nyhetstest

Cirka halvvägs in på etapp fyra av Volvo Ocean Race är båtarna relativt samlade i två grupper. I den ena kämpar Team Brunel, Abu Dhabi och Alvimedica om ledningen och bakom jagar Team SCA, Dongfeng och Mapfre för att komma ikapp.

Här är en ny rapport från Anna-Lena Elled ombord på svenska Team SCA:

Lättare vindar betyder mindre vatten på däck och inne i båten. Det betyder också lite mer utrymme för var och en att fixa med sitt. Båten, kläderna och besättningen börjar sakta torka. Lukten av fuktig utrustning ersätts av doften från schampo och duschtvål. Jag tror att alla i Team SCA har fått sin välförtjänta saltvattendusch nu. Jag kan lova att det känns bra.

Men trots lite lättare förhållanden så är det full fart på däck. Igår kväll, precis innan solnedgången, fastnade vi under ett större regnmoln och därmed försvann all vind. Till på köpet kunde vi se på AIS:en att Mapfre och Dongfeng bara var fem respektive 10 Nm från oss.

Vi kämpade stenhårt. Vi flyttade fram all utrustning på fördäck och tidigt på morgon fyllde en lätt bris våra segel. Då såg vi en båtsiluett framför oss och en bakom oss. Vi hade ögonkontakt med både Mapfre och Dongfeng

Just nu seglar vi i riktning mot Salomonöarna som är cirka 800 nautiska mil borta. Vi kan fortfarande se både Mapfre och Dongfeng och vi försöker hålla deras tempo. Det innebär ett ständigt trimmande av allt som kan trimmas. Men det är en härlig energi och ett enormt fokus ombord på Team SCA just nu.

– Det är en stor skillnad att kunna se våra motståndare ”live” och inte bara på datorn. Det här är en kappsegling och det är härligt att se andra båtar, säger Stacey Jackson.

Nu återstår bara några sjömil till ekvatorn och jag börja bli lite nervös. Jag är den enda ombord som aldrig passerat ekvatorn i en segelbåt och jag hoppas att Kung Neptun inte välkomnar mig för alltför dramatiskt…
Anna-Lena Elled/Team SCA

Foto: Anna-Lena Elled/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

I det nya numret av Båtliv kan du läsa om allt från båttester till de nya riktlinjerna för spolplattor. Vi har provseglat en Jeanneau segelbåt, vi har provkört både Agapi 950 RIB och Busters senaste – Magnum M5. I tidningen finns också ett härligt sommarreportage med Anders Annell, snipornas mästare.

Båtlivs papperstidning är Europas största båttidning. Med en TS-kontrollerad upplaga på 141 300 ex når vi Sveriges båtägare och båtklubbsmedlemmar sex gånger om året.

Hemsidan www.batliv.se är snabbast med nyheter om allt som händer i båtlivet. På sajten finns också många artiklar som, bilder med mera som inte får plats i tidningen.

På hemsidan finns också Båtlivs E-tidning:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb&emwgt

Om du hellre vill ladda hem tidningen i lugn och ro finns hela det senaste numret som pdf här:
https://www.batliv.se/pdftidning.asp#.VOXps_mG98E

E-tidningen har många fördelar. Vi kommer att lägga upp allt fler filmer i reportagen framöver, men redan nu har många av våra annonsörer länkar där du kan få mer och aktuell information från dem. Det går också att ladda hem bilagor och annan intressant information.

I sommar kommer båtägare att kunna beställa mat direkt till akterspegeln i båten. Genom ett samarbete mellan VTS AB och MatHem kommer båtfolk att kunna beställa mat via Mathem och dagen efter få leverans direkt till akterspegeln på den position de har uppgett. Detta gäller givetvis även för stugägare med eller utan sjötomt också.

Tjänsten med matleveranser startar 17 juni och pågår dagligen till 25 augusti. Därefter planeras för regelbundna leveranser under hösten vintern för båtägare, stugägare och fastboende.

Bakom idén står Jonas Vedsmand som tillsammans med MatHem har utvecklat tjänsten. För Jonas Vedsmand, tidigare marknadsdirektör för Sjöfartsverket, är det extra glädjande då han under många år drivit frågor för ett mer tillgänglig skärgård.

Även för de som inte har beställt mat kommer det att finnas kompletteringar ombord med dagsfärskt bröd, glass och tidningar. Tänk att ha hela utbudet och de låga priserna från en av de största livsmedelaktörerna i din hand i hela skärgården. Nu är det verklighet genom Matbåten i samarbete med MatHem.se. Med dagliga leveranser i hela Stockholms skärgård kan man från och med i sommar boka sina livsmedel och följande dag få den levererad direkt till sin stuga eller fritidsbåt.

Med dagliga leveranser i hela skärgården kan du boka MatHems produkter till din ö eller brygga. Boka innan klockan 16 och maten levereras påföljande dag, precis som hemma – i hela skärgården.

Precis som för stugägare kan nu båtlivet få sina livsmedel levererade till akterspegeln. Boka innan klockan 16 och uppge din position för morgondagen och Matbåten kommer med din leverans till överenskommen position.

Inte en gångtimme på maskin eller långa promenader med tunga kassar. Du kan lugnt fortsätta att njuta av din tillvaro och låta Matbåten göra jobbet. Ett samtal från MatHem ger dig information att båten är på väg och du kan möta upp din leverans vid din brygga eller akterspegel.

Ombord finns även dagsfärskt bröd, bullar, glass och dagens tidning – som en extra guldkant på din tillvaro.

Info: www.mathem.se

En färsk båtlivsundersökning som utfördes av Svedea båtförsäkringar visade att majoriteten av de svenska båtförarna är män. Av de män som svarat på enkäten uppger 8 av 10 att de själva styr båten medan motsvarande siffra för kvinnorna var 2 av 10. Med målet att uppmuntra fler kvinnor att ta kommandot bakom ratten inledde Alukin aluminiumbåtar under föregående år ett samarbete med Sjöklar Kustakademi.

– Denna undersökning bekräftar vår upplevelse av hur det generellt sett ser ut där ute och ärligt talat inte minst i min familj. Det finns många skickliga kvinnliga båtförare men majoriteten av dem som oftast kör båten är män. Själv står jag ofta tillbaks och tar inte för mig tillräckligt ofta, erkänner Maria Nikula på Alukin aluminiumbåtar.

Redan förra året började man på Alukin aluminiumbåtar kika på detta fenomen och inledde då ett samarbete med Sjöklar Kustakademi med ambitionen att engagera fler kvinnor att ta plats bakom ratten.

– Vi tycker inte bara det vore roligt, det främjar också säkerheten om fler familjemedlemmar, tjejer som killar, kan behärska båten i alla väder och sammanhang. Det kan hända saker på sjön och övning ger alltid färdighet därför tycker jag det vore bra om tjejerna tog kommandot bakom ratten lite oftare, anser Maria Nikula.

