nyhetstest

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team vann spurten i den sjätte etappen av Volvo Ocean Race 2014–15. De passerade mållinjen i Newport, Rhode Island strax efter klockan fyra i natt och efter 17 dygn på havet var segermarginalen framför Abu Dhabi Ocean Racing bara tre och en halv minut.

– Det var fantastiskt skönt att vinna den här etappen, säger Martin Strömberg. Spurten var minst sagt stressig och vi var tvungna att se oss över axeln hela tiden.

Efter att Dongfeng Race Team bröt masten strax innan Kap Horn i den förra etappen fick laget jobba hårt för att laga båten och ta sig till starten för den sjätte etappen i Itajaí, Brasilien. När de lämnat Brasilien 19 april stötte laget på nya problem när deras färskvattenberedare gick sönder.

Trots ett tufft utgångsläge hängde Dongfeng Race Team med i täten på väg norrut i Atlanten. I lördags lyckades de ta ledningen och fick ett litet övertag framför Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel.

Försprånget blev aldrig större än drygt 10 Nm och när båtarna närmade sig Newport krympte marginalerna ytterligare. Vinden lättade under de sista timmarna och Abu Dhabi lyckades nästan ta sig förbi. Men Dongfeng höll undan och var till slut 3 minuter och 25 sekunder före ärkerivalen över mållinjen.

– Det kan nästan inte bli jämnare. Vi hade kanske lite tur men efter att ha haft ledningen så länge kändes det som att det var vår tur att vinna.

Segern gör att Dongfeng Race Team plockar in ett poäng på Abu Dhabi som ändå leder den totala poängställningen i Volvo Ocean Race 2014-15 med sex poäng.

– Vi slåss fortfarande om att vinna totalsegern, säger Martin Strömberg. Det är klart att det hade varit bättre om fler båtar varit före Abu Dhabi men vi kan bara styra över att vi själva slår dem. Det betyder mycket för oss att ta in ett poäng och striden kommer att fortsätta ända fram till Göteborg.

– Jag är väldigt stolt över mitt lag, säger Dongfengs franska skeppare Charles Caudrelier. Första målet i den här etappen var att få båten till startlinjen och alla i laget gjorde ett fantastiskt jobb. Jag vill ge den här segern till dem och jag är väldigt glad.

Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker var besviken efter målgången men också imponerad över Dongfengs comeback.

– En väldigt stark insatts av Charles och hans besättning. De har seglat en fantastisk etapp, vi var nära att passera dem i slutet men de stretade emot och vann välförtjänt.

Trean Team Brunel nådde Newport drygt 50 minuter efter tätduon och knappt 40 minuter efter dem tog MAPFRE fjärdeplatsen. Amerikanska Team Alvimedica väntas nå hemmahamnen de närmaste timmarna och svenskbåten Team SCA beräknas gå i mål under dagen.

Den 16 maj seglas ett In-Port Race i Newport och starten för den sjunde etappen till Lissabon går den 17 maj.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg 21–28 juni 2015.

Ett körkort och åldersgräns för vattenskoter kommer allt närmare. Detta efter ett besked i riksdagen på onsdagen.

Efter riksdagens omröstning står det klart att ”Regeringen bör arbeta för åldersgräns och förarbevis för vattenskoter”. Riksdagen går därmed till stora delar emot EU, båtbranschen och båtorganisationerna, som alla hävdar att en vattenskoter är en båt och bör behandlas därefter även i Sverige.

I riksdagens eget protokoll står det så här:
”Det blir allt vanligare med vattenskotrar, som kan orsaka olika typer av problem. Vattenskotrar har starka motorer och kan köras i höga hastigheter på grunt vatten. De ger upphov till störningar och buller som bland annat kan påverka fågellivet i känsliga områden. Riksdagen uppmanade därför regeringen i ett så kallat tillkännagivande att arbeta för att införa åldersgräns och förarbevis för att köra vattenskoter.

Riksdagens tillkännagivande gjordes i samband med att utskottet behandlade motioner från allmänna motionstiden 2014 om sjöfartsfrågor. Riksdagen sa nej till övriga motioner.”

Kommentarer

Jim Huzell 14:32:05 2015-05-07

Jag skrev till Trafikutskottet innan den obefintliga debatten där beslutet togs och påpekade ett antal direkta falsarier när det gäller de vanliga mantran runt vattenskotrarnas brist på existensberättigande. Samma dag hade en skoter vält och tre hamnade i kallt vatten:

Till Trafikutskottet

Det är ledsamt att när man får en känsla av att vissa politiker i princip inväntar en olycka så det snabbt skall finnas en ny anledning till restriktioner och förbud. Denna gång att en skoterfamilj vält och hamnat i mycket kallt vatten. Trots den stora mängden farkoster är det få olyckor på vattenskoter genom åren (källa Transportstyrelsen) och det finns ännu inget som talar för att ett "körkort" skulle vara till någon nytta. I så fall bör ni ju genast titta på körkort för Kajaker för det är fler som dött i sådana olyckor än med vattenskoter under de sista 5-6 åren.

Sedan dessa svepande påståenden om vattenskotrar: Citat från er release: Vattenskotrar har starka motorer och kan köras i höga hastigheter på grunt vatten. De ger upphov till störningar och buller som bland annat kan påverka fågellivet i känsliga områden.
Ja det är starka motorer men en vattenskoter kan absolut INTE köras i höga hastigheter på grunt vatten. Det skulle allvarligt skada skotern. Detta vet förare och hela branschen. Speglar era rådgivares totala brist på kunskap.

Sedan detta eviga mantra om buller. Moderna vattenskotrar är normalt klart tystare än vanliga motorbåtar. Att överhuvudtaget ta till detta argument när vissa så kallade "amerikabåtar" som VERKLIGEN bullrar får fortsätta finnas till utan restriktioner är fånigt. Därtill när det gäller fågellivet är numer en gängse uppfattning att en tyst kanot som paddlar nära vass och strandlinje skrämmer fåglar mer än vanligt båtliv – inklusive vattenskoter. Till saken hör även att dessa "starka motorer" uppfyller de strängaste (California) emissionskrav och är alltså renare än nästan alla andra båtmotorer på marknaden.

En vattenskoter (sittmodell) är inget annat än en båt och bör inte omfattas av andra regler än vilken annan motorbåt som helst. Det är också uppfattningen hos sakkunniga inklusive Professor i Sjörätt, Hugo Tiberg vid sjörättsinstitutet i vid Stockholms Universitet. Vad som är ett tämligen rationellt krav – som då avviker från andra båtar – är obligatorisk anpassad kraftig flytväst då man likt en kanot lättare kan ramla i vattnet. Det är också en vanlig bestämmelse i vår omvärld.

Många sakkunniga, båtbransch, båtorganisationer och individuella utövare ser med oro på att det införs alltfler lagar och restriktioner för bl.a. båtlivet utan saklig grund och snarast baserat på tyckande o/e så kallade "populism". Man anar en dust av svensk "jante" därtill när falska påståenden matas ut så att man sedan "gott" kan "klämma åt" XYZ. Vore klädsamt om debatt och sedan eventuella beslut verkligen baserade sig på fakta i denna fråga. Det finns kunskap att luta sig emot.

