nyhetstest

Om några dagar kommer runt 100 000 förväntansfulla, längtande och båtintresserade människor att strömma in genom portarna på Stockholmsmässan för att ta del av nyheter och det breda utbud som Allt för sjön bjuder på i år.

Svenska Båtunionen är som vanligt med men på ny plats i C-hallen monter; C 18:29 bredvid KMK, Stiftelsen Hållbara hav och Transportstyrelsen.

Vi fokuserar på tre teman i vår stora monter i år:

Båtmiljö: I vår monter presenteras projektetet Ren botten utan gift och vår nya sajt Båtmiljö.se. Här kan du få tips hur du ska göra för att hålla din botten ren utan att använda onödigt mycket bottenfärg och hur du kan miljöanpassa ditt båtliv.

Sjösäkerhet: I år satsar vi mer än någonsin på att sprida budskapet om att använda flytväst. Vi anordnar en tävling där Allt för sjöns besökare kan nominera en vän till en flytväst med texten Världens bästa [VALFRI] (kanske “mormor”, “farfar”, “syrra”….).

Navigationskunskaper: Nämnden för båtlivsutbildning är på plats och berättar allt du behöver veta om olika navigationsutbildningar för fritidsbåtar.

Vi anordnar också ett öppet miljöseminarium tillsammans med Allt för sjön.

Info: www.batunionen.com

På tröskeln till försommaren samlas återigen många av Sveriges finaste segel- och motorbåtar till Veteranbåtsmötet i Vasahamnen. Det som nu blivit en uppskattad tradition inleddes av Veteranbåtsföreningen för elva år sedan och har stadigt har ökat i popularitet – i fjol hade skeppare på över 80 gamla klenoder hörsammat kallelsen.

De charmiga och vackra båtarna utgör ett enastående blickfång också för alla besökare till den årliga Skärgårdsmässan, som pågår samtidigt vid Galärvarvets hamn.

Veteranbåtarna börjar samlas vid bryggorna redan under fredagen den 22 maj. På lördag vid 14-tiden sker stor defilering, och framåt aftonen ordnas bankett där sorlet snabbt stiger när deltagarna dryftar egna och andras pärlor – ett outtömligt ämne…

• Vid Veteranbåtsmötet 2014 var behållningen den stora bredden, säger Olle Neckman, vice ordförande i aktiva Veteranbåtsföreningen.
• Här fanns ombyggda bruksbåtar, fantastiskt renoverade racers, stora segelbåtar från den finare världen, salongskryssare och fina motorbåtar från den tid då folkrörelsen fritidsbåten verkligen tog fart efter kriget.

Under lördag och söndag kan seglande deltagare stilla tävlingslusten i Peter Norlin Memorial, som arrangeras i samarbete med Veteranbåtsföreningen. Här ges chansen att se klassiska skönheter i full segelskrud på nära håll – med ett försommarfagert Stockholm i fonden bjuds en sinnlig njutning för både beckbyxor och flanörer!

Info: www.veteranbaten.se

Fakta om Veteranbåtsföreningen
År 1973 bildade det svenska båtlivets riksorganisationer SSF, SXK och SBU Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar i syfte att stärka och bevara det svenska båtarvet. Föreningen arbetar sedan länge helt självständigt och har under de senaste tio åren kraftfullt aktiverat verksamheten.
Föreningen har kansli på Skeppsholmen. Den har cirka 2 300 medlemmar. Föreningen ger ut tidningen Veteranbåten fem gånger per år, totalt cirka 300 sidor. Den driver Fritidsbåtsmuseet i Västerås och Båthall 2 på Galärvarvet i Stockholm.

Båtdesignern Tony Castro är känd för sina många fina båtar (bland annat Galeon) och stora yachter. Här har han tagit ut svängarna ordentligt och ritat en 68 m lång och 13 m bred yacht, kallad Explorer Superyacht. Avsikten är att bygga den hos Sunrise Yachts i Turkiet. Yachten är avsedd för tolv gäster och 15 i besättningen.

På utsidan ser den här yachten ut som en riktig jorden runt-kryssare och den är också fullt kapabel att ta sin besättning jorden runt. Båtens robusta yttre är designat för att motstå alla väderförhållanden, men ändå bjuda på all den lyx som passagerarna vill ha.

En antydan om all lyx märks på utsidan med olika däck och lösningar som har fått sin inspiration från supplyfartyg och fiskebåtar. Båtar som är byggda för alla de tuffaste väder man kan tänka sig.

Hon är konstruerad för att vara väldigt sjötålig med ett supereffektivt skrov, som har konstruerats med hjälp av Tony Castros Naval Architecture tillsammans med den senaste tekniken. Resultatet är en yacht med högre effektivitet och bättre sjöegenskaper är många andra yachter i motsvarande storlek.

Ombord finns gott om plats för diverse leksaker och nödvändigheter. Hon kan till exempel ta med en helikopter i ett klimatkontrollerat garage, två limo tenders, bil, ubåt, vattenskotrar, paddleboards och en mängd andra nödvändigheter att ha med sig till havs…

Ombord finns all bekvämlighet man kan önska. Här finns också möjligheten att skapa ett obsevationsdäck med öppet tak, bio, beach club, bastu, dykpool, gym, pool, vinkällare och mycket bekväma utrymmen för tolv gäster.

Tekniska specifikationer
Längd: 68,4 m
Bredd: 12,9 m
Djupgående: 3,5 m

Bomull suger åt sig fukt har vi lärt oss. Ändå har vi oftast bomullslakan i kojerna ombord. Att lakan i en blandning av bomull och polyester är betydligt starkare och tål fler tvättar har hotellen redan upptäckt. Att de dessutom tar upp betydligt mindre fukt och därför passar bättre i båten vittnar många nöjda båtägare om.

I samband med Båtmässan i Göteborg lanserades under varumärket ComforTex en helt ny kollektion sängkläder för båtar. Stort fokus har lagts på funktion och man har tagit fram en lakansväv i 50 procent bomull/50 procent polyester med egenskaper optimerade för fuktiga miljöer. Vid mässan Allt för Sjön 2015 kommer företaget att erbjuda sina produkter även till båtägarna på ostkusten.