Båtlivsundersökningen kan tyckas ge dystra siffror i sammanhanget, men Karin Sjöberg Gällnö, 26 år är en av företagets yngre båtköpare som ofta och gärna sätter sig på förarplatsen. Karin har jobbat som sjöassistansoperatör och som däcksman på fartyg. Hon har en gedigen båtförarutbildning bakom sig, allt från Förarintyg, Kustskeppare, Fartygsbefäl klass VIII och klass VII, till en yrkesutbildning på en termin för yrkestrafik. Karin hoppas och tror att trenden kommer vända med kommande generationer.

– Även i min bekantskap så är det flest män som kör båtarna. Jag tror att det är lite av tradition, men också av praktiska skäl som man låter den mest erfarna köra, säger Karin.

Samarbetet med Sjöklar Kustakademi har resulterat i ett skräddarsytt erbjudande till nya och befintliga båtkunder, avslöjar Maria Nikula på Alukin aluminiumbåtar. Båtmässan Allt för Sjön i Stockholm som startar den 27 februari och pågår till den 8 mars och där kommer man i Alukins monter att berätta mer om samarbetet och hur man aktivt vill verka för att alla i familjen ska bli lika skickliga och säkra båtförare.

Besök Alukin aluminiumbåtar i monter A14:22 på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm.

Aldrig tidigare har en båt god för 300 kilometer i timmen visats på båtmässan Allt för sjön. Class 1 heter båttypen som är snabbare än en Formel 1-bil. Den och en båt som kan köras på land samt 400 mer vanliga båtar finns på plats när mässan öppnar den 28 februari på Stockholmsmässan.

Class 1-båten blir säkert en av de ”nyhetaste” båtarna på mässan. Nyhetast är ett ord som utmärker årets Allt för sjön. Nyhetast för att det är fler heta nyheter på mässan än på många år. Omkring 440 utställare visar cirka 400 båtar och tusentals nyheta tillbehör är på plats.

Mässans snabbaste båt är utan konkurrens Class 1 från norska teamet Zabo Racing. Class 1 är en racingklass där världens största och snabbaste tävlingsbåtar gör upp. VM-deltävlingarna går i Abu Dhabi, Qatar, Dubai, Kina, Afrika, Italien, Spanien, Ryssland och Norge. I Sverige har tävlingarna hamnat lite i medieskugga men de följs av 250 000 miljoner tittare världen över.

– Class 1-båten blir naturligtvis en av de stora publikdragarna, men det finns så mycket mer nytt och intressant att titta på. Vi har fler nyheter bland vanliga båtar än vi haft på länge. Två svenska båtföretag, Nimbus och Delta Boats, har till exempel världspremiär på varsin ny båt. Det är två av omkring 100 nya båtar som ställs ut, säger projektchefen för Allt för sjön, Hanse Thorslund.

Class 1-båtarna är 15 meter långa katamaraner byggda helt i komposit och med 2x850hk på akterspegeln. De har en snitthastighet på 260 km/h och de är 10 % snabbare än formel1-bilarna per varje varv och sträcka. G-krafterna i kurvorna är upp emot 5,5 G. Båtarna. Nytt för i år är att svensken Niclas Johansson ska köra båten tillsammans med Christian Zaborowski. Den senare är ”trottelman”, han som sköter gaspådraget, och Christian har 10 års erfarenhet i Class-1. Niclas jobb är att styra båten så att det norska teamet kan ta en Guldmedalj i årets tävlingscirkus.

– En annan snabb båt på mässan är Goldfish 38, en RIB-båt i standardutförande som gör drygt 100 knop. Men det är inte enbart fart som lockar de 100 000 besökarna till Allt för sjön. Mässan är för de flesta starten på båtsäsongen och ett tydligt vårtecken. Hit kommer man för att titta på nya prylar, lyssna på intressanta föredrag, äta en bit god mat med sina vänner och för att låta barnen roas av de många marina barnaktiviteter som finns här, säger Hanse Thorslund.

Allt för sjön är Nordens ledande båtmässa och är ett av Sveriges största årliga evenemang som hålls på Stockholmsmässan. Allt för sjön pågår 28 februari-8 mars.

Följande bild är tagen under den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15, världens tuffaste kappsegling runt jorden. Ombord på den nederländska ledarbåten Team Brunel har besättningen tagit sig tid att posera för en bild.

Foto: Stefan Coppers/ Volvo Ocean Race.

Garmin presenterar en uppdaterad version av den populära marinappen BlueChart Mobile 2.0 för iPad och iPhone. Förutom att planera och skapa rutter utifrån BlueChart, samma detaljrika sjökortsdata som finns i Garmins sjökortsplotters, kan du med BlueChart Mobile 2.0 också streama väderinformation via en uppkopplad iPad eller iPhone.

Version 2.0 använder samma BlueChart g2 sjökortsinformation som Garmins sjökortsplottrar. Du kan planera och skapa rutter, se djupkurvor, information om tidvatten och söka efter gästhamnar där även öppettider, telefonnummer och information om tillgänglig service finns.

Med BlueChart Mobile 2.0, kan du ta del av samma vektoriserade sjökortsdata som finns i Garmins sjökortsplottrar. Den användarvänliga menyn gör det enklare än någonsin att markera waypoints, lägga ut rutter och lära sig mer om sjökortsfunktionerna.

Oavsett om du sitter hemma eller ute på öppet hav och planerar en rutt, är väderinformation en viktig aspekt i båten. BlueChart Mobile 2.0 ger dig temperaturer, daggpunkt, vindriktning och hastighet, molntäckning – allt överlagrat på kartan. Dessutom kan version 2.0 erbjuda väderobservationer och väderboj, marina prognoser, vindprognoser, yttemperaturer, prognos för lufttryck och vågprognoser. Väderuppgraderingar i appen, inklusive infraröda molnbilder, radarbilder, blixt- och storm information, varningar och rekommendationer finns tillgängliga mot en extra avgift.

Ombord kan du trådlöst föra över waypoints, rutter och spår som du skapat i appen till en kompatibel sjökortsplotter1. Du håller även koll på väderutvecklingen med kontinuerliga väderuppdateringar från BlueChart Mobile 2.0 via en iPad eller iPhone direkt till din sjökortsplotter2. Din iPad eller iPhone kan också användas för att “följa båten” längs vägen genom att trådlöst dela GPS-positionen från Garmins marina nätverk. Detta möjliggör GPS-positionering, även på iPads som inte har GPS-funktionalitet.

Garmins BlueChart Mobile 2.0-app ger dig den bästa användarupplevelsen på sjön vid användning av ActiveCaptain. ActiveCaptain är ett webbaserat community som ger marin realtidsinformation, recensioner, lokal kännedom, hamnar, tilläggsplatser och eventuella faror, framtaget av båtmänniskor för andra båtmänniskor. Med BlueChart Mobile 2.0 kan du använda ActiveCaptain för att läsa och dela med sig av information och skriva recensioner om dina upplevelser på vattnet.

