nyhetstest

På lördag den 7 mars klockan 13.00 på Runda scenen i Classic Boat Show, tar Andreas Tjulander emot sitt Gesällbrev som första elev med inriktning båtrenovering. Utdelare är Johan Sterndal, VD för Stockholms Hantverksförening som delar ut diplom och medalj.

Sedan 1951 har utdelningen av gesäll- och mästarbrev skett i Blå Hallen i Stockholms stadshus. Men gesällen får själv välja plats och Andreas Tjulander har valt att det ska ske på båtmässan Allt för sjön.

– Jag kan inte tänka mig en bättre plats att få mitt Gesällbrev på, än mitt bland 400 båtar. Det är i min rätta miljö och det är ju inte dumt att många inom båtbranschen ser att jag får brevet. Det kanske kan ge jobb också, vem vet? säger Andreas Tjulander.

Andreas gesällprov är också utställt i Stockholms båtsnickeris monter på mässans entrétorg.

– Båtbranschen har svårt att hitta yrkeskunnigt folk, så det känns extra roligt att Andreas valt Allt för sjön som plats att få sitt Gesälldiplom och att vi får äran av att både visa upp Andreas, som en yrkesskicklig båtsnickare och att lyfta fram den här utmärkelsen, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Anders studieväg fram till Gesällbrevet:

Södertörns fria Hantverksgymnasium 2003-06 – inriktning hantverk/möbelsnickeri
Skeppsholmens folkhögskola, båtbyggeri 2008-10. Andreas byggde bland annat en kopia av en kravellbygd segelkanot från 1885 ritad av konstruktör Carl E Smith
Lärling (Hantverksakademin) mellan 2010-2012 hos Stockholms Båtsnickeri, Saltsjöbaden med handledare Andreas Milde, där flera omfattande arbeten genomfördes.
Under de senaste åren har Andreas genomfört en omfattande renovering av en Petterssonbåt från 1925. Detta arbete har Andreas gjort parallellt med sitt arbete på Stockholms båtsnickeri.
Gesällbrevet ska ses som hantverksyrkenas grundläggande kompetensbevis och får utfärdas till den som genomfört ett väl dokumenterad hantverks/yrkesutbildning och genomfört gesällprov enligt branschens provbestämmelser, godkända och fastställda av Sveriges Hantverksråd. Gesäll- och Mästarbrevsutdelning är ett samarrangemang mellan Stockholms Hantverksförening och Företagarna Stockholms stad.

Bolaget Eon Wind Sweden AB ansöker om att få bygga upp till 300 vindkraftverk på Södra Midsjöbanken, söder om Öland och inom Sveriges ekonomiska zon. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har nu på begäran av regeringen yttrat sig i frågan.

– Vi anser att tillstånd inte kan beviljas på befintligt underlag eftersom nya och viktiga uppgifter tillkommit sedan ansökan skickades in. Nya data visar att området är ett särskilt viktigt område för Östersjöns utrotningshotade tumlare, det är här de samlas under sommarmånaderna när de parar sig och föder upp sina kalvar, säger Björn Sjöberg.

HaV vill att bolaget kommer in med en fördjupad riskanalys eller på annat sätt visar att Östersjötumlarna inte påverkas negativt på ett betydande sätt. I nuläget menar HaV att man inte kan utesluta att bottenundersökningarna och själva installeringen av kraftverken kan innebära en risk.

– Generellt så anser vi att utbyggnaden av vindkraft är viktig ur miljösynpunkt och bör främjas. Men det måste ske så att det inte hotar höga naturvärden. I det här fallet handlar det om anpassa vindkraftsprojektet för att skydda tumlarna i området, säger Björn Sjöberg, chef avdelningen för havs- och vattenförvaltning på HaV..

– Om regeringen nu skulle medge tillstånd för vindkraftparken vid Södra Midsjöbanken så menar vi att det i alla fall bör sättas upp villkor om hur och när på året seismiska undersökningar och vissa anläggningsarbeten får göras.

Tumlaren är skyddad enligt EU:s art- och habitatdirektiv och klassas som sårbar i Artdatabankens rödlista. Tumlarna i Östersjön, som är genetiskt skilda från de tumlare som finns i Bälthaven och Västerhavet, är akut utrotningshotade enligt Internationella naturvårdsunionens, IUCN, globala rödlista. Antalet har minskat dramatiskt, huvudsakligen på grund av bifångst vid garnfiske och på grund av miljögifter. I dag tros beståndet av Östersjötumlare ligga på cirka 500 djur.

– Vi har tidigare inte riktigt vetat vilka områden som är viktiga för Östersjöns tumlare. Men nu vet vi att de samlas just vid bankarna i södra Östersjön, det vill säga södra och norra Midsjöbanken samt Hoburgs bank, under sommaren när kalvningen sker. Projektet måste nu anpassas efter detta, säger Linus Hammar, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor.

Förutom tumlare finns även andra marina skyddsvärden på Södra Midsjöbanken, exempelvis musselbankar som är viktiga för sjöfåglar och att fiskarter som sill, piggvar och skarpsill leker i området. HaV ser emellertid inte att varken musselbankar eller fisk kommer att störas av en vindkraftpark. Däremot vill HaV minimera magnetfälten från de elkablar som planeras mellan vindkraftsparken och fastlandet eftersom elkablar har visat sig kunna störa ål under dess vandring från Sargassohavet.

– Kablarna skulle knappast utgöra ett absolut vandringshinder för ålen, men eftersom man bygger fler och fler kablar över Östersjön bör man minimera påverkan från varje kabel så att den sammanlagda effekten inte blir betydande, säger Linus Hammar.

Foto och källa: HaV.

Turistrådet Västsverige ser ett ökat intresse för aktiviteter och upplevelser utomhus. Många kommer till regionen för att vandra, klättra, cykla eller paddla. Aktiviteterna kombineras gärna med bra mat och bekvämt boende.

– Naturturism är ett av våra prioriterade verksamhetsområden där fokus ligger på att utveckla en bredd i utbudet. Med allt från de bekväma äventyren till de som är mer utmanande. Tack vare vår varierande och lättillgängliga natur kan vi erbjuda upplevelser som passar alla. Aktiviteterna kompletteras ofta med goda middagar, övernattning på hotell och pensionat, säger Anders Nykvist, chef produktutveckling, Turistrådet Västsverige.

Deltar på Vildmarksmässa 6-8 mars
Tillsammans med representanter från Camp Dalsland och Södra Bohuslän Turism, deltar Turistrådet Västsverige i år för första gången på Vildmarksmässan i Stockholm som äger rum den 6-8 mars. De finns i monter B15:29 och kommer att presentera över 30 spännande outdooraktiviteter.

– Vi är stolta över vår region och vill visa upp att Västsverige där Dalsland, Bohuslän och Västergötland ingår, är ett riktigt äventyrsland som kan erbjuda spännande naturupplevelser som få platser kan mäta sig med, säger Anders Nykvist.

