nyhetstest

Båtmässans scen fylls i år med det starkaste fältet av manliga och kvinnliga personligheter någonsin.

– Jag är både stolt och glad över det fantastiska scenprogrammet som vi kan erbjuda våra besökare, säger Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan i Göteborg.

Årets scenprogram på Båtmässan är det mest intressanta någonsin. Och det är inte konstigt.
– Vi på Båtmässan har länge arbetat för att vara en del av båtlivet året runt. Dessutom har vi visat att vi blivit en premiärmässa vilket utställarna nu vet. Vill du synas och höras ska du vara med hos oss, fortsätter Bengt Wallin.

En av de riktiga celebriteterna i år är Martin Strömberg som seglar Volvo Ocean Race 2014-2015 med det kinesiska laget Dongfeng Race Team. Hör hans spännande berättelse om tävlingen, de två första etapperna och de kommande utmaningarna.

Sveriges mesta äventyrerska Renata Chlumska blev nyligen första svenska att bestiga Seven Summits – de högsta bergen i varje världsdel. Hon kommer till Båtmässan för en föreläsning om sina äventyr och hur hon på senare tid även blivit skeppare i ÅF Offshore Race.

Som treåring fick Fredrik Lööf sin första båt, en optimistjolle av trä. Sedan dess har han ställt upp i sex OS och kammat hem tre medaljer varav ett guld. Nu är han en del av Artemis Racing och Americas Cup som kommer till Göteborg efter sommaren. Hör mer om de kommande äventyren på ”Förverkliga dina drömmar”-scenen.

VM-guldmedaljörerna i Match racing Team Anna Kjellberg blev Årets kvinnliga seglare 2014 och nominerades dessutom till Jerringpriset förra året. Annika Carlunger berättar om den spännande resan mot att bli bäst i världen.

David Hellenius är mest känd från TV men hans båtintresse är stort. Båtlivet ser han som osentimentalt och lite gulligt utan strikta regler. Hör honom berätta mer om sitt stora intresse som ger honom frihet mellan uppdragen i den svenska nöjesindustrin.

Joel Abrahamsson är känd som en av Sveriges mest hängivna och skickliga kajakfiskare. Sedan han lyckades med bedriften att fånga den största fisken som någonsin dragits från en kajak, kan han även titulera sig världsrekordhållare. I Joels föreläsning får vi höra allt om rekordet.

Båtmässans scenprogram med alla som medverkar. Info: http://www.batmassan.se/sv/besokare/scenprogram/Forverkliga-dina-drommar/

Bilden:
Martin Strömberg, Sven Yrvind, Renata Chlumska och Andreas Carlsson är några av de personligheter som gästar Båtmässans scen i år.

Svenska Team SCA seglade på tisdagen över mållinjen i kinesiska Sanya som sjätte båt av etapp tre i Volvo Ocean Race 2014-2015. Den kvinnliga besättningen har lärt sig mycket under den svåra etappen och även om de kom sist, så är motivationen fortfarande hög ombord.

– Vi vet att vi måste förbättra oss, men vi känner att vi lär oss allt mer för varje etapp. Vi känner att vi blir allt starkare som ett team och vi är övertygade om att vi kommer att göra bättre ifrån oss på etapp fyra, säger skepparen Sam Davies.

De sex båtarna kom alla till etappmålet i Sanya på tisdagen efter 24 dygn till havs sedan starten i Abu Dhabi. Nu väntar tolv dygn av vila och förberedelser innan det är dags för nästa etapp, från Sanya till Auckland på Nya Zeeland. Och den kvinnliga SCA-besättningen har knappt kommit i hamn innan de vill ut igen:

– Den här etappen var en ny erfarenhet för oss alla eftersom ingen ombord tidigare seglat i de här vattnen. Men vi tyckte om att segla i Malackasundet och längst med Vietnams kust. Och det var spännande att ta sig an de svåra områdena med tidvatten och massor med båtar runt oss, säger Sam Davies och avslutar:

– Det finns en känsla av otålighet ombord. Vi vill ut på havet igen så fort som möjligt för att visa att vi kan göra bättre ifrån oss.

Brandspot tar nu ett stort steg i lanseringen av B38 Match, en ny entypsklass som är specialdesignad för matchracing. Det första exemplaret av B38 Match har precis byggts färdigt och båten visas för första gången upp för allmänheten under Båtmässan i Göteborg.

– B38 Match är en spännande nyhet för seglare, fans och alla andra som är inblandade i matchracing runt om i världen. Det är ett mycket välkommet initiativ som syftar till att göra det ännu mer spännande att följa matchracing samtidigt som man bevarar sportens kärna som rättvis och lättillgänglig, säger James Pleasance, vd för World Match Racing Tour.

– Vi på Båtmässan är oerhört glada över att vår samarbetspart sen länge, Brandspot, väljer att lansera sin nya båt hos oss i Göteborg, säger Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan. Detta visar också att vår långsiktiga strategi om att vara en premiärmässa fungerar.

Oavsett vilken nivå det gäller så handlar matchracing om täta dueller och små marginaler. För att skapa en pålitlig entypsklass som passar för sporten har B38 Match en robust design med ett skrov som består av flera lager av glasfiber, dyvinicell och vakuuminjicerad vinylester. Dessutom kommer det under våren att göras grundliga tester av båten tillsammans med några av världens bästa matchracingseglare.

Projektet är ett samarbete mellan Brandspot AB, Sailfish Sports Yachts och Hong Kong First Pacific Ltd. Det ungerska båtvarvet Pauger, som också har byggt RC44 flottan, har byggt pluggen och den första prototypen för B38 Match som nu visas på Båtmässan.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Watski har nu öppnat sin hemsida för en jättelik marknad i hela Europa med begagnade båtar. Detta genom ett samarbete med danska Scanboat.com, som ger svenska båtkunder möjligheten att få en bra blick över det europeiska utbudet och även lägga in sina egna annonser.

Watskis återförsäljare kan länka till www.scanboat.com. Deras handlare kan även lägga upp egna båtar på sajten.

Sajten innehåller över 20 000 båtar från hela Europa, där grunden är scandboats eget utbud. Detta kommer snabbt att utökas med båtar från svenska kunder. I framtiden kommer även privatpersoner att kunna lägga upp sina båtar på sajten.

Många av båtarna finns inte på Blocket.se utan kommer från Danmark och södra Europa.

Info: http://www.watski.se/boats

Dongfeng Race Team har dominerat delsträckan från Abu Dhabi till Sanya. Med mindre än ett dygn till målet ser Martins Strömbergs lag ut att kunna vinna en historisk etappseger och ta ledningen i Volvo Ocean Race 2014-15.

