nyhetstest

Team SCA var en av båtarna som lämnade Itajai i Brazil i lätta vindar på söndagskvällen. Båten, med sin helt kvinnliga besättning, ska nu segla Leg 6 i Volvo Ocean Race, från södra Brasilien till Newport, Rhode Island, i USA.

Tjejerna ombord sa adjö till Brasilien under rena karnevalsstämningen i en absolut fullsmockad race village. De gick ombord, både fysiskt och psykiskt väl förberedda för den 5010 Nm långa etappen till Newport.

– Det är en helt ny situation inför Leg 6. Den förra delsträckan var väldigt svår – det handlade mer om att överleva – och under den här seglingen kommer vi mer tillbaka till normala förhållanden. Vi är väldigt fokuserade på att ha rätt inställning från start och gör allt för att hålla rätt fart och kurs, säger Abby Ehler (GBR).

Under de närmaste dagarna kommer Team SCA att söka den bästa rutten genom ostliga vindar, samtidigt som de vill ligga i framkant av den köldfront som de har efter sig.

– Det verkar som att prognosen för det här leget kan passa oss väldigt bra. Det kan ge oss bra vindar hela vägen och göra att vi håller jämn fart med de andra båtarna under hela delsträckan till Newport, säger Sally Barkow, en av två amerikaner ombord.

Team SCA fullföljde den avkortade kappseglingen i Brasilien och lämnade Itajai med en fjärdeplats. På väg ut släppte de av Ellen Jabour, som hängde med under starten.

Båtarna beräknas anlända till Newport mellan 6 och 9 maj. Ett enormt välkomstparty väntar dem där.

I nya webb-tv-serien Tvodd on Wheels tipsar Moa Svan om den ultimata båtsemestern: enkelt, billigt och miljövänligt.

I avsnittet får vi följa med Moa till hennes hemliga fristad i ett varv utanför Stockholm där hon inleder vårfixet med båten.

Det nederländska laget Team Brunel tog hem det In-Port Race som under lördagskvällen avgjordes i Itajaí, Brasilien i mycket lätt vind. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team gjorde en stark comeback i Volvo Ocean Race men missade andraplatsen på mållinjen.

– Alla i laget gjorde ett bra jobb. Det var kanske ett tursamt race för vår del men det behöver man ibland, säger Team Brunels skeppare Bouwe Bekking.

Lätta vindar på 1-3 sekundmeter och rullande svallvågor gjorde det svårt för de sex båtarna i Volvo Ocean Race att få fart i dagens In-Port Race. Team SCA fick den bästa starten och slogs med Abu Dhabi Ocean Racing i täten under de första två varven runt banan.

Vinden lättade ytterligare i slutet av det andra varvet då Team SCA tilldelades ett straff i ett möte med Team Brunel. Svenskbåten tvingades snurra ett varv och den nederländska båten kunde de gå om.

Samtidigt bestämde tävlingsledningen att banan skulle kortas på grund av den lätta vinden vilket innebar att lagen bara hade en undanvindsträcka kvar till målet.

Dongfeng Race Team hittade fart i rundningen och tog över ledningen när de seglade ut på banans högersida. Brunel valde vänstersidan vilket visade sig bli ett vinnande beslut. Brunel hittade mer vind, tog ledningen cirka 400 meter från målet och kunde sedan säkra segern. Dongfeng blev omseglade av Abu Dhabi precis innan mållinjen men laget gjorde en stark insatts i deras första kappsegling sedan mastbrottet i den femte etappen.

Team Brunel tog tack vare segern över ledningen i Volvo Ocean Race In-Port Series. Team SCA slutade fyra i dagens segling. Söndag klockan 19.00 startar den sjätte etappen till Newport, Rhode Island (USA).

Itajaí in-port race resultat:
1. Team Brunel 15:31:47 – 1p
2. Abu Dhabi Ocean Racing 15:33:10 – 2p
3. Dongfeng Race Team 15:33:21 – 3p
4. Team SCA 15:33:43 – 4pts

5. MAPFRE 15:34:10 – 5p
6. Team Alvimedica 15:35:58 – 6p
Team Vestas Wind – DNS 8p

Volvo Ocean Race In-Port Race Series poängtabell:
1. Team Brunel – 15p
2. Abu Dhabi Ocean Racing – 16p
3. Team SCA – 20p
4. Dongfeng Race Team – 21p
5. Team Alvimedica – 26p
6. MAPFRE – 30p
7. Team Vestas Wind – 44 p
Alla In-Port Race utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. Om flera lag skulle sluta på samma poäng i den i den stora Volvo Ocean Race-tabellen efter den sista etappen kommer ställningen avgöras utifrån vem som lyckats bäst i In-Port-serien.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Volvo Ocean Race direktsänder från etappstarten i Brasilien. I kväll startar sjätte etappen av Volvo Ocean Race från Itajaí, Brasilien till Newport, Rhode Island. Startskottet går 1900 och sändningen pågår från 1845 till cirka 2030.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Klockan 19.00 svensk tid gick startskottet för den sjätte etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 från Itajaí till Newport. Först över startlinjen var Team SCA och nu väntar en svårnavigerad resa norrut.

Precis som i gårdagens In-Port Race var det mycket lätta vindar i Itajaí under etappstarten. Svenskbåten Team SCA gjorde en perfekt start, men kampen om att vara först över mållinjen har bara börjat och resan till Newport väntas ta runt två och en halv vecka.

– Vi kommer ge allt för att vara på prispallen precis som vi var i de första etapperna, säger Martin Strömberg. Det är kul att komma tillbaks ut på havet och nu slipper vi det kalla vädret i ishavet.

Hans lag Dongfeng Race Team ligger tvåa i den totala poängtabellen och vill ha revansch efter att de tvingades avbryta den senaste delsträckan när deras mast bröts av.

– Vi har jobbat stenhårt för att få ordning på båten och för att kunna vara på startlinjen idag. Mastbrottet var en stor motgång men att vi lyckats komma tillbaks har gett oss mycket styrka. Vi har en riktigt bra känsla i laget.

– Nu måste vi hitta det perfekta trimmet för vår nya mast och vi vet ju att vi har lyckats få bra fart på båten tidigare. Vi kan inte påverka hur våra motståndare seglar och måste fortsätta fokusera på att segla så fort vi kan i alla lägen.

Abu Dhabi Ocean Racing har skaffat sig ett bra försprång i poängtabellen under de fem etapper som avgjorts.