Med Vänlig Hälsning

Jim Huzell – 62 år och skoterförare

Inom två år ska medlemmarna i Nynäshamns Motorbåtsklubb sluta måla med giftläckande båtbottenfärg. Tillsammans med forskningsprojektet CHANGE testar klubben nu giftfria alternativ som skrovdukar och borsttvätt. Metoder som ska hålla havstulpanerna borta utan båtbottenfärg.

Nynäshamns Motorbåtsklubb har tagit steget fullt ut och satt ett datum när de ska sluta måla sina båtar med bekämpningsmedelsklassad båtbottenfärg. Inom två år är målet att giftfria mekaniska metoder ska kunna ersätta de kopparbaserade bottenfärgerna.

För att få en oberoende utvärdering av de giftfria alternativen ska nu klubben tillsammans med forskningsprojektet CHANGE testa olika mekaniska metoder som finns tillgängliga på marknaden. Det är bland annat skrovdukar, borsttvättar och andra handhållna verktyg som ska testas för att kunna utröna om resultatet blir vad tillverkarna utlovar.

– Samarbetet med CHANGE-projektet ligger helt i linje med vår ambition att klubbens medlemmar senast 2017 ska ha giftfria båtbottnar. Vi ser fram emot en spännande säsong där ett 15-tal båtar i klubben ska ingå i testet, säger ordförande Rolf Lindqvist.

Princess Yachts har tagit fram en ny modell i sin serie kallad S Class– den helt nya Princess S65. Den nya modellen kommer att lanseras till hösten och kompletterar Princess S72 i denna serie med snabba och kraftfulla ”sportbridge yachts”.

S65 får många nyheter. Bland annat en rymlig interiör med pentry akter om salongen och en separat mathörna tvärs emot. Ett elektriskt öppningsbart fönster täcker pentryt och avdelningen in till en cockpit bar, vilket skapar en stor social yta.

Åtta gäster kan bo ombord i totalt fyra dubbelkabiner, av vilka tre har egna badrum. Det finns även en kabin för besättning som tillval.

Med stor bredd, tre generösa ytor på däck, sportbridge och ett tender garage med kapacitet för en 3,3 m RIB, kombinerar S65 stil och höga prestanda med en omfattande utrustning för underhållning och fina boutrymmen ombord.

Toppfarten anges till upp till 38 knop (beroende på individuellt motorval) med en marschfart på över 30 knop. S65 representerar därmed det senaste inom skrovdesign, inte bara utseendemässigt utan även vad gäller bränsleeffektivitet vid olika hastigheter.

Körbilden visar en Princess 65 årsmodell 1998.

Info: http://www.princessyachts.com/

Till helgen avgörs Volvo Spring Cup i Långedrag där två lag kommer att vinna var sin biljett till att delta i Stena Match Cup Sweden 2015. Bland de tävlande slåss lovande GKSS-talanger mot rutinerade matchracingseglare som den regerande världsmästarinnan Anna Östling.

Volvo Spring Cup fungerar som kvaltävling till Stena Match Cup Sweden och efter helgens tävling kommer två lag att gå vidare till tävlingen på Marstrand.

Bland de som deltar finns Team Anna Östling, regerande världsmästare i matchracing för damer, och Caroline Sylvans lag som är rankade sexa i världen på damsidan. Båda lagen slåss nu mot killbesättningarna om en startplats i Stena Match Cup Sweden.

– Vi har bra en möjligt att ta oss till Marstrand och vi är supertaggade på att ge oss in i helgens tävling, säger Anna Östling som har deltagit i Stena Match Cup Sweden tidigare när tävlingen haft en damklass.

Senast var 2013 då hon och laget slutade på tredje plats och under 2015 satsar de på den internationella matchracingserien för damer.

– Vi har saknat att tävla på Marstrand men nu hoppas vi få utmana herrarna i den öppna klassen, säger Anna.

Volvo Spring Cup avgörs först i en grundomgång där alla lag möter varandra och de som samlar flest poäng går därefter vidare till semifinal och final. Både det bästa svenska laget och det bästa utländska laget går vidare till världscupseglingarna på Marstrand men det står mer på spel. En nyhet i World Match Racing Tour, världscupen i matchracing, är att det går att plocka världscuppoäng även i mindre regattor som Volvo Spring Cup, och inte bara de stora tourtävlingarna.

De internationella lag som ställer upp i Volvo Spring Cup är Rasmus Viltofts team från Danmark och två norska lag med Martin Mehus och Martin Moe som skeppare. De får konkurrens från totalt sju GKSS-lag.

– Vi har ett starkt startfält, säger David Granath som är GKSS projektledare för Stena Match Cup Sweden. Det är extra kul att så många GKSS-seglare är med och det kommer att vara en derbykänsla i helgen. Det blir en väldigt öppen tävling där alla lag har goda chanser att ta sig vidare till Marstrand.

Volvo Spring Cup seglas 9 – 10 maj (klockan 0900-1700) med finalseglingar på söndag 10 maj. Stena Match Cup Sweden avgörs 29 juni – 4 juli på Marstrand och tävlingen är den största deltävlingen i World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Tävlingen på Marstrand har endast en Open Class som är öppen för både damlag och herrlag.

Startuppställning Volvo Spring Cup 2015:
Rasmus Viltoft (DEN)
Martin Mehus (NOR)
Martin Moe (NOR)
Jakob Wilson (SWE)
Patrik Sturesson (SWE)
Victor Abenius (SWE)
Kim Kling (SWE)
Måns Holmberg (SWE)
Anna Östling (SWE)
Caroline Sylvan (SWE)

Efter 17 dygn på havet håller Martin Strömbergs Dongfeng Race Team fast vid en knapp ledning över Abu Dhabi Ocean Racing och imorgon beräknas de nå Newport i USA. Det lag som är snabbast genom strömmarna och de lätta vindarna på vägen dit kommer att vinna den sjätte etappen.


Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 
12–26 knop
Vind: V 5–10 m/sek
Beräknad målgång: torsdag kväll

– Hittills har marginalerna krympt ju närmare mål vi kommit och det är långt från avslappnande, säger Martin Strömberg.

Hans Dongfeng Race Team bröt masten i etapp fem och kämpade för att ta sig till startlinjen i den pågående delsträckan. Efter att de lämnat Itajaí 19 april gick lagets färskvattenberedare sönder vilket kunde satt stopp för dem igen. Men seglarna lyckades laga den och två veckor senare slåss de nu för en ny etappseger.

– Det står mycket på spel men stämningen i laget är bra för hur det än slutar har vi gjort en bra etapp, säger Strömberg. Vi har mycket energi och det gäller att vara på tårna hela vägen fram till målet om vi ska lyckas hålla ledningen. Jag är taggad!

Vägen fram till Newport är svår att navigera och framförallt är det två hinder som kan bli avgörande. Först måste lagen ta sig genom golfströmmen som flyter i nordostlig riktning längs med USA:s östkust. Detta gynnar lagen genom ge dem mer fart mot målet men frågan är vem som lyckas dra mest nytta av strömmen.

