nyhetstest

Medan vi svenskar väntar på riktig vinter firar båttillverkare på sydligare breddgrader att de är mitt uppe i en härlig båtsäsong. För australiska Riviera blir 2015 ett år att minnas, inte minst för att de presenterar en helt ny modell: den majestätiska Riviera 77 Enclosed Flybridge.

Båten får sin världspremiär vid Dubai International Boast Show, 3–7 mars 2015. 77 Enclosed Flybridge sjösattes vid varvet i Coomera på Australiens Guldkust innan jul vid en speciell ceremoni. På plats fanns bland andra representanter för de Mellanösternbaserade kunderna till det allra första exemplaret.

Likheten med vissa amerikanska varvs sportfiskebåtar i den här klassen är ganska stor. De har alla samma uppbyggnad med robusta skrov, hög flybridge och en hög nivå av lyx. Trots att det i grunden är en ”sportfiskebåt”…

Riviera 77 Enclosed Flybridge är bara en i raden av nya modeller från den australiska motorbåtsbyggaren. Företagets serie av så kallade SUV-modeller har under 2014 utökats med nyheten 515 SUV förutom 445 och 565 som fanns tidigare.

– Den växande SUV-serien har visats sig mycket populär sedan vi lanserade vår 5 000:e båt, en Riviera 445, för 18 månader sedan, säger Rivieras ägare och ordförande, Rodney Longhurst.

– Vi har redan sålt 56 yachter från vår Riviera SUV-serie och vi märker ett stort intresse från hela världen.

Båtserien har också fått internationellt erkännande. En Riviera 565 imponerade särskilt på juryn i Active Interest Media (AIM) Marine Group Editor’s Choice Awards vid Fort Lauderdale International Boat Show i oktober. Juryn utsåg 565 till ”Best of the best” i sin klass med Best Motoryachts på 50–59 fot.

Under 2014 hade även nya Riviera 6000 Sport Yacht premiär, vid Sydney International Boat Show i augusti. Den modellen har sålts i åtta exemplar hittills.

Info: http://www.riviera.com.au/

Team Vestas Winds strandsatta Volvo Ocean 65 har äntligen bärgats från den avlägsna ön i Indiska Oceanen. I måndags hämtades hon för en ny resa, denna gång via Mauritius och Malaysia tillbaka till Europa.

Efter tre dagars planering kunde Volvo Ocean Race-båten tas loss från revet vid St Brandon och förflyttades till en närbelägen lagun i lördags kväll. Den hade då legat där sedan 29 november 29.

Därefter lyftes båten ombord på ett väntande fartyg från danska Maersk Line för vidare transport. Hela operationen övervakades av Team Vestas Winds shore manager, Neil Cox, och båtens skeppare, Chris Nicholson (AUS).

Nicholson hade tre veckor tidigare lyckats sätta sin besättning i säkerhet efter att Team Vestas Wind i 19 knops fart gått på grund 430 km från Mauritius mitt i Leg 2 av Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race COO, Tom Touber, var mycket nöjd med hela räddningsoperationen. Både för att båten kunde bärgas och för att miljön därmed besparas att ha ett vrak i kolfiber liggandes.

Team Vestas Wind CEO och Vestas Chief Marketing Officer, Morten Albæk, var också nöjda med operationen. De har lovat att återkomma med ett uttalande om teamets fortsatta öden i Volvo Ocean Race.

Starten för nästa etapp i Volvo Ocean Race 2014-15 går 3 januari från Abu Dhabi.

Här är en helt ny film där Richard Brisius berättar initierat om Team SCA-projektet i Volvo Ocean Race. Filmen är inspelad under stoppet i Abu Dhabi, där båtarna ligger just nu.

Richard Brisius pratar bland annat om Team SCA-projektet, varför det börsnoterade svenska företaget SCA genomför sin satsning, varför besättningen består av kvinnor – och varför det inte finns någon svenska med ombord.

Dessutom berättar Richard Brisius om Mange Olssons minnesfond

Den nu antagna budgeten innebär avsevärt mindre medel till miljösatsningar 2015. Sammanlagt en och en halv miljard verkar av allt att döma försvinna från planerade miljösatsningar enligt källor på Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Vattenmiljön blir en av de stora förlorarna. 145 Mkr mindre anslås jämfört med regeringens budgetförslag.

För Havs- och vattenmyndighetens del innebär Alliansen budget att det 2015 blir 75 Mkr mindre till åtgärder för havs- och vattenmiljö, 20 Mkr mindre i ramanslag och omkring 50 Mkr mindre till miljöövervakning. HaV skulle även fått del av höjda anslag för ett ökat skydd av marina områden. Åtta planerade nya tjänster på myndigheten läggs nu på is enligt källor på HaV.

– Det blir avsevärt mindre resurser till vattenmiljön 2015 i jämförelse med tidigare budgetförslag. Sportfiskarna har länge krävt konkreta åtgärder för friskare vatten och fiskbestånd så det här ett riktigt bottennapp, säger Anders Karlsson, Sportfiskarnas generalsekreterare.

De miljösatsningar som aviserades i regeringens budget blev överlag kraftigt reducerade när Alliansens budget röstades igenom i riksdagen. Det blir nu drygt en och en halv miljard mindre till miljön. Mest dras det in på anslagen för skydd av värdefull natur. Det blir också mindre medel till välbehövlig miljöövervakning och till konkret vattenvård ute i länen.

– Menar vi allvar med att försöka nå något av de vattenrelaterade miljömålen till 2020 måste det till avsevärda satsningar, avslutar Anders Karlsson.

