nyhetstest

Odling av svensk hummer och havskatt – fungerar det? På Havs- och vattenforum kommer Susanne Eriksson från Göteborgs universitet att berätta om forskarnas senaste resultat.

– Vi har börjat med att föda fram hummerlarver, de äldsta är cirka tre månader gamla. Vi håller nu på med utveckling av fodret för att få fram bästa kvalitet och överlevnad, säger Susanne Eriksson, docent vid institutionen för biologi och miljövetenskap.

Projektet Nomaculture startade i höstas och målet är att under fyra år utveckla en modell för ett modernt och hållbart svenskt marint vattenbruk. Två arter är i fokus: hummer (Homarus gammarus) och havskatt,där forskarna studerar både den grå (Anarhichas lupus) och den fläckiga (Anarhichas minor). Framodling av hummerlarver inomhus i flera vattentankar pågår redan vid Lovéncentret Kristineberg i Fiskebäckskil. Och de första gråa havskatterna har flyttat in i ett recirkulerande saltvattenssystem på Institutionen för biologi och miljövetenskap i Göteborg.

I projektgruppen ingår experter i biologi, teknik, livsmedelsvetenskap, livscykelanalys (LCA) och ekonomi från bland andra Göteborgs universitet, Chalmers och Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, SP.Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, och forskningsrådet FORMAS, stödjer projektet med 16 miljoner kronor.

Susanne Eriksson är verksam på Lovencentret Kristineberg i Fiskebäckskil. Hon har forskat om havskräftor i 25 år men menar att humrar kan vara lättare att odla.

– Humrar är inte lika känsliga som kräftor och därför lättare att odla. En utmaning är att humrar är mer aggressiva och måste hållas åtskilda så att de inte äter upp varandra, säger hon.

I flera europeiska länder såsom Norge, Storbritannien och Spanien odlas redan hummeryngel för stödutsättning i naturen. Den svenska forskargruppen har besökt hummerodlingar runt om i Europa för att hitta en modell som är ekonomiskt och ekologiskt hållbar på sikt för odling hela vägen till färdigt livsmedel.

-Vi vill hitta en metod som passar bra i Sverige, vi vet att det finns ett stort intresse för att kunna utveckla småskaligt vattenbruk, säger Susanne Eriksson.

Att odla fram en ätfärdig hummer tar ungefär två år. Om allt går enligt planerna kommer det att finnas en pilotanläggning för odling av hummer och havskatt om fyra år. En nyckelfråga för att få ekologiskt hållbara odlingar är fodret. Därför är Nomaculture-projektet också riktat mot att utveckla alternativa källor för tillverkning av foder till hummer och havskatt. Susanne Eriksson berättar om projektet på Havs- och vattenforum som arrangeras av Havs- och vattenmyndigheten,HaV, för tredje året i rad.

– Havs- och vattenforum är tänkt att vara en mötesplats för alla som jobbar med, för eller tack vare levande hav, sjöar och vattendrag, säger projektledare Pia Ahnlund på HaV.

Havs- och vattenforum pågår på Eriksberg i Göteborg den 26 – 27 maj.

Källa och foto: HaV.

Strängnäs har fått en egen sjöräddningsstation. Sedan 2009 har räddningsstationen i Västerås haft en båt och besättning placerad i Strängnäs, men vid årsskiftet uppgraderades man till en fullvärdig räddningsstation. Lördag den 30 maj är det officiell invigning av stationen, då även det nybyggda stationshuset och den uppgraderade räddningsbåten premiärvisas.

SSRS hälsar välkommen till en invigningsdag med sjöräddningsuppvisningar, prova på-aktiviteter, barnaktiviteter och mycket mer. Medverkar gör även flera samarbetspartners, som räddningstjänst, polis och kustbevakning. Det ger en unik chans att lära sig mer om hur sjöräddningen i Sverige är uppbyggd och Sjöräddningssällskapets viktiga arbete, samt vilken roll de ideellt engagerade frivilliga sjöräddarna spelar för den lokala sjösäkerheten i Mälaren.

Lars Tysklind är stationsansvarig på RS Strängnäs och hoppas på en välbesökt dag.

– För staden är det en stor skillnad att få Sjöräddningssällskapets röda prick på kartan, det blir tydligt för alla att vi finns här och täcker upp en viktig och välbesökt del av Mälaren. Strängnäs är ju en av Mälarens riktiga sjöstäder! Och för oss frivilliga sjöräddare är det fantastiskt roligt att få en egen station, säger Lars Tysklind, stationsansvarig på RS Strängnäs.

Lars Tysklind driver stationen tillsammans med 17 frivilliga sjöräddare. De förfogar över en öppen mindre räddningsbåt, Rescue Don Carlos, samt under vintern en inlånad svävare från Sjöfartsverket. Nu hoppas de kunna hitta donatorer för att utöka flottan med en åttameters sjöräddningsbåt. Strängnäs kommun har bekostat det nya stationshuset.

– Vårt stationshus ligger precis vid hamninloppet och ger oss ett utmärkt läge för att snabbt nå mellersta Mälarens vattenleder. Vi är väldigt glada över stödet från kommunen, säger Lars Tysklind.

Info: www.ssrs.se

Nu när vi går mot varmare och ljusare dagar växer sig längtan efter att ha en egen båt stark hos många. Men drömmen om lata dagar på sjön kan snabbt förvandlas till en mardröm för den som råkar ut för en oseriös säljare.

I Sverige finns det nästan 900 000 fritidsbåtar, och varje vår köps och säljs mängder av dem på andrahandsmarknaden. Just nu ligger knappt 10 000 privatägda båtar ute till försäljning på Blocket, och antalet annonser blir allt fler.

För de spekulanter som inte är insatta i båtlivet finns det många ekonomiska och avtalsmässiga fallgropar som bör undvikas. Det är viktigt att kontrollera några saker innan man slår till.

– Om du köper av en privatperson istället för en handlare är det extra viktigt att ni skriver ett ordentligt köpekontrakt. Det är det som kommer att gälla om något visar sig vara oklart. Det finns färdiga kontraktmallar att ladda ner från internet, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

När du köper privat är det också viktigt att kolla att det faktiskt är säljaren som är den verkliga ägaren.

– Det är legitimation och kvitto på säljarens köp av båten som gäller. Skulle man köpa en båt som är stulen och den riktiga ägaren dyker upp blir du av med den. Misstänker du att en båt är stulen kan du kontrollera det genom att kontakta branschorganisationen Larmtjänst, säger Dan Falconer.

Båten bör dessutom undersökas ordentligt före köp. Den som är osäker kan ta hjälp av en besiktningsman. Kom ihåg att kontrollera motorn och hur båten ser ut under durken. Titta också om den är CE-märkt – då uppfyller den Sjöfartsverkets föreskrifter för säkerhet och miljö.

– Importerade båtar kan sakna CE-märkning, men då har de också ett mycket lägre andrahandsvärde och är svårare att sälja vidare, säger Dan Falconer.