Senaste positionsrapport: 08.00
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 
 7–9 knop
Vind: NO 4–7 m/sek
Beräknad målgång: 00.00–05.00

De senaste dagarna har båtarna kryssat norrut i Sydkinesiska sjön. Nära Vietnams kust utspelade sig några av de mest hektiska dygnen hittills i tävlingen. I en allt hårdare kamp om andraplatsen var det tätt mellan manövrarna.

– Det har varit den mest intensiva seglingsnatten i mitt liv, meddelande Team Alvimedicas skeppare Charlie Enright under gårdagen.

Team Alvimedica är ett av de fyra lag som slåss om pallplatserna i den tredje etappen. Förstaplatsen ser dock ut att gå till Dongfeng Race Team som har en ledning på över 50 sjömil och de beräknas gå i mål efter midnatt.

Om Dongfeng Race Team når Sanya först blir de den första kinesiska båten någonsin som säkrat en etappseger i Volvo Ocean Race. Dessutom klättrar de då upp som ensamma ledare i den totala poängställningen för Volvo Ocean Race 2014-15 efter två andraplatser i de tidigare etapperna. Lagets svensk, Martin Strömberg, är inte med i den pågående delsträckan men kommer att vara tillbaks ombord i nästa etapp från Sanya till Auckland.

– Det ser grymt bra ut nu, säger Martin Strömberg. Vi har seglat in till Sanya från det här hållet flera gånger under träningar så killarna ombord har bra koll och jag känner mig ganska lugn.

Det kinesiska laget tog ledningen i Persiska Viken efter starten i Abu Dhabi den tredje januari. De behöll ett litet övertag på väg söderut i Indiska Oceanen och genom att välja en bättre väg än konkurrenterna förbi Sri Lanka kunde de skaffa sig ett större försprång.

I Bengaliska viken hade hela fältet en frustrerande resa där de försökte hitta fart i de lätta vindar. Dongfeng klarade det relativt bra och när de nådde Malackasundet hade deras ledning växt till över 100 sjömil.

Bakom dem jagade en klunga med Abu Dhabi Ocean Racing, Team Alvimedica, Team Brunel och MAPFRE som under hela etappen seglat väldigt jämt. Kvartetten tog in på ledarbåten i sundet mellan Indonesien och Malaysia och på bara ett par timmar krympte avståndet till 16 sjömil. Då sa det dock stopp när vinden dog ut samtidigt som Dongfeng hittade fart och återigen kunde dra ifrån på väg förbi Singapore.

Den svenska båten Team SCA hamnade på efterkälken i inledningen av etappen men de har haft kontakt med resten av fältet och hela tiden kämpat för en chans att komma tillbaks. De beräknas nu vara den sista båten som når Sanya mitt på dagen under tisdagen.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Feadship blev först i världen med att förse en superyacht med hybriddrift. Det är den 83,50 m långa yachten Savannah som har utrustats med en miljövänlig drift i form av dieselmotor, tre generatorer, batterier, propeller, azimutpropellrar och ett strömlinjeformat skrov. Det ger en bränsleförbrukning på 30 procent jämfört med konventionell drift tack vare systemets elektromekaniska framdrift.

Ytterligare miljöeffekter har uppnåtts genom en ”flytande” överbyggnad, en speciell konstruktion av de yttre utrymmena akteröver och en hel del annat.

Savannah är inspirerad av ett projekt från Feadship 2010, Feadship Future Concept Breathe. Savannah har byggts på ett sätt som ska kunna visa hur långt båtvarv kan å med dagens teknik för att få även superyachter renare och mer miljövänliga.

Savannah har bland annat en dynamisk skrovform och använder sig av en relativt lågvarvig diesel från Wärtsilä i stället för två högvarviga motorer. Hon har vidare en mycket stor, singelmonterad propeller med axeln monterad mitt i båtens längdriktning och tre generatoraggregat.

Savannah har mycket stora utrymmen ombord. Det behövs på en yacht i den här klassen med en 26 personer stark besättning.

Batterierna ombord är av typ Litiumjon med kapacitet på 1 miljon W.

Tekniska specifikationer
Längd: 83.50 m 273’11”
Bredd: 12.50 m 41’
Djupgående: 3.95 m 12’12”
Bränsle: 150,000 litres 39,626 US Gallons
Vatten: 40,000 litres 10,567 US Gallons
Design:
Naval Architect: Feadship De Voogt Naval Architects
Exterior styling: CG Design / Feadship De Voogt Naval Architects
Interior design: CG Design
Kraft och motorer:
Huvudmaskin: 1x Wärtsilä 9L20 4stroke@1800kW @1000 rpm
Generatorer: 1x Caterpillar C32 & 2x Caterpillar C18
Batterier: Corvus 1000 kWh Li-ion
Botutrymmen:
Ägaren: Två personer i ”owner’s stateroom”
Gäster: Tio gäster i fyra stora kabiner och en VIP-kabin
Besättning: 26 personer
Utrustning: 2x 9.00m tenders, 1x 15’ tender, wave runners, etc.

Nu kan du vinna en Bosch handslip PSM Primo. Det är en smidig liten slipmaskin som passar bra nu när båtsäsongen närmar sig.

Svara på följande frågor senast 5 februari och maila oss ditt svar så drar vi en vinnare. Maila till:
Tavling@batliv.se

Frågor:
Hur mycket väger en Bosch handslip PSM Primo?

Vilket år grundades det tyska företaget Bosch?

Anytec vidareutvecklar sitt erbjudande med ny design på sina båtar med mittpulpet. Det innebär att nästan halva modellprogrammet nu får ett helt nytt utseende.

Gemensamt för alla SP-modeller är den nya pulpeten vars utseende och funktion förbättrats avsevärt. Pulpetens kombination av svepande och raka linjer samspelar väl med den nyutvecklade och kraftigare targabågen på Anytec 622 SP och Anytec 750 SP.

Nu kan utrymmet framför pulpeten anpassas på ett helt annat sätt än tidigare, med ett flertal olika valmöjligheter gällande soffor och sittboxar. Det blir även möjligt att konvertera det främre däcket till en solbädd på Anytec 622 SP och Anytec 750 SP.

– Vi kände att det var dags att ge våra SP-modeller lite extra kärlek inför årets båtsäsong. Båtarna drar naturligtvis nytta av många av de uppdateringar som görs på våra SPD-modeller och vi ville krydda upplevelsen lite extra i år, berättar Magnus Östman, Marknadschef hos Anytec Sweden AB.

Även när det gäller komfort och säkerhet implementeras ett flertal förändringar, med olika alternativ när det gäller stolar och stativ från välkända leverantörer. Allt för att främja en optimal körupplevelse oavsett väder och årstid.