True Heading har tagit fram en ny produkt, AIS CARBON AtoN Express, för att temporärt kunna markera ut bojar och fyrar med AIS.

True Heading har tagit fram AIS CARBON AtoN Express för att i olika situationer ge möjlighet att snabbt kunna märka ut en viktig farledsutmärkning likt t.ex. en boj eller fyr.

Möjligheten att snabbt kunna märka ut ett maritimt objekt leder till ökad sjösäkerhet och bättre operationell överlägsenhet. AIS CARBON AtoN Express påkallar uppmärksamhet för sjöfarande vid navigering och kan märka ut tex ett tillfälligt objekt som ett vrak, sjöräddningsoperation eller ett oljesaneringsområde. AIS CARBON AtoN Express kan med fördel också användas för att mörka ut tillfälliga sjömärken som en boj vid kappsegling eller ett fiskeredskap av större värde. Det kan också finnas ett stort värde i att veta var ett fiskeredskap finns ur ett miljöhänseende då ett stort antal nät årligen försvinner och orsakar stor skada och lidande för tex sälar och liknande djur.

– Det är alltid spännande att få vara först med att sätta nya produkter på marknaden som ger en ny dimension i flera maritima operationer och samtidigt kunna bidraga till sjösäkerheten, säger Jens Johansson vd för True Heading AB.

AIS CARBON AtoN är redan godkänd för försäljning inom EU och i USA och Kanada. Den kan vara aktiv upp till sju dygn, innan laddning, beroende på rapporteringsintervall men även förses med en extern strömförsörjningsenhet och därmed vara aktiv betydligt längre. Priset på en komplett AIS CARBON AtoN Express kommer att ligga på 30 000 kr per enhet.

Info: www.trueheading.se

I vinter kommer Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton att vara extraresurs för isbrytning. Det är resultatet av en överenskommelse mellan Sjöfartsverket och Kustbevakningen.

– Det är en hjälpisbrytarresurs som primärt är avsedd för att klara ut våra eventuella behov i egentliga Östersjön, Öresund och på västkusten, beroende var behoven uppstår, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket.

Tanken är att Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 002 Triton, till vardags stationerad i Slite på Gotland, ska fungera som back up till Sjöfartsverkets ordinarie isbrytarflotta från och med 15 januari till 15 april varje år.

En överenskommelse om att genomföra provverksamhet, som undertecknats av myndigheternas generaldirektörer, är en del av regeringsuppdraget till Försvarsmakten, Kustbevakningen och Sjöfartsverket att effektivare utnyttja statens maritima resurser. Samarbetet inleds på försök, med syftet att ta reda på vilka förutsättningar som finns för myndigheterna att samverka långsiktigt i bland annat frågor rörande isbrytning. Under försöket kommer Kustbevakningen att skaffa sig nödvändig kompetens för att klara uppgiften och i samarbete med Sjöfartsverket kommer man att utreda vilka tekniska förbättringar som kan behöva göras för att fartyget säkrare och bättre ska kunna utföra uppgiften. Försöket ska därefter utvärderas.

– Det är ett utmärkt sätt att meranvända statens resurser där vi inte behöver sätta in våra ordinarie stora isbrytare för att klara uppgiften, säger Tomas Årnell.

Samarbetet ska i korta drag bland annat innebära följande:
• Sjöfartsverket har under issäsongen rätt att använda Kustbevakningens fartyg för isbrytning inom ett visst område. Provverksamheten inleds den 5 februari 2015.
• Kustbevakningen har skyldighet att påbörja isbrytningen inom det av Sjöfartsverket begärda området senast inom tio dygn efter Sjöfartsverkets begäran.
• Kustbevakningens personal som planeras för beredskap för isbrytning, ska innan första uppdraget utbildas för isbrytning i Sjöfartsverkets regi. Detta innebär bland annat att bryggpersonal erbjuds att delta i isbrytarutbildningskurser som arrangeras för nya styrmän och att Sjöfartsverket kommer att sätta ombord två erfarna isstyrmän som rådgivare under verksamheten.
• Kustbevakningen har endast skyldighet att verkställa isbrytning i vatten i Östersjön söder om Bottenhavet, i Öresund och vid västkusten men kan efter överenskommelse även utföra verksamhet i andra lämpliga områden utifrån aktuell issituation.
• Sjöfartsverket ska ersätta Kustbevakningen för kostnader för isbrytning.
• I vissa fall kan Kustbevakningen säga nej till en begäran från Sjöfartsverket, till exempel vid räddningstjänst.

Kommentarer

Anisse2 22:26:07 2015-03-13

Har läst på det som finns på nätet. Har såkert missat det mesta som är av vikt men är, (som delfinasiär/skattebelalare) överraskad av att man i modern tid vill verifierar funktioner av i upphandling finansierat material postumt.
Är de i rumänienbyggda KVB 00X -fartyfgen specade för isgång , viken klassning mm?
Hur kommer verket att följa upp eventuella provseglingar med de nyanskaffad fartygen generellt och även som lämplighet som isgående fartyg?

I helgen sänds två intressanta inslag i svensk TV – två smällkarameller för svenska seglare. Martin Strömberg kommer att prata om Volvo Ocean Race i Nyhetsmorgon på lördag 27/12 och i Sportspegeln på söndag 28/12.

Martin Strömberg seglar med kinesiska Team Dongfeng, som hittills har gjort mycket bra ifrån sig i Volvo Ocean Race. För tillfället ligger båtarna stilla i Abu Dhabi i väntan på nästa etapp.

