nyhetstest

Lagom till sport- och påsklovet lanserar Tele2 en ny 4G-router som gör bilen, båten eller husvagnen till en egen wifi-zon. Med Car-Fi kan bilens passagerare trådlöst koppla upp hela 10 enheter och utnyttja restiden till att surfa på sina favoritsidor och sociala nätverk eller njuta av strömmad musik, serier och långfilmer direkt från passagerarsätet.

Nu kan hela familjen koppla upp sina surfplattor och se sina favoritfilmer. Något som garanterat kommer att innebära lugn och ro i baksätet under bilfärderna.

– Car-Fi är en fantastisk produkt som gör det ännu roligare att ta med sig familjen ut på de på de svenska vägarna i vinter. Routern är lätt att installera och gör att bilens samtliga passagerare får tillgång till internet för surf, musik, film och mycket mer, säger Henrik Lönnevi, affärs- och produktutvecklingschef på Tele2 Sverige.

Routern, som utvecklats av Huawei, klarar 4G-hastigheter på upp till 150 Mbit/s och ansluts till bilens 12V-uttag (cigarettuttaget). Den har även ett USB-uttag som gör det enkelt att ladda telefonen eller läsplattan under färden, samtidigt som routern används.

Det medföljande Data On-Demand-abonnemanget skapar en snabb uppkoppling för upp till 10 enheter och låter passagerarna ansluta olika sorters smartphones, läsplattor och bärbara datorer.

Fyll på med extra data – surfa i 4G
Om det medföljande datapaketet på 5GB skulle ta slut går det enkelt att fylla på med extra data som tankas på ditt Data On-Demand SIM-kort och sedan dras på faktura. Datamängden är utan bäst-före-datum och kan därför sparas till nästa bil- eller båtresa.

Under 2014 publicerade Open Signal (en internationell motsvarighet till Bredbandskollen) en mätning som visar att Tele2 Sveriges kunder har uppkoppling mot 4G-nätet hela 93 procent av tiden. Tele2s 4G-nät täcker i dag 99 procent av befolkningen och en stor utbyggnad av nätet har påbörjats för att bland annat öka yttäckningen av landet, från cirka 70 procent till hela 90 procent.

Tillgänglighet och pris:
Routern passar perfekt till bilen, båten och husvagnen och finns att köpa exklusivt i Tele2s butiker och via www.tele2.se, fram till den 31 mars 2015 till ett paketpris på 699 kr där ett datapaket på 5 GB ingår.

Priser för extra data
1 GB 5 GB 10 GB
69 kr 199 kr 299 kr

Tekniska specifikationer – Huawei E8377
• 4G-frekvenser: 800/900/1800/2100/2600MHZ
• Hastigheter: 4G: ner 150 Mbit/s, upp 50 Mbit/s
3G: ner 42 Mbit/s, upp 4.6 Mbit/s
• Antal enheter: Anslutet upp till 10 enheter samtidigt
• Storlek: 88mm x 59mm x 49mm,
• Vikt: 150 gram
• Strömförsörjning: 12V koppling – anslut direkt i bilen/båt/husvagn
• Uttag: USB-uttag för laddning av t. ex telefon eller surfplatta
• Anslutning: WiFi (Car-Fi) samt via USB (kabel säljs separat)

Garmin presenterar nu Panoptix All-Seeing Sonar, en revolutionerande ekolodsteknik som ger dig möjlighet att se runt hela din båt i realtid – framåt, bakåt, åt sidorna och under båten – även när du ligger still. Garmin Panoptix är en multi-beam givare som använder sig av phased-array scanning ekolodsteknik som tidigare endast funnits tillgängligt för professionella yrkesfiskare. Givarna är idealiska för dig som fiskar nära kusten och i insjöar.

– Vi tror att Panoptix kommer vara revolutionerande för fritidsfiskare och deras intresse av ekolodsteknik, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Aldrig förut har de haft möjlighet att se runt hela båten i realtid på det här sättet.

Med Panoptix Forward, kan du se botten, struktur och fisk som simmar framför din båt i realtid. Även när du ligger still. När du ansluter givaren Panoptix Forward till din kompatibla plotter får du funktionerna LiveVü Forward och RealVü 3D Forward.

LiveVü Forward ger en videoliknande ekolodsbild som visar fiskar som simmar framför båten. Du ser dessutom om de är på väg mot dig eller bort från båten. Uppdateringen sker via en singelping, som ger realtidsbilder av det som rör sig i vattnet.

RealVü 3D Forward skannar digitalt området framför båten och skapar en 3D-bild av botten, struktur och fisk. Du kan själv bestämma hur snabbt området framför dig skall skannas av för att få mer eller minde detaljer och således göra det enklare att identifiera var fisken egentligen är.

Panoptix Down visar i realtid vad som simmar under båten och åt vilket håll, även när du står still. Med en Panoptix Down-givare, kan du välja tre olika vyer: LiveVü Down, RealVü 3D Historik eller RealVü 3D Down.

LiveVü Down ger rörliga ekolodsbilder under din båt. Med LiveVü Down kan du se både småfisk och stora fiskar simma omkring och du kan enkelt lokalisera avståndet till dem från båten samt se deras djup.

RealVü 3D Historik ger dig en uppsjö av ekolodsdata. Den skrollar igenom data samtidigt som båten rör sig för att visa historiken av varje vattenkolumn, från botten till ytan och all fisk däremellan. Bottenkontur och fiskar visas i olika färger och i olika dimensioner.

RealVü 3D Down skannar digitalt området under båten, från fören till aktern och från sida till sida. En 3D-vy av ytan under båten skapas och visar förändringar i bottenkonturen, fisk och struktur även när du ligger stilla.

Både PS31 Panoptix Forward givare och PS30 Panoptix Down givare har en inbyggd Attitude Heading Reference System (AHRS) sensor som konstant justerar ekolodssignalen för att kompensera för båtens rörelser. De är kompatibla med Garmins GPSMAP 7400 serie, GPSMAP 8000/8500 serie, GPSMAP 721, 820, och 1020 sjökortsplottrar, liksom echoMAP 70s och echoMAP 70dv. Panoptix Forward givare levereras med ett trollingmotorfäste och ett akterspegelsfäste och Panoptix Down givaren levereras med ett akterspegelsfäste.

Garmin Panoptix Forward och Down givare beräknas finnas tillgängliga under våren 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 14 399 kr.