If har samlat några viktiga saker att tänka på inför båtköpet:
• Gör en budget som innehåller allt från inköp till vinterförvaring. Undersök kostnader för lån, utrustning, båtplats och underhåll.
• Tänk efter vilken motortyp du vill ha. En dieselmotor är ofta dyrare än bensinmotor i inköpskostnad, men den har å andra sidan bättre andrahandsvärde, är säkrare, mer bränsleekonomisk och håller längre.
• Är säljaren den verkliga ägaren? Be att få se legitimation samt kontrollera att det finns kvitto på köpet av båten och annan utrustning. Fråga om hur motorn är servad och om det finns papper på det. Försäkra dig om att det inte finns några olösta lån på båten. Hos Larmtjänsts utredningsgrupp (telefon 08- 522 784 33) kan du kontrollera om en båt har anmälts stulen.
• Se över kostnaden för båtförsäkring – den har du användning av året runt eftersom den gäller för både sjöskador och skador när båten ligger på vinterförvaring.

Nämdö skärgård i Värmdö kommun är en av fem nya nationalparker som Naturvårdsverket pekat ut. Det är ett unikt ytterskärgårdsområde med bland annat Bruno Liljefors Bullerö som ligger i hjärtat av Stockholms skärgård.

Idag finns det 29 nationalparker i Sverige och under 2014 hade parkerna 2,4 miljoner besökare. Syftet med en nationalpark är att skydda landets mest värdefulla natur och samtidigt göra den tillgänglig för besökare och friluftsliv. Kommande sex år prioriterar Naturvårdsverket fem nya nationalparker där Värmdös oexploaterade ytterskärgård är ett område:

– Jag är glad att vi äntligen har kommit så här långt. Min förhoppning är att nationalparken snart ska bli verklighet. Det har varit en lång process för att klara ut markägande och förvaltning. Nu är samverkan mellan alla inblandade av största vikt för att få till ett eldorado för djur, natur och människor, säger Monica Pettersson (M), kommunstyrelsens ordförande i Värmdö.

Stockholms län har sedan tidigare Ängsö och Tyresta nationalparker samt Kungliga nationalstadsparken.

Riksdagen beslutar om nationalparker
För att en nationalpark ska bli verklighet måste staten äga marken. Det är regeringen som fattar beslutet om att skapa en nationalpark, vad den ska skydda och vilka gränser som ska gälla. Beslutet ska sedan godkännas av riksdagen. Prislappen varierar med var någonstans i landet nationalparken ligger och hur många fastighetsägare som är inblandade. Det mesta av området som föreslås bli Nämdöskärgårdens nationalpark ägs av Skärgårdsstiftelsen och staten. Stora delar är redan naturreservat.

Fem prioriterade områden:

Nämdöskärgården
Ett oexploaterat och biologiskt intressant skärgårdsområde öster om Nämdö i Värmdö kommun

Reivo
Ett skyddsvärt skogsområde nedanför den fjällnära skogen i Arvidsjaurs kommun

Bästeträsk
Insjönära område på norra Gotland med unik natur och högt skyddsvärde

Vålådalen-Sylarna-Helags
Fjällområde med fjällnära skog och myr i södra Jämtland med höga naturvärden

Västra Åsnen
Skogs- och sjölandskap i Kronobergs län i Småland med höga naturvärden både på land och i vatten

Volvo Ocean Race närmar sig Europa och avgörandet i den sjunde etappen över Atlanten. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team hänger med i tättrion medan Team SCA nu passerat Abu Dhabi Ocean Racing.

Senaste positionsrapport: 1200
Ledare: Team Brunel
Hastighet: 
12 knop
Vind: N 6 m/sek
Beräknad målgång: onsdag 27 maj

De sex båtarna tar sig nu ut ur det vindfattiga högtrycksområde som varit det stora hindret på vägen till Lissabon. Vid lunchtid idag skiljde det mindre än 18 Nm mellan båtarna. Dongfeng Race Team tappade under natten sin ledning men de hänger med Team Brunel och MAPFRE i täten.

– Vi har lyckats placera båten rätt och segla fort vilket gett resultat. Det är ju alltid bättre stämning ombord när det går bra men nu ska vi försöka ta oss upp i toppen igen, säger Martin Strömberg.

– Högtrycksområdet med mindre vind var lurigt och stod mitt i vår väg. Vinden både minskar och vrider ju närmare man kommer mitten av vädersystemet och därför var det avgörande att gå igenom det på ett bra ställe.

Under lättvindsseglingen de senaste dagarna har det enligt Strömberg funnits tid till att prata om annat än segling på Dongfeng Race Team.

– Jag har retat fransmännen för finalen i Eurovision där de fick fyra poäng och är ju inte mycket att komma med. Senast Sverige vann för tre år sedan seglade jag samma sträcka över Atlanten ombord på Groupama och då kom vi tvåa till Lissabon.

Team SCA som valt en nordligare väg än de övriga båtarna seglade under förmiddagen om Abu Dhabi Ocean Racing som ligger sist och längst söderut. Det finns fortfarande chans för de sista båtarna att komma tillbaks för att slåss om pallplatserna.

– Det kan bli nervöst när vi kommer in mot Lissabon där vinden antagligen mojnar igen så att båtarna bakom oss får chansen att komma ikapp, säger Martin Strömberg.

– Under natten har vi har vunnit tillbaks några av de sjömil som vi tappat, rapporterar Anna-Lena Elled på Team SCA. Det gjorde oss glada men vi är inte nöjda ännu. Vi ligger fortfarande efter och under dagen kommer vi att få veta mer om ifall vår plan kan ta oss tillbaks i racet.

Båtarna beräknas nu nå Lissabon på onsdag förmiddag.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

KSSS vann i helgen den allra första omgången av nyinstiftade allsvenskan. Seglingarna avgjorde på KSSS hemmaplan, Baggensfjärden – som helgen till ära visade sig från sin allra bästa sida.

– Det har varit väldigt bra förhållanden och en rättvis tävling. Det har ändå varit 35 race och väldigt få av dem var inte bra. Det var mycket vind, det var byigt, men även en hel del race med jämna vindar, säger Magnus Woxén som var coach för KSSS lag och som hade lyckats hitta en perfekt mix i besättningen:

– Vi hade Mikael Lindqvist som rorsman, som är gammal matchracingseglare och som seglat mycket J70. Vi har en ung talang i Sandra Sandqvist som kan Baggen, samt 73 år-unge Ingemar Sundstedt med massor av rutin, plus Rodney Ardern med erfarenheter och meriter i massor – inte minst från sex Americas Cup och fyra Volvo Ocean Race, säger Magnus Woxén.

Allsvenskan är en helt ny nationell liga där 18 av Sveriges bästa seglingsklubbar, från Örnsköldsvik i norr till Malmö i söder, gör upp under tre omgångar 2015. De tre bästa går vidare till Sailing Champions League på Sardinien i september.

Fredagen började lite trevande, men det stod snart klart vilka klubbar som skulle dominera helgen. Ekolns segelsällskap från Uppsala överraskade genom att vinna sina fem första race, innan en tjuvstart visade att de inte var oövervinnerliga. Stockholms 606 Klubb far förhandsfavoriter hos många, men hade en trög start. Man jobbade dock hårt och slutade tvåa. Även västkustklubbarna, Hjuvik Båtklubb och Göteborgs Kungliga Segelsällskap, visade att vårträningen hade gett utdelning.

Men den klubb som övertygade genom alla tre dagarna var hemmaklubben, Kungliga Svenska Segelsällskapet, som seglade säkert och undvek dåliga placeringar. Till slut vann de 9 av sina 11 race.

