nyhetstest

Efter en intensiv etappavslutning lyckades Abu Dhabi Ocean Racing hålla kvar sin ledning över mållinjen i Itajaí, Brasilien. De utökar därmed sin ledning i den totala poängställningen. Team SCA skadade under dagen ett roder i en kollision med ett föremål i vattnet vilket kan försena deras målgång.

– Den har varit en monsteretapp, säger Abu Dhabi Ocean Racings brittiska skeppare Ian Walker. Vi har seglat väldigt bra, framförallt i den hårda vinden nere i ishavet och jag vill berömma hela besättningen för deras insats.

Efter att ha seglat 7 000 Nm genom Södra ishavet och runt Kap Horn hade fyra lag chans att ta hem den femte etappen av Volvo Ocean Race 2014–15 i en intensiv slutspurt. Seglingen från Auckland till Itajaí i Brasilien är tävlingens längsta och tuffaste delsträcka.

– Det är otroligt att vi efter racing i Södra ishavet har kappseglat med fyra båtar inom synhåll från varandra, säger Ian Walker. Tävlingen har samma intensitet som inomskärssegling där taktiska drag mellan båtar blir mer avgörande än stora navigationsbeslut.

Abu Dhabi tog ledningen efter att båtarna rundade Kap Horn i måndags. Närmast bakom dem var spanska MAPFRE och Team Alvimedica slutade trea. Fyran Team Brunel (Nederländerna) gick i mål mindre än en timma efter vinnarna. Abu Dhabi utökar nu sin ledning i den totala poängställningen.

– Att Dongfengs mast gick sönder hade en mental effekt på oss och det blev viktigare att kunna avsluta etappen än att nödvändigtvis komma etta eller tvåa, säger Ian Walker. Men vi har mindre att fixa med båten nu än efter någon annan etapp och ingenting har saktat ner oss.

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team, som tidigare låg i delad ledning, ligger nu på andra plats i tabellen trots att de fick avbryta etappen efter sitt mastbrott. Deras båt transporteras nu för motor till Itajaí där laget kommer att få en ny mast inför den sjätte etappen som startar 19 april.

Team SCA har inte haft en enkel resa från Auckland. I Södra oceanen råkade de ut för en kinesgipp där de skadade ett försegel vilket saktade ner dem på väg till Kap Horn. På söndagen slog olyckan till igen när de skadade sitt babordsroder i en kollision med ett okänt föremål i vattnet.

– Vi seglade i full fart och gjorde 22 knop när vi hörde en hög smäll, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies. Båten stannade upp och vi tappade vårt babordsroder. Båten la sig helt på styrbordssidan och sedan helt på babordssidan.

Besättningen lyckades göra en provisorisk lagning av rodret som de förväntar sig ska hålla hela vägen in i mål även om de inte kommer att kunna segla med maximal fart. Team SCA beräknas nå Itajaí på tisdag.

– Det är lite tungt att styra nu men tjejerna gjorde ett jättebra jobb med att få ihop allting, säger Sam Davies.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Etapp 5 Auckland – Itajaí
1. Abu Dhabi Ocean Racing – målgång 19:30:10 (UTC) – 1 poäng
2. MAPFRE – målgång 20:02:56 – 2 poäng
3. Team Alvimedica – målgång 20:24:32 – 3 poäng
4. Team Brunel – målgång 20:25:48 – 4 poäng
5. Team SCA – beräknad målgång på tisdag
6. Dongfeng Race Team – DNF – 8 poäng
7. Team Vestas Wind – DNS – 8 poäng

Det är 19 dagar sedan Team SCA lämnade Nya Zeeland och Auckland. Etappen har varit en tuff resa för den svenska tjejbåten. Här berättar teamets svenske ”On board-reporter”, Anna Lena Elled, om etapp fem, den längts etappen i Volvo Ocean Race 2014-2015:

Sedan tidig morgon har vi legat och guppat på ett oändligt hav som mer påminner om olja än vatten. Det är mer eller mindre stiltje och vi gör några knop. Vi tar tillfället i akt och förbereder oss för den sista biten in till Itajai i Brasilien.

Vinden kommer och vi har sannolikt en härlig undanvind framfor oss. ETA just nu är den sjunde på kvällen eller åttonde tidigt på morgonen. Vi ser mängder med fåglar och en och annan säl. Det är fortfarande kallt, cirka 13 grader i vattnet, men det har slutat droppa kondens från taket och kläderna börjar torka upp. For första gången den har etappen går jag utan mössa. Jag tar fram och leker lite med min fina-väder-kamera utan vattenhus. Jag har skalat av ett lager kläder av fyra och går i vanliga skor. Det är en befrielse att kunna smita ut på däck utan att klä på sig alla kläder, en process som de mer stökiga dagarna lätt tar 10 minuter – och massor med energi.

Tjejerna i besättningen som har seglat sträckan förut säger att vädermässigt var Sothern Ocean ovanligt lätt. Vi har som mest haft kastbyar på 50 knop och vindar på 40. De säger samtidigt att det var den tuffaste Sothern Ocean-seglingen som de har gjort. Sjögången var svår och båten oerhört krävande att driva. Vi hängde på resten av gänget bra i början fram till första riktiga käftsmällen när vi ”kinesade” rejält. Jag har aldrig varit med om något liknade och fruktade ett ögonblick att det skulle bli svårt att få båten på rätt köl igen. Det gick naturligtvis, men det kostade på. Vårt självförtroende fick sig en torn och det tog mycket kraft att ställa allting till rätta. Dessutom förlorade vi vårt nyckelsegel i processen vilket gjorde resten av seglatsen extra tuff.

Nästa stora utmaning kom när vi förlorade alla instrumenten. Det enda vi hade att segla på var kompassen. Det tog oss cirka 12 timmar att komma fram till att huvudenheten brakat ihop och som väl var hade vi en i reserv. Under dessa dagar (andra veckan in i racet) förlorade vi mark och hamnade bakom fronten som killarna seglade på och vi lyckades aldrig komma igen efter det. Ett par frustrerande dagar följde, men i takt med att vi närmade oss Kap Horn kom glöden tillbaka. Vi fick en fin upplevelse när vi rundade Sydamerika nära land. Vi lade ner en krans med hälsningar till Mange Olssons från hans minnesstund. Han har betytt oerhört mycket för tjejerna och projektet och det var en stark upplevelse. Hans initiala medverkan har satt en prägel på laget och projektet.

Det blåste friskt och när vi passerade Mair Straits hade vi 45 knop vind. I samband med det skörade vi ytterligare ett segel och höll på att förlora Dee överbord. Igår seglade vi på ordinarie segel och de sista två dagarna ser ut att bli friska även de. Det blev ingen slutstrid med killarna den har gången heller men med facit i hand, hur laget har hanterat alla utmaningarna de ställts inför, tror jag de flesta känner sig ganska stolta över bedriften även om det fanns stunder av frustration då vi av olika skäl inte kunde segla upp till båtens prestanda.

