nyhetstest

Samsung breddar nu serien Xcover i och med lanseringen av Galaxy Xcover 3. Den nya modellen är anpassad för dem som arbetar i tuffare miljöer, och som vill försäkra sig om lång batteritid, bra uppkoppling med stöd för 4G samt vatten- och dammtålighet. Den nya modellen har dessutom fördubblad lagringskapacitet jämfört med föregångaren Galaxy Xcover 2.

Pressmeddelande:

Galaxy Xcover 3 är tålig utan att göra avkall på prestanda eller utseende. Den har ett ruggat men samtidigt tunt och stilfullt format och dess ergonomiska form gör den lätt att greppa och använda även med handskar. Skärmens storlek har ökat från 4,0 till 4,5 tum jämfört med Galaxy Xcover 2, vilket underlättar navigering och textinmatning. Telefonen är vattentålig ner till 1 meter i 30 minuter och helt dammtät, enligt klassificeringen IP67. Den är även certifierad enligt MIL-STD 810G.

Galaxy Xcover 3 har utrustats med ett kraftfullt batteri som räcker länge. Batteritiden kan också förlängas ytterligare med Ultraenergi-sparläget, i vilket 10% räcker till hela 24 timmars standby-tid för att minska risken att batteriet tar slut ute på fältet eller när laddningsmöjligheter saknas.

Ett säkert val
Galaxy Xcover 3 är byggd för säkerhet och utrustad med Samsung KNOX (med stöd för KNOX Workspace), den säkra mobilplattformslösningen som erbjuder avancerad och trygg datasäkerhet via tydlig dataseparering. Behovet av kompatibilitet med befintlig infrastruktur, som exempelvis synkronisering mot MDM (Mobile Device Management), Active Directory och MS Exchange-servrar, tillgodoses också av Galaxy Xcover 3. Med det utökade RAM-minnet ökar prestandan för att kunna synkronisera och använda företagsdata och appar.

Xcover 550 – för enklare behov
Senare i år presenteras även knapptelefonen Xcover 550, en feature-telefon lämpad för småföretag och organisationer som inte kräver tillgång till företagsdata ute på fältet. Den har stöd för basala funktioner som röstsamtal och SMS. Precis som Galaxy Xcover 3 har Xcover 550 ett ruggat yttre och IP67-certifiering.

Galaxy Xcover 3 och Xcover 550 finns tillgängliga i butik under april till rekommenderade priser på 2 400 kronor respektive 1 000 kronor.

I sommar ger sig Ostindiefararen Götheborg ut på en fyra månader lång turné i Europa, European Tour 2015. Under turnén sätter skeppet bland annat återigen segel mot Amsterdam för att delta i världens största maritima festival, SAIL Amsterdam 2015 . SAIL Amsterdam arrangeras vart femte år och väntas i år locka över 1,7 miljoner besökare.

Vid skeppets deltagande i SAIL Amsterdam 2010 var intresset för Ostindiefararen Götheborg enormt.

– Vi hade över 7 000 besökare ombord per dag, vilket slog vårt gamla publikrekord från Kina. Med en traditionsenlig salut fick Götheborg också äran att inviga hela evenemaget, vilket vi även får göra i år, säger Emanuel Persson expeditionsledare på Svenska Ostindiska Companiet.

Evenemanget startar den 19 augusti med en parad där Ostindiefararen Götheborg, tillsammans med över 600 andra skepp och tusentals båtar, går längs Noordzeekanaal för att slutligen lägga till i centrala Amsterdam. Paraden lockar vanligtvis hundratusentals människor som samlas längs kanalen för att ta del av festligheterna. Under de kommande dagarna kommer sedan Götheborg ligga vid kaj för företagsarrangemang och öppet för besökare. Skeppet kommer att vara i Amsterdam fram till och med söndagen den 23 augusti och seglar därefter vidare till Storbritannien.

Hamnstoppet innan Amsterdam är tyska Bremerhaven, där Ostindiefararen Götheborg kommer att ligga vid kaj mellan den 12 och 16 augusti, även det ett stort maritimt evenemang, Sail Bremerhaven 2015.

Info: www.soic.se

Svenska Sail Racing International har utsetts till officiell klädpartner till America’s Cup och till ORACLE TEAM USA, försvararen av den prestigefyllda America’s Cup-trofeén. Sail Racing kommer att förse America’s Cup och ORACLE TEAM USA med både tekniska sjökläder och sportswearprodukter samt officiella merchandise-kollektioner för varje America’s World Series Event under 2015 och 2016 och för America’s Cup-finalerna i Bermuda 2017.

Partnerskapet med ORACLE TEAM USA, försvararen av 35:e America’s Cup med Jimmy Spithill, ”Sailor of the Year”, innebär att Sail Racing förser teamet med alla tekniska sjökläder och sportswearprodukter. Samarbetet skapar också en plattform för Sail Racing att utveckla produkter för en ny generation atleter inom segling.

”Vi är mycket stolta att vara officiell klädpartner till ORACLE TEAM USA, det snabbaste teamet i världens mest prestigefyllda sammanhang inom segling” säger Joakim Berne, projektansvarig på Sail Racing International. ”Seglarna kommer att vara djupt involverade i utvecklingen av våra nya tekniska produkter. Dessa används under extrema förhållanden där feedback från seglarna kommer ligga till grund för vår produktutveckling.”

Sail Racing International fokuserar på tekniska produkter för extrem segling i höga farter. Nu komer varumärket vara delaktigt i hjärtat av världens snabbaste och mest spektakulära sammanhang inom segling. ”Seglingen har ändrats enormt mycket de senaste åren,” säger Berne.

”Kraften och farten i dagens båtar har skapat mycket större krav på seglarens fysik och rörlighet, vilket medför ett större behov av än mer teknisk utrustning,” fortsätter han.

”Vårt synsätt har förändrats från att producera plagg för seglare till att nu utveckla produkter för atleter. Vi har lagt mycket tid de senaste två åren tillsammans med våra leverantörer, designers och mönsterkonstruktörer för att hitta lättare material, nya detaljer och en mer funktionell passform. Nu ska vi applicera detta på Jimmy Spithill och resten av teamet i ORACLE TEAM USA.”

ORACLE TEAM USA och Jimmy Spithill använde produkterna för första gången i februari. ”Vi har redan testat en del av utrustingen under vår träning i San Francisco,” säger skepparen Jimmy Spithill. ”Första intrycket är väldigt positivt och jag tror absolut det är till vår fördel att våra seglare är delaktiga i utformningen av vad vi kommer att använda på båten under de kommande två åren,” säger Spithill.

Partnerskapet med ORACLE TEAM USA är baserat på ett 3-års kontrakt och sträcker sig till och med finalerna i Americas Cup i juni 2017.

”Detta innebär tre år med en enorm potential till att utveckla våra produkter och det ger en möjlighet att nå nya marknader för att skapa en stark internationellt försäljning,” säger Joakim Berne, projektansvarig på Sail Racing International.

”Amerikanska marknaden är nu nästa steg för Sail Racing”

Redan till första eventet i America’s Cup World Series i juni i Cagliari på Sardinien, kommer Sail Racing presentera en officiell merchandise-kollektion för ORACLE TEAM USA. Kollektionen kommer vara tillgänglig på alla event, inklusive finalerna i America’s Cup på Bermuda 2017 samt online för distribution över hela världen.

Sail Racing kommer också att ta fram en merchandise-kollektion för America’s Cup som kommer finnas tillgänglig online och i en eventbutik på plats under America’s Cup World Series eventen över världen under 2015 och 2016 samt i America’s Cup race-village på Bermuda, hemmaplan för America’s Cup 2017.

”Vi kommer att bygga en unik konceptbutik på alla World Series event där vi erbjuder en bredd av merchandise-produkter för America’s Cup och America’s Cup World Series eventen,” säger Joakim Berne. ”I tillägg till detta, förser vi även tekniska plagg och sportswearprodukter till all personal inom America’s Cup.”

