nyhetstest

Tre av båtarna i Volvo Ocean Race – Team SCA, Dongfeng Race Team och MAPFRE – har tilldelats straffpoäng för regelbrott de gjort under den senaste etappen från Newport till Lissabon.

Den oberoende tävlingsjuryn som utsetts av ISAF (Internationella Seglarförbundet) fattade under ett möte i Lissabon idag ett beslut angående de protester som lyfts mot tre lag under den sjunde etappen av Volvo Ocean Race 2104-15.

Team SCA (Sam Davies/GBR), Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) och MAPFRE (Ike Martínez/SPA) erkände alla tre att de seglat i fel riktning i en kontrollerad trafikzon (TSS – Traffic Separation Schemes) efter starten i Newport.

Juryn beslutade att de tre lagen tilldelas var sitt straffpoäng som läggs på deras totala poängräkning. Tävlingen går ut på att samla så få poäng som möjligt.

Team SCA tilldelades dessutom ett extra straffpoäng för att de vid ett annat tillfälle seglade innanför en banavgränsning. Se tävlingens anslagstavla för en fullständig förklaring av regelbrotten.

Beslutet betyder att avståndet för Martin Strömberg och hans Dongfeng Race Team upp till totalledarna Abu Dhabi Ocean Racing ökar med ett poäng. Nu skiljer det sex poäng mellan de två lagen.

Det kinesiska laget Dongfeng faller efter sitt straff också ner från andra till tredje plats. Med 22 poäng har de samma resultat som Team Brunel men det nederländska laget har en fördel av att ligga bättre till i Volvo Ocean Race In-Port Series och går därför upp till andraplatsen.

MAPFRE har efter straffet 27 poäng, samma resultat som Team Alvimedica som tack vare ett bättre resultat i In-Port-serien klättrar upp till fjärde plats.

Alla de straffade lagen erkände sina överträdelser i förhör med tävlingsjuryn. Som förmildrande omständighet hävdade de att det funnits oklarheter om hur tydligt TSS-zonerna märkts ut och kring vilken vinkel som det var tillåtet att segla genom dem.

– Detta gav oss ingen fördel, det var ett ärligt misstag, säger Team SCA:s brittiska skeppare Sam Davies. Det fanns ingen båttrafik i området vid tillfället så det var ingen säkerhetsfråga.

Juryn fick bevis från Tävlingsledaren Jack Lloyd som sa att regelbrotten skett under inledningen av den 2800 sjömil långa etappen över Atlanten som startade den 17 maj.

Överträdelserna upptäcktes av personalen i tävlingens Race Control och bekräftades av de positionsrapporter som skickas från besättningarna själva.

Trotts detta beslut är tävlingen långt ifrån avgjord. Nu när det danska laget Team Vestas Wind (Chris Nicholson/AUS) är tillbaks finns det ytterligare ett lag som gör att de jagande besättningarna kan komma ikapp Abu Dhabi Ocean Racing fram till tävlingen avslutas i Göteborg 21-28 juni.

Den kommande etappen till Lorient, Frankrike inleds på söndag den 7 juni klockan 15.00 och dagen innan seglas ett In-Port Race i Lissabon.

Italienska Benettis senaste yacht – fb801 M/Y Vica – är en 50 m lång konstruktion där varvet för första gången förenar plast och aluminium. Hela skrovet är byggt i plast medan överbyggnaden är gjord i aluminium. Yachten har dessutom mycket stora däcksytor och tre separat balkonger.

Trots att kunden som har köpt den 50 m långa M/Y VICA har mycket detaljerade åsikter om yachtens utformning har varvet lyckats lösa detta. Lösningen består till stor del av ett flexibelt formsystem där plasten kan formas enligt designerns krav.

Det här är en yacht anpassad för att användas i Medelhavet. Den har stora öppna däcksytor både i fören och i aktern och överst ett enormt stort soldäck.

De yttre linjerna karakteriseras av höga fönsterytor som inte bara är till för att vara en del av designen utan även släpper in mycket ljus i yachten. En unik lösning är tre stora öppningar. Den första är placerad nära aktern för att sjösätta och hantera tenderbåten, den andra tjänstgör som badplattform och den tredje är en öppning till nedre däck för att släppa in luft och ljus.

En annan speciallösning i den här båten är en automatisk landgång ner till havsnivån, exklusivt för ägaren.

FB801 M/Y VICA är designad för att klara 500 tonsgränsen är byggd av Benetti yacht. Hon har fyra däck som är sammanlänkade av en centralt placerad trappa som har ingångar till eleganta lobbies och övriga utrymmen ombord. Förutom de fyra däcken har yachten även ett undre däck för motorer, servicefunktioner, hålltankar och tvätt.

Inredningen är klassiskt fördelad på fyra gästkabiner, ägarkabinen på huvuddäck och ytterligare en kabin på övre däck.

Inredningen är helt designad av Benetti under ledning av Mariarosa Remedi och i samarbete med kundens egna designers. Träarbetena är varma i körsbär med olika sorters ytbehandling.

Båten har alabasterpelare, LED-belysning och ett ljussystem som kontrolleras via iPad.

Benetti FB801 M/Y VICA har ett ganska traditionellt deplacerande skrov med två CAT C32 Acert dieselmotorer à 970 kW, vilket är väl avvägt för hennes 498 gross tons. Hon har en räckvidd på 4 000 Nm vid 12 knop, men kan nå toppfarten 15,5 eller marscha vid 14 knop med motorerna på 85% belastning.

Stabilisatorerna kommer från Naiad.

Info: www.benettiyachts.it

Tekniska fakta
Längd: 49,80 m
Bredd: 9,26 m
Djupgående: 2,70 m
Bränsle: 64 000 liter
Vatten: 11 500 liter
Motorer: CATC32 ACERT 970kW@ 1.800rpm
Backslag: ZF mod. 3351
Generator: 1x Kohler 150EFOZDx 150ekW1 x Kohler 125EFOZDx

Nio av tio svenskar har gått i simskola. Ändå är det många som inte skulle klara av att ta sig ur en farlig badsituation genom att hålla sig flytande i vattnet i tio minuter, många klarar inte heller av att simma 200 meter till räddningen. Samtidigt finns en övertro på den egna förmågan, framförallt bland män.

Trygg-Hansa har kartlagt över 4000 svenskars vattenvanor genom en ny undersökning som genomförts av Novus. Med juni månads inträde är det officiellt sommar och till helgen kommer många att ta årets första dopp. En svalkande simtur är för de flesta en lika självklar del av den svenska sommaren som ljusa kvällar, sill och jordgubbar. Men när det gäller simkunskaperna visar undersökningen att en del av kunskapen från simskoletiden – som att flyta i vatten eller att klara av att simma 200 meter – verkar ha gått förlorad.

– Vi pratar ofta om vikten av att barn tidigt får goda simkunskaper och blir vattenvana, och det ska vi göra, men man får inte glömma bort att även vuxna måste träna för att underhålla en god simförmåga. Det är fantastiskt att så många gått i simskola som barn, men det räcker inte. Många skulle ha glädje av regelbunden övning också i vuxen ålder, säger Anna Svärd, CSR-ansvarig på Trygg-Hansa.

Var tionde svensk uppger att de inte alls kan flyta i vatten, och endast 4 av 10 svarar att de kan flyta i vatten i tio minuter eller mer. Det är en viktig förmåga eftersom det kan ta tid för hjälp att komma till undsättning. En av fem svenskar säger i undersökningen att de inte skulle klara av det så kallade ”simtestet”, vilket innebär att kunna simma 200 meter på djupt vatten, varav 50 meter ryggsim. Och det är männen som uppger sig vara mest vattenvana, trots att det är fler män än kvinnor som är inblandade i drunkningstillbud i sjöar och hav.

– Den dystra statistiken är alarmerande och därför hoppas jag att fler passar på att träna lite extra simning i sommar. Vi tror att det skulle göra stor skillnad om framförallt fler män gjorde simtestet, som ger en bra uppfattning av den egna förmågan. Sedan är ju simning en bra och skön träningsform, säger Anna Svärd.