Det är en fin balansgång mellan att pusha gränserna och samtidigt segla med gott omdöme och sjömanskap. Det har sannolikt inte varit en lätt uppgift för Sam att ena ett gäng starka individer med så olika bakgrunder och erfarenheter, så en stor eloge till henne.

Nu återstår två nätter på sackosack och sedan väntar dusch och en torr, varm säng. Det låter okej men skall sanningen fram trivs jag alldeles utmärkt ombord. Det är konstigt hur man kan anpassa sig till förhållanden som man aldrig skulle kunna tänka sig i land. Själv har jag kommit undan med ett blått öga som jag fick när jag träffades av en våg i min iver att hitta nya vinklar. Det är inte lätt att vara fotograf på en båt som surfar ner för vågorna i närmare 30 knop och gång på gång översköljas av tonvis med vatten.
Anna-Lena Elled/Team SCA

Foto: Anna-Lena Elled/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Säsongsstarten på regattan i Palma, Mallorca Spanien resulterade i en silvermedalj till Jesper Stålheim i Laser och en bronsmedalj till Johan Molund/Sebastian Östling i 470.

Dessutom visade tävlingen, som är en kvaltävling till världscuptävlingen i Hyères, Frankrike i slutet av månaden, fler styrkebesked med fyra ytterligare besättningar klara för Frankrike; Ida Svensson/Rasmus Rosengren i Nacra17, Victor Bergström/Victor Västernäs i 49er, Carl Fredrik Fock/Marcus Dackhammar i 470 och Johan Molund/Sebastian Östling i 470.

Jesper Stålheim, KSSS, i Laser hade stora framgångar 2013 men hade ett tufft år 2014. I och med veckans tävlingar i tuffa förhållanden som idag slutade med en silvermedalj. I finalen tidigare idag gjorde han en stark insats mot holländaren Nicholas Heiner som slutade på bronsplats.

Svenska Seglarförbundets Förbundskapten Magnus Grävare, kommenterar Jesper Stålheims insats:
– Jespers (Stålheim) segling under den här tävlingen och speciellt idag visar han att han har vänt trenden nu.

Dessutom tog Johan Molund/Sebastian Österling ett brons i 470, en besättning som är ny i sin konstellation med två erfarna seglare; Johan Molund tog en fjärde placering på OS 2004 i Aten i 470 och Sebastian Östling seglade med Anton Dahlberg på OS i London 2012.

– Johan (Molund) och Sebastian (Östling) har gjort en fantastisk prestation och det ska bli roligt att se hur de lyckas konkurrera med Anton Dahlberg/Fredrik Bergström i klassen framöver, säger Magnus Grävare.

Följande SWE Sailing Team-besättningar var redan inkvalade till världscupen i Hyères innan kvaltävlingen för sina placeringar i världsrankingen:
Anton Dahlberg/Fredrik Bergström – 470
Carl Sylvan/Otto Hamel – 49er
Julia Gross/Cecilia Jonsson – 49er FX
Lisa Ericson/Hanna Klinga – 49er FX
Björn Allansson – Finnjolle
Max Salminen – Finnjolle
Jesper Stålheim – Laser
Josefin Olsson – Laser Radial

I och med helgens fina resultat las nu följande besättningar till i listan:
Ida Svensson/Rasmus Rosengren – Nacra17
Victor Bergström/Victor Västernäs – 49er
Carl Fredrik Fock/Marcus Dackhammar – 470
Johan Molund/Sebastian Östling – 470

I världscupen ingår fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao, och avslutas med en världscupfinal i i Abu Dhabi.

Samtliga svenska resultat (SWE Sailing Team i fet stil):

470 (herr)
3 Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS
8 Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
12 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
10 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
17 Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
32 Fritiof Hedström/Niclas Düring, GKSS
51 Gustav Petterson/Marcus Anjemark,
67 James Olsson/Henrik Eriksson, GKSS

49erFX (dam)
15 Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS
19 Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
47 Klara Wester/Rebecka Netzler, GKSS

Finnjolle (herr)
10 Björn Allansson, GKSS
21 Max Salminen, GKSS

Laser (herr)
2 Jesper Stålheim, KSSS
63 Emil Cedergårdh, GKSS
68 Philip Claesson, GKSS
83 Anders Karlsson, GRYC
89 Emil Bengtsson, GKSS
95 Albin Gipperth, GKSS
102 Claes Törnsten, KSSS
107 Marcus Magnusson, GKSS

Laser Radial (dam)
11 Josefin Olsson, KSSS
58 Caroline Bristulf Norén, GKSS
67 Julia Carlsson, GKSS
82 Lovisa Karlsson, GKSS

Nacra 17
31 Ida Svensson/Rasmus Rosengren, KSSS
52 Sandra Sandqvist/Hannes Westberg, KSSS

RS:X (dam)
48 Fanny Bauman, KSSS
60 Andrea Holm, KSSS

RS:X (herr)
34 Adam Holm, KSSS

Bilden: Jesper Stålheim, KSSS, slutade 8:a på världscupfinalen i Abu Dhabi i november 2014.
Foto: SSF

Team Abu Dhabi Ocean Racing blev först med att korsa mållinjen i brasilianska Itajaí. På andra plats kom Mapfree medan Brunel Sailing Team kom trea. För Team SCA har det tillstöttt problem.

Medan fyra toppbåtar kämpade om att komma först i mål låg Team SCA drygt 600 Nm efter täten. I 23 knops fart stötte de på något hårt och skadade båtens styrbordsroder.

Bilden är från Team Abu Dhabis vinst i Kapstaden.

Målgången för den femte etappen i Volvo Ocean Race 2014–15 närmar sig. Efter nästan 6 000 Nm skiljer det endast minuter mellan tätbåtarna och spurten till Itajaí, Brasilien kommer att bli en nagelbitare där fyra båtar har segerchans.


Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 10–12 knop
Vind: NV 10 m/sek
Beräknad målgång: söndag 5 april

Efter att de lämnat Södra ishavet bakom sig har båtarna i Volvo Ocean Race mötts av tuffa förhållanden. Besättningarna har rapporterat att de senaste dagarna har varit bland de tuffaste hittills i tävlingen och att de medvetet hållit tillbaks för att minska risken för båtskador.

– Det har varit en galen natt, meddelade MAPFREs spanska skeppare Iker Martinez under gårdagen.

– Vinden ökade och vred så mycket att vi seglade mot vågorna i 20 knop och hoppade i vågorna hela tiden. Det kändes som att allt skulle gå sönder i bitar. En lucka på båten blåste av och den enda trygga platsen ombord är sovkojen där man får klämma sig mot skrovet för att inte kastas omkring i båten.

Nu råder det lugnare förhållanden men pulsen är fortsatt hög för seglarna. Team Alvimedica har vid ett tillfälle lyckats ta sig upp i ledningen men Abu Dhabi Ocean Racing har annars hållit fast vid ett litet övertag på sina konkurrenter. Spanske MAPFRE och nederländska Team Brunel har avancerat det senaste dygnet och under morgonen låg fyra lag inom 8 sjömil från varandra. Brunel har seglat sönder ett viktigt försegel vilket kan grusa deras förhoppningar om en pallplats men de sista timmarna på tävlingens längsta etapp kommer ändå att bli väldigt spännande.