Nu vänder båtmarknaden uppåt igen och bäst går försäljningen av motorbåtar. Under den nyligen avslutade båtmässan Allt för sjön på Stockholmsmässan som besöktes av 90 000 människor såldes över 100 nya båtar.

Efter flera magra år kan båtbranschen börja pusta ut. Snålblåst har dominerat marknaden under de senaste åren och snålast har det blåst kring de företag som säljer beboeliga segelbåtar. Men nu sker en vindkantring med en ökad efterfrågan, främst efter motorbåtar.

I första hand gäller ökningen motorbåtar mellan fem och sju meter och hetast är marknaden för båtar byggda i aluminium. Hos en av de största tillverkarna av aluminiumbåtar, finska Buster Boats var reaktioner efter mässan väldigt positiva.

– De tio dagarna på mässan blev lite av en chock för oss. Köpsuget var enormt och försäljningen gick långt över förväntan. Totalt kan vi räkna in över 80 nya glada Busterägare som får sin båt till sommaren. Det är klart fler än någon av oss vågade gissa på innan, säger Jonas Magnér, Sverigechef för Buster Boats.

Även försäljningen av tillbehör till båtar, som har legat på en stabil nivå de senaste åren, har vänt uppåt.Alla de stora tillbehörsföretagen var på plats och många kunde summera mässan med ”All time high” vad gäller försäljningen. En av dem var Per Wallin, butikschef på SeaSea-båttillbehör i Segeltorp.

– Allt för sjön är en bra värdemätare för den kommande säsongen och årets mässa var den bästa på många år. Vi ökade försäljningen och den allmänna känslan är att många har den fantastiskt fina sommaren förra året i närminnet och vill satsa på nya fräscha tillbehör till sin båt, säger Per Wallin.

Årets huvudtema och budskapsord på mässan var ”Nyhetast”, ett ord som markerade att det fanns ovanligt många nyheter på mässgolvet. Inte bara båtar utan även motorer, tillbehör, samt aktiviteter på mässan.

En tydlig signal på ett ökat intresse kom långt innan mässan öppnade. Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön, kunde redan i januari konstatera att mässan skulle bli 15 procent större än förra året.

– Ja, vi fick signalerna ganska tidigt och jag tror att de två fina somrarna vi haft och ett förbättrat ränteläge har bäddat för ett uppsving i branschen. Jag fick också tydliga signaler från utställarna att besökarna var mer köpsugna i år och att mässan inte bara är en mötesplats för båtintresserade utan den viktigaste marknadsplatsen under hela året. Och sådant är så klart riktigt kul att höra, säger Hanse Thorslund.

Båtlivet är starkt rotat i den svenska folksjälen. Som en av de största folkrörelserna i landet lockar den cirka fyra miljoner människor ut i skärgården varje år. Många blir också alltmer medvetna att utan en ren miljö skulle intresset att vara ute i båt minska drastiskt. På mässan märktes det tydligt. Det kunde Anders Mannesten, marknadschef på stiftelsen Initiativet Hållbara Hav, konstatera.

– Vårt intryck är att intresset för miljöfrågor har ökat och ökar alltjämt hos gemene man. Besökarna är mer nyfikna i dag och vill ha information om hur de själva kan dra sitt strå till stacken. Så vi kunde använda mässdagarna till att både informera besökarna om vårt Initiativ rädda Östersjön, fördjupa våra befintliga kontakter och som mötesplats är mässan ovärderlig för nya kontakter, säger Anders Mannesten.

På Allt för sjön visas inte bara båtarutan mässan speglar hela båtlivet. Där finns många aktiviteter för barn och de flesta myndigheterna som har med båtlivet att göra vill vara med. En av dem var Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen och myndighetens kontakt för båtlivsfrågor, som visar upp Transportstyrelsens verksamhet.

– Till i år gjorde vi vissa förändringar genom att dela upp utställningen med aktiviteter för barn respektive vuxna, vilket var lyckat. Barnens sjövettskola är alltid en rolig aktivitet som lockar de unga och ”prova-på-flytväst” i poolen uppskattades nog lika mycket av barnen som av deras föräldrar.I den tredje avdelningen, Den säkra hamnen, visade vi hur en säker hamn kan byggas och vilka arrangemang som behövs för att minimera olycksriskerna i en hamn. Det här gav oss mellan 15 och 20 procent fler besökare vilket vi är mycket nöjda med, säger Lars Göran Nyström.

Allt för sjön, som är den ledande båtmässan i Sverige, besöktes i år av 90 000 människor under den tio dagar långa mässan. Över 400 båtar visades och av dem var det omkring 100 båtar som inte visats på mässan tidigare, vilket gör den till den ”nyhetaste” på många år.

Nord- och Sydpolen har lockat till många farliga upptäcktsresor genom tiderna. Idag är de viktiga platser för forskning inom flera vetenskapliga discipliner – astronomi, geologi, biologi, oceanografi och klimatologi. Inför Världsvattendagen den 22 mars öppnar utställningen Alla tiders poler på Sjöhistoriska museet.

I den lekfulla utställningen får besökarna följa med isbrytaren Oden till Arktis istäckta hav och till den stora kontinenten Antarktis. Svårtillgängliga platser med extrema klimatförhållanden.
– Tidigare har museet berättat om de historiska upptäcktsresorna. Nu kan vi visa vilken roll dessa områden har idag och berätta om aktuella forskningsprojekt, om hur forskarna lever och arbetar och om hur de kommer dit, säger Johan Gustafsson utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

Utställningen är producerad av Tekniken Hus i Luleå och är uppbyggd kring en rad interaktiva delar. Bland annat finns ett islaboratorium där det går att testa hur det är att arbeta i kylan och en station med autentiska delar från Ice Cube – det som ska bli världens största teleskop, gjort av en kubikkilometer is.
– Det här är en utställning som fokuserar på kunskap, på att testa och upptäcka själv och den ger säkert både barn och vuxna aha-upplevelser. Den handlar också om vad forskning är och om hur kunskap blir till, säger Johan Gustafsson.

En central del i utställningen är fartyget Oden. Hon är en kraftfull isbrytare och dessutom en viktig forskningsplattform. Oden har gjort ett 20-tal polarresor och var det första icke atomdrivna fartyget att nå Nordpolen. Sjöhistoriskas egna isbrytare Sankt Erik, som var Sveriges första, firar 100-årsjubileum i år.
– Det blir en fin koppling i att parallellt med vårt historiska fartyg kunna lyfta fram en modern isbrytare, säger Johan Gustafsson.
Isbrytaren Sankt Erik ligger förtöjd med de andra museifartygen utanför Vasamuseet på Galärvarvet och i sommar kommer hon att firas med en rad speciella evenemang.

Sjöhistoriska, som är en del av Statens maritima museer, var bland de första museerna i världen att miljöcertifieras enligt ISO 14001 och arbetar kontinuerligt med miljö- och hållbarhet.
– Polarforskningen är väldigt aktuell inte minst när det gäller klimatfrågor och Alla tiders poler ser vi som ett utmärkt sätt att skapa intresse och sprida kunskap, säger Johan Gustafsson.
Den 22 mars är utställningen i centrum när Sjöhistoriska uppmärksammar Världsvattendagen. Men temat tas också upp i museets nya skaparverkstad och dessutom bjuds dagens hundra första besökare på ekologisk fika.

Även under påsklovet blir det aktiviteter med utgångspunkt i utställningen och besökarna får följa med på polaräventyr bland isbrytare och pingviner.

Alla tiders poler är producerad av Teknikens Hus i samarbete med Svenska nationella kommittén för det internationella polaråret, Vetenskapsrådet, ”House of Sweden” i Washington DC USA och Länsstyrelsen Norrbotten. Utställningen visas på Sjöhistoriska museet till 2016.

