nyhetstest

Midmarine AB kan nu sikta framåt igen och fortsätta importera och distribuera Kimple och Oskwig aluminiumbåtar via ett återförsäljarnätverk i Sverige.

I augusti 2014 stoppade Transportstyrelsen försäljningen av Kimple aluminiumbåtar och krävde att samtliga sålda båtar skulle återkallas. Midmarine AB, som har sitt säte i Sundsvall, överklagade beslutet och Förvaltningsrätten har nu upphävt Transportstyrelsens beslut.

Transportstyrelsens beslut om säljstopp motiverades med brister i CE-dokumentationen. Ett beslut som Förvaltningsrätten nu upphävt i sin helhet. I utdraget ur Förvaltningsrättens dom, sammanfattning mål nr 6187-14, står att läsa:

”Transportstyrelsens handläggning och beslut har allvarliga formella brister, bl a motiveringen av beslutet. Transportstyrelsen har inte iakttagit proportionalitetsprincipen. Vad som sammantaget kan lasta bolaget, avseende avsaknad av dokumentation är inte en sådan väsentlig brist som utgör skäl för att utfärda förbud vid vite att sälja båtarna samt att kräva att bolaget återkallar samtliga båtar på marknaden. Transportstyrelsen saknas därmed grund för sitt beslut. Överklagandet skall därför bifallas och ändringen gälla omedelbart.”

– Vi är övertygade om Kimplebåtarnas förträfflighet och ser positivt på framtiden. Årets leveranser är lite sena men nu är båtarna här och lagren är fyllda, säger Anders Andersson, teknisk chef på Midmarine. Och ska man ta fram något positivt från vinterns rannsakning är det väl att vi nu undanröjt de tvivel som kan ha funnits om Kimples båtar varit typgodkända på ett korrekt sätt, avslutar Anders.

241 båtar var anmälda och 235 båtar genomförde i Lilla Tjörn Runt 2015, den 31:e upplagan av kappseglingen. Jollarna gav sig under förmiddagen ut på Hakejorden för att runda Stenungsön. Årets segling bjöd på rättvisa förhållanden med stadig vind och strålande solsken som sakta ökade i styrka.

Som totalsegrare i optimistklassen slutade Rasmus Lindström, RÖSS, som seglade runt Stenungsön på tiden 1:11:14.

Bästa lag kom från Rörviks Segelsällskap som representerades av Rasmus Lindström, Lukas Lindström och Jonathan Llado Krensler.

– Det är härligt att se så många barn och ungdomar samlas här med så mycket energi och förväntningar säger Anders Torén som är tävlingsledare för kappseglingen. Idag var det perfekta förhållande för de flesta seglare med fint väder och en stadig sydostlig vind på 4-7 m/s, säger Anders Torén som är tävlingsledare för kappseglingen. Det är oerhört glädjande att se så många barn och ungdomar sluta upp kring tävlingen och åskådarna fick njuta av seglingen i strålande solskenet.

I år hade vi nio långväga seglare som tagit sig från Spanien för att segla Lilla Tjörn Runt. De första båtarna gick i mål strax före klockan 12.00. Prisutdelningen hölls vid 16:00 och prisutdelare var Anna-Lena Elled från team SCA och Search Magazine.

Grattis till startgruppsvinnarna:
Accessjollar – Tobias Dawid, StSS och Birk Nilsson, StSS
RS Feva – Oscar Andersson/Rebecka Flohr, TJSS
RS Tera – Emil Johansson, TJU
Zoom8 – Pontus Karlsson, VÄSS
Optimist blå – Erik Bengtsson, BKSS
Optimist grön – Hampus Ljungberg, LESS
Optimister gul – Jonathan Llado Krensler, RÖSS
Optimist röd – Rasmus Lindström, RÖSS
Optimister svart – Olle Aronsson, LESS.

Totalvinnare optimist:
1) Rasmus Lindström, RÖSS
2) Olle Aronsson, LESS
3) Lina Dahlström, ÖKF

Race arena med aktiviteter för hela familjen

En av årets nyheter kring arrangemanget är den nya Race Arenan på StSS Udde som har en mängd aktiviteter riktade mot familjer under både fredagen och lördagen. Stendahls Bil har byggt en trampbilsbana och ICA Kvantum Stenungsund ett Kvantumland med luftborg, tävlingar och andra aktiviteter. Harrys servarar mat från en foodtruck och titelsponsorn COWI har även en lounge med seglarbar på hamnplan vid Stenungsbaden Yacht Club. Det finnas en båtshuttle som går mellan Udden och Stenungsbaden Yacht Club.

RESULTAT – TOTALVINNARE OPTIMIST
1. SWE 4426, Rasmus Lindström, Rörviks segelsällskap
2. SWE 46255, Olle Aronsson, Lerums segelsällskap
3. SWE 3694, Lina Dahlström, Örebro kanotförening

RESULTAT STARTGRUPPER
Access utan assistens
1. SWE 1694, Tobias Dawid, Stenungsunds segelsällskap
Access med assistens
1. SWE 1694, Birk Nilsson, Stenungsunds segelsällskap
2. SWE 1695, Hedvig Roos Rahmquiat, Stenungsunds segelsällskap

RS Feva
1. SWE 3832, Oscar Andersson/Rebecca Flohr, Tjörns segelsällskap
2. SWE 3603. Elin Sevedag/Maja Haga, Långedrags segelsällskap
3. SWE 5590, Sofia Gidefjord/Elsa Åberg, Långedrags segelsällskap

ZOOM8
1. SWE 202 Pontus Karlsson, Vänersborgs segelsällskap
2. NOR 184, Christoffer Sörlie, Fredrikstad seilforening
3. SWE 223, Josephine Stenmark, Vänersborgs segelsällskap

RS Tera
1. SWE 961, Emil Johansson, Tjuvkils Kappseglinsklubb
2. SWE 1481 Per Hermansson, Tjuvkils Kappseglinsklubb
3. SWE 1480, Henrik Backman, Tjuvkils Kappseglinsklubb

Optimist blå
1. SWE 3734, Erik Bengtsson, Björlanda Kiles segelsällskap
2. SWE 4213, Hampus Andersson, Lysekils segelsällskap Gullmarn
3. SWE 4265, Tea Zeeberg, Långedrags segelsällskap

Optimist Grön
1. SWE 4258, Hampus Ljungberg, Lerums segelsällskap
2. SWE 4128, Lukas Lindström, Rörviks segelsällskap
3. SWE 4215, Emil Wolfgang, Hjuviks båtklubb

Optimist Gul
1. SWE 4589, Jonathan Llado Krenzler, Rörviks segelsällskap
2. SWE 4510, Christoffer Hallin, Långedrags segelsällskap
3. SWE 4629, Calle Lindbom, Långedrags segelsällskap

Optimist Röd
1. SWE 4426, Rasmus Lindström, Rörviks segelsällskap
2. SWE 4622, Carl Hörfelt, Lerums segelsällskap
3. SWE 4149, Ebba Berntsson, Stenungsunds segelsällskap

Optimist Svart
1. SWE 4625, Olle Aronsson, Lerums segelsällskap
2. SWE 3694, Lina Dahlström, Örebro kanotförening
3. SWE 4601, Johanna Edh, Lerums segelsällskap

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 distansminuter. Det tar en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind.

Info: www.stss.se

Den andra deltävlingen av Allsvenskan Segling pågår just nu i Västra Hamnen, Malmö. Första dagen bjöd på strålande solsken och kraftiga, byiga vindar. Resan för att utse Sveriges bästa kappseglingsklubb 2015 fortsätter.

De 17 deltagande klubblagen hade tidvis svårt att bemästra den struliga och hårda vinden, i vissa byar blåste de över 15 m/s, men tre hela omgångar kunde genomföras. Det var spektakulär segling med höga hastigheter på undanvindarna och många båtar som stod på högkant.
De som behärskade förhållande allra bäst var Ekolns Segelklubb från Uppsala, de vann alla sina tre delseglingar, tätt följda av Långedrags Segelsällskap från Göteborg. Stockholms 606-Klubb seglade också väldigt bra och vann sina två föra seglingar, men tjuvstartade i det tredje racet och rasade därmed i resultatlistan till en sjua.