Här är tiderna för Martins medverkan i svensk TV:
Nyhetsmorgon TV4 – lördag 27/12 klockan 08:45
Sportspegeln SVT 1 – söndag 28/12 klockan 19:00

Info: www.volvooceanrace.com

Nu har du chansen att följa med tidningen Båtliv till Nordens största båtmässa i Helsingfors. Där finns så gott som alla finska båtmärken representerade plus flera spännande nyheter som till exempel Grandezza 40 Fly och Flipper 880 ST. På köpet får du en skön resa över Östersjön.

Reseledare är Båtlivs Bengt Anderhagen, som bland annat berättar om en nyligen genomförd kryssning runt Kap Horn.

Pris 1 405 kr/person
I prisexemplet ingår:

Kryssning Stockholm–Helsingfors
Del i insideshytt (prisex när två vuxna delar hytt)
Två Bufféfrukostar
Två Buffémiddagar inkl. vin, öl, läsk och kaffe
Entrébiljett till båtmässan i Helsingfors 9/2
Föreläsning med frågestund inkl. kaffe och frukt
Bussresa från båten till Mässan
Gäller avresa 8/2 2015. Sista bokningsdatum är 9/1 2015. Erbjudandet kan ej kombineras med andra rabatter eller med hotellövernattning, erbjudandet gäller ej konferensgrupper.

Tid till havs
Du reser från Stockholm med Mariella på eftermiddagen och ombord hinner du fynda taxfree, äta gott och gå på föredrag. Med på båtresan finns Båtlivs egen sjösäkerhetsexpert, Bengt Anderhagen, som berättar om det senaste inom säkerhet och trivsel ombord.

Avgångstid
Avresa den 8/2 kl. 16.30. Nästa dag i Helsingfors. Åter i Stockholm 10/2 kl. 10.00.

Bokning
Maila team8@vikingline.com och uppge koden “BÅTLIV”. Det går även att ringa tel. 08-452 40 20, vardagar kl. 09.00–17.00.

Avbeställningsskydd
För dig som vill vara säker på att enkelt och billigt vid behov kunna avboka resan fram till 24 timmar innan avresa erbjuder vi vårt förmånliga avbeställningsskydd för 50 kr-. Då får du hela resans pris återbetalt, även utan läkarintyg.

Avgiften gäller per bokning (ej per person) och gäller även för hotellresor, dock ej för stugbokningar eller gruppresor.

Utan avbeställningsskydd dras 10% av resans pris i expeditionsavgift om du inte har läkarintyg, minimiavgift 100 kr.

Båtlivets finaste stipendium delas ut på Allt för sjön i mars 2015. Det är dags att fundera på vem som ska få Tummen Upp 2015.

Per Sahlin i Heleneborgs Båtklubb fick Tummen Upp 2014. På fritiden är han en hårt engagerad ungdomsledare i klubben.

Nu söker vi nästa vinnare av Tummen Upp. Båtlivs läsare väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben där stipendiaten belönas med 15 000 kr. Stipendiet delas ut i samarbete med International Färg AB.

Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din kandidat och helst även bilder på personen. Ju noggrannare nominering, desto större chans.

Vi söker en man eller kvinna som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. En riktigt bra kompis i båtklubben.

Tummen Upp görs i samarbete med International Färg AB. Vi behöver anmälningarna senast 9 januari 2015. Skicka dem till:

TummenUpp@batliv.se
eller till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.

Ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB

Bildtext:
Per Sahlin fick Tummen Upp 2014. Foto: Roland Brinkberg.

Ludvika Motorbåtsklubb blev Årets Båtklubb 2014. Nu är det dags att utse en ny och lika populär båtklubb.

Det var en värdig vinnare som mottog priset för Årets Båtklubb på Båtmässan i Göteborg i februari i år. Priset delades ut till vinnaren – Ludvika Motorbåtsklubb – på Båtmässan i Göteborg av Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

Priset är en sjömanskista i högsta kvalitet laddad med båtprylar till ett värde av cirka 125 000 kr.

Nu är det dags att utse ”Årets Båtklubb 2014”. Tillsammans med Båtlivs läsare vill vi hitta en båtklubb som uppfyller tävlingens förutsättningar. De är ni läsare som bäst vet vad som händer i klubbarna.

Den klubb som utses bör uppfylla detta:
”Utmärkelsen skall ges till en klubb, ansluten till något av Svenska Båtunionens båtförbund, som i sitt arbete har skapat goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhet och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Information om tävlingen finns på hemsidan www.AretsBatklubb.se

I juryn för Årets Båtklubb finns Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör, Bengt Gärde, SBU:s ordförande, Lars Afzelius, ordförande i Båtlivs redaktionskommitté, Lasse Bengtsson, senior editor Båtliv, Peter Karlsson, Svenska Båtunionen, och Bo Wernlundh, sponsoransvarig Båtliv.

Omröstningen är öppen till och med 9 januari 2015.

Bildtext:
Ludvika Motorbåtsklubb tar emot utmärkelsen Årets Båtklubb 2013 på Båtmässan i Göteborg.

Energimyndigheten får i uppdrag att ta fram förslag om hur stöd till havsbaserad vindkraft ska utformas för att skapa förutsättningar för en utbyggnad av vindkraft till havs.

– Fortsatta satsningar på vindkraft är en viktig del för att nå våra mål om förnybar elproduktion. Vi ser också att det finns flera fördelar med just havsbaserad vindkraft som ger en jämnare elproduktion och har en större acceptans hos lokalbefolkningen vid kustområden, säger energiminister Ibrahim Baylan.

