nyhetstest

Den 8–10 april är det dags för en verklig lyxmässa med båtar som en del av utbudet. Det är London Yacht, Jet and Prestige Car Show som då öppnar sina portar för lyxintresserade med stora plånböcker.

Segelbåtstillverkaren Discovery Yachts är ett av de företag som finns på plats, förutom bil- och lyxproduktstillverkare från hela världen. Den välkända brittiska yachttillverkaren kommer att ställa ut sin nya Discovery 55 Mk II i St. Katharine docks för att ge besökarna en känsla av riktig Atlantcruising, ”bluewater cruising”.

Discovery 55 Mk II är en snabb och välbalanserad yacht designad av legendariska Ron Holland, som har en hel del svenska seglarvänner. Båten har högsta komfort och goda seglingsegenskaper. Hon är designad för att hanteras av endast två personer med enkel hantering av alla vinschar och skot med mera. Båten har också gott om utrymmen för att klara av två personers behov under riktig långfärdssegling.

Superyacht designern Ken Freivokh har designat de lyxiga utrymmena ombord, inklusive de ljusa och rymliga kabinerna. Discovery Yachts är kända för en lyxig nivå på inredning och alla detaljer i båtarna, vilket även gäller denna båts stora salong och navigationsplats.

Discovery 55 Mk II kommer att visas i Central Basin i St. Katharine Docks, granne med den engelska drottningens ”Glorianna”.

Tekniska fakta
Längd: 16,70 m
Bredd: 4,78 m
Djup: 2,23 m
Vikt: 22 500 kg
Bränsle: 1 334 liter
Vatten: 1 008 liter
Motor: Yanmar diesel 160 hk
Info: www.discoveryyachts.com

Med den väldiga Hanse 675 startar en helt ny era för tyska Hanse Yachts, enligt varvet. Att dimensionerna är enorma framgår av bilderna här intill. Produktionen av det första exemplaret av denna sportigt eleganta super yacht har nyligen startat.

Med den nya 675:an börjar framtidens design för Hanse Yachts kommande generationer bli allt mer tydlig. Den här modellen karakteriseras av slanka linjer, ett stort antal fönster och ventiler och att båten är enkel att hantera även med en liten besättning. Det senare verkar vara en förutsättning för alla som säljer större båtar idag.

Båten har bland annat skjutbara panoramaluckor i salongens tak, något som släpper in mycket ljus och luft. Systemet sköts med en enkel knapptryckning. En annan ny finess är den helt nya designen med modernt rundade former, vilket bidrar till känslan av rymd och stora utrymmen.

Det första skrovet till nya Hanse 675 har nyligen anlänt till produktionshallen i Greifswald. Dimensionerna är imponerande med en total längd av 20,95 m och en bredd på 5,90 m, vilket gör att båten mest påminner om en yacht.

Skrovet tar på längden upp nästan hela den största skrovhallen hos Hanse, som bara har några meter till godo. Det är första gången under varvets 25-åriga historia som Hanse bygger en så stor segelbåt.

Info: www.hanseyachts.com

Dongfeng Race Team anlände under tisdagen till Ushuaia, Argentina och har nu formellt gjort ett avbrott i den femte etappen av Volvo Ocean Race. Laget ska nu bestämma om de kan försöka att laga sin skadade rigg och fortsätta etappen till Itajaí, Brasilien.

Senaste positionsrapport: 1800
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 
15–22 knop
Vind: V 10–14 m/sek

Under natten till måndagen bröts masten på Dongfeng Race Teamav när de befann sig 240 Nm från Kap Horn.

– Det känns fortfarande väldigt tungt, säger Martin Strömberg efter att han idag nått hamnen i Ushuaia.

– Man går från hundra procent kappsegling till att istället bara fokusera på lagets och båtens säkerhet. Jag hörde smällen men tyckte först inte att det var så farligt och att det var ett segel som hade fallit ner, vilket hänt oss tidigare. Men när jag tittade upp kom chocken och jag insåg att en bit av masten dinglade i toppen.

Efter olyckan lyckades Dongfeng Race Team segla med de segel som hängde kvar i riggen till mynningen av Beaglekanalen där de meddelade tävlingsledningen att de gör ett avbrott i etappen. Därifrån fortsatte de för motor och anlände idag till Ushuaia, Argentina klockan 11.15 GMT. På vägen har de också kapat av delar av den trasiga riggen för att undvika större skador.

– Att kunna byta fokus från racing till att göra en farlig situation så säker som möjligt är ett tecken på bra teamwork. Det gjorde vi bra och vi behöll koncentrationen eftersom det skulle kunna bli väldigt farligt om den trasiga delen av masten skulle falla ner, säger Martin Strömberg.

Lagets franska skeppare Charles Caudrelier är bedrövad över att missa chansen att slåss med de övriga båtarna i Volvo Ocean Race runt Kap Horn.

– Efter fyra otroliga etapper för vårt lag har vi tagit emot vår första ordentliga smäll. Ett riktigt hårt slag, säger Caudrelier som nu måste fatta ett stort beslut tillsammans med sitt lag.

De kan välja att avbryta etappen helt och transportera båten till etappmålet Itajaí för att göra sig redo för nästa delsträcka. De kan också försöka laga den skadade riggen, ta sig till den plats där de avbröt etappen och sedan återuppta seglatsen mot etappmålet. Om de avbryter etappen helt tilldelas de åtta poäng men om de fortsätter och går i mål som sista båt får de sex poäng.

Dongfeng toppade tabellen i Volvo Ocean Race 2014–15 inför den femte etappen och att återuppta delsträckan kan innebära en viktig poängfördel. Men det skulle också kunna bli en kamp mot klockan att ens hinna till Brasilien och starten för den sjätte etappen den 19 april.

Svenskbåten Team SCA har haft problem med ett trasigt försegel och hamnat på efterkälken men närmar sig nu Kap Horn. De beräknas passera udden under natten till onsdag.

De övriga fyra båtarna fortsätter slåss om positionerna i en tät batalj på väg norrut längs Argentinas kust. Abu Dhabi Ocean Racing tog under dagen över ledningen från Team Alvimedica och de första båtarna väntas nå Itajaí 5-6 april.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Volvo Ocean Race kan bekräfta att Dongfeng Race Team, med svensken Martin Strömberg ombord, har brutit masten under natten till måndagen 30 mars. Ingen ombord har skadats och besättningen befinner sig inte i någon omedelbar fara.

Dongfeng Race Team är nu på väg mot Argentina efter mastbrottet.

– Sjukt jobbigt! Faran är ännu inte helt över då vi fortarande inte fått ner biten av masten som gått sönder och två segel. Men vi jobbar på det och ska göra en ny insats när det snart blir ljust igen, säger Martin Strömberg på Dongfeng Race Team.

Incidenten inträffade 240 Nm väst om Kap Horn klockan 0315 UTC. Besättningen rapporterar att masten brutits ovanför den tredje spridaren, i den övre delen av masten. Laget är nu på väg mot Ushuaia, Argentina och planerar i nuläget inte att fortsätta tävla i etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.

– Jag är förkrossad, säger lagets franska skeppare Charles Caudrelier. Som ni sett i de senaste positionsrapporterna har vi med flit hållit tillbaks båten och inte attackerat på något sätt.

– Masten bröts utan förvarning i vind på cirka 15 sekundmeter. Vi kan inte segla säkert för styrbords halsar men vi kan få hyfsad fart för babords halsar. Vi kommer att fortsätta till Ushuaia och se över våra alternativ för att ta oss till Itajaí.

Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) är meddelade om situationen och står standby om hjälp skulle behövas.

Vi kommer att kunna ge mer information inom kort.

Tätbåtarna väntas runda Kap Horn vid 1530 svensk tid.

Info: www.volvooceanrace.com

Foto. Yann Riou/Dongfeng Race Team/Volvo Ocean Race

Hållbara sjötransporter kräver nya lösningar. Stena Line har valt att satsa på det alternativa bränslet metanol, och nu är världens första fartyg med metanoldrift i drift, Stena Germanica, som trafikerar linjen Kiel–Göteborg.

Den 26 mars gick Stena Germanica i trafik igen efter ett par månaders uppehåll. Nu som världens första metanoldrivna fartyg. Stena Line blir i och med detta det första rederiet att köra på miljövänlig metanol som huvudbränsle. I fredags gick en invigning av stapeln i Kiel och idag måndag invigdes fartyget vid kaj i Göteborg med ett 100-tal gäster på plats.

– Vi är väldigt entusiastiska över metanolens möjligheter och det har potential att bli framtidens fartygsbränsle. Vi vill driva förändring och utveckling inom sjöfarten och, och med Stena Germanica blir vår miljöpåverkan något helt annat än vad branschen sett tidigare, säger Carl-Johan Hagman.