Populärt med Vasalopp – i kanot
En av aktiviteterna är Dalsland Kanot Maraton. Det är inte bara Sveriges, utan världens största kanottävling, som årligen lockar deltagare från över 15 länder. Tävlingen är 55 kilometer lång, går genom fyra sjöar och är kanotisternas motsvarighet till Vasaloppet.

– Loppet är en riktig folkfest och har ett stort internationellt intresse. Förra året var inte mindre än 56 % av deltagarna utländska. De allra flesta är motionärer där målet inte är att vinna utan att slå sin egen tid eller åtminstone komma bättre än sin kompis, säger Crister Blüme, verksamhetsansvarig på Camp Dalsland som arrangerar tävlingen.

Läs mer på www.vastsverige.com

Bild: Camp Dalsland och Roger Borgelid.

ÖTILLÖ, originalet och den tuffaste tävlingen i den snabbt växande sporten “swimrun” firar 10 år, den 7 september i år. Den 75 km långa utmaningen i Stockholms skärgård består av 65 km terränglöpning och 10 km simning i öppet vatten, över och mellan 26 öar. Tävlingen startade som ett galet vad mellan fyra kompisar, som vidare blev en liten intern tävling för några få adepter som på 10 år har vuxit till oanade höjder. ÖTILLÖ titulerar sig nu VM i swimrun och är en av de mest prestigefyllda endagarstävlingarna i världen. De 120 åtråvärda lagplatserna (lag om två) har blivit mycket exklusiva, med en väntelista på över 550 lag från hela världen. På grund av det stora intresset arrangerar organisatören nu spektakulära kvaltävlingar och träningsläger. En helt ny sport är på framväxt i rasande fart.

“Vi är överväldigade av hur snabbt sporten swimrun växer och hur populärt det har blivit att tävla i ÖTILLÖ. På tio år har ÖTILLÖ gått från att vara en liten obskyr tävling till en av de mest prestigefyllda uthållighetstävlingarna i världen. Takten runt banan blir bara snabbare och snabbare. I fjol krossades banrekordet i alla tre klasser, herr, dam och mixedklass, vilket visar på att sporten går framåt för varje år. Vi har nu kvaltävlingar till ÖTILLÖ och i Sverige finns det mer än 40 mindre swimrun-tävlingar, för att möta den stora efterfrågan både bland professionella atleter och entusiastiska amatörer. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla sporten”, säger tävlingsarrangörerna och grundarna Mats Skott och Michael Lemmel. Skott och Lemmel är före detta multisportatleter och kärnan i det första skandinaviska multisportlaget på 90-talet.

Sporten swimrun är Sveriges andra snabbast växande sport och sprider sig snabbt internationellt. ÖTILLÖ-organisatörerna har därför utvecklat en rad nya evenemang, med kvaltävlingar, sprinttävlingar och träningsläger:

– Kvalserie för ÖTILLÖ: Utö Swimrun (den 31 maj), Engadin Swimrun (den 11 juli, CH), “XX Swimrun 2015” (ej ännu offentlig), samt 3-4 nya tävlingar i världen inom snar framtid.

– ÖTILLÖ Sprint: Korta introduktionstävlingar för en bredare målgrupp i samband med kvaltävlingar. 2015: ÖTILLÖ Sprint på Utö (13 km kul och lätt bana), den 30 maj, dagen före Utö Swimrun (37 km).

– ÖTILLÖ Training Sprint: Korta träningslopp, arrangerade flera gånger om året på olika orter.

– ÖTILLÖ Swimrun träningsläger: Träningsläger på vackra ställen med högkvalitativa instruktörer i samarbete med Apollo resebyrå.

– Partnertävlingar: Tävlingar där vinnande lag i varje klass får garanterad plats till ÖTILLÖ året efter. 2015: Höga Kusten Swimrun, den 18 augusti.

ÖTILLÖ har blivit ett måste på CVn för många uthållighetsidrottare världen över. Den tionde upplagan kommer att bjuda på en mängd intressanta profiler på startlinjen. Den enastående ultralöparen och UTMB-segraren (Ultra Raid de Mont Blanc – 166 km terränglöpning runt alpernas högsta berg) Rory Bosio från Kanada, tävlar i mixedklassen med Nordamerikas ultralöpare Paul Trebilcock. Kommer hon att klara de tuffa simsträckorna i kalla Östersjön? England’s Pippa Middleton har deltagit i många uthållighetstävlingar de sista åren och är redo att anta utmaningen i mixedklass med svensken Jöns Bartholdson. Hur kommer Hawaii Ironman-segraren Luc Van Lierde från Belgien klara de snåriga löparstigarna och öppet hav med sin lagkamrat triathlonveteranen Jan Syryn? Sveriges största rapartist Petter kommer återigen att pusha sina gränser på ÖTILLÖ, denna upplaga med sin fru Michaela Fröstad Askergren. Petters kollega i musikbranschen Daniel Adams Ray har blivit inspirerad och finns med bland de 240 startande. Fjolårets segrare och banrekordhållare i alla tre klasser Moberg & Hansson (herr), Eriksson & Udehn (mixed), Nordblom & Nilsson (dam) kommer att försvara sina världsmästartitlar med en allt växande och starkare konkurrens. Vem kommer att slå banans snabbaste tid, 8 timmar och 16 minuter, för den tionde upplagan?

Lag 2015 här
Om Swimrun / ÖTILLÖ – VM i Swimrun
Swimrun är den växande tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. Originalet ÖTILLÖ är VM och världens längsta swimruntävling, känd som en av de svåraste endagarstävlingarna i världen. Du springer 65 km terränglöpning på stigar, hala klippor, ospårad terräng och du simmar totalt 10 km i det kalla höstvattnet i Östersjön. Det är strömt och banan är lång. För att klara tidsbegränsningar och nå mållinjen före mörkrets inbrott kan du aldrig sluta röra dig framåt. ÖTILLÖ firar 10-års jubileum den 7 september 2015.

Foto: Jakob Edholm och Nadja Odenhage / ÖTILLÖ14.

Professor Hans Elwing vid Göteborgs Universitet jobbar oförtrutet vidare med att lösa beväxningsproblemen på våra fritidsbåtar. Den senaste uppfinningen kallar han själv ”Professor Elwings Magiska Pinne” och den är patentsökt.

Hans Elwing kommer i sitt föredrag vid Svenska Båtunionens miljökonferens på Allt för sjön kommande helg närmare presentera det som nu är känt som ”den magiska pinnen”, ett helt nytt medel för att bekämpa beväxning på båtbottnar. Hans Elwing har under drygt 20 år forskat kring biocider som bl a använts inom jordbruket och som är godkända för detta ändamål. Med sitt nya ”magiska” pulver vill professor Elwing få bort koppar ur bottenfärgerna.

Det handlar om en pipett, monterad på en träpinne. I pipetten finns en ytterst liten dos av det hemliga ämne som Elwing forskat fram och som visat sig vara mycket effektivt då det gäller att hålla havstulpanerna från båtskrovet. Båtliv har under flera somrar testat ämnet på en båt och kan bekräfta effekten.