Team SCA har också stött på tuff segling sedan vände norrut efter Kap Horn, men de har lyckats hämta in 200 Nm på täten.

– Vi börjar sakta inse att vi närmar oss civilisationen. Vi har en hel del fåglar som följer oss och idag har vi sett flera båtar. De såg ut som de också kämpade i de stora vågorna, säger Anna-Lena Elled ombord på Team SCA.

Dongfeng Race Team lämnade i torsdags Ushuaia, Argentina och inledde den 1900 sjömil långa transportsträckan till Itajaí. De avbröt tidigare i veckan etappen efter ett mastbrott och de väntas nå Itajaí 13–15 april.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Håll Sverige Rent har i samarbete med Studiefrämjandet tagit fram ett utbildningsmaterial till den aktuella filmen ’Strömmar av plast’ där Sveriges främsta forskare berättar om plasten och mikroskräpet som fyller våra hav och om Bohuskustens enorma problem med nedskräpning. Materialet består av en studiehandledning, en fördjupningsrapport, filmer om marin nedskräpning mm. Materialet är kostnadsfritt och beställs via Håll Sverige Rents hemsida.

Världshaven håller i snabb takt på att fyllas av skräp och våra svenska hav utgör tyvärr inga undantag. Enorma ansamlingar skräp återfinns i Skagerack, där skräp från hela Nordsjön samlas. I genomsnitt sköljer Nordsjöns vågor upp en kubikmeter skräp i timmen, varje dag, året runt längs Bohuskusten, Sveriges mest nedskräpade kuststräcka.

Marint skräp förorsakar inte bara en förfulad miljö, lidande och döda fåglar och havsdjur – Faktum är att ingen ännu riktigt vet hur denna skrämmande utveckling i framtiden kommer påverka människor, djur och den globala havsmiljön.

UNEP, FNs miljöprogram, förutspår att plast i haven är ett av de 10 snabbast växande globala miljöproblem. Ungefär 80% av det skräp som finns i våra hav består av plast som använts en kort period och oftast bara en enda gång. Endast en bråkdel av skräpet tas om hand – om det i bästa fall sköljs upp på stranden – resten blir kvar i haven för all överskådlig framtid. Plasten ändrar skepnad med tiden och bryts ner till allt mindre plastbitar lagom stora för att ätas av sjöfåglar, marina däggdjur, musslor och fiskar som sedan dör av svält.

På Håll Sverige Rent vet vi att orsaker till, och effekter av marin nedskräpning, tyvärr är relativt okända problem för allmänheten. Detta vill vi självklart förändra. Vi vill skapa intresse och grogrund för diskussion, kunskapsutväxling och handlingskraft hos allmänheten, viktiga samhällsaktörer och opinionsbildare. Vi vill nå individer genom organisationer och plattformar som redan idag engagerar sina medlemmar i folkbildande aktiviteter. Vi hoppas du vill bidra i kampen mot den marina nedskräpningen genom att sprida nyheten om att detta material finns.

Info: http://www.hsr.se/clean-kust/ordna-en-filmvisning

Med den helt nya modellen Bavaria 300 Sport utökar tyska Bavaria sin satsning på moderna familjemotorbåtar. Här är de första bilderna, som visar att det blir en modern och ljus båt.

Vi har tyvärr inte fått några exteriörbilder än. Den bild som visas här intill är en Bavaria Sport 400 Open, men linjerna kommer att påminna om den här modellen.

Den nya modellen kompletterar Bavarias serie ”SPORT-LINE”, som även omfattar from SPORT 360, SPORT 400 och SPORT 450. Tillsammans med the SPORT 29 och nya SPORT 300 bildar de en hel serie båtar för båtfolk som ha sportiga båtar med all bekvämlighet ombord. Den nya SPORT 300 kommer att få sin premiär i sommar.

Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

J 11:03:48 2015-04-05

Ser ju ut som att den saknar targabåge, vilket gör den ganska ointressant för vårt klimat.

Carl 13:31:45 2015-04-22

Finns både med och utan targabåge.

Här är helt nya bilder på en av årets mest intressanta svenska motorbåtar, den splitter nya Nimbus 405 Flybridge. Båten hade världspremiär på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Den känns lätt igen som en klassisk Nimbus och fortsätter traditionen med en stor flybridgebåt som flaggskepp för Nimbus..

Nimbus 40040 Flybridge var en riktig långkörare i svenskt båtliv. Den modellen var länge drömmen för många båtägare som ville ha en rymlig familjebåt med flybridge, stor salong och dubbla dieselmotorer.

Det nya flaggskeppet bygger på Nimbus 405 Coupé. I den här båten har flybridgen har designats för harmonisera fullt ut med coupékonceptet.

Taket har lätta, svepande linjer med en karakteristisk mast. Ett stort fast takfönster gör att salongen får fortsatt mycket ljus trots den nya taköverbyggnaden.

Flybridgen erbjuder flexibla sociala ytor. Layouten består av wetbar med ho, grill och kylskåp, solbädd, soffa och ett dubbelsäte vid förarplats. Dubbelsätet kan vridas 180 grader och bildar på så vis en social sittgrupp ihop med soffan.

Vid behov kan soffan enkelt göras om till ytterligare en solbädd. Alla funktioner på flybridge har konstruerats så att båten med några få handgrepp kan passera under broar.

Tekniska fakta
Längd: 13,16m
Bredd: 3,95m
Vikt: ca 8 950 kg
Batterier: 4x12V 77Ah (1+3) 7x12V 80Ah
Bränsle: 2×500 liter
Vatten: 2×200 liter
Kylskåp: 120 liter
Motoralternativ: 2x Volvo Penta D4-300 221kW per styck alt.
2x Volvo Penta D6-370 272kW per styck.
Framdrift: Propelleraxeldrift
Info: www.nimbus.se

Det blir även ett svenskt inslag på den lyxiga båtmässan i London City. Svenska Hallberg-Rassy visar upp sitt flaggskepp Hallberg-Rassy 64 på “The London Yacht, Jet and Prestige Car Show” 8-10 april 2015.

Mässan är en uppvisning i allt som de med riktigt stora plånböcker kan kosta på sig. Här finns lyxbilar, väskor och båtar i en extrem blandning.

Info: http://londonyachtjetandprestigecarshow.com/

Regeringen har idag lämnat ett förslag till Lagrådet (lagrådsremiss) om en ny lag om alternativ tvistlösning. Förslaget innebär bland annat att fler typer av tvister ska kunna prövas utanför domstol.

– Företagaren eller säljaren måste också informera sina kunder om denna möjlighet, vilket är en viktig förbättring för oss som konsumenter, säger konsumentminister Per Bolund.