Imorgon lördag fortsätter seglingarna, första start går kl. 9.00 och kappseglingarna håller på hela dagen fram till ca 18.00. Ambitionen är att kunna genomföra 45 seglingar innan prisutdelningen på söndag eftermiddag.

Väderförutsättningarna för detta är goda, då vinden verkar stå sig hela helgen.
Via SAP Sailing Analytics kan man följa seglingarna även om man inte har möjlighet att var på plats vid Scaniaplatsen, Västra Hamnen.

Fakta Allsvenskan
Den första deltävlingen genomfördes i Saltsjöbaden 22–24 maj. På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Det går det att följa varje moment i tävlingen via internet och så kallad tracking, då SAP Sailing Analytics används. Här finns all information om hur varje lag har seglat in i minsta detalj, till stor glädje för de som är väl insatta i seglingens komplexitet.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Vi kommer att distribuera dagliga rapporter, bilder och en uppdaterad tabell. Men vi har också goda möjligheter att stötta er på plats i Malmö, både med fotobåt och access till seglarprofiler och personer från Svenska Seglarförbundet (Stefan Rahm, Isabelle Lindsten). Kontakta gärna isabelle@ssf.se för praktiska frågor och anmälan.

Tidsschema
Fredag 14 augusti
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår
18.00 – 19.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Lördag 15 augusti
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår
18.00 – 19.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Söndag 16 augusti
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning
16.00 – 17.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Hitta till Scaniaparken i Västra Hamnen, Malmö
Närmsta gator är Västra Varvsgatan och Riggaregatan, därefter ca 50 m att gå.

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web & sociala medier
http://www.svensksegling.se/allsvenskan
http://www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

I helgen återvänder Team SCA till kappseglingsarenan när det kvinnliga teamet från Volvo Ocean Race 2014-2015 tar sig an klassiska Rolex Fastnet Race. Knappt två månader efter avslutningen i Göteborg är det alltså dags igen.

Inte mindre än tio medlemmar ur besättningen är tillbaka ombord. En av de som saknas är skepparen Sam Davies som för tillfället är upptagen av andra projekt. Istället blir Carolijn Brouwer skeppare på Team SCA.

– För oss är det viktigt att vi fortsätter ungefär från var vi var i Göteborg. Det vill säga att vi fortsätter träna, kappsegla och utvecklas. Om vi får chansen igen i ett framtida Volvo Ocean Race så ska vi vara redo för det. Fler av oss har kappseglat sedan vi gick i mål i Göteborg, men det här blir första gången vi samlas igen. Det ska bli fantastiskt roligt, säger Carolijn.

Fastnet Race seglades första gången 1925 och firar 90-årsjubileum i år. Eftersom tävlingen bara arrangeras vartannat år är det här 46:e upplagan. Närmare 400 båtar med cirka 3 000 seglare väntas komma tills starten på söndag 16 augusti för att segla de drygt 600 nautiska milen längst med den engelska sydvästkusten, från Cowes på Isle of Wight, runda den berömda Fastnetklippan på den irländska sydspetsen för att gå i mål i Plymouth några dygn senare.

Under Fastnet Race kommer två av Team SCA:s coacher att vara med ombord. Norrmannen Aksel Magdahl kommer att arbeta tillsammans med Libby Greenhalgh när det gäller navigation medan svensken Martin Strömberg – som seglade senaste Volvo Ocean Race som vaktkapten på kinesiska Dongfeng – kommer att coacha teamet på däck. Strömberg var med som coach i Team SCA för ett par år sedan, innan han började segla för Dongfeng.

– Det är en enormt stor skillnad på det här teamet och det jag arbetade med innan Volvo Ocean Race. Det är svårt att säga exakt vad som förändrats eftersom det är som att komma till en helt annan besättningen. Den största skillnaden är nog de allmänna kunskaperna om båten och hur de förbereder manövrar. De är riktigt bra på det nu, säger Martin som under Fastnet kommer att kunna studera teamet på riktigt när håll i några dagar.

– Vi ser alla fram emot att ha Aksel och Martin med ombord när vi seglar Fastnet. För oss handlar allting om att utvecklas och bygga vidare på det som vi startade för tre år sedan när Team SCA-projektet inleddes. Offshorekappsegling handlar väldigt mycket om erfarenheter och kunskap, säger Carolijn.

Team SCA i Rolex Fastnet Race:
Sally Barkow (USA)
Carolijn Brouwer (NED) Skipper & Watch Captain
Dee Caffari (GBR) Watch Captain
Sophie Ciszek (AUS)
Abby Ehler (GBR)
Libby Greenhalgh (GBR) Navigator
Sara Hastreiter (USA)
Stacey Jackson (AUS)
Annie Lush (GBR)
Liz Wardley (AUS)
Aksel Magdahl (NOR) Coach
Martin Stromberg (SWE) Coach

Fotograf, Sara Strandlund (Team SCA-1) / Rick Tomlinson (Yacht Racing Image of the Year)

Värmdö Jolleseglare hittade formeln för dagen svåra förhållanden och vann fem av sju seglingar och toppar därmed tabellen. Även hemmalaget Malmö Segelsällskap har haft en bra dag och ligger nu tvåa totalt bara två poäng bakom. Inför den sista dagen av Allsvenskan i Seglings andra deltävling är det väldigt jämnt mellan topplagen.

Den andra deltävlingen av Allsvenskan Segling pågår just nu i Västra Hamnen, Malmö. Resan för att utse Sveriges bästa kappseglingsklubb 2015 fortsätter.

Det ledande laget efter fredagens tre omgångar, Ekolns Segelklubb, hade det lite tyngre idag och halkade ner till en tredje plats i tabellen. Kungliga Svenska Segelsällskapet, som vann den första deltävlingen i Saltsjöbaden i maj, avancerat under dagen och jagar nu topptrion tillsammans med Stockholms 606-Klubb.

Vindarna har kommit ifrån ost och sakta ökat under dagen, på morgonen var det lite lugnare, ca fyra m/s men i slutet på eftermiddagen blev det mer fart och action på båtarna, när molnen drog in över Malmö och banområdet.

Långedrags Segelsällskap, som låg trea igår trivdes bättre med fredagens hårda och byiga vindar och har dykt i resultatlistan till en nionde plats, även om de avslutade dagen med en vinst i dagens jämnaste race där tre båtar gick i mål inom en meter.

Söndagen ska bjuda på liknande väderförhållanden som idag, vindar från ost på mellan fyra och åtta m/s. Förhoppningen är att kunna slutföra hela schemat och därmed alla 15 omgångar.

Via SAP Sailing Analytics kan man följa seglingarna även om man inte har möjlighet att vara på plats vid Scaniaplatsen, Västra Hamnen.

Fakta Allsvenskan
Den första deltävlingen genomfördes i Saltsjöbaden 22–24 maj. På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Det går det att följa varje moment i tävlingen via internet och så kallad tracking, då SAP Sailing Analytics används. Här finns all information om hur varje lag har seglat in i minsta detalj, till stor glädje för de som är väl insatta i seglingens komplexitet.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Tidsschema
Fredag 14 augusti
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår
18.00 – 19.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Lördag 15 augusti
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår
18.00 – 19.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Söndag 16 augusti
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning
16.00 – 17.00 Möjlighet att intervjua deltagarna efter dagens seglingar

Hitta till Scaniaparken i Västra Hamnen, Malmö
Närmsta gator är Västra Varvsgatan och Riggaregatan, därefter ca 50 m att gå.

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Årets upplaga av Tjörn Runt by COWI bjöd på strålande sommarväder och bra vindar. Hans Oskarsson och Christian von Trepka segrade i Tjörn Runt by COWI 2015.

