nyhetstest

Den oberoende prisjämförelsesajten Byggvarulistan har jämfört kostnaderna för ett typiskt svenskt altanprojekt på 10×5 meter. Resultatet av undersökningen visar att priserna skiljer sig rejält mellan de olika varuhuset. Genom att välja det billigaste varuhuset kan en konsument tjäna mer än 5 000 kr, motsvarande över 25 %.

Pressmeddelande:

E-handel med byggvaror har nu tagit fart rejält fart med Bygghemma.se och ByggMax i täten. De flesta andra kedjorna ställer nu snabbt om för att möta konsumenten redan på nätet. Beijer Bygg, Bauhaus, ByggMax, Bygghemma.se och K-rauta erbjuder sina besökare e-handel. Beijer Bygg har störst utbud av grovbygg och också ett bra utbud av längdvarianter på sitt virke. Allt detta sammantaget har gjort det lättare för konsumenten att jämföra priser på byggvaror och också tvingat handlarna att visa listpriset direkt utan godtyckliga rabatter.

– I denna prisundersökning har vi också låtit kolla på de aktörer som inte har en fungerade e-handel mot konsument. Det har då blivit en ren offertförfrågan, där handlarna givetvis kan ha lagt in vissa rabatter, säger Magnus Svensson. VD på den oberoende sajten byggvarulistan.se

Undersökningen är gjord i Storstockholm där de flesta kedjorna finns representerade. Vi har även räknat på hemleverans med kranbil till en tänkt villa i Enskede. Till de kedjor som inte finns representerade i Stor Stockholm har vi tagit liknande avstånd.

Skall man köpa en större mängd från ett byggvaruhus lönar det sig helt klart att jämföra priser från flera byggvaruhus.

Byggmax är billigast på jämfört material med 13 519kr. 4 261 kr billigare än Bolist Happy Homes Bygghuset, där de utvalda byggvarorna kostade 17 780 kr. Jem&Fix kommer tätt efter med ett pris på 13 534 kr. Jem&Fix saknar efterfrågade justerbara betongplint utan kan bara tillhandahålla fasta plintar med järn. Undersökningen har inte tagit hänsyn till specifika längder i beräkningen. Bland annat Jem&Fix och Byggmax har ett begränsat utbud på olika längder på virke, vilket kan leda till ökad materialåtgång.

Medelpriset för byggvarorna hos de undersökta kedjorna ligger på 15 718 kr. Bygghemma.se har en ofullständig lista och saknar ”Fransk skruv” i sitt sortiment. Utbudet av virke varierar också då bygghemma.se hämtar information från konsumentens närmaste XL-bygg handel.

När det gäller frakt har vi räknat hemkörning med lastbil med kran. Fraktpriset varierar från fri frakt från Beijer Bygg till Bolist Happy Homes Bygghuset som kostade 2 437 kr. Jem&Fix saknar hemkörning utan har endast avhämtning. Medelpriset för hemkörning ligger på 1 003 kr. Här blir Byggmax återigen billigast på totalen med ett pris 15 019 kr. Hela 5198 kr billigare än Bolist Happy Homes Bygghuset med ett pris på 20 217 kr.

Tar vi billigaste vara per varuhus så blir totalpriset 12374 kr. 1145 kr lägre än billigaste helhetspris på ett byggvaruhus. Då räknar vi med att konsumenten själv står för transporten, genom att åka till flera olika varuhus.

Hos de företag vi frågat efter offert har Bygma, Karl Hedin och Hornbarch varit snabbast att återkomma med priser och nödvändig information. Bolist Happy Homes Bygghuset och Woody bygghandel har tagit längst tid och vi har varit tvungna att påminna dem för att få svar.

I Byggvarulistan jämförelsekorg finns byggvaror till typisk svenskt altanprojekt på 10×5 meter altan. Detta är tänkt att byggas på ett kryssbjälklag vilande på färdiga betongplintar. Där det övre bjälklaget är lagt på centrum centrum 60 cm. Trallen är vanlig impregnerat virke med dimensionerna 28×120 mm. I korgen har vi räknat på trall, reglar, skruv, vinkelbelslag, spikningsplattor, betongplint och justerbara stolpskor. Vi har i första hand räknat på 70 cm höga justerbara betongplintar med tillhörande stolpsko. Vissa har inte salufört dessa utan vi har blivit hänvisade till 50 cm höga. Andra byggvaruhus har bara plintar med fasta järn vilket gör att förarbetet med grunden tar längre tid, men fungerar givetvis lika bra.

Priset kan i bland också visa på vissa kvalitetsskillnader. För konsumenten är det viktigt att veta att det finns samma typer av produkter som håller olika kvalitet och därmed ibland olika pris. Trallskruv är ofta ett område där stora varianter förkommer. Vid ett trallbygge behöver man inte alltid högsta kvalitet på alla delar i konstruktionen. Hemmasnickaren måste själv få avgöra det. Fråga eller sök därför alltid nödvändig information innan du beställer hem dina byggvaror.

Man bör också se på vilka rabatterbjudanden som finns. Byggvaruhusen har ständigt erbjudande på ett flertal säsongsbetonade lockprodukter. Så här års är det oftast trallen som är lockvaran. Var därför noggrann när du tittar på trallen och fråga gärna byggvaruhuset vad det är för kvalité.

De vanligaste trallsorterna sorteras i G4-2 eller G4-3 kvalité. Vid sortering G4 granskas alla sidor och kallas för G4. Efter den beteckningen skrivs vilken klass virket sorteras i. Klasserna är siffrorna 0-4 där 0 är bästa kvalitet och 4 är sämst. Så G4-2 trall innehåller alltså mindre kvistar och skador i jämfört med G4-3.

NTR AB som trallen oftast anges i är Nordiska träskyddsrådets klassificeringar för impregnerat virke. NTR AB betyder att virket kan användas ute ovan mark. Och reglarna till bärlinorna ska vara NTR A. Det betyder att virket kan användas i kontakt med mark och i sötvatten.

Prisundersökningen gjordes under juni månad 2015 av byggvarulistan.se.

Byggvarulistan.se är en oberoende jämförelsesida för byggvaror. Alla priser är inklusive moms. Pris och utbud kan variera inom byggvaruhuskedjorna. De 14 undersökta byggvaruhusen i Storstockholm med omnejd är:
Byggmax, K-rauta, Karl Hedin Bygghandel (Runt Norrtälje), Woody Bygghandel, Hornbarch, Bauhaus, Bygma, Fredells, Optimera (Runt Ljusterö), Beijer Bygg, Bygghemma.se (trä från XL-bygg), Bygg Olle, Bolist Happy Homes Bygghuset och Jem & Fix (runt Katrineholm).
Efterfrågade byggvaror hos byggvaruhusen
Namn hos Byggvarulistan.se som använts i prisförfrågningen Antal
Trall impregnerad NTR AB 28×120 412 lpm
Trallskruv 4,2/4,5×55 1500 st

Impregnerad regel 45×170 4,8 m 138 lpm
Hålplatt 120×240 mm 8 st
Vinkelbeslag med förstärkning 70x70x55 72 st
Ankarskruv 5×40 1000 st

Betongplint utan stolpsko 70 cm 18 st
Stolpsko justerbar 18 st
Fransk skruv 8×50 100 st

Hemleverans räknad till Skutskärsvägen, ENSKEDE

Som ett led i att nå nollvisionen att inget barn ska drunkna startar även i år 400 sommarsimskolor runt om i landet, där över 20 000 barn får lära sig vattenkunskap. Vattenvana, olika simsätt och livräddning står på schemat och för att inspirera fler att vilja gå sommarsimskola har Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet i år tagit hjälp av barnens favorit Sean Banan. Genom tre lekfulla filmer där han själv är simskoleelev, ska han få fler barn att vilja lära sig simma i sommar.

De senaste 100 åren har antalet barn som drunknar minskat med 90 %. Trots detta är drunkning den vanligaste dödsolyckan bland barn i åldern 1 till 6 år, enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Svenska Livräddningssällskapets nollvision att inget barn ska drunkna stöds av Trygg-Hansa och därför satsar de extra mycket på sommarsimskolorna i år. De närmsta veckorna hoppar uppemot 22 000 barn i vattnet på någon av landets cirka 400 sommarsimskolor.

För att fler ska uppmärksamma årets sommarsimskolor har Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet tagit hjälp av artisten Sean Banan, en favorit bland många barn som i år själv får vara simskoleelev.

– Vi tror att filmerna med Sean Banan kommer att inspirera fler barn att vilja lära sig mer om vattenkunskap och på så sätt få uppleva hur roligt det är att kunna flyta, lära sig olika simsätt och kasta livboj, säga Anna Svärd, hållbarhetsansvarig, Trygg-Hansa.

I tre filmer får man följa hur åttaåriga Theo, som tidigare gått i sommarsimskola, visar Sean Banan de olika stegen som ingår i simskolan: vattenvana, att lära sig simma och livräddning. Sean Banan får i filmerna prova roliga övningar för att vänja sig vid det kalla vattnet, till exempel låtsas han vara olika djur.

