nyhetstest

När det är dags för BAUHAUS att presentera sommarsortimentet Nautic görs det med en stor portion humor. Byggjätten har minst sagt hämtat inspiration direkt från Baywatch i sin kommande kampanj som släpps i veckan.

Solnedgångar, röda badkläder och livvakter för tankarna tillbaka till 90-talet och framförallt Baywatch i BAUHAUS nya reklamfilm. Det är med en lättsam ton byggvaruhuset har valt att marknadsföra sin storsatsning på marina tillbehör. Allt från flytvästar och fendrar till ribbåtar finns under det egna varumärket Nautic.

– Som marknadsledare måste vi våga göra något oväntat då och då. Vi tyckte att det här var ett roligt sätt att presentera vårt breda Nautic-sortiment på, säger Johan Saxne, marknadschef BAUHAUS


Reklamen kommer att sändas under vecka 26-30 i TV4, MTG, SBS samt digitalt hos TV4 Play, Kanal5Play, MTG Play, Aftonbladet webb-tv och Expressen webb-tv.

För att se filmen:
https://www.youtube.com/user/BAUHAUSSverige

Tallink Silja och Initiativet Hållbara Hav har skrivit ett flerårigt samarbetsavtal kring arbetet för en friskare Östersjö. Med den nya partnern får Hållbara Hav en ny stor kommunikationskanal som når ut till en mängd individer med information om Östersjöns status. Tallink Silja är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafik på Östersjön och tar i och med detta samarbetsavtal ytterligare ett starkt ställningstagande för Östersjöns framtid.

– Vi ser verkligen fram emot ett starkt och långsiktigt samarbete med Initiativet Hållbara Hav. Deras arbete med att belysa och lyfta de viktiga Östersjöfrågorna mot en bred allmänhet ligger helt i linje med Tallink Siljas mål om att arbeta för en hållbar utveckling för Östersjön. Vi är både stolta och glada för att inleda detta viktiga samarbete. Tallink Silja tar härmed ännu ett steg i ansvarstagandet för den miljö vi är verksamma i, säger Janis Pavuls, Marknadsdirektör Tallink Silja AB.

– Vi är mycket glada över att kunna välkomna Tallink Silja som partner till Initiativet Hållbara Hav. Tallink Silja har sedan tidigare ett utvecklat miljöarbete och de tar nu ytterligare ett steg framåt för Östersjöns framtid. Vi ser fram emot samarbetet som vi hoppas ska stärka båda parter och bidra till ytterligare aktiviteter för Östersjöns bästa. Genom samarbetet tar Tallink Silja ett föredömligt kliv framåt i branschen för den kommersiella färjetrafiken på Östersjön, säger Göran Lindstedt, Vd Initiativet Hållbara Hav.

Om Tallink Silja Ab:
AS Tallink Grupp är Östersjöns ledande rederier, både vad gäller flottans storlek och alla de nya fartyg som tagits i bruk under senare år. En av de viktigaste tankarna bakom flottans omfattande förnyelse är att skydda och skona miljön. Mellan 2002 och 2009 tog AS Tallink Grupp sammanlagt sju helt nya och moderna fartyg i trafik på Östersjön. Dessa har ersatt äldre tonnage. Moderna fartyg är ett av de mest miljövänliga transportmedel som finns för både passagerar- och frakttrafik.

Bildtext: Janis Pavuls, Marknadsdirektör, Tallink Silja AB och Anders Mannesten, Marknadschef, Initiativet Hållbara Hav.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, deltar även i år på Almedalsveckan i Visby. Totalt kommer medarbetare att delta vid 18 olika seminarier och debatter.

– I år väljer vi att lyfta frågan om hur kemikalier påverkar vårt dricksvatten och vår hälsa med exempel från erfarenheterna med brandsläckningsmedel, säger Björn Sjöberg, (bilden) avdelningschef på HaV.

HaV bildades i juli 2011 och har deltagit i Almedalsveckan varje år sedan dess. I år finns 14 medarbetare på plats och HaV satsar i år 190 500 kronor, varav största delen går till hyra av lokaler, boende och annonsering.

– Vårt syfte med att delta i Almedalen är att kunna att föra fram väsentliga frågor och att lyssna till vad andra säger när det gäller havs- och vattenmiljö. Det ger också möjligheter för oss att knyta nya kontakter, säger Björn Sjöberg.

HaV:s eget arrangemang med rubriken ”Släcka branden eller törsten” hålls onsdag den 1 juli, klockan 10.00 på Miljöaktuellts arena i Gotlands museum. Utgångspunkten är de fall där fynd av brandsläckningsmedel, så kallade perfluorerade ämnen, PFAS, tvingat kommuner att stänga av dricksvattnet för invånarna. Så skedde exempelvis i Ronneby, Båstad, Halmstad, Uppsala och Botkyrka kommuner. Även representanter för Kemikalieinspektionen, Livsmedelsverket, Sveriges geologiska undersökning, SGU, och Uppsala kommun deltar.

– Hur förhindrar vi föroreningar av kemikalier och vad behövs för att skydda vårt viktigaste livsmedel är några frågor som kommer att diskuteras på vårt seminarium, säger Björn Sjöberg.

HaV:s medarbetare deltar också i flera arrangemang på den så kallade ”Östersjöveckan i Almedalen” i Almedalsbiblioteket. Här samlas organisationer, universitet, myndigheter och internationella institutioner som är engagerade i Östersjöfrågor för att diskutera aktuella frågor om hållbar utveckling, naturskydd och demokrati i regionen. Bland annat frågor som rör säkerhetsläget i Östersjöregionen, kryssningsturismens för- och nackdelar, blå tillväxt och varifrån framtidens dricksvatten ska tas..

På tisdag den 30 juni arrangerar HaV också ett seminarium om FN:s kommande mål för hållbar utveckling (Sustainable development goals, SDG) som generalförsamlingen ska ta ställning till i september. Två av målen rör den livsviktiga vattenfrågan. Till 2030 ska alla människor ha tillgång till användbart vatten och våra hav ska skyddas och förvaltas så att de är friska och produktiva. Men hur ska det gå till? Är det möjligt? Under seminariet ska representanter för HaV, Världsnaturfonden, WWF, och Stockholm International Water Institute, SIWI, se om det går att göra ett ”mission impossible” möjligt. Seminariet om SDG hålls tisdag den 30 juni på SIDA:s arena ”Sverige i världen”.

Källa och foto: HaV.

Plastpåsar är det vanligaste skräpet på tre stränder utmed väst- och sydkusten. Det visar den plockanalys som gjordes vid årets skräpplockning längs kusten i Håll Sverige Rents regi.

Av det skräp som sköljs upp på stränderna dominerar föremål av plast. I en analys av det skräp som plockades vid tre stränder utmed väst- och sydkusten under årets skräpplockardag hamnade plastpåsar i topp. På andra plats kom fragment av plastbitar och på tredje plats snabbmatsförpackningar och godispapper. Sex av tio kategorier på 10-i-topp-listan är av materialet plast och generellt sägs att hela 80 procent av det skräp som finns i havet kommer från land.

– Våra undersökningar bekräftar tidigare erfarenheter – plasten är det vanligaste skräpet i haven och majoriteten av skräpet kommer från landbaserade källor och är kopplade till vår konsumtion, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Totalt analyserades cirka 11 700 skräpföremål i storlek mellan 2,5 och 50 cm (totalt 3 kubikmeter skräp) från stränder vid Strömstad, Göteborg och Simrishamn. Undersökningen visar också att det är svårt att avgöra från vilket land skräpet kommer ifrån, eftersom skräpet ofta legat länge i vattnet så att etiketter och dylikt försvunnit.

– Skräpet kan färdas långa sträckor med havsströmmar innan det hamnar på en strand. Bohuskusten är ett av de mest drabbade områdena i Europa. Här landar 8000 kubikmeter skräp varje år. Våra hav håller på att förvandlas till soptippar, säger Johanna Ragnartz.

