaper om sediment- och bottenförhållanden vid vrakpositionerna, säger Ulf Olsson.

Viktiga uppgifter om vraken, till exempel förlisningsposition, last, ägare, försäkringsbolag och konstruktion är idag spridda över en mängd olika arkiv.

– Det, i kombination med det oklara rättsläget, talar för att framtida inspektion av miljöfarliga vrak i framtiden bör följa en standardiserad procedur, där samtliga inblandade myndigheter arbetar mot ett gemensamt övergripande mål, säger Ulf Olsson.

Bakgrund
Utredningen har genomförts av Sjöfartsverket på uppdrag av regeringen i samarbete med Chalmers, Kustbevakningen, Havs- och vattenmyndigheten, Statens maritima muséer, FOI och Swerea KIMAB. Den är en uppföljning av utredningen Miljörisker från fartygsvrak från 2011, där Sjöfartsverket utförde arkivstudier och pekade ut ett trettiotal vrak som potentiella miljörisker.

De fyra vraken som specialstuderats är:
Altnes i Kattegatt mellan Anholt och Falkenberg. Hon kolliderade med annat lastfartyg öster om Anholt i tät dimma i januari 1998. När hon sjönk uppskattas hon haft ca 30 kubikmeter tjockolja, ca 3 kubikmeter smörjolja och ca 10-15 ton gasolja ombord. Enligt uppgift har ca 20-22 kubikmeter av oljan bärgats.

Skytteren i Skagerrak väster om Måseskär. En av de så kallade kvarstadsbåtarna och hennes sista uppdrag var att frakta krigsmateriel till de allierade under andra världskriget. Sänktes av den egna besättningen sedan fartyget beskjutits av tyska örlogsfartyg. Hur mycket olja som fanns ombord är okänt, men för några år sedan upptäcktes oljefläckar på ytan i närheten av positionen där Skytteren ligger. Kustbevakningen har sedan dess haft Skytterens position under uppsikt.

Thetis i Skagerrak norr om Smögen. Tidigare undersökningsfartyg som senare användes som fiskefartyg. I oktober 1985, på resa till Kungshamn, kantrade hon och sjönk. Ska ha haft drygt 17 kubikmeter bränsle ombord när hon sjönk.

Villon i södra Östersjön öster om Simrishamn. Lastfartyg som sjönk 1985 efter att ha drabbats av lastförskjutning i hårt väder. När hon sjönk beräknas hon ha haft cirka fyra kubikmeter olja och 150 liter smörjolja ombord.

Mer information om vraken på interaktiv karta hittar du på www.sjofartsverket.se/vrak

Här är bilden från Volvo Ocean Race som visar Team Vestas Wind liggandes på ett rev i en avlägsen del av Mauritius, St Brandon, efter att ha gått på grund där i helgen.

Teamet och tävlingens organisation håller för tillfället på att försöka bärga Volvo Ocean 65:an i Indiska Oceanen.

– Bilden ger en väldigt bra beskrivning av vad som händer där ute. En bild säger mer än tusen ord, säger Neil Cox, shore manager för det danska teamet.

Cox säger att hans eget fokus vid olyckan låg helt och hållet på de nio besättningsmedlemmarnas säkerhet.

– Vi har fortfarande nio killar som sitter och väntar på vad som verkligen är en sandplätt i mitten av Indiska Oceanen, säger han.

– De har fortfarande full prioritet. Det är dock lugnande att veta att de alla är i säkerhet och att de försöker få ordning på båten där ute.

Enligt Cox har rep, vätskor, elektronik och hårdvaror redan tagits av båten.

Den nio personer starka besättningen övergav båten tidigt i söndags morse efter en kollision i 19 knop kl. 15.10 GMT dagen innan och fick vada i knädjupt vatten till en torr position på revet. De plockades upp därifrån när dagsljuset kom av kustbevakningen och transporterades därefter till närbelägna Íle du Sud.