Det andra hindret är ett område med lätta vindar som med allra största sannolikhet kommer att komprimera avståndet mellan båtarna. Ledartrion Dongfeng, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel tvingas titta bakåt och hålla koll på MAPFRE och Team Alvimedica samtidigt som Team SCA får en chans att slå sig in i klungan.

Samtidigt har Race Village i seglingstokiga Newport öppnat och snart kommer Volvo Ocean Race för första gången någonsin till staden.

– På Team SCA finns det fyra amerikanskor och det är något speciellt med att segla hem – speciellt att segla hem i Volvo Ocean Race, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Halloran från USA.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

En kartläggning som försäkringsbolaget If gjort av Brås helårsstatistik visar att andelen uppklarade vardagsbrott ligger på en fortsatt låg nivå. Endast tolv procent av de drygt 700 000 vardagsbrott som anmäldes i Sverige under 2014 klarades upp. Det är främst inbrotten och skadegörelsebrotten som förblir olösta men det har även skett en försämring när det gäller uppklarade misshandels- och trafikbrott.

Det är tredje året i rad som If gör en kartläggning av Brå:s statistik över andelen personuppklarade* vardagsbrott – misshandel, stöld, skadegörelse, bostadsinbrott och trafikbrott – i Sverige. Årets kartläggning visar att situationen är fortsatt kritisk; bara drygt vart tionde vardagsbrott klarades upp under 2014, vilket är sämre än under 2013.

Inbrotten och skadegörelsebrotten ligger i botten när det gäller uppklarade brott – endast tre procent av alla anmälningar i dessa två kategorier klaras upp.

– Vi väntar på en positiv trendväxling som aldrig tycks komma. När det gäller vardagsbrotten har rättsväsendet haft hård press på sig under flera års tid nu. Det gör det extra beklämmande att utvecklingen går åt helt fel håll, säger Göran Kellner, utredningschef på If.

Trafik- och misshandelsbrott är de kategorier där andelen uppklarade brott sjunker mest; med sju respektive två procentenheter sedan 2013. Inbrotts- och stöldbrotten ligger kvar på samma låga nivå medan skadegörelsebrotten har sjunkit med en procentenhet.

Kommentarer

Ola 10:24:13 2015-05-05

Och inga våldtäkter heller klaras upp, men tre poliskårer kan jaga Svenssons på sjön med flytvästarna på och förarbeviset i handen om de tagit en öl på sjön. Fint.
Heja resurs-slösande moralister och särintressen som ska lösa ett problem som inte ens finns.

Nästan dubbelt så mycket som Sveriges totala årliga koldioxidutsläpp – 100 miljoner ton – har företagen i WWFs globala klimatprogram Climate Savers minskat sina koldioxidutsläpp med på tretton år. Nu samlas Volvokoncernen, SKF och en rad andra internationella företag i Göteborg för att driva på utvecklingen.

På en konferens 5 – 7 maj i Göteborg – utnämnd till Sveriges klimatstad 2015 – planerar ett 30-tal globala storföretag att ta nästa steg i arbetet mot en klimatanpassad ekonomi.

– Omställningen kräver stora förändringar. Som deltagare i Climate Savers vill vi visa ledarskap inom vår bransch, för kunder och samhället i stort, säger Niklas Gustavsson, Volvokoncernens Chief Sustainability Officer och ansvarig för företagets engagemang i Climate Savers.

På Göteborgsmötet ligger fokus på hur näringslivet kan ta en ledande roll i höstens klimatförhandlingar i Paris (COP21).

– Climate Savers kan inspirera politik och företag till ett ambitiöst klimatarbete. Vi räknar med att näringslivets företrädare spelar en aktiv roll inför höstens klimatförhandlingar i Paris, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF.

Sverige är ett av tio länder med störst ekologiskt fotavtryck per capita. Det betyder att alla förändringar och insatser från svenska företag kan få stort genomslag. Om alla andra företag runt om i världen av samma storlek och i samma branscher skulle följa Climate Savers-företagens exempel, skulle koldioxidutsläppen vara cirka 1 gigaton (en miljard ton) lägre år 2020. Det motsvarar 10 procent av det ”utsläppsgap” som måste åtgärdas på frivillig väg (förutom ländernas åtaganden) om världen ska stanna under två graders uppvärmning, eller utsläppen från mer än 2.3 miljarder fat olja.

– Med vår produktportfölj BeyondZero driver vi utvecklingen av klimatsmarta lösningar på bred front. Våra kunders teknologi finns i så många olika delar av samhället. Idag har vi 56 innovationer som appliceras i allt från energieffektiva bilar, lastbilar, tåg och pappers- och massafabriker, till vågkraft, vindkraft och solkraft. Omsättningen på denna typ av produkter ökar dramatiskt, samtidigt som vi minskar vår egen totala energianvändning. Näringslivet har en nyckelroll för ekonomins omställning och vårt konkreta arbete är ett exempel på detta., säger Rob Jenkinson, SKF-koncernens hållbarhetschef.

Fakta om konferensen:
Konferensen är öppen för den 5 maj för näringsliv och forskare. 6-7 maj möts Climate Savers-företagen i workshops om hur de kan förbättra sina hållbarhetsstrategier och arbeta i enlighet med 2-gradersmålet.

Bland talarna finns bland andra Niklas Gustavsson, Chief Sustainability Officer på Volvokoncernen, Rob Jenkinson, hållbarhetschef på SKF-koncernen, Marcus Wallenberg, styrelseordförande Skandinaviska Enskilda Banken, Håkan Nordkvist, chef för hållbar innovation på IKEA (Head of Sustainability Innovation, IKEA).

Användandet av talsvarstjänsten Kustvädret 0771-53 54 00 har minskat kraftigt de senaste åren. Transportstyrelsen, som finansierat tjänsten, har därför beslutat att lägga ned den.

Kustvädret 0771-53 54 00 har varit en talsvarstjänst där fritidsbåtanvändare kunnat inhämta information om vädret för en viss kuststräcka. Tjänsten har tillhandahållits genom SMHI och finansierats av Transportstyrelsen. Möjligheterna att få tillgång till väderprognoser på annat sätt, till exempel genom appar och webbsidor har ökat de senaste åren. Antalet användare av talsvarstjänsten Kustvädret har samtidigt minskat kraftigt. Transportstyrelsen därför beslutat att stänga tjänsten.

Kustvädret på VHF fortsätter att sändas som tidigare.

Anm: SMHI fortsätter erbjuda en telefontjänst för kustväder, tel. 0900-20 20 333 där man mot en kostnad kan få prognoser för en viss kuststräcka.

Sjöhistoriska museet fördelar nu 1 Mkr till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla fartyg. I år får sju fartyg ta del av stödet. Bland dem finns storslagna segelfartyg, klassiska ångfartyg och charmiga motorfartyg. Intresset för landets k-märkta fartyg är stort – årligen kliver 250 000 ombord.

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, fördelar årligen 1 miljon kronor till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla fartyg. Ekonomiskt stöd är starkt efterfrågat och i år inkom 38 ansökningar om totalt drygt 8 miljoner.

