nyhetstest

Segla med briggen Tre Kronor i Oskarshamn så bidrar du till arbetet för Östersjön! Lyssna på Malcolm Dixelius föredrag om projektet Sydostpassagen/Vrakriket, se utställningar på kajen och besök briggen Tre Kronor under “öppet skepp”.

Initiativet Hållbara Hav /Briggen Tre Kronor har skapat ett gemensamt program med Oskarshamns kommun, Attraktiva Oskarshamn AB och Oskarshamns Hamn AB, vilka är värdar för besöket i nära samarbete med Oskarshamns Sjöfartsförening. Varje år besöker Initiativet Hållbara Hav och briggen Tre Kronor ett stort antal länder runt Östersjön samt städer längs Sveriges kust för att belysa Östersjöns utsatta situation. Besöket i Oskarshamn sker i Initiativet Hållbara Havs regi och föranleds av intresset för Oskarshamns kommuns stora miljösatsningar.

PROGRAM I OSKARSHAMN- NORRA KAJEN (Norra Strandgatan 12)

ANKOMST OSKARSHAMN: Den vackra briggen anlöper Norra Kajen kl.14.00 den 6 maj.

MILJÖUTSTÄLLNING “ETTA MED KÖK” – Torsdag 7 maj och fredag 8 maj kl 09.00-16.00
Utställningen är framtagen i samarbete med forskare vid Stockholms universitet och är utformad som en ”Etta med kök” där du finner information om plaster, kemikalier och läkemedel i produkter i våra hem, vilka som är skadliga och hur vi kan undvika eller hitta alternativ till dessa. Syftet är att på ett enkelt sätt hjälpa den enskilda individen och att i förlängningen rädda Östersjön. Fri entré.

UTSTÄLLNINGAR HAMNSANERING OCH HÅLLBAR STADSDEL INRE HAMNEN
Torsdag 7 maj kl. 11.00-14.00 och fredag 8 maj kl. 13.00-16.00.
Lokala miljöutställningar kommer också att finnas på plats. Projektet Ren Hamn informerar om hamnsaneringen, som är Sveriges största miljöprojekt av sitt slag. Samhällsbyggnadskontoret har en utställning om den hållbara stadsdelen som planeras i Inre Hamnen. Oskarshamn Energi AB informerar om det nya kraftvärmeverket som invigs i höst. Utställningarna kommer att finnas i och i anslutning till Båtmuseet på Norra Kajen.

LUNCHKONFERENS – SYDOSTPASSAGEN/VRAKRIKET MED MALCOLM DIXELIUS
Torsdag 7 maj kl.11.00-14.00. Charity lunch med föreläsning. Pris 595 kr.
Malcolm Dixelius föreläser om projekt Sydostpassagen/Vrakriket. Länge har tankar funnits på att bättre ta tillvara de unika vrak som finns på havsbotten utanför Kalmar läns kust. Nu är man ett steg närmare en verklig satsning på marina fornminnen. Bokning av lunchkonferens sker via oskarshamn.com/briggen eller Turistbyrån 0491-770 72.

ÖPPET SKEPP PÅ TRE KRONOR Torsdag 7 maj kl. 14.30-19.00 och fredag 8 maj kl. 13.00-16.00
Under besöket i Oskarshamn bjuder Tre Kronor af Stockholm in till “Öppet Skepp” med visningar av skeppet. Besättningen finns på plats, visar och berättar om fartyget samt om våra seglingar och arbetet för Östersjön. Fri entré.

SEGLINGAR
Segla med och upplev hur det är att segla ett äkta segelfartyg på samma sätt som man gjorde vid mitten av 1800-talet! Under seglingen får alla som vill vara med och prova på. Man behöver inte kunna något om segling utan besättningen berättar och instruerar så att alla kan vara med. Vi har en utmärkt skeppskock samt KRAV-certifierad restaurang ombord.

SEGLINGSBOKNING Följ länk på www.briggentrekronor.se eller köp biljett ombord under
Öppet Skepp. Ring 08-586 224 00 för info.

LÅNGSEGLING STOCKHOLM- OSKARSHAMN 4-6 MAJ
Möt våren med Tre Kronor när vi seglar från Stockholm till Oskarshamn! Avgång från Kastellholmen, Stockholm måndagen den 4 maj kl.18.00. Ankomst Oskarshamn onsdagen den 6 maj kl. 14.00.
Pris 2 950 kr. Samtliga måltider ingår.

MIDDAGSKRYSSNING I OSKARSHAMN 8 MAJ kl.17.00-21.00
Fyra timmars härlig kryssning med Tre Kronor af Stockholm. Alla som vill är välkomna att delta i seglingen med hjälp av besättningen. I slutet av kryssningen serveras skeppskockens goda två rätters middag i salongen ombord. Pris 995 kr.

DAGSEGLING OSKARSHAMN – VALDEMARSVIK 9 MAJ kl.09.00-22.00
En hel dags segling med Tre Kronor af Stockholm. Seglingen avslutas med övernattning (valfri) ombord vid kaj i Valdemarsvik. Avgång från Norra kajen i Oskarshamn lördagen den 9 maj kl.09.00. Ankomst Valdemarsvik kl. 22.00. Pris 1 950 kr. Samtliga måltider ingår.

Info: www.briggentrekronor,se

SoftBank Team Japan har offentliggjort sin utmaning inför 2017 America’s Cup Bermuda. Det är SoftBank Corp. Tillsammans med Kansai Yacht Club som står bakom utmaningen, som även innebär att Japan är representerat i 2015 America’s Cup World Series.

Den nya utmaningen kungjordes av Kazuhiko Sofuku, ”Fuku”, en veteran med fyra America’s Cup kampanjer bakom sig. Han har utsetts till teamets general manager.

– Att leda en japansk utmaning i America’s Cup är en dröm som går i uppfyllelse, säger Fuku, som senast seglade med ett japanskt team för America’s Cup för 15 år sedan som bowman för Nippon Challenge under 1999/2000 Louis Vuitton Cup utmanarserien.

– Det här är ett bra tillfälle för Japan och japanska seglare and att komma tillbaka in i America’s Cup. Vi planerar att bygga upp vårt team och använda America’s Cup World Series som träning.

SoftBank Team Japan är en utmaning under Kansai Yacht Clubs flagga. Båtklubben är en av de förnämsta i landet.

– Det är en ära för Kansai Yacht Club att testa America’s Cup för första gången, säger kommendör Ko Watanabe.

Teamet kommer att få en teknisk bas i ett samarbete med ORACLE TEAM USA i sina förberedelser inför 2015 America’s Cup World Series.

Raymarine presenterar helt nya displayer som kombinerar hög prestanda, innovativ design och användarvänlighet. Det sker med lanseringen av ett nytt sortiment HybridTouch-multifunktionsdisplayer från Raymarine eS-serie.

eS-serien drivs med Raymarines avancerade användargränssnitt LightHouse II och har tre högpresterande navigeringsdisplayer som erbjuder högsta kontroll och användarvänlighet med snygg, ergonomisk design.