Metanol är ett biologiskt nedbrytbart, miljövänligt och kostnadseffektivt bränsle som minskar svavel- och partikelutsläpp med 99 procent. Färjans bränslesystem och motorer har anpassats vid varv i ett samarbete mellan Stena Line och Wärtsilä. Tekniken är så kallad dual fuel – metanol är huvudbränsle, men möjligheten finns att använda MGO, Marine Gas Oil, som backup.

Konverteringen av Stena Germanica har genomförts i polska Gdansk på Remontova-varvet och påbörjades i slutet av januari och pågick till slutet av mars. Projektet stöds av EU:s Motorways of the Seas och har en totalkostnad på omkring 22 miljoner euro.

Konverteringen har redan fått pris för den innovativa, nya tekniken och framstegen det innebär för den marina miljön.

– Jag tycker det är oerhört glädjande med Stena Lines initiativ att vara först i världen med metanol som alternativt bränsle. Tillsammans med det imponerande arbete man gjort inom sitt Energy Saving Programme, ESP, under ett antal år visar detta på ett stort engagemang för hållbar utveckling. Det visar vägen för sjöfarten både i Sverige och globalt hur man ansvarsfullt värnar om miljö och klimat, säger Sjöfartsverkets Generaldirektör, Ann-Catrine Zetterdahl.

I Kiel höll Stenas ägare, Dan Sten Olsson invigningstal och det gjorde även Karmenu Vella, European Commissioner for the Environment, Maritime Affairs and Fisheries, Reinhard Meyer, Schleswig -Holstein’s Minister for Enterprise and Work, Dr. Ulf Kämpfer, Kiel’s Borgmästare och Björn Ullbro från den finska maskintillverkaren Wärtislä som hjälpt Stena Line med konverteringen

I Göteborg hölls invigningstalen av Stena Lines VD Carl-Johan Hagman, Sjöfartsverkets Generaldirektör, Ann-Catrine Zetterdahl, Lisa Emelia Svensson, havs- och vattenambassadör på Miljödepartementet och Pierpaolo Barbone från Wärtislä.

Fakta om metanol

Metanol är en färglös vätska som kan produceras från naturgas, kol, biomassa eller CO2. Genom att använda metanol är utsläppen av svavel (SOx) minskat med ungefär 99 procent, kväve (NOx) med 60 procent, partiklar (PM) med 95 procent och koldioxid (CO2) med 25 procent jämfört med internationella bunkerbränslen. Utsläppen från metanol ligger på ungefär samma nivå som för LNG (Liquified Natural Gas), men är lättare att hantera och ställer inte samma krav på infrastruktur.Sedan 2005 har Stena Line arbetat på att minska sin miljöpåverkan genom ett energibesparingsprogram, och i snitt har man lyckats minska fartygens energiförbrukning med 2,5 procent om året.

Miljö och kommunikation var två av de viktigaste frågorna vid Svenska Båtunionens Båtriksdag (årsmöte), som hölls i Helsingborg 28–29 mars. Ett av resultaten kan bli en miljöcertifiering av båtklubbar landet runt.

Sedan flera år har Svenska Båtunionen delat ut pris till Miljöbästa Motorbåt och Segelbåt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Detta kommer troligen att förändras till att bli ett mer generellt miljöpris till en båt, ett tillbehör eller någon annan produkt eller tjänst för båtlivet.

Anledningen är både att båtmarknaden och båtförsäljningen har förändrats snabbt och att det idag finns ett betydligt större utbud av miljömässigt bra produkter för båtlivet. Så var dock inte fallet när priset instiftades för snart tio år sedan.

Miljöcertifiering av båtklubbar kan bli verklighet efter en motion till Båtriksdagen från Södra Roslagens Båtförbund. De vill i sin motion att informationsmaterial tas fram till både båtklubbar och båtägare för ett kommande certifieringsprogram.

SBU:s styrelse håller med och ville i sitt svar till motionen medverka till att ta fram ett kontrollsystem för en frivillig miljöcertifiering av båtklubbar.

Information och transparens var i fokus för en motion från Gästriklands Båtförbund. De vill att Unionens kommittéer löpande ska informera båtförbundens ombud i aktuella frågor.

Båtriksdagen gick helt på motionens förslag, som bland annat innebär att en plan ska tas fram för att samverka på ett djupare plan än idag.

Båtriksdagen beslutade också om hur SBU:s långsiktiga mål ska se ut i en reviderad verksamhetsplan för 2015. I den beskrivs bland annat hur SBU ska medverka till långsiktiga mål för ett båtliv med livskvalitet och hur SBU med sina över 170 000 medlemmar bör vara en naturlig samarbetspartner i alla frågor som rör svenskt båtliv.

Vid de sedvanliga valen utsågs Bengt Gärde från Lidingö Båtförbund till ordförande för en ny tvåårsperiod.
Lars-Åke Redéen

Bildtext:
Den nyvalda styrelsen för Svenska Båtunionen. Fr. v. Rein Lillesaar, Smålands Båtförbund, Lars Afzelius, Västkustens Båtförbund, Christer Friedh, Blekinge Båtförbund, Harald Mårtensson, Östergötlands Båtförbund, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö Båtförbund, Lasse Carlsson, Västkustens Båtförbund, Karl-Axel Wennerstrand, Vänern Väst Dalslands Kanals Båtförbund, Kristian Ehrling, Lidingö Båtförbund, och Kjell Holst, Skånes Båtförbund. Saknas på bilden: Kenneth Svensson och Christer Olsson, båda Saltsjön-Mälarens Båtförbund. Foto: Lars-Åke Redéen, Båtliv.

Kommentarer

NN 20:16:30 2015-03-31

Det skulle vara intressant med ett referat av diskussionen runt motionen om ställningstagande till sjöfyllerilagstiftningen och vad som beslutades i ärendet.

Nisse 19:31:30 2015-04-02

@Mugge Bigge: Och inte en enda kvinna! Så fotot är en bra illustration på rekryteringsproblemet i båtlivet, både av orsaken och konsekvensen…

Kalle 22:32:41 2015-04-02

Medelåldern är 70+. Samtidigt är det ett kompakt motstånd mot att släppa in nya och yngre talanger. SBU drivs som en gammal herrklubb. Alla som utmanar PRO-gänget marginaliseras och moderniseringen lyser med sin frånvaro. I en vanlig förening är valberedningen nyckeln till föreningens utveckling. Inom SBU styrs valberedningen av styrelsen. Lycka till med nyrekryteringen och moderniseringen…!

Olof Malmlöf 23:45:52 2015-04-03

Protokoll borde väl finnas på SBU’s hemsida snart? Få motioner och därtill av usel kvalitet …

RM 19:00:30 2015-04-04

Och nu har trollen även hittat till Båtliv. Borde ha ett forum med inloggning!!!

Nisse 23:36:50 2015-04-04

Så kritik mot sammansättningen av den nya styrelsen är utanför det tillåtna? Verkar vara väldigt högt till tak inom SBU.

Palle 11:49:20 2015-04-08

" I en vanlig förening är valberedningen nyckeln till föreningens utveckling. Inom SBU styrs valberedningen av styrelsen."

I SBU, som i alla demokratiska föreningar, väljs valberedningen av årsmötet (Båtriksdagen). I det valet deltar inte styrelseledamöterna.

Ola 14:40:39 2015-05-04

Båtlivets hetaste fråga kvarstår – promillelagen på sjön.
2014 biföll SBU Sörmlands båtförbund att arbeta på att få till den utlovade utvärderingen. 2015 så skickade Peter Myrman Södra Roslagen båtförbund in en kontraproduktiv motion, dvs att den världsunika morallagen ska vara kvar.

Vad gäller nu?

Ola 14:42:48 2015-05-04

http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/artiklar/item/91-sbukupp

Lars 16:12:08 2015-05-04

Hej Ola!
Hittar ingen motion från Sörmlands båtförbund 2014 om utvärdering av promillelagen. I år beslöts i demokratisk ordning att utifrån gjord utvärdering av lagen avgöra hur SBU fortsättningsvis ska agera.
Det uttalande som SBU gjorde 2012 gäller fortfarande.

Arvid 16:27:05 2015-05-04

Det vore toppen med både föryngring och mängder med tjejer och kvinnor. Hur gör vi? Har ni villiga kvinnor till styrelserna i våra förbund, så meddela detta. Det är bara båtklubbar och förbund som får nominera kandidater till unionsstyrelsen. Det har funnits ett antal yngre män och kvinnor invalda, men som tvingats sluta p g a arbetsskäl, tyvärr! Tror inte att SBU är särskilt unikt i detta sammanhang. Men vi måste bli bättre på att hitta smarta arbetsmetoder som medger att även betydligt yngre medlemmar hinner jobba ideellt med något som man tycker är kul

Nyfiken 17:05:37 2015-05-04

@Lars: Och vad sa man 2012?