– Vi hade ju lite favorittryck på oss, så vi kände definitivt pressen. Men vi har fått rollerna i teamet att fungera bra. Det är alltid roligt att vinna, säger Sandra Sandqvist.

Allsvensk tabell efter första omgången:

1 Kungliga Svenska Segelsällskapet 62
2 Stockholms 606 Klubb 53
3 Ekolns Segelklubb 51
4 Hjuviks Båtklubb 51
5 Göteborgs Kungliga Segelsällskap 49
6 Malmö Segelsällskap 44
7 Halmstads Segelsällskap 42
8 Strängnäs Segelsällskap 39
9 Kullaviks Kanot och Kappseglingsklubb 39
10 Värmdö Jolleseglare 38
11 Sotefjordens Segelsällskap 37
12 Örnsköldsviks Segelsällskap 34
13 Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb 33
14 Trälhavets Båtklubb 31
15 Wikens Båtselskap 30
16 Långedrags Segelsällskap 24
17 Oxelösunds Segelsällskap 18
18 Lerums Segelsällskap 17

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
http://www.svensksegling.se/SSFTavlingar/AllsvenskanSegling/
http://www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Foto: Peter Gustafsson och Malcolm Hanes.

Stockholmsklubbarna var starkast i den Allsvenska seglingspremiären. En premiär där Saltsjöbaden bjöd på mycket utmanande seglingsförhållandena. Hemmaklubben KSSS imponerade.

Allsvenskan är en helt ny nationell liga där 18 av Sveriges bästa seglingsklubbar, från Örnsköldsvik i norr till Malmö i söder, gör upp under tre omgångar 2015. De bästa går vidare till Sailing Champions League på Sardinien i september.

Fredagen började lite trevande, men det stod snart klart vilka klubbar som skulle dominera helgen.

Ekolns segelsällskap från Uppsala överraskade genom att vinna sina fem första race, innan en tjuvstart visade att de inte var oövervinnerliga. Stockholms 606 Klubb far förhandsfavoriter hos många, men hade en trög start. Man jobbade dock hårt och slutade tvåa. Även västkustklubbarna, Hjuvik Båtklubb och Göteborgs Kungliga Segelsällskap, visade att vårträningen hade gett utdelning.

Men den klubb som övertygade genom alla tre dagarna var hemmaklubben, Kungliga Svenska Segelsällskapet, som seglade säkert och undvek dåliga placeringar. Till slut vann de 9 av sina 11 race.

KSSS lag bestod av Mikael Lindqvist, Ingemar Sundstedt, Sandra Sandqvist och Rodney Ardern. Ett rutinerat gäng med många meriter.

Sandra, som också satsar på OS i Rio säger: ”Vi hade ju lite favorittryck på oss, så vi kände definitivt pressen. Men vi har fått rollerna i teamet att fungera bra. Det är alltid roligt att vinna.”.

Allsvensk tabell efter första omgången:

1 Kungliga Svenska Segelsällskapet 62
2 Stockholms 606 Klubb 53
3 Ekolns Segelklubb 51
4 Hjuviks Båtklubb 51
5 Göteborgs Kungliga Segelsällskap 49
6 Malmö Segelsällskap 44
7 Halmstads Segelsällskap 42
8 Strängnäs Segelsällskap 39
9 Kullaviks Kanot och Kappseglingsklubb 39
10 Värmdö Jolleseglare 38
11 Sotefjordens Segelsällskap 37
12 Örnsköldsviks Segelsällskap 34
13 Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb 33
14 Trälhavets Båtklubb 31
15 Wikens Båtselskap 30
16 Långedrags Segelsällskap 24
17 Oxelösunds Segelsällskap 18
18 Lerums Segelsällskap 17

Bilden:
Segrare (foto “ksss-winning-team”) från vänster: Rodney Ardern, Sandra Sandqvist, Ingemar Sundstedt och Mikael Lindqvist.
Foto: Malcolm Hanes.

Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Web & sociala medier
www.svensksegling.se/Allsvenskan/
www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Det var spända seglare från hela Sverige som samlades i Saltsjöbaden under fredagen. Arton klubbar från Örnsköldsvik i norr till Malmö i söder hade förberett sig under våren, och nu skulle man få svar på var man stod jämfört med konkurrenterna.

Väderprognosen utlovade 4-5 m/sek från syd, men som vanligt var det utmanande förhållanden på Baggensfjärden. Stora vindvrid satte seglarna på prov och de lag som seglade offensivt kunde tjäna många placeringar.

Det märktes att seglarna var sugna på att komma igång, och i första racet tjuvstartade alla båtarna. Sedan blev det bättre ordning och fredagens 9 seglingar kunde genomföras i bra tempo.

Redan tidigt stod det klart att hemmalaget, Kungliga Svenska Segelsällskapet, hade både fart och koll på lokala vindvrid. Man inledde med två förstaplatser och kom tvåa i sitt tredje race. Även Sveriges andra storklubb, Göteborgs Kungliga Segelsällskap, gjorde bra ifrån sig och vann två race. Sedan var det mycket jämt och små avstånd mellan båtarna.

Men dagen bästa insats stod Ekolns Segelklubb från Uppsala för, när man vann alla sina tre race på ett övertygande sätt. Laget seglade stabilt och gjorde få misstag, vilket belönades med en knapp ledning efter första dagen.

-Det känns fantastiskt bra att vi är igång med den första upplagan någonsin av Allsvenskan i Segling. Man känner verkligen att det betyder något extra för seglarna att de får kämpa sina klubbar.

Topp 5 efter första dagen:
1 Ekolns Segelklubb – 18p
2 Kungliga Svenska Segelsällskapet – 17p
3 Göteborgs Kungliga Segelsällskap – 16p
4 Hjuviks Båtklubb – 16p
5 Stockholms 606 Klubb – 14p

Under lördag och söndag fram till 15:00 kommer ett antal race att seglas. Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/

Tidsschema
Fredag 22 maj
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår

Lördag 23 maj
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår

Söndag 24 maj
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
www.svensksegling.se/Allsvenskan/
www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Dongfeng visar vägen i norra Atlanten men striden om att vara först till Lissabon är långt från över. Även Team Vestas Wind är nu på väg mot Portugal och snart gör de comeback i Volvo Ocean Race.


Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 17 knop
Vind: SV 7–9 m/sek
Beräknad målgång: 28 maj

– Bra dag på Dongfeng, fint väder, bra fart och tillbaka i ledningen, säger Martin Strömberg.

Hans Dongfeng Race Team ligger först i fältet som just nu seglar åt nordost längs med den sjunde etappens icegates*. Sedan båtarna lämnade Newport har det sällan skiljt mer än 10 Nm mellan båtarna i klungan och de senaste dygnen har det varit gasen i botten med undanvindssegling i 20 knop.

På vägen har Dongfeng lyckats få ett litet övertag och deras position i norr kan bli en fördel de närmsta dagarna. Team SCA som ligger längst söderut kan tappa mer på tätbåtarna eftersom de nu tvingas segla en längre sträcka än motståndarna.

Ikväll väntas båtarna vända österut och då inleds spurten mot Lissabon.