Med eS-serien med HybridTouch kan båtägaren välja mellan enkel interaktion via pekskärm eller full kontroll med hjälp av den skulpterade knappsatsen och multifunktionsvridreglaget. Knappsatsen ger förbättrad taktisk känsla, medan multifunktionsreglaget ger exakt meny- och markörkontroll, särskilt vid navigering i tuffa förhållanden. Befälhavarna kan också se eS-seriens displayer från sina smartphones eller surfplattor var som helst ombord med hjälp av eS-seriens integrerade Wi-Fi och Raymarines mobilappar.

eS-serien har skärmar på 7, 9 eller 12 tum, alla med en attraktiv, glassbridge-design som sömlöst smälter in med dagens moderna manöverplatser, vilket möjliggör både en konsol med låg profil och ett helt nedsänkt alternativ för infälld montering.

– Vi har konstruerat Raymarine eS-serien för att leverera en enkel men kraftfull användarupplevelse ur både mjuk- och hårdvaruperspektiv, säger Grégoire Outters, Vice President och General Manager på FLIR Maritime.

– Användarna får omedelbart njuta av en smidig HybridTouch-interaktion, och vårt intuitiva användargränssnitt LightHouse II gör att både nya båtägare och erfarna sjöfolk snabbt kan behärska eS-serien.

eS-serien är Raymarines mest avancerade multifunktionsdisplayer och har tillval som CHIRP DownVision-teknik och branschledande stöd för vektor- och rastersjökort från Navionics, C-MAP by Jeppesen samt Raymarines växande bibliotek av Lighthouse-sjökort. eS-serien har också en inbyggd 10HzGPS-/GLONASS-mottagare för snabba positionsuppdateringar och ultrasnabb satellithämtning.

Styrman kan också anpassa sina eS-seriesystem med högpresterande nätverksanslutna sensorer, inklusive radar med HD-färg, professionellt CHIRP-ekolod, IP-video och termiskt mörkerseende. eS-serien har stöd för flera displayer i system, Evolution autopilot, underhållning, motor och alternativ för integrering av digitala strömbrytarsystem, Digital Switching.

Pris från 13 495 kr.

Info: www.flir.com/marine

I Båtlivs nya nummer har vi ett par rejäla båtreportage. Dels om den moderna och prisvärda familjecruisern Uttern D77, dels om Arcona 380 – en svensk-estnisk segelbåt i absolut toppklass.

Du kan även läsa ett fortsatt missnöje i båthamnarna, om mätning av båtbottnar hos flera båtklubbar på Lidingö och mycket mera.

Som vanligt har Båtliv även massor av mindre nyheter om prylar och båtar. Plus det senaste från Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet.

Varje dag kan du också följa nyheterna inom båtlivet. Här på hemsidan www.batliv.se finns en uppdaterad och bra översikt över nya båtar och tillbehör. På sajten finns också många artiklar och bilder med mera som inte får plats i tidningen.

Båtlivs E-tidning:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb&emwgt

Ladda hem hela Båtliv som pdf:
https://www.batliv.se/pdftidning.asp#.VOXps_mG98E

Facebook:
https://www.facebook.com/tidningenbatliv

Kommentarer

Sven-Erik Söderlund 11:12:33 2015-05-01

Var finns de utlivade tabellerna på jämförelser mellan olika försäkringar ni utlovat på www.batliv.se ?????? Letat överallt men måste vara blind, för jag hittar dem inte

Båtlivs redaktion 12:59:00 2015-05-01

Här finns de:

https://www.batliv.se/reportage/Batforsakring_jamforande_tabeller_varen_2015.pdf

Volvo Ocean Race är nu tillbaks på norra halvklotet och tävlingen går nu in i ett avgörande skede – kampen om positioner och poäng blir hårdare för varje dag. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team är med i tätstriden.

Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 17–22 knop
Vind: Ö 8–11 m/sek
Beräknad målgång: 7 maj

Halva den sjätte delsträckan är nu avverkad och fältet i Volvo Ocean Race har under veckan rundat Sydamerikas östra spets och satt fart mot Karibien.

– Det blir inte sista gången jag seglar över ekvatorn men det var sista gången i det här racet, säger Martin Strömberg. Det är inte lång tid kvar innan tävlingen ska avgöras i Göteborg men det finns ändå ett par etapper och många poäng kvar.

Dongfeng Race Team Deras har en tydlig målsättning – att vara först till etappmålet i Newport och ta ikapp viktiga poäng på huvudkonkurrenterna Abu Dhabi Ocean Racing som toppar resultattabellen.

– Det är väldigt små marginaler, vi måste komma före Abu Dhabi och gärna med några båtar mellan oss. Det är nästan ett måste om vi skall vara med och slåss om förstaplatsen i tävlingen men just nu fokuserar vi på den här etappen och det är långt kvar till Newport.

De senaste två dygnen har lagen forsat fram i runt 20 knop. De märkte knappt av något av det ostadiga väder som brukar känneteckna området vid ekvatorn. Istället har det varit full fart framåt med stabila vindar även om lokala oväder och moln stundtals har skapat bekymmer.

Ett annat problem har varit att lagen tvingats lägga tid på att få bort sjögräs som fastnat under båtarna och bromsat farten. Värmen är också en utmaning när seglarna pressar sig själva och båtarna för att hänga med i det täta positionskriget.

– Vi har lyckats hålla oss långt fram i fältet de senaste dagarna men det är väldigt jämt. Det hade varit svårt om vi fortfarande hade varit tvungna att handpumpa fram färskvattnet och jag är mycket glad att vi slipper det i hettan som varit de senaste dagarna.

Det skiljer inte många sjömil mellan tätbåtarna men fältet har spridits ut på bredden. Abu Dhabi och MAPFRE ligger längst åt nordväst, Dongfeng Race Team och Team Brunel längst västerut medan Team Alvimedica och Team SCA håller sig i mitten.

Positionerna kan vara avgörande på kort sikt men lagen pratar redan om att etappen kommer avgöras de sista timmarna innan Newport. Samtliga team seglar för att vinna etappen.

– Just nu är det mycket viktigt för oss att hålla uppe farten men att hitta rätt i vädersystemen på norra Atlanten in mot Newport kommer att vara avgörande, säger Martin Strömberg.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Östersjöakutens pris på 50 000 kronor kommer att tilldelas den tidigare finansministern Allan Larsson för hans starka engagemang i Östersjöfrågor. Pristagaren utses gemensamt av de båda ordförandena för Stockholms universitets Östersjöcentrum och Svenska Transportarbetarförbundet, i samråd med Östersjöcentrums föreståndare.

Motiveringen lyder: Allan Larsson har använt ett starkt ledarskap och sina politiska erfarenheter på ett föredömligt sätt i sitt engagemang för att minska mänsklig påverkan på Östersjöns miljö. Allan Larsson har verkat som en brygga mellan olika aktörer och goda lokala initiativ och skapat nya arenor för dialog.

– Allan Larssons engagemang är ett föredöme för oss alla som bor och lever runt Östersjön, säger Lars Lindgren, ordförande för Transportarbetareförbundet. Vi har alla ett ansvar för att Östersjön ska vara ett levande hav för till gagn för människor och djur, ett ansvar som inkluderar att vi överlämnar ett rent och friskt hav till kommande generationer. Ett ansvar som Allan Larsson tagit på yttersta allvar.