Enligt Svenska Livräddningssällskapet är 2014 års drunkningsstatistik med totalt 137 omkomna, den högsta siffran på 12 år. Av de omkomna var 116 personer män, 97 personer över 50 år.

Det råder ingen tvekan om att svenskar är ett badande folk. Enligt undersökningen simmar åtta av tio varje år och lika många uppger att de planerar att tillbringa tid i närheten av vatten i sommar.

Svenskar och vattensäkerhet Statistik från undersökningen:

Fler män än kvinnor är säkra på att de skulle klara av ”simtestet” (79 % mot 66 %).
Var tionde (10 %) svarar att de inte kan flyta i vatten
Nio av tio (89 %) har gått i simskola
Åtta av tio (82 %) simmar varje år
Åtta av tio (79 %) vet hur man använder en livboj
Mer än varannan (54 %) svarar att de testat att kasta en livboj
145 000 svenskar har använt en livboj för att rädda någon ur vattnet
Definition ”simtestet”: att klara av att falla i vattnet, och först få huvudet under ytan, sedan simma 200 meter på ytan på djupt vatten, varav 50 meter ryggsim.

Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts av undersökningsföretaget Novus, på uppdrag av Trygg-Hansa. Undersökningen är riksrepresentativ och genomfördes som en webbenkät i Novus Sverigepanel under perioden 20 – 28 april 2015. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt sett innehåller hela undersökningen 4 465 intervjuer. Resultaten för länen redovisas separat

Under VD Rolf Westerströms 20 år vid rodret har hela räddningsflottan förnyats, antalet frivilliga sjöräddare fördubblats och medlemsantalet tredubblats. Under 2016 går han i pension och Sjöräddningssällskapet söker nu en efterträdare.

I dagarna påbörjas arbetet med att hitta en ny VD till Sjöräddningssällskapet. Rekryteringen beräknas vara klar före årsskiftet.

Den tillträdande VD:n får ta över en organisation med över 2 000 frivilliga sjöräddare, 226 moderna räddningsbåtar och nära 100 000 medlemmar. Verksamheten bedrivs idag på 68 räddningsstationer längs våra kuster och vid de stora sjöarna. Inom 15 minuter efter ett larm är de frivilliga sjöräddarna på väg ut ur hamnen. Sjöräddningssällskapet medverkar i 70 procent av all sjöräddning i Sverige, utan någon som helst kostnad för svenska staten.

Totalt har Sjöräddningssällskapet 40 anställda varav 25 arbetar på huvudkontoret i Långedrag och 15 arbetar ute på olika stationer. Intäkterna för 2014 uppgick till 145 Mkr. Av detta utgjorde medlemsavgifterna ca 60 Mkr och gåvor från privatpersoner, företag och organisationer ca 60 Mkr. PostkodLotteriet bidrog med 26 Mkr.

Lysekil Women’s Match har redan meddelat att världens tre högst rankade kvinnliga matchracingskeppare är klara för seglingarna; danska Camilla Ulrikkeholm, hemmaseglaren Anna Östling (f d Kjellberg) och amerikanskan Stephanie Roble. Nu har ytterligare världsstjärnor fyllt på startfältet, som med två månader till tävlingsstart är komplett:

– I år har världseliten verkligen stått på kö för att få vara med. Det är riktigt kul för oss med det stora intresset kring Lysekil Women’s Match, tycker initiativtagaren och projektledaren Anna Holmdahl White.

Den tidigare presenterade tättrion kompletteras nu i Lysekil av ytterligare fyra skeppare från topp tio på världsrankingen. Rutinerade fransyskan Anne-Claire Le Berre är sedan länge etablerad i världstoppen, medan Caroline Sylvan från Göteborgsklubben GKSS har satsat målmedvetet de senaste säsongerna och klättrat på världsrankingen. Från Holland kommer erfarna Klaartje Zuiderbaan, som hunnit med en lång rad Lysekilsbesök genom åren, och från samma framgångsrika klubb i Brest som Le Berre tar sig unga Pauline Courtois till Lysekil för att se vad hon kan åstadkomma i det tuffa startfältet:

– Blandningen av rutinerade rävar och unga hungriga stjärnskott kommer garanterat att ge spännande seglingar i Lysekil i augusti, kommenterar Anna Holmdahl White.

Brittiskan Annabel Vose på plats tolv på världsrankingen tillhör visserligen också de yngre förmågorna, men har många internationella segrar i ungdomssammanhang bakom sig. Sanna Häger från Västerås leder en Stockholmsbesättning som siktar på att avancera vidare från nuvarande plats 17 i världen.

Schweiziskan Alexa Bezel tog sig hela vägen till final första gången hon tävlade i Lysekil, och är nu tillbaka för att göra om den bravaden efter ett par års uppehåll från matchracingen. Juliana Senfft från Brasilien har haft ett ben i OS-klassen 49er FX och ett i matchracing, men nu bestämt sig för att lägga OS-satsningen på hyllan och gå in för matchracing helt och hållet. Plats 40 på världsrankingen speglar inte alls hennes kapacitet:

– Nej, Juliana är en riktigt duktig seglare som vi länge försökt få till Lysekil Women’s Match. Nu blir hon första sydamerikanska någonsin att delta, och det ser vi fram emot, säger Anna Holmdahl White.

Helt orankad i matchracing är slutligen Göteborgs-tjejen Johanna Bergqvist, som överraskades med ett wildcard till Lysekil Women’s Match redan i samband med Båtmässan i februari:
– Det är väldigt tillfredsställande att vi kan ha ett så här starkt startfält klart så här tidigt, avslutar Anna Holmdahl White.

Startfält i Lysekil Women’s Match 2015 (namn, nationalitet, världsranking):
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 1
Anna Östling (f d Kjellberg), SWE, 2
Stephanie Roble, USA, 3
Anne-Claire Le Berre, FRA, 5
Caroline Sylvan, SWE, 6
Klaartje Zuiderbaan, NED, 8
Pauline Courtois, FRA, 9
Annabel Vose, GBR, 12
Sanna Häger, SWE, 17
Alexa Bezel, SUI, 33
Juliana Senfft, BRA, 40
Johanna Bergqvist, SWE, orankad

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

På söndag startar den åttonde och näst sista etappen av Volvo Ocean Race – målgången i Göteborg kommer allt närmare. Med korta delsträckor kommer det bli en ännu hårdare kamp om pallplatserna på vägen till slutdestinationen.

När den åttonde etappen av Volvo Ocean Race från Lissabon till Lorient startar på söndag är det bara två veckor kvar tills tävlingen kommer till Göteborg. Vägen till den svenska västkusten består av två etapper och nu skruvas tempot upp inför den stora målgången.

Under onsdagen tilldelade tävlingsjuryn straffpoäng till MAPFRE, Dongfeng och Team SCA för regelbrott som de gjorde sig skyldiga till under den senaste etappen. Detta gjorde att både Martin Strömbergs Dongfeng Race Team och spanska MAPFRE tappade en placering.

– Det är klart att det är en besvikelse men vi kan inte skylla ifrån oss, säger Martin Strömberg. Det kunde sett riktigt bra ut i tabellen men det ligger bakom oss nu.

Dongfeng ligger nu på tredje plats med samma poäng som nederländska Team Brunel som har fördel av ett bättre resultat i Volvo Ocean Race In-Port Race Series. Båda lagen har sex poäng upp till ledarna Abu Dhabi Ocean Racing och Martin Strömberg siktar på att komma ikapp.

– Stämningen i laget är riktigt bra och vi har kommit tillbaks efter motgångar förr. Vi bröt masten vilket kunde knäckt vem som helst men vi ger aldrig upp. Trots att det skiljer ett par poäng så tror jag att Abu Dhabi känner hur vi flåsar dem i nacken.

– Vi har allt att vinna. Fransmännen har en hel del kunskap om de vatten vi ger oss in i nu och det kan vara en fördel. För oss är tävlingen inte slut förrän vi korsar mållinjen för sista gången i Göteborg.