BlueChart Mobile 2.0-appen beräknas finnas tillgänglig i iTunes store i maj 2015. Appen laddas ner kostnadsfritt, sjökorten varierar i pris beroende på område och storlek. Väderfunktioner erbjuds mot en extra kostnad. Kunder som redan har laddat ner BlueChart Mobile kan gå in på sitt befintliga myGarmin-konto för att börja använda de nya och förbättrade funktionerna som erbjuds i version 2.0.

Info: www.garmin.com/bluechartmobile

Med halva den fjärde etappen seglad håller Team Brunel kvar sitt övertag i toppen. Men vinden lättar närmare ekvatorn och konkurrenterna knappar in – framförallt Team SCA och Dongfeng Race Team.


Senaste positionsrapport: 1100 CET
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 
4–16 knop
Vind: NO 2-8 m/sek

Nederländska Team Brunel har imponerat under den första delen av etappen från Sanya till Auckland med bra segling och välkalkylerade vägval. Men skadan kunde vart värre för deras konkurrenter som pressat sina båtar hårt för att inte tappa för mycket. Under onsdagsmorgonen skiljde det 50 sjömil mellan tvåan Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel men på tre timmar hade det avståndet halverats.

– Självklart är det fint att leda och speciellt när det betalar sig att ta en stor omväg. Men mentalt är det ingen större skillnad eftersom jag vet att det är långt kvar till målet, säger Team Brunels skeppare Bouwe Bekking.

Nu väntar ekvatorn och doldrums med lite eller ingen vind. Här gäller det oftast att ha tur, att hitta vindbyar och fart som de andra missar och då kan positionerna i fältet mycket väl skifta.

De stabila passadvindarna från nordost som fältet seglat i den senaste veckan börjar nu avta för täten. Med alla sannolikhet kommer båtarna att fortsätta österut där vinden är kraftigare och effekterna av det vindfattiga området är mindre smärtsamma.

Team SCA som ligger femma, drygt 60 sjömil efter Team Brunel gjorde samma nordliga vägval som ledarbåten tidigt under etappen men har inte fått samma resultat. De senaste rapporterna har dock varit goda nyheter från svenskbåten.

– Nu har vi passerat Dongfeng och vi har fortfarande ett bra läge längst österut i fältet. Lyckas vi segla en halv knop snabbare än de andra under det kommande dygnet så har vi goda möjligheter att avancera, säger Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

Det kinesiska nyåret nalkas* men etappen har hittils inte varit någon fest för Martin Strömbergs Dongfeng Race Team. Laget har vant sig vid att tilhöra tätbåtarna men ligger just nu sist. Under onsdagen upptäckte de också att deras mastskena börjat lossna från masten, ett problem de måste reda ut när vinden lättar. Trots detta har de tagit in nästan 40 sjömil på Brunel under förmiddagen.

Den senaste veckan av snabb halvvindssegling har tagit hårt på seglarna och flera lag har rapporterat småskador och mindre olyckor. Flera båtar har fått reparera segel och spanska MAPFRE har haft problem med sin kommunikationsutrustning vilket gör att informationen de får om väder och positioner är väldigt begränsad.

Om ett par dygn kommer båtarna att vända och styra mot Auckland.

– Det har inte varit mycket till variation de senaste dagarna och det ska bli skönt med lite omväxling, säger Martin Strömberg på Dongfeng Race Team.

Lagen väntas passera ekvatorn på fredag morgon och nå Auckland mellan den 27 februari till 3 mars. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

*Nyårsdag 19 februari då hästens år avslutas och getens år inleds.

Mercury blev först av de stora utombordartillverkarna att presentera en motor på hela 400 hk. Nya Mercury Racing Verado 400R är ett enormt kraftpaket som öppnar marknaden ytterligare för allt större båtar med utombordare.

Det har inte varit någon större hemlighet att tillverkarna av utombordare var ivriga att ta fram en motor på 400 hk. Efter att Yamaha presenterade sin V8 på 350 hk och Verado kom med en 350 hk var racet igång på allvar.

Verado 400 hk har hela 153 hk per liter och skiljer sig från till exempel Yamahamotorn genom att motorns slagvolym är relativt liten, 2,6 liter. Full effekt ger motorn vid 6 400–7 000 rpm, vilket är högt.

400R är den första Verado-motorn som utrustas med det i racingsammanhang väl beprövade Sport Master backslaget, som ska ge ytterligare prestanda. Motorns utväxling som standard är 1,75:1. Bland övriga finesser märks en generator på 70A och att kunderna kan välja olika färgkombinationer, ett grepp som Evinrude blev först med på sin nya E-Tec.

Motorn är vidare utrustad med Mercury Digital Throttle & Shift (DTS), vilket ger en mycket smidig och fin gas- och växeljustering. Den är också anpassad för Joystick Piloting, något som förenklar tilläggning och hantering av båten väsentligt.

Med ett tryck på en knapp kopplas Skyhook digitalt ankare in. Denna finess bygger på att båten behåller samma position med hjälp av GPS-teknik.

De här nya, stora motorerna får även stor effekt på hur båtbyggarna konstruerar morgondagens båtar. Redan har vi sett hur fyrcylindriga bensin inombordsmotorer i princip försvunnit från marknaden. Frågan är vad 400 hk – och snart kanske ännu större utombordare – kommer att leda till.

För båtbyggarna är det enklare och billigare att montera utombordsmotorer. För båtägaren innebär utombordarna också flera fördelar. Bland annat får man större utrymmen i båten, det blir billigare att serva motorerna och man slipper mycket av det stomljud som inombordare – speciellt dieselmotorer – ger ifrån sig och som är svårt att skärma av.
Lars-Åke Redéen

Världens första fartyg som kör på metanol kommer snart att gå på internationellt vatten. SP hanterade den nödvändiga brandriskbedömningen baserad på SOLAS-regel 17 ”Alternativ design och arrangemang”.

Fartyget Stena Germanica är en färja som tar fordon och passagerare över Östersjön. Detta område tillsammans med Nordsjön och Engelska kanalen är ett ”svavelutsläppskontrollområde” (SECA), där strängare regler för att minimera utsläppen har gett sjöfartsindustrin några svåra utmaningar.

Många rederier har valt att använda LNG för att uppfylla kraven och undvika efterbehandling av avgaser. En viktig fördel med att använda metanol är förenklad transport och lagring eftersom bränslet är flytande i rumstemperatur.

”En annan stor fördel är att metanol kan produceras från biomassa, vilket öppnar för möjligheten att operera på ett helt förnybart bränsle i framtiden. Därför valde Stena metanol för Stena Germanica för att uppfylla de nya reglerna”, säger Franz Evegren, brandforskare på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

Brandriskbedömningen utfördes av SP som del av metanolkonverteringsprojektet på Stena och involverade klassificeringssällskapet Lloyd’s Register, motortillverkaren Wärtsilä och fartygskonstruktören ScandiNaos som nyckelpartners.

Stena Germanicas nya brandskyddsdesign godkändes av Sverige i januari 2015. I slutet av samma månad påbörjade varvet de nya brandskyddsinstallationerna. Genom att hantera alla introducerade brandrisker är Stena nu säker på att brandsäkerheten inte bara har upprätthållits utan förbättrats genom konverteringen till metanol.