– Seglingsförhållandena är fantastiska, rapporterar Team SCA:s Anna-Lena Elled. När man sitter uppe på relingen och tittar framåt så ser det ut som om fören klyver vattnet som en vass kniv i smör en het sommardag. Och vi ser fram mot ytterligare en dag som denna. Men vi njuter inte hela tiden. Vi har ett klart uppdrag: Vi har lite distans att ta ikapp.

*Icegates är banavgränsningar som inte får passeras och de har inrättats för att hålla båtarna säkra från isberg.

Vestas snart tillbaks på startlinjen
Nu skrivs ett nytt kapitel i historian om Team Vestas Wind, den danska båten som gick på grund under den andra etappen i november förra året. Deras skadade och strandade båt ansågs först vara för skadad för att kunna rädda. Men de senaste månaderna har båten lagats på Persico-varvet i Bergamo, Italien.

Igår togs båten ut ur varvet och såg solens ljus när den lastades upp på den lastbil som under natten inledde resan mot Lissabon. Där kommer båten att göras redo för att återigen kunna vara på startlinjen i Volvo Ocean Race.

– Det känns bra att var på väg, säger lagets skeppare Chris Nicholson. Vi ligger en dag före vårt schema och förhoppningsvis har vi en snabbare transporttid vilket kan innebära en eller två extra träningsdagar på vattnet innan starten i Lissabon.

Båten väntas nå Lissabon i mitten av nästa vecka.

– Man tänker på resan som alla har gjort sedan revet och att vi nu har en fungerande båt är en stor bedrift av alla inblandade. De fanns så många saker längs med vägen som kunde satt stopp för oss.

Att bygga en Volvo Ocean 65:a tar åtta månader och det omfattande reparationsarbetet med Team Vestas Wind har tagit fyra månader.

– Det är mer eller mindre än ny båt även om det finns delar från vår gamla båt. Jag vet inte om man ska kalla det vår ”nya” eller ”gamla” båt. Jag antar att det blir en kombination av båda två.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Det var försommar i Saltsjöbaden när seglarna kom till Saltsjöbaden för andra dagen av Allsvenskan av segling. Efter fredagens Sverigepremiär så var alla införstådda med Baggensfjärdens utmaningar, och vilka klubbar som var svårast att tas med.

De tre toppklubbarna från fredagen fortsatte att segla bra. Hemmaklubben, KSSS, fortsatte att rada upp förstaplatser. En perfekt serie stördes bara av en 2:a och en 3:a.

Fredagens dominanter, Ekoln från Uppsala vann också sina race fram till lunch då man missade att man tjuvstartat; ”Vi uppfattade aldrig att vi var över och såg ingen flagga på startfartyget”. Detta kostade dem ledningen.

Även Göteborgs Kungliga Segelsällskap visade sig sårbara. Man fick ett par riktigt dåliga placeringar efter att ha straffats efter närkontakt med andra båtar. Efter rorsmansbyte kom man tillbaka och avslutade dagen bra.

Det var dock två andra klubbar som klev fram under lördagen.

Malmö Segelsällskap inledde med en sistaplats, och rorsman Peder Edman klev i land och var rosenrasande på sig själv; ”nu måste vi vakna!!!”. Sedan levererade de tre förstaplatser och klubben har nu kontakt med täten.

Även förhandsfavoriterna i Stockholms 606 Klubb vann två race trots en del haverier; “I sista racet hade vi gjort en grym start när storskotet pajade. Men vi lyckades laga det och kom tvåa bara metrar efter KSSS”.

Topp 5 inför sista dagen:
1. Kungliga Svenska Segelsällskapet 50p
2. Ekolns Segelklubb 45p
3. Stockholms 606 Klubb 42p
4. Hjuviks Båtklubb 42p
5. Göteborgs Kungliga Segelsällskap 40p

Under söndagen seglas ytterligare race fram till 15:00. Då får vi veta vilken klubb som går till sommaruppehåll som Allsvensk ledare.

Den Allsvenska tabellen uppdateras i realtid och här kan man också analysera alla race i efterhand: http://allsvenskan2015.sapsailing.com/

– – –

Tidsschema
Fredag 22 maj
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår

Lördag 23 maj
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår

Söndag 24 maj
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
www.svensksegling.se/Allsvenskan/
www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Årets upplaga av Seapilot2star 2015 närmar sig och i år finns det flera sätt att följa tävlingen. Seapilot2star 2015 närmar sig med stormsteg med bara dagar kvar till starten den 25 Maj 2015 och just nu 92 anmälda båtar.

Seapilot2star är en tuff ”double handed” segeltävling vilket innebär att endast två personer per båt är med och tävlar. Allvar och tuffa förhållanden blandas med upplevelser, gemenskap och vänskap mellan både proffs, amatörer och familjer. Blandningen av deltagare är stor och skapar stor dynamik. Banan sträcker sig cirka 300 sjömil och har sin start 25/5 i Oxelösund med pitstop i Visby 26/5 och Oskarshamn 27/5 samt målgång i Oxelösund. Banan är lång och eftersom det endast är 2 tävlande per båt innebär det en tuff påfrestning för personerna ombord.

Tävlingens huvudarrangör är som tidigare år Oxelösunds segelsällskap i samarbete med Wisby och Oskarshamns segelsällskap.

En nyhet för årets tävling är att omstarterna i Visby och Oskarshamn sker klassvis uppsamlat, precis som i Oxelösund. Alla starter kommer dessutom att livesändas i samarbete med Sittbrunnen via playkanalen https://seapilot2star.solidtango.com/.

Förutom livesändningarna kommer deltagarna själva att liverapportera och ladda upp egna filmklipp på https://seapilot2star.solidtango.com/ där man kan följa deltagarnas upplevelser direkt från båtarna.

Racet kommer även att trackas med AIS så att du kan se alla båtars position och aktuell ställning både på en karta och en leaderboard, vilken du hittar från www.seapilot2star.com. Det går även att följa racet från Seapilot appen, där du ser alla AIS-mål.

Självklart går det också att besöka de tre orterna för att se starter och målgångar direkt på plats.

Info: www.seapilot2star.com

Seapilot medverkade nyligen på Sjöfartsverkets presentation om framtidens planer där en ökad sjömätningstakt stod i huvudfokus.

Sjöfartsverket har nyligen presenterat en hel del nyheter som på sikt kommer att gynna framtidens elektroniska navigering.

År 2010 var endast 25 % av Sveriges kust sjömätt med modern teknik, resten är sjömätt med äldre metoder eller handlodat på 1800-talet eller tidigare. Idag har sjöfartsverket ökat andelen till hela 48 % och Sjöfartsvekets mål är att år 2020 ha uppmätt 75 % av Sveriges kust. Dessa mätningar är dock främst styrda mot områden för kommersiell sjöfart.

Ett större EU projekt (Sjöblick) är initierat för att mäta farleder för passagerartrafiken i Stockholms skärgård med ny teknik från 2016-2018.

För fritidsbåtslivet är dock andra områden även viktiga och en utredning pågår om hur man skall kunna sjömäta farvatten under 10 m vilket i princip är de områden som kvarstår efter 2020 och är en viktig del av farvatten för fritidsbåtslivet. Målsättningen är att ha 15 % av dessa vatten uppmätta år 2022 men mycket beror på nya teknikers tillgänglighet och samverkan mellan myndigheter i Sverige för att kunna genomföra detta.