Förslagen i lagrådsremissen medför bland annat följande:
• ARN:s beslut föreslås även fortsättningsvis vara rekommendationer. Bindande beslut förutsätter bland annat delgivning av handlingar och möjlighet till överprövning i domstol. ARN:s funktion som ett smidigt alternativ till domstolsprövning skulle då gå förlorad.
• ARN:s behörigheter utökas till att omfatta tvister avseende värmepumpar, spel och lotterier. Vissa undantag kommer även fortsatt att gälla. som exempelvis tvister rörande utförande av hälso- och sjukvårdstjänster samt köp av fast egendom.
• Näringsidkare ska ha informationsskyldighet gentemot konsumenten. Vid tvist mellan en konsument och en näringsidkare ska näringsidkaren informera om den tvistlösningsnämnd som är behörig att pröva tvisten.
• Tvistlösningsorgan ska avgöra tvister inom 90 dagar från det att ett ärende är färdigt för avgörande.
Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 september 2015.

Kom till Henån på Västkusten eller Gustavsberg på Ostkusten. Den 16 och 17 maj kl. 11–16 har du möjlighet att prova på segling eller prova segelbåten du är intresserad av.

Alla är välkomna oavsett om du aldrig seglat eller vill prova en ny spännande båtmodell.

Skall du gå från motorbåt till segelbåt? Skall du gå upp eller ner i storlek? Racing eller cruising? Vi hjälper dig att reda ut dina funderingar runt båtköp. Erfarna seglare hjälper nybörjaren på traven och den erfarne med tips och trim. Här kan du efter tidsbokning prova allt från segeljollar till stora segelbåtar på över 40 fot.

Segelbåtar visas även i Ellös, Stenungsund och Saltsjö-Duvnäs.

Info: www.segelbatar.org

Garmin presenterar nu ett samarbete med den kända designern Jonathan Adler som skapat en armbandskollektion med sina signaturmönster till vívofit 2 och vívofit, Garmins populära aktivitetsmätare. Med moderna mönster i olika färger kan du med hjälp av Jonathan Adler och Garmin hålla stilen medan du utvecklar sundare vanor.

– Jonathan Adler + Garmin kombinerar mode med funktionella wearables, så att användarna aldrig behöver välja mellan personlig stil och pålitlig teknik, säger Andrew Silver, produktchef för Garmin Fitness.

– Vi är mycket glada över att samarbeta med Jonathan Adler, som delar vår passion för innovation och engagemang för att förbättra människors liv.

– Mina mönster kanske inte har ett rykte om sig att vara så sportiga, men jag älskar att träna. Som designer var det spännande att få jobba med Garmin och lägga till några av mina favoritfärger och mönster till vívofit och vívofit 2 armband, säger Jonathan Adler.

Kollektionen har en mängd olika utbytbara band med Jonathan Adlers signaturmönster. På så sätt kan du vara aktiv dygnet runt med ett passande armband oavsett tillfälle. Båda vívofit-banden är vattentäta1 och har en batteritid på ett år så du behöver aldrig ta av dig det.

vívofit 2 visar hur aktiv du är och påminner dig när det är dags att röra på sig. Den räknar steg, kalorier, distans och registrerar din sömn. Under dina träningspass kan du para ihop vívofit 2 med en kompatibel pulsmätare2 och få pulsdata. Du kan också använda tidtagarfunktionen för att mäta dina aktiviteter med eller utan pulsmätare.

vívofit 2 synkroniseras automatiskt med din smartphone3 via Garmin Connect ™ Mobile App, så att du får en överblick av dina dagliga aktiviteter. I Garmin Connect, som är gratis, kan du se hur aktiv du är och ditt sömnmönster. Gå med i online utmaningar och vinn virtuella medaljer för extra motivation. För detaljerad kaloriräkning kan du koppla ihop ditt Garmin Connect-konto med MyFitnessPal® och jämföra kalorier mm. utifrån mål som du har i MyFitnessPal.

Jonathan Adler + Garmin armband beräknas finnas tillgängliga i maj 2015. Det är olika band till vívofit 2 och vívofit.

1 Vattentät ner till 50 meter.

2 Ingår i vissa modeller men säljs även separat.

3 Se Garmin.com/BLE för en lista på kompatibla Smartphones.

Det har under många år saknats ett uppdaterat och inte minst komplett utbildningsmaterial för Utsjöskepparintyget. Nu saknas det inte längre!

Pressmeddelande:

Strax efter årsskiftet blev Utsjöskeppare.se klar. På webbplatsen www.utsjoskeppare.se finns ett utbildningsmaterial, både för elever och lärare, som är mycket väl anpassat till NFB:s krav. Utbildningsmaterialet är helt komplett, uppdaterat och naturligtvis ingår övningsuppgifter.

Utsjöskeppare.se är en tjänst som tillhandahålls “elektroniskt”. Varje lärare och elev får en egen inloggning till webbplatsen där de kan välja mellan att läsa på skärmen (dator, mobil eller surfplatta), spara ner på sin egen dator eller skriva ut utbildningsmaterialet på papper.

För läraren finns ett presentationsmaterial för varje kapitel som tillhandahålls som PDF-filer ihop med skriftliga råd och tips vilket gör att läraren inte behöver arbeta fram egna presentationer till lektionerna. Sammanlagt består presentationsmaterialet av cirka 300 bilder.

För eleverna är utbildningsmaterialet indelat i 15 kapitel varvid det till 4 av dem finns övningsuppgifter (tidvatten, tidvattenströmmar, planering och navigering). Utskrivet omfattar materialet cirka 500 sidor med relativt stor stil för att vara lättläst och möjliggöra för exempelvis anteckningar och understrykningar.

Ihop med övningsuppgifterna ingår cirka 50 sidor ur Reeds Nautical Almanac (årgång 2006) som PDF-filer. Någon nautisk almanacka behövs således inte för att leda eller gå utbildningen. Övningsuppgifterna i tidvattenströmmar, planering och navigering är baserade på övningssjökortet 5055 (Newhaven – Calais / British Admiralty).

Utbildningsmaterialet tillhandahålls elektroniskt av flera skäl;
• Ingen lagerhållning för er som kursarrangör.
• Lägre kostnad för utbildningsmaterialet jämfört med pappersmedia.
• Inga distributionskostnader eller leveranstider.
• Modernt och bra för miljön.
• Allt material är sökbart via fritextsökning.
• Möjliggör supplementmaterial i form av länkar, dokument, videofilmer och artiklar.
• Och viktigast av allt – det uppdateras ofta. Normalt flera gånger per vecka i form av bland annat rättningar, kompletteringar, förtydliganden och ny information.
Utsjöskeppare.se gör tröskeln för en organisation att starta upp en kurs i Utsjöskepparintyget mycket låg. Ni ordnar med en lärare, kurslokal och inbjudan till elever. Resten erhåller ni ifrån Utsjöskeppare.se.