Motorutrymmen är kritiska platser med hög brandrisk och dåliga möjligheter till släckning. Brand i små fritidsbåtar, fordon och maskiner är vanligt förekommande och svårt att upptäcka innan det är för sent. BlazeCut T-system är ett kostnadseffektivt automatiskt brandsläckningssystem som skapar en chans att stoppa eller bromsa brandutvecklingen mycket tidigt i förloppet.

Med enkel installation och utan underhåll är det en perfekt första försvarslinje. En enkel försäkring som är redo dygnet runt, året runt.
Systemet består av en värmekänslig plastslang. Vid en brandutveckling kommer temperaturen stiga mycket snabbt. När en kritisk punkt nås smälter slangen där temperaturen är som högst, och släckmedlet som är komprimerat i slangen frigörs på eldhärden.
Till skillnad från andra liknande släcksystem har slangen både funktionen som branddetektor och som förvaring av släckmedel. Med andra ord krävs ingen ytterligare utrymmeskrävande förvaringsbehållare.
BlazeCut-systemet använder gasen HFC-236fa som släckmedel som är extremt effektivt samtidigt som den är säker. Gasen lämnar inga spår efter sig och är heller inte korrosiv som t ex pulvret i pulversläckare. BlazeCut uppfyller brandklass A (fibrösa material till exempel trä), B (vätskor och plaster till exempel bensin) och C (gaser till exempel gasol) samt brand i elektronik. Brandsläckarna är speciellt anpassade för motorutrymmen upp till 1m³. Finns även i variant för elektronikskåp.
Systemet är försett med tryckindikator, och kan även förses med tillbehören tryckkontakt som kan kopplas för att t ex bryta strömmen, samt ljus- och ljudvarning.

Info: www.overlander.se

Nostalgia Festival arrangeras för 14:e året i följd och alltid första lördagen efter midsommar. I år genomförs festivalen den 27 juni och platsen är Ronneby Brunnspark. Där samlas det närmare 1.000 fordon: bilar, lastbilar, motorcyklar och mopeder. Därtill blir det som vanligt underhållning av hög klass.

– Årets tema blir 1950-talet och vi fyller parken med inspirerande detaljer, allt från fordon till kläder, säger Camilla Sjöberg, vd för arrangören Albinsson & Sjöberg.

I vanlig ordning kommer kampen om den ärofyllda titeln ”Sveriges Snyggaste Bil” att avgöras i Ronneby, liksom vem som vinner familjeshowen ”Concours de Charme”.
– I den sistnämnda kommer de tävlande att göra allt för att överträffa varandra med tidstrogna kläder som verkligen matchar deras fordon, säger Camilla.

Den populära modevisningen, som hade premiär på förra årets festival, återkommer även i år då det bjuds på charmig show med (retro)kläder i 50-talsstil.
– Publiken får hänga med på en spännande tidsresa i både kläder och frisyrer som våra modeller – kvinnor, män och barn – kommer att visa upp, säger Camilla.

Också de båtintresserade får garanterat sitt lystmäte tillgodosett på Nostalgia Festival! Efter fjolårets inledande försök kommer bryggorna i dammen att utökas och lämna plats åt ett flertal klassiska båtar som också tävlar om vilken som är vackrast.
Besökarna kommer även att kunna njuta av musikunderhållning både på stora och lilla scenen, mer information om detta kommer inom kort.

Info: www.nostalgiafestival.se

Foto: Joachim Cruus.

En oberoende expertpanel har undersökt Team Vestas Winds olycka, som inträffade under den andra etappen av Volvo Ocean Race. De presenterar nu en rapport om incidenten som bland annat innehåller en rad rekommendationer för hur man kan förbättra säkerheten för alla havskappseglingar.

Framförallt föreslår rapporten att digitala sjökort och annan mjukvara som finns ombord kan förbättras för att liknande olyckor ska undvikas i framtiden.
Den 29 november 2014 gick den danska båten Team Vestas Wind, med australiensiska skepparen Chris Nicholson, på grund och fastnade uppe på ett rev vid Cargados Carajos Shoals mitt ute i Indiska Oceanen under den andra etappen från Kapstaden till Abu Dhabi. Besättningen tvingades överge båten men samtliga i laget klarade sig utan skador.
Den skadade båten kunde senare bärgas från revet och repareras nu på båtvarvet Persico i Bergamo, Italien. Förhoppningen är att laget ska kunna vara tillbaks i tävlingen från och med hamnstoppet i Lissabon Portugal i juni och sedan delta i de två sista etapperna.
Rapporten om incidenten beställdes av tävlingen Volvo Ocean Race och har gjorts av en oberoende panel som bestått av kända experter på området – konteramiral Chris Oxenbould (ordförande)*, Stan Honey och Chuck Hawley**.
Panelen säger i rapporten att deras slutsatser om vad som hände baseras på intervjuer med besättningen, tävlingsledningen samt andra berörda parter och data som samlats in från incidenten är inte omstridd.
”Laget var ovetande om navigationsfaror i deras närhet, fastställde felaktigt att det grundaste djupet vid Cargados Carajos Shoals var 40 meter och uppfattade det som att det var säkert att segla över revet”, sammanfattade panelen.
Panelen har inte fördelat skuldbördan bland seglarna i laget men dragit följande slutsatser:
i. Det fanns brister i användandet av de elektroniska sjökort och annan navigationsutrustning ombord på Vestas Wind.
ii. Det fanns också brister i kartografin för de sjökortsverktyg som användes när det gäller hur de visade navigationsfarorna i liten och medelstor skala på korten.
iii. Hanteringen av nödsituationen fungerade väl, och det fanns ingenting inom administrationen eller i tävlingsledningen som bidrog till att olyckan inträffade.
Panelen huvudsakliga rekommendationer är:
i. Att framtagna riktlinjer för hur digitala sjökort ska användas antas i tävlingen och att de är föremål för kontinuerlig granskning och utveckling.
ii. Att leverantören av sjökortet som användes och tillverkaren till en av de navigationsmjukvaror som fanns ombord meddelas om de upplevda bristerna.
Rapporten innehåller också fem mindre rekommendationer (sida 63, paragraf 262) som relaterar till hur tävlingen genomförs.
Enligt Volvo Ocean Race VD Knut Frostad kommer samtliga rekommendationer att övervägas av evenemanget.
– Vi planerar att sprida riktlinjerna till skeppare och navigatörer (enligt rapportens rekommendation) här i Auckland, och att vi inkluderar dem i vårat ”Notice of Race” i framtiden.
– Vi vill att rapporten ska bli ett användbart dokument för alla havskappseglare. Olyckor kommer alltid att inträffa till havs – vi hoppas att göra dem mindre sannolika.
Hittills har fyra etapper genomförts i Volvo Ocean Race 2014-15 och den femte etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien startar nu på söndag den 15 mars. Det är den längsta och mest utmanade delsträckan i den nio månader långa tävlingen, och båtarna kommer att segla i Södra Oceanen, runda Kap Horn och sedan segla norrut till Brasilien.
Hela den 38 739 sjömil långa kappseglingen kommer att avslutas i hjärtat av Göteborg den 27 juni, efter elva hamnstopp, nio etapper och besök i varje kontinent.
* * * * * *
* Konteramiral Chris Oxenbould är före detta biträdande chef inom den australienska flottan och en erfaren havskappseglare med särskild expertis inom navigation. Han är också ordförande för Yachting Australia National Safety Committee.
** Navigationsexperten Stan Honey, vinnare av Volvo Ocean Race 2005-06 som navigatör på ABN AMRO ONE, och Chuck Hawley, ordförande för U.S. Sailing Safety at Sea Committee, assisterade konteramiral Oxenbould med rapporten.