– Att bevara och använda historiskt värdefulla fartyg är en kostsam uppgift och det här stödet utgör normalt bara en mindre del av den totala kostnaden. Pengarna ska stimulera till bevarandeinsatser och engagemang som har kulturhistorisk inriktning, säger Claes Wollentz, intendent på Sjöhistoriska museet.

För museet är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Arbetet med detta engagerar ett stort antal människor, främst ideella föreningar runt om i landet. De historiska fartygen är viktiga för en levande kustbygd och skärgård och dragningskraften hos dem är stor. En undersökning som Sjöhistoriska museet nyligen har genomfört visar att 250 000 människor årligen kliver ombord på landets 129 k-märkta fartyg.

Fartygsstödet har delats ut av myndigheten sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.

– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till geografisk spridning så att fartyg från olika delar av landet finns bland mottagarna och att fartygen används på ett sätt som kommer många till glädje, säger Claes Wollentz.

Mottagare av stöd till bevarande av historiskt värdefulla fartyg 2015

Djurgården 3, ångfartyg, Stockholm.
Helene, segelfartyg, Ystad.
Helmi, segelfartyg, Blidö.
Marianne, motorfartyg, Otterbäcken/Mariestad.
Sprängaren, ångfartyg, Gålö.
Tingvalla, motorfartyg, Karlstad.
Westkust, segelfartyg, Orust
Kort fartygsfakta och fördelat stöd
Djurgården 3 – Stockholm, 150 000 kr.
Ångfärjan Djurgården 3 byggdes 1897 och hette ursprungligen Stadsgården 1. Fartyget beställdes för att klara trafiken till stockholmsutställningen 1897. Hon användes på olika linjer i Stockholms hamn till 1969. Den ideella föreningen Stiftelsen Skärgårdsbåten övertog henne 1973 och rustade upp henne. Djurgården 3 är Stockholms enda kvarvarande ångdrivna djurgårdsfärja. Trafiken idag består av charter, färjetrafik och beställningstrafik. Årets stöd ska användas till reparation av rostskador och läckande plåttak.

Helene – Ystad, 200 000 kr.
Segelfartyget Helene byggdes som skonare år 1916 vid Ystad Skeppsvarv av skeppsbyggmästare Johan Henrik Grufstedt. Fram till år 1967 gick hon i fraktfart i främst Östersjön och på Västkusten.
Från 1967 till 1997 renoverades fartyget och seglades bland annat som teaterbåt längs smålandskusten. Sedan år 2000 ägs Helene av Ystads Segelfartygsförening och är nu skolsegelfartyg. Årets stöd ska användas till renovering av akterspegeln.

Helmi – Blidö, 100 000 kr.
Helmi är en sandkil byggd på Svartlöga 1886. Hon var en omtalad snabbseglare som vann flera kappseglingar för roslagsskutor. Fram till 1946 ägdes hon av släkten Sjöblom på Oxhalsö, Blidö och användes för fraktfart. Helmi är en av de sista kvarvarande av sitt slag. Efter tiden i fraktfart har hon bland annat varit biblioteksbåt, husbåt och fritidsbåt. 1988 inleddes en renoveringen av fartyget och 1999 tog föreningen Helmis vänner över ansvaret för henne. Nu är Helmi en del i ett projekt med syfte att levandegöra Blidöbygdens historia. Årets stöd ska användas till byte av däck och däcksbalkar.

Marianne – Otterbäcken/Mariestad, 50 000 kr.
Marianne byggdes som ånglustjakten Bris 1897 vid Eriksbergs mekaniska verkstad. Beställare var Fredrik Pettersson, senare landshövding i Jönköping. Näste ägare var bryggaren M Lyckholm i Göteborg som förlängde fartyget och byggde en salong midskepps. År 1916 såldes Bris till ett rederi i Marstrand som bytte ångmaskinen mot en dieselmotor och ändrade namnet till Marianne. Hon gick i passagerartrafik fram till 1946 då fartyget övertogs av Bofors Semesterhemsförening i Karlskoga. Efter att använts för trafik mellan Otterbäcken och Storön övertogs Marianne 1992 av Gullspångs kommun. Idag ägs fartyget av M/S Mariannes Ekonomiska förening och på sommaren går hon i reguljärturer på Vänern mellan Mariestad och Sjötorp. Stödet ska användas till renovering av skylight och nedgångskapp.

Sprängaren – Gålö, 150 000 kr.
I samband med byggandet av pansarskeppen Sverige, Drottning Victoria och Gustav V byggdes också tre tendrar, hjälpfartyg, varav Sprängaren är ett. Medel till att bygga pansarskeppen samlades in från allmänheten och överskottet användes för att bygga tendrarna. 1917 beställdes dessa vid Motala verkstad. De fick namnen Sökaren, Sveparen och Sprängaren. Fartygen tjänstgjorde inom marinen fram till 1960-talet. Därefter kom Sprängaren till Varberg som hamnbogserare fram till 1973. Ursprunglig funktion för Sprängaren var att som vedettbåt nyttjas för minsvepning, minutläggare, bogsering, spaning, bevakning med mera. Vid bärgningen av regalskeppet Vasa deltog Sprängaren och Sveparen. Idag ägs Sprängaren av en stiftelse som genomför en renovering av fartyget. Årets stöd ska användas till fortsatt renovering av ångpannan.

Tingvalla – Karlstad, 50 000 kr.
Tingvalla byggdes 1920 på Wennbergs Mekaniska Werkstad i Karlstad. Tingvalla sattes i trafik med pråmbogseringar till och från Göteborg. I mitten av 20-talet blev pråmbogseringarna olönsamma och Tingvalla användes i stället för bogsering av massaved till Vargöns Bruk. Vintertid var hon isbrytare i Karlstads hamn och på Vänern. 1941 togs Tingvalla i anspråk för marinens räkning. Efter kriget övertog Karlstad Hamn fartyget och 1988 överläts Tingvalla till Ångbåts AB Polstjärnan. Idag bevaras fartyget som ett teknikhistoriskt minnesmärke. Årets stöd ska användas till renovering av skrov, däck och däckshus.

Westkust – Orust, 300 000 kr.
Westkust byggdes vid Sjötorps varv 1932 riggad som tremastskonare. Idag finns det endast ett fåtal fartyg kvar som ursprungligen varit tremastade skonare. Westkust hade redan från början en hjälpmaskin och gick i fraktfart fram till 1964 hemmahörande bland annat på Donsö, Skärhamn och Visby. År 1967 hade hon bara fockmasten kvar, var klassad som motorfartyg och var registrerad som fiskefartyg. Westkust blev 1968 fritidsfartyg i Göteborg. Hon återställdes till tremastskonare och gick bland annat med fisketurer och användes som skolfartyg. 1987 övertogs fartyget av Orust segelfartygsstiftelse. Westkust är ett bra exempel på den “sista” generationen av segelfartyg. Idag används hon som skolfartyg. Årets stöd ska användas till renovering av akterspegel med angränsande spant och balkar.