”Slutsatserna i detta projekt och planerad framtida forskning kommer att underlätta säker konvertering till miljövänligare fartygsbränslen i framtiden”, säger Franz Evegren.

Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton och personalen har under två veckor hittills fått uppleva hur det är att agera hjälpisbrytare i Bottenviken. KBV 002 har assisterat fartyg vid fem tillfällen till och från Karlsborg längst norrut i Bottenviken.

Vädret har mestadels varit blåsigt med omkring 15-20 m/s och istjocklekar runt 30-50 cm men med stora områden med sammanpressad is och isvallar. Personalen har även samtränat med de ordinarie isbrytarna som är stationerade i området.

– Det har gått väldigt bra. Det är intressant att få vara med om ett sådant här försök och utprovning. Hela besättningen är positiv till den nya arbetsuppgiften, säger befälhavare Örjan Eriksson.

– Vi har ett fint stöd från de två representanterna från Sjöfartsverket som är med ombord i Triton. De verkar nöjda med oss och Triton hittills, säger Örjan.

På torsdag lägger Triton till i Luleå för besättningsbyte, därefter återstår två veckor med isbryteri.

Enligt planerna kommer Triton att vara tillbaka i sin hemmahamn Slite på Gotland den 12 mars. Därefter sker utvärdering av uppdraget, bland annat utreds vilka tekniska förbättringar och eventuella personalförstärkningar som kan behöva göras för att fartyget bättre rustat för att utföra uppgiften som hjälpisbrytare i framtiden.

Provverksamheten som isbrytare är en del av regeringsuppdraget till Försvarsmakten, Kustbevakningen och Sjöfartsverket att effektivare utnyttja statens maritima resurser.

Den här snygga cruisingbåten från Australien hade premiär på årets Miami Yacht & Brokerage Show. Palm Beach 52 är en helt ny konstruktion som utmanar kända amerikanska båtar i samma klass. Varvet ägs av en framgångsrik och välkända seglare.

Varvet som bygger båtarna, Palm Beach, har hjort sig kända för sina snygga och slanka motorbåtar med bra prestanda. Den här modellen är inget undantag och enligt varvet har båten utomordentliga sjöegenskaper.
Bland detaljerna på denna 52-fotare märks bland annat rejäla skarndäck med säker och trygg passage på båda sidor från och tillfördäck. Varvet kallar däckslösningen för ”flush-deck walk ups”, vilket i klartext betyder stabila och generösa steg.

Inredningen är klassisk i snygga träslag och mjuka textilier. Båten har i sin standardversion två stora kabiner med dubbelbäddar, ett stort pentry samt badrum. I salongen på huvuddäck finns bland annat en L-soffa, förarplats och gott om övriga sittytor. Under förarplatsen finns ett tendergarage.

Motorerna är två stycken Cummins QSC 8.3 600 hk dieslar för framdriften eller som alternativ dubbla Volvo Penta IPS 950 725 hk för den europeiska marknaden. Det ger en toppfart på över 30 knop med Cumminsmaskinerna och över 35 knop med Volvo Penta IPS.


Varvet som bygger båtarna heter Palm Beach Motor Yacht Co Pty Ltd. Det grundades 1995 av seglaren och den åttafaldige vinnaren av Sydney to Hobart race, Mark Richards. Varvet ligger i Berkeley Vale, tio mil norr om Sydney i Australien.

Info: www.pbmotoryachts.com

Bavia Yacht AB, generalagent för Bavaria och Grand Soleil, skapar från 15 februari fyra Elvström Sailpoint på främst ostkusten i Sverige. Bavia Yacht kommer från sina kontor på Värmdö utanför Stockholm, Västervik och i Henån på Orust, samt på Bullandö Marina att erbjuda Elvströms högkvalitativa segel samt service för dessa.

– Vi har arbetat med Elvström sedan 1988 och har levererat över tusen båtar med Elvström Sails. Vi vet att Elvström Sails har en fantastisk kvalitét både i hantverk och design. För crusingbåtar har Elvström de bästa seglen på marknaden och speciellt för rullmaster är Elvströms storsegel med stående lattor överlägsna, säger Marcus Lindquist på Bavia Yacht.

– För oss är det ett naturligt steg att bli en officiell återförsäljare genom att skapa fyra Elvström Sail Points vid våra kontor.

Att bli Elvström Sail Point ger också företaget möjlighet att ytterligare förbättra sin service till sina kunder. De erbjuder nu allt från design av båtar, tillverkning av båtar, service och ombyggnationer till segel och service av segel.

– Det nya samarbetet ger oss också möjlighet att ge våra många Bavaria-kunder ett oslagbart erbjudande på nya segel och service av de segel Elvström levererar med nya Bavariabåtar.

– Även för oss personligen på Bavia Yacht är det roligt eftersom jag själv har Elvström EPEX på den Diva 35 jag kappseglar. Bernt har tidigare representerat Elvström genom försäljning av Trapez jollar i Sverige och har dessutom haft förmånen att möta Paul Elvström på kappseglingsbanan.

Bavia Yacht kommer att skapa fyra Elvström Sail Points och dessutom erbjuda en mobil rigg- och segelservice. De fyra kontoren är placerade på Barnviks Varv på Värmdö i Stockholms skärgård, Bullandö Marina på Värmdö, Västervik och vid vårt kontor på Orust i Henån. Det gör att Elvström Sails har den bästa representationen på marknaden i Sverige.

Revolver Boats premiärvisar nya Revolver 44GT vid nästa båtmässa i Dubai. Båten är en blandning av det bästa inom italiensk design och prestanda i toppklass.

Det är första gången som exklusiva Revolver Boats är med på Dubai International Boat Show 2015, som hålls 3–7 mars. Det italienska varvet har haft en bra säsong med god försäljning i Europa med sina exklusiva båtar och satsar därför på den lyxinriktade arabiska marknaden.

Båten är skapad för att ge en känsla av samma upplevelse som i en Grand Touring bil fast på sjön. Den nya båten ska vara en perfekt kombination mellan god italiensk design, höga prestanda och maximal komfort.

Den 13,4 m långa båten är utrustad för att kunna ta emot sex passagerare. Utrustad med två kraftfulla Cummins dieselmotorer på 550 hk vardera och ytskärande drev ska Revolver 44GT klara av 50 knops toppfart med bibehållen god sjövärdighet.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 13,40 m
Skrovlängd: 12,65 m
Bredd: 3,57 m
Djupgående: 0,6 m
Deplacement: 8 400 kg
Motorer: 2×550 hk (405 kW) Cummins QSC 6.7 med Arneson Drives ASD 08
Bränsle: 1 200 liter
Vatten: 140 liter
Räckvidd: 400 Nm
Material: Vakuuminjicerad glasfiber och kolfiber
Bottenvinkel: 22 grader
Designer: Alberto Mancini

Info: www.revolverboats.com

Bergs slussar är Göta kanals största besöksområde, som årligen lockar ett par hundratusen besökare. Nu utökas övernattningsmöjligheten med nya moderna stugor med totalt 24 bäddar i attraktivt läge vid gästhamnen. Tillsammans med det befintliga vandrarhemmet innebär det en så gott som fördubblad bäddkapacitet vid Bergs slussar till totalt 60 bäddar.