Info: www.garmin.com/panoptix

Fyra dagar efter starten i Sanya har fältet splittrats i två delar i och med att Team SCA och Team Brunel valt en egen rutt. Men trots att de ligger efter just nu kan deras position i norr ge dem stora fördelar de kommande dagarna.

Senaste positionsrapport: 1100
Ledare: MAPFRE
Hastighet: 
10–16 knop
Vind: NO 7–10 m/sek

Den fjärde etappen från Sanya till Auckland har varit den mest spännande hittills i Volvo Ocean Race 2014-15. Efter drygt två kämpiga dygn av segling i motvind och tuffa vågor nådde fältet Luzonsundet i tisdags. Fältet var då fortfarande samlat i en klunga med 13 sjömil mellan ledande Dongfeng och Team SCA på sjätte plats.

Strax efter lunchtid i tisdags valde Team SCA att slå norrut och en stund senare valde nederländska Team Brunel samma väg medan resten av fältet fortsatte österut. Att segla norrut är i princip motsatsen från raka vägen till Auckland men också ett taktiskt beslut som kan betala sig i längden. Som mest var Brunel och SCA 140 sjömil bakom täten där de tog sig norrut mot Taiwan.

Det avståndet har nu krympt till runt 30 sjömil samtidigt som lagen i norr är snabbare än sina konkurrenter enligt de senaste positionsrapporterna.

– Om ett par dygn får vi veta om vi spelat våra kort rätt. Antingen kommer vi då att vara före eller lika med de andra båtarna. Därför tycker vi det är en risk värd att ta, säger Team SCAs navigatör Libby Greenhalgh.

Under passagen genom sundet höll sig de övriga båtarna väldigt nära ön Luzon. I en batalj med många slag igår natt till förlorade Dongfeng ledningen. MAPFRE har en knapp ledning men kvartetten befinner sig fortfarande inom 5 sjömil från varandra. De börjar snart göra sig redo för halvvindssegling söderut och på varje båt finns en oro för att SCA och Brunel kan skaffa sig ett betydande försprång de kommande dagarna.

– Alla packar om båten och förbereder sig för tio dagar av segling för babords halsar när vi spurtar mot Salomonöarna. Vi hoppas bara att vi inte tappar för mycket på båtarna i norr, rapporterar Matt Knighton som är Abu Dhabi Ocean Racings Onboard Reporter.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Dragande drev är det allra senaste från Volvo Pentakill. Det var i USA som sterndrive först presenterades i skiftet mellan 50- och 60-talet och det är på den pågående båtmässan i Miami som det svenska företaget presenterar ännu en revolution för motorbåtar.

Idén är kanske inte helt ny (Crescent och Volvo Penta presenterade något liknande för årtionden sedan), men det är troligen nu som förutsättningarna är de allra bästa. Volvo Penta har lång erfarenhet av vanliga, skjutande drev och efter tio år med IPS har företaget bevisat att det går att använda dragande drev.

Den allra första versionen av nya Volvo Penta Forward Drive (FWD) presenterades vid en exklusiv pressvisning 11 februari på Miami International Boat Show. Det är ett helt nytt koncept, som öppnar nya möjligheter för Volvo Penta.

Volvo Penta FWD innebär dubbla, motroterande propellrar och justerbart motortrim. Ungefär som på ett vanligt drev alltså, med den avgörande skillnaden att drevet drar båten fram i vattnet i stället för att skjuta på. Enligt Volvo innebär det en rad fördelar, bland annat vad gäller acceleration och bränsleekonomi.

Vi återkommer när vi har fler detaljer.

Info: www.volvopentaforwarddrive.com

Under 2015 kommer Nynäshamns Segelsällskap att fira sitt hundraårsjubileum genom att arrangera ett antal svenska mästerskap, Skärgårdskryssarpokalen och VM för 5,5:or samt en större veteranbåtsfestival.

Veteranbåtsfestivalen arrangeras av Nynäshamns Segelsällskap tillsammans med Skärgårdskryssareförbundet 7–9 augusti. Båtarna anländer på torsdagen och under fredagen den 7:e och lördagen den 8:e blir det kappseglingar för segelbåtar, uppvisningar och parad för motorbåtar.

Hamnen är mycket publikvänlig och besökarna kommer nära båtarna när de ligger i hamn. Det kommer även att vara ett antal båtar som tar emot besökare för de som vill gå in i båtarna. I hamnen finns ett flertal restauranger, kaféer, stånd och bodar. I samband med festivalen kommer det även att bli flyguppvisning och utställning av veteranbilar.

Förra gången det var veteranbåtsfestival i Nynäshamn kom drygt 230 båtar från hela Europa och 80 000 besökare.

Info: www.nss100.se

Bildtexter:
Klassiska segelbåtar Foto Sofia Lind.
Klassiska motorbåtar. Foto: Annika Ahlstedt.

Tre dygn efter starten av etapp fyra, från Sanya i södra Kina till Auckland på Nya Zeeland, har fältet i Volvo Ocean Race splittrats. Team SCA och Team Brunel har valt en nordligare kurs, medan de övriga fyra båtarna fortsatt rakt österut mellan Taiwan och Filippinerna. Så här rapporterar Team SCAs Anna-Lena Elled från den svenska båten:

Som en del av mina förberedelser inför etapp fyra studerade jag vår rutt – eller tänkbara vägval. Bland annat läste jag vad tävlingsmetrologen, Gonzalo Infantes, skrev: ”Den som ska prova på den här båten för första gången ska inte välja etapp fyra”.

När jag sett det och kollat in väderutsikterna så var jag helt säker på att det skulle bli riktigt tufft. Efter en fanatiskt och spännande start från Sanya, där vi bland annat passerade den gigantiska buddhastatyn ”Guan Yin” innan vi, i ett tajt race med de andra båtarna, styrde österut i sydkinesiska havet, började det hårda livet.

Den kommande natten och dagen minns jag som i en dimma. Jag kommer ihåg de enorma vågorna och mycket vatten över båten. Där bak i båten, där jag har mitt lilla ”kontor”, kändes det som att sitta i sista vagnen i en berg- och dalbana när den förlorat kontakten med rälsen och bara hoppa och far. Och mitt upp i allt detta skulle jag försöka sköta mitt jobb, dvs. skriva, skicka filmer och bilder – och lite annat. Jag minns också det närmast rörande stödet jag fick från mina lagkamrater ombord som gjorde allt för att hjälpa mig som nykomling, trots att de hade fullt upp med att pressa båten allt fortare framåt.