– Jag använder underhållning och humor i allt jag gör för att få ut mina budskap till barn och unga. Filmerna är ett roligt sätt att få fler att vilja gå i sommarsimskola så att de kan känna sig som kungar i vattnet, säger Sean Banan.

En viktig del i sommarsimskolorna, och det första steget till att lära sig simma, är att kunna flyta i vattnet. Barnen får senare också prova klassiska simteknikövningar som ”groda, glasstrut, pinne”. När man lärt sig simma har det blivit dags att öva på livräddning. Från en brygga eller strandkant får barnen prova på hur det känns att kasta ut en livboj, eller något annat som flyter. När barnen kan simma 200 meter får de det eftertraktade simborgarmärket.

– Vi vet att satsningar på vattenvana och simkunnighet i tidig ålder verkligen gör skillnad, och det är vi glada för. Sommarsimskolorna är något av det viktigaste vi har, inte bara för att det handlar om barn och ungas simkunnighet, men för att man får övning i öppet vatten som ofta är kallt och mörkt, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig, Svenska Livräddningssällskapet.

Simkunnigheten bland barn och unga har förbättrats på senare år. En ny undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Trygg-Hansa visar att nio av tio barn i åldrarna 5-12 år kan simma. Av dessa kan nästan alla barn födda 2004-2007 simma, medan ett av fyra barn födda 2008 eller senare ännu inte lärt sig simma. Vartannat barn i åldrarna 5-12 år har lärt sig simma i simskola och bland barn födda 2004 eller tidigare (2002 och 2003) är detta ännu vanligare.

Titta på filmerna med Sean Banan här: länk
Sommarens simskolor pågår fram till skolstart, läs mer här

Simkunnighet, barn 5-12 år, statistik från undersökningen

1 av 10 (9 %) barn mellan 5-12 år har inte börjat lära sig simma
Vartannat (49 %) barn 5-12 år har lärt sig simma på simskola
8 av 10 (83 %) barn i åldrarna 5-12 år har gått eller planerar att gå i simskola
De som är födda 2004 eller tidigare (2002 och 2003) har oftare lärt sig simma på simskola (56 %)
9 av 10 (90 %) barn 5-12 år har alltid flytväst på sjön
3 av 10 föräldrar (29 %) har varit med eller hört talas om barn i sin närhet som varit nära att drunkna.

Kartverket och Sjöfartsverket, de norska och svenska hydrografiska kontoren, tar emot klippositioner som har kartlagts av Navionics användare genom Community Edits.

Under sommaren 2014 lanserade Navionics ”Chart the Rock”-kampanjen i Norge i syfte att kartlägga uppgifterna för så många farliga klippor som möjligt på rekordtid. Tack vare den stora succé som denna insamling av communityn har haft ska nu kampanjen upprepas i Norge och utökas till Sverige i sommar.

Med Navionics Boating eller andra Navionics marina appar kan användare enkelt kartlägga de farliga klipporna med hjälp av funktionen Community Edits för att tillföra ytterligare, ej kartlagd information.

Ge ditt bidrag till ”Chart the Rock” genom att öppna appen och göra följande:
• Gå till ”Meny”>”Inställningar” och sätt ”PÅ” Community Edits.
• Klicka på kartan där klippan ligger, klicka på frågetecknet och därefter ”Redigera karta”.
• Registrera dig nu och slutför ditt bidrag.

Registreringen är nödvändig eftersom den spårar vilken användare som la till vilken information och när, vilket gör att hela communityn kan övervaka kvaliteten på tilläggen. Alla kan kommentera, betygsätta och förbättra inlägget av andra användare eller meddela Navionics eventuella felaktiga tillägg.

Alla data som samlas in via Community Edits visas omedelbart på alla Navionics appar och blir också tillgängliga för GPS-sjökortsplottrar inom en eller två dagar via Freshest Data med alla Navionics-kort. All information skickas också till Kartverket och Sjöfartsverket som utför en andra kontroll och därefter använder den för att ändra sina officiella sjökort.

Alla båtförare och seglare kan gå med och kartlägga klipporna IDAG! Ladda helt enkelt ned gratisversionen av appen Navionics Boating för iPhone, iPad och Android på din enhet. Välj därefter sjökort som täcker ”Norge” eller ”Östersjön” från en global katalog inuti appen. Du kan också välja betalversionen Boating Norway, Boating Baltic Sea eller Boating Skagerrak & Kattegat. Om du har en annan region eller en äldre marin app, kan du ändå delta.

Info: http://www.navionics.com/en/kartlegg-grunnene-i-norge-og-sverige

För sjätte året i rad var Stena titelsponsor för seglingseventet Stena Match Cup Sweden som hölls förra veckan på Marstrand utanför Göteborg. Stena satsade mer än någonsin på olika aktiviteter och bjöd bland annat på omstripad färja, matchracing i 3D och designprodukter gjorda av återvunnet material.

Stena Match Cup Sweden är Sveriges största seglingsevent och i år var publikintresset enormt med oerhört många åskådare på plats för att följa tävlingarna. Björn Hansen tog sin fjärde raka seger när han besegrade Ian Williams i finalen och med segern blev han också historisk som den ende som vunnit Stena Match Cup Sweden fyra år i rad.

Under seglingsveckan på Marstrand deltog Stenasfären med ett antal olika aktiviteter. Det första som mötte besökarna var den omstripade lokala färjan Lasse-Maja som tillfälligt blivit Stena Marstrandica. I Stena Recylings monter var det fokus på återvinning och man visade upp flera designprodukter som fått nytt liv tack vare återvunnet material. En annan mycket uppskattad nyhet för i år var 3D-glasögonen Oculus Rift, som fanns i Stenasfärens monter. Med ett Virtual-Reality headset fick besökarna möjlighet att uppleva ett actionfyllt äventyr ombord på en matchracingbåt.

Under veckan anordnade Stena även ett stort antal events och seminarier för såväl kunder som partners och Stena Fastigheter passade på att bjuda 600 av sina hyresgäster till Marstrand för att se på seglingarna. Ett populärt inslag under veckan var även Childhood Race, en särskild tävling där ett stort antal artister, sportprofiler och andra kändisar ställde upp till förmån för Childhood.

”Årets seglingsvecka har varit en stor succé på alla plan. Förutom att vi kunde bjuda på ovanligt spännande matchracing i världsklass har det varit en fantastisk folkfest. Det varma och soliga vädret bidrog så klart till att publiktillströmningen var utöver det vanliga, men vi är även mycket glada att så många av våra kunder och egna anställda hade tillfälle att delta,” konstaterar Lena Alvling, Event & Marknadschef Stena Bulk.

”Stena satsade under veckan mer än någonsin på olika aktiviteter och exponering i våra montrar, något som vi så här i efterhand kan konstatera var mycket uppskattat av alla besökande. Dessutom hade vi drygt 1.500 gäster i form av kunder, partners och andra viktiga intressenter vid våra många seminarier,” tillägger Lovisa Andersson, Marketing och Branding ansvarig Stena Metall.

I samband med Stena Match Cup Sweden anordnades även en Instagramtävling. Av många fina inskickade bilder med det gemensamma temat segling valde juryn bifogade foton som vinnare.

Den 15-19 juli lägger Kustbevakningen extra fokus på sjösäkerhet genom nykterhets- och fartkontroller över hela landet. I samband med det bjuds media in till besök på de kuststationer som deltar.

En av Kustbevakningens många uppgifter är att arbeta för en ökad säkerhet till sjöss. Vår verksamhet ska minska antalet olyckor och skapa en trygg miljö för alla som är till sjöss. Av erfarenhet vet vi att fart- och nykterhetskontroller har en hög förebyggande effekt som i sin tur skapar förutsättningar för just ökad sjösäkerhet.

Under en vecka, 15-19 juli, höjer vi vår närvaro och utför förannonserade kontroller av fart och nykterhet. Ett tiotal fartyg längs med Sveriges kust deltar i satsningen som går under namnet Trygg och säker till sjöss.

Naturligtvis kommer fartygen även ha beredskap för oljeutsläpp och för sjöräddning. Syftet med satsningen är dels att öka kunskapen om och efterlevnaden av de regler som gäller till sjöss, dels att ge allmänheten möjlighet att möta Kustbevakningens medarbetare.

Foto: Kustbevakningen.

Kommentarer

Olof Malmlöf 15:36:57 2015-07-10

Allmänheten har redan getts möjlighet att möta arroganta KBV:are med meningslösa uppgifter så vi slipper gärna. Lägg ner KBV och intregrera det lilla som är väsenligt av deras uppgifter med försvar, sjöfartsverk, polis etc. KBV har ju stor budget så det finns sparmarginal för oss skattebetalare.