Tio-i-topp-lista för strandskräp från tre stränder utmed väst- och sydkusten

1. Plastpåsar

2. Övrig plast (oftast fragment)

3. Snabbmatsförpackningar, godispapper

4. Rep (plast)

5. Skumplast (isolering och paketering)

6. Dryckesburkar aluminium

7. Glas eller keramiskt fragment

8. Papper inkl. tidningar

9. Kapsyler och flasklock

10. Flaskor <2L

I år deltog 16 380 människor i Håll Sverige Rents aktivitet Clean-Up Kust. Sammanlagt deltog över 800 000 människor i Håll Sverige Rents skräpplockardagar.

Idag lanseras även två nya filmer som filmats under aktiviteterna, en om skräp under ytan och en om problemen med marin nedskräpning.

Se filmerna här: http://www.hsr.se/fakta/vara-filmer

Källa: Håll Sverige Rent.

I år har nya lagar införts gällande förbud mot tömning av toaletter från fritidsbåtar ut i havet. Åtskilliga miljoner kronor har investerats i hamnar runt för att uppfylla lagkraven för kunna tömma båtarnas toatankar, men lagen berör bara ett fåtal båtägare i Sverige.

Majoriteten av de svenska fritidsbåtarna saknar helt toalett vilket innebär att nästan 1,9 miljoner båtfarare måste sköta sina behov någon annanstans, helst på en landtoalett.

Idag saknas det helt incitament för markägare att bygga toaletter på land i populära naturhamnar och badplatser i våra skärgårdar. Regelverket för bygglov och strandskydd är svårgenomträngt för den som vill erbjuda gästande båtar alternativ till att uträtta sina behov i skogen eller i havet. Bidragssystem för toaletter på land saknas utan sker på markägarens egen bekostnad

För den som ändå vill bygga toaletter saknas det på många platser system för omhändertagande av toalettavfallet då kommunerna inte erbjuder toatömning på öarna.

– Idag saknas samordning och helhetssyn mellan myndigheterna. Regelverket för toalettavfall från båtar ska hanteras av Transportstyrelsen och toalettavfall från på landtoaletter hanteras av miljöförvaltningarna i kommunerna. Bristen på smaordning och investeringar får till följd att alldeles för många människor uträttar sina behov på fel ställen, säger Peter Karlsson, verksamhetschef på Svenska Båtunionen.

– Idag är det alldeles för stort fokus på båttoaletter, medan det är helt tyst om toalettbehovet från alla, fortsätter Peter Karlsson.

Svenska Båtunionen efterfrågar samordning mellan kommunerna och myndigheterna för att förenkla och stimulera byggandet av fler landtoaletter för båtfolket längs våra kuster.

Svenska Båtunionen är paraplyorganisation för cirka 900 båtklubbar i hela Sverige och organiserar cirka 170 000 båtägare.

Info: www.batunionen.com

Äventyrerskan Annelie Pompe har bestigit Mount Everest, slagit världsrekord i fridykning och simmat under is i de bohuslänska fjordarna. Hennes äventyr är fyllda av utmaningar, passion, mod – och även rädsla. I september släpper hon sin bok med titeln ”Otroligt högt och extremt djupt”.

Boken bjuder på en magisk bildresa och handlar om kärleken till naturen, äventyret och människans inneboende behov av att vara fri. Om hur vi alla kan inspireras, motiveras och utmana oss själva i vardagen. Hitta tankens kraft och vår inre styrka, eftersom det största äventyret faktiskt sker inom oss själva. Boken beskriver Annelies yttre liv som fylls av strapatsfyllda äventyr, från fridykning till bergsklättring, och vägen dit som kantas av hennes mentala övningar som leder till fokus, motivation och självdisciplin.

Annelies äventyr började i barndomen när hon med stora barnaögon såg hur pappa försvann ner under vattenytan för att dyka upp några minuter senare på en annan plats. På TV såg Annelie hur den svenska Everest-expeditionen nådde toppen och det var då hon bestämde sig för att hon också ville bestiga Mount Everest. Så fort hon blev gammal nog började hon klippklättra och tränade timtals varje dag. Hon läste allt hon kom över som handlade om klättring och hon började läsa om mental träning.

Annelie kom till insikt att det är i hjärnan som det största äventyret pågår och lärde sig att lyssna inåt tidigt. Hon insåg att passionen inte bara handlade om klättring och berg utan även om havet. Efter att ha sett på filmen ”Det stora blå” hände något och hon började på riktigt träna fridykning och utbildade sig sedan till divemaster. Det bar av till hippiebyn Dahab i Egypten där hon dök i ”Blue hole” under flera år och tränade på ett världsrekord. Några år däremellan klättrade hon i högre och högre berg.

– Jag trivdes lika bra under ytan som ovanpå, ibland till och med bättre under. Inom ett och samma år satte jag världsrekord i fridykning på 126 meter och besteg världens högsta berg från nordsidan som första svenska kvinna. Jag blev den högsta och djupaste människan i världen. Men för mig har det har aldrig handlat om att slå rekord. Det har alltid varit en täckmantel för att utforska passionen, att leva fullt ut, säger Annelie Pompe.

”Otroligt högt och Extremt djupt” är en bok som handlar om den inre resan och hur vi kan hitta och använda tankens kraft i vår vardag. Den ger också spännande och handfasta tips om allt du behöver veta för att kunna klättra högt och dyka djupt. Packningslistor för Mount Everest och tips om hur man håller sin hygien utan dusch och toalett på berget som exempel.

Annelie Pompe, född 1981, är välkänd äventyrare, bergsklättrare och fridykare, med världsrekord i grenen variabel vikt och ett djup på 126 meter. Hon arbetar också som föreläsare, personlig tränare, coach, fridykningsinstruktör, yogalärare, författare och undervattensfotograf.
Läs mer om Annelie Pompe på www.anneliepompe.com

Båtar som försvunnit och hittats. Seglare som riskerat sina liv för att komma först i mål. Volvo Ocean Race har en minst sagt händelserik historia – som nu hyllas med en unik utställning.

42 år, 12 upplagor. Volvo Ocean Race är inte bara världens största havskappsegling. Tävlingen har även en lång och spännande historia. Det är något man tagit tillvara på och den 21 juni slås portarna upp till en stor Volvo Ocean Race-utställning, som fått namnet ”Legends – where are they now?”.

I den tio containrar stora utställningen kommer besökare möta historier från seglare som medverkat genom åren samt få reda på vad som hänt med de båtar som varit med. Tävlingens historia är full av minnesvärda profiler, seglare och båtar – och nu får vi en chans att lära oss vad och vad dessa legender tagit vägen.

Bakom utställningen ligger ett gediget arbete som tagit över ett år i form av research och insamling av material. Över 50 seglare som deltagit i tävlingen har intervjuats och så gott som alla 163 tävlingsbåtar som varit med har kartlagts med hjälp av eldsjälar och seglingsintresserade runt om i världen.

Detta är första gången som man kommit i närheten av att hitta alla båtar. Allt för att kunna svara på frågan ”var är de nu?”.
– Det omfattande researcharbetet har engagerat många som har ett hjärta i seglingsporten och just den här tävlingen. Vi är väldigt stolta över att kunna belysa Volvo Ocean Race fascinerade historia i Race Village när tävlingen avslutas i Göteborg, säger Ola Åstradsson, projektledare för Volvo Ocean Race Göteborg.
I utställningen kommer man bland annat få veta var den svenska båten The Card tagit vägen. Och vad som egentligen hände 1973, under tävlingens första upplaga, när en fransos bröt smalbenet och en läkare fick simma ut i havet för att komma till undsättning.
Ola Åstradssons favorithistoria handlar om båten Debenhams som var med i tävlingen1977-78.
– Det var en äventyrsskola med begränsade seglingserfarenheter som beslöt sig för att delta i kappseglingen och besättningen gav sig in på sitt livs äventyr, säger Åstradsson och tillägger att den som besöker utställningen får meta mer om deras och båtens spännande öde.
– Båtar är verkligen som människor. De har också spännande historier att berätta, säger Ola Åstradsson.
Välkommen på invigning av ”Legends – where are they now?”
Var: Race Village, Frihamnen
När: 21 juni klockan 10.30
Närvarande:
Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg
Knut Frostad, VD Volvo Ocean Race
Ola Åstradsson, Projektledare Volvo Ocean Race Göteborg
Utställningen har kommer ha öppet varje dag under Race Village öppettider.