Hela rapporten finns här:
http://www.volvooceanrace.com/static/assets/content_v2/media/files/m36616_team-vestas-wind-inquiry-report-released-on-9-march-2015.pdf

Det blev Pierre Olsson och Caroline och Johanna Davidsson som får ta emot priset för Årets manlige respektive kvinnliga äventyrare 2014. Priset för Decenniets äventyrare 1950-1959 går till Gillis Billing.

Syftet med Årets äventyrare är att lyfta fram och tydliggöra äventyret som ett fenomen samt lusten och drivkraften att satsa och genomföra. I dag blev det klart att Pierre Olsson och Caroline och Johanna Davidsson får ta emot det ärofyllda priset som 2014 års manlige respektive kvinnliga äventyrare. Priset delas ut under en prisceremoni imorgon på Vildmarksmässan kl 13.00. Utmärkelsen har tidigare delats ut till bland andra Ola Skinnarmo, Vera Simonsson, Renata Chlumska, Fredrik Sträng och Rune Larsson.

Årets manlige äventyrare Pierre Olsson nådde efter tre dagars klättring längs Slovenian route toppen av den 6 286 meter höga granitpelaren Nameless Tower i Pakistan, något som placerar honom på listan över de största, svenska bedrifterna i Himalaya genom historien. Pierre klättrade i ett svenskt-spanskt team och de nådde alla toppen genom att klättra i alpin stil och utan att använda fasta rep.

Årets kvinnliga äventyrare har som första svenskar korsat Grönland från syd (Narsaq) till norr (Qaanaaq) non-stop. Caroline och Johanna Davidsson har visat på stor erfarenhet genom att genomföra en 230 mil och 36 dagar lång expedition med skidor och kite över hela inlandsisen. De har visat att det går att genomföra en stor expedition bredvid heltidsjobb och att äventyr ska vara roligt.

Dessutom delas priset för Decenniets äventyrare 1950-1959 ut imorgon. Gillis Billing var pionjären som upptäckte klättring i Frankrike, Österrike, Schweiz, Iran, Skottland och England i en tid då intresset för klättringen i Sverige knappt var väckt. Han var dessutom elitgymnast och dansare och utvecklade tidigt egen utrustning för att kunna genomföra sina äventyr. Som bevis på hans entusiasm och strävan efter att upptäcka nya områden genomförde han klättringsresor till svåråtkomliga områden som Svalbard och Grönland. Något han på 50-talet var en av de första att göra.

Info: www.aretsaventyrare.se

Idag 9 mars är det 30 år sedan Gary Wickins fångade den 3150 gram tunga abborre som fortfarande gäller som svenskt sportfiskerekord. Sportfiskarna har dagen till ära talat med fångstmannen om den minnesvärda pimpeldagen på Hällers myr 1985.

Abborren brukar ofta beskrivas som vår allra mest populära sportfisk. Varje år fiskar 100 000-tals svenskar från land, brygga, båt och is efter den vackra randiga jägaren. Den finns i nästan alla vatten och är vår mest talrika rovfisk. Trots detta tycks det svenska sportfiskerekordet på abborre vara i det närmaste omöjligt att slå. Gary Wickins fantastiska abborre på över 3 kg (51 cm) från Lysekils SFK:s lilla klubbtjärn Hällers myr i Bohuslän är idag vårt näst äldsta sportfiskerekord i sötvatten (malen borträknad)!

Den som känner till sin storfiskhistoria vet att Hällers myr under 1980-talet var ett såväl magiskt som mystiskt abborrvatten. Rekordet (2761 gram) som Gary Wickins slog 1985 hade bara ett år på nacken och kom från samma lilla tjärn! Lägg därtill en uppfluten död fisk på 3500 gram och en i det närmaste osannolik fisk på 67 cm från ett nätprovfiske – alla inom loppet av ett fåtal år. Förklaringarna till denna makalösa beståndstopp är inte helt enkla. Något som dock är helt säkert är att det rörde sig om ett ytterst begränsat antal storväxta individer som levde i en begränsad konkurrens om födan. Och de var inte lätta att fånga!

Vi låter fångstmannen själv berätta, Gary, hur gick det till när du fångade din rekordfisk?
– Först och främst och var det inte resultatet av någon rekordjakt. Jag kände såklart till Per-Erik Jacobsens rekord från året innan, men hade aldrig någon tro på att fånga en så stor fisk, den framstod snarare som en engångsföreteelse. Jag hade pimpelfiskat ett 40-tal gånger på myren innan och hade aldrig fått något över 2 hg! Dagen jag fick min abborre var det en familjepimpeltävling med klubben. Jag kommer väl ihåg dagen, det var en kall fin lördag och det gick ganska dåligt för mig tävlingsmässigt, endast några få abborrar under 20 gram. Efter att ha flyttat mig runt några gånger borrade jag ytterligare ett hål. Efter 5 minuter blev det plötsligt bom-stop. Jag trodde först att jag hade fastnat i någonting. Det var en otroligt konstig känsla. Sedan började fisken ta lina i en mycket märklig och långsam ”rusning”. Det var som om den inte förstått att den var krokad. Fisken tog ut nästan alla lina på mitt lilla tävlingspö med 0.16 lina tills jag började se bottenknuten och insåg att den tagit 20 av totalt 25 meter. Jag försökte bromsa försiktigt och fick in hälften av linan 2-3 gånger innan den började ”lunka” iväg igen.

Trodde du i detta läge att det var en abborre?
– Jag tänkte inte ens tanken, snarare att det var en stor sutare eller ål. Den fortsatte ju också och rusa flera gånger innan jag fick in den under hålet. Det kändes som en halvtimma, men det var säkert inte mer än 10 minuter. Jag förstod att det skulle bli svårt att få upp fisken, men jag ville i alla fall se vad det var någonting. Det jag såg genom hålet var endast ett gigantiskt öga som tittade upp på mig. Jag kunde ändå inte ta in vad det var för fisk, jag hade själv aldrig sett en abborre över 5 hg tidigare. Till slut fick jag tag i munnen på fisken genom hålet och då började det gå upp för mig att det var en abborre av enorma proportioner. Jag ropade dit ett par juniorer som försiktigt borrade upp ett extra hål för att kunna få upp den, samtidigt som jag tänkte ”det kan inte vara sant, det kan inte vara sant”. Men det var det. Alla juniorer sprang runt och gapade som tokiga på isen efter att den kom upp, själv kunde jag inte ens tänka ”rekord” – det enda jag tänkte när jag såg fisken i sin helhet var ”hur kan en abborre bli så stor?”. Det var en hög romstinn hona, buken var som en rugbyboll. Samtidigt var det också en otroligt vacker fisk med härliga färger och stora fina fenor. Vi slängde oss direkt till närmsta butik med krönt våg och där fick jag bekräftat för mig att rekordet var slagit. Jag ser den fortfarande som mitt livs fisk, det kanske bara händer en gång i livet att man fångar någonting som man alltid kommer att minnas.

Vad tror du, kommer dit rekord någonsin att slås?
– Jag hoppas det! Jag kunde själv aldrig tro att det skulle stå sig så länge som det har gjort. Är det något rekord som bör slås så är det abborre, det är ju fisken som alla känner till och den första man fångar som barn! Det vore kul om det är någon av de specimenfiskare som ägnar så mycket tid av sitt liv åt att jaga storfiskar som slår det. Istället för någon som mig, som hade en hel del tur – även om tur alltid kommer att krävas oavsett fiskare. Men jag skulle gratulera vem som än slår rekordet – jag kommer att vara den förste som ringer och säger grattis!

Övriga fakta:
• Garys abborre nappade på två maggot agnade på en trekrok strl 16. Ovanför hängde en Bergmans-pirk.
• Rekordabborren blev den sista(?) storabborren över 2 kg som fångades i Hällers myr.
• Närmast Garys rekord är Leif Krause med 2875 gram abborre från 1997 och Mona Widén med en borre på 2859 gram från 2012.