Hamnstoppet i Itajaí har varit en stor succé och nästan 300 000 människor har besökt evenemangsområdet.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Etapp 6: Itajaí, Brasilien – Newport, Rhode Island (USA)
Volvo Ocean Race-flottan är nu tillbaks i Atlanten för att segla den 5010 sjömil långa etappen till seglingstokiga Newport. Resan dit innebär kustnära segling men också vägval som kan ta seglarna långt ut på öppet hav. Den femte etappen handlade om att hålla båten och besättningen oskadda fram till målet men den här etappen handlar snarare om taktiskt snille och att hitta små övertag på konkurrenterna.

När lagen vinkat farväl i Itajaí väntar opålitliga och eventuellt stormiga vindar samt starka strömmar nära kusten. Frågan är om båtarna ska hålla sig nära land och förlita sig på landbrisen eller ge sig längre ut till havs i jakt på gynnsamma vindar.

Målet är att hitta passadvindarna från sydöst och därefter väntar den sista passagen genom doldrums i Volvo Ocean Race 2014-15. I höjd med Miami och upp till Newport måste lagen välja mellan att spela med Golfströmmen eller att hålla sig längre ut på havet fram till Rhode Island.

Målgången i Newport är beräknad till 5-9 maj.

Imorgon startar den sjätte etappen av Volvo Ocean Race 2014-15, från Itajaí till Newport. Innan dess avgörs ett In-Port Race i Brasilien med start klockan 19.00 ikväll och kampen om poängen blir allt hårdare i kappseglingen runt jorden.

De sex lagen i Volvo Ocean Race gör sig nu redo för ge sig ut på tävlingens sjätte etapp. De är tillbaks i Atlanten och resan fortsätter norrut från Brasilien till USA. Innan de lämnar Itajaí ska de göra upp i kvällens In-Port Race i Itajaí.

För Martin Strömberg och Dongfeng Race Team blir det en comeback efter att de bröt sin mast under den senaste etappen. Sedan dess har de transporterat den skadade båten och en ny rigg till Brasilien där båten i veckan gjorts redo för racing.

– Det har varit mycket jobb och det är klart att det tagit på krafterna hos alla i laget, säger Martin Strömberg. Men känslan är ändå väldigt positiv. Vi har jobbat hårt tillsammans för att kunna vara på startlinjen i helgen. Nu har vi lyckats med det så stämningen är på topp.

Team SCA har hittills inte lyckats nå något toppresultat i en lång etapp. Laget har däremot varit framgångsrikt i de In-Port Race som seglas i varje hamnstopp och både i Abu Dhabi och i Auckland var svenskbåten först över mållinjen. Enligt lagets Carolijn Brouwer är de väl förberedda för den kommande delsträckan.

– Efter att vi tagit oss genom Doldrums måste vi hantera lågtrycken som kommer från USA:s kust, säger hon. Vi seglade över Atlanten från Lanzarote till Newport innan tävlingen startade och kom ganska långt söderut för att träna för den här etappen. Vi har varit i de här vattnen förut, vi har seglat i Golfströmmen tidigare och vi gjorde de sista 1200 sjömilen då. Vi är förberedda.

Innan mastbrottet låg Dongfeng Race Team i topp i poängtabellen, med lika många poäng som Abu Dhabi Ocean Racing. Mastbrottet innebar att de tvingades avbryta etappen och nu ligger de tvåa i tabellen med sju poäng upp till Abu Dhabi.

– Det går inte att slappna av och konkurrensen är väldigt tuff, säger Martin Strömberg. Det finns mycket kvar att slåss om och även om Abu Dhabi dragit ifrån är det inte avgjort.

– I kalendern är det drygt två månader kvar till målgången i Göteborg men det är en hel del segling kvar innan vi kommer dit och det finns mycket kvar att uträtta. Vi kommer att fortsätta som vi gjorde i de första etapperna för det var ju ett framgångsrikt recept.

Och Abu Dhabi Ocean Racings brittiska skeppare Ian Walker tar inte ut något i förskott.

– Vi har 45 procent av alla poäng kvar att plocka och den senaste etappen visade oss hur enkelt det är att förlora många poäng. I nästa delsträcka kan det drabba oss eller vilket lag som helst.

Kvällens In-Port Race startar klockan 1900 (svensk tid) och den sjätte etappen inleds vid samma tid på söndag. Etappstarten och In-Port Racet sänds live på www.volvooceanrace.com

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Etapp 6: Itajaí, Brasilien – Newport, Rhode Island (USA)
Volvo Ocean Race-flottan är nu tillbaks i Atlanten för att segla den 5010 sjömil långa etappen till seglingstokiga Newport. Resan dit innebär kustnära segling men också vägval som kan ta seglarna långt ut på öppet hav.
Efter att lagen vinkat farväl i Itajaí väntar opålitliga och stormiga vindar och starka strömmar nära kusten. Frågan är om de ska hålla sig nära land och förlita sig på landbrisen eller ge sig längre ut till havs i jakt på gynnsamma vindar.
Målet är att hitta passadvindarna från sydöst och därefter väntar den sista passagen genom doldrums i Volvo Ocean Race 2014-15. I höjd med Miami och upp till Newport måste lagen välja mellan att spela med Golfströmmen eller att hålla sig offshore fram till Rhode Island. Målgången är beräknad till 5-9 maj.

Nyrenoverade färjan Capella har anlänt till Norrfjärden och kommer nu att trimmas in för att köra på Holmöleden. Samtidigt pågår arbeten i färjelägena i Norrfjärden och Byviken på Holmön.

Efter fyra dagars segling från Lysekil på västkusten och utmed stora delar av Sveriges kust, har färjan Capella anlänt till Norrfjärden i Robertsfors kommun, strax nordost om Umeå.

– Fartyget har genomgått en omfattande renovering och man har lagt särskilt vikt vid säkerhet och bekväma passagerarutrymmen. Alla tillstånd är klara och fartyget är certifierat, säger Anders Werner, rederichef i Trafikverket.

Vissa anpassningar återstår innan färjan kan gå sin rutt.
– Färjelägena anpassas för att underlätta tilläggning, lastning och lossning. Arbetet pågår fram till mitten av maj, säger Lena Utbult, byggnadsingenjör i Färjerederiet.

Nuvarande färja Helena Elisabet kommer successivt att fasas ut från trafiken på Holmöleden.
– Capella har tidigare gått i trafik i Åbo skärgård och vi kan konstatera att hon har mycket goda seglingsegenskaper. Hon kommer också att presenteras för allmänheten och Holmöborna under lite festligare former lite längre fram. Datum för detta evenemang är ännu inte bestämt, säger Hans Söderqvist, Trafikverket Färjerederiet.