Läs mer om Sjöhistoriska museets arbete med k-märkning på www.sjohistoriska.se

Bilderna:
I samband med byggandet av pansarskeppen Sverige, Drottning Victoria och Gustav V byggdes också tre tendrar, hjälpfartyg, varav Sprängaren är ett. Fartygen tjänstgjorde inom marinen fram till 1960-talet. Vid bärgningen av regalskeppet Vasa deltog Sprängaren. Idag ägs Sprängaren av en stiftelse som genomför en renovering av fartyget. Årets stöd ska användas till fortsatt renovering av ångpannan. Foto: Sjöhistoriska museets arkiv.

Tingvalla byggdes 1920 på Wennbergs Mekaniska Werkstad i Karlstad. Idag bevaras fartyget som ett teknikhistoriskt minnesmärke. Årets stöd ska användas till renovering av skrov, däck och däckshus. Foto: Sjöhistoriska museets arkiv.

Även ägare till riktigt stora yachter vill ut på äventyr. Det har prestigevarvet CRN i italienska Ancona tagit fasta på i samarbetet med konstruktörerna Gianni och Paola Zuccon inför den nya yachten Teseo. Det är en 50 m Expedition yacht som ska byggas med tre olika inredningslösningar och hela båten full av ”leksaker” och verktyg för upptäcktsfärder.

Temat för hela yachten är att ägaren ska kunna ta sig var som helst i en båt som har klassiska linjer. Samtidigt är denna Expedition Yacht mycket modern i material val och till sin konstruktion.

För CRN, som är specialiserat på att bygga yachter i stål och aluminium med en totallängd på 50–90 m, är det nya designprojektet en riktig utmaning. Inte minst för att de ska uppfylla de ofta mycket krävande kraven från yachtköpare, som i dagens läge vill ha något annorlunda med samtidigt elegant och modernt.

Expedition Teseo, Superconero och Dislopen Special Edition – alla från CRN – är tre helt olika 50 m projekt. De visar alla tre på CRN:s förmåga att helt kundanpassa båtar i större storlekar. Större yachter innebär ofta väldigt mycket arbete och stora investeringar. Riktigt stora yachter kan innebära sysselsättning för hundratals personer under flera år och är därmed viktiga för hela den marina infrastrukturen i till exempel Italien, som har fått se sin fritidsbåtsindustri decimeras väldigt kraftigt de senaste åren.

Yachten med namnet Teseo ska byggas i stål och aluminium. Yachten får en bulbköl och är designad av Zuccon International Project tillsammans med konstruktörerna hos CRN. Den är 50 m lång, 9 m bred och har fyra däck .den klassas därmed inom 500 GRT-klassen. Teseo har en stor ägarkabin samt fyra VIP-kabiner och utrymmen för sju i besättningen.

Ytorna ombord är designade för att snabbt kunna förändras efter ägarens behov. Här finns bland annat balkong och ytor för diverse båtar. I aktern märks en stor utfällbar avdelning för att skapa en extra ”sjötomt”. Det sistnämnda är en riktig trend bland större yachter, som ofta har en stor hydrauliskt manövrerad badplattform.

Alla de tre nya yachter som byggs i denna serie är som standard utrustade med två stycken C32 Caterpillar dieselmotorer, som ger en toppfart på 15 knop och en marschfart på 14 knop. Räckvidden vid 11 knop är 3 800 Nm. Yachterna är certifierade enligt Rina och MCA standarder.

Info: www.studioeffeerre.it
Info: www.zucconinternationalproject.com

Importören av Kimple båtar fick rätt. Förvaltningsrätten har gett importören, Midmarine AB i Sundsvall, rätt och båtarna får därmed säljas även på den svenska marknaden.

Det var ett hårt slag för Midmarine när Transportstyrelsen 28 augusti 2014 förbjöd företaget att släppa ut fritidsbåtar av fabrikatet Kimple på den svenska marknaden. Midmarine skulle också återkalla samtliga Kimple-båtar som de hade levererat till återförsäljare eller kund. Orsaken var att företaget, enligt Transportstyrelsen, inte kunnat visa att båtarna var provade som de ska för att få vara CE-märkta.

Båtarna tillverkas av en Taiwanesisk koncern med produktionen förlagd till Shanghai. Båtarna är framtagna för den Skandinaviska marknaden och har likheter med Skandinaviska mindre aluminiumbåtar.

Reaktionerna blev hårda och många på förbudet, som nu alltså har undanröjts av Förvaltningsrätten. Domen vann laga kraft i början av maj 2015.

– Det här har lamslagit vår verksamhet. Det innebar ett tvärstopp för oss i augusti ifjol när vi fick det här beskedet. Transportstyrelsen belade oss med 500 000 kr i vite om vi sålde en båt. Sedan begärde de också att vi skulle återkalla båtarna. Totalt handlar det om minst 600 båtar som vi har sålt under fem års tid, säger Anders Andersson på Midmarine AB i Sundsvall.

Hur Midmarine ska gå vidare efter domen är inte klart än. Inte heller vill Anders Andersson uttala sig om företaget ska begära skadestånd för uppkommen skada.

I nuläget är det inte heller klart hur Transportstyrelsen ska agera.

– Våra jurister har tittat på det här. Det lutar åt att de inte tänker överklaga, säger Christer Bergström på Transportstyrelsens Sjö- och Luftfartsavdelning.

Bilden:
Kimple 410 Adventure. En av modellerna Transportstyrelsen stoppade.

Medaljracen som avgjorde GKSS Olympic Class Regatta i dag seglades på söndagen under fantastiska förhållande med sydlig stabil vind och start och målgång alldeles framför näsan på publiken i Långedrag. Till sin hjälp fick publiken seglingarna kommenterad av två välkända profiler, Stefan Rahm, förbundsdirektör och sportchef på Svenska Seglarförbundet, och Rasmus Myrgren, bronsmedaljör på OS 2012.

– Det är inte lätt att slå vare sig Josefin Olsson eller Jesper Stålheim från Kungliga Segelsällskapet (KSSS) som både tack vare fantastisk teknik seglar högre och snabbare än några andra på kryssen, vilket visade sig vara avgörande på dagens tävling.

– Även i 470 visade sig det tämligen nya konstellationen med Johan Molund och Sebastian Östling att deras samlade erfarenheter och rutin var viktig, då medaljracet utvecklade sig till matchracing, säger GKSS klubbdirektör och chefstränare Thomas Rahm.

Alla resultat som är klara återfinns på länken:
http://gkss.se/en/regatta/regatta-program-2015/gkss-ocr/results/

Bilderna:
Alla pristagarna i GKSS Olympic Class Regatta. Foto: Bitte Tidemand.
Sebastian Östling (gast) och Johan Molund (rorsman). Foto: Peter
Warfvinge.

I år gick finalen av Årets Kock i Göteborg och under arrangemanget var Västsveriges råvaror representerade både som tävlingsråvaror och under bankettens middag. Den 8-10 maj ordnar Turistrådet Västsverige i samarbete med Årets Kock och Gbg & Co en smakresa där Thomas Sjögren, Årets Kock 2015, tar med kollegor från hela landet till västkusten för att smaka och uppleva Bohusläns unika råvaror och miljöer på riktigt.