– Etapperna som är kvar är mycket kortare än de tidigare men det betyder inte att det blir lättare. Misstag kommer att straffa sig hårt och man kommer inte att kunna slappna av en sekund. Vi kan inte vänta oss speciellt mycket sömn, säger Martin Strömberg.

För totalledarna Abu Dhabi Ocean Racing gäller det att hålla huvudet kallt efter besvikelsen med en femteplats i den senaste etappen till Lissabon. Med två jagande båtar på samma poäng blir det svårare att bevaka motståndarna.

Team SCA ligger trea i In-Port-Serien inför det korta hamnrace som seglas i Lissabon på lördag. Förutom en ny topplacering i ett In-Port Race vill laget få en topplacering i den intensiva etappen till Lorient.

Nu är också det danska laget Team Vestas Wind tillbaks på startlinjen. Efter olyckan i Indiska Oceanen i november har de reparerat sin skadade båt och laget kommer att delta i de två sista etapperna i Volvo Ocean Race 2014-15.

Följ In-Port Racet och etappstarten i direktsändning på www.volvooceanrace.com!

Lördag 6 juni klockan 15.00 – Start för In-Port Race i Lissabon (sändning från 14.45)
Söndag 7 juni klockan 15.00 – Start Etapp 8 Lissabon – Lorient (sändning från 14.45)

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg.
Etapp 8 Lissabon – Lorient (647 sjömil)

I den senaste upplagan Volvo Ocean Race 2014-15 seglade tävlingsbåtarna genom en av sina tuffaste stormar precis innan de anlände till Frankrike. Dessa 647 sjömil ska inte förringas.

Nu kommer båtarna att segla raka vägen norrut och inte runt Azorerna som de gjorde 2011-12. Etappen inleds enligt prognoserna med lätta vindar och lagen kommer att behöva kryssa upp mot vinden längs med den portugisiska kusten innan vinden ökar runt Spaniens nordvästspets.

Därefter väntar den utmanande Biscayabukten som kan vara väldigt blåsig om det kommer in stormvindar från Norra Atlanten.

Båtarna beräknas nå Lorient 9-12 juni.

Förväntningarna är högt ställda på den nya yachten Princess 35M. Här är de första bilderna exklusiva bilderna på den första båten i serien. Den har ett stålgrått skrov och är just färdigställd vid Princess superyacht fabrik inför slutmontering.

Den nya yachten från det engelska storvarvet, som är ledande i design, är efterlängtad av många kunder. 35M är både kraftfull och elegant med linjerna som är tydligt besläktade med storasyster 40M. det är dock helt klart att 35M är en vidareutveckling av M Class och allt vad det står för.

De yttre linjerna är eleganta och står samtidigt för att det här är en lyxyacht i yppersta klass. Cockpit är designad på ett helt nytt och innovativt sätt, enligt varvet, med nya utrymmen som fungerar som en ”Beach Club” ombord. Här finns bland annat stor sittgrupper och en bar (tillval) kan läggas till för att få optimala utrymmen kring matbordet.

De nya designidéerna fortsätter kring bryggan och förarhuset, som kan nås både från flybridge och från båtens ”lobby”. En dörr på babord sida ger extra tillträde till fördäck, som rymmer både sittytor och en avdelning för soldyrkare.

Tvärs över huvuddäck ligger ägarkabinen med konor och övriga utrymmen som kan specificeras enligt önskemål. Utrymmena har stora panoramafönster, två walk-in garderober och ett mycket stort badrum, dusch och toalett.

På nedre däck finns fyra välutrustade dubbelkabiner för sex eller åtta gäster, komplett med enskilda badrum. Besättningens utrymmen är lokaliserade i ytterligare kabiner,

Nya Princess 35M får världspremiär i höst.

Info: http://princessyachts.com/news#sthash.dpDhwX4V.dpuf

Tekniska fakta
Längd: 35,15 m
Bredd: 7,3 m
Djupgående: 1,98 m (fullastad)
Deplacement: 131 600 kg
Bränsletankar: 15 700 liter
Vattentankar: 1 750 liter
Motorer – diesel
Twin Caterpillar C32 A (2 X 1925mhp)
Maximum speed – up to 23 knots†
Twin MTU 16V 2000 M84 (2 x 2217mhp)
Maximum speed – up to 25 knots†
Twin MTU 16V 2000 M94 (2 X 2640mhp)
Maximum speed – up to 27 knots†

Miljö- och vice statsminister Åsa Romson ger sig inte om den bottenfärg hon använder på familjens båt. Enligt en intervju i På Kryss säger Åsa Romson (MP) att “färgen är tillåten eftersom hennes och sambons båt klarar sig undan reglerna”.

Båtliv ställde upp på en debatt i Aftonbladet morgon-TV för ett par veckor sedan med förhoppningen att Romson skulle vilja debattera färgfrågan, men hon dök inte upp den gången. Nu har hon gett en intervju med Svenska Kryssarklubbens medlemstidning (På Kryss) om användningen av giftig kopparfärg på Romsons båt.

“Vi kan inte skrapa av alla de lager vi har om vi skulle lägga på nytt. Jag är medveten om att alla de kopparhaltiga färgerna har en viss påverkan. Det är i förlängningen inte helt oproblematiskt”, säger hon till På Kryss.

I tidigare intervjuer har hon sagt att hon inte kunde ta åt sig informationen eller inte kunde läsa etiketten på färgburkarna…

Kommentarer

Magnus 12:30:18 2015-06-04

Hon begår det kapitala misstaget att blanda ihop EU:s fritidsbåtsdirektivs krav på CE-certifiering för fritidsbåtar under 24 meter, som "har satts på marknaden" efter 1996 (samt även blandat in hembyggesundantagen etc.) med reglerna för färganvändning.

Det direktivet har inte ett skvatt att göra med de förbud mot vissa antifoulingfärger som Kemikalieinspektionen har utfärdat för fritidsbåtar……

Skulle Romsonskan gå i land med sitt resonemang innebär det att det är fritt fram med gängse högkopparhaltiga antifoulingfärger för alla fritidsbåtar som sattes på EU-marknaden före 1996.

Inte dåligt av På Kryss nye chefsredaktör att via skarpa frågor få fram detta!

Robert Öström 14:16:39 2015-06-04

Det är ju f-n att någon (tom MP-politiker och vice stadsminister) kan komma undan med giftig, miljöfarlig bottenfärg. Miljöförvaltningen ålägger oss småbåtsklubbar att upprätta tidsplaner för att inom kort tid se till att våra båtar är "sanerade" (renskrapade eller blästrade) och målade med icke antifouling- eller biocidfärger.Hon borde lägga upp båtrackar’n på land och se till att följa de regler som gäller för oss andra!

Jämfört med samma period förra året så har resandet i pendelbåtstrafiken under 2015 ökat med 20 procent, vilket är cirka 70 000 fler resenärer. Under 2016 ska dessutom tre nya pendelbåtslinjer trafikera stadens vatten, vilket Centerpartiet arbetat hårt för.

Totalt åkte närmare 700 000 kollektivt i sjötrafiken under perioden januari till och med april. Siffrorna är hämtade från Stockholms läns landstings tertialrapport som behandlas under tisdagens trafiknämnd.

– Det är glädjande nyheter att antalet resande i pendelbåtstrafiken fortsätter att öka och att fler väljer att åka kollektivt även på vattnet, säger Lukas Forslund (C), ordförande i Sjötrafikberedningen.

Under 2016 kommer fler pendelbåtslinjer att börja trafikera Mälarens vatten. Rutterna är ännu inte helt satta, men planeras att gå mellan Solna strand–Årstadal, Ekerö– Klara Mälarstrand och Kungsholmstorg – Söder Mälarstrand – Klara Mälarstrand.

– Jag ser med spänning fram emot de nya linjerna och de smarta genvägar som kommer att uppstå i stadens trafiksystem, säger Lukas Forslund.

