nyhetstest

Transportstyrelsen arbetar för att minska antalet omkomna i båtolyckor. Nu går myndigheten ut och uppmanar alla som ska tillbringa tid till sjöss att använda ett vattentätt fodral.

Transportstyrelsen uppmuntrar också den som bedriver uthyrningsverksamhet (kanot, vattenskoter och andra typer av fritidsbåtar) att tillsammans med sin uthyrningsverksamhet även sälja, hyra ut eller låna ut vattentäta fodral.

– Vi har noterat att det är fler som ringer 112 efter att de har ramlat i vattnet än tidigare. Det har de kunnat göra tack vare att de har använt vattentäta mobilfodral och att det har funnits täckning för mobilsamtal, säger Jonas Ekblad, analytiker på Transportstyrelsen.

Redan i år har de vattentäta fodralen räddat livet på minst åtta personer vid olyckor i Blekinge, Gävlekusten och i Dalsland.

– Vi hoppas att det här får fler att använda de hjälpmedel som finns för säkerhet på sjön, som flytväst och vattentätt fodral till sin mobiltelefon, säger Jonas Ekblad.

Under Västerhavsveckan 1–9 augusti kommer Projekt Ren och Attraktiv Kust Bohuslän tillsammans med forskare från Göteborgs Universitet, kommunernas miljösamarbeten samt KIMO Sverige att besöka sju hamnar på Västkusten med den seglande projektbåten Hrimfare af Ranrike. De ska skapa opinion kring problemet mikroplast i havet samt problemen med nedskräpningen av Bohuskusten med skrymmande plastskräp.

När de under förra årets expeditionsvecka visade vi filmen ”Strömmar av plast – Västerhavets dilemma” kom efter en visning en 11-årig pojke fram till expeditionsdeltagarna med tårar i ögonen och sa: ”Man borde inte få visa sådana filmer för barn!”

Därför har expeditionen i år fått namnet ”Don’t tell the children”. Filmen visas även under årets expedition.

Under våren har den interaktiva Strandstädarkartan blivit klar och omfattar nu hela Bohuslän. Under Västerhavsveckan kommer arrangörerna att informera mer om hur den fungerar.

Möt fartyget i följande hamnar
Tid: lördag 1/8 kl. 11.00-15.00
Plats: Båten ligger vid Västra
bryggan, Nordkoster. Informationstält
vid naturum på Sydkoster
Tid: måndag 3/8 kl.11.00-15.00
Plats: Fiskkajen, Grebbestad
Tid: onsdag 5/8 kl.12.00-16.00
Plats: Smögenbryggan vid
auktionshallen
Tid: lördag 6/8 kl.11.00-15.00
Plats: Ångbåtsbryggan,
Stenungsund
Tid: fredag 7/8 kl.12.00-16.00
Plats: Stenkajen, hamntorget,
Skärhamn
Tid: lördag 8/8 kl.12.00-16.00
Plats: Hönö Klåva

Info:
http://www.renkust.se
http://vasterhavsveckan.se

Hanse 315 visas för första gången på Öppna Varv på Orust 21-23 augusti 2015. Båten har en ny design med hög prestanda, modern design och mycket lättseglad.

Under utvecklingen av nya Hanse 315 var detta ledorden för denna modell. Resultatet talar för sig självt. Sportig utsida, mycket bra seglingsegenskaper, lättseglad och stabil. Modern, rymlig välplanerad inredning med mycket ljus och dessutom marknadens största sittbrunn i sin klass.

Nya Hanse 315 uppfyller alla köpares krav oavsett om du föredrar sportig segling, avkopllande semestersegling eller vill leva båtliv ombord med familj och vänner.

Utmärkande design är den branta stäven och raka aktern vilket ger en lång vattenlinje och eleganta sportiga linjer. Detta tillsammans med den djupa kölen ger Hanse 315 betydligt med prestanda än andra båtar i sin klass.

Seglingsegenskaperna kännetecknas av god balans och fart på alla bogar. Mycket tack vare det stora storseglet och den djupa L-kölen (1,85 cm djupgående) och den breda aktern. Focken är självslående som på vanligt Hanse-vis. Detta ger en snabb och välbalanserad båt som är lättseglad och trygg.

Hanse 315 styrs i grundutförandet med en rorkult och kan fås med dubbla rattar som tillval. Aktern kan stängas med den stora badplattformen. När den är öppen ger den mer utrymme i sittbrunnen för exempelvis barn som vill leka. Väljer man versionen med dubbla rattar ingår också ett fast, hopfällbart sittbrunnsbord.

Inuti är Hanse 315 ljus, luftig och rymlig. Ny design för sidofönstren med riktigt reptåligt glas och många öppningsbara ventiler som släpper in massor av ljus och luft. Det finns gott om stuvutrymmen i salong, pentry och kabiner liksom stora förvaringsutrymmen i sittbrunnen. Hanse 315 erbjuder gott om utrymmen för en besättning på 4-5 personer. Ståhöjd på 1,92 cm vid nedgång och pentry samt med sina 1,77 cm i fören imponerar. Denna ståhöjd som finns i de ytor där man är mest som pentry, våtutrymme, nedgång osv. uppnås via sänkt golv med helt ny balkkonstruktion undertill.

Två inredningslayouter erbjuds i förpiken. Antingen med öppet främre skott och stor dubbelkoj eller ett slutet skott med kabindörr. Akterut finns en dubbellkoj under sittbrunnen, med bekväm “king-size”-bädd. Alla bäddar har en längd på över 2,0 m och inbjuder med de sköna dynorna till bekväm sömn.

Info: www.bohuscharter.com

Under perioden 15–19 juli har Kustbevakningen satsat extra på sjösäkerhet genom förannonserade fart- och nykterhetskontroller över hela landet. Resultatet bekräftar trenden från förra året, fler kör nyktra och följer gällande regler.

Sammanlagt har Kustbevakningen under dessa dagar utfärdat 13 ordningsböter och två rapporter för fortkörning samt sex rapporter om misstänkt sjöfylleri. Under dessa dagar har Kustbevakningen även larmats till incidenter med bland annat en vägfärja som körde upp på land i Mälaren och en kollision mellan två fartyg utanför Göteborg.

Syftet med satsningen har varit att dels öka kunskapen om de regler som gäller till sjöss och öka regelefterlevnaden, dels ge allmänheten möjlighet att möta Kustbevakningens medarbetare.

− Det är lätt att fokusera på det antal som rapporteras för brott mot lagen. Vänder vi på det ser vi att under den här satsningen så har 324 hållit fartgränsen, och 220 har kört nyktra av dem vi har kontrollerat. Det vi ser är att det stora flertalet sköter sig på sjön, och det är mycket positivt för sjösäkerheten, säger Ulrica Carlson, ställföreträdande regionchef i Kustbevakningens nordöstra region.