Nu är jag ”back in business”. Och det har varit mycket jobb hela dagen. Men det blåser mindre, solen skiner och vattnet är lugnare. Då passar alla på att försöka återhämta sig från de hårda dygnen vi gått igenom. Vi försöker äta ikapp och ta hand om småskador – både på oss själva och på båten

Men det största som hänt är att vi och Team Brunel har lämnat de övriga båtarna och valt en nordlig kurs. Så här beskriver vår navigatör Libby manövern:

För drygt tolv timmar sedan valde vi att slå norrut. Brunel hakade på, men de andra valde att fortsätta rakt österut. Vi seglar alltså rakt mot Taiwan vilket är i princip åt helt fel håll om man tänker sig den närmaste vägen till Auckland. Det känns lite bakvänt, men tittar man närmare på vägval och de väder vi har framför oss så verkar det vara ett riktigt beslut. Det är alltid svårt att segla österut på Stilla Havet men det är vad vi ska göra när vi kommit upp till Taiwan. Där hoppas vi möta ett lågtryck och få en riktig ”puch” från norr och på så sätt en bättre vinkel att segla söderut.

Till en början kommer det att se ut som om vi halkat långt efter men om cirka sex dygn får vi veta om vi spelat våra kort rätt. Antingen kommer vi då att vara före eller lika med de andra båtarna. Därför tycker vi det är en risk värd att ta.

Foto: Anna-Lena Elled/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Tänk att ha hela utbudet och de låga priserna från en av de största livsmedelaktörerna i din hand i hela skärgården. Nu är det verklighet genom Matbåten i samarbete med MatHem.se. Med dagliga leveranser i hela Stockholms skärgård kan man från och med i sommar boka sina livsmedel och följande dag få den levererad direkt till sin stuga eller fritidsbåt.

Med dagliga leveranser i hela skärgården kan du boka MatHems produkter till din ö eller brygga. Boka innan klockan 16 och maten levereras påföljande dag, precis som hemma – i hela skärgården.

Precis som för stugägare kan nu båtlivet få sina livsmedel levererade till akterspegeln. Boka innan klockan 16 och uppge din position för morgondagen och Matbåten kommer med din leverans till överenskommen position.

Inte en gångtimme på maskin eller långa promenader med tunga kassar. Du kan lugnt fortsätta att njuta av din tillvaro och låta Matbåten göra jobbet. Ett samtal från MatHem ger dig information att båten är på väg och du kan möta upp din leverans vid din brygga eller akterspegel.

Ombord finns även dagsfärskt bröd, bullar, glass och dagens tidning – som en extra guldkant på din tillvaro.

Info: www.mathem.se

Kommentarer

Daniel Maurer 16:42:06 2015-02-11

Jag tycker att dom få livsmedelsbutiker som fortfarande kvar finns i våra skärgårdar behöver allt stöd dom kan få.

Classic Boat show är norra Europas ledande utställning av träbåtar. Det är en egen avdelning på båtmässan Allt för sjön som öppnar den 28 februari. I år firar Kungliga Motorbåt Klubben 100 år på Allt för sjön och ställer ut ett stort antal nyrenoverade träbåtsrariteter.

Några av båtarna som ställs ut är världspremiärer, gamla träbåtar som efter 40-50 år på land nu återställts till nyskick. Bland rariteterna som KMK ställer ut kan besökarna beskåda båtar som Scout – Sjöexpress (1939), Droskan – Sjöexpress (1921), salongsslupen Olivia, racerbåten Tiger Too, Pilen – Sjöexpress (1939) , Sea Fun – Ockelbobåtar (1959) och många fler.

-Vi är glada och hedrade att KMK nu valt att fira sitt 100-årsjubileum på Allt för sjön. Och jag är säker på att KMK:s utställning, med unika båtar upprustade i toppskick, kommer att attraherar en stor publik, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

På mässan finns också andra nytillverkade träbåtar. En av dem är en 5 meter lång replik av Herlins motorsnipa ursprungligen konstruerad 1933. Den ytbehandlas på traditionellt sätt med en blandning av trätjära, linolja och balsamterpentin.

– Ja, vi vet att det är flera tusen besökare som i första hand kommer till Allt för sjön för att se dessa rariteter, känna tjärdoft och minnas de gamla goda tiderna. I år får de verkligen den känslan här på mässan, säger Hanse Thorslund.

Kuriosa: KMK stod som arrangörer av den första båtmässan i Sverige som hölls i Saltsjöbaden 1922. I år firar KMK 100 år och för Allt för Sjön kan stoltsera med att öppna portarna för 80:e gången.

Allt för sjön är Nordens ledande båtmässa och är ett av Sveriges största årliga evenemang som hålls på Stockholmsmässan. Allt för sjön öppnar den 28 februari för allmänheten men redan den 27 februari är mässan öppen för branschen.

Info: www.alltforsjön.se

Garmin presenterar nu två nya 16 tums multifunktionsskärmar (MFD) till sin nya GPSMAP 7400-serie. Enheterna är designade för dig som kräver hög prestanda, enkelt handhavande och full integrering. Dessa multitouch-skärmar finns både med ekolod (GPSMAP 7416xsv) och utan ekolod (GPSMAP 7416).

De nya 16-tummarna har samma prestanda, användarvänlighet och pålitlighet som övriga 7-, 8-, 10- och 12-tums skärmar i GPSMAP 7400 serien. Med full pinch-to-zoom pekskärmsfunktionalitet, erbjuder dessa enheter en navigationsupplevelse utöver det vanliga. Helt nätverkskompatibla kan du koppla in sensorer, fler skärmar, ekolodsmodul, väder, radar, autopilot, värme- och IP-kamera, digital switching mm. Alla enheter i GPSMAP 7400-serien har även inbyggd Wi-Fi så du kan använda Garmin Helm™ och BlueChart Mobile 2.0 apparna.

Xsv-serien har ett inbyggt ekolod med tvåkanals 1kW CHIRP sonar. Enheterna har även CHIRP DownVü och SideVü scanning sonar som ger en nästan fotografisk ekolodsbild av fiskar och struktur som passerar under och vid sidan av båten.

Dessutom har alla modeller i GPSMP 7400 serien stöd för Garmin Panoptix all-seeing sonar, den mest unika och innovativa ekolodstekniken på marknaden. Panoptix visar dig fiskar som simmar under båten i alla riktningar framför, bakom och från bägge sidorna i realtid.