I havet pågår konkurrens om föda, näring och plats. Nu visar nya forskningsstudier från Göteborgs universitet att de bestånd växtplankton som kommer till ett område först och anpassar sig där är bättre rustade i konkurrensen om de begränsade resurserna.

Det kallas för priority effects, prioritetseffekter och är sedan tidigare känt inom ekologin. Det innebär att de som anländer först blir mer konkurrenskraftiga. Men väldigt få studier har tittat på prioritetseffekter mellan populationer inom samma art.

– Flera studier har dock visat på stora olikheter mellan populationer inom samma växtplanktonart. Det kan gälla stresstålighet eller toxinproduktion när det gäller giftiga arter, säger Josefin Sefbom vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Växtplankton grundläggande för en god miljö

Växtplankton som lever i hav och sjöar är viktiga aktörer eftersom de tar hand om hälften av det globala koldioxidupptaget.

Olika populationer växtplankton inom samma art kan förekomma i närliggande områden, exempelvis kan en population finnas inom en fjord och en annan population vid fjordmynningen.

– Trots regelbundet vattenutbyte så blandar sig inte dessa populationer, vilket tyder på att det finns en barriär som förhindrar spridningen mellan dem, säger Josefin Sefbom.

I ett labbexperiment undersökte hon effekten av att komma först hos individer av växtplanktonarten Skeletonema marinoi. I studien såg hon tydliga tecken på en ökad konkurrenskraft som ett resultat av att komma först.

– Det är lite av ett ”först till kvarn”-scenario och detta skedde utan att den först anländande populationen hade ett numeriskt försprång, vilket är unikt med denna studie, säger Josefin Sefbom.

Svårt för nytt bestånd att etablera sig
Studiens resultat visar att det är svårt för utomstående populationer att etablera sig i ett område med en stabil växtplanktonpopulation.

– Men har man otur kan den populationen som kom först vara en giftproducerande variant av växtplanktonarten och då blir den svår att bli av med.

Eventuellt kan också en större rubbning i ekosystemet innebära att risken ökar för att nya oönskade varianter får chans att etablera sig.

– Skeletonema marinoi är dock inte känd för att producera några gifter som är skadliga för människor. Men effekten av att komma först borde även påverka konkurrensen på ett liknande sätt i andra växtplanktonarter. Det kan vara värt att ha i åtanke när man till exempel vill anlägga fisk- eller musselodlingar.

Artikelns namn: Priority effects in a planktonic bloom-forming marine diatom
Handledare: Professor Anna Godhe

Länk till avhandlingen>>
http://rsbl.royalsocietypublishing.org/content/roybiolett/11/5/20150184.full.pdf

IVL Svenska Miljöinstitutet har tillsammans med forskare från SKUTAB, Nordmiljö, Göteborgs universitet och ÅF ställt samman och utvärderat den miljöhistoriska utvecklingen i vattenområden som under lång tid påverkats av skogsindustriella utsläpp. Nu har den första delrapporten publicerats. Den generella bilden är att miljösituationen förbättrats avsevärt som en konsekvens av processtekniska förändringar och utbyggd avloppsvattenrening.

Rapporten beskriver hur miljöförhållandena i elva vattenområden i industriernas närhet utvecklats över tid vad gäller vattenkvalitet, växtlighet, bottenfauna- plankton- och fisksamhällen.

– Vi ser i flera fall en monumental återhämtning av det akvatiska eksosystemet. Områden som på 60- och 70-talen ansågs vara totalt utslagna och förgiftade har idag tillfrisknat och har ett växt- och djurliv som är snarlikt det man finner i intilliggande referensområden, säger Magnus Karlsson, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Detta visar att det går att vända miljöutvecklingen åt rätt håll i tidigare belastade områden. Skogsindustrin har under de senaste decennierna genomfört omfattande reningsåtgärder för att minska sina utsläpp och även lagt ned äldre produktionslinjer med föråldrad teknik, något som gett resultat.

– Naturen har även en god inneboende förmåga att återhämta sig. När det gäller gamla historiska utsläpp som ansamlats i bottensedimenten så har tiden läkt de flesta sår. Olika processer, framförallt erosion, nedbrytning och överlagring, har minskat tillgängligheten av miljöstörande ämnen. Vi ser att minskade effekter av gödande ämnen och förbättrade syreförhållanden gått hand i hand med att halterna av miljöfarliga ämnen sjunker och att giftverkan på organismer minskar, säger Magnus Karlsson.

Forskargruppen går nu vidare med att analysera vilka faktorer som har varit mest betydelsefulla för återhämtningsförloppet, varför man i vissa fall fortfarande ser biologiska effekter exempelvis på fisk och en fördröjd återhämtning av bottendjurssamhället och varför återhämtningsförloppet skiljer sig åt mellan olika vattenmiljöer. Arbetet beräknas bli klart under hösten 2015.

Bildtext: Vattenmiljön utanför Norrsundets bruk är ett exempel på område som tillfrisknat.
Foto: Magnus Karlsson.

Brodit, monteringsspecialisten, är med och sponsrar när Carlsborgs Segelsällskap arrangerar Vättern Race 2015.

Helgen 5-7 juni arrangerar Carlsborgs Segelsällskap årets omgång av Vättern Race. Nytt för i år är att Brodit går in som huvudsponsor och att tävlingen således går under namnet Brodit Vättern Race. Tävlingen har arrangerats sedan 1987 och är en distanskappsegling på drygt 80 NM (ca 16 mil).

– Vi har en lång tradition av att stödja lokala idrottsföreningar och idrottsevenemang, säger en av Brodits ägare, Niclas Settergren.

– Här såg vi även möjligheten att uppmärksamma våra produkter i en miljö som de flesta kanske inte känner till att vi producerar för.

Rikard Eriksson, ordförande för Carlsborgs Segelsällskap, berättar hur Brodit Vättern Race är den enda tävlingen i Vättern som pågår under flera dygn och alltså särskiljer sig från andra tävlingar genom att vara en uthållighetstävling som även innehåller mörkernavigering. Det brukar vara 20-25 båtar som startar på fredag kväll för att sedan ankomma till Karlsborg igen under lördagen.

Honda firar 50 år av elverkstillverkning och lanserar ett nytt 7 000-watts bärbart elverk med hög prestanda.Det nya EU70is ersätter det befintliga EU65is.Effektförbättringar ger högre effekt, men med lägre bränsleförbrukning, minskade skadliga utsläpp och smidigare manövrering än föregående modell.

Liksom föregångaren är EU70is en bra kraftkälla oavsett var och när den behövs, vid utomhusevenemang eller som en reservkraft för hemmet eller arbetet. De integrerade transporthjulen och fällbara handtagen gör att elverket enkelt kan flyttas runt, samtidigt som den kompakta storleken gör elverket enkelt att transportera och förvara.

Kärnan i det nya EU70is är den senaste versionen av den välbeprövade motorn GX390, med elektroniskt styrd bränsleinsprutning istället för den tidigare modellens bränslesystem med förgasare. Fördelarna för användaren blir automatisk justering av bränsle-/luftblandningen vid start och drift, vilket innebär att manuell choke aldrig behöver användas. Bränsleinsprutning bidrar också till förbättrad effekt, samt till minskad bränsleförbrukning med ca 15 procent jämfört med för EU65is. Utsläppet har dessutom minskat med cirka 20 procent jämfört med EU65is.

Förutom förbättrad motorprestanda har effektiviteten ökat jämfört med föregående modell så att mer kraft kan genereras vid samma motorvarvtal, vilket ger förbättrad bränsleekonomi och minskad bullernivå. Max effekt är 7 000 och märkeffekt 5 500 watt. Maxeffekten har ökats med hjälp av mer kraftfulla magneter och ett nyutvecklat, effektivare invertersystem som minskar effektförlusterna och ger ökad uteffekt.

