nyhetstest

High UV BUFF® är ett perfekt solskydd för både vuxna och barn som vill vara mer ute än inne under sommarens lediga dagar. High UV BUFF® är tillverkad i Coolmax® Extreme och ger 95% UV skydd. Lätt att ta med och tar liten plats i packningen.

High UV BUFF® är ett effektivt solskydd som kan användas på hur många sätt som helst – som mössa, bandana, pannband, halsduk eller i värsta piratstilen. Finns i både barn- och vuxenstorlek. Här en kort video som visar 14 olika sätt att använda High UV BUFF®.

BUFF® distribueras i Sverige av C2 Vertical Safety. High UV BUFF® är tillverkad i materialet Coolmax®. Finns i flera färger och mönster.

1915 började Sveriges första havsisbrytare Sankt Erik att hålla lederna i Stockholms skärgård öppna. Under tre helger i augusti firas ångfartygets jubileum stort med sång, musik, ångmaskiner och med massor av historiska fartyg på besök. Sankt Erik och Sjöhistoriskas andra museifartyg ligger vid piren utanför Vasamuseet. Fri entré för alla. Välkommen ombord!

Under de tre sista helgerna i augusti firas isbrytaren Sankt Eriks 100 årsjubileum. Det bjuds på unika möjligheter att se en av världens största sjöångmaskiner i drift. Massor av andra historiska fartyg – såväl ångfartyg som segelfartyg och örlogsfartyg kommer på besök, visar upp sig och kör turer. Det bjuds även på sång och musik, föredrag, ångorgelkonsert och steam punk-festival. Och missa inte isbrytarkaféet på akterdäck, med en av Stockholms finaste utsikter. Sjöhistoriska museet har fri entré för alla. Välkommen ombord!

Detaljerat program för de tre helgerna och deltagande fartyg och föreningar finns på Sjöhistoriskas hemsida här hittar du också filmen om isbrytaren: http://www.sjohistoriska.se/Om/Nyheter/Isbrytaren-Sankt-Erik-100-ar/

Stockholm Steam 14 – 17 augusti
Deltagande ångfartyg: Trafik, Bohuslän, Storskär, Mariefred, Ejdern, Blidösund, Rex, Örnen, Djurgården 3 och Gerda. De större fartygen har sina serveringar öppna. Djurgården 3 och Gerda kör passagerare sträckan Nybroviken – Galärvarvet. Bohuslän från Göteborg och Trafik från Hjo gör turer och kvällskryssningar. Edjern gör kortare turer. Lördagen den 15 augusti är det Steampunkdag, med bl a föredrag på Sankt Erik. Det blir även ångorgelkonsert (calliope) och ångvisslorna kommer att höras över Galärvarvet.

Örlogsdagarna 22 – 23 augusti
Deltagande örlogsfartyg: Spica, Ystad, M20, M 21, Sprängaren, Märsgarn och T56. Från 4:e Sjöstridsflottiljen deltar HMS Kullen, HMS Koster och HMS Spårö. Öppet skepp hos 4:e Sjöstridsflottiljen. Dagliga visningar av Galärvarvet genom Sällskapet Galärerna. Söndag 23/8 Korum på Museifartygspiren.

Segelfartygsträffen 29 – 30 augusti
Deltagande segelfartyg: Ellen, Deodar, Helmi, Bris af Femöre, Sunbeam och Ilse. Lördag 29 augusti ”Shantiedag” tillsammans med Statens Musikverk.

Fartygsfakta

Längd – 60 meter
Bredd – 17 meter
Deplacement – 2 050 ton
Djupgående – 6,5 meter
Besättning – 30 man
Maskineffekt – 3 700 hkr
Isbrytaren Sankt Erik byggdes 1915 på Finnboda Varf. Sankt Erik hette från början Isbrytaren II och var Sveriges första havsisbrytare. Det var Stockholms stad som behövde isbrytaren för att hålla skärgårdslederna in till staden öppna.

Under hårda vintrar lånades Sankt Erik ut till staten. Hon assisterade då sjöfarten i Bottenviken och runt skånska kusten.

År 1977 togs Sankt Erik ur bruk och sedan 1980 är hon museifartyg.

Sankt Erik är byggd som en klassisk östersjöisbrytare. Stäven är vinklad för att kunna glida upp på isen så den krossas av fartygets tyngd. I fören finns en propeller som spolar vatten och krossad is längs skeppets sidor. Sankt Erik har även ett krängningssystem med vilket vatten kan pumpas mellan tankar i fartygssidorna. Isbrytaren vaggar sig fram genom isen.

Sankt Erik har två trecylindriga ångmaskiner. Den aktra är Sveriges största fungerande sjöångmaskin.

Björn Hansen har sin vana torgen tagit sig till semifinal i Stena Match Cup Sweden – för femte året i rad. Trots stundtals storstilad seglingsuppvisning slogs Johnie Berntsson ut i kvartsfinalen.

Svenska Björn Hansen visade återigen att han och laget Nautiska Racing trivs på Marstrands seglingsarena. Kvartsfinalen mot italienaren Simone Ferrareses lag blev en trygg resa där Hansen tog ett tidigt kommando i samtliga tre matcher och vann med 3-0.


– Den första och tredje hade vi greppet om. Den andra hade vi väl både lite flyt och ett par domslut som var på vår sida, säger Björn Hansen. Roderförlängaren gick sönder i början vilket innebar att vi fick segla hela racet utan och det blev mycket svårare för oss att attackera den andra båten. Med lite oflyt hade vi åkt på något straff under matchen men istället lyckades vi sätta två på Ferrarese, vilket var väldigt viktigt.

Ian Williams tog sig också till final med en 3-0 seger och har hittills inte förlorat en enda match under Stena Match Cup Sweden.

– Han kommer att förlora så småningom hade vi tänkt, säger Hansen och fortsätter:
– Vi var och tränade mott Ian innan vi kom till Marstrand och då hade vi ett övertag på honom, och med de tre senaste åren i minnet så tror jag han har respekt för oss.



Ian Williams är som sagt fortfarande obesegrad i årets regatta på Marstrand och även han vann sin match mot nyzeeländaren Reuben Corbett med tre raka poäng.

– Det är fantastiskt att vi nått semifinal här på Marstrand. Det är alltid ett nöje att få segla en semifinal här, säger Ian Williams.

Du har inte förlorat en enda match än! 

– Haha, nej, men det finns fortfarande tid för det, säger Ian Williams. 


Kvarten mellan världsettan Taylor Canfield och Phil Robertsson blev en jämnare batalj. Avgörandet kom vid sista rundningen vid kryssmärket i den fjärde matchen och slutade med seger för Canfield. Johnie Berntsson öppnade med en seger mot Keith Swintons Black Swan Racing men tappade sedan två poäng på raken. Den fjärde matchen blev en jämn kamp där Berntsson åkte på ett straff mitt i loppet, beslutade sig för att ta straffet på en gång men ändå lyckades knappa igen på australiensaren. Det räckte dock inte utan svensken tappade semifinalplatsen.

Slutspelet i Stena Match Cup Sweden avgörs i matcher i bäst av fem race. Ian Williams fick äran att välja motståndare tack vare att han vann grundomgången och valde Swinton. Semifinalerna inleds under eftermiddagen och finalen avgörs i morgon lördag.

Semifinaler Stena Match Cup Sweden 2015
Björn Hansen (SWE) – Taylor Canfield (USVI)
Ian Williams (GBR) – Ketih Swinton (AUS)
Resultat kvartsfinaler Stena Match Cup Sweden 2015
Ian Williams (GBR) – Reuben Corbett (NZL) 3-0
Björn Hansen (SWE) – Simone Ferrarese (ITA) 3-0
Keith Swinton (AUS) – Johnie Berntsson (SWE) 3-1
Taylor Canfield (USVI) – Phil Robertson (NZL) 3-1

Resultat – Grundomgången Stena Match Cup Sweden 2015 (vinster-förluster)
1. Ian Williams (GBR) 13-0
2. Björn Hansen (SWE) 10-3
3. Keith Swinton (AUS) 8-5
4. Taylor Canfield (USVI) 8-5
5. Reuben Corbett (NZ) 8-5
6. Phil Robertson (NZ) 7-6
7. Johnie Berntsson (SWE) 7-6
8. Simone Ferrarese (ITA) 6-7
9. Joachim Aschenbrenner (SWE) 6-7
10. Eric Monnin (SUI) 6-7
11. Nicklas Dackhammar (SWE) 6-7
12. Rasmus Viltoft (DEN) 3,5-9 (-0,5 poängavdrag)
13. Sam Gilmour (AUS) 2-11
14. Anna Östling (SWE) 0-13

Bilderna:
Björn Hansen och Nautiska Racing i kvartsfinalen mot Simone Ferrarese. Foto: Robert Hajduk

Johnie Berntsson Sailing Team. Foto: Robert Hajduk

Ian Williams. Foto: Robert Hajduk

Taylor Canfield mot Phil Robertson. Foto: Robert Hajduk

Björn Hansen har seger i blick och briljerade i dagens semifinal. Efter det stod klart vilka fyra seglare som gick vidare till semifinal av årets upplaga av Stena Match Cup Sweden fick vinnaren i grundomgången, Ian Williams, välja vilken som skulle bli hans motståndare i semifinalen. Valet föll på australiensaren Keith Swinton.