Oavsett om du väljer med eller utan ekolod så får du en inbyggd 10Hz GPS-mottagare som ger en snabbare och mer exakt position. Tillsammans med BlueChart g2 Vision sjökort har alla GPSMAP 7400-enheter Auto Guidance 2.0, en patenterad teknik som söker igenom all sjökortsinformation för att skapa en säker rutt åt dig som du kan navigera efter.

Nya seglingsfunktioner har också integrerats i alla modeller i GPSMAP 7400-serien, inkl. en ny racingsida som visar en virtuell startlinje på sjökortet tillsammans med datafält med laylines, time to burn före start och nedräkning som kan synkroniseras via nätverket med andra Garminprodukter.

De nya 16-tums displayerna beräknas finnas tillgängliga i maj 2015 till ett rekommenderat cirkapris från 54 699:- till 59 499:-.

Info: www.garmin.com/marine

Rostskador på strålkastarna är allvarligt eftersom det vanligen ger anmärkning hos Bilprovningen. Hellas nya strålkastarserie har en speciell ytbehandling, CoroSafe, som är extra motståndskraftig mot korrosion.

CoroSafe består av fyra lager som tillsammans skyddar lampan inte bara mot rost, utan även fungerar som skydd mot sådant som stenskott.

Power Beam 1000 är en backstrålkastare med sex ljusstarka LED som tillsammans ger 850 lumen. Heavy Duty-foten är vridbar och strålkastaren kan därför monteras hängande så väl som stående. Plastglaset är slagtåligt och har ett grått hus av aluminium med kylflänsar. Avstörd enligt CISPR 25, klass 5 (högsta EMC-klass) och godkänd enligt ECE R10. ECE R23- och ADR-godkänd. DEUTSCH-anslutning.

Backstrålkastare Modul 70 LED har fyra ljusstarka LED som ger 800 lumen. Liksom Power Beam 1000 är den multivolt med integrerad elektronik som skyddar mot felpolarisering och garanterar konstant ljus även vid spänningsvariationer mellan 9-33 V. Termokontrollen skyddar mot överhettning. Bägge backstrålkastarna har en fot med fästskruv M10 och kan monteras stående eller hängande.

Det svenska varumärket SKARGs produkt Swenska-Hoga vinner ännu ett av världens mest prestigefyllda designpriser. Denna gång är det utmärkelsen iF Design Awards 2015 av iF International Forum Design GmbH.

Vinnarna i iF Product Design Award 2015 utsågs av 53 designexperter från hela världen som i januari samlades i tyska Hamburg. De 4783 bidragen bedömdes utifrån 11 kriterier, däribland designkvalitet, utförande, materialval, innovationsgrad, miljöpåverkan och funktion.

Swenska-Hoga kommer att presenteras i världens största onlineutställning för produktdesign samt under 2015 ställas ut på iF:s designutställning i Hamburgs HafenCity.

Med Swenska-Hoga har SKARG lyckats med konsten att integrera kaus, schackel och ryckdämpare i en funktionell och intuitiv förtöjningslösning för fritidsbåtar. Produkten finns idag tillgänglig i tre längder och tre färgkombinationer, och är tillämpningsbar för montering i brygga och Y-bom. Swenska-Hoga har designats och utvecklats i Sverige av Top Notch Design AB. Chefsdesigner Mikael Ericsson kommer att ta emot utmärkelsen 27 februari i München, Tyskland.

Produkten Swenska-Hoga – fast förtöjning med integrerat schackel och ryckdämpare – har tidigare vunnit världens största designtävling Red Dot Award: Product Design 2014.

Info: http://ifdesign.de/presse_index_e

Fältet i Volvo Ocean Race seglar nu österut mot Luzonsundet i motvind – det betyder stora vågor, mängder med vatten som sköljer över däck och sjösjuka.

Senaste positionsrapport: 0800 (CET)
Spridning i fältet: 14 Nm
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 
11 knop
Vind: NO 11 m/sek

Den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 inleddes i söndags med gasen i botten. Efter att ha lämnat Sanya och rundat Buddhastatyn vid Guan Yin vände båtarna österut med siktet inställt på sundet mellan Taiwan och den filippinska ön Luzon. Med mötande vind hela vägen dit blir resan skakig, blöt och långt från bekväm. Många lag har rapporterat om sjösjuka seglare ombord.

– De senaste timmarna har utan tvekan varit de tuffaste i tävlingen hittills, rapporterade Dongfengs Onboard Reporter Sam Greenfield under måndagen.

– Efter att rundat Buddhastatyn i söndags har den mötande vinden förvandlats från mild och behaglig till elak och hänsynslös. Hänsynslös i den meningen att oförutsägbarheten i vad som ligger framför oss är överväldigande. Det finns ingen rytm i vågorna.

Martin Strömberg på Dongfeng Race Team tvingades under måndagen laga revor i ett försegel som gått sönder i ett segelbyte. Laget har annars fått en bra start på etappen och leder nu knappt över tvåan Abu Dhabi Ocean Racing. Det är fortfarande långt kvar till etappmålet i Auckland och det skiljer inte mycket mellan ettan och Team SCA på sjätte plats.

– Trots den tuffa livsstilen tävlar vi 100 procent hela tiden ombord på Team SCA, säger svenskbåtens skeppare Sam Davies.

Men vindriktningen är ändå mer gynsam än väntat och troligtvis klarar sig båtarna till Luzon utan att behöva göra några slag. Inom ett dygn kommer de att sikta norra Filipinerna och när de lämnat Sydkinesiska sjön bakom sig väntas det blir något lättare förhållanden.

Men då måste också avgörande beslut fattas. Antingen fortsättätter man segla mot öst eller nordöst i jakt på mer vind eller så väljer man en mer direkt väg och styr söderut mot Salomonöarna.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Den 56:e Båtmässan i Göteborg var de magiska ögonblickens mässa. Aldrig tidigare har så många scenpersonligheter – kända som okända – delat med sig av sina erfarenheter och upplevelser på scenen. 2015 var året då konceptet ”Förverkliga dina drömmar” verkligen satte sig.

Årets scenprogram på Båtmässan har haft en blandning av kändisar, eldsjälar, äldre, yngre, män, och kvinnor som bygger, reser, upptäcker, äventyrar och njuter av vatten- och båtlivet.