Man har nu inom Östersjön enats om en gemensam referensnivå för havsytan vilken kommer att påverka sjökorten liksom det stora arbete som pågår att ensa upp strandlinjen efter vår kust för att kompensera för landhöjning och ensa denna med lantmäteriets kartor.

Papperskort kommer att slutas tryckas redan år 2016 och finns då bara via print on demand. Båtsportkorten kommer dock att fortsätta tryckas en tid framföver men ges endast ut vart annat eller vart tredje år vilket är sällan då det är över 2500 rättelser om året i sjökorten, vilket även medför att de snabbt blir inaktuella.

Sjöfartsverket inför dessutom ett nytt produktionssystem för sjökort år 2016 vilket kommer att innebära att pappersprodukterna inte kommer att uppdateras i samma takt som de elektroniska korten som finns bland annat i Seapilot.

Elektroniska sjökortens betydelse kommer att öka på sikt. Nya sjömätningar genomförs nu för exempelvis Furusundsleden för kommersiell sjöfart som även kommer att finnas i Seapilot och dessa kort kommer enbart att produceras som S-57 data (elektroniska).

De elektroniska sjökorten blir ny standard och enligt Patrik Wiberg som är chef för sjögeografi på Sjöfartsverket blir framtidens data bättre i digitalt format.

Det är tydligt att behovet av bra elektroniska sjökort ökar då flera yrkessjömän idag helt enkelt hävdar att om inte det elektroniska sjökortet fungerar så ger man sig helt enkelt inte ut på sjön.

Appar och den förmåga som dessa lösningar har till snabb anpassning och användarbehov kommer snabbt att bli en viktig faktor för framtidens navigering.

Seapilot fortsätter sitt arbete för partiella uppdateringar i sjökorten för att på så sätt kunna uppdatera korten med tätare intervaller med mindre datamängd att ladda ned vid varje uppdatering.

Sjöfartsverkets framtidsplaner är en viktig del även i Seapilots utveckling och vi tycker att det är positivt att de satsar på en utbredd sjömätning i Sverige för att Seapilot ska kunna erbjuda så högkvalitativa sjökort som möjligt. I våra svårnavigerade vatten är det viktigt att ha uppdaterade sjökort.

Klimat- och miljöminister Åsa Romson är huvudtalare vid årets Havs- och vattenforum i Göteborg den 26-27 maj. Hon kommer att prata på temat ”Målen, makten och miljonerna”.

– Jag tror att alla besökare är nyfikna på att höra mer om regeringens ambitioner för den svenska havs- och vattenmiljön. Vi är väldigt glada över att Åsa Romson har möjlighet att delta, säger Pia Ahnlund, projektledare för konferensen.

Havs- och vattenforum arrangeras för tredje året i rad. I fjol lockade konferensen 426 deltagare från hela Sverige och i år väntas siffran bli ännu högre. Även i år finns Britt-Marie Mattsson, prisbelönt journalist och författare, på plats för att ställa frågor till både Åsa Romson och Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger.

– Britt-Marie Mattsson leder också en debatt om hur vi ska få ett hållbart fiske med bland andra representanter för Världsnaturfonden, yrkesfisket, kustkommunerna i Bohuslän och Sportfiskarna i panelen. Det blir säkert en spännande diskussion, inte minst efter all debatt om räkfisket, säger Pia Ahnlund.

– På konferensen offentliggörs också vinnaren av vattenpriset ”Sjöstjärnan”, det är första gången som priset delas ut.

Konferensen arrangeras av Havs- och vattenmyndigheten, HaV, och målet är att skapa en mötesplats för alla i Sverige som jobbar med, för eller tack vare levande hav, sjöar och vattendrag. Under de två dagarna får besökarna en återspegling av vad som hänt sedan sist: Vad hände exempelvis med den nationella strategin för vattenkraft, hur användes pengarna i olika miljöprojekt och har yrkesfisket reglerats i fler skyddade områden?

Andra spännande programpunkter är de 20 så kallade ”djupdykningarna”. I dessa diskussionsgrupper berättar HaV:s experter om aktuella uppdrag och frågeställningar för myndigheten. Här är några exempel:

Vad är meningen med den svenska havsplaneringen? Vilka ska vara med och hur ska det gå till? Var kommer kommunerna in i arbetet?

Spårbarhet av fisk – för konsumenten och för fiskbestånden. Snart får vi ett system som visar var och när fisken i butiken är fångad, om den är odlad eller vild och kanske även vilka redskap som användes.
Hur ska ett levande jordbruk samsas med en god vattenkvalitet? Är det möjligt att nå EU:s krav på en god vattenmiljö och samtidigt behålla ett konkurrenskraftigt jordbruk?
Hav möter vind. HaV inbjuder till dialog med vindkraftsföreträdare för att höra hur de ser på våra krav och vilka lösningar de själva har för att exempelvis skydda tumlare.
Modern teknik för små avlopp. Kan nya kartverktyg hjälpa miljöinspektörerna att bedöma riskerna med påverkan från små avlopp?
Det blir också 30 mini-föreläsningar om spännande projekt, samarbeten och ny forskning, något vi kallar ”knytkonferenser”. I år handlar de bland annat om hur DNA-teknik kan revolutionera miljöövervakningen, om vilka effekter den stora skogsbranden i Västmanland hade på vattnet, om hur vi blir av med spökgarn i havet och om hur man kan restaurera en å och rädda kvar hotade fiskarter. Representanter från Oskarshamns kommun berättar om hur saneringen av tusen ton tungmetaller i hamnbotten ska gå till.

Havs-och vattenforum hålls på Eriksberg i Göteborg den 26 – 27 maj.

Kungliga nationalstadsparken har hunnit växa upp till tuff och miljömedveten 20-åring – men som trots detta behöver extra skydd. WWF firar idag födelsedagsbarnet med en ceremoni på Ulriksdals slott i närvaro av kung Carl XVI Gustaf, kronprinsessan Victoria, landshövding Chris Heister, närboende och besökare. Dagen till ära går WWFs Jihdepris på 50 000 kronor till Förbundet för Ekoparken som belönas för sitt arbete med att bevara parkens natur- och kulturvärden.

Nationalstadsparken invigdes 1995 av kungen. Den är världens första nationalstadspark och en grön lunga på 27 kvadratkilometer från Djurgården i söder till Ulriksdal i norr.

– Vi vill fira Nationalstadsparken och visa hur viktig den är för biologisk mångfald och storstadsbornas hälsa och välmående. Vår förhoppning är att den kan bli en modell för andra städer runt om i världen, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
WWFs pris ur Elisabeth Jihdes minnesfond på 50 000 kronor – för berömvärd och viktig gärning inom naturvården – tilldelas “Förbundet för Ekoparken (FFE) som består av ett 50-tal ideella föreningar.

– Vi är väldigt hedrade och glada för det fina naturvårdspriset. Det är ett värdefullt stöd vid en tidpunkt då parkens framtid står på spel. Mycket stora byggprojekt tillåts numera i parken, i strid med vad lagstiftaren en gång åsyftade. Vi kommer att använda priset för att göra vad vi kan för att vända den utvecklingen, säger Richard Murray, ordförande i Förbundet för Ekoparken som sedan 1992 arbetat för parkens natur- och kulturvärden.