Havsbaserad vindkraft skulle också kunna bidra till att stärka elbalansen i södra Sverige, där det finns ett underskott på produktion i förhållande till elbehovet.

Eftersom kostnaden för havsbaserad vindkraft är högre än för landbaserad vindkraft byggs den havsbaserade vindkraften inte ut inom ramen för de mål som är satta för elcertifikatsystemet. Regeringen anser dock att det finnas förutsättningar till framtida reduktion av kostnaderna. I uppdraget till Energimyndigheten ingår därför att analysera olika former av stöd såsom exempelvis upphandling, investeringsstöd, och finansiering av elanslutningen.

Stödsystemet ska utformas så att det helt ligger utanför elcertifikatsystemet och är förenligt med EU:s statsstödsregler. De olika stödformernas för- och nackdelar ska analyseras samt konsekvenserna av stödet för de som berörs. Även samhällsekonomiskt motiverande faktorer ska utredas.

Uppdraget ska redovisas till Miljödepartementet senast 1 juni 2015.

Sveriges i särklass största doublehandsegling (över 100 deltagare) med Pitstop inför efter sju framgångsrika år flera större förändringar. Endast fyra personer har under alla dessa år kunnat fullfölja samtliga seglingar (alltifrån bleke, dimma eller hård vind har satt stopp för många), dock har många startat alla år.

Genom modellen med Pitstop får fler orter komma i fokus både massmedialt och publikt. Seapilot2star kan genom kravet på AIS följas online, webbkameror ombord som direktsänder, samt med webbutsändningar från samtliga orter följas hem ifrån ”soffan”.

Deltagarna är allt från Familj till Volvo Ocean Race.

Nyhet 1: Varje klass startar gemensamt på varje ort. Långsammaste båtarna startar först.
Beräknad 1:a starttid är kl. 08.00 på varje ort.
Nyhet 2: 1:a start i Oxelösund sker på måndagen den 25 maj.
1:a start i Visby sker tisdagen den 26 maj.
1:a start i Oskarshamn sker onsdagen den 27 maj.
Nyhet 3: Banan görs något kortare (Landsort och Knolls Grund utgår). Ändras från 280 Nm till 260 Nm.
Nyhet 4: För att öka säkerheten vid undanvindssegling i hårt väder, kan seglingsnämnden vid skepparmötet meddela att det är tillåtet att välja om man vill segla med eller utan undanvindssegel under hela seglingen.
Man seglar då hela seglingen med det SRS-tal som gäller för det val man har gjort.
Nyhet 5: För att främja fler damer och ungdomar att delta ges en rabatt på startavgiften båtarbåtarbåtar som har en förstagångsdeltagare inom denna kategori.

Info: www.seapilot2star.se

Hon klarade det! Exakt åtta månader efter att projekt Lära Renata Chlumska Segla startade på Båtmässan i Göteborg 2014 så går hon i mål som rorsman på Navigare Race Week i Kroatien.

Av alla utmaningar längs vägen har just den stora finalen satt flest myror i huvudet på mig som hennes seglingscoach. Hur ska en total seglarnovis kunna styra en båt i en kappsegling med 15 andra båtar på startlinjen? Jag hade själv satt upp det slutmålet för Renata men… ändå.

För min egen del var det också en ny utmaning att inte åka på ett race utan att ha en rimlig chans att vinna. Hur gör man då? Min goa vän och tillika Kroatienexpert Anders Svedberg, som fick i uppdrag att plocka ihop ett par gubbar som skulle tävla ihop med Renata och mig, spände ögonen i mig en dag och sa:

”Anna-Karin, det här handlar inte om dig. Det här handlar om Renata. Skärp dig!”

Ridå. Det är bra med vänner. De säger ett sanningens ord precis när man önskar det som minst men behöver det som mest. Så då formulerade vi helt andra mål än att vinna. Det blev att Renata skulle känna sig trygg som rorsman och att vi skulle ha kul. Vårt team klarade målen med bravur. Nu låter jag ord och bild tala sitt eget språk – genom Sittbrunnen.se. Jag önskar dig en trevlig filmstund: https://sittbrunnenplay.solidtango.com/video/skepparen2

Som du kanske läst så har Renata precis genomfört expeditionen Seven Summit. Hon har som första svenska bestigit de sju högsta bergstopparna på världens sju kontinenter. Denna bedrift kallas för The Seven Summits och är det allra mest prestigefyllda du kan åstadkomma inom bergsklättring. Mount Everest hade hon redan bestigit men övriga 6 berg klättrade hon upp på parallellt med seglingsutmaningen. En fantastisk bedrift!
Vill du träffa Renata? Välkommen till scenen Förverkliga dina drömmar på Båtmässan i Göteborg den 3 februari 2015.

Anna-Karin

Anna-Karin S. Öjerskog är världsmästare i segling och lär den professionella äventyraren Renata Clumska att segla, med målet att delta i ÅF Offshore Race och Navigare Race Week. Anna-Karin är en flitigt anlitad föreläsare, moderator och ledarskapscoach. Läs mer på www.a-head.se

Den 7 februari 2015 genomförs återigen ett Öppet Skandinaviskt Mästerskap i vintersim i Skellefteå. Föreningen Mörkrets och Kylans Glada Vänner, arrangerar den coola tävlingen som lockar vintersimmare och journalister från hela världen.

Detta är fjärde året som mästerskapet genomförs och tidigare har det enbart handlat om tävlingar på 25 meter och stafett, 4×25 meter.