Att rapportera brott är ett sätt att skapa en ökad regelefterlevnad. Ett annat är att förannonsera kontrollerna och informera om reglerna som gäller, med målet att alla ska kunna färdas tryggt och säkert på sjön.

− Det är stor skillnad på båttrafiken nu och för tio år sedan. Den pedagogiska effekten av att ha en promillegräns för större och snabbare båtar syns tydligt ute bland ägarna till fritidsbåtar som idag nästan undantagslöst har en nykter båtförare vid kontrollerna, vilket är positivt. Ägarna av fritidsbåtar har blivit bättre på att följa regler till sjöss och det är positivt för sjösäkerheten. Att de som är till sjöss tar det lugnare med både fart och nykterhet bidrar till en tryggare miljö till sjöss, säger Ulrica Carlson, ställföreträdande regionchef i Kustbevakningens nordöstra region.

En av Kustbevakningens många uppgifter är att arbeta för en ökad säkerhet till sjöss. Vår verksamhet ska minska antalet olyckor och skapa en trygg miljö för alla som är till sjöss. Av erfarenhet vet vi att fart- och nykterhetskontroller har en hög förebyggande effekt som i sin tur skapar förutsättningar för just ökad sjösäkerhet.

MerCruiser hr presenterat en ny kraftfull V8-motor med drev. Den här gången är det en 6.2-liters maskin i två effektversioner på 300 respektive 350 hk, specialbyggd för marint bruk.

Mercury MerCruisers nya 6,2-liters V8 på 300 respektive 350 hk är byggda för sterndrive och marint bruk, Motorerna ger mycket hög effekt och högt vridmoment samtidigt som de ger en lugn och tyst gång främst när de körs på lägre varv.

– Med introduktionen av våra nya 6,2-liters V8 motorer fortsätter vi att bygga på den tradition med kraftfulla, bekymmersfria och smidiga framdrivningspaket som vi har tagit fram genom åren, säger John Pfeifer, vd för Mercury Marine.

Maskinerna delar flera av de nya tekniska lösningar som fanns på den marina 4,5 liters V6-motorn med sterndrive som presenterades för ett år sedan. Den motorn finns idag i två effektversioner på 200 respektive 250 hk.

Den nya V8:an har tagits fram vid Mercurys fabriker i Fond du Lac i Wisconsin. Bland nyheterna i motorn märks ett nytt luftintag som optimerar luftens väg in i motorn och därmed ger ett högre vridmoment. Motorns stora slagvolym medverkar också till vridmomentet och motorns goda vikt-effekt-förhållande.

Liksom i den nya V6:an har den här motorn Adaptive Speed Control (ASC), en teknik som gör att motorn automatiskt håller samma varvtal oavsett belastning. Till exempel i tvära girar, en situation då många äldre motorer tappar mycket fart men där de här nya maskinerna bibehåller samma fart genom svängen.

Som tillbehör för 6,2L V8 med DTS finns bland annat Axius Joystick Piloting för sterndrives.

Trots väl fungerande avfallshantering i de nordiska länderna hamnar mycket skräp på stränderna och i havet. Det vanligaste skräpet är av plast och frigolit och kommer från förpackningar och engångsföremål, främst från privatpersoner. Det visar en nordisk pilotstudie där upplockat skräp från olika stränder har analyserats.

– Studien visar att skräpet i havet till stor del kommer från vår tids konsumtion. En del av skräpet kommer troligen långt bortifrån, men trots att vi har bra avfallshantering i de nordiska länderna hamnar även mycket av vårt skräp i havet, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

För att få bukt med nedskräpningen måste man veta var skräpet kommer ifrån. I studien har Håll Sverige Rent tillsammans med Nordiska Ministerrådet och andra nordiska organisationer utvecklat en modell där skräpet kategoriseras ur ett produktperspektiv. Syftet är att försöka hitta riktade åtgärder för att kunna begränsa nedskräpningen i havet, så kallad marin nedskräpning.

I samtliga nordiska länder är det främst plast och frigolit som hittas på stränderna. Förpackningar och engångsföremål är de vanligaste typerna av skräp på alla stränder. Denna typ av skräp kommer främst från privatpersoner. På den studerade stranden i Norge kom dock många förpackningar från fiske- och jordbruksindustrin samt förpackningar kopplade till transport av varor.

I rapporten identifieras tre högprioriterade åtgärder i det fortsatta arbetet mot nedskräpning i havet:

Kunskap. Det är viktigt att ta reda på var skräpet kommer ifrån för att hitta effektiva åtgärder. Därför bör alltid skräpets ursprung analyseras ur ett produktperspektiv när man mäter skräp på stränder.
Politiska åtgärder. EU-kommissionens förslag om att producenter ska stödja förebyggande av nedskräpning och initiativ för strandstädningar bör genomföras i EU:s avfallsdirektiv. Åtgärder för det landbaserade skräpet bör vara i fokus, med tanke på att hela 80 procent av skräpet i havet kommer från land.
Kommunikation. Att öka medvetenheten hos människor med hjälp av till exempel skräpplockarkampanjer, som är en effektiv och viktig del i det förebyggande arbetet mot marin nedskräpning.

K’lla och foto: Håll Sverige Rent.

Nya Merry Fisher 795 ersätter Jeanneaus storsäljare Merry Fisher 755, som har byggts och sålts i mer än 1 000 exemplar. Den nya modellen bygger vidare på samma traditionellt v-formade skrov, som är både sjövärdigt och mycket stabilt.

Merry Fisher 795 är byggd för utombordsmotor, vilket ger stor innervolym och håller kostnaderna nere både för produktion och underhåll.

Båtens nya design visar på Merry Fishers signum att ge maximal ljus och rymdkänsla i båten, en trend som gäller de flesta båtar idag. Den har stora fönsterrutor och en panoramaruta framför föraren för att ge riktigt god sikt.

I taket finns en skjutbar, transparent lucka, som förutom ljus även ger bra ventilation. I salongens bakre ände finns en tredelad skjutdörr, som gör att hela akterdäck kan utnyttjas på ett effektivt sätt.

I salongen finns bland annat matbord och pentry. På akterdäck finns en U-soffa som både kan användas som sittyta och som soldäck (tillbehör).

För den som vill använda båten för att bo i finns det kojer både i förkabinen och i salongen, där sittytorna kan ändras till en bädd.

Tekniska fakta:
Längd: 7,90 m inklusive badplattform
Bredd: 2,80 m
Motor: Max 200 hk

Landstinget kommer att införa alkolås på Waxholmsbolagets båtar när den nya upphandlingen av sjötrafiken sjösätts nästa år. Syftet är att öka trafiksäkerheten i skärgården.