Den pågående upplagan av Volvo Ocean Race, världens största havskappsegling, startade i oktober 2014 i Alicante, Spanien. Efter att ha seglat 39 000 sjömil runt jorden under nio månader avslutas tävlingen i Göteborg 21-28 juni.
Från den 21-28 juni arrangeras en stor folkfest på Frihamnen med artister och publikaktiviteter och den 27 juni avgörs ett sista In-Port Race i inloppet till Göteborgs Hamn.

Båtarna i Volvo Ocean Race beräknas nu gå i mål i Göteborg från klockan 11.00. Mållinjen är planerad till att ligga i Frihamnen precis utanför udden av piren.

Följ ställningen i etappen här: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html

Foto: Volvo Ocean Race

Med tårar i ögonen klev Martin Strömberg med sitt Dongfeng Racing Team iland i Frihamnen i Göteborg, efter att ha säkrat bronsplatsen i Volvo Ocean Race 2014–15.

– Fantastiskt att så många är här, säger Martin strax efter målgången.

Det blev en fajt in i det sista om andraplatsen mellan Team Brunel (NL), Dongfeng Race Team (CHN) och MAPFRE (SPA), där den förstnämnda var den båt som seglade hem andraplatsen, både i etappen och totalen.

Det såg länge ut att bli en tredjeplats i etappen för den kinesiska båten, med svensken Martin Strömberg ombord, men teamet blev i slutspurten omseglade av MAPFRE (SPA) och slutade på en fjärdeplats i sista delsträckan. Det innebär att Dongfeng Race Team tar brons i årets upplaga av Volvo Ocean Race.

– Det känns fantastiskt. Att vi fick segla in i Göteborg och att så många var här och tog emot oss, en helt vanlig måndagseftermiddag, säger Martin Strömberg efteråt.

Segrare i tävlingens sista etapp, som i tisdags gick från franska Lorient, via ett kort depåstopp i Haag, blev Team Alvimedica (TUR/USA). Och det blev en seglivad slutspurt för teamet, som länge kämpade mot svaga vindar in mot Göteborg. Team Alvimedica är det yngsta i tävlingen och etappsegern i Göteborg blev deras första.

– Vi är såklart väldigt glada över det fina resultatet. Det var en fantastisk insats av killarna, vilket visar hur långt vi har kommit under den här tävlingen, säger skepparen Charlie Enright, 30, efter segern.

På grund av de svaga vindarna flyttades målgången till Älvsborgs Fästning bron istället för Frihamnen. För Team Alvimedicas del blir det en intressant avslutning på lördag, då laget slutplacering kommer att avgöras i tävlingens sista In Port-race, där en fjärdeplacering står på spel mot MAPFRE.

– Jag har inte hunnit tänka på det där än, men det bör bli intressant. Vi ska försöka att njuta av den här stunden nu och fokusera på In Port-racet under slutet av veckan, säger Enright om det sista kraftprovet.

Totalsegern var redan innan sista etappen färdig, såtillvida att Team Abu Dhabi Ocean Racing kunde ta sig till mål utan att åka på några straffpoäng. Det lyckades teamet med och fick under måndagseftermiddagen lyfta den stora bucklan på scenen i Frihamnen, inför jublande publik.

– Jag har varken vågat att titta eller röra den här trofén för att jag är så skrockfull. Men nu har jag gjort båda och det känns fantastiskt att jag får dela detta med mitt team, säger skepparen Ian Walker, som nu kan titulera sig som Storbritanniens första Volvo Ocean Race-segrare.

För svenskbåten SCA blev det en sjunde och sista plats i etappen, som slutar på sjätte plats i totalen, efter Team Vestas Wind (DAN).

– Det är fantastiskt att få vara hemma i Göteborg. Det var häftigt att få segla in med tjejerna. Jag kan inte fatta att det här är sista etappen, säger Anna-Lena Elled, Onboard Reporter på Team SCA och tillägger:

– Vi har ju fortfarande ett In Port-race och fantastisk vecka i Göteborg, så det är ju faktiskt inte över än.

Lördagen 27 juni avgörs ett In-Port Race i Göteborg med start klockan 13.00.

Resultat – etapp 9
1, 10:26:52, Team Alvimedica (TUR/USA)
2, 10:50:17, Team Brunel (NL)
3. 10:55:06, MAPFRE (SPA)
4. 10:57:55 Dongfeng Race Team (CHN)
5. 11:43:40 Abu Dhabi Ocean Racing (ADOR)
6. 12:56:20 Team Vestas Wind (DAN)
7. 13:05:04 Team SCA (SWE)

Resultat Volvo OCean Race 2014–15
1. Abu Dhabi Ocean Racing (ADOR), 24p.
2. Team Brunel (NL), 29p.
3. Dongfeng Race Team (CHN) 33p.
4. Team Alvimedica (TUR/USA), 34p.
5. MAPFRE (SPA), 34p.
6. Team SCA (SWE), 51p.
7. Team Vestas Wind (DAN), 60p.

– Stena Line har ett unikt läge vid södra älvstranden och vi vill passa på att bjuda in våra grannar till den bästa utsikten och för att fira målgången tillsammans med oss, säger Carl-Johan Hagman, vd på Stena Line.

Det kommer att finnas något att göra för alla när Stena Line bjuder in till ”Kajfesten” vid Stenakajen. Förutom att följa seglingarna via storbildskärm bjuds Göteborgarna på ett antal konserter med kända artister som Hasse Andersson, Thomas Stenström, Sabina Ddumba och The Sounds.

På programmet står också en rad barnaktiviteter som barngymnastik, musikföreställningen ”Barnkammarboken” med Nassim El Fakir och piratteater. Programvärd är komikern Marika Karlsson.

Kajfesten pågår mellan onsdagen den 24/6 och lördagen den 27/6 och håller öppet mellan 10-22. Det är gratis entré för alla och en liten Stenafärja transporterar besökarna gratis mellan Stena Lines kaj och Race Village i Frihamnen under onsdagen, torsdagen och fredagen. På området finns det även öltält och matserveringar.

Se det fullständiga programmet på www.kajfest.stenaline.se

I nästan nio månader, 261 dagar, har tävlingsbåtarna tagit sig runt jordklotet. 
Starten för Volvo Ocean Race 2014-15 gick i spanska Alicante och om bara några timmar kommer de till Frihamnen, i hjärtat av Göteborg. Allt tyder på att det blir en kamp in i det sista.

Idag öppnade Race Village i Frihamnen, nu väntar hela Göteborg på Volvo Ocean Race-båtarna. Målgången är nu beräknad mellan 12.00–18.00 på måndag.

Ställningen i skrivande stund är till Team Alvimedicas (TUR/USA) favör, tävlingens yngsta lag. På andra plats seglar kinesiska Dongfeng Race Team med svensken och göteborgaren Martin Strömberg ombord. Teamet kan klättra upp till en andraplats i totalställningen, men måste då ha två båtar mellan sig och Team Brunel i etappen till Göteborg.

– Vi börjar närma oss Danmark, vinden har börjat droppa, rapporterade Martin Strömberg under söndagseftermiddagen.