I arbetet kring restaureringen av Burgsviken på Gotland har Allan Larsson på ett förnämligt sätt byggt broar och skapat nätverk mellan organisationer och myndigheter som i vanliga fall verkar inom olika delar av samhället. Med budskapet ”Ingen kan göra allt, men alla kan ta hand om sin Östersjövik!” har han lyckats understryka vikten av lokala initiativ i arbetet med att rädda Östersjön. Nätverket har nyligen blivit internationellt genom samarbeten med Föreningen Rädda Lumparn på Åland och projektet Rädda Kuressaareviken på Ösel i Estland.

– Det är otroligt betydelsefullt när en så stark frontfigur som Allan Larsson sätter ljuset på det lokala arbetet, säger Tina Elfwing, föreståndare för Stockholms universitets Östersjöcentrum, som är den organisation som förvaltar stiftelsen Östersjöakuten.

Ytterligare ett exempel på det starka ledarskapet är att Allan Larsson som drivande kraft bakom Östersjöveckan i Almedalen 2014 fick flertalet Östersjöaktörer att agera samstämmigt, vilket gav en stark röst åt Östersjöfrågorna. Det samarbetet har fortsatt utvecklas inför årets evenemang.

– Forskningsresultat och vetenskaplig kunskap har också alltid varit ett stabilt fundament i hans arbete med att åtgärda Östersjöns tillstånd, vilket förstås är viktigt för oss på universitetet, avslutar Tina Elfwing.

Priset kommer att överlämnas vid Forum Östersjöns möte i Vamlingbo den 27 juni, 2015.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, gör nu en ny satsning på projekt som kan minska utsläppen från små avlopp. Tolv projekt får dela på nästan 4 Mkr.

– Fjolårets satsning gav väldigt bra resultat och därför vill vi nu gå vidare med mer pengar, säger Åsa Gunnarsson, utredare på enheten för miljöprövning och miljötillsyn på HaV.

Små avloppsanläggningar är en relativt stor källa till utsläpp av övergödande ämnen och kan även bidra till risk för smittspridning. I dag finns ungefär 700 000 små avloppsanläggningar som bidrar med nästan lika mycket fosfor som de större reningsverken gör tillsammans. Gamla och bristfälliga avlopp riskerar att orsaka miljö- och hälsoproblem på många håll i landet.

– Målet med vår satsning är att inhämta, sprida kunskap och bidra till utvecklingen av metoder för att minska utsläpp av övergödande ämnen och patogener från små avloppsanläggningar, säger Åsa Gunnarsson.

I fjol fick elva projekt dela på 4,7 miljoner kronor. 2014 års utlysning gav ett mycket bra resultat med både i form av informationsmaterial som kommer inspektörer och fastighetsägare till nytta direkt och lovande förstudier. Pengarna gick bland annat till att ta fram rutiner för kommunernas tillsyn av minireningsverk. I år har HaV valt ut tolv projekt som löper under 2015 och en del även under 2016, de får dela på 3 895 026 miljoner kronor.

– I några fall rör det sig om projekt som fick pengar till förstudier i fjol och som nu får pengar för att kunna arbeta vidare, säger Åsa Gunnarsson.

Det kan handla om utveckling av praktiska verktyg som underlättar bedömningar vid prövning och tillsyn av små avloppsanläggningar, exempelvis inom smittskydd. De kan också handla om projekt för test, utvärdering och jämförelse av olika reningstekniker för exempelvis smittämnen, syreförbrukande ämnen och näringsämnen.

Dessa tolv projekt får i år pengar från HaV:

Bakterieutsläpp från små avlopp. Luleå tekniska universitet, LTU, får 284 600 kronor för 2015 och 264 606 kronor för 2016.,
Fosforfällor – hur länge fungerar de. Luleå tekniska universitet, LTU får 199 100 kronor för 2015 och 296 150 kronor för 2016
Standardiserad utvärdering av paketlösningar för avloppsvatten från bad, disk och tvätt. Institutet för jordbruks- och miljöteknik, JTI får 55 272 kr för 2015 och 13 068 kr för 2016. De fick även pengar i fjol.
Marknadsöversikt, produkter för enskilt avlopp. VA-guiden får 150 000 kronor för 2015
Gemensamhetsanläggningar. VA-guiden får135 000 kronor för 2015
Vattengenomsläpplighet för bergkrossmaterial i markbäddar. Institutet för jordbruks- och miljöteknik, JTI , får 174 200 kronor för 2015. De fick även pengar i fjol.
Kunskapsspridning för mikrobiell riskanalys. Chalmers får 198 700 kronor för 2015. De fick även pengar i fjol.
GIS-verktyg för prövning och tillsyn. Analys- och teknikkonsultföretag, WSP, får 865 000 kronor för 2015. De fick även pengar i fjol.
Riktlinjer registrering av uppgifter små avlopp. Analys- och teknikkonsultföretag, WSP, får 145 000 kronor för 2015
Enskilda avlopp – fosforfällor. Miljösamverkan Halland får 435 897 kr för 2015 och 48 433 kr för 2016
Webbutbildning om små avlopp för nya inspektörer. VA-guiden får 175 000 kronor för 2015
Biokol. Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, får 455 000 kronor för 2015
De projekt som fått bidrag ska i huvudsak vara slutförda före den 31 december 2015. Slutrapport till Havs- och vattenmyndigheten ska vara inlämnad senast den 31 mars.

Källa och foto: HaV.

Fem län är först ut med att få pengar från Havs- och vattenmyndigheten, HaV, för att förebygga sälskador.

– I den första omgången betalar vi nu ut totalt 3,7 miljoner kronor, bland annat till så kallade pushup-fällor, torskburar och förstärkningar av nät och ryssjor, säger Susanne Viker, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.

Pengarna tas från viltskadeanslaget och delas ut till licensierade yrkesfiskare via länsstyrelserna. Senast 20 januari 2016 ska länsstyrelserna redovisa till HaV hur pengarna har använts.

Av de fem län som är först ut får Norrbotten störst bidrag med 2,1 miljoner kronor, följt av Gävleborgs län som får 600 000 kronor och Blekinge län som får 500 000 kronor. Västra Götalands län och Skåne län får nu 300 000 respektive 200 000 kronor.

– Det går fortfarande att kontakta länsstyrelserna och söka pengar för i år. Vi försöker vara flexibla och kommer fortlöpande att betala ut pengar om vi får in bra idéer. I fjol betalade vi ut ca 4,7 miljoner kronor för att förebygga skador som sälar orsakar fisket, säger Susanne Viker.

De senaste åren har sälbestånden ökat i Östersjön, Kattegatt och Skagerrak. 1975 fanns bara cirka 4 000 gråsälar i Östersjön. I takt med att miljögifterna i havet minskat och införandet av jaktförbud så har också hälsostatusen förbättrats och bestånden växt till sig. I dag finns troligen mellan 30 000 och 40 000 gråsälar i Östersjön.

– I dag ser det ut som bestånden av gråsäl i Östersjön och knubbsäl på Västkusten närmar sig en gynnsam bevarandestatus, säger Susanne Viker.

Men det ökande antalet sälar skapar också problem för det kustnära fisket. Kostnaderna för de direkta skador som sälarna orsakar fisket är stora, hårt drabbat är bland annat torsk, lax- och öringfisket. Sälarna ger sig främst på passiva redskap till exempel som nät och ryssjor. Det kan handla om förstörda fiskeredskap eller att sälen äter upp fångsterna. Problemen finns längs hela den svenska kusten men omfattningen av skador beror på vilket slags fiske man bedriver.