– Förmodligen var årets kappseglig en av de snabbare. Det var ostlig vind på mellan 6-8 m/s med byar på 10 m/s. Det har flutit på bra och inga större missöden har inträffat. Endast tre grundkänningar och två mastbrott har rapporterats, säger tävlingsledaren Anders Torén som är mycket nöjd med årets tävling.

I år seglades kappseglingen medurs, med starten i Askeröfjorden utanför Stenungsund och målgång i Stigfjorden väster om Skåpesundsbron. Tävlingen var uppdelad på två banor; den ”Lilla” är flerskrovsbåtarna och de mindre båtarna seglade och den ”Stora” för de större och snabbare båtarna.

355 båtar var anmälde till kappseglingen. 340 hade registrerat sig, 337 startade och 319 båtar passerade mållinjen.

Lilla banan

Vinnare på Lilla banan blev Hans Oskarsson från Stenungsunds Segelsällkap i en Accent. På andra plats kom Fredrik Hansson från BKSS i en IF och på tredje plats Lennart Magnusson från Långedrags Segelsällskap i en Nordisk Folkbåt.

Stora banan

På Stora banan segrade Christian von Trepka från BSF i en GP42. På andra plats kom Mikael Vesala från SSVÄ i en Cheetah 30 och på tredje plats kom Stenungsundsseglaren Magnus Lundberg i en Dynamic 35.

Vinnare i de olika startgruppena blev:
Startgrupp 1 Urban Dahlberg, Tornado, KSSS
Startgrupp 2 Christian von Trepka, GP42, BSF
Startgrupp 3 Mikael Vesala, Cheetah 30, SSVÄ
Startgrupp 4 Magnus Lundberg, Dynamic 35, StSS
Startgrupp 5 Patrik Sturesson, X-372 masthead, GKSS
Startgrupp 5D Johan Wetterlundh, Salona 33P, GKSS
Startgrupp 6 Emil Sandberg, Smaragd, LDSS
Startgrupp 7 Michael Collberg, Express, MSK
Startgrupp 8 Tommy Strandberg, Scampi, TJSS
Startgrupp 9 Lennart Cedenkvist, Dehler 34, SSSÖ
Startgrupp 10 Jonas Börjesson, 606, StSS
Startgrupp 11 Hans Oskarsson, Accent, StSS
Startgrupp 12 Michael Berg, Seascape 18, KKKK

För mer information:
www.stss.se

Foto: Alf Tornberg.

På startlinjen i år återfinns flera av förra årets vinnare. Bland andra totalvinnaren på Lilla banan Carl-Axel Hellman, MASS, och startgruppsvinnarna Erik Krister, SFS, Magnus Lundberg, StSS, Johan Davidsson, LDSS, Anders Hellekant, SKASS, Lennart Cedenkvist, SSSÖ samt Carl Stark, StSS.

– Prognosen pekar på vackert sommarväder med sol och värme. Vindarna, som är det viktigaste för seglarna, verkar bli runt 4 m/s i början på dagen men ökar förhoppningsvis. Det ser ut att bli en fantastisk dag för alla åskådare på klipporna runt Tjörn och i Getskär, säger tävlingsledare Anders Torén.

Medurs runt Tjörn
För åskådarna blir det i år lätt att se starten från klipporna på Stenungsön och Almön eftersom starten nu åter sker utanför Stenungsund i Askeröfjorden. Årets kappsegling är uppdelade i två banor, ”lilla” och ”stora” banan. Lilla banan seglas runt Tjörn för de mindre båtarna och flerskrovsbåtarna. De större och snabbare båtarna seglar den Stora banan med rundning vid Getskär och Hätteberget. Målet för samtliga deltagare är på Stigfjorden väster om Skåpesundsbron.

H-båtarna största båttypen
Till årets upplaga av Tjörn Runt by COWI är 355 båtar anmälda, 238 på Lilla banan och 117 på Stora banan. Största båttypen i år är den mindre H-båten med hela 19 deltagare. Tio av båtarna på Lilla banan och tio av båtarna på Stora banan kommer att vara försedda med transpondrar och det går att följa dem på webben. Mellantider rapporteras även i realtid på stss.se.

Nytt Race Center
Lagom till Tjörn Runt by COWI står ett nytt Race Center färdigt i segelsällskapets sjöbodar i direkt anslutning till vattnet. Nytt för i år är också att alla aktiviteter genomförs inom en samlad Race Arena vid StSS Udde och Stenungsbaden. Här finns både Race Center, tävlingsexpeditionen och flera aktiviteter för hela familjen under fredagen och lördagen. Mellan de två delarna tar man sig bekvämt med en shuttle över vattnet.

Helt nya Maxi 1200 får svensk premiär på Öppna Varv på Orust, 21–23 augusti. Legendaren Pelle Pettersons senaste skapelse visas i en ny tvåkabinsversion.

Öppna Varv är den stora möjligheten i Sverige och Norden att få se svenska och internationella båtar på en flytande båtmässa. Samtidigt arrangeras i år även en båtmässa på Marstrand, där utbudet främst är inriktat på motorbåtar.

Maxi ägs sedan några år av polska Delphia, som har ett modernt kvalitetsvarv. Förutom Maxi tillverkar de bland annat egna segelbåtar under varumärket Delphia.

På Öppna Varv visas i år Maxi 1200 i en nya version med två kabiner. Denna 38-fotare är enligt varvet en riktig ”Gentleman’s Cruiser” med samma prestanda som i en betydligt större båt.

Maxi 1200 lanserades på årets båtmässa i Düsseldorf. Båten är designad av Pelle Petterson och bär med sig arvet av traditionella Maxi Yachts. Båten är byggd med högsta kvalitet i alla detaljer och med inredning designad av Tony Castro.

Info: http://www.maxiyachts.com

Tekniska specifikationer
Keel options T-bulb / L-Standard / L-Shallow
LOA 12,16 m 39,90 ft
Lh 11,56 m 37,89 ft
LWL 10,60 m 34,78 ft
Beam 3,75 m 12,30 ft
Draft 2,32 / 2,00 / 1,75 m 7,22 / 6,56 / 5,74 ft
Displacement* 7,30 t 16.094 Ibs
Ballast 2,50 t 5,512 Ibs
Engine Volvo D1-30 28hp
Fuel tank 150 l 32,99 Gal
Fresh water 260 l 57,19 Gal
Waste tank 60 l 13,2 Gal
Main sail 46,50 m2 500,57 ft2
Jib (108%) 37,50 m2 403,69 ft2
Whole sail area 84,00 m2 904,26 ft2
I 15,95 m 52,33 ft
J 4,42 m 14,50 ft
P 15,78 m 51,77 ft
E 5,15 m 16,89 ft
CE category A, 8 person
Designer Pelle Petterson
Interior design Tony Castro
23
* for standard equipment

En ny rapport från Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet visar på bristande kunskap om vattensäkerhet och första hjälpen bland landets föräldrar. Drunkning är den vanligaste dödsolyckan bland barn i åldern 1-6 år. Under juli månad i år dog fyra barn av drunkning och hittills i augusti har två barn omkommit genom drunkning.

I syfte att kartlägga simkunnighet hos barn och kunskapsnivån hos föräldrar i Sverige har Trygg-Hansa tillsammans med Svenska Livräddningssällskapet gjort en undersökning bland föräldrar med barn i åldern 5-12 år som presenteras i rapporten ”Håll koll i sommar”.

Förra årets varma sommarväder gjorde 2014 till ett av de värsta drunkningsåren på många år. I år har sommaren bjudit på betydligt sämre väder vilket har bidragit till att antalet drunkningar minskat. I augusti blev vädret bättre och hittills har två barn omkommit i drunkningsolyckor denna månad.

Föräldrars bristande uppsikt är en nyckelfaktor vid drunkningsolyckor där barn omkommer.