Fakta om Capella
33 meter lång, sju meter bred
Två passagerarsalonger, utrymme för rullstolar, soldäck och bildäck
Lastar 150 passagerare, fyra bilar
Capella ska trafikera Holmöleden, som är den längsta led som trafikeras av Färjerederiet. Holmön ligger utanför Umeå, mellan svenska fastlandet och Finland. Färden från färjeläget i Norrfjärden till Holmön tar 45 minuter och går över öppet hav.

Vid årsstämman den 16 april valdes Per Klingbjer till ordförande i Svenskt Friluftsliv. Per har ett genuint friluftsintresse, är doktor i naturgeografi, och har varit engagerad i styrelsen sedan 2012 samt aktiv i medlemsorganisationen Svenska Fjällklubben i 30 år.

Per valdes till ordförande fram till årsmötet 2016, den tidpunkt då Stefan Nyströms ordinarie mandattid skulle utgått. Stefan Nyström som varit ordförande de senaste 5 åren lämnade ordförandeskapet på egen begäran, då rollen inte gick att förena med uppdraget i miljömålsberedningen vid regeringskansliet.

– Jag vill ta ett aktivt ansvar för att driva de samlade centrala frågorna för att stärka friluftslivet i Sverige. Som ordförande kommer jag att fortsätta det viktiga arbete som styrelsen driver, det vill säga stärka de långsiktiga förutsättningarna för friluftslivet i Sverige. Jag kommer att lägga ett tydligt fokus på att öka och trygga den långsiktiga finansieringen, verka för en förändring av skattelagstiftningen, bidra till utvecklingen av friluftspolitiken och givetvis vårda och värna allemansrätten, säger Per Klingbjer, ordförande Svenskt Friluftsliv.

Samtidigt avgick Håkan Weberyd ur styrelsen och Susanne Söderholm (Svenska Orienteringsförbundet) samt Åke Granström (Svenska Jägareförbundet) invaldes som nya styrelseledamöter för en tid av två år.

– Jag ser fram emot att få samarbeta med den nya styrelsen. Svenskt Friluftsliv står på en solid grund och jag ser att denna nya styrelse kommer att fortsätta på den inslagna vägen, säger Ulf Silvander, Generalsekreterare.

Svenskt Friluftsliv består av 24 ideella organisationer, alla med stark förankring i friluftsliv och folkhälsa. Tillsammans organiserar föreningarna närmare 2 miljoner medlemskap i närmare 9 000 lokala- och regionala klubbar.

Info: www.svensktfriluftsliv.se

Concordia Maritimes första kemikalie- och produkttanker, Stena Image, döptes i torsdags på det kinesiska fartygsvarvet GSI (Guangzhou Shipbuilding International). Fartyget är en MR-tanker på 50.000 DWT av s k IMOIIMAX-modell som är en vidareutveckling av ett redan etablerat och framgångsrikt koncept, nu med extra stor lastflexibilitet och ännu lägre bränsleförbrukning.

“Med leveransen av Stena Image börjar en ny era för Concordia Maritime. Vi disponerar redan en väl sammansatt och högkvalitativ flotta, men med tillkomsten av IMOIIMAX-fartygen, som är nästa generations kemikalie- och produkttanker, blir vårt erbjudande än mer sofistikerat och intressant på morgondagens spännande produkttankermarknad,” kommenterar Kim Ullman, VD Concordia Maritime.

Ett drygt hundratal gäster hade samlats i den regntunga mångmiljonstaden Guangzhou på Kinas sydkust för att närvara vid den högtidliga dopceremonin av Stena Image. Gudmor, MD PhD Selma Olsson Åkefeldt, dotter till Stena-koncernens huvudägare Dan Sten Olsson döpte fartyget traditionsenligt och avslutade med en önskan”… må lycka och framgång vara med henne och alla som seglar med henne”. Nu har fartyget med kapten Jaroslaw Aniszewski och hans besättning ombord lämnat varvet i Guangzhou för att helt enligt plan påbörja sin jungfruresa från Fjärran Östern till Europa.

Gudmor, Selma Olsson Åkefeldt, MD PhD. Foto: Kristofer Hultén
”IMOIIMAX-konceptet bygger vidare på en redan väl förankrad kommersiell verklighet där nu ännu större fokus lagts på ökad lastflexibilitet och lägre energiförbrukning, två faktorer som borgar för såväl affärsmässig som teknisk framgång”, tillägger Kim Ullman.

Stena Teknik tillsammans med varvet GSI har infört ett stort antal innovativa tekniska lösningar, som bl a medfört att bränsleförbrukningen i servicefart är totalt 10-20 % lägre jämfört med andra fartyg av motsvarande storlek. Vidare har fartygen 18 olika tankar om vardera 3.000 m3 så att de kan transportera fulla IMO2 laster och kombinera såväl vegetabiliska oljor och kemikalier, som olje- och petroleumprodukter. Detta resulterar i stor logistisk flexibilitet.

Ledning och representanter för Concordia Maritime,
Stena och GSI tillsammans med kaptenen. Foto: Kristofer Hultén
Leverans av ytterligare ett likadant Concordia Maritime-ägt fartyg, Stena Important beräknas äga rum i oktober 2015. Ordern på de två IMOIIMAX-fartygen lades år 2012 och motsvarar en investering på totalt ca 78 MUSD. Båda IMOIIMAX-fartygen opereras av och kommer att gå i Stena Wecos globala logistiska system, där det också finns ett sextiotal andra fartyg. http://www.stenaweco.com

Några av de tekniska lösningar som medför en effektivare energiförbrukning och en ökad logistisk flexibilitet:
• Automatisk bränslejustering av huvudmaskin
• Effektivare värmepanna med återvinning från flera värmekällor
• Tillvaratagande av energiförluster vid propellern
• Aerodynamisk utformning av bostadsdel och brygga
• Alla lasttankar är designade för att passa alla typer av laster som fartyget kan frakta
• Ett effektivt tankrengöringssystem
För mer information om de tekniska punkterna ovan, v.v. se
http://news.cision.com/se/concordia-maritime/r/concordia-maritime-tar-leverans-av-nasta-generations-kemikalie–och-produkttanker,c9752552

Tekniska fakta för ett IMOIIMAX-fartyg:
Längd 183 meter; Bredd 32 meter; Dödvikt 50.000 ton

Foto: Kristofer Hultén

Info: www.concordiamaritime.com

Neil Cox, chef för Team Vestas Winds serviceteam, berömmer de insatser som hittills gjorts för att reparera lagets skadade båt. Han är försiktigt optimistisk och säger att laget är på rätt spår för att kunna återvända till tävlingen.