Kanske ett felval av britten, med tanke på att det efter första flighten i semifinalen blev en förlust – den första som Williams förlorat på hela veckan.

Under andra flighten utökade Swinton ledningen med ytterligare en vinst.

För svensken Björn Hansen, som är trefaldigt regerande mästare på Stena Match Cup Sweden, fortsätter vinsterna att rada upp sig. Tre raka poäng i kvartsfinalen följt av två raka i semifinalen mot världsettan Taylor Canfield.

Semifinalerna fortsätter under lördag förmiddag klockan 10.30. Först till tre vinster tar sig vidare till lördagens final som startar klockan 13.00 och prisutdelning sker runt klockan 16.00.

Resultat semifinaler Stena Match Cup Sweden 2015
Keith Swinton – Ian Williams 2-0
Björn Hansen – Taylor Canfield 2-0
Resultat kvartsfinaler Stena Match Cup Sweden 2015
Ian Williams (GBR) – Reuben Corbett (NZL) 3-0
Björn Hansen (SWE) – Simone Ferrarese (ITA) 3-0
Keith Swinton (AUS) – Johnie Berntsson (SWE) 3-1
Taylor Canfield (USVI) – Phil Robertson (NZL) 3-1
Resultat – Grundomgången Stena Match Cup Sweden 2015 (vinster-förluster)
1. Ian Williams (GBR) 13-0
2. Björn Hansen (SWE) 10-3
3. Keith Swinton (AUS) 8-5
4. Taylor Canfield (USVI) 8-5
5. Reuben Corbett (NZ) 8-5
6. Phil Robertson (NZ) 7-6
7. Johnie Berntsson (SWE) 7-6
8. Simone Ferrarese (ITA) 6-7
9. Joachim Aschenbrenner (SWE) 6-7
10. Eric Monnin (SUI) 6-7
11. Nicklas Dackhammar (SWE) 6-7
12. Rasmus Viltoft (DEN) 3,5-9 (-0,5 poängavdrag)
13. Sam Gilmour (AUS) 2-11
14. Anna Östling (SWE) 0-13

Bilden:
Björn Hansen och Nautiska Racing leder sin semifinal i Stena Match Cup Sweden med 2-0. Foto: Robert Hajduk.

Första tävlingsdagen av Stena Match Cup Sweden är avklarad. Och det blev blandade resultat för de svenska seglarna. Bäst seglade regerande mästaren Björn Hansen.

Fem vinster av sex möjliga. Man kan lugnt säga att regerande Stena Match Cup Sweden-mästaren Björn Hansen och hans Nautiska Racing haft vind i seglen under regattans första dag. Men det är inte bara glädje över resultatet hos Hansen – utan också en viss oro.
– Finns ett gammalt uttryck som säger att om man vinner grundomgången så vinner man aldrig regattan. Och det gick ju väldigt bra i dag, så vi undrade vad som var fel egentligen, skrattar Hansen, vars team gjort sig kända på Marstrand för att ofta inleda tävlingen försiktigt för att sedan komma igen senare under veckan.
– Men givetvis är vi kanonglada för den här framgången, säger Hansen, som i morgon inleder andra tävlingsdagen med möte mot Keith Swinton.

Den andre svensken som kammade hem poäng under måndagen var Stena Match Cup Sweden-debutanten Nicklas Dackhammar, som vann tre flighter.
¬– Det är gubbarna på båten som gjort det bra idag. Vi har fortfarande lite problem med starterna men ge oss några dagar till här så kommer vi vara på banan, säger 25-åringen från Göteborg, som under dagen kunnat få expertråd på nära håll då han har matchracingveteranen Mattias Rahm i sin besättning.
– Jag bidrar med min ålder, haha. Jag tror jag bidrar med lite lugn också, jag märker på Nicklas att det är första gången han är med, säger Mattias Rahm och fortsätter:
– Jag känner igen hur det var själv för 15 år sedan, det var superstort att få komma hit och segla. Som rorsman får man ganska mycket press på sig eftersom ansvaret ligger just där. Det är lättare att slappna av som besättning, säger Mattias Rahm.

För Anna Östling och Johnie Berntsson blev det en tuff start på regattan. Östling förlorade samtliga fem flighter samtidigt som det blev en vinst för Berntsson. Den regerande världsmästaren Ian Williams (GBR) seglade tre matcher idag och vann samtliga.
Poängställning Dag 1
1. Björn Hansen (SWE) 5-1
2. Taylor Canfield (USVI) 4-2
3. Eric Monnin (SUI) 4-2
4. Ian Williams (GBR) 3-0
5. Nicklas Dackhammar (SWE) 3
6. Joachim Aschenbrenner (SWE) 3-3
7. Keith Swinton (AUS) 3-1
8. Phil Robertson (NZ) 2
9. Reuben Corbett (NZ) 2-2
10. Simone Ferrarese (ITA) 1-2
11. Sam Gilmour (AUS) 1-3
12. Johnie Berntsson (SWE) 1-3
13. Rasmus Viltoft (DEN) 0-4
14. Anna Östling (SWE) 0-5

Team. Deras öde ligger nu i motståndarnas händer när grundomgången i Stena Match Cup Sweden avgörs i morgon.

Britten Ian Williams fortsätter visa högform på Marstrands seglingsarena och är fortfarande obesegrad efter tio matcher. Hans Team GAC Pindar har säkrat en plats i kvartsfinalerna som börjar på fredag. Det har även Keith Swinton (AUS) och hans Black Swan Racing gjort tack vare att de plockat åtta poäng i grundomgången.
Tre omgångar återstår på schemat i grundomgången och nio lag slåss fortfarande om att ta sig till slutspelet. Björn Hansen har tre matcher kvar och kan säkra avancemang med en seger mot antingen Taylor Canfield, Eric Monnin eller Rasmus Viltoft.
– Jag tänker inte så mycket morgondagens matcher, det är bara att åka ut och segla. Det känns bra i teamet, vi hade två bra starter idag och med lite flyt går vi vidare, säger Björn Hansen som idag vann en av två matcher.
Berntsson Sailing Team förlorade sina två sista matcher och är nu beroende av resultaten för de andra lagen i morgon för att inte slås ut.
– Vi kom inte riktigt in i seglingen idag, fick flera straff och precis i början av den andra matchen fick jag bommen i huvudet. Det var mycket som inte stämde idag men det ser ändå hyfsat ut för oss inför i morgon, säger Johnie Berntsson.
Anna Östling lyckades inte plocka några poäng i grundomgången. Nästa vecka reser Team Anna till Danmark för att försvara sitt VM-guld i matchracing.
– Vi är här för att lära och tar med oss mycket från den tävlingen, säger Anna Östling. Vi har bjudit på många jämna race och därför kan vi ändå sträcka på ryggen. Detta är bara början och vårt mål är att komma tillbaks till fler av herrarnas världscuptävlingar. Vi har ett jättebra tempo i seglingen nu och det känns jättebra inför nästa vecka.
Debutanten Nicklas Dackhammar har inga matcher kvar att segla och stannar på sex poäng vilket betyder att han seglat färdigt i Stena Match Cup Sweden 2015.
– Det är klart att vi är besvikna för precis som våra konkurrenter är vi tävlingsmänniskor, säger 25-åringen. Vi är nöjda med våra insatser även om det gått upp och ner. Att tävla på Marstrand har varit en dröm som gått i uppfyllelse.
De återstående matcherna i grundomgången seglas imorgon förmiddag med start klockan 10.30. Imorgon avgörs också Childhood Race (start klockan 14.00) där kändisar kliver ombord på tävlingsbåtarna för att segla med matchracingproffsen.
Poängställning Dag 3 (vinster-förluster)
1. Ian Williams (GBR) 10-0

2. Keith Swinton (AUS) 8-5
3. Taylor Canfield (USVI) 7-3

4. Björn Hansen (SWE) 7-3

5. Johnie Berntsson (SWE) 7-6

6. Joachim Aschenbrenner (SWE) 6-4

7. Eric Monnin (SUI) 6-4

8. Reuben Corbett (NZ) 6-4
9. Simone Ferrarese (ITA) 6-7

10. Nicklas Dackhammar (SWE) 6-7
11. Phil Robertson (NZ) 5-5
12. Rasmus Viltoft (DEN) 2,5-7 (-0,5 poängavdrag)

13. Sam Gilmour (AUS) 2-11
14. Anna Östling (SWE) 0-13

Thomas Ravelli, Annette Nordberg, Sigrid Berntson och Martin Strömberg. Det är bara några av alla kändisar som kommer dyka upp under årets upplaga av Childhood Race under Stena Match Cup Sweden.