Höjdpunkterna publikmässigt var ensamseglaren Sven Yrvind, alläventyrerskan Renata Chlumska, tv-profilen David Hellenius och Martin Strömberg från Dongfeng Race Team i Volvo Ocean Race.
– Det känns tydligt att konceptet ”Förvekliga dina drömmar” har satt sig nu. Många kommer till Båtmässan för att de vill se, höra, drömma och inspireras av det som händer på scenen, säger en nöjd Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan.
Bengt Wallin nämner låtskrivaren, entreprenören och tidigare Idol-domaren Andreas Carlssons föredrag som ett exempel:
– Andreas menar att framgång består 10-20 procent av talang resten är envishet. Man kan lyckas med det mesta bara man ger sig sjutton på det. Det är exakt det vi vill visa med vårt scenprogram.

– Det har varit en fantastisk publiktillströmning och några oerhört personliga möten, säger Anna-Karin S. Öjerskog som agerat konferencier under hela Båtmässan.
Hon tror att publiken fått rejält med inspiration och kickar av scensamtalen.
– Det personliga mötet är enormt viktigt för att få oss människor att våga ta det där steget. Och det är precis det som vi vill att scenprogrammet ska inspirera till, fortsätter hon.

Några av Båtmässans mest magiska ögonblick var när Volvo Ocean Race seglaren Martin Strömberg intervjuades och hans mamma spontant plockades upp på scenen.
– Hon berättade om hur Martin började segla, om hans karriär och om sin rädsla för att någonting ska hända honom. Martin lyssnade, mycket berörd precis som alla andra. Det var verkligen ett fantastiskt ögonblick, säger Anna-Karin S. Öjerskog.

Ett annat exempel var när det nybildade och unga matchracinglaget Team X fick ett wildcard till Lysekils Women`s Match som seglas i augusti.
Sist men inte minst nämner Anna-Karin S. Öjerskog tre synskadade herrar som möttes på en it-kurs i Vänersborg och bestämde sig för att renovera en eka tillsammans.
– Det var underbart att höra deras berättelse om hur kul de har tillsammans, de menar att båtbygget har gett dem livsgnistan tillbaka.

Kalla fakta Båtmässan 2015:
Antal utställare 2015: 297 st (2014: 275 st)
Antal flytetyg 2015: Ca 405 st (2014: ca 385 st)
Antal besökare 2015: 59 906 personer preliminärt (2014: 61 523 personer)

Kustbevakningens utställning Rädda vår kust öppnar på Malmö Museer, Slottsholmen, den 10 februari.

Chef för utställningsenheten, Josefine Floberg, hälsar välkommen och Filip Lundgren, biträdande stabschef på Kustbevakningen i Göteborg, inviger utställningen.

Rädda vår kust handlar om Kustbevakningens arbete när det är som smutsigast. Utställningen bygger på ett stort oljeutsläpp vid Tjörn som drabbade Bohuslän hösten 2011.

Rädda vår kust visas till den 31 januari 2016. Bilderna och filmen i utställningen är tagna av kustbevakare Håkan Karlsson, som arbetade med oljeutsläppet. För idé och produktion svarar ett medarbetarteam från Kustbevakningen.

Utställningen har tidigare visats under 2013 på Sjöhistoriska museet i Stockholm och på Marinmuseum i Karlskrona under 2014.

Plastskräp i vattnet och på stränderna, döda fiskar och sjöfåglar. Det är några av de observationer från Hanöbukten som allmänheten och fiskare rapporterat in till Havs- och vattenmyndigheten, HaV, den senaste månaden.

– Ju mer kunskap vi får om situationen i Hanöbukten, desto större chans är det att vi kommer att förstå senaste årens rapporter om exempelvis såriga fiskar och brunifiering av vattnet, säger Fredrik Ljunghager.

För en månad sedan öppnade HaV möjligheten för allmänheten att bidra med kunskap på sin hemsida. Här går det att enkelt rapportera in om man ser något avvikande, bland annat kan besökaren lätt placera in sina observationer på en karta.

– Vi vill göra det så enkelt som möjligt för den som vill bidra med kunskap för en friskare Hanöbukt, säger Fredrik Ljunghager, utredare på enheten för miljöövervakning på HaV.

Hittills har HaV fått in ett 20-tal observationer från boende och fiskare i området vid Hanöbukten. Flera av dem rör marint skräp både i havet och på stränderna. Någon vittnar om ökad bottentrålning i de djupare delarna, en annan om märkliga skumrester på stranden och en sportfiskare har under sommaren och hösten 2004 noterat fler sjuka och döda gäddor och sjöfåglar.

– Men vi har också fått in observationer som tyder på en mer positiv utveckling, att det fanns mer sårig fisk tidigare och att vissa marina arter verkar må bättre idag. Men det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser eller se några mönster utifrån det här materialet, Det är också viktigt att betona att det här bara är ett komplement till annan miljöövervakning i området, säger Fredrik Ljunghager.

I december 2012 fick HaV i uppdrag av regeringen att utreda bakgrunden och orsakerna till problemen i Hanöbukten. Slutrapporten lämnades över till regeringen hösten 2013. I somras fick HaV ett nytt regeringsuppdrag att under tre år undersöka eventuella samband mellan miljöfarliga ämnen och fiskhälsa samt orsakerna till sårskadad fisk. Detta ska vara klart senast 28 februari 2018 och satsningen på att få in observationer från allmänheten är ett led i detta arbete.

– Vi hoppas få in mer observationer under våren, inte minst från yrkesfiskare och sportfiskare som ofta rör sig ute i havsområdena. I slutet av maj hoppas vi ha fått in så pass många observationer att vi kan se om det exempelvis går att se en geografisk koncentration av något fenomen, säger Fredrik Ljunghager.

Källa och foto: HaV.

Yamarin 63 Hard Top är en nyhet för säsongen 2015. Yamarin 63 HT är en trygg och mångsidig familjebåt med höga fribord och bekväm genomgång via fördäck. Vid planering av båten har Yamarin fäst speciell uppmärksamhet vid gott vindskydd och därför är det behagligt att sitta även på den U-formade akterbänken.

Pressmeddelande:
Med tanke på familjens minsta ger de höga friborden utmärkt skydd, liksom också de höga räckena och det halkfria fördäcket. I fören kan man montera en landstigningsstege som gör det lättare att ta sig i land och ombord. En perfekt utfärdsbåt för hela familjen, med sittplatser för sex personer och kojplatser för fyra personer.

Nya Yamarin 63 HT är ett resultat av nytänkande inom designen av HT-båtar. Den breda dubbelkojen i fören, det rejält tilltagna pentryt och den U-formade soffan i aktern, som enkelt kan göras om till en solbädd, samt rikligt med stuvutrymme är en vinnande kombination som ligger långt före andra HT-båtar.