Team Vestas Wind bygger sedan ett antal veckor tillbaka om sin båt på varvet Persico i Italien. Båten skadades svårt när laget gick på grund och strandades på ett rev i Indiska Oceanen 29 november förra året under den andra etappen av Volvo Ocean Race.

Lagets ambition är nu att återvända till tävlingen under hamnstoppet i Lissabon i månadsskiftet mellan maj och juni och sedan delta i de två sista delsträckorna fram till målgången i Göteborg. Startskottet för etappen från Lissabon till Lorient, Frankrike går fredagen den 6 juni.

Tack vare insatser från tävlingens sponsorer GAC & GAC Pindar och Maersk Line var det möjligt att först bärga den strandade båten från revet och sedan frakta den till Italien via Malaysia.

Nu hoppas Neil Cox att det team som bygger om båten ska hinna med tidsplanen, men han varnar för att det återstår stora utmaningar trots ett väl fungerande lagarbete mellan de olika inblandade parterna.

– Precis som i alla intensiva byggarbeten kan man se tecken på trötthet hos killarna, men det hedrar dem att inget hittills har ansetts vara för svårt att genomföra, säger Cox.

– Verkligheten är att vi kommer att ha ett par tuffa dagar framför oss om vi ska kunna hålla ihop det här som vi planerat, men vi är målinriktade.

Målet är att ha båten färdig om sex veckor då den ska kunna fraktas på en lastbil från skjulet hos Persico till Lissabon.

– Däcket är monterat och skrovet är ute ur formen. All grundkonstruktion är på plats inne i båten och en stor del av detaljarbetet är på gång, säger Cox.

De övriga sex båtarna som fortsatt tävla i Volvo Ocean Race är nu redo för den sjätte etappen av tävlingen från Itajaí, Brasilien till Newport, Rhode Island i USA. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team, som bröt den senaste etappen efter ett mastbrott, har nu monterat en ny mast och träningsseglade med båten på havet under torsdagen.

På lördag seglas ett In-Port Race i Itajaí med start kl. 19.00 och på söndag kl. 1900 går startskottet för den sjätte etappen.

Både starten och lördagens segling kan ses live på www.volvooceanrace.com

Svenska Seglarförbundet är en av delägarna till båtförsäkringsspecialisten Svenska Sjö. Nu manifesteras det tydligare när Svenska Sjö blir officiell partner till en av svenskt båtlivs största nyheter, Allsvenskan i segling.

Förutom samarbetet kring Allsvenskan startar man under året en rad olika samarbetsprojekt där den gemensamma nämnaren är att ge ökad medlemsnytta genom att utveckla bra och unika försäkringslösningar för förbundets medlemmar.

Att SSF är ägare till Svenska Sjö innebär att en del av eventuellt överskott går tillbaka till kunderna i form av bonus på nästkommande års premie samt att utveckla verksamhet som till exempel barn- och ungdomsverksamhet.

– Det känns oerhört kul att vi får vara en partner till ett så framgångsrikt idrottsförbund som Svenska Seglarförbundet som också har en omfattande barn- och ungdomsverksamhet, säger Per Grywenz, vd på Svenska Sjö.

Svenska Sjö är kända för att ha väldigt nöjda kunder, speciellt när de haft en skada. Under 2014 var enligt kundundersökning, hela 85 % mycket nöjda.

– Allsvenskan i segling skall kora Sveriges bästa segelklubb men syftar också till att skapa mer aktivitet i klubbarna och därmed öka tillgängligheten till vår sport. Därför känns det extra positivt att ha Svenska Sjö som partner till Allsvenskan då de också jobbar för ett bredare och mer lättillgängligt båtliv, säger Stefan Rahm, Förbundsdirektör/sportchef Svenska Seglarförbundet.

Bilden: Allsvenskan seglas i båttypen J/70, en livlig liten kölbåt som seglas på fyra personer. Foto: Per Heegaard.

Tidigare i år sjösatte ALUKIN aluminiumbåtar ambassadörsprogrammet tillsammans med de av företagets båtkunder som gillar att visa sin båt för fler. Syftet är att öka tillgängligheten för nya båtköpare runt om i Sverige och Norden och skaran av nya ambassadörer ökar kontinuerligt.

Marinteknik i Norrtälje AB har sedan starten valt att gå sin egen väg gällande distribution och försäljning av de svensktillverkade aluminiumbåtarna. Istället för traditionell försäljning via återförsäljare har det producerande företaget valt att själva hantera all försäljning direkt från produktionen i Roslagen till slutkunderna.

Nu vill Marinteknik öka tillgängligheten och därmed ge fler potentiella båtköpare möjlighet att se och provköra båtarna runt om i Sverige och Norden.

– Vi vill visa våra båtar för fler och vi vill premiera de båtköpare som hjälper oss med det, därför har vi presenterat ett Return on investment-avtal för våra kunder som är ambassadörer, säger Maria Nikula, marknadsansvarig för ALUKIN aluminiumbåtar.

När en visning leder till en ny affär utgår en återbäring till de ambassadörer som tecknat ett ROI- avtal. Återbäringen motsvar en viss procent baserad på priset man köpt sin egen båt för. Med detta hoppas företaget att systemet ska vidareutvecklas så att det så småningom finns möjlighet att se och provköra alla båtmodeller i ALUKINs breda modellprogram och längre framöver inom rimligt avstånd i närheten där man bor.

– Det här är en win-win lösning som vi tror på, fortsätter Maria Nikula.

Marinteknik i Norrtälje AB avser att ge sina kunder valuta för varenda satsad krona i båtägandet och det gör man genom att leverera hantverksbyggda kvalitetsbåtar med möjlighet till individuella anpassningar som tillverkas på svensk mark.

– Försäljningen har ökat stadigt varje år och vi har ett litet men välmående företag som växer stadigt. Vi har en riktigt vass kvalitetsprodukt och utan dyra mellanled kan vi behålla ett exklusivt erbjudande, att sälja båtar tillverkade i Sverige med möjlighet till individuella anpassningar, till ett överkomligt pris, avslutar Maria Nikula.

Det spanska laget MAPFRE, ett av sju team i Volvo Ocean Race 2014-15, har tilldelats två straffpoäng för att de brutit mot reglerna under den femte etappen av tävlingen. De faller därför ner från fjärde till femte plats i poängtabellen.

Under torsdagen fastslog Volvo Ocean Race oberoende tävlingsjury från ISAF, Internationella Seglarförbundet, att MAPFRE brutit mot reglerna under den senaste etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.