Childhood Race har varit ett kärt inslag av Stena Match Cup Sweden varje år. Givetvis kommer den populära kappseglingen där kändisar tävlar sida vid sida med proffsen att ske även i år. Bland celebriteterna hittas namn som Thomas och Andreas Ravelli, Pontus Kåmark och Pebben Axelsson.

Ett nytt namn för i år är Volvo Ocean Race-seglaren Martin Strömberg, som under lördagen avslutade den nio månader långa havskappseglingen. Orustsonen har tidigare tävlat i Stena Match Cup Sweden, i den regerande mästaren Björn Hansens team.

För fotbollsstjärnorna Andreas och Thomas Ravelli blir det andra året på rad som tvillingarna deltar. Förra året blev det Andreas team som stod som segrare, samtidigt som Thomas hamnade i båten som blev sist. Men någon chans till revansch för VM-hjälten blir det inte.

– Nej, i år får Thomas följa med mig på min båt. Jag måste ju ta hänsyn till lillebrors självförtroende och inte vinna över honom två år i rad, skrattar Andreas.

Totalt blir det fjärde året de kommer till Marstrand och seglar med världens bästa matchracingseglare.

– Både jag och Thomas tycker det är fantastiskt kul att segla och vi gillar verkligen Marstrands fina miljö. Det är alltid trevligt att få komma tillbaka hit, säger Andreas Ravelli.

Stena Match Cup Sweden har samarbetat med World Childhood Foundation, som är tävlingens officiella välgörenhetstävling, sedan 2007 och syftet är uppmärksamma och samla in pengar till organisationen.

Tid: 14.00 – 17.00

Deltagarna samlas vid tävlingsbåtarna från 14.00 – starten för racet går 15.00
Plats: Stena Match Cup Sweden, Marstrand
Deltagarlista Childhood Race 2015
Sigrid Berntson, Let’s Dance
Calle Sterner, Let’s Dance
Martin Strömberg, Volvo Ocean Race-deltagare
Alhaji Jeng, friidrottare
Stefan Karlsson, kock
Pebben Axelsson, hockeyspelare
Robert Kronberg, friidrottare
Christian Olsson, friidrottare
Pontus Kåmark, fotbollsspelare
Thomas Ravelli, fotbollsspelare
Andreas Ravelli, fotbollsspelare
Hans Mosesson, skådespelare
Jan Bylund, komiker
Alexandra Zazzi, kock
Annette Nordberg, OS-guldmedaljör Curling
Stefan Lindeberg, Ordförande Sveriges Olympiska Kommitté
Lasse Kronér, programledare
Pelle Pettersson, seglingslegendar
Louis Sand, handbollsspelare
Elin Enhörning, handbollsspelare
Olivia Mellegård, handbollsspelare
Tilda Olsson, handbollsspelare
Thess Krönell, handbollsspelare
Anna Klange, Kungliga Svenska Seglingssällskapet
Anna Lundin, Sveriges Olympiska Kommitté

Det blev riktigt täta matcher och en skräll i årets Childhood Race. Succé för en snowboardåkare och bottennapp för en seglingsstjärna.

– Björn Hasen gjorde misstaget direkt som satte mig på att styra, säger Volvo Ocean Race-seglaren Martin Strömberg och skrattar.

Skinande sol och vind på drygt sju meter per sekund. Förutsättningarna kunde inte bli mycket bättre under årets upplaga av Childhood Race som seglades på Marstrand under torsdagen.

Ombord på de åtta båtarna med proffsskeppare från Stena Match Cup Sweden fanns flera kända profiler i besättningen, som före detta häcklöparen Robert Kronberg, kändiskocken Alexandra Zazzi och tvillingbröderna och fotbollsproffsen Andreas och Thomas Ravelli.

Efter två täta matcher stod det klart att Pelle P blev den vinnande båten, med skepparen Johnie Berntsson och kändisar som snowboardproffset Daniel Biveson ombord.

– Jag är ju tävlingsmänniska så det är alltid kul att vinna. Jag kan inte säga att jag är jättebra på segling men någonstans kommer ju den där tävlingsdjävulen fram i en och då lyssnar man på Johnie och så gör man sitt bästa. Det är skitkul att man fick vara involverad hela tiden, säger Daniel Biveson.

På en annan båt hittades Sveriges kanske största seglingskung just nu – Martin Strömberg, som så sent som i lördags avslutade sitt tredje Volvo Ocean Race. Där blev det en tredjeplats men i Childhood Race slutade hans team på delad sista plats.

– Björn Hansen gjorde misstaget direkt som satte mig på att styra, det var lite därför kanske, skrattar Volvo Ocean Race-seglaren Martin Strömberg.

Det är inte första gången han seglar med skepparen Björn Hansen. 2010 ingick Strömberg i Hansens team i Stena Match Cup Sweden.

Kommer vi få se dig tävla i Stena Match Cup Sweden igen?

– Vi får se. Det hade varit kul att få upp tempot lite grann, det är ju helt annorlunda när man tävlar i Volvo Ocean Race. Att segla de här båtarna kändes som att segla en jolle nu när man vant sig vid båtarna i Volvo Ocean Race, skrattar Martin Strömberg.

Childhood Race har varit Stena Match Cup Swedens officiella välgörenhetstävling sedan 2007 och syftet är uppmärksamma och samla in pengar till World Childhood Foundation. Stena Match Cup Sweden 2015 har samlat in 378 000 kronor till World Childhood Foundation.

Resultat Childhood Race:
1. Pelle P
2. Volvo
3. DB Schenker
4. Stena Blå
5. Handelsbanken
6. Turkish Airlines
7. Stena Röd
8. Abert Riele

Björn Hansen tog sig tryggt vidare till kvartsfinal efter att ha avslutat grundomgången med tre raka segrar. Berntsson Sailing Team klarade avancemang i Stena Match Cup Sweden med nöd och näppe.

Björn Hansen och hans lag, som vunnit tävlingen på Marstrand tre år i rad, öppnade starkt idag med segrar mot världsettan Taylor Canfield och tredjerankade Eric Monnin. I den sista matchen bjöd Hansen på stor dramatik när han fick ett straff mot dansken Rasmus Viltoft, men lyckades sedan kvittera straffet i en spinnakerduell under det sista benet.

– Vi har seglat fantastiskt stabilt hela veckan och det var faktiskt den sista matchen som var minst stabil, säger Björn Hansen. Vi slappnade av lite efter en bra start och släppte in Viltoft i matchen men vi ser det som en styrka att vi ändå löste situationen och vann.

Hansen slutade tvåa i tabellen och fick därför välja motståndare i kvartsfinalen. Valet blev Simone Ferrarese som tog den sista kvartsfinalplatsen.

Johnie Berntsson och hans Berntsson Sailing Team seglade färdigt sina matcher i grundomgången igår. Idag sken solen på hans Berntsson Sailing Team och resultaten i motståndarnas matcher gick deras väg.

– Det kändes bra att sitta vid sidan och vi kände oss ganska trygga med sju vinster och sex förluster, säger Johnie Berntsson som valdes av Keith Swinton som kvartsfinalmotståndare.

– Vi ser fram emot att möta Keith och det kommer bli en hård strid. Vi värvade hans trimmer till vårt lag inför säsongen och det kan bli en fördel för vi känner till hans knep.

Britten Ian Williams klarade sig obesegrad genom grundomgången och valde nyzeeländare Reuben Corbett som motståndare i kvarten. Världsettan Taylor Canfield möter i morgon Phil Robertsson som tog sig vidare efter en avgörande seger mot Eric Monnin.

Slutspelet avgörs i matcher i bäst utav fem race, första starten går klockan klockan 09.30.

Finalen seglas på lördag.

