nyhetstest

För att snabbare möta upp kompetensförsörjningen de närmaste åren har Kustbevakningens generaldirektör, Lena Jönsson, beslutat att utöka antalet aspirantplatser från 24 till 30 de närmaste åren. Beskedet kommer precis i slutfasen av årets aspirantrekrytering.

En av de stora utmaningarna för Kustbevakningen i närtid är kompetensförsörjningen. Detta är en följd av att myndigheten på grund av oviss ekonomi fått ställa in tre aspirantklasser. Tidigare i år har Kustbevakningen utlyst 24 aspiranttjänster men inriktningen är nu att utöka rekryteringen till 30 tjänster.

– Att vi tar in sex extra aspiranter gör att vi lite snabbare kan fylla vakanserna i organisationen, säger personal- och ekonomidirektör Helene Frykler.

Aspirantklassen börjar den 17 augusti 2015.

Dansk erfarenhet räknas och det märks på Scan Antenna som har över 30 års erfarenhet av marin kommunikation. Nu kan vi stolt meddela att Scan Antenna är en ny agentur hos Cordland Marine.

Pressrelease:

Det är avgörande vad en antenn klarar av eftersom människors liv kan vara beroende av att hålla kontakten med både mottagare och sändare. Därför måste antenner för sjön konstrueras och tillverkas med omsorg vilket Scan Antenna är kända för att göra. Medarbetarna på fabriken i Köpenhamn vet att rätt antenn för användning till sjöss räddar liv. Så hög kvalité är ett måste.

SCAN Antenna fokuserar på att leverera de bästa antennerna för kommunikation och de gör det som de är bäst på, antenner till fritidsbåtar och yrkesbåtar. Mer än en miljon marina antenner har tagits fram och det har främst varit till den privata marknaden.

Scan Antenna är ett teknikfokuserat företag. Ända sedan de började så har deras tillväxt varit baserat på ett gott rykte för att leverera hållbara kvalitetsprodukter och att vara en pålitlig partner. De har laboratorier med de mest avancerade instrument för konstruktion, simulering, tester och mätning.

De är ISO 9001-certifierade vilket kvalitetssäkrar tillverkningen. Dessutom är deras lösningar ofta bäst i test!

Kustbevakningens generaldirektör Lena Jönsson har beslutat att göra förändringar i myndighetens organisation. Syftet med förändringarna är framför allt att underlätta verksamhetsplaneringen och säkerställa en balans mellan plattformar (fartyg och flygplan), bemanning och verksamhet

− Vår verksamhet bedrivs till sjöss och att ha större kuststationer med fler kustbevakningstjänstemän ger en flexibilitet i planeringen. Det gör att vi på ett bättre sätt kan säkerställa beredskapen för miljöräddningstjänst till sjöss och vår övriga verksamhet, säger Kustbevakningens generaldirektör Lena Jönsson.

Följande förändringar görs i organisationen
• Längs norrlandskusten behålls samtliga fyra kuststationer Örnsköldsvik, Härnösand, Hudiksvall och Gävle. De mindre stationerna Örnsköldsvik och Hudiksvall får en besättning om fem tjänstemän vardera, totalt fem befattningar per kuststation. Stationschefen i Härnösand kvarstår som stationschef för kuststationen i Örnsköldsvik liksom att stationschefen i Gävle kvarstår som stationschef för Hudiksvall. Någon av tjänstemännen i Örnsköldsvik och Hudiksvall ges en tillikauppgift som platsansvarig.
• Kuststationen i Furusund och kuststationen i Vaxholm slås samman. Ny lokalisering i området utreds.
• Kuststationen i Gryt flyttas till kuststationen i Västervik och bildar tillsammans den nya kuststationen Västervik. Kajplats och förråd ska fortsatt finnas i Gryt.
• Kuststationen i Höllviken flyttas till Malmö och bildar tillsammans med kuststationen i Helsingborg den nya kuststationen Malmö.
• Kuststation Simrishamn avvecklas. KBV 048 har fortsatt basering i Simrishamn där det ska finnas kajplats och förråd. Fartyget bemannas vid behov från kuststationen Malmö.
• Kuststationen Skärhamn avvecklas.

Konsekvenser
De organisatoriska förändringar som nu beslutats får små konsekvenser för personal och ekonomi som helhet. Ingen övertalighet kommer att bli aktuell. De som berörs av flytt och nedläggning av stationer erbjuds omlokalisering till annan ort.

Team SCA siktar på en ny topplacering och Martin Strömberg hoppas att lokalkännedom kan hjälpa Dongfeng Race Team till en seger i Göteborg. Idag klockan 17.00 startar den sista etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 från Lorient till Göteborg.

Abu Dhabi Ocean Racing har så gott som säkrat totalsegern i Volvo Ocean Race 2014-15 och behöver bara ta sig till målet i Göteborg utan att få straffpoäng för att vinna tävlingen.

Det står ändå mycket på spel och det ligger mycket prestige i att vinna den sista etappen. Fyra båtar – Team Brunel, Dongfeng Race Team, MAPFRE och Team Alvimedica – slåss om att ta en plats på pallen.

Martin Strömbergs lag behöver vinna tre poäng på nederländska Team Brunel för att ta andraplatsen. Det hade varit en stor prestation för laget som tävlar med flera kinesiska nybörjare ombord och som inte tippades som ett favoritlag innan tävlingen inleddes i oktober 2014. Sedan dess har laget imponerat, vunnit två etapper och på allvar utmanat de mer rutinerade konkurrenterna.

Efter flera besvikelser i de senaste två etapperna lyckades Dongfeng Race Team ta en tredjeplats i söndagens In-Port Race i Lorient.

– Vi är väldigt laddade, säger Martin Strömberg. Vi har goda möjligheter att få ett bra resultat i den här etappen för vi har fyra killar ombord som är uppväxta i Bretagne där etappen inleds. Det är ett ganska svårt område att segla i med starka tidvattenströmmar. Och som göteborgare hoppas jag kunna ge laget en fördel när vi närmar oss mållinjen.

Enligt Martin märks det att slutet på tävlingen närmar sig och att alla seglare är trötta efter att ha seglat runt jorden och tävlat i snart nio månader. Men han understryker att Dongfeng Race Team vill avsluta tävlingen på topp.

– Vi vill ta tillbaks vår andraplats i tabellen. Att vara som bäst i den sista etappen har varit vårt mål under hela tävlingen och att vinna den sista etappen hade betytt mycket för hela laget. Jag kan inte tänka mig något bättre än att avsluta tävlingen med en seger i Göteborg.

Team SCA vann den senaste delsträckan till Lorient och för svenskbåten gäller det att få ett nytt toppresultat på hemmaplan i Göteborg.

– Etappsegern betyder oerhört mycket för hela Team SCA. Äntligen fick vi ett kvitto på att all träning och allt arbete, både på land och till havs, har gett resultat, säger Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

– Det är med stärkt självförtroende vi seglar sista etappen och vi hade inte kunnat önska en bättre energikick inför de sista sjömilen hem till Göteborg.

Etapp 9 Lorient – depåstopp i Haag – Göteborg (960 sjömil)
Enligt Volvo Ocean Race egna meteorolog kan den sista etappen bli den svåraste sträckan i hela tävlingen och inte bara för att depåstoppet i Haag kan skaka om oddsen.
Den korta seglingen kommer att vara väldigt intensiv med mycket kustnära segling, passager genom sjötrafiksträckor, starka strömmar och både lätta och hårda vindar. Och tröttheten hos seglarna efter att ha tävlat i nästan nio månader kommer att vara påtaglig.
Etappen inleds med segling längs med Bretagnes kust och spel med tidvattnet. Sedan måste båtarna hålla koll på trafiken i Engelska kanalen innan de kommer till Haag där de gör ett depåstopp.
Efter depåstoppet väntar Nordsjön med hinder som oljeriggar och vindkraftverk. Det nyckfulla vädret i området kan leda till aggressiva strategier innan båtarna ger sig in i Skagerrak och Kattegatt under spurten till Göteborg.
Båtarna beräknas nu nå Göteborg 22-23 juni och detta kommer att uppdateras löpande på www.volvooceanrace.com
Vad händer i Haag?
Haag räknas som ett depåstopp och under etappen delas det bara ut poäng när båtarna kommer till Göteborg. Det lag som korsar mållinjen först i Haag kommer att lämna Haag från klockan 12 och framåt den 20 juni. Den tid som skiljer de övriga båtarna över mållinjen i Haag kommer att vara samma tidsskillnad som bestämmer när de får lämna Haag.
Under det enda depåstoppet i Volvo Ocean Race finns det regler för vad lagen får göra när de är i Haag. Samtliga båtar måste vara kvar i vattnet men besättningarna får gå i land. Alla eventuella reparationer som görs på båtarna måste göras av de seglare som deltar i etappen och de får bara använda material och reservutrustning som tagits med ombord för etappen i Lorient.

När junior-SM i vindsurfing i Kona One-klassen avgjordes i eftermiddags i Båstad efter tre intensiva tävlingsdagar stod 18-åriga talangen Andrea Holm från KSSS i Stockholm som segrare. Hon vann efter imponerande jämn segling före Klas Wilhelmsson från WeSurf och Victor Börlin från Varbergs Segelsällskap.

Årets svenska juniormästerskap i Kona One-klassen avgjordes på klassiska seglingsvatten utanför Båstad. De tre tävlingsdagarna bjöd på allt ifrån extrem lättvind till starka vindar, som satte seglarna stora prov. Den som visade sig bemästra dessa förhållanden bäst var Andrea Holm som vann sex av tio seglingar och hade resultatraden: 3-1-3-1-1-2-1-(20 DNC)-1-1.

– Jag är jätteglad. Det är mitt andra guld vid ett junior-SM. Seglingarna har varit väldigt utmanande med mycket byiga och skiftiga vindar. Det här är det tuffaste junior-SM som jag har seglat, säger guldmedaljören Andrea Holm.

Kona One är en av världens snabbast växande vindsurfingklasser där killar och tjejer tävlar tillsammans. Det är en entypsklass vilket innebär att alla seglare har identiska brädor. Segelstorleken avgörs beroende på seglarens vikt, allt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt. Mästerskapen avgörs som bankappsegling på en klassisk kryss-länsbana.

Sverige har ett starkt landslag i Kona One-klassen och har skördat stora internationella framgångar de senaste åren. En av de största talangerna är Andrea som vann silver vid senior-EM förra året.

– Nu fortsätter min satsning mot senior-VM i Holland som är säsongens stora mål. Allt fokus ligger på detta. Framgångarna här i Båstad ger mig extra energi, fortsätter Andrea.

Kona One var en av åtta klasser som avgjordes vid junior-SM i Båstad. Totalt deltog närmare 2000 unga seglare vilket gör tävlingarna till ett av årets största seglingsevent i Sverige.

Bild (Sailing Båstad)
Andrea Holm – guld vid junior-SM i vindsurfing, Kona One-klassen

Resultatlista:
http://sailingbastad.se/jsm-2015/kona-one/

Den kvinna som skadades svårt i en olycka, som involverade en trimaran och en ribbåt tillhörande hamnstoppet i Lorient, vårdas fortfarande på sjukhus. Olyckan inträffade nära startområdet för den nionde etappen av Volvo Ocean Race.