Ögruppen har väldigt lite kommunikationer med omvärlden. Besättningen väntar på transport till Mauritius. Det beräknas hända så snart som möjligt, troligen under dygnet 2 december.

National Coast Guard från Maritime Rescue Co-operation Centre (MRCC) på Mauritius tog bilden här intill som en del av eftersöket vid en olycka liknande den som drabbade Team Vestas. Besättningen har fått matpaket från ett kustbevakningsplan. Det är bekräftat att ingen skadades vid kollisionen.

Till helgen gör 14 båtar upp i säsongsfinalen av ClassOne World Powerboat Championship. Finalen körs i Grand Prix of the U.A.E i Abu Dhabi, 3–5 december.

Den gångna säsongen har varit den första i ClassOne World Powerboat Championships ”nya look”. Tillsammans kommer både C1 katamaraner och V1 enskrovsbåtar att avgöra utgången och vem som blir världsmästare.

I C1 Team Victory håller Arif Al Zaffain och Nadir Bin Hendi ett 14 poängs försprång över en trio, som på papperet har en möjlighet att ta hem titeln. I V1 är dock utgången av finalen för osäker för att tippas på förhand. Team Chaudron toppar tabellen med 46 poäng, en ynka poäng före Aquasport. Det skiljer inte mer än 15 poäng mellan ettan och femte bästa team.

Al Zaffain och Bin Hendi försöker förstås ta hem segern och därmed säkra sin fjärde VM-titel tillsammans och den 14:e för Victory Team. Duon från Dubai startar som solklara favoriter efter att ha dominerat kvalificeringarna, en vinst i race 1 förutom deras segrar på Ibiza och i Terracina.

15 poäng skiljer Victorys tre potentiella utmanare med Ugur Isik och norrmannen Christian Zaborowski i Relekta-Zabo-Isiklar som leder utmaningen. I utmanargruppen finns även Mikhail Kitashev och Guido Cappellini i New Star-Poliform och Luca Fendi och Giovanni Carpitella i LFF10. De senaste dubbla vinnare i race 2 i Terraccina.

Den officiella kvalificeringen startar på torsdag kl. 10.30 lokal tid. Därefter följer race 1 kl. 15.30, ett andra kvalificeringsheat och race 2 på fredag.

Info: www.class-1.com

– Regeringens utredning ”Med miljömålen i fokus” är ett mycket positivt steg i arbetet med att nå miljömålen. Miljömålsberedningens förslag om helhetssyn och ekosystembaserad förvaltning är en viktig grund. Ambitionsnivån skulle på vissa områden kunna höjas ytterligare, framförallt när det gäller arbetet mot övergödning, säger Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har i dagarna lämnat sitt yttrande till miljömålsberedningens delbetänkande – Med miljömålet i fokus – hållbar användning av mark och vatten, SOU 2014:50. I betänkandet presenterar miljömålsberedningen bland annat ett förslag till en strategi för långsiktigt hållbar markanvändning och till en sammanhållen och hållbar vattenpolitik. En av de viktigaste delarna i betänkandet gäller ambitionen att stärka helhetssynen och med särskild inriktning på samhällets behov av anpassning till ett förändrat klimat och främjande av grön infrastruktur.

– Vi anser att fiskförvaltningen i åtgärdsförslagen bör integreras bättre med havs- och vattenförvaltningen, havsplaneringen samt åtgärdsprogram för artskydd. Det är också angeläget att se över organisationen av arbetet med vattendirektivet. Detta kan lämpligen göras inom miljömyndighetsutredningens uppdrag, säger Björn Risinger.

Positivt är också att miljömålsberedningen föreslår att åtgärdsarbetet ska få ökade resurser och en mer långsiktig finansering. Dessutom ska åtgärdsarbetet följas upp på ett mer kostnadseffektivt sätt.

Havs- och vattenmyndigheten instämmer i utredningens bedömning av risken för att Sverige inte hinner nå EU-direktivens målsättningar, trots de förslag som presenteras av utredningen.