– Det går att förebygga skador, exempelvis att använda sig av så kallade push up fällor i de norra länen. I de södra länen pågår försök med torskburar och de senaste tiden har vi sett lovande resultat med dessa, säger Susanne Viker.

Källa och foto: HaV.

Torsdagen den 30 april startar kryssningssäsongen med fartyget Costa Pacifica. 500 000 resenärer beräknas gästa Stockholm under säsongen och spendera en halv miljard kronor.

Säsongen startar 30 april när Costa Pacifica anlöper Stadsgården. I år beräknas 254 fartyg besöka Stockholms Hamnar innan säsongen avslutas den 21 oktober med fartyget Marco Polo. Nyheter är att Disney Magic kommer till Stockholm tre gånger och att rederiet Viking Ocean Cruises för första gången väljer att komma hit med fartyget Viking star.

Arbetet med att utveckla Stockholm som internationell kryssningsdestination sker inom ramen för Stockholm Cruise Network som drivs av bland annat Stockholm Visitors Board och Stockholms Hamnar.

– Kryssningsresenärerna blir fler än någonsin i år. De 500 000 besökarna beräknas att bidra med en halv miljard kronor till besöksnäringen i Stockholmsregionen, säger Johan Castvall, vd Stockholms Hamnar.

En av satsningarna inom ramen för Stockholm Cruise Network är att få fler fartyg som byter passagerare i Stockholm, så kallade turnaround.

– I år ser vi en ökning av antalet turnarounds, från 42 i fjol till 51 i år. Dessa passagerare är extra viktiga då de stannar i regionen flera dagar, säger Thomas Andersson, vd Stockholm Visitors Board.

Bland turnaroundfartygen kan man beskåda Costa Luminosa som kommer 16 gånger i sommar.

Resenärerna som främst kommer från USA, England, Tyskland och Italien spenderar totalt cirka en halv miljard kronor på hotell, restauranger, sevärdheter och shopping. Antalet fartyg som ligger över natt i Stockholms Hamnar ökar vilket är positivt eftersom resenärerna spenderar mer pengar i Stockholmsregionen.

Fakta internationell kryssningstrafik i Stockholms Hamnar
Antal År 2012 År 2013 År 2014 År 2015 (beräknat antal)
Kryssningsfartyg 275 278 264 254
Varav turnaround 50 47 42 51
Passagerare 469 000 478 000 467 000 500 000

Miljöfakta
• Stockholms hamn är en av få hamnar i världen som har möjlighet att kunna ta emot svart- och gråvatten, det vill säga toalettvatten samt dusch- och diskvatten. Mottagningsanläggningar finns vid alla våra kajplatser i Stockholm och tömning ingår i hamnavgiften. I fjol lämnade runt 70 procent av fartygen sitt avloppsvatten i Stockholms Hamnar. Kryssningsfartygen lämnar dock inte alltid i land, utan har ofta möjlighet att rena vattnet ombord i egna anläggningar.
• Att lämna sopor ingår i avgiften och de som lämnar sorterat får rabatt på avgiften.
• Svaveldirektivet som trädde i kraft vid årsskiftet har medfört att fartygen inte får släppa ut mer än 0,1 svavel.
Alla väntade kryssningsanlöp finns med i fartygslistan på Stockholms Hamnars webbplats samt i appen CruiseSthlm som du laddar ner gratis från Appstore och Google Play för Iphone och Android telefoner.

Den franska båtarna med namnet Rhéa är lite speciella och tilltalar med sina klassiska linjer ofta många båtägare. Nu kommer den första modellen i varvets nya serie Evolution Range, den 8,90 m långa Rhéa 30 Evolution.

Båten hade världspremiär på den stora båtmässan Nautic Boat show i Paris i december 2014. Med den nya modellen siktar Rhéa Marine in sig på långfärdsbåtåkarna. Båten är framtagen i samarbete med Joubert och Nivelt och har inredningen från Roséo Design.

Det viktigaste är dock att båtmodellen bevara samma DNA som Rhea-Marine Timonier serien vad gäller skrovdesign och sjövärdighet. Båtliv har tidigare provkört flera modeller och gett båtarna beröm för både sin trygga gång i sjön och de många sjömansmässiga detaljerna.

Båten har fått mer volym än tidigare motsvarande modeller och är mer bekväm på flera sätt. Kunderna kan även välja mellan fler material i textil och läder än tidigare. Själva styrutrymmet är också bättre utnyttjat än tidigare, liksom salongen som även kan användas som sovutrymme med dubbelbädd.

Tekniska fakta
Längd: 8,90 m
Längd skrov: 8,50 m
Bredd: 3,30 m
Vikt: 4 800 kg
Djupgående: 0,85 m
Dieseltank: 550 liter
Vattentank: 180 liter
Motor: En eller två dieselmotorer. Singelmotor max 440 hk. Dubbelmontage max 2×230 hk
Framdrift: Propelleraxel
CE-klass: B/C
Info: www.smogenmarin.se

Det kemiska ”språk” som används av marina arter i havet har länge varit ett mysterium. Men nu har en internationell forskargrupp, med forskningsledare från Göteborgs universitet, lyckats tolka delar av språket. Studien publiceras i prestigefulla tidskriften PNAS.

De flesta av havets små invånare är mer eller mindre blinda och använder luktsinnet för att få veta vad som händer i deras närhet. Till exempel så producerar alger starka gifter när de känner doften av hoppkräftor.

Kemiska signaler har identifierats
Kemiska signaler av det här slaget har länge varit en gåta, men nu har en grupp från Göteborgs Universitet i samarbete med Georgia Institute of Technology och Karolinska Institutet identifierat de första.

– Det handlar om åtta nya lipider, copepodamider, som får alger att producera starka nervgifter vid mycket låga koncentrationer.

Forskargruppen har arbetat många år för att ro projektet i land, och resultaten publiceras nu i tidsskriften PNAS.

– Det är ett stort steg framåt i arbetet med att dechiffrera havets kemiska språk, säger Erik Selander som leder arbetet.

Drabbar också människan
Gifterna som algerna tillverkar drabbar många organismer i havet och ger upphov till giftiga algblomningar.

Människor som äter musslor som i sin tur ätit de giftiga algerna drabbas av paralytisk skaldjursförgiftning som är livshotande.

– Hoppkräftor är världens vanligaste djur, signalerna de utsöndrar kan därför få storskaliga effekter på till exempel uppkomsten av giftiga algblomningar, säger Erik Selander.
Kontakt:

Foto: Bilder hoppkräftor är tagna av Erik Selander, bilden på Erik Selander är tagen av Lova Selander-Löfgren.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, delar nu 850 000 kr till olika projekt för informationsinsatser för ökad fiskevård.

– Vi har prioriterat projekt som berör vatten där allmänheten har rätt att fiska, längs kusterna eller i tillrinnande vattendrag upp till första vandringshindret, säger Per Olsson, handläggare på enheten för biologisk mångfald.