Parken hyser Europas största bestånd av gamla ekar med många rödlistade arter – en världsunik miljö i en storstad. Den är en ekologiskt viktig spridningskorridor för djur och växter och hyser hundratals byggnadsminnen, varav fyra kungliga slott.

Firandet till trots är allt inte bara frid och fröjd. Lagen som ska skydda Nationalstadsparken riskerar att kringgås vid väg- och byggprojekt. De ”små stegens tyranni” naggar natur- och kulturvärden i kanten.

– För många undantag när det gäller planer och bygglov är inte bra. Om grönområdena stegvis minskar finns mindre kvar för kommande generationer att besöka och njuta av. Därför krävs ett skärpt statligt skydd för unika grönområden och kulturmiljöer, säger Henrik Waldenström, WWFs projektledare för Nationalstadsparken.

WWFs tiopunktsprogram för Nationalstadsparken har som mål att den gröna ytan ska öka, skräpiga områden restaureras och störande nybebyggelse inte tillåtas i eller intill parken. Den biologiska mångfalden ska också öka och utvecklas, kulturminnen restaureras och bullret minska i parkens grönområden. Parken ska fungera som en oas för invånarna men också som en pedagogisk arena.

Fakta Nationalstadsparken:
Området rymmer ekskog, barrskog, havsvikar, fågelsjöar, parker och innerskärgård. Här finns räv, hermelin, rådjur, ett hundratal häckande fågelarter liksom åtta fladdermusarter.

Fakta WWFs Jihdepris:
WWFs pris ur Elisabeth Jihdes minnesfond på 50 000 kronor till Förbundet för Ekoparken togs den 21 maj emot av Richard Murray, Stockholm.

Motiveringen lyder:
Förbundet för Ekoparken, FFE, har sedan 1992 kämpat för att värna-vårda-visa Ekoparken, sedermera Kungliga nationalstadsparken, och dess skiftande natur- och kulturmiljöer, biologiska mångfald och skönhetsvärde. Förbundet består idag av 50 ideella föreningar och bildades för att motverka det stora exploateringshot som fanns, och fortfarande finns, mot områdets natur- och kulturvärden.”

Den 22 maj arrangeras strandstädningen i Helsingborg för 21:a året i rad av Miljöverkstaden tillsammans med I love Hbg. Dagen inleds med ett seminarium för gymnasieelever på Röda kvarn och samtidigt städar 600 elever från årskurs 5 stadens stränder som en del av Miljöverkstadens pedagogiska program Livsviktigt vatten och den årliga vårstädningen i staden.

På lördag dyker sedan Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen ner i havet och plockar skräp för att se till så att det inte hamnar på stränderna.

Plastprodukter är det absolut vanligaste skräpet som finns på våra stränder och i våra hav. Plast försvinner inte, utan bryts ner i mindre och mindre delar och finns kvar i hundratals år. Därför handlar seminariet, som äger rum på Röda kvarn på fredag klockan 08.30-12.00, just om varför vi ska bry oss om plasten i havet. Gymnasieeleverna får lära sig om de ofantliga mängder avfall som finns i våra världshav och diskutera vad vi kan göra för att hjälpas åt att lösa problemet.

Samtidigt är 600 femteklassare från 30 klasser och 22 skolor engagerade i årets strandstädning som börjar i söder vid Glasskiosken i Rydebäck och sträcker sig via bland annat Råå, Parapeten, Pålsjö, Hittarp och slutar vid p-platsen i norra Domsten.

– Vi har en 23 kilometer lång kust längs Helsingborg så att vi är glada för det arbetet som eleverna lägger ner för att hjälpa till att hålla våra stränder rena och samtidigt lära sig om vikten av att det är vårt gemensamma ansvar, säger Bengt Jürs, miljöpedagog på Miljöverkstaden

På lördag blir det även hamnstädning
Den 23 maj är det även dags för den årliga hamnstädningen som anordnas av I love Hbg och Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen. De första dykarna hoppar i vattnet i Norra hamnen klockan 10:00 på lördag. Välkommen att närvara och se vad som fiskas upp.

– När vi utövar vår hobby i havet ser vi tydligt hur det marina livet påverkas av skräp och miljögifter. För varje år som går blir situationen dystrare och dystrare. Många människor behandlar fortfarande havet som en soptunna och det syns tydligt när vi städar, säger Fredrik Pålsson, ordförande i Helsingborgs sportdykarklubb Delfinen.

7×30 XMC är en av modellerna i serien med Magnipro kikare. Generalagenten har, i nära samarbete med tillverkaren tagit fram och noga valt ut ett antal handkikare i mellanprissegmentet. Resultatet är tiotalet modeller. Denna smidiga båtkikare har optik och mekanik av mycket hög kvalitet.

Traditionellt sett är båtkikare av modellen 7×50, vilket gör att de blir stora och ofta upplevs som klumpiga. Därför har vi tagit fram denna modell med 30 mm frontlins, som då blir betydligt mindre, lättare och smidigare.

Som brukligt när det gäller båtkikare har denna modell 7x förstoring. Detta gör att du får en lugn och stabil bild, även om båten guppar och rör sig ute på sjön.

Magnipro 7×30 XMC har en centrumfokusering vilket gör att den har en betydligt kortare närgräns än många andra båtkikare, och därmed blir användbar i allt fler situationer.

Optiken som är “Fully Multi-Coated” är av mycket god optisk kvalité. Kikaren har extra stora okular och vridbara ögonmusslor i metall vilket gör att den fungerar utmärkt även om du har glasögon eller solglasögon på när du tittar i den.

Robust och vattentät
Magnipro 7×30 XMC är helt tätt förseglad och gasfylld, något som gör den helt vattentät och imfri. Kikarekroppen är dessutom gummerad, vilket ger ett bra grepp. Den har även en behandling på linserna, “Oilphobic”, som gör att de vattendroppar som kommer på optiken samlas ihop och lätt går att skaka av.

Magnipro 7×30 XMC kommer i två färger; svart och orange och levereras med väska, lock, flytrem och putsduk. Pris 1 795 kr.

Info: www.gofoto.se

Nästa helg är det dags för den femte upplagan av Kalmar Båtmässa. Förra året introducerades en helt ny avdelning, där besökarna kunde titta närmare på gamla klassiska båtar och jollar. Intresset var stort, så till årets mässa har Classic Boat-avdelningen fått växa.

I år visas bland annat följande:
Ok-jolle, Optimistjolle, Ängöjolle, E-kanot, Motorsnipa, Lotsbåt, Nordisk Folkbåt, Pettersonbåten Tumlaren, Skärgårdskryssare A-22, Ölandssnipa, Snipa, Eka, “Runabout”, Motorseglare, Makrillbåt eller Skötgarnsbåt och en BB11.
Dessutom finns Kalmars egen medeltidsreplik Aluett på plats och kommer att riggas och rustas för segling. Om vädret är klart kommer besökarna att få se en mastresning med medeltida förutsättningar.
– Det blir en härlig blandning av klassiska båtar, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.
– Ängöjollen är t.ex. unik för Kalmarsund och det finns knappt några kvar av den typen. Men exemplaret som kommer att visas på båtmässan är i utmärkt skick, tillägger hon.