HaV:s yttrande över SOU 2014:50

Källa: HaV.

Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.

En ceremoni hölls fredag kväll på det prestigefulla, nationella sjöfartsmuseet Musée National de la Marine i Paris med anledning av att Stena skänker en fartygsmodell av P-MAX tankfartyget Stena Paris. I början av 2000-talet utvecklades fartygskonceptet P-MAX av Stena i samarbete med det franska energibolaget Total. Ambitionen var att bygga ett så säkert fartyg som möjligt och initiativet togs med målsättningen att förhindra oljekatastrofer.

Vid ceremonin på Musée National de la Marine deltog ledningen från Stena-Sfären, Total Shipping Division, BRS (Barry Rogliano Salles), Musée National de la Marine och svenska ambassadören i Paris, samt andra representanter från såväl franskt som svenskt näringsliv.

Produkttankern Stena Paris ägs liksom nio systerfartyg av det i Stockholm börsnoterade rederiet Concordia Maritime, där Stena är majoritetsägare. Fartyget är byggt år 2005 på Brodosplit varvet i Kroatien och är ett av världens säkraste och mest ekonomiska tankfartyg vad gäller transportkapacitet. Den ursprungliga affären mellan Stena-Sfären och Total initierades av skeppsmäklare BRS.

– Låt oss se Stena Paris som en viktig och god symbol för svenskt och franskt samarbete och för säker sjöfart världen över. För mig personligen är det här en högtidlig stund och vi är tacksamma över möjligheten att lyfta den marina säkerheten som alltid varit en av våra allra största drivkrafter, kommenterar Dan Sten Olsson, CEO, Stena AB.

Den skänkta modellen, som är en exakt kopia av originalfartyget Stena Paris, ingår nu som en del av Musée National de la Marines stora fartygssamling inom modern sjöfart.

Fakta om P-MAX
De tio systerfartygen är Stena Paris, Stena Premium, Stena Polaris, Stena Performance, Stena Provence, Stena Progress, Stenar Perros, Stena President, Stena Primorsk och Stena Penguin. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet, samt två separata framdrivningssystem. Även manöverbarheten och den integrerade brygglayouten är av stor betydelse för att underlätta säker navigering i trånga farleder. Ett avsevärt bredare skrov innebär en stor lastflexibilitet och att lastförmågan ökar med 30 procent.

Tekniska data för P-MAX-fartygen:
Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående (design) 11,3 m, dödvikt 65 200 dwt.

Bildtext:
Fr. v. Luc Gillet, vice President, Total Shipping Division, Dan Sten Olsson, CEO Stena AB, konteramiral Loïc Finaz, Musée National de la Marine och Veronika Wand-Danielsson, Sveriges ambassadör i Frankrike

Det blev en silvermedalj för Lisa Ericson och Hanna Klinga i 49erFX klassen när världscupfinalen för seglingens OS-klasser avslutades i Abu Dhabi.

Efter en mycket övertygande segling i fantastiska förhållanden avslutade Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS, medaljracet idag och tog hem silvermedaljen.

– Det känns fantastiskt kul att ta hem den här silvermedaljen. Något vi kämpat hårt för. Vi gick in i medaljfinalen med en liten chans att ta guldet. Men inledningen blev inte perfekt så vi fokuserade på att försvara vårt silver, vilket vi lyckades med, säger Lisa Ericson.

Den andra svenska besättningen i 49erFX, Julia Gross/Cecilia Johnsson, KSSS, blev 5:a på dagens medaljfinal och slutade på en 6:e plats totalt.

I Laserklassen blev Jesper Stålheim, KSSS, åtta efter en femteplats i dagens medaljrace.

Årets VM-silvermedaljör Josefin Olsson, KSSS, slutade på en tiondeplats i Laser Radial-klassen. Medaljchanserna var borta redan innan finalen efter att ha fått två gulflaggor, det vill säga otillåten framdrivning av båten (pumpning, gungning) av domarna.