– Jag kommer aldrig att avslöja ämnet i detalj, säger professor Elwing till Båtliv. Jag kan emellertid säga så mycket att alla ingående ingredienser är tillåtna för användning som bekämpningsmedel inom jord- och skogsbruk i hela EU, USA, Japan, Indien, Australien och de flesta andra länder.

Dosen i pipetten är mindre än 0,1 procent av den färdiga blandningen i en vanlig giftfri bottenfärgsburk. Därmed är det möjligt att den inte behöver registreras på Kemikalieinspektionen.

Någonstans mellan 200 och 300 kr kommer pinnen med att innehåll att kosta i handeln.

Hans Elwing tror att detta preparat så småningom gör koppar onödigt i våra bottenfärger.
Text: Lasse Bengtsson

Våren är på ingång och det är nu dags att börja förbereda inför kommande båtsäsong. En viktig detalj som bör göras innan båten kan sjösättas är att kontrollera gasolutrustningen. För att du ska vara säker på sjön i sommar har AGA Gas har tagit fram fem konkreta tips. Samtliga tips landar i en årlig genomgång av din utrustning.

Med målet att minimera risker kopplade till gasolutrustning lanserar nu AGA informationskampanjen Gasklar som vänder sig till alla som på något sätt kommer i kontakt med gasol i sitt hem eller i sin fritidsmiljö. Syftet är att vägleda användaren i sin gasolhantering.

– Det många glömmer att göra är att årligen se över sin gasolutrustning. En vanlig orsak till olyckor med gasol är läckage i slanganslutningar. Det kan du enkelt undvika genom att följa vår femstegsprocess, med målet att bli just ”gasklar”, säger Magnus Olsson på AGA Gas.

Fem enkla tips för att bli gasklar:
• Låt alltid flaskan stå upp. Hantera och förvara alltid flaskan stående.
• Gör ett läcktest. Kontrollera slang och anslutningar när du byter flaska. Använd såpvatten eller AGA:s TL4 spray.
• Rätt tryck. Trycket i din gasolflaska varierar med yttertemperaturen och för att gastrycket till din gasolutrustning inte ska bli för högt måste du ansluta en tryckreducering till gasolflaskan. Läs bruksanvisningen för din gasolutrustning så vet du vilket tryck och flöde som behövs.
• Stäng flaskventilen. Stäng alltid flaskventilen när du inte använder utrustningen.
• Placering av gasolflaskan. Förvara aldrig gasolflaskan under grillen eller på platser där temperaturen kan bli upp mot 65° C.

Det ljusnar i båtbranschen. Efter några år med vikande båtförsäljning vänder det nu uppåt igen. Två bra somrar och goda ekonomiska förutsättningar är faktorer som banat väg för en ökad efterfrågan på fritidsbåtar.

På båtmässan Allt för sjön, som pågår fram till på söndag, är det just nu mungiporna uppåt. Flertalet utställare rapporterar ett ökat intresse från besökarna och en ökad försäljning jämfört med de senaste åren.

– Redan i höstas såg vi signaler på ett trendbrott. Årets mässa är 15 procent större än i fjol och vi har fler utställda båtar och ovanligt många båtnyheter. Uppåt 100 stycken som aldrig visats här tidigare, och i princip alla utställare kan vittna om en ökad försäljning på årets mässa, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Björn Sandhag, VD på Stockholms största båtföretag, Marindepån, bekräftar trendbrottet.

– Vi har sålt som aldrig förr, nästan som under rekordåret 2007. Under de fyra första dagarna kan vi se en fördubbling jämfört med förra året. Vår stora nyhet, Uttern D77, är till och med slutsåld för året, säger Björn Sandhaag, VD för Marindepån.

Sweboat, båtbranschens riksförbund, ser också den positiva utvecklingen.

– Ja, vi kan blicka fram emot en försiktig men stabil försäljningsökning inom egentligen alla segment; försäljning av nya och begagnade båtar och motorer, tillbehör, reservdelar, drivmedel, vinterförvaring, service och underhåll, säger Mats Eriksson, VD Sweboat, båtbranschens riksförbund.

Branschen ser också ett trendbrott vad gäller ägandet av fritidsbåt. Idag ska människor hinna med många fritidsintressen och därför ökar kraven på ett enkelt och problemfritt båtägande. Effekten av det är att många marinföretag expanderar sina verksamheter inför denna säsong. Man bygger ut sina anläggningar och satsar på ännu fler bekväma helhetslösningar för dagens och morgondagens kunder.

Förra årets fina sommar innebar även att antalet personer som övernattade i båt i gästhamnar ökade med 15 procent till 1 287 582 gästnätter under sommaren 2015, enligt statistik från Transportstyrelsen.

Allt för sjön, Sveriges största båtmässa, besöks årligen av drygt 90 000 människor. Den har öppet till och med söndag 8 mars.

Info: www.alltforsjön.se

En båt fylld med bara tjejer. Det är vad charterföretaget s/y Thindra hoppas på när de presenterade sitt nya reseprogram för Karibien vintern 2016.

– Drömmen är att även ha en helt kvinnlig besättning när vi seglar över Atlanten i ARC 2016, säger Margareta Einarsson, sälj- och marknadsansvarig för s/y Thindra.

Sedan 2007 har s/y Thindra bedrivit seglingscharter, och många resor har det blivit. Något som noterats är att båtens kvinnliga gäster inte var lika delaktiga i själva seglingen av Swan 59:an.

– Trots att kvinnorna är mycket seglingsvana och kompetenta så deltar de i liten utsträckning under själva seglingarna. Det blir i stället en traditionell uppdelning av de vardagliga sysslorna ombord. Männen hissar segel, styr Thindra och angör bryggor. Kvinnorna fixar frukost, lunch och håller ordning i båten, berättar Margareta Einarsson.

Hon har ingen förklaring till varför uppdelningen av sysslorna blir på det sättet men drar en jämförelse med grillning under sommaren.

– Kvinnor står generellt bakom det mesta av matlagningen under året, förutom sommartid när det ska grillas då tar männen plötsligt över. Det är som om det av tradition skulle vara en manlig syssla, och så blev det även med seglingen på Thindra.

Med dessa erfarenheter i bagaget vill nu s/y Thindra få till en förändring och har därför arrangerat en 12-dagars segling i Karibien vilken riktar in sig på seglingssugna tjejer.

– Med endast tjejer ombord så blir det per automatik att de får ta ett större ansvar med seglingens alla aspekter och med en kvinnlig skeppare vid rodret tror vi att tjejerna kommer att bli inspirerade och våga ta för sig mer, säger Margareta Einarsson.

Tjejseglingen i Karibien är för s/y Thindra lite grann ett test för att se hur pass stort intresset för tjejseglingar är. Arrangören är beredd att direkt ändra på sitt nuvarande program och utöka antalet tjejseglingar om det visar sig att intresset blir stort.