Den nya designen visas upp för första gången på vårens båtmässor i Göteborg och Stockholm.

I veckan slöts avtalet då industrifastigheten på Gäddvägen 9 i Görla inom kort övergår till nya ägare. Efter ett starkt år 2014 med en försäljningsökning på över 30 % expanderar Marinteknik i Norrtälje AB. Ytan för båtproduktionen av Alukin aluminiumbåtar ökar till den dubbla och samtidigt utvidgas verksamheten för att möta eftermarknaden.

– Det passade oss väldigt bra i tiden att grannlokalen blev till salu, säger VD och produktionsansvarige Peter Nikula på Marinteknik i Norrtälje AB. Vi har ett centralt läge här vid E18 och nu kan vi fokusera vårt arbete mot att leverera fler båtar och möta efterfrågan på service och vinterförvaring.

Industrifastigheten är lika stor som lokalen företaget idag hyr av Riflex ab, men markytan är betydligt större. Detta lämpar sig väl för verksamheten totalt, då efterfrågan på övervakade och inhägnade vinterförvaringsplatser för båtar är stor.

– Vi tror att platserna kommer fyllas snabbt eftersom vi redan har tagit emot bokningar inför hösten. Bland annat båtkunder från Stockholms södra skärgård väljer att vinterförvara sina båtar hos oss. Här har vi inhägnad yta som är bemannad och väl övervakad i anslutning till vår verksamhet på ett centralt läge i Norrtälje, säger Maria Nikula, marknadsansvarig på Marinteknik.

Bokningarna görs via Marintekniks butik Klart för Sjön, som ligger vägg i vägg med båtproduktionen. Även butiken kommer att flyttas, men det kommer ske till hösten då de nya lokalerna först behöver anpassas och göras i ordning.

– Vi kommer ha butiken på plats i de nya lokalerna när det är dags för båtupptagning till hösten, tillsvidare ligger den kvar i grannlokalen på Gäddvägen 11. Vi har nyanställt två duktiga båtbyggare och det blir ytterligare en person till i teamet som bland annat kommer att vara tillgänglig för motorservice, montage och eftermarknad, avslutar Maria Nikula.

Team Vestas Wind byter navigatör. På fredagen 23 januari meddelade teamet att den förra navigatören, Wouter Verbraak, inte längre ingår i besättningen i Volvo Ocean Race.

Holländaren fanns med ombord vid teamets dramatiska grundstötning 29 november under Leg 2, då Vestas gick hårt på grund mitt i Indiska Oceanen.

Båten är för tillfället på varv i Italien för omfattande reparationer. Teamet hoppas kunna segla med i de två sista delseglingarna under ledning av skepparen, Chris Nicholson.

Båten förväntas anlända till Genua i Italien på en båt från Maersk Line på söndagen. Därefter väntar transport till reparationsvarvet i Persico i Bergamo.

Näsbyvikens Båtsällskap har utsetts till Årets Båtklubb 2014 av tidningen Båtliv. Det är en stor och välskött båtklubb som i ett storstadsområde ändå har lyckats bevara gott kamratskap och ett högt miljömedvetande hos sina medlemmar.

Årets Båtklubb belönas med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Prisutdelningen äger rum på Båtmässan i Göteborg lördagen 7 februari, dit alla är välkomna.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2014 fick ett antal mycket intressanta nomineringar från båtklubbar i hela landet. Flera båtklubbar pekade på stora insatser för att bygga om och restaurera sina anläggningar. Juryn föll dock för Näsbyvikens Båtsällskaps starka engagemang inom flera områden.

Juryns motivering:
”Näsbyvikens Båtsällskap är stor, välskött och bra organiserad. Den arbetar på ett förtjänstfullt sätt med det som båtlivet i allmänhet ska stå för. Båtsällskapet skapar goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Info om vinnaren: www.nbs.a.se

Kommentarer

Peter Myrman 17:40:20 2015-01-23

Stort grattis till NBS!
En välförtjänt utmärkelse.

Paul Laye, Stockholm 13:13:19 2015-01-29

Well done! Well deserved…

Jonas Lindblad 14:00:17 2015-01-29

Roligt! Välförtjänt! Grattis!

H G Wikmark 16:14:30 2015-01-29

Äääääntligen. Stort Grattis!!! utropar H G Wikmark

Stefan Beckman 17:39:36 2015-01-29

Kul , jag har varit med sedan 1989 och sett hur det vuxit fram en fin klubb.

Anders Lindqvist 08:57:32 2015-01-30

Jätteroligt. Har varit medlem sedan 1992 och stortrivs i klubben. Tack till hamnkapten Staffan för ett stort engagemang.

Torbjörn Risberg 16:01:13 2015-01-30

Stort grattis NBS från veteranen Risberg!

Stefan Ström 20:32:43 2015-02-03

Jätteroligt! Grattis! Mer välskött klubb är svår att hitta.

Torbjörn Lund 14:50:17 2015-02-07

Stort Grattis!

Från Fam Lund generation 2 och 3

Eva Anstrell o Stellan Lewin 16:01:48 2015-02-08

Ett STORT GRATTIS från oss båda! Välförtjänt!

På Båtmässan i Göteborg den 30 januari premiärvisas Epoca Open – en öppen modell med utombordare och fast badplattform. Nya Epoca Open bygger på samma skrov som övriga modeller (Sport och Coupé) men blir helt öppen i cockpit och erbjuder generös plats för alla sommarens aktiviteter.

Epoca Open är tänkt som en sportig, funktionell dagstursbåt med plats för familj, vänner för alla typer av aktiviteter.

Båten har som sina syskon en stramt designad förarmiljö med mittmonterad plotter. Separat rymlig toalett med stora stuvutrymmen. Mittmodul med fällbar sittbänk, stuv, kylskåp och handfat. Extra stor akterstuv med plats för dynor och packning. Den stora utanpåliggande badplattformen nås smidigt via två öppningsbara grindar i rostfritt som ger trygg och säker passage.

Epoca Open utrustas med utombordsmotor på 200–250 hk från Mercury.

Epocaserien har startats av bröderna Hans och Lars Wiklund, kända från att ha drivit upp Nimbus Boats till en av Europas största båttillverkare.

Epoca var tänkt som en båt för privat bruk. Men när gamla kunder och vänner såg den första modellen så fick den kände båtbyggaren Thore Berntsson i Kungälv uppdraget att starta produktion av en begränsad serie för kunder som vill ha en båt av absolut högsta kvalitet.