I år har fiskevårds- och miljöorganisationer kunnat söka medel till nationella och regionala informationsinsatser som främjar fiskevården genom bevarande, restaurering och hållbart nyttjande i vatten där alla har rätt att fiska.

– Vi fick in nio ansökningar och sex av dessa har nu fått pengar. Det rör sig exempelvis om informationskampanjer, utbildningar, konferenser och annan kunskapsförmedling

– Vi tror att det här är projekt som på sikt bidrar till att öka allmänhetens engagemang och förståelse för fiskevård och biologisk mångfald i våra vatten, säger Per Olsson

Här är de projekt som fått pengar:
Sveriges Fiskvattenägarförbund får 120 000 k för att ta fram nytt utbildningsmaterial för fisketillsynsmän. Det ska vara aktuellt, modernt och geografiskt anpassat både för grund- och fortbildning.
Världsnaturfonden, WWF, får 230 000 kr till ett projekt för att belysa ekonomiska och sociala vinster av en miljöanpassad vattenkraft.
Sportfiskarna får 120 000 kr för ett projekt vars mål är att få fler att engagera sig i arbetet med att stärka havsöringsbestånden längs västkusten. Att sprida kunskap om hur det kan ske och varför.
Sportfiskarna får även 200 000 kr för att ta fram boken Ekologisk vattenvård med fokus på vattendirektivet.
Sportfiskarna får även 130 000 kr för arbetet med appen Fångstdatabanken. Målet är att öka kunskapen om sportfisket fångster och samla data från detta.
Östersjölaxälvar i samverkan får 50 000 kr för ett projekt som rör hur målen för bestånd av lax och öring kan uppnås i enskilda vattendrag.

Projekten ligger i linje med HaV:s fokusområden ”Biologisk mångfald i rinnande vatten” och ”Insatser för en levande Östersjö” samt miljökvalitetsmålen ”Levande sjöar och vattendrag” och ”Hav i balans samt en levande kust och skärgård”.

Källa och foto: HaV.

Världens tre högst rankade kvinnliga matchracingskeppare är klara för seglingarna i Lysekil Women’s Match, den 3 – 8 augusti; danska Camilla Ulrikkeholm, hemmaseglaren Anna Östling (f d Kjellberg) och amerikanskan Stephanie Roble. Världsettan Ulrikkeholm är mångårig titelförsvarare i Lysekil och kommer för att ta sin femte raka titel:

– Vi är samma besättning som de senaste åren och ska göra allt vi överhuvudtaget kan för att vinna igen. Andraplatsen räknas inte, deklarerar danskan.

Med drygt tre månader kvar tills årets upplaga av Lysekil Women’s Match, den andra deltävlingen i 2015 års WIM Series, börjar startfältet nu utkristalliseras. Arrangerande Sailnet och Lysekils SS Gullmar känner av ett starkt intresse från världens främsta kvinnliga rorsmän inom matchracing:
– Det är kul med så högt tryck från seglarna. Att topp tre på världsrankingen redan är klara är fantastiskt, och resten av världseliten står på kö. Årets stora intresse från seglarna är ett kvitto på att vi fortsatt rankas som den främsta tävlingen, säger projektledaren Anna Holmdahl White, och lovar att fler namn ska offentliggöras inom kort.

Anna Östling hade en fin säsong i fjol och nominerades efter sin VM-titel i matchracing till Jerringpriset. I Lysekil tappade dock den regerande världsmästarinnan finalen till Ulrikkeholm efter fem finalmatcher på oerhört hög nivå, så hon vill förstås gärna revanschera sig i årets tävling. Att stå högst på pallen när 2015 års WIM Series summeras efter de fyra deltävlingarna i Danmark, Sverige, USA och Korea, är ett annat av säsongens mål för Östling & Co.

Även Stephanie Roble, som snöpligt missade fjolårets semifinal i Lysekil med liten marginal, är sugen på revansch. Roble är professionell seglare med guld i Etchells-klassen i både VM och i amerikanska mästerskapen 2014. Tillsammans med fjärdeplatsen i WIM Series och ett VM-brons i matchracing, bidrog det till att hon utsågs till Rolex Yachtswoman of the Year i USA 2014.

Toppnamnen är väldigt viktiga, men Anna Holmdahl White poängterar att man också jobbar för att säkra återväxten inom matchracing:
– Vi valde ju tidigare i år att ge ett wildcard till helt nya Team X, med 18-åriga skepparen Johanna Bergqvist från Göteborg, påminner hon.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Sebago, Carpe Diem Beds of Sweden och Svitzer är partners.

Italienska lyxbåtsvarvet Riva har presenterat planerna på en helt ny Riva 76 Coupé. Båten är redan under konstruktion vid Ferretti Group plant i La Spezia på den italienska västkusten.

Den nya skapelsen från Riva får sin premiär i september vid Ferretti Group Première, ett event i Monte Carlo. Därefter kommer hon att visas upp på Cannes Yachting Festival 2015, som även den hålls i september.

För Riva innebär begreppet coupé en kombination av sportighet och stil. Sådant har det anrika båtföretaget redan gott om bland sina tidigare modeller, varav en del har blivit rena ikonerna i båtvärlden.

Det här projektet har kommit till delvis för att bevara familjekänslan tillsammans med flera andra nya modeller från Riva, bland annat Ego Super, Domino och 122 Mythos.

– Jag blir alltid väldigt stolt med en känsla av ansvar när en ny Riva föds till liv, säger Ferretti Groups styrelseordförande, Mr Alberto Galassi

Teamet bakom den nya coupébåten har en stor utmaning i att förvalta det 173-åriga arvet från Riva. 76-fotaren återspeglar just den visionen; den kombinerar ett fantastiskt förflutet med den allra senaste teknologin.

Med den här nyheten och två andra nyheter från Riva under 2015 hoppas företaget kunna återta sin plats och roll som ambassadör för italiensk skönhet och stil. Riva 76 är ett resultat av samarbetet mellan Mauro Micheli och Sergio Beretta från Officina Italiana Design (företaget som exklusivt designar hela serien med Riva-båtar), Ferretti Groups Product Strategy Committee och gruppens ingenjörsteam.

Det första skrovet lackeras i en särskild silvermetallic, Moon Grey, en färg som även återfinns i mycket övrigt ombord. I den här båten kombineras Moon Grey med Bright Black. Till den sportiga stilen bidrar även över 40 kvm glasytor.

Riva 76 är 22,98 m lång och 5,75 m bred. Motoriseringen består av två stycken MAN V12 V-drive à 1 550 hk. De ger en toppfart på 33 knop och en marschfart på 29 knop. Kunderna kan även välja mer kraftfulla maskiner i form av två MAN V12 à 1 800 hk, som ger 37 knops toppfart och 32 knop marschfart.

Info: www.riva-yachts.com

Som en del av en sommar som är fullspäckad av stora internationella seglingsevenemang på västkusten kommer en svensk idrottsklassiker tillbaks till Marstrand. 29 juni – 4 juli gör världens bästa matchracingseglare upp i den 21:a upplagan av Stena Match Cup Sweden.

Sedan starten 1994 har Stena Match Cup Sweden vuxit till att bli en av de mest prestigefulla seglingstävlingarna i världen. Med över 100 000 besökare på Marstrand under evenemanget varje år är det en folkfest för både semesterfirare och seglingsfantaster.