Uteffekten hos EU70is är mycket jämn, vilket gör att den passar perfekt till känslig utrustning som t.ex. TV- och filmproduktionsutrustning, för att driva medicinteknisk utrustning och för krävande militära tillämpningar, som för vanligare användningsområden.Hondas EU-serie producerar exakt 50 Hz oavsett drifthastighet som ger avsevärt minskad bränsleförbrukning, samt lägre bullernivå, eftersom EcoThrottle-enheten kontinuerligt sänker varvtalet till erforderlig lägsta nivå då belastningen ändras. Det finns två driftlägen: konstant fullt gaspådrag eller EcoThrottle.

EU70is kan med sin minskade bränsleförbrukning och större 19,2 liters bränsletank användas under längre perioder mellan påfyllning än tidigare modell. Vid halv belastning har den en drifttid på 12 timmar.

Parallellkoppling
När mer kraft krävs kan två EU70is-elverk kopplas samman med hjälp av en kopplingsbox för parallelldrift (tillval) som synkroniserar uteffekten från de två enheterna och ger en krafttillförsel på upp till 14 000 watt.

Trots sin höga prestanda är den nya EU70is mycket tystgående, endast 90 dB vid dess märkeffekt på 5 500 watt.

Driftinformation visas på den inbyggda i-Monitor-displayen. Användaren kan på så sätt hålla kolla på aktuell uteffekt, motorvarvtal och drifttimmar. Honda Oil Alert™ kontrollerar kontinuerligt motoroljenivån och stoppar motorn automatiskt för att förhindra skador om oljenivån sjunker under miniminivån.

Smidigare användning
Ytterligare en fördel med bränsleinsprutningen är att bränsletanken inte behöver tömmas efter medellång förvaring. Elverket kan således alltid vara fulltankad och redo för användning. Det finns ingen bränsleavstängningsventil eftersom insprutningssystemet matas av en pump inuti tanken. Därför behöver användaren, även efter en tids förvaring och utan choke som ska aktiveras, endast trycka på startknappen för att starta EU70is, som snabbt genererar kraft, från både varm- och kallstart. Elverket är dessutom försett med dragstart som reserv.

Sammanfattning
EU70is erbjuder prestanda och flexibilitet för flera användningsområden och klarar de mest krävande situationerna, ger en jämn uteffekt under långa perioder mellan bränslepåfyllning och har en teknik som bidrar till att minska de skadliga utsläppen. Det nya elverket är tystgående, kompakt, tillförlitligt och enkelt att bära och är perfekt för de som behöver elkraft på avlägsna platser samt dem som behöver en reservkraftkälla för hemmet och företaget.

Rekommenderat pris: 44 490 sek

Info: www.honda.se

Suzuki har presenterat nya multifunktionsinstrument som, enligt företaget självt, är marknadsledande. De nya ”Multi Function Gauge” har bland annat en 3.5” LCD färgskärm.

De nya instrumenten ger en mängd olika information till båtägaren. Bland annat om motorns varvtal, båtens fart, trimvinkel och olika motordiagnostik beroende på de data som instrumenten får från motorn.

Instrumenten ska vara mycket användarvänliga och enkla att ställa in. De har olika lägen för dag och natt och båtägaren kan välja mellan analog eller digital visning.

Suzuki Multi Function Gauge finns tillgängliga som uppgradering för Suzuki DF9.9B–DF300AP utombordsmotorer.

Instrumenten kräver ett monteringshål med 85 mm diameter.

Info: www.suzukimarin.se

Hon är världsmästare i matchracing och på meritlistan finns ett OS. Nu står Anna Östling inför en ny utmaning. Som instruktör inom ”Alla kan segla – en satsning inför Göteborgs 400-årsjubileum, ska hon lära sex tjejer som aldrig tidigare suttit i en båt att segla. – Det är superkul. Att fler människor får chansen att prova på vår härliga sport är fantastiskt, säger Anna Östling.

Som liten tjej hemma i Lerum kom Anna Östling tidigt i kontakt med segling när hon följde med sin pappa ut på sjön Aspen. Seglingen var ett naturligt inslag i familjens vardag. Men så ser det inte ut för alla och inte heller för hennes sex adepter som nu får prova på segling i Jubileumsparken i Frihamnen under fem tillfällen.

– Jag är väldigt imponerad. Det är riktigt coola tjejer som är totalt orädda. Jag är övertygad om att de kommer lära sig att segla.

Under fyra pass ska Anna Östling drilla tjejerna innan den stora utmaningen väntar – en tävling som avgörs under Volvo Ocean Race-veckan i slutet av juni.

– Det är klart att de kanske tycker att det är lite läskigt, men jag är övertygad om att de kommer fixa det galant. Det kommer vara en stor boost för tjejerna när de fixar att segla runt en bana efter bara en månads träning, och speciellt kul att det är under Volvo Ocean Race-veckan.

Att komma närmare vattnet är en av de starkaste önskningarna inför Göteborgs 400-årsjubiluem år 2021. I fjol startade ”Alla kan segla”, som är en öppen seglarskola i Frihamnen där alla oavsett förkunskaper eller funktionsförmåga kan prova på att segla mitt i stan. Närmare 4 000 personer provade på segling första året. Båtarna som används är Acessjollar som gör seglingen tillgänglig för alla och att prova på är gratis.

– Jag är imponerad över satsningen. Det är fantastiskt att alla kan få chansen att prova på segling. Mitt i stan dessutom. Alla har ju inte tillgång till vatten så nära inpå och kanske inte kommer i kontakt med segling. Med ”Alla kan segla” får alla chansen, säger Anna Östling.

Läs mer om Alla kan segla på www.goteborg2021.com/jubileumsprojekt/allakansegla/

”Alla kan segla” är ett projekt som drivs av Göteborgs Kungliga Seglarsällskap och föreningen Passalen i samarbete med Göteborgs Stad. Visionen är att skapa möjlighet för nya målgrupper att prova på segling. Regattan för tjejerna avgörs klockan 18.00 den 22 juni i Frihamnen.

Årets lite lugnare upplaga av Seapilot2star 2015 är nu avgjord och årets vinnare blev Silfverfågel som gick i mål tidig morgon 28e Maj.

Seapilot2star 2015 blev inte lika tuff som förra årets tävling då vindarna var svagare i år. Årets totalvinnare blev Silfverfågel med Pontus Brenter som skeppare. Silfverfågel är en Diva 39 och passerade målgången tidig morgon den 28 maj. Silfverfågel var dock inte den första båten som passerade mållinjen utan PAC-MAN var den snabbaste båten tillbaka till Oxelösund.

Den stora nyhetsen fär årets tävling var att omstarterna i Visby och Oskarshamn skedde klassvis uppsamlat, precis som i Oxelösund, något som var mycket uppskattat av deltagarna. Alla starter livesändes i samarbete med Sittbrunnen via playkanalen https://seapilot2star.solidtango.com/ och kan ses även i efterhand.

Deltagarna har dessutom själva liverapporterat och laddat upp egna filmklipp på https://seapilot2star.solidtango.com/ där man nu i efterhand kan följa deltagarnas upplevelser från båtarna.

För mer information, besök www.seapilot2star.com där du kan se mer under resultat, playkanalen, leaderboard.

Storsjöyran utvecklar nu festivalen till att vara mer än musik. ”Sen kväll på Yran” består av två omtalade och omskrivna standupföreställningar, ”Ömhet” med killarna från Lilla Drevet och ”Tjejgrejer” med Josefin Johansson

– Vi har förmånen att ha en bra teaterscen mitt i festivalområdet, och den vill vi utnyttja till att bredda festivalupplevelsen, säger Andréa Wiktorsson, bokningsansvarig på festivalen.

”Ömhet” är en standupföreställning med Kringlan Svensson och Ola Söderholm från Aftonbladet Kulturs populära podcast Lilla Drevet. Konferencier är Marcus Johansson.
Föreställningen har under våren turnerat för fulla hus i södra Sverige och kommer nu till Yran med en specialgjord festivalupplaga.

”Tjejgrejer” är Josefins Johansson första soloshow. En föreställning om grejer tjejer gillar, alltså killar och smink. Eller? Kvällen blir som henne själv – rolig, peppig och lite ekivok.
Jossan Johansson är komiker och artist som medverkat i bl a Intresseklubben, Det Stora Matslaget, Partaj, Robins, och Gabba. Hon driver också podcasten Crazy Town tillsammans med Kringlan Svensson från Lilla Drevet.