– Vi utgår från att alla redan i dag är nyktra när de kör för skärgårdstrafiken men om omdömet sviktar ska det inte kunna gå att äventyra säkerheten för resenärerna och personalen. Revisionen har också påpekat behovet av att förbättra arbetet inom Waxholmsbolaget när det gäller alkohol och droger, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

Redan i dag finns alkolås i SL-bussarna och färdtjänstens taxibilar. Det kommer också att finnas i de nya tunnelbanetågen. Kristdemokraterna har drivit frågan om alkolås i Stockholms kollektivtrafik sedan 2005, och nu har landstingsfullmäktige beslutat att införa dem i skärgårdstrafiken.

– Tekniken har snabbt gått framåt när det gäller alkolås. De är snabbare, enklare att använda och behöver inte stoppas in i munnen. I dag är det relativt enkelt att sätta in alkolås i fartygen, säger Karl Henriksson.

Simrad presenterar en nyhet som ger en helt ny dimension till ekolodsbilder. Med tredimensionella bilder ska Simrad StructureScan 3D ge sportfiskare helt nya möjligheter att tolka botten och vad som finns under båten.

Nya Simrad StructureScan 3D visar tydligt fiskar, undervattensstrukturer och vottenkonturer på en tredimensionell skärm i Simrads NSS och NSO evo2 navigationssystem. StructureScan 3D skannar snabbt undervattensterrängen och presenterar en högupplöst bild i 180 graders vinkel och tre dimensioner. Den klarar det med djup upp till cirka 90 m (300 fot) och på så stora avstånd som 200 m (600 fot) från babord till styrbord. Därmed får sportfiskare och båtägare helt nya möjligheter att tolka hur botten ser ut och förhållandet till båten.

Dessa helt nya 3D-bilder är kompatibla med Simrad NSS och NSO evo2 skärmar, när dessa används i kombination med SideScan 3D Skimmer sändare samt StructureScan 3D modulen.

StructureScan 3D sonar ger flera möjligheter för den som vill titta under båten, inklusive en förbättrad DownScan Imaging, mer detaljerad StructureScan HD samt det helt nya tredimensionella perspektivet. Med hjälp av en nyhet som kallas point-of-view angles eller ScanTrack kan båtägare kombinera anpassad HD och 3D bilder för att få ännu bättre förståelse för botten struktur.

Förutom de enligt Simrad kristallklara bilderna har StructureScan 3D exklusiva finesser för att ge en bra bild av bottenstrukturen. Bland annat:

• Leading Edge – förbättrar målpresentationen med en grafisk illustration av bottenstrukturen.
• SelectScan – ger bättre identifiktion av vad man ser ochgör det lättare än tidigare att använda färger för att skilja olika föremål.
• Vertical Depth Enhancement – ger vertikala illustrationer av viktiga förändringar i djupkurvan.
• 3D Waypoint Overlay – spara waypoints med mera.

– Med StructureScan 3D kan båtägare leta efter fisk som aldrig tidigare. Med tillägget StructureScan 3D till vår NSS och NSO evo2 serie kommer vi att förändra det sätt som människor använder sina multifunktionsskärmar. Havsfiskare och alla som använder båten för att åka långt får en unika, tredimensionell bild av fisken och bottenstrukturen, säger Leif Ottosson, vd och styrelseordförande för Navico, Simrads ägare.

Produkterna finns tillgängliga från och med december 2015. I Europa kommer Simrad StructureScan 3D att kosta cirka 1 000 Euro (modul och sändare) plus moms.

Info: www.simrad-yachting.com

Nu ska det etableras en årlig näringslivsdag under Seglarveckan i Båstad. Den 6 augusti samlas en rad kända personligheter från både näringslivet och idrottsvärlden i den skånska sommarmetropolen. Under Seglarveckan anordnas även SM och EM i drake.

Näringslivsdagen arrangeras av Gränslösa Möten och inleds med en frukostträff i Norrvikens trädgårdar där VM-guldmeriterade bandyprofilen Kenth Hultqvist bjuder på en inspirerande morgon. Därefter får deltagarna möjlighet att följa starten på dagens EM-tävlingar i drake.

Efter lunch fortsätter programmet på Hotel Skansen, ett stenkast från Båstads hamn där seglarna har sin bas. Det blir en eftermiddag om hållbarhet, mångfald och prestationer. Samhällsentreprenören Dan Olofsson invigningstalar på temat Expect a better tomorrow. Sigmas vd Lars Kry håller ett föredrag om värderingsstyrt ledarskap i praktiken och författaren Jana Söderberg föreläser om motivation. Därefter blir det ett samtal om blågula prestationer med bandy- och seglingsmästaren Jonas Claesson, VM94-hjälten Kennet Andersson och Kenth Hultqvist. Moderator är Claes Andersson från Viasat. Dagen avslutas med ett after sail-mingel tillsammans med välgörenhetsorganisationen Star for Life.

– Vi vill etablera en årligt återkommande näringslivsdag under Seglarveckan. Båstad är en etablerad mötesplats för näringslivet. Vi önskar tillföra en ny dimension genom att koppla ihop näringslivet med skola, kultur och idrott. Det här blir en inspirerande och kunskapsladdad kickoff inför hösten där man kan knyta nya kontakter över de traditionella gränserna, säger Bo Nilsson, entreprenör och grundare av Gränslösa Möten.

EM i drake och prova på-aktiviteter
Seglarveckan i Båstad startade 2013. Årets evenemang pågår mellan 31 juli-8 augusti och programmet rymmer både SM och EM i drake. Bland de svenska medaljhoppen i EM finns exempelvis Martin Pålsson från Göteborg med Johan Norén och Göran Alm i besättningen samt Olle Johansson från Stockholm som seglar med Patrik och Staffan Salén.

Veckan bjuder även på publika prova på-aktiviteter och tävlingar genom My sailing camp. Deltagarna får exempelvis testa kappsegling på bana med en professionell skeppare ombord. Dessutom kan man prova på stand up paddle och segla C55. Aktiviteterna utgår från olika stationer i hamnen i Båstad. Arrangören räknar med omkring 20.000-30.000 besök under seglarveckan.

– Vi har fantastiska seglingsvatten i Laholmsbukten. Det är ingen nämnbar ström, ingen kommersiell färjetrafik och varierande vindar. Dessutom är Båstad lättillgängligt för både seglare och besökare. Näringslivsdagen tillför en ny dimension till Seglarveckan, säger Pekko Svensson, projektledare hos arrangören Sailing Båstad.

I god tid inför de flytande båtmässorna på Orust och i Gustavsberg är det så gott som fulltecknat. Det innebär att alla båtälskare kan få se ett mycket stort utbud av båtar på Öppna Varv på Orust och Allt på sjön.

Med flera veckor kvar inför starten av de båda stora, flytande båtmässorna i Sverige kvar är det mycket bra bokningsläge för Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg.