Evenemangsorganisationen i Lorient har regelbunden kontakt med kvinnans familj men har inte några mer uppdateringar kring hennes tillstånd.

Volvo Ocean Race-organisationen är oroliga för hennes hälsa och har tät kontakt med evenemangsorganisationen och lokala myndigheter.

Vi kommer att lämna mer uppdateringar så fort vi har mer information.

Här återger vi en officiell polisrapport från Lorient under tisdagen:
Tisdagen den 16 juni runt klockan 16.15 meddelades CROSS* att en kollision inträffat i startområdet för den nionde etappen av Volvo Ocean Race i Lorient, mellan flerskrovsbåten ”Spindrift” ” (ej tävlingsbåt) och en ribbåt tillhörande tävlingsorganisationen i Lorient med fyra personer ombord.
En passagerare på ribbåten skadades i benet under kollisionen och fick hjälp på plats av personal ombord på båtar från SNSM**. Efter kommunikation mellan CROSS och SAMU*** i Bayonne bestämdes det att den skadade personen skulle tas till närmaste sjukhus.
Omkring klockan 17.11 flögs den skadade kvinnan till Scorff Hospital i Lorient där hon började vårdas av sjukhuspersonal klockan 17.16.

För att beskriva hur mycket mänsklig aktivitet jorden kan klara av har konceptet ”planetära gränser” introducerats. Mänsklig konsumtion av sötvatten är den använda kontrollvariabeln för den planetära gränsen för sötvatten. Nu visar beräkningar av forskare vid Stockholms universitet att den globala mänskliga konsumtionen av sötvatten har överskridit den planetära gränsen. Artikeln publiceras nu i tidskriften Science.

De nya resultaten tar hänsyn till effekterna på sötvatten av olika typer av mänsklig aktivitet under hela 1900-talet och fram till i dag. Det inkluderar effekterna av förändringar i markanvändning (t.ex. intensifierat eller utökat jordbruk, avskogning) och vattenanvändning (t.ex. relaterad till utveckling av vattenkraft). Dessa aktiviteter har lett till en ökad förlust av sötvatten till atmosfären genom en mänskligt driven ökning av evapotranspirationen, d.v.s. av avdunstningen från vatten på ytan och i marken samt av växternas transpiration. Nettoeffekten av de mänskliga aktiviteterna blir då en konsumtion av sötvatten som är större än den planetära gränsen.

Klimatförändringen orsakar också förändringar i jordens sötvatten. Nya resultat, som också publicerats av Fernando Jaramillo och Georgia Destouni, i tidskriften Geophysical Research Letters (december 2014), visar att de klimatdrivna och de direkt mänskligt drivna förändringarna i evapotranspiration har hittills motverkat varandra globalt och i de flesta kontinenterna. De motverkande effekterna har dämpat den totala nettoförändringen i sötvatten, jämfört med bara klimatdriven förändring eller bara direkt mänskligt driven förändring.

– De här resultaten ifrågasätter den isolerade användningen av enbart mänsklig vattenkonsumtion som en planetär gräns, säger Georgia Destouni, professor vid Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet.

Sammantaget är de nya resultaten mer alarmerande än tidigare uppskattningar av den planetära gränsen för sötvatten, men samtidigt också mindre alarmerande för nettoförändringen av jordens sötvatten. Det senare på grund av den upptäckta förändringsdämpningen.

– De nya resultaten visar att uppskattningar av den globala konsumtionen av sötvatten fortfarande är mycket osäkra, säger Fernando Jaramillo, postdoktor vid Institutionen för naturgeografi, Stockholms universitet.

Resultaten bör öka medvetenheten om den höga mänskliga konsumtionen av sötvatten. De bör också leda till nya ansträngningar för att minska osäkerheten kring mänsklig vattenkonsumtion och klimatdrivna sötvattenändringar.

Artikeln i tidskriften Science (öppen tillgång): http://www.sciencemag.org/content/348/6240/1217.3.full

Artikeln i tidskriften Geophysical Research Letters (öppen tillgång): http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/2014GL061848/full

Två yrkesfartyg och 23 fritidsbåtar k-märks nu av Sjöhistoriska museet.

– Vi har aldrig förut k-märkt så många på en och samma gång, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Rekordmånga fritidsbåtar k-märks nu av Sjöhistoriska museet. Det handlar om 23 fritidsbåtar, med hemmahamn från Frösön i norr till Båstad i söder.

– Ovanligt många ansökningar om k-märkning har kommit in. Och det är verkligen intressanta och kulturhistoriskt värdefulla båtar som nu k-märks, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska.

Världsomseglingen ställdes in
Bland dem som nu k-märks finns motorbåten Mariona II, som också har många fotografier bevarade från byggandet. Här finns också den sportiga lilla åländska fritidsbåten Snipan, lika välhållen idag som då den lottades ut på båtmässan 1964. Men här finns även flera exempel på de äldsta, mycket exklusiva fritidsbåtarna som byggdes på 1910-talet, som Gersime, Carla III och Minsann. Bland de k-märkta fritidsbåtarna finns också segelbåten Biscaya av Vindalsö, som skulle segla runt jorden. Resan ställdes in och istället användes hon i seglarskola för generationer av scouter.

Två fartyg k-märks
Dessutom k-märks två fartyg som gått i yrkestrafik. Här finns passagerarångfartyget Freja af Fryken, som förliste i sjön Fryken på 1800-talet, men bärgades efter 98 år och restaurerades. Här finns också ångbogserbåten Rex, som var verksam med bogseruppdrag under första och andra världskriget.

De k-märkta fartygen och fritidsbåtarna ingår nu i den exklusiva skaran historiska skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt är 131 fartyg och 118 fritidsbåtar k-märkta, över hela Sverige.

– För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg och fritidsbåtar kan bevaras och användas, säger Claes Wollentz, 1:e intendent på Sjöhistoriska museet.

Fartygen och fritidsbåtarna finns i alla våra kuststräckor från norr till söder och i våra insjöar och älvar. Att bevara, använda och utveckla verksamheten kring dessa fartyg engagerar tusentals eldsjälar runt om i landet.

– Förhoppningen är att k-märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta det maritima kulturarvet berättar Claes Wollentz.

Sjöhistoriska museet är en del av Statens maritima museer, tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum.

Fartyg som k-märkts
Freja af Fryken / SHIJ
Byggd: 1868 på Motala Verkstad.
Passagerarångfartyg.
Hemmahamn: Fryksta.
Fartyget byggdes vid Motala Verkstad 1868 som Kalmarsund nr 3. Beställare var Ångfartygsbolaget Kalmarsund. Under 20 år trafikerade fartyget Kalmarsund, sträckan Kalmar – Färjestaden. Därefter såldes hon 1888 till Fryksta i Värmland, namnändrades till Freja och sattes i trafik på Frykensjöarna. Freja transporterade både styckegods och passagerare. År 1896 förliste Freja vid Bössviken på resa från Fryksta till Torsby. Av de 17 ombord räddades endast 6 personer.
Många försök gjordes att hitta fartyget men först 1976 lyckades man lokalisera vraket på 52 meters djup och 220 meter från land. Man bildade 1993 Ångbåtsföreningen Freja, vars syfte var att bärga och restaurera ångaren. Freja bärgades året därpå, efter 98 år på Frykens botten. Efter en omfattande renovering och återuppbyggnad sattes hon i trafik 1997. Freja används för beställningstrafik och charter på Fryken.

Rex / SJIH
Byggd: 1902 vid Thorskogs Mekaniska Verkstad.
Ångbogserbåt.
Hemmahamn: Torshälla.
Bogserbåten Rex byggdes 1902 vid Thorskogs Mekaniska Verkstad. Ångmaskinen var på 80 hästkrafter och hon hade en fällbar skorsten. Fartyget användes för allehanda bogserbåtsuppdrag bland annat till att dra pråmar på kanaler och insjöar.
I slutet av första världskriget köpte ASEA fartyget för transport av gods på Strömsholms kanal och på Mälaren. Ungefär 40.000 ton kol per år transporterades från Stockholm till Surahammars bruk. Efter andra världskriget minskade kanalens betydelse och Rex såldes.
År 1955 köptes båten tillbaka till Surahammars Bruk i syfte att den skulle ingå i ett bruksmuseum. Dessa planer genomfördes dock inte. Men 1988 övertog Hallstahammars kommun Rex för att bevara ångbåten som ett teknik- och kanalhistoriskt minnesmärke.
Entusiaster lade ner ungefär 8000 arbetstimmar på fritiden för att få fartyget funktionsdugligt och så nära originalskicket som möjligt. Rex har sedan dess varit ett populärt inslag på Skantzsjön. 2012 överläts fartyget till en ångbåtsförening som rustat bogserbåten och ny hemmahamn är Torshälla. Hallstahammars kommun kvarstår dock som ägare.

Fritidsbåtar som k-märkts
Bark II
Typ: Segelbåt, OC35
Konstruktör: John Melchior
Byggd: 1963 av Bengt Engelheart vid Mariehill i Söderhamn. Malmö flygindustri levererade det tomma skrovet
Material och mått: Glasfiberarmerad plast, teak och mahogny, längd 10,70m, bredd 3,47m
Rigg: Ketch
Motor: Perkins 4-107 (48hk) original från 1963
Ägare: Rolf Engelheart, bosatt på Frösön, båten finns i Gamleby
Den ketchriggade segelbåten Bark II är intressant utifrån många olika aspekter. Skrovet i glasfiberarmerad plast är tillverkat vid Malmö Flygindustri – medan allt annat ombord har byggts av nuvarande ägares far. Det gäller både träarbeten i teak och mahogny – men även svetsjobb. Tack vare förste ägarens yrkesliv har båten nyttjats både i skandinaviska vatten – likväl som i Filipinerna och även på en jorden-runt-segling.Båten är i de flesta avseenden i originalskick – där ett medvetet underhåll sedan över 10 år tillbaka även präglar den nuvarande ägarens sätt att hantera båten. Bark II ägs idag av andra generationen i samma familj. Även om ägaren är bosatt på Frösön så finns båten i Gamleby (Kalmar län).
Bark II finns idag i Gamleby, Kalmar län.

Biscaya av Vindalsö
Typ: Havskryssare, segelbåt
Konstruktör: Kockums i Malmö
Byggd: 1934 på Bernhard Pålssons varv, Råå, Helsingborg
Material och mått: Trä, längd 16,5m (inklusive peke), bredd 4,1m
Rigg: Bermuda, ursprungligen ketchrigg
Motor: Volvo Penta (110 hk) sedan sent 1980-tal
Ägare: Scouterna
Havskryssaren Biscaya är en stor segelbåt med en mycket speciell historia. Ursprungligen beställd hos bröderna Pålsson i Råå av fyra ambitiösa seglare för deras planerade världsomsegling.Tack vare att deras planer snabbt gick om intet blev båten kvar i Sverige – där scoutrörelsen kunde köpa båten av den andre ägaren. Sedan 1942 har Biscaya, fungerat som ett skolsegelfartyg i den mindre skalan. En av de ändringar som gjorts har varit att bygga om interiören för att få fler kojplatser. På det stora hela är dock Biscaya fortfarande samma havskryssare som då hon byggdes. Kanske var beställarnas avbrutna planer i Öresund en lycklig omständighet – eftersom få andra fritidsbåtar har kommit så många människor till godo genom scoutrörelsens försorg. Biscaya är en segelbåt som dels bibehållit sin karaktär och sitt utseende – där de ändringar som gjorts kan ses som en del i båtens fascinerande historia.
Biscaya av Vindalsö finns i Ekerö kommun, Stockholms län.