− Problem med fukt i båtar är ett välkänt problem. Vi kan inte ta bort fukten, men vi kan leverera ett material som inte drar den åt sig, säger Karin Koritz, som har mångårig erfarenhet av både textilproduktion och fuktiga båtar, och nu arbetar med utvecklingen av ComforTex.

Genom inblandning av polyester får man en väv med längre livslängd, färre noppor och som är betydligt slätare än en väv i 100 procent bomull. Bomullsdelen i materialet bidrar till att man behåller den sköna känslan mot huden.

− Det är inte bara den långa livslängden som inverkar positivt på miljön. Vad man sällan tänker på är vilken stor miljöbelastning odling av bomull innebär. Det går åt mängder med vatten och kemikalier, och det är en av världens mest besprutade grödor. Så av den anledningen är ComforTex ett mycket bra miljöval, säger Karin Koritz.

L.I.M.E. POWER är batterier med mycket höga prestanda. De är helt bly- och syrafria, extremt snabba att ladda upp – endast 30 minuter för ett dygns behov – samt har lång livslängd. Tekniken är välbeprövad och används i laddningsbara handverktyg och mobiltelefoner.

Batterierna är särskilt framtagna för 12V-system. Utformade för att klara upp till 2 000 urladdningar.

Prisexempel: 19 900 kr för ett startbatteri 40 Ah, tre förbrukningsbatterier på 40 Ah stycket och en batterivakt. Inmonterat och klart i båt.

Info: www.lime-power.se

Kommentarer

Johannes 20:33:28 2015-02-25

Detta verkar nästa för bra för att vara sant! Det som står på Lime-powers website, alltså. Men kostnaden är ju lite högre. Är urless på mina blybatterier som tappar i prestanda.

Med hjälp av denna bergskonsol från Svenska Marinvaror kan man bygga en brygga på berg, där det tidigare varit nästan omöjligt.

Bryggan byggs direkt in i berggrundens flank, följer snyggt och stiligt naturens former. Bryggan kan fungera som en säker båthamn men också som en ordentlig badbrygga mm.

Konsolerna består av starka, varmförzinkade balkar av stål, som tack vare sin struktur är förenliga med alla typer av bergsformer. Bryggans bredd från berget utåt kommer att bli 1,5–2,0 m beroende på bergets lutning. Däckets höjd över vattnet cirka 1,2 m.

Info: http://marinvaror.se/

Med mindre än en vecka kvar till målet i Auckland skiljer det knappt 15 Nm mellan de fem första båtarna. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har ett litet övertag samtidigt som Team SCA tar in på täten.

Senaste positionsrapport: 0800 CET
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 
4–8 knop
Vind: NV 2–5 m/sek
Beräknad målgång: 28 februari

Avslutningen på den fjärde etappen från Sanya till Auckland ser ut att bjuda på den jämnaste spurten hittills i Volvo Ocean Race 2014–15. Genom det svårnavigerade området vid ekvatorn har fältet komprimerats. På mindre än 48 timmar gick Dongfeng Race Team från att ligga sist till att ta ledningen.

– Vi har hittat farten igen och vi valde helt enkelt rätt väg förbi ekvatorn, säger Martin Strömberg och tillägger att humöret i laget är bättre efter en period med många motgångar.

– Förutom att det är varmt är det mycket bättre stämning ombord nu. Vi har fixat de båtskador vi råkat ut för och de borde inte innebära några problem.

Under helgen har vi sett flera positionsbyten i toppen och på måndagsmorgonen hade Dongfeng Race Team skaffat sig ett litet övertag på väg genom ett lättvindsområde norr om Fiji. Efter det verkar det bli stabil vind under den återstående sträckan till Auckland.

– Alla har segerchans men det lag som hittar starkare vind först kommer att ligga riktigt bra till, säger Martin Strömberg.

Samtidigt som tätklungan parkerade i lätta vindar har Team SCA tagit chansen att knappa in från sin position längst bak. Under morgonen tog de in 35 Nm och även om de också kommer att sakta ner kan de ha en fördel av sin position väster om konkurrenterna.

– Vi vet vart vi är på väg och vi är på jakthumör, rapporterar Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

Dongfeng Race Team leder den totala poängställningen i Volvo Ocean Race. Deras huvudkonkurrenter i toppen, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel, låg under måndagsmorgonen trea respektive femma.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Nya 858 Fantom har mycket av den klassiska elegans och höga kvalitet som kännetecknar både tyska och italienska båtar och bilar. För designen svarar Thomas Gerzer, som även har ritat varvets båda modeller 717 GT och 1017 GT. Han har till sin hjälp även haft flera andra designers och konstruktörer; Harry Miesbauer, Luca Brenta, Wally, Maxi Dolphin och flera välkända yachtbyggare. För inredningen valde Frauscher designers från Audi.

Kommande helg startar Nordens största båtmässa – Allt för sjön i Stockholm. En av premiärerna blir Frauscher 858. Båten är en skönhet i tre dimensioner, enligt tillverkaren.
Båten finns med olika V8 bensinmotorer och dieselalternativ i kombination med sterndrive. Den 8,6 m långa Fantom kommer därmed lätt över 40 knop i toppfart och med den allra största motorn på 8,2 liter är toppfarten hela 48 knop.

Båten har bland annat en stor badplattform i teak, stora solytor, och en exklusiv inredning.

Tekniska fakta
Längd: 8,67 m
Bredd: 2,51 m
Djupgående: 0,50–0,85 m
Bränsle: 370 liter
Vatten: 32 liter
Hålltank: 50 liter
Motorer: 300–430 hk
Pris: från 1,9 M
Info: www.ariboats.se
Info: www.frauscherboats.com

Samtidigt med Allt för sjön i Stockholm hålls de kommande veckorna Dubai International Boat Show. Den har annan karaktär än våra svenska båtmässor. I Dubai är allt inriktat på superlyx och riktiga stora yachter.

Gulf Craft, som är baserat i Förenade Arabemiraten, har ett antal premiärer vid årets Dubai International Boat Show. De visar en hel uppställning med företagets senaste superyachts, sport cruisers och fritidsbåtar där de flesta är byggda för att hanteras av besättning.

Som ett av de tio största superyachtvarven i världen kommer Gulf Craft att ha premiär för Majesty 122, på Dubai International Boat Show (DIBS) som pågår 3–7 mars.