– Intresset för att ställa ut båtar på Öppna Varv på Orust och Allt på Sjön i Gustavsberg är snudd på rekordstort säger Patric Borén på Sweboat – Båtbranschens Riksförbund som projektleder de båda mässorna.

– Redan nu är det i princip fullbokat med båtar på de båda mässorna och i Gustavsberg har jag till och med beställt en extra bryggsektion utöver de vanliga för att få plats med alla båtar. Även på tillbehörsidan ser det mycket bra ut bokningsmässigt men där är det lättare att fylla på mer tält, fortsätter han.

De goda vindarna som sveper genom båtbranschen kommer alltså att avspegla sig på höstens flytande båtmässor. Som vanligt blir det en hel del spännande Sverige- och världspremiärer både på motor- och segelbåtssidan. Framförallt Öppna Varv på Orust har gjort sig känd som en mässa med många internationella utställare och besökarna kommer inte att bli besvikna i år. På utställarlistan finns båtar från både England, Holland, Italien och Polen som aldrig visats förr i Sverige.

I år firar de båda mässorna 20-årsjubileum (Öppna Varv) respektive femårsjubileum (Allt på Sjön) och bakom framgången finns ett enkelt recept; låga kostnader för utställarna, fri entré och parkering för besökarna samt ett professionellt arrangemang av Sweboat.

– Vi strävar hela tiden efter att utveckla mässorna och kommer i år att fortsätta att satsa på prova-på aktiviteter. Dels för rekrytera nya kunder till branschen, dels för att göra mässorna ännu mer attraktiva för hela familjen att besöka avslutar Patric.

Fakta
Öppna Varv på Orust (Ellös och Henån)
www.oppnavarv.nu
21-23 augusti 2015
Ca 160 båtar, ca 100 tillbehörsutställare

Allt på Sjön i Gustavsberg
www.alltpasjon.nu
28-30 augusti 2015
Ca 260 båtar, ca 80 tillbehörsutställare

Foto: Sweboat.

Volvo Penta ser en fortsatt positiv försäljningsutveckling och försäljningstillväxt i samtliga segment. Företagets orderingång steg med 18% det senaste kvartalet. Volvo Penta har även skapat ökad lönsamhet med en rörelsemarginal på 13,7%.

För Volvokoncernen i stort (AB Volvo) steg nettoomsättningen under det andra kvartalet med 17% till 84,8 miljarder kronor (72,6). Rörelseresultatet uppgick till 8.116 Mkr (4.325) exklusive omstruktureringskostnader på 799 Mkr (762).

Så här skriver Volvo Penta i sin del av Volvos rapport:
Marknaden för motorer till fritidsbåtar är fortsatt oförändrad, med vissa positiva signaler i Europa och USA. Marknaden för kommersiella båtmotorer ligger kvar på låga nivåer. I april gjordes den första installationen med fyrdubbla IPS i en kommersiell båt – två, 26-meters katamaraner som används för att transportera personal till havsbaserade vindkraftsparker.

På materialhanteringsområdet lanserade Volvo Penta tillsammans med två andra företag en branschledande drivlina som använder en kombination av hydrostatisk och mekanisk framdrivning. Användningen av en effektivare växellåda, kombinerat med en smartare mjukvara, resulterade i en minskning av motorstorleken och därmed en bränslebesparing på upp till 40%.

Marknaden för industriella motorer för kraftgenerering har en positiv tillväxttakt.

Nettoorderingången under det andra kvartalet uppgick till 10.071 enheter (8.529).

Nettoomsättningen det andra kvartalet 2015 steg med 29% jämfört med föregående år och uppgick till 2.584 Mkr (2.002). Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 18%. Försäljningen det andra kvartalet fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 1.536 Mkr (1.142) och Industri 1.047 Mkr (860).

Rörelseresultatet uppgick till 353 Mkr (235). Rörelsemarginalen var 13,7% (11,7). Lönsamheten påverkades positivt av valutakurseffekter och ökade volymer. Jämfört med det andra kvartalet 2014 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser om 100 Mkr.

Bara hälften av alla som åker båt använder alltid flytväst och en av tre uppger att de använder flytväst ibland. Men de äldre använder i högre grad alltid flytväst jämfört med de yngre när de åker båt, det visar en ny undersökning från Trygg-Hansa som kartlagt över 4 000 svenskars beteende i och vid vatten.

I juni drunknade sju personer som var ute med sin fritidsbåt enligt siffror från Svenska Livräddningssällskapet, och förra helgen drunknade lika många personer (sju), men trots riskerna på sjön väljer många vuxna att inte använda flytväst. Under de senaste fem åren har totalt 143 personer omkommit i drunkningsolyckor i fritidsbåtar*. Enligt Svenska Livräddningssällskapet skulle hälften av de som drunknat i samband med att de fallit överbord ha klarat sig om de använt flytväst.

Enligt Svenska Livräddningssällskapet är 85 % av de som omkommer i drunkningsolyckor män och sju av tio är över 50 år. Men Trygg-Hansas nya undersökning visar att det är de äldre som i högre utsträckning använder flytväst. 57 % av de som är mellan 65 och 79 år uppger att de alltid använder flytväst när de är på sjön, men bland de som är mellan 18 och 29 år uppger bara 42 % att de alltid använder flytväst.

– Om man vistas på vatten och hamnar i en nödsituation utan flytväst, är risken för att drunkna väldigt hög. Vi önskar att alla som åker båt alltid har flytväst på sig, det skulle minska risken att drunkna och med det rädda liv, säger Karin Brand, generalsekreterare på Svenska Livräddningssällskapet.

Barnen har flytväst
För många föräldrar är det viktigast att barnen bär flytväst. I en undersökning som Trygg-Hansa låtit Novus genomföra bland föräldrar till barn som är 5-12 år visar det sig att nio av tio alltid sätter på barnen flytväst när de åker båt.

– Att nio av tio barn har flytväst när de åker båt är naturligtvis bra, men det är inte tillräckligt. Vi skulle vilja att alla barn alltid bär flytväst på båten och alla vuxna borde föregå med gott exempel inför barnen och själva använda flytväst på båten, säger Johan Eriksson, kommunikationschef på Trygg-Hansa.

Nu på lördag, den 18 juli, arrangeras för första gången någonsin Sjöräddningssällskapets dag. Fler än 40 av Sjöräddningssällskapets 68 räddningsstationer är denna dag öppna för allmänheten.

Bland annat finns möjligheten att träffa de frivilliga sjöräddarna och se den utrustning och de båtar Sjöräddningssällskapet använder.

– Vi vill använda den här dagen för att visa på kraften i att Sjöräddningssällskapet är baserat på frivillighet.

– Våra drygt 2.000 sjöräddare, som gör detta på sin fritid och helt utan bidrag från staten, deltar i cirka 70 procent av alla sjöräddningsfall i Sverige varje år. Att ge dem en egen dag är vårt sätt att hylla våra frivilliga. Vi hoppas att många tar chansen att träffa dem, säger Niklas Jendeby, kommunikationsledare på Sjöräddningssällskapet.