– Men nu kommer Skellefteälvens VattenregleringsFöretag och Statkraft att minska flödet från Kvistforsens kraftstation under tävlingen. Detta medför att vi även kan simma motströms och tävla på sträckorna 50 meter och 450 meter, berättar Lars Westerlund, ordförande för Mörkrets och Kylans Glada Vänner.

Att arrangera en tävling i vintersim i en älv är inte lätt. Vid de tidigare tävlingarna har Mörkrets och Kylans Glada Vänner haft olika typer av utmaningar. Starka strömmar, – 36 graders kyla, svår isbrist…

– Men klimatet kan vi inte påverka så det gäller att simma lugnt och ta det kallt i alla situationer, säger Lars Westerlund.

Vilka utmaningar det blir i år vet man inte men en viktig förbättring är att det blir mindre strömt i vattnet. Flödet från Kvistforsens kraftstation kommer att minskas ner till 40 kubikmeter per sekund vilket är det lägsta flöde som kan köras genom stationen.
– Vi är mycket tacksamma för att Skellefteälvens VattenregleringsFöretag och Statkraft hjälper oss på det här sättet. Mörkrets och Kylans Glada Vänner har ansökt om att få arrangera VM i vintersim 2018 och för att få göra detta måste vi kunna köra alla VM-distanser, vilket nu blir möjligt.

Första kinesiska simmarna
De tidigare mästerskapen har varit framgångsrika både sportsligt och mediemässigt.
Förra året var det 120 tävlande och journalister från åtta nationer fanns på plats. I år hoppas föreningen på ännu fler deltagare.
– I fjol hade vi våra första tävlande från Afrika och i år kommer de första kineserna. Vintersimtävlingen har verkligen satt Skellefteå på världskartan.

Trots de kalla temperaturerna säger reglerna att deltagarna bara får ha på sig vanliga badkläder, tillsammans med badmössa och simglasögon. Badmössan är mycket viktig eftersom den största delen av kroppstemperaturen försvinner från huvudet.
– I år kommer vi också att ha en hatt-tävling där den häftigaste mössan vinner, berättar Lars Westerlund.

Det ska även genomföras andra aktiviteter, seminarier och tävlingar i samband med mästerskapet i vintersim. Flera nya coola sporter kommer att lanseras och reglerna för dem utvecklas för fullt.

Medarrangörer till Skandinaviska Mästerskapet i Vintersim är föreningen Skelleftesim. Skellefteå kommun och tidningen Norran.

Gruvföretaget Zinkgruvan Mining skänker 100 000 kronor till Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Vadstena/ Motala, som en julgåva. Pengarna ska gå till en ny dragbil som stationen använder till att dra svävare och ribbåt till rätt plats vid ett larm.

– Vi är otroligt tacksamma för den här julklappen. Gåvan kommer att hjälpa oss att komma fram både snabbare och säkrare vid en utryckning, och bidrar därmed till ett sjösäkrare Vättern, säger Erik Molander, stationsansvarig på RS Vastena-Motala.

På torsdag 18 december kommer Zinkgruvan Mining på besök till stationens svävargarage i Motala för att överlämna checken.

Princess Yachts drar på stora trumman än en gång och arrangerar en jättemonter på den stora båtmässan i Düsseldorf i januari 2015. Mässan hålls på Düsseldorf Exhibition Centre från 17 till och med 25 januari.

På plats i Düsseldorf är utställare från hela världen. Inte minst från de svenska varven, som varje år utgör en viktig del av boot Düsseldorf. Det gäller även utställare från Norge, Danmark och Finland.

Största båten i den engelska montern blir Princess 98 Motor Yacht, som även blir den största yachten på hela mässan. Tidigare år har flera italienska varv visat ännu större båtar i Düsseldorf, men efter de senaste årens ekonomiska nedgång väljer de andra sätt att marknadsföra sig.

98 Motor Yacht har visats på den här mässan tidigare, då med en inredning designad modehuset Fendi. Den här gången visas en yacht med inredning i Art Deco-stil framtagen av Princess Design Studio.

Båten är byggd för långfärd med plats för upp till tio gäster i lyxigt boende. Köparen kan välja mellan fyra eller fem större kabiner, en rejäl flybridge och uteutrymmen i klass med vilken megayacht eller kryssningsfartyg som helst.

På mässan visas även Princess 43 och 56 flybridge yachts samt V39, V52 och V72 V Class sports yachts. Princess monter finns i Hall 6, stand B21.

Info: www.princessyachts.com

Under veckan 50 firar Mercury Marine gjutningen av sin 2 500 000:e rostfria stålpropeller vid Fond du Lac, Wisconsin, USA. Samtidigt firar Mercury ´s tillverkningsanläggningen 40:e år som producent av världens bästa båtpropellrar. Fabriken invigdes 1974.

Mercurys propellrar är globalt erkända som bäst i klassen avseende hastighet, acceleration och bränsleekonomi. Den propeller som Mercury senast har utvecklat är den omåttligt framgångsrika och populära Enertia ECO-propellern, som ger 10 % förbättrad bränsleekonomi i marschhastighet, samtidigt som en exceptionell prestanda och hållbarhet har kunnat bibehållas.

”Detta är en anmärkningsvärd och viktig milstolpe i Mercurys historia”, sade John Pfeifer, VD för Mercury Marine. ”Vi är ledande inom propellerbranschen tack vare att vi har den bästa personalen, de bästa konstruktionerna och de bästa materialen. Vi är stolta över de produkter som levereras från Mercurys propellerfabrik”.