– Det är oroande att så många som en tredjedel av föräldrarna medger att de, förutom att hålla koll på sina barn, även läser när de är på stranden. Och var femte svarar att de samtidigt kollar på sin mobiltelefon. Drunkning sker fort och man kan som förälder inte släppa sitt badande barn med blicken ens för en kort stund, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa.

Barn drunknar tyst
Fyra av tio föräldrar kan inte första hjälpen enligt undersökningen, en ytterligare nyckelfaktor om olyckan är framme.

– Undersökningen visar att hälften av föräldrarna tror att barn plaskar eller själva ropar på hjälp om de håller på att drunkna, vilket är en farlig och felaktig föreställning. Barn dör tyst i vatten, säger Anders Wernesten, statistik- och säkerhetsexpert, Svenska Livräddningssällskapet.

Krav på simkunnighet först i årskurs 6
Sedan 2011 är simkunnighetskravet formellt inskrivet i skolans läroplan i ämnet hälsa och idrott. För att få godkänt betyg i årskurs 6ska eleven kunna simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge. Dessutom ska eleven kunna badvett och säkerhet.Simkunnighetsdefinitionen är framtagen av de nordiska livräddningsorganisationerna.

På frågan om i vilken årskurs simkunnighet avkrävs eleven svarar en överhängande majoritet av föräldrarna årskurs 3. Några tror även att det handlar om årskurs 2. Att det är först i årskurs 6 som det i läroplanen finns krav på simkunnighet känner endast ett ytterst fåtal av föräldrarna till.

– Nu går vi ytterligare en solig varm helg till mötes och många svenskar kommer att njuta av sommaren på stranden och vid poolen. Jag vill vädja till alla vuxna att hjälpas åt att hålla koll på barnen i och vid vattnet. Som förälder är det allra bästa att vara tillsammans med barnen hela tiden när de är i vattnet, passa på och lek och ha kul i vattnet med dina barn, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa.

I helgen kan man följa massor av segling från första parkett på soldäcket i Västra hamnen. Det blir mer än 50 race under tre dagar. Korta och intensiva seglingar när Allsvenskan i segling och öppet SM i Kona, vindsurfing, kommer till Malmö och årets Malmö Sail Week. På Scaniplatsen kommenteras och förklaras seglingen av speaker.

Lanseringen av Allsvenskan Segling blev direkt en succé. I Malmö tävlar 18 lag där klubbarna valt ut sina bästa seglare, tjej eller kille, oavsett ålder. Tävlingen genomförs i korta race, cirka 12 minuter, med 6 båtar i varje start. Båtarna är sportsegelbåtar och tillhandhålls av Seglarförbundet som är arrangör. Det blir totalt cirka 45 race från fredag morgon klockan 9 till söndag eftermiddag.

Vindsurfingen genomförs i klassen Kona One. Här tävlar tjejer och killar, ung och gammal på lika villkor. Storleken på segel är anpassad efter seglarens vikt – lätt seglare har litet segel, tung seglare har stort. Tävlingen är ett öppet SM med ett 60-tal seglare som seglar 4-5 seglingar per dag med start på lördag kl 11. Tävlingarna slutar på söndag eftermiddag. Eftersom det är ett öppet SM får även andra nationers surfare starta, i Malmö kommer deltagare från 6 nationer.

Bakgrund
Segling håller på att förnyas. Fokus ligger idag på snabba båtar som attraherar en ny grupp av seglare som gillar fysisk och fartfylld idrott. Båtarna är helt identiska och det är seglarnas fysik och seglingsteknik som avgör vem som vinner. Detta gör arenasegling, där snabba båtar gör upp på korta banor nära land, attraktivt för publiken. Malmö och Västra Hamnen har alla förutsättningar att bli en av dessa arenor.

Malmö Sail Week 2015 i korthet
Red Bull Foiling generation, sveriges bästa juniorer seglar om en internaiotnell karriär i identiska segelbåtar med bärplan som flyger över vattnet och tillhandhållna av arrangören. 5-9 augusti.

Allsvenskan Segling, 18 st klubblag från hela Sverige seglar andra deltävlingen i den nya tävlingen Allsvenskan Sverige i identiska båtar som alla är tillhandhållna av arrangören. 14-16 augusti.

Öppet SM i Kona One, tjejer och killar i alla åldrar gör upp om SM-tecknet i den världsomspännande vindsurfingklassen Kona One som har rötter i Sverige. I Malmö startar surfare från 6 nationer. 15-16 augusti

Info: www.sailweek.se

Fredagen den 14 augusti arrangeras kappseglingen Lilla Tjörn Runt för 31:e gången av Stenungsunds Segelsällskap. Lilla Tjörn Runt är fortfarande mycket populär och är en av Sveriges största optimistregattor. Den vänder sig både till elitseglare och seglare som nyligen deltagit i seglarskolor.

Nu är 233 juniorseglare anmälda. Första start går kl. 10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut. Starten går utanför Stenungsunds Segelsällskaps klubbhamn och seglas runt Stenungsön. Lilla Tjörn Runt lockar ungdomar till klasserna i Optimist, Zoom 8, RS Feva och RS Tera. Sedan 2010 har även Access-jollen för barn och ungdomar med funktionsnedsättning en egen start.

– Vi kan glädja oss åt att regattan år efter år drar till sig många barn som seglar sin första kappsegling vilket verkligen visar vilken breddsegling det är. Dessutom är deltagarna i optimistklassen uppdelade i åldersklasser vilket inte är vanligt, säger tävlingsledaren Anders Torén.

Bland de anmälda finns Charlotta Hallin från Långedrag, Johanna Edh, Olle Aronsson och Carl Hörfelt från Lerum samt Rasmus Lindström från Rörvik som representerade Sverige i EM. Dessutom finns flera JNoM-seglare på plats i startfältet. Även JSM-vinnarna i RS Feva Elin Sedevag och Maja Haga från Långerdrag samt Zoom8-vinnaren Pontus Karlsson från Vänersborg finns bland deltagarna. Pontus försvarar även sin titel från förra årets Lilla Tjörn Runt. I år finns flera titelförsvarare i startfältet. I RS Feva försvarar hemmaseglarna Oscar Andersson och Rebecca Flohr, som seglar för Tjörn, sin titel. Även Henrik Backman från Tjuvkil försvarar sin titel.

Bedrift att vinna sin startgrupp

Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra. Dessutom lottar vår partner Båtmässan även i år ut en optimistjolle till en av de deltagande klubbarna. Ju fler deltagare från samma klubb desto större vinstchans.

Kappsegling runt en ö

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för jollar. Tävlingen seglas inte på en klassisk kryss-läns bana utan faktiskt kring en ö, Stenungsön. Seglingens längd är 5 distansminuter och det tar cirka en till två timmar för de snabbaste att sig runt beroende på vind. Efter seglingen är det prisutdelning vid klubbhuset.

Håll utkik på vår webbplats www.stss.se för mer information och titta gärna på filmklippen från förra året. Tjörn Runt på webben lever länge, ända tills nästa Tjörn Runt, och under den tiden kan alla njuta av inslagen om och om igen!

Risörs Träbåtsfestival, som hölls förra helgen, lyckades resa sig och skapa en helt ny festival. Efter att arrangemanget slutade med konkurs förra året blev 2015 års upplaga en stor framgång. Det var färre båtar än tidigare, men tack vare solsken blev det en succéfull regatta.

Träbåtsfestivalen är den största i sitt slag i Europa och därmed även i Norden. Det utmärker sig genom att under åren ha samlat fantastiskt fina och intressanta klassiska träbåtar med besättningar av alla de slag.