De 68 räddningsstationerna medverkar ofta på olika hamndagar och bjuder in allmänheten till verksam­heten på eget initiativ. Tanken med att samla så­dana aktiviteter till en särskild dag är att få större effekt och att skapa ett arrangemang som kan växa med tiden.

– Varje station deltar efter egen förmåga. Det kan hända att våra besättningar på vissa ställen måste lämna för att gå på ett larm, eftersom man visar upp sin stations enda tillgängliga båt och vi så här års har som mest att göra. Det hoppas och tror vi att besökarna har överseende med, säger Niklas Jendeby.

Fakta om Sjöräddningssällskapets frivilliga

Drygt 2000 personer är frivilliga sjöräddare inom Sjöräddningssällskapet. Cirka 1800 är män och cirka 300 är kvinnor.
Motsvarande insats som de frivilliga sjöräddarna gör, skulle med avlönad personal beräknas kosta cirka 2 miljarder kronor årligen. Pengar som de frivilliga sjöräddarna alltså sparar in för statskassan.
För att bli frivillig sjöräddare krävs att man kan simma 200 meter, är fullt frisk och fyllt 18 år (16 med målsmans tillstånd).
De frivilliga sjöräddarna har andra yrken till vardags. En del jobbar på sjön eller inom räddningstjänst, men många andra yrken finns representerade, som exempelvis grävmaskinist, lärare, sjuksköterska, ljudtekniker, VD, snickare och läkare.
Den utbildning som krävs för att bli sjöräddare får de frivilliga inom Sjöräddningssällskapet. 2014 genomgick 812 frivilliga någon form av central utbildning. Dessutom övar stationerna mycket lokalt. Under 2014 uppgick de totala övningstillfällena till 4537 gånger.

Höjdpunkter under Sjöräddningssällskapets dag

Drygt 40 stationer öppna – se närmare vilka på www.sjoraddning.se/detta-gor-vi/sjoraddningssallskapets-dag/
Ny tolvmeters räddningsbåt samt ny Rescuerunner namnges i Arkösund, som också firar 20 år som räddningsstation.
Räddningsstationerna i Kalmar och Söderhamn firar också jämnt, 10 år vardera.
Räddningsstationen i Kronoberg visar upp sin nya räddningsbåt.
Räddningsstationen i Västerås visar upp sin nya elvameters båt som namnges senare i höst.

För den bil- och motorintresserade finns en hel mässa i mässan, med allt från motorcyklar och personbilar till ATV och vattenskotrar. Förutom skotrar, husbilar, fyrhjulingar och andra fordon kommer bland annat specialbilbyggare, motoroptimerare, transportbilar från bland annat Renault och en rad bilmärken att finnas på flera tusen kvadratmeter av mässområdet. Några av de som visar upp sina nyheter är Hyundai, Kia, Toyota, Volkswagen och Porsche.

Att det är viktigt att vara med bekräftar Joakim Wennergren, regionchef för norra Sverige på Kia Motors Sweden.

– För mig är det fjärde året på Stora Nolia. Det är en så pass viktig händelse, etablerad mässa och har stor betydelse för våra handlare i norr att vi vill bara med. Det är också ett sätt att exponera våra produkter på ett bra och vettigt sätt, säger han.

Dessutom skiljer Stora Nolia ut sig i ett avseende från många andra mässor.

– Normalt sett säljer man inga bilar direkt på mässan, men det gör man på Stora Nolia, berättar Joakim Wennergren.

Burlin Motor i Umeå, som säljer Lexus och Toyota bidrar till bredden på motorutbudet.

– Stora Nolia är ett bra ställe att synas. Det kommer mycket folk och vi har möjlighet att träffa personer som vi inte skulle nå annars, eftersom många som kommer till mässan är öppna för nya intryck, säger Jakob Ederlöf, vd på Burlin Motor.

Han berättar också att de kommer att visa en helt ny bil.

– Vi visar upp helt nya Toyota Auris och nya Avensis som introducerades i juni i år. Dessutom är det alltid roligt att visa att en Lexus inte är så ouppnåelig som många tror, avslutar Jakob Ederlöf.

Fakta Stora Nolia
Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största årliga besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätts 395 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 1 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 1-9 augusti 2015
Plats: Umeå
Webb: www.nolia.se/stora

Specialistförsäkringsbolaget Svenska Sjö som sedan 1967 försäkrar fritidsbåtar och båtklubbar rapporterar färre skador hittills under sommarmånaderna.

De två vanligaste skadetyperna, sjöskador och stölder har under juni och halva juli minskat jämför med samma period 2014.

Antalet anmälda sjöskador har minskat med 44 % och antalet stölder har minskat med 25 %, båda jämfört med samma period förra året och per 1000 försäkrade båtar.

– Vi hoppas på att det inte är en slump utan att den gynnsamma utvecklingen håller i sig. Att stölderna sjunkit är extra positivt då många klubbar inom SBU jobbar aktivt med förebyggande arbete där erfarenheter delas mellan klubbarna, det senaste är DNA-märkning där Näsbyvikens båtklubb är pilot. Vad gäller sjöskador försöker vi göra vad vi kan för att tipsa våra kunder om hur grundstötningar undviks. Vi finns till för skador men det är alltid bäst att undvika dom, inte minst för att de oftast inträffar när man behöver båten som mest, och även om vi är snabba så blir det alltid ett stillestånd, säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö

En skadetyp som ökat är maskinskador men det är beräknat då maskinförsäkring ingår utan extra premieuttag för båtklubbsmedlemmar och för yngre motorer

– Det är extra roligt för oss som kundägt bolag om skadeutvecklingen håller i sig, då ett överskott går tillbaka till kunder och klubbar, avslutar Jacob Enestad på Svenska Sjö.

Info: www.svenskasjo.se

Italienska Azimut Yachts är privatägt och ett av de lyxbåtsvarv som går allra bäst. Företaget presenterar flera nyheter inför höstens båtmässor, som startar med Cannes Boat Show, 3–13 september. Azimut kommer där att visa 15 yachter, av vilka två får världspremiär: Azimut Magellano 66 och Azimut 72.

Familjeägda Azimut visar upp Magellano 66, en 20 m megayacht som erbjuder riktiga långfärdsegenskaper med lyx och elegans men ändå relativt ekonomiskt sett till bränsleförbrukningen.

Båten visas än så länge bara på ritningsstadiet, men den har alla förutsättningar att bli en lyckad konstruktion. 66-fotaren är den femte yachten i företagets Magellano Collection, som alla bygger på Azimuts Dual Mode skrov.

Azimut 72 är en helt ny yacht som är byggd med högteknologi och kolfibermaterial. Den här modellen är en slank men ändå rymlig båt med elegant design.