Det finns även fler tankar bakom s/y Thindras första tjejsegling i Karibien.

– Ja, när vi började planera vårt schema i höstas då hade vi planer på att erbjuda en Atlantöversegling i ARC 2015 till enbart tjejer. Vi kunde tyvärr inte genomföra idén redan nu till hösten men till ARC 2016 tänker vi ha en helt kvinnlig besättning ombord på Thindra när vi korsar Atlanten. Det är vår dröm och vårt mål. Så finns det kvinnor som lockas av ett mer krävande äventyr som ARC innebär, då tar vi emot intresseanmälningar redan nu, säger Margareta Einarsson och fortsätter:

– Vi ska även delta i World ARC med start i januari 2017 och tänk om vi då skulle kunna få ihop ett gäng tjejer som vill segla med oss över Stilla Havet till exempel. Det vore riktigt kul.

En annan nyhet som s/y Thindra kommer att presentera inom kort är att alla kunder, under några av de planerade seglingsperioderna, ska kunna erbjudas en RYA-utbildning som till exempel Competent crew, Day skipper och Coastal skipper med mera.

– Våra skeppare är RYA-instruktörer och de hjälper då till med den praktiska delen av utbildningarna under våra seglingar. Den teoretiska delen kommer gästerna att få ta del av över nätet. Så dessa seglingar kommer att bli en kombination av nöjes- och utbildningscharter, säger Margareta Einarsson.
Foto: Paulina Holmgren och privat

Fakta om tjejseglingen
Tid: 29 februari till 12 mars 2016.
Plats: Port Louis Marina, Grenada – Rodney Bay Marina, St Lucia i Karibien.
Pris: 13 000 kr per person. Rabatt på 20 procent om Thindra hyrs ut till en grupp. Kvinnlig skeppare.

Fakta om s/y Thindra
• En Swan 59 från Piteå.
• Erbjuder sedan 2007 seglingscharter året runt i Medelhavet, Karibien och över Atlanten.
• Planerar deltagande i World ARC 2017.
• Thindra går även att hyra som vandrarhem under de perioder då hon inte är uthyrd för charter.
• Mer information om s/y Thindra kan ni hitta på deras hemsida, www.thindra.se.

Tekniska fakta
Båttyp: Swan 59
Byggd: 1991 av Nautor Swan i Finland
Design: German Frers
Längd: 17,98 meter
Bredd: 5 meter
Draft: 3,35 meter
Vikt: 31 ton
Mast: 25 meter
Vattentank: 1 000 liter
Dieseltank: 800 liter
Motor: Yanmar 150 hk
Generator: 12 kW
Water maker: 120 liter/tim
Layout: Fyra kabiner, varav tre är gästkabiner. 6–7 gästbritsar. Salong, skeppskök, navigeringsplats.
Info: www.thindra.se

Sten Hjertman, grundare och majoritetsägare av båttillbehörskedjan Hjertmans, har tillsammans med Håkan Gendenberg och Fred Wennberg sålt bolaget till en båtintresserad trio. Denna trio består av Stefan Järudd, Fredrik Karlsson och Tomas Billing.

Hjertmans har nio butiker från Limhamn i söder till Sundsvall i norr plus Nordens största webshop för båttillbehör på www.hjertmans.se

Bolaget omsätter över 100 Mkr och är marknadsledande i Sverige.

Stefan Järudd tar över som verkställande direktör. Stefan Järudd kommer från Mora och har arbetat i finansbranschen hela sin karriär. Stefan har, precis som Sten Hjertman, seglat OK-jolle och köpte en båt av Sten redan 1975. Stefan har totalt fyra pallplatser på VM i klasserna OK-jolle och DN-isjakt. Snabba Moth-jollen som svävar över vattnet på bärplan är hans senaste passion och han har vid sidan om drivit en agentur för dessa och ett ribbfabrikat.

Håkan Gendenberg och Fred Wennberg kommer att arbeta kvar i bolaget. Sten Hjertman kommer att fortsätta arbeta på bolaget under våren 2015 och borga för ett bra överlämnande till Stefan Järudd.

Parterna har överenskommit att inte offentliggöra köpeskillingen.

– Det skall bli spännande och roligt att ta över efter en legend som Sten Hjertman, säger Stefan Järudd.

– Att ha stöttning av två så kompetenta partners som Tomas Billing, verkställande direktör för Nordstjernan, och Fredrik Karlsson, verkställande direktör för Lifco, borgar för att jag känner mig trygg i denna nya utmaning. Bolaget har varit lönsamt sedan start och vi ska fortsätta driva bolaget med fokus på effektivitet och lönsamhet.

– Efter att under hela 40 år byggt bolaget Hjertmans känns det tryggt att lämna över mitt livsverk till en så erfaren trio. Jag är övertygad om att bolaget kommer att få en bra utveckling framöver, säger Sten Hjertman.

Info: https://www.batliv.se/article.asp?newsid=8856#.VPcJRUK6x9t

Kommentarer

Thor-Björn Eriksson 18:07:51 2015-03-24

Avbruten ryggrad, en sena som släppt från höger axel samt en kotförskjutning blev resultatet av att en bräda på badplattformen PM 4550 lossnade. Brädan satt fast i respektive hörn , ca 10 mm från lång-resp kortsidan. Skruven i resp hörn gick in i träet ca 10 mm, underifrån. Vid en mycket liten belastning lossnade brädan och orsakade ett fall baklänges och ett livslångt lidande. En stämningsansökan kommer att lämnas in till Sundsvalls tingsrätt om produktens farlighet. Hjertmans förnekar ansvar för produkten i samråd med Båtsystem som importerar den från Kina. på www.svenskakoster.se kommer material att läggas ut om produkter som anses farliga och strider mot beprövad ingenjörspraxis. Konsumentverket prövar just nu denna produkt. Information tar sin börjat från 1 juni 2015.

Thor-Björn Eriksson 18:14:14 2015-03-24

Händelsen inträffade den 14 november 2014

Filip Nilsson 00:39:53 2015-03-25

I mitt fall gick den kritiska bulten av på mitt peke och jag föll i vattnet. Ren tur det inte var berg. Båtsystem!

I juni avslutas Volvo Ocean Race 2014-15 i hjärtat av Göteborg. I samband med att världens tuffaste havskappsegling återvänder till staden sjösätts nu Making Waves – en internationell talangjakt för unga konstnärer och musiker.

Making Waves anordnas i alla länder som besöks av Volvo Ocean Race 2014-15 och nu riktar sig tävlingen till unga artister och konstnärer som bor i Sverige. De som deltar kan få ett globalt genomslag med hjälp av världens största kappsegling runt jorden. De två vinnarna i Making Waves kommer att få se sina verk presenterade i Volvo Ocean Race sociala medier, under målgångsevenemanget i Göteborg samt i en turnerande internationell utställning efter målgången.