En nämnvärd innovation är ingången från fördäcket, där man först får intrycket att trappan på insidan saknas, men sedan upptäcker att trappstegen finns inbyggda i kojen och pentryt. Dörröppningen är speciellt bred, vilket gör det betydligt lättare att ta sig ner i båten.

Båtens vindrutor är limmade i takkonstruktionen, vilket gör hela konstruktionen mycket stadig och tyst. Längst bak på HT-taket sitter en spoiler som föraren kan skjuta framåt när han eller hon vill stå upp och köra båten. Spoilern kan också vändas uppåt för att ge bättre vindskydd för passagerarna på akterbänken.

Båten är planerad för utfärder och övernattningar, och har därför både diskho och vattensystem som standardutrustning samt plats för en kemisk toalett. I den breda kojen i fören finns gott om utrymme för två vuxna personer. Under kojen finns ett väl tilltaget stuvutrymme där man kan förvara till exempel sängkläder. I aktern kan man bädda ut en andra dubbelkoj med plats för två vuxna. Pentryt har rejäla avställningsytor och under pentryt ett stuvutrymme med dörr. Dessutom finns det plats för en Wallas 800 spis, som också kan användas som värmare om den utrustas med ett fläktvärmelock. Under babords förarsätet finns plats för ett 30-liters kylskåp.

I sittbrunnen finns sittplatser för sex personer. När man tagit i land kan förarsätenas ryggstöd vikas ner och sätena förvandlas till en U-formad soffa, som sträcker sig från styrpulpeten på ena sidan via akterbänken fram till pulpeten på andra sidan. Hela familjen kan tillbringa en trevlig dag och kväll i gott sällskap i den trivsamma sittbrunnen. Om vindskydd behövs kan man fälla upp kapellet som skydd. I kapellet sitter en solcellsfläkt, som sörjer för att luftväxlingen under kapellet är cirka fem gånger mer effektiv än den naturliga luftväxlingen.

Tekniska fakta
Längd: 6,25 m
Bredd: 2,30 m
Vikt: 950 kg
Personer: 6
CE-klass: C
Motor: 115–150 hk
Info: www.yamarin.fin

Klockan 0700 under söndagsmorgonen startade den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Sanya till Auckland. De närmsta dygnen väntas bli mycket tuffa med segling i hård motvind.

– Det kommer bli en brutal inledning när vi kryssar ut mot Filipinerna, säger Martin Strömberg på kinesiska Dongfeng Race Team.

Under starten i morse låg vinden på sju sekundmeter och tempot kommer att skruvas upp på väg mot Luzonsundet söder om Taiwan. Seglingen österut kommer att vara intensiv för besättningarna med många manövrar och vändningar när de kryssar i höga vågor och vind på runt 15 m/sek.

Efter att ha vunnit etappen till Sanya leder Dongfeng Race Team den totala poängställningen. Dessutom lyckades den franska, kinesiska och svenska besättningen vinna gårdagens In-Port Race.

– Vi har jobbat hårt och fokuserat med det här laget i tolv månader och uppenbarligen är vi inne på rätt spår, säger Martin. Det är fantastiskt för alla Kineser i laget att få vinna på hemmaplan och det vill även lyckas göra i Frankrike och hemma i Göteborg.

På Team SCA gör Anna-Lena Elled sin första etapp som lagets Onboard Reporter. Svenskbåtens skeppare Sam Davies var trygg med lagets förberedelser inför den fartfyllda etappen.

– Inför tävlingen tränade vi under 18 månader på Lanzarote i över 25 knops vind varje dag. Förhoppningsvis får vi nytta av det nu samtidigt som vi håller koll på varandra och håller ihop båten i ett stycke.

Etappen till Auckland är 5264 sjömil lång och målgången är beräknad från 27 februari till 3 mars. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

På lördagen blev det helt officiellt att Näsbyvikens Båtsällskap har utsetts till Årets Båtklubb 2014 av tidningen Båtliv. Klubbens ordförande och ytterligare några personer från Näsbyvikens BS tog emot den fina sjömanskistan laddad med båttillbehör värda långt över 100 000 kr.

Årets Båtklubb belönas traditionellt med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Kistan tillverkas av Orust Yacht Service i Henån och prisutdelningen äger rum på Båtmässan i Göteborg.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2014 fick ett antal mycket intressanta nomineringar från båtklubbar i hela landet. Flera båtklubbar pekade på stora insatser för att bygga om och restaurera sina anläggningar. Juryn föll dock för Näsbyvikens Båtsällskaps starka engagemang inom flera områden.

Juryns motivering till årets vinnare:
”Näsbyvikens Båtsällskap är stor, välskött och bra organiserad. Den arbetar på ett förtjänstfullt sätt med det som båtlivet i allmänhet ska stå för. Båtsällskapet skapar goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Info om vinnaren: www.nbs.a.se

Tidigt på söndagsmorgonen svensk tid lämnade svenska Team SCA, och de fem andra båtarna i Volvo Ocean Race, den sydkinesiska semesterorten Sanya. Framför dem ligger drygt 5 200 sjömil som kommer att ta minst tre veckor. Och seglarna är rörande överens om att det blir den tuffaste etappen hittills.

På SCAs tjejbåt har svenska Anna-Lena Elled klivit ombord och är därmed den första svenskan i Volvo Ocean Race på 13 år.

– Det är fantastiskt spännande och galet kul. Jag är oerhört taggad inför uppgiften – men också ödmjukt. Jag vet att det kommer att bli tufft. Men jag har tränat för det här och jag är redo, sade Anna-Lena timmarna innan SCA-båten lämnade hamnen.

Sanya bjöd på högsommarvärme och relativt lätta vindar runt 5–6 m/sek. Men snart kommer vinden att öka och sjön bli grövre. Det talas om 15 m/sek (kuling) och kryss österut mot Luzonsundet mellan Taiwan och Filipinerna.

Cirka 3–4 dygn efter starten är det dags för båtarna att segla sydöst ner mot ekvatorn. Där väntar Doldrums med svårpasserade stiltjebälten. Efter det kan båtarna möta tropiska cykloner i södra Stillahavet innan de når etappmålet i Auckland på Nya Zeelands norra ö.