På tredje plats och tätt bakom den kinesiska båten ligger holländska Team Brunel, som är Dongfengs rival i kampen om andra plats. Mellan teamen skiljer det endast två poäng och mycket kan hända innan båtarna når målgång. Ett tredje team som också är med och slåss om en pallplats är spanska MAPFRE, som just nu ligger på fjärde plats under sista etappen, och som också närmar sig Dongfeng.

– Båda båtarna bakom oss har kommit ikapp en hel del. Vi gör vad vi kan med segelbyten och för att hålla farten uppe men tyvärr är de lite snabbare just nu, säger Martin Strömberg, och tillägger:

– Men det gör ju det hela lite mer spännande. Den här kampen är långt ifrån över.

Skulle några av båtarna segla in på samma poäng i Göteborg avgörs placeringarna genom ställningen i Volvo Ocean Race In Port Race Series, där sista racet seglas i Göteborg lördagen den 27 juni.

Abu Dhabi Ocean Racing säkrar Volvo Ocean Race-titeln om de lyckas ta sig till mål utan några straffpoäng. Det betyder att Ian Walker, efter två tidigare försök, kan bli den första brittiska skepparen som vinner Volvo Ocean Race.

Svenskbåten SCA, som vann etappen från portugisiska Lissabon till franska Lorient, ligger i skrivande stund på sjunde och sista plats, tätt bakom danska Team Vestas Wind.

– Vi måste vi göra det bästa av varje tillfälle som kommer i vår väg och pressa varje knop ur båten för att ta igen på båtarna framför. Vi vet att vi kan segla den här båten bra och vi har ingenting att förlora, säger göteborgaren Anna-Lena Elled, som är on boardreporter på SCA:s båt.

Göteborgs hamn förbereder sig för att välkomna Volvo Ocean Races flotta av kappseglingsbåtar och nästa vecka avslutar lagen sin världsomspännande utmaning. Samtidigt finns det en grupp svenskar med särskilt goda skäl att fira ett framgångsrikt genomförande av loppet – GAC-gruppens ledning.

Koncernen GAC Group, som har svenska rötter, har ansvarat för att hantera alla de komplexa logistikkraven i Volvo Ocean Race genom sitt seglingsspecialiserade logistikföretag GAC Pindar. GAC Pindar har levererat all utrustning till tävlingens elva stopp, med hamnar i Afrika, Asien, Australien, Amerika och Europa, sedan racet startade i Alicante i Spanien i oktober 2014.

Det har varit en komplex utmaning som har innefattat att flytta 2 400 ton Race Village utrustning, komponenter, reservdelar och andra förnödenheter för att se till att allting varit på rätt plats vid rätt tidpunkt och fungerat varje dag.

Planering och genomförande
När Göteborgs Race Village öppnar för allmänheten den 21 juni markerar det också målgången för ett tvåårigt logistikprogram för GAC Pindar. Planeringen började mer än ett år i förväg med att GAC & GAC Pindars anställda reste över 30 000 engelska miles för att besöka alla värdhamnar och få god förståelse för de speciella utmaningar som varje plats innebar.

Sedan dess har GAC Pindars anställda arbetat över 21 000 timmar för att garantera ett lyckat genomförande av denna gigantiska uppgift. Varje värdhamn har inneburit unika utmaningar som har krävt individuellt anpassade lösningar. För att klara uppdraget, trots korta tidsfrister mellan varje stopp, har två identiska Race Villages varvats med varandra runtom i världen.

Den invecklade logistikverksamheten förutsatte detaljerade förberedelser för ankomst och avgång i varje värdhamn. Under tävlingen har mer än 100 ATA-carneter utfärdats för import- och exporttullar, och reservdelar till båtarna, värda över $2 500 000 har lagrats på tre olika platser runtom i världen; Auckland, Dubai och Rotterdam, för att ständigt vara tillgängliga.

Till undsättning
Under tävlingen behövde många reservdelar användas för att flera av de sju lagen skulle kunna fortsätta racet.

I slutet av mars bröts masten på Dongfeng Race Teams båt när de närmade sig Kap Horn på väg från Auckland i Nya Zeeland till Itajaí i Brasilien. Laget hade mer än 2 000 nautiska miles till hamnen och hade inget annat val än att använda motorn för att ta sig in till Itajaí där de monterade en ny mast inför nästa etapp av loppet. GAC Pindar hade bara 20 dagar på sig att transportera den 28,6 meter höga masten, värd $345 000, från Dubai till Brasilien. Masten anlände två dagar tidigare än planerat.

När Team Vestas Winds båt skadades efter att ha gått på grund utanför Mauritius i november spelade GAC Pindar en avgörande roll för att teamet skulle kunna slutföra de två sista delarna av Volvo Ocean Race. Team Vestas Winds verkstadscontainers omdirigerades till det italienska varvet där båten byggdes och hjulen sattes i rörelse för att transportera och förtulla material och utrustning från den bärgade båten till varvet.

Triumf och vittnesbörd
GACs koncernchef Bengt Ekstrand, född och uppvuxen i Göteborg, säger: “Genomförandet av Volvo Ocean Race är en triumf för de sju tävlande lagen och för dess organisatörer, och en vittnesbörd om GACs kraft, dess partners och vår globala omfattning och resurser.

“GAC Pindar arbetade outtröttligt med sina anställda på tävlingens olika platser för att kunna garantera leverans av material, oavsett vilka utmaningar som uppstod. Att se båtarna segla in i Göteborg kommer att vara ett stolt ögonblick för alla inblandade.”

Tom Touber, Volvo Ocean Race Chief Operating Officer, tillägger: “Nu när vi nästan har nått slutet av racet så skulle vi på Volvo Ocean Race vilja tacka teamet på GAC Pindar. Eftersom loppet genomförs under extrema förhållanden kontfronteras vi alltid med oväntade utmaningar. Under dessa omständigheter är det viktigt att ha en logistikpartner som inte bara kan hålla sina löften, utan även kan anpassa sitt arbete snabbt och leverera efter nya förutsättningar. Att arbeta med teamet på GAC Pindar har varit en mycket bra erfarenhet. Vi har gemensamt byggt en solid grund och ett ömsesidigt förtroende mellan våra verksamheter. En viktig lärdom är att människorna vi arbetat med från GAC Pindar verkligen har gjort skillnad.”

Volvo Ocean Race-båtarna kommer att anlända i Göteborg den 23 juni och det sista hamnracet äger rum den 27 juni.

Håll dig uppdaterad om alla Race på http://volvooceanrace.com

Nu finns möjligheten för båtfolket här på västkusten att sluta bottenmåla sina båtar. Det smarta alternativet till den giftiga färgen är att låta båten köras genom en borsttvätt några gånger under säsongen. På så vis slipper båtägaren jobbet med skrapning och målning samtidigt som man gör ett fantastiskt bidrag för miljön.

Genom att köra båten genom en tvätt 3–5 gånger per säsong slipper man som båtägare undan jobbet med bottenmålning och alla tidskrävande moment kring det, samtidigt som man sparar miljön från giftet. Cirka 80 % av gifterna som finns i biocid bottenfärg släpps direkt ut i havet under tiden båten ligger i vattnet, resterande gift kan i bästa fall fångas upp vid avspolning på spolplatta. Vid användning av bottentvätt slipper man helt ifrån bottenmålningen och siffran för utsläpp i havet går ner till 0 %. Dessutom sparar båtägaren både tid och pengar.

Borgs båtservice har satsat på en mobil borsttvätt från RentUnder, så kallad Miniwash. De kommer ut till båtarnas hemmahamn. Väl på plats backar vi ned båttvätten, som i grunden är utformad som en vanlig båttrailer, längs en båtramp halvvägs ner i vattnet. Båtägaren kör in båten mot släpet, där man fäster en vajer i båtens förstäv.