Ola 17:57:11 2015-05-04

Hej Lars, stort tack för svaret. Du har rätt, 2012.
Jag får tyvärr signaler via min sajt alltom02promillepasjon.se att krafter försöker verka för att SBU ska lägga ned saken. Bland annat så skriver ju BÅTLIV inte ett knyst om saken längre. SBU´s Peter Karlsson jobbade innan på SWEBOAT och då uttalade sig vara för lagen utan att nämna på vilka sakliga grunder.
Jag har en teori att 3 personer inom SBU och på nyckelpositioner under Gärde försöker underminera frågan där Peter Karlsson är en av dem, Peter Myrman en annan. Den 3e gissar jag mig till kan vara chefsredaktören som svarar mig mycket korthugget. Spekulationer av mig, ja, men jag tror jag har rätt och törs därför sticka ut hakan. och jag har ingen prestige, kan be om ursäkt om jag har fel men hittills har ingen krävt en sådan under alla år jag jobbat med detta.

@Nyfiken.
Jag har en skärmdump, men skriver av vad som sades 2012 Båtriksdagen:
Beslut i korhet.
Onödig promillelag.
SBU´s styrelse ska arbeta vidare för at får en ändring av sjöfyllerilagen till stånd.
Detta beslutade Båtriksdagen efter en motion från Sörmlands Båtförbund.
Båtriksdagen ställde sig bakom detta uttalande:
SBU, samlad i Stockholm till sin årliga Båtriksdag, kräver att regeringen utvärderar följderna av den till sommaren tvår år gamla sjöfyllerilagen, den så kallade 0,2 promillelagen.
SBU har idag 170 000 båtägare som medlemmar över hela Sverige.
Unionen konstaterar i sitt uttalande att den nya lagen uppfattas som integritetskränkande.
SBU anser att lagen ska anpassas till gällande lagar för övriga nordiska länder.

I höst ska civilutskottet igen ta upp frågan. I förra CU så var samtliga partier överens, beslutade att ”regeringen ska noga följa frågan”. Men man sade inget om – vilken regering? Det kom ett val och vi fick en ny regering.
Att då SBU’s ”skyltfönster”, tidningen BÅTLIV, ska lägga locket på inför något så viktigt som i höst
säger åtskilligt. SBU inofficiellt verkar ha gjort en U-sväng och därmed följer inte SBU vad man beslutade. Citat” SBU´s styrelse ska arbeta vidare för att få en ändring till stånd…”.
För var syns det arbetet?
detta arbete är verkligen av vikt även när nu Norge nyligen sade nej till den svenska morallagen på basas av svensk dokumentation.

Göran Gabrielsson 18:28:24 2015-05-04

Som SBU-medlem i Stenö Båtklubb skrev jag en debattartikel i Expressen sid 4 – kopiera adressen och klistra in i er sökruta så kan ni komma till sidan, web-adress: http://www.expressen.se/debatt/galet-nykterhetskrav-blockerar-batlivet/ -I artikeln framhåller jag att bl a SBU tillskrivit regeringen och kräver en förändring, – Men nu vid eftersökningar kring vad som beslutades vid Båtriksdagen 2015 så påstår tidningen BÅTLIV att Peter Myrmans motion/Södra Roslagens Båtförbund blev bifallen – men i vilken omfattning tvista de lärde… Myrman upprörs tydligt i motionen över att SBU vill få bort lagen och mildra den. -Vissa jag talar med säger samtidigt att INTE motionen från 2012 -Sörmlands- rivits upp, utan uppfattar att Båtriksdagen 2015 beslutat att SBU vill få lagen ändrad – men inte jobba aktivt med det….vilket är ett märkligt resonemang samtidigt… -Näe sanningen är att krafter inom SBU håller på att lirka och trixa och vill sätta demokratin ur spel inom SBU. Det ser jag dessvärre tecken på just nu… – ganska otäckt. Men nu måste alla Båtförbund informeras om att några SBU-representanter driver en agenda FÖR 0,2-lagen som de absolut inte har mandat för.

Göran Gabrielsson 19:04:34 2015-05-04

DETTA ÄR I GÖRNINGEN KÄRA SBU-are… – MED SVEPANDE "LIVSTILSSNACK" SÅ SKA SLUGT 0,2-FRÅGAN KVÄVAS BORT I INTET… LÄS SAXAT HÄR UR MOTIONEN SOM MYRMAN (Viggbyholms båtklubb) SKRIVIT OCH SOM PÅSTÅS VARA SBU`s NYA ANDA..:
"Vi har flera gånger läst i tidningen Båtliv om att SBU-representanter både på ledarplats och i artiklar och kolumner propagerar för att sjöfyllerilagen är felaktig och att den ska ändras. Utöver det har SBU-representant i februari 2013, alltså två och ett halvt år efter att lagen har trätt i kraft skrivit brev till Regeringskansliet, Statsminister, Justitieminister samt Infrastrukturminister, med en tydlig uppmaning att lagen ska ses över eller rent av ändras.
SBU har ett stort behov av att uppfattas som en seriös och trovärdig part i frågor som rör båtlivet. En sådan position måste förtjänas. Efter regeringsskiftet ligger nykterhetsfolkrörelserna närmare regeringskansliet än på länge och dörren för en förändrad alkohollag måste anses vara stängd och låst för en lång tid framöver.
SBU och dess representanter ska upphöra driva frågan om förändring av alkohollagen".

Adam B. 19:04:52 2015-05-04

Jag kan tycka att det börjar bli lite pinsamt att det som båtsverige politiskt mest är kända för är kampen för rätten att dricka på sjön. Det finns många andra frågor som är betydligt viktigare än denna för mig vad det gäller båtar och natur. Så om båtriksdagen bestämt sig för att man tycker att lagen är olycklig, men inte så viktig att man aktivt driver frågan, så stöttar jag dem helhjärtat!

Ola 19:10:27 2015-05-04

@Adam B. Du förenklar. För oss drabbade av lagen är den närmast en Sharialag. Tala om för mig Adam:
1.Vilket problem ska lagen lösa med alla dessa resurser??
2. Hur stort är det?
3. Och hur?
4. Hur ska öbor efter en öl ta sig någonstans öht?

Det finns massor med andra argument. Det är bara att läsa båtorganisationernas skrivelser, besöka båtfolket.se eller min sajt, alltom02promillepasjon.se

Båtlivs redaktion 19:14:29 2015-05-04

STOPP I DEBATTEN
Vi tackar för de debattinlägg som har publicerats hittills i promillefrågan.
Nu sätter vi stopp i debatten tills något konkret nytt har hänt. Vi hoppas att debattörerna respekterar detta.
/Båtlivs redaktion

Adam B. 19:16:23 2015-05-04

1: Man skall minska riskerna till sjöss.Och några större resurser handlar det inte om, kostnaden var i stort sett försumbar förra året enligt KBV.
2: Okänt, eftersom ingen för statistik på sjöolyckor på samma sätt som i trafiken.
3: Här vet jag inte vad du syftar på.
4: Med dagens lag så finns det flera alternativ, om man bara vill ta en öl. Här är ett par jag ser lite snabbt:
-Ha en nykter kapten.
-Vänta en stund innan du kör hem.
-Använd en båt under 10 meter/15 knop.
-Ta taxibåt
-Drick hemma på ön.
-Sov över i land.
"Problemet" liknar mycket det som alla de som bor på ensamgårdar i glesbygden har, så det är inget unikt för öbor.

Och jag har läst infon på de länkarna du ger, det som står där faller under det som jag tycker är pinsamt ovan.

Ola 19:20:47 2015-05-04

Därtill. Skulle man släppa frågan efter allt nedlagt krut så vilka övriga frågor räknar man sig kunna invända emot då?
Politikerna kommer ju uppfatta båtorganisationer som inget att bry sig om. detta är en världsunik lag som saknar motstycke – hundratusentals berörda och invändningar från rättsväsendet och nedåt. Släpp moralsargen.

Ola 19:31:15 2015-05-04

@Båtred..som avslutning då.
Ser man på, man har rätt ibland – locket ska på av SBU´s tidning och att demokratin gungar betänkligt inom SBU är nu ett knkret faktum. På sätt och vis bra – då fick vi klart för oss att SBU inte arbetar efter sina beslut 2012. Man får inte ens diskutera frågan – så illa är det.