Foto: Rick Tomlinson/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Info: www.volvooceanrace.com

Söndagen den 8 februari har Båtmässan i Göteborg vigt åt sjösäkerhet. Sjöräddningssällskapet står värd för dagen, och bjuder på en mängd intressanta föreläsningar. Bland annat berättar de om resultaten av sin uppmärksammade livflotteövning ihop med Chalmers och om banbrytande innovationer inom sjösäkerhetsområdet. Medlemmar i Sjöräddningssällskapet går två för en.

Sjöräddningssällskapet kommer också att berätta om nya sjösäkerhetsinnovationer, hur kroppen reagerar om du faller i kallt vatten och om en sjöräddningsmodell som beundras i hela världen. Moderator för dagen är Robert Aschberg.

Dagens program i korthet:
Hur funkar svensk sjöräddning? Noomi Eriksson, Sjöfartsverkets direktör för Sjö- och flygräddning och Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet, berättar om den internationellt erkända svenska modellen för sjöräddning och vilken roll den ideella föreningen Sjöräddningssällskapet spelar.

Hur kall kan en människa bli? Med utgångspunkt i det uppmärksammade fallet då en flicka som hittades i havet med 13 graders kroppstemperatur räddades till livet, berättar överläkare och ambulanssköterskor om hur kroppens funktioner påverkas vid nedkylning och varför havet kan vara farligt kallt även sommartid.

Hur gör man om man behöver hjälp till sjöss? Ibland är olyckan framme och man behöver en hjälpande hand till sjöss. En av sjöräddningsledarna på Sjö- och Flygledningscentralen berättar hur man larmar, vad man ska tänka på och hur centralen agerar vid larm.

Det hände oss! I november i fjol var Christer och hans dotter ute på en båttur utanför Tjörn, när deras motorkatamaran plötsligt slog runt. De kastades ur båten och hamnade i det iskalla vattnet. Från scen berättar de nödställda, och sjöräddarna som kom till deras undsättning, om händelsen som tack vare en bilist på Tjörnbron fick ett lyckligt slut.

Innovationer som kan rädda liv. Vad görs för att få fritidsbåtslivet och handelssjöfarten säkrare i framtiden? Sjöräddningssällskapet undersöker just nu bland annat hur drönare skulle kunna användas i sjöräddning. Vi berättar också om vår massräddningsmodell FIRST, metoder för att rädda många personer ur vattnet samtidigt vid större olyckor.

Elva personer, en flotte, 30 timmar. I ett unikt försök i våras testade Sjöräddningssällskapet tillsammans med Chalmers Tekniska Högskola hur det verkligen är att evakueras till en livflotte och bli sittande där utan att veta när hjälpen kommer. Nu presenteras resultaten av försöket. Besökarna får träffa testpersonerna och själva prova hur trångt det faktiskt är ombord på en livflotte.

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team fortsätter att imponera i Volvo Ocean Race 2014-15. Det kinesiska laget vann dagens In-Port Race i Sanya och i morgon startar den fjärde etappen till Auckland.

– Fantastiskt kul att vinna i Kina och det ger oss ännu mer självförtroende inför den kommande etappen, säger Martin Strömberg som idag var tillbaks ombord på Dongfeng.

Vinden var stadig på runt 6 sekundmeter och det var många ledarbyten under de tre varv som seglades runt banan i dagens In-Port Race utanför hamnen i Sanya.

Svenskbåten Team SCA fick den bästa starten men Team Alvimedica tog ledningen under det första varvet framför en tät samling av jagande båtar. Vid den andra rundningen tog Dongfeng Race Team chansen att bryta sig loss och hittade mer vind genom att segla ut på den vänstra sidan av banan. Ett lyckosamt drag som gjorde att de gled upp från sin fjärde plats till att ta ledningen precis innan den tredje rundningen.

Under resten av racet fick Dongfeng kämpa för att hålla undan för Abu Dhabi Ocean Racing som var närmast bakom. Det kinesiska laget klarade sig utan misstag och var till slut först över mållinjen, precis som när de anlände till Sanya för snart två veckor sedan.

– Det är skönt att komma tillbaks och börja med en seger, säger Martin Strömberg. Vi har satsat på bra resultat i alla In-Port Race men inte fått till det tidigare. Nu kämpade vi oss genom fältet efter starten och gick förbi de andra tack vara att vi seglade smart och undvek stora misstag.

Team SCA slutade femma framför spanska MAPFRE. I morgon söndag, klockan 07.00 (svensk tid), går startskottet för den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Sanya till Auckland.

På Dongfeng Race Team är Martin Strömberg tillbaks som vaktkapten och Anna-Lena Elled sin första etapp som Onboard Reporter på Team SCA.

Alla In-Port Race utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. Dagens In-Port Race räknas alltså inte till den stora tävlingen där vinnaren tilldelas den stora Volvo Ocean Race-bucklan. Men om flera lag skulle sluta på samma poäng efter den sista etappen till Göteborg kommer ställningen avgöras utifrån vem som lyckats bäst i In-Port-serien.

Här hittar du videomaterial från dagens In-Port Race och intervjuer med seglare.
Resultat In-Port Race Sanya:
1. Dongfeng Race Team 14:54:29 -1p
2. Abu Dhabi Ocean Racing 14:55:07 -2p
3. Team Alvimedica 14:56:20 -3p
4. Team Brunel 14:56:36 -4p
5. Team SCA 14:57:30 -5p
6. MAPFRE 15:00:03 -6p
7. Team Vestas Wind -DNS

Lantmäteriets kartor har aldrig varit mer portabla! Kartappen MapApp Topo finns nu i en testversion för smarta klockor med tillgång till Lantmäteriets hela utbud av topografiska kartor.

– De smarta klockorna fungerar numera bra utan att hela tiden vara kopplade till telefonen och det utnyttjar vi verkligen, säger Kristian, en av utvecklarna bakom appen.

– När Sony lanserade sin första klocka med inbyggd GPS för Android Wear insåg vi snabbt möjligheterna att anpassa MapApp Topo till att även fungera på smarta klockor., säger Peter som både utvecklar appen och använder den när han kör mountainbike fortsätter:

– För många friluftsfantaster räknas varje gram och då tycker många att telefonen är tung och klumpig. En klocka väger i princip ingenting och är enkelt tillgänglig på handleden för en snabb blick.

Det finns redan träningsappar för smarta klockor som gör det möjligt att lämna telefonen hemma när du är ute och tränar. MapApp Topo har gjort samma sak men tagit det ett steg längre genom möjligheten att visa positionen på kartan direkt i klockan.