”Sen kväll på Yran” infaller varje festivalkväll efter midnatt.
-Det är då som kanske musikkvoten börjar bli fylld och fötterna ömmar. Då ska man kunna slinka in i Storsjöteaterns salong, sjunka ned i en fåtölj och bli en del av föreställningarna, säger Andréa Wiktorsson.

Storsjöyran genomförs i Östersund 31 juli-1 augusti. På festivalen uppträder bl a Sting (UK), Thåström, Timbuktu & Damn!, Zara Larsson, Seinabo Sey, Tomas Ledin, Teddybears, Raised Fist, Turbonegro, Anna Ternheim, Hello Saferide, Tove Styrke, Lorentz, Markus Krunegård, Joel Alme m fl – totalt nära 50 artister på sju scener.

Storsjöyran har anor från 60-talet och är den första musikfestival som hålls mitt i ett stadscentrum. Historik och annat som är bra att veta om Yran hittar du här.

Fakta om Storsjöyran

Storsjöyran startade 1983 i nuvarande form. Då var Yran den första musikfestivalen i Sverige med scener och restauranger uppbyggda mitt i ett stadscentrum. Nu är Yran är nu en av Skandinaviens största musikfestivaler som förutom själva festivalen också omfattar den tio dagar långa “Yranveckan”. Varje år uppträder runt 70 grupper på åtta scener. Över 1500 artister har uppträtt på Yrans scener och mer en miljon människor har besökt Storsjöyrans festivalkvällar.

Kemisten Anteneh Assefa skriver i sin avhandling att källor till dioxin i Östersjön inte bara är nutida utsläpp utan även historiska, och att påverkan på fisk beror på vilken typ av dioxinkälla det är och hur tillgängliga dioxinerna är. Anteneh Assefa försvarar sina resultat den 3 juni vid Umeå universitet.

Förekomsten av dioxiner i fet fisk (strömming och lax) i Östersjön är ett hälsoproblem som väcker stor uppmärksamhet. Dioxiner är mycket giftiga och långlivade organiska föroreningar som ackumuleras i levande organismer. Dioxiner produceras huvudsakligen oavsiktligt i flera olika typer av processer, såsom förbränning av avfall och tidigare tillverkning av klorerade bekämpningsmedel (till exempel klorfenoler).

I sin avhandling har Anteneh Assefa undersökt nutida och historiska källor av dioxiner i Östersjön (i sediment, levande organismer och atmosfär). Källor relaterade till luftutsläpp (via långväga atmosfärisk transport) och mer regionala nutida utsläpp har identifierats.

Atmosfärisk deposition står generellt för den mesta av dioxintillförseln till Östersjön, och koncentrationerna i miljön har minskat sedan slutet av 1970 längs kusterna och sedan början av 1990-talet i öppet hav.

Varför har inte dioxinhalterna i levande organismer minskat sedan 90-talet?

– Därför att detta inte är hela sanningen. Jag har utvärderat hur viktiga olika dioxinkällor är i relation till varandra. Halterna av termiska dioxinkällor har minskat under de senaste årtiondena i Östersjön och dess ekosystem. Däremot tyder mina studier på att påverkan på fisk från vissa historiska dioxinkällor, såsom klorfenoler, i allmänhet inte har minskat, säger Anteneh Assefa.

Tetraklorfenoler (till exempel den kommersiella produkten Ky-5) och pentaklorfenoler (till exempel Dowicide) var två av de vanligaste träskyddsmedel i skogsindustrin. På grund av dioxinföroreningar i dessa produkter, blev tillverkning och användning av klorfenoler förbjudet i början av 1980-talet. Trots att dessa kemikalier inte längre används aktivt tyder Anteneh Assefas forskning på att historiska lämningar i mark och sediment fortfarande är viktiga för upptag av dioxiner i fisk.

– Sekundära källor, såsom förorenade områden, kan alltså spela en roll för fortsatt höga halter av dioxiner i fet fisk, särskilt i Bottniska viken.

Högre organismer (inklusive fisk) har förmågan att biotransformera och avgifta dioxiner genom enzymatisk nedbrytning. Omfattningen av avgiftning varierar mellan dioxintyper (så kallade kongener). Således är vissa dioxintyper mer resistenta mot nedbrytning än andra. Anteneh Assefa har visat att denna selektiva filtrering samt variation i biotillgänglighet kan växla rangordningen av dioxinkällor när man skattar hur viktiga de olika källorna är för fisk.

– Sammanfattningsvis visar mina studier att utvärderingar av föroreningskällor inte bör baseras enbart på utsläppsinventeringar och källfördelning i miljön, utan även på andra faktorer, såsom vilken typ av dioxinkälla och dioxinernas olika biotillgänglighet. Riskbedömning och sanering av förorenad mark bör ges större fokus för att skydda den marina miljön.

De 400 entusiastiska deltagarna på Utö Swimrun möttes av en rejäl utmaning i den vackra försommardagen i Stockholms skärgård. Vind, kallt vatten, vågor och spännande löparsektioner väntade de tävlande, som betade av totalt 39 km terränglöpning och simning i 9-12 gradigt vatten runt Utö och Ålö! Striden om täten var hård i alla tre klasserna herr, mix och dam, då många lag var ute efter att vinna en åtråvärd plats till ÖTILLÖ, VM i Swimrun, den 7 september. Snabbast runt banan var nykomlingarna Nicolas Remires (FRA) och Julian Dent (AUS) på tiden 3:56:48. De fenomenala segrarna i damklassen Caroline Holmqvist och Kristin Larsson var i mål nästan en kvart före vinnarna i mix-klassen Pär Kristoffersson och Fanny Danckwardt-Lillieström.

Två lag stred i rasande fart i täten runt hela banan men nykomlingarna Nicolas Remires (FRA) och Julian Dent (AUS) lyckades hålla swimrunveteranerna och fjolårsegraren Björn Englund med lagpartnern Oscar Olsson bakom sig hela vägen in i mål och vann med sex minuters marginal. Australiern Julian Dent är orienterare bosatt i Sverige och tävlade sitt första swimrunlopp. Lagkamraten Nicolas Remires körde sin andra tävling idag.

“Det gick precis som vi ville, vi följde vår strategi och höll takten hela vägen till mål. Vi har rekat här ute flera gånger före loppet och vill satsa på det här. Vi gillar verkligen konceptet med swimrun, du tävlar med en kompis och håller ihop hela vägen. Det är ett fantastiskt lopp, landskapet är magnifikt. Vi kommer att ha full fokus på swimrun nu”, säger segraren Nicolas Remires.

Med en militärövning på ön fick banan ritas om i sista sekund och slutligen blev den totala sträckan 39 km runt öarna Utö och Ålö, med 34,7 km terränglöpning och 4,3 km simning i det kalla skärgårdsvattnet. Alla deltagare tävlar i tvåmannalag. Man springer i sin våtdräkt och simmar i sina skor.

Multisporttjejerna Caroline Holmqvist och Kristin Larsson höll ett imponerande tempo och gick i mål på en total 12e plats och vann damklassen. Dessutom slog de första mixlag Pär Kristoffersson och Fanny Danckwardt-Lillieström.

Hiphop-artisten och mångsysslaren Petter deltog för andra året i rad med siktet inställt på ÖTILLÖ. Han tävlade i mixklassen med Jessica Thorelius och kom på 13e plats i mix på tiden 5:53:09.

“ag är otränad i år och det här var jobbigare än både ÖTILLÖ och Engadin Swimrun i fjol, som båda är tuffare tävlingar. Men jag tävlade med en fantastisk tjej Jessica Thorelius som drog mig på de långa löparsträckorna. Det är grymt kul med swimrun, jag är helt såld! Det är en sån komplett träningsupplevelse med vacker natur, simning, löpning och orientering i ett.”, sa Petter i målfållan.