Yachten har plats för tio gäster och enorma ytor för social samvaro, solbadande och annat kul. Fattas bara annat i en yacht för över 11 MUSD, vilket motsvarar över 900 Mkr i Sverige plus moms.

Liksom allt annat som byggs vid Gulf Craft är den här yachten ett one off-bygge. Varvet bygger andra båtar i samma storleksserie, men med alla de kundanpassningar som alltid görs blir det unika yachter varje gång.

Denna Majesty 122 har fem stora sovrum för två personer vardera plus utrymmen för en besättning på fem personer. Här finns också alla andra självklara utrymmen, såsom stort matrum, vardagsrum med mera. Owners bedroom finns på huvuddäck med fin utsikt över vattnet.

Yachten har en räckvidd på minst 2 000 Nm.

Tekniska specifikationer
Längd: 37,50 m
Bredd: 7,60 m
Djupgående: 1,90 m
Motorer: 2×1 930 hk
Bränsle: 25 250 liter
Vatten: 3 700 liter
Info: http://www.majesty-yachts.com/superyachts/majesty-122-specs/

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har på två dygn seglat upp från sista plats till att ta ledningen i den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014–15.


Senaste positionsrapport: 1400 (CET)
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 
5–14 knop
Vind: 3–6 m/sek
Beräknad målgång i Auckland: 28 februari

– Vi har fått tillbaks våra glada ansikten, rapporterar lagets franska skeppare Charles Caudrelier.

Efter en bra start för två veckor sedan har Dongfeng Race Team stött på motgångar under etappen från Sanya till Auckland. På grund av taktiska missar och problem med skador på båten har de hamnat på efterkälken och för bara två dagar sedan låg de sist i fältet. Det var en ny upplevelse för laget som leder den totala poängställningen och varit den hittills största överraskningen i kappseglingen runt jorden.

I onsdags hade Martin Strömbergs lag ett avstånd på 120 sjömil upp till nederländska Team Brunel som haft ledningen den senaste veckan.

– Vi har gjort några misstag men sanningen är att medgången slank oss ur händerna, säger Charles Caudrelier som medger att laget haft en lättare resa i de tidigare etapperna och vant sig vid att ligga i täten.

– Det är sättet man tar sig genom motgångar som skiljer framgångsrika lag från resten. Den här sträckan är en nyckel till att testa styrkan i vår grupp.

Dongfeng Race Team började ta in på konkurrenterna på väg mot ekvatorn och genom de oberäkneliga väderförhållanden som råder där. Genom att söka sig en position längre österut har de kunnat hitta mer vind och fart samtidigt som Brunel tappat trycket i väst.

Klockan 14.00 (svensk tid) hade Dongfeng en ledning på två sjömil framför tvåan MAPFRE och trean Abu Dhabi Ocean Racing. Alla de tre seglade då mer än dubbelt så fort som Brunel med svenskbåten Team SCA som låg sist seglade snabbast av alla.

Lagen har nu mindre än 2000 sjömil kvar till Nya Zeeland och de väntas nå Auckland den 28 februari.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Inget mer besvärligt målningsarbete. Inget krypande under båten i kylan på våren eller bottentvättning vid upptagningen på hösten. Bäst av allt, inget gift från bottenfärger som läcker ut i havsmiljön.

Pressmeddelande:

– Då vi strävar efter lösningar som eliminerar behovet av bottenmålning vill vi ge våra kunder ett incitament att prova något vi tror kommer bli allt vanligare i framtiden. Genom detta samarbete med BoatWasher, som har tvättstationer runt Stockholm, ser vi detta initiativ som ett test av något som kan leda till ett både miljövänligare samt enklare båtliv i en nära framtid, säger Peder Asplund, VD för Agapi Boating.

– Fler och fler båtägare blir medvetna om vilken miljöbelastning bottenmålning innebär samtidigt som man vill att båtägandet ska bli enklare och bekvämare. En lyckad kombination är Agapi och BoatWasher som skapar ett bekvämare, billigare och miljövänligare båtliv, säger Odd Klofsten, vd för BoatWasher.

Bilden:
Agapi 950 RIB.

Som titelsponsor för sjätte året i rad tar Stena ett nytt grepp inför sommarens seglingstävling Stena Match Cup Sweden 2015 på Marstrand. I år får besökarna en unik chans att testa världsnyheten Oculus Rift – 3D-glasögonen som tar virtual reality till en helt ny nivå. Ta på glasögonen och du befinner dig plötsligt mitt i spänningen på en matchracingbåt. Garanterad action utlovas!

Stena Match Cup Sweden är Sveriges största internationella seglingsevent och i början av juli varje år samlas drygt 100 000 personer på Marstrand för att följa matchracingsegling i världsklass. Möjligheten att få uppleva det actionfyllda äventyret ”i verkligheten”, med hjälp av Oculus Rift-glasögonen, ges i Stenas monter precis vid tävlingsområdet på Marstrand.

”Det är mycket buzz kring Oculus Rift i spel- och teknikkretsar just nu. 3D-glasögonen förväntas ge en ny dimension till hela spelvärlden när de släpps till konsumenter. Men det blir först senare i år. Därför är det extra kul att vi redan i början av sommaren kan erbjuda besökarna på Stena Match Cup Sweden en unik möjlighet att testa världsnyheten – och samtidigt få känna på nerven ombord på en matchracingbåt”, säger Lovisa Andersson, Marketing och Branding ansvarig Stena Metallkoncernen.

”Trycket förväntas bli stort, men vi kommer rigga upp flera stationer som kommer att finnas på plats under alla tävlingsdagarna. När du har seglat klart i virtual reality är det bara att kliva vidare ut på åskådarplatsen på klipporna ute på Marstrand med närhet till de tuffa och spännande tävlingarna. Det blir en dubbel seglingsupplevelse utöver det vanliga”, säger Lena Alvling, Event & Marknadschef på Stena Bulk.

Oculus Rift är ett Virtual-Reality headset, som ser ut lite som ett par skidglasögon fast helt svarta och med bildskärmar framför varje öga. Med hjälp av sensorer känner glasögonen av hur du rör huvudet och justerar bilden efter det så att det känns som om du är inne i den värld du ser. Den här typen av headset förväntas bli mycket stora inom spelvärlden. Idag kan bara utvecklare köpa dem och konsumentversionen är tänkt att släppas någon gång under sommaren 2015.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum en vecka i början av juli varje sommar på Marstrand och drar drygt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
Info: www.stenamatchcupsweden.com

På båtmässan Allt för sjön i Älvsjö blir det långseglarseminarier under lördagen 28 februari och med repetition på söndagen 1 mars under fyra timmar.