Låter detta intressant? Läs mycket mer och titta på exempel på utbildningsmaterialet på;

http://www.utsjoskeppare.se

Från och med 1 april är det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut sitt toalettavfall i havet. Förbudet gäller i hav, sjöar och inre vattendrag. Det gäller alla fritidsbåtar, utom de som är K-märkta. Hela Sveriges sjöterritorium omfattas.

Istället ska tanken tömmas vid en toatömningsstation i land så att avfallet kan tas om hand i reningsverken. Genom att inte släppa ut toalettavfallet minskar övergödningen av våra vatten.

Kustbevakningen övervakar redan idag att utsläpp av olja eller andra farliga ämnen inte sker i havet. Enligt lagen likställs toalettavfall med sådana farliga ämnen.

– Till listan över utsläpp som är olagliga, fogas nu även toalettavfall. Skulle vi under vår ordinarie patrullering upptäcka toautsläpp från fritidsfartyg, är vi skyldiga att utreda om ett utsläpp skett till följd av ett brott enligt Lagen om åtgärder mot förorening från fartyg, säger Kent Edlund, handläggare och förundersökningsledare på Kustbevakningens huvudkontor.

Finns en misstänkt utsläppskälla lämnas ärendet sedan över till åklagare.

Kustbevakningen har inget tillsynsansvar, vilket innebär att vi inte har i uppgift att inspektera de anordningar som finns ombord på fritidsbåtar för att ta hand om avfallet.

Du som vill veta mer om reglerna, och om var du kan lämna ditt avfall, läs mer på Transportstyrelsens webbplats: www.transportstyrelsen.se/toa.

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team drar sig ur den femte etappen i Volvo Ocean Race efter mastbrottet. De kommer nu att motorsegla till etappmålet Itajaí i Brasilien.

Dongfeng Race Team bröt masten i måndags och sökte därefter nödhamn i Ushuaia, Argentina, dit de anlände igår. Under natten meddelade laget att de inte kommer att försöka återuppta etappen utan istället avbryter för att ta sig för segel och motor till Itajaí. Det kinesiska laget kommer att fortsätta tävla i Volvo Ocean Race i nästa delsträcka.

Dongfeng övervägde att återuppta etappen genom att stabilisera den skadade riggen och segla runt Kap Horn för att sedan gå i mål i Itajaí som sista båt. De skulle då fått sex poäng men eftersom de nu drar sig ur etappen kommer de att tilldelas åtta poäng. Martin Strömbergs lag toppade tabellen tillsammans med Abu Dhabi Ocean Racing inför den femte etappen men kommer nu tappa ett par placeringar.

– Även om vi hade velat försöka vinna två poäng är det mer värt att få tid till förberedelser inför nästa etapp, säger Martin Strömberg.

– Vädret är inte fördelaktigt för att återuppta etappen utan talar istället för att avbryta. Vi lagar riggen så mycket vi kan eftersom det trots allt går fortare att segla båten till Itajaí än att bara köra motor.

I en officiell kommentar säger Dongfeng Race Team:
”Att återuppta etappen, vilket hade inneburit att båten skulle ta sig till den plats i mynningen av Beaglekanalen där motorn startades igår för att sedan segla söderut och runda Kap Horn, hade varit för riskabelt. Speciellt eftersom rigg och segel inte är fullt dugliga för kappsegling.”

Dongfeng Race Team kommer att lämna Ushuaia ikväll och transporten till Itajaí beräknas ta 10–12 dagar. När de anlänt dit kommer de att ersätta den skadade masten och montera en ny rigg på båten inför nästa delsträcka. Den sjätte etappen i Volvo Ocean Race 2014–15 startar 19 april och går från Itajaí till Newport, Rhode Island i USA.

Svenskbåten Team SCA kommer under dagen att runda Kap Horn. De ligger nu över 700 Nm efter täten på grund av att de haft problem med ett trasigt försegel.

Abu Dhabi höll under morgonen kvar sin knappa ledning över Team Alvimedica som ligger tvåa. De fyra båtarna längst fram i fältet ligger inom 30 Nm vilket bäddar för en spännande avslutning på tävlingens längsta etapp. De första båtarna väntas nå Itajaí 5-6 april.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Besök tre olika årstider och världens ände på sex dagar med Hurtigrutens unika vårkryssning

Den första april drar Hurtigrutens klassiska årstidskryssningar igång. Under den här resan kan resenärerna åka på hundslädtur i midnattssolen den ena dagen, bergsvandra i det friska vårvädret andra dagen för att bara några dagar senare njuta av den första riktiga sommarsolen på en brygga i den mysiga staden Bergen.

Med Hurtigrutens klassiska årstidskryssning påbörjar man sin resa i Bergen för att sedan färdas norrut längs med Norges spektakulära kust hela vägen till Kirkenes, nära den ryska gränsen. Vid denna punkt befinner sig resenärerna längre österut än Istanbul och St. Petersburg.

För att resenärerna ska kunna optimera sina upplevelser finns också möjligheten att göra en längre tur/returresa som sträcker sig över 12 dagar. Under denna tur hinner resenärerna delta i en mängd av de 30 utflykter som erbjuds. Ett annat alternativ är att påbörja resan uppe i Kirkenes för att sedan under sex dagar följa med på fartygets sydgående resa tillbaka mot Bergen.

Vinter, vår och sommar på en och samma resa
Det unika med den här resan är framförallt att resenärerna, genom ett 30-tal säsongsbetonade aktiviteter, får se hur naturen och omgivningen transformeras under resans gång; från sommar och vår till den iskallaste vinter. De oväntat stora kontrasterna mellan norra och södra Norge är i sig en upplevelse. I mitten av maj kommer dessutom midsommarsolen tillbaka norr om polcirkeln vilket möjliggör häftiga snöaktiviteter i solsken dygnet runt!

Resan bjuder på en mängd äventyr och aktiviteter; ett av de många stoppen är exempelvis Tromsø, porten till Arktis. Många av de kända arktiska expeditionerna har utgått från Tromsø, och Hurtigruten erbjuder resenärer att känna på hur en riktig arktisk expedition kan vara genom att anordna mini-expeditioner i kajak.

Besök världens ände
Något av det mest spektakulära som resan bjuder på är kanske stoppet i Honningsvåg – porten till Nordkap – där resenären erbjuds utflykter till Europas nordligaste punkt; den berömda Nordkapsplatån, som enligt många ger en unik och sällsam känsla av att befinna sig vid världens ände.

Resan tillbaka från världens ände påbörjas – för de som vill – med ett ishavsdopp tillsammans med lokala dykare. Därefter kryssar fartyget tillbaka söderut mot Bergen, som har en 900-årig tradition av att välkomna sina besökare.

Boka och läs mer om Hurtigrutens utbud av äventyr på
Info: www.hurtigruten.com

Den 1 april är det förbjudet att tömma toatanken i sjön. Det innebär att du som har båt med toa kan behöva skapa en ny rutin.

Från Atlanticas nyhetsbrev:

– Det gäller att inte vänta ända tills tanken är full, utan passa på när man ändå är i närheten av en anläggning, säger Tore Källmark, på Fyren i Västervik.