Blåsut
Typ: Nordisk kryssare 5 ½, segelbåt
Konstruktör: Knud H Reimers
Byggd: 1934 på Williams varv i Motala
Material & mått: Hondurasmahogny, längd 10,70m, bredd 2,08m
Rigg: Bermuda
Motor: Mercury 5 hp(utombordare)
Tidigare namn: Blåsut, Bisette
Ägare: Max Linder, Enskede
Den nordiska kryssaren Blåsut konstruerades av Knud H Reimers och byggdes på Motala varv 1934. Det är en elegant båt, där konstruktören delade med sig av sina överväganden i Seglarbladet 1934. De första 10-åren fanns båten på Västkusten – men sedan 1940-talet harBlåsut funnits i Stockholmstrakten. Från 1940-talet fick båten namnet Bisette av sin dåvarande ägare Carl Trygger, detta namn behölls fram till 2010, då båten återfick sitt ursprungliga namn.Blåsut är idag en välbevarad båt där underhållet genom åren skett på ett föredömligt sätt. Ett gott kontinuerligt underhåll har resulterat i att båten idag dessutom är i ett mycket fint skick. Nuvarande ägare har stor medvetenhet om Blåsuts kulturhistoriska värde.
Blåsut finns i Enskede/Stockholm, Stockholms län.

Camilla
Typ: Motorbåt
Konstruktör: Mariningenjör Pettersson
Byggd: 1954 på Valdemarsviks slip och båtvarv
Material & mått: Mahogny, längd 9,20m, bredd 2,70m
Motor: Volvo Penta SQ 171C/160 hk, ursprungligen en Kermath, år 1956 en Penta V8 (170hk), 1972 en Penta MD 32 (96hk)
Ägare: Olov Lindström, Saltsjöbaden
Motorbåten Camilla är en stabil välbevarad kabinbåt från 1954. Den byggdes efter ritningar av en mariningenjör Pettersson på Valdemarsviks båtvarv. Båten har ägts av två generationer i samma familj och funnits i Luleå och Stockholms omgivningar. Tack vare stort intresse och engagemang är det en välhållen båt – de mer omfattande reparationer som varit nödvändiga på senare år har gjorts med stor omsorg vad gäller både material och teknik.Den är väldokumenterad och kan ses som en tidstypisk exponent för det framtidsblickande femtiotalet.
Camilla finns i Saltsjöbaden, Stockholms län.

Caprice
Typ: Motorbåt
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggd: 1948 på Rosätravarvet, Norrtälje
Material & mått: Mahogny, längd 13,6m, bredd 3,6m
Motor: TAMD 71B
Tidigare namn: Caskad
Tiedemannkryssaren Caprice är byggd på Rosätravarvet år 1948. Det är en av tre systerbåtar som byggdes samtidigt åt tre bröder i familjen Christensson. Båten är en tidstypisk konstruktion som idag är både välbevarad och i gott skick. De små förändringar som gjorts, t ex nedgången mellan brygga och akterruff, kan anses vara del av båtens historia. Caprice har en känd historia och en komplett ägarlängd.
Caprice finns i Stockholms stad och län.

Carla III
Typ: Salongsmotorbåt
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1917 på Bröderna Larssons varv, Kristinehamn
Material & mått: Mahogny, längd 20m, bredd 3,6m
Motor: Scania DSI II (230hk), enligt ritningen var originalmotorn av märket Buffalo, efter 1-2 år en Sterling (75hk), byte 1937 till en Hall-Scott (125hk)
Rigg: Två master för stödsegel
Ägare: Bo Ljungberg, Spånga
Salongsbåten Carla III tillhör den första generationen exklusiva fritidsbåtar. Ritad av CG Pettersson och byggd 1917 på Bröderna Larssons varv i Kristinehamn. När Carla III sjösattes var hon både störst och modernast i sitt slag. Den göteborgske direktörens eleganta fritidsbåt kom senare att nyttjas som taxibåt under en tjugoårsperiod vid Donsö på Västkusten. Genom åren har vissa ändringar genomförts – men båten har bibehållit sin karaktär. Även om en omfattande renovering gjordes för drygt 20 år sedan, har medvetenheten i teknik och material gjorts på ett sådant sätt att de kulturhistoriska värdena bibehållits.
Carla III finns idag i Spånga, Stockholms län.

Cilla II
Typ: Högsjöbåt (snipa) av modellen Doris, motorseglare
Konstruktör: Henrik J Askvik sönner A/S, Norge
Byggd: 1965 på Henrik J Askvik sönner A/S, Hagavik, Norge
Material & mått: Mahogny och ek, längd 9,80m, bredd 2,96m
Rigg: Ketch
Motor: Lombardini 39hk, ursprungligen en Albin H3
Ägare: Lennart Larsson
Den klinkbyggda stora snipan Cilla II konstruerades och byggdes på Henrik J Askvik & sönners varv i Hagavik, Norge 1965. Varvet kallade båtmodellen Doris och den såldes i olika stadier av halvfabrikat – men även fullt utrustad. Just högsjöbåten Cilla II såldes sannolikt via den svenske agenten i Ystad. Till dokumentationsmaterialet hör dels den uppmärksamhet de så kallade Doris-båtarna fick i tidningen Båtnytt under 1960-talets första hälft. Cilla II är väl underhållen och de mindre ändringar som gjorts under åren kan betraktas som en del av båtens historia. Under den nuvarande ägaren, som haft båten över 25 år har några längre turer gjorts bl a genom Polen och Nordtyskland.
Cilla II finns i Båstad, Skåne län.

Escape
Typ: Motorbåt, s k Tiedemannkryssare
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggd: 1959 på Karlsro varv, Roslagen
Material & mått: Mahogny, längd 10,40m, bredd 2,95m
Motor: 2 st Volvo Penta MD 22 sedan 1997
Tidigare namn: Mickie II
Ägare: Anders Olsson & Gina Blomgren, Hägersten
Motorbåten Escape är en Tidemannkonstruktion byggd 1959 på Karlsro varv, Norrtälje. Det är en välunderhållen elegant femtiotalsbåt med en väldokumenterad historia. Nuvarande ägare håller båten i ett mycket fint skick. Escapes intressanta historia började då konstruktören Stieg Tidemann själv lät bygga båten åt sig – vilket bland annat innebär att det finns samtida tidningsmaterial där både båt och konstruktör presenteras. Att båten har dubbla motorer berättar om både dess exklusivitet och önskan om stark motorstyrka. Sammantaget kan konstateras att Escape är en välbevarad, väldokumenterad båt som sköts föredömligt av sina nuvarande ägare.
Escape finns i Hägersten, Stockholms län.

Fantasia
Typ: Havskryssare, segelbåt
Konstruktör: Erik Nyström
Byggd: 1961 på Hasses båtbyggeri, Östhammar
Material & mått: Mahogny på ekspant, längd 8,68m, bredd 2,45m
Rigg: Bermuda (masthöjd 9,91m)
Motor: Solé (17hkp)
Ägare: Torbjörn Saxenberg, Göteborg
Havskryssaren Fantasia från 1961 är en segelbåt byggd i ett exemplar – som konstruktören Erik Nyström ritade åt sig själv. Han var särskilt mån om kappseglingsegenskaperna och tävlade själv med båten. Fantasia byggdes i uppländska Östhammar och fortsatte även av sin andre ägare at seglas Gotland runt. Även om vissa förändringar gjorts – som t ex att masten bytts från trämasten till aluminium för 25 år sedan – kan detta ses som en del av båtens historia. Sedan över 40 år finns Fantasia på Västkusten – den nuvarande ägaren – som tagit över för bara något år sedan har stor medvetenhet om båtens värde både tack vare sina seglingsegenskaper och sin historia.
Fantasia finns idag i Göteborg, Västra Götalands län.

Gersime
Typ: Salongsmotorkryssare, motorbåt
Konstruktör: Zake Westin
Byggd: 1911 på Åbo båtvarv, Finland
Material & mått: Mahogny & oregon pine, längd 13m, bredd 3m
Motor: Ford 2722 (85hk) sedan 2006, originalmotorn var en Thornycroft (45hk)
Tidigare namn: Gersime, Est Marie II, Marie
Ägare: Ove G Jonsson & Pekka Seitola
Salongsmotorkryssaren Gersime tillhör den första generationen exklusiva fritidsbåtar byggd redan 1911 på Åbo båtvarv med Zeke Westin som konstruktör. Båten är mycket väldokumenterad och dess historia är välkänd bl a tack vare sina välkända ägare, som legationsrådet Harry Axelsson Johnsson, samt det tidiga medlemskapet i KMK. Tack vare den nuvarande medvetne ägaren har t ex styrplatsen återfått ett för båten karaktäristiskt utförande. I nutiden har även en del av det äldsta bildmaterialet på båten letats fram – något som berättar både om dess funktioner och utseende genom åren. Sammantaget kan konstateras att Gersime är en av de båtar som kan berätta både om de första fritidsbåtarnas historia – men som samtidigt berättar mycket om nutida stort engagemang och hög ambitionsnivå.
Gersime finns i Stockholms stad och län.

Hejla
Typ: Högsjöbåt, motorbåt
Konstruktör: Curt Carlsson
Byggd: 1956 på Öregrundsvarvet, Roslagen
Material & mått: Ek (skrov), mahogny (överbyggnad), längd 9,6m, bredd 2,6m
Motor: MD 21A (1978)
Ägare: Lars Hörberg, Stockholm
Motorbåten Hejla är en välbevarad och välskött högsjöbåt från Öregrundsvarvet. Båtens nuvarande ägare har på senare tid lyckats kartlägga alltmer av båtens tidigare ägarhistoria. Man kan konstatera att både reparationer och underhåll idag sköts med stor medvetenhet om båtens karaktär och material. De mindre ändringar som gjorts genom åren kan ses som en del av en snart 60-årig båts historia.
Hejla finns i Stockholms stad och län.

Ingrid
Typ: Motorkryssare, motorbåt
Konstruktör: Knud H Reimers
Byggd: 1955 på Gräddö varv, Roslagen
Material & mått: Trä, längd 10,85m, bredd 3,05m
Motor: Ca 2005 Perklins (145 hk), sedan 1960-talet fanns en liggande Perkins 6-cylindrig motor
Ägare: Susanne & Staffan Schager, Västerljung, Trosa kommun
Motorkryssaren Ingrid är en Reimerskonstruktion byggd på Gräddö varv 1955. Till sin exteriör är båten speciell eftersom ritningen gjordes redan 1938. Ingrid är väldokumenterad, bland annat eftersom den tillhört samma släkt sedan byggåret. Reparationer och underhåll har gjorts på ett material och tekniktroget sätt. Redan då båten byggdes var den påkostad och försedd med moderniteter som WC och pentry. Ingrid är idag en motorbåt som är både i mycket gott skick samtidigt som ägaren har en stor medvetenhet om både dess historia och kulturhistoriska värde.
Ingrid finns i Trosa kommun, Södermanlands län.