Efter att juryn tagit del av bevis från tävlingsledningen och från laget själva i onsdags kom de fram till att MAPFRE gjort otillåtna reparationer på skrovet och på en utriggare (en bom som sticker ut från sida av båten) utan att informera Volvo Ocean Race Class Authority (VCA). Därmed bröt de mot reglerna för båtklassen och för tävlingen.

Straffet för överträdelsen är att MAPFRE har tilldelats två extrapoäng. Det kan visa sig bli en avgörande skillnad i serien där laget med minst antal poäng vinner. Resultatet är att MAPFRE, som slutade tvåa till Brasilien, faller från fjärde till femte plats i den totala poängställningen.

Teamet yrkade på att de i båda fallen gjorde förstärkningar för att skepparen Iker Martinez befarade att skrovet och utriggaren var skadade. Deras regelkonsult Luis Sáenz Mariscal tillade att utriggaren gått sönder vid flera tillfällen tidigare i racet och att besättningen hörde en smäll från fören och därför trodde att skrovet höll på att delamineras.

Han menade att Martinez på grund av de förhållanden som råder i Södra ishavet befarade att besättningen och båten var i fara om de inte utförde förstärkningarna.

Mariscal sa också att laget inte hade informerat VCA men att de öppet delat med sig av videomaterial där lagningarna visades till tävlingsledningen i Alicante, Spanien.

Martínez var också skeppare i Volvo Ocean Race 2011-12 då hans båt skadades i fören och hans lag tvingades laga ta sig till Argentina för reparationer.

I en separat överläggning gav ISAF:s jury Dongfeng Race Team, med Martin Strömberg ombord, rätten att ersätta det storsegel de skadade under sitt mastbrott med ett segel de använde för att träna med innan tävlingen startade i oktober.

Team SCA fick däremot avslag på sin ansökan om att få ersätta ett skadat försegel (fractional code zero). Team Vestas Wind gavs inte heller rätten att ersätta sitt skadade försegel (J3) när de så småningom återvänder till Volvo Ocean Race 2014-15.

Juryns beslut går att läsa i sin helhet här: http://noticeboard.volvooceanrace.com

Imorgon lördag avgörs ett In-Port Race i Itajaí, Brasilien och på söndag startar den sjätte etappen till Newport, Rhode Island i USA. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Fullständig poängtabell – http://www.volvooceanrace.com/en/scoreboard.html

Aktuell poängställning i Volvo Ocean Race 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten) – 9 p
2. Dongfeng Race Team (Kina) – 16 p
3. Team Brunel (Nederländerna) – 18 p
4. Team Alvimedica (USA/ Turkiet) – 19 p
5. MAPFRE (Spanien) – 20 p
6. Team SCA (Sverige) – 29 p
7. Team Vestas Wind (Danmark) – 36 p
Aktuell poängställning i Volvo Ocean Race In-Port Series 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing (Förenade Arabemiraten) – 14 p
2. Team Brunel (Nederländerna) – 14 p
3. Team SCA (Sverige) – 16 p
4. Dongfeng Race Team (Kina) – 18 p
5. Team Alvimedica (USA/ Turkiet) – 20 p
6. MAPFRE (Spanien) – 25 p
7. Team Vestas Wind (Danmark) – 36 p

Efter många års förhandling släpper nu Seapilot polska sjökort till försäljning. Seapilot arbetar ständigt på att få tillgång till fler sjökortsområden för att få så stor geografisk täckning som möjligt. I vissa fall har det dock varit problematiskt att få tag i S-57 sjökort som Seapilot använder sig av, då vissa myndigheter inte vill ge ut sjökort i det formatet till andra än yrkessjöfarten.

Under flera år har Seapilot haft dialoger med det polska sjöfartsverket om att få tillgång till de polska sjökorten. Efter många turer och efter ett EU-direkttiv har Seapilot nu äntligen fått tillgång till sjökorten.

De polska sjökorten kommer att kosta 179 kr/år. De säljs som alla andra sjökort i Seapilot som en årsprenumeration med inkluderade sjökortsuppdateringar.

Seapilot finns nu tillgängligt i följande länder:
1. USA delat i ostkusten, västkusten och Great Lakes
2. Kanada
3. Norge
4. Sverige
5. Finland
6. Estland
7. Lettland
8. Litauen
9. Polen
10. Tyskland
11. Danmark
12. Nederländerna
13. Belgien
14. Storbritannien
15. Irland + Nordirland
16. Island
17. Frankrike
18. Spanien (kommer snart)
19. Portugal (kommer snart)
20. Kroatien (kommer snart)

Info: www.trueheading.se

WWF välkomnar att regeringen i en turbulent tid står fast vid rejält höjda anslag för skydd och skötsel av biologisk mångfald i skog, sötvatten och hav samt ett utökat svenskt klimatansvar.

Regeringen föreslår en ökning i vårbudgetpropositionen med 380 miljoner under resterande halvår för skydd och skötsel av värdefull natur och bevarande av arter. Under mandatperioden vill regeringen öka satsningarna på natur och havsmiljö med sammanlagt 4,3 miljarder.

– Flera av satsningarna i budgeten styr i rätt riktning mot mål och en politik inom planetens gränser. Vi välkomnar en ökad ambitionsnivå för skydd och skötsel av värdefull natur. Det är viktigare än någonsin tidigare. En stor utmaning är att leva upp till internationella åtaganden att skydda 20 procent av land- och 10 procent av havsområden till 2020, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

WWF välkomnar att Sverige tar sitt internationella klimatansvar och inför klimatmötet i Paris bidrar till FNs gröna klimatfond, ett åtagande på 250 miljoner kronor som nu ligger helt utanför biståndsbudgeten. Det är mindre än vad WWF hade hoppats på som startbidrag. men ett viktigt första steg att leverera de 4 miljarder som utlovats över mandatperioden.

Att regeringens satsar på klimatinvesteringar i kommuner och regioner samt öppnar för femdubbling av detta belopp under resten av mandatperioden är både glädjande och nödvändigt för att ta tag i våra stora växthusgasutsläpp, menar WWF.

Desto tristare är det att specialpengar till laddinfrastruktur tagits bort. Det är oerhört viktigt för att fossilfria transporter och elfordonsområdet, ett område där Sverige redan ligger efter många andra länder, säger Stefan Henningsson, klimatexpert på WWF.

– Vi välkomnar det utökade solcellsstödet på 150 miljoner kronor men är kritiska till den höjda skatten på solcellsanläggningar som motverkar stödets syfte. När det gäller satsningen på en klimatomställning räcker knappast de anslagna pengarna – flera miljarder behövs, säger Stefan Henningsson.