– I sommar kommer segling att vara hetare än någonsin och Stena Match Cup Sweden har i många år varit en ledande del av sporten i Sverige. Efter Volvo Ocean Race i Göteborg fortsätter seglingsfesten på Marstrand, säger Erica Berghagen, projektledare på Brandspot AB som arrangerar Stena Match Cup Sweden tillsammans med Göteborgs Kungliga Segel Sällskap.

Evenemanget ingår i World Match Racing Tour, den internationella världscupen i matchracing för herrar, och återigen kommer några av sportens största namn till Marstrands unika seglingsarena.

Utöver de åtta team med tourkort som deltar i alla världscuptävlingar fylls startfältet av flera spännande lag. Den 9-10 maj seglas Volvo Spring Cup i Långedrag där två lag vinner var sin biljett till att segla på Marstrand. Dessutom kommer ett antal lag att tilldelas wildcards till tävlingen och konkurrensen om titeln kommer att vara stenhård.

– Marstrand är den ledande deltävlingen på World Match Racing Tour. Vi fokuserar på att maximera seglares, besökares och sponsorers upplevelse av tävlingen, och med hjälp av starka ideella krafter skapas en unik miljö på Marstrandsön under vecka 27. Årets startfält är som vanligt starkt, där vi bland annat ser två mycket rutinerade svenska team som vi självklart hoppas skall lyckas bra i tävlingen, säger David Granath som är projektledare för Stena Match Cup Sweden på GKSS.

Bland tourkortsseglarna finns Björn Hansens lag som har chansen att vinna Stena Match Cup Sweden för fjärde året i rad. Han utmanas bland andra av den regerande världsmästaren i matchracing Ian Williams och GKSS-seglaren Johnie Berntsson. Dansken Nicolai Sehested, som också seglat Volvo Ocean Race med Team Vestas Wind, och Reuben Corbett från Nya Zeeland är nya namn på World Match Racing Tour och deras lag tillför en hel del ungdomlig energi.

En självklar höjdpunkt under veckan är Childhood Race som arrangeras till förmån för World Childhood Foundation den 2 juli. Då kliver svenska celebriteter ombord matchracingbåtarna tillsammans med proffsseglarna för att kappsegla mot varandra.

Program Stena Match Cup Sweden 2015
Måndag 29 juni – invigning och grundomgång
Tisdag 30 juni – grundomgång
Onsdag 1 juli – grundomgång
Torsdag 2 juli – grundomgång och Childhood Race
Fredag 3 juli – kvartsfinaler och semifinaler
Lördag 4 juli – finalseglingar

Bilden:
Björn Hansen och Ian Williams under finalseglingarna på Marstrand 2014. Foto: Dan Ljungsvik.

Med en nyköpt båt är risken för skada dubbelt så stor som när man ägt en båt mer än ett år. Det visar skadestatistik från båtförsäkringsspecialisten Svedea. Det spelar dock ingen roll om båten är begagnad eller fabriksny utan den avgörande faktorn är om den är ny för ägaren.

– Alla båtar uppför sig olika och det gäller att lära känna en ny båt. Ett tips är att testa ute på en fjärd hur båten uppför sig, hur vindkänslig den är och hur reglagen fungerar innan du försöker lägga till, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

– Många går en kurs i hur man navigerar och det är jättebra men den bör kompletteras med en praktisk kurs där man lär sig köra båt, tillägger Göran Södergren

Svedea har tidigare berättat om att skaderisken ökar när man byter motorcykel och samma sak har alltså visat sig gälla för båtägarna. Det gäller därför att vara extra försiktig när man kör ett nytt objekt.

Fem bra tips när du köper ny båt
Be säljaren gå igenom båten med dig och visa alla funktioner, om möjligt även i vatten.
Ligger båten i Stockholm – åk till nybörjarviken på Grinda. Där kan du öva på att lägga till vid en madrasserad brygga.
Be att få instruktionsböckerna någon vecka innan du får båten så hinner du läsa in dig på hur allt fungerar.
Går båten djupare än din tidigare båt, tänk på att du kanske inte kan åka på alla ställen där du åkt tidigare.
Är du ny på sjön, be mer erfarna båtgrannar om hjälp när du ska lägga till eller ut.

Info: www.svedea.se

Här är en ny produkt som sägs vara mycket effektiv för att skrämma fåglar som slår sig ner på båten. Den jobbar med en infraröd sensor och högfrekvent ljud, som skrämmer fåglarna.

Sensorn har en räckvidd på 10 m och verkar i 45 grader åt sidorna och 30 grader upp och ned. Den kan fästas med flera skruvar eller på annat sätt. Den drivs med uppladdningsbara AA-batterier.

Info: www.fugleskremmeren.no

Kommentarer

Ingvar Johnsen Ørmennæset 16:58:31 2015-04-27

Nå er vi blitt lurt i Norge noen år med denne, som ikke virker. Nå er det Sceriges tur. Lykke til!

Ansgar Larsen 19:43:15 2015-04-27

Akk ja ,den virker for meg ihvertfall! og sikkert tusenvis av andre også.

Morten Pettersen 21:04:06 2015-04-27

Jeg hadde denne i 2011 og ble helt kvitt måkene. Den ble dog stjelt i fjor så må gå til innkjøp av en ny skremmer nå!

Sørlandsinnovatøren 21:35:52 2015-04-27

Hei Ingvar. Vi har solgt mange fugleskremmere i Norge siden første utgave som kom i 2008. Tilbakemeldingene har nesten utelukkende vært positive. Vi setter uansett stor pris på tilbakemeldinger, selvom de ikke er positive. Derfor hadde vi satt stor pris på om du kontaktet oss via telefon eller mail slik at vi kan høre din historie.

Mvh Sørlandsinnovatøren

En av Stockholm hamnars viktigaste bojar blir utrustad med en AtoN från True Heading och kommer därmed att öka säkerheten i inloppet till Stockholm.

Stockholms hamnar sjösätter 22 april en ny ankringsboj på Stockholms ström. Bojen som levererats från ett Holländskt företag är försedd med en AtoN AIS transponder från True Heading och är den första som levereras i Sverige i sitt slag och produkten har potential att bli en viktig del i navigeringen i Sverige.

En AIS AtoN (Aids to Navigation) är en AIS sändare som är framtagen specifikt för att göra det enklare och hjälpa till för sjöfarten, på samma sätt som t.ex. fyrar, ljusbojar och prickar finns. En AtoN defineras av IALA som “en extern enhet, eller ett externt system, som är framtagen att fungera som ett hjälpmedel för att öka säkerheten vid navigering för fartyg och båtar”. En AtoN skickar ut sin position och visar till exempel exakt vart en angöringsboj eller ett vindkraftverk ute i vattnet befinner sig.

Bojens AIS transponder kommer att sända ut dess namn (Stockholms strom) och position i AIS systemet och göra bojen bättre synlig för fartyg utrustade med AIS. Användande av AIS på bojar och viktiga sjömärken innebär utökad säkerhet då synligheten ökar oberoende av väder och situation till sjöss. Skulle bojen hamna ur position eller på drift ändras bojens utsända status och aktuell position för att varna sjöfarande om att den inte ligger på sin markerade plats.