Nisse 11:50:12 2015-07-11

Du kommer knappast att spara några pengar på att lägga ner KBV om alla andra berörda myndigheter skall ha separata båtar och personal som täcker Sveriges hela kust. Och själv så har jag aldrig haft några problem med bemötandet från KBV, de har alltid varit trevliga och korrekta när jag stött på dem.

Leffe 22:48:36 2015-07-11

Det blir säkert bra TV som presenterar alla båtägare?
Nä tro inte att man gör tråkig TV med vanliga båtägare som sköter sig och älskar skärgården
Det blir som vanligt fyllhundar från Sandhamn,
Dåligt !!!!!!

Olof Malmlöf 23:47:47 2015-07-11

Nisse. Vi är med i Schengen och Kustbevakningens primära uppgift försvann för många år sedan …

Nisse 00:17:42 2015-07-12

Olof: Du bör nog uppdatera dina kunskaper om vad som är KBVs uppgifter idag. Och var gränsen mot Schengen-området går.

Johan 22:12:01 2015-07-12

Vilket trams! Ska de visa upp sig och tala om för media hur himla duktiga de är som jagar svenssons som druckit 2 öl igen? Folk som omkommer till sjöss och varit fulla har alltsomoftast över 1 promille. Helt onödig och byråkratskapad översittarlag. Man ska inte vara full på sjön men ett par öl/glas vin till maten hindrar inte mig från att köra båt iaf.

Nisse 22:56:50 2015-07-12

Johan: Du tror verkligen att det enda kustbevakningen gör är att kolla nykterheten till sjöss? Hoppad du inte förväntar dig att bli tagen på allvar efter att ha visat sådan okunnighet.

Nisse 22:58:02 2015-07-12

Johan: Du tror verkligen att det enda kustbevakningen gör är att kolla nykterheten till sjöss? Hoppad du inte förväntar dig att bli tagen på allvar efter att ha visat sådan okunnighet.

Johan 08:27:04 2015-07-13

Nisse: nej det tror jag inte men de verkar gärna vilja visa upp den sidan och andra låtsaspolisuppdrag de utför

Ola 19:14:06 2015-08-27

du skrev:
Johan: Du tror verkligen att det enda kustbevakningen gör är att kolla nykterheten till sjöss?
Mitt svar som insatt och pratat med kollegor till dig:
Ja, det här är det ni ägnar er åt. Så till den milda grad att ni – tyvärr – är numera bespottade än lapplisorna.
Inte ens dem har dragit på sig en satir-sajt på Facebook eller en helt egen samlingsartikel, vilket KBV har. och allt för en pilsner till lunch som ni än idag påstår att framgångsrik.En lögn och det vet du.

Nisse 11:22:27 2015-08-29

Ola: Att KBV är bespottat i skärgården är en gammal historia, som kan härledas till gamla tiders smuggling och tjuvfiske. Så att de då idag får en satirartikel är inte speciellt konstigt. Att dessa sidor nu sprider missuppfattningar om KBVs verksamhet och syfte är inte heller speciellt förvånande, då sidorna har en tydlig agenda de driver.

Och nej, jag är inte anställd på KBV.

Team SCA, som precis avslutat sitt deltagande i Volvo Ocean Race 2014-2015 med målgången i Göteborg, kommer att segla vidare. Den kvinnliga besättningen kommer att fortsätta att kappsegla under hösten.

Det tre år långa projektet nådde målet i samband med målgången av Volvo Ocean Race sista helgen i juni. För SCA har det varit en framgångsrik resa och ett lyckat projekt. För att bygga vidare på den plattformen kommer Team SCA att delta i två kappseglingar i Storbritannien, dels Artemis Challange den 13 augusti och därefter i klassiska Rolex Fastnet Race som startar 16 augusti.

Det är andra gången som Team SCA deltar i Fastnet Race. Förra gången var 2013, innan starten av Volvo Ocean Race. Nu är det alltså en mer erfaren besättning med en jorden runt-kappsegling i färskt minne. Exakt hur besättningen kommer att se ut är inte klart, men större delen av Team SCAs kvinnliga besättning i Volvo Ocean Race kommer att var med. Dock inte Sam Davies, samt systrarna Justine and Elodie Mettraux. De är upptagna av andra projekt.

Efter Fastnet ska Team SCA till båtmässan i Genua och ett “Reunion Race” 30:e september tillsammans med andra Volvo Ocean 65-båtar. Därefter väntar en serie ProAm-tävlingar fram till femte oktober.

– Det blir intressant för oss att ta oss an Fastnet Race en andra gång. Skillnaden mot förra gången är att besättningen nu har erfarenhet från 10 000-tals nautiska mil av offshore kappsegling. De kommer att uppskatta tävlingen på ett helt annat sätt en förra gången. Ett av de viktigaste målen för teamet är att fortsätta bygga och utveckla kompetensen bland denna elitgrupp av seglare så att de kan fortsätta att utvecklas och växa inom sin sport, säger Richard Brisius projektledare för Team SCA.

Något beslut om Team SCA kommer att delta i Volvo Ocean Race 2017-2018 eller inte, har ännu inte fattats.

Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Info: www.teamsca.com

Nu kan de kommunala räddningstjänsterna begära hjälp av Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar utan att Sjöfartsverket ställer krav på ekonomisk ersättning. Det är resultatet av ett nytt beslut som fattats av Sjöfartsverket.

Räddningshelikoptrarna är dedikerade för sjö- och flygräddning och Sjöfartsverket har ett statligt uppdrag att inom 60 minuter rädda liv till sjöss. Parallellt med det har man bistått den kommunala räddningstjänsten och därefter fakturerat kommunen.

– Från och med nu kommer vi att kunna stötta vid kommunala räddningsinsatser på ett annat sätt än tidigare och jag är glad över att vi på så sätt ökar samverkan med kommunerna i syfte att rädda liv, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningen vid Sjöfartsverket.

För att räddningshelikoptrarna, som står i ständig beredskap för sjö- och flygräddningsinsatser, ska kunna användas i kommunala räddningsinsatser krävs att ett antal kriterier ska vara uppfyllda:
• Insatsen ska vara klassad som räddningstjänst
• Det ska föreligga omedelbar fara för liv (således inte egendomsräddning)
• Inga andra realistiska transportalternativ finns att tillgå för transport av sjuk/skadad
• Inga andra realistiska transportalternativ finns för transport av räddningsstyrka
• Flygningen är inte av kommersiell karaktär
• Dessutom är det ett absolut krav att räddningshelikoptrarna ska kunna avvaras från sjö- och flygräddningsorganisationen.

Beslut om det sista kriteriet tas av räddningsledarna på Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral JRCC i Göteborg, bland annat utifrån hur status är för andra sjö- och flygräddningsresurser och hur det aktuella trafikläget ser ut. När helikoptrarna nyttjas i insatser för kommunal räddningstjänst kan de komma att återkallas av räddningsledare vid JRCC om de behövs för sjö- och flygräddningsuppgifter, i enlighet med sjö- och flygräddningens räddningstjänstansvar respektive målsättning.

– Räddningshelikoptrarnas främsta och högst prioriterade uppgift är och kommer att vara sjö- och flygräddning, men från och med nu kommer de att kunna stötta vid kommunala räddningsinsatser på ett annat sätt än tidigare, säger Noomi Eriksson.

Räddningshelikoptrarnas främsta styrka är att de kan undsätta människor utan att behöva landa. Det är möjligt genom att helikoptrarna är utrustade med dubbla vinschar och har ytbärgare ombord.

– Tänkbara scenarion är att räddningshelikoptrarna kan stötta kommunala räddningstjänster vid olika slags livräddande insatser både i sjöar och på land. Det kan till exempel gälla evakueringar från svårtillgängliga platser, till exempel vid klätterolyckor eller vid skogsbränder. Sådana evakueringar har genomförts tidigare med lyckat resultat, säger Noomi Eriksson.

Betyder beslutet att alla Sveriges kommunala räddningstjänster får fri tillgång till helikopterresurser vid varje givet tillfälle från och med nu?

– Nej. Sjö- och flygräddningens behov kommer även fortsättningsvis att vara prioriterat för räddningshelikoptrarna. Däremot har möjligheterna till större samutnyttjande vid livräddande insatser ökat, vilket är positivt, säger Noomi Eriksson.

Bakgrund
En avgörande skillnad mellan den statliga sjö- och flygräddningstjänsten – som Sjöfartsverket ansvarar för – och kommunal räddningstjänst är finansieringen. Sjö- och flygräddningen finansieras till stor del av handelssjöfarten samt den civila och militära luftfarten. Det sker genom avgifter till Sjöfartsverket som är ett av Sveriges tre affärsdrivande verk. Kommunal räddningstjänst är till största delen skattefinansierad. Sjöfartsverket har tidigare sökt lösningar på frågan genom att fakturera berörda räddningstjänster i de fall räddningshelikoptrarna använts i kommunala räddningstjänstärenden. Det nya beslutet innebär att Sjöfartsverket inte längre begär ekonomisk kompensation i de fall räddningshelikoptrarna bistår kommunal räddningstjänst.