Mariona II
Typ: Motorbåt, s k Tiedemannkryssare
Konstruktör: Stig Tiedemann
Byggd: 1963 på Henry Linussons båtbyggeri (Östhammars varv)
Material & mått: Mahogny, längd 11,20m, bredd 3,05m
Motor: 2 st Ford NG96 (96hk), original
Ägare: Leif Selberg, Stockholm
Tiedemannkryssaren Mariona II är byggd 1963 på Östhammars båtbyggeri. Det är en representativ påkostad motorbåt som redan när den byggdes var omtalad i pressen. Mariona II är mycket väldokumenterad – bl a finns en noggrann fotodokumentation från kölsträckning till sjösättning intakt. Båten är både i ett mycket fint välbevarat skick, där även Fordmotorn som sattes in vid sjösättningen fortfarande finns kvar i full funktion idag.Nuvarande ägaren är den som ägt och underhållit båten under längst tid – ett underhåll och bruk som skett med stor medvetenhet om Marionas kulturhistoriska värden. De små förändringar som gjorts genom åren kan ses som en del av båtens historia.
Mariona II finns i Stockholms stad och län.

Minandra
Typ: Salongsbåt, motorbåt
Konstruktör: Ruben Östlund
Byggd: 1937 på Fröbergs varv, Lidingö
Material & mått: Mahogny, längd 16m, bredd 3,5m
Motor: Scania D11 (130hk), ursprungligen en Hesselmanmotor (100hk)
Ägare: Lars Nilsson, Åkersberga
Salongsmotorbåten Minandra är en elegant och påkostad båt, ritad av Ruben Östlund och byggd på Fröbergs varv, Lidingö 1937. Tack vare en tidningsartikel från tiden då båten var ny kan både båtens konstruktion, interiör och övriga utrustning utläsas. Det kan konstateras att mycket av Minandras inredning fortfarande ser ut som då hon var ny. Med sina 16 meter har båten stora utrymmen både för dåtidens gastar, motorskötare och ägaren med gäster. Minandra är idag en välbevarad salongsbåt i mycket gott skick.
Minandra finns i Österåkers kommun, Stockholms län.

Minsann
Typ: Motorkryssare, motorbåt
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1916 på Bröderna Larssons varv, Kristinehamn
Material & mått: Mahogny på ekspant, längd 15m, bredd 3m
Motor: Scania DSI 9M (235hk) sedan 1995, ursprungligen en Albin (40hk), 1936 en Penta Hesselman, 1964 en Scania (100hk)
Tidigare namn: Anitra, Stina
Ägare: Carl-Johan Scharp, Bromma
Motorkryssaren Minsann tillhör den första generationens exklusiva fritidsbåtar. Den är byggd efter C G Petterssons ritningar och byggd på Bröderna Larssons varv i Kristinehamn 1916. Genom åren har reparationer och underhåll utförts på ett teknik- och materialtroget sätt. Under åren har en del förändringar gjorts, t ex tillkom sannolikt den nuvarande styrhytten på 1950-talet. Dessa moderniseringar kan ses som en del i båtens långa historia. Tack vare den kompletta ägarlängden kan båten följas från de första åren i Surte norr om Göteborg tills den kom till Östersjön och Stockholms omgivningar.
Minsann finns i Bromma, Stockholms stad och län.

Mysig
Typ: Motorkryssare, motorbåt
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: troligen 1919 på Smedsuddens båtvarv, Stockholm
Material & mått: Hondurasmahogny, kängd 11,80m, bredd 2,40m
Motor: Lombardini (220hk), tidigare en Penta DC-6 (75hk), en Hesselman, en Ford Zephyr 6:a (92hk), Nannidiesel (50hk)
Tidigare namn: Stuvaren
Ägare: Nicklas Schultz, Stockholm
Motorkryssaren Mysig är elegant motorbåt av den tidiga generationens exklusiva fritidsbåtar. Båten är i ett välbevarat gott skick – där underhåll och reparationer genom åren gjorts med hänsyn till båtens karaktär och material. Den nuvarande ägaren genomför i nuläget efterforskningar för att klarlägga båtens tidigaste historia. Det troliga byggåret är 1919 – och den troliga byggplatsen Smedsuddens båtvarv, Stockholm.
Mysig finns i Stockholms stad och län.

Nimbus
Typ: havskryssare, segelbåt
Konstruktör: Carl Andersson
Byggd: 1964 på Nötesunds varv, Orust
Material & mått: Hondurasmahogny, längd 8,89m, bredd 2,39m
Rigg: Bermuda, ursprungligen hade båten kutterrigg
Motor: Nanni (14hp)
Ägare: Jürgen Krumnack, Norrköping
Havskryssaren Nimbus är en Vindö 30:a konstruerad av Carl Andersson och byggd 1964 på Nötesunds varv på Orust. Under åren har en del förändringar skett som kan ses en del av båtens historia. Nimbus är väldokumenterad och i ett mycket gott skick.Vindö-båtarna ansågs i samtida beskrivningar, vara exempel på nytänkande vad gällde moderna familje- och regattabåtar. Särskilt framhölls att den var rymlig: liten utanpå – stor inuti. Både Vindö 30:or och 28:or har goda seglingsegenskaper både inomskärs – såväl som till havs. Tack vare att dess ägare flyttat i landet har Nimbus seglats både i Vättern, Mälaren och idag i Bråviken. Den båt man idag möter är så välhållen att den ger intryck att komma direkt från byggnadsvarvet.
Nimbus finns i Norrköpings kommun, Östergötlands län.

Sjörået
Typ: Stortumlare, segelbåt
Konstruktör: Knud H Reimers
Byggd: 1964 av Christoph Rassy, Kungsviken (skrov) samt Holger Johansson & Karl-Gustav Larsson, Ringön (överbyggnad & rigg)
Material & mått: Mahogny, ek, furu, längd 10,20m, bredd 1,85m
Rigg: Masthead
Motor: Volvo Penta MD7A (13hk) sedan 1978, tidigare fanns en Volvo Penta MD1 (7hk) 1966-75, Volvo Penta MD1B (10hk) 1975-78
Ägare: Torbjörn Andréason, Henån
Stortumlaren Sjörået är en segelbåt med en intressant väldokumenterad historia. Beställaren var den seglarintresserade Thorsten Söderhielm som beställde ritningen hos Reimers – och där sedan båtbygget gjordes dels i Kungsviken dels på Ringön. Skrovet sjösattes 1965 – och färdigställdes året därpå. Det som konstateras av den omfattande dokumentationen är dels att båten bara haft två ägare – dels att dessa varit mycket noggranna både vad gäller underhåll och små förändringar. Segelbåten Sjörået är fortfarande i lika gott skick som vid sjösättningen. Dessutom är båten i sina väsentliga delar fortfarande i originalutförande.
Sjörået finns i Henån på Orust, Västra Götalands län.

Snipan
Typ: Snipa, motorbåt
Konstruktör: Båtbyggare på Kökar, Åland
Byggd: 1964 av en båtbyggare på Kökar, Åland
Material & mått: Furu (skrov), mahogny (överbyggnad), längd 5,8m, bredd 2,1m
Motor: Albin 021 (original)
Ägare: Tommy Blomstrand, Saltsjöbaden
Snipan är en liten fin fritidsbåt med tydlig tradition från de finska skötbåtarna. Båten är byggd på Kökar på Åland – som ny kom den som lottbåt till båtmässan under 1960-talets första hälft. Båten är både välvårdad och välbevarad – där bland annat inombordsmotorn finns i bruk sedan båten var ny.Till dess tidiga historia hör ”överbyggnaden” som tillkom under båtens tidiga år. Den nuvarande ägaren är ägare nummer två som underhåller båten på ett föredömligt sätt.
Snipan finns på Runmarö, Saltsjöbaden i Stockholms län.

Sofia
Typ: Kustkryssare, segelbåt
Konstruktör: Artur Wickman
Byggd: 1965 av Artur Wickman på hans villatomt i Nynäshamn
Material & mått: Mahogny på ekspant, längd 12,93m, bredd 2,65m
Rigg: Bermuda
Ägare: Lennart Hägre, Nynäshamn
Kustkryssaren Sofia är en kustkryssare med en familjenära historia. Båten byggdes av Artur Wickman – en man som tack vare sitt brinnande båtintresse konstruerade och byggde inte mindre än åtta välseglande och särpräglade båtar. Den nuvarande ägarfamiljen har även innan de tog över haft ett nära förhållande till både båtbyggaren och kustkryssaren Sofia. Den välbevarade och mycket väl underhållna båten har en unik karaktär med sina rundade former. De goda seglingsegenskaperna har gett tävlingsframgångar – samtidigt som Sofia utan problem kan seglas på egen hand av en person. Alltsedan byggåren på 1960-talet har båten varit hemmahörande i Nynäshamn.
Sofia finns i Nynäshamns kommun, Stockholms län.

Varuna
Typ: Havskryssare, segelbåt
Konstruktör: Tore Herlin
Byggd: 1932 på Abrahamsson & Börjessons varv, Vaxholm
Material & mått: Ek (skrov), mahogny (överbyggnad), längd 9,72m, bredd 2,50m
Rigg: Bermuda
Motor: Volvo Penta MDC
Ägare: Henric Onn, Mainz-Kostheim/Saltsjö-Duvnäs
Havskryssaren Varuna är en kraftfull segelbåt konstruerad av Thore Herlin och byggd på Abrahamsson & Börjessons varv i Vaxholm. Genom åren har underhåll och mindre förändringar gjorts med känsla för båtens material och teknik. Varuna är en båt som fått behålla det mesta av sin ursprungliga karaktär och är dessutom i gott skick. Båtens betydelse för sina ägare kan speglas i att Varuna under de senaste drygt 55 åren har tillhört tre generationer av samma familj.
Varuna finns i Tyresö, Stockholms län.

Zariza
Typ: Laurinkryssare, segelbåt
Konstruktör: Arvid Laurin
Byggd: 1963 på Thore Larssons Båtbyggeri, Kungsviken, Orust
Material & mått: Mahogny, längd 10.93, bredd 2,90m
Rigg: Masthead, sloop
Tidigare namn: Lileca III
Ägare: Axel Broms & Nils Uggla, Stockholm
Byggd på Larssons Båtbyggeri i Kungsviken på Orust, under åren 1962-63. Det är en långkölad Laurinkonstruktion, med sina eleganta 36 fot. När den var ny deltog den vid Gotland runt och tack vare sin snabbhet uppnåddes goda resultat. Tack vare de nuvarande ägarna som haft båten i drygt 40 år sköts underhållet på ett medvetet sätt. De reparationer som blivit nödvändiga har utförts på ett medvetet och materialtroget sätt. Utöver det goda skicket är Zariza väldokumenterad.
Zariza finns i Lidingö kommun, Stockholms län.