Inslaget av anrika räddningsbåtar modell Colin Archer är markant, men här finns allt från pietetsfullt renoverade och även nybyggda snipor till klassiska 12:or. En särskilt intressant Colin Archer är RS 30 Risör II, som byggdes 1914 på Holmen i Risör. Hon tjänstgjorde i de ganska knepiga vattnen utanför Risör, där strömmen och havets vindar bryter vattnet, under åren 1914–1921 för att därefter stationeras på Hidra utanför Flekkefjord och senare i Ålesund. Idag är fartyget vackert restaurerat efter en renovering som startade 1987. År 1991 sjösattes hon igen på Holmen och i årets festival deltog RS 30 Risör II med vacker riggning.

10 000 personer besökte själva festivalen, som hålls i Risörs fina hamnar omgärdad av vita trähus. Känslan av maritimt arv är mycket påtaglig.

En av de vackraste båtarna var 10 mR Irene VIII byggd 1935. Den 16,52 m långa och 3,25 m breda båten är byggd och konstruerad av Johan Anker, men för tillfället i fransk ägo efter att ha varit i norsk ägo tidigare.

En av festivalens förgrundsfigurer genom alla år, båtbyggaren Leif Nielsen, visade upp en vacker träbåt i olika träslag med en nybyggd liten jolle som fick många suktande blickar…

För festivalens ledning var det viktigt att få ett positivt ekonomiskt resultat i år efter fjolårets konkurs. Detta lyckades och arrangörerna hoppas därmed kunna återkomma även nästa år med en träbåtsfestival i Risör. Det är ett välkommet besked!

Risörs Träbåtsfestival 2016 hålls 4–6 augusti.

Lars-Åke Redéen

I Henån samarbetar företagen i Yacht Center Orust för att ge dig en riktig båtupplevelse. De välkomnar alla besökare 21–23 augusti fredag och lördag mellan 10–18, söndag 10–16.

Pressmeddelande:

• Här kan du gå på seminarier om långfärdssegling i Nordnorge och Svalbard eller lära dig om aluminium som skrovmaterial.
• Se vackra klassiska båtar i sjön.
• Försäljning av nya och begagnade båttillbehör. Fynda märkessjökläder.
• Diskutera service, båtvård och vinterförvaring med Orust Yacht Service.
• Träffa och få tips av Yacht Centers underleverantörer som kan allt om båt.
• Se spännande aluminiumbåtar för långfärdssegling som, European yacht of the year nominerade, Adventure 55 eller Garcia Exploration 45, som visas för första gången i Skandinavien.
• Se exklusiva båtar från Najad, Grand Soleil, CR/ Regina Yachts och Selene.
• Det är i Henån du kan hitta Bavarias modeller med premiärvisning av motorbåten Sport 300 och se trailerbara segelbåtar från Fabola.
• Här visar XLNT Yachting 15 exklusiva begagnade segelbåtar.
• Marina Bar serverar lunch och fika bland palmerna på kajen.

Båtar som ställs ut i Henån under öppna varv 2015:

Adventure Yachts:
Adventure 55
Bavaria / Fabola
Fabola Diva 24 DC
Fabola Campus 7.4
Bavaria Cruiser 33
Bavaria Cruiser 37
Bavaria Cruiser 37
Grand Soleil 39
Bavaria Cruiser 32 – beg
Bavaria Sport 300 (motorbåt) PREMIÄR
CR/ Regina Yachts
CR 370
Regina 38
Lange Maritime
Allures 39,9
Garcia Exploration 45, PREMIÄR

Najad:
Najad 415
Najad 440 CC
Najad 570
Selene:
Selene 60 (motoryacht) PREMIÄR
XLNT Yachting
Najad 460 -05
Najad 511 – 06
HR 46 o. 36 -1998
Najad 440- -11 o. -06
Baltic 42 -1984
Dehler -04
Najad 380 -05
Najad 373 -00
Najad 361 – 95
Maxi 1060 -09

Info: www.yachtcenterorust.se

Artemis Racing har förstärkt sitt America’s Cup-team med två svenskar. Anders Gustafsson och Kalle Torlén har båda meriter från olympiska spel – men med helt olika bakgrunder och från olika sporter.

Nu får alltså den svenske OS-guldmedaljören från London 2012, Fredrik Lööf, sällskap av två landsmän i Team Artemis Racing.

Anders Gustafsson är visserligen van vid båtar och vatten men han är inte seglare utan har deltagit i fyra OS i kanot. Vid OS i London 2012 nådde han sin främsta plats i ett olympiskt spel då han blev han femma i K1 1000 m. 36-årige Anders är också världsmästare och har fyra VM-medaljer och sex EM-medaljer i kanot.

Det var Anders själv som tyckte att han skulle passa bra som ”grider” ombord på Artemis 45-fots katamaran och därför kontaktade han teamet.

– Jag tänkte att mina kunskaper, arbetsförmåga och motor skulle passa bra för segling, säger Gustafsson.

De moderna America’s Cup-katamaranerna är extremt snabba och fysiskt krävande. Därför har teamet letat efter extremt starka och explosiva elitidrottsmän med rätt attityd och inställning. När de testade Anders Gustafssons fysiska och mentala förmåga blev alla i teamet oerhört imponerade och han är nu en i besättningen.

Kalle Torlén seglade sitt första och hittills enda OS när han deltog i Beijing 2008 och slutade på 18:e plats i 49:er klassen. Kalle, som fyller 30 år i september, har den senaste tiden tränat med Artemis både i San Francisco och på Bermuda. Och han har imponerat så pass mycket på temaledningen att även han numera är en del av besättningen.

Bilder:
På bild nr 2 syns, från vänster; Anders Gustafsson, Kalle Torlén och Fredrik Lööf.

Info: www.ArtemisRacing.com

Stockholm Steam inleder firandet av Sveriges första havsisbrytare, Sankt Erik, som fyller 100 år. Ångfartyg från när och fjärran kommer till Galärvarvet på besök.

Passa på att se och åka med historiska fartyg. Det bjuds på visningar och föredrag och möjligheter att åka på rundturer. Det är fri entré till Sankt Erik, Finngrundet och Sjöhistoriskas båtsamling i Båthall 2.

Museifartygen ligger förtöjda vid piren utanför Vasamuseet. Detaljerat program och tidtabeller finns på www.sjohistoriska.se.

Till Stockholm Steam kommer bland annat:
Blidösund (17/8) Passagerarfartyg, 1911, Eriksbergs varv, Göteborg
Bohuslän Passagerarångfartyg, 1914, Eriksbergs varv, Göteborg
Djurgården 3 Ångfärja 1897, Brodins varv, Gävle
Ejdern (16 – 17/8) Passagerarfartyg, 1880, Göteborgs Mek Verkstad
Gerda Ångslup byggd 1865, Lindholmens varv Göteborg
Mariefred (16/8) Passagerarfartyg 1903, W Lindbergs Varv, Stockholm
Rex Ångbogserare, 1902, Thorskogs Mek Verkstad, Lilla Edet
Sprängaren Tender, 1917, Motala Verkstad
Storskär (15/8) passagerarfartyg, 1902, Lindholmens varv, Göteborg
Trafik Passagerarångfartyg, 1892, Bergsunds Mek Verkstad, Stockholm
Örnen Ångbogserare, 1903, Lundby Mek Verkstad, Göteborg
Ångslupar i gästhamnen: Stimmaren, Silja, Pysen och Ina av Öja.

Sjöhistoriska museet i Stockholm är ett statligt museum för handelssjöfart, marinarkeologi, fritidsbåtar, Östersjöfrågor och andra maritima teman. Tillsammans med Vasamuseet och Marinmuseum ingår vi i myndigheten Statens maritima museer. www.sjohistoriska.se

Svenska Seglarförbundet har i samarbete med ett antal seglingsklubbar startat Allsvenskan i segling, som nu fortsätter med sin andra deltävling i Malmö 14–16 augusti. Resan för att utse Sveriges bästa kappseglingsklubb 2015 fortsätter.