Resan startar i Göteborg och går därifrån till Ljungskile med lunch på Musselbaren. Därefter går färden vidare ut på sjön för en musselexpedition till Scanfjords odlingsriggar med fiskebåten M/S Märta. Tillbaka på land fortsätter turnén till Fjällbacka där gruppen möter Ingemar Grankvist, kräftfiskare, som berättar om sin metod för att leverera pinfärska kräftor till restauranger. Dagen därpå bjuder på ostronsafari, möte med tångföretaget Catxalot och en skaldjursmiddag på Everts Sjöbod. Programmet avslutas på söndagen i Göteborg med en sill-lunch på Swedish Taste som Thomas Sjögren står för.

Övriga resenärer förutom Thomas Sjögren: Titti Qvarnström från Bloom in the Park (Malmö), Anders Lauring från PM Mat & Vänner (Växjö), Juan Carlos Arregui från Gastrologik (Stockholm), Marie Skogström från Mat & Vin Slottsparken (Malmö), Jacob Markström från Le Garage (Umeå) samt Lindor Wink, tidigare Juniorkocklandslaget och commis Bocuse d’ Or 2012-2013.

Resan är ett tillfälle för kockarna att umgås med likasinnade, snacka mat samt att inspireras och njuta av svenska råvaror på plats där de smakar som allra bäst.

Volvo Penta har fördubblat garantitiden på Volvo Penta originaldelar och tillbehör som köps och monteras hos en Volvo Penta-återförsäljare. Förändringen innebär ett ännu bättre skydd för kunderna.

Volvo Penta erbjuder redan en omfattande garanti på 12 månader på Volvo Penta originaldelar. Men nu har företaget förlängt garantitiden till 24 månader för reservdelar och tillbehör som köps och monteras hos en auktoriserad Volvo Penta-återförsäljare. Och det är inte bara själva reservdelen som omfattas av garantin, utan även arbetet som krävs för montering.

– Vi erbjuder redan idag en generös garanti på Volvo Penta originaldelar och tillbehör och den förmånen behåller vi naturligtvis för samtliga Volvo Penta-kunder. Men vi ville erbjuda ett extra skydd till kunder som handlar reservdelar och får dem monterade genom våra Volvo Penta-återförsäljare, säger Anna Müller, chef för affärsutveckling för eftermarknaden. – Kvaliteten på våra reservdelar och tillbehör, i kombination med vårt professionella återförsäljarnätverk över hela världen, ger oss möjlighet att erbjuda ett ännu mer omfattande skydd till kunderna.

När kunderna köper Volvo Penta originaldelar eller tillbehör och får dem monterade hos en Volvo Penta-återförsäljare kan de känna sig ännu tryggare. De vet att delarna har monterats fackmässigt av kompetenta Volvo Penta-medarbetare för att garanterat fungera på bästa sätt och ge största möjliga tillförlitlighet. Dessutom är Volvo Penta originaldelar exakt anpassade efter specifikationerna och toleranserna hos Volvo Penta-motorer och de är konstruerade för att fungera perfekt tillsammans. Samtidigt leder de till optimal bränsleeffektivitet med lägsta möjliga bränslekostnader och utsläpp.

– Med Volvo Penta finns det inga svaga länkar i kedjan. Vi erbjuder reservdelar av hög kvalitet som är skräddarsydda för våra motorer – plus förstklassig service och kompetens. Och om någonting ändå skulle gå snett ser vår garanti – både den vanliga och den nya, utökade – till att kunden är ordentligt skyddad, avslutar Anna.

Båtarna i Volvo Ocean Race beräknas nå målet för den sjätte etappen i Newport, Rhode Island nu på torsdag. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har haft ledningen sedan i lördags och har chans att säkra en viktig etappseger.


Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 15–17 knop
Vind: NO 6–9 m/sek
Beräknad målgång: torsdag 7 maj

– Om vi lyckas hålla det här utan att släppa förbi någon är det en enastående comeback efter mastbrottet i förra etappen, säger Martin Strömberg. Jag kände på mig redan innan starten i Itajaí att vi skulle vara med slåss på riktigt under den här etappen.

Den sjätte delsträckan startade i Brasilien 19 april och Dongfeng har hängt med i täten när fältet seglat norrut i Atlanten. De tog ledningen i lördags eftermiddag när båtarna vände från att segla rakt norrut och gippade västerut. Strömbergs lag fick ett litet övertag eftersom de låg väster om de andra tätbåtarna Team Brunel och Abu Dhabi Ocean Racing när de vände.

Under natten till idag har lagen tagit sig genom instabila och lätta vindar i ett område där den tropiska värmen möter det kallare klimatet på norra halvklotet.

– Vi har varit snabba på den här etappen och framförallt de senaste dagarna, säger Martin. Nu när vi passerade kallfronten var det lite gummibandseffekt där vi ökade avståndet fram till fronten där de andra kom ikapp. När vi kom ut på andra sidan drog vi ifrån igen.

Fältet seglar nu i riktning mot nordöstra USA med vinden från nordost och temperaturen har sjunkit ombord på båtarna. Samtliga team har mindre än 1 000 Nm kvar till Newport.

En etappseger hade varit viktig för Dongfeng som jagar Abu Dhabi Ocean Racing i den totala poängställningen i Volvo Ocean Race 2014–15.

– Jag ser fram emot att leda hela vägen in till mål och förhoppningsvis kan vi tjäna några viktiga poäng på Abu Dhabi, säger Martin. Det ska bli skönt att få äta ordentligt, sova och ladda inför nästa sträcka. Det är inte långt kvar av racet och det gäller att kämpa ända in i kaklet.

Lagen seglar nu genom det ökända område som kallas Bermuda triangeln och de tar sig runt ett vindfattigt högtrycksområde längre ut på Atlanten. Det återstår fortfarande ett par instabila vädersystem innan de når målet.

Fem båtar i fältet är samlade i en klunga och bakom trion längst fram pågår en tät strid mellan MAPFRE och Team Alvimedica. Team SCA har valt en egen väg längre österut vilket kan ge dem en chans att komma tillbaks för att slåss om en topplacering.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

SUNBEAMsystem 50W Flush är en 50 W solpanel i Flush-utförande utan uppstickande delar.

Med svenskutvecklad platt kabel med en tjocklek på bara 1,95 mm trots en grovlek på 2×1,6 mm2 kan kabeln dras under panelen, vilket möjliggör ett montage helt utan uppstickande delar. Förtennad koppar används och tillsammans med grovleken säkerställs en låg förlust även efter många säsonger i en tuff marin miljö. Finns i storlekar på 18–50 W.

Info: www.teknikhamstern.se

Regeringen har låtit en utredare komma med förslag på förenklingar för sjöfarten. Förslagen berör såväl stora som små rederier och företag samt fritidsbåtsägare.

I utredningen föreslås att fartygsregistret utökas med en ny så kallad bareboatcharter-del. I den kan utländska fartyg som har hyrts ut i huvudsak obemannade tillfälligt registreras under svensk flagg.

Syftet är att underlätta rederiernas affärsverksamhet när de behöver hyra in ett fartyg under en begränsad tid. Dessutom föreslås att definitionen av skepp ändras så att fartyg med en skrovlängd över 24 meter ska anses vara skepp. För båtar med skrovlängd mellan 15 och 24 meter föreslås krav på obligatorisk registrering i registrets båtdel oavsett om de används yrkesmässigt eller för fritidsändamål. Förändringen görs bl.a. för att förenkla registrerings- och kreditgivningsfrågor för mindre skepp.