Många moderna fritidsbåtar har i dag toalett ombord. De är också utrustade med toatankar som lätt går att tömma i de anläggningar som finns i hamnarna.

I dag finns tömningsstationer på cirka 400 olika platser längs de svenska kusterna, i insjöar och vattendrag. Det finns även flytande stationer ute i havsbandet.

Tore Källmark, grundare och delägare till Fyren, som säljer tömningsanläggningen Latrina, tycker att alla bör ta för vana att ta hand om latrinet samtidigt som de ändå är i land och gör andra ärenden. Då kan toalettavfallet gå rakt in i kommunernas vatten – och avloppssystem och transporterna minimeras.

– Man går vanligtvis in till civiliserade trakter var tredje-fjärde dag. Då ska man självklart passa på och dumpa skiten där också och inte forsla ut den till någon flytande anläggning som snabbt blir full och måste tömmas av en slamsugare, betonar han.

Många båtägare var kritiska när lagen kom på tal för några år sedan, eftersom de menar att utsläppen från båttoaletter är en så begränsad del av den totala miljöpåverkan våra sjöar och vattendrag utsätts för. Men attityden håller på att förändras.

Den största båtorganisationen, Svenska Båtunionen, SBU, bytte nyligen ståndpunkt och skriver nu på sin hemsida: ”Att ta hand om sitt toalettavfall på ett riktigt sätt ligger i allas intresse, i synnerhet båtägarnas. Papper och illaluktande avfall på land och i vatten vill ingen ha!”

Sten Persson, ordförande i Degerhamns båt- och sportfiskeklubb, söder om Mörbylånga på Öland, var drivande för att hamnen skulle installera en tömningsanläggning redan när den nya lagen började diskuteras runt 2010.

– Vi blev först i Mörbylånga kommun. Nu är vi inne på femte säsongen. Om det kommer en båt med holdingtank utrustad för däckstömning kan jag enkelt stå på kajen och suga, och trycka latrinet direkt upp i kommunens avloppssystem, säger han.

Ett sätt att öka efterlevnaden av lagen vore att låta alla hamnvärdar göra en notering i loggboken varje gång båten tömmer toaletten vid en station.

– Då kan Kustbevakningen se att de gjort rätt för sig och inte bara öppnat kranen till havs, säger Sten Persson.

Tips för äldre båt
Den som har en äldre båt med toalett och tank saknar antagligen anslutning för modern vakuumtömning. Om du väljer att bygga om toalettsystemet själv med däckbeslag kan det kosta från 1 500 kronor och uppåt. De flesta återförsäljare av båttillbehör har speciella kit med anvisningar för detta jobb.

Kommentarer

Ulf 15:33:08 2015-04-01

Får väl pissa rätt i sjön istället!

Olof Malmlöf 23:42:14 2015-04-03

Otäck herre denne Sten Persson. Angivar och kontrollsystem. Den klubben vill man inte vara medlem i ….

Hur mår Sveriges sjöar, vattendrag och kustnära vatten? Frågan är svår att svara på eftersom dagens system med nationell och regional miljöövervakning samt egenkontroll inte räcker till. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, lämnar nu över sina förslag till förbättringar till regeringen, bland annat föreslås en utredning om vattenkontrollavgift.

Sverige har egna miljömål som rör våra vatten. I flera EU-direktiv finns också krav som rör vattenmiljöernas kvalitet, exempelvis vattendirektivet, havsmiljödirektivet och art- och habitatdirektivet.

– För att få en bild av hur vattnet mår så krävs bättre kunskap. Därför samlar vi i Sverige varje år information och data om exempelvis nivåer av näringsämnen och miljöfarliga ämnen i våra hav, sjöar och vattendrag. Utifrån dessa data kan vi sätta in så bra åtgärder som möjligt, säger Bertil Håkansson.

Insamlingen sker genom nationell och regional miljöövervakning som HaV och andra myndigheter ansvarar för. Dessutom så ska verksamhetsutövare som på något sätt påverkar vattenmiljön negativt, exempelvis industrier och reningsverk, också samla in information som visar hur sjöar, vattendrag och kustnära vatten påverkas av utsläpp.

Systemet skapades i en tid när fokus främst låg på så kallade punktutsläpp t ex industrier och reningsverk.. Idag vet vi att även andra verksamheter har stor påverkan på våra vattenmiljöer så kallade diffusa källor som lantbruk och transporter och även fysisk påverkan, exempelvis vattenkraft, dammar, dikning och muddring.

– Vi behöver samla in mer information och data för att få en helhetsbild. Mycket av den information som samlas in i dag utnyttjas inte alltid till fullo och den kan vara svår att ta del av, säger Anna Jöborn.

– Ofta mäter man också olika saker och använder sig av olika mätmetoder i olika delar av landet. Vi behöver komma tillrätta med dessa brister för att underlätta arbetet med att nå de svenska miljömålen.

Regeringen har därför gett HaV i uppdrag att bland annat se över hur vi i Sverige bättre kan samordna mätningar och insamling av data. HaV konstaterar i sin rapport “Vattenanknuten recipientkontroll” ett antal brister med dagens system, bland annat att informationen inte är tillräcklig för att ge en helhetsbild och att flera branscher i dag står utanför systemet.

HaV lägger nu fram förslag och åtgärder till förbättringar:

Öka datatillgängligheten – både en fråga om finansiering och om organisation.
Tydliggöra kvalitetskraven för hur kontrollen ska göras – att beskriva vad som ska mätas, hur det ska göras för att få ett enhetligt system i hela landet. En uppgift för HaV och andra berörda myndigheter.
HaV och andra berörda myndigheter ska utveckla ny vägledning för egenkontroll för verksamhetsutövare.
Att regeringen uppdrar åt Naturvårdsverket att – i samråd med HaV – se över behovet av utökade krav på exempelvis miljörapporter.
Att regeringen utreder frågan om en vattenkontrollavgift. Syftet är att få ett system där fler bidrar ekonomiskt till kontrollen av hur våra vatten mår, såväl yt- som grundvatten.

Källa och foto: HaV.

Nu startar det treåriga Bonusprojektet SHEBA som tar ett brett grepp om sjöfartens påverkan på Östersjön. Med 3 MEURO i ryggen kommer forskningen bland annat ge svar på frågor om effekterna av undervattensbuller, spridningen av mikropartiklar och hur ekosystemen påverkas av en mer intensiv sjöfart.

– Det här är en stor ansats. Vi ska se till hela konsekvenskedjan av sjöfarten i flera olika scenarier. Trafiken över Östersjön kommer troligtvis öka och det sätter press på ekosystemen på många sätt, säger IVL:s Jana Moldanova som leder hela projektet.