Making Waves arrangeras av Volvo Ocean Race och tävlingen är öppen för alla kreativa musiker och konstnärer mellan 18-35 år som bor i Sverige.

– Vi vill locka unga människor till att använda sin kreativitet med vår tävling som tema, säger Knut Frostad som är VD för Volvo Ocean Race.

– Människor i Sverige känner till segling och Volvo Ocean Race, men det här är en lysande möjlighet att se tävlingen från annan vinkel och att utforska våra värden och vårt starka band till Göteborg.

Making Waves är uppdelad i två kategorier – konst och musik. Konstdelen är öppen för bidrag inom måleri, fotografi och digital konst. Musiktävlingen är öppen för bidrag inom följande genrer: dansmusik, pop, elektro, indie och rock.

För att delta måste de tävlande anmäla sig till tävlingen och lämna in bidrag som de skapat själva mellan 2 mars och 3 maj 2015. Du hittar instruktioner för hur du anmäler dig, hur du lämnar bidrag, bedömningskriterier acegoteborg.com du anmäler dig, hur du lämnar bidrag samt tävlingsregler här: för musikkategorin eller konstkategorin.

Volvo Ocean Race har drygt en miljon följare på Facebook och de kommer att få chansen att rösta på sina favoritbidrag innan vår jury utser vinnarna innan 8 maj.

I varje tävlingskategori utses en vinnare som tilldelas 1000 Euro av Volvo Ocean Race. Vinnaren i konstkategorin respektive musikkategorin ska sedan skapa var sitt konstverk eller musikstycke (senast 12 juni) som inspirerats av temat Volvo Ocean Race och Göteborg. Dessa verk kommer att presenteras under evenemanget i Frihamnen.

Tidigare vinnare i Making Waves:
I Alicante, där Volvo Ocean Race startade den 4 oktober 2014, vann Brigitte Laverne musikkategorin och fotografen Alex Postigo konstkategorin. I Kapstaden vann animatören Ryan de Carte konstkategorin och trumpetaren David Watkyns musikkategorin.

I Abu Dhabi, UAE vann Karim Douaidy och Humna Mustafa musik respektive konstkategorin och i Sanya, Kina var det musikproducenten Eric Lau och målaren Zhu Laober som utsågs till vinnare.

För mer information:
makingwaves@volvooceanrace.com

Sebago välkomnar våren med många nyheter för både kvinna och man. På bilden med två personer ser vi Keely klädd i ärmlösa viskosblusen Anchor Print i färgen Navy/White Anchor print.

Finns även i Stripe Navy/White och enfärgad Sail White i storlekarna 34-44. Ca pris 499:-

Byxorna är av femficksmodell i bomull/elastan med stretch finns i storlekarna 27- 34”. Färgerna att välja på är Navy, Parfait Pink och White. Ca pris 699:- Skon Meriden Kiltie är en lättviktsloafer i mjuk nubuk med stabil helgjuten gummisula. Färgen är Navy, storlekarna 5-11, ca pris XXX:- Axelremsväskan i finaste läder kostar ca 1499:-

Leandro bär en ribbstickad tröja i bomull som heter Wilton Stripe Crew Neck. Bilden visar färgkombinationen Sail White/Red, finns även i Navy/Sail White, i S-XXXL. Ca pris 999:-

Shortsen Outwashed Belt Shorts är i urtvättad och kammad bomullstvill, de har öppna frontfickor, stora cargofickor i sida, bakfickor och matchande bälte. Finns i S-XXXL och färgerna Beige, Navy och Red, ca pris 799:-

Info: www.sebago.se

När Sportfiskemässan arrangeras för elfte gången återvänder den till Elmia för fjärde gången – platsen där den hittills har slagit publikrekord efter publikrekord. Sportfiskemässan är Sveriges största mötesplats, där branschens alla aktörer och fiskare på alla nivåer – nybörjare som proffs – möts. Här finns bland annat Europas största mobila akvarium, fiskeskolor, kastbana, nya båtar, de senaste produkterna och kändisarna från TV. Sportfiskemässan arrangeras den 20-22 mars på Elmia i Jönköping.

Sportfisket växer och kryper allt längre ner i åldrarna. Sociala medier har en positiv inverkan på intresset för sportfiske och många inspireras att börja fiska genom fiskefilmer.
Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund märker en ökning i antalet medlemmar. Fiske har blivit något häftigt och en upplevelse man gärna delar i olika sociala kanaler.

Scenprogrammet på Sportfiskemässan 2015 – som nu är klart – är både bredare och mer varierande än någonsin tidigare. Under mässans alla tre dagar erbjuds bland annat spännande föreläsningar, rådgivning, tips, utfrågningar och underhållning. Totalt erbjuds ett 30-tal programpunkter på mässcenen.

Bilden:
Storfiskaren Markoolio. Foto: Martin Falklind.

Efter Sharkbite Waterline Cleaner kommer nu även en Sharkbite Barnacle Remover. Det är en snäckborttagare som fungerar bra på båten. Den kommer att finnas i de flesta butiker inom båtbranschen till våren.

På båtmässan Allt för sjön lanseras Gobi Dry Tank Luftavfuktare hos Båtaccenten. Det är ett miljövänligt alternativ för att hålla bränsletankar fria från vatten och efterföljande bakterietillväxt.

Avfuktaren monteras snabbt och enkelt på avluftningsslangen till aktuell bränsletank. Medföljande 16 mm nipplar passar majoriteten av tankavluftningar.

Avfuktningen kommer att verka i alla temperaturer till dess att kristallerna har absorberat max mängd vatten. Kristallerna är indikerande och går från en orange kulör till en grön/svart när det är dags att ladda avfuktaren. En omladdning görs enkelt genom att värma kristallerna till 120 grader i en ugn.

Info: www.gobidry.com

Traditionell tvätt av båtbottnar med högtryckstvätt utan att ta hand om miljöfarligt restavfall i samband med båtupptagning är inte längre godkänt. Mot bakgrund av de nya riktlinjerna behöver nu alla hamnar där båtar målade med biocidfärg tas upp installera båtbottentvätt, för att minimera utsläpp av miljöfarliga ämnen.

Likaså behöver bottentvätt av båtar utan biocidfärg tvättas över hårdgjord yta.

Med Hullwasher 6000 har företaget Ekowasher tagit fram en kostnadseffektiv lösning för miljövänlig båtbottentvätt. Det är ett slutet bottentvättsystem där vattnet och restprodukterna från tvättningen effektivt sugs upp och samlas i systemets filter.

Spillet är minimalt, både vid tvätt av släta och av klinkbyggda skrov. Detta medför att behovet för fast installerade tvättanläggningar försvinner och hela kedjan från upptagning till uppställning och tvättning kan rationaliseras.

Hullwasher 6000 levereras som standard i en mobil och självförsörjande version. Strömförsörjningen sker via det monterade elverket och allt vatten som behövs ryms i och återcirkuleras i systemets tank. Även en variant för fast installation erbjuds, med eller utan elverk inkluderat.