Promemorian, “Regelförenkling för sjöfarten”, är framtagen av docent Johan Schelin, Stockholms universitet och kommer nu att skickas ut på remiss.

Båtförsäkringsbolaget Alandia blir huvudsponsor för Fareast Cup 2015. Enligt Martin Kolm på Alandia är den nya båtmodellen Fareast 28R en spegling av Alandias slogan ”På båtägarens sida sedan 1938”.

– Fareast 28R är verkligen en båt som står på båtägarens sida. Som trailerbar entypsbåt för dags- och helgseglingar är den ett smidigt alternativ till större båtar. Vi tror att sådana här kvalitetsbåtar sänker ribban för folk att skaffa sig segelbåt och njuta till sjöss, säger Martin Kolm.

Han får medhåll av Mats Runström, VD på Nordic Yachts Ab.

– Det är tydligt att den här segelbåtsmodellen fyller ett hål på marknaden. Enkelheten, prestandan och kvaliteten i kombination med ett bra pris gör Fareast 28R till ett intressant alternativ. Båten har sålt bra sedan lanseringen och i sommar kommer minst 10 st. Fareast 28R att segla i Sverige, säger Mats Runström.

Följande kappseglingar ingår i Alandia Fareast Cup 2015:
9 maj Lidingö Runt
10 maj Viggan Open
6–7 juni Sandhamn Open
15 augusti Tjörn Runt
5 september Nordic Yachts Open

Info: www.alandia.se

Lagom till vårens ankomst tog årets isvinter slut. Den började sent, slutade tidigt och ledde till ovanligt få isbrytarinsatser.

– Det är den lindrigaste vi har haft någonsin, säger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

En tidig isvinter startar isbrytningen i slutet av november, en normal i mitten av december och en sen i januari. Årets säsong kom igång 13 januari och slutade 30 april när Ymer som sista svenska isbrytare avslutade sin verksamhet. Vanligtvis pågår isbrytningen ytterligare någon eller ett par veckor.

– Det finns fortfarande lite is längst upp i norr men den isen har våra finska vänner lovat att ta hand om. Det har aldrig varit ett så tidigt avslut, konstaterar Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

När man summerar årets isvinter framkommer det att den har varit extrem på flera sätt. Även isutbredningen har varit ovanligt liten.

– Isvintern kom igång väldigt sent. Det blev vinter i januari, men sydliga vindar gjorde att isen pressades upp i norra Bottenviken. Normalt är hela Bottenviken istäckt. Så var det inte i år, säger Ulf Gullne.

Det har aldrig varit så lite is i Östersjön som i år, troligtvis inte ens under de milda perioderna under 1730- och 1930-talet.

Sjöfartsverket har assisterat 132 handelsfartyg och bogserat elva av dessa. Det går att jämföra med stränga vintrar när antalet assistanser kan vara uppemot 6 000.

De stora skillnaderna i väderförhållanden gör att arbetet med att planera isbrytarverksamheten är väldigt varierat.

– Det är spännande. Man vet aldrig vad som händer, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

– Visst har det varit lite långtråkigt i år, men tjusningen är att man aldrig vet. Vi kan inte sitta utan isbrytare eftersom man aldrig vet hur det blir. Vi måste vara beredda att stötta handelssjöfarten, säger Ulf Gullne.

Den lindriga isvintern märks även ekonomiskt. Kostnaden ligger i år 30 miljoner under budget.

Fakta om isbrytning
• Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.
• Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram.
• Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera.
• Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Om två månader går vinnaren av ÅF Offshore Race i mål utanför Sandhamn. För att det överhuvudtaget ska finnas minsta chans till att det är du så måste du vara anmälda till denna, en av världens mest klassiska, havskappseglingar. Gör det nu!

Du behöver inte ha en supererfaren proffsbesättning och en högteknologiska karbonbåt. I fjol vann tre duktiga seglare och kompisar från Stockholm i en sju meters ”minitonnare” som nu är till salu för under 100 000 kr.

Men ÅF Offshore Race är inte bara en utmanande och spännande kappsegling runt Gotland. Dagarna innan start är det också en jättelik seglarfest på Skeppsholmen mitt i Stockholm med underhållning, mat och musik, barn- och prova på-aktiviteter.

ÅF Offshore Race startar söndag 28 juni och redan på lördagen avgörs ÅF Inshore Race som är ett gyllene tillfälle att trimma besättningen dagen innan den ”stora” starten. Det kan också vara första steget på det som om något år ska bli en segling runt Gotland. ÅF Inshore Race är en inomskärskappsegling med start och mål på Stockholms ström

Ordinarie anmälan till ÅF Offshore Race är öppen till 25 maj.

Läs mer på www.ksss.se/afor

Foto: Oskar Kihlborg.

Uttagningsreglerna för OS-seglarna är nu beslutade. Man skall vara bland de åtta bästa nationerna i världen för att få en biljett av Sveriges Olympiska Kommitté. Men för seglarna är det medaljer som räknas.

För en knapp vecka sedan tog Josefin Olsson en bronsmedalj i Laser Radialklassen på världscupen i franska Hyères. Jesper Stålheim som också hade chans att ta medalj, slutade på en fjärdeplacering i Laser. Två resultat som ger mersmak och medaljvittring inför kommande OS. Men det finns många fler i seglingslandslaget som knackar på dörren. Bland dessa återfinns bland annat gamla OS rävarna Johan Molund och Sebastian Östling som precis startat en satsning med mycket goda resultat på kort tid i 470 klassen. Bland annat en niondeplats på ovannämnda världscuptävling. På sommarens tävlingar gäller det för seglarna att visa på toppresultat för att få en tidig uttagning och därmed kunna fokusera på OS-uppladdningen.

– Fredrik Lööf/Max Salminen, Rasmus Myrgren och Daniel Birgmark var tre besättningar som kom till London OS 2012 med erfarenhet av tidigare strid om OS-medaljer. Det är klart att vi saknar den erfarenheten i detta laget men samtidigt fick vi till en offensivare inställning i laget under förra OS satsningen som nu håller i sig. Segling har tagit medaljer på väldigt många OS historiskt och vår ambition har inte sänkts, säger Svenska Seglarförbundets förbundskapten, Magnus Grävare.

Seglarnas OS-uttagning i punktform

• Sveriges Olympiska Kommitté och Svenska Seglarförbundet har gemensamma kriterier för OS uttagning.
• För att komma med i OS-truppen skall klassen skall ha tagit en nationsplats (kvalgräns) på något av Internationella Seglarförbundets nationskval. Fem klasser har svensk nationsplats (se nedan).
• För att besättningen skall tas ut skall besättningen också vara bland de åtta främsta nationerna i världen.
• Målsättningen är medaljer. Om flera besättningar uppnått kraven tas den besättning ut som anses ha störst chans att ta OS medalj.
• Besättningar på medaljnivå skall tas ut så fort som möjligt för bästa förberedelse. Tidigaste uttagning sker i slutet av 2015.