Ziva
Typ: Dubbelruffad motorbåt, s k oxelösundare
Konstruktör: Sven Söderkvist
Byggd: 1962 på Söderkvists Båt och Snickeriverkstad, Oxelösund
Material & mått: Mahogny på ekspant, längd 8,3m, bredd 2,8m
Motor: Volvo B20 (100hk) sedan 1989, originalmotor en Volvo B18 (30hk)
Ägare: Mattias Persson, Västerhaninge
Den dubbelruffade motorbåten Ziva är en så kallad Oxelösundare konstruerad och byggd av Sven Söderkvist 1961. Tre systerbåtar byggdes samtidigt och köptes av tre herrar i Eskilstuna. Den förste ägaren byggde den tidstypiska inredningen själv. Ziva har genom sin nuvarande engagerade ägare fått sin historia klarlagd. Till denna föredömliga dokumentation har även en del gamla fotografier spårats upp. Under det senaste året har dessutom en materialtrogen renovering återgett båten sin 1960-talsglans.
Ziva finns i Haninge kommun, Stockholms län.

Klockan 17.00 gick starten för den sista delsträckan av Volvo Ocean Race 2014–15. Båtarna är nu på väg mot Göteborg via ett kort hamnstopp i Haag och på volvooceanrace.com direktrapporteras seglingen hela vägen till etappmålet.

– Det är viktigt att hänga med från start och det är väldigt skönt att komma iväg, nu kör vi! säger Martin Strömberg på Dongfeng Race Team.

Team SCA och Team Alvimedica var över linjen när startskottet gick men svenskbåten lyckades snabbt komma tillbaka. Team Brunel tog ledningen under de två varv som lagen seglade runt en bana innan de lämnade Lorient. Den nederländska båten är Dongfeng Race Teams huvudkonkurrent om andraplatsen i poängtabellen.

Den 960 sjömil långa etappen inleds med segling längs med den franska kusten innan båtarna ska ta sig upp genom Engelska kanalen mot det korta depåstoppet i Haag. Båtarna beräknas nå den nederländska hamnstaden 18–19 juni.

Abu Dhabi Ocean Racing säkrar totalsegern i Volvo Ocean Race 2014–15 om de tar sig till målet i Göteborg utan att få straffpoäng.

– Vårt mål är att inte gå på grund och att inte bryta några regler, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker.

Resultattabell Volvo Ocean Race innan etapp 9

1. Abu Dhabi Ocean Racing 19p
2. Team Brunel 27p
3. Dongfeng Race Team 29p
4. MAPFRE 31p
5. Team Alvimedica 33p
6. Team SCA 44p
7. Team Vestas Wind 54p

Seglingen kan följas via volvooceanrace.com, där positionsrapporterna och kartan nu uppdateras snabbare än tidigare. Där kan man följa båtarnas väg till Göteborg med uppdateringar med en frekvens upp till var femte minut. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och målgången i hjärtat av Göteborg är nu beräknad till 22-23 juni.

Måndagen 15 juni kastade den nord-sydliga skärgårdslinjen loss för första gången. Skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) är oerhört glad över att linjen blivit verklighet, som ger helt nya möjligheter i skärgården för både besökare och boende.

Klockan 08.05 måndag 15 juni kastade båten Gripen loss för att vara tillbaka strax innan halv åtta på kvällen. Varje dag till och med den 16 augusti kommer den nord-sydliga linjen trafikera 28 bryggor i Skärgården från Arnholma i norr till Nynäshamn i söder.

Centerpartiet i Stockholms läns landsting har under lång tid arbetat för den nord-sydliga tvärförbindelsen, som det senast i oktober 2013 skrevs om att den inte skulle bli av.

– Vi på Centerpartiet är otroligt glada att projektet med skärgårdens första tvärförbindelse äntligen är i hamn. Det blir skärgårdens hurtigrutt, för alla bofasta och turister som vill kunna uppleva hela skärgården, säger Gustav Hemming.

Den nord-sydliga linjen, linje 40 i Waxholmsbolagets turlista, inleds på försök under denna och följande sommar. Linjen är 70 sjömil lång och ger goda möjligheter att upptäcka alla delar av Stockholms skärgård.

– Man kan äta sig igenom skärgården, från skärgårdskrog till skärgårdskrog. Eller så kan man bo på vandrarhem eller fotvandra. Möjligheterna är obegränsade, säger Gustav Hemming.

– Det finns så många fina ställen i Skärgården och många ställen som jag kan rekommendera. Vi har Finnhamn med sina fina vandringsstigar, Rörgrund mitt sitt Vandrarhem eller Nåttarö med den orörda urskogen för att bara nämna tre, säger Gustav Hemming.

Idag lanseras en ny smartphone-app som gör det möjligt för frivilliga livräddare, med utbildning i hjärt-lungräddning och som befinner sig i närheten av ett plötsligt hjärtstopp, att larmas för att hämta närmaste hjärtstartare och göra hjärt-lungräddning.

Appen är en vidareutveckling av det framgångsrika projektet SMS-livräddare där 13 000 frivilliga livräddare i Stockholms län har haft möjligheten rädda liv vid plötsligt hjärtstopp i deras närhet genom att via mobiltelefon larmas för att utföra hjärt-lungräddning. Via den nya appen ges nu även instruktioner om var närmaste hjärtstartartare kan hämtas.

En första utvärdering av projektet visar att andelen patienter som får hjälp med hjärt-lungräddning ökas med 30 procent med SMS-utlarmning till frivilliga. Resultatet har nyligen publicerats i världens främsta medicinska tidskrift -New England Journal of Medicine.

”Ännu fler kan räddas till livet om fler av de tiotusentals hjärtstartare som finns i samhället kan komma till användning vid hjärtstopp”, säger Mattias Ringh, specialistläkare i Kardiologi och forskare vid Hjärtstoppscentrum på Karolinska Institutet.

”Utvecklingen av smarta telefoner med GPS teknik och nya kartfunktioner där närmaste hjärtstartare kan visas, kommer att leda till att fler patienter kan få hjälp ännu snabbare. Förutom att snabbt få hjälp med hjärt-lungräddning kan nu fler få hjälp av en hjärtstartare. Tekniken är snabbare och enklare att använda”, avslutar Mattias.

SMSlivräddare kommer initialt att finnas i Stockholms län men framöver är målet att även omfatta Västra Götaland samt region Skåne.

Alla med utbildning i hjärtlungräddning i Stockholms län och som vill bidra till att rädda liv kan anmäla sig på SMSlivräddare.se och sedan ladda ned appen för iPhone och Android.

Raka rör, öppna spjäll, mäktigt V8-muller och en rejäl folkfest. Det är huvudingredienserna i fenomenet Poker Run där deltagarna struntar i miles per gallon. Men räknar smiles per gallon.

Pressrelease från Atlantica Båtförsäkring

Lördag den 4 juli 2015 klockan 10.00. Arrangörsbåten hissar flaggan ”fri åkning” och ett 60-tal av landets mest potenta muskelbåtar öppnar spjällen och släpper hästarna fria. Vi befinner oss utanför Sandhamn och i farvatten som nu vispas upp av stålpropellrar och åter stålpropellrar drivna av tusen och åter tusen hästkrafter.

Ungefär så kommer det att se ut i sommar. Vi vet det eftersom upplägget när det gäller Poker Run alltid är detsamma. Här är det frosseri i raka rör, öppna spjäll, mäktigt V8-muller och glänsande motorrum. Siktet är inställt på det första delmålet, eller Card Stopet som det heter på Poker Run språk, längs den bana som utgör Poker Run 2015.

Poker Run är inte helt överraskande ett amerikanskt fenomen. Enkelt beskrivet är det en eskader för muskelbåtar snarare än en farttävling. För när 60 muskelbåtar med upp till drygt ett par tusen hästkrafter i varje ska samsas på en begränsad yta går det inte att bara köra så fort man kan. Här handlar det i stället om att navigera sig fram till fem olika Card Stop där ett spelkort delas ut på varje.

Väl tillbaka till målet i Sandhamn igen tar en sprakande fest vid och den som har den bästa pokerhanden kammar hem den eftertraktade prispotten.

Längs banan ligger det otaliga åskådarbåtar och trängs om de bästa platserna. Vid delmålen (Sollenkroka, Waxholm, Strandvägen, Waxholm igen, Linanäs, Djurönäset) samlas mängder av folk som har berett plats i almanackan för att beskåda spektaklet denna dag.

Poker Run-folket trivs som bäst när de får öppna spjällen, trimma ut dreven och lägga en jättelik vattenridå i kölvattnet. Kort sagt, när de får visa upp sig och sitt till musik i form av mäktigt motormuller.

För den som inte har möjlighet att bevittna Poker Run och Powerboat Weekend Sandhamn den 4 juli (www.powerboatweekend.com) finns det fler chanser. Två andra stora evenemang på samma tema är Smögen Poker Run den 8 augusti (www.smogenpokerrun.com) och Smedjebackens Poker Run den 14-15 augusti (www.pokerrun.nu).

Det 93 000 m2 stora evenemangsområdet i Frihamnen är fullproppat med aktiviteter under Volvo Ocean Race-veckan. För den som gillar att testa nya saker hittas aktiviteter som prova på-segling, besök på tävlingsbåtarna och blokart i programmet.

Sporten blokart, som enklast kan beskrivas som att vindsegla på land med hjälp av en gokartsliknande farkost med ett vindsurfingsegel, kommer från Nya Zeeland och har funnits i Sverige i drygt ett och ett halvt år. Sverige är redan regerande Europamästare och allt fler får upp ögonen för den fartfyllda sporten.

– Blokart är något för alla, den är enkel att köra och passar alla åldrar. Jan Fagerberg, som tog EM-guld i år är till exempel 70 år, säger Jonas Bourghardt, ansvarig för Blokart Sweden. Under Volvo Ocean Race kommer besökare att kunna testa på blokart på en uppbyggd bana i Race Village.

För den som aldrig provat segling finns ett gyllene läge att få en lektion av seglingsinstruktörer från Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS.

– Vi kommer att finnas på plats alla dagar under Volvo Ocean Race och erbjuda lektioner i bassängen mitt i Race Village, precis där tävlingsbåtarna kommer att vara, säger Ia Kjellsdotter, projektledare på GKSS Event.

Prova på-seglingen kommer att vara accessjollar, vilket är en lätthanterlig båt som alla kan segla, oavsett funktionsvariation. Seglingskurserna fortsätter även kvällstid mellan 20-22, men med ett annorlunda koncept som fått namnet Love Boat. Under tisdagen och onsdagen kommer även dejtingsajten Happy Pancake att vara på plats för att matcha ihop seglingssugna singlar.

– Vår tanke med konceptet är ”kom och möt din kärlek i Frihamnen”. Antingen kommer du ensam så matchar vi ihop, eller så tar man med sig den man varit gift med i 25 år för en romantisk dejt, säger Ia Kjellsdotter.