Mercurys propellrar är konstruerade av en grupp ingenjörer som tillsammans har över 160 års erfarenhet av propellerkonstruktion; erfarenhet som gör det möjligt för Mercury att konstruera propellrar som ligger åratal före konkurrenternas produkter.

Att använda den rätta och bäst utformade propellern för maximal effekt är en av de viktigaste faktorerna att beakta för en båtägare. Det är också en av de minst kostnadskrävande åtgärder båtägare behöver vidta. Varje typ av båt kräver en propeller av specifik typ och storlek för att kunna prestera optimalt. Mercury strävar efter att hjälpa alla båtägare att få ut maximalt av sin motor och sin båt. Tiden på vattnet är värdefull, och våra propellrar ger den bästa upplevelsen därute.

Mercurys propellrar i rostfritt stål är konstruerade för utombordsmotorer på mellan 9,9 och 350 hästkrafter, samt för alla drevmotorer.

Iker Martínez, skeppare på den spanska båten MAPFRE, kommer att stå över nästa etapp i Volvo Ocean Race för att tillfälligt koncentrera sig på sin satsning på OS i Rio de Janeiro 2016.

Spanjorens högra hand och seglingspartner Xabi Fernández (ESP) kommer att ta över rollen som skeppare under etappen från Abu Dhabi till Sanya.

Martínez och Fernández har tidigare vunnit guld och silver i OS och utsågs 2011 till årets seglare av Internationella Seglarförbundet ISAF. Att Martínez nu gör en paus efter två etapper i kappseglingen runt jorden planerades av laget innan de startade tävlingen i oktober.

– Jag måste fokusera på den olympiska kampanjen nu. När vi startade Volvo Ocean Race visste vi att jag samtidigt satsade på OS. Det är anledningen till att jag inte kommer att vara ombord under nästa etapp, förklarar Iker Martínez.

Martínez beger sig nu till Miami för att träna med sin lagkamrat Marina Lopez i Nacra 17, en katamaran och båtklass som ingår i OS-programmet.

Rafael Trujillo, som också är en olympisk medaljör, kommer nu att ta en plats ombord med resten av laget. Xabi Fernández är säker på att MAPFRE kan fortsätta sin utveckling efter besvikelsen i den första etappen där de kom sist och femteplatsen i den andra delsträckan till Abu Dhabi.

– Att vara skeppare innebär mer ansvar än jag vanligtvis har för man är i slutändan den som bestämmer, säger Fernández.

– Vi kommer inte att ge oss in i den här etappen som vi gjort tidigare för sanningen är att Iker alltid varit den som fattat beslut. Det kommer att ändras men jag tror att vi har ett lag som kan hjälpa mig i den nya rollen.

– Vi organiserade den här övergången tillsammans, tillägger Martínez. Vi använde den andra etappen till att få det att fungera på bästa möjliga sätt. Jag är säker på att Xabi kommer att göra det bra.

Den tredje etappen från Abu Dhabi till Sanya, Kina startar den 3 januari.

MAPFRE besättningslista för Etapp 3
Xabi Fernández (ESP), skeppare

Jean-Luc Nélias (FRA), navigatör

André Fonseca (BRA), vaktkapten

Robert Greenhalgh (UK), vaktkapten 

Rafael Trujillo (ESP), trimmer/rorsman

Anthony Marchand (FRA), trimmer/rorsman
Carlos Hernández (ESP), trimmer/fördäckare

Antonio “Ñeti” Cuervas-Mons (ESP), fördäckare 

Francisco Vignale (ARG), Onboard Reporter

Från och med 1 januari börjar så kallad landningsskyldighet att gälla inom svensk fiske. Under 2015 omfattar de nya reglerna fiske av sill, skarpsill, lax och torsk i Östersjön och fiske av makrill, sill, blåvitling, skarpsill och tobis i Västerhavet och all fisk som fångas ska tas i land. Fisk som är under en viss storlek får inte säljas som livsmedel.

– Landningsskyldigheten är en viktig del av den nya gemensamma fiskerireformen i EU och ska vara fullt genomförd 2019. Tanken är att den ska minimera utkast, oönskade fångster och påskynda utvecklingen av ett mer selektivt fiske, säger Ingemar Berglund, avdelningschef på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Enligt nuvarande regler ska. fisk som inte uppfyller minimimåtten kastas tillbaka i havet. Däremot ska fångst som lagligen får landas och som uppfyller kraven landas i hamn. Det är inte tillåtet att sortera bort fångst enbart av ekonomiska skäl.

När landningsskyldigheten nu införs innebär det att fångst som tidigare inte fick landas nu måste landas i hamn och då också avräknas från tillåten kvot. Så kallade oönskade bifångster måste också landas, till exempel fisk som är under minimimåttet eller inte efterfrågas på marknaden.

– All lagstiftning som rör landningsskyldigheten är inte klar ännu utan förhandlingar pågår fortfarande inom EU. Det gäller exempelvis hur viss fångst ska dokumenteras, rapporteras och förvaras ombord., säger Ingemar Berglund.

– Vi har tagit fram en vägledning till yrkesfisket som visar vilka fisken som omfattas, i vilka områden och hur tidsschemat för införandet ser ut. Den är inte komplett i dagsläget utan kommer att uppdateras kontinuerligt under året.

Landningsskyldigheten i Östersjön och för pelagiskt fiske i Västerhavet gäller från och med 1 januari 2015 även om inte alla detaljer i regleringen är på plats.

– Vägledningen ger förhoppningsvis svar på de viktigaste frågorna i detta första skede. Vi har också haft informationsmöten med företrädare för fiskeribranschen, inför förändringen, säger Ingemar Berglund..