Kvartsfinaler
Ian Williams – Reuben Corbett
Björn Hansen – Simone Ferrarese
Keith Swinton –Johnie Berntsson
Taylor Canfield – Phil Robertsson

Resultat – Grundomgången Stena Match Cup Sweden 2015 (vinster-förluster)
1. Ian Williams (GBR) 13-0

2. Björn Hansen (SWE) 10-3
3. Keith Swinton (AUS) 8-5
4. Taylor Canfield (USVI) 8-5

5. Reuben Corbett (NZ) 8-5
6. Phil Robertson (NZ) 7-6
7. Johnie Berntsson (SWE) 7-6

8. Simone Ferrarese (ITA) 6-7
9. Joachim Aschenbrenner (SWE) 6-7

10. Eric Monnin (SUI) 6-7

11. Nicklas Dackhammar (SWE) 6-7
12. Rasmus Viltoft (DEN) 3,5-9 (-0,5 poängavdrag)

13. Sam Gilmour (AUS) 2-11
14. Anna Östling (SWE) 0-13

Bilderna:

Björn Hansen och hans lag Nautiska Racing under Stena Match Cup Sweden 2015. Foto: Robert Hajduk.

Simone Ferrarese (ITA) under Stena Match Cup Sweden 2015. Foto: Robert Hajduk.

– Ingen fara pappa, jag har lärt mig att träffa hinken nu. Lina, 4 år, var redan medveten om att lite längre sträckor nästan säkert innebar sjösjuka. Men hon ville ju så gärna segla till ”ett annat” land. I det här fallet Gotland.

– Men de långa benen tar vi på natten. Jag seglar och familjen sover. När vi är framme får jag min vila, säger Conny Sparwarth som tillsammans med sin hustru Katharina seglat många år i en Smaragd och 2004 bytte till Linjett 33 ”Allwina”. Snart väntar de ett fjärde barn.

– Linjetten räcker väl. Det finns massor av stuvutrymmen för våra 4-5 veckors sommarseglingar.

Och båtlivet är ett måste för familjen. Man till och med kappseglar tillsammans i Linjettmästerskapet som Rosättravarvet arrangerar. Hittills har man hunnit med de närmaste länderna i Östersjön. Linjetten bjuder aldrig på några överraskningar. Trygghet är en självklarhet när man seglar med barn.

– Men ibland måste de påminna mig om att säga till innan vi ska slå så alla kan parera och hinna med.

Några speciella arrangemang för barnen har man inte gjort. Inget nät längs mantåget eller extra säkerhetsutrustning.

– Jag tror det bästa är att barnen lär sig segelbåten på egen hand. Då lär de sig hur de ska bete sig och ta sig fram. Det är faktiskt mest när vi kommer i land som det händer saker.

Och 33:an är tillräckligt stor för att alla ska hitta sin vrå. Det finns alltid något att sysselsätta sig med. Inte minst i jollen som är ett måste för en barnfamilj.

– Den ger också barnen många möjligheter till kontakter.

En normalsegling är 15-20 sjömil. Det klarar man på mindre än 4 timmar. Sjunker farten under tre knop blir det motorgång. Även om Conny inte tycker att Linjetten har några svaga sidor är kanske inte labra vindar det den är bäst på.

– Efter åtta år i Linjett med en växande familj har vi lärt oss att förbereda mat, ladda med ljudböcker, en leksaksbåt (eller spaghettisleven) på släp efter båten.

Conny betonar hur viktigt det är att försöka engagera barnen i själva seglingen. De får vara med och styra och skota, med hjälp förstås, beroende på ålder.

Linjettens sittbrunn med höga sarger ger inte bara en trygg miljö. Det blir sällan översköljande sjöar med blöt otrivsel.

– Det uppskattas särskilt när det är lite hårdare väder. Då kan barnen kopplas och bäddas ner ute i sittbrunn. Dels för att de lätt somnar av sjösjukepillret, dels för att det är lättare att ta hand om eventuella uppkastningar ute.

Stunderna i sittbrunn är ideala för intressanta samtal, sagoberättande eller sång.

I sittbrunnen hinner man tala med sina barn.

Kulturbåtarnas tredagarskryssning med Svenska Västkustlinjen mellan Göteborg och Strömstad ser ut att bli en riktig sommarsuccé. Efterfrågan har varit så hög att bokningssystemet brakat ihop och extrapersonal har fått anställas för att hantera biljettrycket. Jungfrufärden avgår från Maritiman vid Packhuskajen i Göteborg den 5 juli.

Det är över 50 år sedan som en skärgårdsbåt trafikerade sträckan mellan Göteborg och Strömstad senast. Den klassiska miljön ombord på den 100 år gamla M/S Nya Skärgården i kombination med bohuslänsk mat, natur och kultur lockar.

— Det här är den populäraste resan vi någonsin har haft! Vi satte ett mål på 1200 biljetter, men är redan uppe i 2000 och det fortsätter att sälja. Det går utmärkt att boka fortfarande. Jag har jobbat i branschen i 30 år, men har aldrig varit med om ett liknande drag tidigare, säger en glad Dick Andréasson, grundare och delägare, Kulturbåtarna.

Kryssningen innefattar övernattning i Lysekil och Grebbestad, med stopp på Marstrand, Smögen och Naturum Kosterhavet. En anslutande museibuss gör att det på förmiddagarna finns möjlighet att även besöka kulturella besöksmål som Strandverket Konsthall (Marstrand), Nordiska Akvarellmuseet (Skärhamn), Havets Hus (Lysekil), Bohusläns Museum (Uddevalla), Nordens Ark (Åbyfjorden) och Vitlycke Museum/Tanums Världsarv (Grebbestad) och sedan åka med båten på eftermiddagen. Bokar man hela resan ingår frukost, lunch och två nätter på hotell.

Positivt för varumärket Bohuslän
Turistrådet Västsverige har det senaste året initierat en satsning tillsammans med elva bohuslänska kommuner som går ut på att kommunerna alla ska marknadsföra varumärket Bohuslän utifrån en gemensam varumärkesplattform och grafisk profil. Vd Fredrik Lindén gläds därför över Kulturbåtarnas framgång.

— Kulturbåtarna är en viktig aktör för den bohuslänska turismnäringen, och det känns otroligt kul att den här kryssningen skapar högt biljettryck. Det visar att vår satsning på varumärket Bohuslän ligger helt rätt i tiden, säger han.

Varje dag avgår en tur- och returbuss från Göteborg till den plats där M/S Nya Skärgården stannat till för natten. Det finns alltså möjlighet att åka med på delar av sträckan om man hellre önskar det. Däremot har de flesta valt att boka hela turen.

— Över 90 procent av alla bokningar hittills är tredagarskryssningar. Folk uppskattar att man får se väldigt mycket av Bohuslän på kort tid, både när det gäller natur och besöksmål, säger Dick Andréasson.

Årets ÅF Offshore Race är avgjort. Bugia Bianca från Västerås vann den stora mästerskapsklassen (ORCi) medan Pac-Man från Stockholm tog hem segern i breddklassen (SRS).

Den klassiska kappseglingen runt Gotland har i år erbjudit bra förutsättningar med mycket solsken och bra vindar – åtminstone inledningsvis. Söndagen och måndagen bjöd på snabb kappsegling ut ur skärgården och ner mot Gotland. De snabbaste båtarna var tillbaka i målet vid Sandhamn mindre än två dygn efter starten.

För de mindre och långsammare båtarna har det tagit mycket längre tid eftersom vinden, ute på Östersjön, dog ut på tisdagskvällen. På onsdagen fortsatte de lätta vindarna att dominera och många båtar rörde sig knappt ute på havet.

Då var vinnarna sedan länge i hamn. Det blev alltså de stora båtarnas race i år. I fjol var det tvärt om. Då vann startfältets minsta båt.

Bugia Bianca är en modern Swan 70:a som ägs och seglas av Marcus Wallenberg. Med sig ombord hade han flera duktiga och rutinerade seglare som exempelvis Magnus Woxén, Calle Hennix, Lasse Tapper och Olle Jo Johansson.

– Vi visste vi kunde vinna bara vi fick ”rätt” väder och seglade väl. Det blev en snabb segling då vi inte hade några stiltjebälten som det ofta annars är runt Gotland. De få strategiska besluten vi tog slog väl ut, säger Magnus Woxén.