Preliminärt schema:

12.00-16.00 Presentationer om seglatsområden, ekonomi, båten barn ombord och mycket annat;
Lasse Hässler, som seglat runt jorden flera gånger med paying crew ombord på femtiofotaren Jennifer. Senaste boken är “Tre oceaner”.
Milo Dahlmann, lät bygga en stålbåt på 10 meter och seglade Artemisia 2 till Antarktis. Skrev boken “Mot pingvinernas land” om seglingen.
Micke Westin gjort flera långseglingar med 27-fotaren Roobarb och har precis sammanfattat förberedelsefasen i boken “Dra dit pepparn växer – så förbereder du din långsegling”
Josefin och Ivan Flodgren är det energiska unga paret som seglat jorden runt med sin Rasmus 35:a Kuheli och har skrivit boken “Saltvattenliv” om äventyret.
Linda och Ludvig Hammarberg seglade jorden runt med sina två barn på stålbåten “Mary af Rövarhamn”. De är just nu också med i TV-serien Äventyrliga familjer på SVT och har också en populär långseglingsblogg.
Anders Hemgren och Mats Båvner leder Oceanseglingsklubbens avseglingsgrupper där mycket kunskap om teknik och utrustning dryftas. De är båda långseglare.
Stanley Johnson från Medelhavsseglarna har mycket erfarenhet från Medelhavet och Europas kanaler och vill dela några av höjdpunkterna därifrån.

(16.00-16.25 Boksignering och frågestund i K-11 och 16.30-18.00 i Kryssarklubbens monter i A-hallen)

Arrangörer är Kryssarklubben, Medelhavsseglarna, Oceanseglingsklubben, Drömresan och Alltförsjön

Observera att det finns fyra olika biljetter (och två olika dagar)!
Normal 200 kr
Par/kompisar 300 kr
Under 25 år 100 kr
Par/kompisar under 25 år 150 kr
Entré till mässan ingår (värde 130-160 kronor)!
Biljetter skaffas genom http://sxk.se/sxk-riksforeningen/drommen-om-langseglingen

Mats Bolin driver Arholma Skärgårdsservice. Hans viktigaste verktyg för att livet och verksamheten i skärgården ska fungera är hans båt. Lördagen 28 februari finns Mats i Alukin aluminiumbåtars monter A14:22 på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm och berättar om vilka krav han ställer på sin båt för att allt ska klaffa.

Pressmeddelande:

Lite om mig. Jag bor med min familj i Norrtälje och på Arholma som även är båtens hemma hamn. Med verksamheten vill jag tillhandahålla en enkel och smidig service som gör det lätt för alla som vill, att komma ut och njuta av vår skärgård eller kanske besöka vänner och familj. Det finns många fina öar att se och upptäcka och det vill jag se till att alla som vill kan njuta av. Arholma är en av de platserna och här är även mina föräldrar verksamma inom Arholma Handel och Vårdbåten Väddö.

I vår verksamhet erbjuder vi person- och materialtransporter till en rad destinationer. Behöver du snabbt komma ut i skärgården eller vill du bara ut på ett äventyr tillsammans med familj och vänner så kan vi ordna det. Behöver du hjälp att serva fyrhjuling, moped eller gräsklippare så kör vi transorter till, från och mellan öarna. Vill du ha upp något du tappat i sjön eller hjälp med att undersöka skrovet så har vi erfarenhet och utrustning som krävs.

Nautisk kompetens

Förarintyg
Kustskepparexamen
VHF-certifikat
HLR
Fartygsbefälsexamen klass VIII
Handhavande av snabba fartyg
Välkommen till ALUKIN aluminiumbåtars monter A14:22 och boka in en demotur med mig!

Info: www.arholma.com

Båtliv fortsätter att vara den absolut största båttidningen i Sverige och Europa. Med 140 200 i officiell TS-upplaga för 2014 är Båtliv mer än dubbelt så stor som övriga TS-kontrollerade båttidningar tillsammans.

Båtlivs stora fördel är att det är en medlemstidning för en båtorganisation, Svenska Båtunionen. Det innebär att vi vet att alla prenumeranter som får tidningen direkt hem i brevlådan har en egen båt och är medlemmar i en båtklubb. SBU:s anslutna båtklubbar har 172 000 medlemmar, men tidningen nettodistribueras till ett hushåll om det finns flera medlemmar i samma hushåll.

– Båtliv har en mycket bred profil och läsekrets. Det är en stor trygghet både för oss i redaktionen, för vår ägare Svenska Båtunionen och för våra annonsörer att nästan alla våra cirka 140 000 medlemmar och betalande prenumeranter har en egen båt, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för Båtliv.

– Vi skriver om nya båtar, tillbehör, säkerhet och motorer i tidningen. Dessutom kan man läsa om båtpolitik och sjösäkerhet i varje nummer. Vi följer också båtlivet i hela landet genom att göra reportage hos olika båtklubbar.

Från och med andra halvåret 2014 har Båtliv utökats med flera sidor reportage från Svenska Seglarförbundet i varje nummer. Det har utvecklat tidningen och tillfört ett mervärde med reportage om ungdomar och kappsegling.

93 procent av Båtlivs läsare har egen båt, enligt Temo.

Båttidningarnas upplagor 2014 enligt Tidningsstatisk AB
Båtliv 140 200
Båtnytt 9 000
Praktiskt Båtägande 16 600
På Kryss 25 400
Vi Båtägare 9 800

På Miami International Boat Show i USA lanserade Mercury Marine fyra nya motorer – utombordaren Verado 350hp, utombordaren Mercury Racing Verado 400R, drevmotorn Mercury Racing QC4v 1550 samt drevmotorn Mercury 4.5 liter 200 hk.