De ekonomiska vinsterna med är flera. Förutom den avsevärt lägre inköpskostnaden jämfört med en fast installerad spolplatta, har systemet ett andrahandvärde. Vid eventuell flytt av en marina eller båtupptagnings-plats går man inte miste om sin investering. Mer rationellt nyttjande av kran och annan infrastruktur på båtupptagninsplatsen medför också ekonomiska vinster.

Eftersom allt spillvatten återcirkuleras finns ingen risk för att föroreningar sprids med vattendimma eller vind. Miljöprestandan hos överträffar andra på marknaden tillgängliga lösningar.

Info: www.ekowasher.com

Suzuki firar 50 år som tillverkare av utombordsmotorer och det uppmärksammas givetvis av den svenska distributören, KGK Motor AB, genom olika aktiviteter under hela säsongen. Först ut under jubileumsåret blir en speciell jubileumsbåt som kommer att säljas av AMT:s återförsäljare runt om i Sverige. Här är de första bilderna på båten.

Tillsammans med den finska båtbyggaren AMT presenterar de Suzuki Anniversary Edition. Det är en båt som utmärker sig i såväl design som utrustning, färgsättningen är helt ny och harmoniserar med Suzukimotorn och ger hela båten ett modernare och sportigt uttryck.

Suzuki Anniversary Edition breda program från minsta styrpulpetbåten 150R (4,50 m) till den stora med marknadens största sittbrun. Den nya sportiga färgsättningen på Suzuki Anniversary Edition kompletteras med fabriksmonterad plotter och speciella jubileumsdekaler till ett mycket attraktivt pris.

Både AMT 230BR och Suzuki Anniversary Edition premiärvisas på Allt För Sjön i Stockholm 28 feb–8 mars.

Båten på bilden är nya AMT 230BR, som Båtliv fotograferade på den pågående båtmässan i Helsingfors. Det vita skrovet är detsamma som på jubileumsbåten, men båten som viss i Stockholm får nya specialdesignade dekaler.

AMT 230BR är framtagen för dig som vill ha en sällskapsbåt eller fritidsbåt anpassad för ett enkelt och smidigt båtliv. Den rymliga durken gör ombordstigningen lätt och säker och tillhandahåller även mycket packningsutrymme. Alla båtens detaljer har designats och utvecklats för ett smidigt och framförallt enkelt användande.

Båtens förvaringsutrymmen är oöverträffbara gällande storlek och det finns bland annat stuvutrymme för större utrustning såsom vattenskidor och fiskeredskap i det U-formade baksätet likväl som i förvaringslådorna.

Alla förvaringsutrymmen har utrustats med Abloy lås som tillåter dig att säkert lämna kvar dina värdesäker i båten.

AMT 230BR:s specifikationer är utmärkta: Med en 250 hk motor har den en toppfart på ca 50 knop och förbrukar mindre än en liter bränsle per nautisk mil i marschfart. Den låga förbrukningen och stora bränsletanken ger båten en lång operativ räckvidd på upp till 200 nautiska mil. Det tysta och robusta skrovet klarar motorer upp till 300 hk.

AMT 230BR har allt det som kännetecknar en AMT: omfattande standardutrustning och förstklassiga komponenter. Standardutrustning omfattar bland annat trimplan, bogpropeller, färgat skrov, ankare och ankarlina, fendrar och mycket mer. Dessutom är båten utrustad med en ”alltid i hamnfunktion” som förbättrar säkerheten ombord avsevärt om båtägaren mot förmodan hamnar i en nödsituation. Tack vare ”Alltid i hamn-funktionen” hålls båten alltid flytande även om skrovet blir fyllt med vatten.

AMT 230BR har en omfattande tillbehörslista som bland annat inkluderar: radio/CD, kylbox, tryckvatten, ankarwinch, värmare och mycket mer. Förutom standardfärgen (grå) finns även möjligheten att foliera skrovsidan röd.

AMT 230BR lanseras och visas för första gången i Sverige under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27/2–8/3.

Den fjärde etappen av Volvo Ocean Race avslutades på lördagen (svensk tid) och det blev den jämnaste etappen i Volvo Ocean Race historia. Efter tre veckors kappsegling från Sanya i sydvästra Kina till Auckland på Nya Zeeland skilde till slut bara sju timmar mellan segraren Mapfre, Spanien och svenska Team SCA på sjätte plats.

För första gången i årets tävling fanns det en svenska ombord på tjejbåten, Team SCA. Anna-Lena Elled från Göteborg gjorde sitt livs första etapp i Volvo Ocean Race. Och hon ”valde” att börja med ett av tävlingens tuffaste ben.

– Jag kastades verkligen rakt in i hetluften. Det var en riktig utmaning och tuffa förhållande redan från början. Jag blev lite sjösjuk de första två dagarna, men tjejerna ombord var verkligen stöttande och ganska snart kom jag in i rutinerna. Och förutsättningarna ändras hela tiden och ofta mycket snabbt. Man vänjer sig, säger Anna-Lena som var första svenskan på 13 år i tävlingen.

När spanska Mapfre seglade över mållinjen kl. 21:30 lokal tid hade Team SCA bara 36 sjömil kvar. Men på grund av att vinden dog ut under natten tog det den svenska tjejbåten sju timmar att segla de sista 36 nautiska milen.

Bland de tre i toppen var det oerhört jämnt. Efter tre veckors kappsegling var Mapfre endas fyra minuter och 25 sekunder före Abu Dhabi som i sin tur var tre minuter och 40 sekunder före Dongfeng.

Nu väntar lite vila och en del förberedelser för besättningarna innan det är dags för tävlingens längst etapp, från Auckland till Itajai i Brasilien. En sträcka på cirka 6 776 nautiska mil, dvs drygt 12 500 km. Etappen startar söndag 15 mars. Målgång i Itajai cirka 1–5 april.

Fotograf: Rick Tomlinson/Team SCA.

Ren båtbotten utan gift är ett samarbete mellan Svenska Båtunionen, Naturskyddsföreningen, Sportfiskarna och Skärgårdsstiftelsen. Nu presenteras projektet i en helt ny film.

Båtmiljö.se har legat nere en tid, men sedan i torsdags är sidan live igen. På sajten finn även en ny film om bottenfärger.

Här är en länk till filmen :
http://batmiljo.se/batguide/slipp-bevaxning-ren-batbotten/

Årets sjöräddare finns i Stockholm, närmare bestämt i Österskär. I dag utsåg Sjöräddningssällskapet Årets Sjöräddare på båtmässan Allt för Sjön. Frivilliga sjöräddarna Pernilla Rosén, Krister Stark och Gunnar Ström från RS Stockholm får utmärkelsen för sin dramatiska räddningsinsats den 14 december i fjol, då en man som fallit ur sin fiskebåt räddades från att drunkna i sista stund.

– Det är fantastiskt hedrande och roligt att ha fått den här utmärkelsen. Vi är väldigt glada för det, säger Pernilla Rosén, som var befälhavare ombord på räddningsbåten under insatsen.