Tekniska specifikationer
Längd (med badplattform): 814 cm
L.O.A. med motor: 855 cm
Bredd: 286 cm
Vikt: 2 150 kg
Kylskåp volym: 20 liter
Bränsletank volym: 200 liter
Färskvattentank volym: 70 liter
Batterier: 2x12v 75Ah
Max antal personer: 8 st

Kommentarer

Göran 20:32:53 2015-01-23

Snyggt eller!?

Tätbåten Dongfeng Race Team har nu mindre än 700 Nm kvar till Sanya. De har goda chanser att vinna en historisk seger i den tredje etappen av Volvo Ocean Race 2014-15.

Senaste positionsrapport: 1100
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 11–12 knop
Vind: NO 9–10 m/sek
Beräknad målgång: tisdag 27 januari

I början av veckan tog de sex tävlande båtarna sig genom Malackasundet och med Dongfeng i täten är fältet nu i Sydkinesiska sjön. Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, team Alvimedica och MAPFRE har tampats om andraplatsen sedan Bengaliska viken. När båtarna lämnade armadan av av lastfartyg utanför Singapore bakom sig under torsdagen var det fortfarande mycket jämt mellan de fyra båtarna. Sedan dess har MAPFRE tagit en position längre österut vilket kan gynna dem under dagen.

Vinden blåser från nordost och resan norrut och båtarna kryssar nu i riktning mot Vietnams kust. Team SCA har en uppförsbacke till konkurrenterna och ligger cirka 60 sjömil bakom MAPFRE. Men vare sig man ligger först eller sist så är seglarna överens – inget är avgjort innan mållinjen i Sanya.

För Dongfeng gick en väckarklocka igår när en stropp på deras försegel lossnade, ett problem som skulle kunnat förstöra deras dröm om etappseger. Men de hittade en lösning och har sedan dess utökat sin ledning med ett par sjömil för varje positionsrapport. En fara för dem kan vara att fältet bakom splittras och att de då tvingas välja vem de ska täcka. Utanför Vietnam väntar också tuffare förhållanden och det sista testet innan mållinjen.

– Det är det värsta minnet jag har från förra omgången av tävlingen, säger Dongfeng Race Teams franska skeppare Charles Caudrelier och syftar på avslutningen av den fjärde etappen i Volvo Ocean Race 2011-12 då han seglade med Groupama.

Om det kinesiska laget kommer först till Sanya klättrar de upp som ensamma ledare i den totala poängställningen i Volvo Ocean Race 2014-15. De blir då också det första kinesiska laget som någonsin lyckats vinna en etapp i tävlingens historia. Att dessutom lyckas göra detta på hemmaplan i Kina skulle vara en dröm som går i uppfyllelse för de tre kinesiska seglare som finns ombord – Liu Xue ”Black”, Cheng Ying ”Kit” och Chen Yin Hao ”Horace”.

– Om inte allt går emot oss så har vi väldigt goda chanser för det är inte långt kvar. Men allt kan hända, killarna är nervösa och det är jag med, säger Dongfengs svenska lagmedlem Martin Strömberg.

Martin står över den tredje etappen och är nu hemma i Sverige under ett par dagar innan han beger sig till Sanya för att delta i resten av Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Team Vesas Wind byter ut navigatör
Team Vestas Wind meddelande under morgonen att de kommer att byta ut sin navigatör Wouter Verbraak (NED). Verbraak kommer att lämna laget och ersättas av en annan navigatör när det danska laget kommer tillbaks till Volvo Ocean Race under våren efter att de lagat sin skadade båt.

Wouter Verbraak var ombord när Team Vestas Wind seglade upp på ett rev i Indiska Oceanen mitt under den andra etappen. Sedan dess har den grundsatta båten bärgats och den är nu på väg till ett båtvarv i Italien för att repareras. Laget siktar på att kunna vara tillbaks i tävlingen i Lissabon i juni.

“Skepparen Chris Nicholson har tillsammans med huvudsponsorn Vestas och undersponsorn Powerhouse beslutat att Wouter Verbraak inte kommer att fortsätta som navigatör för Team Vestas Wind. Laget kommer att få en ny navigatör i tid för hamnstoppet i Lissabon. Team Vestas Wind vill tacka Wouter för hans tjänster och önskar honom lycka till i framtiden”, meddelade laget under fredagen.

– Jag är ledsen över att ha fått meddelandet att jag inte kommer att fortsätta med Team Vestas Wind. Jag respekterar Chris Nicholsons beslut och önskar laget alla lycka med det hårda jobb som ligger framför dem i Volvo Ocean Race, säger Wouter Verbraak.

– Jag hade velat hjälpa laget att komma tillbaks i tävlingen och bidra till framgångar i avlutningen. Personligen ser jag ändå fram emot de seglingsutmaningar som väntar för mig de kommande månaderna.

Fördelningen av statsbidrag till landets friluftslivsorganisationer för år 2015 är klar. Svenska Livräddningssällskapet har blivit tilldelad totalt 2,3 miljoner av det totala anslaget på knappt 28 miljoner kronor.

– Det är glädjande att vi får fortsatt starkt stöd från Svenskt Friluftsliv, då detta är pengar som är viktiga för vår verksamhet. Extra roligt att vi får medel till barn- och ungdomsverksamheten, ett område vi jobbat fokuserat med under flera år nu, säger Karin Brand generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet.

1,8 miljoner av bidraget är i form av ett organisationsbidrag som är syftar till att utveckla och driva organisationen framåt. 400 000 kronor går till ett projekt som syftar till att utöka barn- och ungdomsverksamheten och till att engagera ungdomar och unga vuxna till ett större intresse för naturen, friluftslivsaktiviteter, allemansrätten och aktiviteter i och nära vatten. 80 000 kronor går till att utveckla Issäkerhetsrådet och sajten issakerhet.se. Rådets uppgift är att ge en samlad information om issäkerhet, samt att öka allmänhetens kännedom om projektets organisationer och deras verksamheter.

Möjligheterna att, bland annat genom dessa två projekt, minska antalet tillbud och olyckor ligger framförallt i att, i en förlängning, ge allmänheten kunskap och att skapa trygga och säkra fritidsmiljöer.

– Friluftsorganisationerna bidrar till att vi rör på oss och att vi får vara med i ett socialt sammanhang, det gäller alla åldrar och samhällsgrupper och oavsett var du bor i landet. Vi lämnar därmed ett både viktigt och stort bidrag till samhället i form av förbättrad folkhälsa och lägre sjukvårdskostnader. Men organisationerna är i mycket stort behov av ytterligare resurser för långsiktig överlevnad om vi skall nå riksdagens uppsatta friluftspolitiska mål, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Svenska Livräddningssällskapet är en av 24 medlemsorganisationer i paraplyorganisationen Svenskt Friluftsliv. Totalt inkom 71 ansökningar från 27 olika organisationer om totalt belopp över 45 miljoner kronor och översöknings-graden var 61 %.