Göran Gabrielsson 20:45:32 2015-05-04

Jag lägger också en slutkommentar: Att SBU inte går i armkrok med båt- och skärgårdsfolket längre visar ett litet axplock av reaktioner jag fått på min artikel i Expressen – Båtfolket känner sig ledsna, besvikna och totalt myndigförklarade:
"Hej Göran! Stor eloge till din artikel och engagemang. Artikeln var jättebra Hälsning Ewa och Stefan" // " Gomorron!! Nu har ja hunnit lästa artikeln.Stressigt på jobbet igår, så då hann ja inte.
Mycket bra skrivet. Det är faktiskt tråkigt att denna lag förstör för den enskilda människan. Vi som klarar av att ta ett glas vin eller två utan att bli en fara för sjötrafiken. Förr tog vi oss ut på vår favorit ö i loftahammar min man o ja, med pick nick (vin, öl) lite god mat och njöt av solnedgången och den härliga naturen vår skärgård bjuder på. Men det går inte längre. Visst kan vi åka dit ändå, men det blir inte riktigt samma känsla. Stor tack för att du orkar kämpa med detta.
Ha det gott! Cissi" // "Superbra!" // "Bra jobbat. läste artikeln imorse" // "Bra skrivet.. // "Jag håller på dig Göran.. Och detta är åt helvete .. Jag har ingen båt… Määähhh 02. det får du av en pralin eller e liter lättöl.. Vad håller dom på med.. Vattnet är ju inte E18 eller E4.. Fattar inte hur dom tänker. Ha en trevlig afton Göran." // "Så jäkla bra Göran håller med till 100% !

Peter Karlsson, Verksamhetschef SBU 21:00:39 2015-05-04

Jag vill bara meddela att protokollet i sedvanlig ordning är under färdigställande och justering. Så snart det är underskrivet av alla som ska skriva ut det kommer det vara tillgängligt att läsa på SBUs hemsida.

Ola 00:51:08 2015-05-05

För min del är saken klar – glasklar.
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/item/95-sbukupp

Miljövänligt är inte det första man tänker på när man ser en stor lyxyacht. Men faktum är att Taiwanbaserade Kha Shing Enterprises lyckats göra en miljövänlig version av sin senaste yacht, Monte Fino ecHo 85.

Det här är en lyxig longdistansbåt, som lämnar ett ovanligt litet avtryck miljömässigt. För att optimera bränsleförbrukningen och ge kapten mesta bästa kontroll över sin båt har yachten försetts med ett effektivt och synkroniserat framdrivningssystem från Twin Disc.

Teamet hos Humphreys Yacht Design specificerade båten får Cummins QSM 11 dieselmotorer tillsammans med Twin Discs pålitliga QuickShift MGX 5095SC marina transmissioner och ett EC 300 Control System. Detta gör att den 90 ton tunga ecHo 85 to når optimala 12 knops marschfart med väldigt låg bränsleförbrukning.

Med 26,2 m längd är lågfartsmanövreringen särskilt kritisk när vind och tidvatten ligger på. Med ett Express Joystick System (EJS) och proportionerlig hydrauliska bog- och akterpropellrar från Twin Disc rör sig ecHo 85 enligt kaptenens direktiv i alla riktningar. EJS-systemet tillåter fingertoppsmanörar med endast försiktiga knapptryckningar.

Kha Shing Enterprises har använt sig av Twin Disc produkter i många år. Kunderna litar på dem för at tde är tillfärlitliga och det finns service på väldigt många platser. Nyheten på ecHo 85 är att detta är det första projekt där varvet har använt sig av en komplett lösning med Twin Disc.

Monte Fino ecHo 85 är certifierad av Royal Institute of Naval Architects GREEN PLUS, vilket grundar sig på yachtens totala miljöpåverkan. Det omfattar bland annat emissioner, gråvattensutsläpp, isolering och energiåtgång.

Det här är dock ingen spartansk yacht. Inredningen har moderna linjer med valnötsträ och många ljusinsläpp. Yachten har ett skrov som lämpar sig för världsomsegling och en känsla av high-tech i alla tekniska lösningar.

Taiwan-baserade Kha Shing Enterprises har byggt yachter i tre decennier. Allt från högkvalitets lyxyachter till långfärdsyachter, Den exklusiva serien Monte Fino omfattar modeller på 19–37 m.

Info: www.khashing.com.tw

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har avbrutit den femte etappen efter sitt mastbrott under natten och är nu på väg mot Ushuaia, Argentina. De överväger fortfarande möjligheten att laga masten och sedan segla till etappmålet Itajaí. Ledarbåtarna har nu rundat Kap Horn med Team Alvimedica i spetsen.

Mastbrottet på Dongfeng Race Team inträffade klockan 0315 natten till måndag och laget befann sig då 240 Nm väst om Kap Horn. Ingen ombord kom till skada när den övre delen av masten bröts av vid den tredje spridaren.

– Det är riktigt tufft för oss alla, säger lagets franska skeppare Charles Caudrelier. Vi toppade den totala poängställningen i tävlingen och detta är ett slag i ansiktet. Det gör ont att tänka på att de andra lagen fortfarande seglar på och tävlar för fullt.

– Jag var nere i båten och hörde plötsligt en smäll och killarna kallade upp alla på däck. Det var mitt i natten men när vi tände ljusen i masttoppen såg vi att masten brutits av.

Dongfeng seglar nu långsamt vidare med siktet inställt på att ta sig genom Beaglekanalen till den argentinska staden Ushuaia som de väntas nå imorgon natt. Den trasiga delen av masten hänger kvar och båten kan endast segla säkert för babords halsar. De segel som är hissade gör att laget tar sig fram i 6–8 knop. Besättningen kan behöva kapa av delar av den trasiga riggen som en säkerhetsåtgärd.

Även om Dongfeng avbrutit etappen för att söka sig till land har de inte formellt dragit sig ur etappen. Skepparen Charles Caudrelier och hans lag överväger fortfarande möjligheten att stabilisera den skadade riggen, göra ett nytt försök att runda Kap Horn och sedan avsluta etappen till Itajaí. Detta skulle vara en stor utmaning för laget men också innebära att de får sex poäng istället för de åtta poäng som de tilldelas om de inte går i mål. Två poäng kan visa vara en avgörande skillnad i tätstriden när tävlingen avgörs i Göteborg i juni. Laget kommer att fatta ett beslut de närmaste dagarna och ett annat alternativ är att frakta hela båten till Itajaí.

– Vad som än händer är det inte över för oss. Vi kommer att tappa ett par poäng men vi kommer tillbaka, säger Charles Caudrelier.

Caudrelier, Martin Strömberg och Damian Foxall (IRL) som nu är ombord på Dongfeng seglade tillsammans ombord på Groupama i Volvo Ocean Race 2011-12. Då bröt de masten i slutet på den femte etappen men kom tillbaks och stod tillslut som totalsegrare i tävlingen.

Alvimedica först runt Kap Horn
Team Alvimedica har imponerat stort under den femte etappen av Volvo Ocean Race från Auckland till Itajaí. Det unga laget var längst fram i den klunga av fyra båtar som rundade Kap Horn under eftermiddagen svensk tid. Udden som markerar övergången från Stilla havet till Altanen är en ikonisk plats för alla havskappseglare.

– Att runda Kap Horn är en dröm och det är allt man föreställer sig att det är. Alla i laget har varit helt fantastiska trots de tuffa förhållanden som varit i Södra ishavet, säger Alvimedicas skeppare Charlie Enright som är en av sex seglare i laget som idag rundade Kap Horn för första gången.

Trots att lagen tillryggalagt 5000 Nm skiljde det bara en kvart mellan de två första båtarna vid Kap Horn (Alvimedica 1407 UTC, Abu Dhabi 1422 UTC).

Att passera Sydamerikas sydspets innebär en chans att hämta andan efter nästan två veckor i ”Roaring Forties”. Men fortfarande återstår nästan 2000 sjömil till etappmålet Itajaí, Brasilien. Närmast bakom Alvimedica jagar nu en trio som består av Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och MAPFRE.

Ett trasigt försegel har gjort att Team SCA fortsätter att tappa avstånd till täten. De tvingas använda ett annat segel som gör att de inte får samma fart som konkurrenterna.

– Södra ishavet är en mycket speciell plats, säger Anna-Lena Elled på Team SCA. Det är fantastiskt vackert men samtidigt opålitligt. Är du inte på din vakt så kan du få ett hårt slag i ansiktet när du minst anar det. Vi har cirka 1-2 dygn kvar tills vi rundar Kap Horn och vi ser alla fram mot att därefter segla norrut mot varmare och torrare klimat.

Team SCA väntas runda Kap Horn på onsdag morgon och de första båtarna beräknas nå Itajaí 5-6 april.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, vill öka skyddet för exempelvis korallreven i Kosterhavets nationalpark. HaV föreslår krav på tillstånd för trålfiske av nordhavsräka i området, krav på utbildning och att trålförbud införs i särskilt känsliga områden.