Fakta om räddningshelikopterverksamheten
• Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En viktig del av verksamheten är helikoptertjänsten.
• Räddningshelikoptrarna används huvudsakligen för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med den svenska kusten (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå).
• Besättningen består av två piloter, en vinschoperatör och en ytbärgare. Helikoptrarna är i beredskap dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats. Besättningen tjänstgör en vecka i taget och bor på basen under hela tjänstgöringstiden.
• All helikopterpersonal har grundläggande sjukvårdsförmåga. Ytbärgarna har förstärkt förmåga till akuta omhändertaganden. När förutsättningarna finns kan akutsjukvårdspersonal från landstingen följa med på uppdragen. I utrustningen ingår syrgas, defibrillator och förbandsutrustning.
• Räddningshelikoptrarna genomför 400-500 uppdrag per år. Göteborgs- och Norrtäljehelikoptrarna flyger flest uppdrag.
• På uppdrag av Försvarsmakten står räddningshelikoptrarna även i beredskap för den militära flygräddningen.

Fakta AW 139
Längd: 16,66 m (med roterande rotor)
Höjd: 4,98 m
Rotordiameter: 13,80 m
Maxhastighet: 167 knop (310 km/h)
Maximal räckvidd: cirka 900 km
Maximal flygtid, sök: 4,8 timmar
Tomvikt: ca 4 850 kg
Max flygvikt: 6 800 kg
Utrustning: Dubbla gasturbinmotorer, fullt avisade rotorer, dubbla likvärdiga vinschar, dubbla livflottar med plats för totalt 34 personer, nödsändarpejl, AIS (fartygstranspondersystem), satellitkommunikation, utrustning för mörkerseende för hela besättningen, kraschsäkra stolar.

Under 2015 har det polisanmälts 827 stulna båtmotorer i Sverige. Detta är en minskning jämfört med samma period förra året då det polisanmäldes 1001 motorer. Det visar den senaste båtmotorstatistiken.

halvårsstatistik båtmotorDiagrammet visar antalet polisanmälda båtmotorstölder under första kvartalet 2015 och 2014 fördelat på polisområde.

I år har det polisanmälts stulna 827 båtmotorer, en minskning med 174 motorer jämfört med samma period 2014 då det polisanmäldes 1001 båtmotorer.

– Stor del av de polisanmälda motorerna är mellanmotorer, d.v.s. motorer med 40- 80 hk, säger utredare Carina Birking på Larmtjänst.

I region Stockholm har det polisanmälts 281 stulna motorer vilket är 39 färre än samma period 2014. I region Väst har det polisanmält 183 motorer, 43 färre än samma period 2014.

En bidragande orsak till minskning är Båtsamverkan, en brottsförebyggande åtgärd med samma koncept som Grannsamverkan.

– Idag är ca 110 klubbar anslutna till Båtsamverkan och vi ser att stölderna minskat markant på de klubbar som anslutit sig, säger Carina Birking.

Båtsamverkan har en Facebooksida som allt fler personer använder sig av. Där publicerar Polisen information om stölder, söker ägare till återfunnet stöldgods samt varnar om något område har varit extra stöldutsatt. I helgen hittade Polisen en stulen Uttern S64 på Tjörn samt som en person kunde gripas tack vare ett tips som inkom från en person som kände igen den stulna båten från Facebooksidan.

Nyligen publicerades även information om två återfunna båtmotorer där Polisen genom Facebooksidan sökte ägarna. En av båtägarna blev uppringd av en äldre dam som berättade att hennes barnbarn läst på sidan att man hittat stulna motorer i närområdet och att den ena såg ut att tillhöra mannens båt.

– Mannen åkte för att kontrollera sin båt och kunde konstatera att motorn var borta, säger Thomas Andersson regional samordnare för Båtsamverkan i Region Väst.

Källa och diagram: Larmtjänst.

Svenska Skärgårdskryssarförbundets Renoveringsfonds anordnar kurser i träbåtsrenovering. Efter att ha genomfört två kurser med mycket goda resultat startar de en ny kurs i höst.

Kursen, som hålls i Stockholm, behandlar bland annat byte och reparationer av spant, bottenstockar och bord. De träffas på torsdagar med start 1 oktober. Kursavgiften är 1 900 kr.

Info: www.sskf.se/rf

New Element Scandinavia AB blir ny agent i Sverige för svenska varumärket Sjö&Hav inom sport och outdoor. Sjö&Hav kom till av en idé – att ta fram en kvalitetstvål anpassad för saltvatten. Tvålen lanserades 2004 och idag är Sjö&Hav ett välkänt varumärke bland båtfolk, sommarstugeägare och öbor.

Tio år senare består sortimentet av fem biologiskt nedbrytbara och svensktillverkade produkter som Saltvattentvål, Saltvattenschampo, Handdiskmedel för saltvatten samt Mygg- och fästing Spray och Roll-on.

– Visionen är att vara det självklara valet för alla friluftsmänniskor som värnar om miljö, hälsa och naturupplevelser, säger Åsa Plahn, en av grundarna till Sjö&Hav.

Sedan tidigare är New Element även agenter för Skhoop, Kühl, Dale of Norway, 66° North, Exped, Devold, Mattes och euro-star.

Info: www.newelement.se

Under första halvåret 2015 omkom 11 personer i olyckor med fritidsbåtar, jämfört med 10 personer första halvåret 2014. Det visar preliminär statistik från Transportstyrelsen. Under samma period kunde minst fem personer räddas till livet tack vare att de kunde larma med mobiltelefoner som de haft i vattentäta fodral.

I Transportstyrelsens statistik över omkomna inom båtlivet ingår omkomna och saknade vid olyckor med fritidbåtar under färd samt båtrelaterade olyckor i hamn eller vid manöver på väg in i hamn. Sedan 2001 har definitionen vidgats till att omfatta också de som förolyckas på bryggan på väg till eller från en fritidsbåt. Dödsfall som primärt orsakats av sjukdom, mord eller självmord är inte medräknade.

Under första halvåret 2015 omkom totalt 11 personer i 9 olyckor, jämfört med 10 personer första halvåret 2014. Vid en av olyckorna omkom 3 personer. Olyckorna inträffade i april (2 omkomna), maj (1 omkommen) och juni (8 omkomna).

Antalet omkomna för perioden är något färre jämfört med de senaste 10 åren, då i genomsnitt nästan 13 personer omkommit per år.

– Vi kan konstatera att vintern var mild i stora delar av landet, med lite is som gjort att båtsäsongen kunnat börja tidigt. Samtidigt har våren och försommaren varit kall, blåsig och regnig. Dessa faktorer kan ha påverkat antalet olyckor och när de inträffat, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

Enligt de uppgifter som Transportstyrelsen tagit del av inträffade en av olyckorna i ett hamnområde, två i skärgården, fem i insjöar och en i en fors.

Inga barn omkom. Åldersfördelningen över de omkomna såg ut på följande sätt:

Ålder Antal omkomna
21-30 3
31-40 2
51-60 1
61-70 4
71-80 1
Samtliga omkomna var män.

Två av olyckorna inträffade på statligt räddningsområde, det vill säga i hav eller vissa större insjöar. Övriga olyckor i kommunalt räddningsområde, det vill säga i hamnområden, insjöar och andra inre vattendrag. Vid sju av olyckorna var den omkomne ensam i sin båt.

– Vi har också fått in uppgifter om att minst fem personer som kapsejsat har räddats tack vare att de kunnat larma med sina mobiltelefoner som de haft i vattentäta fodral, säger Lars-Göran Nyström.

– Det visar att en enkel säkerhetsåtgärd som ett vattentätt mobilfodral, tillsammans med användning av flytväst kan rädda liv.

Initiativet Hållbara Hav och briggen Tre Kronor af Stockholm gästar Borgholm den 9-12 juli i samband med invigningen av den nyrestaurerade Vedkajen. Under besöket visas miljöutställningen “Etta med kök”, med tips och råd om vad man kan göra i sitt eget hem för att minska sin kemikaliebelastning på Östersjön och sig själv.

Under Öppet Skepp finns möjlighet att gå ombord i fartyget och under fredagen och lördagen kan man följa med på seglingar med Tre Kronor.

Tre Kronor kommer närmast från Visby och Almedalsveckan där ett antal seminarier med koppling till Östersjöns miljö anordnats ombord.

Program i Borgholm
Torsdag 9 juli: Öppet skepp. Kl 11:00-18:00. Fri entré. Etta med kök – Miljöutställning. Kl 11:00-18:00.
Fredag 10 juli: Öppet skepp. Kl 11:00-15:00. Fri entré. Etta med kök – Miljöutställning. Kl 11:00-16:00.
Kvällskryssning. Kl 16:00-20:00.
Lördag 11 juli: Öppet skepp. Kl 11:00-15:00. Fri entré. Etta med kök – Miljöutställning. Kl 11:00-16:00.
Kvällskryssning. Kl 16:00-20:00.
Söndag 12 juli: Långsegling Borgholm – Helsingfors
Avgång 12 juli kl 08:00. Ankomst Helsingfors 15 juli kl 16:00.