Nedan följer alla de modeller som visas på mässan i Cannes.

Atlantis Collection
Azimut Atlantis 34
Azimut Atlantis 43 –2015 Model
Azimut Atlantis 50
Azimut Atlantis 58

Magellano Collection
Azimut Magellano 43
Azimut Magellano 53
Azimut Magellano 66 – WORLD PREMIERE

S Collection
Azimut 55 S
Azimut 77 S

Flybridge Collection
Azimut Fly 45
Azimut Fly 50
Azimut Fly 60
Azimut Fly 72 – WORLD PREMIERE
Azimut Fly 80

Grande Collection
Azimut Grande 95RPH

AZIMUT MAGELLANO 66 – TECHNICAL CHARACTERISTICS
Length overall 20,15 m (66’ 1’’)
Hull length 17,95 m (58’ 11’’)
Beam max 5,44 m (17’ 10’’)
Draft (at full load, at propellers) 1,67 m (5’ 6’’)
Displacement (dry) 36 t
Full load displacement 43 t
Engines 2 x VOLVO D13 – 800 mHP
Gearbox 2 x ZF 335IV (2,458 : 1)
Propulsion V-Drive
Hull Semiplanante/ Semiplaning
Maximum speed 22 nodi/knots
Cruise speed 16-18 nodi/knots
Range @ 9 kn 900 nm (incl. 10% reserve)
Fuel tank capacity 4500 lt (1190 US gls)
Water tank capacity 1000 lt (264 US gls)
Black water tank capacity 500 lt (132 US gls)
Grey water tank capacity 300 lt (80 US gls)
Cabins 3 + 1 (Jolly cabin) + 1 (crew cabin)
Berths 6/8 + 2 crew
Head compartments 3 + 1 crew
Building material GRP
Builder Azimut Yachts
Exterior designer & concept Cor D. Rover
Interior designer Azimut Syle Department
Hull design Studio P.L.A.N.A (PierLuigi Ausonio Naval Architecture) & Azimut|Benetti R&D Dept.
Category / certification CE Category A / NMMA

AZIMUT 72 FLYBRIDGE
Length overall 22,60 mt – 74’1”
Beam max 5,60 mt – 18’4”
Draft (at full load, at propellers) 1,70 mt – 5’6”
Full load displacement 45 t
Engines 2 x MAN CR V12 – 1.400 mhp
Propulsion Linea d’asse – shaft line
Hull Planate con deadrise a poppa di 15,6° – Planing with deadrise 15,6 ° aft
Maximum speed 31 kt*
Cruise speed 26 kt*
Fuel tank capacity 5200 lt – 1.373 Us gls
Water tank capacity 1100 lt – 290 Us gls
Black water tank capacity 450 lt – 118 Us gls
Grey water tank capacity 500 lt – 132 Us gls
Cabins 4 + 2 crew
Berths 8+ 2 crew
Head compartments 4 + 1 crew
Building material VTR/GRP + Fibra di carbonio /Carbonfiber
Builder Azimut Yachts
Exterior designer & concept Stefano Righini
Interior designer Carlo Galeazzi
Hull design Studio P.L.A.N.A. & Azimut Yachts
Category / certification CE Category A / NMMA

Sex av tio anser att det under badsäsong bör finnas badvakter/livräddare på offentliga badplatser vid sjöar och hav. En del av Svenska Livräddningssällskapets verksamhet är att bevaka stränderna runt om i Sverige. För att visa hur våra livräddare arbetar och vilken otroligt viktig insats de gör, anordnar vi Livräddardagen den 17 juli. Där får besökarna träffa livräddare, se uppvisningar och en rad olika aktiviteter.

Nytt för i år är att Livräddardagen, utöver Tylösand, även anordnas på stränderna i Skanör-Falsterbo, Malmö, Göteborg, Ängelholm och på Tofta. Under Livräddardagen får besökarna se hur livräddarna arbetar och lära sig mer om bad- och båtvett. Många stränder samarbetar även med räddningstjänsten eller sjöräddningen och exempel på hur det går till när olyckan är framme kommer att demonstreras.

-Vi är oerhört stolta och tacksamma över våra livräddare. De är väldigt kompetenta och erfarna och har ett genuint engagemang i sin roll som livräddare. Att vara livräddare är att göra skillnad i människors liv, det kan på ett ögonblick handla om liv eller dör och då krävs handlingskraft, kunskap och mod. Livräddardagen brukar vara mycket uppskattad och välbesökt och därför har vi i år valt att utöka arrangemanget till flera av våra bevakade stränder, säger Svenska Livräddningssällskapets Generalsekreterare Karin Brand.

Att vara livräddare är ett yrke och Svenska Livräddningssällskapet utbildar årligen ett 30-tal Havslivräddare och över 130 Poollivräddare, men det behövs fler! Havslivräddarna möter du på stranden under sommaren, de finns främst där för att kunna agera vid drunkningstillbud och skapa trygghet på stranden. De hjälper även till med att plåstra om skrubbsår och getingstick, ta hand om personer med solsting eller andra åkommor samt kan leta efter bortsprungna barn.I simhallen möter du Poollivräddare som kan hantera olyckstillbud i bassäng.

Enligt en undersökning från 2014* så vill 6 av 10 ha badvakter/livräddare på våra offentliga badplatser. I Sverige finns 96000 sjöar och 2500 km strandremsa och idag finns enbart livräddare på 5 platser. Svenska Livräddningssällskapet arbetar aktivt för att försöka få mer resurser och kunna utveckla bevakningsverksamheten runt om i hela Sverige. Just nu pågår t ex arbetet med att bygga upp bevakning i Göteborg.

Sjöfartsverket får de sökta bidragen från EU för sjömätningsprojektet FAMOS. Beskedet från kommissionen kom på fredagen 10 juli. Målet är att alla de områden som handelssjöfarten trafikerar i Östersjön ska vara sjömätta till 2020.

Projektet FAMOS är ett samarbete mellan Sverige, Finland, Estland, Lettland, Tyskland och Danmark. Totalt handlar det om att sjömäta nästan en fjärdedel av Östersjön, en yta på knappt 100 000 kvadratkilometer, där handelssjöfarten går. Det motsvarar hela Portugal till storleken. Över hälften av ytan ligger på svenskt vatten. Eftersom Sverige har störst yta som ska mätas koordineras projektet härifrån. Syftet med projektet är att kartera klart Östersjön för handelssjöfartens behov.

– Tilldelningen av EU-medel innebär att vi kan fortsätta med vår ambitiösa satsning på sjömätning i Östersjön ett par år framöver. För att nå målet som Östersjöländernas miljöministrar beslutat om genom HELCOM:s sjömätningsplan är EU:s infrastrukturmedel en mycket lämplig finansieringskälla, säger Benjamin Hell, som är Sjöfartsverkets projektledare för FAMOS.