Efterfrågan på utdragbara skåp ökar då det har många fördelar, speciellt då skåpet är lågt monterat. Det är inte bara lättare att komma åt matvarorna, det blir mer överskådligt och följer trenden i det moderna köket hemma.

Isotherm har nu en komplett serie frontöppnade och utdragbara skåp, så kallade draglådor, för alla storlekar av båtar. Samtliga i exklusivaste utförande INOX med rostfri dörr med kassaskåpskänsla och rejält dimensionerade skenor för tungt lastade lådor. De nya skåpen i serien är på 85 och 130 liter.

Info: www.thermoprodukter.se

Nya Zeeländaren Stu Bannatyne, en av de tuffaste och mest erfarna seglarna i det pågående Volvo Ocean Race, kliver ombord hos Team Alvimedica (Charlie Enright/USA) för Leg 5. Det är den mest krävande delsträckan av tävlingen.

Bannatyne med sin erfarenhet anses vara en perfekt kombination med den i övrigt unga besättningen. Med sex genomförda Volvo Ocean Race-tävlingar inklusive tre segrar på sin meritlista är han en kraftig förstärkning inför nästa delsträcka, som seglas i Södra Oceanen.
Han tar över platsen efter trimmaren och fördäcksgasten Seb Marsset (FRA), som ska hjälpa till i landbesättningen inför nästa leg och därefter kliver ombord igen i Newport, Rhode Island i USA.
Team Alvimedica har redan gjort en imponerande start i den här upplagan av Volvo Ocean Race. Teamet har varit på prispallen som trea på Leg 3 och de kom fyra i nästa leg från Sanya till Auckland.
Skepparen Enright uppskattar att teamet behöver all den kompetens och erfarenhet som de kan få inför den 6 776 Nm långa delsträckan från Nya Zeeland till Itajaí i södra Brasilien. Starten går söndag 15 maj.
Delsträckan går genom Södra Oceanen runt Kap Horn. Många minns säkert de tuffa förutsättningarna vid det förra Volvo Ocean Race (2011–2012), då vågorna gick cirka 15 m höga runt Kap Horn.
Bannatyne, 43, ser fram emot ännu en utmaning i sydliga farvatten.
– Nästa leg med enorma vågor och kraftigt väder med vindar på ibland över 40 knop är de mest krävande i hela racet, säger han.
– Att veta när det är dags att hålla igen kan vara lika viktigt som att veta när man ska segla på gränsen. Jag hoppas att jag kan hjälpa de övriga i teamet under deras första passage i Södra Oceanen.
Nästa leg är det femte av totalt nio stycken. Starten går kl. 14.00 lokal tid i Auckland, Nya Zeeland, på söndag.

Team Alvimedica race crew Leg 5: Stu Bannatyne, 43, (NZL); Alberto Bolzan, 32, (ITA); Nick Dana, 28, (USA); Charlie Enright, 30, (USA); Ryan Houston, 32, (NZL); Will Oxley, 49, (AUS); Dave Swete, 30, (NZL); Mark Towill, 26, (USA); and Onboard Reporter Amory Ross, 30, (USA).

På den nya sajten Båtmiljö.se får du som båtägare massor av tips på miljösmarta lösningar för båtlivet. Surfa in när du vill få inspiration inför vårrustningen eller till exempel veta vilka miljövänliga och enkla alternativ som finns till bottenmålning.

– Sajten är en guide för dig som båtägare och hjälper dig i alla beslut där du kan påverka miljön. Oavsett om du är hemma eller ute på sjön ska du snabbt kunna gå in och få svar på din fråga, till exempel var närmaste latrintömningsstation finns, säger projektledaren Helena Nilsson.

Båtmiljö.se är under uppbyggnad och mycket mer information kommer att läggas till. Bland annat ska även du som är ansvarig i en båtklubb kunna få tips och idéer gällande klubbens ansvarsområden och läsa om hur andra båtklubbar har löst olika situationer.

I slutet av mars kommer du också att kunna ladda ner en presentation om miljövänliga alternativ till bottenmålning. Den är helt gratis och fri att använda för vem som helst – perfekt för båtklubbens årsmöte eller ungdomssektionens möten.

Presentationen kommer från projektet Ren båtbotten utan gift, som under februari och mars har föreläst i båtklubbar runt om i Sverige.

Båtmiljö.se drivs från och med 2015 av Svenska Båtunionen med finansiellt stöd av Havs- och vattenmyndigheten. Tidigare drevs sajten av Skärgårdsstiftelsen.

Nu finns handgjorda modellbåtar på Skeppsholmen efter båtmässan. Det handlar om handgjorda och skalenliga modellbåtar. Om klassiska träbåtar och moderna segelbåtar som byggs för hand.

I Promero Boats monter får du som besökare vara med om en tidsresa som tar sin början på 1880-talet med Sandkilen Helmi och skolsegelfartyget Ellen, via 1900-talets ångbåtsfartyg Norrskär och Blidösund, till de snabbgående motorbåtarna Loris, Wiking X, J Craft. Resan avslutas med en modell av den toppmoderna segelbåten Malö 47.

– Efter att ha erbjudit gamla klassiska båtar och fartyg samt moderna segel- och motorbåtar i över sex år ser vi att efterfrågan bara ökar. Båtsäsongen är kort i Sverige och att kunna visa och beskåda sin favoritbåt år visar Promero Boats över 15 modellbåtar från olika tidsepoker i sin monter. Vi ser dessutom allt större efterfrågan att använda modellbåtar att pryda sitt hem med som en vacker inredningsdetalj, berättar Gustaf Uggla, grundare av Promero Boats.

I den anrika Skeppshandeln Tackel & Tåg på Skeppsholmen finns Promero Boats med över 30 olika modellbåtar från olika tidsepoker. Bakom varje modell ligger många arbetstimmar:

– Modellbåtarna byggs skalenligt för hand med stor detaljrikedom, en enda modell tar upp till 200 timmar för en hantverkare att färdigställa. De klassiska träbåtarna byggs huvudsakligen av skickliga hantverkare i vår verkstad i Vietnam. Detaljerna och en sista hand lägger vi i Sverige på Skeppsholmen där vi också har showroom året runt, säger Gustaf Uggla.

Årets nyheter som presenteras på Båtmässan inkluderar bland annat ångfartygen Norrskär och Strömmas fartyg; Gustafsberg VII, Stockholm och Östanå. Vidare har även en modell av Wiking X, C G Petterssons mest kända båt, tagits fram.

Wiking X
Wiking X – troligen C G Petterssons mest kända båt – framför allt därför att Pettersson 1925 gjorde en omskriven resa runt Skandinavien med denna båt. Syftet med resan var i första hand att göra reklam för Pentamotorn som installerats i Wiking men C-G ville också marknadsföra sig som konstruktör genom att visa upp Wiking längs kusten. Wiking X är en 9-metersbåt, förruffad och med ett fällbart skott i mitten av sittbrunnen. Modellen är byggd efter originalritningar och mäter 75 cm och är i skala 1:12.

Snipa
Snipan är en rodd- och segelbåt som traditionellt använts till fiske och transporter av olika slag. Båten kännetecknas av en spetsig för och en spetsgattad, något rundad akter. Förlagan till Promero Boats handbyggda helmodell – som nu erbjuds i skala 1:10 (55 cm lång) – byggdes av båtbyggare Erik Karlsson i Stjärnvik på Svartö 1930.

Gustafsberg VII
Gustafsberg VII byggd 1912 på Oskarshamns Mekaniska Verkstad ägs idag av Strömma kanalbolag med hemmahamn vid Nybrokajen. Hon motoriserades 1985 och ångmaskinen finns idag i original att beskåda på Oskarshamns Sjöfartsmuseum. 1964 sjönk fartyget och köptes senare av två studenter i Stockholm och hon var åter i drift 1966. Efter 1973 sattes hon i trafik på traden Stockholm Gustavsberg. Modellen är framtagen tillsammans med Strömma Kanalbolag och mäter 71 cm och är i skala 1:48.