Det var på eftermiddagen den 14 december som en privatperson hörde ett svagt rop på hjälp ute på Trälhavet norr om Resarö, och ringde till stationstelefonen där dagens jourhavande befälhavare Pernilla Rosén svarade.

– Jag förstod direkt att det var bråttom. Jag bad uppringaren att även larma 112 och ringde in min besättning. När larmet från sjöräddningscentralen kom var vi redan i båten.

De sökte av området varifrån ropen hade hörts med hjälp av radar, och snart föll sökarljusen på en tom båt. När de kom närmare såg besättningen en man som låg i vattnet och klamrade sig fast vid relingen. Han såg ut att vara på väg att tappa medvetandet, så ytbärgaren Krister Stark kastade sig genast i vattnet med en livboj och simmade fram till mannen. Efter hårt slit från besättningen lyckas man få upp den kraftigt nedkylda och då medvetslösa mannen i räddningsbåten och föra honom till land där ambulanshelikopter mötte upp.

– Känslan när vi fick upp honom och kunde svepa in honom i filtar var obeskrivligt skön, säger Krister Stark, som är relativt ny som frivillig sjöräddare och utförde ett av sina första skarpa uppdrag den här dagen.

Utmärkelsen Årets Sjöräddare är ett sätt att hylla frivilligheten, som har varit Sjöräddningssällskapets grundstomme ända sedan starten 1907. Sjöräddningssällskapets 2 000 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om. De ställer upp med sin tid för att alla som vistas utmed vår långa kust och i våra stora sjöar ska känna sig trygga. De frivilliga sjöräddarna medverkar i över 70 % av all sjöräddning i Sverige.

En båt som kan köras på land, en som är snabbare än en Formel 1-bil och en segelbåt som flyger ovanför vattnet. Det är några av de mer extrema båtarna som väntar besökarna på årets Allt för sjön. Därutöver finns 400 familjebåtar, varav cirka 100-talet som inte vistats tidigare på mässan, vilket är fler än på många år. Utöver båtar visas också 1000-tals nya tillbehör, motorer, sjökläder och nya snygga inredningsdetaljer.

– Det är riktigt kul att vi kan visa upp fler båtar i år jämfört med de senaste åren och framförallt många nya båtar, det är också därför vi kallar oss för den ”nyhetaste” båtmässan, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Mässans snabbaste båt är utan konkurrens Class 1-båten från norska teamet Zabo Racing, god för 300 km/h. Det är tio procent snabbare än en formel1-bil och G-krafterna kan överstiga 5,5 G i kurvorna. Quadski är en vattenskoter som även tar sig fram på land i 45 km/h. Andra sevärda ”nyhetare” är motorbåtarna Delta 290 och Nimbus 405 Fly som har världspremiär på mässan. Andra nyhetare är klassiska Buster som kommer med fyra nya modeller. Bella 600R, XO250, Sealine S330, Naytec 868 cab och en fem meter lång tjärdoftande träsnipa. Största motorbåt är Fairline Targa 48 GT, drygt 15 meter.

På segelbåtsidan hittar vi nyhetare som snabbseglaren Fareast 28R, den snabba segeljollen RS Aero och Haber 620 slup. Mest högtflygande är den engelska segelkatamaranen Whisper som seglar ovanför vattnet på bärplan. Största segelbåt är Najad 410, drygt 12 meter lång.

– Flera besökare är på jakt efter att köpa en ny båt, men ännu fler vill spana in nya tillbehör och se vilka trender som gäller för den kommande båtsäsongen. Och för dem har vi i år ovanligt många nyheter, både båtar, nya spännande, smarta tillbehör, tjärdoftande snipor, säkerhetsprylar och en massa roliga aktiviteter för barnen. Så här bäddar vi upp för en riktigt kul familjefest, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Och mässan handlar om mycket mer än båtar. Här finns också allt annat som tillhör båtlivet. I säkerhetsavdelningen deltar både myndigheter och företag som visar upp allt som gör båtlivet säkrare. Seabung är till exempel en ny fiffig pryl som gör att man kan täta skrovgenomföringar utan att torrsätta båten.Andra intressanta tillbehör är litiumjonbatterier för marint bruk. Företaget Sunstream visar upp en båtlift med automatiskt båttäckning, Zipwake är ett nytt trimplansystem som vunnit internationella utmärkelser samt en svensktillverkad ny watermaker.

Nya motorer är det också gått om. Intressantast kanske är OXE, något så unikt som en svensktillverkad dieselutomordare. Evinrude kommer med nya motorer i ny design och där kunden kan välja vilken färg motorn ska ha.

För barnen är Allt för sjön en marin lek-och-lär mässa. I Piratklubben möter de Peppi Pirat, Kapten Storrumpa och Ville Viking. Där kan de erövra ett piratcertifikat och som pirat ska de naturligtvis ha pirattatueringar.I segelbåtsbassängen är det fritt fram att segla modellbåt och i C-hallen får de under lek lära sig sjösäkerhet på barnens eget skepp.

Classic Boat Show har genom åren blivit en stor publikmagnet. I år fyller Kungliga Motorbåtklubben 100 år och det manifesteras rejält på Allt för sjön med ett tiotal vackra träbåtar från förra seklets början och som nu totalrenoverats till ursprungsskick. Här luktar det fernissa och tjära, som säkert ger ståpäls på många besökare.

På temat miljö är stiftelsen Hållbara Hav den stora aktören på mässan. De ger besökaren en hel del tips om hur vi med enkla medel kan dra vårt eget strå till staken för att göra Östersjön renare. Ställ frågor och du får svar!

Svenskarna är ett båtintresserat folk och båtlivet är en av landets största folkrörelser. En tredjedel av landets vuxna befolkning färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong. Sverige har några av världens största skärgårdar med sammanlagt över 60 000 öar. Enbart Stockholms skärgård har 30 000 öar. I landet finns 95 000 farbara sjöar och 1 000 km kanaler.

Intresset för båtar och båtliv ökar igen efter några år då antalet sålda båtar minskat. Ökningen är inte så stor, men svensk båtindustri ser ljust på framtiden. Det visar sig också i antalet övernattningar i gästhamnar som ökade förra året jämfört med året innan. Enligt Fakta om båtlivet 2015 ökade antalet personövernattningar i gästhamnar från 2013 till 2014 med drygt 15 procent till 1 287 582 2014 gästnätter.

Info: www.alltforsjon.se

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog hem sin fjärde raka pallplats i den fjärde etappen av Volvo Ocean Race från Sanya till Auckland. Efter tre veckor på havet skilde endast åtta minuter mellan de tre första båtarna och spanska MAPFRE var först över mållinjen.

– Det är surt att missa förstaplatsen men vi är nöjda efter den här tuffa etappen, säger Martin Strömberg.