Det är företaget MS Berg, med Simon Özmen som ägare, som står för nyinvesteringen. Bygget sätts igång idag och beräknas vara färdigställt till säsongsstarten i maj. Göta kanalbolag arrenderar ut marken och investerar i de infrastrukturella förutsättningarna. Simon Özmen arrenderar vandrarhemmet i Berg av Göta kanalbolag sedan elva år tillbaka.

– Jag ser en ständigt ökad efterfrågan av boende och har haft fullbokat på vandrarhemmet under flera somrar. Jag vill nu ta ett nytt steg och rusta för framtiden, säger Simon Özmen. Våra besökare efterfrågar också boende med högre standard, och de nya stugorna är bekvämt utrustade med bland annat dusch och WC och är rustade för åretruntboende.

– Vi ser med glädje att den här investeringen kommer till stånd, säger Anders Donlau, VD på Göta kanalbolag. Bergs slussar är ett område som är högt prioriterat av kanalbolaget och som vi gjort stora investeringar i. – Simon Özmens satsning är ett bra exempel på hur den framtida utvecklingen längs kanalen kommer att se ut med en stark tillväxt på land längs kanalen och i samverkan med flera parter. Det ligger i linje med vårt uppdrag att skapa förutsättningar för turism och bygger på att det finns starka företag som själva kan växa och investera, avslutar Anders Donlau.

Under helgen har Team Brunels nordliga vägval betalat sig. Den nederländska båten har blåst förbi konkurrenterna och nu inleds en intensiv jakt på vägen söderut mot Auckland.


Senaste positionsrapport: 1100
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 13–16 knop
Vind: NO 6–9 m/sek

I tisdags förra veckan, två dygn efter starten för den fjärde etappen i Sanya, delade Team Brunel och svenskbåten Team SCA fältet i två grupper när de valde en nordligare väg förbi Taiwan. Vägvalet gjorde att de fick segla en längre väg och till en början gled de ner till botten av tabellen. Men deras förhoppning var att de skulle gynnas senare genom att få en snabbare vindvinkel efter ett par dagar. Och det är precis vad som har hänt, speciellt för Team Brunel som under söndagsförmiddagen gled upp i ledningen med ett försprång på nästan 80 sjömil framför tvåan Abu Dhabi Ocean Racing.

Team SCA, som nu ligger sist i tabellen, kommer troligtvis slå sig in i mitten av fältet. Martin Strömbergs Dongfeng hade i lördags stora problem när fallet till deras J1-försegel gick sönder. Det tog sju timmar av hårt reparationsarbete mitt i natten för att kunna hissa seglet igen.

– Vi får inte upp farten som vi borde, meddelade Martin Strömberg igår. För någon dag sen kände vi oss snabba när vi seglade om Alvimedica och MAPFRE men idag har det varit lite jobbigt.

Båtarna seglar nu i stabila passadvindar men de kommer att lätta betydligt de närmsta dygnen. Passagen förbi ekvatorn betyder ytterligare ett vindfattigt doldrums där fältet kan komprimeras och frågan är om Brunel lyckas behålla sitt övertag.

Med 2000 sjömil seglade på den fjärde etappen har båtarna avverkat cirka halva den totala sträckan i Volvo Ocean Race 2014-15.

– Det är en spännande milstolpe för det känns som att den andra halvan kommer att bli lite snabbare än den första, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Nu har båtarna i Volvo Ocean Race varit på väg från Sanya i en vecka. Och ännu återstår cirka två veckor innan de når etappmålet i Auckland. Så här beskriver svenska Anna-Lena den första veckan ombord på Team SCA:

Mitt första möte med den Sydkinesiska sjön blev en käftsmäll jag sent skall glömma och inledningen av etappen är därför något grumlig. Jag var inte helt däckad. Mellan varven fick jag både fotat och redigerat. Men skriva gick inte. Tio minuter framför datorn kostade i regel en snabb förflyttning för över. Jag har inte en aning hur många gånger jag sprang fram och tillbaka men nu är det över. Jag njuter av livet ombord och har, tro det eller ej, läget nästan under kontroll.

De senaste dagarna har bjudit på fantastisk segling. Luften är ljummen och vattnet sommarvarmt. Båten går som tåget och skär vattnet som smör. Det är spray över allt och när kläderna torkar lägger sig ett tjockt lager saltdamm över tyget. Det är en enorm utmaning att fota och filma i den här miljön. Jag torkar och det stänker, jag torkar och det stänker. Det är i de här lägena man skall tänka kreativt har någon vänlig själ sagt mig. Påhittighet ändrar dock inte faktumet att kameror och elektronik går dåligt ihop med saltvatten. För seglarhjärtat är det dock en fröjd.

I skrivande stund är natten svart. Vi håller cirka 20 knops fart. Det är som att åka X2000 på en något slirig och skumpig räls.

Vi håller fortfarande ostlig kurs i jakten på det lågtryck som skall ta oss snabbt och smidigt söderut hela vägen ner till Auckland. Går allt enligt plan kör vi om huvudklungan om ett par dagar. Vi håller ett vakande öga på Brunel men har svårt att hålla samma tempo. Målet de närmaste dagarna är att inte tappa, och helst minska, avståndet till den holländska båten.

Händelser senaste veckan:
• Vi splittar och tar den nordligare rutten i sällskap med Brunel medan resten av fleetet väljer en kortare väg till Auckland. Förhoppningsvis är vår snabbare.
• Nattlig väjningssituation med Brunel utanför Taiwans kust.
• J1:ans fall går sönder och seglet singlade ner som ett höstlöv från himlen.
• I övrigt kräver förhållandena fullt fokus från hela besättningen på segling, vätska, mat och vila. Det sistnämnda har fått stryka mest på foten. Men humöret är på topp.
Anna-Lena Elled/Team SCA

Foto: Anna-Lena Elled/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Under 2012 satte FURUNO en ny standard för pekskärmsteknik med marina branschens första multi touch baserade navigationssystem. FURUNO fortsätter att kombinera den senaste hårdvaran och mjukvaran med deras nyaste MFD (Multi Function Display), NavNet TZtouch2. Detta ”nästa steg” i NavNet serien tar funktioner från prisbelönta TZtouch och förädlar dessa för att göra nya serien ännu mer intuitiv, samtidigt som nya unika funktioner tillkommit.

Det första du kommer att märka på TZtouch2 är det uppdaterade och raffinerade, men också välbekanta användargränssnittet. FURUNO designers använde tydliga färger, med lätt identifierbara ikoner för enkelt val av radar, ekolod, kartplotter, väder, kamera, Instrument och Navdata. Skapa enkelt anpassade visningssidor genom att dra och släppa ikoner.