Info: www.promeroboats.se

Med Aspen alkylatbensin i tanken kan du njuta av din båttur utan att släppa ut alla de skadliga ämnen som vanlig bensin innehåller.

Under sommaren är våra vattendrag barnkammare för både fiskar och smådjur, vilket gör våra sjöar oerhört känsliga för utsläpp och föroreningar.

Cirka 25 procent av bränslet från äldre utombordare går oförbränt rakt ut i vattnet. Därför gör det stor skillnad om du tankar med alkylatbensin istället för vanligt bensin, eftersom det med vanlig bensin blir upp till 300 gånger mer föroreningar i vattnet jämfört med alkylatbensin. Bara utsläppen av skadliga kolväten minskar med upp till 99 procent när du använder alkylatbensin istället för vanlig bensin.

Att Aspen alkylatbensin är ett renare bränsle gör att det även är mer effektivt och motorn går bättre. Även startsäkerheten ökar, något som alla som någon gång har fått motorstopp mitt ute på sjön uppskattar. Eftersom alkylatbensin till skillnad mot vanlig bensin tål att lagras i flera år behöver man inte heller tömma tanken när det är dags för vinterförvaring.

Köper man från pump kostar en liter alkylatbensin cirka 23 kr, i dunk 30 kr /liter. Alla bensindrivna båtmotorer som körs på 95-oktanig bensin kan tankas med Aspen alkylatbensin.

Info: www.aspen.se

I samarbete med ett antal seglingsklubbar introducerar Svenska Seglarförbundet nu Allsvenskan i segling, en ligaserie för segling i Sverige liknande fotbollens. Konceptet har blivit en succé i Tyskland och Danmark och fenomenet sprider sig nu till andra länder i Europa och till USA. Huvudpartner är Svenska PostkodLotteriet.

18 klubblag deltar under säsongen i tre deltävlingar, hur det går kan följas i en serietabell och till slut koras Sveriges främsta kappseglingsklubb. Topp tre kommer att ges möjlighet att delta i Sailing Champions League, där de utmanar klubblag från andra länders nationella ligor.

Syftet med Allsvenskan är att öka klubbkänslan inom segling men också att sprida seglingen som idrott till fler. Allsvenskan gör seglingen enkel att förstå genom sin serietabell och genom att det är klubben som tävlar, inte individen. Formatet är likt andra idrotter, som till exempel fotbollen.

Klubblagen kan bestå av upp till 15 personer, men inför varje deltävling tar klubben ut fyra av dessa som blir klubbens besättning för helgen. Varje deltävling består av två och en halv dags kappsegling. Ambitionen är hög, vid rätt förutsättningar planeras upp till 45 race på korta 15 minutersbanor i segelbåtstypen J/70, en liten kölbåt speciellt framtagen för snabb kappsegling. Racen sker nära land så att vem som helst kan följa tävlingen. Om man inte är på plats kommer man att kunna följa seglingarna via tracking på internet.

– Det är otroligt kul att vi äntligen får till en nationell tävlingsserie mellan klubbarna i Sverige. En serie som naturligt ska kora Sveriges bästa segelklubb men som också ska få mer aktivitet i klubbarna och därmed öka tillgängligheten till vår sport. Ett mål som vi också delar med vår huvudpartner, Svenska PostkodLotteriet, säger SSF:s sportchef och förbundsdirektör Stefan Rahm.
Svenska Seglarförbundet är dessutom en av tre förmånstagare i Svenska Medaljlotteriet.

De deltagande klubbarna är nu i full gång med att sätta ihop sina lag, jaga sponsorer och aktivera sina medlemmar på olika sätt.

– Som ett resultat av att vi kan delta i Allsvenskan och de aktiviteter vi ordnar i samband med den, hoppas vi ska göra att fler på Ekerö rekryteras till seglingen, både barn och vuxna, säger Ekerö Båtklubbs ordförande Göran Thingvall.

Inför 2016 och framåt planeras fyra till fem deltävlingar per säsong och förhoppningen är att ytterligare divisioner bildas när fler klubbar vill delta.

Fakta Allsvenskan Segling

• 18 klubblag, max 15 personer i laget
• 3 deltävlingar 2015
• Upp till 45 race under 2,5 seglingsdagar på varje deltävling
• 6 st tillhandahållna J/70
• Topp 3 får tävla i Champions League, 17-19 sept, Costa Smeralda, Italien
• Botten 3 får kvala tillsammans med andra klubbar inför 2016

Allsvenskans delseglingar kommer att gå på följande platser och datum:
Deltävling 1, 22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
Deltävling 2, 14 – 16 aug, MSS, Västra hamnen, Malmö
Deltävling 3, 28 – 30 aug, HjBK, CCYC, Grötö, Göteborg

Bakgrund:
För två år sedan startade tyska Segel Bundesliga, som nu består av två divisioner med 36 klubblag. 2014 följde Danmark efter med 18 lag i Sejlsportligaen. Under 2015 kommer nationella klubbligor att startas i Sverige, England, Nederländerna, Italien och USA. De tre bästa klubbarna från respektive nation kommer att vara kvalificerade till Sailing Champions League som planeras till Sardinien i september.

Bilden: Allsvenskan seglas i båttypen J/70, en livlig liten kölbåt som seglas på fyra personer. Foto: Per Heegaard.

Vid en ceremoni 2 mars på Vasamuseet i samband med Vasamuseets Vänner Årsmöte tilldelades konsthistorikern, manusförfattaren och regissören Anders Wahlgren Vasamuseets Vänners pris för 2015. Anders Wahlgren erhöll priset, 50 000 kr, för sin gärning med filmer kring Vasa och mycket annat.

Motiveringen till priset är att Anders Wahlgren genom sina filmer bidragit till att kunskap om Vasa och det tidiga 1600-talet fått stor spridning, i Sverige såväl som utomlands. Mot bakgrund av bilden av en gryende stormakt ligger filmernas fokus på enskilda individer. Här får människor som levde för nära 400 år sedan liv, och personer från både samhällets topp och från dess botten träder fram som verkliga människor av kött och blod. Därigenom har Wahlgren ökat förståelsen för den tid som skulle ha blivit Vasas och de människor som byggde och bemannade skeppet.

Anders Wahlgren är konsthistoriker, manusförfattare och regissör. Wahlgren har gjort ett hundratal filmer, både dokumentär och spelfilmer för bio och tv. Wahlgren har fått flera priser och utmärkelser både svenska och internationella. Senast Stockholms stads St:Eriksmedalj i blått band och juryns stora pris på filmfestivalen i Montreal för filmen Sigrid och Isaac. Han är också känd för sina många stadsfilmer som Staden i mitt hjärta och senast Spelet om Stockholm

– Det känns så härligt för Vasa och skeppet ligger mig så varmt om hjärtat sedan jag första gången var ombord i samband med bärgningen 1961. Det har varit så roligt och intressant att få tränga in i denna spännande historia, allt sedan jag gjorde den första filmen för museet redan 1977 och nu den senaste långa versionen Vasa 1628 – människorna skeppet och tiden, samma titel hade min bok som kom ut 2011. Dessutom har min långa Vasa film för tv nu sålts och visats i mer än tio länder. Det var särskilt roligt att chefen för Vasa museet Magnus Olofsson berättade att efter min film visats i SVT 2012 slogs publikrekord på Vasamuseet och internt beskrivs det som “wahlgreneffekten”, säger Anders Wahlgren, 2015 års pristagare.

– Jag vill gratulera Anders Wahlgren som är en mycket värdig mottagare av vänföreningens pris. Wahlgrens gärning har väsentligt ökat förståelsen för Vasa och tidigt 1600-tal. Filmerna ger även tittarna ett ökat intresse av att vilja lära sig mer, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets Vänner.