Den första deltävlingen genomfördes i Saltsjöbaden 22–24 maj. När 11 omgångar hade seglats stod värdklubben Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS, som segrare och gick därmed upp i ledning i ligatabellen, tätt följd av Stockholms 606-Klubb. I Malmö är ambitionen att köra ytterligare 15 omgångar för att därefter se om toppklubbarna lyckas hålla fast vid sina placeringar eller om andra klubbar avancerar. På varje deltävling möts alla klubbar ett antal gånger, kappseglingsverktyget är båttypen J/70, en sportbåt med fyra personer ombord.

Seglingarna kommer att avgöras i Västra Hamnen, nära Scaniaparken. Mer publikvänligt än så kan det knappast bli. Båtarna kommer att segla en bana mycket nära land. Samtidigt går det att följa varje moment i tävlingen via internet och så kallad tracking, då SAP Sailing Analytics används. Här finns all information om hur varje lag har seglat in i minsta detalj, till stor glädje för de som är väl insatta i seglingens komplexitet.

Vinnarna bland de 18 klubbar som seglar Allsvenskan koras inte bara till Sveriges bästa kappseglingsklubb, man får också en plats i Sailing Champions League, som avgörs på Sardinien i september. Under 2015 kommer det att finnas nationella ligor i minst 13 länder, bland annat i Tyskland (Bundesliga) och USA (Premiere Sailing League).

Tidsschema
Fredag 14 augusti
14.00 – ca 18.00 Kappseglingarna pågår

Lördag 15 augusti
09.00 – ca 18.00 Kappseglingar pågår

Söndag 16 augusti
09.00 – ca 15.00 Kappseglingar pågår
ca 15.30 Prisutdelning

Deltävlingar 2015
22 – 24 maj, KSSS, Saltsjöbaden, Stockholm
14 – 16 aug, MSS, Västra Hamnen, Malmö
28 – 30 aug, HjBK/CCYC, Grötö, Göteborgs skärgård

Champions League 2015
17 – 19 sept, Yacht Club Costa Smeralda, Italien

Allsvenska klubbar
Ekerö Båtklubb, EBK
Ekolns Segelklubb, ESK
Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS
Halmstads Segelsällskap, HaSS
Hjuviks Båtklubb, HjBK
Kungliga Svenska Segelsällskapet, KSSS
Kullaviks Kanot- och Kappseglingsklubb, KKKK
Lerums Segelsällskap, LeSS
Långedrags Segelsällskap, LdSS
Malmö Segelsällskap, MSS
Oxelösunds Segelsällskap, OXSS
Sotefjordens Segelsällskap, SFSS
Stockholms 606 Klubb, S606K
Strängnäs Segelsällskap, SÄSS
Trälhavets Båtklubb, TÄBK
Värmdö Jolleseglare, VJS
Wikens Båtselskap, WBS
Örnsköldsviks Segelsällskap, ÖSS

Web och sociala medier
http://www.svensksegling.se/allsvenskan
http://www.facebook.com/allsvenskansegling
#allsvenskanisegling

Det är inte bara svenska Nimbus Boats som samarbetar med tyska Torqeedo GmbH om eldrift i motorbåtar. Även den välkända österrikiska båtbyggaren Frauscher Bootswerft GmbH testar en ny båtmodell med Torqeedo Deep Blue propulsion system.

Elmotorn stämmer väldigt väl in i Frauschers båtar, som har slanka och eleganta linjer. Båtarna är modernt designad med en stark känsla av retro.

Torqeedo kommer att förse Frauscher med motorer till företagets elektriska båtar med omedelbar verkan. Deep Blue inombordarmotorer ger upp till 65 kW effekt och används till exempel i den helt nya Frauscher 740 Mirage Air som hade premiär i juli i år.

Frauscher, som har haft ett nära samarbete med Torqeedo vad gäller drift och batteriteknologi sedan 2005, blev imponerade av Torqeedos nya drivsystem. Deep Blue konceptet, som har utvecklats av Torqeedo, ger hög säkerhet enligt de standarder som används i bilindustrin. Det är världens enda högspännings marina drivsystem i serieproduktion. Endast högpresterande lithiumbatterier, som har modifierats för marint bruk, används.

Torqeedo ger nio års garanti på batterikapacitten för lithiumbatterierna. Alla komponenter i Deep Blue systemet är vattensäkrade enligt standarden IP67. Högsta standard används även för övervakning av systemet för att inte riskera några kortslutningar.

– Motorsamarbetet med Torqeedo representerar ett logiskt steg för oss för att uppnå prestanda, effektivitet och säkerhet, säger Stefan Frauscher.

– Våra båtar är byggda för premiumsegmentet och därför gör vi inga kompromisser när vi väljer komponenter. Det finns helt enkelt inte något alternativ för oss annat än Torqeedos Deep Blue när det kommer till helt integrerade och säkra elmotorer på sjön, förklarar Stefan Frauscher.

Tack vare högt vridmoment och effekten på upp till 65 kW ger Deep Blue samma effekt som en motsvarande bensin utombordare på 80 hk. Till skillnad från en båt med diesel- eller bensindrift ger en båt med Deep Blue inga emissioner alls och är därför godkänd även för inlandsfarvatten.

Konceptet med Deep Blue för motorbåtar från Frauscher gäller modellerna 650 Alassio, 680 Lido, 740 Mirage, 740 Mirage Air och 750 St. Tropez.

Info: www.frauscherboats.com

”Arktisk feber” är en ny bok som handlar om en segling till Svalbard och norra ishavet. Den är skriven av Tobias Törnebohm ihop med Göran Lundin från förlaget Ord&Visor.

Pressmeddelande:
Boken bjuder med läsaren på en fängslande segling i ljusa nätter upp till Svalbard för möten med en vidunderlig natur och ett unikt djurliv. Men det blir även stunder av frustration och rädsla när utrustning går sönder och naturens krafter tar över.

Titeln syftar på den längtan efter fria isvidder som drev förra sekelskiftets polarfarare i jakten mot Nordpolen – men står även för den klimatförändring som hotar Arktis med smältande isar.

– Så länge jag minns har jag alltid fascinerats av polarfärderna runt förra sekelskiftet. Att på nära håll få chansen att uppleva dessa fantastiska miljöer och även känna på den utsatthet de måste ha upplevt blev till ett slags examensarbete inom ämnet, skriver författaren.

Tobias Törnebohm tar med läsaren på en dramatisk resa till Svalbard och 80:e breddgraden. Färden görs med s/y Bölja, en 37 fots havskryssare i plast.

Tobias Törnebohm är ingenjör och bosatt i Stockholm. Hans stora passion är segling och natur och han har genomfört flera långseglingar med sin s/y Bölja. Seglatsen till Svalbard resulterade i boken Arktisk feber. Boken släpps till marknaden i slutet av augusti.

Info: http://www.ordvisor.se/index.php

Seglarfesten Tjörn Runt by COWI lurar runt hörnet och som vanligt är det en mix mellan olympiamästare och familjeseglare till sjöss den här dagen. En stor del av festligheterna sker traditionsenligt på Stenungsbaden Yacht Club.

Som brukligt väntar såväl uppladdning, prisutdelningsceremonier som regattafest på Stenungsbaden Yacht Club. Lördagen 15 augusti är det dags att göra upp om segern, hedern och prisbordet i denna femtioandra versionen av kappseglingstävlingen Tjörn Runt. I år är ordningen återställd och starten går vid Tjörnbroarna på Askeröfjorden i Stenungsund och målet är i Stigfjorden. De bästa åskådarplatserna i år blir vid Åstol, Kårevik/Rönnäng, Kyrkesund och naturligtvis vid Tjörnbron som är starten.

Stenungsbaden Yacht Club ställer åter igen upp med en båt tillsammans med Kinnarps Interior Väst, Pelle P, Leja Touring och Per Jacobsson Bygg. Rorsman är välmeriterade Johnie Berntsson, och till sin hjälp har han 19 motiverade besättningsmän. Stenungsbaden Yacht Clubs VD, Patric E Österström, är en av dem.