Vinschen drar sedan båten över de roterande borstarna, fram och tillbaka 1–3 gånger beroende på nedsmutsningsgrad. Vid behov tvättas aktern och eventuella ställen där borstarna inte kommit åt med hjälp av högtryckstvätt. Sedan körs båten antingen till sin uppställningsplats eller läggs tillbaka i sjön. En tvätt tar cirka 20 minuter inklusive högtryckstvätt bak på drevet.

Info: www.borgsbatservice.se

Idag inleds finalen av äventyret runt jorden, 39 000 Nm och snart nio månader efter starten i Alicante. Martin Strömberg siktar på att komma först till Göteborg och på att segla upp Dongfeng Race Team till en andraplats i poängtabellen.

Idag återupptas den nionde och sista etappen i Volvo Ocean Race 2014–15 efter det korta depåstoppet i Haag. Ledarbåten Team Alvimedica lämnar Haag klockan 12.00. De övriga båtarna kommer sedan att starta i samma ordning och med samma tidsskillnad som skiljde dem åt när de anlände till Haag.

Dongfeng Race Team startar strax efter kvart i två, 1 timma och 46 minuter efter Alvimedica.

– Vi ville vara närmare Alvimedica men jag ser det som ett drömläge. Vi har våra huvudkonkurrenter MAPFRE och Brunel bakom oss och om vi kan jaga ikapp Alvimedica på väg till Göteborg så har vi en bra chans ta tillbaks vår andraplats i poängtabellen, säger Martin Strömberg.

Abu Dhabi Ocean Racing säkrar totalsegern i Volvo Ocean Race om de tar sig till Göteborg utan att få straffpoäng. Strömbergs lag ligger trea i tabellen inför slutspurten. För att klättra upp till andra plats måste de ha två båtar mellan sig och den nuvarande tvåan Team Brunel vid målgången i Göteborg. Nu har de siktet inställt på att komma ikapp Alvimedica.

– Vi ska göra allt vi kan för att vara först till Göteborg. Vi vill ha andraplatsen. För oss som lag hade det varit oerhört stort att lyckas med det. Det blir inte enkelt men vi har förvånat folk förut.

– Nu är Göteborg väldigt nära och det ska bli kul att äntligen komma hem. Jag hoppas att så många som möjligt kan komma och möta oss vid målgången, säger Martin Strömberg.

Svenskbåten Team SCA startar sist i fältet klockan 16.32 – 28 minuter efter danska Team Vestas Wind. SCA vann den åttonde etappen till Lorient, Frankrike.

– Vi känner att vi börjar segla båten på samma nivå som våra konkurrenter, säger Team SCA:s skeppare Sam Davies. Nu ska båten hem till Sverige, det är många som väntar på oss där och det motiverar oss till att segla så fort vi kan.

På vägen norrut, runt Skagen och till den svenska västkusten finns det flera banavgränsningar. Enligt prognosen inleds etappen med en stabil bris på 5–7 m/sek från nordväst.

Både Anna-Lena Elled, ombord på Team SCA, och Martin Strömberg, som bor i Göteborg, kommer att gå i mål sin hemstad.

Starttider i Haag – 20 juni


1. Team Alvimedica – 12.00

2. Dongfeng Race Team – 13:46:29

3. MAPFRE – 14:20:17

4. Team Brunel – 14:37:46

5. Abu Dhabi Ocean Racing – 15:53:43
6. Team Vestas Wind – 16:04:17

7. Team SCA – 16:32:36


Poängtabell – Volvo Ocean Race 2014-15


1. Abu Dhabi Ocean Racing 19p

2. Team Brunel 27p

3. Dongfeng Race Team 29p

4. MAPFRE 31p

5. Team Alvimedica 33p

6. Team SCA 44p

7. Team Vestas Wind 54p

Motala kommun är mycket kritiska till Göta kanalbolags beslut att lägga ett besökscentrum för Göta kanal vid Bergs slussar i stället för i Motala.

– Motala är Göta kanals huvudstad och den självklara platsen för ett besökscentrum, säger Camilla Egberth, (S) kommunalråd i Motala. Vi har lämnat ett konkret, starkt förslag och vill träffa styrelsen för bolaget för att få veta hur de resonerar.

Motala, Linköping och Söderköping är de tre kommuner som har fått lämna var sitt förslag för hur ett besökscentrum skulle kunna se ut. Kanalbolagets målsättning är att en del av besökscentrumet ska kunna invigas till firandet av Baltzar von Platens 250-åriga födelsedag den 29 maj 2016.

I Motala var förslaget lokaliserat till kanalparken i nära anslutning till Motala hamn, kanalbolagets huvudkontor, Baltzar von Platens grav och resecentrum. Tanken har varit att skapa ett spektakulärt besökscentrum i ett levande centrum med ett stort flöde av besökare under hela året. Ritningar och planer för centrumet finns redan framtagna.

– Motala, Göta Kanal och Baltzar från Platen är ett, säger Camilla Egberth. Motala är Göta Kanals huvudstad och det är här Baltzar von Platen själv ville begravas. Det är självklart att ett besökscentrum för Göta kanal ska ligga i Motala.

– Baltzar hade vänt sig i sin grav om han hade fått veta att hans skapelse Göta kanalbolag hade valt att lägga besökscentrumet utanför Motala. Motala är den stad som Baltzar von Platen grundat. Den fantastiska historien om Göta kanal kommer därmed alltid förknippas med Motala och måste vara en självklar utgångspunkt för lokaliseringen av ett besökscentrum.

I Kanalbolagets förfrågan till de tre kommunerna beskriver bolaget inriktningen för det framtid besökscentrumet på följande sätt: ”ambitionen är att besökscentret ska utgå från Göta kanals historia men även knyta an till dagens arbete och utmaningar ”. Caroline Uneus tycker inte att Kanalbolaget följt sina egna förutsättningar genom valet av Bergs slussar.

– På vilka grunder Kanalbolaget gjort sitt val vet vi inte. Vi hoppas nu att Göta kanalbolags styrelse tar upp frågan om lokalisering av besökscentrum för omprövning och öppet redovisar sina analyser och slutsatser av de olika alternativen, säger kommunstyrelsens 2:e vice ordförande Caroline Uneus (M).

De sju Volvo Ocean Race-båtarna har nu lämnat Haag och inlett den andra delen av tävlingens sista etapp. Målgången i Göteborg är nu beräknad från klockan 12.00 på måndag till lunchtid dagen efter.

Det ligger en hel del prestige i att vinna den sista etappen, inte minst för göteborgaren Martin Strömberg på Dongfeng Race Team. Hans lag har inlett jakten på ledarbåten Team Alvimedica. För att Dongfeng ska kunna klättra från tredje till andra plats i poängtabellen behöver de ha två båtar mellan sig och Team Brunel över mållinjen i Göteborg.

Abu Dhabi Ocean Racing säkrar totalsegern om de tar sig i mål i Göteborg utan straffpoäng. De lämnade Haag som femma.

– Det är en konstig situation för oss, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker. Det borde inte spela någon roll vilken plats vi slutar på i Göteborg, men det gör det så klart förr oss ändå för vi har vår stolthet och vill göra så bra ifrån oss som vi kan. Vi kommer vara försiktiga och se till att vi inte gör något dumt.

Svenskbåten Team SCA var den sista båten som lämnade depåstoppet i Haag, 28 minuter efter danska Team Vestas Wind.

På vägen till den svenska västkusten kommer båtarna behöva navigera sig förbi ett flertal avgränsningar, något som har skapat problem och lett till straffpoäng för lag tidigare i tävlingen.

Avstånden i fältet kommer sannolikt att minska när vinden lättar längre fram under etappen. Det står mycket på spel och det kommer inte att bli mycket sömn för seglarna under dygnen det tar att nå Göteborg.

I morgon klockan 10.00 öppnas portarna i Race Village i Göteborg. Fram till den 28 juni bjuds det in till folkfest i det 93 000 m2 stora evenemangsområdet i Frihamnen.