Pressmeddelande:

Mercury Verado 350 utombordare
Verado 350 är den starkaste motorn i Mercurys Verado-familj av 4- och 6-cylindriga turboladdade FourStroke-utombordare, som sträcker sig från 150 till 350 hk.
Verado 350 är baserad på Mercurys kända kompressorladdade Verado-utombordare med rak sexcylindrig motor. Den levererar en oöverträffad hastighet och prestanda utan att offra hållbarhet eller bränsleekonomi i marschhastighet.
Verado 350 är ytterst effektiv och ger upp till 10 % bättre bränsleekonomi jämfört med konkurrerande utombordare, vilket betyder längre räckvidd per tank. Med en vikt på endast 303 kg är Mercury Verado 350 hela 43 kg lättare än närmsta konkurrerande 4-taktare.
Nya 350 levererar klassledande prestanda precis som tidigare Verado-modeller. Denna motor har ett överlägset vridmoment över hela arbetsområdet, vilket ger en raketliknande acceleration till planing, högre topphastighet och suveräna egenskaper i marschhastighet.
Verado 350:s nya friskluftsintag är konstruerat för att ta in kall, frisk luft utifrån och leverera den till kompressorn. Dess större, rakare form konstruerades för att skapa ett luftmotstånd med mindre turbulens. Den vattenkylda kompressorn leverera extra kraft genom att utnyttja vatten från kylsystemet som ett kylande fodral runt kompressorns komponenter, vilket minskar det arbete som krävs för att komprimera luftintaget och ökar den allmänna hållbarheten.
Andra finesser inkluderar toppkåpans unika labyrintutformning som håller motorn torr; en stylad, ventilerad svänghjulskåpa som gör det enklare för motorn att avge sin värme; optimerade styrplåtar som maximerar förarens manövrering i höga hastigheter; Verados robusta och erkända växelhus med 5,44-tums diameter som klarar tuff sjö och ger ett extra lyft till längre och tyngre mittkonsols- och walk-aroundbåtar; specialsmörjning av nedre växelhuset som sänker fettets temperatur och ökar växelhusets effektivitet, samt ett system för tomgångsladdning som adaptivt ökar motorns varvtal i låga hastigheter när batterispänningen är låg.

4,5-liters drevmotor på 200 hk
Drevmotorn 4.5L 200 hk konstruerades och tillverkades vid Mercury Marines globala högkvarter i Fond du Lac, Wisconsin, USA. 4.5L 200 hk är baserad på drevmotorn 4.5L 250 hk, som Mercury lanserade i maj 2014.
MerCruiser 4.5L upprättar en ny standard avseende acceleration och allmän prestanda med konstruktionsinnovationer som exempelvis ett insugningssystem med långa, vridna kanaler och en stor slagvolym, vilket ger ett enastående förhållande mellan effekt och vikt.
Modellen 4.5L har en maximal bränsleeffektivitet och är exceptionellt tyst. Dess nykonstruerade bakåtvända spjällhus, ljudlösa spjäll, motorkåpa och fästen, det lätta svänghjulet, bränslematningsmodulen och oljesumpen arbetar alla tillsammans för en överlägsen ljudkvalitet och mjuk gång från tomgång genom hela effektregistret för en bättre upplevelse i båten.
Denna 4,5-liters V6 har också Adaptive Speed Control (ASC), som automatiskt håller det inställda varvtalet oavsett om belastningen eller förhållandena ändras, t.ex. i svängar, vid dragsporter samt vid lägre hastigheter i planing. Resultatet är en gas som svarar snabbare och en ”sportigare” känsla för föraren, som nu inte behöver göra kontinuerliga gasjusteringar.
Mercury Marine byggde in det ultimata rostskyddssystemet i 4.5L V6 med hjälp av hållbara gjutjärnsdetaljer överallt där motorn kommer i kontakt med havsvatten, samt med korrosionsbeständig aluminium och kompositmaterial på alla andra ställen. Digitala sensorer används överallt istället för analoga.

Mercury Verado 400R
Med fantastiska 153 hk per liter är helt nya utombordaren Mercury Racing Verado 400R den mest kraftfulla utombordaren för konsumentmarknaden som Mercury någonsin producerat. Den levererar det största kraft/vikt-förhållandet av alla 4-takts utombordare i klassen, vilket kan uppnås tack vare ett antal uppgraderingar av den kända 2.6L Verado-plattformen.
Detta kraftpaket är framtaget för att komplettera den senaste generationen av lätta, effektiva glasfiber, RIB deep-V- och mittkonsolsbåtar.
400R har en specialanpassad effektkalibrering tillsammans med ett system för insug av kall luft, vilket ger ökat luftflöde och effektutveckling samtidigt som insugsbullret minskas avsevärt och ger förbättrad ljudkvalitet. En helt ny vattenkyld kompressor har konstruerats för att sänka insugstemperaturerna och kraftigt öka lufttätheten, vilket ger motorn förmågan att utveckla ett oöverträffat vridmoment och unik acceleration hela vägen från lägre registret till det maximala motorvarvtalet på 7000 rpm. Elektronisk bränsleblandning gör att motorn kan köras säkert på 95 Ron-bränsle när det rekommenderade 98 RON-bränslet inte finns tillgängligt för att maximera
effekten.
400R är den första Verado.motorn med tävlingstestade Sport Master växelhuset Sport Master, med lågvattenintag för extra effekt.
Mercury Racing Verado 400R finns i klassiska Phantom Black eller Cold Fusion White, som passar i stort sett alla båtskrovsfärger. Cold Fusion White-modellerna har Racing-blå dekor från fabriken. Fler dekorer från Mercury Racing finns i ytterligare sex alternativ för ultimat styling.

Verado Racing 400R är den första utombordaren från Mercury Racing med tekniken Joystick
Piloting for Outboards (JPO). Mercury Digital Throttle & Shift (DTS) ersätter eftersläpningen och tvekan hos traditionella gasreglage och växelkablar med digital precision, vilket ger smidig växling och omedelbar gasrespons. Mercury Racings ergonomiska och snygga Zero Effort digitala reglage går hand i hand med joystickstyrningen för en intuitiv styrning.