– I området finns unika naturvärden och det är därför viktigt att fisket bedrivs på ett sådant sätt att dessa inte skadas. Med de här regleringarna bedömer vi att räkfisket i området kan bedrivas på ett långsiktigt hållbart sätt, säger Martin Rydgren.

Området som berörs är bland annat Kosterhavets nationalpark, Väderöarnas naturreservat och Natura 2000-området Kosterfjorden – Väderöfjorden i norra Bohuslän. Av Sveriges cirka 4 300 marina ryggradslösa djur är det uppskattningsvis 200 arter som endast finns här. Många andra arter har sin huvudsakliga svenska utbredning i området. Speciellt skyddsvärda miljöer är de djupa hårdbottnarna, områden med ögonkorall och de grunda, exponerade områdena i ytterskärgården med sina tareskogar.

Inom området finns sedan tidigare sex områden som är stängda för trålfiske. Vid inrättande av nationalpark och naturreservat har omfattande inventeringar gjorts. En uppföljning av dessa har visat trålspår och skador i fyra av de sex stängda områdena och att det fanns fler arter i de stängda områdena jämfört med kontrollområden. Detta har också väckt frågan om behov av att ökat skydd, bland annat från företrädare för det lokala, småskaliga fisket och av förvaltarna av nationalparken Kosterhavet inom ramen för Samförvaltning Norra Bohuslän.

– Vi delar deras syn på behovet av förstärkt skydd för området och därför har vi tillsammans utarbetat detta förslag, säger Martin Rydgren, utredare på enheten för fiskereglering.

Förslaget innebär att det införs ett krav på tillstånd för trålfiske efter nordhavsräka innanför trålgränsen, norr om latituden 58 31,50 N. För att få tillståndet krävs att man genomgått en utbildning om naturvärdena och de regler som gäller i området.Kravet om introduktionsutbildning omfattar fiskelicenshavare, eller behörig företrädare för denne samt även den som för befäl ombord vid bedrivande av trålfisket.

Ett annat krav är att endast fartyg som har en fungerande AIS (Automatic Identification System) ombord får fiska efter nordhavsräka i området. AIS är ett system som gör det möjligt att identifiera ett fartyg och följa dess rörelser i realtid. På så sätt kan exempelvis Kustbevakningen kontrollera att fartygen i området inte fiskar i områden där det inte är tillåtet. Fartygets AIS ska också vara påslagen

– Vi vill också förbjuda trålfiske på fler områden inom nationalparken och naturreservatet. I dag finns sex områden där trålfiske är förbjudet. Förslaget innebär att ett av dessa områden justeras och att trålning förbjuds i ytterligare fem områden, säger Lena Tingström.

Drygt 30 fartyg fiskar i området och trålfiske efter nordhavsräka är det mest omfattande fisket. Årligen fångas cirka 200 ton nordhavsräka här.

– Genom utbildningskravet tror vi att yrkesfiskare får en större förståelse om områdets unika naturvärden. Samtidigt möjliggör vi en bättre kontroll för att säkerställa att överträdelser inte sker. Kravet på tillstånd innebär att den som inte följer regelverket kommer att få tillståndet återkallat och inte kan fiska mer i området, säger Lena Tingström, utredare på enheten för biologisk mångfald.

De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 juli 2015. Förslaget skickas nu ut på remiss och senast den 27 april ska svaren ha kommit in till Havs- och vattenmyndigheten.

Foto och källa: HaV.

Många bostadsinbrott kan förhindras med hjälp av så kallat märk-DNA. Det visar polisens preliminära utvärdering av ett pilotprojekt i Stockholm där 1 500 hushåll har följts under ett år. Metoden ska nu testas i ett nytt projekt för att minska stölder av båtmotorer, drev, båtar och övrig utrustning vid Näsbyvikens båtsällskap i Täby utanför Stockholm.

Märk-DNA är den modernaste tekniken av stöldskyddsmärkning på marknaden och den har visat på goda stöldförebyggande effekter då märkta föremål är mindre attraktiva att stjäla. Metoden möjliggör också spårning av stulet gods tillbaka till ägaren. Polisen har tillsammans med bland annat SSF Stöldskyddsföreningen och de största försäkringsbolagen genomfört ett så kallat hot-spot-projekt i tre Stockholmskommuner under 2014, för att utvärdera om metoden kan minska inbrott. Slututvärdering pågår, men hittills pekar allt på mycket goda resultat.

Nu är det dags att genomföra ett motsvarande stöldförebyggande ettårigt projekt i båtvärlden med start den 1 april för medlemmarna i Näsbyvikens Båtsällskap. Bakom projektet står också båtförsäkringsbolaget Svenska Sjö och SSF Stöldskyddsföreningen som även samverkar med polisen.

Näsbyvikens Båtsällskap, som utsetts till årets båtklubb 2014, är en allmännyttig ideell förening, ansluten till Svenska Båtunionen som bildades 1935 och idag har cirka 750 medlemmar.

– Vi har haft stora problem med stölder av framförallt båtmotorer och drev och genom projektet hoppas vi att försvåra för tjuvarna och göra motorer och tillbehör mindre attraktiva att stjäla, säger Roger Alm, ordförande i Näsbyvikens Båtsällskap.

Projektet går ut på att båtägarna får tillgång till DNA-märkning från SSF som ska användas på båt, motor, drev, trailers och annan stöldbegärlig utrustning. Området kommer också att skyltas upp ordentligt för att informera om att märkning är genomförd.

– Vi ser fram emot att se resultatet av projektet säger Per Grywenz på Svenska Sjö, som försäkrar klubbanslutna båtägare. Vi har naturligtvis ett stort intresse av att minska den här typen av stölder för att våra kunder ska få ett problemfritt båtliv och för att inte behöva höja premierna gentemot försäkringstagarna.

Båtmotorstölderna i Sverige har minskat marginellt mellan 2013 och 2014, enligt Brottsförebyggande Rådet, Brå. Men problemet är fortfarande stort. Under 2014 polisanmäldes drygt 2 500 båtmotorstölder.

– Vi tror starkt på DNA-märkning som metod och projektet är viktigt för att bedöma effekterna av märkning som förebyggande metod mot båtstölder, säger Annika Brändström, vd på SSF Stöldskyddsföreningen.

Projektet vid Näsbyvikens Båtsällskap kommer att utvärderas ur ett brottförebyggande perspektiv och planer finns på att det kommer att ske i samband med projektarbete i utredningskriminologi vid Gävle Högskola under ledning av professor Jerzy Sarnecki.

Fakta:
DNA-märkning innebär att en fluorescerande vätska, osynlig för blotta ögat, men synlig med hjälp av UV-ljus, appliceras på det som ska märkas. Varje märkning har ett unikt DNA som går att spåra internationellt och är omöjligt att avlägsna, då minsta partikel av blandningen innehåller en unik kod. SSF:s DNA-märkning innehåller också en stor mängd mikropunkter som möjliggör avläsning och ägaridentifiering på plats dygnet runt.

Märkningen reagerar på UV-ljus vilket gör den lätt att hitta för Polisen. Alla polisbilar i Stockholms Län har utrustas med UV-lampor för att lättare hitta DNA-märkt stöldgods, dessa är finansierade av Stöldskyddsföreningen.

För att visa att någonting är märkt fästs också petsäkra varningsdekaler på det märkta föremålet.

Klassiska Grand Banks är på väg att ta fram en ny modell. Grand Banks 44 Eastbay utrustas med två stycken Volvo Penta IPS 699 och blir en riktigt fin långfärdsbåt.

Grand Banks Yachts har ett antal riktigt klassiska båtmodeller. Nya 44 Eastbay blir en komplettering av den eleganta Eastbay-serien, som fyllde 20 år förra året. Båten beräknas få sin premiär vid båtmässorna i USA till hösten.

Den nya båten är designad av Hunt Associates. Den har ett lättare och starkare skrov än tidigare modeller tack vare modernare produktionsteknik.

44-fotaren lanseras i två olika utföranden med antingen två eller tre kabiner. I huvudsalongen finns elektriskt nedfällbara sidorutor för att släppa in ljus och luft från alla sidor. Den rymliga salongen har ett rejält pentry om styrbord och en stor U-soffa om babord. Ägarkabinen med badrum har gott om stuvutrymmen i denna cruisingbåt.

Motoriseringen är som standard två stycken Volvo Penta IPS 600 (435 hk) dieselmotorer. Toppfarten anges till över 32 knop och marschfarten till mer komfortabla 28 knop.

Eastbay 44 blir den minste modellen i serien. Trots det sägs den ha typiskt rymliga utrymmen, stilfull design och förstklassig komfort.

Premiären för den första båten beräknas ske i september vid Newport International Boat Show, Rhode Island, USA.