Åtkomst av olika presentationer görs genom att trycka på Home-ikonen, eller utnyttja den nya “Edge Svep” rörelsen. Bara svep ner från toppen av skärmen och visa ikoner för snabb och enkel åtkomst av exempelvis radar eller ekolod. Du kan använda funktionen “Edge Svep” från alla fyra sidor för att komma åt olika alternativ. Svep från höger för att se meny strukturen, svep från den vänstra sidan och du får fram navigationsdata, Svep från botten för diagram och datalageralternativ. Mycket smidigare än att som på traditionellt vis gräva i menyer, alla viktiga alternativ och presentationer är nu bara ett svep bort!

En annan viktig nyhet är den nya 56-kanals GPS-mottagaren som nu är inbyggd i displayen. Du kan fortfarande ansluta en extern GPS för redundans, men den primära GPS-mottagaren är inbyggd, vilket sparar pengar och installationskostnad. Även FURUNO’s prisbelönta ekolod är nu inbyggd i varje TZtouch2 display. Det inbyggda ekolodet är av typ digital dubbel-frekvens (50/200kHz) med 600W / 1kW uteffekt . Den innehåller även FURUNO’s unika system för klassificering av botten och Accu-FISH™. RezBoost™ är en annan revolutionerande nyhet som vidareutvecklar FURUNO’s exklusiva digitala signalbehandlings protokoll för ännu mer högupplösta och definierade ekon, utan att behöva byta ut givaren, eller köpa dyra bredbandsgivare. Med RezBoost™, teknologin uppnås en klarhet som tidigare var begränsat till FURUNO’s kommersiella ekolod.

NavNet TZtouch2 är ett komponentbaserat system som utnyttjar FURUNO s prisbelönta nätverksprodukter. Du kan välja mellan en 12,1-tums WXGA eller 15,6-tums FWXGA multi touch MFD som hanterar både raster och vektor kort i MapMedia format baserade på Jeppesen, Navionics eller NOAA. Därifrån kan du lägga till en mängd olika UHD Radar, från 2,2 kW radom till en 25kW öppen antennvinge. För minsta båtarna finns en ny prisvärd 49 cm 4kW radom, kallad DRS4DL. Som med NavNet TZtouch, kan du integrera, visa och styra NAVpilot autopilot. Du kan också dela inställningarna med FURUNO nya FI-70 Instrument. Båda dessa produkter har skärmar som matchar TZtouch2 och pryder varje instrumentpanel. Ytterligare sensorer som kan läggas till nätverket inkluderar AIS, Väder Fax, Sirius/XM Satellite Väder (USA), Fusion Marine Stereo, Kameror, liksom NMEA2000 och FURUNO CAN buss enheter. Den innehåller även en NMEA0183 utgång för anslutning av övrig utrustning.

NavNet TZtouch introducerade möjligheten att kommunicera och kontrollera funktioner via surfplattor och smartphones och TZtouch2 fortsätter den vägen. Du kan ladda ner och använda flera gratis appar för både Apple IOS och Android-enheter för användning med din TZtouch2 display. Det finns även en fysisk fjärrkontroll MCU-002 som kan anslutas. Fler trådlösa funktioner planeras i framtiden, inklusive anslutning till ActiveCaptain tjänst som levererar POI, Common Charts som tillåter användare att rapportera förändringar såsom djup, hinder, etc, och dessutom sist men absolut inte minst TimeZero™ Cloud Data service, som gör att du kan säkerhetskopiera och synkronisera data på TimeZero™ enheter.

Oavsett om valet är utrustning till en ny båt, eller uppgradering av din befintliga är NavNet TZtouch2 den perfekta lösningen för dig. Med sitt lättanvända gränssnitt, inbyggda GPS och RezBoost™ ekolod kombinerat med en mycket enkel montering är NavNet TZtouch2 det perfekta valet för att få den senaste tekniken till det perfekta priset.

NavNet TZtouch2 och FI-70 Instrument introducerades på Miami International Boat Show och förväntas börja levereras i vår.

Info: www.navnet.com

Garmin presenterar nu ett alternativ för montering av inombordsgivare speciellt framtaget för kajaker. Med inombordsmontering för kajaker kan du montera en ekolodsgivare inne i din kajak, en idealisk installationsmetod för den här typen av båt för användning av Garmins ekolod eller kombinationsprodukter.

Den här mångsidiga monteringslösningen är enkel att installera och fungerar tillsammans med i stort sett alla typer av kajaker och skyddar givaren från slitage.

Den passar givare som fungerar tillsammans med alla Garmins echo, echoMAP och GPSMAP-seriens kombinationsprodukter. När du väljer mellan kompatibla givare finns det både dual-beam HD-ID givare och DownVü givare för en fotoliknande presentation av botten, struktur och fisk under kajaken. För mer information om kompatibla givare besök www.garmin.com/transducers.

Installationen är snabb och enkel och kräver inga speciella verktyg. Fäst den självhäftande ytan mot skrovet, fyll utrymmet med vatten och placera givaren i fästet så att all luft försvinner. Väl installerad sitter den stadigt även om den utsätts för väta och andra påfrestningar.

Fäste för inombordsgivare till kajak beräknas finnas tillgänglig i juni 2015 till ett rekommenderat cirkapris på 159 kr.

Info: marine2015.garmin.com

Arcona 380 Z och Bella 600 BR valdes till mässans bästa båtar på Helsinki International Boat Show Vene 15. Även Finnmaster T7 och Galeon 300 Fly belönades när utmärkelsen delades ut för 17:e gången.

Juryn tog hänsyn till en rad kriterier i sitt val. Bland annat design, struktur, utrymmen, funktionalitet och nyhetsvärde.

Arcona 380 Z belönades som vinnande segelbåt tack vare sin avancerade teknologi med ”dolda” solceller och elmotor från finska Oceanvolt. Enligt juryn tar detta koncept segelbåtarna vidare till en ny dimension.

Den bästa öppna motorbåten var Bella 600 BR. Det är en 6 m öppen båt med en för storleken mycket väl tilltagen sittbrunn och en plats för att övernatta under fördäck.

Finnmaster T7 valds till bästa pendlar- och picnicbåt. Den är snyggt designad med en ljus kabin, allt utfört i hög kvalitet.

Galeon 300 Fly utsågs till bästa cabin cruiser. Den har en ny design (påminner om Bavarias senaste flybridgebåtar) som ger ett delvis nytt utseende till flybridgemodeller under 10 m.

Finalisterna 2015 var:
Segelbåtar: Arcona 380 Z, Bavaria 9.7 Easy och Fareast 28R
Öppna motorbåtar: Bayliner Element XL, Bella 600 BR, Nemo 580 och Nordkapp Enduro 705.
Pendlar- och picnicbåtar: Askeladden C75 Cruiser, Finnmaster T7 and Jeanneau Merry Fisher 695 Cruiser Cabin cruiser: Delta 33 Open, Galeon 300 Fly och Nimbus 305 Coupe.