På programmet ryms mycket mer än bara segling, och morgondagens höjdpunkt är en Jubileumskonsert med Göteborgssymfonikerna tillsammans med över 300 unga musiker och körsångare från lägret Side by Side by El Sistema.

Info om folkfesten i Göteborg: http://volvooceanracegoteborg.com/sv/folkfesten

Tisdagen den 16 juni 2015 fick Sjöfartsverket klartecken från Mark- och miljödomstolen att genomföra Mälarprojektet enligt plan, med byggstart som beräknas till april 2016.

Domstolens uppfattning är att de sökta åtgärderna kommer att innebära en stor förbättring för sjöfarten i Mälaren och för transporterna i regionen och meddelar följande: ”Oavsett om de nu ansökta förändringarna av Södertälje kanal och sluss genomförs eller inte kommer det att vara nödvändigt att genomföra reparationer och förändringar av Södertälje sluss”. Anledningen till det är att slussen är gammal och är i stort behov av upprustning.

Domen innebär att Sjöfartsverket får påbörja Mälarprojektet enligt plan. Det innebär att Sjöfartsverket får bredda och bygga om Södertälje kanal och sluss och muddra i Mälaren för att kunna öka säkerhetsmarginalerna och för att kunna ta in större fartyg till hamnarna i Västerås och Köping.

– Det har varit viktigt för oss att göra en omfattande miljökonsekvensutredning för att få in ett bra underlag till vår ansökan om att få genomföra projektet och det är tillfredsställande att Mark- och miljödomstolen anser att den varit av hög kvalitet. Vi har haft en bred dialog med olika parter, där vi försökt tillsmötesgå flera av dessa och försökt hitta lämpliga lösningar, säger Peter Jonsson, projektledare Mälarprojektet.

Arbetet är planerat att starta april 2016 och avsluta årsskiftet 2018/19. Innan byggstart är det några mindre förberedande arbeten som ska utföras runt slussområdet, där några hus kommer att rivas under hösten och de gång- och cykelvägar som ligger närmast slussen på östra sidan kommer att läggas om.

– Det är mycket glädjande att projektet har fått klartecken så att vi kan påbörja byggarbetet nästa vår. Mälarprojektet finns med i den nationella planen och projektet möjliggör att mer gods går sjövägen och därmed avlastar både vägnätet och järnvägen, vilka är hårt belastade i Mälarregionen, säger Marielle Svan, enhetschef Infrastrukturenheten.

Info: www.sjofartsverket.se/malarprojektet

Bakgrunden till Mälarprojektet
Regeringen har gett Sjöfartsverket i uppdrag att förbättra infrastrukturen för sjöfarten på Mälaren. Sjöfartsverket har utifrån detta uppdrag tagit fram ett förslag som kallats Mälarprojektet. Syftet med Mälarprojektet är att förbättra såväl sjösäkerhet som tillgänglighet i de allmänna farlederna genom Södertälje kanal till hamnarna i Västerås och Köping. Åtgärderna medför en högre säkerhetsnivå och möjliggör för större fartygsstorlekar att trafikera Mälaren.

Sista veckan i juni är det återigen dags för det populära Bohusracet! Nu växer dessutom evenemanget ytterligare och kommer under helgen 25–27 juni att ingå i Uddevalla Water Week (UWW). En kappsegling genom hela Bohuslän med endast 2 personer ombord i båtarna!

– Vi vill främja föreningslivet och samtidigt visa Uddevallaborna att man kan använda vattnet till så många roliga saker. Dessutom vill vi vara med och lyfta fram Uddevalla som en maritim stad, säger Göran Bäcktröm, ordförande i Viken-Ägir.

Kappseglingen startar från Uddevalla och har sin målgång i Smögen. Seglingens område sträcker sig från Hättebergets fyr i söder till Tresteinarnas fyr i Norge, i norr. Distansen för seglingen är c:a 170 NM.

Seglingen samlar 200 båtar med besättning som är både elit och crusingseglare från Sverige, Norge och en del andra Europeiska länder. Tävlande båtar kan lätt identifieras med sin nummerlapp i fören.

Besättningen är begränsad till max två personer. Kappseglingsformen kallas shorthanded och Pantaenius Bohusracet är inte bara Sveriges största shorthanded-regatta, utan också en av de största i världen. Racet är dessutom en av Sveriges största kappseglingar, alla kategorier. Intresset kring shorthanded-segling har ökat kraftigt på senare år och Bohusracet i synnerhet. Det seglades redan på -90-talet men då med en handfull entusiaster som startade på Byfjorden en fredagseftermiddag i juni.

2007 var antalet deltagare 3 båtar, 2008 var det 12 startande, 2009 startade 61 båtar, och numera brukar det vara mellan 150 och 200 båtar med i racet. Målet 2015 är att bli över 200.

– Det känns otroligt spännande att få arrangera en så här stor tävling! Vem hade kunnat ana att det skulle bli så här stort när vi startade 2007, fortsätter Göran Bäcktröm, ordförande i Viken-Ägir.

Nytt för 2015 är ett trackingsystem som visar position och placering enligt SRS tal. Alla båtar utrustas med en sändare som gör att man på nätet kan följa varje båt individuellt via ett trackingsystem och se position och placering i tävlingen. Det gör seglingen både säkrare och roligare. Tävlingsledningen har full koll på var deltagarna befinner sig, konkurrenter kan bevaka varandra effektivare, och anhöriga och andra intresserade i land kan följa utvecklingen hela tiden via sin smarta teelfon eller Internet.

Nytt för i år är också att banan förändrats något, och kommer att runda Ljungsholmen utanför Lyckorna första dagen den 26 juni, med fina spurtpriser skänkta av Ljungskileföretagare. Detta erbjuder också fantastiskt bra läge för nyfikna åskådare att se rundningen!

På torsdagen den 25 juni fylls den inre hamnen med båtar så man nästan kan gå torrskodd mellan museet och gamla badhuset. Deltagarna registrerar sig på Bohusläns museum, fixar med sina båtar och minglar. 16.00 börjar tävlandet med Uddevalla Shorthanded Regatta. En bansegling på Byfjorden öppen för alla deltagande, start vid Rödön och mål utanför Skeppsviken småbåtshamn.

Fredagen 26 juni startar Pantaenius Bohusracet. Starten går utanför Rödöhamnen. Starten är uppdelad så de minsta båtarna startar först med början kl 11.00, 12.00, 1400, 15.00, 16.00, 16.10. Sist startar flerskrovsbåtar.

Hela fredagen bjuder på mycket att se från Byfjordens stränder och därefter kan seglingen följas från många platser längs kusten.

Bäst åskådarplatserna:
• Starten: Rödön och passagen vid Sunninge sund
• Fredag fm/em: Ljungsholmen/Lyckorna, Ljungskile – Spurtpris!
• Fredag em/kväll: Svanesund, Tjörnbron
• Fredag kväll: Åstol
• Lördag gryning/morgon: Fjällbacka
• Lördag förmiddag: Strömstad
• Lördag passerar fältet söderut genom Kosterfjorden, Fjällbackaskärgården, Sotefjorden
• Lördag kväll/natt till söndag målgång vid Smögens hamninlopp
• Söndag 10.00 Prisutdelning, på kajen i Smögen

Under natten har de sju båtarna i Volvo Ocean Race kommit fram till depåstoppet i Haag. Team Alvimedica anlände först och de startar spurten till Göteborg som ledarbåt i morgon klockan 12.00.

– Det känns alltid bra att leda när man går in i omklädningsrummet vid halvtid, och det är vad detta faktiskt är. Precis som när vi var först runt Kap Horn ger det inga poäng men det är ändå en stor framgång, säger Charlie Enright, skeppare på Team Alvimedica (Turkiet/USA) som kom till Haag klockan 01.34 i natt.