Swimrun etablerar sig allt mer som sport både i Sverige och utomlands och i år tävlade 194 lag om två från 19 nationer på Utö Swimrun, kvaltävling till det prestigefyllda loppet ÖTILLÖ, som numera även är VM i swimrun. 250 lag var anmälda (maxgräns) och 194 lag dök upp på starten. Många lag är väl förberedda och satsar helhjärtat på swimrun under sommarensäsongen.

Åtta topplag i Utö Swimrun kvalar till ÖTILLÖ; topp 3 herr, topp 3 mix, topp 2 dam.
Topp 3 resultat Utö Swimrun den 31 maj 2015
Herrlag
1. Nicolas Remires (FRA) och Julian Dent (AUS) 3:56:48
2. Björn Englund (SWE) och Oscar Olsson (SWE) 4:02:45
3. Rasmus Regnstrand (SWE) och Niklas Vallenholm (SWE) 4:04:01
Damlag
1. Caroline Holmqvist (SWE) och Kristin Larsson (SWE) 4:32:26
2. Annika Ericsson (SWE) och Maria Edstedt (SWE) 4:41:25
3. Charlotta Nilsson (SWE) och Bibben Nordblom (SWE) 4:56:57
Mixlag
1. Pär Kristoffersson (SWE) och Fanny Danckwardt-Lillieström (SWE) 4:45:29
2. Johan Johansson (SWE) och Anna Schlosser (SWE) 4:51:35
3. Sanna Duvebrant (FIN) och Philip Berglöf (SWE) 4:54:50
Om Swimrun / ÖTILLÖ – VM i Swimrun
Swimrun är den växande tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. Originalet ÖTILLÖ är VM och världens längsta swimrunlopp. Känd som en av de svåraste endagarstävlingarna i världen, består banan av 65 km terränglöpning på stigar, hala klippor, ospårad terräng och totalt 10 km simning i det kalla höstvattnet i Östersjön. Det är strömt och banan är lång. För att klara tidsbegränsningar och nå mållinjen före mörkrets inbrott kan du aldrig sluta röra dig framåt. ÖTILLÖ firar 10-års jubileum den 7 september 2015. I samtliga swimrunlopp tävlar man två och två, på grund av säkerhetsskäl men även för att främja den unika känslan att tävla tillsammans med en lagkamrat.

Info: www.utoswimrun.se

Foto: Nadja Odenhage och Erik Westberg / Utö Swimrun 15.

Johan Molund och Sebastian Östling har tagit guld på Europacupen i Holländska Medemblik. Med detta resultat visar de ännu en gång att de på allvar är att räkna med i satsningen mot OS 2016.

När Johan Molund vann Europacup regattan i Holland gjorde han det för tredje gången. Olympiern från 2000 och 2004 vann här första gången redan 2001 och följde upp med ytterligare en vinst året efter. Johan har i år gjort en succécomeback och tillsammans med Sebastian Östling har de nu två pallplatser på tre tävlingar. Sebastian, olympier i klassen 2008 och 2012 gör också comeback i sporten efter ett kortare uppehåll.

-Vi har haft riktigt bra fart hela veckan och har utnyttjad den genom konsekvent och strategisk säker segling, berättar Sebastian, vi blir mer och mer samtrimmade i båten och njuter som tusan av att få tävla!

Med över 700 båtar på startlinjen var 2015 års Delta Lloyd Regatta en succé jämfört med de senaste åren. Möjligheten till kvalificering till den nya världscupen var det som lockade för att få segla nästa världscup i Weymouth i England om två veckor.

Förutom Molund/Östling har även Bergström/Västernäs, Hedström/Düring, och Pettersson/Anjemark kvalat in till världscuptävlingarna i England i 49er klassen. Emil Cedergårdh har kvalat in i Laserklassen. Fanny Baumann, RS:X tar eventuellt en världscupplats under morgondagens seglingar. Svensson/Rosengren var klara sedan tidigare i Nacra 17 klassen.

Svenska Placeringar
470 herr (38 startande)
1. Molund/Östling, GKSS

49er (55 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
7. Bergström/Västernäs, GKSS
9. Hedström/Düring, GKSS
16. Pettersson/Anjemark, KSSS
55. Olsson/Ericsson, GKSS

49erFX (24 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
18. Wester/Netzler, GKSS

NACRA 17 (39 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
27. Svensson/Rosengren, KSSS

LASER (144 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
16. Emil Cedergårdh, GKSS
43. Anders Karlsson, GKSS
70. Emil Bengtsson, GKSS
73. Philip Claesson, GKSS
79. Albin Gipperth, GKSS
88. Simon Lundmark, KSSS
89. Marcus Magnusson, GKSS

LASER RADIAL (82 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
50. Caroline Bristulf-Norén, GKSS
59. Lovisa Karlsson, GKSS

RS:X dam (40 startande). Tävlingen avslutas imorgon.
33. Fanny Baumann, KSSS

Boating Industry, den månatliga amerikanska affärstidningen för båtindustrin, har valt Volvo Penta Forward Drive (FWD) till en av 2015 års bästa produkter.

2015 års lista över de 50 bästa båtprodukterna publicerades i majnumret av tidningen. Produkterna valdes av redaktörerna utifrån hundratals nomineringar, baserat på hur de påverkar båtvärlden, hur de tog sin kategori framåt samt innovation.

“Volvo Penta FWD är designad med vattensporter i åtanke och till grund ligger idén med framåtvända dubbla motroterande propellrar med en justerbar trimenhet”, skriver redaktörerna för Boating Industry. “Den patenterade designen drar båten genom vattnet istället för att skjuta den framåt, med ett ostört vattenflöde till propellrarna. Föraren kommer också att kunna anpassa kölvattnet för olika kunskapsnivåer, och den framåtvända DuoProppropellern, med motroterande propellrar, erbjuder ett symmetriskt kölvatten för wakeboard och likaformade vågor för wakesurfing”.

Volvo Penta FWD minskar kraftigt buller och vibrationer och eliminerar praktiskt taget irriterande rök på däck eftersom motoravgaserna stöts ut i vattnet under båten. Den ger också bättre respons, acceleration, bränsleekonomi och mångsidighet, vilket möjliggör en rad aktiviteter bakom båten, inklusive wakesurfing och wakeboard.

FWD tilldelades också National Marine Manufacturers Association Innovation Award för alternativ drivteknik på 2015 års Miami International Boat Show när den premiärvisades för allmänheten för första gången.

“Att bli inkluderad i Boating Industry Top Products är en ära för vårt team som har utvecklat detta senaste framsteg inom marin framdrivning”, säger Ron Huibers, vd för Volvo Penta of the Americas. “Det är kulmen efter många år av innovation från Volvo Penta. Vi har banat vägen för den första drevmotorn, den första DuoProppropellern och den första framåtriktade propellern med IPS. Nu har vi slagit ihop dessa tre tekniker och kombinerat dem till en annan banbrytande innovation”.

GKSS-seglarna Johan Molund och Sebastian Östling tog guld i Delta Lloyd regattan.

Under gårdagen tog Johan Molund och Sebastian Östling en överlägsen seger i 470-klassen under Delta Lloyd regattan i Holland.

– Vi har seglat taktiskt bra under regattan och haft riktigt bra fart. Gott med vinst, säger Johan Molund.

Johan och Sebastian har haft bra fart i båten och varit framgångsrika med sitt vägval under regattan. Det har blåst har blåst mycket under tävlingen, vilket har varit tekniskt svårt men passat Molund/Östling bra. Killarna startade bra på medaljracet och hade koll på sina huvudkonkurrenter hälsar GKSS tränare Daniel Birgmark från Holland.

I 49er-klassen slutade Fritiof Hedström och Niclas Düring på 8:e plats och Victor Bergström och Victor Västernäs på 9:e plats.