Nikon Coolpix P900 är en ny kamera för alla fotografer som är intresserade av djurliv och natthimlen. Det är en ny kamera med en kraftfull optisk zoom på 83× som fångar även små detaljer.

Den extremt kraftfulla optiska zoomen täcker 24 till 2 000 mm och kan utökas till 4 000 mm med Dynamic Fine Zoom1, för att du ska komma närmare naturen än någonsin tidigare och fånga alla detaljer i både stillbilder och filmer i full HD. Det högkvalitativa ljusstarka objektivet på f/2,8–f/6,5 ger en kristallklar, högupplöst bild även när du zoomar ända ut till 2 000 mm telefoto (motsvarande i 35 mm-format).

Med den här kameran kan du reagera snabbt, med snabb AF och kort slutarfördröjning. Dessutom blir telefotografering för hand exceptionellt stabil tack vare en högpresterande vibrationsreducering med Dual Detect Optical VR med högeffektiv minskning av oskärpa, motsvarande att fotografera med 5,0 steg kortare slutartid2. Den nya högpresterande vibrationsreduceringen kan nu förbättra vibrationsabsorberingen genom att identifiera rörelser samtidigt både från objektivet (sensor för vinkelhastighet) och från bildsensorn (information om rörelsevektor), för att bättre kunna beräkna oskärpan i bilderna och uppnå en mycket förbättrad vibrationsreducering.

Flexibel komposition för motiv som rör sig snabbt görs enkelt med den stora vinklingsbara LCD-monitorn (RGBW) på 7,5 cm (3 tum) med 921 000 punkter, plus att den inbyggda elektroniska sökaren gör det enkelt att ändra mellan fotograferingsstilar med hjälp av en inbyggd ögonsensor som växlar automatiskt från monitorn till sökaren när du sätter ögat till sökaren.

Du kan hålla koll på dina fotograferingsplatser med superb precision tack vare det inbyggda stödet för de internationella satellitsystemen GPS/GLONASS/QZSS som ger snabb och exakt information var du än befinner dig i världen. Dela dina bilder direkt med inbyggt stöd för Wi-Fi®3 och NFC4 med ett enkelt tryck på Wi-Fi®3-knappen eller genom att ansluta den NFC-aktiverade4 kameran till en smart enhet4.

Fånga allt ner till en detalj du inte trodde var möjligt med 83× optisk zoom, utökbar till 166× Dynamic Fine Zoom1, med snabb svarstid tack vare snabb AF och kortare avtryckarfördröjning. Du behöver aldrig tappa ett motiv som rör sig snabbt tack vare snabbåterställningsknappen för zoom som sitter vid zoomreglaget och som direkt återställer vidvinkelfokus för att du snabbt ska kunna hitta motivet igen. Den stora vinklingsbara LCD-monitorn (RGBW) på 7,5 cm (3 tum) med 921 000 punkter och den inbyggda elektroniska sökaren ger dig flexibla kompositionsmöjligheter och hjälper dig att anpassa dig till nya fotograferingsutmaningar. Dessutom har du Dual Detect Optical VR (vibrationsreducering) på 5,0 steg som motverkar kameraskakningar även vid full zoom, perfekt för handhållen fotografering av stillbilder samt filmer i full HD (1 080p/60p). Dina filmer i full HD innehåller högkvalitativt riktat ljud tack vare funktionen Zooma mikrofon som ändrar vinkel efter hur du zoomar.

All information du behöver för att logga dina fotograferingsplatser får du snabbt och exakt tack vare det inbyggda stödet för GPS/GLONASS/QZSS, var du än befinner dig i världen. Dela dina bilder direkt från resan med inbyggt stöd för Wi-Fi®3 och NFC4 som gör det enkelt att vara social – med ett enkelt tryck på Wi-Fi®3-knappen eller genom att ansluta den NFC-aktiverade4 kameran till en smart enhet4.

Med den här barnsitsen sitter barnen säkert i båten, även under segling. Det är stolen Seaswing som har försetts med en koppling, som kan fästas i en vanlig vinsch via en rostfri ”Winch Connector”.

Seaswing är tänkt för barn från nio månader upp till tre år och max 17 kg.

Info: www.kidsnautique.com

Scrubbis Paint är en giftfri och miljövänlig båtbottenfärg som gör det enkelt att rengöra båtskrovet från havstulpaner och annan beläggning. Beväxningen fäster löst på skrovet och kan enkelt tas bort.

Paint är en silikonbaserad bottenfärg bestående av två komponenter, primer och silicon som är helt fria från giftiga biocider. Primern har mycket bra vidhäftning på de flesta ytor såsom plastskrov, aluminium och trä. Silikonfärgen är enkel och smidig att applicera på den primade ytan med bra fäste över tiden. Primerns kulör är silver och siliconet är klar genomskinlig.

Fördelarna är bland annat att beväxning släpper lättare. Med en snabbare båt med lägre friktion blir skrovytan glattare. Färgen räcker till 10 m2/lit. Behöver endast ett lager per strykning av varje komponent. Silikonet ommålas endast vartannat år.

Pris Paint Primer 695 kr, Paint Silicon 895 kr.

Info: www.scrubbis.se

I den nya boken ”The Stylish Life – Yachting” finns det gott om berättelser och bilder från det stilfulla liv som de med stor plånbok kan leva på sjön. Men här finns även en del bilder från vanligt folks båtliv.

Boken ges ut under mars månad och kan beställas från Sverige från och med april. För texten svarar Kim Kavin. Boken är på 176 sidor med 96 färgbilder och 42 svartvita. Pris 40 Euro.

Info: www.teneues.com

Turkiska Numarine är föregångare vad gäller design och nya idéer för större motorbåtar och yachter. 40XP Series är deras senaste konceptbåt, som ger en antydan om vad som kommer de närmaste åren i fråga om material, detaljer, design och olika finesser.

Numarine har samarbetat med designern Can Yalman för att ta fram den här yachtens radikala linjer. Det är inget för dem som vill vara anonyma i skärgården. Tvärtom kommer den här yachten att dra till sig allas blickar.

– Numarine ger sig in på ett helt nytt område med en ny division som vill skapa något helt nytt. Vi vänder oss till den globala marknaden för att få mer fart i vårt varumärke, säger Numarines ordförande, Omer Malaz.

– Det har varit en oerhörd ökning på marknaden för yachter med lite mer äventyrsdesign och båtar för längre kryssningar. Yachterna måste ändå ha rätt design och vara mycket lyxiga för att tilltala kunderna och det är något vi siktar på.

Den första båten i XP Series, 40XP, har ett stålskrov i kombination med en lätt kompositöverbyggnad. Ombord finns bland annat en stor ägarkabin med full bredd över hela båten samt balkonger både om styrbord och babord, walk in closet och dubbla badrum. Här finns också två VIP-kabiner och två gästkabiner plus utrymmen för besättning i tre kabiner, gym, fyra barer (!), bastu med mera.

Numarine är baserat i Istanbul. Med en total produktionsyta på 35 000 m2 kan varvet bygga upp till 50 yachter på 55–130 fot per år. Företaget grundades av Omer Malaz.

Tekniska fakta
Längd ö a: 39,80 m
Längd v l: 37,55 m
Bredd: 8,50 m
Djupgående: 2,05 m
Deplacement: 290/300 ton
Toppfart: 14 knop
Marschfart: 12 knop
Bränsle: 45 000 liter
Vatten: 7 500 liter
Motorer: 2 x Caterpillar Acer 32 à 736 kW vid 1800 rpm

Info: www.numarine.com

Sedan starten 2007 har Sjöräddningssällskapet tagit emot hela 174 miljoner kronor, pengar som bland annat gjort att vi har kunnat utveckla en helt ny, miljövänlig båttyp, vidareutbilda våra 2 000 frivilliga sjöräddare, uppgradera av våra räddningsbåtar och ta fram en helt egen sjösäkerhetstidning för barn.