Seglar med ungdomar för Östersjöns miljö
Tre Kronor af Stockholm seglar för Östersjön. Inom Initiativet Hållbara hav samlas forskare, näringsliv, organisationer och myndigheter för att sprida kunskap om miljösituationen i Östersjön. Tre Kronor är här ett viktigt verktyg för att nå ut till privatpersoner och beslutsfattare runt våra kuster. Ombord finns också ungdomar från alla delar av samhället som ges möjlighet att lära känna och uppskatta Östersjön. Vårt mål är att skapa ett engagemang bland kommande generationer som ska ta över förvaltningen av vårt unika innanhav.

Sjöpraktik
Tre Kronor erbjuder även ungdomar som studerar till sjöbefäl möjlighet till sjöpraktik ombord och normalt finns två till fyra elever från någon sjöutbildning med ombord. I Borgholm har vi en styrmanselev från Kalmar Sjöbefälshögskola med oss samt två praktikanter från Klart Skepp i Stocksund.

MSC Cruises öppnar upp för bokningar av nya, innovativa fartyget MSC Meraviglia två år innan premiärturen och intresset för kryssningarna är stort. Några av nyheterna ombord är nya tvåvåningssviter med egen jacuzzi, större familjehytter, en nöjespark med anslutande vattenland samt flera tekniska lösningar som gör det möjligt för gästerna att interagera med fartyget genom mobilen.

Idag öppnar MSC Cruises upp för bokningar av kommande fartyget MSC Meraviglia som har premiär i Medelhavet i juni 2017. MSC Club-medlemmar fick exklusiv förtur att boka sin kryssning under två veckor och intresset för det nya fartyget var stort.

– Många av våra återkommande kunder hörde av sig direkt och ville vara först med att boka den helt nya fartygsklassen och vi är nu glada att kunna öppna upp bokningar för alla så pass långt innan premiären, säger Claes Tamm, VD på MSC Cruises i Skandinavien.

Fartyget får helt nya hyttkategorier så som duplexsviter med två våningar och egen jacuzzi på balkongen, samt specialdesignade familjehytter med möjlighet till upp till tre anslutande hytter för den stora familjen. Tekniska innovationer och smarta lösningar kommer göra det möjligt för gästerna att interagera med fartyget genom till exempel mobilen eller nyckelkortet.

– Med hjälp av mobilen kan man komma in i hytten, planera sina aktiviteter och utflykter och bäst av allt hitta vänner och familj när alla vill göra olika saker ombord, säger Tamm.

MSC Meraviglia kommer att ha plats för 5 700 gäster och blir därmed det största fartyget i MSC Cruises flotta. Nöjesområdena ombord utökas med bland annat ett promenaddäck över tre våningar med butiker, barer och restauranger, en nöjespark med anslutande vattenland och ett utökat MSC Yacht Club. Den matintresserade kan besöka världsomnämnda matkedjan Eatalys restaurang ombord och njuta av den finaste Italienska maten och vinet.

MSC Meraviglia är det första fartyget att lanseras i MSC Cruises omfattande plan att fördubbla kapaciteten med upp till sju nya fartyg till 2022. Fartyget kommer att kryssa i västra Medelhavet från och med juni 2017 med hemmahamnarna Genua, Marseille och Barcelona.

Det andra fartyget, MSC Seaside, har premiär i november 2017 och beräknas vara bokningsbart redan i november 2015. Den 22 juni inleddes bygget av MSC Seaside med den traditionella stål-ceremonin där första stålet skärs ut.

I år firar isbrytarna i Atleklassen 40 år i vintersjöfartens tjänst. Det uppmärksammar Sjöfartsverket genom att bjuda in allmänheten till öppet hus ombord.

De svenska isbrytarna Ale, Atle, Ymer, Frej och Oden drar alltid uppmärksamhet till sig. Varje år får vi på Sjöfartsverket många förfrågningar från både media och allmänheten om att få komma ombord. I år firar vi att det är 40 år sedan Atleklassen (bestående av isbrytarna Atle, Ymer och Frej) trädde i tjänst, och det gör vi genom att bjuda in till öppet hus ombord. Lördagen den 11 juli kl.10-15 är alla välkomna till Gamla Malmkajen i Luleå för gå ombord på Atleisbrytarna.

– Atleisbrytarna är speciella genom att de är så tydligt byggda för förhållandena i Bottniska viken. 40 år är en ansenlig ålder för ett fartyg, men de är uppgraderade, väl underhållna och i gott tekniskt skick, säger Mikael Sandström, befälhavare på isbrytaren Frej.

Faktum är att Atleisbrytarna genom sin förmåga har bidragit till att hålla stora delar av Norrlandskusten levande. Fram till tidigt 1970-tal fick många hamnar längs Bottenviken, Kvarken och Bottenhavet periodvis stänga vintertid – det fanns helt enkelt inga svenska isbrytare som kunde rå på alla typer av isförhållanden där. Stängda hamnar betydde inställd handelssjöfart, vilket betydde minskad handel. Detta förhållande åtgärdades först vintern 1974–75, då nybyggda Atle gjorde sin första expedition. Hon följdes av systerfartygen Frej (1975) och Ymer (1977).

Tack vare Atleisbrytarnas förmåga har handelssjöfart på hamnarna i Bottniska viken blivit möjlig året runt. Under de 40 år som förflutit har stora delar av gruv-, trä- och pappersindustrin utmed Norrlandskusten formats efter förutsättningen att sjöfarten fungerar året om, även under besvärliga vinterförhållanden.

– Att skapa möjligheter för vintersjöfarten och indirekt industrin i norra Sverige är ett viktigt uppdrag som vi är mycket stolta över. Atleisbrytarna har under sina 40 tjänstgöringsår visat sig vara mycket effektiva isbrytare med utmärkt manöverförmåga, säger Mikael Sandström.

Fakta om Atleklassen
Atle, Ymer och Frej ingår i Atleklassens isbrytare som är byggda för att assistera handelssjöfarten i alla förekommande isar i Östersjön och i Bottniska viken. Övriga statsisbrytare är Ale (specialbyggd för Vänern 1973) och Oden (specialbyggd för forskningsexpeditioner i polarmiljöer 1988).
Atle levererades 1974, Frej 1975 och Ymer 1977 från OY Wärtsilä AB i Helsingfors. Moderniserade och uppgraderade avseende material och teknik de senaste åren.
Längd ö.a: 109,5 meter
Bredd: 23,8 meter
Djupgående: 8,30 meter
Deplacement: 7800 ton
Isbrytningskapacitet: 1,2 meter jämn is i tre knops fart
Maskineri: 5 x Wärtsilä PC 2, total effekt 25 000 hk
Fakta om isbrytning
• Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.
• Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram.
• Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera.
• Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Kommentarer

Thomas 15:07:51 2015-07-11

Jättekul att besöka isbrytarna tack för ett riktigt bra arrangemang
Thomas på svartöbrinken

Italienska Otam kommer med en riktig superbåt, som får premiär på Cannes Yachting Festival i september. Båten blir en kombination av sofistikerad teknologi, sportig elegans och design. Den är 25,50 lång, väger 68 ton fulltankad och gör över 50 knop.

Motorbestyckningen i det snabbaste alternativet är fyra stycken MTU 2000 10 V 1620 hk dieselmotorer med Trimaxdrev. Det ger en toppfart på 54 knop. För den som kan nöja sig med enbart 50 knop finns ett alternativ med två MTU 2600 HP motorer och Arnesondrev.

Otam är ett av de mest kända italienska båtvarven för den här typen av båtar. Det här blir varvets nya flaggskepp. Båten – OTAM 80 HT Millennium ”MR BROWN” – blir också en av de mest sportiga yachterna från Italien på senare år och den bevisar att det går att kombinera goda prestanda med lyx och design.

Båten har ett klassiskt djupt V-format skrov, som ger en mjuk gång i sjön. Med de fyra MTU-dieslarna (eller CAT) och Trimax kan båten köras ända upp till 54 knop med hög belastning, men varvet anger att båten kan nå 58 knop med Rolla propellrar.

Vid lägre farter använder båten endast två av motorerna och är då, enligt tillverkaren, enkel att hantera. För den som vill dra på startas de två extra maskinerna och så är det bara att gasa.

På bryggan finns fyra läderklädda sportstolar och en inredning som i en sportbåt. Två av platserna har full instrumentering med elektronik med radar, övervakningssystem och allt annat viktigt lät tillgängligt. All elektronik för motorerna kan hanteras med ett enda reglage.

Däcksalongen kombinerar funktionella lösningar med sociala utrymmen, matplats och underhållningssystem. Inredningen är designad inspirerad av Hermès.