Övriga resultat finns på http://www.deltalloydregatta.org/#

Bilden: Sebastian Östling(gast) och Johan Molund( rorsman)
Fotograf Daniel Birgmark

Nästan på dagen sex månader efter att de seglade upp på revet Cargados Carajos Shoals är Team Vestas Wind nu tillbaks i Volvo Ocean Race. Idag testseglade det danska laget för första gången med sin reparerade Volvo Ocean 65:a i Lissabon.

Den 29 november förra året, mitt under den andra etappen av Volvo Ocean Race från Kapstaden till Abu Dhabi, seglade det danska laget Team Vestas Wind upp på ett rev mitt ute i Indiska Oceanen. Ingen i besättningen kom till skada med laget tvingades överge sitt grundsatta skepp för att ta sig till säkerhet på Mauritius.

Laget tillkännagav en dryg månad efter olyckan att deras ambition var att komma tillbaks till tävlingen. Den skadade båten hade då bärgats från revet för att sedan fraktas till båtvarvet Persico i Bergamo, Italien dit den anlände den 29 januari.

Ett omfattande reparationsarbete inleddes och att få båten färdig i tid till hamnstoppet i Lissabon har varit en kamp mot klockan. I onsdags kom den reparerade båten till Lissabon från Bergamo och igår sjösattes hon. Idag gjordes den första testseglingen och Team Vestas Wind har nu en vecka på sig att fintrimma båten.

På lördag den 6 juni seglas ett In-Port Race i Lissabon och dagen efter inleds den åttonde etappen till Lorient, Frankrike. Om tre veckor kommer Volvo Ocean Race till Sverige. Värdens största havskappsegling avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Info: www.volvooceanrace.com

Mer om Volvo Ocean Race
• Volvo Ocean Race 2014-15 är den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.


• Tävlingen startade den 4 oktober med ett första In-Port Race i Alicante, Spanien. Tävlingen avslutas med målgång i Göteborg den 21 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg och med ett sista In-Port Race en vecka senare den 27 juni.


• Både den pågående och den följande upplagan av tävlingen seglas i en ny modern entypsbåtklass– Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggts av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.


• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum i Haag på den sista sträckan mellan Frankrike och målgången i Sverige.


• De nya tävlingsbåtarna är enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel vilket betyder att de är identiska. Ombord finns det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning för att assistera våra Onboard Reporters.


• Sju lag ställer upp i Volvo Ocean Race 2014-15. Svenska Team SCA är den första kvinnliga besättning i tävlingen sedan 2001-02. Den svenska seglaren Martin Strömberg seglar med ett kinesiskt lag som heter Dongfeng Race Team. Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Veteranen Bouwe Bekking är skeppare för Team Brunel från Nederländerna. Team Alvimedica seglar under både amerikansk och turkisk flagga och kommer ha ett lag där de flesta är yngre än 30 år. Ett spanskt team lag som sponsras av försäkringsföretaget MAPFRE kommer att ha Iker Martínez som skeppare. Chris Nicholson är skeppare för Danmarks Team Vestas Wind som är det sista laget på startlinjen.

• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.

Aktivitetsbidraget på 300 000 kr har delats ut av förbundet sedan 2008. Tanken är att bidra till fler öppna klubbaktiviteter riktade mot underrepresenterade grupper inom sportfisket – barn, ungdomar, kvinnor, funktionshindrade och personer med invandrarbakgrund.

– Det är lika roligt varje år att fördela ut aktivitetsbidragets 300 000 kronor till våra klubbar runt om i landet. Genom bidraget kan vi uppmuntra och ge tillbaka till de starka ideella krafter som vill att fler ska få komma ut och prova det avkopplande äventyr och den trevliga samvaro som sportfiske ger, sammanfattar Sportfiskarnas generalsekreterare Anders Karlsson.

Majoriteten av de öppna aktiviteterna riktar sig mot barn och ungdomar. I Eskilstuna arrangerar exempelvis klubben Å!Fiske ”fiskefritids” under sommarlovets två första veckor. Fiskesugna barn kommer för att prova på det spännande fisket i och kring staden.

– Aktivitetsbidraget ger oss möjligheter att anordna kostnadsfria fiskeutflykter med mat och utlåning av utrustning, aktiviteter som de flesta av barnen aldrig annars skulle få chansen att uppleva, menar Anders Stridh i klubben.

I Göteborg använder Majornas Sportfiskeklubb bidraget till att skapa fiskeupplevelser för funktionsnedsatta. Genom ett samarbete med den välkända föreningen Grunden tar klubben ut fiskeintresserade killar och tjejer på olika fiskeaktiviteter.

– I år åker vi på en fiskeresa till Hökensås. Vår dagstur till Sportfiskemässan i Jönköping var också väldigt uppskattad. Det betyder väldigt mycket för våra Grundet-kompisar att få komma ut och uppleva äventyr i naturen och träffa andra fiskeintresserade, säger klubbens ordförande Kalle Svensson.

Det är i år totalt 58 klubbar från Svedala i söder till Pajala i norr som tilldelats aktivitetsbidraget.

I år bidrar Sportfiskarnas försäkringspartner Svedea till aktivitetsbidraget.

I dag publiceras ett omfattande specialnummer av den miljövetenskapliga tidskriften AMBIO som presenterar resultat från de två havsmiljöstrategiska program som ingick i regeringens satsning på strategiska forskningsområden från 2010. Över 80 forskare medverkar i 16 artiklar om ekosystembaserad förvaltning av Östersjön ur ett klimatperspektiv.

Forskarna visar att den ekosystemansats som sedan över två decennier ska vara grunden för miljöarbetet kring Östersjön ännu inte tillämpas i praktiken. Den innebär att alla ekosystemets delar ska ses som en helhet, även människan och hennes påverkan.

Men de olika miljöproblemen hanteras fortfarande i huvudsak separat, utan hänsyn till hur de påverkar varandra, såväl i Sverige som i övriga östersjöländer. Inte heller har man vägt in risken att klimatets förändring kan göra det svårare att vända utvecklingen.

Framsteg har gjorts
Ändå har miljöarbetet haft betydande framgångar på vissa områden, samtidigt som förbättringar är svåra att urskilja på andra.

– Miljöarbetet har bland annat uppnått att många giftiga långlivande föroreningar har minskat i fisken i Östersjön, i många fall snabbt, säger Ragnar Elmgren vid Stockholms universitet som är huvudförfattare till numrets inledande artikel. Belastningen med övergödande ämnen har också minskat, mest tydligt för fosfor, men syrebristen har ändå förvärrats och cyanobakterieblomningarna uppträder allt tidigare på sommaren.

Anpassad förvaltning krävs
Sommarens cyanobakterieblomningar brukar enbart betraktats som ett miljöproblem, eftersom de är otrevliga, giftiga och genom sin kvävefixering bidrar till övergödningen av Östersjön.

I specialnumret visar forskarna att cyanobakterierna även har en positiv sida, eftersom de tvärt emot vad man tidigare ansett producerar mat åt djurplankton som sedan äts av fisklarver och fiskyngel i Östersjön. Detta sker dessutom just under den period på sommaren när småfiskens födobehov är som störst.

– Blomningarna kan alltså inte längre bara ses som ett oönskat problem som bör undvikas, utan det blir fråga om att väga deras negativa effekter mot en ökad fiskproduktion, säger Ragnar Elmgren.

Särskilt i en framtid med accelererande klimatförändringar måste alla vi som arbetar med havsmiljöfrågor bli bättre på att betrakta ekosystemens problem som en helhet, så att den allmänt omfattade idén om en ekosystembaserad förvaltning också kan genomföras i verkligheten.

Bakgrund
Forskningsprogrammet Adaptiv förvaltning av Östersjöns ekosystem (BEAM) har letts från Stockholms universitet medan programmet Östersjöns ekosystemdynamik i ett klimatförändringsperspektiv (EcoChange) har letts från Umeå universitet och Linnéuniversitetet i Kalmar. Även forskare från universiteten i Göteborg och Uppsala, Lantbruksuniversitetet, Naturhistoriska riksmuséet och SMHI har deltagit i programmen.

Till publikationen: http://link.springer.com/journal/13280/44/3/suppl/page/1