Info: www.grandbanks.com

Kampen i Södra Ishavet fortsätter och inom ett par dagar hägrar Kap Horn i horisonten. Dongfeng Race Team har stått för en ny imponerande upphämtning och ombord på ledarbåten har Martin Strömberg chansen att säkra ett hattrick.

Senaste positionsrapport: 0800
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 14–20 knop
Vind: V 9–12 m/sek
Beräknad målgång: 5 april

De senaste två dygnen har de sex båtarna i Volvo Ocean Race seglat nära de banbegränsningar, även kallade ice-gates*, som ska hålla dem säkra från isberg i Södra ishavet. Den femte etappen i tävlingen var fram tills igår en frustrerande resa för Martin Strömbergs Dongfeng Race Team. Men under förmiddagen igår seglade de upp från femte till första plats när motståndarna valde en nordligare väg. Det öppnade för Dongfeng som hittade mer vind och vann nästan 30 Nm.

– Vi tog ledningen ganska fort, vi seglade bra under natten och hade flyt med ett vindskift, säger Martin Strömberg. Men vi har ingen stor ledning och det är långt kvar till mål. Flera av de andra båtarna har varit inom synhåll och samtidigt som vi är på en av de mest avlägsna platserna på jorden är det väldigt jämn segling.

Både Dongfeng Race Team och svenskbåten Team SCA var med om dramatiska kinesgippar tidigare i veckan vilket gjorde att framförallt SCA hamnade på efterkälken. Som mest hade de över 160 Nm upp till täten men sedan dess har de knappat in. Även om de tappat i den senaste rapporten är avståndet halverats till 80 Nm.

– Vår strategi nu är att undvika misstag eftersom vi helt enkelt inte har råd med några, säger Anna-Lena Elled på Team SCA. Det är långt kvar av etappen och det är troligt att vinden ökar när vi närmar oss Kap Horn.

Båtarna har seglat 3500 sjömil av den femte etappen och passerade under onsdagen den position som kallas ”Point Nemo” och är den plats på världshaven som ligger längst från land. Ändå är marginalerna mellan lagen så små att det nästan ser ut som en jolletävling. Elva sjömil bakom Dongfeng ligger MAPFRE, Team Alvimedica, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel på en rak linje inom en sjömil från varandra.

– Vi kommer fortsätta att gippa längs med isbergsgränsen och vi förväntar oss att vinden snart ökar, säger Martin Strömberg. Det har varit öde och kallt och det känns otroligt skönt att närma sig Kap Horn. Men vi har fortfarande de tuffaste dagarna framför oss så det gäller att bita ihop ett tag till.

Båtarna är nu drygt 1 600 Nm från Kap Horn och de väntas komma dit någon gång mellan söndag-tisdag. Martin Strömberg kan då säkra ett seglingshattrick genom att leda runt Kap Horn för tredje gången i rad i Volvo Ocean Race. 2008–09 nådde han udden i ledningen med Ericsson 3 och 2011–12 rundade han i topp med Groupama.

Dongfeng Race Team ligger i delad ledning i den totala poängtabellen i Volvo Ocean Race 2014-15. Enligt Martin Strömberg är deras första prioritet fortfarande att undvika ödesdigra båtskador i det som anses vara den mest utmanande etappen i tävlingen.

– Det har varit god stämning om ombord hela etappen även om vi inte varit med i täten hela tiden. Det är bra att vi inte sätter för stor press på oss själva och under den här etappen känns det som att det finns mer att förlora än att vinna.

Målgången i Itajaí är beräknad till runt 5 april. Med halva den femte etappen seglad är också halva Volvo Ocean Race 2014–15 avklarat. Tävlingen avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

På lördag, 28 mars klockan 20:30 – 21:30, är det dags för Earth Hour – världens största klimatmanifestation som mobiliserar hundratals miljoner människor världen över.I år deltar 172 länder, fler än någonsin tidigare. I Sverige deltar inte bara mer än halva befolkningen, utan även ett stort antal företag, kommuner, skolor och kända byggnader.

I år slås förra årets deltagarrekord då människor från 162 länder och mer än 7 000 städer över hela världen släckte lampan och visade sitt engagemang för klimatet. I år deltar 172 länder. Earth Hour arrangeras i år för nionde gången globalt, åttonde gången i Sverige, och såväl intresse som engagemang är stort. I flera års tid har halva Sveriges befolkning deltagit genom att släcka och medverka i manifestationer. Över 200 kommuner och drygt 500 företag och organisationer samt närmare 800 skolor över hela landet har anmält sig till Earth Hour i år.

– Att så många svenskar deltar varje år är en stark signal till beslutsfattarna, engagemanget minskar inte trots att kampanjen pågått länge. Enligt en ny undersökning vi har gjort ökar såväl kunskap som oro kring klimatet, samtidigt som man upplever att politikerna gör mindre, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

På lördag är det alltså dags igen och förväntningarna är som vanligt stora. Eftersom släckningen sker 20:30 – 21:30, tidszon efter tidszon, går det som en våg över jordklotet. Först ut är Samoa-öarna följt av Australien, Asien, Mellanöstern, Europa och Afrika. Sedan är det dags för Amerika och sist men inte minst Tahiti och Cook-öarna.

Exempel på byggnader som släcks ned i Sverige är Rådhuset i Borås, kyrkorna i Hudiksvall, Malmö opera, Svampen i Örebro samt Globen, Kungliga Slottet, Kaknästornet, Dramaten, Sjöhistoriska museet och Tele2 Arena i Stockholm

Ute i världen är några av de kända byggnader som släcker ned: Eiffeltornet i Paris, Operahuset i Sydney, Tokyo Tower i Japan, Kristusstatyn i Rio de Janeiro, Frihetsmonumentet i Riga, La Sagrada Familia i Barcelona, Nelson Mandela Bridge i Johannesburg, Golden Gate Bridge i San Francisco, Mahalaxmi Templet i Indien, Taipei Arena i Taiwan, Niagarafallen, Parlamentspalatset i Bukarest, Fortuna Hotell i Hanoi, Getty Center, Los Angeles, Brandenburger Tor i Berlin, Kungliga slottet i Oslo, Akropolis i Aten, Parlamentet i Budapest och Times Square i New York.

De lokala WWF-kontoren rapporterar löpande om kända byggnader som släcker samt om manifestationer under Earth Hour, läs mer på www.earthhour.org.

– Earth Hour handlar inte om att spara energi under den timmen vi släcker utan om att uppmärksamma klimatförändringarna och vad vi kan göra åt dem. I år har vi fokuserat speciellt på städer eftersom de står för en stor del av utsläppen och allt fler människor flyttar till just städer. Vår uppmaning till politikerna är därför att bygga och planera hållbara, resurseffektiva städer för en mer hälsosam livsstil, säger Mariann Eriksson, marknadschef på WWF.

Läs mer om Earth Hour här: www.wwf.se/earthhour

Volvo Ocean Race är nu halvvägs runt jorden. Efter nio månaders extrem kappsegling över oceanerna kommer slutligen deltagarna i Volvo Ocean Race under juni till slutmålet Göteborg. Nu är det officiellt att svenska Mustodistributören Trendmark är Official Port Supplier.

– Eftersom Musto är Official Supplier för hela VOR är det naturligt att vi som svenska representanter stödjer evenemanget i sin spännande slutfas med målgång i Göteborg, säger Tomas Frydebo på Trendmark.

En jättepublik förväntas välkomna seglarna i hjärtat av Göteborg. Evenemangsområdet Race Village i Frihamnen kommer att bjuda på en riktig folkfest. Planeringen av målgången har pågått i mer än två år och nu är det snart färdigt. Race Village är öppet 21-28 juni och erbjuder aktiviteter för alla åldrar, seglingstävlingar för ungdomar, öppet hus på VOR-båtarna, direktsända race på storbildsskärmar, utställningar och scenunderhållning i världsklass.

Såhär kommer Race Village se ut: www.youtube.com/watch?v=nAkGB7nBBLc

Fyra av sju deltagande team i 2015 års VOR valde Musto – världens mest balanserade sjöplagg. På musto.se kan du se hela kollektionen, från extrema oceanplagg till välavstämda fritidsplagg. På vår site hittar du även den officiella Volvo Ocean Race kollektionen. Varför inte välkomna seglarna klädd i en Musto Gothenburg Jacket. Eller med någon av de andra för VOR 2015 unika plaggen och accessoarerna.

Mer och mer metangas frigörs från svenska fjällsjöar. Dessutom finns ett samband mellan metanbubblorna och antalet soltimmar på sommaren. Dessa nya forskningsresultat från Stockholms universitet skapar bättre möjligheter att förutsäga framtida metanutsläpp.