European Yacht of the Year avgörs varje år på båtmässan i Düsseldorf. I år var 25 båtar nominerade i fem olika klasser. Samtliga testades innan vinnarna togs fram. I juryn ingår journalister från elva båttidningar.

De fem olika kategorierna för segelbåtar är:
Performance Cruisers
Family Cruisers
Luxury Cruisers
Special Yachts
Bluewater cruisers

Som vanligt havde juryn ett tufft arbete. Särskilt gäller det grupperna med Family Cruiser och Performance Cruiser, där konkurrensen är stenhård.
Vinnare i Family Cruiser:
Bavaria Cruiser 46
Övriga nominerade:
Dufour 310 Grand’Large
Jeanneau Sun Odyssey 349
Nautitech Open 40
RM 890

Vinnare Performance Cruiser:
JPK 10.80
Övriga nominerade:
Corsair Cruze 970
Dehler 46
Jeanneau Sun Fast 3600
Mylius 50

Vinnare Luxury Cruiser:
Wauquiez Centurion 57
Övriga nominerade:
Euphoria 54
Italia 15.98
Moody 54 DS
X-Yachts Xc 35

Vinnare Special Yachts:
Advanced 44
Övriga nominerade:
Astus 24
Pogo 3
Pointer 25
Saffier SE 33

Vinnare Bluewater Cruiser:
Boréal 52
Övriga nominerade:
Rapier 550 by Broadblue
Garcia Exploration 45
Ovni 52 Evolution
Southerly 535

Norska Draco 26 blev en av vinnarna i Düsseldorf, där ”European Powerboat of the Year” avgjordes. Windy 39 Camira, även den från Norge, var nominerad i klassen upp till 45 fot, men lyckas inte vinna. I största klassen vann Azimut 50 (bilden).

European Powerboat of the Year 2015 avgörs varje år och vinnarna presenteras på båtmässan i Düsseldorf, som pågår till och med kommande helg.

Tävlingen avgörs genom nominering till fem olika klasser och avgörs av en internationell jury med båtjournalister. I år hade 25 båtar nominerats i klasserna upp till 45 fot plus en specialklass för så kallade Trawlers.

Vinnare upp till 25 fot:
Bénéteau Flyer 6 Sundeck
Övriga nominerade:
Flipper 600 DC
Parker 750 DC / Askeladden C75
Rinker 200 Captiva MTX
Yamarin Cross 75

Vinnare upp till 35 fot:
Draco 27 RS
Övriga nominerade:
Frauscher 747 Mirage
Galeon 300 Fly
Quicksilver Activ 805
Wider 32

Vinnare upp till 45 fot:
Cranchi 43 Eco Trawler
Övriga nominerade:
Bavaria Sport 400
Nimbus 405 Coupé
Rio Paramá 38
Windy Camira 39

Vinnare över 45 fot:
Azimut 50 Fly
Övriga nominerade:
Absolute Navetta 58
Greenline 48
Korvet 14
Prestige 750 (Boat Presentation)

Vinnare Trawlers:
Steeler Panorama Flatfloor 46
Övriga nominerade:
Aquanaut Andante 438 AC
Jetten 50 MC
Linssen Classic Sturdy 36 Sedan Deckbridge
Fleming 58

Nu har du chansen att följa med tidningen Båtliv till Nordens största båtmässa i Helsingfors. Där finns så gott som alla finska båtmärken representerade plus flera spännande nyheter som till exempel Grandezza 40 Fly och Flipper 880 ST. På köpet får du en skön resa över Östersjön.

Reseledare är Båtlivs Bengt Anderhagen, som bland annat berättar om en nyligen genomförd kryssning runt Kap Horn.

Pris 1 405 kr/person
I prisexemplet ingår:

Kryssning Stockholm–Helsingfors
Del i insideshytt (prisex när två vuxna delar hytt)
Två Bufféfrukostar
Två Buffémiddagar inkl. vin, öl, läsk och kaffe
Entrébiljett till båtmässan i Helsingfors 9/2
Föreläsning med frågestund inkl. kaffe och frukt
Bussresa från båten till Mässan
Gäller avresa 8/2 2015. Sista bokningsdatum är 9/1 2015. Erbjudandet kan ej kombineras med andra rabatter eller med hotellövernattning, erbjudandet gäller ej konferensgrupper.

Tid till havs
Du reser från Stockholm med Mariella på eftermiddagen och ombord hinner du fynda taxfree, äta gott och gå på föredrag. Med på båtresan finns Båtlivs egen sjösäkerhetsexpert, Bengt Anderhagen, som berättar om det senaste inom säkerhet och trivsel ombord.

Avgångstid
Avresa den 8/2 kl. 16.30. Nästa dag i Helsingfors. Åter i Stockholm 10/2 kl. 10.00.

Bokning
Maila team8@vikingline.com och uppge koden “BÅTLIV”. Det går även att ringa tel. 08-452 40 20, vardagar kl. 09.00–17.00.

Avbeställningsskydd
För dig som vill vara säker på att enkelt och billigt vid behov kunna avboka resan fram till 24 timmar innan avresa erbjuder vi vårt förmånliga avbeställningsskydd för 50 kr-. Då får du hela resans pris återbetalt, även utan läkarintyg.

Avgiften gäller per bokning (ej per person) och gäller även för hotellresor, dock ej för stugbokningar eller gruppresor.

Utan avbeställningsskydd dras 10% av resans pris i expeditionsavgift om du inte har läkarintyg, minimiavgift 100 kr.

Under 2014 polisanmäldes 2 536 båtmotorstölder vilket är en minskning med cirka 5 procent jämfört med 2013. Det visar den senaste statistiken från Brottsförebyggande rådet. Båtsamverkan och specifika polisinsatser kan vara orsaker till den positiva utvecklingen.

Båtmotorstölderna minskar i landet, det visar sen senaste statistiken över polisanmälningar från Brottsförebyggande rådet (Brå). Under 2014 polisanmäldes 2536 båtmotorstölder vilket är 142 färre än föregående år.

Minskningen kan förklaras med att fler båtklubbar har anslutit sig till Båtsamverkan och polisens insatser med skärpta poliskontroller av fordon i hamnar i både Stockholm och i Skåne.

– Båtmotorstölder har under året även fått utrymme i media vilket kan ha bidragit till att fler båtägare blivit mer observanta med hur de förvarar sina båtar och motorer på ett stöldsäkert sätt, säger utredare Carina Birking på Larmtjänst.