Om Kalmar Båtmässa 2015
Kalmar Båtmässa är sydöstra Sveriges största båtevenemang och hålls i Kalmar Gästhamn den 29–31 maj. I år firar mässan femårsjubileum.

Några av årets höjdpunkter:

Sjöräddningssällskapet finns på plats och har bl.a. en räddningsuppvisning med helikopter kl. 13 på lördagen (med reservation för ev. utryckning).
Kustbevakningen visar sitt miljöskyddsfartyg Kbv 033.
Brandkåren visar upp sina båtar och brandbilar och gör en dykuppvisning.
På lördagen går segeltävlingen Triator City Sailing.
Ubåtsflottiljen finns på plats på lördagen och söndagen.
På lördagen går Kalmar Surfski Wave Challenge mellan Mörbylånga på Öland och Kalmar Gästhamn.
På söndagen kan du prova på att köra radiostyrda segelbåtar.
Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna ur Marinbasen förevisar Stridsbåt 90H.

Info: https://www.kalmar.com/sv/program-for-kalmar-batmassa

Det är svårt att motstå formerna från en klassisk J-båt. Dessa enorma seglare är kanke de vackraste som någonsin har byggts. Nu är ett nybygge på gång. J Class yachten J9 ska bli den finaste någonsin.

Det är Yachting World som på sin hemsida har en artikel om det nya projektet. Idén till den fortfarande obyggda J9 härrör sig från en design av Frank Paine från 1936.

Flera nyheter är på gång i den här storleksklassen. Bland annat en svensk båt – J11 – som är under byggnation. Även en J8 är under byggnad efter ritningar av Frank Paine.

Ett av målen är att vara med på den särskilda regatta som anordnas vid 35:e America’s Cup i Bermuda 2017.

J9 är redan långt framskriden. Hon kan snart börja byggas på Holland Jachtbouw i Nederländerna efter det att företaget Hoek Design har moderniserat konstruktionen.

Totalt byggdes det enbart tio J-båtar under deras storhetstid, 1930–1937.

Läs mer här: http://www.yachtingworld.com/news/j-class-yacht-j9-is-ready-to-build-and-may-be-the-fastest-and-finest-yet-64764

Italienska Riva har slagit till med två nya klassiker på samma skriva: Riva 88 Florida och 88 Domino Super. Den verkliga nyheten är 88’ Florida, som kombinerar italienska lyx och elegans med goda prestanda.

Båtnamnet Riva är ett av marinbranschens verkliga tungviktsnamn. Det står för prestige och elegans över de flesta andra.

Med den nya modellen 88’ Florida får kunderna möjlighet att själva välja mellan öppen båt eller kupébåt. Båten har Riva omisskännliga linjer och stil, men det nya är alltså en ”Convertible Top”, som gör att båtägaren i ett enkelt – nåja – handgrepp kan få tak över huvudet. Inspirationen sägs komma från bilindustrin, där hardtops i olika former har varit populära sedan 50-talet.

– Riva 88’ Florida är en dröm som har blivit verklighet, det är en juvel i italienska båtindustri som vi är förtjusta att kunna erbjuda till våra kunder, säger Ferretti Groups styrelseordförande, Alberto Galassi.

88’ Florida har en totallängd på 26,84 m (88 ft. 1 in.) och en bredd på 6,22 m (20 ft. 5 in.). båten är ett resultat av samarbetet mellan ägaren Ferretti Groups Product Strategy Committee, Ferretti Groups Engineering Department och yacht designern Mauro Micheli och Sergio Beretta vid Officina Italiana Design, som har exklusiv rätt till att designa Rivas modellserie

Lacken på friborden är ny heter ”Moon Grey”. Det är en ljus metallicgrå som ska framhäva båtens linjer och slanka design. Båten har även en mängd detaljer i ”Bright Black”. Designern har även använt glas och stål för att understryka designen.

Nyheten med ”Convertible Top” är patenterad av Riva. 88’ Florida blir unik i sin storlek med den här lösningen.

På den höj- och sänkbara badbryggan finns plats för den som vill sola och inte nöjer sig med båtens ordinarie soldäck i aktern och fören. I aktern finns även ett tendergarage för en 4 m Williams 385 jolle.

Motoriseringen i 88’ Florida är som standard två stycken MTU 16 V 200 M93 dieselmotorer à 2 435 hk. Det ger en toppfart på hela 38,5 knop och en marschfart på 34 knop med en räckvidd på 310–340 Nm.

För den som vill ha mer effekt och bättre prestanda finns även ett alternativ med två MTU 16 V 200 M94 à 2 638 hk. Dessa ger en toppfart på 40,5 knop och en marschfart på 35 knop. Räckvidden är då 300–330 Nm.

Info: http://www.riva-yacht.com/

EU:s badvatten har blivit bättre. Det visar den årliga rapport som EU-kommissionen och Europeiska miljöbyrån (EEA) har publicerat

– 95 procent av de större badplatserna i EU får betyget ”tillfredsställande” på badvattenkvaliteten, det vill säga att de godkändes enligt EU:s klassificering. Det är en ökning med en procentenhet, säger Katarina Vartia på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Årets rapport ”European bathing water quality in 2014” är en sammanställning av provtagningar som gjorts under åren 2011-2014. Mer än 21 000 EU-bad inom EU, Schweiz och Albanien har jämförts..

EU-baden får betyget “utmärkt”, “bra”, “tillfredsställande” eller “dålig” beroende på nivåerna av bakterier i badvattnetEnligt EU:s badvattendirektiv ska alla större bad ha åtminstone ”tillfredsställande” kvalitet senast vid slutet av 2015 års badsäsong.

– I Sverige definieras badplatser med cirka 200 badande per dag som EU-bad. Vi har 444 stycken svenska EU-bad, vilket motsvarar 2,1 procent av alla EU-bad, säger Katarina Vartia, utredare på enheten för havs- och vattenförvaltning på HaV.

1,9 procent av alla EU-bad har ”dålig” badvattenkvalitet, enligt rapporten. Alla badplatser i Cypern, Luxemburg och Malta hade ”utmärkt” badvattenkvalitet. Där efter följde Grekland (97 procent), Kroatien (94 procent) och Tyskland (90 procent). I Sverige är andelen EU-bad med ”utmärkt” badvattenkvalitet 56 procent

– Enligt rapporten har vi 16 badplatser i Sverige med ”dålig” badvattenkvalitet. Det är en ökning jämfört med 2013 års rapport där sju svenska EU-bad fick den klassificeringen, säger Katarina Vartia

EU:s klassificering utgår från om proverna innehåller bakterierna Escherichia coli och intestinala enterokocker då dessa kan tyda på förekomst av avföring i vattnet. Bad med ”dålig” badvattenkvalitet har vid ett eller flera tillfällen under 2011-2014 haft förhöjda värden av en eller båda dessa bakterier. Vid dessa EU-bad ska besökarna avrådas från bad. Det ska även finnas information om orsaken och vad som görs för att åtgärda problemet.

– Det finns ingen enkel förklaring till varför fler svenska EU-bad fårklassificeringen ”dålig” i årets rapport. Anledningarna till förhöjda värden är styrda av lokala förutsättningar, säger Katarina Vartia.