–Jag ser fram emot en spännande tävling och en intensiv och festlig helg tillsammans med många seglingsintresserade, säger Patric E Österström. Samtidigt skickar han en hälsning till alla andra deltagare att teamet är helt inställda på att vara först runt även i år!

Arrangemangen kring seglingarna utgår i vanlig ordning från Stenungsbaden Yacht Club, där man inleder uppladdningen redan på fredagseftermiddagen med after sail och skepparträffar. Tidigare under dagen genomförs dessutom Lilla Tjörn Runt som är en av Nordens största regattor för optimistjollar, och som förra året hade nära 300 anmälda juniorseglare i alla årsklasser. Av de ungdomar som gör upp i Lilla Tjörn Runt får tio stycken åka med Johnie Berntsson och snabba Stenungsbaden Edin Progressiva på en seglats i Hakefjorden. Både fredagen och lördagen ger såväl den mångtusenhövdade publiken som alla deltagarna gott om tillfällen till fest med ett digert underhållningsprogram.

–Tjörn Runt är alltid en av årets stora höjdpunkter och vi ser ut att få vädrets makter på vår sida även i år. Vi ser fram emot en saltstänkt och festlig helg fylld av glada seglingsentusiaster. Lördagens regattafest med prisutdelningsmiddag brukar vara en av sommarens stora höjdpunkter, säger Isabell Dagman, F&B-manager på Stenungsbaden Yacht Club.

En av årets nyheter kring arrangemanget är den nya Racearenan på StSS udde som kommer att ha en mängd aktiviteter riktade mot familjer. Stendahls Bil har byggt en trampbilsbana och ICA Kvantum Stenungsund ett Kvantumland med luftborg, tävlingar och andra aktiviteter. Harrys serverar mat från en foodtruck och titelsponsorn COWI har en lounge med seglarbar på hamnplan vid Stenungsbaden Yacht Club. För att koppla samman Racearenans båda delar kommer det att finnas en shuttle mellan Udden och Baden tillsammans med Blueboat, vilket gör det betydligt lättare att röra sig mellan racearenan StSS udde och Stenungsbaden Yacht Club.

Fredag 14 augusti

08.00 Lilla Tjörn Runt. Tävlingskansliet öppet vid StSS klubbhus för registrering.
10.50 Första start Lilla Tjörn Runt vid StSS klubbhus. Stenungsöbron.
11.00-
18.00 Aktiviteter på StSS udde
17.00 ca Prisutdelning Lilla Tjörn Runt vidStSS klubbhus.
17.00 Skepparträff på Stenungsbaden Yacht Club.
17.00 Cowi-loungen öppnar.
18.00 Spökligan på Stendahls-scenen, hamnplan.
After Sail på Kookaburras terrass.
19.00 Skepparträff på Stenungsbaden Yacht Club.
21.00 Skepparträff på Stenungsbaden Yacht Club.
21:30 DJ underhåller på Kookaburra .
21:30 DJ underhåller på stora scenen på hotellet .
23.30 ca Duojag på stora scenen på hotellet

Entré 100 kr till underhållningen på hotellet. Kookaburra, fri entré. Ålder 23 år.

Lördag 15 augusti

09.00 Första start Tjörn Runt Cowi. start på Askeröfjorden.
11.00-
16.00 Aktiviteter på StSS udde
15.00 ca After Sail med Martin Brishäll på Kookaburras terrass.
15.00 Cowi-loungen öppnar.
18.00 Syd & Ekman på Stendahls-scenen, hamnplan.
21:30 DJ underhåller på Kookaburra
21:30 DJ underhåller på stora scenen på hotellet
22.00 DJ underhåller i The State Room
22.00 Catfight med Denise Lopez och Jennifer Love på stora scenen på hotellet.
22.00 ca Prisutdelning Tjörn Runt by COWI på Stendahls-scenen, hamnplan.
23.00 Efter prisutdelningen blir det stort festfyrverkeri från udden mellan StSS och Hogia.
24.00 ca Duojag i Gripsholm.

Entré 250 kr till underhållningen på hotellet. Kookaburra, fri entré. Ålder 23 år.

Yanmar satsar nu på att modernisera allt fler av sina dieselmotorer för att möta de skärpta miljökraven. På köpet får maskinerna högre vridmoment.

Den första möjligheten att se Yanmars helt nya dieselmotorer på 400–500 hk kommer på båtmässan i Cannes, som hålls 8–13 september. Där visas en förserie av den nya, sexcylindriga 6LY440, som har ett av de bästa vikt-effekt-förhållandena på marknaden. I princip är det Yanmars mekaniska motor 6LY2A som har sålts i tusentals exemplar som har moderniserats med bland annat commonrail.

Nya 6LY440 har en angiven effekt på 440 hk vid 3 300 rpm och är en del av den nya 6LY2-CR familjen med raka sexcylindriga motorer som bygger vidare på Yanmar tradition att producera förstklassiga och kompakta marindieslar. De är, enligt Yanmar, mycket bränsleeffektiva, har låga emissioner samt tyst och lugn gång.

Den nya modellen har ett vikt-effekt-förhållande på 1.7:1 (kW per kg). Detta ger inte bara klart bättre prestanda än föregående 6LY-modeller utan även överträffar även konkurrenterna. Leveranserna av 6LY440-CR motorer tillsammans med samma motor med lägre effektuttag, 6LY400-CR på 400 hk, ska starta i början av nästa år.

Många av detaljerna i den turboladdade 6LY motorn är nya. Den har bland annat ett digitalt styrt common-rail bränsleinsprutningssystem från Denso i stället för de tidigare mekaniska injektorerna. Motorn har även ett nytt system med kraftigare bränsleledningar för att bättre klara av de högre insprutningstrycket för bränslet.

Även cylindertoppen med 24 ventiler är ny, liksom det nydesignade luftintaget och avgasröret för optimal lufthantering och för att uppnå högsta möjliga vridmoment genom hela varvtalsområdet. Hela motorn är dessutom digitalt styrd, vilket gör den idealiska för fly-by-wire.

Förutom den nya, raka sexan har Yanmar även tagit fram flera nya versioner i sin elektroniskt styrda JH-CR serie på 45–110 hk. Även de är försedda med commonrail bränsleinsprutning som möter de senaste miljökraven enligt EPA Tier3 och kommande EU RCD (2017) emissionskrav.

Dessa nya, fyrcylindriga JH-CR motorer har bara funnits på marknaden sedan tidigt 2015. Det är de minsta marindieselarna som erbjuder fördelarna med elektronisk kontroll i stället för mekanisk.

De finns i versioner som sugmotor 4JH57-CR (57 hk), som säljs i kombination med segelbåtsdrevet SD60, och den turboladdade 4JH110 med KMH4A backslag.

Liksom alla nya och elektroniskt styrda Yanmar motorer introducerade sedan 2011 har de här nyheterna alla fördelar från Yanmars Vessel Control System (VCS). Detta plug and play kontrollsystem gör det möjligt att använda Yanmars joysticksystem, som ger fingertoppskontroll vid manövrering och hantering i hamnar.

På båtmässan i Cannes visas även Yanmars storsäljare, V8 commonrail dieselmotorn på 4,46 liter (8LV370Z), som ger 370 hk vid 3 800 rpm. Den visas tillsammans med Yanmars eget drev, ZT370.

WWF, WaterAid och Earthwatch har tillsammans med fotografen Mustafah Abdulaziz under två års tid dokumenterat berättelser och bilder som belyser den globala vattenkrisen. Utställningen Water Stories har världspremiär 11 augusti i Stockholm, och kommer under 2016 att besöka flera världsstäder runt jorden.

Genom bilder och berättelser lyfter utställningen fram lokala hjältar som ägnar sina liv åt att skydda miljö, natur och lokalsamhällen. Allt från den kvinnliga muraren Kalavati vars kall i livet är att bygga toaletter åt de fattiga i Kanpur, Indien; till den tidigare jägaren Zhang som nu skyddar djurlivet runt sjön Hong i Kina. Genom nedslag på olika platser väver bilderna samman hur vattenkrisen hänger ihop med frågor som rör människor, miljö, djurliv, genus, industrialisering och utveckling.