På utsidan finns inga grabbräcken, pollare eller annan synlig utrustning. Styrhuset reser sig elegant upp ur skrovet med mjuka linjer. Men här finns ändå all utrustning som kan fällas ut när den används. Även soldäck med mera finns förstås som standard.

För interiören svarar designern Achilles Salvagni tillsammans med Otams eget team, som har skapat en båt i ”Italian Style”.

Skrovet är tillverkat med en landning av Aramat och vinylester, för att ge ett riktigt starkt skrov.

Tekniska fakta
Längd: 25,50 m
Bredd: 6,05 m
Djupgående: 1,40 m
Deplacement: 68 000 kg fullastad
Bränsle: 9 000 liter
Vatten: 1 000 liter
Kabiner: 4 (plus 1 besättning)
Badrum: 4
CE-klass: B
Motorer: Fyra stycken MTU 2000 10 V 1620 hk dieslar
Drev: Trimax
Toppfart: 54 knop
Marschfart: 45 knop
Info: www.otam.it

Hjälp oss att få mer kunskap om djuren som lever i vattnet när du är vid stranden, på sjön eller vid havet! Den uppmaningen riktar nu Havs- och vattenmyndigheten, Göteborgs universitet och Länsstyrelsen Värmland till allmänheten.

– Vi har utvecklat en tjänst som vi kallar “Rappen” där man enkelt kan rapportera in fynd av ovanliga och hotade arter. Tjänsten fungerar i mobilen, på datorn och läsplatta, säger Erland Lettevall på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Projektet ”Rappen” startades i våras och är ett sätt att testa så kallad crowdsourcing för att få data om vattenlevande arter. Med allmänhetens hjälp hoppas myndigheterna få in viktig information om förändringar i vattenmiljön som ett komplement till annan miljöövervakning.

– Vi behöver få en bättre bild av var olika arter finns eller inte finns, hur många de är och när fynden gjordes. Det gäller framförallt hotade arter som tumlare och andra valar men även så kallade invasiva arter som normalt sett inte finns i svenska vatten, exempelvis svartmunnad smörbult, säger Karin Enfjäll på Länsstyrelsen Värmland.

”Rappen” är en mobilvänlig webbtjänst som fungerar i smartphone, surfplatta och dator. Via HaV:s webbplats kommer du åt länken och tjänsten är tillgänglig från och med i dag, 4 juli, till och med 30 oktober. Det enda som krävs är internetuppkoppling.

Med några enkla klick i mobilen, läsplattan eller datorn kan du enkelt rapportera in ditt fynd. Alla vattenlevande arter och organismer är av intresse men främst vill myndigheterna i ett första skede veta mer om utbredningen av tumlare och andra valar, svartmunnad smörbult, signal- och flodkräfta, marina invasiva krabbor och ullhandskrabban som är en invasiv sötvattensart. För dessa arter finns också bilder inlagda i ”Rappen” så att du kan jämföra om det verkligen rör sig om den arten. Du hittar även annan information som underlättar rapportering av rätt art tillsammans med instruktioner hur arterna ska fotograferas. Du behöver bara ange art, ditt namn och e-postadress.

– Om man inte hittar sitt fynd i ”Rappen”, är osäker eller vill rapportera något annat så går det också bra. Vi tar hand om alla bidrag och kan senare upplysa anmälaren om vilken art det rör sig om, säger Matz Berggren vid Institutionen för marina vetenskaper på Göteborgs universitet.

Alla rapporter som skickas in kontrolleras av experter och hamnar sedan i Artportalen.se. Uppdateringar av ”Rappen” sker automatiskt. På sikt är målet att utveckla tjänsten med bilder och information om fler arter, översättning till fler språk och att det sker en direkt synkronisering mot Artportalen. Det unika med ”Rappen” är att du kan rapportera flera olika vattenlevande arter här.

– Detta är ett försök att få en mer samlad rapportering av arter i vattenmiljön. Men vi vill även få lösningen funktionell och rolig att jobba med. Därför uppmanar vi också alla att komma in med synpunkter och idéer om hur vi kan göra ”Rappen” ännu bättre, säger Erland Lettevall.

I projektorganisationen för ”Rappen” ingår också Sveriges Lantbruksuniversitet, Naturhistoriska riksmuseet, Kolmårdens djurpark och Harbour Porpoises around Kullaberg (HAKU). I slutet av 2015 ska Rappen utvärderas och rekommendationer ska tas fram för framtida utveckling.

Källa och foto: HaV.

Under mer än tio år har Atlantica Båtförsäkring lagt ut bojar kring sex grund utanför Göteborg. Grunden ligger utanför den utprickade farleden och innan Atlantica la ut sina bojar var det många fritidsbåtar som ofta kom för nära med skador på köl, propellrar och motorer som följd. Enligt Transportstyrelsen uppfyller Atlanticas bojar inte kravet för sjömärken och måste därför tas upp.

– Atlanticas ambition med bojarna har varit att uppmärksamma båtägare på att det finns något under ytan och få dem att titta på sjökortet innan de går närmare. Vår tanke har aldrig varit att de skulle uppfattas som sjömärken utan som ett hjälpmedel för båtägare att undvika skador, säger Kristina Norman, chef marknad och försäljning på Atlantica Båtförsäkring.

Atlantica har lagt ut bojarna under april månad och plockat upp dem i oktober varje år i mer än tio år. Utmärkningen har bestått av en boj, en pinne med namnet på grundet samt Atlanticas namn. Transportstyrelsen vill att bojarna görs om till sjömärken eller tas bort så att de inte vilseleder båtägare.

– Vi tvingas nu ta upp bojarna för gott då vi varken har personella eller ekonomiska resurser för att åta oss det ansvaret som krävs för sjömärken. Det är tråkigt för båtfolket då bojarna är mycket uppskattade men vi skall självklart följa de regler som finns, fortsätter Kristina.

Bojarna kommer att tas upp snarast.

Här är kupéversionen av den svenska aluminiumbåten Viggo. Med den nya modellen C8 kompletterar Viggo sitt utbud för dem som vill kunna åka båt även under kyligare delar av båtsäsongen. Prestanda är lika fina som hos föregångaren, Viggo X8.

Viggo X8 hade världspremiär på båtmässan Allt för sjön i Stockholm i mars 2014. Sedan dess har den salts till ett inte obetydande antal båtägare som föredrar aluminium I den här typen av snabba prestandabåtar.

Viggo är konstruerad av Håkan Pettersson i ett project som drivs tillsammans med Stig Andersson och Öregrunds Marin Service.

Viggo X8 är konstruerad för kraftfulla utombordare. Båtliv provkörde den med en Mercury Verado på 350 hk. Båten har ett lite annorlunda gångläge än konkurrenterna. Skrovet har 24 graders bottenvinkel i aktern och en väbalanserad tyngdpunkt. Ett extra urtag i aktern för ett bättre gångläge i höga farter samt långt uppdragna steglister bidrar till att båten ser lätt ut.

Viggo C8 har samma kärnvärden som sin systermodell, det vill säga trygghet, komfort, bra lösningar och sjöegenskaper utöver det vanliga. Båtens vikt olastad är 1 943 kg. Rekommenderad motorstyrka 250–400 hk.

Info: www.viggoboats.se

Huvuddata

Lmax, längd över allt 8,206 m
LH, skrov längd 8,195 m
LWL, längd i vattenlinjen 6,40 m
Bmax, bredd över allt 2,30 m
BWL, bredd i vattenlinjen 2,00 m
Tmax, djupgående fullastad, utan drev (med drev) 0,61 (1,05) m
Ha, fri höjd, vattenyta –topplanterna ~2,6 m
Bottenvinkel akterut 24 grader ()

Björn Hansen är kung av Marstrand. På lördagen slog han rekord i flest antal raka segrar. Därmed slog han även rekord i antal raka segrar i Stena Match Cup Sweden.

– Det är inte klokt. Det är otroligt, vi är så jäkla glada, säger Björn Hansen.

På grund av lätta vindar avgjordes finalen i bäst av tre matcher istället för bäst av fem. Björn Hansen och hans Nautiska Racing visade att det visst går att briljera en tävling rakt igenom och till och med vinna mot världstvåan Ian Williams, som för övrigt inte förlorade en enda match fram till semifinalen.

– Jag är så stolt över att få segla med killarna i laget, säger Hansen. Jag, Mattias och Gustav börjar känna varandra bra efter de här åren och vi har fått in Nils och Fredrik den här veckan och det har gått otroligt bra. Välsmort piano brukar man säga och det har det verkligen varit.

Först finalmatchen blev enkel för Ålandsbon. Det definitiva avgörandet kom när Hansen lyckades sätta ett straff på Williams i en intensiv start. Hansen och hans Nautiska Racing tog snabbt ledningen och kunde ohotat ta hem den första poängen. Andra flighten blev jämnare men Hansen tog återigen kommandot efter starten. Williams kom tillbaks på det andra varvet och utmanade svensklaget under spurten som ändå lyckades hålla undan fram till mållinjen.