Nikwax Hydrophobic Down, som används i sovsäckar och kläder hos tillverkare över hela världen, höjer nu nivån för vattenresistent dun. Nu höjer Nikwax nivån med PFC-fria Nikwax Hydrophobic Down – är nu minst 15 gånger mer vattenresistent än obehandlat dun

Nikwax Hydrophobic Down är mycket mer resistent i blöta förhållanden än obehandlat dun. Obehandlat dun förlorar snabbt fill power och isolerande egenskaper i fuktiga förhållanden, medan Nikwax Hydrophobic Down hjälper till att bibehålla loft, och fill power, även när yttertyget blivit genomblött.

Tidigare har Nikwax hävdat att Nikwax Hydrophobic Down (NHD) är upp till 10 gånger bättre än obehandlat dun. Med nya tester i ryggen vågar man nu påstå att det är 15 gånger bättre. Testerna visar att NHD kan minska den vattenuppsugande förmågan med upp till 26 gånger! Dunet har också klarat av 150 minuter i branschens IDFB 18A Down Shake Test (dun och fjädrar placeras med vatten i en enlitersbehållare och skakas tills allt dun och alla fjädrar är genomblöta). Obehandlat dun har ett genomsnitt på 22 minuter.

Nikwax har lyckats få en sovsäck fylld med NHD, och Luis Brown liggandes inuti (son till Nikwax-grundaren Nick Brown), att flyta över en sjö i Storbritannien i slutet av förra året. Händelsen bevittnades av outdoor-journalister från hela Europa. Bild är bifogad.

– Vi har arbetat hårt för att förbättra prestanda och tillförlitlighet hos NHD. Så efter att vi lyckades med 150 minuter i branschtestet, jobbar vi nu mot att uppnå 200 minuter och inom en snar framtid även 300 minuter. På den sista nivån kommer en dunjacka med NHD att motstå flera timmars regn, säger Nick Brown, VD och grundare av Nikwax.

Nikwax har banat väg för övergången från förorenande PFC-vattenavstötande medel och har visat att god vattenresistens kan uppnås även med minimal miljöpåverkan.

Raymarines navigatorer med opertivsystemet Lighthose II hanterar numera sammanfogade rastersjökort i sina plottrar.

Även äldre plottrar kan hantera sjökorten genom att uppdatera operativsystemet gratis från Raymarines hemsida. Här kan användaren se vilka plottrar som går att uppgradera till Lighthouse II operativsystem.

Solteknik HB har sedan lång tid samarbetat med Northport System Inc. i Kanada (Fugawi) och utvecklat rastersjökort till datorer, plattor och smartphones för olika navigationsprogram. Hösten 2014 släpptes de första rastersjökorten över USA och Canada till Raymarine Lighthouse II plottrar.

Nu finns rastersjökort över Sverige och Finland till Raymarine Lighthouse II plottrar. Sjökorten är originaldata i rasterformat från Finska och Svenska Sjöfartsverken. Eftersom dessa nya sjökort är helt uppbyggda på sjöfartsverkens originaldata är sjökorten exakta avbildningar av papperssjökorten, inget är bortaget eller förändrat i sjökortsbilden.

Sjökortet levereras på micro-SD minneskort i plastfodral och innehåller översiktskort, kustkort, skärgårdskort, specialer och hamnspecialer som ges ut av Sjöfartsverken i Sverige och Finland.

Korten är zoomningsbara från översiktskorten ända ner till den minsta hamnspecialen. Genom att trycka på zoomknapparna på plottern styr du visningen av sjökorten. Det är möjligt att ladda ner sjökorten på eget micro-SD kort från Raymarines nedladdningssida se info här

Tydligheten i sjökortsbilden är samma som i ett papperssjökort och layouten är exakt samma som ett normalt standardsjökort. Inget är borttaget eller förändrat från originalet.

Pris för micro SD-kort Sweden och SD-kort Finland 1 595 kr, SD-kort Finland 1 595 kr.

Info: www.soltek.se

Suzuki firar 50 år som tillverkare av utombordsmotorer och det uppmärksammas givetvis av den svenska distributören, KGK Motor AB, genom olika aktiviteter under hela säsongen. Först ut under jubileumsåret blir en speciell jubileumsbåt som kommer att säljas av AMT:s återförsäljare runt om i Sverige.

Tillsammans med den finska båtbyggaren AMT presenterar de Suzuki Anniversary Edition. Det är en båt som utmärker sig i såväl design som utrustning, färgsättningen är helt ny och harmoniserar med Suzukimotorn och ger hela båten ett modernare och sportigt uttryck.

Suzuki Anniversary Edition breda program från minsta styrpulpetbåten 150R (4,50 m) till den stora med marknadens största sittbrun. Den nya sportiga färgsättningen på Suzuki Anniversary Edition kompletteras med fabriksmonterad plotter och speciella jubileumsdekaler till ett mycket attraktivt pris.

Både AMT 230BR och Suzuki Anniversary Edition premiärvisas på Allt För Sjön i Stockholm 28 feb–8 mars.

Båten på bilden är nya AMT 230BR, som Båtliv fotograferade på den pågående båtmässan i Helsingfors. Det vita skrovet är detsamma som på jubileumsbåten, men båten som viss i Stockholm får nya specialdesignade dekaler.

AMT 230BR är framtagen för dig som vill ha en sällskapsbåt eller fritidsbåt anpassad för ett enkelt och smidigt båtliv. Den rymliga durken gör ombordstigningen lätt och säker och tillhandahåller även mycket packningsutrymme. Alla båtens detaljer har designats och utvecklats för ett smidigt och framförallt enkelt användande.

Båtens förvaringsutrymmen är oöverträffbara gällande storlek och det finns bland annat stuvutrymme för större utrustning såsom vattenskidor och fiskeredskap i det U-formade baksätet likväl som i förvaringslådorna.

Alla förvaringsutrymmen har utrustats med Abloy lås som tillåter dig att säkert lämna kvar dina värdesäker i båten.

AMT 230BR:s specifikationer är utmärkta: Med en 250 hk motor har den en toppfart på ca 50 knop och förbrukar mindre än en liter bränsle per nautisk mil i marschfart. Den låga förbrukningen och stora bränsletanken ger båten en lång operativ räckvidd på upp till 200 nautiska mil. Det tysta och robusta skrovet klarar motorer upp till 300 hk.

AMT 230BR har allt det som kännetecknar en AMT: omfattande standardutrustning och förstklassiga komponenter. Standardutrustning omfattar bland annat trimplan, bogpropeller, färgat skrov, ankare och ankarlina, fendrar och mycket mer. Dessutom är båten utrustad med en ”alltid i hamnfunktion” som förbättrar säkerheten ombord avsevärt om båtägaren mot förmodan hamnar i en nödsituation. Tack vare ”Alltid i hamn-funktionen” hålls båten alltid flytande även om skrovet blir fyllt med vatten.