Flest båtmotorstölder har polisanmälts i länen Stockholm, Västra Götaland, Skåne och Gävleborg. I Stockholm har stölderna minskat med ca 9 procent och i Västra Götaland med ca 12 procent. I Skåne ha däremot stölderna ökat med ca 9 procent men mest anmärkningsvärt är den negativa stöldutvecklingen i Gävleborgs län. Under 2014 polisanmäldes 145 båtmotorstölder i länet vilket kan jämföras med föregående år då det polisanmäldes 51 båtmotorstölder. Detta är en ökning med ca 184 procent.

– Båtarna ligger i obevakade hamnar samtidigt som länet har ett bra geografiskt läge för att snabbt komma ut ur landet. Kapellskär ligger exempelvis nära och under året har polisen gjort ett flertal gripanden både i Sverige och i Östeuropa med stöldgods från Gävleborg, säger Carina Birking.

Under året är det främst mindre båtmotorer, under 50 hk, som har stulits vilket kan förklaras med tillgång och efterfråga samt logistiska orsaker. 70 procent försvinner ut ur landet och enbart ett fåtal motorer kommer tillbaka. Motorerna fraktas ut genom olika fordonstyper, allt från personbilar till turistbussar, eller tillsammans med annat stöldgods.

Källa: Larmtjänst.

Efter ett par nervösa timmar har Dongfeng Race Team återigen utökat avståndet till de jagande båtarna i Malackasundet. Den kinesiska båten ser nu ut att bli först förbi Singapore.

Senaste positionsrapport: 0800
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 9–10 knop
Vind: 5–7 m/sek
Beräknad målgång: 27 januari

Dongfeng Race Team har dominerat den tredje etappen av Volvo Ocean Race och haft ledningen ledningen sedan fältet lämnade persiska viken. Som mest ledde de med 106 sjömil när de sex tävlande båtarna seglade in i Malackasundet i måndags. I den svårnavigerade passagen krympte dock avståndet till 17 sjömil på mindre än ett dygn när båtarna bakom hade mer vind och valde en rakare väg.

– En mardröm, sa Dongfengs skeppare under tisdagen. Ingen vind, strömmen är emot oss och vår fart mot målet är kanske noll. Det är en mardröm som ledarbåt och kanske leder vi inte längre.

Abu Dhabi Ocean Racing, MAPFRE, Team Alvimedica och Team Brunel som jagar närmast bakom ligger nu inom ett par sjömil och kan se varandra. Kvartetten stötte på patrull under gårdagen när vinden så gott som dog ut vid lunchtid och sedan igen under natten. Det gjorde att Dongfeng kunde dra nytta av sin position i täten och återigen skapa en tryggare ledning över konkurrenterna.

– Jag är inte förvånad. Vi är bättre, snabbare och starkare, sa Dongfengs navigatör Pascal Bidégorry när han såg positionsrapporten i morse.

Fortfarande återstår den trånga och tungt trafikerade passagen förbi Singapore och det psykologiska gummibandet mellan båtarna är inte avklippt. De senaste dagarna är ett bevis för hur snabbt det kan vända och hoppet lever i allra högsta grad även för svenskbåten Team SCA på sjätte plats. De har nu drygt 30 sjömil upp till de fyra båtarna i klungan.

Dongfeng Race Team beräknas passera Singapore efter lunch idag (svensk tid) och resten av båtarna kommer att följa dem under dagen. Därefter styr de norrut mot Sanya.

På Allt för sjön som öppnar den 28 februari på Stockholmsmässan blir det Sverigepremiär för Quadski, ”bilbåten” som är som klippt och skuren ur en James Bond-film. Med 140 hk under skalet är den god för 75 km i timmen på land och 40 knop på vattnet. Quadskin är bara en av många spännande nyheter som finns på årets Allt för sjön.

Quadskin, som är en blandning av en bil och båt och kan köras både på land och i vatten, är som hämtad ur en framtidsfilm. Quadskin är en vattenskoter på 1300 cc som premiärvisas i Sverige på Allt för sjön, och som på fem sekunder kan växla om från land- till vattenläge.

Den finns i två versioner; Quadski och Quadski XL, den förstnämnda är för en person och den andra rymmer två personer. På land utvecklar den 40 hk och i vattnet 140 hk, vilket gör Quadskin till en av marknadens snabbaste amfibie ATV/PWC.

På Allt för sjön visas det allra senaste inom båtvärlden, båttillbehör och aktiviteter.

Allt för sjön är Nordens ledande båtmässa och är ett av Sveriges största årliga evenemang som hålls på Stockholmsmässan. Allt för sjön öppnar den 28 februari för allmänheten men redan den 27 februari är mässan öppen för branschen.

Info: www.alltforsjon.se

Från Garmin kommer GNX 120 och GNX 130, två stora marininstrument för seriösa seglare som kräver kvalitet, precision och total integration.

Både den 7 tum stora GNX 120 och 10 tum stora GNX 130 har en bakgrundsbelyst LCD-skärm som visar mer än 50 marina parametrar inkl. djup, fart, vind och navigationsdata. Med helt anpassningsbara användarprofiler kan du konfigurera skärmens utseende precis som du vill. Välj mellan enkel-, dubbel- och trippelfunktion, samt mätnings- och grafiska lägen. GNX 120 har 51mm höga siffror och GNX 170 hela 70mm höga.

Instrumenten är enkla att installera, kalibrera och använda tack vare funktionella knappar på skärmen. GNX 120 och GNX 130 är NMEA 2000 kompatibla och delar smidigt segeldata mellan andra Garmin-enheter. Den kraftfulla skärmen är imfri och visar vita eller färgade siffror på en svart bakgrund med hög kontrast och synlighet oavsett väderförhållanden. Det finns 7 färdiga färgkombinationen och möjlighet att skapa mängder med egna varianter.

GNX 120 och GNX 130 är extremt lätta och tunna (19mm) och monteras antingen längst ner på masten eller ovanför nedgången. Båda modellerna kan flushmonteras, eller för ett mer unikt utseende kan GNX 120 även flat-monteras. Båda enheterna kan styras på avstånd via den nya knappsatsen GNX, som bland annat kan användas för att justera bakgrundsbelysningen på alla displayer men en knapptryckning.

Både GNX 120 och GNX 130 har extremt låg strömförbrukning. 0,36W i dagsljus utan bakgrundsbelysning och 0,4W nattetid med bakgrundsbelysning på medelnivå.

GNX 120 förväntas finnas tillgänglig i februari. Pris 8 599 kr. GNX 130 förväntas finnas tillgänglig i maj. Pris 14 399 kr.