WWF ser behov av stora insatser för havsmiljön kommande mandatperiod när det gäller förvaltning och skydd. Vi välkomnar, som ett steg i rätt riktning, att regeringen står fast vid sin ambition vad gäller ökade anslag till åtgärder för havs- och vattenmiljö för att nå både miljökvalitetsmålen och havs- och vattenrelaterade mål om ökat skydd och förvaltning.

– WWF välkomnar att regeringen står fast vid satsningar på förstärkt miljöövervakning. Vi ser stora behov på många områden inte minst på havs- och vattensidan, när EUs ramdirektiv för vatten och EUs havsmiljödirektiv och nya fiskeripolitik ska genomföras i Sverige, avslutar Håkan Wirtén.

Det blir två spännande nyheter till årets upplaga av Hyundai Cup 2015. I år satsar arrangörerna mer på de populära tillfartsracen med gemensam prisutdelning på kvällen den 28 augusti.

Starterna går tidigare än föregående år. Som en av de första kappseglingarna i Sverige kommer SRSs att tillämpas i Hyundai Cup för alla som seglar med högst två personers besättning. För vidare information om SRSs läs mer på www.svensksegling.se

Info: http://hyundaicup.se

Snart är det dags för skrov nummer fem av Princess Yachts modell 40M att sjösättas. Det är en rejäl superyacht som snart är färdig för leverans.

Princess 40M har blivit en stor framgång för det engelska varvet. Skrov nummer sex och sju är redan under byggnad. Vid förra årets yachtmässa i Monte Carlo visades en 40M med namnet ”Solaris”. Den är byggd med kompositteknik, vilket ger henne ett både lätt och starkt skrov. Detta i sin tur ger relativt sett god bränsleekonomi och prestanda. Det avancerade halvplanande skrovets design ger bra stabilitet även vid lägre hastigheter. Båten har kapacitet för farter upp till 20 knop med två stycken MTU V12 dieselmotorer på 2 938 hk.

För den som är i England kan skrov nummer fem ses vid Princess M Class superyacht varvet i South Yard, Plymouth. Skrovet är målat i turkost.

Info: www.princessyachts.com

Idag namngavs Sjöräddningssällskapets allra senaste räddningsbåt, Rescue Mærsk Mc-Kinney Møller. Båten, en tolv meters räddningsbåt i Victoria-klassen, är donerad av en fond grundad av danska Maersk. Den kommer att placeras på RS Smögen och blir ett mycket välkommet tillskott i Sjöräddningssällskapets flotta.

– Vi är mycket glada över denna generösa donation. Båten kommer att göra stor nytta inom vår verksamhet. Det är extra roligt att ett så stort och internationellt bolag inom rederinäringen väljer att ge medel till oss, säger Rolf Westerström, VD i Sjöräddningssällskapet.

RS Smögen grundades år 2002 och har drygt 30 frivilliga sjöräddare. Varje år utför stationen över 170 uppdrag. Victoria-klassen är specialkonstruerad för sjöräddning och byggd för att klara hårt väder och krävande räddningsinsatser med mycket god manöverbarhet.

Båten är donerad med medel ur A.P Møller og hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond Til Almene Formal, en fond grundat av danska Maersk.

Info: www.ssrs.se

Snart är Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) redo för att delta i Volvo Ocean Race igen efter den olyckliga grundstötningen. Den danska båten har reparerats för att kunna slutföra de sista etapperna av Volvo Ocean Race 2014-15.

Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) shore manager Neil Cox har beskrivit hur tacksam han är för de insatser som redan har gjorts för att få båten i segelklart skick. Han är optimistisk för chanserna att få båten tillbaka i tävlingen i tid.

Det var 29 november förra året som teamet allvarligt skadade sin båt under segling i Leg 2. Båten kolliderade med ett rev i Indiska Oceanen, varifrån båten hämtades till ett reparationsvarv i Bergamo i Italien.

Planen är att båten ska vara med igen i tävlingen vid starten från Lissabon, där båtarna i Volvo Ocean Race gör ett stopp i månadsskiftet maj och juni. Enligt planen går starten igen från Lissabon 6 juni för att senare gå i mål i Lorient i Frankrike.

Vestas Wind har fått sor hjälp av flera av sina partners för att bli klara och kunna vara med igen. Bland andra har Maersk Line och sponsorer som GAC & GAC Pindar sett till att båten kom till reparationsvarvet via Malaysia.

För tillfället har båten fått tillbaka sitt däck och båten är uttagen från den form som den har ståt i under reparationen av de omfattande skadorna. Till kuriosa hör att det enda större föremål som försvann ur båten de dygn den stod på revet var Volvo Penta dieselmotorn, som någon behövde…

Även det mesta av båtens struktur är återuppbyggt medan en rad detaljer återstår.

För båtarna som är på plats i Brasilien fortsätter arbetet enligt plan. Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) har fått sin nya mast och båten beräknas bli klar till lördagens Team Vestas Wind Itajaí In-Port Race.

Övriga team hade endast mindre reparationer att ta hand om.

Sebago presenterar många nyheter denna säsong. Skjortan Jax Denim i 100% bomull är en av säsongens drygt 40 skjortor. Jax har dold Button down krage, passformen är Regular fit och finns i S-XXXL, ca pris 799:-

Pressrelease:

Nya shortsen Denim Lining Shorts i bomullskanvas har snedskurna frontfickor, myntficka, benfickor med lock och bakfickor med lock. Finns i Light Beige och Navy, S-XXXL. Ca pris 799:-

Välbekanta skon Spinnaker är ingen nyhet, men kombinationen Navy Suede/Tan Leather är ny för säsongen. Finns i storlekarna 7-13 och kostar ca 1499:-

Info: www.sebago.se

Nu finns det ett tillbehör som håller reda på tidvattenförändringar även i Navionics båtapp. Problemet med tidvatten är inte så stort i Skandinavien, men för den som seglar på andra breddgrader är det här en välkommen nyhet.

Nyheten heter Sonar Server och är en trådlös koppling från Digital Yacht. Den ger data i realtid från alla NMEA-kompatibla ekolodssystem och fish-finders till Navionics båtapp med sjökort som finns för iPhone, iPad och Android.

Navionics HD sjökort kan sparas med djupdata för personlig användning i telefonen eller paddan. det kan också delas i det extra lager som appen har.

Sonar Server från Digital Yacht fungerar som en trådlös kopplingspunkt från elektroniska instrument ombord i båten till alla mobila apparater och delar djupdata genom appar.