Söndagen den 28 juni mellan klockan 10.00-16.00 finns ett unikt tillfälle att få kliva ombord på de sju tävlingsbåtarna och se hur teamen levt under de nio månader som tävlingen pågått.

I Volvo Ocean 65 Cross Section kan man under hela veckan se och känna på en fullskalig modell av tävlingsbåtarna. I tältet som kallas The Dome kan besökare också uppleva ”Another Day at The Office”, en 40 minuter lång informationsshow med ett quiz om vardagen på havet under Volvo Ocean Race.

För att se hela programmet med alla aktiviteter och tider, besök: http://volvooceanracegoteborg.com/sv/folkfesten

Volvo Ocean Race 2014-15, världens största havskappsegling, startade i oktober 2014 i Alicante, Spanien. Efter att ha seglat 39 000 sjömil runt jorden under nio månader avslutas tävlingen i Göteborg 21-28 juni. Under veckan arrangeras en stor folkfest på Frihamnen med artister och publikaktiviteter och den 27 juni avgörs ett sista In-Port Race i inloppet till Göteborgs Hamn.

Tre svenska medaljchanser när Världscuptävlingen i segling i Weymouth, England avslutas imorgon. Bland dem en sensation.

Imorgon avslutas världscupen i Weymouth. Efter en mycket imponerande insats under den gångna veckan ligger Victor Bergström och Viktor Västernäs på mycket imopnerande tredjeplats inför den avslutande medaljfinalen i 49er klassen. Även OS-guldmedaljören från London OS Max Salminen och suveränen Jesper Stålheim ligger på var sin fjärdeplats med medaljläge inför morgondagens seglingar i Finnjolle respektive Laserklassen.

– Med fem besättningar i finalen och tre som slåss om medaljerna så står de svenska seglarna verkligen starkt. Speciellt roligt är det ju att det är två “nya” besättningar, Bergström/Västernäs och Salminen som nu för första gången slåss om pallplatser. Det gör att vi i år har haft besättningar på denna nivå i sex av OS-klasserna, säger Svenska Seglarförbundets förbundskapten, Magnus Grävare. Och det är flera som vill fram,helt fantastiskt, avslutar Magnus.

I 49er klassen är ställningen följande inför den avslutande medaljfinalseglingen:
1. Burling/Tuke – NZL- 34p (vinnare)
2. Hansen/Perobski – NZL – 54p
3. Bergström/Västernäs – 64p
4. Pink/Bithell, GBR – 70p

Detta innebär att svenskarna som bäst kan ta ett silver och som sämst tappa till en fjärdeplats. – De är fantastiskt nöjda även om de idag tappade ledartröjan. Att det överhuvudtaget hade den var ju klart över förväntan, och de tappade den berodde enbart på att de andra seglade så starkt (Burling), säger Magnus Grävare.

I Finnjolle är ställningen:
1. Scott – GBR – 8p
2. Junior – NZL – 14p
3. Murdoch – NZL – 23
4. Max Salminen – SWE – 35
5. Lobert – FRA – 42p
6. Cornish – GBR 48p

Max kan som bäst ta bronset.

I Laserklassen är det otroligt jämt och allt kan hända. Jesper Stålheim ligger fyra med chans att ta guldet.

– Jesper lite besviken idag, och tycker inte riktigt undanvindarna stämmer och inte kryssfarten heller för den delen.

Övriga svenskar i morgondagens medaljfinal:
Laser Radial: Josefin Olsson 7:a och kan bli 4:a som bäst.
49erFX: Ericson/Klinga ligger 10:a och kan bli 8:e besättning som bäst

I världscupen ingår fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Hyères, Weymouth/Portland samt Qingdao, och avslutas med en världscupfinal i Abu Dhabi.

Den unga besättningen ombord på Team Alvimedica var snabbast i dagens In-port Race i Lorient, Frankrike. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team slog sig in på en tredjeplats efter en tät slutspurt.

Efter en väldigt jämn start i dagens In-port Race seglade Team Alvimedica ut på högersidan av banan på det första kryssbenet vilket visade sig vara ett vinnande vägval. Båten, som tävlar under både amerikansk och turkisk flagg, hade ledningen under de tre varven runt banan och tog hem en säker seger.

– Vi fick en bra start och efter det var det enkelt att segla enligt vår plan och fokusera på att undvika misstag, säger Team Alvimedicas skeppare Charlie Enright.

Bakom Alvimedica var det desto jämnare med sex båtar som allihop var med och slogs om pallplatserna vid något tillfälle. Team SCA och Team Vestas Wind fick göra straffvändningar vid första rundningen medan Dongfeng Race Team seglade upp sig från att vara sist efter starten.

Vid den sista rundningen delade fältet upp sig med Martin Strömbergs lag, MAPFRE och Team Vestas Wind på högersidan av banan och Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Team SCA på motsatt sida. Återigen visade sig högersidan vara bäst och MAPFRE flög fram till att ta andraplatsen samtidigt som Dongfeng kom trea strax före Abu Dhabi.

– Vi kom tillbaks efter en dålig start och det var ett skönt resultat, säger Donfeng Race Teams franska skeppare Charles Caudrelier.

Team SCA tog femteplatsen, en sekund före Team Brunel. Svenskbåten knuffades ändå ner från tredje till fjärde plats i Volvo Ocean Race In-Port Series.

Abu Dhabi Ocean Racing har nu mycket goda chanser att både vinna serien för havsetapperna och In-Port Race Serien. Bakom dem är det väldigt jämt och även Dongfeng som ligger sexa i tabellen kan sluta på pallen om de får ett bra resultat i Göteborgs In-Port Race 27 juni.

Starten för den nionde och sista etappen från Lorient till Göteborg går på tisdag kväll klockan 17.00.

På vägen till Sverige gör båtarna ett depåstopp i Haag – och de lämnar sedan Nederländerna i samma ordning och med samma tidsintervall mellan sig som de hade när de kom dit. Den första båten lämnar Haag klockan 12.00 på lördag och båtarna väntas nå Göteborg mellan klockan 12.00 den 21 juni till lunchtid dagen efter.

Resultat In-Port Race Lorient
1. Team Alvimedica 15:33:51 -1p
2. MAPFRE 15:35:28 -2p
3. Dongfeng Race Team 15:35:57 -3p
4. Abu Dhabi Ocean Racing 15:36:16 -4p
5. Team SCA 15:36:38 -5p
6. Team Brunel 15:36:39 -6p
7. Team Vestas Wind 15:36:40 -7p

Tabell Volvo Ocean Race In-Port Series
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 25p
2. Team Brunel –31p
3. Team Alvimedica – 32p
4. Team SCA – 33p
5. MAPFRE – 34p
6. Dongfeng Race Team – 36p
7. Team Vestas Wind – 66p

Fem svenska topp-tioplaceringar på världscuptävlingen i segling i Weymouth. Det visar att SWE Sailing Team, landslaget i segling fortsätter att visa stark form och leverera.

I helgens fjärde världscuptävling i Weymouth tog 49er-besättningen Victor Bergström/Victor Västernäs oväntat en fjärde placering. Även Finnjolle-seglaren och OS-guldmedaljören Max Salminen tog en fjärde plats.

Det var dessutom ytterligare tre besättningar på en topp-tio placering; Josefin Olsson i Laser Radial på en sjätte plats samt Lisa Ericson/Hanna Klinga i 49erFX och Jesper Stålheim i Laser på niondeplaceringar.

– Jag tycker att flera av seglarna gör riktigt bra prestationer som visar att de är på rätt väg, säger Thomas Rahm, landslagstränare i Laser Radial. Med ett år kvar till OS kommer de att hinna utveckla det som behöver justeras för att vara slagkraftiga i Rio, avslutar han.

Samtliga svenska resultat:

470 (herr)
15. Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
20. Johan Molund/Sebastian Östling, GKSS
26. Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS

49er (herr)
4. Victor Bergström/Victor Västernas, GKSS
23. Fritiof Hedström/Niclas Düring, GKSS
31. Gustav Petterson/Marcus Anjemark,

49erFX (dam)
9. Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
22. Julia Gross/Rebecca Netzler, KSSS

Finnjolle (herr)
4. Max Salminen, GKSS
16. Björn Allansson, GKSS

Laser (herr)
9. Jesper Stålheim, KSSS
28. Emil Cedergårdh, GKSS

Laser Radial (dam)
6. Josefin Olsson, KSSS

Nacra 17 (mixad)
22. Ida Svensson/Rasmus Rosengren, KSSS

RS:X (dam)
14. Fanny Bauman, KSSS

I världscupen ingår fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Hyères, Weymouth/Portland samt Qingdao, och avslutas med en världscupfinal i Abu Dhabi.

Kustbevakningens KBV 001 Poseidon har på fredagsmorgonen räddat 77 personer från ett fartyg på väg mot Italien. Bland de räddade finns fem barn, varav ett spädbarn. Poseidon går nu mot italiensk hamn.

Under torsdagen fick Kustbevakningens fartyg en ny position där en migrantbåt i behov av hjälp befann sig. Idag på morgonen bordade Kustbevakningen migrantbåten och har fört samtliga personer ombord på KBV 001 Poseidon.

– Båten som kom från de östra delarna av Medelhavet hade befunnit sig till havs i uppskattningsvis 13 dygn. Båten var tömd på all utrustning, och min bedömning är att ingen ombord hade någon vana av att framföra en båt till havs, säger Joakim Håkansson, befälhavare på KBV 001 Poseidon.

Vädret är lugnt och insatsen genomfördes under kontrollerade former. Migrantbåten tar in vatten och bogseras mot italiensk hamn.

Foto: Kustbevakningens och Magnus Söderberg.

Den brittiska seglaren Ben Ainsle har utsetts till vinnare av Mange Olsson-priset 2015. Han får priset efter en lång och oerhört framgångsrik seglingskarriär i allt från jolle-segling till extrema katamaraner i Americas Cup.

Priset kommer att delas ut vid en ceremoni i Göteborg i samband med stoppet av Volvo Ocean Race 26 juni

– Magnus var en seglare som alla såg upp till och beundrade. Han förkroppsligade andan i kappsegling. För mig är det en ära att få det här priset och att få arbeta med Magnus Olssons Minnesfond genom att stötta och uppmuntra nästa generations seglare, säger Ben Ainslie.

Sir Charles Benedict “Ben” Ainslie, 38, från Macclesfield, England har en mycket imponerande historia inom jollesegling och är den mest framgångsrike olympiske seglaren. Han var på prispallen i fem OS i rad med början i Atlanta 1996 där han tog en silvermedalj i Laser. Fyra år senare blev det guld i Laser innan han bytte till Finnjolle där det blev tre raka olympiska guldmedaljer, 2005, 2008 och 2012. Han har sex VM-guld i Finnjolle och fyra VM-medaljer i Laser

Ben Ainslie är ensam om att bli utsedd till ”ISAF World Sailor of the Year” fyra gånger och 2010 vann han den totala världscupen i match racing. 2013 blev han taktiker på Oracle Team USA som försvarade titel i Americas Cup på hemmaplan i San Fransisco.