– Bubblor från sjöar är en av de stora transportvägarna för växthusgasen metan mellan mark och atmosfär, men det är också det svåraste att mäta. Genom att länka metanbubblorna till inkommande solstrålning kan vi koppla det till något som är lättare att mäta så vi kan göra tillförlitliga uppskattningar över längre tid – både bakåt och i framtiden, säger Brett Thornton, forskare vid Stockholms universitet och den som ledde den senaste studien som publicerats i Geophysical Research Letters.

Forskarna har använt förutsägelser om hur länge fjällsjöar är isfria i framtiden och därigenom kunnat göra prognoser över hur mycket metan som bubblar från sjöarna fram till år 2079.

– För att kunna göra säkra och storskaliga uppskattningar av metanbubblande i framtiden, är det ett viktigt steg att veta hur mycket metan som når atmosfären från sjöar i Sverige och hela Arktis, oavsett framtida temperaturer, säger Brett Thornton.

Forskargruppen vid Stockholms universitet har studerat sjöar i Stordalens myrmarker nära Abisko i norra Sverige. Dessa sjöar är typiska för det arktiska och subarktiska klimatet. De är relativt grunda och inbäddade i ett torv- och våtmarkslandskap. Mängden metan som frigörs från bubblor i de studerade sjöarna i Sverige verkar ha ökat med 24 procent sedan 1916. År 2079 förväntas ökningen vara uppe på 80 procent.

Förra året publicerade forskargruppen en vetenskaplig artikel där de kombinerade data för metanbubblor med uppgifter om hur mycket solsken det varit varje sommarsäsong. Resultatet var överraskande; mängden metanbubblor från sjöarna verkar vara starkt kopplad till solstrålning.

Att ha kunnat påvisa denna koppling är viktigt då solstrålning är mycket enklare att mäta än hur mycket metan som bubblar upp. Med denna nya kunskap kunde forskarna kombinera långtidsmätningar om inkommande solstrålning i Abisko, med uppgifter om när sjöarna i området blev isfria, och sina egna mätningar av metanbubblor. Resultatet har blivit tillförlitliga bakåtuppskattningar av metanbubblande från grunda sjöar i norra Sverige med början 1916.

Fakta om metan
Metan är en viktig växthusgas som över långa tidskalor på omkring 100 år har högre global uppvärmningspotential än koldioxid. Bland forskare har varnande röster hörts om att stigande temperaturer i Arktis skulle kunna frigöra kol som under lång tid lagrats i permafrosten och att detta så småningom skulle kunna nå atmosfären i form av bland annat metan. Denna frigörelse av kol och metan ur permafrosten kring Arktis har därför ägnats stor vetenskaplig uppmärksamhet de senaste åren.

En forskargupp under Patrick Crills ledning vid Institutionen för geologiska vetenskaper, Stockholms universitet, har studerat metanutsläpp från Stordalenmyren i flera år. Gruppen mäter metanutsläpp från våtmarken och från flera sjöar runt omkring myren.

Danmarks Geodatastyrelse har beslutat att införa en ny modell för licensiering av sjökort vilket innebär att Seapilot kan bli första appen som presenterar officiella sjökortsdata för fritidsbåtar.

Seapilot har varit en del i ett testprojekt där Danmarks Geodatastyrelse avser införa en ett nytt sätt att licensiera sjökorten som kommer att gynna fritidsbåtslivet. Med detta sätter man en ny standard tillsammans med Norge och Sverige för sjökortsdata och säkerhet för fritidsbåtar.

Danmark formaliserar standarden för licenshantering då de har hårdare formella krav på vilken typ av utrustning som krävs ombord, till skillnad från Sverige. Beslutet innebär att det i Danmark kommer att bli tillåtet att använda en mobil enhet med Seapilot installerat som främsta navigationshjälpmedel så länge den är uppdaterad.

Seapilot kan då bli den första licensierade appen som presenterar officiella sjökort i Danmark till att börja med.

Målet med licensieringen är att främja säkerhet på sjön genom att tillhandahålla uppdaterade digitala sjökort som alternativ till papperssjökort.

– Vi på Seapilot tycker att det är viktigt att det uppmärksammas hur viktigt det är att alltid ha uppdaterade sjökort och kommer med glädje ansöka om att bli distributör av Danmarks officiella sjökort, säger Jens Johansson, VD True Heading AB.

Som exempel var det ca 2600 ändringar i de Norska sjökorten och i de Svenska sjökorten ca 2700 ändringar under 2014 vilket tydligt framhäver vikten av att uppdatera sjökorten kontinuerligt.

En man som med vattenskoter körde på en kvinna, smet från platsen men sedan anmälde sig själv har dömts till böter och skadestånd.

Kvinnan som blev påkörd fick allvarliga skador i huvudet. Trots det fortsatte vattenskoterföraren och stack från olycksplatsen.

Olyckan inträffade utanför Bromma. Domen har avkunnats i Solna tingsrätt. Mannen dömdes till 70 dagsböter samt ett skadestånd på över 250 000 kronor för grov vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppsskada.

Info: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6125615

På årets Allt för sjön premiärvisades nya Nordstar 30 Patrol. Båten, som utvecklats från Nordstars populära 31-fotare, är en sjöjeep för tuffa förhållanden med komfort utöver det vanliga.

Förutom ett tufft yttre och ett offshore-klassat skrov bjuder Nordstar 30 Patrol även på komfort i form av dubbla sovhytter, stort pentry, dusch och varmvatten. Tack vare en modern konstruktion och tillverkningsprocess är Nordstar 30 dessutom vridstyv, lätt och prisvärd.

Precis som alla Nordstars modeller har båten nedsänkta gångdäck runt hela båten, stora skjutdörrar till hytten och ett rymligt akterdäck. Nordstar 30 Patrol levereras med inombordare i enkel eller dubbelmontage. Med de större motoralternativen är en marschfart på 40 knop inget problem. Allt för att du ska ta dig till och från landstället eller utflyktsmålet snabbt, säkert och bekvämt – oavsett väder.

Nordstar 30 Patrol och Nordstar 24 Patrol visades på mässan av Nordstar Sverige. De är sen årsskiftet ny distributör i Sverige av Nordstars omfattande modellprogram mellan 24-40 fot.

Info: http://www.nordstarsverige.se/nordstar-32/

Norge får en ny lag om att det blir obligatoriskt att bära flytväst i alla båtar under 8 m som förflyttar sig. Med en rösts övervikt fattades beslutet i det norska Stortinget.

Lagen har genast startat en del diskussioner om vad den egentligen gäller och hur det är med alla båtar över 8 m. Ungefär samma gränsdragningsproblematik som med den svenska promillelagen.

Info: http://www.nrk.no/sorlandet/pabyr-redningsvest-med-knappest-mulig-flertall-1.12277626

Det blir ökade satsningar på skötsel och skydd av svensk natur i regeringens vårbudget. I den kommande vårändringsbudgeten förstärker regeringen satsningarna på svensk natur med 430 Mkr. Havs- och vattenmiljöer får 20 Mkr mer, totalt 687 Mkr.

I ett naturrikt land som Sverige är det lätt att ta våra skogar, fjäll och vatten för givna men skötsel och vård är en förutsättning för att dessa upplevelsevärden ska finnas kvar. I våra skogar finns nära 900 hotade arter. Livsmiljöer har förändrats så pass mycket att vart tjugonde djur-, växt- och svampart riskerar att dö ut, exempelvis fjällräven som idag klassas som akut hotad.

Friluftsliv är den aktivitet som lättast motiverar människor till ökad fysisk aktivitet. Många hälsorelaterade livsstilar och beteenden grundläggs under ungdomsåren, och friluftsliv är inget undantag. Fysisk aktivitet är relaterat till såväl fysisk som psykisk hälsa. Enligt rekommendationer från WHO ska barn och unga vara fysiskt aktiva minst en timme om dagen. Andelen som uppnår detta är fortsatt liten och också mindre bland flickor än pojkar i alla åldrar.

Regeringen ökar i vårändringsbudgeten för 2015 investeringarna i skydd av värdefull natur med 250 mnkr. Det innebär att skyddet för biologisk mångfald utökas, flera naturskogar kan skyddas och flera marina reservat kan inrättas. Regeringen föreslår en ökning av anslagen till skötsel av värdefull natur med 110 mnkr i år. Anslaget har under flera år legat på ungefär samma nivå. Samtidigt har antal naturreservat ökat kraftigt. Regeringens förslag möjliggör välbehövliga satsningar på ledsystem i fjällen, reservatskötsel, information och fler broar på populära vandringsleder. Även den marina miljön får ett tillskott på 20 mnkr för 2015 så att arbetet med att skydda havsområden och fiskarter kan förstärkas, bland annat genom att flera marina reservat inrättas.