Info: www.garmin.se

Den 1 januari 2015 började nya regler i ett EU-direktiv att gälla som innebär att gränsen för den högsta tillåtna svavelhalten i fartygsbränsle sänks kraftigt i bland annat Östersjön. För att kontrollera att de nya reglerna följs planerar Transportstyrelsen att utöka antalet inspektioner av fartyg som trafikerar svenska vatten.

Svaveldirektivet (2012/33/EU) innebär att den högsta tillåtna svavelhalten i marina bränslen sänks inom svavelkontrollområden (SECA, Sulphur Emission Control Area) från dagens 1,00 viktprocent till 0,10 viktprocent. SECA-områden är Östersjön, Nordsjön, Engelska kanalen och Nordamerikas kustområden. Det innebär alltså att fartyg som trafikerar svenska vatten berörs. Skärpningen började gälla 1 januari 2015.

Det finns olika sätt för fartyg att följa reglerna inom SECA. De kan

byta till lågsvavligt bränsle (till exempel MGO, Marine Gas Oil))
installera reningsteknik (så kallad skrubber)
använda alternativa bränslen (till exempel flytande naturgas och metanol).
– Eftersom alla tre sätten innebär högre kostnader jämfört med att köra på tjockolja finns det ekonomiska drivkrafter att bryta mot reglerna. Därför är det viktigt med en verkningsfull och effektiv tillsyn både svenska och utländska fartyg som trafikerar svenska vatten, säger Ingrid Cherfils, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen ansvar för tillsynen av reglerna kring svavel i marint bränsle. Sverige gör redan idag ett stort antal inspektioner gällande svavelinnehåll i marint bränsle. I dessa insatser ingår dokumentationskontroller ombord på fartyg och bränsleprover. I en dokumentationskontroll ingår exempelvis att kontrollera bunkerkvitton och att fartyget skiftat bränsle före inträde i svavelkontrollområdet. För att följa upp hur de fartyg som trafikerar svenska vatten lever upp till kraven kommer antalet tillsynsinsatser att öka jämfört med dagens nivå.

Transportstyrelsen har även påbörjat upphandling av två handmätare. Dessa handmätare ska användas på plats ombord på fartyget och ger en snabbanalys av oljeprovet.

Sverige har dessutom under flera års tid finansierat forskning av teknik som möjliggör att upptäcka om fartyg kör på felaktigt bränsle redan innan de går in i hamn och det är möjligt att ta oljeprov. Transportstyrelsen följer utvecklingen för att i framtiden även kunna använda sig av uppgifter från utrustning som tillämpar den nya tekniken.

Vid sidan om tillsynen av fartygen behövs ett fungerande sanktionssystem. Sverige har idag ett sanktionssystem för svavelöverträdelser som bygger på straffrättsliga grunder. Regeringskansliet bereder också möjligheterna att införa en administrativ sanktionsavgift för överträdelser.

Fakta om svavel från fartyg

Syftet med att minska den tillåtna halten svavel i sjöfartens bränsle, är att minska utsläppen av svaveldioxid som bildas när bränslet förbränns. Utsläpp av svaveldioxid påverkar människors hälsa både vid exponering av gasfasig svaveldioxid och i partikelform. Eftersom svaveldioxid är en syra blir nederbörden surare ju mer svaveldioxid som bildas och löser sig i vattendropparna. Förbränning av svavelhaltiga bränslen leder därför även till försurning.

Det internationella arbetet med att minska utsläppen av luftföroreningar på landbaserade källor har varit framgångsrikt. Utsläppen av svaveldioxid har minskat kraftigt jämfört med när försurningsproblematiken först uppmärksammades på 1970-talet. Minskningen från landbaserade källor har varit betydande både i Sverige och i övriga Europa. Den har åstadkommits dels med reningsteknik i förbränningsanläggningar och kraftverk, dels genom en övergång till bränslen med lägre svavelhalter.

I takt med att de landbaserade utsläppen minskat har sjöfartens andel av svaveldioxidutsläppen ökat. Den internationella sjöfarten har dessutom ökat väsentligt under de senaste årtiondena, vilket ytterligare bidragit till att sjöfarten stått för en allt större del av de totala svaveldioxidutsläppen. Idag släpper de landbaserade källorna i EU ut ungefär lika mycket som sjöfarten runt Europas kuster. De nya reglerna för svavel i marint bränsle kommer att bidra till att trenden för ökade utsläpp av svavel från internationell sjöfart bryts.

Havs- och vattenmyndigheten,HaV, inför nya regler för svenska räkfiskare. De får möjlighet att tillfälligt nyttja varandras månadsransoner genom att fiskare kan föra över ransoner från två till ett fartyg.

– Vi hoppas att det här kan leda till bättre lönsamhet generellt inom det svenska räkfisket. Vi tror att ökad lönsamhet i sin tur kan minska risken för utkast av småräka, säger Patrik Persson, chef för tillståndsenheten.

61 svenska fiskefartyg har i dag tillstånd att fiska efter räka. De delar på den svenska kvoten för räkfiske som varje år beslutas av EU. Fisket regleras också genom ett system med fångstmängder per månad, så kallade månadsransoner, som beslutas av HaV. Räkfartygen delas in i olika klasser baserat på hur mycket de fiskat under åren 2005-2010. De räkfiskare som satsat på selektiva redskap som artsorterande rist under den perioden får också något högre ransoner.

– Flera av de svenska räkfiskarna har en bekymmersam situation ekonomiskt. Många menar att de har för små ransoner att fiska på för att kunna få ett lönsamt fiske och har länge efterlyst den här möjligheten, säger Qamer Chaudhry, utredare på tillståndsenheten.

HaV inför nu med start från och med i dag, 20 januari, en möjlighet att tillfälligt omfördela två månadsransoner från ett räkfartyg till ett annat. Det får endast ske för två månader i taget och med begränsningar när det gäller omfördelningar från mindre fartyg till större.

– Det finns en oro inom det mindre, kustnära fisket att den här möjligheten till omfördelning av fiskemöjligheter bara ska gynna de större fartygen. Vi menar att det här är en möjlighet som kan gynna alla räkfiskare oavsett hur stor båt de har, säger Patrik Persson.

– De nya reglerna gäller endast för 2015 och vi kommer under året att följa hur det nya systemet fungerar, hur många fiskare som väljer att utnyttja möjligheten med omfördelning.

De nya reglerna gäller från och med i dag. Räkfiskare som är intresserade av möjligheten att omfördela ransoner får ansöka om detta hos HaV.

Förutom möjligheten till tillfälliga omfördelningar så beslutade HaV i går också att öka månadsransonerna inom räkfisket i Skagerrak och Kattegatt med tio procent från och med 1 februari.