Fisk som måste tas ombord och landas i hamn men inte kan användas som livsmedel omfattas av regelverket om animaliska biprodukter. Det innebär att.den fisken bland annat kan användas som råvara till foderindustrin, rötas eller komposteras, eller användas obearbetad som pälsdjursfoder.

Foto och källa: HaV.

Lekanders Bär & Boende är en del av det aktiva lantbruket Tyfta Östergård på Tjörn. Gården ligger vackert beläget uppe på ett berg ovanför odlingar av jordgubbar, hallon och svarta vinbär. Det charmiga boendet bjuder förutom lokala råvaror, också på en enastående gästvänlighet, högsta möjliga bedömning enligt organisationen Swedish Welcomes kriterier.

– Personalen på Lekanders tar sig alltid tid till att välkomna gäster, berätta om boendet och om gårdens historia. Dessutom bidrar man gärna med sina egna kunskaper om vad närområdet har att erbjuda. Även om Tysta Östergård är ett aktivt lantbruk tycks det alltid finnas tid till att stanna traktorn och tillbringa lite tid med gästerna.

Lekanders Bär & Boende drivs av Mats Lekander, nionde generationen på gården, tillsammans med hustrun Gerda. Båda är mycket glada över förstaplatsen:

– Det är väldigt roligt att få ett sådant erkännande. Jag älskar ju att umgås med gästerna så det är ju väldigt roligt att det verkar uppskattas, säger Gerda Lekander.

Det personliga tilltalet som det lilla familjeföretaget möjliggör tror Gerda är den viktigaste förklaringen till det höga betyget.

– Sedan tycker jag det är väldigt roligt att laga bra frukost och vi har mycket råvaror som kommer här från gården vilket gästerna uppskattar, resonerar Gerda vidare.

Genom att skicka ut ”hemliga gäster” – professionellt skolade expertbesökare och rådgivare – kan Swedish Welcome göra omfattande bedömningar och ge råd till besöksmål om hur de kan förbättra gästupplevelsen och arbeta för en hållbar utveckling. Allt från vattenförbrukning till skyltning bedöms och gästvänlighet är en viktig del av helhetsbedömningen.

– Möten människor emellan är viktig del av resandet. Vackra platser och god mat återfinns på många ställen men ett vänligt välkomnande skapar en unik upplevelse, säger Robert.

På listan över de besöksmål som fått högst bedömning på området Gästvänlighet av Swedish Welcome ligger Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn på plats nummer 2.

Bilden:
Gerda Lekander, delägare Lekanders Bär & Boende. Foto: Liesbeth van Berkel.

Preval är världskända för sin smarta spraylösning som tillåter att man sprayar i princip vad som helst. Preval har nu kommit till Sverige genom NavX Trading AB i Stockholm.

Preval sprayer är ett 2-delat system med en enhet med drivgas och en enhet med behållare för den vätska som ska sprayas.

Behållaren med vätska försluts med lock efter användning och drivgasenheten byts enkelt ut och skruvas på den vätskebehållare som för närvarande skall användas. Spraya vattenbaserad eller lösningsmedelsbaserad färg, oljor, lacker och andra vätskor.

Pris 99 kr. Utbytesenhet med drivgas 75 kr.
www.preval.se

Kommentarer

Jan Bremberg 21:50:09 2014-12-18

Verkar inte så miljösmart med ett utbytessystem för drivgasen. Kunde varit bättre med en påfyllningslösning för påfyllning i t.ex. lokal färg-/båttillbehörsbutik

Sealines senaste toppmodell är mer anpassningsbar för köparen än sina föregångare. Den nya Sealine C330 sägs spräcka tidigare gränser, bland annat med hjälp av en kraftfull uppsättning motorval.

Sealine C330 har en totallängd på 10,31 m, en vattenlinjelängd på 9,99 m och en bredd på 3,50 m. Båten är utrustad med två stora kabiner och en design som gör att köparna kan välja mellan en rad olika alternativ.

Motorvalen är flera. Förutom standardmaskinen, som är en Volvo Penta D6 på 330 hk (Duoprop Sterndrive) finns även de här alternativen:
1 x Volvo Penta D6 400 hk, Duoprop Sterndrive – 30/31 knop
2 x Volvo Penta D3 170 hk, Duoprop Sterndrive – 26/27 knop
2 x Volvo Penta D3 220 hk, Duoprop Sterndrive – 30/31 knop

För båtens design svarar yachtdesignern Bill Dixon. Han har velat ge båten en känsla av en mycket större båt än vad C330 är. Alla utrymmen ombord har utnyttjats effektivt i denna motorbåt avsedd för en båtfamilj.

För att öka volymkänslan ombord har båten bland annat överdimensionerade rutor i skrovet och stora luckor, som släpper in mycket ljus. Enligt tillverkaren sätter Sealine C330 nya standards för utrymme och bekvämlighet i sin klass.

Kabinen har en elektriskt manövrerad taklucka, vilket är riktigt skön varma och soliga dagar. En dörr på sidan ger snabb tillgång till däcksutrymmena.

Även solutrymmena på däck är väl tilltagna och kan utökas ordentligt när solen tittar fram.

Priserna för nya Sealine C330 börjar på 164 950 Euro 1 550 000 kr inklusive svensk moms).