Nu kan alla båtbyggare och båtägare njuta av oinskränkt frihet när de väljer toalettmodell. Med Dometics sprillans nya MasterFlush 8900-serie kan du utforma santitetsanläggningen helt efter eget önskemål: enkel toalett eller komfortvariant med inbyggd bidéfunktion, i lågt utförande eller standardmodell, tömning via golvet eller genom väggen, anslutning till 12V eller 24V nätet ombord. Alla modeller har tidsenliga sitsar med automatisk nedfällning.

De tystgående toaletterna i MasterFlush 8900-serien är oftast förinstallerade med Dometic Flush-pekplatta, med vars hjälp vattentillförseln och spolfunktionerna regleras. Men även i det här fallet har du full valfrihet: Du kan till exempel beställa Dometic Flush-kontrollpanel som är skräddarsydd för alla Vimar/Gewiss-ramar.

Trots den höga effekten och utmärkta komforten tar de enskilda modellerna mycket litet plats ombord och kan därför installeras i nästan vilket våtrum som helst. Utifrån är kopplingarna på keramik toaletten nästan osynliga för blotta ögat och de smälter väl in i sanitetsutrymmet. Samtliga Dometic MasterFlush-eltoaletter har ett inbyggt pump- och urlakningssystem och kan lätt anslutas till en avloppstank. Tanken kan placeras upp till 30 meter från eller upp till 3 meter över toaletten. Strömförbrukningen för 12V ligger på 20 A, 24V förbrukar 15 A.

Pris från 1 279 Euro.

Info: www.dometic.de/marine

Mer än 200 barn och ungdomar från Storstockholmsområdet kommer att besöka Skärgårdsstiftelsens marker under maj och juni. I projektet Utbildningsplats Skärgården får barn och ungdomar med funktionsnedsättning eller utländsk bakgrund lära sig om öarnas och kustlandskapets natur, miljö och historia. Media hälsas välkommen att få följa med på vårens resor.

Elever från tio skolor är testpiloter för projektet. De ska ihop med sina lärare resa till någon av följande platser: Gålö (Skälåkers holme), Björnö (Ramsviken), Riddersholm (Skälholmen) eller Hjälmö.

Huvudsyftet är att locka nya grupper att upptäcka skärgården. Målet är också att göra stiftelsens områden enklare att nå för dem med funktionsnedsättningar. Eleverna är också med i framtagandet av ett nytt gratis aktivitetsmaterial för årskurs 4–9 som ska kunna laddas hem från Skärgårdsstiftelsens webb 2016.

− Alla barn ska med! säger projektledare Sandra Löfgren. Lärare som har många nyanlända elever med utländsk bakgrund säger att det här är ett bra sätt att integrera barn och unga i samhället. Stockholms skärgård är en så viktig del vårt gemensamma svenska natur-och kulturarv. Hon ser fram emot vidare arbete med elever som med olika former av funktionsnedsättningar och fortsätter:

− Elever med olika former av funktionsnedsättningar kan få visa sina färdigheter i naturen som de inte kan få utlopp för i skolan. Det kan ge ökad självkänsla och möjlighet att utvidga sin trygghetszon.

− Vi vill att fler barn och ungdomar ska kunna njuta av skärgården. Övärlden är full av upplevelser som många aldrig har fått en chans att upptäcka. Det borde vara en rättighet för alla barn att någon gång under sin skoltid ha fått besöka kusten och öarna. Skärgården är en fantastisk del av vårt gemensamma kulturarv som vi vill att alla ska kunna ta del av, säger Skärgårdsstiftelsens VD Lena Nyberg.

Missa inte att följa med på någon av vårens resor. Följande skolor deltar med en grupp:
Al-Azhar skolan, Vällingby (7 maj, Björnö Ramsviken)
Mellansjöskolan, Täby (12 maj, Riddersholm)
Vistaskolan, Huddinge (19 maj, Gålö)
Skarpnäck skola, Skarpnäck (20 maj, Gålö)
Rodengymnasiet, Norrtälje (21 maj, Riddersholm)
Grundskolan Metapontum, Stockholm (22 maj, Gålö)
Ormkärrsskolan, Hagsätra (27 maj, Ramsviken Björnö)
Djurö, Värmdö Skärgårdsskola (2 juni, Hjälmö)
Tunaskolan, Tumba (4 juni, Ramsviken Björnö)
Trädgårdsstadsskolan, Tullinge (9 juni, Ramsviken Björnö)

– Det är min första världscupmedalj – jag är supernöjd, säger Josefin Olsson som konstaterar att hon brukar göra bra resultat på mästerskapen, men att det nu även släppte i världscupen.

Efter en stark avslutning på veckans världscuptävling i franska Hyères, tog Josefin Olsson en bronsmedalj i Laser Radial i dagens finalsegling. Jesper Stålheim som också hade chans att ta medalj, slutade på en fjärde placering i Laser. Båda ingår i SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling.

Inför finalen startade Josefin Olsson, KSSS, på en fjärdeplats och hade chans på silver eller brons, som alltså slutade med en bronspeng.

– Det har gått allt bättre under veckan och jag är speciellt nöjd med att jag har kunnat hantera alla förhållanden – både hårda och lätta vindar, berättar Josefin Olsson efter prisutdelningen.

– Det går ofta bra på mästerskapen, men det här är min första världscupmedalj – jag är supernöjd, avslutar Josefin Olsson som tog VM-silver i Laser Radial i Santander 2014.

Jesper Stålheim, KSSS, som startade med en sjunde placering, slutade på fjärdeplats i tävlingen, vilket återigen bekräftar att han har vänt trenden och efter ett tufft 2014 är tillbaka mot samma form som han visade år 2013.

Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS, i 49erFX, som tog en silvermedalj i världscupfinalen i Abu Dhabi 2014, hade också tagit sig till dagens finalsegling och slutade på en femteplacering.

Den nya men erfarna besättningen i 470 Johan Molund/Sebastian Österling, GKSS, som överraskande tog ett brons på kvaltävlingen i Palma, slutade idag på en nionde plats i finalseglingen. Det är två erfarna seglare som nyligen börjat segla tillsammans; Johan Molund tog en fjärde placering på OS 2004 i Aten i 470 och Sebastian Östling seglade med Anton Dahlberg på OS i London 2012.

De slutliga svenska resultaten: (SWE Sailing Team i fet stil)

470 (herr)
9 Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS
16 Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
18 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
12 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
28 Victor Bergström/Victor Västernas, GKSS

49erFX (dam)
5 Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
11 Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS

Finnjolle (herr)
13 Björn Allansson, GKSS
22 Max Salminen, GKSS

Laser (herr)
4 Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam)
3 Josefin Olsson, KSSS

Nacra 17 (mixad)
35 Ida Svensson/Rasmus Rosengren, KSSS

Johnie Berntsson och hans team kunde efter några tuffa matcher till slut slå värsta konkurrenten Björn Hansen i det nordiska mästerskapet för matchracing.

När Björn vann den första matchen i finalen, gick luften lite ur publiken, men Johnie och hans team laddade om och tog två raka segrar, och så var saken klar.

På tredje plats kom Anna Östling (före detta Kjellberg) tätt följd av Patrik Sturesson och Caroline Sylvan.