Sonar Server kopplar genom båtens NMEA 0183 system med en enkel tvåledarkoppling. Den har en räckvidd på cirka 25 m. Ingen Internetuppkoppling behövs för detta. Sonar Server kostar från US$119.95/£99.95.

Info: www.sonarserver.com

I början av förra seklet kom naturfotografen och författaren Bengt Berg till Stora Karlsö och fångades av öns exotiska fågelliv och dramatiska natur. Hundra år senare återfanns hans bortglömda bildskatt av fotografen Roine Magnusson som såg till att den återigen visades upp för publik. Dessutom tog han sin kamera med sig till Stora Karlsö för att ta nya porträtt av ön, i sällskap med författarna Åsa och Mats Ottosson.

Stora Karlsö – bilder från ett paradis är en bok för alla som redan förälskat sig i ön, men också för alla som ännu inte varit där – och fortfarande lever i villfarelsen att man måste åka till fjärran kontinenter för att hitta en egen paradisö.

Det är någonting speciellt med öar. När man vistas på en ö av lagom storlek kan man få en stark känsla av att befinna sig i en alldeles egen värld, lite vid sidan av allting annat.

Stora Karlsö väcker just sådana känslor. Redan när man kommer från fastlandet till Gotland känns det lite som att komma utomlands. Att sedan från Gotland ta båten till Stora Karlsö är början på en ännu mer extraordinär upplevelse. Ön är det första området som naturskyddades i Sverige – och ett av de första i världen. Här finns inga bofasta människor, men tiotusentals fåglar i de myllrande fågelbergen.

Här blommar en sällan skådad rikedom av orkidéer (vad vore ett paradis utan Adam och Eva?). Här finns karga hedar, långa klapperstensstränder och en av landets vackrast belägna fyrar på platån ovan Västerbergets stupande branter.

Stora Karlsö liknar helt enkelt ingenting annat. De finns 221 800 öar i Sveriges hav och insjöar och Stora Karlsö är kanske den mest exotiska av dem alla.

Fakta om boken:
Mats och Åsa Ottosson text, Roine Magnusson foto
Stora Karlsö
Band: inbunden
Format: 240×210 mm
Antal sidor: 160
ISBN: 978-91-87283-57-4
Utkommer: april 2015

FLOW är en helt ny yachtlösning från holländska Vripack. Tanken är att FLOW ska kunna ta sin ägare eller skeppare var som helst i världen med komfort och säkerhet i toppklass. Båtens designers och byggare har erfarenhet av över 7 000 skrov.

Vripack har börjat med ett vitt papper när det nya konceptet togs fram. Det är dock så resan börjar för många yachtköpare, som ofta har stora plånböcker men behöver hjälp med alla detaljer längs resans gång. En del av detta kommer även mer normala båtägare till del, på samma sätt som rally och Formel 1 har hjälpt till med utvecklingen av personbilar.

Med FLOW har Vripack skapat en yacht som ger det allra bästa och allra senaste och det som varvet vet att många efterfrågar till kunderna. Beprövade tekniska lösningar utgör själva ryggraden till yachten, men vad gäller utförande och design samt säkerhet är båten något alldeles extra.

FLOW är en yacht som uppfyller samtliga önskemål. Samtidigt kan den kundanpassas i stor utsträckning för personlig stil och de prioriteringar som respektive köpare har.

– Med FLOW ville vi skapa en yacht som uppfyller alla önskemål och gör att kunderna inte behöver leta mer. Hon har de mest eftersökta finesserna och funktionerna man kan tänka sig och en fantastisk design, säger Bart Bouwhuis och Marnix Hoekstra, krativea chefer på Vripack.

Under gång ger FLOW möjlighet att bara sitta och koppla av i ett unikt glashus på huvuddäck medan vågorna slår mot stäven. När yachten ligger för ankar kan besättningen öppna dörrar och fönster och åter släppa in naturen. Återigen lite udda för skandinaviskt båtliv men tydligen eftersökt bland yachtkunder.

Båtens däck kan både användas som solytor och solskyddade ytor. När tender och andra leksaker åker i vattnet finns det också gott om plats på däcksytorna för att ta sig ombord i leksakerna. Dessutom har yachten en stor yta som kan fällas ut när det är dags för party.

På bryggan finns ett särskilt ”skattrum” med ljus i spännande installationer, som framgår av en av bilderna här intill. Det här utrymmet är perfekt för middagar med familj och vänner, som får en fantastisk utsikt.

För att göra yachten fullkomlig finns även en riktig sports-bar ombord. Även en jacuzzi tillhör självklarheterna i yachten för den som inte vill bada i havet.

Info: www.vripack.com

Tekniska fakta
Current name: Flow
Type of vessel: Expedition Motor Yacht
Design number: 7170
Designer: Vripack
Naval Architect: Vripack
Structural Engineering: Vripack
Mechanical Engineering: Vripack
Interior Design: Vripack
Interior Engineering: Vripack
Builder: McMullen & Wing
Hull type: Displacement
Materials: Steel, Aluminum, Composite
Classifications: Lloyds registered, LY3, MLC Compliant
Engine: 2x Caterpillar C7.1
Speed (cruising/max): 12 / 16 kts
Fuel capacity: 130000 ltrs
Fresh water capacity: 15000 ltrs
Owner & Guest: 10 persons
Crew: 10 persons

Sportfiskarnas har tidigare anmält en omfattande olovlig muddring i Fållnäsviken i Stockholms södra skärgård. Trots obefintligt stöd från länsstyrelsen och avslag i Mark – och miljödomstolen har Sportfiskarna fortsatt driva ärendet. Nu har Miljööverdomstolen gett klartecken till att pröva målet.

– Vi måste stoppa smygexploateringen av skärgården. I vårt överklagande kräver vi att markägaren ska söka tillstånd för muddringen i efterhand, och att det i tillståndet då ska ställas krav på antingen kompensationsåtgärder eller att markägaren ska betala en fiskeavgift, kommenterar Tobias Fränstam, fiskevårdsansvarig på Sportfiskarna Region Mälardalen.

Förödande exploatering i skärgården
Olovlig strandexploatering och muddringsingrepp sker kontinuerligt i huvudstadens hårt utsatta skärgård. Nästan hälften av alla reproduktionsområden för fisk är idag exploaterade och varje år nyexploateras ungefär 0.5% av kvarvarande miljöer. Nära tätorter är exploateringstakten ännu högre, ca 1 % per år, enligt en undersökning från 2014.