Att Björn Hansen och Ian Williams möts i finalen på Stena Match Cup Sweden har blivit en klassiker på Marstrand. Tre gånger har rivalerna mött varandra, innan dagens final med varsin seger. Efter 2-0-vinsten idag leder Hansen – och tar även ledningen i antal raka segrar i Stena Match Cup Sweden. Den australiensiska seglingslegendaren Peter Gilmour vann på Marstrand 1997, 1998 och 1999 men nu har Björn Hansen slagit hans rekord genom att vinna tävlingen fyra år i rad. I tisdags belönades Björn Hansen med en prestigefylld plats i tävlingens Hall of Fame, där seglingsikoner som Pelle Petterson och Peter Gilmour finns. Idag hyllades han och laget av åskådarna på klipporna.

– Alla ska ha en stor applåd av oss. Publikens stöd blir som en sjätte man ombord. Det värmer i hela kroppen när man hör folket från klipporna.

Tycker du att du förtjänar att vara i hall of fame nu då?
– Jag tycker nog fortfarande man kan diskutera det. Kanske lite mer motiverat nu när man har fyra vinster istället för tre.

Ian Williams var besviken efter ytterligare en finalförlust mot Björn Hansen.

– Ett stort grattis till Björn och hans lag. Det är tråkigt att förlora men detta är ändå ett bra resultat för mitt lag Team GAC Pindar i världscupen, säger Ian Williams.

Kampen om tredjeplatsen gjordes upp mellan Keith Swinton och Taylor Canfield, som slutade med vinst åt Keith Swinton från Australien. I Swintons lag ingår två svenskar – Anders Dahlsjö och Olof Lundgren.
Nautiska Racing (Sverige)
Björn Hansen – Skeppare
Gustav Tempelman – Taktiker
Carl-Johan Uckelstam – Trimmare
Fredrik Aurell – Trimmare
Mathias Bredin – Fördäckare
Resultat – final Stena Match Cup Sweden 2015
Ian Williams – Björn Hansen 0-2

Resultat – match om tredje pris Stena Match Cup Sweden 2015
Keith Swinton – Taylor Canfield 2-0
Resultat – Stena Match Cup Sweden 2015
1. Björn Hansen (SWE) Nautiska Racing
2. Ian Williams (GBR) Team GAC Pindar
3. Keith Swinton (AUS) Black Swan Racing
4. Taylor Canfield (ISV) US One
5. Reuben Corbett (NZL) Corbett Racing
6. Phil Robertson (NZL) Team TREFOR
7. Johnie Berntsson (SWE) Berntsson Sailing Team
8. Simone Ferrarese (ITA) Ferrarese Racin
9. Joachim Aschenbrenner (DEN) Aschenbrenner Racing
10. Eric Monnin (SUI) Team SailBox
11. Nicklas Dackhammar (SWE) Essiq Racing
12. Rasmus Viltoft (DEN) Team Viltof
13. Sam Gilmour (AUS) Neptune Racing
14. Anna Östling (SWE) Team Anna

1945 seglades det för första gången om Svenskt Mästerskap i Neptunkryssare. Mästerskapen har sedan seglats varje år i obruten följd vilket innebär att vi i år seglade vårt 71:a raka SM.

Arrangör i år var Sundsvalls Segelssällskap och hela 35 Neppare från Linköping i söder till Örnsköldsvik i norr kom till start. Antalet deltagare var det högsta på hela 2000-talet och visar att klassen seglar i medvind. Det är ytterst få andra klasser som samlar så stora startfält – och det i en båt som konstruerades för 77 år sedan. Men klassen har ju moderniserats varsamt genom åren och även om skrov, rigg- och segelplan är 70 år gamla så är segel och beslag ofta av modernaste slag.

Klassen på båtar och seglare är jämn och hård och inför seglingarna så fanns i vart fall 10 – 15 besättningar med en realistisk chans att segla hem ett SM. Största favoriterna var dock Staffan Eklund/Erik Mattsson från USS i 272 New Life, SM-debutanterna Kristoffer Harmark/Arne Kappinen från SuSS i 237 Glittra och fjolårsmästarna Per-Arne Larsson/Mikael Sääf från ESK i 269 Iziz.

Vindprognoserna var i stort sett likalydande för alla tre SM-dagarna – NV 3 – 4 m/s men betydligt mer i byarna. En sydgående ström som var ovanligt kraftig skulle också visa sig ställa deltagarna inför vissa strategiska och taktiska problem.

Första dagens seglingar gick i vindar som levde upp till prognosen med viss råge. Det var dock både vridigt och byigt och långt ifrån enkelt att hitta rätta vägen på kryssarna. Den sydgående strömmen gjorde också att många som tyckt sig ta höjd ordentligt innan man la sig på styrbords layline in mot kryssmärken ändå fick problem när strömmen drev ner dem under märket.

Två av huvudfavoriterna – Eklund/Mattsson och Harmark/Kappinen – visade dock omedelbart att de bemästrade svårigheterna och tänkte leva upp till favoritskapet. Efter serierna 2 – 5 – 1 resp. 7 – 3 – 2 så toppade de efter första dagen närmast före SM-vinnarna från 2011 och 2012 – Rolf Erixon och Magnus Gustafsson i 205 Carisma. Larsson/Sääf hade dock en tung dag och efter serien 14 – 11 – 10 så var nog segerchanserna borta redan efter första dagen.

Dag två bjöd på samma vindriktning, men någon svagare i styrka, och den sydgående strömmen fanns också kvar. Firma Eklund/Mattsson ångade på i samma stil som första dagen och med serien 1 – 3 – 2 så verkade mästerskapet i praktiken kanske vara avgjort redan innan sista dagens två seglingar. Men det visade sig att herrarna varit lite väl ivriga i dagens sista segling (som efter en allmän omstart kördes iväg med skärpt startregel) och var diskade för tjuvstart! Trist för dem naturligtvis men bra för spänningen i tävlingen.

Harmark/Kappinen hade också haft en bra dag och med serien 8 – 2 – 3. Med det låg man bara 5 poäng efter inför sista dagen men hade ett ess i rockärmen i form av en borträknad 8:e plats mot ledarnas disk. Man hade alltså råd att göra en dålig segling medan Eklund/Mattsson hela tiden seglade med kniven mot strupen och inte fick göra bort sig (eller ha otur med vind eller ström) i någon segling. Förutom de två ledarbåtarna så hade i stort sett alla andra förväntade toppbåtar haft ett eller flera besök i de bakre delarna av resultatlistan

Den 7:e seglingen visade sig också bjuda på ett vindlotteri där alla toppbåtar gick ut på vänsterkanten på andra kryssen och drog en nitlott då vinden vred 30 – 40 grader mot N. Köbåtar som gått ut på högerkanten var plötsligt i topp medan de som legat i topp hamnade rejält ner i fältet. Tätduon hade dock hållit ihop men inför sista seglingen hade New Lifes försprång till Glittra minskat till 2 poäng.

Precis före start för sista seglingen vred vinden 90 grader mot O men som tur var uppmärksammades detta av seglingsledningen som kunde skjuta upp starten för att lägga en ny bana. I sista seglingen visade sen Eklund och Mattsson att de inte tänkte sumpa chansen till att ta hem sitt första SM och redan på första kryssen tog de greppet om seglingen och kunde så småningom ta sin 3:e spik det här SM:et.

Staffan Eklunds bror Björn Karjel hade tillsammans med Håkan Wågström en mycket bra sistadag och med två tredjeplatser så seglade man också upp sig till en 3:e plats totalt.

Sammanfattningsvis var det här ett mycket, mycket bra SM med:
• Värdiga vinnare som varit nära många gånger förut utan att ha lyckat knyta ihop säcken
• Pigga SM-debutanter som direkt tog hem en silverplakett
• En veteran på bronsplatsen som seglat samma båt sedan den var ny 1976
• Stort och mycket kvalificerat startfält
• Perfekta arrangemang på sjön – vi upplevde inte att seglingsledningen gjorde ett enda misstag under hela SM
• Fantastiska landarrangemang ute på Vindhem – boende fixat åt alla, frukostar, matpaket, middagar och all tänkbar service
• En mycket bra regattamiddag efter prisutdelningen på lördagskvällen
• Bra väder – betydligt bättre än det som meterologerna utlovat (hotat med)
Göran Haglund
268 Sjöfröken II

Foto: Lars Ericsson – Describo.se

Kommentarer

Lennart Runemo 11:05:23 2015-07-03

Hej! En trelig artikel om en båt med charm som är till going strong. En bå som passar både ung och gammal.
70 idrottsmän som kämpar om SM – fantastiskt.

Per 11:15:44 2015-07-03

Bra skrivet Göran!