– Det kan bero på ytavrinning efter regn, fåglar, bräddning av kommunernas avloppsreningsverk, dåligt fungerade enskilda avlopp men också vi badande. Sommaren 2014 var en varm och fin sommar där många badade, vilket också kan påverka vattenkvalitén.

Sedan 2012 skyltas EU-bad för att informera allmänheten om badvattnets kvalitet. Kommunerna ansvarar för skyltningen och för provtagningarna av badvattnet. Kommunerna rapporterar in all information till Folkhälsomyndigheten som, på uppdrag av HaV, sammanställer och rapporterar in resultaten till EU.

– HaV:s roll är att vägleda kommunerna i arbetet med förvaltning av EU-baden så att det görs enligt EU:s regler och svensk lag. Kommunen ansvarar för att ta reda på orsaken och informera om vad som görs för att åtgärda problemet.

När provtagningsresultaten under en hel säsong visar att problemet har åtgärdats görs en ny klassificering, säger Katarina Vartia.

Enligt badvattendirektivet krävs provresultat från över fyra efter varandra följande år för att kunna bedöma badvattenkvaliteten. Om det ännu inte gått fyra år kan bedömning inte göras. Detsamma gäller för de EU-bad där man inte tagit rätt antal prover under de senaste fyra åren. Enligt rapporten kunde 19,8 procent av de svenska EU-baden inte klassificeras under 2014.

– Det är självklart inte bra att nästan var femte av Sveriges EU-bad inte fått någon klassificering av EU. Det betyder inte att dessa bad har dålig badvattenkvalitet, oftast handlar det om att kommunerna inte tagit proverna korrekt. Vi arbetar därför med en egen nationell bedömning av dessa bad, säger Katarina Vartia.

Det finns ingen speciell skylt för EU-bad som inte kunnat klassificeras. Kommunen får i stället informera de badande om vattenkvaliteten på annat sätt. Undantaget ärom ett vattenprov som tas under badsäsongen visar på höga bakteriehalter. Då ska kommunen avråda från bad till dess att ett nytt vattenprov visar att faran är över.

Om du vill veta mer om en specifik badplats kan du hitta information här eller kontakta din kommun.

Sammanfattning av rapporten ”European bathing water quality in 2014”:

83 procent nådde det högsta kravet (utmärkt)
95 procent nådde minimikraven (tillfredsställande, bra eller utmärkt).
Mindre än 2 procent nådde inte minimikraven (dålig)
Länder med störst antal EU-bad med dålig kvalitet var Italien (107), Frankrike (105) och Spanien (67). Länder med störst andel EU-bad med dålig kvalitet var Estland (5,6 procent), Irland (5,1 procent), Nederländerna (4,9 procent) och Sverige (3,6 procent)
Europeiska miljöbyrån , EEA och EU-kommissionens bedömning av Sverige:

444 stycken EU-bad
345 stycken hade tillräcklig provtagning
340 stycken (76,6 procent) nådde minimikraven (tillfredsställande, bra eller utmärkt).
249 stycken (56,1 procent) nådde det högsta kravet (utmärkt)
16 stycken (3,6 procent) nådde inte minimikraven (dålig eller felaktig provtagning)
88 stycken (19,8 procent) fick ingen klassificering på grund av inte fullständig provtagning

Källa och foto: HaV.

Velodrom är solglasögon med inbyggda läsglasögon. De finns nu i ett bredare utbud av bågar som passar alla ansikten.

Båtliv har provat de här på sjön och tycker att de är riktigt bra. Man slipper hålla på och trassla med både vanliga solglasögon och läsglasögon. Finns med styrka från +1,50.

Pris från 399 kr.

Info: www.velodrom.se

Transclean 65 är ett medel speciellt utvecklat för att ta bort hårda avlagringar i toalettsystem för fritidsbåtar med sugtömning samt förebygga och upprätthålla en problemfri funktion.

Transclean 65 är en specialvätska som löser urinsten och andra hårda avlagringar i hålltitank och rörledningar samt förhindrar stopp i toalettsystemet.

Transclean 65 påverkar inte de nyttiga bakterierna i systemet, är miljövänligt och biologiskt nedbrytbart. Transclean 65 är inte skadlig för metaller, plast eller gummi.

Info: www.kemiprodukter.com

Båtens fart och besättningens samarbete är en viktig del för att komma först i mål. Men det finns hjälpmedel som underlättar seglingen.

TackingMaster är en modern tolkning av den klassiska taktikskivan. Den ger snabbt och tydligt svaret på vad som sker med vinden.

TackingMasteren är utvecklad av ID/FX, ett danskt företag med seglarna Nikolaj Bestle och Thomas Schmidt vid rodret.

Till skillnad från många andra tekniska hjälpmedel bygger TackingMaster på enkel mekanik. Det unika är att när vinden ändrar sig så justerar du bara den inre kursskivan utan att ändra kurs i förhållande till märket. Om kursen ändrar sig på den ena halsen, så följer ändringarna med på den andra halsen. Pris 599 Dkr.

Info: www.tackingmaster.com

Vill du göra skillnad under dina båtturer, välj Aspen alkylatbensin. Med vanlig bensin blir det upp till 300 gånger mer föroreningar i vattnet jämfört med alkylatbensin. Aspen alkylatbensin är även ett renare bränsle som gör att motorn går bättre och startsäkerheten ökar.

Cirka 25 % av bränslet från främst äldre tvåtaktare går oförbränt rakt ut i vattnet. Med vanlig bensin innebär detta att det blir upp till 300 gånger mer föroreningar i vattnet jämfört med alkylatbensin. Bara utsläppen av skadliga kolväten minskar med upp till 99 % när du använder alkylatbensin istället för vanlig bensin.

Aspen alkylatbensin är ett renare bränsle som gör så att motorn går bättre och startsäkerheten ökar. Eftersom alkylatbensin till skillnad mot vanlig bensin även tål att lagras i flera år behöver man inte heller tömma tanken när det är dags för vinterförvaring.

Köper du Aspen alkylatbensin från pump kostar en liter alkylatbensin cirka 23 kronor, i dunk cirka 30 kronor/liter. Gör du som många gör och använder din aktersnurra till kortare utflykter går det åt ungefär 25 liter alkylatbensin per säsong. Det innebär att det bara kostar lite drygt 200 kronor extra per år. En investering som gynnar såväl fiskar och smådjur som sommarälskande båtfarare – både idag och i framtiden.

Alla bensindrivna båtmotorer som körs på 95-oktanig bensin kan tankas med Aspen 4. Till en tvåtaktsmotor ska man blanda i utombordsolja.

Alkylatbensinen finns att köpa på dunk eller på någon av de 160 tankställen som finns runtom i landet. Exakt var hittar du på aspen.se/kopstallen.

Nu finns det hopfällbara elcyklar som passar bra att ha med på båten. På bilden syns en lite dyrare variant i hög kvalitet.

Modellen heter Neo Volt Sport och har 20 tums däck. Ramen är tillverkad i aluminium och cykel tar väldigt lite plats när den fälls ihop.

Räckvidd upp till 70 km. Cykeln har hydrauliska skivbromsar, antipunkteringsdäck med mera. Pris 25 900 kr.

Info: www.1852.se