Enright är 30 år, han är tävlingens yngsta skeppare och leder det lag som har lägst medelålder. Alvimedica har aldrig vunnit en delsträcka men med nu har de skaffat sig ett bra läge för att ta sin första etappseger.

I morgon klockan 12.00 återupptas etappen och då startar Team Alvimedica med ett försprång på lika lång tid som det skiljde båtarna när de kom till Haag. 480 sjömil återstår till mållinjen i Göteborg.

Martin Strömberg och Dongfeng Race Team var tvåa över mållinjen i Haag, 1 timma och 46 minuter efter Alvimedica.
– Vi har klarat oss bra men det har varit två ganska tuffa dygn sedan vi lämnade Frankrike, berättar Martin Strömberg. Det finns inget utrymme för misstag och ingen tid för vila.
– Men vi hänger med bra och är nöjda med vår insatts hittills. Vi har fortfarande chansen att segla ikapp Alvimedica på vägen hem till Göteborg men framförallt är det skönt att vi har våra värsta konkurrenter bakom oss.

Strömbergs lag leder över både MAPFRE och Team Brunel, huvudkonkurrenterna om andraplatsen i poängtabellen. När de kommer till Göteborg behöver de ytterligare en båt mellan sig och Team Brunel för att de ska ta tillbaks andraplatsen.

Team SCA var den sista båten som anlände till Haag, fyra och en halv timma efter ledarbåten.

Besöket i Haag räknas som ett depåstopp för båtarna och inga poäng kommer att delas ut förrän de avslutat etappen och gått i mål i Göteborg. Båtarna beräknas anlända till Göteborg måndag eller tisdag nästa vecka.

Ställning – depåstopp i Haag
1. Team Alvimedica (USA/TUR) – i mål klockan 01.34
2. Dongfeng Race Team (CHI) + 01:46:29
3. MAPFRE (SPA) + 02:20:17
4. Team Brunel (HOL) + 02:37:46
5. Abu Dhabi Ocean Racing (UAE) + 03:53:43
6. Team Vestas Wind (DEN) + 04:04:17
7. Team SCA (SWE) + 04:32:36

Starttider 20 juni
1. Team Alvimedica – 12.00
2. Dongfeng Race Team – 13:46:29
3. MAPFRE – 14:20:17
4. Team Brunel – 14:37:46
5. Abu Dhabi Ocean Racing – 15:53:43
6. Team Vestas Wind – 16:04:17
7. Team SCA – 16:32:36

Poängtabell – Volvo Ocean Race 2014-15
1. Abu Dhabi Ocean Racing 19p
2. Team Brunel 27p
3. Dongfeng Race Team 29p
4. MAPFRE 31p
5. Team Alvimedica 33p
6. Team SCA 44p
7. Team Vestas Wind 54p

I arbetet med att ta fram den nya 50 KTS kollektionen har Sail Racing samarbetat med några av de bästa seglarna i världen inom speed sailing. För att möta deras behov har företaget jobbat med en industridesigner, en 3d-animatör och en specialist inom kolfiber. Utöver det har vi haft möjligheten att arbeta med en expert inom medicinsk tejp, GORE-TEX® utvecklingsteam, de främsta leverantörerna av tekniska detaljer och den världsledande fabriken på tekniska plagg.

Tillsammans med dessa resurser har Sail Racing investerat tre år av produktutveckling och tester. De är mycket stolta att nu kunna presentera den nya 50 KTS Race Edition.

Den nya 50 KTS Race Edition kommer att användas av ORACLE TEAM USA då de försvarar America’s Cup-trofén på Bermuda under 2017. Produkterna är tillgängliga i Sail Racing Club House på Hamngatan i Stockholm samt online.

Info: www.sailracing.com

THE NEW ORCA JACKET
Den nya ORCA JACKET är en av hörnstenarna i 50 KTS Race Edition.
Jackan är speciellt utvecklad för aktiv, snabb och kustnära segling. Den är tillverkad av vind- och vattentät GORE-TEX® med 4-vägs stretchfunktion. Detta ger hög nivå på passform och flexibilitet som kompletteras med tekniska detaljer som D-ring i kolfiber och förstärkningar i Vectran.
Se filmen om den nya ORCA JACKET på www.sailracing.com

Detaljer:
• GORE-TEX® 4-vägs stretch
• Vattentät, vindtät med hög andningsförmåga
• Förstärkningar i VECTRAN® insida midja och vid ärmavslut
• D-ring i solid kolfiber
• Insida muddar vid ärmavslut i laminerad Superstretch
• YKK Aquagard dragkedjor
• Hög och justerbar krage med
• Borstad trikå på insida krage
• Formpressad front på huvan, med kanaler för vattenavrinning
• Insida häng-loop i HYPALON®
• Elastiskt band på insida bröstfickan för fastsättning av racing-verktyg
• Rymliga bröstfickor
• Högfrekvens 3M reflexband på överarmarna

Med drygt 400 dagar kvar närmar sig seglarnas generalrepetition på vattnen utanför Rio de Janeiro. För-OS laget är uttaget men OS laget är långt ifrån klart. Konkurrensen är knivskarp såväl internationellt som inom det svenska laget. För-OS går den 12 – 22 augusti 2015.

– Formen är fortfarande lite ojämn men alla besättningarna utvecklas åt rätt håll. Stabilast är Josefin Olsson och Jesper Stålheim i Laser Radial respektive Laser Standard klassen som båda ligger i medaljläge. Men även de behöver utvecklas för att vara säkra på den nivå och För-OS blir en viktigt tävling i utvecklingen dit, säger Seglarförbundets förbundskapten, Magnus Grävare.

För att bli uttagen till OS kräver Sveriges Olympiska Kommitté att idrottaren ska kunna placera sig bland de åtta främsta, och att den kapaciteten visas tydligt i resultat redan före OS. Dessa kriterier har också legat till grund för Svenska Seglarförbundets uttagning till för-OS i början av augusti.

49er-seglarna Victor Bergström och Victor Västernäs har en bra utvecklingskurva och imponerade stort på världscuptävlingarna i Weymouth i förra veckan. Där slutade de på en 4:e plats. Max Salminen gjorde också bra ifrån sig på samma världscup och slutade också han 4:a.

Seglare till för-OS i Rio de Janeiro den 12 – 22 augusti 2015:

470 (herr)
Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS

49er (herr)
Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
Not. Sverige måste ta en nationsplats i 49er innan OS deltagande kan ske.

49erFX (dam)
Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS

Finnjolle (herr)
Max Salminen, GKSS

Laser (herr)
Jesper Stålheim, KSSS

Laser Radial (dam)
Josefin Olsson, KSSS

Även i Nacra 17 och brädklassen RS:X herr respektive dam finns unga lovande svenska besättningar men i dagsläget har de ännu inte nått nivån för att kvalificera dem till För-OS i Rio. I 470 dam har Sverige ingen besättning på internationell nivå.

Fler svenska seglare vill vara med och slåss om OS platsen nästa år

Varje nation får maximalt skicka en besättning i varje klass till För-OS och även OS nästa år.
Inget är klart gällande nästa års OS-lag och i de flesta av klasserna är det extra tätt bakom de som får åka till För-OS.

Besättningen Julia Gross/Cecilia Jonsson har flera toppresultat i 49erFX.

Besättningen Carl Sylvan/Otto Hamel har haft skadeproblem en längre tid men kämpar för att komma tillbaka i 49er klassen. Fritiof Hedström/Niklas During är en ung lovande besättning som på allvar utmanat i 49er klassen.

Björn Allansson har presterat mycket bra under året och har en färsk 7:e plats på EM.

I 470 klassen har Johan Molund/Sebastian Östling gjort comeback och presterat toppresultat på tre av de fyra senaste stortävlingarna eller kanske kan rentav den unga besättningen Fock/Dackhammar som gått framåt starkt under vintern.