Mercury Racing 1550 drevmotor
Mercury Racings nya drevmotor QC4v 1550 med dubbel kalibrering är konstruerad för de tävlingskonsumenter som söker spänningen av att ha en tävlingsmotor på 1550 hk i aktern, med alternativet att köra med 1350 hk och lågoktanigt bränsle. Den har ett avancerat styrsystem som gör det möjligt för föraren att växla motoreffekt via en elektronisk nyckelring.
Race-nyckelringen förvandlar motorn till en renrasig tävlingsmaskin som pumpar ut 1550 hk när den körs på racingbränsle 112 AKI (”anti knock index”). Pleasure-nyckelringen väljs när det är dags för en fritidstur på sjön, vilket ger 1350 hk med 98 RON-bränsle. Båda bränsleinställningarna ger maximalt vridmoment och maximal effektivitet, och de är utformade för att optimera motorns effekt över hela registret.
De elektroniska nyckelringarna utgår ifrån Mercurys stöldskyddssystem TDS (Theft Deterrent System). Nyckelringarna Race/Pleasure ger föraren visuella tecken via en interaktiv VesselViewskärm. En nyckelring kontrollerar hästkraftsuttaget för flera motorer. TDS (Theft Deterrent System) inaktiverar båten om en tilldelad elektronisk nyckel inte kopplats in. Den dubbla kalibreringen ger konsumenten ökat värde genom att i princip erbjuda två motorer i en, båda skyddade genom en fabriksgaranti.
Detta är ett helintegrerat styrsystem med växlingsbara motorinställningar, vilket ger båtägaren en mycket större upplevelse genom att vanligt pumpbränsle kan användas i områden där 112 AKIbränsle saknas eller när full tävlingskraft inte önskas.
1550-modellen är den senaste generationen av Mercury Racings exklusiva QC4v-motorplattform (fyra kamaxlar/fyra ventiler). Motorns hållbarhet har förbättrats med smidda tävlingskolvar som konstruerats för tävlingsbränslet 112 AKI, vilket ger maximalt vridmoment och maximal effekt.
Ett helt nytt filter till laddluftskylaren med element och hus i rostfritt stål gör det enkelt att lossa och rengöra, samtidigt som mindre smutspartiklar som t.ex. sand hindras från att komma in i laddluftkylaren. 1550-modellen har även motormonterad strömkabel för enkel anslutning till båtens batteriisolatorer.
Motorn på 9,0 liter och fyra kamaxlars/4 ventilers (QC4v) cylinderblock och topplock, kombinerat med SmartCraft Digital Throttle & Shift (DTS), ger stor kraft med lyxbilskänsla i körningen. Tack vare 1550-modellens dubbla kalibrering får du både en tävlingsbåt och en högpresterande fritidsbåt.

Dongfeng Race Team har avancerat från sista till fjärde plats och hade en stark position tillsammans med Team SCA när fältet nu passerat ekvatorn. Mindre än 50 sjömil skiljer mellan första och sista plats och fortfarande återstår det en dryg vecka till målet i Auckland.

Senaste positionsrapport: 1100 (CET)
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 
11–12 knop
Vind: NO 5–7 m/sek
Beräknad målgång: 28 februari

Fältet i Volvo Ocean Race har nu korsat ekvatorn för tredje gången sedan tävlingen startade i Alicante i oktober. Ledarbåten Team Brunel seglade över till södra halvklotet klockan 06.30 i morse (svensk tid). Tillsammans med tvåan Abu Dhabi Ocean Racing och Team Alvimedica utgör de en trio som valt att segla genom doldrums längst västerut.

I öst har MAPFRE, Dongfeng Race Team och Team SCA halverat avståndet till sina konkurrenter på två dygn. Vid ekvatorn råder mycket oberäkneliga väderförhållanden, med vindbyar följt av vindfria moln, och det återstår att se vem som drar det längsta strået.

– Trion med MAPFRE, Dongfeng, och SCA använder sitt övertag för att avancera och det enda vi kan göra nu är att se på, rapporterade Team Alvimedicas Onboard Reporter Amory Ross under morgonen.

– Ett mindre samarbetsvilligt moln kostade oss 15 sjömil på de andra tidigare idag och med en tredjedel av etappen kvar har vi väldigt spännande segling framför oss.

Dongfeng Race Team har på ett dygn seglat upp sig från sista plats till att ligga fyra. Och Martin Strömbergs lag måste fortsätta avancera för att kunna behålla sin ledning i den totala poängställningen i Volvo Ocean Race 2014-15. Etappen från Sanya till Auckland har hittills varit tuff för laget med flera båtskador.

I onsdags natt var oron stor för grundstötning. När de navigerade sig genom en ögrupp mitt i natten upptäckte de att deras sjökort inte stämde överens med verkligheten, men katastrofen undveks.

– Ett litet bevis på att världen inte är fullt utforskad, säger Martin Strömberg.

Även Team SCA på sista plats är i allra högsta grad med i matchen när temperaturen stiger.

– Solen står mitt på himlen och skugga är hårdvaluta ombord på Team SCA. Vi kämpar på med vår båtfart. Det är lättare vindar nu – men ändå är det full fart på däck, rapporterar lagets Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

Samtidigt som båtarna försöker hitta fart där de befinner sig måste de också välja en mer långsiktig taktik. Längre österut finns gynnsamma vindar som kan bli en expressbiljett mot Auckland. Frågan är vem som når dit först – svaret blåser i vinden.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Seapilot har lanserat ett nytt koncept för alla appar med ett annorlunda upplägg än tidigare, bland annat för att kunna erbjuda en 36 timmars test version för nya användare.

Pressmeddelande:

Nyheterna i korhet:
1. Ett användarkonto, tillgängligt från Seapilot-app i flera plattformar och format.
2. Nya användare får 36 timmars testperiod på all funktionalitet och alla sjökort.
3. Samma pris oavsett om man använder Seapilot för telefon eller surfplatta.
4. Användaren kan byta mellan Seapilot-appar i olika devices och olika plattformar, alla knutna till ett och samma användarkonto.
5. Välj funktioner – betala bara för det du behöver!
6. Sjökort betalas som årsprenumeration och inkluderar kontinuerliga uppdateringar.

Seapilot har genomfört ett flertal förändringar i sina appar den senaste tiden. Förändringarna innebär flera fördelar för befintliga och nya användare.

De stora nyheterma är att det nu är möjligt för nya användare att uppleva Seapilot helt gratis i 36 timmar innan användaren bestämmer sig för vilka sjökort och funktioner som ska köpas. Dessutom finns Seapilot nu tillgängligt på alla de stora plattformarna, iOS, Android och Windows 8, både för telefon och läsplatta/PC.