Tekniska data
Längd: 10.31 m
Bredd: 3.50 m
Djupgående: 1.10 m
Djupgående med två motorer: 0.90 m
Ståhöjd max: 1.85 m
Bränsletank: 570 liter
Vattentank: 220 liter
Vikt: 7 100 kg
Personer: 8
CE-klass: B
Motorer:
1 x Volvo Penta D6 330 hp, Duoprop Sterndrive, 25/26knop
1 x Volvo Penta D6 400 hp, Duoprop Sterndrive, 30/31 knop
2 x Volvo Penta D3 170 hp, Duoprop Sterndrive, 26/27 knop
2 x Volvo Penta D3 220 hp, Duoprop Sterndrive, 30/31 knop
Info: http://stockholm.yamahacenter.com/

Hittills i år har cirka 3 000 knubbsälar i svenskt och danskt vatten dött, troligen smittade av fågelinfluensaviruset H10N7. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger nu 245 000 kronor till Naturhistoriska riksmuseet för att kunna få in fler prover på sjuka och döda sälar.

I april i år började de första larmen komma in om sjuka och döda sälar längs västkusten, främst i Göteborgs södra skärgård. Forskare från Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, och Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm har tagit prover på de döda sälarna. I oktober räknade forskarna med att det rörde sig om totalt 700 döda djur totalt, både i Sverige och Danmark och att de flesta troligen dött av fågelinfluensaviruset H10N7.

– I dag vet forskarna att betydlig fler knubbsälar dött än de som hittats ilandflutna längs kusten. De flesta som smittats och dött har sjunkit i havet, det visar resultaten från de flyginveteringar som gjorts, säger Susanne Viker, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.

Troligen är det också så att de flesta sälar smittats men att merparten kunnat bilda antikroppar mot viruset. Även i Tyskland har man under året hittat fler sjuka och döda knubbsälar än normalt.

– Fortfarande har vi inte den fullständiga bilden av hur många sälar som drabbats och inte heller exakt hur smittan har spridit. Vi anslår därför pengar för att forskarna ska kunna fortsätta provtagning och kartläggning, säger Susanne Viker.

Havs- och vattenmyndigheten har ansvaret för förvaltningen gråsäl och knubbsäl och presenterade hösten 2012 förvaltningsplaner för dessa arter. Under 2014 har det räknats ca 10 000 knubbsälar på den svenska västkusten-

Hittills i år är det enbart Västkusten som drabbats av säldöden i Sverige och det rör sig bara om knubbsäl, vi har inte fått rapporter om död gråsäl. Den som hittar döda sälar ska i första hand kontakta den kommun där fyndets gjorts och i andra hand Naturhistoriska riksmuséet.

Foto och källa: HaV.

PolyRopes började för flera år sedan att utveckla en ny generation ankarlinor, i enlighet med strikta miljökrav. För att få tyngd i ankarlinorna använder branschen idag bly i sina linor. PolyRopes slutade producera dessa för många år sedan och har testat och laborerat med miljövänliga alternativ som inte förgiftar våra hav.

Idag är produktionen i full gång så att företaget, lagom till marinsäsongen 2015, har den nya, tunga, 100% miljövänliga och prisvärda ankarlinan POLY Eco på marknaden. Linan levereras med isydd svirvel eller schackel, enligt det patenterade IQline-konceptet.

POLY Eco ankarlina lanseras i två varianter:
POLY Eco Winch ankarlina – slitstarkt dubbelflätat hölje av 100% polyester med en kärna av rostfri kedja i hela linans längd. Levereras med rostfri svirvel. Perfekt för ankarspel!
Diameter: 15 mm
Längd: 50 m
Brottstyrka: 2 ton
Vikt/m: 330 gram
Rekommenderat butikspris: 2 290 kr
POLY Eco Handy ankarlina – slitstarkt dubbelflätat hölje av 100% polyester med en kärna av rostfri kedja (2.5 kg) närmast ankaret. Levereras med galvad schackel.
Diameter: 15 mm
Längd: 40 m, 50 m
Brottstyrka: 2 ton
Vikt/m: 173-186 gram (medelvärde av hela linans längd)
Rekommenderat butikspris: 995 kr (40m) och 1 195 kr (50m)
Info: www.POLY.se

Finland storsatsar på 2015 års Allt för sjön med rekordmånga utställare och en rad nyheta båtmodeller som kommer att premiärvisas. Tre av båtmodellerna som finns på plats är Buster XXL, XO 250 och Bella 600R. Båtarna visar exempel på det senaste inom trender, design, säkerhet och komfort som gäller inför båtåret 2015. Allt för sjön öppnar på Stockholmsmässan den 28 februari för allmänheten men redan den 27 februari är mässan öppen för branschen.

Buster XXL, XO 250 och Bella 600R är tre finska båtarna i mellanklassen och de är bara ett litet urval av alla de nyheter som kommer att visas på mässan, allt från en fots modellsegelbåtar till nära 50 fot (ca 15 m) stora motorbåtar.

– Vi ser redan i dag att mässan blir större nästa år. Bland annat gör den finländska båtindustrin en jättesatsning och har flera stora montrar med ett riktigt stort antal båtnyheter. Det kommer garanterat besökarna att uppskatta, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Förutom alla båt- och tillbehörsnyheter lyfter mässan fram kommande trender i båtlivet som dagsegling, nya sätt att ha båt på som hyra, leasa och delägande. Dessutom visas båtdesign och ny teknisk utrustning som gör båtlivet ännu säkrare.

– Redan på entrétorget kommer besökarna att mötas av en ny stor nyhetsmonter med det allra ”nyhetaste”, säger Hanse Thorslund.

Allt för sjön är Nordens ledande båtmässa och är en av Sveriges största årliga evenemang som hålls på Stockholmsmässan och som pågår 27 februari-8 mars.

Info: www.alltforsjon.se