I den stora breddklassen med cirka 150 startande båtar var det den lite udda båten Pac-Man som tog slutsegern. Skepparen, Jimmy Hellberg, har varit nära vinst många gånger

– Jag har seglat minst tio gånger. Jag har gjort fem riktigt seriösa försök och jag har varit tvåa en gång. Jag har drömt om att vinna sedan första gången då jag var 18-19 år, säger 41-årige Jimmy och fortsätter:

– Båten är inte vacker men oerhört välbyggd och väger bara tre ton – seglingsklar. En modern 38 fotare väger minst 7,5 ton. Det är briljant ingenjörskonst bakom båten. Det är det som ger den fantastiska egenskaper. Att hon bara kan sticka iväg när hon är så lätt.

– Men jag kan aldrig sälja henne. Det går inte. Hon är för ful. Ska jag bli av med den får jag skänka bort henne…

Foto: Oskar Kihlborg.

Info: www.ksss.se

Kappseglingen längs Bohusläns kust med endast två personer ombord är avgjord. Det populära Pantaenius Bohusracet är avslutat för i år. Som total segrare stod Carl Stark och Sven Johansson från Stenungsunds segelsällskap, med båten I BOAT (Manzanita 1/4ton). De kom i mål med korrigerad tid på 34:08:48.

Ett femtontal båtar bröt under natten seglingen på grund av svaga vindar och hög sjö, vilket gjorde det svårt för båtarna att ta sig fram. Fler båtar bröt även dagen efter.

– Vi i Segelsällskapet Viken-Ägir är jättestolta över att ännu en gång genomfört Pantaenius Bohusracet, berättar Göran Bäckström, ordförande i Viken-Ägir, tillika tävlingsledare för racet. Vi vill tacka alla seglare som deltagit. Tack vare dessa är Pantaenius Bohusracet en av de största shorthanded-tävlingarna i Europa.

Kappseglingen startade från Uddevalla och hade sin målgång i Smögen. Seglingens område sträckte sig från Hättebergets fyr i söder till Tresteinarnas fyr i Norge, i norr. Distansen för seglingen var cirka 170 Nm.

Nytt för 2015 var trackingsystemet som visar position och placering enligt SRS-tal. Alla båtar utrustades med en sändare, transponder som gör att man på nätet kan följa varje båt individuellt via ett trackingsystem och se position och placering i tävlingen.

– Det blir en inre trygghet i att hela tiden veta var båtarna befinner sig ute till sjöss, säger Göran Bäcktröm, så detta är definitivt något vi kommer att fortsätta att använda oss av även under kommande tävlingar.

Söndagen 28 juni klockan 10.00 delades priserna ut på bryggan i Smögen.

Pristagare
TOTALVINNARE
1:a pris
SWE-15 I BOAT (Manzanita 1/4ton)
Carl Stark (Stenungsunds segelsällskap)
Sven Johansson (Stenungsunds segelsällskap)
2:a pris
SWE-78 LOVA (Omega 30)
Hans Caspersson (Segelsällskapet Slören)
Fredrik Eliasson
3:e pris
SWE-649 FANNY (Scampi)
Tommy Strandberg (TjSS)
Bosse Bergqvist (TjSS)

KLASS 1
1:a pris
SWE-15 I BOAT (Manzanita 1/4ton)
Carl Stark (Stenungsunds segelsällskap)
Sven Johansson (Stenungsunds segelsällskap)
2:a pris
SWE-78 LOVA (Omega 30)
Hans Caspersson (Segelsällskapet Slören)
Fredrik Eliasson
3:e pris
SWE-649 FANNY (Scampi)
Tommy Strandberg (TjSS)
Bosse Bergqvist (TjSS)

KLASS 2
1:a pris
NOR-10455 FRøKNA (Hansson 31)
Anne Heldal (Røyken Seilforening)
Arild Heldal (Røyken Seilforening)
2:a pris
SWE-119 ANGELS SHARE (J 70)
Thomas Dahl (Lerums Segelsällskap)
Svante Arvidsson (LESS)
3:e pris
SWE-623 TYRA (J 80)
Claes Ödman (GKSS)
Bo Johannisson

KLASS 3
1:a pris
SWE-29 ALADDIN (Dynamic 35)
Magnus Lundberg (Stenungsunds Segelsällskap)
Jonas Berntsson (Stenungsunds Segelsällskap)
2:a pris
SWE-38 BåTAGENT (Seascape 27)
Sebastian Christenson (STSS)
Magnus Nilsson
3:e pris
SWE-27 PIANO (Hansson 31)
Anders Bergmark (WBS)
Fredrik af Ekström

KLASS 4
1:a pris
SWE-21 ARWEN (Arcona 340)
Magnus Lundgren (Lysekils Segelsällskap Gullmar)
Urban Lagnéus (Segelsällskapet Viken Ägir)
2:a pris
SWE-180 REBEL YELL (First 36.7)
Patric Wollmersson (Göteborg Allstar sailing team)
Tomas Berg (Göteborg allstar sailing team)
3:e pris
SWE-10035 NAUSICAA (First 35)
Carl Turén (XSS)

KLASS 5
1:a pris
SWE-19 DAD SPORTSWEAR (Arcona 410)
Anders Nordström (Göteborgs Kungl Segel Sällskap)
Jussi Santonen
2:a pris
SWE-1 CHEETAH (Cheetah 30)
Mikael Vesala (Segelsällskapet Viken Ägir)
Ulf Brändström
3:e pris
NOR-182 STOCKHOLM SYNDROME (X35 OD)
Nikolai Bakker (Stavanger Seilforening)
Ida Trulsrud (Kongelig Norsk Seilforening)

ÖVRIGA PRISER
Bästa mixade båt
NOR-10455 FRøKNA (Hansson 31)
Anne Heldal (Røyken Seilforening)
Arild Heldal (Røyken Seilforening)
Bästa ungdomsbåt
NOR-182 STOCKHOLM SYNDROME (X35 OD)
Nikolai Bakker (Stavanger Seilforening)
Ida Trulsrud (Kongelig Norsk Seilforening)
Bästa Segelklubb
Stenungsunds Segelsällskap (StSS)

ENTYPSBÅTAR
Bavaria 40
NOR-12845 BøLGEN & MEG
Jan Roar Pedersen (Sarpsborg Seilforening)
Morten Harlem (Sarpsborg Seilforening)
Dehler 34SV/35
SWE-197 AURORA
Mats Andersson (Stss)
John Holmberg
Elan 350
NOR-14406 GRANUAILE
Sandra Hjertås (Tønsberg Seilforening)
Rune Hjertås (Tønsberg Seilforening)
Hanse 342
SWE-9713 ELSANTA
Petter Almhagen (XSS)
Mannskap: Lars-Anders Helgesson (XSS)
J 80
SWE-623 TYRA
Claes Ödman (GKSS)
Bo Johannisson
J 109
NOR-10388 JAMBO
Torgeir Sten Askvig (Asker Seilforening)
Geir Daleng (Asker Seilforening)
Maxi Racer
SWE-232 ELDVATTEN
David Selvert (LDSS)
Lars Wolf
Seascape 27
SWE-38 BåTAGENT
Sebastian Christenson (STSS)
Magnus Nilsson
X-332
SWE-4623 TRIXIE
Pär Fagberg (Kungälvs Motor O Segelbåtsällskap)
Gunnar Sedén (Kungälvs Motor O Segelbåtsällskap)
First 35
SWE-10035 NAUSICAA
Carl Turén (XSS)
Smaragd
SWE-13 GULAN
Marcus Wendin (Göteborgs Kungl Segel Sällskap)
Anton Westbom
X-99
SWE-27 PIANO
Anders Bergmark (WBS)
Fredrik af Ekström

Info: http://www.sailracesystem.no/regatta?action=overall&regatta=1738&resultat=1

Tre Kronor af Stockholm besöker i år Almedalen för åttonde året i rad med seminarier och föredrag om Östersjöns miljö. Som avslutning på veckan inbjuder Tre Kronor till segling.

På programmet står antibiotikaresistens, plast i havet, kemikalier i våra kläder och journalistiken och politikens roll för mijön.

Som avslutning på veckan inbjuder Tre Kronor till segling. Söndag den 5 juli kan de som önskar följa med på en kvällskryssning och uppleva hur man seglar ett äkta segelfartyg. Under fyra timmar får man vara med och segla Tre Kronor på samma sätt som man gjorde på 1800-talet. Med vindens och den egna handkraften manövrerar man fartyget dit man vill samtidigt som man får möjlighet att njuta av se Gotland från havssidan.

Under Almedalsveckan ligger Tre Kronor af Stockholm vid hamnkontoret i Inre hamnen.

Initiativet Hållbara Hav samlar intressenter från forskarvärlden, näringslivet, det offentliga och miljöorganisationer som verkar för Östersjöns bästa och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv belyser Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits vilket leder till konkreta insatser för Östersjöns framtid.