Projektet innebär ekonomiska och miljömässiga fördelar. Förutom ökad navigationssäkerhet ger kartlagt djup möjlighet till effektivare rutter där man kan minska bränsleförbrukningen genom att välja att gå i djupare vatten. Ju närmare ett fartyg rör sig botten desto högre är motståndet i vattnet. Djupdata efterfrågas också av många andra delar av samhället som havsmiljöområdet och för havsplanering och exploatering under havsytan.

I slutet av februari lämnade Sjöfartsverket och dess motsvarigheter runt Östersjön in en ansökan om att få del av EU:s transportmedel, för att finansiera FAMOS. För Sveriges del kostar projektet cirka 390 miljoner kronor fram till 2020. EU-kommissionen har nu beviljat medfinansiering på cirka 30 procent, 47 miljoner kronor för första projektfasen, 2014-2016.

– Det här är resultatet av många års arbete i flera stora EU-projekt som Sjöfartsverket koordinerar. Vi har byggt upp ett bra förtroende i kommissionen och bland samverkanspartners, säger Benjamin Hell.

– Det här lägger grunden till att vi inom Sjöfartsverkets sjögeografiska verksamhet når våra strategiskt viktiga mål med moderna sjökortsprodukter som handelssjöfarten kan lita på. Inom projektet ingår också modernisering av sjökortsprodukterna runt kusten i projektet Sjökortslyftet samt byte av Sjöfartsverket produktionssystem för sjökort och ENC, säger Magnus Wallhagen, produktionschef för sjögeografi, Sjöfartsverket.

Fakta om projektet FAMOS
FAMOS står för Finalising Surveys for the Baltic Motorways of the Sea och är ett sjömätningssamarbete mellan sex länder runt Östersjön. Samarbetsländerna hoppas även få med Litauen i projektet.
Projektet är uppdelat i tre delar. FAMOS Freja som pågår 2014-16, FAMOS Odin som pågår 2017-18 och FAMOS Thor som pågår 2019-20. Det aktuella finansieringsbeslutet gäller FAMOS Freja.

Engelska Princess Yachts firar företagets 50-årsjubileum på båtmässan i Southampton i september. För att markera detta har varvet världspremiär för sin nya, snygga S65 och V58 Open vid denna Storbritanniens största flytande båtmässa.

Princess Yachts, som har sin bas i Plymouth, är fast övertygade om att markera att de är världens ledande båttillverkare inom sin nisch med motoryachter. Detta kommer att synas tydligt på Southampton Boat Show, där Princess visar tolv yachter från 39 till 88 fot.

Den helt nya S65 är den allra senaste yachten i serien av dynamiska ”sportbridge yachts”. Båten har mycket goda prestanda tillsammans med god design och hög kvalitet in i minsta detalj.

Naturligtvis har båten en rymlig interiör med mycket ljus och god sikt runt om. Här finns utrymmen för upp till åtta gäster i fyra separata kabiner, av vilka tre stycken har eget badrum. Pentryt ligger i salongens aktre del med separat matplats på andra sidan. Entrén till akterdäcket går via en skjutdörr.

För den som verkligen vill vara ute i det fria är V58 Open den första båten i nästa generation av Princess high-performance sports yachts. Denna supereleganta båt m ed en helt ny design med stora fönster i skrovets sidor har ocvkså mycket ljus och därmed rymdkänsla inuti.

Båten har tre kabiner och ett huvuddäck som är helt öppet för att ge extra utrymme till gemenskap med familj och vänner. Båten har bland annat dubbla sittplatser vid förarplatsen, en stor solbädd i aktern och solutrymmen i fören.

Förutom S65 och V58 Open visar Princess även modellerna 72, 82 och 88 Motor Yachts samt Princess 43, 52, 56, 60 och 68 i sin Flybridgeserie. Även V39 och V48 sports yachts finns med på mässan.

Info: http://www.princessyachts.com/

Succé för nya versionen av Badplatsen som visar kvaliteten på badvatten. Här kan du enkelt se hur landets badplatser klassas.

– Vi lanserade den nya versionen för två veckor sedan och har märkt ett väldigt stort intresse, både från allmänheten och medier. Vi har haft rekord i antalet besök på vår hemsida, mer än dubbelt så många som normalt, säger Bertil Håkansson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Badplatsen har funnits i flera år och låg tidigare på Folkhälsomyndighetens hemsida. I och med flytten till Havs- och vattenmyndighetens hemsida har den fått nytt utseende och nya funktioner, bland annat en kartfunktion om hur du hittar till de olika badplatserna. Nytt för i år är också att webbplatsen är mobilanpassad och mer lättanvänd

-Via Badplatsen går det att få reda på vattenkvaliteten vid cirka 2 500 badplatser, bland annat om det är problem med alger eller föroreningar, säger Bertil Håkansson, chef för enheten för miljöövervakning på HaV.

– Det är väldigt roligt att vi fått så bra respons för nya Badplatsen. Det visar också hur viktig den här sortens information är för människor.

Badvatten som innehåller tarmbakterier kan leda till maginfektioner, algblomning kan ibland avge giftiga ämnen. Därför kontrolleras vattenkvaliteten vid Sveriges badplatser regelbundet sedan flera år tillbaka. Kommunerna ansvarar för provtagningen och rapporterar in sina resultat till Badplatsen där de sedan blir tillgängliga för allmänheten. Kommunerna lägger även in information om vilken temperatur det var i vattnet vid senaste provtillfället samt om det funnits problem med vattenkvaliteten tidigare år.

Enligt EU:s badvattendirektiv ska alla större bad ha åtminstone ”tillfredsställande” kvalitet senast vid slutet av 2015 års badsäsong. Om badvattenkvaliteten bedöms vara dålig eller om badet utsatts för en kortvarig förorening ska det finnas en skylt som avråder från bad.

– På Badplatsen går det även att se hur mindre badplatser klassificeras utifrån HaV:s och Folkhälsomyndighetens bedömning. Via kartan klickar du dig lätt fram till rätt badplats eller så går det att söka på namnet, säger Bertil Håkansson.

EU-baden omfattas av bestämmelserna i Badvattenförordningen och Havs- och vattenmyndighetens föreskrifter. Ansvaret för bassängbadens vattenkvalitet ligger numera hos Folkhälsomyndigheten som övertagit ansvaret från Socialstyrelsen. Varje år publicerar EU-kommissionen och Europeiska miljöbyrån (EEA) en rapport över EU:s badvatten.

Info: https://www.havochvatten.se/hav/fiske–fritid/badvatten.html

Källa och foto: HaV.

Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Arkösund har mycket att fira. Stationen fyller 20 år och har samtidigt både fått en ny räddningsbåt och en ny räddningsskoter.