I går kväll fick Sjöräddningssällskapet ta emot 26 miljoner kronor från Svenska Postkodlotteriet. Pengarna delades ut under den årliga förmånstagarfesten i Stockholm, då PostkodLotteriets 53 ideella förmånstagarorganisationer får dela på lotteriets överskott. I år uppgick den totala summan till över 1,1 miljarder kr.

– Det är en helt fantastisk gåva som ger oss otroligt fina möjligheter till utveckling, säger Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapets vd.

– PostkodLotteriet har en vision om en bättre värld för människor, djur och miljö. Vi är därför glada och stolta över att kunna fördela hela vårt överskott till Sjöräddningssällskapet och ytterligare 52 fantastiska ideella organisationer, säger Cecilia Bergendahl, vice vd Novamedia Sverige AB som driver PostkodLotteriet.

Genom att PostkodLotteriet har valt att ha Sjöräddningssällskapet som förmånstagare bidrar de till att Sverige har en stark och trygg sjöräddning som vilar på samarbete och frivillighet.

Sjöräddningssällskapet har 67 sjöräddningsstationer med över 150 båtar och fler än 2 000 frivilliga sjöräddare. Varje år rycker de ut över 3 000 gånger.

Sjöräddningssällskapet utför cirka 70 procent av all sjöräddning i Sverige. Under sina 100 år har de undsatt fler än 25 000 fartyg och båtar och hjälpt över 70 000 människor i sjönöd. Verksamheten drivs helt utan bidrag från staten. De frivilliga besättningarna har kunnat utföra dessa räddningar tack vare generöst stöd från Sällskapets medlemmar, givare och donatorer.

På lördag 7 mars presenterar Skärgårdsstiftelsen i samarbete med Allt för sjön två evenemang på mässan i Älvsjö. Möt äventyraren Oskar Kihlborg och se Kustbevakningen, Sjöräddningen, Sjöpolisen och Skärgårdsstiftelsen tävla i skärgårdskunskap med Jeppe Wikström som tävlingsledare. Välkomna!

Äventyrlig skärgård
 7 MARS, kl 11.00, sal K2
Äventyraren och fotografen Oskar Kihlborg tar dig med på en resa till en äventyrlig skärgård. Med inspirerande bilder från sina äventyr i skärgården med roddbåt, segelbåt och kajak visar han på sätt att få nya upplevelser i vår vackra skärgård. Med enkla medel och bra planering och kunskap kan alla äventyra utifrån sina egna förutsättningar och på sina egna villkor.



Om Oskar Kihlborg
Oskar Kihlborg har under 25 år arbetat som äventyrare, föreläsare och fotograf och med det senaste projektet Äventyrsakademin, även som social entreprenör. Oskar blev tillsammans med Mikael Reuterswärd de första svenskarna att nå toppen av världens högsta berg Mount Everest, 1990. Som expeditionsledare i SVT:s satsning ”Mot Alla Odds” 2013, ledde Oskar Kihlborg tio personer med olika funktionsnedsättningar genom djungel och berg från Atlantkusten till Stilla havet på 28 dagar. Oskar har arbetat som officiell fotograf för Volvo Ocean Race och 1997 var han med och slog världsrekord över Atlanten ombord på segelbåten “Nicorette”.


1 000 frågor om skärgården 
7 MARS, kl 14.00, sal K2
Jeppe Wikström presenterar årets Vänbok – en lekfull bok som också är ett spel. I boken 1 000 frågor om skärgården finns frågor om allt mellan himmel och hav i skärgården; djur, natur, musik, väder, kultur, historia och mycket annat.
Skärgårdsstiftelsen bjuder in till en utmanande tävling där Kustbevakningen, Sjöräddningssällskapet, Sjöpolisen och Skärgårdsstiftelsen tävlar i skärgårdskunskap!

Nu börjar båtsäsongen. På Båtmässan Allt för sjön, som håller öppet till på söndag, ligger 400 båtar och väntar på sjösättning. Det är årets största båtmässa som lockar omkring 100 000 besökare. Här finns båtar som kan gå på land, segelbåtar som flyger ovanför vattnet och en båt som går fortare än en Formel 1-bil.

Pressmeddelande:

Här är några av årets mässnyheter.

Chris Craft 25
Många mässbesökare med sommardrömmar i blicken stannade vid amerikanska Chris Craft 25, en daycruiser med vit skinnklädsel och ett soldäck i aktern.

Quadski – båten som går lika bra på land
Nu finns den. Bilen eller båten som kan köras både på land och på vatten. En äkta James Bondpryl! Quadski heter den och är en vattenskoter på 1300cc som premiärvisas i Sverige på Allt för sjön. På fem sekunder växlas bil-båten om från land- till vattenläge.

Class-1 World Powerboat
För första gången kan nu Allt för sjön visa en Class-1 båt god för 160 knop (300 km/h). Det är det Norska Teamet Zabo Racing som ställer ut sin tävlingsbåt som under 2015 kommer att styras av svensken Niclas Johansson under VM-serien i Abu Dhabi, Qatar, Dubai, Kina, Afrika, Italien, Spanien, Ryssland och Norge. Trottelman, den som sköter gasen, blir Christian Zaborowski. Båda har över tio års erfarenhet av båtracing. Snitthastigheten är 260 km/h (tio procent snabbare än en Formel 1-bil) och G-kraften i kurvorna kan bli 5,5 G.

Delta 290 – svensk världspremiär
Det snabbt växande svenska båtföretaget visade upp en helt ny båt, Delta 190. En daycruiser med två kojplatser.

Whisper – segelbåten som flyger över vattnet
Segelbåtar med bärplan som flyger över vattnet (foiling) är det alla pratar om i seglingsvärlden just nu. Whisper använder den nya foiltekniken, där England ligger i framkant. Take off sker redan vid fem knops fart.

Mercury 400 hk – största utombordsmotorn
I onsdags kom världens största utombordare till Allt för sjön. Under skalet ryms hela 400 hk. Det kan ingen annan motortillverkare visa upp.

Marina brandsläckare
Brandsläckare kan se rätt tråkiga ut. Nu kommer det släckare med marin dekor som gör sig lika bra i båten som på sommarstället eller hemma. Brandsläckaren finns med fem olika motiv, alla i modern maritim design. Själva släckaren är av konventionell 2 kg ABC pulversläckare gjord i stål.

Watermaker – alltid vatten ombord
Färskt vatten ombord kan bli en bristvara. Men inte om man har en watermaker. Swedish GTC har nu tagit fram två egentillverkade modeller, 90 och 130, gjorda för bräckt vatten. De är anpassade för båtar från ca 30 fot till 100 fot.

Kinabåten – FarEast 28R
FarEast 28R är den senaste modellen från kinesiska tillverkaren Fareast och det är en riktig racer. Med 44 m2 krysstället, och på undanvind för den 115 kvm, lär den inte skämma ut sig på kappseglingsbanorna. Båten byggs i sandwichlaminat och däcksutrustning kommer bland annat från Harken och Seldén. Fareast bygger internationellt upp en entypsklass och så även i Sverige där fem seglingar är planerade i en cup i år.

Marina kläder i massor
En stor avdelning på Allt för sjön visar upp det senaste marina modet och snygga inredningsdetaljer i marin stil. Allt från kuddar, serviser, gardiner, flytvästar och båtskor. Man kan till och med hitta påslakan med Pater Nosterfyren på. Kanske ganska skönt att sova med fyrar?

Najad 410 – all komfort
Klassiska båtmärken med högsta kvalitet som ledstjärna har alltid uppskattas av kunniga båtmänniskor. Det är Najadvarvets båtar ett bevis på. Nya tiders teknik och material utnyttjas men de klassiska linjerna består. Så är det med Najad 410 som har funnits några år på marknaden. I 410:an har man lyckats förena både klassiska och moderna linjer och varje år förfinas detaljer och ny modern utrustning tillkommer.

Info: www.alltforsjon.se