Tidigare licenskrav för själva appen är nu borttaget. Seapilot laddas numera ner gratis från AppStore, Google Play eller Windows Store. Användaren registrerar sitt Seapilot-konto och i och med första ”sign-in” från appen startar en 36 timmars testperiod där alla sjökort och funktioner är tillgängliga. Därefter har användaren, förutom val av sjökortsprenumerationer, även möjlighet att välja vilken eller vilka av olika delfunktioner man vill betala för.

Info: www.seapilot.com

Svenska Båtunionen, SBU, arrangerar öppna miljöseminarium tillsammans med Allt för sjön i Älvsjö 8 mars.

Seminariet är en del i det projekt SBU driver tillsammans med Naturskyddsföreningen, Skärgårdsstiftelsen och Sportfiskarna.

Frågeställningarna är viktiga och berör alla och vi har tillsammans med Allt för sjön gjort det tillgängligt genom att bjuda på inträdet till seminariet och till mässan.

Info: info@batunionen.com

Ulysse Nardin är välkända för sina fina klockor. Nu ger de sig in på båtmarknaden med en riktigt häftig motorbåt – Ulysse Nardin Midnight Express Powerboat 8 med 4×557 hk på akterspegeln.

Båten är ett led i marknadsföringen av Ulysse Nardins mycket exklusiva och marina klockor. Midnight Express Powerboat fick sin officiella premiär samtidigt som nya Exclusive Edition Marine Diver presenterades.

Midnight Express är en prestandabåt med centerkonsol. Den finns i två modeller på 34 respektive 43 fot. Ägarna till Midnight Express Powerboats är riktiga klocksamlare. När de kontaktades av Bobby Yampolsky, ägare av South Florida Ulysse Nardin butiker, med en idé om ett samarbete mellan de båda varumärkena blev resultatet båten på bilderna här intill.

Midnight Express har byggt en grym 43 Open försedd med fyra stycken Seven Marine 557 hk utombordsmotorer. Seven Marine, som tillverkar världens starkaste utombordare, har försett båten med fyra GT 557-maskiner.

Hela båten är speciallackad med schweiziska Ulysse Nardin blått och guld med företagets logga på sidorna.

Läs mer här: http://blog.dupontregistry.com/the-lifestyle/watches/ulysse-nardin-debuts-first-powerboat-exclusive-marine-diver/?utm_content=buffer6f740&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Den senaste rapporten från den nationella luftövervakningen i Sverige visar att halterna av de flesta luftföroreningarna är lägre än angivna gräns- och målvärden. Undantaget är marknära ozon som överskrider miljökvalitetsnormen för hälsa. Även halterna av små partiklar, PM2.5, och bensen riskerar att överstiga miljömålen.

IVL Svenska Miljöinstitutet utför på uppdrag av Naturvårdsverket merparten av den nationella övervakningen av luftens och nederbördens kvalitet i bakgrundsmiljö. Sedan mätningarna startade för mellan 10 och 30 år sedan har halterna av de flesta luftföroreningarna minskat. Undantaget är marknära ozon.

Trafik- och energisektorn står för stora delar av utsläppen av ozonbildande ämnen. De globala bakgrundshalterna påverkas av ozonbildande utsläpp över hela norra halvklotet. Halten av marknära ozon i Sverige styrs i stor utsträckning av de meteorologiska förutsättningarna. Ozonbildningen kräver solljus och gynnas av hög temperatur, vilket medför att de högsta halterna I Sverige förekommer under vår och sommar. Höga korttidshalter av ozon är också vanligare i södra än i norra Sverige.

Eftersom höga halter av marknära ozon påverkar människors hälsa och kan orsaka andningssvårigheter mäter IVL Svenska Miljöinstitutet ozonhalterna över hela landet timme för timme genom den så kallade Ozonjouren. Om nivåerna överskrider en viss nivå informeras allmänheten via lokalradio och text-tv.

Den senaste rapporten från den nationella luftövervakningen visar att halterna av ozon överstiger miljökvalitetsnormen vid flera mätstationer. Vad gäller små partiklar, PM2.5, som kommer bland annat från förbränning, energiproduktion och transporter, såg man tidigare att halterna vid mätstationerna minskade under perioden 2000 – 2005, men därefter verkar minskningen ha avstannat. Sverige uppnår de krav som EU ställt på en acceptabel exponeringsnivå för PM2,5, men rapporten visar att vid mätstationen i Burlöv i Skåne överskreds miljömålet under flera dygn. Även vad gäller bensen visar mätningarna i urban bakgrundsluft i Göteborg att det finns risk att miljömålet överskrids på årsbas.

Nu finns äntligen ett heltäckande utbud av topografiska kartor för hela Skandinavien! WinguSoft AB, som ägs av bröderna Peter och Kristian Jaksch, har släppt en ny version av Androidappen MapApp Topo där numera även Danmark och Finland ingår. Sedan tidigare har Sverige och Norge funnits med. – En stor fördel är att kartorna för Sverige och Norge är sammanhängande, säger Peter. Detta gör det möjligt att få bra kartor över Svensk-Norska gränsen, vilket inte har varit möjligt med befintliga lösningar tidigare.

MapApp Topo är en Androidapp med högupplösta topografiska kartor. Appen är det självklara valet för alla som är intresserade av vandring, mountainbike, kajak och jakt, bara för att nämna några exempel. MapApp Topo har stöd för att visa aktuell position och kompassriktning. Det går också att skapa intressepunkter och logga färdvägar samt exportera och importera dessa. Det finns också ett mycket användbart verktyg för att mäta avstånd.

Sedan lanseringen i början av 2014 har mycket hänt med appen. – Vi har haft en bra dialog med flera av användarna och tagit till oss av synpunkter och lagt till funktioner som efterfrågats, säger Peter. Kartmaterialet kommer från respektive lands kartmyndighet och standardskalan för kartorna är 1:50 000 (1:100 000 för vissa delar av fjällkedjan i Sverige). För Danmark erbjuds dock kartor i skala 1:25 000, något som ger markant bättre detaljrikedom. – Vi hoppas kunna erbjuda denna skala som standard i framtiden eftersom vi numera har möjlighet att skapa egna kartor från rådata, säger Kristian.