Det råder seglingsyra på västkusten i år och Stena, som för sjätte året i rad är titelsponsor för Stena Match Cup Sweden anordnar en fototävling på Instagram inför och under seglingsveckan på Marstrand. Genom att dela sin bästa seglingsbild har alla tävlande chans att vinna en kryssning med Stena Line till Tyskland eller Polen eller en resa till Danmark.

På Stena ABs Facebooksida hittar du mer info om tävlingen: http://fal.cn/Bqee Tävlingens hashtag: #stenasegling

Instagramtävlingen startar idag och pågår fram till och med 5 juli, dagen efter avslutad segling. Första pris är en kryssning med Stena Line till Kiel, Tyskland för två personer. Andra pris är en kryssning till Gdynia, Polen för två personer och tredje pris är en resa för hela familjen till Danmark, fem personer inklusive bil.

Förra årets Instagramtävling resulterade i många fina seglingsbilder. Två lyckliga vinnare utsågs som verkligen fångade temat segling på olika sätt. Vinnaren Birgitta kammade hem ett av priserna med sin spektakulära bild från segelfartyget Falken och vinnare nummer två Adam fångade glädjeyran efter att svensken Björn Hansen segrat i finalen i Stena Match Cup Sweden 2014.

Bilden:
Vinnare 2014: Adam Fredriksson.

BRAUN Splash Bag vattentäta väskor ‘r tänkt för bland annat kameror och tillbehör. De skyddar innehållet mot damm, smuts, stötar och vatten.

Med vadderat innerhölje som är löstagbart. Tillverkat i 500D PVC. Vattentäthetsgraden IPX6 motstår trycket en vattenjet. Finns i färgerna röd, gul, blå, svart och grå.

Yttermått: 320x400x200mm
Innermått: 165x300x150mm
Vikt: 500g
Material: 500D PVC
Graden av vattentäthet: IPX6

Ca pris 495 kr.

Den 6–10 juli kommer radioprofilen Lasse Persson från Radio P4 Stockholm att tillsammans med Svenska Båtunionen besöka fem platser i Stockholms skärgård i rollen som ”Kapten Väst”.

I radioprogrammet ska Lasse Persson prata båtliv och sjösäkerhet med båtfolk och radiolyssnare. Kanske även med någon ”båttokig” kändis. Han kommer få hjälp av ”matroser” från Svenska Båtunionen att dela ut flytvästar till båtåkare som inte har någon egen väst.

De platser som är planerade att besöka är Nynäshamn, Dalarö/Utö, Vaxholm, Furusund sam Hammarbyslussen i Stockholm.

Lasse Persson har tidigare gjort stor succé som ”Kapten Hjälm” då han delat ut cykelhjälmar till cyklister.

Radio P4 Stockholm är Sveriges största lokalradiokanal och har mer än 320 000 lyssnare per dygn. Kampanjen Kapten Väst är ett samarbete mellan P4 Stockholm och Svenska Båtunionen.

– Radioprogrammet kommer att vara en del av Svenska Båtunionens flytvästkampanj och en fantastisk chans att nå ut med vårt syfte att öka säkerheten på sjön, säger Peter Karlsson, Verksamhetschef på Svenska Båtunionen.
Text: Bengt Anderhagen

Kapten Väst

Måndag 6 juli Nynäshamn
Tema ny på sjön

Nybörjarna Fredrik och Maria
Lovisa Andersson Metrolog 070-310 80 70
Peter Karlsson varför är flytvästen så viktig 0727-48 59 61
Håkan Larsson kock lagar härlig båtmat 070-669 18 15
Sjöräddningssällskapet 031-761 40 01, 08:00-18:00

Tisdag 7 juli Utö

Tema ut i skärgården

Skärgårdstiftelsen 440 56 00 Ulrika 070-377 07 13 XXX
Pippi Engstedt författare skrivit böcker om skärgården 070-33 66 918
Tobias Bergstrand smörgåsexpert 0760-43 81 19 0700-15 19 00
Christina Sandin Simkunnighetsansvarig Simförbundet 010-476 53 04
Vad gör en båtklubb/Klart

Onsdag 8 juli Vaxholm

Tema Segling

Quinnliga SegelSällskapet Julia Sid 076-338 73 37 XXX
Mange Olssons Minnesfond Richard Brisius 073-347 24 50
Mindy-Li Nixon om flytvästanvändandet 0703- 97 79 79
Carl Böhrens Sveriges yngsta mästerkock 08-580 256 40

Torsdag 9 juli Furusund

Tema Roslagen

Caroline Edmark Hamnkapten 073-395 35 84
Robert Aschberg 070-7100529
Kustbevakningen Ulrik Nielsen 070-365 53 02 0176-800 01
Debatt om körkort för vattenskoter Suzanne Svensson, S och Joakim Ringvide, Guppa.se
Bandet Farfar spelar två låtar 0705-10 67 47
Eva Svensson kock 070-263 35 88

Fredag 10 juni Hammarbyslussen

Vi syr ihop säcken

Anna Ehn Skärgårdstiftelsen om vad man gör av sitt avfall när man är på sjön
Jens Linder Kock 070-340 38 37
Båtskrot Maria 0734-30 40 88 Josefin 0737-30 40 88
Slusschef Peter Widell om konsten att slussa

Roddare och transportansvarig på land Max Björk 0735-07 18 11

Bland män som är över 50 år är det vanligt att inte använda flytväst när de är ute på sjön. Orsaken är till exempel att de inte tror något ska hända, tycker sig kunna simma bra och färdas i kända vatten. Det visar en studie som gjorts på uppdrag av Transportstyrelsen.

Under våren har Mindy-Li Nixon, som i år tar sin kandidatexamen i kognitionsvetenskap vid Linköpings universitet, genomfört en studie som undersöker flytvästanvändning bland män över 50 år. Detta då den grupp som mest konsekvent förekommer i drunkningsstatistiken är män över 50 år som saknar flytväst,inte sällan med alkohol i blodet.

Studien har genomförts i form av intervjuer med slumpmässigt utvalda besökare på båtmässorna i Göteborg och Stockholm under våren 2015, samt en webbaserad enkätundersökning. Den webbaserade undersökningen besvarades anonymt av deltagarna i en så kallade webbpanel, där deltagarna var slumpmässigt utvalda män över 50 år, bosatta runtom i landet.

Deltagarna fick besvara frågor om egen sjövana, båtmodell/-er som de använder, vattendrag där de brukar färdas, huvudsakliga orsaker till att åka ut på sjön, alkoholkonsumtion på sjön, uppskattad simlängd under vissa förhållanden, flytvästanvändning med mera. Som en del av studien undersöktes också vilken typ av flytväst man skulle kunna tänka sig att använda.

Studien visar att av de totalt 268 deltagarna var det endast hälften som alltid bar flytväst, medan en dryg tredjedel hoppade över flytvästen för det mesta. Strax över en sjättedel valde aktivt att aldrig bära flytväst. Detta berodde på flera faktorer såsom gammal vana, att man inte tror att något ska hända, att man färdas i bekanta vatten och att man anser att man simmar bra och därför skulle klara sig i händelse av en olycka.

Flera faktorer ligger bakom varför män över 50 inte bär flytväst. De har ett generellt “det händer ju inte mig”-tänk, de ogillar detaljer med de klassiska flytvästar de redan känner till, de känner inte till alternativt saknar tillgång till de mer moderna modeller som finns och de har en övertro på eller dålig kännedom om hur kroppens och hjärnans förmågor försämras med åldern.

– Genom studien får vi ett viktigt kunskapsunderlag att arbeta vidare med. De fördjupade kunskaper vi fått kommer att vara ett viktigt bidrag i vårt arbete med att minska antalet döda och allvarligt skadade inom båtlivet, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen.

True Heading har i sammarbete med AccelerandE AB utvecklat en ny app som heter Seapilot TALK. Den möjliggör kommunikation via din smartphone på sjön.

Seapilot TALK fungerar som en radio som möjliggör Push-to-talk över internet när man är på sjön. Appen är nu tillgänglig för nedladdning till Android, iOS och Windows Phone.

Appen gör att du på ett enkelt sätt kan ta
kontakt med personer i din omgivning på sjön genom en enkel knapptryckning. Genom att du kan ställa in räckvidd i appen kan du ta kontakt även med personer du inte känner som befinner sig i din omgivning.

Funktioner:
– Visar nuvarande position (latitud, longitud), aktuell kanal och
nuvarande räckvidd.
– Två kanaler (CH0, CH1)
– En särskild kallelse kanal (CH0)
– Tre områden
– Dela position och kanal

En Internetanslutning krävs för att appen ska fungera. Seapilot TALK finns tillgänglig för iOS, Android och Windows Phone och finns att ladda ner via följande länkar.

iPhone:
https://itunes.apple.com/se/app/seapilot-talk/id1006770237?l=en&mt=8
Android:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.accelerande.seapilottalk
Windows Phone:
http://www.windowsphone.com/s?appid=a130f73b-38b0-4ee2-8f83-8fb0a351ed64

Priset för appen är 29 SEK.