Spurten till Auckland är den jämnaste avslutningen hittills i Volvo Ocean Race 2014-15. De senaste dagarna har MAPFRE, Abu Dhabi Ocean Racing och Dongfeng Race Team legat hack i häl när de närmat sig Nya Zeeland.

MAPFRE lyckades ta ledningen på fredagseftermiddagen under en serie manövrar utanför den Nya Zeeländska nordöstkusten. De hittade mer vind längre från land och lyckades sedan behålla ett litet övertag fram till mål. Efter att ha seglat över 5500 sjömil sedan starten skiljde det mindre än en sjömil mellan båtarna över mållinjen.

– Det är fantastiskt att komma först till Auckland för det har varit en jobbig etapp och en ännu tuffare slutspurt, säger MAPFREs skeppare Xabi Fernández.

Abu Dhabi Ocean Racing tog hem andraplatsen och fick jobba hårt för att hålla Dongfeng Race Team bakom sig.

Martin Strömbergs lag har haft en svängig etapp och låg sist halvvägs till Auckland. Efter en mäktig comeback hade de ledningen för två dagar sedan men tappade två placeringar när de fastnade i ett vindlöst område under ett stort moln.

– Det är den mest utmanande etappen vi gjort hittills, säger Martin Strömberg. De första tio dagarna var det vatten som forsade över däck hela tiden och det är slitigt. Vi hade det länge ganska jobbigt ombord och det kändes som att mycket gick emot oss men vi lyckades vända det till något positivt. Vi tog oss tillbaks till toppen, det känns fantastiskt och vi vet att vi har bra fart i båten.

Abu Dhabi Ocean Racing ligger nu på samma poäng som Dongfeng Race Team i toppen av den totala poängställningen efter fyra etapper. Men Abu Dhabi har en fördel av ett bättre resultat i den senaste delsträckan och har därför tagit ledningen.

Team Alvimedica (USA/TUR) nådde Auckland en dryg timma efter tättrion och svenskbåten Team SCA och nederländska Team Brunel väntas gå i mål under eftermiddagen (svensk tid).

Den 14 mars seglas ett In-Port Race i Auckland och den 15 mars startar den femte etappen till Itajaí, Brasilien. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Det kostar på – i form av energi och tömt batteri – att ständigt vara uppkopplad. Innan du vet ordet av får du besked om låg batterinivå med risk att inte längre kunna vara nådd, klara det nödvändiga samtalet eller fortsätta surfa.

Tack vare Cellular Line och deras nya nödladdare, är problemet snabbt löst. Nu introducerar KALA AB Cellular Lines Free Power Dual Ultra – USB 6600 mAh, en riktig ”bamse” som inte bara laddar en vanlig iPhone eller Smartphone upp till fyra gånger – två kan laddas samtidigt – med högsta tänkbara hastighet.

Den har också en effekt hög nog att få liv i en iPad eller surfplatta. Solid och säker laddar den utan att skada eller förstöra batteriet och format och vikt gör det enkelt att ta den med i handväska eller portfölj, ja, den ryms t.o.m. i en ficka.

På knappt tre timmar är det sedan möjligt att återladda denna nödladdare vars snabbhet och kraft är fördelar som heter duga.

Pris för USB 6600 mAh 600 kr.

Info: www.kala.se

Kommentarer

Marcus 15:07:56 2015-03-10

Jodå, den var bra första timman innan den helt dog (nej, jag sänkte den inte i vatten!) . Kan ha varit ett måndags ex. Men kanske inget jag rekommenderar att lita på.

Marcus 12:48:06 2015-03-16

Cellularline var dock väldigt snabba med support för den och ett nytt exemplar har hitintills fungerat mycket bättre.

Franska Wichard introducerar en enkel och smidig linlöpare för manöverlinan till båtens rullsystem. Linlöparen styr manöverlinan från rullsystemet till sittbrunnen och monteras permanent på mantågsstötta med 25 mm. Ren design och litet format med stor funktion.

Fungerar för linor upp till 20 mm. Tillverkad i högklassigt rostfritt stål, underhållsfri och närmast outslitlig eftersom den inte har några rörliga delar. Vikt endast 80g. Pris 173 kr.

Info: www.lirosropes.se

Hittills har barn och ungdomar varit hänvisade till klumpiga, obekväma och oattraktiva räddningsvästar. Nu lanserar Spinlock juniormodellen Cento, en snygg och bekväm uppblåsbar räddningsväst för barn och ungdomar mellan ca 8 och 16 års ålder, avsedd för personvikt 20–50 kg. Finns i två tuffa färger, Pacific Blue och Grenadine Pink.

Som alla Spinlocks räddningsvästar är CENTO utformad för att vara bekväm, lätt och en-kel att använda, den följer axlarnas form och midjebandet justeras enkelt med ett spänne i sidan. CENTO har inbyggd livsele, grenband och mjukt fäste för säkerhetslina.

CENTO är förberedd för att enkelt kunna kompletteras med sprayhood och PylonTM nöd-ljus. Automatiskt uppblåsningssystem UML Mk 5, 20g CO2-cylinder med Spinlocks unika CRC-behandling (Corrosion Resistant Coating). Säkerhetsklassning 150N, faktisk flytkraft 100N. Produktgarantin utvidgas till 5 år om CENTO registreras i Spinlocks program Through Life Support på hemsidan. Pris från 1 695 kr.

Info: www.lirosropes.se

Nu lanserar Svedea och Kawasaki Sverige en ny märkesförsäkring för Kawasakis vattenskotrar. Försäkringen gäller Kawasakis hela nuvarande modellprogram men även begagnade Kawasaki vattenskotrar. Den nya märkesförsäkringen kan tecknas genom auktoriserade Kawasaki-återförsäljare från 1 mars 2015.

Svedea och Kawasaki samarbetar sedan 2011 kring märkesförsäkringar för Kawasakis motorcyklar och ATV. Nu utökas samarbetet till att omfatta även Kawasakis modellprogram för vattenskotrar, från den minsta STX 15 till toppmodellen 310 LX. Försäkringen som även gäller begagnade Kawasaki vattenskotrar kan tecknas hos auktoriserade Kawasaki-återförsäljare från 1 mars 2015.

Försäkringen gäller med nyvärdesersättning vid stöld eller totalskada hela första året och för skador på vattenskoterns delar under de två första åren. För den som håller vattenskotern inlåst nattetid ger Svedea 25 % rabatt på premien.

– Vattenskoter är ett växande segment hos oss och vi vill kunna erbjuda ett bra försäkringsskydd till våra kunder. Erfarenheterna av att samarbeta med Svedea kring försäkring för motorcykel och ATV är mycket positiva och att utöka samarbetet med försäkring för vattenskoter känns därför naturligt, säger Johan Lyckman, marknadsansvarig på Kawasaki.

– Vi är glada över att kunna samarbete med Kawasaki även kring försäkring för vattenskoter, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring hos Svedea. Det är en av marknadens bredaste försäkringar till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Har man möjlighet att låsa in vattenskotern nattetid så får man riktigt mycket försäkring för pengarna.