Nu kliver Ben Ainslie in i en ny roll – som skeppare och projektledare för Ben Ainslie Racing. Han kommer att leda och utveckla en brittisk utmaning i den 35:e upplagan av Americas Cup, med en uttalad målsättning att föra tillbaka den klassiska trofén till Storbritannien där allt började 1851.

– Sir Ben Ainslie är en riktig mästare. Hans hängivenhet och kärlek till seglingen är äkta och gör skillnad för många unga människor. Det är en ära att få hälsa honom välkommen till Göteborg för att motta priset, säger Carl-Henric Svanberg, ordförande i Mange Olssons Minnesfond

Priset är uppkallat efter en av de största seglarna genom tiderna – och tveklöst en av de mest färgstarka. Mange avled efter en stroke i april 2013. Strax därefter beslutade Manges familj och några av hans närmaste vänner att instifta en minnesfond i hans namn. Tanken är att dels hedra en stor internationell seglare med ett årligen återkommande pris ”Mange Olsson Priset”. Men också att främja svensk seglingsungdom och seglingsverksamhet genom att dela ut stipendier till personer eller organisationer som likt Mange Olsson, optimistiskt arbetar för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Gärna i Manges anda, dvs. med glädje och entusiasm. Ambitionen är att fonden ska fortsätta att växa och hittills har flera av Manges vänner och företag, som han kom i kontakt med under sin seglingskarriär, stötta fonden.

Ben Ainslie kommer att ta emot priset vid en ceremoni i Göteborg fredag 26 juni kl 10:30 i Volvo Ocean Race´ eventområdet. Samtidigt, vid prisutdelningen, kommer två unga svenska seglare att ta emot stipendier får fonden. I stipendiet ingår också att få mentorstöd av pristagaren Ben Ainslie under ett år. I samband med utdelningen så kommer det också att arrangeras en “Mange Olsson Memorial Foundation Youth Sailors Workshop” – det är en workshop för unga tjejer och killer som vill satsa på kappsegling.

Som ett bevis på de starka banden mellan Magnus Olsson och Volvo Ocean Race kommer även en speciell hyllning föräras en seglare i Volvo Ocean Race.

Foto: Mark Lloyd/Lloyd Images (Ben Ainslie) och Rick Tomlinson (Magnus Olsson)

MasterBoats lanserar tre nya modeller under våren 2015. M471, M521 och M571. Modern design och nya lösningar men fortfarande samma robusta uppbyggnad som formsprutade (PUR-skum) skrov som dessutom är tre till fem (3-5) millimeter tjocka. Väl tilltagen praktisk och lättåtkomlig förvaring i både för och akter.

– Nu kommer en efterlängtad uppgradering av vårt sortiment med praktiska och smarta båtar, säger den svenska importören, Björn Salmi på B&B Intermarin AB.
– Eftersom våra skrov är på minst 3 mm anser jag att vi har en viktig konkurrensfördel. Samtliga modeller från oss har dessutom formsprutade skrov vilket ger en tyst och stabil gång vilket båtägarna uppskattar.

Pressrelease:
MASTER 471 är det senaste båten i Masters modellprogram. En båt speciellt anpassad för fiske och transporter men även all typ av vattensport. Med en bottenvinkel på 15° i aktern och 20° midskepps bryter den vågorna med känsla att vara större än vad den är. Modern konstruktion med PUR-skum fyllt skrov ger en tyst gång och flyter vattenfylld med fem personer.
Modellens stora fria ytor och upphöjda däck i fören med underliggande rymlig förvaring gör den till den perfekta båten för sportfiskaren. Bakom styrpulpeten i aluminium sitter man skyddad och med den kraftiga handledaren och helsvetsade relingen gör att man alltid har något stadigt att hålla sig i. Eller att säkert surra lasten vid transport av byggmaterial eller annat gods. MASTER 471 är certifierad i CE-klass C (Kustfarvatten och inomskärs upp till 13,9 m/s och två meters våghöjd).
MASTER 521 en allroundbåt helt i aluminium som passar för fiske, transporter, utflykter eller vattensport. En robust konstruktion i Master klass. Stabil och säker med goda sjöegenskaper även i högre sjö. God sikt tack vare de stora vindrutorna. Det medföljande kapellet är två delat där alla sidorna tas bort och kvar har man tak med skydd för solen. Med den fasta bränsletanken på 120 l ger en stor aktionsradie. Många stuvutrymmen både låsbara och öppna för olika behov. Modern konstruktion med PUR skum fyllt skrov ger en tyst gång och flyter vattenfylld med sex personer. MASTER 521 är certifierad i CE-klass C (Kustfarvatten och inomskärs upp till 13,9 m/s och två meters våghöjd).
MASTER 571 en stor allroundbåt helt i aluminium som passar för transporter, utflykter, fiske eller vattensport. En robust konstruktion i Masterklass med skrovtjocklek om fem millimeter. Stabil, säker och med den skarpa v-botten på 19° ger den mycket goda sjöegenskaper även i grov sjö. Utmärkt sikt tack vare de stora vindrutorna. Det medföljande kapellet är tvådelat där alla sidorna kan tas bort och kvar har man tak med skydd för solen. Den fasta bränsletanken på 150 liter ger en stor aktionsradie. Många stuvutrymmen både låsbara och öppna för olika behov. Modern konstruktion med PUR-skum fyllt skrov ger en tyst gång och flyter vattenfylld med sju personer. MASTER 571 är certifierad i CE-klass C (Kustfarvatten och inomskärs upp till 13,9 m/s och två meters våghöjd).

Info: www.intermarin.se

Mitt i världsarvet Höga Kusten håller flera av de Svenska friluftsföretagen på att skapa en mötesplats för friluftsfolk. Nu tar projekt FriluftsByn ytterligare ett steg, från skogen och de kustnära bergen ut i skärgården då Melker Kayaks väljer att gå med i satsningen.

– Detta gör att vi kommer kunna introducera fler till kajakpaddling och samtidigt göra Höga Kustens unika skärgård tillgänglig för fler, säger FriluftsByns grundare Jerry Engström.

FriluftsByn är en satsning som genomförs tillsammans med några av Sveriges ledande friluftsföretag vid Skuleberget, mitt i världsarvet Höga Kusten. Här har Svenska friluftsföretag såsom Fjällräven, Gränsfors Bruk, Primus, Woolpower, Abu Garcia, Kronan Cykel och Tierra börjat bygga upp en mötesplats för likasinnade människor från hela världen. Men kopplingen till skärgården har saknats.

– Vi har fört en dialog med flera av de ledande kajakföretagen men Melker Kayaks högkvalitativa kajaker och miljöfokus gjorde att valet tillslut blev rätt självklart säger Jerry Engström, Grundare av FriluftsByn och fortsätter, detta gör att vi kommer kunna introducera fler till kajakpaddling och samtidigt göra Höga Kustens unika skärgård tillgänglig för fler.

Hos Melker Kayaks ser man fram emot samarbetet och hoppas kunna ta fasta på det ökade intresset för kajakpaddling.

– Vi ser en stark ökning i intresset för paddling och med detta hoppas vi kunna bidra till att fler får möjligheten att ge sig ut för första gången säger Pelle Stafshede VD på Melker Kayaks.

Info: www.friluftsbyn.se

Sunseeker International har släppt de allra första bilderna på sina nya 131 Yacht, som är under produktion vid varvet i Poole, UK. Sunseeker har redan sålt fyra stycken av den här modellen, som är baserad på den framgångsrika 40 Metre Yacht. 131 Yacht sägs ändå ta Sunseekers förmåga att bygga superyachter till en ny nivå. 131 Yacht får sin premiär i januari 2016.

I den nya superyachten har extra mycket möda lagts vid att få högsta kvalitet in i minsta detalj. Bland det som syns mest märks är alla detaljer i glas i Master Stateroom, salongen och övre salongen. Detta har gjorts för att skapa mer ljus och rymndkänsla för ägaren och gäster.

Sunseeker 131 Yacht kan skräddarsys enligt kundens önskemål i stor utsträckning enligt en ny service som varvet har döpt till ”Bespoke service”. Standardutformningen omfattar utrymmen för tio gäster i fem kabiner med möjlighet att ta ombord upp till tio gäster i den 40 m långa yachten.

Skrovet är baserat på Sunseekers långa tradition av att bygga med djupa, V-formade skrov och tre däck. Yachten är avsedd att ge högsta komfort vid tio knop, vilket ger en räckvidd på 1 500 Nm, men den kan köras i farter upp till 23–25 knop beroende på motorval.

De första exemplaren har redan sålts till kunder i USA, Turkiet, England och Hong Kong. Sunseeker ägs idag av kinesiska investerare och har för avsikt att presentera ytterligare tre nya modeller under modellåret 2015/16.

Byggtiden för en 131 Yacht är ungefär ett år och på varvet finns kapacitet för fem båtar av den här klassen samtidigt.

Sunseeker är världsledande för riktigt lyxiga yachter. Företaget, som från början hette Poole Power Boats, grundades av bröderna Robert och John Braithwaite 1969. Robert är fortfarande i högsta grad med i bolaget och deltar vid alla pressvisningar, båtmässor med mera.

Sedan augusti 2013 ägs en majoritet av aktierna av kinesiska Wanda Group med huvudkontor i Peking.

Varvet i Poole i England sysselsätter cirka 2 000 personer och producerar ungefär 150 båtar på 40–155 fot varje år.

Företaget har 18 olika modeller i sitt program:
Yacht 155, 131, 28M, 86, 75
Sport Yacht 130, 115, 101, 80, 68
Predator 84, 80, 68, 57
Manhattan 65, 55
San Remo 53
Portofino 40

Tekniska fakta
Längd: 40,05 m
Bredd: 8,09 m
Djupgående: 2,85 m
Höjd: 9,20 m
Deplacement: 189 600 kg
Propellrar: Två fasta med raka axlar
Motorer: Upp till 6 362 hk diesel
Generatorer: 2×70 kW 400/230 V 3-fas
Bränsle: 21 650 liter
Räckvidd: 1 500 Nm vid 10–12 knop
Vatten: 4 950 liter
Hålltank: 1 450 liter
Gråvatten: 1 350 liter
Maxfart: 25 knop
Info: www.sunseeker.com

Tidigt på torsdagsmorgonen betalade sig drygt två års hårt arbete för svenska Team SCA:s tjejbåt då de vann etapp åtta av Volvo Ocean Race efter 3,5 dygns stentuff kappsegling från Lissabon till franska Lorient.

– Det här är belöningen för allt vårt hårda arbete. Vi har haft ett berg att bestiga, men nu är vi äntligen här, säger skepparen Sam Davies.

Den 647 nautiska mil (1200 km) långa etappen innehöll allt – från mycket lätta vindar vid starten till en brutal kryss över Biscayabukten i vindar upp mot 20 m/sek och vågor på åtta meter. Flera i besättningen däckades av sjuksjuka.

– Det känns fantastiskt att vi lyckades behålla ledningen under de tuffa förhållanden vi hade på Biscaya. Men jag är stolt över hur vi hanterade de ganska så våldsamma 36 timmarna det tog oss över bukten. Skulle jag bara få välja en etapp att vinna så är det den här, säger skepparen Sam Davies som bor i närheten av etappmålet i Lorient.