Bilden:
Berntsson Sailing Team gläds över vinsten. Från vänster till höger: Jakob Gustafsson, trim, Robert Skarp, storsegel, Carl-Johan Uckelstam, fördäck, Martin Berntsson, pit och Johnie Berntsson, rorsman. Foto: Stina Jansson.

En vecka in på den sjätte etappen är det fortsatt jämt mellan båtarna strax norr om Brasiliens östra udde Cabo Frio. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har tagit ledningen och imorgon väntas de passera ekvatorn för sista gången i Volvo Ocean Race 2014–15.

Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 15–18 knop
Vind: SO 7–10 m/sek

För lite mer än vecka sedan lämnade Volvo Ocean Race Itajaí, Brasilien och startade den 5010 sjömil långa delsträckan till Newport, Rhode Island i USA. Efter en långsam start seglade fältet österut i ostadiga förhållanden i väntan på att vinden skulle vrida åt öst. I fredags var det till slut dags att vända.

Dongfeng Race Team, Team SCA, Team Brunel och MAPFRE har under helgen dragit nytta av att ligga till höger i klungan. Abu Dhabi Ocean Racing och Team Alvimedica på vänstersidan började tappa och i lördags kväll tog Dongfeng över ledningen.

– Det går bra för tillfället, vi tutar på och kör vidare, rapporterar Martin Strömberg igår.

Under måndagsmorgonen hade Dongfeng Race Team en ledning på drygt 10 Nm framför tvåan MAPFRE. Det kinesiska laget ser ut att ha hittat formen igen efter deras mastbrott utanför Kap Horn och problemen med färskvattenberedaren i början av etappen.

Tack vare de stabila passadvindarna från sydöst är det raka spåret norrut med undanvindssegling för styrbords halsar som gäller de närmsta dagarna. Med fältet mer eller mindre på en rak linje handlar det om att få maximalt med fart ut ur Volvo Ocean 65:orna.

Team SCA kämpade igår med att hålla jämna steg med konkurrenterna men nu ligger de på femte plats, strax efter Abu Dhabi Ocean Racing.

– Det är spännande att segla hem, säger Team SCA:s Sally Barkow från USA. Men först måste vi ta oss igenom några extremt tuffa dagar. Jag får tänka på att komma hem nästa vecka.

Båtarna närmar sig ekvatorn och den sista passagen genom vindfattiga doldrums under Volvo Ocean Race 2014–15. Prognosen säger dock att fältet kommer att kunna ta sig genom området relativt smärtfritt. Den extrema hettan är en utmaning och skillnaden mellan den här etappen och Södra ishavet är slående enligt Dongfeng Race Teams skeppare Charles Caudrelier.

– Nu är vattentemperaturen omkring 30 grader men när vi närmade oss Kap Horn var den närmare fem grader. Hettan gör det svårt att sova och det här är bland de varmaste delarna av racet om man bortser från de sista sjömilen på etappen som kan bli bland de kallaste, säger Caudrelier.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Båtförsäkringsbolaget Svenska Sjö har tillsammans med sin leverantör sammanställt orsaker till varför man under 2014 nyttjade den i försäkringen ingående assistanshjälpen. Man har också sammanställt vilka månader som assistansen nyttjades mest.

– Inte överraskande var det motorproblem och därtill relaterade som stod för merparten av assistansutryckningarna . Att juli är den månad där assistansen nyttjas mest är inte heller överraskande, säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö.

Vid drygt 37 % av alla sjörelaterade skador som krävde reparation nyttjades assistansen som första hjälp.

– Det visar att våra kunder uppskattar och har nytta av att assistans ingår i försäkringen och att den sannolikt begränsar storleken på skadorna genom att man snabbt får hjälp. Men också att stilleståndstiden minskar vilket är centralt då många skador inträffar under semestertid och våra kunder vill nyttja sin båt, inte ha den på ett varv, avslutar Jacob

Orsak till uttryckning Andel av total
Motorproblem 58%
El och Startproblem 14%
Grundstötning 10,80%
Bränslestopp 5%
Propellerskada 4%
Tamp i propeller 3,30%
Övrigt 2,50%
Läckage 1,70%
Ankaret fastnat 0,27%
Inblåst i hamn 0,27%
Riggproblem 0,27%
Roderhaveri 0,27%
Styrproblem 0,23%

Månad Andel av total
Juli 48%
Augusti 20,60%
Juni 10,30%
Maj 8,90%
September 5,30%
Oktober 4,40%
April 2%
November 0,50%

Kommentarer

Trovärdighet 20:36:19 2015-04-24

Om man ska vara trovärdig när man visar upp statistik bör man kontrollräkna innan man ger ut data.
orsak till utryckning = 100,61 %

:O)

Matematikern 18:19:45 2015-04-25

@Trovärdighet: De har bara två siffrors noggrannhet i sina värden, du har fem i din summa. Att det då inte stämmer precis är väntat, och beror på avrundningsfel. Och inte att de inte kan räkna.

Under gårdagen korsade Volvo Ocean Race-flottan den väg de seglade under den första etappen och tekniskt sett har de nu seglat ett varv runt jorden. Men kampen är fortsatt stekhet och med Team Alvimedica sätter de snart full fart norrut.


Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 5–9 knop
Vind: N 3–5 m/sek

Färskavattenberedaren ombord på Dongfeng Race Team fungerar nu som den ska efter en lagning som laget lyckades göra under ledning av deras främsta båtfixare Kevin Escoffier. Genom att täcka och limma fast kolfiber över läckan på den elektriska vattenberedaren kan de nu återigen producera färskvatten utan att pumpa för hand.

– Vår nya mast har fungerat bra och det är retsamt att den största huvudvärken för oss har varit färskvatten, säger Martin Strömberg. De tre första dagarna efter starten vi fick använda en reservlösning där vi pumpade för hand och det kostade mycket energi. Tack vare Kevin har vi situationen under kontroll och nu kan vi fokusera hundra procent på att kappsegla.

Om vattenberedaren skulle gå sönder igen ställs Dongfeng inför ett svårt beslut. Pest eller kolera – att fortsätta med den manuella och ineffektiva handpumpen i två veckor fram till etappmålet i Newport eller att ta ombord en reservdel i land vilket enligt reglerna hade tvingat dem att stanna i tolv timmar.

Men efter en långsam start hänger Martin Strömbergs lag ändå med i täten. Efter de lämnade Itajaí i söndags satte fältet i Volvo Ocean Race fart åt nordost mot Brasiliens östra udde Cabo Frio. Med en mötande ström har de hittills avvaktat med att segla en rakare väg norrut och istället väntat på gynnsamma vindar från öst som kan ge dem fart mot tropikerna.

Trots att det är jämt mellan båtarna ligger de tillräckligt långt ifrån varandra för att gynnas eller straffas av små lokala vindskift. Snart väntar ett avgörande vägval om när de ska slå och vända norrut.

– Efter vi slått är det styrbords halsar som gäller de kommande tio dagarna, säger Martin Strömberg. Och det kommer bli hett, både på grund av den gassande solen och för att vi kämpar för att komma ikapp ledarbåtarna.

Team SCA har legat bland de tre första båtarna sedan i tisdags och svenskbåten har fortfarande en stark position som fyra efter Team Alvimedica, Abu Dhabi och MAPFRE.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.