Stefan Rahm, Svenska Seglarförbundets Sportchef är på plats på världscupfinalen i Abu Dhabi och kommenterar de svenska insatserna efter Lisa Ericsons/Hanna Klingas silver:
– Det är kul att Lisa Ericson och Hanna Klinga visar att de verkligen kan vara med och slåss när det gäller, speciellt i det hårda motstånd som en världscupfinal innebär. Och fyra besättningar i medaljfinal är ett helt godkänt svenskt resultat, säger Stefan Rahm.

Från Sverige har åtta besättningar ur SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, deltagit i sex av klasserna. Världscupfinalen, som pågått mellan 27-30 november, har förutom finalen i Abu Dhabi, haft fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao.

Samtliga svenska placeringar på världscupfinalen i Abu Dhabi:

470 (herr)
15 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
13 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
15 Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS,

49erFX (dam)
2 Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
6 Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS

Finnjolle (herr)
14 Björn Allansson, GKSS

Laser (herr)
8 Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam)
(10 innan dagens medaljfinal) Josefin Olsson, KSSS

Info: http://www.svensksegling.se/Elitsegling/SWESailingTeam1/SWESailingTeam/

Team Vestas Wind, försöker nu dokumentera och minimera skadorna på deras grundsatta båt. Besättningen är i säkerhet på ön Íle du Sud.

Senaste positionsrapport: 0800 (CET)

 

Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing 

Hastighet: 3–6 knop
Avstånd mellan täten och sista båten: 144 Nm
Vind: 0–3 m/sek

– Vi är bokstavligt talat skeppsbrutna och det är en unik upplevelse, säger Team Vesas Winds skeppare Chris Nicholson.

– Det kändes verkligen i magen när vi fick reda på att Vestas seglat in i ett rev. Det är väldigt tråkigt och jag hoppas de är ok trots omständigheterna, säger Martin Strömberg ombord på Dongfeng Race Team om olyckan.

Samtidigt fortsätter de övriga sex båtarna delsträckan till Abu Dhabi och fältet har nu kommit halvvägs genom etappen. Båtarna har seglat norrut sedan i torsdags då MAPFRE ledde en tätklunga med Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team förbi Mauritius. Under fredag till lördag tog de sig genom ett lågtrycksområde som blev mildare än den storm som det först varnades för. Dongfeng registrerade den kraftigaste vindstyrkan – 15 m/sek.

Ledarbåtarna fick ett försprång till de övriga tre båtarna som fastande i vindluckor på väg norrut. När Team Vestas Wind gick på grund på lördagseftermiddagen avbröt Team Alvimedica tillfälligt etappen för att assistera dem. De återupptog seglingen mot Abu Dhabi under söndagsmorgonen och ligger enligt de senaste rapporterna femma.

Spanska MAPFRE hade ledningen fram tills de valde att sticka iväg på en egen väg österut i lördags natt. Sedan dess har Abu Dhabi Ocean Racing varit i täten med Team Brunel och Dongfeng Race Team är inom 8 Nm bakom dem.

– Det börjar bli varmt, säger Martin Strömberg. Man blir lika blöt och svettig oavsett om man har sjöstället på eller av.

Lagen har nu kommit in i ett område med lätta och oberäkneliga vindar. Alla har saktat ner betydligt och medan tättrion håller ihop har båtarna bakom spridit ut sig. MAPFRE hoppas på fördelar österut, svenskbåten Team SCA följer samma väg som båtarna framför och Team Alvimedica är längst västerut.

Det är svårt att förutspå fortsättningen och fältet har minst tio timmar kvar innan de får mer pålitliga passadvindar från sydöst.