AMT 230BR har en omfattande tillbehörslista som bland annat inkluderar: radio/CD, kylbox, tryckvatten, ankarwinch, värmare och mycket mer. Förutom standardfärgen (grå) finns även möjligheten att foliera skrovsidan röd.

AMT 230BR lanseras och visas för första gången i Sverige under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27/2–8/3.

Info: http://www.suzukimarin.se/btar/amt/1075955-amt-startsida

Nytt revolutionerande koncept inom marina drivsystem – nya Volvo Penta Forward Drive (FWD) presenterades första gången vid ett exklusivt event på båtmässan Miami International Boat Show.

Volvo Penta FWD har dubbla motroterande framåtriktade propellrar och drev med justerbart trim. Det innebär oanade möjligheter vid vattensportaktiviteter. Denna patenterade, innovativa konstruktion innebär att båten dras fram genom vattnet i stället för att tryckas fram. Därmed hindras inte vattenflödet till propellrarna på något sätt.

Detta rena och effektiva drivsystem ger överlägsen respons, acceleration, bränsleekonomi och mångsidighet. Det möjliggör en mängd olika aktiviteter bakom båten, till exempel wakesurfing och wakeboarding. Förarna kommer också att kunna anpassa svallet till olika svårighetsgrader. De kan även känna skillnaden i form av snävare girar i höga hastigheter liksom känsligare manövrering och tilläggning i låga hastigheter. Dessutom ger framåtriktade DuoProp med motroterande propellrar ett branschunikt, symmetriskt svall för wakeboarding och symmetriska vågor för wakesurfing på valfri sida.

– FWD är en del av vårt Easy Boating-initiativ. Med denna nya spännande teknik kan hela familjen ha kul i vattnet och fler människor kommer att lockas till båt- och vattensporter, säger Ron Huibers, vd för Volvo Penta of the Americas.

FWD minskar också buller- och vibrationsnivåerna och man slipper besvärande rök på däck, eftersom avgaserna från motorn släpps ut under vattenytan under båten. Den justerbara tiltfunktionen gör det enkelt att trimma båten för bästa möjliga bränsleeffektivitet och komfort vid marschhastighet. När drevet är nedtrimmat i viloläge befinner sig de framåtriktade propellrarna under båten, vilket underlättar om man vill fiska och bada vid båtens akter.

– Volvo Penta har en stolt tradition av innovationsarbete inom båtbranschen sedan många år. Våra skickliga ingenjörer låg bakom det första Aquamatic-drevet, första DuoProp och Volvo Penta IPS med framåtriktade propellrarna. Nu har vi kombinerat de här tre lösningarna och skapat ytterligare en banbrytande innovation som vi lanserar under produktnamnet FWD, säger Huibers.

Volvo Penta Forward Drive, kombinerat med våra nya bensinmotorer för marint bruk, är en oslagbar kombination för alla båtbyggare, eftersom den möjliggör högre hastigheter och bättre prestanda med en mindre och lättare motor. Motorn och drivsystemet är dessutom enklare att installera och underhålla, med lättåtkomliga servicepunkter. Återförsäljare och båtägare har också fördel av att många reservdelar är gemensamma för hela motor- och drevprogrammet.

Framförallt får båtbyggarna, återförsäljarna och kunderna fördelen med en helintegrerad lösning, från styrning till drivning, konstruerad och byggd av en enda tillverkare – som har rykte om sig att ha hög kundnöjdhet och god eftermarknadsservice.

Nya Volvo Penta Forward Drive och bensinmotorer täcks av Volvo Pentas branschledande 2+3 fabriksgaranti och program för utökad garanti.

Volvo Penta Forward Drive har testats och utvecklats i samarbete med flera framstående båtbyggarpartner. Nya båtmodeller med FWD kommer att bli tillgängliga från mitten av 2015.

Vintern innebär skridskoåkning och härliga promenader, men vid snabb kyla kan riskerna för att isen brister öka. Mer än var tionde uppger att de har gått genom isen och bara en fjärdedel av vuxna har med sig säkerhetsutrusning när de är ute på isen. Fler män än kvinnor går igenom isen och värst drabbade är boende i Småland. Detta visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.

Det finns alltid risker med att vara ute på is, och vid plötslig kyla ökar risken för att isen på sjöar och hav spricker. Varje år dör i snitt 13 personer av att gå igenom is i Sverige men under 2014 omkom 16 personer i isolyckor enligt statistik från Svenska Livräddningssällskapet, vilket är en ökning med åtta personer jämfört med 2013. Vanligast är olyckor på sjöar och dammar, men olyckor förekommer även på åar, älvar och på havsis. I en ny undersökning från Trygg-Hansa uppger 14 procent av svenskarna att de har gått genom isen, vilket är en ökning jämfört med förra året då knappt 1 av 10 uppgav detsamma. Värst olycksdrabbade är män och äldre och inte sällan ligger alkohol bakom.

– Svag is kan vara svår att lägga märke till, och när isen nyligen har frusit till ökar risken för att den brister. Många av de mer eller mindre allvarliga tillbud som inträffar varje vinter skulle kunna undvikas med hjälp av grundläggande kunskap och försiktighet. Isen är aldrig densamma utan förändras hela tiden på grund av väderlek och strömmar i vattnet. Det är därför av yttersta vikt att vara uppmärksam och ha med sig rätt verktyg när man vistas på isen, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Få har med sig säkerhetsverktyg
Det är viktigt att ha med sig rätt verktyg om man är ute på isen, och med rätt verktyg menas isdubbar, ispik och räddningslina. Av de som själva har gått genom isen tidigare uppger fler än varannan att de idag har med sig verktyg, medan siffran är lägre hos den breda allmänheten – där har en av fyra med sig verktyg när de är ute på isen – både när det gäller vuxna och barn. Äldre föräldrar i åldrarna 50-64 år anger oftare att barnen har verktyg med sig än yngre föräldrar i åldrarna 18-29 år, som i stället oftare svarar att de inte vet vilka verktyg som är relevanta.

Flest smålänningar går genom is
Geografiskt sett har boende i Småland och på öarna mer otur på isen, där uppger 22 procent att de har gått genom isen. Ytterligare regionala skillnader är att boende i Mellansverige oftare har med sig verktyg (35 procent), medan boende i Norrland inte har det (36 procent).

Bra att veta om olyckan skulle vara framme:

Vänd om och försök komma upp där du kom ifrån, där var det is som höll innan den brast.
Ta det lugnt. Det kan kännas mycket obehagligt att hamna i kallt vatten, men det tar flera minuter innan kylan försvagar dig.
Har du verktyg, använd dem. Ta fram isdubbarna och behåll vantar/handskar på. Arbeta metodiskt. Andas lugnt.
Kryp och åla tills isen bär ordentligt innan du reser dig.
Larma efter hjälp, ligg still tills hjälp anländer för att spara på energi och värme
Källa: Trygg-Hansa
Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts som en webbenkät under perioden 2 – 12 januari 2015. Totalt omfattar undersökningen 1 418 intervjuer med den svenska allmänheten 18-79 år.