Totalt föreslår regeringen en budgetförstärkning med 430 mnkr till svensk natur för innevarande år. I denna summa inkluderas även ökade anslag med 50 mnkr till myndigheter och arbete för en friskare miljö. Under mandatperioden kommer satsningarna på natur och havsmiljö att öka med sammanlagt 4,3 miljarder.

Specifikation av ändrade ramar för utgiftsområden och ändrade anslag 2015 (alla belopp anges i miljoner kronor)
Allmän miljö- och naturvård, UO20 Anvisat anslag

Förändring av anslag Ny anslagsnivå
1:3 Åtgärder för värdefull natur 650 110 760
1:16 Skydd av värdefull natur 715 250 965
1:12 Åtgärder för havs- och vattenmiljö 667 20 687

De skyhöga kostnaderna för att delta har gjort America’s Cup till en av världens mest laddade rikemansklubbar. Nu har organisatörerna av 2017 America’s Cup visat hur man kan minska kostnaderna dramatiskt, främst genom att ta fram en mindre båt.

– Efter att ha sett över prototyperna till den nya båten AC45 och testat i flera månader är det helt klart att det blir mycket lägre kostnader om vi tävlar i mindre båtar 201. Vi skulle radikalt kunna minska kostnaderna utan att offra något på dramatiken eller design, konstruktion och den idrottsloga utmaningen i America’s Cup, säger Commercial Commissioner Harvey Schiller.

– Vi har ansvaret att tänka på vad som är bäst även i det långa loppet för America’s Cup. Att segla i en mindre båt 2017 och i framtiden är ett stort steg i rätt riktning.

De nuvarande kostnaderna för att hålla ett team i America’s Cup är mycket för höga även med en båt som AC62. Förändringarna till en mindre båt har diskuterats sedan slutet av förra året, då alla inblandade möttes vid ett möte i London. Vid den tiden var det bara ORACLE TEAM USA och Emirates Team New Zealand som föredrog en mindre båt.

– Nu när teamen har sett de nya båtarna in action är det en klar majoritet som vill ha den här förändringen.

Båtfarten i den nya båten är förväntad att bli jämförbar med i den senaste upplagan av America’s Cup tack vare nya framsteg inom design.

– Det här blir en stor förändring, men det är nödvändigt om vi ska skapa ett uthålligt America’s Cup även för framtiden, säger Sir Ben Ainslie, skeppare och teamchef för Ben Ainslie Racing.

– De här båtarna kommer att reducera kostnaderna väldigt mycket, men ändå innebär en rejäl utmaning för både seglare och designers.

– För Team France blir det här en ny möjlighet. Vi kan skapa ett väldigt tävlingskraftigt team för ungefär halva budgeten mot tidigare. Med den mindre båten kan vi klara oss med en budget på 15–20 MEURO för att kunna vinna America’s Cup, säger skepparen Franck Cammas.

Även svenska Team Artemis håller med.

– De här förändringarna kanske hjälper en del av de nuvarande teamen att bli mer tävlingskraftiga, men det är helt klart att det handlar om framtiden för hela America’s Cup, säger Iain Percy, team manager för Artemis Racing.

Den 28–29 mars är det dags för Svenska Båtunionens årsmöte, Båtriksdagen. I år hålls Båtriksdagen i Helsingborg. Bland annat ska Båtriksdagen ta ställning till motioner om miljöcertifiering av båtklubbar och SBU:s framtida inriktning.

På fredagskvällen kommer marinbiologen Kristin Johansson att informera deltagarna om ”Livet under ytan” i Öresund. Därefter hälsar Helsingborgs borgmästare hälsar Båtriksdagen välkommen i Rådhuset kl. 09.30 på lördagsmorgonen.

Under lördagen blir det också en busstur till olika delar av Helsingborg. Rundturen avslutas med lunch på Sofieros slott. Guider kommer att ordna sightseeing i Helsingborg och Helsingör för medföljande under båtriksdagsförhandlingarna.

De sedvanliga förhandlingarna påbörjas på Marina Plaza direkt efter lördagens lunch. Kl. 18.30 ajourneras förhandlingarna för att fortsätta på söndagsmorgon.

På lördagskvällen hälsas nya deltagare välkomna, förtjänsttecken delas ut och efter middagen blir det besök av spexare från Lund.

Alla handlingar och underlag med motioner och propositioner finns på SBU:s hemsida.

Info: www.batunionen.com

Svenska Dahl Naval AB har fått nya ägare i Lennart Alpståls företag i Estland. Alpstål är mannen bakom företaget som bygger både Arcona och Delta. Nu kommer en ny Dahl P10 ”civil patrullbåt”, som redan har sålts i fyra exemplar.

De första båtarna väntas bli klara till sommaren. För designen av den 11 m långa båten svarar Ted Mannerfelt hos Mannerfelt Design Team, som har sitt kontor i Täby (Viggbyholm).

Lennart Alpståls varv, Luksusjaht, är specialiserat på att bygga båtar modernt i vakuuminjicerad kolfiber. De bästa bevisen för detta är Delta Powerboats och även Arcona segelbåtar.

Informationen är än så länge knapphändig. Men skvallret säger att nya Dahl P10 blir en djärv patrullbåt i vakuuminjicerat kolfiber för användning året runt.

Dahl Naval AB är tidigare mest kända för sina snabba prestanda-RIB. Nu är dock siktet inställt på lite vanligare båtar.

Som framgår av bilden här intill är Dahl P10 en tufft designad båt med stor kabin, fördäck och akterdäck. Inga detaljer mer än måttuppgifter har framkommit, men båten får troligen goda fartegenskaper. Enligt uppgifter i media är båten designad och byggd för farter upp till 50 knop.

Tekniska fakta
Längd: 11,00 m
Bredd: 3,10 m
Vikt: 3 000 kg
Material: glasfiber eller kolfiber
Motor: 1 x Volvo Penta D6-370 eller 2 x Volvo Penta D3 20
Bränsle: 650 liter
Pris: från 2,6 Mkr
Info: www.dahlnaval.se

Fotografen Brutus Östling och producenten Fredrik Granath arbetar med det internationella projektet “Ground Zero”: Resultatet publiceras inom ett par år i över 30 länder. Projektet handlar om Arktis natur och djurliv, samt vad som sker med ett klimat i förändring. Framtiden för vår miljö och vårt klimat är direkt kopplat till vad som sker i Arktis.

Fredrik och Brutus arbetar nästan uteslutande på vattnet. På vintern tar man sig fram på den frusna havsisen med snöskoter, skidor och till fots. På sommaren med större och mindre båtar. Fredrik säger “I vårt fältarbete kommer säkerheten alltid först. Kompromisslös kvalitet och pålitlighet är helt nödvändigt. Vi är därför väldigt glada över vårt samarbete med Cordland Marine”.

Brutus Östling är en av världens främsta naturfotografer. Under de senaste tio åren har han publicerat nio fotoböcker, flera av dem bästsäljare. Brutus har även vunnit många priser, t.ex Augustpriset och Pandapriset, samt blivit utnämnd till årets naturfotograf i både Sverige och Norden.

Fredrik Granath har arbetat i Arktis i femton års tid, dels med egna projekt som t.ex “Vanishing World”, en av de mest framgångsrika fotoböckerna internationellt det senaste decenniet, och dels för andra, som t.ex National Geographic. Fredrik är en världsledande expert på fältarbete och produktion i Arktis.

Foto: Brutus Östling/Ground Zero

Många Linjettseglare är väl förberedda och har anpassat sina båtar inför lagen om toalettavfall som träder i kraft 1 april. Från den 1 april är det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut toalettavfall till vattnet. Förbudet gäller i hela Sveriges sjöterritorium. Syftet är att minska utsläppen av fosfor och kväve till våra svenska vatten.

På Rosättra Båtvarv utanför Norrtälje har man anpassat många äldre segelbåtar de senaste åren. För standardbyggda Linjetter finns ett färdigt koncept med måttanpassade tankar.

– Egentligen har vi varit redo sedan slutet av 90-talet, Rosättra Båtvarv anpassade redan då nyinstallerade toatankar efter gällande CE-regler med sugtömning säger Fredrik Svensson på Rosättra Båtvarv.

Det är de äldre modellerna Linjett 30 och Linjett 32 från 1970- och 80-talet samt Linjett 35 från början av 90-talet som behöver uppdateras. Just nu är vårarbetet i full gång och endast enstaka segelbåtar hinner anpassas inför den kommande säsongen. Efterfrågan har varit stor och lagret av tankar börjar ta slut, ny leverans kommer till hösten.

– Om du har en Linjett som behöver uppdateras till nya lagen så kontakta oss eftersom det är lång leveranstid på tankarna avslutar Fredrik Svensson på Rosättra Båtvarv.

Info: http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/