Etapp 2 från Kapstaden till Abu Dhabi startade den 19 november och målgången är beräknad till 12-14 december. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper runt jorden och avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

AMT utökar sitt båtsortiment till 2015 och presenterar en ny bowrider: AMT 230BR. AMT 230BR är framtagen för dig som vill ha en sällskapsbåt eller fritidsbåt anpassad för ett enkelt och smidigt båtliv. Den rymliga durken gör ombordstigningen lätt och säker och tillhandahåller även mycket packningsutrymme. Alla båtens detaljer har designats och utvecklats för ett smidigt och framförallt enkelt användande.

Båtens förvaringsutrymmen är oöverträffbara gällande storlek och det finns bland annat stuvutrymme för större utrustning såsom vattenskidor och fiskeredskap i det U-formade baksätet likväl som i förvaringslådorna.

Alla förvaringsutrymmen har utrustats med Abloy lås som tillåter dig att säkert lämna kvar dina värdesäker i båten.

AMT 230BR:s specifikationer är utmärkta: Med en 250 hk motor har den en toppfart på ca 50 knop och förbrukar mindre än en liter bränsle per nautisk mil i marschfart. Den låga förbrukningen och stora bränsletanken ger båten en lång operativ räckvidd på upp till 200 nautiska mil. Det tysta och robusta skrovet klarar motorer upp till 300 hk.

AMT 230BR har allt det som kännetecknar en AMT: omfattande standardutrustning och förstklassiga komponenter. Standardutrustning omfattar bland annat trimplan, bogpropeller, färgat skrov, ankare och ankarlina, fendrar och mycket mer. Dessutom är båten utrustad med en ”alltid i hamnfunktion” som förbättrar säkerheten ombord avsevärt om båtägaren mot förmodan hamnar i en nödsituation. Tack vare ”Alltid i hamn-funktionen” hålls båten alltid flytande även om skrovet blir fyllt med vatten.

AMT 230BR har en omfattande tillbehörslista som bland annat inkluderar: radio/CD, kylbox, tryckvatten, ankarwinch, värmare och mycket mer. Förutom standardfärgen (grå) finns även möjligheten att foliera skrovsidan röd.

AMT 230BR lanseras och visas för första gången i Sverige under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27/2–8/3.

Info: http://www.suzukimarin.se/btar/amt/1075955-amt-startsida

Svenska Rupert Marines tuffa RIB:ar klarar samma uppgifter som många större båtar. De är byggda i hypalon och tufft utrustade.

En nyhet är Rupert R6, som kompletterar samma serie RIB-båtar som Rupert R5 ingår i. Både Rupert R5 och R6 har samma ergonomiska körposition som företagets större båtar.

De är försedda med djupa V-formade skrov för att gå mjukt och stabilt även i grövre sjö. De har även större bränsletankar än normalt för att få bättre räckvidd. Även hydraulisk styrning och självlänsande däck som standard.

Tekniska fakta Ruper R6
Längd: 6,10 m
Bredd: 2,55 m
Vikt: 900 kg
Bränsle: 120 liter
Motor: 115–150 hk
CE-klass: B Offshore
Tuber: Hypalon/Neopren, ORCA med fem kammare
Info: www.rupert-r.com/r6-main

Tävlingsledningen för Volvo Ocean Race har nu fått bekräftelse på att Team Vestas Wind har räddats från sina livflottar och kommer stanna på ön Íl du Sud där det finns hus och faciliteter. Samtliga nio personer i besättningen är i säkerhet och ingen har skadats.

Team Vestas Wind, som redan avbrutit etappen, kommer nu tillsammans med tävlingsorganisationen att planera hur besättningen ska transporteras från ön och hur man ska ta hand om den deras grundsatta båt.

– Jag är extremt lättad över att alla nio i besättningen nu är i säkerhet och att ingen kommit till skada, Det har varit vår högsta prioritet sedan vi först hörde om grundstötningen, säger Knut Frostad som är VD för Volvo Ocean Race.

– Samtidigt är jag väldigt ledsen för att detta har inträffat för Team Vestas Wind och för Chris Nicholson och hans lag. Det är förkrossande för laget, tävlingen och för alla inblandade. Jag känner verkligen för Chris och laget nu och vi kommer fortsätta ge dem stöd i fortsättningen.