Sammanlagt deltar elva parter med ett 40-tal forskare från institut och universitet i samtliga Östersjöländer. Nya forskningsfrågor som miljökonsekvenserna av undervattensbuller och sjöfartens effekter på ekosystemtjänster under och ovan vatten ryms inom projektet. Men framförallt ska projektet ta ett samlat grepp på kostnader och vinster för olika åtgärder mot bakgrund av olika scenarier. Sjöfartsindustrin har redan visat stort intresse för projektet.

– Det pratas väldigt mycket om hur man ska reglera utsläppen från sjöfart. Därför är det viktigt att kartlägga såväl dessa utsläpp som andra bidrag från land och luft för att få en bild av hur allt hänger ihop och vilka åtgärder som gör mest verkan, säger Jana Moldanova.

IVL Svenska Miljöinstitutet kommer att leda ett stort arbetspaket om sjöfartsscenarier mot bakgrund av olika grader av transportintensitet, nya bränslen, ny teknik och ny lagstiftning.

IVL:s forskargrupp ska också undersöka sambandet mellan den rikliga förekomsten av mikropartiklar i Östersjön och förbränningen av fartygsbränsle, samt modellera dess spridning.IVL ska också modellera utsläppens spridning och omvandling i luften.

Sheba, Sustainable shipping and Environment of the Baltic Sea region, finansieras av både FP7 och Östersjöprogrammet Bonus. Svenska partner i projektet är IVL Svenska Miljöinstitutet (koordinator), Chalmers och Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI. Ett flertal forskningsinstitutet från Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland och Polen ingår också i projektet.

Garmin presenterar nu en uppdaterad version av den populära marinappen BlueChart Mobile 2.0 för iPad och iPhone. Förutom att planera och skapa rutter utifrån BlueChart, samma detaljrika sjökortsdata som finns i Garmins sjökortsplotters, kan du med BlueChart Mobile 2.0 också streama väderinformation via en uppkopplad iPad eller iPhone.

– BlueChart Mobile 2.0 gör det enklare än någonsin att planera sin dag på sjön eftersom man kan föra över väderinformation från en iPad eller iPhone till en sjökortsplotter, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.

– Förutom att planera och skapa rutter med BlueChart sjökortsinformation, får man nu också tillgång till detaljerad väderinformation på ett enkelt sätt. Vid avfärd laddar man trådlöst över sin rutt till sjökortsplottern och kan sedan fortsätta att ta emot relevant väderinformation från appen då man är på väg.

Version 2.0 använder samma BlueChart g2 sjökortsinformation som Garmins sjökortsplottrar. Du kan planera och skapa rutter, se djupkurvor, information om tidvatten och söka efter gästhamnar där även öppettider, telefonnummer och information om tillgänglig service finns. Med BlueChart Mobile 2.0, kan du ta del av samma vektoriserade sjökortsdata som finns i Garmins sjökortsplottrar. Den användarvänliga menyn gör det enklare än någonsin att markera waypoints, lägga ut rutter och lära sig mer om sjökortsfunktionerna.

Oavsett om du sitter hemma eller ute på öppet hav och planerar en rutt, är väderinformation en viktig aspekt i båten. BlueChart Mobile 2.0 ger dig temperaturer, daggpunkt, vindriktning och hastighet, molntäckning – allt överlagrat på kartan. Dessutom kan version 2.0 erbjuda väderobservationer och väderboj, marina prognoser, vindprognoser, yttemperaturer, prognos för lufttryck och vågprognoser. Väderuppgraderingar i appen, inklusive infraröda molnbilder, radarbilder, blixt- och storm information, varningar och rekommendationer finns tillgängliga mot en extra avgift.

Väl ombord kan du trådlöst föra över waypoints, rutter och spår som du skapat i appen till en kompatibel sjökortsplotter1. Du håller även koll på väderutvecklingen med kontinuerliga väderuppdateringar från BlueChart Mobile 2.0 via en iPad eller iPhone direkt till din sjökortsplotter2. Din iPad eller iPhone kan också användas för att “följa båten” längs vägen genom att trådlöst dela GPS-positionen från Garmins marina nätverk. Detta möjliggör GPS-positionering, även på iPads som inte har GPS-funktionalitet.

Garmins BlueChart Mobile 2.0-app ger dig den bästa användarupplevelsen på sjön vid användning av ActiveCaptain. ActiveCaptain är ett webbaserat community som ger marin realtidsinformation, recensioner, lokal kännedom, hamnar, tilläggsplatser och eventuella faror, framtaget av båtmänniskor för andra båtmänniskor. Med BlueChart Mobile 2.0 kan du använda ActiveCaptain för att läsa och dela med sig av information och skriva recensioner om dina upplevelser på vattnet.

BlueChart Mobile 2.0-appen beräknas finnas tillgänglig i iTunes store i maj 2015. Appen laddas ner kostnadsfritt, sjökorten varierar i pris beroende på område och storlek. Väderfunktioner erbjuds mot en extra kostnad. Kunder som redan har laddat ner BlueChart Mobile kan gå in på sitt befintliga myGarmin-konto för att börja använda de nya och förbättrade funktionerna som erbjuds i version 2.0. Besök garmin.com/bluechartmobile för mer information.

1Kompatibel med GPSMAP 7400-serien, 820, 1020 och 721/527. Även kompatibel med GPSMAP 4, 5, 6, 7, och 8000-serien via Garmin WiFi adapter-kit (tillval).

2Kompatibel med GPSMAP 8000-serien, 7400-serien, 820, 1020 och 751/527.

Det blåste 13 m/s och var runt noll grader när den svenska tjejbåten, Team SCA, passerade mytomspunna Kap Horn på den femte etappen av Volvo Ocean Race på väg från Auckland på Nya Zeeland till Itajai i Brasilien.

Team SCA rundade på onsdagen legendariska Kap Horn som är den sista utposten på den sydamerikanska kontinenten där Stilla Havet möter Atlanten. När de passerade ”hornet” cirka klockan 15:00 svensk tid passade den kvinnliga besättningen på att hylla sin förre coach Magnus Olsson som avled i april 2013.

Med sig ombord hade besättningen en krans, smyckad med hundratals hälsningar och hyllningar till Magnus. Dessa meddelanden skrevs av de som medverkade vid Manges minnesceremoni i Stockholm i juni 2013 och lämnades nu i havet utanför Kap Horn

– Vi har alla sett fram mot den här stunden, att få sända våra varmaste hälsningar till Mange, som inte bara var en stor seglare och idrottsman, utan framför allt en stor personlighet och ledstjärna för oss, säger Anna-Lena Elled på Team SCA.

Att segla genom sundet mellan Sydamerika och Antarktis anses vara en av de största utmaningarna inom havskappsegling. Vattnen runt Kap Horn är särskilt farligt på grund av hårda vindar, stora vågor, starka strömmar och isberg. För Magnus, som rundade Kap Horn sex gånger, var det här en av de platser på havet som han älskade mest.