Källa och foto: HaV.

Frågan om ersättning för kostnaderna för miljöräddningsarbetet i samband med oljeutsläppet som nådde land i Kyrkesund 2011 har nått sin lösning. Svenska och danska staten ersätts med 105 Mkr.

Försäkringsbolaget för lastfartyget Golden Trader ersätter svenska och danska staten med 105 miljoner kronor för det oljeutsläpp som skedde efter kollisionen den 10 september 2011 med fiskefartyget Vidar utanför Danmarks kust.

De sammanlagda kraven från svenska myndigheter (Kustbevakningen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt Försvarsmakten) och danska Værnsfælles Forsvarskommando (tidigare Søværnets Operative Kommando) uppgick till cirka 176 miljoner kronor. Ett fartygs ägare, eller försäkringsbolag, har i fall som det här rätt att begränsa sitt kostnadsansvar enligt internationella konventioner. I just detta fall innebär det cirka 121 miljoner kronor.

Förlikning
Förlikningen landade på 105 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 87 % av det maximala belopp som försäkringsbolaget var skyldiga att betala.

– Kustbevakningen har drivit frågan om ersättning för samtliga svenska myndigheter, och det är naturligtvis skönt att den här processen är över. Vi och de övriga myndigheterna är mycket nöjda med resultatet. Det är viktigt att det syns vad det kostar när vår miljö är hotad, säger Nina Andersson, verksjurist på Kustbevakningen.

– Kustbevakningens ersättningskrav omfattar myndighetens insatser, viss beredskap med fartyg, samt kostnader för övrig materiel och för personal. För detta ersätter ägaren och försäkringsbolaget oss med drygt 18 miljoner kronor, fortsätter Nina Andersson.

Intensiv arbetsinsats
Ersättningen kommer att redovisas direkt till statskassan, då myndigheterna redan fått ersättning från staten genom anslag och särskilda utbetalningar. Tjörns och Orusts kommuner har fått sin ersättning av MSB.

Oljeutsläppet är det största utsläppet i Sverige på många år och krävde ett intensivt arbete med många fartyg, båtar och mycket personal. Insatsen var arbetskrävande eftersom området har stort miljövärde och är svårtillgängligt. När Kustbevakningens insats avslutades den 3 oktober 2011 hade Kustbevakningen under knappt 18 dygn tagit upp totalt 644 000 liter oljeemulsion, en olje- och vattenblandning som motsvarar cirka 277 000 liter olja.

Bakgrund
Lastfartyget Golden Trader kolliderade den 10 september 2011 med fiskefartyget Vidar utanför Danmarks kust varvid en bunkertank skadades. Efter kollisionen tog danska myndigheter under den 11 september 2011 upp cirka 55-60 kubikmeter olja innan hårt väder gjorde det omöjligt med vidare saneringsarbete.
Den 15 september 2011 kom anmälningar från privatpersoner i Sverige som sett oljeklumpar av tjockolja olja på västsidan av Klädesholmen och senare påträffades större mängder tjock olja i diverse vikar och sund, speciellt runt Kyrkesund.
På eftermiddagen 15 september inledde Kustbevakningen en miljöräddningsinsats till sjöss och flera enheter skickades till området.
Flera enheter, inklusive bland annat sju strandbekämpare, skickades också till området.
På morgonen den 16 september 2011 inledde Tjörns kommun en parallell räddningsinsats på land.
Försvarsmakten bidrog med helikopter, fartyg och personal och Svenska sjöräddningssällskapet (SSRS) med fartyg och personal.

Som partner till Initiativet Hållbara Hav bidrar Länsförsäkringar Stockholm till det viktiga arbetet som bedrivs för att rädda Östersjön. Förhoppningar finns att samarbetet, vilket sträcker sig över ett flertal år, kommer att ha en mycket positiv inverkan på arbetet för Östersjöns miljö och framtid.

Hållbara Hav driver opinion kring Östersjöns utsatta läge. Som verktyg används briggen Tre Kronor samt en ambulerande miljöutställning ”Etta med kök” vilken skapats tillsammans med Stockholms universitet/Östersjöcentrum. Utställningen visar på hur plaster, kemikalier och läkemedel påverkar vår vardag och hur vi kan förhindra att dessa ämnen hamnar i Östersjön.

– Vi är oerhört glada och stolta över att välkomna Länsförsäkringar Stockholm som partner till Hållbara Hav! För att lyckas skapa uppmärksamhet om Östersjöns problem, samt vad som krävs för att återfå Östersjön i balans krävs engagemang, långsiktighet och ett genuint intresse. Genom samarbetet med Länsförsäkringar får vi en starkt engagerad vän som vill vara med och påverka utvecklingen. Genom att kommunicera med alla sina kunder såväl privatpersoner som företagskunder får vi den hjälp vi behöver – att sprida kunskap, ge insikter och skapa engagemang, säger Göran Lindstedt, vd Initiativet Hållbara Hav.

– Hållbara Hav gör ett bra och viktigt arbete som vi i Länsförsäkringar Stockholm vill ställa oss bakom. Vi arbetar med att skapa hållbar trygghet för våra kunder i Stockholms län. Därför känns det naturligt för oss att engagera oss i Östersjöns välmående, en viktig fråga för stockholmarna, säger Fredrik Bergström, vd Länsförsäkringar Stockholm.

Hållbara Hav har nu ytterligare en stark partner med ett stort nätverk av företag och privatpersoner vilka har möjlighet att påverka den fortsatta utvecklingen av Hållbara Hav och arbetet för ett friskt Östersjön. Bland annat skapas ett nytt pilotprojekt där ungdomar, förutom att segla en brigg, utbildas i Östersjöns problematik och förutsättningar samt vilka åtgärder som krävs för att vi ska kunna rädda vårt vackra och unika innanhav. Ambitionen är att på sikt nå ut till ett stort antal skolor i Stockholm.

Som partner till Hållbara Hav vill Länsförsäkringar Stockholm öka sitt kunnande om hur företaget och de anställda kan bidra till att rädda Östersjön. De har bland sina kunder ett stort nätverk av både privatpersoner och företag som de också vill nå med kunskap om situationen i Östersjön.

Bilden:
Fr. v.: Eva Allqvie, chef Affärsutveckling, Kommunikation & HR Länsförsäkringar Stockholm, Anders Mannesten, marknadschef Hållbara Hav, Göran Lindstedt, vd Hållbara Hav, Fredrik Bergström, vd Länsförsäkringar Stockholm. Fotograf: Suzanne Burdén, Länsförsäkringar Stockholm.