– Vi är otroligt glada för våra nya sjöräddningsenheter, en rescuerunner och en räddningsbåt. Det är en tolv meter lång räddningsbåt i Victoria-klassen, som är specialutvecklad för sjöräddning och klarar riktigt tuffa väderförhållanden, säger Göran Johansson, stationsansvarig för RS Arkösund.

Vad räddningsbåten ska heta är dock hemligt och tillkännages först på namngivningen.

Räddningsstationen i Arkösund håller öppet hus mellan klockan 11-16 lördag den 18 juli. Runt stationsområdet och hamnen finns många aktiviteter för både stora och små, som poängpromenader, modellsegelbåtar, visning av båtar och sjöräddningsuppvisningar. Konferencier för dagen är Robert Aschberg.

Fixturen monteras på Seabung vid tillfällen, då byte av trasig ventil inte kan göras omgående eller då båten behöver framföras med Seabung, samt vid tätning nära vattenlinjen där vattentrycket är lägre.

Tillverkaren Seabung LTD är mycket nöjda med att Seabung med detta nya tillbehör blir ännu mer lättanvänd. Nya fixturen ersätter behovet av att använda lina i Seabungs integrerade säkerhetsögla vid tillfällen då Seabung behöver fixeras. Fixering kan nu göras på ett ännu snabbare, enklare och säkrare sätt.

Fixturen placeras med ett enkelt handgrepp runt skaftet på Seabung – med sin smalaste del vänd nedåt och med en bit av fixturen nedtryckt i ventilen/genomföringen. Materialet är av polyetylen och liksom Seabung har fixturen mycket lång livslängd om man förvarar den i skydd från UV-strålning.

– Fixturen kommer på sikt att integreras i förpackningen. Vi distribuerar i nuläget fixturen gratis till samtliga som köpt Seabung om de skickar oss ett mail med sina uppgifter, säger Susanne Belin försäljningsansvarig på Marinexpo.

Info: www.marinexpo.se

Den som tvivlade på holländska varvs förmåga att ta fram lyxiga båtar och yachter får här ett bra exempel på att de i högsta grad är att räkna med. Genom att sätta ägarens behov och komfort i centrum har Xtenders och Vripack flyttat gränserna för båtbygge med denna Limousine Tender 8.0 byggd i kolfiber. Båten är nu tender till 8.0 M/Y Global (före detta Kismet).

Xtenders grundare, Herbert Dercksen, är före detta olympisk seglare. Han vet att vikt är avgörande och att en för tung båt kan bli helt fel. Därför försäkrade han sig om att LimoTender byggdes med den allra senaste tekniken med kolfiber och riktade fibermattor. Företaget har använt samma typ av mattor som används i racingsammanhang för att få ultimata prestanda och lägsta vikt.

Båten är konstruerad för att ge maximal hållbarhet och prestanda oavsett väderförhållanden. LimoTender combines är så pass lätt att byggarna har kunnat hålla nere vikten till ett minium, vilket har minskat behovet av motorstyrka och därmed minskar bränsleförbrukningen. Denna tender kan därmed köra i 40 knop med tio gäster och två besättningsmedlemmar.

Enligt Vripack har båtens skrov en v-form som påminner om en segelbåt i fören. I aktern är bottenvinkeln tillräckligt väl tilltagen för att tränga undan vatten mycket effektivt.

Liksom på en större yacht ville konstruktörerna ha en inredning som skiljer sig från övriga båtar och i stället påminner om interiören hos en yacht. Vripack har därför gett henne en lugnt formgiven inredning med off-white Bentley färger och mörka träslag.

Tekniska fakta
Byggare: Xtenders
Design: Vripack
Konstruktörer: Vripack & Xtenders
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,70 m
Höjd: 1,77 m
Vikt torr: 2 500 kg
Vikt lastad: 3 500 kg
Motor: Volvo Penta D4 300 hk
Drev: AQ-drive DP-H
Toppfart: 40++ knop
Personer: 12
CE-klass: C
Info: www.vripack.com

Torqeedo GmbH och Nimbus Boats Sweden AB har skrivit ett avtal om att utveckla världens första seriebyggda Coupé Cruiser med hybriddrift. Enligt avtalet, som undertecknades under Volvo Ocean Race i Göteborg, ska de båda företagen introducera att helt elektriskt och ett hybridelektriskt system för cruisingbåtar.

Därmed kan även köpare av premium Coupé Cruisers med skyddade insjövatten få tillgång till nya motorbåtar från Nimbus Boats, som bygger sina båtar vide en modern fabrik i Mariestad. Tidigare har Greenline funnits på marknaden, men det företaget gick i konkurs.

En elva meter lång Nimbus 365 Coupé Cruiser håller som bäst på att färdigställas för demokörningar vid tyska Torqeedos högkvarter i Gilching. Båten ska därefter användas på Lake Starnberg, där reglerna för att använda förbränningsmotorer är mycket hårda.

Hjärtat i framdrivningssystemet är två stycken Deep Blue Hybrid motorer, där varje motor ger motsvarande 80 hk. Batteribankar med LitiumJon-batterier avsedda för bilar ger energi för framdrift av den 6,5 ton tunga båten. Över 50 kWh elektrisk kraft finns dessutom för tillbehör och utrustning ombord.

Båten får en räckvidd vid marschfart på upp till 20 Nm utan användning av generator, men det finns hela tiden en generator beredd som kan kopplas in för ökad räckvidd.

Nimbus 365 Hybrid är därmed en perfekt familje- och cruisingbåt för sjöar, kanaler och skyddade vattendrag. En stor del av båtresan kan utföras med elektrisk framdrift medan generatorn finns med som reserv. Torqeedos Deep Blue Hybrid system är också bra anpassat för båtar med gott om elförbrukande utrustning, till exempel air conditioning, elspisar och övrig elektronik. Förutom ren hybriddrift har företagen även enats om att samarbeta för att ta fram båtar med 100% elektrisk drift.

– Torqeedo har en gedigen erfarenhet från industriell serieproduktion av elektriska framdrivningssystem. Vi har initierat det här samarbetet med den för oss bästa partnern för att säkerställa vår framtida position som den mest miljövänliga båttillverkaren, säger Jonas Göthberg, Commercial Director vid Nimbus Boats i Göteborg.

– Nimbus är den bästa partnern för oss tack vare deras starka och långsiktiga arbete för hållbarhet för att introducera elektrisk drift och hybriddrift för segmentet med Coupé Cruiser, säger Christoph Ballin, grundare och vd för Torqeedo GmbH.

– Uttrycket ”E-Power” står för ”environmental power”. Det beskriver svenska Nimbus Boats långsiktiga engagemang för hållbarhet, något som omfattar låg påverkan genom produktion och urvalet av de material vi använder. Vi är entusiastiska för att ytterligare utveckla vårt E-Power koncept, säger Joacim Gustavsson, chefsdesigner hos Nimbus Boats.