– Det finns ingen annan app som klarar det idag” berättar Peter. Innan man ger sig ut i naturen laddar man enkelt över sina favoritkartor till klockan. Därefter går det att visa aktuell position eller logga rutter direkt i klockan. “Att skapa en app för en klocka ställer helt andra krav än en app för telefonen” säger Kristian. “Men jag tycker att vi har lyckats ta fram ett gränssnitt som fungerar mycket bra även på klockans lilla skärm.

MapApp Topo för Android Wear kommer att bli tillgänglig på Google Play under andra kvartalet i år.

MapApp Topo är appen för topografiska kartor för Android. Fokus ligger på prestanda och enkelhet och det är det perfekta valet för dig som tycker om att vistas mycket i naturen. Bland funktionerna finns möjlighet att skapa intressepunkter och rutter som även går att exportera och importera. Det finns också möjlighet att mäta avstånd och söka efter platser. MapApp Topo har för tillfället stöd för topografiska kartor i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

På Vene båt 2015 i Helsingfors premiärvisas Arcona 380Z (zero emission). Båten är miljövänlig utan bottenfärg, Ultraljud håller beväxning borta. Elmotor från Ocean Volt sköter framdriften. En del av dieseltanken som normalt väger 160 kg är utbytt till motsvarande vikt i batterier.

Batterierna laddas av solpaneler från SUNBEAMsystem. Mast och bom täcks av en helt nya aero modellen. Aero är ultralätta solpaneler, endast 1,5mm tjocka.

På däcket finns sparsmakade ränder av solpaneler.

Trots att Arcona 380Z har solpaneler med en sammanlagd effekt som slår alla båtgrannar är det knappt märkbart. En mer noggrann titt avslöjar alla de integrerade solpaneler som ökar räckvidden vid motorgång samt laddar batterierna i hamn.

Nordeuropas största båtevenemang Vene 15 Båt ordnas i Messukeskus, Mässcentrum Helsingfors, 6–15 februari. Evenemanget samlar inbitna båtförare, men erbjuder också mycket för dem som utövar vattensporter och kör båt till sommarstugan. Den finländska båtindustrin visar sig representativt på mässan.

Båtmässan fyller alla hallar i Messukeskus, Mässcentrum Helsingfors. På mässan presenteras i år cirka 550 båtar, en stor mängd båttillbehör och utrustning, motorer, elektronik och navigationsutrustning samt bryggor. På mässan finns i år mer trailrar och fisketillbehör än tidigare. Myndigheterna berättar på sin avdelning bland annat om säkerhet inom båtsport. Vene 15 Båt-mässan har 384 utställare.

– I Finland planeras och byggs väldigt högklassiga båtar. Nya innovationer presenteras årligen på båtmässan i Helsingfors. Båtindustrin i Finland är livskraftig jämfört med bland annat övriga länder i Norden. De finländska båtarna Targa, Grandezza, Sargo, Bella, Flipper, Buster, Yamarin, Silver, Terhi och Nauticat, för att nämna några, har varit framgångsrika även på den internationella marknaden, berättar försäljningschef Håkan Löfgren på Messukeskus.

På båtmässan presenteras väldigt många slags båtar, allt från roddbåtar till motorbåtar och segelbåtar. Bland motorbåtarna är långfärdsbåtar, fritidsbåtar och öppna motorbåtar väl representerade. Det finns ett tiotal nya segelbåtar på mässan. Bland de båtar som presenteras på mässan väljs årligen den hetaste nyheten till Mässbåt. Finalisterna offentliggörs på mässans öppningsdag och vinnarna i alla de fyra kategorierna (segelbåtar samt öppna, fritids- och långfärdsmotorbåtar) offentliggörs onsdag 11.2. kl. 12 i Segelbåtshamnen.

Båtmässans klassikerbåtar finns på Mahogany Yachting Society r.f.:s avdelning och träbåtar på Träbåtsbyggarnas gemensamma avdelning. Ekologiskt båtliv representeras av den nya solenergibåten från Kymmenedalens yrkeshögskola samt segelbåten Arcona 380, som är försedd med finländsk elmotor. Segling och båtsport i Finland r.f. kommer med grenförbundets tävlingsbåtar till mässan. Det kommer att finnas ett tiotal tävlingsbåtar på mässan.

Mässan bjuder på mycket sevärt och på upplevelser. På mässan får man också information om hur man börjar med båtar som hobby. Mässans program som hänför sig till vattensport har i år utökats till att omfatta ännu mer program som gäller fiske. Utöver upplevelseområdet Uusi Aalto presenteras nu för första gången i Finland jätteakvariet Rapala 3D på mässan. Övriga platser med program är Segelbåtshamnen, Venemestari-scenen och föreläsningssalen på veckosluten.

I samband med Vene Båt-mässan delas ett flertal priser ut. På öppningsdagen delar man ut utmärkelserna Årets båtgärning, Årets gästhamn och Årets båtprodukt.
Messukeskus arrangerar Nordeuropas största båtevenemang, mässan Vene 15 Båt på uppdrag av Båtbranschens Centralförbund Finnboat r.f. Båtmässan ordnas nu för 46:e gången. Huvudsamarbetspartner är Volvo Car Finland Oy Ab.

Evenemanget är öppet:
fre. 6.2 kl. 10–18 Trade Day
lör.–sön. 7–8.2. kl. 10–18
mån.fre. 9–13.2 kl. 11–19
lör. 14.2 kl. 10–18
sön. 15.2 kl. 10–17

www.venemessut.fi
#venemessut

Miss World, Rolene Strauss, fick en riktig toppentur ombord på en av Volvo Ocean Race båtarna som ligger i Chanya i Kina. Hon är van att vara i fokus för fotografernas intresse, men den här gången fick hon ta en selfie av det mer ovanliga slaget i toppen på en 30,3 m hög mast till en av båtarna.

Att ta sig upp i masten kan vara en tuff utmaning även för erfarna seglare, men den 22 år gamla missen från Volkrust i Sydafrika behövde inte få frågan mer än en gång innan hon tog sig upp på inbjudan av Dongfeng Race Team.

Miss Strauss, som fick sin titel i London i december, fick sällskap upp i masten och var på toppen ett par minuter innan det var dags att klättra ner igen.

– Det är vackert. Utsikten är så fin och det var underbart att se sjön, sa hon i en kommentar.

Dongfeng och resten av Volvo Ocean Race-flottan är ute på sin nio månader och 38 739 Nm långa tur runt jorden. På söndag startar nästa etapp med Auckland i Nya Zeeland som mål.

Den slutliga målgången sker i Göteborg 27 juni.