SWE Sailing Team maj 2015:

470 (herr) – SWE har Nationsplats
Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
Fritiof Hedström/Niclas Düring, GKSS
Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS

49erFX (dam) – SWE har Nationsplats
Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS

Finnjolle (herr) – SWE har Nationsplats
Björn Allansson, GKSS
Max Salminen, GKSS

Laser (herr) – SWE har Nationsplats
Emil Cedergårdh, GKSS
Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam) – SWE har Nationsplats
Josefin Olsson, KSSS

Info: http://www.svensksegling.se/Elitsegling/SWESailingTeam1/SWESailingTeam/

Den 1-3 maj pågår GKSS Olympic Class Regatta i Långedrag där landslagsseglarna deltar.

Bilden: SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, samlades idag hos GKSS i Långedrag. Foto: Stefan Rahm/SSF.

Från och med i morgon, den 1 maj, får yrkesfiskare åter landa större fångster av torsk i Barsebäck, Ålabodarna, Råå och Vikens hamnar.

Beslutet innebär bland annat betydligt kortare restider för yrkesfiskare i Öresund.

– Vi ser att det här kan gynna det kustnära fisket i Skåne län och att det minskar risken för att torsk slängs överbord eller landas illegalt, säger Martin Bjerner, handläggare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Sedan 2008 har EU en flerårig plan för torskbestånden i Östersjön, bland annat innebär den att fångster över 750 kilo bara får landas i vissa hamnar. Kravet för att för att klassas som landningshamn är att HaV ska kunna nå den inom någon timme efter det att fartyget anlänt för att kontrollera fångsten.

Yrkesfisket har kommit in med en begäran att låta hamnarna i Barsebäck, Råå, Viken samt Ålabodarna bli landningshamnar för torsk.

– Efter att ha utrett förutsättningarna för hamnarna och möjligheten att göra kontroller så har vi kunnat säga ja. Vi tror också att det kan få flera positiva effekter. De som främst berörs är garnfiskare inom det småskaliga fisket i Öresund, säger Martin Bjerner.

Kustbevakningen, Länsstyrelsen i Skåne län och Kävlinge kommun är också positiva till förändringen. HaV:s beslut innebär att från och med 1 maj får yrkesfiskare landa fångster på mer än 750 kilo torsk i Råå, Viken, Ålabodarna och Barsebäcks hamn.

Källa och foto: HaV.

Nya regler för yrkesfisket gör det lättare för yngre personer att bli yrkesfiskare. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, hoppas också att de nya reglerna ska leda till färre passiva tillståndshavare.

– Vi vill göra det enklare att byta tillståndshavare för olika typer av fisken, exempelvis torsk i Östersjön och fiske efter nordhavsräka i Västerhavet, säger Qamer Chaudhry, utredare på tillståndenheten på HaV .

För den som vill fiska efter exempelvis torsk, havskräfta och räka krävs både fiskelicens och särskilt tillstånd. Tidigare har det varit svårt att ta över ett tillstånd från en yrkesfiskare om denne velat sluta eller blivit långvarigt sjuk. Inom räkfisket har det överhuvudtaget inte varit möjligt med byte av tillståndshavare. Detta har lett till ett system med passiva tillståndshavare inom svensk fiskerinäring.

– Tillståndshavaren kan ha slutat fiska, kanske sålt båten och flyttat från orten. I praktiken är det någon annan person som sköter fisket men som fortfarande är i beroendeställning till tillståndshavaren, säger Qamer Chaudhry.

– Detta är en situation som exempelvis kan hindra yngre personer från att våga satsa på yrkesfiske. Det har länge också funnits en önskan från fiskerinäringen att förenkla byten av tillståndshavare.

I mars skickade HaV ut förslaget om större möjlighet till byte av tillståndshavare för särskilda tillstånd för fiske efter torsk i Östersjön, fiske inom effortregleringen (fartyg över 10 meter) i Skagerrak, Kattegatt och Nordsjön, fiske efter havskräfta med bottentrål försedd med artsorterande rist samt för fiske efter nordhavsräka. Ett 20-tal remissinstanser har kommit in med synpunkter på förslaget.

– Det finns en allmän oro för att de nya reglerna ska leda till spekulation och ägarkoncentration inom fisket. Vi har lyssnat på synpunkterna och har därför lagt in en begränsning som rör hur många tillstånd man kan ha. En person eller ett företag kommer bara att tillåtas ha ett särskilt tillstånd per typ av fiske. säger Qamer Chaudhry.

De nya reglerna träder i kraft 1 maj. Detta innebär ändringarna (HaV:s föreskrift HVMFS 2014:19) om möjlighet till byte av tillståndshavare:

Fiske efter torsk i Östersjön, för fiske inom effortregleringen (fartyg över 10 meter) i Skagerrak, Kattegatt och Nordsjön samt för fiske efter havskräfta med bottentrål försedd med artsorterande rist. Byte av tillståndshavare blir möjligt under förutsättning att minst motsvarande kapacitet, mätt i kilowatt, förs ut ur fisket.
Fiske efter nordhavsräka. Byte av tillståndshavare kan ske genom generationsskifte eller när samma person eller företag ägt andelar i fiskefartyget kontinuerligt i tre år.
För att förhindra att en fiskelicenshavare skaffar sig flera särskilda tillstånd inom en viss typ av fiske inför HaV en begränsning. En person eller ett företag tillåts nu bara att ha ett särskilt tillstånd per typ av fiske. Undantaget är de som sedan tidigare har två tillstånd.

Källa och foto: HaV.

I samband med Båtmässan i Marstrand den 29-31 maj, presenterar Oceanmarine Nordic en riktig pärla bland alla motorbåtsmärken, Searider 820w.

SeaRider 820W är kombinationen av en stor daycruiser och liten cabin cruiser med optimala sjöegenskaper och med genomtänkta och effektiva lösningar ombord. Både skrov och inredning är mycket stabilt byggda och båten har en hög standardutrustning, med bl.a bogpropeller som standard.

Båten har fyra bäddar i hytten och separat toalett med handfat i kabinen. Utanför finns det gott om sittplatser, pentry, skafferi, kylskåp, frysfack och stort förvaringsutrymme. Här kan man även få soldäck eller extra kojer.

Då båten har utombordsmotor blir båten mycket rymlig invändigt. Jahn Vestli har utformat och konstruerat båten som byggs i Arendal, Norge av yrkesmän med lång erfarenhet. Inredning och utrustning är också i största möjliga utsträckning tillhandahållen av norska underleverantörer.

– Det är fantastiskt roligt att få representera ett båtmärke som tillverkas i sin helhet i Norge med en mycket hög kvalitet och av personer med lång erfarenhet i branschen. Båtarna kombinerar ett mycket bra skrov med ett antal väl genomtänkta lösningar ombord, kommenterar Mats Friis-Liby, grundare och ägare av Oceanmarine Nordic AB.

L.O.A: 8,28 m
Bredd: 2,68 m
Vikt båt exklusive motor: 2 500 kg
Max motor: 350 hk singelmontage eller 2×250 hk vid dubbelmontage

Info: www.oceanmarine.se

På bilden syns en NorDan 820W.