Team SCA tog snabbt ledningen efter den tekniska lättvindsseglingen utanför Portugals kust och när de väl tagit ”pole position” släppte de aldrig greppet. De valde en något västligare kurs innan de kom till Biscayabukten och det var ett vinnande drag.

Team SCA startade Volvo Ocean Race i Alicante i oktober med den minst erfarna besättningen. De flesta ombord hade ingen större erfarenhet av lång havskappsegling och det var tolv år sedan det senast fanns en tjejbåt i tävlingen. Etapp efter etapp har de kommit allt närmare och på kappseglingen över Atlanten var de endast fyra timmar efter vinnande båt. Men de var ändå sist – och några ”experter” började tvivla. Men besättningen själv tvivlade aldrig.

– Vi vet vad vi kan. Vi hade siktet inställt på en pallplats – och det här är ju bästa platsen på prispallen, säger Sam Davies.

Nu väntar några dagars vila och förberedelser innan sista etappen startar från Lorient på tisdag 16 juni. Efter ett kort stopp i Haag är det målgång för etapp nio och hela Volvo Ocean Race 2014-2015 i Göteborg 21–22 juni.

Foto: Rick Tomlinson.

Info: www.teamsca.com

Följ tävlingen på www.volvooceanrace.com

Om SCA och Team SCA
SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag som utvecklar och producerar hållbara personliga hygienprodukter, mjukpapper och skogsindustriprodukter. Försäljning sker i cirka 100 länder under många starka varumärken, som de globalt ledande TENA och Tork samt regionala varumärken som Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo och Vinda.
SCA deltar med ett kvinnligt team, Team SCA, i Volvo Ocean Race 2014–2015. 80 procent av SCAs konsumenter är kvinnor, och genom sina vardagsprodukter stödjer företaget kvinnor att delta fullt ut i samhället – socialt, utbildningsmässigt och professionellt – genom att ge dem tillgång till hygienprodukter och kunskap om hygienlösningar. Genom satsningen gör SCA det möjligt för kvinnor att delta på en arena som normalt sett varit reserverad för män.

Efter en urvalsprocess, där kommunerna Motala, Linköping och Söderköping deltagit, har Göta kanalbolag nu gjort valet att starta ett planeringsarbete tillsammans med Linköpings kommun för att se hur ett nytt besökscentrum för Göta kanal vid Bergs slussar kan förverkligas. En utredning, framtagen av Göta kanalbolag, ligger till grund för det fortsatta arbetet.

Det övergripande målet är att skapa en plats där kanalens fantastiska historia, teknik och funktion berättas och som även knyter an till dagens arbete och utmaningar. Visionen är att använda modern visualiseringsteknik och att presentationen ska kännas både spännande och inbjudande i kombination med en öppen utomhusmiljö, där både ny och befintlig miljö kommer att spela en viktig roll. Målet är att skapa ett besökscentrum, som är tillgängligt året runt.

– Efter att vi har värderat olika förslag på platser, har vi slutligen valt att gå vidare med Linköpings kommun och Bergs slussar, för att vi i den platsen ser störst potential på flest områden, säger Anders Donlau, VD för Göta kanalbolag.

– Ett besökscentrum kommer att ge ringar på vattnet på fler platser och gynna besöksnäringen längs hela kanalen.

– Som en del av Linköping kommuns satsning på besöksnäringen, tycker jag att kanalbolagets satsning i Bergs slussar är oerhört spännande. Kan Arenabolaget tillsammans med kanalbolaget skapa nya reseanledningar till vår stad och samtidigt höja livskvaliteten för Linköpingsborna, så ligger det helt i linje med Linköpings nya eventstrategi, säger Jakob Björneke, politiskt ansvarig för besöksnäringsfrågor inom Linköpings Kommun.

Watski AB, med huvudkontor i Malmö, med tillhörande dotterbolag har blivit köpt av det danska bolaget Nautec A/S.

Nautec A/S ingår i en familjeägd företagsgrupp med huvudkontor i Danmark. Företagsgruppen är välkonsoliderat och äger flera andra verksamheter inom marinbranschen, hydraulik och industriella komponenter och system, livsmedel och fastigheter.

– Att Watski får ny ägare med stark finansiell kapacitet känns mycket spännande och borgar för en expansiv och fortsatt stark ställning på den skandinaviska marinmarknaden, skriver Watskis vd Richard Gedda i ett pressmeddelande.

Watskis verksamhet fortsätter precis som vanligt och vi ser framemot att tillsammans med våra kunder och leverantörer ge våra konkurrenter en riktigt tuff match.

Bilden är från Watskis egen tillbehörsmässa – WETS – i Malmö 2014.

Info: www.watski.se

Massachusetts-baserade båtföretaget Zurn Yacht Design har offentliggjort nya ritningar för den här läckerbiten –Zurn 38. Det är en fullt modern båt med klassiska linjer och dubbla vattenjetaggregat. Båten håller redan på att byggas vid New England Boatworks.

Den här båten har verkligen det bästa man kan vänta sig av klassiska linjer från en båt i New England design. Eleganta och slanka linjer, en rymlig sittbrunn och ett stabilt skrov.

Zurn/NEB 38 är främst avsedd för fiske och dykning och att ta sig ut på sjön snabbt. Den är försedd med Ultra Jet drives som är kopplade till två Volvo Penta D-6 dieselmotorer med tillsammans 870 hk, vilket ger en toppfart på 40 knop. Som tillval kan båten förses med traditionell ratt eller joystick. Målet är att bygga en båt med en behaglig marschfart på 36 knop.

Skrov och däck byggs med epoxy och vakuuminjicering, vilket ger ett lätt och starkt laminat. Den har ett planande skrov med en moderat hållen V-botten och för stabilitetens skull har båten även Seakeepers nya 3DC batteridrivna system med gyrostabilisator.

Övriga fakta framgår av den kompletta pressreleasen nedan.

Tekniska fakta
LOA: 44’ 2” (13.5 m)
Beam: 12’ 0” (3.7 m)
Draft: 2’ – 0” (3.1 m)
Power: 2 x 435 hp (320 kW) Volvo Penta D-6
Ultra Jet Water Jets
Displacement: 17925 lbs (8.13 MT)
Fuel: 290 gal (1,098 l)
Water: 51 gal (193 l)
Speed, WOT: 40 knots
Info: www.zurnyachts.com

Marblehead, MA (United States) – June 2015 – for Immediate Release
ZURN/NEB 38 CUSTOM DIVE BOAT PLANNED LAUNCH NEXT FEBRUARY 2016
Massachusetts based Zurn Yacht Design announces construction of the Zurn designed 38
foot twin water-jet boat. Boat production is already underway at New England Boatworks, a
top tier builder with a history of successful collaborations with Doug Zurn and his team. This
38-foot pleasure yacht is the ultimate adaptation of the iconic New England design, with
sleek lines, low-profile open pilot house, spacious cockpit, and inherently stable hull form.
FAST AND FUN
The Zurn/NEB 38 is conceived for fishing and diving, and to get you there quickly. The Ultra
Jet drives are powered by twin Volvo Penta D-6 Diesel engines (a combined 870 hp for a 40
knot top speed) with a choice of wheel or joystick steering. She will comfortably cruise at 36
knots.
The hull and deck are built with an epoxy resin infused, cored composite construction, for a
light-weight and strong structure. Careful design of the hard-chined, moderate-V planning
hull optimizes hull shape efficiency and ride stability. Assisting the smooth ride is Seakeepers
NEW 3DC battery powered gyrostabilizer, which delivers unprecedented stability
while at anchor diving or trolling for trophy fish.
For maximum vantage point in tight maneuvering, a removable, remote steering station can
be mounted on the pilot house hard-top. The mast-like station provides a sturdy, buckle-in,
ergonomically designed leaning post with yolk-arms that accommodate the water jet joystick
and throttle controls. Additional control is offered by the Side Power bow-thruster.
STATE OF THE ART CONTROL AND MONITORING SYSTEMS
This modern day vessel employs state of the art control and monitoring systems, and
sophisticated electronics for navigation, fish finding and sonar, and optional night vision
security. On-board power is supplied by a substantial DC house battery bank. An inverter
provides 120 VAC power with both AC and DC power outlets located throughout the Pilot
House and cabin. Audio entertainment can be shared between the Cabin, Pilot House, and
Cockpit areas.
Hot and cold water is available at the head and galley sinks, as well as the cockpit washdown
shower, where passengers can rinse off after a warm swim or grouper spear hunt. A
Sealand VacuFlush system and holding tank provide a clean, efficient, and easy means
waste water management.
ALL ABOUT NOISE&VIBRATION CONTROL
A premium feature of the Zurn/NEB 38 is the emphasis on controlling excess noise and
vibration. Main engine exhausts are provided by Marine Exhaust Systems, whose water
injection system and in-line exhaust silencer are proven solutions for quiet exhausts. The
propulsion engines and other important and vibration-prone equipment are supported on
soft elastic mountings for reduced structure borne noise. Machinery space insulation uses a
combination of acoustic foam, mass-barrier layers, and vibration damping treatments in a
carefully designed acoustic package to significantly reduce sound transmission into
passenger areas. Robust double – gasketting of deck hatches assures no acoustic leaks
through deck hatch seals.
LAYOUT AND AMENITIES
The pilot house sports settee and table seating along each side, with swiveling Stidd helm
seats for the pilot and co-pilot to join in the socializing. Large forward windscreens and side
windows provide panoramic viewing for a scenic sunset cocktail and safer navigation in
crowded or adverse conditions.
The open cockpit offers an impressive amount of space for a 38-foot boat, and includes
removable bait wells and fish lockers, as well as storage space for rods, spear guns,
outriggers, and other fishing and diving gear. The transom seat folds up out of the way for
additional room, Both sides of the cockpit and also the aft end of the hard-top are equipped
with rod holders, and can be augmented by a pair of 15-foot removable outriggers. Wide
side decks provide ample passage room to the foredeck and ground tackle.
A 9’ HBI dingy is stored on the Sealift swim platform that mechanically lowers for easy
dinghy launching. Dinghy chocks fold flush to the platform surface when not in use. The
platform is perfect as a staging area for a reef dive, or for an evening dip by underwater
lighting to end a relaxing day.
FINE INTERIORS
Below deck the Zurn/NEB 38 has a simple and elegant open interior as comfortable
quarters for two. Cheery ceilings accent the Block Island influenced cabin and frames the
queen-sized berth with ample drawer storage beneath. Aft of the berth is a head to port, and
to starboard a modest galley, with sink, microwave, small DC fridge, Corian countertop, and
cabinet storage.
Principal Dimensions
LOA: 44’ 2” (13.5 m)
Beam: 12’ 0” (3.7 m)
Draft: 2’ – 0” (3.1 m)
Power: 2 x 435 hp (320 kW) Volvo Penta D-6
Ultra Jet Water Jets
Displacement: 17925 lbs (8.13 MT)
Fuel: 290 gal (1,098 l)
Water: 51 gal (193 l)
Speed, WOT: 40 knots