Igår lördag klockan 16.10 (svensk tid) meddelade det danska laget Team Vestas Wind tävlingsledningen att de gått på grund och att deras båt satt fast på ett rev vid Cargados Carajos Shoals, Mauritius i Indiska Oceanen.

De rapporterade att deras båda roder gått sönder och att båten tagit in vatten i fören. I övrigt ska båten och riggen vara intakt.

Besättningen leds av den australiensiska skepparen Chris Nicholson och med i laget finns de två danska seglarna Peter Wibroe och Nicolai Sehested.

När olyckan inträffade dirigerades Team Alvimedica (USA/Turkiet) till den plats där Team Alvimedica befann sig för att erbjuda dem assistans över natten. Team Alvimedica och deras skeppare Charlie Enright har nu återupptagit sitt deltagande i etappen och har fortsatt segla mot Abu Dhabi.

Just nu pågår den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Kapstaden till Abu Dhabi. Närmast framför Team Alvimedica ligger Svenskbåten Team SCA på femte plats. I täten pågår en väldigt tät strid mellan fyra båtar och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team ligger fyra.

Info: www.volvooceanrace.com

Info om båtarnas positioner: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html

Det danska laget Team Vestas Wind räddades tidigt under söndagsmorgonen efter att deras båt gick på grund igår och de tvingats lämna båten. Samtliga nio personer i besättningen är i säkerhet på ön Íl du Sud och ingen har skadats.

Igår lördag klockan 16.10 (CET) meddelade det danska laget Team Vestas Wind tävlingsledningen att de gått på grund och att deras båt satt fast på ett rev vid Cargados Carajos Shoals, Mauritius i Indiska Oceanen.

Besättningen stannade ombord på den grundsatta båten i flera timmar. De rapporterade att deras båda roder gått sönder och att båten tagit in vatten i fören. I övrigt var båten och riggen intakt.

Runt midnatt lämnade de båten och vadade med vatten upp till knäna till en torr del av revet. Därifrån blev de senare räddade runt 0330 (CET) av en ribbåt som tillhörde den lokala kustbevakningen. De transporterades till den lilla ön Íle du Sud, som är en del av Cargados Carajos Shoals och ligger cirka 430 kilometer nordöst om Mauritius.

Team Vestas Wind, som redan avbrutit etappen, kommer nu tillsammans med tävlingsorganisationen att planera hur besättningen ska transporteras från ön och hur man ska ta hand om den deras grundsatta båt. 



– Jag är extremt lättad över att alla nio i besättningen nu är i säkerhet och att ingen kommit till skada, Det har varit vår högsta prioritet sedan vi först hörde om grundstötningen, säger Knut Frostad som är VD för Volvo Ocean Race. 


– Samtidigt är jag väldigt ledsen för att detta har inträffat för Team Vestas Wind och för Chris Nicholson och hans lag. Det är förkrossande för laget, tävlingen och för alla inblandade. Jag känner verkligen för Chris och laget nu och vi kommer fortsätta ge dem stöd i fortsättningen.

Besättningen leds av den australiensiska skepparen Chris Nicholson och med i laget finns de två danska seglarna Peter Wibroe och Nicolai Sehested.

När olyckan inträffade dirigerades Team Alvimedica (USA/Turkiet) till den plats där Team Vestas Wind befann sig för att erbjuda dem assistans över natten. När det blev klart att de var i trygghet kunde Team Alvimedica och deras skeppare Charlie Enright återuppta sitt deltagande i etappen. De har nu fortsatt segla mot Abu Dhabi.

Just nu pågår den andra etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Kapstaden till Abu Dhabi. Närmast framför Team Alvimedica ligger Svenskbåten Team SCA på femte plats. I täten pågår en väldigt tät strid mellan fyra båtar och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team ligger fyra.