Pinsamt agerande av Länsstyrelsen i Stockholm
Trots att omfattningen och skadeverkningarna av exploateringen är väl belagd och trots att muddringen i Fållnäsviken gjordes utan tillstånd och omfattade uppskattningsvis 1 690 m³ har länsstyrelsens ansvariga handläggare inte ansett att ärendet varit värt att driva vidare trots otaliga påstötningar. Sportfiskarna har dock envist fortsatt att samla bevis för att muddringarna i Fållnäsviken både är olovliga och skadliga för kustmiljön och fiskbestånden. Efter att ärendet uppmärksammats av SR Ekot gjorde dock miljöskyddschef Lena Pettersson på Länsstyrelsen i Stockholm, en kovändning och utlovade att ” länsstyrelsen sannolikt ska polisanmäla muddringen”.

– Det finns många skäl till att vi vill få rätt om Fållnäsviken. Det är en kraftig urholkning av lagen att man olovligt kan muddra utan någon påföljd. Målet är viktigt eftersom det kan bli prejudicerande då det nu är uppe i högre instans, och det i princip inte finns någon praxis från liknande mål. Det är nu även dags att länsstyrelsen gör sitt jobb som tillsynsmyndighet, säger Christina Lindhagen, sakkunnig på Sportfiskarna.

Ett yttrande från experter på SLU Aqua som bifogades överklagan ger Sportfiskarna rätt:

”Det är myndigheternas ansvar att se till att man blir mer restriktiv med dispenser från strandskydd och tillstånd för vattenverksamhet. Dagens hantering erbjuder inte kustzonens växter och djur det skydd som avsetts i lagstiftningen. Att man inte vidtar rättsliga åtgärder när man upptäcker olagligt utförda muddringar, dylikt den i Fållnäsviken, är ett tecken på ett systemfel när det gäller tillståndshanteringen.”

Garmin presenterar nu nästa generation HD actionkameror, VIRB X och VIRB XE. Kompakta och i ett nytt format med fler monteringsalternativ filmar de i HD och med vidvinkel. De är vattentäta ner till 50 m och så robusta och vattentåliga att du inte behöver något dykhus när du filmar under vattnet.

VIRB X och VIRB XE har högkvalitativa bild- och ljudfunktioner och ger en helt ny användarupplevelse med G-Metrix. Med hjälp av en mängd inbyggda och trådlösa sensorer fångar G-Metrix data som t.ex. hastighet och G-kraft och omvandlar den till animerad information på bilden för att skapa en häftigare användarupplevelse. Med Garmins programvara kan du visa dina äventyr med fler detaljer och skapa snygga actionvideos på ett enklare sätt. G-Metrix fungerar tillsammans med Garmins produktsortiment oavsett aktivitet. Analysera din kraft från dina Vector wattpedaler, visa din G-kraft under en akrobatisk flygning, återupplev farten och stigningarna som gjorts under en dag i skidbacken med hjälp av fenix 3 eller se accelerationen och maxhastigheten på racingbanan. Tillsammans med G-Metrix är VIRB X och VIRB XE de ultimata actionkamerorna.

Filma vanligt eller med vidvinkel, VIRB XE är designad för att filma professionellt i HD-kvalitet vid 1440p/30fps och 1080p/60fps med super slow-motion, bildstabilisering och i olika zoom-nivåer. VIRB X filmar i HD-kvalitet vid 1080p/30fps och 720/60fps med slow-motion och i olika zoomalternativ. Med stillbildssensor kan båda modellerna ta skarpa stillbilder och bildserier med upp till 12MP bildkvalitet. Dessutom har VIRB XE funktionen Pro mode med mer avancerade manuella kamerainställningar för vitbalans, skärpa och färgprofil, ISO-begränsning och exponeringstid.

Både VIRB X och VIRB XE är vattentäta ner till 50 m och behöver inget extra dykfodral. Med en plan glaslins blir undervattensbilderna kristallklara och övergången mellan under och ovanför vattenytan blir droppfri. I den nya designen finns en inbyggd mikrofon som ger mycket tydligt ljud, även under vattnet. Det finns Bluetooth för enkel användning av headset och extern mikrofon. VIRB X och XE har också ett nytt säkert fäste med ett antiglidsystem som du kan spänna så att det klarar vibrationer och stötar bättre.

G-Metrix använder actiondata som registreras av inbyggda och anslutna senorer till VIRB X och XE för att ladda din actionfilm med mer spänning och känslor. Med G-Metrix kan du få data från högkänslig GPS accelerometer och gyro, samt från kompatibla enheter och accessoarer som HRM pulsband, fenix 3 multisportklocka eller Vector kraftmätare för att fånga realtidsaktivitet och prestation.

VIRB X och XE är också kompatibla med Bluetooth OBD-tillbehör och fångar fordonsdata som hastighet, RPM och gaspådrag.

Via inbyggd Wi-Fi kan du koppla ihop kameran med din smartphone eller surfplatta och appen VIRB Mobile. Med VIRB Mobile kan du livestreama din video så du ser vad du filmar och kontrollera flera kameror samtidigt. Du kan även snabbredigera och lägga på G-Metrix data och ladda upp och dela dina filmer. Om kameran skulle försvinna kan du dessutom spåra den till dess senaste kända position.

Med VIRB X och XE behöver du inte chansa på hur den fungerar eller fundera över hur du filmar en bra video. På den högupplösta 1 tums skärmen kan du snabbt och enkelt ändra inställningarna. Och med en enkel knapptryckning väcker du kameran och kan starta och stanna inspelningen. Det finns också en dedikerad fotoknapp så du kan ta bilder när som helst, även när du filmar. Det uppladdningsbara och utbytbara batteriet ger upp till två timmars filmning vid 1080p. Kameran har också vattentäta kontakter för laddning och strömförsörjning.

VIRB Edit™, Garmins redigeringsprogram kan automatiskt generera bra, färdiga filmer med G-Metrix data. Eller så kan du välja att manuellt granska och redigera filmen, justera G-Metrix datan och lägga på musik. Med hjälp av tidsstämpel via GPS kan VIRB Edit automatiskt synka filmklipp från olika kameror för smidig övergång då du filmat med flera kameror. Du kan även skapa egna mätinstrument och diagram för en mer unik video. VIRB Mobile App kan också användas för snabbredigering på både smartphones och surfplattor. Med appen kan du beskära och lägga på G-Metrix instrument samt lägga till musik vilket gör uppladdning och delning ännu snabbare och enklare.

VIRB X och XE beräknas finnas tillgänglig i juni 2015. VIRB X pris 2 999 kr, VIRB XE 3 999 kr.

Info: www.garmin.se