I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ. Som verktyg används en digital och en mobil miljöutställning om miljögifter i vår vardag (kemikalier, läkemedel och plast), fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.

Se www.hallbarahav.nu

Igår 29 juni startade Stena Match Cup Sweden, en tävling i matchracing som anordnas årligen i Marstrand första veckan i juli. För nionde året i rad finns Childhood på plats som evenemangets officiella välgörenhetsorganisation. Varje Stena Match Cup genererar runt en halv miljon kronor årligen till Childhood och arbetet för utsatta barn världen över.

Som officiell välgörenhetsorganisation – Official Charity Partner – sponsras Childhood med exponering på tävlingsbåtarna och dessutom får Childhood en del av sponsringsintäkterna.

Under ledning av internationella seglingsproffs seglar svenska kändisar på båtar dekorerade med Childhoods logotyp i Childhood Race den 2 juli.

Precis som tidigare år kommer Childhood tillsammans med Stena och Volvo driva Kids Corner, där barn får leka medan föräldrarna tittar på seglingarna. Hela avgiften skänks oavkortat till Childhoods arbete för att barn ska få vara barn.

– Genom åren har eventet Stena Match Cup bidragit till Childhoods arbete med cirka 3 miljoner kronor. Tack vare samarbetet har Childhood kunnat göra betydande skillnad för utsatta barn i Sverige och många andra länder, säger Childhoods generalsekreterare Anna Hårleman De Geer och fortsätter:

– Det betyder oerhört mycket för oss att få synas och vara på plats under Stena Match Cup. Intäkten är betydande och samtidigt innebär evenemanget en möjlighet för oss att synas, knyta kontakter, få ut vårt budskap och berätta om vårt viktiga arbete för barn världen över.

Käringön i Bohuslän har haft besök av den amerikanska segelbåten Golden Eye från Manchester by the sea , Boston.

En Hinkley 42 som korsade Atlanten 2010 och sedan dess seglat runt i norra Europa, Norska Svalbard har besökts, Findland, Skottland etc. Årets seglats har varit svenska västkusten nu på väg mot Tyskland och Kielkanalen sen Holland och upp till Köpenhamn där hon vinterförvas.

Skipperrollen ombord delas mellan Ernest L Godshalk och Ann Noble-Kiley.

Ernest är ordförande i den amerikanska Yacht Klubben North American Station(NAS) – som är de nordiska kungliga segelklubbarnas (KSSS, GKSS, KNS, KDY och NYC), amerikanska utpost.

Golden Eyes segling på svenska västkusten har varit en provsegling av den rutt som NAS eskadersegling skall ta 2017, då 20 amerikanska NAS båtar samlas i Göteborg för att segla upp till Koster och tillbaka.. Eskadern kommer ledas av den svenska båten S/Y PENÉLOPE, och planeras besöka Käringön 30/6-2017.

Namnet Golden Eye är inte från en James Bond film, utan kommer från den grekiska mytologin. Golden Eye var namnet på den stjärna som ledsagade Kung Odysseus tillbaka från det långa kriget hem till sin hustru och drottning PENÉLOPE.

S/Y PENÉNELOPE från Käringön som skall vara svensk eskaderledare2017
Denna historia börjar på Käringön 1970
Året 1970 bestämmer sig Bengt Fraenkel på Käringön att införskaffa en vid tiden stor ljusblå Swan båt. Bengt ville både kunna segla långt och bo bekvämt på båten. Båten ankrades upp vid en boj utanför gamla hamnen på Käringön. Han döpte henne till PENÉLOPE efter Kung Odysseus av Ithakas hustru, ur Illiaden och Odyssén. Bengt sålde sitt hus på Käringön och flyttade i praktiken mer eller mindre in i båten vid bojen. Många var de goda vänner på ön som gjorde honom sällskap både vid bojen i glatt umgänge med sång och vin och på otaliga seglingar. Både Bengt och flera av hans besättningsmän har lämnat oss men en av de yngsta i besättningen från Käringön, Michael Luft, är fortfarande en del av besättningen och har många minnen av Bengt

Text och foto: Gunnar Arwidson.

Foto 1 Golden Eye från Manchester by the sea , Boston.
Foto 2 Högra båten Golden Eye och den vänstra två mastade är Käringöbåten S/Y PENÉLOPE
Foto 4 Skipperrollen ombord delas mellan Ernest L Godshalk och Ann Noble-Kiley
Foto 7 Den amerikanska segelbåten Golden Eye från Manchester by the sea , Boston. Foto S Holmberg
Foto IMG 7555 Två mastade Svanbåten S/Y PENÉLOPE

En båtförsäkring täcker oftast bara skador på båten, men inte om man skadar sig på båten, bryggan eller vid arbete med båten. Och inte heller för de passagerare som är med vid eller på båten.

– Innan du seglar iväg i sommar, tänk på att ha en försäkring som inte bara gäller din båt utan också dig, säger Rikard Elleberg, chef båtförsäkring på Länsförsäkringar.

Halkolyckor är den vanligaste orsaken till skador och sker oftast när man hoppar mellan båt och brygga men också på båten.

– Om du bryter foten eller till exempel får tandskador som är dyra att laga så står du utan ersättning om du endast har försäkrat båten. Samma sak gäller om du eller de som är med vid båten skadas så svårt att det blir bestående men, berättar Rikard Elleberg

– Så kolla att du har en båtförsäkring som skyddar personerna på båten. Dessutom har olycksfallsskyddet ingen självrisk.

Många planerar som bäst sommarens turer. Rikard Elleberg skickar med de tre viktigaste råden:
Hoppa över alkoholen.
– Det enskilt viktigaste du kan göra för att undvika problem på sjön är att vara nykter. Alkohol är en allt för vanlig orsak vid både drunkningsolyckor, grundstötningar och personskador på sjön.

Gör en ordentlig översyn vid sjösättningen.
– Kontrollera att all utrustning är i ordning för sommaren, särskilt el- och gasinstallationer. Se över fastsättningen av motor och rigg och att brandsläckaren är i ordning. Och glöm inte bottenpluggen.

Tänk på säkerheten.
– Se till att alla ombord har flytväst, berätta vart du ska åka till någon på land, anpassa hastigheten efter väder och vind, lyssna på sjörapporten och se till att du kan navigera ordentligt, även om de elektroniska hjälpmedlen slutar fungera.

Fler sommartips här:
http://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/forebygga-skador/vara-basta-sommartips/

I dag lanseras en ny och uppdaterad version av Badplatsen. Här får du veta kvaliteten på vattnet vid cirka 2 500 av landets badplatser, bland annat om det finns problem med alger eller föroreningar.

– Nytt för i år är att webbplatsen är mobilanpassad och mer lättanvänd, säger Katarina Vartia på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Badplatsen har funnits i flera år och låg tidigare på Folkhälsomyndighetens hemsida. Den är nu flyttad till Havs- och vattenmyndighetens hemsida och har delvis fått nytt utseende och nya funktioner.

– Vi har bland annat lagt till en kartfunktion om hur du hittar till de olika badplatserna, säger Katarina Vartia, utredare på havs- och vattenmiljöenheten på HaV.

Om badvattnet innehåller tarmbakterier kan man drabbas av maginfektioner, algblomning kan ibland avge giftiga ämnen. Därför kontrolleras vattenkvaliteten vid Sveriges badplatser regelbundet sedan flera år tillbaka. Kommunerna ansvarar för provtagningen och rapporterar in sina resultat till Badplatsen.

– Så snart kommunen har lagt in provsvaren finns de tillgängliga för allmänheten på vår hemsida, säger Katarina Vartia.

I Sverige definieras badplatser med cirka 200 badande per dag eller fler som EU-bad. Vi har totalt 444 sådana bad och de får betyget “utmärkt”, “bra”, “tillfredsställande” eller “dålig” beroende på nivåerna av tarmbakterier i vattnet. Alla EU-bad ska ha tydliga skyltar som visar kvaliteten på badvattnet. Varje år publicerar också EU-kommissionen och Europeiska miljöbyrån (EEA) en rapport över EU:s badvatten.

På HaV:s webbplats Badplatsen går det att se hur även mindre badplatser klassificeras utifrån HaV:s och Folkhälsomyndighetens bedömning. Via kartan klickar du dig lätt fram till rätt badplats eller så går det att söka på namnet.

– Kommunerna kan även lägga in information om exempelvis hur lång stranden är, om det finns gräsmattor och annan växtlighet. Du får också veta vilken temperatur det var i vattnet vid senaste provtillfället samt om det funnits problem med vattenkvaliteten tidigare år, säger Katarina Vartia.