MapApp Topo kan laddas ner gratis från Google Play. För varje land som är inkluderat i MapApp Topo går det att ladda ner en kostnadsfri översiktskarta i skala 1:1000 000. Inne i översiktskartan går det att köpa högupplösta topografiska kartrutor. Priset för en 25 x 25 km kartruta är 20 kr.

Planerna för framtiden innefattar bland annat fortsatt expansion inom Europa samt möjlighet att skapa grupper av användare som kan se varandras positioner, något som skulle vara användbart exempelvis vid skallgång efter försvunna personer.

I helgen besökte fler än 300 personer föreläsningen på Rosättra Båtvarv där seglarna Ola & Caroline Svensson berättade om sin långsegling till såväl Västindien som Grönland.

I början av sommaren 2010 startade resan från Stockholms skärgård. Färden gick via Bodö i norra Norge och därefter söderut via Skottland, Frankrike, Madeira, Kanarieöarna, Kap Verde, Västindien, norrut längs USA:s kust till Grönland och Island. 2 år och drygt 22 000 NM senare var Linjett 35:an ”ReLax” åter i norska vatten, som numera är hemmahamn.

Paret bjöd på en intressant föreläsning och frågorna var många, främst kring båtens anpassning och lämplighet för långsegling.

Ola har själv byggt sin Linjett 35 och anpassningarna inför långseglingen har varit förvånansvärt få.

– De största förändringarna är ett skott som är flyttat några centimeter för att få bredare lådor i pentryt. Jag har även förstärkt huvudskottet något, men det var starkt från början och jag tror inte förändringen gjort någon skillnad säger Ola.

Desto fler mindre justeringar är genomförda, som ett fiffigt fotstöd i durken vid pentryt och även inne på toaletten. Instrumenten är samlade ovanför nedgångsluckan och en bekväm sittplats för vaktpass går att skapa på tröskeln till nedgången. Sittbrunnen har tillräckliga självlänsar men för säkerhets skull justerade paret och valde större självlänsar.

”ReLax” har ordinarie rigg och segelställ, däremot är vanten flyttade till relingen. Man valde även bort dävert och förvarade istället jollen (utan luft) på fördäck under segling.

Ola & Caroline fick frågan om eventuella brister med att långsegla en Linjett 35. Efter hemkomsten har paret ritat och funderat kring val av båt inför kommande långseglingar. Linjett 35:an passar deras behov mycket bra och beslutet blev att behålla ”ReLax”, som varit deras hem i sju år.

– Hon seglar snabbt vilket även ger en bekväm segling och utan problem med sjö i sittbrunnen. Linjett 35 är otroligt sjöduglig och med fina utrymmen konstaterar Ola.

Vi har haft en härlig och mycket behaglig resa och fiskat mycket avslutar Caroline, som liksom sin man är mycket fiskeintresserad.

Föreläsningen var kostnadsfri och öppen för alla seglingsintresserade.

Yanmars nya motorserie, JH-CR, har satt ny standard för små marindieslar genom att införa fördelarna från commonrail teknologin på motorer under 110 hk. Yanmar kan nu erbjuda båtägare elektroniskt styrda (J1939 protokoll) commonrail motorer från 45 hk och uppåt. Yanmar lanserade den nya motorserien på Boot Düsseldorf 2015 för omgående leverans via sitt världsomspännande distributionsnät.

Commonrail system jobbar med högt insprutningstryck vilket ger optimalt utnyttjande av bränslet som finfördelas via de elektroniskt styrda injektorerna. Detta medför lägre utsläpp för miljön samt tystare och mjukare gång samt ökad prestanda. Fram tills nu har dessa system endast funnits tillgängligt bland motorer över 110 hk. Nu lanserar Yanmar en ny serie motorer med commonrail i storlekarna 45, 57, 80 samt 110 hk. 45-80 hk levereras med backslag eller segelbåtsdrev samt 110 hk levereras endast som backslagsmotor.

Dessa små kompakta fyrcylindriga lättviktsmaskiner uppfyller samtliga emissonskrav enligt USA:s EPA Tier 3 samt EU RCD2 (2016), krav som i regel gäller motorer över 100 hk. Utöver fördelar som renare avgaser samt högre verkningsgrad än dess mekaniskt styrda föregångare är ”JH-CR serien ”plug and play” vilket ger enklare installationer för båtproducenter och installatörer.

JH-CR serien kan via en NMEA 2000 utgång kopplas direkt mot elektroniska instrument för full motordata på multifunktionsskärmar. JH-CR serien kan, utöver standardgeneratorn om 125 Ampere, 12 Volt kan även beställas med en extra generator (styrbord sida) på 125 Ampere, 12 Volt alternativt 60 Ampere, 24 Volt.
Motorerna levereras med mekaniskt- alternativt hydrauliskt backslag samt segelbåtsdrev.

Med de nya elektriska trimplanen kan Bennett nu förse alla båtar med de trimplan som önskas. Sortimentet sträcker sig från de små självjusterande Bennett SLT, hydrauliska standard, elektriska BOLT, hydrauliska XPT till de hydrauliska BXT&SST. Företaget har även indikatorer, automatik och möjlighet att koppla trimplanen till en plotter via NMEA2000.

Eftersom byggare av aluminiumbåtar gärna monterar elektriska trimplan har Bennett sedan november 2014 egna BOLT elektriska trimplan. I Bolt finns ett smart inbyggt feldiagnostik som direkt talar om var det är problem någonstans. Denna lösning kommer på de hydrauliska till hösten 2015.

Bolt är i första hand för båtar på 5–9m. Trimplan och manöverpanel säljs separat. Hela systemet är plugg and play, alla kablar har ’’Dutch kontakter’’ (inte spänningskablar).

Bennetts elektriska cylinder skiljer sig mot konkurrenters genom att inga rörliga delar ska monteras vid monteringen, vilket betyder snabbare montering. De har heller inga bultar eller skruvar på ovansidan cylindern och o-ringen runt kolven sitter en bit upp på den, vilket minimerar risken för att beväxning ska kunna skada och vatten tränga in. De är också väldigt tysta.

En liten bakgrund; Bennett har i 50 år försett marinbranschen med hydrauliska trimplan som är så pålitliga att mer än 70 % av fritidsbåtsbyggarna monterar dem som standard.

Info: www.hansenmarine.se