Sista gången Magnus seglade runt Kap Horn var 17 mars 2009. Då var han skeppare ombord på Ericsson 3 och det var under tävlingen längst etapp någonsin, från Qingdao i Kina till Rio de Janeiro i Brasilien. Ericsson 3 lyckades mycket överraskande vinna den extremt utmanande och långa etappen och bli första båt till Rio. Den segern ansåg Mange själv vara en av höjdpunkterna under hans långa och framgångsrika karriär.

Minnet av Magnus är fortfarande starkt och påtagligt inom Team SCA och besättningen refererar ofta till honom när det gäller att se ljust på tillvaron även i de svåraste stunderna.

– Den här etappen har verkligen varit en utmaning för oss. Vi började bra och höll jämna steg med de andra. Men för en vecka sedan fick vi en ”wipeout” och sedan dess har vi inte kunnat segla fullt eftersom vi inte har kunnat använda de segel vi vill. Men vi vet vad Magnus skulle ha sagt: ”Se er omkring. Det här är en av de vackraste platserna i världen och oavsett vad som händer i tävlingen så är ni priviligierade och lyckligt lottade som får vara härute”. Och vi vet att han har rätt, säger skepparen Sam Davies.

På onsdag 1 april är det premiär för havsöringsfisket på Västkusten. Därför kommer Länsstyrelsen, i samarbete med Sjöpolisen och Kustbevakningen, ha en förstärkt fisketillsyn. Huvudsyftet är att skapa en god efterlevnad av reglerna genom kontroll av och information till de fiskande.

För att fisket ska vara hållbart måste existerande fiskeregler följas. De innebär i korthet att:
• Vid handredskapsfiske får man högst behålla sammanlagt två laxar eller öringar per fiskare och dygn.
• Öring mindre än 45 cm får inte behållas och ska omedelbart återutsättas skonsamt.
• Fiske med nät på grundare områden än 3 meter är förbjudet inom perioden 1 oktober t.o.m. 30 april.

Observera att särskilda regler gäller för fiske i Svinesund och i Idefjorden.

Om du observerar brott mot gällande regler – kontakta Kustbevakningen Polisen 114 14, eller Länsstyrelsen .

Mer information om aktuella regler finns på
Info: www.svenskafiskeregler.se

Efter några framgångsrika år på den svenska båtmarknaden satsar Marinteknik i Norrtälje AB på utökad maskinpark och investerar i en plasmaskärmaskin till. Företaget som konstruerar, bygger och säljer ALUKIN aluminiumbåtar i Roslagen väljer Swift Cut 3000 från Areg som komplement till den befintliga maskinparken. Därmed höjer man kapaciteten för att möta marknadens efterfrågan på helsvetsade båtar i aluminium.

ALUKIN aluminiumbåtar syns allt oftare i skärgården och båtarna byggs för professionella användare såväl som för fritidsbruk. Maria och Peter Nikula grundade varumärket ALUKIN 2007 och redan 2009 korades företaget till årets Rookie i båtbranschen. Föregående år ökade Marinteknik i Norrtälje AB omsättningen med 30 %. I år satsar man på expansion och har ökat ytan för produktionen till det dubbla. Maskinparken vässas och som tillskott har man valt Aregs nya plasmamaskin Swift Cut.

– Förra året tillverkade vi runt cirka 30 båtar och i varje båt ingår det ca 200 plåtdetaljer. Med vår nya Swift-Cut får vi en fantastisk precision på detaljerna vilket underlättar både montage och svetsning, men framförallt så sparar vi över en vecka i arbetstid per båt, säger Peter Nikula, VD och konstruktör för ALUKIN aluminiumbåtar.

Den CNC styrda plasmaskärmaskinen med 17” färgskärm och inbyggt CadCam program är enkel att använda och ger exakt höjdhållning, vilket innebär att precisionen blir exakt. Skärområdet är 1500x3000mm och skärbordet med utsug tar hand om stoff och rök

– Vi tillverkar båtar för användare med höga krav, därför är det viktigt att vi kan producera både effektivt och med hög precision. Ett bra grundarbete borgar för en högkvalitativ slutprodukt, menar Maria Nikula, marknadsansvarig för ALUKIN aluminiumbåtar.

Lars Boström produktansvarig på Areg ser positivt på framtiden.

– Vi gläds åt framgångarna med nya Swift-Cut, intresset är verkligen stort, avslutar Lars Broström.

Info: www.alukin.se

De senaste åren har det rått stiltje på andrahandsmarknaden för fritidsbåtar. På bland annat Blocket.se finns tusentals objekt som letar köpare men vinden kan vara på väg att vända. Branschen ser ljust på framtiden och PS Onlineauktioner satsar stort med en samlad båtauktion 25 april.

”En auktion ger ett aktuellt marknadsvärde och för samman säljare och köpare. Tidigare har vi haft temaauktioner för samlarbilar och det har varit en riktig succé. Nu ger vi båtfolket samma chans”, berättar en lyrisk Per Nyqvist, vd för Båtauktionen.

Unik katamaran, Maxi 95:or och allt däremellan
På auktionen hittar du motor- och segelbåtar av alla storlekar och modeller. Objekten kommer från hela Sverige och det finns bland annat en katamaran, en Brandskär 310 h årsmodell -07 och Maxi 95.

Per Nyqvist håller i auktionen och efter besök på Allt om Sjön i Stockholm och Göteborgs båtmässa är han enormt peppad.

”Det finns tusentals båtar som inte blir sålda. Vi är helt övertygade om att när ägarna får skarpa bud via en auktion blir det fart på försäljningen”, säger Per Nyqvist.

Den 1 april träder förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar ikraft, istället ska avfallet lämnas i land. Det finns idag totalt ca 350 platser där fritidsbåtarna kan lämna sitt toalettavfall. Den som tycker att möjligheterna att tömma i en hamn inte räcker till kan rapportera det till Transportstyrelsen.

Från och med 1 april blir det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut sitt toalettavfall i hav, sjöar och inre vattendrag. Förbudet gäller alla fritidsbåtar, förutom de som är k-märkta. Hela Sveriges sjöterritorium omfattas.

Alternativet till att lämna avfallet i land är att låta bli att använda toaletten ombord och istället använda toaletter, torrtoaletter och så vidare i land.

Idag finns ca 250 sugtömningsanläggningar som är öppna för alla besökare och ca 100 privata anläggningar i landet. Utbyggnaden av anläggningar har generellt sett gått trögt inför införandet av förbudet.

– Vår ambition är att båtägarna verkligen ska kunna följa förbudet när det träder ikraft och därför krävs det att fritidsbåtshamnarna kan ta emot toalettavfallet, säger Lina Petersson, handläggare på Transportstyrelsen av frågor som rör toalettavfall.

Om en båtägare inte kan lämna sitt avfall i en hamn som bör kunna ta emot det kommer båtägarna därför att kunna rapportera in det till Transportstyrelsen. Det sker enklast genom att fylla i ett formulär på myndighetens webbplats.

– Om vi får in sådana rapporter kan vi ta kontakt med hamnen för att se hur de har resonerat kring avfallsfrågan och om det finns några brister som behöver åtgärdas, säger Lina Petersson.