– Vatten är en av vår tids största utmaningar. Över hela jorden ser vi hur denna grundläggande resurs hotas. Syftet med projektet är att använda fotografi som en väg till förståelse. Att använda fotografier är ett effektivt sätt att uppmärksamma hur vi människor påverkar jorden vi lever på, säger fotografen Mustafah Abdulaziz och fortsätter:

– Min förhoppning är att den här utställningen ska påminna oss om att trots alla gränser på jorden måste vi gemensamt ta oss an utmaningen och arbeta för en hållbar samlevnad med vår omgivning. Framtiden hänger på förståelsen att vårt vatten faktiskt är hotat.

Världspremiären av Water Stories i Stockholm var redan innan öppnandet omskriven i internationell media, bland andra i Washington Post och The New Yorker.

Utställningen pågår under tre veckor som en del av Stockholms Kulturfestival 11- 16 augusti och 25-årsjubileet av World Water Week 23 – 28 augusti, organiserad av SIWI.

Vad: Fotoutställningen Water Stories av Mustafah Abdulaziz.
När: 11 – 30 augusti, 09:00 – 22:00 alla dagar.
Var: På piren mitt emot Restaurang Boccone, Strandvägen, Kajplats 18, Stockholm.

Om fotografen Mustafah Abdulaziz
Mustafah Abdulaziz är en amerikansk dokumentärfotograf baserad i Berlin. Tidigare har han blivit publicerad i tidningar som: Der Spiegel, The New Yorker, Telegraph Magazine och The Guardian. Mustafah har också arbetat som The Wall Street Journals första kontrakterade fotograf. Tidigare i år vann han Syngenta photography award, och 2012 utsågs han till en av PDN’s 30 Emerging Photographers to Watch.

Om vattenkrisen
FN har varnat för att jorden år 2030 kommer att stå inför en 40 procentig brist på tillgång till rent vatten. I dag lever 650 miljoner människor utan tillgång till rent dricksvatten, och hela 2,3 miljarder människor saknar möjlighet till grundläggande sanitet och hygien. I takt med att jordens befolkning ökar, och världen blir mer industrialiserad, försämras kvaliteten på vårt vatten vilket hotar människor, djur och natur.

Under måndagen deltog Kustbevakningens fartyg KBV 001 i en räddningsoperation tillsammans med italienska marinen och ett irländskt fartyg.

Under måndagens förmiddag påträffades två träbåtar överfyllda med omkring 800 migranter, varav den ena båten bogserade den andra.

Samtliga migranter fördes inledningsvis över till ett italienskt örlogsfartyg med hjälp av bland andra KBV 001:s ribbåtar och andra deltagande enheter. Därefter togs beslut att 417 migranter skulle flyttas över till Kustbevakningens KBV 001.

Överflyttningen gick bra och några timmar senare var migranterna ombord. Av övriga migranter flyttades 100 till ett irländskt fartyg av KBV 001:s ribbåtar men operationen fick avbrytas efter en stund då vädret blev påtagligt sämre och säkerhetsriskerna för stora för migranterna.

KBV 001 beräknas ankomma Italien under onsdag morgon för att lämna av migranterna i hamn för omvårdnad och registering. Hela operationen har gått bra och migranterna är efter omständigheterna vid gott mod och mår bra.

Kustbevakningens fartyg KBV 001 Poseidon har med denna räddning deltagit i 18 sjöräddningar och fört 4 723 personer i säkerhet till Italien. Besättningen ombord består av personal från Kustbevakningen och Polisen. Uppdraget i Operation Triton, som koordineras av Frontex, sträcker sig från 1 juni till 31 augusti.

Foto: Kustbevakningen.

En av Sveriges största aktörer inom båttillbehör öppnar en ny, stor butik i Göteborg. Det är Erlandsons Brygga AB som till våren 2016 öppnar nytt i Sisjöns Industriområde.

Erlandsons Brygga AB har bedrivit detaljhandel av båttillbehör sedan 1992. Företaget presenterar sig självt så här i en pressinformation:

”Affärsidén med en ”stormarknadsprofil” kombinerat med en hög service och kunskapsnivå har visat sig mycket bärkraftig och bolaget har utvecklats till en av de största aktörerna på den svenska båttillbehörsmarknaden.”

Bolaget har för närvarande fyra stormarknader belägna i Solna, Kungens Kurva, Sickla och Västervik, samt E-handel från eget centrallager i Västervik.

Nu öppnar alltså Erlandsons Brygga en ny stormarknad på en av de största handelsplatserna i landet; i Sisjön strax söder om Göteborg.

– För att öka vår kundtillgänglighet på västkusten kommer vi att öppna vår femte stormarknad i Sisjön. Sisjön är Göteborgs största handelsplats och ligger geografiskt rätt för vår första etablering på västkusten, säger Johan Josefsson, vd för Erlandsons Brygga AB.

Lokalen, som är på cirka 1000 m2, är belägen i en handelsfastighet som heter Sisjö Entré. Den nya stormarknaden kommer att invigas i februari 2016.

Svenska Arcona Yachts har världspremiär för sin helt nya Arcona 465 på Allt på Sjön, som anordnas 28–30 augusti i Gustavsberg. Båten blir helt byggd i kolfiber och det svenska företagets nya flaggskepp med över 14 m totallängd.

Arcona Yachts har haft stora framgångar de senaste åren med sina moderna och fräckt designade cruisingbåtar. Den allra senaste – flaggskeppet 465 – blir något utöver det vanliga.

– Vi kommer att visa nya Arcona 465 på båtmässan Allt på Sjön i Gustavsberg. Det blir en riktigt häftig båt helt byggd i kolfiber och med en hel del läcker utrustning, bland annat Yanmars nya comonrail dieselmotor, säger Torgny Jansson som driver Arcona Yachts.

Båten kan även levereras i vakuumlaminerad glasfiber istället för kolfiber.

– Tanken är att en cruiser/racer ska kunna fyllas med all den extra utrustning som långseglaren vill ha i form av watermaker, generator med mera utan att vara nerlastad till bristningsgränsen samt att hon naturligtvis skall kunna hävda sig på kappseglings banan för den som har de böjelserna, säger Torgny Jansson.

Allt på Sjön i Gustavsberg anordnas 28–30 augusti. Mässan lockar årligen över 20 000 besökare.

Info: www.alltpasjon.nu

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 14,09 m
Längd v l: 13,25 m
Bredd: 4,24
Depl.: 9550 kg
Djup: 2,15/2,50/2,8 m
Ballast: 3 800 kg
Segelarea upwind: 135,88 kvm
Segelarea downwind: 262,42 kvm
Vatten: 450 liter
Bränsle: 250 liter
Motor: Yanmar 4 JH 80. 80 hk, 249 kg
Info: www.arconayachts.se

Tidigare i år firade torrdockan i Motala 200 år och nu rustas den upp för att klara framtiden. De gamla portarna, med originalstomme i gjutjärn, har gjort sitt och behöver bytas ut.

De ersätts med nya portar som återanvänts från en sluss i kanalen, förnyats och anpassats för att fylla sin nya funktion. I samband med torrläggningen kommer murarna i inloppet till dockan att fogas.

Arbetet beräknas pågå fram till slutet av september och färdigställas innan indockningen i oktober.

– Förberedelserna för portbytet är redan igång. Nu monteras den sättport som kommer på plats nästa vecka och ska fungera som en vägg mot vattnet. Därefter kan vi torrlägga portarna och lyfta bort dem för att sen montera de ny, säger Anders Donlau, VD på Göta kanalbolag.

– Det här jobbet är en del av det arbete som görs för att bevara kanalen. De portar som lyfts bort har en unik konstruktion och är de sista i sitt slag, därför kommer de att bevaras för att kunna visas upp, avslutar Anders Donlau.