Enligt EU:s badvattendirektiv ska alla större bad ha åtminstone ”tillfredsställande” kvalitet senast vid slutet av 2015 års badsäsong. Om badvattenkvaliteten bedöms vara dålig eller om badet utsatts för en kortvarig förorening ska det finnas en skylt som avråder från bad. Det ska även finnas information om orsaken och vad som görs för att åtgärda problemet.

Tjörn Runt by COWI har blivit Sveriges största segeltävling där olympiamästare och familjeseglare samsas på samma villkor. Tiotusentals åskådare bidrar till den härliga stämningen som seglarna uppskattar och gärna återvänder till.

Som titelpartner till Tjörn Runt by COWI den 14 och 15 augusti medverkar COWI på flera sätt. Vi finns på plats under Lilla Tjörn Runt (kappsegling för jollar) på fredagen med tält, aktiviteter och tävlingar för både stora och små seglare och besökare. Under Tjörn Runt by COWI på lördagen finns COWI Lounge vid Stenungsbaden Yacht Club med aktiviteter och matservering för seglare och besökare.

Årets kappsegling seglas medsols runt Tjörn med start på Askeröfjorden och mål på Stigfjorden. Den är också uppdelad på två banor; den ”lilla” där flerskrovsbåtarna och de mindre båtarna seglar och den ”stora” för de större och snabbare båtarna.

Sommaren 2013 invigdes Fredriksborg Hotell & Restaurang vid Fredriksborgs fästning på Värmdö efter en omfattande men varsam renovering. Omvandlingen från tom stenkasern till modernt och personligt hotell var lyckosam. För att möta behovet av nya hotellrum har Statens fastighetsverk (SFV), lagom till sommarsäsongen, färdigställt en renovering av fästningens Officersboställe. En nyhet, vid sidan av fem nya hotellrum, är en 25 meter lång brygga som för gästerna möjliggör ankomst med egen båt.

Fredriksborgs fästning är belägen vid Oxdjupet på Värmdölandet, mittemot Rindö och Oscar Fredriksborg. Tillsammans utgjorde dessa fästningar Stockholms lås , Stockholms starkaste försvar mot ryssarna. Nu, nästan 300 år senare, består invasionen istället av nöjda hotell- och konferensgäster.

– Vid sidan av att förvalta delar av Sveriges finaste kulturmiljöer har vi en viktig uppgift i att göra dem tillgängliga för alla. Det är därför glädjande att satsningen på att förvandla Fredriksborgs fästning till hotell 2013, slagit så väl ut att vi nu, tillsammans med vår hyresgäst, utökar med såväl nya hotellrum som båtbrygga, säger Mathias von Schlieben, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Fredriksborgs Hotell & Restaurang insåg tidigt att verksamheten hade behov av att erbjuda fler hotellrum. Tillsammans med Statens fastighetsverk enades man om att det tidigare Officersbostället skulle utgöra ett perfekt tillskott. SFV:s renovering och ombyggnad påbörjades i mars 2014 och pågick fram till februari 2015. Därefter har Fredriksborgs Hotell & Restaurang arbetat vidare med inredningen och med att ge varje rum sin speciella prägel.

Utsikt och egen ingång
Det ombyggda Officersbostället innehåller fem hotellrum med egen dusch eller bad. Här finns också ett äldre kök med vedspis och bakugn som ska kunna nyttjas vid gemensamma aktiviteter. Byggnadens framsida ligger mot vattnet och här man – för att maximalt utnyttja den magnifika utsikten – byggt en längsgående veranda till vilken varje rum har en egen entré.

– Officersbostället hade kvar många äldre detaljer som vi har tagit vara på i renoveringen – snickerier, golv och låga, äldre dörröppningar. Utöver att i sig tillföra ett stort kulturhistoriskt värde har detta varit utgångspunkt i våra ställningstaganden under hela ombyggnaden, säger Mathias von Schlieben.

Officersboställets tapeter och ytskikt var huvudsakligen från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal, ofta i flera lager. De nya rummen är tapetserade med nygamla mönster från främst jugendtid – precis som hotellets huvudbyggnad i Stenkasernen – och badrummen har fått mönsterlagda klinkergolv med kakel på väggarna.

Möjlighet att anlända från vattnet
En efterlängtad nyhet är också en 25 meter lång brygga som möjliggör för gästerna att ankomma från vattnet. Bryggan erbjuder åtta platser i form av Y-bommar. Från bryggan har Statens fastighetsverk även låtit bygga en trappa för att gästerna lätt ska kunna komma upp från bergssluttning till plan mark.

– Det känns roligt att hotellet växer och att vi nu även kan använda Officersbostället som en del i verksamheten. Vi fortsätter att inreda våra rum med ett personligt avtryck, något som också präglar hela verksamheten. Den nya båtbryggan ger oss en fantastisk möjlighet att även ta emot gäster sjövägen vilket känns riktigt bra, säger Carl-Fredrik Lindner, vd Fredriksborg Hotell & Restaurang.

Statens fastighetsverk har genomfört ombyggnaden av Officersbostället på Fredriksborg i nära samarbete med arkitekt Sven Ahlsén, slottsarkitekt för Stockholms äldre befästningar.

Sunseeker International har släppt de första datorbilderna av sitt nya flaggskepp – 116 Yacht. Den första båten i serien är för närvarande under produktion i Dorset, UK. Designen är väldigt modern med fräcka linjer och glasytor i samklang.

Sjösättningen för den första yachten är beräknad till våren 2016. Dess leganta linjer, öppna planlösning och stilfulla interiör står för mycket av det som nästa generations Sunseeker på 100 fot och därutöver kommer att ha. Det visar också på ägarnas beslutsamhet att fortsätta utvecklingen av det namnkunniga varvet som ofta står för innovationer inom både teknik och design.

116 Yacht är byggd på samma tekniska plattform som den mycket populära 115 Sport Yacht. Skillnaden mellan de olika modellerna är bland annat att den nya yachten har ett helt nydesignat däck och ny överbyggnad. Datorbilderna ger en inblick i hur slutresultatet kommer att se ut.

Fördäck på den här yachten har designats till en enda stor underhållningsyta med ett nytt koncept kallat ”Club”, med bland annat en stor varmbassäng. På flybridge finns en stor yta för avkoppling med generösa sol- och sittytor, matbord med mera. Vingen är elektriskt hanterad och byggd i kolfiber.

På insidan är det mest iögonenfallande att 116 Yacht har större men lägre fönster i ägarkabinen, ljusare utrymmen och fullhöjds glasväggar även i salongen.

I aktern finns bland annat en stor salong, bar och badplatform med utrymmen för en egen ”Beach Club”. Badplattformen har även extra sittytor i olika nivåer, garage för en stor tender och två jet skis med mera.

Baserad på det klassiska Sunseeker V-skrov har 116 Yacht prestanda som en av sina stora fördelar. Yachten kan marscha 16–18 knop, men kommer upp i max 26 knop beroende på motorval. Som standard har den fem gästkabiner med plats för tio gäster och utrymmen för fem besättningsmän.

Skärpt regelverk för fartygsutsläpp av svaveloxider i luften gäller från 2015 för att minska sjöfartens bidrag till försurning. Alltfler fartyg utrustas nu med så kallade skrubbrar, en metod för att rena fartygsavgaser från svaveloxid. Men det finns risk för att skrubbrar orsakar negativa effekter på havsmiljön. Nu presenteras i Almedalen ett forskningsprojekt som undersöker miljöeffekter av skrubbrarna.

Skrubbrar används för att tvätta fartygsavgaser rena från svaveloxider som alternativ till dyrt lågsvavligt bränsle. Men i värsta fall går det förorenade tvättvattnet rakt ut i havet med risker för den marina miljön.

− Vårt forskningsprojekt ska ta reda på effekterna av skrubbrarna som monteras på fartyget och som ska tvätta avgaserna rena från svaveloxider, säger David Turner, som leder forskningsstudien som finansieras av Formas, i samarbete med bland andra forskaren Ida-Maja Hassellöv från Chalmers.

Bättre helhetssyn krävs
I Östersjön får fartygen sedan 2015 inte släppa svaveloxider i avgaserna som motsvarar mer än 0,1 procent svavel i bränslet jämfört med generella gränsvärdet på 3,5 procent. Denna lägre gräns har införts för att värna om luftkvalitet, men det är först nu konsekvenserna för havsmiljön undersöks.