Svenska seglingslandslaget har en framgångsrik historia

Svenska seglare har tagit medalj på varje OS sedan 1996; senast i Weymouth 2012, då Fredrik Lööf och Max Salminen seglade hem en guldmedalj i Starbåt och Rasmus Myrgren säkrade bronset i Laser.

Vi lottar ut tre stycken Bosch IXO-verktyg till ett värde av 854 kr per vinst. Varje vinst innehåller då en premium-version av IXO:n med laddare, tio bits samt en vinkel- och excentertillsats. Värde 854 kr.

Svara på de tre frågorna nedan och maila ditt svar till:
Tavling@batliv.se

Frågorna har anknytning till Volvo Ocean Race, som går i mål i Göteborg till midsommar.
1. Vad heter skepparen på Team SCA:s båt?
2. Vad heter den svenska seglaren i Team Dongfeng?
3. Vem grundade företaget Bosch?

Flottan i Volvo Ocean Race var i morse halvvägs genom Engelska kanalen på väg mot depåstoppet i Haag. Martin Strömberg och Dongfeng Race Team hänger med i täten tillsammans med Team Brunel och MAPFRE – huvudkonkurrenterna om andraplatsen i tabellen.


Hastighet: 8–12 knop
Vind: 5–7 m/sek
Beräknad målgång i Haag: 19 juni
Beräknad målgång i Göteborg: 22–23 juni

– Det har varit fullt upp med segling nära land och med att hålla koll på strömmar och tidvattnet. Men vi har hängt med bra och vi vill ha en bra position när vi når Haag, säger Martin Strömberg.

Båtarna lämnade Lorient, Frankrike, i tisdags kväll och har nu tagit sig lite mer än halvvägs till Haag där de kommer att göra ett kort depåstopp. Därifrån fortsätter de till Göteborg på lördag – den båt som anländer till Haag först får också starta spurten till Göteborg först.

Båtarna har legat väldigt tätt sedan starten. Med starka strömmar och tidvatten i Engelska kanalen har det varit ett taktiskt spel de senaste två dygnen. I kanalen finns dessutom banavgränsningar som båtarna inte får segla i och nu har fältet delat upp sig. Fyra båtar har valt att segla söder om en banavgränsning medan Dongfeng Race Team, Team Brunel och MAPFRE – som alla tre slåss om en plats på prispallen, valt att segla norr ut, närmare Storbritannien.

Team SCA låg under morgonen på sjätte plats, strax bakom Abu Dhabi Ocean Racing.

De två klungorna kommer inte att mötas förrän de närmar sig Haag och det återstår att se vilket lag som drar det längsta strået. Båtarna beräknas nå Haag i morgon.

Tre GKSS-besättningar uttagna till För-OS. Med drygt 400 dagar kvar tills OS i Rio 2016 börjar det dra ihop sig för seglarna. Idag blev det officiellt vilka som får åka till För-OS i Rio i augusti.

GKSS har glädjande nog tre besättningar uttagna till För-OS:
49er (herr)
Victor Bergström/Victor Västernäs, GKSS
49erFX (dam)
Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
Finnjolle (herr)
Max Salminen, GKSS

Foto: Vid förra veckans världscup i Weymouth imponerade Victor Bergström och Victor Västernäs stort i 49er klassen. Foto: onEdition.

Anna Östling etta på världsrankingen
GKSS matchracingseglare Anna Östling idag etta på världsrankingen och är fortfarande regerande världsmästare.
När den uppdaterade världsrankingen i dag publicerades för damerna så har Anna Östling gått om värsta konkurrenten Camilla Ulrikkeholm och leder nu rankingen före Camilla. Kvar på sjätte plats på rankingen ligger GKSS-seglaren Caroline Sylvan, och klättrarväl på rankingen gör Johanna Larsson som nu ligger på 13:e plats.
Anna Östling har haft ett intensivt år bakom sig, nybliven mamma i maj förra året, världsmästarinna i juni förra året, och har sedan seglat alla de stora seglingarna på
Womens International Matchracing Series. http://www.wimseries.com/

Foto: Team Anna full fart fram i Lysekil 2014 Foto: Dan Ljungsvik.

Framgångsrikt Junior-SM för GKSS-seglare
I går avslutades Junior-SM i segling som avgjordes på vattnet utanför Båstad. Under fyra dagar seglade drygt 500 unga svenska seglare om äran att bli svenska mästare och i går blev tolv tjejer och killar svenska juniormästare.
I Laser Radial-klassen segrade Lovisa Karlsson och två kom Olivia Bergström båda från GKSS.
I 29er kom Simon Alm GKSS med gasten Theodor Kraft TÄBK.
Laserseglaren och GKSSaren Emil Cedergårdh har varit årets mästerskapscoach. Han har varit ute på vattnet de två sista dagarna och gett många tips till seglarna.
– Det har varit ett väldigt fint arrangemang och Laholmsbukten bjuder på fantastiska seglingsvatten. De flesta seglarna verkar ha fått en ny upplevelse då det har varit stora vågor, men alla har kämpat väl. Det har varit kul att träffa seglare från hela landet. JSM är stort med många deltagande klubbar, säger Emil.
– Det roligaste för mig personligen har varit att få testa 29er och Zoom8 för första gången i mitt liv, konstaterar Emil.

Sjöstjärnor som förökar sig genom kloning undviker i högre utsträckning åldrande än de som förökar sig genom sexuell reproduktion. Det visar en ny forskningsstudie som forskare från Göteborgs universitet deltagit i. Studien är nyligen publicerad i den välrenommerade tidsskriften Heredity.

Forskarna undersökte i studien längden på telomerer samt populationsgenetiken hos en sjöstjärna, Coscinasterias tenuispina. Telomererna sitter ytterst på kromosomerna och påverkar livslängden och hälsan för en individ.

Den undersökta sjöstjärnan har både klonal och sexuell förökning. Kloningen går till så att sjöstjärnorna delar de sig i två eller fler delar varefter nya delar växer ut igen. Forskarna ville ta reda på om de populationer som klonar sig mest har bättre hälsa och tecken på fördröjt åldrande i relation till de populationer som har mer sexuell förökning. Både populationer i Medelhavet och Atlanten undersöktes.

– Våra resultat från de genetiska markörerna visar att sjöstjärnorna är mer benägna att klona sig i Medelhavet. Utanför spanska Costa Brava kusten verkar det faktiskt bara finnas en enda klon. I Atlanten däremot var det mer sexuell reproduktion, säger Helen Nilsson Sköld, vid Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, Kristineberg, Göteborgs universitet.

Bättre hälsa och längre liv utan sexuell reproduktion
Det visade sig att fanns ett tydligt positivt samband mellan långa telomerer och grad av klonalitet.

– Dessutom såg vi att telomererna var längre i den nybildade vävnaden än i den “gamla” vävnaden i samma djur, säger Helen Nilsson Sköld. Denna föryngring på telomernivå i samband med nybildning av vävnad under kloningen är troligen en av möjligen flera förklaringar till extra god hälsa och långa telomerer i kloner, enligt forskarna, säger Helen Nilsson Sköld som tillsammans med Bethanie Carney Almrorth är de två forskare i gruppen som kommer från Göteborgs universitet.

Principerna bakom studien, att kloner undviker åldrande genom att reglera telomerna, har tidigare studerats även i plattmaskar av andra forskare.

– Styrkan i vår studie är att vi konfirmerat dessa resultat i en helt annan djurgrupp samt att våra data kommer från vilda populationer, säger Helen Nilsson Sköld.

Studien är publicerad i majnumret av Heredity och är ett samarbete mellan svenska och spanska forskare, mellan biologer och medicinare.

Länk till artikeln: http://www.nature.com/hdy/journal/vaop/ncurrent/pdf/hdy2
01543a.pdf

Telefon: 031-7869547, helen.skold@gu.se
Foto:
Sjöstjärnor av arten Coscinasterias tenuispina