Tvättvattnet från skrubbern är kraftigt försurat av svavel- och salpetersyra eftersom svavel- och kväveoxider i avgaserna reagerar med vattnet. Det finns olika system med skrubbrar, i vissa fall kan sköljvatten dumpas överbord, men det går också att neutralisera syran innan utsläpp, eller att samla i form av avfall som körs iland.

Forskning om miljöeffekter
Förutom starka syror, innehåller obehandlat skrubbervatten såväl tungmetaller, kolväten som sotpartiklar. Forskning om utsläppens effekt på den marina miljön håller på att undersökas.

I en hamn där det ofta finns en stor mängd tungmetaller i sedimentet kan skrubbervattnet leda till att mer gifter frigörs. På EU-nivå är skrubbrar högaktuellt, en arbetsgrupp arbetar med frågan eftersom det finns en oro för vilka effekter skrubbrarna kan ha på miljön. I vissa fall har man börjat utfärda förbud mot utsläpp av skrubbervatten i hamnarna.

− Vi vill uppmana till försiktighetsprincipen om tillstånd att släppa ut skrubbervatten, framförallt i känsliga miljöer. Än så länge vet vi alldeles för lite om skrubbervattnens sammansättning och dess effekt på den marina miljön, säger David Turner.

Nu ska frågan med hur sjöfartsutsläppen bidrar till försurning belysas på seminariet Andningshjälp till Östersjön som anordnas av forskningsrådet Formas och IVL i Almedalen onsdagen den 1 juli.

Länk till programmet:
http://www.formas.se/Kalender/Andningshjalp-till-Ostersjon

Stenas engagemang för Stena Match Cup Sweden är stort och Stenasfärens olika verksamheter arrangerar en rad aktiviteter under seglingstävlingarna på Marstrand. Några av nyheterna är att besökarna i Stenasfärens monter kan prova på att segla matchracing med de omtalade och hyllade 3D-glasögongen Oculus Rift. Hos Stena Recycling visas hur förbrukade resurser tas tillvara och ges nytt liv som nya råvaror, bland annat visas flera designprodukter gjorda på återvunnet material. Speciellt för veckan kläs dessutom färjan till Marstrand om enligt Stena Line-manér och byter namn till Stena Marstrandica.

Stena Match Cup Sweden, som är Sveriges största internationella seglingsevent äger rum i början av juli varje år. Förra året samlades 115 000 personer på Marstrand för att följa matchracingseglingen i världsklass.

För Stena, med rötter i Göteborg och med stora delar av kärnverksamheten till havs, är sponsorskapet av Stena Match Cup Sweden ett självklart val. I år är Stena titelsponsor för sjätte året i rad, satsningen är större än någonsin och många nyheter presenteras. På Marstrand visar Stenasfären upp en del av bredden av sina verksamheter inom olika branscher och allt samlas under gemensamma värderingar med fokus på omtanke, kundnöjdhet, engagerade medarbetare, kvalitet, innovation och affärsmannaskap.

Segling i 3D med Oculus Rift
Oculus Rift, som ännu inte släppts på konsumentmarknaden, är ett Virtual-Reality headset som med hjälp av sensorer känner av huvudrörelser och anpassar sig till den värld man ser. I Stenasfärens monter vid tävlingsområdet på Marstrand ges besökarna möjlighet att genom glasögonen uppleva ett actionfyllt äventyr och få känna på nerven ombord på en matchracingbåt.

Stena Recycling ger förbrukade resurser nytt liv
Stena Recycling presenterar i sin monter sitt nya koncept IT STARTS HERE. När många ser slutet på en produkts livslängd ser Stena Recycling i stället en början. Samarbetspartners visar dessutom flera designprodukter, t ex möbler, kläder och inredningsdetaljer, alla produkter som är gjorda på återvunnet material. Under veckan är också Stena Recycling Crew på plats, städar upp skräp och separerar i olika slags avfall, något som gör tävlingen Stena Match Cup Sweden till ett miljöcertifierat event. Slutligen skänker Stena Metall-koncernen under veckan pengar till organisationen Strandstädarna, ju fler som besöker Stena Match Cup Sweden, desto större blir beloppet.

Stena Line klär om färja
Inför seglingsveckan på Marstrand lanserar Stena Line, vad som beskrivs som företagets historiskt kortaste tur. Den traditionella färjan Lasse-Maja, som omklädd blivit Stena Marstrandica tar alla besökare från Koön till Marstrand på tre minuter. Ombord får resenärerna ta del av Stena Lines populäraste koncept som t ex bordershopen och äventyrsbadet ”The Reef”. Under seglingstävlingens finaldag, lördagen den 4 juli, bjuder dessutom Stena Line alla resenärer på gratis resa.

Idag invigs Stena Lines nya färjelinje, Stena Marstrandica, med destination Marstrand. Turen mellan Koön och Marstrand tar endast tre minuter och innebär Stena Lines kortaste tur i historien. Samtidigt går startskottet för den internationella seglingstävlingen Stena Match Cup Sweden. Världens bästa matchseglare intar Marstrand för att kämpa om den slutliga titeln i Alpari Match Race Tour.

Att resa med Stena Line ska vara en upplevelse vare sig det handlar om tre minuter eller tre timmar. Under överfarten med Stena Marstrandica får resenärerna bland annat ta del av våra mest populära koncept, bordershop ombord samt äventyrsbadet ”The Reef” i danska Fredrikshamn”, säger Jari Virtanen, Group Travel Director på Stena Line.

Kort om Stena Marstrandica
Måndagen den 29 juni är det världspremiär för Stena Marstrandica, Stena Lines nya färjelinje som trafikerar sundet mellan Koön och Marstrand. En resa som skrivs in som den kortaste någonsin i Stena Lines historieböcker. Båten trafikerar dygnet runt och färden tar cirka tre minuter. Turlistan är tät och fram till midnatt avgår Stena Marstrandica varje kvart och mellan midnatt fram till kl:05.00, varje halvtimma.

Stena Marstrandica kommer att trafikera linjen under perioden 29 juni till 4 juli i samband med Stena Match Cup Sweden på Marstrand. Under tävlingens finaldag, lördagen den 4 juli, bjuder Stena Line alla resenärer på gratis resa.

Totalt kom 9.500 besökare till Nostalgia Festival i Ronneby Brunnspark. Janne Petterssons Hudson tog hem titeln Sveriges Snyggaste Bil 2015.

– Vi är mycket nöjda med årets Nostalgia Festival, säger Ida Nilsson, projektkoordinator för evenemanget.
Under dagen kunde man beskåda finalisterna i Sveriges Snyggaste Bil, som arrangeras av tidningen Bilsport Classic. Vann gjorde en Hudson från 1952, ägd av Janne Pettersson i Strängnäs. Janne med sin Hudson och ytterligare några bilar får följa med till Oslo Motor Show i oktober där utmanare från Danmark och Norge gör upp om titeln Scandinavias Flotteste bil.

Till årets familjeshow, Concours de Charme deltog 13 tävlande, de fick chansen att charma juryn med tidstrogna kläder som matchade bilen. Vann gjorde Claes och Ewa Jägervall med sin Lloyd från 1956följd av Carl-Åke, Gullan och Jenny Ziegler med en Cadillac Converitble från 1957 och Kent Törnqvist med en Reo Flying Cloud Coupé, 1929.

Årets tema var 1950-tal, det speglades både på Modescenen och i övriga delar av parken. Bland annat fanns ett flygplan av modell SAAB Safir från 1953 att beskåda. Från Modescenen bjöd de charmiga modellerna publiken på modeshow med kläder i sann retro- och 50-talsstil. På samma scen underhöll även det lokala badet Allround Music med välkända covers från årtiondet. Intill Modescenen fick publiken även se tio utvalda 50-tals bilar i härliga färger.

Från stora scenen drog Trion ”Hanson, Carson och Malmkvist” ner rungande applåder när de blandade sina egna otaliga örhängen med andra populära hitlåtar.

Också de båtintresserade fick sitt lystmäte tillgodosett på Nostalgia Festival! I år hade vi utökat bryggorna och hela sju klassiska båtar tävlar om vilken som var vackrast. Vinnare blev Greger och Tomas Lööf med sin Ragette, följt av Peter Björk med Coronet 24 Midi och Börje Ragnarsson med Electrolux Camping.

– Vi vill rikta ett varmt tack till alla utställare och besökare för att de vill komma och fortsätta sprida en så härlig stämning i den fantastiskt vackra Brunnsparken i Ronneby, säger Camilla Sjöberg, vd på Albinsson & Sjöberg. Vi tackar även alla funktionärer och samarbetspartners i Ronneby med omnejd för ett gott samarbete kring arrangemanget.